Nu.nlquote:NASA kondigt bevindingen over buitenaards leven aan
Uitgegeven: 30 november 2010 14:35
Laatst gewijzigd: 30 november 2010 14:39
AMSTERDAM – De Amerikaanse ruimtevaartorganisatie NASA beweert een ontdekking te hebben gedaan die van belang is voor de zoektocht naar buitenaards leven.
© NASA
De nieuwe bevindingen op het gebied van astrobiologie worden donderdag gepresenteerd op een persconferentie die plaatsvindt rond 20.00 uur Nederlandse tijd.
De ontdekking zal volgens de NASA grote impact hebben op de zoektocht naar bewijzen voor het bestaan van buitenaards leven. De persconferentie zal live te volgens zijn via het online televisiestation van de NASA op http://www.nasa.gov/ntv.
Ze hebben weer ergens water gevonden?quote:De ontdekking zal volgens de NASA grote impact hebben op de zoektocht naar bewijzen voor het bestaan van buitenaards leven.
Richard Dawkins en Stephen Hawkingquote:Op dinsdag 30 november 2010 15:19 schreef Pizzakoppo het volgende:
Zou het eindelijk zover zijn? Cijfermatig gezien de hoeveelheid planeten alsmede uitspraken van dr. Hawkings hebben ons natuurlijk altijd al doen laten vermoeden dat het vinden van leven slechts een kwestie van tijd zou zijn, maar de eerlijkheid gebied mij te zeggen dat ik zelfs in mijn stoutste dromen niet heb durven hopen dat er ook maar een bacterie werd gevonden. Let it be!
Je hebt gelijk, het zal de emotie wezenquote:Op dinsdag 30 november 2010 15:21 schreef Daniel1976 het volgende:
[..]
Richard Dawkins en Stephen Hawking
Soms maak ik die fout ook wel.
Ik gok op een nieuwe manier om leven op te sporen. Als ze daadwerkelijk leven hebben gevonden houden ze het denk ik stil tot ze er wat meer informatie over hebben of in ieder geval wat experimenten hebben gedaan.quote:De ontdekking zal volgens de NASA grote impact hebben op de zoektocht naar bewijzen voor het bestaan van buitenaards leven
Ik heb liever dat er niks ontdekt wordt, in ieder geval geen leven dat onafhankelijk van aards leven is ontstaan. Hoe makkelijker leven kan ontstaan en tot een bepaald niveau evolueren, des te groter is de kans dat de toekomstige ontwikkeling van onze beschaving problematisch is, gegeven het feit dat we geen verontwikkelde beschavingen zien. Ergens zit een bottleneck en ik zie die liever in ons verleden.quote:Op dinsdag 30 november 2010 15:19 schreef Pizzakoppo het volgende:
Zou het eindelijk zover zijn? Cijfermatig gezien de hoeveelheid planeten alsmede uitspraken van dr. Hawkings hebben ons natuurlijk altijd al doen laten vermoeden dat het vinden van leven slechts een kwestie van tijd zou zijn, maar de eerlijkheid gebied mij te zeggen dat ik zelfs in mijn stoutste dromen niet heb durven hopen dat er ook maar een bacterie werd gevonden. Let it be!
Ze zeggen duidelijk dat het gaat om bevindingen over het mogelijk bestaat van buitenaards leven. Als er echt iets van leven was gevonden (of iets van resten daarvan) kwam het heus niet alleen op NASA TV. Dan zag je nu breaking news op CNN.quote:Op dinsdag 30 november 2010 15:19 schreef Pizzakoppo het volgende:
Zelfs dat zeggen ze niet, ze zijn veel vager:quote:Op dinsdag 30 november 2010 15:31 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
Ze zeggen duidelijk dat het gaat om bevindingen over het mogelijk bestaat van buitenaards leven. Als er echt iets van leven was gevonden (of iets van resten daarvan) kwam het heus niet alleen op NASA TV. Dan zag je nu breaking news op CNN.
quote:De ontdekking zal volgens de NASA grote impact hebben op de zoektocht naar bewijzen voor het bestaan van buitenaards leven.
quote:Bij de presentatie zullen onder meer bioloog Steven Benner, oceanograaf Felisa Wolfe-Simon en geobioloog Pamela Conrad een verklaring afleggen.
De aanwezigheid van de laatste wetenschapper voedt de speculaties dat het om een ontdekking op Mars gaat, omdat ze in het verleden onderzoek deed naar leven op de rode planeet.
quote:The part that grabs my attention is this bit in the title of the press release NASA Sets News Conference on Astrobiology Discovery. So the obvious question that jumps to mind is this Has NASA discovered some sort of biological life on another planet or perhaps a moon orbiting a planet in our own solar system?
The geeks over at Kottke.org did some digging on the participants in the conference and found out a few details that hint at what we are looking at for Thursday. Pamela Conrad is a geobiologist and wrote a paper about life on Mars. Felisa Wolf-Simon is an oceanographer and has written on photosynthesis using arsenic. Steven Benner is a biologist that is part of the Team Titan program studying the largest moon of Saturn. James Elser is an ecologist that is part of a NASA-funded program dubbed Follow the Elements. Take all of those factoids and mix them up and something very interesting emerges. Could NASA be revealing the existence of some sort of life on Titan that uses arsenic for photosynthesis? It could be only the announcement that arsenic and other elements conductive to life on Titan have been found, which is still a major discovery.
Nee, want NASA zegt nu nog niks. Donderdagavond 20.05 is het Breaking News op CNNquote:Op dinsdag 30 november 2010 15:31 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
Ze zeggen duidelijk dat het gaat om bevindingen over het mogelijk bestaat van buitenaards leven. Als er echt iets van leven was gevonden (of iets van resten daarvan) kwam het heus niet alleen op NASA TV. Dan zag je nu breaking news op CNN.
Zoek eens een link.quote:Op dinsdag 30 november 2010 20:00 schreef Monidique het volgende:
Een paar jaar geleden hadden ze toch ook zoiets? Reuzespannende aankondiging en hoewel ook wel interessant, geen spectaculaire dingen.
Het gaat vast tegenvallen. Maar toch interessantquote:Op dinsdag 30 november 2010 20:03 schreef Schunckelstar het volgende:
ik ben zeer benieuwd, hopelijk gaat het niet weer tegenvallen
Vorige week in 'Labyrint' een halfuur mede hierover:quote:Op dinsdag 30 november 2010 21:20 schreef 1-of-6Billion het volgende:
Mijn geld staat op Arsenicum gebaseerd leven, hier op aarde
Hier een wat ouder stuk over Shadow Biospheres
Dat dus. Net als die Mars-meteoriet, of dat een satelliet methaan aantoonde in de Marsatmosfeer die door UV-straling afgebroken had moeten zijn, dus dat er een methaanbron op Mars is.quote:Op dinsdag 30 november 2010 20:00 schreef Monidique het volgende:
Een paar jaar geleden hadden ze toch ook zoiets? Reuzespannende aankondiging en hoewel ook wel interessant, geen spectaculaire dingen.
Als het een 'astro-biologisch'-gerelateerd bericht is lijkt het waarschijnlijker dat het niet dicht bij huis is, alhoewel ik het eerder zie gebeuren dat er een intelligente levensvorm op de bodem van onze eigen oceanen wordt gevonden.quote:Op dinsdag 30 november 2010 21:20 schreef 1-of-6Billion het volgende:
Mijn geld staat op Arsenicum gebaseerd leven, hier op aarde
Hier een wat ouder stuk over Shadow Biospheres
Dit zou namelijk betekenen dat leven op aarde onafhankelijk van elkaar vaker "ontstaan" is. Dit vergroot de kansen op leven eldersquote:Op dinsdag 30 november 2010 22:20 schreef ouderejongere het volgende:
[..]
Dat dus. Net als die Mars-meteoriet, of dat een satelliet methaan aantoonde in de Marsatmosfeer die door UV-straling afgebroken had moeten zijn, dus dat er een methaanbron op Mars is.
Het zal wel een indirecte aantoning voor mogelijk leven zijn. Dat ze het achteraf mis hadden hoor je nooit meer.
De eerste exoplaneet werd in de jaren '80 ontdekt. Later werd die ontdekking weer ingetrokken.
[..]
Als het een 'astro-biologisch'-gerelateerd bericht is lijkt het waarschijnlijker dat het niet dicht bij huis is, alhoewel ik het eerder zie gebeuren dat er een intelligente levensvorm op de bodem van onze eigen oceanen wordt gevonden.
quote:Nasa raises hopes of finding extra-terrestrials with discovery of 'alien' bacteria that survives in arsenic
By DAILY MAIL REPORTER
Last updated at 12:51 PM on 1st December 2010
Comments (55)
Add to My Stories
Incredible microbe found in California lake
Nasa scientists are set to announce that bacteria have been discovered that can survive in arsenic, an element previously thought too toxic to support life, it can be revealed.
In a press conference scheduled for tomorrow evening, researchers will unveil the discovery of the incredible microbe - which substitutes arsenic for phosphorus to sustain its growth - in a lake in California.
The remarkable discovery raises the prospect that life could exist on other planets which do not have phosphorus in the atmosphere, which had previously been thought vital for life to begin.
But it will come as a major disappointment for those who had hoped Nasa was about to announce that it had found life on other planets.
Find: Scientists have discovered bacteria that live on arsenic in Mono lake near Yosemite National Park in California
Nasa sparked alien hysteria around the world with its announcement of a major press conference to be held tomorrow.
It induced feverish debate as to whether scientists were about to announce that they had discovered life on other worlds.
But after The Sun broke the embargo on the story this morning, it can be revealed that the truth is rather closer to home.
The scientists discovered the bacteria in Mono Lake near California's Yosemite National Park.
The space agency had said it plans to reveal an 'astrobiology finding that will impact the search for evidence of extraterrestrial life' but the information was under embargo until 7pm GMT.
The announcement caused frenzied speculation on the internet.
'Did they find ET?', asked one headline in the U S., while another wrote, 'Has Nasa found little green men?'
Speculation mounted around the world about the mystery information and buoyed people who already believe in aliens.
One said on U.S. news website MSNBC, 'It's still hard for me to understand why people can't accept that aliens exist... ET is real'.
'Fact is, life is everywhere,' another wrote. 'I don't need some BS announcement to know it because I have common sense.'
A newspaper in South Korea proclaimed 'Nasa to hold news conference on alien life'.
The event will be streamed live on the internet tomorrow evening.
Is there life out there? Speculators had hoped that a major announcement about alien life would be made
There are also conspiracy theorists who believe the government is involved in a cover-up of some kind.
'It is embarrassing how our country makes it all a secret and hides and controls what we know,' one American ranted, insisting aliens do exist and the U.S. knows it.
'The government lies to us all the time.'
Others were more light-hearted in their predictions.
'Looks like good old Elvis finally ran out of hiding places!,' joked a person on a science blog.
A study last month said that the universe is teeming with planets capable of supporting alien life, according to a new study.
After studying stars similar to the Sun, astronomers found that almost one in four could have small, rocky planets just like the Earth.
This advisory, posted on the NASA website, caused a media frenzy
Many of these worlds may occupy the 'Goldilocks' zone - the region where conditions are neither too hot, nor too cold, for liquid water and possibly life.
The findings mean that there could be tens of billions of planets like the Earth in our own galaxy alone - and trillions upon trillions of planet able to support life throughout the universe.
Planets outside our own solar system are too far away and too small to see directly with telescopes.
Instead, astronomers study distant stars for tell-tale 'wobbles' - caused when stars are pulled by a planet's gravity.
In the last decade, nearly 500 planets have been discovered outside the solar system this way.
In September astronomers announced the discovery of the most Earth-like planet ever found - a rocky world three times the size of our own world, orbiting a star 20 light years away.
The planet appears to have an atmosphere, a gravity like our own and could have flowing water on its surface.
The discovery came three years after astronomers found a similar, slightly less habitable planet around the same small red star called Gliese 581 in the constellation of Libra.
The planet, named Gliese g, is 118,000,000,000,000 miles away - so far away that light from its start takes 20 years to reach the Earth.
.quote:De NASA heeft een bijzondere bacterie ontdekt die mogelijk ook kan voorkomen op planeten die tot nu toe als ‘levensloos’ werden beschouwd
http://www.nu.nl/wetensch(...)-bacterie-aarde.htmlquote:De NASA wil de bevinding eigenlijk pas morgen bekend maken, maar de Britse kranten The Sun en The Daily Mail hebben het verbod op publicatie van het nieuws geschonden.
Dat is niks bijzonders natuurlijk, water is al lang gevonden buiten de Aarde. Zowel in vaste stof en gas. Men zoekt nu naar vloeibaar water en de grootse kanshebber in onze zonnestelsel is waarschijnlijk de maan Europaquote:Op woensdag 1 december 2010 08:29 schreef Faux. het volgende:
Ik ben benieuwd. Hopelijk komen ze met iets anders dan alleen "we hebben water gevonden".
Dat is dan ook het interessante, wat kan er dan nog meer vervangen worden?quote:Op woensdag 1 december 2010 22:20 schreef ouderejongere het volgende:
Ik hoop dat het geen grote teleurstelling gaat worden. Hoe is het opgebouwd? Is de fosfor vervangen door arseen? Dan moet het mogelijk zijn een profiel te maken, aan te nemen dat arseen de fosfor vervangen heeft en op basis daarvan de voorouder vinden. Interessant gaat het pas worden als deze bacterie écht heel anders is. Eerder werd al gespeculeerd over leven dat op silicium ipv koolstof gebaseerd is. Dan zou elk element vervangen kunnen worden door een van dezelfde groep en de volgende periode.
quote:Op woensdag 1 december 2010 22:45 schreef Tokamak het volgende:
[..]
