abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_89596941
quote:
1s.gif Op maandag 6 december 2010 18:49 schreef Blandigan het volgende:
De markt, diezelfde waarvan je altijd zegt dat ie zo goed werkt, geeft goud en zilverbezitters gelijk. En bezitters van graan, katoen, etc etc. De prijzen schieten de pan uit.
:D Dit ga je niet menen?
pi_89596999
Nou en of ik het meen.
pi_89597054
quote:
Overigens was het woordje dom niet persoonlijk bedoelt, maar voor je beargumentatie.
Goed, ik hou het verder ook vriendelijk.

Ik heb het idee dat je mij wat teveel gedachten of uitspraken toeschrijft die ik niet deed. Ik legde je hierboven nogmaals de beperkte speelruimte uit die ik zie.

Ik vind het leuk te discussieren en leer graag iets bij. Dat kan alleen bij heldere argumenten en om die te geven zul je wat meer moeten doen dan je tot nu toe deed.

Verwijzen naar 'de goldbugs' of dergelijke zaken helpt daar ook niet per se voor. Wellicht kun je daar ook wat op letten in het vervolg.

Ik laat het even hierbij. Wie weet komt er straks weer nieuwe inhoud voor een verdere discussie van een van beide kanten of van een andere lezer. We zullen zien.
pi_89597207
Achja, ik heb weer een aantal lachwekkende momenten achter de kiezen. Profiteer nog maar lekker van je edelmetaal zolang tot de totale bubble duurt ^O^
pi_89597378
Ik heb al eerder aangegeven dat sommige posters het nodig vinden hun "argumenten" kracht bij te moeten zetten door termen te gebruiken die ik nog niet van mijn kinderen accepteer laat staan van andere "volwassenen" .

Dat maakt het niveau er niet beter op. En de zin om een echte discussie te voeren ook niet.

Het valt me ook op dat het blijkbaar lang geleden is dat een aantal mensen tegengas hebben gekregen in discussies.
pi_89597638
quote:
1s.gif Op maandag 6 december 2010 18:55 schreef piepeloi55 het volgende:
Achja, ik heb weer een aantal lachwekkende momenten achter de kiezen. Profiteer nog maar lekker van je edelmetaal zolang tot de totale bubble duurt ^O^
Zeker, doe ik.
En wanneer ga je je toon aanpassen?
Bij 35 dollar/ounce zilver? bij 50? bij 150 dollar ?
Of is het eigenlijk altijd een bubble, dat zilver ?
pi_89598256
quote:
1s.gif Op maandag 6 december 2010 19:05 schreef Blandigan het volgende:
Zeker, doe ik.
En wanneer ga je je toon aanpassen?
Bij 35 dollar/ounce zilver? bij 50? bij 150 dollar ?
Of is het eigenlijk altijd een bubble, dat zilver ?
Als er aanwijzingen komen dat de goudrally geen onderdeel is van de bubble, maar een reele grond heeft. Bijvoorbeeld bij de eerste tekenen van hyperinflatie.

Helaas voor jullie zal dat nooit gebeuren.
pi_89598371
quote:
1s.gif Op maandag 6 december 2010 19:19 schreef piepeloi55 het volgende:

[..]

Als er aanwijzingen komen dat de goudrally geen onderdeel is van de bubble, maar een reele grond heeft. Bijvoorbeeld bij de eerste tekenen van hyperinflatie.

Helaas voor jullie zal dat nooit gebeuren.
Ik had het over zilver......lol
pi_89598539
quote:
1s.gif Op maandag 6 december 2010 19:21 schreef Blandigan het volgende:
Ik had het over zilver......lol
Zilver gaat natuurlijk na recordhoogtes, alleen goud zal onderdeel van de bubble blijken.

NOT
pi_89598629
Ik stop er mee piepeloi55.
Vanaf nu sta je op mijn ignore lijst, ongeacht het topic.
Succes met trollen.
pi_89598823
quote:
Je kan je eigen scenario er ook nog eens naast leggen hoor.

Stel we krijgen deflatie door schuldvernietiging. Dan gaan we chaos krijgen zoals Lehman al liet zien. Ook dan is goud niet perse ongewild hoor. Sommige mensen hebben liever goud waar geen claims aan zitten in hun hand, dan een lening aan de bank onder de noemer 'spaarrekening'.

Ik denk dat een aantal oud-DSB-spaarders dat wel met me eens zijn.
pi_89599000
quote:
1s.gif Op maandag 6 december 2010 19:30 schreef GoudIsEcht het volgende:

[..]

Stel we krijgen deflatie door schuldvernietiging. Dan gaan we chaos krijgen zoals Lehman al liet zien. Ook dan is goud niet perse ongewild hoor. Sommige mensen hebben liever goud waar geen claims aan zitten in hun hand, dan een lening aan de bank onder de noemer 'spaarrekening'.

Ik denk dat ten tijde van het Lehman brothers gebeuren de DSB spaarders inderdaad graag goud hadden gehad. Enig idee wat er toen gebeurde?
pi_89599099
quote:
1s.gif Op maandag 6 december 2010 19:30 schreef GoudIsEcht het volgende:

In een dergelijk scenario is er een vlucht naar liquiditeit, ten kosten van alle andere assets. Alles gaat dan in prijs naar beneden inclusief de betere assets. De echte les die DSB-spaarders hebben getrokken is dat banken niet zijn te vertrouwen en dat ze binnen DGS moeten vallen of weer in de oude sok. Die DSB-spaarders zullen wel 2x gaan opletten waar ze hun geld in steken.
pi_89599411
quote:
In een dergelijk scenario is er een vlucht naar liquiditeit, ten kosten van alle andere assets.
Ik denk dat goud dan eerder onder liquiditeit gaat vallen dan onder 'assets'.

Mensen zijn vooral bang voor het risico van het houden van de schuld van een ander als waarde (schulden klappen immers in deflatie).

Alles waaraan geen schuld kleeft zal dan gewild zijn denk ik. Huizenprijzen worden met schuldfinanciering bepaald en zullen bijvoorbeeld ook dalen. Maar cash geld in een sok, of op een 'betrouwbare bank onder een garantiestelsel' zal inderdaad in trek zijn. Ik denk goud ook.
pi_89601083
Kende je deze al GousIsEcht?

Oil is at $89 a barrel, up 21% in the last year.
Gold is trading at $1,413, up 23% in the last year.
Silver is trading at $30, up 66% in the last year.
Copper is trading at 4 per pound, up 26% in the last year.
Corn is trading at 573 a bushel, up 49% in the last year.
Soybeans are trading at 1,300 a bushel, up 23% in the last year.
Wheat is trading at 779 a bushel, up 41% in the last year.
Pork is trading at 104 a pound, up 23% in the last year.
Beef is trading at 106 a pound, up 28% in the last year.
Cotton is trading at 130 per pound, up 78% in the last year.
Sugar is trading at 29 per pound, up 32% in the last year.
Coffee is trading at 205 per pound, up 40% in the last year
pi_89602725
Goud doet het - relatief - slecht bedoel je?

Klopt.

Wat mij betreft heeft goud ook het minste risico, dus het is wel een relatief veilig rendement (al zullen anderen dat anders zien).

Commodity-handel is lastig. Veel inside kennis, plus zware dominantie van grote spelers (zie JPM in koper recentelijk).

Van goud heb ik een veel beter beeld (denk ik).

Tot slot is het niet onmogelijk dat men goud het meest beheerst heeft laten stijgen om inflatieverwachtingen te sturen. De goudprijs is behoorlijk invloedrijk voor de markt. Stel je voor dat er gekke dingen mee zouden gebeuren. Dan gaan mensen het nog veel meer dan nu erover hebben en werken de normale CNBC-babbels niet meer wegens gebrek aan interesse.
pi_89602956
Wat zilver betreft denk ik oprecht dat het een poging is investeerders weg te lokken bij goud. De meeste 'onnozelaars' hebben het nu over fysiek zilver kopen, voor zover ze überhaupt naar metalen kijken (en geen verstokte paper bug zijn).

Wie eenmaal fysiek heeft gekocht gaat niet zo rap meer traden, dus die vraag is mooi weggehouden bij het fysieke goud.

Is een theorië natuurlijk, maar ik acht het redelijk waarschijnlijk.

In zilver zit je overigens niet heel slecht denk ik, maar voor de finale straks (na nog wat rondjes QE) is het naar mijn verwachting minder want minder monetair.
pi_89603791
quote:
1s.gif Op maandag 6 december 2010 20:40 schreef GoudIsEcht het volgende:
Wat zilver betreft denk ik oprecht dat het een poging is investeerders weg te lokken bij goud. De meeste 'onnozelaars' hebben het nu over fysiek zilver kopen, voor zover ze überhaupt naar metalen kijken (en geen verstokte paper bug zijn).

Wie eenmaal fysiek heeft gekocht gaat niet zo rap meer traden, dus die vraag is mooi weggehouden bij het fysieke goud.

Is een theorië natuurlijk, maar ik acht het redelijk waarschijnlijk.

In zilver zit je overigens niet heel slecht denk ik, maar voor de finale straks (na nog wat rondjes QE) is het naar mijn verwachting minder want minder monetair.
Mijn inschatting is dat zowel zilver (bijvoorbeeld een zilveren gulden) als een deeltje goud geaccepteerd worden. Daarbij heeft zilver als voordeel dat het goedkoper is dus beter geschikt om kleine zaken te kopen dan goud.

Overigens: laatst was er een televisieprogramma waarin de proef werd genomen of bedrijven nu al goud accepteren (wel van luxe artikelen maar toch) en dat was geen enkel probleem.
pi_89603877
quote:
1s.gif Op maandag 6 december 2010 20:37 schreef GoudIsEcht het volgende:
Goud doet het - relatief - slecht bedoel je?

Nee, meer dat de inflatie de pan uit gaat rijzen. Voor goederen waar mensen echt dagelijks mee te maken hebben, in plaats van kunstmatig bij elkaar gezochte mandjes.
pi_89605494
quote:
Nee, meer dat de inflatie de pan uit gaat rijzen. Voor goederen waar mensen echt dagelijks mee te maken hebben, in plaats van kunstmatig bij elkaar gezochte mandjes.
Dat zeker.

Vooral de gelijktijdig oplopende goud- en olieprijs van dit moment geven een duidelijk signaal.

Maar goed, er zijn er ook die geloven dat 'de markt' zijn werk wel zal doen door de rente te verhogen en dat we van inflatie niets te vrezen hebben.

'De markt' zelf lijkt daar momenteel anders over te denken, net als ik. We zullen wel zien.
  maandag 6 december 2010 @ 21:29:46 #121
259770 iamcj
Niets is onmogelijk
pi_89606877
Inflatie, deflatie.

Ik noem het devaluatie van de dollar. Dat alle prijzen stijgen in dollars komt omdat men het vertrouwen in de dollar verliest door het beleid van de FED en de US gov. Niet eens omdat er meer of minder dollars zijn of omdat men inflatie verwacht.

De euro wordt beloond voor eenzelfde soort bailout beleid.

De dollar is dus eigenlijk de inverse bubble, in goud, in aandelen, in grondstoffen, in obligaties.

Goud prijst eigenlijk nu al de val van de dollar in. Of en wanneer die gaat vallen is de vraag.

Een ander gevoel van inflatie in Europa is het toenemen van kosten en het gelijk blijven van de lonen om de schulden af te betalen. Maar dat is eigenlijk minder geld hebben en toch alles willen kopen. Het lijkt relatief duur, maar het is misschien wel goedkoper geworden.
Wie bang is voor morgen, kan niet genieten van vandaag.
Religie is als taal, een basisbehoefte voor een maatschappij, iedereen spreekt zijn eigen dialect en even verder op begrijp je niet meer wat de ander zegt.
pi_89609093
Als ik inlog komt er dit te staan:

Thank you for logging in, Goudisnep2.

En als ik probeer te posten:

You are not logged in or you do not have permission to access this page. This could be due to one of several reasons:

1.You are not logged in. Fill in the form at the bottom of this page and try again.
2.You may not have sufficient privileges to access this page. Are you trying to edit someone else's post, access administrative features or some other privileged system?
3.If you are trying to post, the administrator may have disabled your account, or it may be awaiting activation.

Ik ben dus wel ingelogd en het account is ook geactiveerd. Ook na het aanvragen van een nieuw paswoord blijft dit gebeuren, terwijl een ander acoount wel kan posten. Pure censuur!
pi_89611624
quote:
Ik ben dus wel ingelogd en het account is ook geactiveerd. Ook na het aanvragen van een nieuw paswoord blijft dit gebeuren, terwijl een ander acoount wel kan posten. Pure censuur!
Dat vind ik inderdaad opmerkelijk als dat echt zo is en het staat me ook niet aan.

Nog even voor de zekerheid:

• Je merkt dus een duidelijk verschil tussen beide accounts?
• Je had geen rare dingen gepost waardoor je eventueel geblockt zou zijn?
pi_89611748
quote:
Inflatie, deflatie.

Ik noem het devaluatie van de dollar. Dat alle prijzen stijgen in dollars komt omdat men het vertrouwen in de dollar verliest door het beleid van de FED en de US gov. Niet eens omdat er meer of minder dollars zijn of omdat men inflatie verwacht.

De euro wordt beloond voor eenzelfde soort bailout beleid.

De dollar is dus eigenlijk de inverse bubble, in goud, in aandelen, in grondstoffen, in obligaties.

Goud prijst eigenlijk nu al de val van de dollar in. Of en wanneer die gaat vallen is de vraag.

Een ander gevoel van inflatie in Europa is het toenemen van kosten en het gelijk blijven van de lonen om de schulden af te betalen. Maar dat is eigenlijk minder geld hebben en toch alles willen kopen. Het lijkt relatief duur, maar het is misschien wel goedkoper geworden.
Goed verwoordt.

Dat de euro beloond wordt kan ook zijn omdat ze een stuk minder bijdrukken dat de Amerikanen. En wat de ECB nu de markt in pompt haalt ze er grotendeels uit, itt Bernanke. Bovendien hint die laatste alweer op QE3.
pi_89622180
quote:
1s.gif Op maandag 6 december 2010 22:30 schreef GoudIsEcht het volgende:
Dat vind ik inderdaad opmerkelijk als dat echt zo is en het staat me ook niet aan.

Nog even voor de zekerheid:

• Je merkt dus een duidelijk verschil tussen beide accounts?
• Je had geen rare dingen gepost waardoor je eventueel geblockt zou zijn?
Ja, er is een duidelijk verschil en nee ik had geen rare dingen gepost. Alleen een kritische noot. Voor mendeljev geld overigens hetzelfde.
pi_89622381
Toen het verhaal van jullie censuur uitkwam bleek de admin wel vrij snel eropin te springen door te stellen in mijn topic dat één username wel genoeg was. Natuurlijk onzin en alleen om te voorkomen dat men in een slecht daglicht komt te staan. Waarom vermeld een admin dit niet eerder en verwijderd de posts van het zogenoemde dubbele account? Een admin zou immers moeten kunnen zien dat zowel het email als het ip als de verhaalvorm anders was als het account van mendeljev (goudisnep). Daarnaast is ook het account van mendeljev geblokkeerd en eerdere post verwijderd. Dit is niet anders uit te leggen dan censuur en overduidelijk!

Het bizarre vind ik dat diezelfde admin vrij snel wist wat er aan de hand was, wat mij doet vermoeden dat jij die admin bent. Alleen op dit forum was er immers over die censuur gesproken. het nu afdoen alsof jullie dachten dat het een dubbel account betrof is wel een erg goedkope smoes, vooral in het licht dat ik eerder al had gepost dat ik goudisnep2 ben en mendeljev aangaf dat hij goudisnep is.

[ Bericht 3% gewijzigd door piepeloi55 op 07-12-2010 09:17:06 ]
pi_89623011
Ik kan je aannames volgen, maar doe een beetje rustig met je overtuiging, wil wil? Wat weet je nou zeker?

En maar meteen schreeuwen over censuur. Ik heb het idee dat het meevalt. Als er meteen twee van die goudisnep-aliassen tegelijk komen zou ik het misschien ook zien als trollen. En volgens mij probeert de admin de kwaliteit een beetje te bewaken, wat geen slecht idee is.

Overigens ben ik de admin niet en kan ik ook de verwijderde posts niet zien. Van wat er staat lijken het me redelijke reacties, van de (eventueel, ik kan het niet controleren) verwijderde posts weet ik het niet.

Maar goed, zoals ik aangaf zou het me tegenvallen als er echt censuur gepleegd wordt. Van wat ik de afgelopen twee jaar (Middelkoop kocht het domain pas dit jaar) gezien heb valt dat er mee, en volgens mij is het nu ook opgelost met je account. Echt censuur ga ik het nu niet noemen, al had het wat netter kunnen lopen.

Daarbij vraag ik me wel ten zeerste af of je ook werkelijk wat inhoudelijks te melden hebt en niet alleen maar gaat zitten trollen. Ik zie het vanzelf wel gebeuren. Op Mendeljev werd voor zover ik kon nagaan in elk geval een stuk inhoudelijker gereageerd dan hij zelf wist op te brengen.
pi_89623466
Toevallig ging er net een email de deur uit richting de moderator met het verzoek tot activatie. Tot op heden nog steeds geblokkeerd, al kan het zo zijn dat de server nog moet worden geupdate.

quote:
Goedemorgen,

Gisteren is mijn account (goudisnep2) geblokkeerd, samen met het account van een forumgenoot op het fok!-forum genaamd mendeljev. Op uw forum beter bekend als goudisnep. Wij hebben ons gegistreerd om een tegengeluid aan de goudlobby te geven, daar een mederwerker/lid van uw forum daar overduidelijk mee bezig is op het fok!-forum onder de naam goudisecht. Als admin zou u moeten inzien dat beide accounts tot een andere persoon toebehoren, daar het een ander ip/email/verhaallijn bevat.

Mocht u toch tot de verkeerde conclusie te zijn gekomen, wat natuurlijk kan, verzoek ik u beide accounts weer te activeren om verdere discussie mogelijk te maken. Het kan toch niet zo zijn dat op een forum met dergelijke naam elk kritisch geluid word gecensureerd, daar het ook nog redelijke reacties zijn.

Ik wens u veel wijsheid toe!

Met vriendelijke groet,
Goudisnep2
Wat er ook gebeurd is (wat mij betreft overduidelijk) blijft het een merkwaardige gang van zaken.
pi_89623640
quote:
Wat er ook gebeurd is (wat mij betreft overduidelijk) blijft het een merkwaardige gang van zaken.
Ik ben het met je eens dat het wat 'netter' had gekund, maar ik heb verder geen inzicht in de beweegredenen van de admin. Misschien waren er net toevallig een dag ervoor mensen komen trollen, je weet het niet. En ik kan me goed voorstellen dat hij dacht met een troll van doen te hebben; nogmaals: ik heb geen inzicht in eventueel verwijderde commentaren. Voor hetzelfde geld waren dat slappe verhalen puur bedoeld om te irriteren. Het zou me niet eens verbazen. Maar goed, zoals ik al zei heb ik daar geen inzicht in. Het lijkt me verder een prima mail, dus het zal wel goedkomen.

Je interpretatie van de goudlobby door mij vind ik zachtgezegd overdreven. Ik heb je hier duidelijk mijn visie verteld, loop geen oneliners te spammen en ga in op je argumenten.

Jij daarentegen discussiert hier en daar wel erg lui zoals ik je zelfs heb aangetoont met quotes van eigen werk (zelfs daar doe ik moeite voor).

Om mij dan van goudlobby te betichten vind ik wederom slap, maar het past in je algemene stijl. Dat zegt overigens meer over jou dan over mij.

Wat dat betreft bij deze het verzoek - ongeacht waar je gaat schrijven - een beetje op de inhoud te letten. Het zou netjes zijn als je een beetje tegemoet komt aan het niveau van je gesprekspartners.
  dinsdag 7 december 2010 @ 12:39:13 #130
259770 iamcj
Niets is onmogelijk
pi_89628037
Kunnen jullie niet samen een theekransje oprichten of zo?
Religie is als taal, een basisbehoefte voor een maatschappij, iedereen spreekt zijn eigen dialect en even verder op begrijp je niet meer wat de ander zegt.
pi_89628144
Dat hebben we hier toch al. Maar we willen je niet verlegen maken hoor; voel je vooral niet geremd een inhoudelijke bijdrage te leveren over goud als je dat liever zit in deze discussie.
  dinsdag 7 december 2010 @ 12:49:13 #132
259770 iamcj
Niets is onmogelijk
pi_89628418
Heb ik toch gedaan, je vond het zelfs goed verwoord
  dinsdag 7 december 2010 @ 12:50:01 #133
259770 iamcj
Niets is onmogelijk
pi_89628458
De discussie over goud en inflatie vind ik super, maar de ge oeha over dat forum....
pi_89630460
Het account is overigens nog steeds geblokkeerd en heb tot op heden nog geen antwoord gehad. Wel een beetje vreemd van een site die er bij kritiek op goud wel binnen enkele minuten paraat staat.
pi_89631165
quote:
Het account is overigens nog steeds geblokkeerd en heb tot op heden nog geen antwoord gehad. Wel een beetje vreemd van een site die er bij kritiek op goud wel binnen enkele minuten paraat staat.
Ik heb het idee dat je van trollen verdacht wordt, wat ik niet onlogisch zou vinden. Ik hoop wel dat het opgelost wordt, maar kan je verder ook niet helpen. En je andere account doet het toch nog? Kan je daar dan niet mee aan de slag? Ik zou zeggen: probeer het daarmee eens op de inhoud te spelen en laat je overtuigende argumenten eens schitteren.

Zoals iamcj al aangaf is het misschien niet nodig dat we het hier uitgebreid gaan hebben over de usernaam die je al dan niet kan gebruiken.

Het spreekt overigens niet voor je intellect dat je denkt met 'één site' van doen te hebben. Het is een forum met meerdere gebruikers die gister inderdaad snel reageerden op Mendeljev. Blijkbaar vinden ze het dus leuk een tegengestelde mening te horen - al kwam hij niet veel verder dan een historisch grafiekje waarvan de bruikbaarheid voor de huidige situatie twijfelachtig is, zoals ik op dit forum al liet zien met een historisch grafiekje van de monetary base. Voor zover ik weet heeft de site maar één admin, en daar heb jij in dit specifieke geval mee van doen. Om het nogmaal zo simpel mogelijk voor je op te schrijven: het waren de gebruikers/leden van het forum die klaar stonden om op Mendeljev te reageren, terwijl de Admin over je account gaat. Een verschil in reactietijd is dus alleszins verklaarbaar.
pi_89631413
Het account van mendeljev is ook geblokkeerd, onzin dus. Ik ga inderdaad verder met mijn andere account, ben benieuwd hoelang dat gaat duren. Ik vind dit trouwens best een belangrijke zaak, omdat het maar weer eens aangeeft dat goud inderdaad een bubble is, waarin alle kritische geluiden worden weggewuifd.
pi_89631424
Zit hij nou nog steeds te zeuren over zijn account?
pi_89631534
Sorry ik kan niet eens meer reageren, mijn ander account genaamd kritischgoud is inmiddels ook geblokkeerd. Zonder een post mee uit te brengen en geregistreerd van een ander ip en email! Schijnbaar beviel de naam alleen ze al niet...

Dan houd het op ben ik bang.
pi_89631729
quote:
Ik ga inderdaad verder met mijn andere account, ben benieuwd hoelang dat gaat duren. Ik vind dit trouwens best een belangrijke zaak, omdat het maar weer eens aangeeft dat goud inderdaad een bubble is, waarin alle kritische geluiden worden weggewuifd.
Lijkt me een goede reactie; eerst maar eens je veronderstellingen bevestigen.

Het lopende draadje is deze: http://forum.goud.com/de-(...)oorbij-new-post.html

Als je test echt goed wil doen moet je wel even wat inhoudelijks plaatsen, want dat mensen die komen trollen worden weggejaagd is niet heel uitzonderlijk voor welk forum dan ook.

Die inhoudelijke onderbouwing kan gezien wat je hier nu en dan te berde brengt nog best een lastig worden, al heb ik hier en daar ook wel eens een goede post van je gezien.

Dan tot slot: dit is niet 'het goudforum' en - hoewel jij zelfs denkt dat Middelkoop geld heeft om medewerkers te betalen om bij de anderhalve paardekop hier te komen spammen (ik zou dan die medewerker zijn) - ik vraag me af in hoeverre je er conclusies op kunt baseren. Ook als die positief zouden zijn. Nou zou het me niet verbazen als je er zo eentje bent die eerst een mening vormt, en dan selectief op zoek gaat naar bewijs, dus wellicht begrijp je bovenstaande niet, maar ik schrijf het er toch maar weer even bij voor je, wie weet pik je er toch wat van op.
pi_89631764
quote:
Sorry ik kan niet eens meer reageren, mijn ander account genaamd kritischgoud is inmiddels ook geblokkeerd. Zonder een post mee uit te brengen en geregistreerd van een ander ip en email! Schijnbaar beviel de naam alleen ze al niet...
Ik ga het de admin eens vragen.
pi_89631831
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 december 2010 14:18 schreef GoudIsEcht het volgende:
Ik ga het de admin eens vragen.
Dus je gaat jezelf een email sturen?
pi_89631931
quote:
Dus je gaat jezelf een email sturen?
Ja.
pi_89632048
Hoh, niet goed gelezen. Ik ga zelf een email sturen ja. Maar niet aan mezelf.

Wat denk je nou, dat ik je daar zou lopen blocken en dan hier kom roepen dat ik het vreemd vind? En dan verwacht niet door de mand te vallen?

Man man man, wat maak je het jezelf toch lastig met die vooroordelen van je. En er dan ook maar eens van uit gaan dat anderen dan met je in gesprek willen blijven. Dat is toch treurig?

Vind je jezelf nou echt zo slim dat je direct overal een mening over kan vormen? Laat dat dan op zijn minst blijken in je posts en argumenten hier in het vervolg zou ik zeggen.

Op de rest van dit verhaal kom ik wellicht terug als ik een reactie heb.
pi_89632096
En voor de duidelijkheid: ik verbeter mezelf hierboven, maar als je met je selectieve lezen vooral naar die eerste reply wil kijken zie ik niet in hoe ik daar nog wat over zou moeten zeggen. Men correctie staat hierboven en dat zou genoeg moeten zijn.
pi_89632127
Ik vorm die mening na een hele rits gebeurtenissen die overduidelijk zijn. En niet alleen voor mijzelf! Zelfs jij kan niet ontkennen dat dit zaakje stinkt en op zijn minst de schijn tegen zich heeft.
pi_89632335
quote:
Ik vorm die mening na een hele rits gebeurtenissen die overduidelijk zijn. En niet alleen voor mijzelf! Zelfs jij kan niet ontkennen dat dit zaakje stinkt en op zijn minst de schijn tegen zich heeft.
Wat zijn dat nou weer voor een woorden. Het 'stinkt', 'censuur' etc. etc. Het kan ook gewoon dat je liep te trollen of die indruk wekte en je daarom werd weggestuurd. Ik weet dat niet, maar het zou me niet verbazen.

En als dat niet het geval is dan is dat wat opmerklijk en is het inderdaad een forum dat bepaalde elementen probeert buiten te houden. Ik heb daar tot nog toe niets van gemerkt maar het zou een interessante observatie zijn.

Of goud daarmee dan in een bubbel is - jouw woorden hierboven - vind ik uiteraard een zeer aanvechtbare stelling. De admin van één site zou dan daarover gaan, terwijl alle andere argumten (zoals de drukpers, de inkopen van Rusland etc. etc.) niet ter zake zouden doen. Ik ga niet mee in dat eenzijdige denken van je en zeker niet in de verregaande conclusies die je graag wil trekken.

Het enige wat hier voor mij uit zou kunnen komen is dat het forum minder open is dan ik meende. Voor mij doet dat aan wat er verder inhoudelijk - door de gebruikers, niet door de admin - gepost wordt niet af, maar ik zou het wel jammer vinden.
pi_89632537
In ieder geval wel een duidelijke reden waarom er geen contraire verhalen te horen zijn op dat forum. Overigens is het niet zo vreemd dat een goudverkoper dergelijke geluiden uit zijn forum laat verwijderen, daar het ten koste van zijn handel gaat.

Wat het wel aangeeft is dat mocht dit censuur zijn dat deze hele handel moreel verwerpelijk is.
pi_89632736
quote:
Overigens is het niet zo vreemd dat een goudverkoper dergelijke geluiden uit zijn forum laat verwijderen, daar het ten koste van zijn handel gaat.

Wat het wel aangeeft is dat mocht dit censuur zijn dat deze hele handel moreel verwerpelijk is.
Wat een onzin weer. Als dat zo is dan kan ik dus een fraudezaak uit de papierbusiness voorleggen (en fraude lijkt me ook nog vele malen erger dan het beperken van bepaalde elementen - wellicht trollen - op een forum) om zo te stellen dat de gehele papierhandel moreel verwerpelijk is.

Dit is het doortrekken van jouw harde stelling beste man, en het zou me verbazen wil je daar mee niet akkoord gaan.

Overigens heeft het gros van de posters op dat forum al begin dit decennium goud gekocht, en kan wordt er regelmatig besproken waar je het beste goud kunt kopen, en dan worden hele andere namen dan die van Middelkoop genoemd. En dat blijft allemaal staan.

Lijkt me een duidelijk bewijs dat het forum op andere criteria gecensureerd wordt dan wat jij aanneemt - meer dan een aanname is het niet - en niet zoveel te maken heeft met de handel van Middelkoop als je denkt.

Maar je argument en het doortrekken op de papierbusiness is interessant. Het zou je sieren als je daar op een oprechte manier op in durft te gaan, en tekenen als je het weer gaat lopen duiken.
pi_89632874
Wat is er niet moreel verwerpelijk aan dat een handelaar zijn (mogelijke) klanten informatie bewust achterhoud?
pi_89633395
quote:
Wat is er niet moreel verwerpelijk aan dat een handelaar zijn (mogelijke) klanten informatie bewust achterhoud?
Man man man, dat doet toch iedere reclame. Vind het moreel verwepelijk als je wil, het is de praktijk van alledag. Pensioenfondsen geven hun klanten ook geen info over de werkelijke stand van zaken en hetzelfde geldt voor nagenoeg alle banken, zo zagen we deze crisis maar weer. Daar neem je natuurlijk geen aanstoot aan maar nu mogelijkerwijs - er is nog niets bewezen - hetzelfde gebeurt met goud sta je meteen vooraan te springen.

Je stelling dat het er nu meteen om draaide bewust informatie - die jij dan gepost zou hebben?? - achter te houden is ook niet al te sterk. Het kan er evengoed om gaan vervelende trollen die alleen maar irritante rechtlijnige conslusies kunnen trekken buiten de deur te houden.

Overigens had je in het begin veel grotere woorden en loop je dat nu wat lafjes bij te stellen naar het lijkt:
quote:
Of had je het niet over de 'hele goudhandel'?

En tot slot heb ik speciaal voor jou nog wat opgezocht:
Hier wordt aangegeven dat Willem nooit op het forum komt: http://forum.goud.com/de-(...)-3194.html#post53118

Hier eens een draadje waar goudhandelaren besproken worden: http://forum.goud.com/fys(...)ek-metaal-kopen.html

Nog een: http://forum.goud.com/fys(...)-zilver-op-ebay.html

En nog een: http://forum.goud.com/fys(...)dee-wat-en-waar.html

Het irritante aan discussieren met jou is - en dat gaf ik eerer al aan - dat jij van te voren een mening ergens hebt opgedaan en dan heel selectief argumenten gaat zoeken. Over het forum weet je ook al meteen hoe het zit, en dan moeten anderen maar weer bovenstaande zaken aandragen om te laten zien dat je conclusies onjuist zijn. Je zou volgende keer wat minder overtuigd kunnen zijn of zelf wat onderzoek kunnen doen.

Al met al lijkt het me nog niet eens zo'n gekke optie dat je als troll gezien werd hoor. We merken het wel.
pi_89633703
Ik wacht verder de mail van de Admin af en zal hier nog melden wat zijn antwoord was. Verder ga ik de boel hier niet verder vervuilen met een discussie met jou.

De reden ervoor is dat je niet op zoek lijkt naar een constructief gesprek waarbij beide wat kunnen leren, maar vooral heel dogmatisch je goudhaat neerzet met selectieve argumenten.

Ik ben daar tot nu toe op ingegaan omdat het in mijn ogen een onterechte visie is, en ik graag inhoudelijke steunpunten voor een herziening daarvan aandraag, maar het lijkt er op dat jij daar helemaal niet naar op zoek bent en je schild al gebouwd hebt. Dan krijg je eerder een gevecht dan een open discussie en die energie is het me niet waard.

Mocht het blijken - en dat is voor mij absoluut niet zeker - dat je niet gewoon zat te trollen maar om een onduidelijke reden bent weggestuurd/geblockt dan zal ik het onderschrift in mijn naam aanpassen en blijf ik hier wellicht nog inhoudelijk verder discussieren met mensen die ik dat wel waard vind.
pi_89633734
Op het moment dat jij via verlengstukjes van je winkel (dat is het forum in feite) mensen probeerd te beinvloeden tot bepaalde meningen/visies en daarmee mogelijke aankopen vind ik dat moreel verwerpelijk. Vooral als je doet lijken dat het een openbaar forum is en elke vorm van kritiek op je waar 'gecensureerd' word. Nogmaals daar hebben jullie alle recht toe, maar ik vind dat een kwalijke zaak.

Ik beschouw deze zaak nu als gedaan en mocht iemand deze posts terug lezen over een aantal jaar, kun je me altijd bereiken met een pm. Alle info is opgeslagen. Tegen die tijd zul je wel weten wat ik hiermee bedoel.
pi_89634319
Hou nou toch eens op met dat 'jullie'. De mensen die daar posten zijn allemaal normale mensen die los van Willem staan, en ik gaf je hierboven aan dat er op vele momenten heel open gediscussierd wordt, maar jij bent weer eens zo laf dat je er niet op in gaat met je selectieve trucjes.

Antwoord van de Admin was trouwens:

quote:
Goudisnep2 & kritischgoud werden geblokkeerd omdat het hier de user GOUDISNEP betrof. Ik zie niet in waarom iemand zich moet gaan registreren onder 3 aliassen.
Tja... wie moet je dan geloven he? Ik heb hem gevraagd of het daadwerkelijk van één ip afkomstig was en of hij anders je account weer wilde open zetten. Ik ga er van uit dat dat dan ook gebeurt en dan valt je vooropgesteldemeningsverhaal nog verder in het water.

Maar je zult dan vast te laf zijn om die 'informatie' van je te komen posten, netzoals je er ook niet op ingaat dat ik hierboven laat zien dat er heel openlijk en regelmatig over allerhande goudleveranciers anders dan Middelkoop gepraat en zelfs geadviseerd wordt. Er zitten zelfs Duitse bij.

Overigens kom je wederom niet terug op het gebruik van je mening (harde stelling) over 'de hele [goud]handel' op de papierbusiness waar fraude en bedrog schering en inslag zijn, net zoals je de hele tijd hard aan het schreeuwen bent en vervolgens niets onderbouwt en waar het niet uitkomt reacties mijdt.

Als dat standaard gedrag is voor alle papierbugs dan zou ik bijna trots worden een goudbug genoemd te worden.
pi_89634382
quote:
Alle info is opgeslagen. Tegen die tijd zul je wel weten wat ik hiermee bedoel.
Als het daarmee gaat zoals met al je geschreeuw - ik verwacht niet anders - gaat helemaal niemand ooit weten wat jij hiermee bedoelt.
pi_89634470
quote:
Heb blijkbaar een foutje gemaakt, ze hebben me ook een mail gestuurd die ik je heb doorgestuurd.

mvg

Admin
Kijk eens aan.

In tegenstelling tot je vele voorbarige conclusies, gejank en geschreeuw wordt er gewoon op je gereageerd.

Nu ga je natuurlijk zo laf zijn alsnog niet te komen posten en ook je woorden niet terug te trekken.

Nou goed, het is allemaal opgeslagen ofzo...
pi_89634569
Kritisch goud is pas geregistreerd NA de blokkade van mijn en mendeljev zijn account en wel met een ander ip dan mijn eigen. De admin kon niet weten dat dat een account van mij was. Toch werd ook deze, zonder posts, verwijderd. Overigens leesde de admin mee op het fok-forum (dat bleek uit reacties van martijn) waaruit bleek dat het een ander account betrof. Ik zie dit meer als bezwijken onder druk.

Ondertussen krijg ik een email van de Admin die mijn account weer zal activeren. Al blijft het een zeer mystrieus gebeuren, is voor mij de zaak afgedaan. Vanaf morgen ga ik de discussie op jouw forum verder aan, ik heb vandaag nog andere verplichtingen. Dat is een deal.
pi_89634792
quote:
Ondertussen krijg ik een email van de Admin die mijn account weer zal activeren. Al blijft het een zeer mystrieus gebeuren, is voor mij de zaak afgedaan.
(Admin en Martijn zijn verschillende gebruikers)

Net nog schreeuwen over het achterhouden van informatie die jij dan zou komen brengen en nu daar niets van waar maken.

Meteen heel stellig conclusies trekken op basis van weinig informatie (voorbarig noemt men dat) en daarover roepen, en nu je fout zit niets terugnemen.

Vervolgens helemaal niet ingaan op argumenten - inclusief bewijs - die het tegendeel bewijzen (zoals de draadjes over goudleveranciers), en dan uiteindelijk de zaak laf afdoen.

Het past in de lijn van de rest van je selectieve en laffe gedrag en het siert je niet.

Ik hoop maar dat er hier heel veel mensen meelezen die nu zien hoe laf en selectief papierbugs met hun bord voor hun kop de discussie ingaan.

Gelukkig is het inderdaad opgeslagen, anders zie ik het je zo weer verwijderen.

Nou goed, positieve blik op de toekomst dan maar: wie weet kom je ooit wel een keer met zinnige argumenten...
  dinsdag 7 december 2010 @ 18:39:08 #158
259770 iamcj
Niets is onmogelijk
pi_89641751
blub
  dinsdag 7 december 2010 @ 21:44:46 #159
259770 iamcj
Niets is onmogelijk
pi_89651964
Ik weet het!!!

Goud is (in het) echt Piepeloi55
pi_89653528
Ik kan weer posten op het forum, zij het via een omweg. De admin was wel meewerkend maar kon ook niet echt vertellen wat er aan de hand was. In ieder geval bedankt voor de moeite.
pi_89658932
quote:
Ik kan weer posten op het forum, zij het via een omweg. De admin was wel meewerkend maar kon ook niet echt vertellen wat er aan de hand was. In ieder geval bedankt voor de moeite.
Graag gedaan, het komt vast goed met dat posten. We zullen zien of je de discussie kan smaken.
pi_89797738
Weer een artikel in het rijtje met "geruchten".
http://news.silverseek.com/SilverSeek/1292004828.php

Ik zie nog geen vuur, maar de rook wordt toch wel erg dik.
pi_89799689
Die paperbug goudmarkt (papiergoud; COMEX) is een grote farce en het zou daar ooit een keer fout moeten gaan zou je denken.

ETFs die gedekt zijn met COMEX-futures, de COMEX die ETFs mag leveren als 'fysiek'... de koffie is daar allesbehalve zuiver.

Daar staat dan weer tegenover dat dergelijke "schreeuw" verhalen (http://news.silverseek.com/SilverSeek/1292004828.php) al veel vaker zijn opgedoken en tot dusver zonder resultaat.

In mijn optiek is goed 'de heilige graal' van de edelmetaalmarkt en wordt de huidige commotie aangezwengeld om de kleine investeerder naar de zilvermeeuw te lokken en weg bij de gouden eieren.

Max Keiser loopt bijvoorbeeld al een tijdje over zilver en manipulatie te gillen (terwijl het in goud nog veel erger is) en heeft een schare volgelingen van kleine beleggers die echt denken dat ze een geheimd ont-dekt hebben (de manipulatie op de zilvermarkt) en nu rijk gaan worden.

Alsof de grote jongens de hele papiershow nog niet door zouden hebben....
pi_89832966
http://www.reuters.com/article/idUSTRE6932NR20101004

Ach, nu gaan er vast weer allerlij mensen roepen dat het echt in een bubbel is enzo... Of dat er deflatie gaat komen en dat we papier moeten verzamelen.
pi_89854460
quote:
1s.gif Op zondag 12 december 2010 14:35 schreef GoudIsEcht het volgende:
http://www.reuters.com/article/idUSTRE6932NR20101004

Ach, nu gaan er vast weer allerlij mensen roepen dat het echt in een bubbel is enzo... Of dat er deflatie gaat komen en dat we papier moeten verzamelen.
Er word moedwillig aangestuurd op hyperinflatie want deflatie is geen optie. De hoge bazen zien dit in hun elitaire wereld al aankomen, kennis die wij allang hadden.

Goud en andere commoditys zal de enige belegging van waarde blijven.
Thugh life.
  maandag 13 december 2010 @ 07:55:32 #167
259770 iamcj
Niets is onmogelijk
pi_89863069
quote:
1s.gif Op zondag 12 december 2010 22:46 schreef Baltazar69 het volgende:

[..]

Er word moedwillig aangestuurd op hyperinflatie want deflatie is geen optie. De hoge bazen zien dit in hun elitaire wereld al aankomen, kennis die wij allang hadden.

Goud en andere commoditys zal de enige belegging van waarde blijven.
Dat is een politieke keuze of juist het gebrek aan een keuze. De uitkomst staat niet vast.
pi_89868363
quote:
Dat is een politieke keuze of juist het gebrek aan een keuze. De uitkomst staat niet vast.
Vooropgesteld dat niets zeker is lijkt het me toch de meest waarschijnlijke uitkomst. De hyperinflatie (forse dollardevaluatie is een beter woord) zit tot op zekere zin al in het systeem.

Het huidige financiële systeem draait praktisch op schuld. Maar hoewel de schuldenberg op papier tot in de hemel kan groeien biedt de werkelijke wereld niet de mogelijkheden een groeiende schuldenberg te blijven 'servicen'.

Op enig moment - daar zijn we nu mee bezig gaat er op die schuldenberg moeten worden afgeschreven.

Aangezien schuld momenteel (grotendeels) in dollares gemeten wordt, zal een devaluatie van de dollar ook de schuld verkleinen. Tegelijkertijd zal dat mensen huiverig maken schulden aan te gaan/geld uit te lenen in dollars. Men gaat dan zoeken naar een alternatief.

Aangezien aan goud geen schuld kleeft is goud het blusmiddel bij uitstek voor schuld. Vandaar dat men daar al tien jaar oplopend naar aan het grijpen is, en zeker de economiën met handelsoverschotten (die opgeslagen worden in de schuld van iemand anders - de VS) doen dat steeds meer.

Overigens kan de schuld in theorie ook worden hersteld door schuldvernietiging rechtstreeks (in tegenstelling tot dollardevaluatie) met deflatie tot gevolg, maar dat zou een veel snellere en sterkere schokgolf teweeg brengen dan de inflatie (devalutie van de dollar) en daarmee de wereld nog sneller en heftiger uit handel in de dollar (het aangaan van dollargenoteerde verplichtingen) jagen.

Vandaar dat de speelruimte voor de politiek (Bernanke) ernstig beperkt is en de keuze lijkt vast te liggen.
  maandag 13 december 2010 @ 13:11:06 #169
324665 meth77
to do or not to do
pi_89870734
Het ongecontroleerd printen van tegoedbonnen die men dollars of euro's noemt, om consumptiegoederen uit china te kopen is ook een bubble

[ Bericht 57% gewijzigd door meth77 op 13-12-2010 13:19:20 ]
pi_89872035
quote:
Het ongecontroleerd printen van tegoedbonnen die men dollars of euro's noemt, om consumptiegoederen uit china te kopen is ook een bubble
Natuurlijk. Goud is de enige thermometer van tegoeden/schulden. Papier is dat niet.
  maandag 13 december 2010 @ 14:53:40 #171
324665 meth77
to do or not to do
pi_89874658
quote:
1s.gif Op maandag 13 december 2010 13:49 schreef GoudIsEcht het volgende:

[..]

Natuurlijk. Goud is de enige thermometer van tegoeden/schulden. Papier is dat niet.
Als ik mijn salaris in Euro's om kon ruilen tegen voortaan een vast gewicht in Goud op basis van de huidige prijs, zou ik het doen
pi_89876068
De papieren wereld staat inderdaad op knappen, overal hangen derivaatzeepbellen. Normale schuldafbouw is geen optie en zal men alle tijden voorkomen. De inflatie zal mensen tot honger en armoede maken, behalve zij die hun geld in waarde hebben gestoken zoals goud en zilver.

Die nu goud of andere waardevolle metalen in handen heeft zullen de nieuwe heersers in de nieuwe wereld worden.
Thugh life.
pi_89879035
quote:
Die nu goud of andere waardevolle metalen in handen heeft zullen de nieuwe heersers in de nieuwe wereld worden.
Dergelijke uitspraken zul je mij niet horen doen. Macht en geld zijn dan wel verbonden, maar kennen ook een eigen dynamiek (waar bijvoorbeeld geweld ook bij hoort).

Hoe het allemaal gaat lopen zullen we dus moeten afwachten. Voor het veiligstellen van waarde zie ik meer in de door sommigen vermeende bubble (in mijn optiek eerder een ballon die onder water gehouden werd) van goud dan in het papier/schuld dat iedere dag wordt bijgemaakt.
pi_89879835
Is zilver te vergelijken met goud? Las op een ander forum dat veel mensen goede rendementen boeken met zilver. Binnen 1 jaar 50% rendement

http://nl.pokernews.com/poker-forum/topic155547/2.htm#readable
http://nl.pokernews.com/poker-forum/topic155547/
  maandag 13 december 2010 @ 17:32:38 #175
159093 bascross
Get to the chopper!
pi_89881000
quote:
1s.gif Op maandag 13 december 2010 15:30 schreef Baltazar69 het volgende:
De papieren wereld staat inderdaad op knappen, overal hangen derivaatzeepbellen. Normale schuldafbouw is geen optie en zal men alle tijden voorkomen. De inflatie zal mensen tot honger en armoede maken, behalve zij die hun geld in waarde hebben gestoken zoals goud en zilver.

_O-
Bedankt Hans.
  dinsdag 14 december 2010 @ 10:57:24 #176
324665 meth77
to do or not to do
pi_89909976
pi_89987922
http://www.zerohedge.com/(...)ic-human-nature-and-

Mooie opsomming en het geeft in vogelvlucht aan waar mijn vertrouwen in zilver op is gebaseerd.
Ik vond het grappig te lezen dat hij hetzelfde voorbeeld aanhaalde over het aandeel Apple als ik al eens eerder deed op FOK.

Ik heb al mijn papieren posities "verzilverd" en stap er nog eens extra in.
pi_89990089

En Ben maar meer geld printen.......
pi_89993202
John Williams over CPI, werkeloosheidcijfers van de US.

http://mcalvanyweeklycomm(...)ads/ica2010-1215.mp3

quote: werkeloosheid ~22% ipv 9.8%
pi_90019899
quote:
1s.gif Op donderdag 16 december 2010 07:32 schreef Blandigan het volgende:
http://www.zerohedge.com/(...)ic-human-nature-and-

Mooie opsomming en het geeft in vogelvlucht aan waar mijn vertrouwen in zilver op is gebaseerd.
Ik vond het grappig te lezen dat hij hetzelfde voorbeeld aanhaalde over het aandeel Apple als ik al eens eerder deed op FOK.

Ik heb al mijn papieren posities "verzilverd" en stap er nog eens extra in.
Zilver word nog wel gezien als comodity. Dat gaat op termijn veranderen, maar wanneer is de vraag... Bij een nieuwe crisis zie ik zilver nog wel even een flinke klap maken vanwaaruit het de hyperinflatie zal betreden en de echte rally mag beginnen.
Thugh life.
  zaterdag 18 december 2010 @ 12:29:20 #181
259770 iamcj
Niets is onmogelijk
pi_90081287
Een overdenking:

Bij de laatste perikelen over de euro en de schulden, schoot Goud de lucht in (in euro's).

Het is mijn inziens onvermijdelijk dat er landen deels moeten defaulten op hun schulden.

Dit zou betekenen voorlopig nog long op Gold en het past ook in het Parabolisch verloop van de goud grafiek. Dat zou een logisch moment zijn om te spiken en dus ook om in die dagen juist uit goud te stappen.

Of de val van de US-dollar, maar dat zie ik op korte termijn nog niet gebeuren. Alhoewel, dat is juist waar niemand nu echt rekening mee houdt, terwijl het van de Eurolanden wel wordt verwacht.

Meningen?
pi_90081932
quote:
1s.gif Op zaterdag 18 december 2010 12:29 schreef iamcj het volgende:
Een overdenking:

Bij de laatste perikelen over de euro en de schulden, schoot Goud de lucht in (in euro's).

Het is mijn inziens onvermijdelijk dat er landen deels moeten defaulten op hun schulden.

Dit zou betekenen voorlopig nog long op Gold en het past ook in het Parabolisch verloop van de goud grafiek. Dat zou een logisch moment zijn om te spiken en dus ook om in die dagen juist uit goud te stappen.

Of de val van de US-dollar, maar dat zie ik op korte termijn nog niet gebeuren. Alhoewel, dat is juist waar niemand nu echt rekening mee houdt, terwijl het van de Eurolanden wel wordt verwacht.

Meningen?
Eerst een vraag. Heb je het over fysiek goud of over een ETF of bullion fonds?
Maakt mi. een wereld van verschil. Als je in papieren goud zit vanwege het speculatieve effect dan ben je kwestbaar en is mijn vermoeden dat je net zo hard nat gaat bij dalende beurzen.
Als je in het fysieke spul zit doe je dat waarschijnlijk met de gedachte aan waardebehoud. Dan is het defaulten van landen juist een goede motivator om het te houden.

Ik denk dat de dollar er aan gaat, maar wanneer is een grote gok. Uiteindelijk is geld als ruilmiddel gebaseerd op vertrouwen en de grote vraag is wanneer burgers en buitenland er geen vertrouwen meer in hebben. Als je naar China kijkt dan is dat vertrouwen al behoorlijk weg (voor zover ik weet geen recente investeringen in Amerikaanse bonds meer, en die move met Rusland om in de eigen munten te handelen zonder de dollar wijst ook op een andere koers).
Dat olie in dollars wordt verhandeld zorgt er ook voor dat de dollar niet één twee drie als reserve currency wordt vervangen.

Of de Euro er aan gaat? Als je de ECB de laatste weken zo bezig ziet, met het opkopen van bonds, dan zou je het wel zeggen. Maar toch acht ik het waarschijnlijker dat de Euro blijft, en dat landen eerder uit de Euro stappen en defaulten dan dat de munt ophoudt te bestaan.
  zaterdag 18 december 2010 @ 15:19:27 #183
78918 SeLang
Black swans matter
pi_90086049
quote:
1s.gif Op zaterdag 18 december 2010 12:29 schreef iamcj het volgende:

Default is deflatoir. Immers de equity van banken krimpt dan (ze moeten schulden afschrijven) en daarmee (maal een multiplier) de hoeveelheid krediet die kan worden verstrekt. In een krediet gebaseerd geldsysteem zoals wij hebben betekent dat effectief dat de hoeveelheid geld afneemt met een factor die een veelvoud is van de waarde van de defaults. Een belegging in goud of alles wat geen cash equivalent is is in zo'n scenario een vreemde keuze.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_90093103
quote:
1s.gif Op zaterdag 18 december 2010 15:19 schreef SeLang het volgende:

Default is deflatoir. Immers de equity van banken krimpt dan (ze moeten schulden afschrijven) en daarmee (maal een multiplier) de hoeveelheid krediet die kan worden verstrekt. In een krediet gebaseerd geldsysteem zoals wij hebben betekent dat effectief dat de hoeveelheid geld afneemt met een factor die een veelvoud is van de waarde van de defaults. Een belegging in goud of alles wat geen cash equivalent is is in zo'n scenario een vreemde keuze.
Niet als je de volgende stap incalculeert.. :)

Zover zal het nooit komen want een grootschalig bankenfaillissement zou rampzalig zijn. Niet alleen vanwege de afschrijvingen bij pensioenfondsen en andere beleggers, of de tienduizenden werklozen, of de verdwenen (en deels door de staat te compenseren) banktegoeden, maar vooral omdat de massale terugtrekking van krediet aan het bedrijfsleven meteen tot het faillissement van tienduizenden andere bedrijven zou leiden en de economie effectief stil zou vallen. Er zouden teveel onmisbare schakels verdwijnen, teveel mensen werkloos worden, en niemand zou meer krediet aan zijn afnemers durven te geven. Dat is een klap die alleen nog te boven te komen zou zijn, op langere termijn, door een wettelijke algemene schuldkwijting (iedereen schuldenvrij verklaard, maar daarmee ook pensioen en spaargeld kwijt) en invoering van nieuw geld, buiten EMU-verband.

Dat scenario is volledig uitgesloten. Het is voor geen enkele politicus acceptabel, laat staan voor de hele huidige politiek/bestuurlijke/ambtelijke klasse die meteen zelf tot bittere armoe zou vervallen omdat de economie waarop hij parasiteert dan grotendeels wegvalt.

Als banken, overheden en centrale banken niet mogen omvallen, en ze elkaar in een ijzeren greep houden, resteert er maar één oplossing die het circus gaande kan houden en onderwijl de schuldenlasten tot behapbare proporties kan terugbrengen, en dat is het "Johan Enschedé"-scenario.
pi_90104551
quote:
1s.gif Op zaterdag 18 december 2010 19:18 schreef dvr het volgende:

[..]

Niet als je de volgende stap incalculeert.. :)

Zover zal het nooit komen want een grootschalig bankenfaillissement zou rampzalig zijn. Niet alleen vanwege de afschrijvingen bij pensioenfondsen en andere beleggers, of de tienduizenden werklozen, of de verdwenen (en deels door de staat te compenseren) banktegoeden, maar vooral omdat de massale terugtrekking van krediet aan het bedrijfsleven meteen tot het faillissement van tienduizenden andere bedrijven zou leiden en de economie effectief stil zou vallen. Er zouden teveel onmisbare schakels verdwijnen, teveel mensen werkloos worden, en niemand zou meer krediet aan zijn afnemers durven te geven. Dat is een klap die alleen nog te boven te komen zou zijn, op langere termijn, door een wettelijke algemene schuldkwijting (iedereen schuldenvrij verklaard..
Wat dacht je van oorlog? Niet een geheel onrealistische gedachte. Niet de meest voor de hand liggende, maar het zou me niet verbazen.
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
pi_90113653
Oorlog is mijns inziens inderdaad een steeds waarschijnlijker scenario.

Korea: het noorden kan zijn bevolking niet voeden. De machtswisseling van vader op zoon zal voor de generaals en andere elite aanleiding zijn de macht eens te testen, of er in ieder geval zelf beter van (machtiger door?) te worden. Ik krijg ook het idee dat het noorden enorm gezichtsverlies heeft geleden (as van het kwaad, terroristenstaat etc.) en er op is gebrand de spierballen te laten zien. Zuid Korea zal een volgende aanval of provocatie maar moeilijk kunnen negeren.

Iran: Wikileaks heeft duidelijk gemaakt dat niet alleen Israel maar ook moslimbroeders in Saudie arabie en Jordanie willen dat de kerncentrales van Iran worden aangevallen. Als dat gebeurt dan staat het midden oosten in brand en zullen de grootmachten kleur moeten bekennen.

Grondstoffen: overal zijn grensgeschillen met als gemene deler, de claim op daar aanwezige olie of andere waardevolle grondstoffen. Tijdens het laatste incident tussen Japan en China zag je ook hoe snel zoiets kan escaleren: China stopte de uitvoer van zeldzame metalen naar Japan, daarmee direct tonend hoe simpel het is om pak hem beet de produktie van high tech wapens te bemoeilijken.
Tenzij we zeer snel technische doorbraken realiseren die ons totaal onafhankelijk maken van olie etc, wordt dit een steeds grotere faktor.
  zondag 19 december 2010 @ 10:12:13 #187
259770 iamcj
Niets is onmogelijk
pi_90114237
quote:
1s.gif Op zaterdag 18 december 2010 15:19 schreef SeLang het volgende:

[..]

Ik zie het zo:

Als dit gebeurt wil je uit aandelen, uit obligaties, zijn grondstoffen discutabel door afnemende vraag en is er een onnoemelijke hoeveelheid geld die zijn weg zoek naar rendement of een veilig haven.

Ook lijkt mij dat ze de gaten bij de banken gewoon gaan opvullen met "imaginair" geld wat tot verdere devaluatie lijdt.
  zondag 19 december 2010 @ 12:59:16 #188
78918 SeLang
Black swans matter
pi_90119089
Gedeeltelijke crosspost, maar wel relevant als reactie op wat hierboven staat.

Het bovenstaande bevat de bekende flaw in het geld print verhaal, waarbij er een lineair verband wordt verondersteld tussen rente en QE. Bijna niets in de economie is lineair in een groot gebied van de curve. Daardoor ontstaan er ook onzinnige conclusies als je met zo'n lineair model blijft werken.

Een beperkte mate van QE kan de rente verlagen maar op een bepaald moment keert die correlatie om. Het "geprinte" geld is feitelijk gedekt door de mogelijkheid van de overheid om belasting te heffen (dat is de andere kant van de balance sheet: de gekochte Treasuries). Zolang dit geloofwaardig genoeg blijft gaat dat goed, maar op het moment dat dit niet meer geloofwaardig is (bijvoorbeeld als je puur overheidstekorten monetariseert) dan werkt het averechts en keert die relatie om. En dan verlies je heel snel de controle en ontstaat er door de stijgende rente een veel grotere creditcrunch dan je zou hebben als je gewoon slechte leningen afschrijft. Sowieso eindigt het dan ook in default (zie Griekenland voor een preview) alleen tast het veel sterker het gezonde deel van de economie aan omdat iedereen dan gecruncht wordt en niet alleen de partijen met slechte leningen en teveel leverage.

Ow, en eventjes geld bijprinten om het ontstane gat op te vullen is natuurlijk onzin. Dat zou misschien werken in een gesloten systeem waarbij je compleet self suffincient bent, maar niet als je jaarlijks $2T moet importeren. Waar dacht je die import mee te gaan betalen als je munt waardeloos is geworden?
Mijn reisverslagen
  zondag 19 december 2010 @ 13:34:53 #189
78918 SeLang
Black swans matter
pi_90120697
Btw: wat betreft default van landen op hun schuld, als je het nieuws een beetje hebt gevolgd dan weet je dat dit scenario momenteel wordt voorbereid: na 2013 kan de schuld worden "herstructureerd" (=default) en krijgen de bondholders haircuts.

Persoonlijk denk ik echter dat de markt al voor 2013 default zal afdwingen van in ieder geval Griekenland en Ierland. Het idee is natuurlijk om de banken nog wat meer vlees op de botten te laten kweken voordat ze grote afschrijvingen moeten doen, maar het feit dat je na 2013 niet meer op 100% bescherming kunt rekenen doet beleggers natuurlijk nu al vluchten uit de PIIGS. Dat wordt ook weerspiegeld in de yields van die bonds. Dus wat mij betreft is langer uitstel van de default weinig zinvol.

De ECB zit nu in een hele lastige positie want zij is de enige met zakken die diep genoeg zijn om de PIIGS bonds tot 2013 drijvend te houden. Maar daarmee loopt ze het risico om straks met de verliezen te blijven zitten als de "herstructurering" komt. Daarom verzet de ECB zich ook zo sterk tegen het idee van default. Zelf ben ik van mening dat de ECB beter direct kan stoppen met het steunen van de PIIGS en zo een snelle default te forceren en zich verder niet meer in te laten met politieke spelletjes. Daarmee leidt ze dan wel een verlies (~30% ofzo) op de huidige positie van ¤72 miljard maar dat valt nog te overzien (het is maar een klein bedrag ten opzichte van de rentewinsten van het eurosysteem). Hopelijk krijgen we met het aftreden van Trichet volgend jaar een president die zich wat minder laat ringeloren door de politiek (Weber?). Een onafhankelijke ECB is essentieel voor het handhaven van een stabiele euro. Maar de huidige ECB kun je helaas niet meer onafhankelijk noemen.
Mijn reisverslagen
  zondag 19 december 2010 @ 14:17:11 #190
78918 SeLang
Black swans matter
pi_90122606
Ik pleit trouwens voor een nieuwe reserve currency op basis van kippen. Kippen zijn de laatste 3 decennia de beste "store of value" gebleken met verrassend weinig variatie in koopkracht. Chicken are money :Y. Got chicken?

Mijn reisverslagen
  zondag 19 december 2010 @ 14:39:20 #191
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_90123566
quote:
6s.gif Op zondag 19 december 2010 14:17 schreef SeLang het volgende:
Ik pleit trouwens voor een nieuwe reserve currency op basis van kippen. Kippen zijn de laatste 3 decennia de beste "store of value" gebleken met verrassend weinig variatie in koopkracht. Chicken are money :Y. Got chicken?

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
wheat is bijna verdubbeld in een jaar, dat is waar
http://www.indexmundi.com/commodities/?commodity=wheat
Maar chicken zijn niet duidelijk onder een vaste noemer te vatten

Coffee en Oil en Copper en Wheat wel
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_90130315
quote:
Wat dacht je van oorlog? Niet een geheel onrealistische gedachte. Niet de meest voor de hand liggende, maar het zou me niet verbazen
Er zijn absoluut krachten die daar op aansturen.

Kijk naar de Korea's en wat daarhoom gebeurt. Hoe de VS daar provocatief oefenen, hoe Japan zijn leger verplaatst en China tot boeman probeert te maken (Japan en de VS zijn twee handen...).

Kijk naar hoe Israël de vredesbesprekingen laat doodvallen, kijk naar de Amerikaanse retoriek omtrent Iran - die overigens verrassend goed wordt ondersteund door de wiki-'leaks'.

/

quote:
Ik pleit nergens voor maar verwacht een reserve-currency die volledig fiat is en haar kracht/waardering krijgt uit gebruik. De dollar was altijd 'as-good-as-gold' en de link goud=doom komt ook vooral daar vandaan. Goud is immers in zekere zin in competitie met de dollar, daarom hoor je ook altijd mensen roepen over hou je 'goud niet kan eten'; die lui verwachten een opkomst van goud gelijk gaat met een klap van de dollar.

De euro is - althans volgens Duisenberg - de eerste munt die 'volledig is losgekoppeld van goud' (en van de 'nation state').

Die loskoppeling lijkt me een verstandige invulling. Dan heb je een fiat-munt voor de handel, en goud met een reservefunctie; de 'store of wealt'.

Een goudstandaard is een barbaric relic en niet houdbaar; dat heeft de geschiedenis ons al meerdere keren laten zien. Voor een 'kippenstandaard' lijkt me hetzelfde te spelen.
pi_90131786
quote:
1s.gif Op zondag 19 december 2010 17:07 schreef GoudIsEcht het volgende:

[..]

Er zijn absoluut krachten die daar op aansturen.

Kijk naar de Korea's en wat daarhoom gebeurt. Hoe de VS daar provocatief oefenen, hoe Japan zijn leger verplaatst en China tot boeman probeert te maken (Japan en de VS zijn twee handen...).

Kijk naar hoe Israël de vredesbesprekingen laat doodvallen, kijk naar de Amerikaanse retoriek omtrent Iran - die overigens verrassend goed wordt ondersteund door de wiki-'leaks'.

/

[..]

Ik pleit nergens voor maar verwacht een reserve-currency die volledig fiat is en haar kracht/waardering krijgt uit gebruik. De dollar was altijd 'as-good-as-gold' en de link goud=doom komt ook vooral daar vandaan. Goud is immers in zekere zin in competitie met de dollar, daarom hoor je ook altijd mensen roepen over hou je 'goud niet kan eten'; die lui verwachten een opkomst van goud gelijk gaat met een klap van de dollar.

De euro is - althans volgens Duisenberg - de eerste munt die 'volledig is losgekoppeld van goud' (en van de 'nation state').

Die loskoppeling lijkt me een verstandige invulling. Dan heb je een fiat-munt voor de handel, en goud met een reservefunctie; de 'store of wealt'.

Een goudstandaard is een barbaric relic en niet houdbaar; dat heeft de geschiedenis ons al meerdere keren laten zien. Voor een 'kippenstandaard' lijkt me hetzelfde te spelen.
ik had eerder gedacht dat je iets zou zeggen over het feit dat volgens deze grafiek iemand die in 1980 in goud belegde nu een rendement van -/- 40% gehad zou hebben, en op geen enkel moment in deze tijdsspanne boven water zou hebben gestaan....

(in tegenstelling tot metals die de facto ergens voor gebruikt worden, anders dan speculatie)
pi_90166218
quote:
ik had eerder gedacht dat je iets zou zeggen over het feit dat volgens deze grafiek iemand die in 1980 in goud belegde nu een rendement van -/- 40% gehad zou hebben, en op geen enkel moment in deze tijdsspanne boven water zou hebben gestaan....

(in tegenstelling tot metals die de facto ergens voor gebruikt worden, anders dan speculatie)
Jij bent degene die hier het wordt speculatie weer aan de haren bij wil slepen op basis van een grafiek; mij hoor je dergelijke kort-door-de-bocht uitspraken niet doen.

De grafiek liegt niet, maar met de aangegeven daling is niet gezegd dat wie goud destijds kocht speculeerde. Men kan er ook simpelweg naast hebben gezeten, net zoals paper bugs dat nu zou kunnen overkomen.

Overigens is het kiezen van bepaalde periodes in een grafiek om zonder achterliggende kennis lukraak uitspraken te doen pas echt speculatief, maar dat daargelaten.

Goud is het meest politieke metaal ter wereld en bijna even politiek als olie. De daling sinds '80 was een politiek georchestreerde. En niet voor niets is goud (en olie) sinds de introductie van de euro stijgende. De Westerse politiek splitste zich toen in twee fronten (Anglo-Amerikaans en Europees); dat zien we deze crisis eens te meer met alle euro-aanvallen uit de AA-hoek.

En goud wordt wel degelijk ergens voor gebruikt; voor het opslaan van waarde. Je zou eens moeten zien hoeveel mensen goud om die reden in bezit houden. Voordeel van goud is dat de bezitters van waarde in principe niet afhankelijk (zouden) zijn van beleidsmakers in de monetaire sfeer.
pi_90166243
quote:
...het wordt speculatie...
...het woord speculatie...
pi_90168260
quote:

KFC=Bling Bling
  maandag 20 december 2010 @ 11:46:17 #197
78918 SeLang
Black swans matter
pi_90168827

Of je je credit based money hebt, een goudstandaard of chicken based money, het lost de kern van het probleem niet op.
Mijn reisverslagen
  maandag 20 december 2010 @ 12:50:00 #198
259770 iamcj
Niets is onmogelijk
pi_90171570
quote:
Kippen moet je voeren, je hebt een nachtverblijf en grond nodig, je hebt kans op ziektes en ze gaan dood.

Aan de andere kant leveren de eieren geld op en kan het beest aan het einde van zijn leven naar de slacht, ook de kuikens kun je verkopen.

Opeens heb je het, je wordt kippenboer.
pi_90172568
Ik voel een chicken bubble aankomen !
pi_90275205
En het geruchtencircus gaat vrolijk door.
Deze keer, JPM en koper.

http://www.zerohedge.com/(...)-holds-90-lme-copper

Wat is er dan met die zilver shorts gebeurd?
http://www.zerohedge.com/(...)-unregulatable-banks

Oftewel, er zouden massaal shorts overgeheveld worden van JPM naar een paar onbekende buitenlandse banken.

Laten we voor het gemak aannemen dat het klopt.
Dan vraag ik me 1) af wie die banken zijn (is daar niet achter te komen?) en 2) waarom....zou het plan zijn, zoals het artikel suggereert, dat die banken vervolgens defaulten op hun shorts ? Of zou het een move zijn om onder het Amerikaanse toezicht uit te komen?

Ik vond deze link nog:
http://kingworldnews.com/(...)he_Game_is_Over.html
En ik vroeg me af..als die Aziaten werkelijk de boel kunnen opblazen, op welk moment is dat dan het meest lucratief. Als ze bijna van hun dollars af zijn?

[ Bericht 8% gewijzigd door Blandigan op 22-12-2010 07:28:40 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')