quote:Op maandag 6 december 2010 18:49 schreef Blandigan het volgende:
De markt, diezelfde waarvan je altijd zegt dat ie zo goed werkt, geeft goud en zilverbezitters gelijk. En bezitters van graan, katoen, etc etc. De prijzen schieten de pan uit.
Goed, ik hou het verder ook vriendelijk.quote:Overigens was het woordje dom niet persoonlijk bedoelt, maar voor je beargumentatie.
Zeker, doe ik.quote:Op maandag 6 december 2010 18:55 schreef piepeloi55 het volgende:
Achja, ik heb weer een aantal lachwekkende momenten achter de kiezen. Profiteer nog maar lekker van je edelmetaal zolang tot de totale bubble duurt
Als er aanwijzingen komen dat de goudrally geen onderdeel is van de bubble, maar een reele grond heeft. Bijvoorbeeld bij de eerste tekenen van hyperinflatie.quote:Op maandag 6 december 2010 19:05 schreef Blandigan het volgende:
Zeker, doe ik.
En wanneer ga je je toon aanpassen?
Bij 35 dollar/ounce zilver? bij 50? bij 150 dollar ?
Of is het eigenlijk altijd een bubble, dat zilver ?
Ik had het over zilver......lolquote:Op maandag 6 december 2010 19:19 schreef piepeloi55 het volgende:
[..]
Als er aanwijzingen komen dat de goudrally geen onderdeel is van de bubble, maar een reele grond heeft. Bijvoorbeeld bij de eerste tekenen van hyperinflatie.
Helaas voor jullie zal dat nooit gebeuren.
Je kan je eigen scenario er ook nog eens naast leggen hoor.quote:Als er aanwijzingen komen dat de goudrally geen onderdeel is van de bubble, maar een reele grond heeft. Bijvoorbeeld bij de eerste tekenen van hyperinflatie.
Ik denk dat ten tijde van het Lehman brothers gebeuren de DSB spaarders inderdaad graag goud hadden gehad. Enig idee wat er toen gebeurde?quote:Op maandag 6 december 2010 19:30 schreef GoudIsEcht het volgende:
[..]
Je kan je eigen scenario er ook nog eens naast leggen hoor.
Stel we krijgen deflatie door schuldvernietiging. Dan gaan we chaos krijgen zoals Lehman al liet zien. Ook dan is goud niet perse ongewild hoor. Sommige mensen hebben liever goud waar geen claims aan zitten in hun hand, dan een lening aan de bank onder de noemer 'spaarrekening'.
Ik denk dat een aantal oud-DSB-spaarders dat wel met me eens zijn.
In een dergelijk scenario is er een vlucht naar liquiditeit, ten kosten van alle andere assets. Alles gaat dan in prijs naar beneden inclusief de betere assets. De echte les die DSB-spaarders hebben getrokken is dat banken niet zijn te vertrouwen en dat ze binnen DGS moeten vallen of weer in de oude sok. Die DSB-spaarders zullen wel 2x gaan opletten waar ze hun geld in steken.quote:Op maandag 6 december 2010 19:30 schreef GoudIsEcht het volgende:
Je kan je eigen scenario er ook nog eens naast leggen hoor.
Stel we krijgen deflatie door schuldvernietiging. Dan gaan we chaos krijgen zoals Lehman al liet zien. Ook dan is goud niet perse ongewild hoor. Sommige mensen hebben liever goud waar geen claims aan zitten in hun hand, dan een lening aan de bank onder de noemer 'spaarrekening'.
Ik denk dat een aantal oud-DSB-spaarders dat wel met me eens zijn.
Ik denk dat goud dan eerder onder liquiditeit gaat vallen dan onder 'assets'.quote:In een dergelijk scenario is er een vlucht naar liquiditeit, ten kosten van alle andere assets.
Mijn inschatting is dat zowel zilver (bijvoorbeeld een zilveren gulden) als een deeltje goud geaccepteerd worden. Daarbij heeft zilver als voordeel dat het goedkoper is dus beter geschikt om kleine zaken te kopen dan goud.quote:Op maandag 6 december 2010 20:40 schreef GoudIsEcht het volgende:
Wat zilver betreft denk ik oprecht dat het een poging is investeerders weg te lokken bij goud. De meeste 'onnozelaars' hebben het nu over fysiek zilver kopen, voor zover ze überhaupt naar metalen kijken (en geen verstokte paper bug zijn).
Wie eenmaal fysiek heeft gekocht gaat niet zo rap meer traden, dus die vraag is mooi weggehouden bij het fysieke goud.
Is een theorië natuurlijk, maar ik acht het redelijk waarschijnlijk.
In zilver zit je overigens niet heel slecht denk ik, maar voor de finale straks (na nog wat rondjes QE) is het naar mijn verwachting minder want minder monetair.
Nee, meer dat de inflatie de pan uit gaat rijzen. Voor goederen waar mensen echt dagelijks mee te maken hebben, in plaats van kunstmatig bij elkaar gezochte mandjes.quote:Op maandag 6 december 2010 20:37 schreef GoudIsEcht het volgende:
Goud doet het - relatief - slecht bedoel je?
Dat zeker.quote:Nee, meer dat de inflatie de pan uit gaat rijzen. Voor goederen waar mensen echt dagelijks mee te maken hebben, in plaats van kunstmatig bij elkaar gezochte mandjes.
Dat vind ik inderdaad opmerkelijk als dat echt zo is en het staat me ook niet aan.quote:Ik ben dus wel ingelogd en het account is ook geactiveerd. Ook na het aanvragen van een nieuw paswoord blijft dit gebeuren, terwijl een ander acoount wel kan posten. Pure censuur!
Goed verwoordt.quote:Inflatie, deflatie.
Ik noem het devaluatie van de dollar. Dat alle prijzen stijgen in dollars komt omdat men het vertrouwen in de dollar verliest door het beleid van de FED en de US gov. Niet eens omdat er meer of minder dollars zijn of omdat men inflatie verwacht.
De euro wordt beloond voor eenzelfde soort bailout beleid.
De dollar is dus eigenlijk de inverse bubble, in goud, in aandelen, in grondstoffen, in obligaties.
Goud prijst eigenlijk nu al de val van de dollar in. Of en wanneer die gaat vallen is de vraag.
Een ander gevoel van inflatie in Europa is het toenemen van kosten en het gelijk blijven van de lonen om de schulden af te betalen. Maar dat is eigenlijk minder geld hebben en toch alles willen kopen. Het lijkt relatief duur, maar het is misschien wel goedkoper geworden.
Ja, er is een duidelijk verschil en nee ik had geen rare dingen gepost. Alleen een kritische noot. Voor mendeljev geld overigens hetzelfde.quote:Op maandag 6 december 2010 22:30 schreef GoudIsEcht het volgende:
Dat vind ik inderdaad opmerkelijk als dat echt zo is en het staat me ook niet aan.
Nog even voor de zekerheid:
• Je merkt dus een duidelijk verschil tussen beide accounts?
• Je had geen rare dingen gepost waardoor je eventueel geblockt zou zijn?
Wat er ook gebeurd is (wat mij betreft overduidelijk) blijft het een merkwaardige gang van zaken.quote:Goedemorgen,
Gisteren is mijn account (goudisnep2) geblokkeerd, samen met het account van een forumgenoot op het fok!-forum genaamd mendeljev. Op uw forum beter bekend als goudisnep. Wij hebben ons gegistreerd om een tegengeluid aan de goudlobby te geven, daar een mederwerker/lid van uw forum daar overduidelijk mee bezig is op het fok!-forum onder de naam goudisecht. Als admin zou u moeten inzien dat beide accounts tot een andere persoon toebehoren, daar het een ander ip/email/verhaallijn bevat.
Mocht u toch tot de verkeerde conclusie te zijn gekomen, wat natuurlijk kan, verzoek ik u beide accounts weer te activeren om verdere discussie mogelijk te maken. Het kan toch niet zo zijn dat op een forum met dergelijke naam elk kritisch geluid word gecensureerd, daar het ook nog redelijke reacties zijn.
Ik wens u veel wijsheid toe!
Met vriendelijke groet,
Goudisnep2
Ik ben het met je eens dat het wat 'netter' had gekund, maar ik heb verder geen inzicht in de beweegredenen van de admin. Misschien waren er net toevallig een dag ervoor mensen komen trollen, je weet het niet. En ik kan me goed voorstellen dat hij dacht met een troll van doen te hebben; nogmaals: ik heb geen inzicht in eventueel verwijderde commentaren. Voor hetzelfde geld waren dat slappe verhalen puur bedoeld om te irriteren. Het zou me niet eens verbazen. Maar goed, zoals ik al zei heb ik daar geen inzicht in. Het lijkt me verder een prima mail, dus het zal wel goedkomen.quote:Wat er ook gebeurd is (wat mij betreft overduidelijk) blijft het een merkwaardige gang van zaken.
Ik heb het idee dat je van trollen verdacht wordt, wat ik niet onlogisch zou vinden. Ik hoop wel dat het opgelost wordt, maar kan je verder ook niet helpen. En je andere account doet het toch nog? Kan je daar dan niet mee aan de slag? Ik zou zeggen: probeer het daarmee eens op de inhoud te spelen en laat je overtuigende argumenten eens schitteren.quote:Het account is overigens nog steeds geblokkeerd en heb tot op heden nog geen antwoord gehad. Wel een beetje vreemd van een site die er bij kritiek op goud wel binnen enkele minuten paraat staat.
Lijkt me een goede reactie; eerst maar eens je veronderstellingen bevestigen.quote:Ik ga inderdaad verder met mijn andere account, ben benieuwd hoelang dat gaat duren. Ik vind dit trouwens best een belangrijke zaak, omdat het maar weer eens aangeeft dat goud inderdaad een bubble is, waarin alle kritische geluiden worden weggewuifd.
Ik ga het de admin eens vragen.quote:Sorry ik kan niet eens meer reageren, mijn ander account genaamd kritischgoud is inmiddels ook geblokkeerd. Zonder een post mee uit te brengen en geregistreerd van een ander ip en email! Schijnbaar beviel de naam alleen ze al niet...
Wat zijn dat nou weer voor een woorden. Het 'stinkt', 'censuur' etc. etc. Het kan ook gewoon dat je liep te trollen of die indruk wekte en je daarom werd weggestuurd. Ik weet dat niet, maar het zou me niet verbazen.quote:Ik vorm die mening na een hele rits gebeurtenissen die overduidelijk zijn. En niet alleen voor mijzelf! Zelfs jij kan niet ontkennen dat dit zaakje stinkt en op zijn minst de schijn tegen zich heeft.
Wat een onzin weer. Als dat zo is dan kan ik dus een fraudezaak uit de papierbusiness voorleggen (en fraude lijkt me ook nog vele malen erger dan het beperken van bepaalde elementen - wellicht trollen - op een forum) om zo te stellen dat de gehele papierhandel moreel verwerpelijk is.quote:Overigens is het niet zo vreemd dat een goudverkoper dergelijke geluiden uit zijn forum laat verwijderen, daar het ten koste van zijn handel gaat.
Wat het wel aangeeft is dat mocht dit censuur zijn dat deze hele handel moreel verwerpelijk is.
Man man man, dat doet toch iedere reclame. Vind het moreel verwepelijk als je wil, het is de praktijk van alledag. Pensioenfondsen geven hun klanten ook geen info over de werkelijke stand van zaken en hetzelfde geldt voor nagenoeg alle banken, zo zagen we deze crisis maar weer. Daar neem je natuurlijk geen aanstoot aan maar nu mogelijkerwijs - er is nog niets bewezen - hetzelfde gebeurt met goud sta je meteen vooraan te springen.quote:Wat is er niet moreel verwerpelijk aan dat een handelaar zijn (mogelijke) klanten informatie bewust achterhoud?
Of had je het niet over de 'hele goudhandel'?quote:Wat het wel aangeeft is dat mocht dit censuur zijn dat deze hele handel moreel verwerpelijk is.
Tja... wie moet je dan geloven he? Ik heb hem gevraagd of het daadwerkelijk van één ip afkomstig was en of hij anders je account weer wilde open zetten. Ik ga er van uit dat dat dan ook gebeurt en dan valt je vooropgesteldemeningsverhaal nog verder in het water.quote:Goudisnep2 & kritischgoud werden geblokkeerd omdat het hier de user GOUDISNEP betrof. Ik zie niet in waarom iemand zich moet gaan registreren onder 3 aliassen.
Als het daarmee gaat zoals met al je geschreeuw - ik verwacht niet anders - gaat helemaal niemand ooit weten wat jij hiermee bedoelt.quote:Alle info is opgeslagen. Tegen die tijd zul je wel weten wat ik hiermee bedoel.
Kijk eens aan.quote:Heb blijkbaar een foutje gemaakt, ze hebben me ook een mail gestuurd die ik je heb doorgestuurd.
mvg
Admin
(Admin en Martijn zijn verschillende gebruikers)quote:Ondertussen krijg ik een email van de Admin die mijn account weer zal activeren. Al blijft het een zeer mystrieus gebeuren, is voor mij de zaak afgedaan.
Graag gedaan, het komt vast goed met dat posten. We zullen zien of je de discussie kan smaken.quote:Ik kan weer posten op het forum, zij het via een omweg. De admin was wel meewerkend maar kon ook niet echt vertellen wat er aan de hand was. In ieder geval bedankt voor de moeite.
Er word moedwillig aangestuurd op hyperinflatie want deflatie is geen optie. De hoge bazen zien dit in hun elitaire wereld al aankomen, kennis die wij allang hadden.quote:Op zondag 12 december 2010 14:35 schreef GoudIsEcht het volgende:
http://www.reuters.com/article/idUSTRE6932NR20101004
Ach, nu gaan er vast weer allerlij mensen roepen dat het echt in een bubbel is enzo... Of dat er deflatie gaat komen en dat we papier moeten verzamelen.
Dat is een politieke keuze of juist het gebrek aan een keuze. De uitkomst staat niet vast.quote:Op zondag 12 december 2010 22:46 schreef Baltazar69 het volgende:
[..]
Er word moedwillig aangestuurd op hyperinflatie want deflatie is geen optie. De hoge bazen zien dit in hun elitaire wereld al aankomen, kennis die wij allang hadden.
Goud en andere commoditys zal de enige belegging van waarde blijven.
Vooropgesteld dat niets zeker is lijkt het me toch de meest waarschijnlijke uitkomst. De hyperinflatie (forse dollardevaluatie is een beter woord) zit tot op zekere zin al in het systeem.quote:Dat is een politieke keuze of juist het gebrek aan een keuze. De uitkomst staat niet vast.
Natuurlijk. Goud is de enige thermometer van tegoeden/schulden. Papier is dat niet.quote:Het ongecontroleerd printen van tegoedbonnen die men dollars of euro's noemt, om consumptiegoederen uit china te kopen is ook een bubble
Als ik mijn salaris in Euro's om kon ruilen tegen voortaan een vast gewicht in Goud op basis van de huidige prijs, zou ik het doenquote:Op maandag 13 december 2010 13:49 schreef GoudIsEcht het volgende:
[..]
Natuurlijk. Goud is de enige thermometer van tegoeden/schulden. Papier is dat niet.
Dergelijke uitspraken zul je mij niet horen doen. Macht en geld zijn dan wel verbonden, maar kennen ook een eigen dynamiek (waar bijvoorbeeld geweld ook bij hoort).quote:Die nu goud of andere waardevolle metalen in handen heeft zullen de nieuwe heersers in de nieuwe wereld worden.
quote:Op maandag 13 december 2010 15:30 schreef Baltazar69 het volgende:
De papieren wereld staat inderdaad op knappen, overal hangen derivaatzeepbellen. Normale schuldafbouw is geen optie en zal men alle tijden voorkomen. De inflatie zal mensen tot honger en armoede maken, behalve zij die hun geld in waarde hebben gestoken zoals goud en zilver.
Die nu goud of andere waardevolle metalen in handen heeft zullen de nieuwe heersers in de nieuwe wereld worden.
Zilver word nog wel gezien als comodity. Dat gaat op termijn veranderen, maar wanneer is de vraag... Bij een nieuwe crisis zie ik zilver nog wel even een flinke klap maken vanwaaruit het de hyperinflatie zal betreden en de echte rally mag beginnen.quote:Op donderdag 16 december 2010 07:32 schreef Blandigan het volgende:
http://www.zerohedge.com/(...)ic-human-nature-and-
Mooie opsomming en het geeft in vogelvlucht aan waar mijn vertrouwen in zilver op is gebaseerd.
Ik vond het grappig te lezen dat hij hetzelfde voorbeeld aanhaalde over het aandeel Apple als ik al eens eerder deed op FOK.
Ik heb al mijn papieren posities "verzilverd" en stap er nog eens extra in.
Eerst een vraag. Heb je het over fysiek goud of over een ETF of bullion fonds?quote:Op zaterdag 18 december 2010 12:29 schreef iamcj het volgende:
Een overdenking:
Bij de laatste perikelen over de euro en de schulden, schoot Goud de lucht in (in euro's).
Het is mijn inziens onvermijdelijk dat er landen deels moeten defaulten op hun schulden.
Dit zou betekenen voorlopig nog long op Gold en het past ook in het Parabolisch verloop van de goud grafiek. Dat zou een logisch moment zijn om te spiken en dus ook om in die dagen juist uit goud te stappen.
Of de val van de US-dollar, maar dat zie ik op korte termijn nog niet gebeuren. Alhoewel, dat is juist waar niemand nu echt rekening mee houdt, terwijl het van de Eurolanden wel wordt verwacht.
Meningen?
Default is deflatoir. Immers de equity van banken krimpt dan (ze moeten schulden afschrijven) en daarmee (maal een multiplier) de hoeveelheid krediet die kan worden verstrekt. In een krediet gebaseerd geldsysteem zoals wij hebben betekent dat effectief dat de hoeveelheid geld afneemt met een factor die een veelvoud is van de waarde van de defaults. Een belegging in goud of alles wat geen cash equivalent is is in zo'n scenario een vreemde keuze.quote:Op zaterdag 18 december 2010 12:29 schreef iamcj het volgende:
Het is mijn inziens onvermijdelijk dat er landen deels moeten defaulten op hun schulden.
Niet als je de volgende stap incalculeert..quote:Op zaterdag 18 december 2010 15:19 schreef SeLang het volgende:
Default is deflatoir. Immers de equity van banken krimpt dan (ze moeten schulden afschrijven) en daarmee (maal een multiplier) de hoeveelheid krediet die kan worden verstrekt. In een krediet gebaseerd geldsysteem zoals wij hebben betekent dat effectief dat de hoeveelheid geld afneemt met een factor die een veelvoud is van de waarde van de defaults. Een belegging in goud of alles wat geen cash equivalent is is in zo'n scenario een vreemde keuze.
Wat dacht je van oorlog? Niet een geheel onrealistische gedachte. Niet de meest voor de hand liggende, maar het zou me niet verbazen.quote:Op zaterdag 18 december 2010 19:18 schreef dvr het volgende:
[..]
Niet als je de volgende stap incalculeert..![]()
Zover zal het nooit komen want een grootschalig bankenfaillissement zou rampzalig zijn. Niet alleen vanwege de afschrijvingen bij pensioenfondsen en andere beleggers, of de tienduizenden werklozen, of de verdwenen (en deels door de staat te compenseren) banktegoeden, maar vooral omdat de massale terugtrekking van krediet aan het bedrijfsleven meteen tot het faillissement van tienduizenden andere bedrijven zou leiden en de economie effectief stil zou vallen. Er zouden teveel onmisbare schakels verdwijnen, teveel mensen werkloos worden, en niemand zou meer krediet aan zijn afnemers durven te geven. Dat is een klap die alleen nog te boven te komen zou zijn, op langere termijn, door een wettelijke algemene schuldkwijting (iedereen schuldenvrij verklaard..
Ik zie het zo:quote:Op zaterdag 18 december 2010 15:19 schreef SeLang het volgende:
[..]
Default is deflatoir. Immers de equity van banken krimpt dan (ze moeten schulden afschrijven) en daarmee (maal een multiplier) de hoeveelheid krediet die kan worden verstrekt. In een krediet gebaseerd geldsysteem zoals wij hebben betekent dat effectief dat de hoeveelheid geld afneemt met een factor die een veelvoud is van de waarde van de defaults. Een belegging in goud of alles wat geen cash equivalent is is in zo'n scenario een vreemde keuze.
wheat is bijna verdubbeld in een jaar, dat is waarquote:Op zondag 19 december 2010 14:17 schreef SeLang het volgende:
Ik pleit trouwens voor een nieuwe reserve currency op basis van kippen. Kippen zijn de laatste 3 decennia de beste "store of value" gebleken met verrassend weinig variatie in koopkracht. Chicken are money. Got chicken?
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Er zijn absoluut krachten die daar op aansturen.quote:Wat dacht je van oorlog? Niet een geheel onrealistische gedachte. Niet de meest voor de hand liggende, maar het zou me niet verbazen
Ik pleit nergens voor maar verwacht een reserve-currency die volledig fiat is en haar kracht/waardering krijgt uit gebruik. De dollar was altijd 'as-good-as-gold' en de link goud=doom komt ook vooral daar vandaan. Goud is immers in zekere zin in competitie met de dollar, daarom hoor je ook altijd mensen roepen over hou je 'goud niet kan eten'; die lui verwachten een opkomst van goud gelijk gaat met een klap van de dollar.quote:Ik pleit trouwens voor een nieuwe reserve currency op basis van kippen. Kippen zijn de laatste 3 decennia de beste "store of value" gebleken met verrassend weinig variatie in koopkracht. Chicken are money. Got chicken?
ik had eerder gedacht dat je iets zou zeggen over het feit dat volgens deze grafiek iemand die in 1980 in goud belegde nu een rendement van -/- 40% gehad zou hebben, en op geen enkel moment in deze tijdsspanne boven water zou hebben gestaan....quote:Op zondag 19 december 2010 17:07 schreef GoudIsEcht het volgende:
[..]
Er zijn absoluut krachten die daar op aansturen.
Kijk naar de Korea's en wat daarhoom gebeurt. Hoe de VS daar provocatief oefenen, hoe Japan zijn leger verplaatst en China tot boeman probeert te maken (Japan en de VS zijn twee handen...).
Kijk naar hoe Israël de vredesbesprekingen laat doodvallen, kijk naar de Amerikaanse retoriek omtrent Iran - die overigens verrassend goed wordt ondersteund door de wiki-'leaks'.
/
[..]
Ik pleit nergens voor maar verwacht een reserve-currency die volledig fiat is en haar kracht/waardering krijgt uit gebruik. De dollar was altijd 'as-good-as-gold' en de link goud=doom komt ook vooral daar vandaan. Goud is immers in zekere zin in competitie met de dollar, daarom hoor je ook altijd mensen roepen over hou je 'goud niet kan eten'; die lui verwachten een opkomst van goud gelijk gaat met een klap van de dollar.
De euro is - althans volgens Duisenberg - de eerste munt die 'volledig is losgekoppeld van goud' (en van de 'nation state').
Die loskoppeling lijkt me een verstandige invulling. Dan heb je een fiat-munt voor de handel, en goud met een reservefunctie; de 'store of wealt'.
Een goudstandaard is een barbaric relic en niet houdbaar; dat heeft de geschiedenis ons al meerdere keren laten zien. Voor een 'kippenstandaard' lijkt me hetzelfde te spelen.
Jij bent degene die hier het wordt speculatie weer aan de haren bij wil slepen op basis van een grafiek; mij hoor je dergelijke kort-door-de-bocht uitspraken niet doen.quote:ik had eerder gedacht dat je iets zou zeggen over het feit dat volgens deze grafiek iemand die in 1980 in goud belegde nu een rendement van -/- 40% gehad zou hebben, en op geen enkel moment in deze tijdsspanne boven water zou hebben gestaan....
(in tegenstelling tot metals die de facto ergens voor gebruikt worden, anders dan speculatie)
KFC=Bling Blingquote:Op zondag 19 december 2010 14:17 schreef SeLang het volgende:
Ik pleit trouwens voor een nieuwe reserve currency op basis van kippen. Kippen zijn de laatste 3 decennia de beste "store of value" gebleken met verrassend weinig variatie in koopkracht. Chicken are money. Got chicken?
Kippen moet je voeren, je hebt een nachtverblijf en grond nodig, je hebt kans op ziektes en ze gaan dood.quote:Op zondag 19 december 2010 14:17 schreef SeLang het volgende:
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |