abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_89144478
quote:
1s.gif Op maandag 22 november 2010 14:02 schreef Arglist het volgende:

[..]

De gemiddelde afstudeer leeftijd in Nederland is 26 jaar.
18+5 = 23. Dan heb je een gat van 3 jaar.

Ik was 26 toen ik officieel afstudeerde. En nu heb ik nog wat duizendjes studieschuld staan. Komt goed in de komende jaren.

Op zich is de motivatie van het plan goed. De uitwerking weet ik niet zo...
The only limit is your own imagination
Ik ben niet gelovig aangelegd en maak daarin geen onderscheid tussen dominees, imams, scharenslieps, autohandelaren, politici en massamedia

Waarom er geen vliegtuig in het WTC vloog
  donderdag 25 november 2010 @ 18:19:08 #152
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_89144731
quote:
1s.gif Op donderdag 25 november 2010 17:50 schreef Arglist het volgende:

[..]

Je kan je eerste jaar niet verzuipen gezien er zo iets bestaat als een BSA. Verder gaat het meer dan om 1300 euro en wat treinkaartjes maar gaat het om de kwaliteit van het onderwijs, het gaat om het belang van academische vorming, als je dat hoog in het vaandel zou hebben zou je ook moeten weten dat academische vorming meer inhoudt dan nominaal afstuderen aan één enkele studie. Dit beleid gaat regelrecht tegen het beleid van universiteiten in, universiteiten die studenten stimuleren om meerdere masters te doen, een zo hoog mogelijke niveau basiskennis op te doen, je internationaal te richten, stage te lopen, een bestuursjaar te doen etc.
Niet nominaal afstuderen staat helemaal niet gelijk aan je eerste jaar verzuipen, waarom trek je die foutieve conclusies? Het zou ook kunnen staan voor 2 bachelors, 2 masters, een bestuursjaar en 2 semesters aan een buitenlandse universiteit.
Beste man, volgens mij ken je mij nog niet, maar ik volg een master in Eindhoven en een in Nijmegen. Heb keurig in 3,5 jaar mijn technische bachelor afgerond, werk gemiddeld 20 uur in de week op een niet nader te noemen kantoor, heb een studiereis georganiseerd en zit in twee redacties voor een sectie- en faculteitsblad. Ik verwacht niet dat ik het nominaal zal halen, maar zit ik daar mee? Nee, de overheid acht zichzelf verantwoordelijk voor mijn academische vorming, wilt mij de mogelijkheid bieden een goede theoretische basis te geven voor mijn verdere professionele carrière, maar moet het echt elke scheet die een student laat vergoeden? Moet het kopje "academische vorming", tegenwoordig al gebruikt worden wanneer je twee universiteitscolleges volgt en af en toe een theatervoorstelling bezoekt en is het echt zo belangrijk om meerdere besturen van corpora en verenigingen te doen?
Nee! En als je dat wel wilt betaal je er maar voor.

quote:
Na 4 jaar hield mijn stufi er mee op en heb ik gewoon mijn collegegeld en mijn treinkaartjes moeten betalen, maar heb ik wel de kans gehad om al die dingen te doen, en nog te studeren trouwens, zonder elk jaar het dubbele te hoeven betalen. Zo raar is dat toch niet dat je wilt dat dat ook voor andere studenten behouden blijft?

Verder komt met enige intellect ook altijd enige vorm van solidariteit en compassie, zei ooit eens iemand.

Door studenten dwingen nominaal af te studeren en ze geen kans te gunnen op meer, krijg je allemaal eenheidsworsten die in een korte periode een opleiding van een minder niveau af hebben moeten maken, op straffe van een boete voor de universiteit en de student. Technische studies, ach, dat gaan we niet meer doen want dat kan je zomaar 4.000 schelen. Meerdere studies zeg je? Nee, nee, leren, scriptie inleveren, het liefst niet eens je master doen, en hup, de arbeidsmarkt op die op dat moment vol is met half belezen nietsnutten. Ik heb er alles uitgehaald, bijna alles, ik maak me geen zorgen over mezelf. Maar wel over de nieuwe 'generatie', wat vaak ook mensen uit mijn generatie of net een jaartje jonger zijn, die ook onder deze regeling vallen.
Wat ook een mooie spreuk en waarheid is; indien je denkt dat je door een negatief financieel gevolg op de korte termijn, de investering in een hoger doel op langere termijn voor jou niet mogelijk is, hoor je niet thuis in het WO. Je moet het niet doen voor het geld, je moet niet studeren omdat het kan of omdat het gratis is, maar uit passie en enthousiasme. Ik hoef totaal geen elitaire samenleving terug waar een achterlijke rijkeluiszoon kan studeren maar een briljante armere in de fabriek staat te klussen. Ik wil echter wel een academische wereld vol jonge en getalenteerde mensen die gaan voor hun studie. Met hoeveel uitgelote geneeskunde-studenten ik de collegebanken gedeeld hebt die "maar even bouwkunde of technische bedrijfskunde deden" om hun vergooide jaar te vullen, of studenten die hun afstuderen uitstelden omdat ze het eigenlijk wel lekker vonden nog niet te hoeven werken. Dat filter je er zo mooi uit. Ik ben misschien de laatste van jouw generatie of de eerste van de nieuwere generatie, maar maak mij nergens zorgen over.

quote:
Kan je nu heel nobel gaan praten over een aanvullende beurs, maar iedereen weet je dat je ouders zowat naar de voedselbank moeten gaan om in aanmerking te komen daarvoor.....

Als je ouders gewoon modaal verdienen, of zelfs minder, krijg je al niks meer.
Wanneer jij uit een gezin komt waar beide ouders 33k per jaar binnen krijgen, oftewel 66k per jaar, kan je inderdaad niet verwachten dat de overheid denkt dat ze je niet sponsoren. Een ouder die modaal verdient en een huisman of vrouw zorgt gewoon voor een maximale aanvullende beurs. En er wordt ook gekeken naar verzamel/belastbaar inkomen. Mijn huisgenoot heeft twee ouders waarvan de pa keurig 300.000 geparkeerd heeft en ze in een volledig afgeloste nieuwbouwwoning wonen, maar aangezien zijn vader niet meer werkt krijgt hij de volledige aanvullende beurs. Ik hemel het totaal niet op, maar alsjeblieft, wees realistisch en een politieagent als papa betekent geen voedselbank maar wel 500+ te besteden per maand.

quote:
Zo te lezen ben jij zo'n student die zijn aantekeningen niet doorgeeft omdat jij wel de moeite hebt genomen om rond half 8 op te staan, en ze dan vervolgens te koop aanbiedt....
Het soort studenten waar hoogleraren altijd honende grappen over maken tegen de studentassistenten, die gelukkig nog bestaan, maar over een paar jaar ongewild zijn omdat ze zichzelf en de universiteit geld kosten.
Ga je lekker, knul?
Je weet niet waar je over spreekt, doe dat dan ook niet.

[ Bericht 0% gewijzigd door GSbrder op 25-11-2010 18:29:20 ]
Power is a lot like real estate, it's all about location, location, location.
The closer you are to the source, the higher your property value.
  donderdag 25 november 2010 @ 18:19:48 #153
172495 Arglist
Suum cuique tribuere
pi_89144763
quote:
6s.gif Op donderdag 25 november 2010 18:12 schreef El_Matador het volgende:

[..]

Ik was 26 toen ik officieel afstudeerde. En nu heb ik nog wat duizendjes studieschuld staan. Komt goed in de komende jaren.

Op zich is de motivatie van het plan goed. De uitwerking weet ik niet zo...
Natuurlijk komt het goed en kan je lenen dat is prima allemaal. Ook kan ik het voorstellen dat je hoge eisen wil stellen aan het universitair onderwijs en dat je niet eeuwig aan een en dezelfde studie zou moeten doen. Ik vind een 'langstudeerder' iemand die 6 of meer jaar over één studie doet. Maar iemand die 6 of 7 jaar studeert en daarna wel 2 bachelors en misschien wel meerdere masters heeft geen 'langstudeerder', want zo lang duurt dat gewoon. Waarom wil je die mensen straffen? Nu wordt dat onmogelijk gemaakt terwijl universiteiten overduidelijk pleiten voor een brede academische vorming, maar ook hameren ze op een deugdelijke tijdplanning en dat je wel vaart achter je studie zet. Prima, ben ik ook een voorstander van. Maar dit plan wordt gepresenteerd als dat het studenten aan zou moeten zetten beter hun best te doen maar in feite krijg je lager niveau, devaluatie van diploma's, verval van het studentenleven, verval van academische vorming, etc.

Als ze nu eens inhoudelijk echt naar het onderwijs zouden kijken en eisen zouden stellen, 48/60 ECTS in je eerste jaar, 100/120 ECTS in je 2e jaar etc, zo kan je ook druk op studenten zetten, maar dit is gewoon een strafmaatregel, zowel voor studenten als voor universteiten. Ook pak je de studenten die wel doorstuderen maar gekozen hebben voor een half jaartje buitenland, stage, bestuursjaar, en die studenten zijn er ook.... Maar daarvoor zijn ze even blind met deze niemand en nietsontziende maatregelen.
"Der freie Mensch handelt niemals arglistig, sondern stets aufrichtig."
  donderdag 25 november 2010 @ 18:23:33 #154
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_89144887
quote:
1s.gif Op donderdag 25 november 2010 17:53 schreef nikk het volgende:

[..]

Natuurlijk kunnen de regels worden veranderd, maar het is de grootst mogelijke onzin om te spreken van een keuze. Volgens mij snap je niet helemaal wat het woord "keuze" betekent.
quote:
keuze v/m
het besluit om uit verschillende mogelijkheden er één te nemen.
Wat zit je zo dwars nikk? Wil je van me horen dat ik het lullig vind dat je gewerkt hebt en daardoor misschien ¤ 3.000,- aan collegegeld moet betalen?
pi_89144959
quote:
1s.gif Op donderdag 25 november 2010 18:19 schreef Arglist het volgende:

[..]

Natuurlijk komt het goed en kan je lenen dat is prima allemaal. Ook kan ik het voorstellen dat je hoge eisen wil stellen aan het universitair onderwijs en dat je niet eeuwig aan een en dezelfde studie zou moeten doen. Ik vind een 'langstudeerder' iemand die 6 of meer jaar over één studie doet. Maar iemand die 6 of 7 jaar studeert en daarna wel 2 bachelors en misschien wel meerdere masters heeft geen 'langstudeerder', want zo lang duurt dat gewoon. Waarom wil je die mensen straffen? Nu wordt dat onmogelijk gemaakt terwijl universiteiten overduidelijk pleiten voor een brede academische vorming, maar ook hameren ze op een deugdelijke tijdplanning en dat je wel vaart achter je studie zet. Prima, ben ik ook een voorstander van. Maar dit plan wordt gepresenteerd als dat het studenten aan zou moeten zetten beter hun best te doen maar in feite krijg je lager niveau, devaluatie van diploma's, verval van het studentenleven, verval van academische vorming, etc.

Als ze nu eens inhoudelijk echt naar het onderwijs zouden kijken en eisen zouden stellen, 48/60 ECTS in je eerste jaar, 100/120 ECTS in je 2e jaar etc, zo kan je ook druk op studenten zetten, maar dit is gewoon een strafmaatregel, zowel voor studenten als voor universteiten. Ook pak je de studenten die wel doorstuderen maar gekozen hebben voor een half jaartje buitenland, stage, bestuursjaar, en die studenten zijn er ook.... Maar daarvoor zijn ze even blind met deze niemand en nietsontziende maatregelen.
Ik had mijn studie (voor het bachelor/master systeem) binnen 5,5 jaar kunnen afronden, inclusief Erasmus en stage bij een zeer gerenommeerd bedrijf. Maar ik hikte enorm over 2 vakken en 1 verslag.

Heb veeel gewerkt in de tussentijd en collegegeld kon ik dus makkelijk betalen. Op zich is het niet slecht om zo langstudeerders te motiveren eindelijk eens af te ronden.

Het gaat juist om de laatste fase, niet om de eerste 2 jaar. Daarin zijn de universiteiten al selectief (genoeg), en terecht.

Een 2e studie doen moet juist gestimuleerd blijven dus ik ben het eens met je punt dat het alleen moet gelden voor mensen die 1 studie doen.
Ik ben niet gelovig aangelegd en maak daarin geen onderscheid tussen dominees, imams, scharenslieps, autohandelaren, politici en massamedia

donderdag 25 november 2010 @ 18:33:15 #156
172495 Arglist
Suum cuique tribuere
pi_89145340
quote:
6s.gif Op donderdag 25 november 2010 18:25 schreef El_Matador het volgende:

[..]

Ik had mijn studie (voor het bachelor/master systeem) binnen 5,5 jaar kunnen afronden, inclusief Erasmus en stage bij een zeer gerenommeerd bedrijf. Maar ik hikte enorm over 2 vakken en 1 verslag.

Heb veeel gewerkt in de tussentijd en collegegeld kon ik dus makkelijk betalen. Op zich is het niet slecht om zo langstudeerders te motiveren eindelijk eens af te ronden.
Jij had in het oude systeem wel de kans om aan je 2e fase te beginnen voordat de eerste was afgerond. Nu is die kans er niet meer met de harde knip en word je dubbel genaaid. Eerst mag je niet aan je master beginnen voordat de bachelor in je zijn geheel is afgerond, dan mag je maar een jaar langer over je studie doen. Terwijl als je één vak, in het het 2e semester van je 3e jaar je niet gehaald hebt, je officieel en in theorie niet aan je master zou mogen beginnen, je wel het volle collegegeld moet betalen en je al een jaar uitgelopen bent..... Wie legt die logica uit? Het lijkt verdacht veel op geldklopperij anders.
  donderdag 25 november 2010 @ 18:35:35 #157
165633 eriksd
The grand facade...
pi_89145440
quote:
1s.gif Op donderdag 25 november 2010 18:08 schreef MisterJ.Lo het volgende:
Hopelijk worden er binnenkort acties gehouden, dan ben ik er zeker van partij. Dit kan en mag niet doorgevoerd worden. Een boete van 3000 euro betalen bij vertraging is onacceptabel.
Heb je nog inhoudelijke argumentatie?
Op donderdag 11 oktober 2012 19:49 schreef Tem het volgende:
Bis bis bis
Op maandag 17 december 2012 22:25 schreef KoosVogels het volgende:
Wij krijgen niks voor kerst van de baas. Alleen een trap onder de reet en een stuk steenkool.
pi_89145461
quote:
1s.gif Op donderdag 25 november 2010 18:33 schreef Arglist het volgende:

[..]

Jij had in het oude systeem wel de kans om aan je 2e fase te beginnen voordat de eerste was afgerond. Nu is die kans er niet meer met de harde knip en word je dubbel genaaid. Eerst mag je niet aan je master beginnen voordat de bachelor in je zijn geheel is afgerond, dan mag je maar een jaar langer over je studie doen. Terwijl als je één vak, in het het 2e semester van je 3e jaar je niet officieel en in theorie aan je master zou mogen beginnen, je wel het volle collegegeld moet betalen en je al een jaar uitgelopen bent..... Wie legt die logica uit? Het lijkt verdacht veel op geldklopperij anders.
Eerst je bachelor afronden voordat je met je master begint, vind ik terecht. Zonder HBO-diploma kan je ook geen master doen.

Het is natuurlijk een inkomstenbron voor de staat, maar daarbij ook een manier om studenten te prikkelen studies af te ronden.

Overigens zijn universiteiten gebaat bij afstuderenden. Dus ook zij zullen zich schappelijker (moeten) opstellen bij langstudeerders. Hopelijk gaat het niet ten koste van de eisen dan.

donderdag 25 november 2010 @ 18:37:38 #159
172495 Arglist
Suum cuique tribuere
pi_89145525
quote:
6s.gif Op donderdag 25 november 2010 18:36 schreef El_Matador het volgende:
Hopelijk gaat het niet ten koste van de eisen dan.
Dat is hopen tegen beter weten in.
  donderdag 25 november 2010 @ 18:38:19 #160
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_89145554
quote:
1s.gif Op donderdag 25 november 2010 18:37 schreef Arglist het volgende:

[..]

Dat is hopen tegen beter weten in.
Je UI past wel bij de emotie die uit je reacties blijkt.
pi_89145555
quote:
1s.gif Op donderdag 25 november 2010 17:49 schreef GSbrder het volgende:

[..]

Nee, niemand heeft "contractbreuk" gepleegd, het feit dat bij het begin van je studie bepaalde regels van toepassing waren, wil niet zeggen dat dit voor onbepaalde tijd met jou is afgesproken.

Jij hebt destijds de keuze gemaakt te werken, terwijl je wist dat de regels voor langstudeerders, masterstudenten of studiefinanciering konden veranderen.
Eh wat? Dat is hetzelfde als dat een school in het laatste jaar ineens het boekengeld vertienvoudigt met het excuus "tja, je kan ook alles verwachten in het leven".

Langstudeerders studeren tenminste af. Beter gaan ze al die mensen die na een jaar niksdoen besluiten "dat het toch niet helemaal mijn ding is" een verhoging achteraf berekenen voor verspilde moeite. Gaan studenten ook beter nadenken over wat ze uiteindelijk gaan volgen en studeren ze automatisch ook minder lang.
If you have a problem, if no-one else can help, and if you can find them, maybe you can hire the A-Team
  donderdag 25 november 2010 @ 18:39:16 #162
165633 eriksd
The grand facade...
pi_89145604
quote:
14s.gif Op donderdag 25 november 2010 18:38 schreef GSbrder het volgende:

[..]

Je UI past wel bij de emotie die uit je reacties blijkt.
_O-
Bis bis bis
Wij krijgen niks voor kerst van de baas. Alleen een trap onder de reet en een stuk steenkool.
pi_89145610
quote:
1s.gif Op donderdag 25 november 2010 18:38 schreef Mwanatabu het volgende:

Langstudeerders studeren tenminste af. Beter gaan ze al die mensen die na een jaar niksdoen besluiten "dat het toch niet helemaal mijn ding is" een verhoging achteraf berekenen voor verspilde moeite. Gaan studenten ook beter nadenken over wat ze uiteindelijk gaan volgen en studeren ze automatisch ook minder lang.
Het een sluit het ander niet uit ;)

pi_89145751
quote:
1s.gif Op donderdag 25 november 2010 18:23 schreef GSbrder het volgende:

[..]

[..]

Wat zit je zo dwars nikk? Wil je van me horen dat ik het lullig vind dat je gewerkt hebt en daardoor misschien ¤ 3.000,- aan collegegeld moet betalen?
Ik hoef niets van je te horen. Ik probeer alleen maar duidelijk aan te geven dat er geen sprake is geweest van een keuze.
  donderdag 25 november 2010 @ 18:43:02 #165
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_89145776
quote:
1s.gif Op donderdag 25 november 2010 18:38 schreef Mwanatabu het volgende:

[..]

Eh wat? Dat is hetzelfde als dat een school in het laatste jaar ineens het boekengeld vertienvoudigt met het excuus "tja, je kan ook alles verwachten in het leven".
Waar is de nuance?
Studenten, vooral zij die lang studeren, kosten veel geld. Je weet dat er bezuinigingen aan zitten te komen, denk je dan echt dat alles wel aan je voorbij zal gaan? Ik heb liever dat ze voor langstudeerders (even voor de goede orde, daar behoor ik dus ook toe) de eigen bijdrage verhogen dan dat je de gehele studentenpopulatie kort. De gebruiker betaalt, nietwaar?
  donderdag 25 november 2010 @ 18:43:37 #166
219855 finsdefis
I.. I got authoritah?
pi_89145806
Te erg deze maatregelen, ik heb al een hele vocabulaire klaarstaan hiervoor :')
fabrieksstudenten, voortijdige ambitielozing, kennisnivellering en surpriseboetes.

Het gaat echt nergens over om zo'n rigide systeem op te zetten, zo zorg je echt voor stagflatie van het onderwijs. Minder mensen gaan een papiertje halen en dit papiertje wordt alsmaar minder waard omdat universiteiten mensen nominaal willen laten afstuderen. Geweldig.
The strong do what they can and the weak suffer what they must.
- Thucydides
  donderdag 25 november 2010 @ 18:44:12 #167
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_89145827
quote:
1s.gif Op donderdag 25 november 2010 18:42 schreef nikk het volgende:

[..]

Ik hoef niets van je te horen. Ik probeer alleen maar duidelijk aan te geven dat er geen sprake is geweest van een keuze.
Dat ben ik niet met je eens.
Jij koos voor werk. Niet de overheid, niet de universiteit. Jij.
pi_89146117
quote:
1s.gif Op donderdag 25 november 2010 18:44 schreef GSbrder het volgende:

[..]

Dat maakt het nog steeds geen keuze voor een hogere collegegeld. Daar heb ik niet voor gekozen. Die wordt achteraf opgelegd.
  donderdag 25 november 2010 @ 18:55:36 #169
172495 Arglist
Suum cuique tribuere
pi_89146342
quote:
1s.gif Op donderdag 25 november 2010 18:19 schreef GSbrder het volgende:

[..]

Beste man, volgens mij ken je mij nog niet, maar ik volg een master in Eindhoven en een in Nijmegen. Heb keurig in 3,5 jaar mijn technische bachelor afgerond, werk gemiddeld 20 uur in de week op een niet nader te noemen kantoor, heb een studiereis georganiseerd en zit in twee redacties voor een sectie- en faculteitsblad. Ik verwacht niet dat ik het nominaal zal halen, maar zit ik daar mee? Nee, de overheid acht zichzelf verantwoordelijk voor mijn academische vorming, wilt mij de mogelijkheid bieden een goede theoretische basis te geven voor mijn verdere professionele carrière, maar moet het echt elke scheet die een student laat vergoeden? Moet het kopje "academische vorming", tegenwoordig al gebruikt worden wanneer je twee universiteitscolleges volgt en af en toe een theatervoorstelling bezoekt en is het echt zo belangrijk om meerdere besturen van corpora en verenigingen te doen?
Nee! En als je dat wel wilt betaal je er maar voor.
Heel netjes van je dat je het zo snel hebt afgerond. Maar het kopje 'academische vorming' wordt niet gebruikt voor twee colleges en een voorstelling, maar voor meerdere bachelors, internationalisering, meerdere masters, bestuursfuncties, faculteitsraden, politieke ambities, ondernemingsgezindheid, etc. Dat er studenten zijn die het als excuus gebruiken, dat is waar, maar iedereen weet wie die studenten zijn. Waarom pak je hen niet aan? Zo moeilijk is het namelijk niet.

quote:
Wat ook een mooie spreuk en waarheid is; indien je denkt dat je door een negatief financieel gevolg op de korte termijn, de investering in een hoger doel op langere termijn voor jou niet mogelijk is, hoor je niet thuis in het WO.
Waarom ga je niet in op de kwaliteit, in plaats van over het financiele plaatje te blijven praten. De kwaliteit, die nu al niet bij alle faculteiten (zo ook een paar in Nijmegen) bijster hoog is, en die nog lager gaat worden. Technische studies, die gewoon langer duren en waar er mensen nodig zijn, gaan de klappen krijgen. Zo moeilijk lijkt me dat niet te voorzien.

quote:
Je moet het niet doen voor het geld, je moet niet studeren omdat het kan of omdat het gratis is, maar uit passie en enthousiasme. Ik hoef totaal geen elitaire samenleving terug waar een achterlijke rijkeluiszoon kan studeren maar een briljante armere in de fabriek staat te klussen. Ik wil echter wel een academische wereld vol jonge en getalenteerde mensen die gaan voor hun studie. Met hoeveel uitgelote geneeskunde-studenten ik de collegebanken gedeeld hebt die "maar even bouwkunde of technische bedrijfskunde deden" om hun vergooide jaar te vullen, of studenten die hun afstuderen uitstelden omdat ze het eigenlijk wel lekker vonden nog niet te hoeven werken. Dat filter je er zo mooi uit. Ik ben misschien de laatste van jouw generatie of de eerste van de nieuwere generatie, maar maak mij nergens zorgen over.
Ja heel naar voor je dat je met allemaal nitwits de banken heb moeten delen, maar dat hoef je niet op elke studie en/of faculteit te projecteren. Verder zijn minder ambitieuze en minder getalenteerde studenten er altijd geweest, en geloof het of niet, ze worden ook wel, hoewel naar mijn mening niet voldoende, in het eerste jaar of al aan de poort geweerd. Maar deze maatregel pakt niet alleen hen, en is ook niet alleen tegen hen gericht, maar ook tegen de ambitieuze en getalenteerde student. Maar die moet dan maar volgens jou investeren in het 'hogere doel', want anders hoort hij niet thuis in het WO. In ieder geval worden zijn kansen op degelijk academische onderwijs beperkt en verwordt hij tot een cijfertje dat op straffe van een boete maar moet afstuderen.

Bezuinigen prima, studenten motiveren, een degelijke opleidingen geven, ook prima, maar deze maatregelen hebben helemaal niet dat effect. Het zijn simpele pesterijtjes.

Als het ze te doen was om het niveau hadden ze wel gekozen om de termijn van de gift van 10 naar 8 jaar te zetten, van mijn part 7. Hadden ze studenten die vaker dan twee keer van studie wisselen aan te pakken, om studenten die gewoon 7 jaar of langer over een studie doen. Prima allemaal, maar niet alle studenten als geheel, de getalenteerde als de minder getalenteerde en de gemotiveerde als de niet gemotiveerde.

[ Bericht 0% gewijzigd door Arglist op 25-11-2010 19:04:10 ]
pi_89146351
quote:
1s.gif Op donderdag 25 november 2010 18:43 schreef GSbrder het volgende:

[..]

Waar is de nuance?
Studenten, vooral zij die lang studeren, kosten veel geld. Je weet dat er bezuinigingen aan zitten te komen, denk je dan echt dat alles wel aan je voorbij zal gaan? Ik heb liever dat ze voor langstudeerders (even voor de goede orde, daar behoor ik dus ook toe) de eigen bijdrage verhogen dan dat je de gehele studentenpopulatie kort. De gebruiker betaalt, nietwaar?
Ja inderdaad, dan is het totaal logisch om te voorzien dat voor "langstudeerders" ineens het collegegeld hoger wordt volgend jaar want er zijn zoveel vergelijkbare maatregelen in het verleden voorbijgekomen.
De gebruiker betaalt. Dus nu misschien ook elke tiende liter benzine duurder maken? Het vijfde doktersbezoek automatisch zelf betalen? Elke derde rookworst extra zoutbelasting?
If you have a problem, if no-one else can help, and if you can find them, maybe you can hire the A-Team
  donderdag 25 november 2010 @ 18:57:09 #171
206937 Rubber_Johnny
Groter is altijd beter!!
pi_89146420
quote:
1s.gif Op donderdag 25 november 2010 18:43 schreef GSbrder het volgende:

[..]

Waar is de nuance?
De nuance mis ik in het in het mensen voor een voldongen feit stellen.

Ik kan me er ook wel in vinden dat het luilekkerland voorbij is.

Maar ga dan niet niet die regels laten gelden voor mensen die niet konden weten dat dat jaartje bestuur (of gamen) ze zoveel later zou gaan kosten. Laat het gelden voor mensen die weten waar ze aan beginnen: de eerstejaars.
pi_89146425
quote:
1s.gif Op donderdag 25 november 2010 18:55 schreef Mwanatabu het volgende:

[..]

Ja inderdaad, dan is het totaal logisch om te voorzien dat voor "langstudeerders" ineens het collegegeld hoger wordt volgend jaar want er zijn zoveel vergelijkbare maatregelen in het verleden voorbijgekomen.
De gebruiker betaalt. Dus nu misschien ook elke tiende liter benzine duurder maken? Het vijfde doktersbezoek automatisch zelf betalen? Elke derde rookworst extra zoutbelasting?
Als je in het bedrijfsleven projecten niet op tijd afrondt, komen er ook boetes. Dat is heel normaal, waarom bij studeren niet?

pi_89146441
quote:
1s.gif Op donderdag 25 november 2010 18:44 schreef GSbrder het volgende:

[..]

Alsof het een betere optie is om dan maar maximaal te lenen omdat er volgend jaar weleens meer kosten aan je studie zouden kunnen komen out of the blue.
Straks had-ie dat gedaan, en zouden niet-werkende studenten de bok zijn omdat voor hen weer extra kosten zouden zijn verzonnen.
  donderdag 25 november 2010 @ 18:57:54 #174
165633 eriksd
The grand facade...
pi_89146448
quote:
6s.gif Op donderdag 25 november 2010 18:57 schreef El_Matador het volgende:

[..]

Als je in het bedrijfsleven projecten niet op tijd afrondt, komen er ook boetes. Dat is heel normaal, waarom bij studeren niet?
Sowieso de instelling dat vertraging normaal is. Dan is er toch iets fundamenteel fout :')
Bis bis bis
  donderdag 25 november 2010 @ 18:59:19 #175
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_89146507
quote:
1s.gif Op donderdag 25 november 2010 18:51 schreef nikk het volgende:

[..]

Dat maakt het nog steeds geen keuze voor een hogere collegegeld. Daar heb ik niet voor gekozen. Die wordt achteraf opgelegd.
Dat hoger collegegeld kon je verwachten.
Maar goed, nu spreken we over de informatieplicht van studenten.
Ik ben van mening dat jij kennis had moeten nemen van de veranderde politieke opinie jegens langstudeerders en dat zodra jij beseft dat je daar deel van zou uitmaken als je je werkzaamheden voortzette, je een andere keuze had kunnen maken en dat het dus impliciet jouw eigen keuze is geweest om meerdere jaren studievertraging voor lief te nemen, in een onzeker klimaat wat dit voor financiële gevolgen zou kunnen hebben. Je gokte erop dat het voor jou goed zou uitpakken en je verloor.
pi_89146520
Ik heb te lang gestudeerd (8 jaar)
Ik heb er altijd veel bij gewerkt
Ik had een studieschuld van zo'n 10k (tegenwoordig heel "normaal", vrienden van mij zitten al boven de 20k en zijn nog niet eens klaar!)
Ik heb een prima carriere na mijn studie

Dat kan dus makkelijk.

pi_89146523
quote:

[..]

Omdat een studie niet te vergelijken is met een project, alleen al omdat er meerdere trajecten mogelijk zijn. Een extra zijrichting voor de verbreding, een master, een tweede studie.

Wil je desondanks die vergelijking doortrekken, bedenk dan dat bij elk project een marge ingecalculeerd is.
  donderdag 25 november 2010 @ 19:00:20 #178
165633 eriksd
The grand facade...
pi_89146551
quote:
1s.gif Op donderdag 25 november 2010 18:59 schreef Mwanatabu het volgende:

[..]

Omdat een studie niet te vergelijken is met een project, alleen al omdat er meerdere trajecten mogelijk zijn. Een extra zijrichting voor de verbreding, een master, een tweede studie.

Wil je desondanks die vergelijking doortrekken, bedenk dan dat bij elk project een marge ingecalculeerd is.
En er koppen rollen als het foutgaat. Een veel extremere sanctie dus.
Bis bis bis
  donderdag 25 november 2010 @ 19:00:28 #179
172495 Arglist
Suum cuique tribuere
pi_89146559
quote:

[..]

Als je niet aan het BSA voldoet moet je ook weg. Dit is geen goede vergelijking omdat je een overeenkomst bent aangegaan in het bedrijfsleven. Studenten zijn een 'overeenkomst' aangegaan, (4 jaar stufi, voor 10 jaar klaar zijn dan is 't een gift, 7 jaar OV etc.) die nu ineens gewijzigd is, totaal onverwachts.
pi_89146570
quote:
1s.gif Op donderdag 25 november 2010 18:57 schreef eriksd het volgende:

[..]

Sowieso de instelling dat vertraging normaal is. Dan is er toch iets fundamenteel fout :')
Op zich niet. Wel de instelling dat bij vertraging ANDEREN ervoor op moeten draaien.

Ik heb met veel plezier gestudeerd en die betalingen aan de IBG zijn kut, maar mijn eigen "fout".

pi_89146639
quote:
1s.gif Op donderdag 25 november 2010 19:00 schreef Arglist het volgende:

[..]

Als je niet aan het BSA voldoet moet je ook weg. Dit is geen goede vergelijking omdat je een overeenkomst bent aangegaan in het bedrijfsleven. Studenten zijn een overeenkomst aangegaan, (4 jaar stufi, voor 10 jaar klaar zijn dan is 't een gift, 7 jaar OV etc.) die nu ineens gewijzigd is, totaal onverwachts.
Wat is BSA?

En je denkt toch niet dat overeenkomsten in het bedrijfsleven altijd geldig zijn? :D :D :D

Studeren is in vergelijking met werken op academisch niveau echt dikke dikke peanuts.

donderdag 25 november 2010 @ 19:03:05 #182
172495 Arglist
Suum cuique tribuere
pi_89146682
quote:
6s.gif Op donderdag 25 november 2010 19:02 schreef El_Matador het volgende:

[..]

Wat is BSA?

En je denkt toch niet dat overeenkomsten in het bedrijfsleven altijd geldig zijn? :D :D :D

Studeren is in vergelijking met werken op academisch niveau echt dikke dikke peanuts.
Bindend studie advies.
pi_89146719
quote:

[..]

Verbreding is je eigen keuze natuurlijk. Ik vind het goed dat het gebeurt, maar dat betekent ook dat je risico's loopt (bijvoorbeeld op hogere kosten).

Uiteindelijk krijg je met een breed traject en toch specialisatie, bestuursjaren, Erasmus en langere stages gewoon een veel betere baan. Mag dat dan ook niet meer kosten voor de student in kwestie?

donderdag 25 november 2010 @ 19:04:56 #184
172495 Arglist
Suum cuique tribuere
pi_89146781
quote:
6s.gif Op donderdag 25 november 2010 19:03 schreef El_Matador het volgende:

[..]

Verbreding is je eigen keuze natuurlijk. Ik vind het goed dat het gebeurt, maar dat betekent ook dat je risico's loopt (bijvoorbeeld op hogere kosten).

Uiteindelijk krijg je met een breed traject en toch specialisatie, bestuursjaren, Erasmus en langere stages gewoon een veel betere baan. Mag dat dan ook niet meer kosten voor de student in kwestie?
Ja die risico's waren er altijd al, namelijk dat je geen stufi meer kreeg en je zelf je collegegeld moest betalen. Nu word je er voor bestraft, dat is waar het om gaat. :')

Verder wordt er geen verbreding gestimuleerd en krijg je allemaal studenten op de arbeidsmarkt die een beetje van hetzelfde kunnen. Nou, gelukkig heb ik voor de wetenschap gekozen.
pi_89146791
quote:
1s.gif Op donderdag 25 november 2010 18:59 schreef GSbrder het volgende:

[..]

Dat hoger collegegeld kon je verwachten.
Maar goed, nu spreken we over de informatieplicht van studenten.
Ik ben van mening dat jij kennis had moeten nemen van de veranderde politieke opinie jegens langstudeerders en dat zodra jij beseft dat je daar deel van zou uitmaken als je je werkzaamheden voortzette, je een andere keuze had kunnen maken en dat het dus impliciet jouw eigen keuze is geweest om meerdere jaren studievertraging voor lief te nemen, in een onzeker klimaat wat dit voor financiële gevolgen zou kunnen hebben. Je gokte erop dat het voor jou goed zou uitpakken en je verloor.
Dat hogere collegegeld had ik niet kunnen verwachten. Daar was geen enkele aanleiding toe, deze maatregel hangt pas enkele maanden boven de studenten. In 2005, toen ik met mijn studie begon, was daar al helemaal geen sprake van. Als jij deze maatregel al vele jaren geleden hebt voorspeld raad ik je aan om flink te gaan beleggen of casino's te bezoeken. Kennelijk beschik je over een bijzondere gave. Dat, of je kletst uit je nek.
pi_89146867
quote:
1s.gif Op donderdag 25 november 2010 19:04 schreef Arglist het volgende:

[..]

Ja die risico's waren er altijd al, namelijk dat je geen stufi meer kreeg en je zelf je collegegeld moest betalen. Nu word je er voor bestraft, dat is waar het om gaat. :')
Een "bestraffing" die gericht is op je eigen toekomst. Sneller afstuderen dus.

En met een beetje post-WO baan kan je die 3000 euro in een jaar afgelost hebben.

donderdag 25 november 2010 @ 19:08:22 #187
206937 Rubber_Johnny
Groter is altijd beter!!
pi_89146972
quote:
1s.gif Op donderdag 25 november 2010 17:25 schreef waht het volgende:

[..]

Nou, ik denk dat het nuttig is om een eigen toekomstverkenning te maken. Misschien vergt dat zelfstandigheid en gevoel voor verantwoordelijkheid maar uiteindelijk zal het lonen. Bovendien zijn dat eigenschappen die volwassenen moeten hebben.

Studeren blijft een privilege en een goede studie zal nooit gratis zijn.
Dan kan je ook geen huurtoeslag of HRA vangen. Stel dat een volgend kabinet er met terugwerkende kracht een rentedragende lening van maakt?

Is dat volwassen zijn? Er rekening mee houden dat het kabinet op elk gewenst moment alles om kan gooien en je naaien, zonder dat je het kon weten, en er nog bij glimlachen ook?

Volwassen zijn en verder dan de dag kijken is een mooi iets. Maar je moet het nooit gebruiken om unfaire maatregelen mee goed te praten.
  donderdag 25 november 2010 @ 19:09:10 #188
172495 Arglist
Suum cuique tribuere
pi_89147011
quote:
6s.gif Op donderdag 25 november 2010 19:06 schreef El_Matador het volgende:

[..]

Een "bestraffing" die gericht is op je eigen toekomst. Sneller afstuderen dus.

En met een beetje post-WO baan kan je die 3000 euro in een jaar afgelost hebben.
Wat snap je precies niet? Als je meerdere studies doet dan kan je al vrij snel niet in 5 jaar afstuderen......Dat wisten we ook wel voor deze regeling. Ook wisten we dat de je de 24ste van elke maand niet betaald zou worden en dat je helemaal zelf het collegegeld zou moeten ophoesten. Het gaat om het niveau, niet om het zo snel mogelijk afstuderen. Universiteiten nemen openlijk stelling tegen zo snel mogelijk afstuderen en maar één studie.....
  donderdag 25 november 2010 @ 19:09:45 #189
165633 eriksd
The grand facade...
pi_89147044
quote:
1s.gif Op donderdag 25 november 2010 19:08 schreef Rubber_Johnny het volgende:

[..]

Dan kan je ook geen huurtoeslag of HRA vangen. Stel dat een volgend kabinet er met terugwerkende kracht een rentedragende lening van maakt?

Is dat volwassen zijn? Er rekening mee houden dat het kabinet op elk gewenst moment alles om kan gooien en je naaien, zonder dat je het kon weten, en er nog bij glimlachen ook?

Volwassen zijn en verder dan de dag kijken is een mooi iets. Maar je moet het nooit gebruiken om unfaire maatregelen mee goed te praten.
Een subsidie en een gift zijn verschillende dingen hé.
Bis bis bis
pi_89147050
quote:

[..]

Exact, ik deed voor het begin van dit jaar twee studies. Daar heb ik er dus één van laten vallen vanwege de dubbele lasten die dit jaar zijn ingevoerd. Ik had nog de intentie om na het afronden van mijn eerste studie de tweede weer op te pikken, maar als deze plannen doorgaan is dat van de baan. En dan te bedenken dat het nog werd gestimuleerd om meerdere studies te doen. :')
pi_89147091
quote:
1s.gif Op donderdag 25 november 2010 19:09 schreef Arglist het volgende:

[..]

Wat snap je precies niet? Als je meerdere studies doet dan kan je al vrij snel niet in 5 jaar afstuderen......Dat wisten we ook wel voor deze regeling. Ook wisten we dat de je de 24ste van elke maand niet betaald zou worden en dat je helemaal zelf het collegegeld zou moeten ophoesten. Het gaat om het niveau, niet om het zo snel mogelijk afstuderen. Universiteiten nemen openlijk stelling tegen zo snel mogelijk afstuderen en maar één studie.....
Ik heb al gezegd dat ik dit systeem goed vind, maar niet voor mensen die meerdere studies doen en bereid zijn die af te ronden.

Het paternalistische "wat snap je precies niet" mag je weglaten.

donderdag 25 november 2010 @ 19:10:53 #192
165633 eriksd
The grand facade...
pi_89147106
quote:
1s.gif Op donderdag 25 november 2010 19:09 schreef nikk het volgende:

[..]

Exact, ik deed voor het begin van dit jaar twee studies. Daar heb ik er dus één van laten vallen vanwege de dubbele lasten die dit jaar zijn ingevoerd. Ik had nog de intentie om na het afronden van mijn eerste studie de tweede weer op te pikken, maar als deze plannen doorgaan is dat van de baan. En dan te bedenken dat het nog werd gestimuleerd om meerdere studies te doen. :')
Mijn plannen om een tweede master te doen gaan gewoon door :)
Bis bis bis
  donderdag 25 november 2010 @ 19:11:07 #193
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_89147120
quote:
1s.gif Op donderdag 25 november 2010 18:55 schreef Arglist het volgende:

[..]

Heel netjes van je dat je het zo snel hebt afgerond. Maar het kopje 'academische vorming' wordt niet gebruikt voor twee colleges en een voorstelling, maar voor meerdere bachelors, internationalisering, meerdere masters, bestuursfuncties, faculteitsraden, politieke ambities, ondernemingsgezindheid, etc. Dat er studenten zijn die het als excuus gebruiken, dat is waar, maar iedereen weet wie die studenten zijn. Waarom pak je hen niet aan? Zo moeilijk is het namelijk niet.
Academische vorming is niet "meerdere bachelors of masters" volgen, want het aandeel studenten dat zoiets werkelijk doet is nog te marginaal. Nogmaals, je kan volledig een studie afronden, maar als je je wilt differentieren, specialiseren, internationaliseren, extra-curriculair wilt verbreden of andere bijzonderheden aankunt, kan je ook best wat meer bijdragen dan de 9-5 spoorknor die er alleen voor z'n papiertje zit. Dat is niet een voorrecht dat voorbehouden is aan de overheid die je maar op je mooie woorden en blauwe ogen moet geloven dat die buitenlandstage een belangrijke bijdrage is geweest, ook al zijn er geen studiepunten verdient.

quote:
Waarom ga je niet in op de kwaliteit, in plaats van over het financiele plaatje te blijven praten. De kwaliteit, die nu al niet bij alle faculteiten (zo ook een paar in Nijmegen) bijster hoog is, en die nog lager gaat worden. Technische studies, die gewoon langer duren en waar er mensen nodig zijn, gaan de klappen krijgen. Zo moeilijk lijkt me dat niet te overzien.
Omdat kwaliteit hier niet het issue is. Deze maatregel is geen kwaliteitsbezuiniging, maar een financiële bezuiniging. Ik had graag gezien dat meer geïnvesteerd werd in het hoger onderwijs, maar dat is hier niet de discussie.

quote:
Ja heel naar voor je dat je met allemaal nitwits de banken heb moeten delen, maar dat hoef je niet op elke studie en/of faculteit te projecteren. Verder zijn minder ambitieuze en minder getalenteerde studenten er altijd geweest, en geloof het of niet, ze worden ook wel, hoewel naar mijn mening niet voldoende, in het eerste jaar of al aan de poort geweerd. Maar deze maatregel pakt niet alleen hen, en is ook niet alleen tegen hen gericht, maar ook tegen de ambitieuze en getalenteerde student. Maar die moet dan maar volgens jou investeren in het 'hogere doel', want anders hoort hij niet thuis in het WO. In ieder geval worden zijn kansen op degelijk academische onderwijs beperkt en verwordt hij tot een cijfertje dat op straffe van een boete maar moet afstuderen.
Ik denk werkelijk dat ze op alle faculteiten rondlopen en ik heb 50 % van het Nederlandse universiteitenscala bezocht en voldoende gronden om tot die mening te zijn toegedaan. De ambitieuze student moet inderdaad investeren in een hoger doel, net zo goed als de getalenteerde topsporter dat moet of de bevlogen zelfstandig ondernemer. Studeren is, zoals al eerder verwoord, per definitie een voorrecht en niet iets wat wij en masse als kudde moeten consumeren. De technische studenten zijn hier niet de dupe, hun baanperspectieven zijn wel in orde. Juist de twijfelachtige studies zullen eerder afgekapt worden.

quote:
Bezuinigen prima, studenten motiveren, een degelijke opleidingen geven, ook prima, maar deze maatregelen hebben helemaal niet dat effect. Het zijn simpele pesterijtjes.

Als het ze te doen was om het niveau hadden ze wel gekozen om de termijn van de gift van 10 naar 8 jaar te zetten, van mijn part 7. Hadden ze studenten die vaker dan twee keer van studie wisselen aan te pakken, om studenten die gewoon 7 jaar of langer over een studie doen. Prima allemaal, maar niet alle studenten als geheel, de getalenteerde als de minder getalenteerde en de gemotiveerde als de niet gemotiveerde.
Rutte dacht; hoe kan ik nu de zonen en dochters van mijn voormalige geschiedenis-studiegenoten pesten? Het zijn geen pesterijen, het zijn bezuinigingen in een groep die relatief veel onderwijs gebruiken. Je voorstel om de termijn van de gift te wijzigen leverde blijkbaar te weinig op, want 7 jaar is nog steeds belachelijk lang voor een bachelor, waarmee je de groep masterstudenten die niet afstuderen niet treft.
  donderdag 25 november 2010 @ 19:11:35 #194
172495 Arglist
Suum cuique tribuere
pi_89147145
quote:
6s.gif Op donderdag 25 november 2010 19:10 schreef El_Matador het volgende:

[..]

Ik heb al gezegd dat ik dit systeem goed vind, maar niet voor mensen die meerdere studies doen en bereid zijn die af te ronden.

Het paternalistische "wat snap je precies niet" mag je weglaten.
Dan is het mij niet duidelijk waarom je steeds over 'sneller afstuderen' praat, terwijl dat dus niet van elke student de bedoeling is, integendeel.
  donderdag 25 november 2010 @ 19:12:11 #195
206937 Rubber_Johnny
Groter is altijd beter!!
pi_89147173
quote:
1s.gif Op donderdag 25 november 2010 19:09 schreef eriksd het volgende:

[..]

Een subsidie en een gift zijn verschillende dingen hé.
Ja en? Mensen moeten toch de gevolgen kunnen weten als ze een keuze maken?
pi_89147207
quote:
1s.gif Op donderdag 25 november 2010 19:11 schreef Arglist het volgende:

[..]

Dan is het mij niet duidelijk waarom je steeds over 'sneller afstuderen' praat, terwijl dat dus niet van elke student de bedoeling is, integendeel.
Wel voor degenen die jarenlang studeren, en daar gaat het nu net over. Sneller dan 10 jaar. Niet sneller dan 5 jaar.

donderdag 25 november 2010 @ 19:14:16 #197
165633 eriksd
The grand facade...
pi_89147282
quote:
1s.gif Op donderdag 25 november 2010 19:12 schreef Rubber_Johnny het volgende:

[..]

Ja en? Mensen moeten toch de gevolgen kunnen weten als ze een keuze maken?
Omschrijf eens specifiek je punt?
Bis bis bis
  donderdag 25 november 2010 @ 19:15:17 #198
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_89147328
quote:
1s.gif Op donderdag 25 november 2010 19:00 schreef Arglist het volgende:

[..]

Als je niet aan het BSA voldoet moet je ook weg. Dit is geen goede vergelijking omdat je een overeenkomst bent aangegaan in het bedrijfsleven. Studenten zijn een 'overeenkomst' aangegaan, (4 jaar stufi, voor 10 jaar klaar zijn dan is 't een gift, 7 jaar OV etc.) die nu ineens gewijzigd is, totaal onverwachts.
Nee, dit is een maatregel waar eerst nog niet over gerept werd. De instellingen vroegen van jou een bepaald instellingscollegegeld, dat jij vervolgens keurig betaalde, waarbij de universiteit zei: "x wilt ook aankomend jaar hier graag studeren, a.u.b. de resterende ¤ 6.000,- overmaken op dit rekeningnummer." Tegen de grote boze overheid. De overheid had zoiets van: "Nou nou, is x nu nog steeds niet klaar met die studie? Hoe lang staat daar nu voor? 4 jaar! Dan mag zijn universiteit voortaan maar 5 keer een verzoek doen om die ¤ 6.000,- voor x te krijgen, daarna betalen wij het collegegeld niet meer."
pi_89147344
quote:

[..]

Oh ik ken nog zo'n succestraject: studenten stimuleren om al aan kinderen te beginnen. Alles was geregeld: kinderopvang, kindertoeslag op je stufi, soepele afstudeertrajecten en aio- en oio-schappen. Uiteindelijk kon ik het dus allemaal zelf gaan regelen en betalen omdat het allemaal *poef* wegbezuinigd was toen puntje bij paaltje kwam _O-
pi_89147410
quote:
1s.gif Op donderdag 25 november 2010 19:15 schreef Mwanatabu het volgende:

[..]

Oh ik ken nog zo'n succestraject: studenten stimuleren om al aan kinderen te beginnen. Alles was geregeld: kinderopvang, kindertoeslag op je stufi, soepele afstudeertrajecten en aio- en oio-schappen. Uiteindelijk kon ik het dus allemaal zelf gaan regelen en betalen omdat het allemaal *poef* wegbezuinigd was toen puntje bij paaltje kwam _O-
De overheid naait je altijd. Dat weet je toch?

Overigens zijn kinderen in 96% van de gevallen ook een keuze. ;)

donderdag 25 november 2010 @ 19:17:10 #201
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_89147436
quote:

[..]

Dubbele lasten? Ik betaal voor mijn twee masters nog steeds op één universiteit collegegeld. Pas als je ergens een bachelor hebt afgerond, mag je ergens anders geen bachelor meer volgen voor hetzelfde geld. Had jij niet meerdere jaren gewerkt? Dan kan je dat toch prima betalen!
  donderdag 25 november 2010 @ 19:18:32 #202
206937 Rubber_Johnny
Groter is altijd beter!!
pi_89147505
quote:
1s.gif Op donderdag 25 november 2010 19:14 schreef eriksd het volgende:

[..]

Omschrijf eens specifiek je punt?
Dat als je besluit een jaar vertraging op te lopen dat je denkt dat het je een x aantal euro's kost. En dan maak je de keus. Het is het waard of niet.

En dan ineens blijkt het x plus 3000 geweest te zijn. Dan ben je genaaid. Je kon dat niet weten toen je de keus maakte. Maar je wordt wel voor de gevolgen gesteld.
  donderdag 25 november 2010 @ 19:18:39 #203
165633 eriksd
The grand facade...
pi_89147509
quote:
1s.gif Op donderdag 25 november 2010 19:17 schreef GSbrder het volgende:

[..]

Dubbele lasten? Ik betaal voor mijn twee masters nog steeds op één universiteit collegegeld. Pas als je ergens een bachelor hebt afgerond, mag je ergens anders geen bachelor meer volgen voor hetzelfde geld. Had jij niet meerdere jaren gewerkt? Dan kan je dat toch prima betalen!
Ja maar dat geld is op en dat is de schuld van de overheid!!!!!

:')
Bis bis bis
  donderdag 25 november 2010 @ 19:19:54 #204
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_89147573
quote:
1s.gif Op donderdag 25 november 2010 19:05 schreef nikk het volgende:

[..]

Dat hogere collegegeld had ik niet kunnen verwachten. Daar was geen enkele aanleiding toe, deze maatregel hangt pas enkele maanden boven de studenten. In 2005, toen ik met mijn studie begon, was daar al helemaal geen sprake van. Als jij deze maatregel al vele jaren geleden hebt voorspeld raad ik je aan om flink te gaan beleggen of casino's te bezoeken. Kennelijk beschik je over een bijzondere gave. Dat, of je kletst uit je nek.
Dankjewel voor het compliment, ik beleg inderdaad al weer een paar jaar en moet zeggen dat het met de winst tot nu toe wel snor zit. Overigens hier een leuk berichtje voor je, gedateerd 21 april 2005.

quote:
Kranslegging voor eeuwige student

NIEUWS - 21 april 2005
Door het leggen van een krans voor de Eeuwige Student heeft studentenpartij Bewust en Progressief (BeP) dinsdagmiddag geprotesteerd tegen de gevolgen van het beleid van staatssecretaris Rutte. Voor de kranslegging, die plaats vond in de grote hal van de faculteit der Sociale Wetenschappen, lichtte BeP-voorzitter Tim Weeber voor een gehoor van enkele tientallen studenten de actie via een heuse grafrede toe.

Wij willen terugdenken aan de tijd voor 2007, sprak Weeber zogenaamd vanuit de toekomst, waarin studenten nog voldoende tijd kregen om te studeren. De tijd waarin je je nog echt kon verdiepen in je opleiding. En verder: De tijd ook waarin studie- en studentenverenigingen konden bloeien dankzij de inzet van studenten. Studenten praatten in medezeggenschapsraden en opleidingsbesturen mee over onder meer onderwijs en waakten zo over de kwaliteit daarvan. Een mooie herinnering. Volgens BeP dreigt Rutte hier een einde aan te maken. Zoals jullie hebben mogen meemaken, hebben de leerrechten van de toenmalige staatssecretaris, Mark Rutte, een einde gemaakt aan het studentenleven, zoals we dat tevoren kenden. Hij riep vervolgens alle studenten op om op woensdag 27 april in Den Haag te gaan demonstreren.

De kranslegging voor de Eeuwige Student was een idee van Jaap Coenraad, universiteitsraadsvoorzitter van 2001 tot 2003. Hij komt nog regelmatig bij ons borrelen en opperde deze actie, aldus Weeber na de plechtigheid. De studentenpartij greep de actie aan om ook alvast campagne te voeren voor de komende universiteitsraadsverkiezingen volgende maand. Overigens was ook concurrent SGL aanwezig, die het BeP-protest aangreep om eigen flyers uit te delen. Dat de verkiezingscampagne van start is gegaan, bewezen ook SGL-raadslid Marc Rosier en collega Dennis van Berkel (BeP), die flink met elkaar in discussie gingen over de veel besproken leerrechten van Rutte.(DB)

Bron
En hier ook een over Staatssecretaris Mark Rutte

quote:
Snel afstuderen is de norm

ARCHIEF - 15 AUGUSTUS 2005
Snel afstuderen is de norm. Maar hoe moet het met de student die het liefst zo laat mogelijk aan een baan begint?

De eeuwige student hoort tegenwoordig niet meer te bestaan. Staatssecretaris Rutte doet zijn best steeds nieuwe restricties te verzinnen om studenten het luieren af te leren. Maar niet elke student staat aan het eind van zijn studie te springen om aan het werk te gaan.

,,Als je 22 bent, kun je nog niet fatsoenlijk functioneren op de arbeidsmarkt'', was het motto van student technische planologie Erik Regterschot. De overgang tussen een relaxt studentenleventje en een negen-tot-vijfkantoorbaan was hem iets te groot. Inmiddels is de student uit Groningen vier jaar verder en eindelijk serieus klaar voor een baan. Zeven jaar heeft hij er over gedaan, Regterschot is inmiddels 27. Niet dat hij zoveel moeite met zijn studie had, of alleen maar in zijn bed lag: ,,Ik legde alleen mijn prioriteiten anders.'' Toen hij na vier jaar -op zijn scriptie na- al zijn punten binnenhad, besloot hij zijn studietijd te rekken met extra keuzevakken. Eerst op de universiteit van Londen, daarna sleepte hij ook op zijn eigen faculteit voor een punt of dertig (oude punttoekenning ) aan vakken weg. Toen de voor hem interessante vakken daar opwaren, ging hij maar eens op de andere faculteiten kijken. Een vakje milieukunde bij Natuurkunde, een vakje stedenbouw bij Kunstgeschiedenis. Bijna elke faculteit zag hij van binnen en dat bracht nog eens bijna dertig punten op.

Zo was de planologiestudent ineens twee jaar verder. Toen besloot hij toch maar eens op stage te gaan. ,,Dat was halverwege 2000, of nee: 2001, in september of zo'', rekent hij. Dan verontschuldigend: ,,Dat is de ellende: door al die jaren studie raak ik zelf de tel kwijt.'' De stage liep goed, zijn scriptie was binnen een jaar klaar, ,,maar een echte drive om aan de bak te gaan, had ik toen nog steeds niet''.

Toch ging hij 'een beetje lafjes solliciteren', zoals hij het zelf noemt. Hij zette bij zijn eerste brieven behoorlijk hoog in: ,,Een aio-plaatsje bij de University of London en een aanmelding voor een Rijkstraineeship, maar spijtig genoeg zat het economische tij niet bepaald mee.'' En solliciteren is werken. Daar kwam Regterschot ook snel achter. Zijn eerste gesprekken had hij soms amper voorbereid: ,,Dan moest ik ter plekke nog sterke eigenschappen van mezelf verzinnen.''

De Groninger maakte zich niet zoveel zorgen, als er maar geld in het laatje kwam. Geen heel groot probleem. Hij moest zichzelf toch al twee jaar onderhouden door een bijbaan bij een callcenter, omdat hij geen studiefinanciering meer kreeg en niet wilde lenen. Verstandig, hij bespaarde zichzelf dankzij zijn werkzaamheden een studieschuld: ,,Alhoewel mijn pa ook wel het een en ander heeft bijgedragen.''

Het baantje bij het callcenter verkoos de afgestudeerd planoloog boven een gang naar het CWI: ,,Vooral omdat zo'n uitkering maar zeshonderd eurootjes oplevert; daar kan ik niet van leven.'' Vaak 's avonds de kroeg in, uit eten, een studentenvereniging, reisjes tussendoor... Al sinds zijn studententijd is hij gewend per maand aardig wat geld uit te geven: ,,Een maandje Costa Rica, weekendjes Dublin, Budapest en Praag.'' De frequentie van zijn avond-uren in de binnenstad is nauwelijks afgenomen sinds het binnenhalen van zijn bul. ,,Maar echt laat wordt het niet meer'', verzekert de ex-student. ,,Als ik om twee uur in mijn nest lig, is dat eigenlijk al te gek.''

Sinds afgelopen september is Regterschot serieus bezig met solliciteren. Na een dik half jaar in Athene te hebben gewoond, begon eenmaal terug in Groningen zijn animo voor een baan toch te groeien. ,,Zo druk als ik nou solliciteer, heb ik nog nooit gesolliciteerd. Ik zit op een gemiddelde van een gesprek per week.'' Dat levert in ieder geval sollicite-erervaring op. En wellicht een baan. ,,Hoogstwaarschijnlijk kan ik per januari bij een bureau in de Randstad beginnen'', zegt de planoloog. Maar daar honderd procent op vertrouwen kan hij nog niet. Werkelijk geloven doet hij het pas als hij het contract heeft getekend.

Dat het nog niet zo hard opschiet met de sollicitaties, wijt Regterschot niet aan zijn studievertraging. ,,Ik heb vakinhoudelijk de laatste jaren eigenlijk weinig gedaan en deed zeven jaar over mijn studie, maar mijn ervaring is dat daar bij sollicitaties nauwelijks naar gekeken wordt.'' Hij schrijft het meer toe aan zijn nog altijd kritische opstelling. ,,Ik roep altijd heel hard: ik wil niet voor de lagere overheid werken.''

Hij zou met zijn overheidsstudie bijvoorbeeld zo bij de gemeente aan de bak kunnen: ,,Maar een beetje tussen negen en kwart voor vijf bouwaanvragen toetsen, vervolgens je mail checken en dan naar huis, dat ligt me niet.''

Of zijn huidige inkomstenbron, administratieve klussen voor het uitzendbureau, daar zoveel van afwijkt, is echter nog maar de vraag. Op dit moment voert hij aanvragen in voor een zorginstelling. ,,Ik zit op dit moment tussen de huisvrouwen, een goeie MBO+ baan zeg maar.'' Frustrerend vindt hij dat niet: ,,Het is maar tijdelijk en heel flexibel.''

Wanneer Regterschot de kans kreeg het over te doen, zou hij de dingen dan anders aanpakken? Eigenlijk heeft de oud-student niet veel spijt. Hij heeft de afgelopen jaren een prima leventje geleid. Misschien zou hij een jaartje geld hebben geleend, om zo een jaar studie te winnen . ,,En ik had ook wel een half jaartje uit kunnen sparen door al meteen wat harder te solliciteren.''

Bron
  donderdag 25 november 2010 @ 19:26:12 #205
172495 Arglist
Suum cuique tribuere
pi_89147872
quote:
1s.gif Op donderdag 25 november 2010 19:15 schreef GSbrder het volgende:

[..]

Nee, dit is een maatregel waar eerst nog niet over gerept werd. De instellingen vroegen van jou een bepaald instellingscollegegeld, dat jij vervolgens keurig betaalde, waarbij de universiteit zei: "x wilt ook aankomend jaar hier graag studeren, a.u.b. de resterende ¤ 6.000,- overmaken op dit rekeningnummer." Tegen de grote boze overheid. De overheid had zoiets van: "Nou nou, is x nu nog steeds niet klaar met die studie? Hoe lang staat daar nu voor? 4 jaar! Dan mag zijn universiteit voortaan maar 5 keer een verzoek doen om die ¤ 6.000,- voor x te krijgen, daarna betalen wij het collegegeld niet meer."
Zou je dan nog door kunnen redeneren naar de gevolgen daar van, want iedereen weet wel wat het plan is. En dan ook met een geval van student x, die 6e jaars is en aan zijn tweede master begint, op een universiteit die tegen de student zei, mensen blijf studeren, blijf leren, richt je op internationalisering, richt je op de praktijk.

Wat zal die universiteit voortaan tegen studenten moeten zeggen? Hier je diploma, je bent 5e jaars, dan krijg je het, gefeliciteerd.
  donderdag 25 november 2010 @ 19:33:07 #206
206937 Rubber_Johnny
Groter is altijd beter!!
pi_89148251
quote:
1s.gif Op donderdag 25 november 2010 19:19 schreef GSbrder het volgende:

[..]

Dankjewel voor het compliment, ik beleg inderdaad al weer een paar jaar en moet zeggen dat het met de winst tot nu toe wel snor zit. Overigens hier een leuk berichtje voor je, gedateerd 21 april 2005.

[..]

En hier ook een over Staatssecretaris Mark Rutte

[..]

Alsof je een berichtje dat heroïne niet meer cool is kan aanvoeren dat morgen de gevangenisstraf wordt ingevoerd voor eenieder die heroïne ooit heeft gebruikt. En dat we dat hadden kunnen weten.

We wisten dat de overheid langstudeerders maar duur vond, klopt. Maar we konden niet weten dat
A het collegegeld zo omhoog zou gaan.
B dat dat vrijwel meteen in zou gaan.
C dat dat ook voor bestaande generaties zou gelden.
  donderdag 25 november 2010 @ 19:35:33 #207
172495 Arglist
Suum cuique tribuere
pi_89148361
quote:
9s.gif Op donderdag 25 november 2010 18:43 schreef finsdefis het volgende:
Te erg deze maatregelen, ik heb al een hele vocabulaire klaarstaan hiervoor :')
fabrieksstudenten, voortijdige ambitielozing, kennisnivellering en surpriseboetes.

Het gaat echt nergens over om zo'n rigide systeem op te zetten, zo zorg je echt voor stagflatie van het onderwijs. Minder mensen gaan een papiertje halen en dit papiertje wordt alsmaar minder waard omdat universiteiten mensen nominaal willen laten afstuderen. Geweldig.
Geweldig en waar inderdaad :')
pi_89148450
quote:
1s.gif Op donderdag 25 november 2010 19:17 schreef GSbrder het volgende:

[..]

Ik begon in 2005 met studeren, en in 2006 met mijn tweede. Dat betekent in mijn geval dus dubbele lasten. Althans, als ik de tweede studie niet had laten vallen. En van mijn baan kon ik dat helemaal niet betalen. :)
  donderdag 25 november 2010 @ 19:38:08 #209
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_89148482
quote:
1s.gif Op donderdag 25 november 2010 19:33 schreef Rubber_Johnny het volgende:

[..]

Alsof je een berichtje dat heroïne niet meer cool is kan aanvoeren dat morgen de gevangenisstraf wordt ingevoerd voor eenieder die heroïne ooit heeft gebruikt. En dat we dat hadden kunnen weten.

We wisten dat de overheid langstudeerders maar duur vond, klopt. Maar we konden niet weten dat
A het collegegeld zo omhoog zou gaan.
B dat dat vrijwel meteen in zou gaan.
C dat dat ook voor bestaande generaties zou gelden.
Het is nog altijd meer bronvermelding dan ongefundeerde quasi-verontwaardiging die ik hier aantref met een sentiment alsof het donderslag bij heldere hemel is dat er bezuinigingen zijn die de studenten zullen treffen. Daarnaast zijn punt B en punt C juist de beste punten van dit hele voorstel waarbij de studenten die nu dachten lekker casual hun master af te ronden ook nog even wakker worden geschud.

Trouwens zijn de studenten die hier de grootste moeite mee hebben van hetzelfde soort dat de babyboomers verwijt de AOW-hervormingen niet snel genoeg in te voeren. Pot verwijt de ketel.

quote:
1s.gif Op donderdag 25 november 2010 19:26 schreef Arglist het volgende:

[..]

Zou je dan nog door kunnen redeneren naar de gevolgen daar van, want iedereen weet wel wat het plan is. En dan ook met een geval van student x, die 6e jaars is en aan zijn tweede master begint, op een universiteit die tegen de student zei, mensen blijf studeren, blijf leren, richt je op internationalisering, richt je op de praktijk.

Wat zal die universiteit voortaan tegen studenten moeten zeggen? Hier je diploma, je bent 5e jaars, dan krijg je het, gefeliciteerd.
Goh, kreeg jij echt van de universiteit de stimulans op een andere universiteit je tweede master op te pakken voor deze regel dan? Ik heb enkel tijdens een introductie van de decaan te horen gekregen op een wijfelend toontje dat studentenverenigingen interessant waren waar je even moest rondkijken, omdat studenten die lid zijn minder snel stoppen met hun studie.
pi_89148524
quote:
1s.gif Op donderdag 25 november 2010 19:19 schreef GSbrder het volgende:

[..]

Berichten die over de vorige veranderingen gingen. Niet de huidige.
  donderdag 25 november 2010 @ 19:39:12 #211
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_89148525
quote:
1s.gif Op donderdag 25 november 2010 19:37 schreef nikk het volgende:

[..]

Ik begon in 2005 met studeren, en in 2006 met mijn tweede. Dat betekent in mijn geval dus dubbele lasten. Althans, als ik de tweede studie niet had laten vallen. En van mijn baan kon ik dat helemaal niet betalen. :)
Het gaat er niet om wanneer je begint, het gaat erom of je al een bachelor of master hebt.
Maar goed, je hebt het nu al laten vallen, dus dan opnieuw oppakken is een tikje moeilijk.
  donderdag 25 november 2010 @ 19:40:42 #212
206937 Rubber_Johnny
Groter is altijd beter!!
pi_89148589
quote:
1s.gif Op donderdag 25 november 2010 19:38 schreef GSbrder het volgende:

[..]

Het is nog altijd meer bronvermelding dan ongefundeerde quasi-verontwaardiging die ik hier aantref met een sentiment alsof het donderslag bij heldere hemel is dat er bezuinigingen zijn die de studenten zullen treffen. Daarnaast zijn punt B en punt C juist de beste punten van dit hele voorstel waarbij de studenten die nu dachten lekker casual hun master af te ronden ook nog even wakker worden geschud.

Trouwens zijn de studenten die hier de grootste moeite mee hebben van hetzelfde soort dat de babyboomers verwijt de AOW-hervormingen niet snel genoeg in te voeren. Pot verwijt de ketel.

[..]
.
Ja mensen raken gestresst en maken hun studie niet af of moeten hun plannen helemaal omgooien. Top.

Het meeste effect heeft deze regel bij eerstejaars die weten waar ze aan beginnen
  donderdag 25 november 2010 @ 19:41:13 #213
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_89148615
quote:
1s.gif Op donderdag 25 november 2010 19:39 schreef nikk het volgende:

[..]

Berichten die over de vorige veranderingen gingen. Niet de huidige.
Ergo mijn opmerking over de veranderde politieke opinie, waarop jij ageerde door te stellen dat zoiets in 2005 nog helemaal niet te voorzien was. Dit was wel het geval, want nota bene onze huidige minister president was toen de gewraakte staatssecretaris. De overheidsfinanciën zijn er nu niet bepaald op vooruit gegaan en we konden ook niet verwachten dat Mark Rutte de studenten deze kabinetsperiode ongemoeid zou laten.
pi_89148639
quote:
1s.gif Op donderdag 25 november 2010 19:39 schreef GSbrder het volgende:

[..]

Het gaat er niet om wanneer je begint, het gaat erom of je al een bachelor of master hebt.
Maar goed, je hebt het nu al laten vallen, dus dan opnieuw oppakken is een tikje moeilijk.
Als ik het niet had laten vallen had ik dit jaar dubbele lasten gehad. Ik deed twee bachelors.
  donderdag 25 november 2010 @ 19:42:52 #215
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_89148685
quote:
1s.gif Op donderdag 25 november 2010 19:40 schreef Rubber_Johnny het volgende:

[..]

Ja mensen raken gestresst en maken hun studie niet af of moeten hun plannen helemaal omgooien. Top.
Laten we de toekomstige decision-makers en leaders of the future vooral niet "onder druk" zetten, wat dit kunnen ze natuurlijk helemaal niet aan. Gestresst raken van een financiële tegenvaller die op allerlei mogelijke manieren af te wentelen is :').
pi_89148704
quote:
1s.gif Op donderdag 25 november 2010 19:41 schreef GSbrder het volgende:

[..]

Ergo mijn opmerking over de veranderde politieke opinie, waarop jij ageerde door te stellen dat zoiets in 2005 nog helemaal niet te voorzien was. Dit was wel het geval, want nota bene onze huidige minister president was toen de gewraakte staatssecretaris. De overheidsfinanciën zijn er nu niet bepaald op vooruit gegaan en we konden ook niet verwachten dat Mark Rutte de studenten deze kabinetsperiode ongemoeid zou laten.
En dan is het nog steeds onzin om te stellen iedereen dit had kunnen verwachten. Met een dergelijke redenering kan je stellen dat studenten een kostendekkende bijdrage moeten betalen.
  donderdag 25 november 2010 @ 19:44:09 #217
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_89148734
quote:
1s.gif Op donderdag 25 november 2010 19:41 schreef nikk het volgende:

[..]

Als ik het niet had laten vallen had ik dit jaar dubbele lasten gehad. Ik deed twee bachelors.
Knap, een dubbele bachelor!
Maar je kan toch wel een jaartje dubbele lasten dragen? Zeker als je naast je leenmogelijkheden een aardig spaarpotje bij elkaar hebt weten te werken.
  donderdag 25 november 2010 @ 19:46:16 #218
172495 Arglist
Suum cuique tribuere
pi_89148838
quote:
1s.gif Op donderdag 25 november 2010 19:38 schreef GSbrder het volgende:

[..]

[..]

Goh, kreeg jij echt van de universiteit de stimulans op een andere universiteit je tweede master op te pakken voor deze regel dan? Ik heb enkel tijdens een introductie van de decaan te horen gekregen op een wijfelend toontje dat studentenverenigingen interessant waren waar je even moest rondkijken, omdat studenten die lid zijn minder snel stoppen met hun studie.
Nee niet op een andere universiteit, wel op de eigen faculteit, en universiteit, die openlijk elk jaar aanmoedigt om voor een zo breed mogelijke studie te gaan, maar natuurlijk wel met de verantwoordelijkheden die daar bij horen, en dat vind ik een mooie boodschap. Echter is het gevolg daarvan dat je niet in 5 jaar kan afstuderen. Verder vind ik studentenvereniging ook iets anders dan een studievereniging overigens, en niet alleen gezien het feit dat je voor een studievereniging ingeschreven moet zijn en dus collegegeld moet betalen.

Wij zijn het in overgrote lijnen wel eens met elkaar, maar jij stopt bij de bezuinigingen, terwijl ik me zorgen maak over het effect van de bezuinigingen. Natuurlijk moet zo lang mogelijk studeren niet gestimuleerd worden, maar zo veel mogelijk studeren wel, en dat niet alleen vanwege de kansen op de arbeidsmarkt. Er waren andere oplossingen denkbaar dan deze, harde, oplossingen die alle studenten aanpakt. Nu word je gekort of, of je je best doet of niet. En dan kan je wel zeggen dat je in je toekomst moet investeren, natuurlijk is dat zo, maar het is niet voor iedereen logische stap.

Je kan niet aan de ene kant praten over een kenniseconomie terwijl uit feitelijke handelingen blijkt dat je daar helemaal niets mee hebt. Kenniseconomie houdt niet in dat je asap mogelijk afstudeert en dan met dat 'diploma' arbeid moet verrichten en belastingen kan betalen.

[ Bericht 0% gewijzigd door Arglist op 25-11-2010 19:51:55 ]
  donderdag 25 november 2010 @ 19:46:25 #219
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_89148844
quote:
1s.gif Op donderdag 25 november 2010 19:43 schreef nikk het volgende:

[..]

En dan is het nog steeds onzin om te stellen iedereen dit had kunnen verwachten. Met een dergelijke redenering kan je stellen dat studenten een kostendekkende bijdrage moeten betalen.
Weer ongenuanceerd, daar betrapte ik Mwanatabu eerder ook al op.
Dit wordt weer compleet uit het verband gerukt en gepresenteerd alsof studenten volgend jaar hun volledige studiefinanciering, collegegeldkrediet en leenmogelijkheden kunnen verliezen en ineens alles op losse schroeven staat. Dit is domweg paniekzaaien.
pi_89148921
quote:
1s.gif Op donderdag 25 november 2010 19:44 schreef GSbrder het volgende:

[..]

Maar je kan toch wel een jaartje dubbele lasten dragen? Zeker als je naast je leenmogelijkheden een aardig spaarpotje bij elkaar hebt weten te werken.
Bovendien betekent 2 studies doen in veel gevallen een goeie baan. Meer lenen en dus meer terugbetalen is dus een optie.

Al vind ik dat je 2 studies niet moet ontmoedigen. Beter pakken ze de 1-studielangstudeerders aan.

pi_89148930
quote:
1s.gif Op donderdag 25 november 2010 19:44 schreef GSbrder het volgende:

[..]

Het worden er twee, en ik kan die lasten niet (meer) dragen. Ik had uiteraard een redelijk bedrag bij elkaar kunnen sparen, maar een verdriedubbeling van het collegegeld lag niet in de lijn der verwachtingen.
pi_89149063
quote:
1s.gif Op donderdag 25 november 2010 19:46 schreef GSbrder het volgende:

[..]

Weer ongenuanceerd, daar betrapte ik Mwanatabu eerder ook al op.
Dit wordt weer compleet uit het verband gerukt en gepresenteerd alsof studenten volgend jaar hun volledige studiefinanciering, collegegeldkrediet en leenmogelijkheden kunnen verliezen en ineens alles op losse schroeven staat. Dit is domweg paniekzaaien.
En hogere collegegelden vallen daar niet onder? Het gaat niet om een kleine verhoging, maar om een verdriedubbeling. Dat is net zo absurd.
  donderdag 25 november 2010 @ 19:51:53 #223
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_89149133
quote:
1s.gif Op donderdag 25 november 2010 19:46 schreef Arglist het volgende:

[..]

Wij zijn het in overgrote lijnen wel eens met elkaar, maar jij stopt bij de bezuinigingen, terwijl ik me zorgen maak over het effect van de bezuinigingen. Natuurlijk moet zo lang mogelijk studeren niet gestimuleerd worden, maar zo veel mogelijk studeren wel, en dat niet vanwege de kansen op de arbeidsmarkt. Er waren andere oplossingen denkbaar dan deze, harde, oplossingen die alle studenten aanpakt. Nu word je gekort of, of je je best doet of niet. En dan kan je wel zeggen dat je in je toekomst moet investeren, natuurlijk is dat zo, maar het is niet voor iedereen logische stap.
Ik ben het niet eens met je stelling dat "zoveel mogelijk" studeren gestimuleerd moet worden. Je moet studenten de mogelijkheid geven te studeren, de mogelijkheid geven op andere faculteiten rond te kijken (zie voor een positieve maatregel de minor-inpassing en voor een repressieve maatregel de harde knip) - maar meerdere studies zijn niet voor iedereen weggelegd, zeker niet voor diegene die de curriculae niet kunnen rijmen met elkaar, bijvoorbeeld een communicatief werktuigbouwkundige of een econometrist met een tweede master in Arabische talen. Studenten hebben nog wel eens de neiging te verdwalen in de grote universitaire speeltuin en je mag ze best op de rails houden door ze op hun core business te wijzen.

quote:
Je kan niet aan de ene kant praten over een kenniseconomie terwijl uit feitelijke handelingen blijkt dat je daar helemaal niets mee hebt. Kenniseconomie houdt niet in dat je asap mogelijk afstudeert en dan met dat 'diploma' arbeid moet verrichten en belastingen kan betalen.
Eens, daarom moet er ook gestopt worden met die eeuwige dooddoener "kenniseconomie" want dat zijn we niet en zullen we ook niet zijn, onze huidige regering en daarmee de meerderheid van de bevolking, zet liever in op Nederland Transportland dan op Nederland Kennisland. Prima, maar dat is een politieke keuze die wij als samenleving genomen hebben.
pi_89149249
quote:
1s.gif Op donderdag 25 november 2010 19:51 schreef GSbrder het volgende:

Eens, daarom moet er ook gestopt worden met die eeuwige dooddoener "kenniseconomie" want dat zijn we niet en zullen we ook niet zijn,
Oneens.

Dat zijn we wel (Nederlandse academici zijn uiterst gewild) en dat moeten we zeker blijven.

Maar dat betekent niet dat je langstudeerders maar moet blijven subsidieren.

pi_89149350
Ik houd het voor gezien wat deze discussie betreft. Het zal me benieuwen wat de uiteindelijke plannen worden.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')