Dat is dan ook het interessante, wat kan er dan nog meer vervangen worden?
"De goedkoopste meuk in het helaal." waren zijn woorden.quote:Op woensdag 1 december 2010 22:56 schreef outtayourleague het volgende:
Prof. Icke zei gister bij DWDD dat het leven dat tot dus ver bekend is gebaseerd is op al het "onkruid" (oid) van de bekende elementen...
Ik ben geen scheikundige, maar Seleen lijkt dus een mogelijke vervanger voor Zwavel.quote:Seleen kan in veel organische moleculen die zwavel bevatten het zwavelatoom vervangen. Daarbij blijven veel eigenschappen behouden. Deze vervanging is zelfs in eiwitmoleculen mogelijk: door bacteriën in een medium te kweken waarin het aminozuur methionine is vervangen door seleno-methionine, kan men een seleenhoudende variant van geproduceerde eiwitten isoleren. Voor deze varianten is het veel eenvoudiger dan voor de gewone eiwitten met behulp van röntgendiffractie de structuur te bepalen.
He he, na die labyrint uitzending had ik vorige week zelf ook al het idee dat het min of meer bekend was dat sommige bacterien Arsenicum gebruiken als elementaire bouwsteen. Had ik dus niet helemaal goed begrepen. Daardoor viel het nieuws van gisterenavond wel een beetje tegen, aangezien ik voor mijn gevoel niks nieuws hoorde.quote:Op dinsdag 30 november 2010 21:46 schreef Tokamak het volgende:
[..]
Vorige week in 'Labyrint' een halfuur mede hierover:
http://beta.uitzendinggem(...)37-zoeken-naar-leven
Ook ik gok dat het hierover gaat, de Felisa Wolfe-Simon die hiermee bezig is, is een van de namen op de persconferentie.
Kort gezegd: Het gaat dan om de vervanging van Fosfor door Arsenicum in de elementaire bouwstenen van het bekende leven, aminozuren. En als dat waar zou zijn, welk van de elementaire bouwstenen (koolstof, stikstof, zuurstof, waterstof, fosfor, zwavel) zouden dan nog meer vervangen kunnen worden door andere elementen. Een theoretische andere kandidaat is Silicium voor Koolstof. Met andere woorden, mogelijk bestaat leven niet uitsluitend uit de bekende aminozuren, maar zijn er nog tal van andere soorten bouwstenen die leven kunnen maken. En dat vergroot aanzienlijk de kans dat we (microbisch) leven zullen vinden op andere planeten.
Daar is zelfs een film over http://www.imdb.com/title/tt0251075/quote:Op donderdag 2 december 2010 10:14 schreef Tokamak het volgende:
Sterker nog, het gaat hier om fosfor-beestjes die 'het ook doen met' arseen. Toch is het revolutionair, aangezien men voorheen altijd dacht: geen fosfor, geen leven! Dat lijkt dus onjuist. Er moet ws nog wel verder onderzoek gedaan worden.
Hoe dan ook, de 6 elementen zijn niet meer heilig, en dus zou er grondig naar gekeken kunnen worden, wat tot nieuwe inzichten kan leiden. Mogelijk zelfs in de ontstaansgeschiedenis van onze eigen aarde. Ik zat net als OudereJongere ook al te kijken naar Seleen, en de Wiki vertelt me dit:
[..]
Ik ben geen scheikundige, maar Seleen lijkt dus een mogelijke vervanger voor Zwavel.
We horen het vanavond van de NASA zelfquote:Op donderdag 2 december 2010 06:01 schreef Asphias het volgende:
het gaat voor zover ik weet over fosfor beestjes die geevolueerd zijn in arseen beestjes. niet appart ontstaan van leven.
maar ben er niet helemaal zeker van.
Head & Shouldersquote:Op donderdag 2 december 2010 11:50 schreef 1-of-6Billion het volgende:
[..]
Daar is zelfs een film over http://www.imdb.com/title/tt0251075/
quote:Op donderdag 2 december 2010 20:19 schreef Gebraden_Wombat het volgende:
Nu al twee keer Carl Sagan gequote
Ik ben ook geen scheikundige, en ik ben in dit geval dan benieuwd of het door alle periodes werkt: als seleen werkt, kunnen we dan ook telluur gebruiken? Als het met arseen lukt kunnen we dan ook antimoon proberen? Ze zouden voor een deel dezelfde chemische eigenschappen moeten hebben. Heeft iemand hier meer verstand van?quote:Op donderdag 2 december 2010 10:14 schreef Tokamak het volgende:
Sterker nog, het gaat hier om fosfor-beestjes die 'het ook doen met' arseen. Toch is het revolutionair, aangezien men voorheen altijd dacht: geen fosfor, geen leven! Dat lijkt dus onjuist. Er moet ws nog wel verder onderzoek gedaan worden.
Hoe dan ook, de 6 elementen zijn niet meer heilig, en dus zou er grondig naar gekeken kunnen worden, wat tot nieuwe inzichten kan leiden. Mogelijk zelfs in de ontstaansgeschiedenis van onze eigen aarde. Ik zat net als OudereJongere ook al te kijken naar Seleen, en de Wiki vertelt me dit:
[..]
Ik ben geen scheikundige, maar Seleen lijkt dus een mogelijke vervanger voor Zwavel.
Mwa, dat was al een vrij achterhaalde gedachte hoor. Toen evolutionary engineering eenmaal beter begrepen en bedreven werd, was het meer een kwestie wanneer het gevonden zou worden, dan of het gevonden zou worden.quote:Op vrijdag 3 december 2010 13:29 schreef Tokamak het volgende:
En wormen hebben geen botten.
Het gaat om de aminozuren, die gewoon nodig zijn om überhaupt leven mogelijk te maken. Fosfor houdt DNA bijelkaar bijvoorbeeld. Geen fosfor, geen DNA, geen leven (dacht men voorheen dan).
quote:Vernietigende kritiek op buitenaardse bacterie
Na de euforie komt de nuchterheid: misschien is de buitenaardse arseen-etende bacterie waarmee Nasa vorige week groot nieuws oogstte vooral een meetfout.
De kritiek richt zich op een zwak punt dat de onderzoekers zelf ook erkennen: dat de bacterie in het laboratorium werd opgekweekt en niet met arseen in zijn DNA in de natuur werd aangetroffen.
Het is zeker niet zo dat hij zonder fosfor kan overleven, zegt biologisch-chemicus Mathieu Noteborn van de Universiteit Leiden desgevraagd tegen NWT. En in Het Parool wijst ook microbioloog Jef Huisman erop dat de onderzoekers hun bacterie behalve met arseen ook met fosfor hebben gevoed. Die minieme hoeveelheid fosfaat is voldoende, de bacterie heeft helemaal geen arseen nodig.
In het Financieele Dagblad is hoogleraar biotechnologie Huub Schellekens meedogenloos. Nasa heeft ons weer eens gefopt met al die heisa, terwijl we toch beter hadden kunnen weten. De biologische kennis van die organisatie is niet erg groot. De ontdekking is volgens Schellekens hoogtens een curiosum. Dit heeft geen enkele implicatie over hoe DNA werkt of op ons denken over het leven.
Modder
Vorige week beschreef Felisa Wolfe-Simon in het blad Science hoe ze bacteriën had opgeschept uit de modder van het zwaar met arseen vervuilde Mono-meer in Californië. In het lab had ze de microben vervolgens met steeds grotere hoeveelheden arseen opgekweekt, tot ze arseen in hun DNA hadden, op plekken waar normaal gesproken fosfaatgroepen zitten.
Maar wie tussen de regels door leest, ziet dat de revolutionaire ontdekking ook weer niet zo heel bijzonder is. Zo moesten Wolfe-Simon de bacteriën heel langzaam aanleren om met arseen om te gaan en was er nog altijd een klein beetje fosfor in de experimenten aanwezig: die zat in de modder waarin ze de bacteriën kweekte.
Bovendien zijn er meer organismen die in geval van nood ongewone elementen in hun systeem gebruiken. Zoals slakken: die vervangen soms het ijzer in hun bloed door koperatomen.
Broddelwerk
Zo bijzonder is de arseenbacil daarom niet, zeggen de critici. Jef Huisman in het Parool: Het is gewoon een neefje van de bekende bacterie E. coli. En Huub Schellekens: Het arsenicum vervangt fosfor slechts als cement in de suikerketen waaraan de moleculen met erfelijke informatie zijn opgehangen. Dat heeft dus niets te maken met een totaal ander principe van genetische-informatieverwerking.
Vernietigend is ook de kritiek op de details van het laboratoriumonderzoek. Zo gelooft de Amerikaanse chemicus en autoriteit op het gebied van alternatieve DNA-vormen Steven Benner niets van de ontdekking. Bij hun analyse gebruikten Wolfe-Simon en collegas waterhoudende gels, legt hij uit in het blad New Scientist, en dat heeft de onhebbelijkheid dat arsenaat erin oplost. Ik betwijfel deze resultaten, zegt hij dan ook.
Broddelwerk, vindt ook Jef Huisman. Voor deze onderzoekster zit er niets anders op dan teruggaan naar het laboratorium en de proef herhalen in een schone omgeving.
Dat Nasa de resultaten groots naar buiten bracht, is volgens critici als Schellekens een geldkwestie voor de door bezuinigingen geplaagde organisatie. Ook NWT-hoofdredacteur Maarten Keulemans schreef vorige week al in zijn weblog dat Nasa vooral de virale marketing had ontdekt, in plaats van een nieuwe levensvorm.
Bron
Fosfor is altijd wel aanwezig in de vorm van verontreiniging in de gebruikte media om de bacterie op te laten groeien.quote:Op zondag 5 december 2010 23:15 schreef Gebraden_Wombat het volgende:
Ik zie in de kritieken tot nu toe nog geen verklaring van waarom de bacterien wel groeien met alleen fosfor in hun omgeving, ook groeien met alleen arsenicum maar iets minder goed, en helemaal niet zonder een van beide elementen.
Het ligt er maar aan hoe het experiment word uitgevoerd.quote:Op maandag 6 december 2010 00:07 schreef Appelknaller het volgende:
[..]
Fosfor is altijd wel aanwezig in de vorm van verontreiniging in de gebruikte media om de bacterie op te laten groeien.
Datzelfde geldt voor het controle-experiment (geen fosfor, geen arsenicum toegevoegd), en toch groeit de bacterie daar niet.quote:Op maandag 6 december 2010 00:07 schreef Appelknaller het volgende:
[..]
Fosfor is altijd wel aanwezig in de vorm van verontreiniging in de gebruikte media om de bacterie op te laten groeien.
Dat is de theorie ja.quote:Op maandag 6 december 2010 08:16 schreef ExperimentalFrentalMental het volgende:
Kan het niet gewoon zo zijn dat die bacterie net zoals al het andere leven is begonnen met fosfor maar door evolutionaire processen als aanpassing aan de omgeving dat element vervangen heeft door arsenicum?
Dat kan je pas zeggen wanneer er daadwerkelijk erfelijke informatie is aangemaakt waardoor arseen word gekozen in plaats van fosfor. Voorlopig bevind de arseen zelf zich alleen in de suikerketen van het DNA, dat niet bijdraagt aan de genetische codering.quote:Op maandag 6 december 2010 08:16 schreef ExperimentalFrentalMental het volgende:
Kan het niet gewoon zo zijn dat die bacterie net zoals al het andere leven is begonnen met fosfor maar door evolutionaire processen als aanpassing aan de omgeving dat element vervangen heeft door arsenicum?
Fosfor zit ook alleen in de ruggengraat van DNA, niet in de basen zelf.quote:Op maandag 6 december 2010 13:37 schreef Gray het volgende:
[..]
Dat kan je pas zeggen wanneer er daadwerkelijk erfelijke informatie is aangemaakt waardoor arseen word gekozen in plaats van fosfor. Voorlopig bevind de arseen zelf zich alleen in de suikerketen van het DNA, dat niet bijdraagt aan de genetische codering.
Dat is m'n hele punt juist.quote:Op maandag 6 december 2010 16:46 schreef Gebraden_Wombat het volgende:
[..]
Fosfor zit ook alleen in de ruggengraat van DNA, niet in de basen zelf.
Uuuh huh? Dus als arseen eenmaal ingebouwd wordt in de basen kan je zeggen dat de evolutionaire stap is voltooidquote:
Dan snap ik je punt niet. Het DNA van de bacterie is nog niet gesequenced, dus het is nog niet bekend of er en zo ja welke mutaties verantwoordelijk zijn voor het gebruik van arsenicum.quote:
Die genetische codering kan simpelweg door mutaties zijn verandert waardoor zo'n bacterie fosfaat vervangt voor arsenicum terwijl voorheen er enkel werd gezien dat fosfaat die rol vervuld.quote:Op maandag 6 december 2010 13:37 schreef Gray het volgende:
[..]
Dat kan je pas zeggen wanneer er daadwerkelijk erfelijke informatie is aangemaakt waardoor arseen word gekozen in plaats van fosfor. Voorlopig bevind de arseen zelf zich alleen in de suikerketen van het DNA, dat niet bijdraagt aan de genetische codering.
Nee, zie:quote:Op maandag 6 december 2010 20:51 schreef Bravebart het volgende:
[..]
Uuuh huh? Dus als arseen eenmaal ingebouwd wordt in de basen kan je zeggen dat de evolutionaire stap is voltooid
quote:Op maandag 6 december 2010 21:08 schreef BananamanP het volgende:
[..]
Die genetische codering kan simpelweg door mutaties zijn verandert waardoor zo'n bacterie fosfaat vervangt voor arsenicum terwijl voorheen er enkel werd gezien dat fosfaat die rol vervuld.
Juist wat je nu zegt is mijn punt. Men mag nog niet spreken over een doorbraak in de kennis over evolutie, wanneer evolutie in dit experiment nog niet is vastgesteld.quote:Op maandag 6 december 2010 20:55 schreef Gebraden_Wombat het volgende:
[..]
Dan snap ik je punt niet. Het DNA van de bacterie is nog niet gesequenced, dus het is nog niet bekend of er en zo ja welke mutaties verantwoordelijk zijn voor het gebruik van arsenicum.
Je bedoelt dit?quote:Op maandag 6 december 2010 21:52 schreef Gebraden_Wombat het volgende:
Hier nog wat uitgebreidere kritiek, maar het wordt al snel te technisch voor me. Iemand die daaruit kan verklaren waarom de control niet klopt?
http://rrresearch.blogspo(...)-bacteria-nasas.html
quote:They gradually increased the arsenate to 40 mM (Mono Lake water contains 200 mM (dit moet overigens 200 uM zijn) arsenate). Descendants of these cells eventually grew in 40 mM arsenate, with about one doubling every two days. They grew faster if the arsenate was replaced by1.5 mM phosphate but grew only about threefold if neither supplement was provided (Fig. 1 A and B, below). The authors misleadingly claim that the cells didn't grow at all with no supplements.
http://allesoversterrenku(...)t-in-op-kritiek.htmlquote:Op dinsdag 7 december 2010 16:42 schreef sjoebalka het volgende:
update op nu.nl : monsters mogelijk vervuild o.i.d. ??
Ofwel, ze hebben gewoon door middel van evolutionary engineering bereikt dat het micro-organisme op arseen ging leven in plaats van fosforquote:Op woensdag 8 december 2010 15:24 schreef P8 het volgende:
Nieuwste filmpje van de vaak interessante Thunderf00t gaat over NASA's bevindingen.
ALH84001quote:Op woensdag 8 december 2010 14:46 schreef The_stranger het volgende:
[..]
http://allesoversterrenku(...)t-in-op-kritiek.html
Kritiek kan je op dit soort (te) groot opgezette dingen altijd verwachten en wie herinnert zich de, met evenveel bombarie aangekondigde, bacterie in de meteoriet van een aantal jaar terug?
Net zoals de stelling dat er ander leven moet zijn ook voorbarig is (en dus gevonden zal worden), maar goed, daar heb ik een paar weken geleden al flink over gediscussieerd.quote:Op woensdag 8 december 2010 16:45 schreef boyv het volgende:
[..]
ALH84001
En of het zo is of niet, het is slechts een kwestie van tijd voor er ander leven in het universum wordt gevonden. De stelling dat er zes basiselementen benodigd zijn voor leven vond ik in de eerste klas middelbare school al eenwaard, hoe kom je erbij. Logische conclusie als je jezelf als enig studievoorwerp hebt, maar wel een beetje (heel erg) voorbarig.
Ik wou hem net posten. Gelukkig word deze bevinding kritische onderzocht door andere wetenschappers, peer review aan het werkquote:Op woensdag 8 december 2010 15:24 schreef P8 het volgende:
Nieuwste filmpje van de vaak interessante Thunderf00t gaat over NASA's bevindingen.
Dat is helemaal niet voorbarig. Er is miljarden jaren aan bewijs dat het mogelijk is.quote:Op donderdag 9 december 2010 15:31 schreef The_stranger het volgende:
[..]
Net zoals de stelling dat er ander leven moet zijn ook voorbarig is (en dus gevonden zal worden), maar goed, daar heb ik een paar weken geleden al flink over gediscussieerd.
Waar is je bewijs, ben erg benieuwd.quote:Op donderdag 9 december 2010 16:30 schreef boyv het volgende:
[..]
Dat is helemaal niet voorbarig. Er is miljarden jaren aan bewijs dat het mogelijk is.
Bewijs dat het één keer is voorgekomen inderdaad, maar dat zegt nul komma nul over de kans dat het nogmaals gebeurt. Was deze bacterie een nieuwe levensvorm, dus geen lid van de boom van ons leven, dan kun je gaan voorspellen, maar nu is er slechts van één keer bekend dat er leven is ontstaan, dat is geen basis om te gaan kans berekenen..quote:Op donderdag 9 december 2010 16:30 schreef boyv het volgende:
[..]
Dat is helemaal niet voorbarig. Er is miljarden jaren aan bewijs dat het mogelijk is.
30 lichtjaar, 1000 sterren, dat is natuurlijk geen fuck als je kijkt naar de afstanden in de melkweg.quote:Op donderdag 16 december 2010 19:24 schreef Gebraden_Wombat het volgende:
Zo'n 30 lichtjaar. Niet zo ver dus.
Tuurlijk, zet zo een zender aan een parabool antenne en je gaat enorm veel verder.quote:Op donderdag 16 december 2010 19:35 schreef Gebraden_Wombat het volgende:
Niet voor niets zijn instituten als SETI voornamelijk op zoek naar doelbewust verzonden, gerichte boodschappen. Die kan je met onze technologie een stuk verder zenden.
Ik vind dit erg verontrustend, ik ben ook bang dat dit exemplarisch is voor veel andere instanties of instituties, neem bijv. het IPCC.quote:Op donderdag 30 december 2010 09:15 schreef ExperimentalFrentalMental het volgende:
De handelswijze van Nasa is, hoewel laakbaar, tenminste begrijpelijk. De Amerikaanse ruimtevaartmoloch is bijna wanhopig op zoek naar een nieuwe mission statement die het budget van tientallen miljarden dollars per jaar moet veilig stellen. De zoektocht naar leven buiten de aarde is in potentie zo’n nieuwe missie, dus is elke sprankje vooruitgang op het gebied van de astrobiologie hype-waardig.
Op de Nasa-website is nog altijd geen spoor van de kritiek terug te vinden. Onder het persbericht van 2 december staan alleen maar felicitaties en bedankjes van blije belastingbetalers. Bovendien is de arseen-bacterie inmiddels opgenomen in hun lijstje van ‘hoogtepunten van 2010’. Ook daar ontbreekt elke verwijzing naar de discussie die is losgebarsten. Voor Nasa is Wolfe-Simons werk gewoon weer een eclatant succes van de astrobiologie zoals we die helaas al geruime tijd kennen.
Arnout Jaspers
(Noorderlicht)
Ik denk dat de passie zeker aanwezig is, en in gevallen zelfs de overhand neemt over grondige methodologie. Op zich is dat geen ramp. De wetenschappelijke methode werkt. Onafhankelijke verificatie en open debat leidt op den duur altijd tot meer en betere kennis, ook al is dat op niveau van een individuele publicatie niet per se zo. Elk vakgebied heeft zijn flogiston!quote:Op donderdag 30 december 2010 12:35 schreef Oud_student het volgende:
Ik vind dit erg verontrustend, ik ben ook bang dat dit exemplarisch is voor veel andere instanties of instituties, neem bijv. het IPCC.
Wetenschap is voor deze lieden een middel om geld en status te verdienen of politiek te bedrijven.
Waar is de passie voor de wetenschap zelf gebleven? (of ben ik nog steeds naïf)
Och verrek ja, nu zie ik het. Op wetenschap.nieuws.klub.nl staat de datum 10-07-2011 maar het artikel zelf heeft de datum 09-12-2010quote:Op maandag 11 juli 2011 09:16 schreef Gebraden_Wombat het volgende:
Nog een keer een artikel van een half jaar terug?
volledig artikel:http://www.popsci.com.au/(...)ffin-of-arsenic-lifequote:Thus far, Wolfe-Simon is not retreating from her team's conclusions. "We do not fully understand the key details of the website experiments and conditions," Wolfe-Simon wrote in an e-mail to Nature. "So we hope to see this work published in a peer-reviewed journal, as this is how science best proceeds."
The paper's principal investigator, Ronald Oremland, said the results "don't look encouraging," but that he would withhold further comment until Redfield's manuscript has gone through the peer-review process. "Sounds like I'm dodging the issue, which I am," says Oremland, a senior scientist with the US Geological Survey in Menlo Park. "When the manuscript is reviewed I'll make myself available for comment - if I'm not too busy eating crow."
Steven Benner, an early sceptic of the paper who heads the Foundation for Applied Molecular Evolution, says the new findings offer a "pretty definitive" refutation of the arsenic life hypothesis, but that Redfield's methods still leave Wolfe-Simon and her defenders some room to argue.
For instance, Redfield says she was unable to grow any GFAJ-1 cells entirely without phosphorus. Because Wolfe-Simon didn't explain how much phosphorus was used to grow the bacteria in the original experiments, her team could argue that Redfield's cells were not sufficiently phosphorus-deprived to be forced to substitute arsenic.
Wolfe-Simon, who was fired from Oremland's laboratory in 2011, is now based at the Lawrence Berkeley National Laboratory, where she continues to look for arsenate in GFAJ-1 metabolites, as well as the assembled RNA and DNA.
Is die flop nog ergens goed voor geweest.quote:Op vrijdag 5 oktober 2012 09:40 schreef ExperimentalFrentalMental het volgende:
04-10-2012
Waarom de arceenbacterie niet bestaat
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |