Daar kun je je nog wel eens in vergissen. De belangen zijn heel groot.quote:Op donderdag 2 december 2010 15:52 schreef Arglist het volgende:
[..]
Drugsgebruik is momenteel verboden, maar het is niet met zekerheid te stellen of dat altijd zo zal blijven. Het is verboden omdat de burger het in het algemeen belang vindt dat het verboden is. Wanneer de burger dit niet in het algemeen belang vindt zal het niet meer verboden zijn.
[..]
Let wel, het algemeen belang zegt niet perse is over dat we er allemaal op vooruit gaan. Dat is een verkeerde implicatie van dit begrip in politieke context.quote:Op donderdag 2 december 2010 15:51 schreef fokthesystem het volgende:
Daarmee ben ik het a deels eens, en b oneens.
a. het is inderdaad niet een 1-kwalificatie that fit's all
b dat belang kan het wel zijn (algemeen belang) namelijk wanneer de ene groep er beter van worden zal, zOnder dat het een andere groep schaden zal.
Ik snap niet precies wat je bedoelt. Het laat alleen maar zien dat 'het' algemeen belang bij voorbaat niet gedetineerd is. Zou dat wel zijn dan zouden we niet in een democratische rechtsstaat leven.quote:De regels hierboven zijn een voorbeeld van een algemeen belang, ziedaar.
Het kan natuurlijk dat jij dit in het algemeen belang vindt. De meeste mensen zullen het ook met je eens zijn ook. Maar je moet het algemeen belang in deze context echt zien als een leeg, abstract politiek begrip en niet een invulling van eigen normen en waarden. Dit vanuit het idee omdat dit voor 17 miljoen mensen ook 17 miljoen een verschillende gedaante kan hebben.quote:Algemene belangen, in mijn wereld zijn die er, zoals:
Goede zorg en scholing voor iedereen
Goede en 'slimme' wegen en OV.
Natuur en milieu behoud / uitbreiding / bescherming.
verder zie ik verschillen in algemene belangen op aardse-/natuur leest of zoiets banaals en de boel scheef trekkend geld en/of rente als waarde indicatie middel, danwel meer bezit dan nodig is e.d.
Nee. Tot grote frustratie van veel Fok!kers ga ik niet uit van mezelf, maar probeer ik zoveel mogelijk uit te gaan van objectieve feiten.quote:Op donderdag 2 december 2010 15:52 schreef Arglist het volgende:
Vrijheid is gratis, net als de vrijheid om vrijheid op te heffen gratis is. Jij redeneert vanuit je zelf.
Nee, ik ben tegen democratie. Je moet een land besturen op basis van feiten en noodzakelijkheid, niet op basis van iemands mening.quote:Je staat niet open voor de mening van anderen dat drugs legaliseren niet in het algemeen belang is omdat zo, zo en daarom.
Je geeft nu een andere contextuele betekenis aan 'belangen'. Wiens belangen? Je hebt het hier over deelbelangen neem ik aan. Dat is de zwakte van het systeem inderdaad, dat deelbelangen verkocht kunnen worden in een mooie doos waar heel groot algemeen belang op staat. Maar dat wordt automatisch door datzelfde systeem ook bestreden. In theorie dan, en dat is waar we het hier over hebben.quote:Op donderdag 2 december 2010 15:56 schreef Odysseuzzz het volgende:
[..]
Daar kun je je nog wel eens in vergissen. De belangen zijn heel groot.
De theorie? Maar in theorie werkt democratie ook, dan hoeven we niet te discussiëren.quote:Op donderdag 2 december 2010 16:08 schreef Arglist het volgende:
In theorie dan, en dat is waar we het hier over hebben.
Ja, ik was wat te snel, je zei 'het is in het algemeen belang dat het gelegaliseerd zou worden', maar ik was je feitelijke noodzakelijkheid vergeten.quote:Op donderdag 2 december 2010 16:03 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Nee. Tot grote frustratie van veel Fok!kers ga ik niet uit van mezelf, maar probeer ik zoveel mogelijk uit te gaan van objectieve feiten.
Het is een feit dat je voor vrijheid geen politiemacht nodig hebt. Het is een feit dat als er een wet komt dat je die moet handhaven. En dan moet je daar de consequenties van zien en afwegen tegen de geclaimde voordelen van een wet.
Feitelijk kan je niet onderbouwen dat sommige plantjes die genot brengen (alles is drugs, drugs zit in je hoofd) verboden moeten worden. Feitelijk kan je constateren dat het verbod niet erg succesvol is in het bestrijden van het gebruik van die plantjes en feitelijk kan je constateren dat het verbod enorme problemen creëert.
Dat heeft niets te maken met mijn voorkeuren. Sterker nog: ik kan voordeel hebben aan het drugsverbod. Alleen in religie en politiek is meer te verdienen. Ik redeneer dus niet vanuit mezelf.
Mensen kunnen hun mening ook baseren op feiten en noodzakelijkheden, steker nog, dat claimen ze altijd te doen.quote:Nee, ik ben tegen democratie. Je moet een land besturen op basis van feiten en noodzakelijkheid, niet op basis van iemands mening.
Weet ik, daarom heb ik ook de referenda, grondwet wijzigingen en de constitutionele toetsing als extra beschermingsconstructies tegen irrationaliteit genoemd, en naar ik me goed herinner was dat ook de vraag van TS. Veranderingen en/of nieuwe bestuursvormen.quote:Op donderdag 2 december 2010 16:11 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
De theorie? Maar in theorie werkt democratie ook, dan hoeven we niet te discussiëren.
Ja, het ging me vooral over het idee dat "de burger" wel even zou kiezen hoe de gang van zaken is. Dat is niet bepaald het geval.quote:Op donderdag 2 december 2010 16:08 schreef Arglist het volgende:
[..]
Je geeft nu een andere contextuele betekenis aan 'belangen'. Wiens belangen? Je hebt het hier over deelbelangen neem ik aan. Dat is de zwakte van het systeem inderdaad, dat deelbelangen verkocht kunnen worden in een mooie doos waar heel groot algemeen belang op staat. Maar dat wordt automatisch door datzelfde systeem ook bestreden. In theorie dan, en dat is waar we het hier over hebben.
Akkoord. De theoretische discussie is weliswaar al gruwelijk ingewikkeld, maar toch nog altijd vele malen makkelijker dan de praktijk. De democratie zoals we die nu in Nederland hebben draaien werkt niet voldoende. Voor de één is die aan vervanging toe, voor de ander aan aanpassing.quote:Op donderdag 2 december 2010 16:11 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
De theorie? Maar in theorie werkt democratie ook, dan hoeven we niet te discussiëren.
Uitstekende samenvatting. Maar we hebben nog wat meer geluiden nodig. De toevoeging van fokthesystem over het stemmen in de partij discipline was een goed punt en dat hadden we allemaal over het hoofd gezien.quote:Op donderdag 2 december 2010 16:17 schreef Hoppahoppa het volgende:
[..]
Akkoord. De theoretische discussie is weliswaar al gruwelijk ingewikkeld, maar toch nog altijd vele malen makkelijker dan de praktijk. De democratie zoals we die nu in Nederland hebben draaien werkt niet voldoende. Voor de één is die aan vervanging toe, voor de ander aan aanpassing.
We hebben inmiddels in ieder geval wat mij betreft wel vastgesteld dat partijbelangen, egocentrisme en ongeïnformeerheid/ongeïnteresseerdheid een rol spelen in het beperkte functioneren van de parlementaire democratie in Nederland.
En dat is ook precies waar je faalt, en niemand weet te overtuigen. Je gaat uit van objectieve feiten. Behalve dat het eigenlijk een pleonasme is, bestaat er als het aankomt op politiek en bestuur niet zoiets als objectief.quote:Op donderdag 2 december 2010 16:03 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Nee. Tot grote frustratie van veel Fok!kers ga ik niet uit van mezelf, maar probeer ik zoveel mogelijk uit te gaan van objectieve feiten.
Deze zijn volgens menig klassiek politiek filosoof juist inherent aan democratie. Ofwel: het functioneert hier allemaal precies zoals we redelijkerwijs zouden mogen verwachten eigenlijk.. Kennelijk verwachten we wat anders, en de vraag is eigenlijk of democratie daar überhaupt de juiste staatsvorm voor is.quote:Op donderdag 2 december 2010 16:17 schreef Hoppahoppa het volgende:
[..]
We hebben inmiddels in ieder geval wat mij betreft wel vastgesteld dat partijbelangen, egocentrisme en ongeïnformeerheid/ongeïnteresseerdheid een rol spelen in het beperkte functioneren van de parlementaire democratie in Nederland.
Dat ze inherent zijn aan de democratie zou ik niet zo stellig beweren. Dat ze inherent aan de mens zijn dan weer wel. Gezien de mens de actor in het democratische staatsbestel is, is het indirect inherent aan de democratie. Je conclusie klopt volgens mij ook. Je kan het de kwalen van de mens met het systeem proberen te bestrijden, maar als je iets anders wil zal je van dit systeem af moeten stappen. Het probleem daarvan is of je dan wel evenveel recht aan elke burger kan doen. Maar Papiervernipperaar wil dan ook geen democratie. Echter is dit wel, voor mij, de grootste zwakte van zijn systeem. Ik bepaal liever zelf mijn eigen 'objectiviteit', die dan al niet meer objectief is.quote:Op donderdag 2 december 2010 18:49 schreef AgLarrr het volgende:
[..]
Deze zijn volgens menig klassiek politiek filosoof juist inherent aan democratie. Ofwel: het functioneert hier allemaal precies zoals we redelijkerwijs zouden mogen verwachten eigenlijk.. Kennelijk verwachten we wat anders, en de vraag is eigenlijk of democratie daar überhaupt de juiste staatsvorm voor is.
Dat klopt, en dat komt juist omdat het algemeen belang zich nooit laat kennen totdat iemand het concretiseert, en dus nooit objectief is omdat 'iemand' het moet concretiseren, kan het al niet meer objectief zijn. Dat is de kern van het probleem en deze discussie.quote:Op donderdag 2 december 2010 18:46 schreef AgLarrr het volgende:
[..]
En dat is ook precies waar je faalt, en niemand weet te overtuigen. Je gaat uit van objectieve feiten. Behalve dat het eigenlijk een pleonasme is, bestaat er als het aankomt op politiek en bestuur niet zoiets als objectief.
Nou ja, dat was eigenlijk ook het idee van mijn startpost. Gelet op die wetenschap is de vraag wat mij betreft dan ook niet hoe we deze beperkingen uit de democratie kunnen halen, maar hoe we een bestuursvorm zo kunnen inrichten dat deze zaken niet van toepassing zijn of beter beheersbaar worden. Zonder te veel te tornen aan persoonlijke vrijheden.quote:Op donderdag 2 december 2010 18:49 schreef AgLarrr het volgende:
[..]
Deze zijn volgens menig klassiek politiek filosoof juist inherent aan democratie. Ofwel: het functioneert hier allemaal precies zoals we redelijkerwijs zouden mogen verwachten eigenlijk.. Kennelijk verwachten we wat anders, en de vraag is eigenlijk of democratie daar überhaupt de juiste staatsvorm voor is.
Ik faal omdat mensen geen objectief en eerlijk bestuur willen, zoals iemand al zei.quote:Op donderdag 2 december 2010 18:46 schreef AgLarrr het volgende:
[..]
En dat is ook precies waar je faalt, en niemand weet te overtuigen. Je gaat uit van objectieve feiten. Behalve dat het eigenlijk een pleonasme is, bestaat er als het aankomt op politiek en bestuur niet zoiets als objectief.
Ik gun iedereen de vrijheid om hun eigen waarheid te bepalen, helaas gunnen anderen mij dat niet. Anderen willen perse mensen beperken met hun visie op de werkelijkheid. Daarom willen mensen geen objectief en eerlijk bestuur. Ze willen elkaar lastig vallen.quote:Op donderdag 2 december 2010 19:08 schreef Arglist het volgende:
[..]
Dat ze inherent zijn aan de democratie zou ik niet zo stellig beweren. Dat ze inherent aan de mens zijn dan weer wel. Gezien de mens de actor in het democratische staatsbestel is, is het indirect inherent aan de democratie. Je conclusie klopt volgens mij ook. Je kan het de kwalen van de mens met het systeem proberen te bestrijden, maar als je iets anders wil zal je van dit systeem af moeten stappen. Het probleem daarvan is of je dan wel evenveel recht aan elke burger kan doen. Maar Papiervernipperaar wil dan ook geen democratie. Echter is dit wel, voor mij, de grootste zwakte van zijn systeem. Ik bepaal liever zelf mijn eigen 'objectiviteit', die dan al niet meer objectief is.
Nee dat is gewoon niet waar. Objectief en eerlijk is voor iedereen weer anders. Dat probleem los jij niet op omdat jij uitgaat van één eerlijk en objectief bestuur, wat er niet is.quote:Op donderdag 2 december 2010 20:00 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Ik gun iedereen de vrijheid om hun eigen waarheid te bepalen, helaas gunnen anderen mij dat niet. Anderen willen perse mensen beperken met hun visie op de werkelijkheid. Daarom willen mensen geen objectief en eerlijk bestuur. Ze willen elkaar lastig vallen.
Dat moet iedereen erkennen.quote:Op donderdag 2 december 2010 20:06 schreef Arglist het volgende:
[..]
Nee dat is gewoon niet waar. Objectief en eerlijk is voor iedereen weer anders.
Omdat ik geen egoïstische klootzak ben.quote:Niet verlet jou, als minderheid, om een meerderheid te worden en jouw visie op de werkelijkheid te verspreiden.
Los van religeuze standpunten kan ik nog wel meer redenen bedenken waarom een opgelegde vrije dag meer dan nuttig is.quote:Op donderdag 2 december 2010 20:11 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Dat moet iedereen erkennen.
Dan kunnen we bespreken in hoeverre we elkaar wel lastig willen en mogen vallen. Nu bepaald een fictieve meerderheid de waarheid. Nu mag ik op zondag geen boodschappen doen vanwege politieke deals terwijl ik er helemaal geen last van heb dat iemand naar de kerk gaat terwijl ik boodschappen doe. Volledig nutteloos en onzinnig.
[..]
Noodzakelijk en feitelijk een verbetering?? Bewijs dat maar.quote:Op donderdag 2 december 2010 20:20 schreef Odysseuzzz het volgende:
[..]
Los van religeuze standpunten kan ik nog wel meer redenen bedenken waarom een opgelegde vrije dag meer dan nuttig is.
Die factor moet je idd uitsluiten.quote:Verder zie ik dat systeem waar je het over hebt ook niet als houdbaar. En wel om de bezwaren die je zelf al aandroeg over de uitvoering. En daarbij opgeteld de irrationele kant van mens zijn die wel als een serieuze factor moet worden meegenomen.
God, dat zijn er zoveel. Een kleine greep naast Plato: Aristoteles, Cicero, van Acquino en wat recenter Hobbes maar mijn persoonlijke favoriet is toch de Tocqueville. Mooie reflectie op de Amerikaanse democratie en de impact op de samenleving. Zijn voorstelling over die impact op de samenleving op lange termijn zijn griezelig correct gebleken.quote:Op donderdag 2 december 2010 19:12 schreef Hoppahoppa het volgende:
[..]
Nou ja, dat was eigenlijk ook het idee van mijn startpost. Gelet op die wetenschap is de vraag wat mij betreft dan ook niet hoe we deze beperkingen uit de democratie kunnen halen, maar hoe we een bestuursvorm zo kunnen inrichten dat deze zaken niet van toepassing zijn of beter beheersbaar worden. Zonder te veel te tornen aan persoonlijke vrijheden.
Trouwens, welke klassieke filosofen (los van Plato) hebben hier over geschreven? Ik ben niet zo thuis in de filosofie.
Nu moeten 6 dagen minimumloon voldoen in overleving. Met die 7e dag wordt het aan de onderkant dus nog triester. En dat is slechts 1 argument.quote:Op donderdag 2 december 2010 20:23 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Noodzakelijk en feitelijk een verbetering?? Bewijs dat maar.
Ja, en ik zie niet hoe dat mogelijk is.quote:Die factor moet je idd uitsluiten.
Ik begrijp wat je bedoelt, hoewel ik bang ben dat we hier in een "structure versus actor" debate zullen verzanden. Met name Plato, maar ook Aristoteles menen dat er bij een bepaald systeem ook een bepaald type mens hoort. Ze hadden het niet alleen over de ideale constitutie, maar ook over de ideale mens. Net als dat de mens haar zwakten heeft, hebben ook de verschillende constituties dat. Ze beïnvloeden elkaar denk ik.quote:Op donderdag 2 december 2010 19:08 schreef Arglist het volgende:
[..]
Dat ze inherent zijn aan de democratie zou ik niet zo stellig beweren. Dat ze inherent aan de mens zijn dan weer wel. Gezien de mens de actor in het democratische staatsbestel is, is het indirect inherent aan de democratie. Je conclusie klopt volgens mij ook. Je kan het de kwalen van de mens met het systeem proberen te bestrijden, maar als je iets anders wil zal je van dit systeem af moeten stappen. Het probleem daarvan is of je dan wel evenveel recht aan elke burger kan doen. Maar Papiervernipperaar wil dan ook geen democratie. Echter is dit wel, voor mij, de grootste zwakte van zijn systeem. Ik bepaal liever zelf mijn eigen 'objectiviteit', die dan al niet meer objectief is.
Probeer dat eens begrijpelijker te herformuleren.quote:Op donderdag 2 december 2010 20:29 schreef Odysseuzzz het volgende:
[..]
Nu moeten 6 dagen minimumloon voldoen in overleving. Met die 7e dag wordt het aan de onderkant dus nog triester. En dat is slechts 1 argument.
Met een technocratie.quote:[..]
Ja, en ik zie niet hoe dat mogelijk is.
I think you got it. Als sommige mensen 7 dagen moeten werken om rond te komen is dat toch triester dan 6 dagen? Een algemene omhelzing van een 7 daagse werkweek zou voornamelijk een lager minimum loon betekenen.quote:Op donderdag 2 december 2010 20:41 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Probeer dat eens begrijpelijker te herformuleren.
[..]
Right.quote:Met een technocratie.
Dat de winkels 7 dagen open MOGEN betekend niet automatisch dat mensen 7 dagen MOETEN werken. Je kan als winkel gewoon een dag dicht blijven. En je kan je personeel tegelijkertijd zelfs 1 dag in de week laten werken.quote:Op donderdag 2 december 2010 20:48 schreef Odysseuzzz het volgende:
[..]
I think you got it. Als sommige mensen 7 dagen moeten werken om rond te komen is dat toch triester dan 6 dagen? Een algemene omhelzing van een 7 daagse werkweek zou voornamelijk een lager minimum loon betekenen.
[..]
Bon.quote:Right.
Ik zeg alleen dat er behalve religieuze overwegingen ook prima rationele voordelen zijn aan een 6 daagse werkweek. Dat jij dat graag ontkent moet je zelf maar weten.quote:Op donderdag 2 december 2010 20:51 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Dat de winkels 7 dagen open MOGEN betekend niet automatisch dat mensen 7 dagen MOETEN werken. Je kan als winkel gewoon een dag dicht blijven. En je kan je personeel tegelijkertijd zelfs 1 dag in de week laten werken.
Minimumloon en winkelsluitingstijdenwet hebben niets met elkaar te maken.
Maar ik gun jou jouw waarheid. Ik gun je alleen niet de mogelijkheid om die belachelijke ideeën aan anderen iop te dringen. Je bent gewoon een vette egoïst.
Mal.quote:Bon.
We waren het er net nog over eens dat er geen objectieve waarheid bestaat.quote:Op donderdag 2 december 2010 21:00 schreef Odysseuzzz het volgende:
[..]
Ik zeg alleen dat er behalve religieuze overwegingen ook prima rationele voordelen zijn aan een 6 daagse werkweek. Dat jij dat graag ontkent moet je zelf maar weten.
Je bewijst je denkbeelden niet, maar wilt ze wel in de wet zetten. Alleen maar omdat je een voorkeur hebt. Ja dat is egoïstisch.quote:Ik dring niks op. Het is gewoon clear as day.
En hoezo egoist? Als ik liever zie dat het minimumloon hoog is? Onzin.
[..]
quote:Mal.
Daar hebben we het niet in die woorden over gehad. Maar dat ontkracht je idee eerder dan dat het er aan toevoegt.quote:Op donderdag 2 december 2010 21:03 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
We waren het er net nog over eens dat er geen objectieve waarheid bestaat.
Ik had het verder niet letterlijk over een wet. Maar zondag? Maak het maar zaterdag of dinsdag als het aan mij ligt. Ik vind het idd wenselijk. Als ik zo kijk naar de effecten die ik met zekerheid verwacht. Mijn voorkeur is idd dat mensen niet 7 dagen de slaaf uit hoeven te hangen aan de onderkant.quote:[..]
Je bewijst je denkbeelden niet, maar wilt ze wel in de wet zetten. Alleen maar omdat je een voorkeur hebt. Ja dat is egoïstisch.
Naar mijn mening onvoeldoende reden voor een wet.quote:
Je dwingt mensen niet het zelfde te leven met zulke bemoeizuchtigheid.quote:Op donderdag 2 december 2010 21:19 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Naar mijn mening onvoeldoende reden voor een wet.
Je zou uitstekend in een dorp of stad met elkaar vrijwillig een vaste vrije dag af kunnen spreken. Dan kan je met gelijkgestemden genieten van die vrije dag, terwijl mensen die daar geen behoefte aan hebben met elkaar in Zoetermeer gaan wonen en daar de zaken zelf regelen.
Het is niet noodzakelijk, en zelfs niet wenselijk, om iedereen te dwingen hetzelfde te leven. Mensen als jij moeten erkennen dat anderen geen behoefte hebben aan jouw behoeften. Mensen als jij moeten leren dat ze hun zaken zelf kunnen regelen zonder meteen anderen vanalles te verbieden of verplichten.
Doe nou niet zo dom.quote:Op donderdag 2 december 2010 21:29 schreef Odysseuzzz het volgende:
[..]
Je dwingt mensen niet het zelfde te leven met zulke bemoeizuchtigheid.
Dat belang mag je bewijzen anders komt er geen wet.quote:En voor mensen als ik is er geen direct voordeel bij een hoger minimum loon anders dan het algemeen belang.
Dat mag je vinden, maar niet afdwingen via een wet. Ik hou me ook niet aan die wet. Je kan de boom in met je egoïsme.quote:Het zou mooi zijn als de zulke lokale oplossing zou werken. Maar als je het doortrekt kunnen mensen ook wel een pil uitvinden waardoor men niet -zo lang- hoeft te slapen en men lekker dag en nacht kunnen doorwerken. Flikker toch op. Die vrije dag heeft veel meer betekenis dan een religieuze dwaaling. Of hoe jij het verder ook ziet.
Hoe zou een hoger minimunloon niet in het algemeen belang zijn?quote:Op donderdag 2 december 2010 21:32 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Doe nou niet zo dom.
Dat belang mag je bewijzen anders komt er geen wet.
Dat mag je vinden, maar niet afdwingen via een wet. Ik hou me ook niet aan die wet. Je kan de boom in met je egoïsme.
En dat is dan weer semantiek e.d. bij algemeen belang heb ik he tover het land, de mensen, niet over de politiek an sich.quote:Op donderdag 2 december 2010 16:01 schreef Arglist het volgende:
Let wel, het algemeen belang zegt niet perse is over dat we er allemaal op vooruit gaan. Dat is een verkeerde implicatie van dit begrip in politieke context.
Klopt.quote:Ik snap niet precies wat je bedoelt. Het laat alleen maar zien dat 'het' algemeen belang bij voorbaat niet gedetineerd is. Zou dat wel zijn dan zouden we niet in een democratische rechtsstaat leven.
Nee want dat ondervang ik door het statement dat zeg 4 miljoen er op vooruitgaan, maar nIET ook 13 miljoen daarvoor en daardoor er op achteruit. Dit bezie ik zowel financieel, als qua gezondheid, veiligheid, privacy enz.quote:Het kan natuurlijk dat jij dit in het algemeen belang vindt. De meeste mensen zullen het ook met je eens zijn ook. Maar je moet het algemeen belang in deze context echt zien als een leeg, abstract politiek begrip en niet een invulling van eigen normen en waarden. Dit vanuit het idee omdat dit voor 17 miljoen mensen ook 17 miljoen een verschillende gedaante kan hebben.
Volgens de VVD niet. Maar het heeft hoe dan ook niets te maken met winkelsluiting.quote:Op donderdag 2 december 2010 21:44 schreef Odysseuzzz het volgende:
[..]
Hoe zou een hoger minimunloon niet in het algemeen belang zijn?
Ja, daar kan ik me wel in vinden. Het systeem moet immers uitgedacht worden door de actor. Dat is wat Aristoteles ook zei als ik het me goed herinner.quote:Op donderdag 2 december 2010 20:34 schreef AgLarrr het volgende:
[..]
Ik begrijp wat je bedoelt, hoewel ik bang ben dat we hier in een "structure versus actor" debate zullen verzanden. Met name Plato, maar ook Aristoteles menen dat er bij een bepaald systeem ook een bepaald type mens hoort. Ze hadden het niet alleen over de ideale constitutie, maar ook over de ideale mens. Net als dat de mens haar zwakten heeft, hebben ook de verschillende constituties dat. Ze beïnvloeden elkaar denk ik.
VVD, ja die zien graag een nieuw slavenvolk. En wajongers hun tanden maar poetsen voor de keuring, lol.quote:Op donderdag 2 december 2010 22:03 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Volgens de VVD niet.
Het heeft daarmee wel te maken...als meer mensen langer kunnen werken dan gebeurt dat ook...En dat heeft invloed op de hoogte van lonen. Als je dat niet wilt zien kijk maar hoe het ging toen vrouwen de arbeidsmarkt betraden.quote:Maar het heeft hoe dan ook niets te maken met winkelsluiting.
Maar als het systeem uitgedacht moet worden door de actor, in hoeverre kan deze daar dan onbevooroordeeld tegenover staan? Men zal altijd kiezen voor een systeem waarin de bedenkers zelf zo veel macht krijgen als maximaal mogelijk. Daarom zijn we volgens mij ook op een democratie uit gekomen, omdat daarin ook mensen die verder totaal geen kennis of leidinggevende capaciteiten hebben een stem krijgen.quote:Op donderdag 2 december 2010 22:17 schreef Arglist het volgende:
[..]
Ja, daar kan ik me wel in vinden. Het systeem moet immers uitgedacht worden door de actor. Dat is wat Aristoteles ook zei als ik het me goed herinner.
Dit is te ondervangen door zaken te regelen op het niveau waar het moet. Je hoeft niet landelijk de kleur van dakpannen te regelen. Je kan winkelsluitingstijden helemaal niet regelen of per wijk/dorp. Als mensen kunnen kiezen voor een bepaalde set regels van hun voorkeur, is er ook geen ruzie over.quote:Op vrijdag 3 december 2010 08:43 schreef Hoppahoppa het volgende:
Ik ga me nu op glad ijs begeven, maar ik word wel teruggefloten, schat ik zo in. Maar als ik vanuit het bovenstaande doorredeneer, dan vraag ik me af of een democratie waarin iedereen een stem heeft niet per definitie (uiteindelijk, maar zeker binnen onze samenleving) de verkeerde bestuursvorm is om het algemeen belang te dienen. Omdat de individuele belangen (in onze steeds indivdualistischere samenleving) te ver uit elkaar liggen en te veel beïnvloed worden door het gezwalk van de kiezer.
Een meritocratie. Maar die specialisten hebben ook belangen. Niemand laten stemmen is beter.quote:'Meeste stemmen gelden' moet dan niet meer tellen, zeker niet als er opgefundeerd gestemd wordt. Dit kun je mijnsinziens ook niet ondervangen, ZEKER niet met referenda, want die vergroten het probleem. Ik zie ook niet in hoe je dit in de grondwet kunt tegengaan. Dus, en hier is het gladde ijs, vraag ik me af of iedereen wel stemrecht moet hebben. Moet er niet alleen gestemd worden door mensen die van het betreffende onderwerp kennis hebben? Zodat er een meer gefundeerde richting kan worden uitgestippeld?
Naar mijn mening heeft democratie 1 voordeel: draagvlak. Omdat iedereen mee kan doen.quote:Ik worstel hier mee, omdat ik in feite tegenstander ben van een directere democratie. Maar wat ik hiermee voorstel is in feite juist een hele directe democratie.
Zo onbevooroordeeld mogelijk. Je kan niet alles overzien natuurlijk. We zijn nu ruim 3 eeuwen verder van de verlichting en zij konden niet alles overzien. Wat wel te overzien viel is dat de tirannie van de meerderheid voorkomen moest worden, dit omdat het gehele volk vertegenwoordigd dient te worden. Zie hiervoor art. 50 van de Grondwet en je kan hier ook over lezen bij Madison en Mill. Rousseau had het bijvoorbeeld over de volonté générale, de algemene wil van een volk, oftewel de volkssoevereiniteit, zo zie je weer die twee verschillende betekenissen van 'volk' die ik eerder heb aangegeven. Dat hebben wij niet zo duidelijk in onze grondwet staan, dit in tegenstelling tot de Duitsers bijvoorbeeld, maar kan wel indirect uit de grondwet worden afgeleid. Maar dat zou er wat mij betreft wel in moeten staan. Al het staatsgezag gaat van het volk uit., dit is niet het algemene belang, maar de algemene wil, het electoraat.quote:Op vrijdag 3 december 2010 08:43 schreef Hoppahoppa het volgende:
[..]
Maar als het systeem uitgedacht moet worden door de actor, in hoeverre kan deze daar dan onbevooroordeeld tegenover staan? Men zal altijd kiezen voor een systeem waarin de bedenkers zelf zo veel macht krijgen als maximaal mogelijk. Daarom zijn we volgens mij ook op een democratie uit gekomen, omdat daarin ook mensen die verder totaal geen kennis of leidinggevende capaciteiten hebben een stem krijgen.
Het is niet dat iedereen per definitie een stem moet hebben (Tocqueville), maar dit is de beste beste manier om alle belangen te registreren en daarom moet iedereen een stem hebben. Je kan een despoot hebben die 'het' algemene belang vertegenwoordigt zoals Aglarrr zegt over Plato en Aristoteles, maar hoe kan hij ooit rekening houden met minderheden die hij niet ziet noch hoort? Hoe kan hij hun belang beschermen? Is dit reëel in onze complexe samenleving? Als ze stemmen krijgen ze in ieder geval nog een plaats in dat algemene belang, omdat ze zich naar eentje geschikt hebben.quote:(1) Die Bundesrepublik Deutschland ist ein demokratischer und sozialer Bundesstaat.
(2) Alle Staatsgewalt geht vom Volke aus. Sie wird vom Volke in Wahlen und Abstimmungen und durch besondere Organe der Gesetzgebung, der vollziehenden Gewalt und der Rechtsprechung ausgeübt.
(3) Die Gesetzgebung ist an die verfassungsmäßige Ordnung, die vollziehende Gewalt und die Rechtsprechung sind an Gesetz und Recht gebunden.
(4) Gegen jeden, der es unternimmt, diese Ordnung zu beseitigen, haben alle Deutschen das Recht zum Widerstand, wenn andere Abhilfe nicht möglich ist.
Je haalt nu wat mij betreft een paar dingen door elkaar. Er is niet één algemeen belang, dat is er gewoon niet. Het volk beslist in verkiezingen wat het algemeen belang is. De keuze is even beperkt als het aantal partijen. Hier heeft individualisme weinig mee te maken, in eerste instantie, want je kan als individu zelf bepalen wat volgens jou het algemeen belang is, en al stem je op de VVD om de HRA te behouden, dan nog vertaalt die zelfde VVD het behoud van de HRA als algemeen belang. Daar verplicht de constitutie hen toe, het al eerder aangehaalde art. 50 van de Grondwet.quote:Ik ga me nu op glad ijs begeven, maar ik word wel teruggefloten, schat ik zo in. Maar als ik vanuit het bovenstaande doorredeneer, dan vraag ik me af of een democratie waarin iedereen een stem heeft niet per definitie (uiteindelijk, maar zeker binnen onze samenleving) de verkeerde bestuursvorm is om het algemeen belang te dienen. Omdat de individuele belangen (in onze steeds indivdualistischere samenleving) te ver uit elkaar liggen en te veel beïnvloed worden door het gezwalk van de kiezer.
Doe je dit niet, dan sta je zwak voor het argument dat je enkel en alleen een deelbelang vertegenwoordigt en zal je ook van de politieke arena verdwijnen.quote:'A representatieve cannot say only: I support Y because I am bound to do so by an agreement with my constituents. He or she must say: Y, whisch is a matter of great concern to my sonstituents, is crucial to the public good'
Of ik leen even die van Aglarrrquote:'Conventional representative procedures, based on fragmented and desinterested electorate, replaced or blocked political participation and left most people powerless'
Je zou in feite terug naar de kern moeten. Politiek op zo klein mogelijk niveau. Voor het verenigingsleven moet je trouwens wel weer bij Tocqueville zijn. Dit kan prima, op het niveau van wijken, verenigingen etc. maar niet meer op landelijk niveau. De samenleving is daar ook te complex voor. Lees hiervoor ook wat AgLarrr hieronder heeft geschreven over de verval van democratie. Een radicaal participatieve democratische samenleving is niet levensvatbaar, omdat het compromis steeds verder weg lijkt naarmate het aantal deelnemers groter wordt. Maar dit zegt niet dat het slecht is. Zeker niet, het zorg voor deelname, als is het op macro niveau, en interesse en daarmee ook tot betere afwegingen en betrokkenheid. De kloof tussen de burger en Den Haag is niet zo belangrijk en heeft weinig met individualisme te maken, maar de kloof tussen burger en burger, die voor politiek, op het aller laagste niveau zeer relevant is, moet bestreden worden als we een goed functionerende democratie willen hebben. Hier is het individualisme dus wel een groot probleem, omdat het uiteindelijk iets zegt over de betrokkenheid met de landelijke politiek. Let wel, dat is een gevolg, en niet de primaire oorzaak.quote:'It is indeed difficult to imagine how men who have completely given up the habit of self-government could successfully choose those who should do it for them.'
Maar 'meeste stemmen gelden' zou ook niet moeten gelden. Dat is de tirannie van de meerderheid en daar is de democratie niet voor. Daarom moet iedereen zich altijd beroepen op het feit dat hij of zij het algemeen belang vertegenwoordigen, dat is de kunst.quote:'Meeste stemmen gelden' moet dan niet meer tellen, zeker niet als er opgefundeerd gestemd wordt. Dit kun je mijnsinziens ook niet ondervangen, ZEKER niet met referenda, want die vergroten het probleem. Ik zie ook niet in hoe je dit in de grondwet kunt tegengaan. Dus, en hier is het gladde ijs, vraag ik me af of iedereen wel stemrecht moet hebben. Moet er niet alleen gestemd worden door mensen die van het betreffende onderwerp kennis hebben? Zodat er een meer gefundeerde richting kan worden uitgestippeld?
Ik worstel hier mee, omdat ik in feite tegenstander ben van een directere democratie. Maar wat ik hiermee voorstel is in feite juist een hele directe democratie.
Kijk, dat is dus gewoon niet waar. Een waar democraat legt zich niet neer bij besluit van meerderheid, maar gebruikt alle democratische middelen om een dusdanige positie te verwerven dat zijn gedachtegoed en ideeën meer draagvlak krijgen, en uiteindelijk tot een compromis leiden. Maar je ziet dat de veronderstelling heerst, zelfs bij rechtsgeleerden, wat Ellian is (vraag me niet hoe trouwens als je er zulke rare ideeën op na houdt, maar goed, in een column moet je blijkbaar afstand nemen van alles wat je ooit geleerd en gelezen hebt), dat democratie gaat over meerderheden. Die veronderstelling moet bestreden worden.quote:'Een echte democraat legt zich neer bij besluit van meerderheid'
De zogenaamde, en niet mogelijke 'directe democratie' maakt een integraal deel uit van democratische representatie. Het is gewoon een van de manieren waarop het algemeen belang door de burger kenbaar kan worden gemaakt.quote:'The opposite of representation is not participation. The opposite of representation is exclusion. And the opposite of participation is abstention. Rather than opposing participation to representation, we should try to improve representative practices to make them more open, effective, and fair. Representation is not a unfortunate compromise between an ideal of direct democracy and messy modern politics. Representation is crucial in constituting democratic politics.'
De klassieken wilden het actor probleem ondervangen door morele vorming van hun bestuurders. Het was trouwens ook om die reden die jij noemt dat ze feitelijk allemaal tegen democratie waren. Het is zeker bij Plato een scheldwoord, maar ook Aristoteles beschouwt democratie als een negatieve afwijking van de politeia (net zoals een tiranie dat is van een monarchie, en een olicharchie van een aristocratie). Men legde de macht liever bij een kleinere groep wijzen (Aristoteles) of een filosoof-koning (Plato), dan bij het volk. En de definitie van 'het volk' was toen dermate klein dat wij de Griekse democratieën sowieso als Aristocratie zouden beschouwen.quote:Op vrijdag 3 december 2010 08:43 schreef Hoppahoppa het volgende:
[..]
Maar als het systeem uitgedacht moet worden door de actor, in hoeverre kan deze daar dan onbevooroordeeld tegenover staan? Men zal altijd kiezen voor een systeem waarin de bedenkers zelf zo veel macht krijgen als maximaal mogelijk. Daarom zijn we volgens mij ook op een democratie uit gekomen, omdat daarin ook mensen die verder totaal geen kennis of leidinggevende capaciteiten hebben een stem krijgen.
Ik ben het met je eens. De tiranie van de meerderheid is door de jaren heen de grootste bedreiging van de democratie geweest. De klassieken zagen om die reden een democratie vervallen in een dictatuur.quote:Ik ga me nu op glad ijs begeven, maar ik word wel teruggefloten, schat ik zo in. Maar als ik vanuit het bovenstaande doorredeneer, dan vraag ik me af of een democratie waarin iedereen een stem heeft niet per definitie (uiteindelijk, maar zeker binnen onze samenleving) de verkeerde bestuursvorm is om het algemeen belang te dienen. Omdat de individuele belangen (in onze steeds indivdualistischere samenleving) te ver uit elkaar liggen en te veel beïnvloed worden door het gezwalk van de kiezer. 'Meeste stemmen gelden' moet dan niet meer tellen, zeker niet als er opgefundeerd gestemd wordt. Dit kun je mijnsinziens ook niet ondervangen, ZEKER niet met referenda, want die vergroten het probleem. Ik zie ook niet in hoe je dit in de grondwet kunt tegengaan. Dus, en hier is het gladde ijs, vraag ik me af of iedereen wel stemrecht moet hebben. Moet er niet alleen gestemd worden door mensen die van het betreffende onderwerp kennis hebben? Zodat er een meer gefundeerde richting kan worden uitgestippeld?
Ik worstel hier mee, omdat ik in feite tegenstander ben van een directere democratie. Maar wat ik hiermee voorstel is in feite juist een hele directe democratie.
200 jaar geleden wel. De morele superioriteit en morele overwegingen kwamen direct voort uit het geloof. Maar sinds de inzet van de ontkerkelijking kunnen we ons hier niet meer op beroepen, hoewel de morele afwegingen hetzelfde kunnen zijn in sommige gevallen. Maar denk bijvoorbeeld wetgeving gefaciliteerd door de rechterlijke macht omtrent euthanasie. Dat zou in een op geloof gebaseerd democratie nooit kunnen bestaan.quote:Op maandag 6 december 2010 08:38 schreef Hoppahoppa het volgende:
Als de klassieken het actor probleem wilde oplossen door morele ontwikkeling van hun bestuurders, dan constateren zij eenzelfde eis voor het functioneren van de democratie als Tocqueville. Namelijk dat de mens, los van hun bestuursvorm, een stok achter de deur nodig heeft om eerlijk en oprecht te zijn. Tocqueville zag (ik heb de afgelopen dagen het één en het ander gelezen...) dat de democratie goed kon functioneren dankzij het geloof.
De stok achter de deur is dus constitutionele toetsing, dat is een directe stok achter de deur. Immers kan de rechter de formele wetgeving toetsen en als het de toets van het algemeen belang niet doorkomt, kan deze buiten werking gesteld worden. De rechter moet de tirannie van de meerderheid voorkomen, omdat de grondwetgever in extreme gevallen de minderheid uit het oog kan verliezen of dit bewust doet.quote:Maar zowel het geloof als een goede morele basis zijn in onze maatschappij aan het verdwijnen en zijn nu al niet meer sterk genoeg aanwezig om als stok achter de deur te gelden. De enige stok achter de deur die we op dit moment hebben is de constitutie, maar ook dat is geen harde stok. Immers, als de democratie aan het vervallen is in een 'meeste stemmen gelden', wie zegt dan dat een grondwetaanpassing straks niet op basis van dat gegeven gebeurt? Dat er straks gezegd wordt: ach de meerderheid vindt het maar onzin dat we de wet uit moeten voeren, dus we gaan het gewoon vanaf vandaag anders doen? Het is een theoretische bescherming, die niet veilig is voor het populisme. En dan kom je dus uit op een situatie waarin inderdaad de democratie vervalt in een dictatuur, al dan niet geregeerd door een meerderheid, waarbij de minderheid niet meer wordt gerespecteerd.
Een democratische rechtsstaat sluit niet per definitie meritocratische elementen uit. Voor mij zit er weinig praktisch verschil tussen een meritocratie en een rechtersstaat. Een groep van wijze mensen die beslist over de rest, waar we maar op moeten vertrouwen. De vraag blijft altijd hangen hoe er bepaald wordt wie en wat nu werkelijk 'wijs' is en wat 'verdiensten' zijn?quote:Mijn conclusie is dan ook dat we in theorie wel mechanismen in kunnen bouwen om de democratie te beschermen, maar dat die door de macht van (een kwaadwillende) meerderheid niets waard zijn.En kwaadwillendheid hoeft niet bewust te zijn, maar kan ook uit onwetendheid en ongeïnformeerdheid voortkomen, ik hoef geen voorbeelden te noemen denk ik.
Leuke vaststelling. Maar geen oplossing voor het in mijn TS genoemde probleem. Ik ben er dan ook nog steeds (en zelfs meer dan voor ik deze topic startte) van overtuigd dat de democratie zoals wij die kennen misschien in theorie een mooi principe nastreeft, maar in de praktijk aan het overlijden is.
Ik ga steeds meer voelen voor een meritocratie, maar ook daar wordt geen goed toekomstbeeld van geschetst.
Een democratie kan zichzelf intern natuurlijk ook prima ondermijnen. Maar volgens mij zie je in je benaderingen externe factoren over het hoofd. Bijvoorbeeld hoe transnationale ondernemingen in handen van een kleine minderheid grote sturing geven. Die op hun beurt het idee van democratie wel dulden zolang het niet te veel in de weg staat van hun handel en wandel.quote:Op maandag 6 december 2010 08:38 schreef Hoppahoppa het volgende:
(...)
Mijn conclusie is dan ook dat we in theorie wel mechanismen in kunnen bouwen om de democratie te beschermen, maar dat die door de macht van (een kwaadwillende) meerderheid niets waard zijn.En kwaadwillendheid hoeft niet bewust te zijn, maar kan ook uit onwetendheid en ongeïnformeerdheid voortkomen, ik hoef geen voorbeelden te noemen denk ik.
(...)
Hoe bedoel je dit precies? Een minderheid kan moeilijker democratische wapens inzetten dan een meerderheid.quote:Op maandag 6 december 2010 14:52 schreef Odysseuzzz het volgende:
Het grote probleem met jouw benadering vind ik dus dat je het steeds hebt over die "meerderheid" die er voor nodig zou zijn om "het" te verpesten...Terwijl het in mijn ogen steeds duidelijk een kleine minderheid is die daar toe in staat is/was. En ook de kleinschaligheid het blikveld.
Volgens mij doelt hij op minderheden in de vorm van een economische elite die door economische macht en invloed zwaar aan de touwtjes trekt.quote:Op maandag 6 december 2010 14:58 schreef Arglist het volgende:
[..]
Hoe bedoel je dit precies? Een minderheid kan moeilijker democratische wapens inzetten dan een meerderheid.
Ik bedoel dat de democratie wel verder wordt uitgehold, maar niet in de eerste plaats door lokale/interne democratische "wapens".quote:Op maandag 6 december 2010 14:58 schreef Arglist het volgende:
[..]
Hoe bedoel je dit precies? Een minderheid kan moeilijker democratische wapens inzetten dan een meerderheid.
Daar komt het dan ongeveer op neer ja.quote:Op maandag 6 december 2010 15:06 schreef AgLarrr het volgende:
[..]
Volgens mij doelt hij op minderheden in de vorm van een economische elite die door economische macht en invloed zwaar aan de touwtjes trekt.
Dat is een goede en terechte observatie, waar ik ook zelf ben blijven steken en nu, niet al te toevallig, ook onderzoek aan het doen ben om er de antwoorden er op te vinden. Echter is daar weinig tot niets over geschreven, omdat het toch een onderkend iets is. Een mysterieuze, niet bestaande werkelijkheid.quote:Op maandag 6 december 2010 15:14 schreef Odysseuzzz het volgende:
[..]
Ik bedoel dat de democratie wel verder wordt uitgehold, maar niet in de eerste plaats door lokale/interne democratische "wapens".
[..]
Daar komt het dan ongeveer op neer ja.![]()
The Old Boy's network, de top van Nederland.quote:Op maandag 6 december 2010 15:06 schreef AgLarrr het volgende:
[..]
Volgens mij doelt hij op minderheden in de vorm van een economische elite die door economische macht en invloed zwaar aan de touwtjes trekt.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |