Ik zeg: tekenen!quote:Maak jij je ook zo'n zorgen om de kabinetsmaatregelen?
Wij wel!
Wat zijn de plannen?
Het kabinet Rutte-Verhagen heeft in het regeerakkoord afgesproken dat studenten die meer dan één jaar studievertraging oplopen opeens drieduizend euro meer collegegeld zullen moeten gaan betalen en hun OV kwijtraken. Ook krijgt de hogeschool of universiteit een boete van drieduizend euro per student.
Deze maatregel is gepland om al vanaf het collegejaar 2011-2012 in te gaan.
Wat kan jij doen?
Help ons een sterk geluid naar de Haagse politiek te laten horen! Teken de petitie en vraag al je vrienden het zelfde te doen. Hoe meer mensen de petitie tekenen, hoe sterker we staan.
Als je zelf studievertraging op hebt gelopen, dan horen we graag jouw verhaal daarachter. Ook als je minder dan één jaar vertraagd bent!
Wat doen wij daarmee?
Eind november wordt zowel de petitie als de bundel van verhalen aan de staatssecretaris van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, Halbe Zijlstra, aangeboden. Dan wordt namelijk de definitieve begroting voor 2011 besproken in de Tweede Kamer en deze maatregel is een onderdeel van die begroting.
Kortom: we hebben één maand de tijd om zoveel mogelijk handtekeningen en verhalen te verzamelen. Bedankt voor je hulp!
Nieuw: Deze maatregel heeft niet alleen grote gevolgen voor de individuele student, maar ook voor organisaties. Lees hier de verhalen die organisaties ons toestuurden.
Met ziektes wordt al rekening gehouden. Bij voltijdsactiviteiten naast je studie moet je je studie stopzetten en telt dat jaar dus niet mee. Verbredende activiteiten hoor je naast je studie te kunnen doen, zonder dat het voor studievertraging zorgt.quote:Op maandag 22 november 2010 13:06 schreef Rubber_Johnny het volgende:
Beter zou zijn om anderhalf jaar vertraging toe te staan, en twee of meer voor zware/lange studies, een jaar extra als je bestuur of andere verbredende dingen doet, doet en totaal ontheffing voor chronisch zieken. Ziektes houden zich ook niet keurig aan een jaartje.
Echter moet je wel je collegegeld betalen omdat je anders geen studentennummer krijgt. Ook moet je wel je Stufi door laten betalen omdat je anders amper inkomen kan genereren, want met de vergoeding die je van de vereniging/uni krijgt kan je net je collegegeld mee betalen.quote:Op maandag 22 november 2010 13:17 schreef GlowMouse het volgende:
[..]
Met ziektes wordt al rekening gehouden. Bij voltijdsactiviteiten naast je studie moet je je studie stopzetten en telt dat jaar dus niet mee. Verbredende activiteiten hoor je naast je studie te kunnen doen, zonder dat het voor studievertraging zorgt.
De enigen die dit wel treft, zijn degenen die uitgeloot zijn voor geneeskunde, dan een jaar een andere opleiding doen, en na een of twee jaar alsnog worden ingeloot.
quote:Op maandag 22 november 2010 13:17 schreef Conflict het volgende:
Ik wil graag ergens duidelijk maken dat ik er juist een voorstander van ben, kan dat ook?
Dan maar geen studentennummerquote:Op maandag 22 november 2010 13:21 schreef Arglist het volgende:
[..]
Echter moet je wel je collegegeld betalen omdat je anders geen studentennummer krijgt. Ook moet je wel je Stufi door laten betalen omdat je anders amper inkomen kan genereren, want met de vergoeding van de vereniging/uni krijgt kan je net je collegegeld van betalen.
Of per afgenomen tentamen.quote:Op maandag 22 november 2010 13:24 schreef Hexagon het volgende:
Men kan beter naar een systeem waar studenten betalen voor het aantal afgenomen studie-uren in plaats van een ouderwets rigide systeem dat per jaar werkt.
Dude? Je moet een studentennummer hebben, anders kan je niet in het dagelijksbestuur zittenquote:Op maandag 22 november 2010 13:27 schreef GlowMouse het volgende:
[..]
Dan maar geen studentennummerEn waarom moet iemand die prima kan werken maar die een jaar lang iets wil doen waarmee hij nauwelijks kennis of kwaliteiten vergaart, een uitkering krijgen?
Dat van studieverenigingen is onzin en daar had ik het over. Jij ook, want je had het over geld van een vereniging. Mensen die voltijd in een faculteitsraad zitten, horen daarvoor voldoende gecompenseerd te worden door de universiteit. Als dat niet gebeurt, dan zal die raad wel leger worden.quote:Op maandag 22 november 2010 13:29 schreef Arglist het volgende:
[..]
Dude? Je moet een studentennummer hebben, anders kan je niet in het dagelijksbestuur zitten
Zonder studentennummer ben je geen student van de universiteit/faculteit en kan je ook niets met de faculteitsvereniging/studieverenigingen, faculteitsraden, etc. te maken hebben,
Voor een jaar leer je er bijzonder weinig; de eerste maand leer je misschien behoorlijk wat maar daarna is het meer van hetzelfde.quote:Dat je er nauwelijks kennis of kwaliteiten vergaart is jouw simpele, beperkte interpretatie.
Belasting is een gedwongen afdracht waar geen directe prestatie tegenover staat. Door er toch rechten aan te ontlenen, doe je af aan het karakter van een belasting. Wat jij zoekt, is een lening.quote:Op maandag 22 november 2010 13:29 schreef Arglist het volgende:
Als antwoord op je laatste vraag. Omdat iemand die studeert zijn hele leven werkt en voldoende terugbetaalt in de vorm van inkomstenbelastingen, omzetbelastingen misschien wel en al helemaal met de BTW door zijn hogere levensstandaard. Genoeg reden om iemand een jaartje wat meer te gunnen zodat hij 40/50 jaar lang de maatschappij kan onderhouden.
Een studievereniging = een faculteitsvereniging. Als je daar in het dagelijks bestuur, of in welke andere afdeling er van, wil moet je wel degelijk ingeschreven staan aan de faculteit. De faculteit geeft je ook een vergoeding, maar omdat je ook het collegegeld verplicht moet betalen gaat die vergoeding al op aan je collegegeld.quote:Op maandag 22 november 2010 13:40 schreef GlowMouse het volgende:
[..]
Dat van studieverenigingen is onzin en daar had ik het over. Jij ook, want je had het over geld van een vereniging. Mensen die voltijd in een faculteitsraad zitten, horen daarvoor voldoende gecompenseerd te worden door de universiteit. Als dat niet gebeurt, dan zal die raad wel leger worden.
Natuurlijk, want communicatieve, sociale en organisatorische vaardigheden zijn overschat. Dat heb je of dat heb je niet. Als je dat niet hebt heb je gewoon pech....quote:Voor een jaar leer je er bijzonder weinig; de eerste maand leer je misschien behoorlijk wat maar daarna is het meer van hetzelfde.
Nee, ik zoek eenmalige investering.quote:Belasting is een gedwongen afdracht waar geen directe prestatie tegenover staat. Door er toch rechten aan te ontlenen, doe je af aan het karakter van een belasting. Wat jij zoekt, is een lening.
Glowmouse zal wel een van die mensen zijn die denkt dat studenten alleen maar feesten en 10 jaar lang niks doen op kosten van de staat. Dat mag niet van hem, want hij is een lullig arbeidersslaafje met een kutleven, dus moeten studenten dat ook zo snel mogelijk hebben. En dus krijg je maatregelen als die het kabinet nu wilt invoeren, want dat zijn populaire maatregelen bij het volk. Lekker andere mensen pakken en iedereen dwingen hetzelfde "leven" (voor zover je het dat kan noemen) te lijden.quote:Op maandag 22 november 2010 13:48 schreef Arglist het volgende:
[..]
Een studievereniging = een faculteitsvereniging. Als je daar in het dagelijks bestuur, of in welke andere afdeling er van, wil moet je wel degelijk ingeschreven staan aan de faculteit. De faculteit geeft je ook een vergoeding, maar omdat je ook het collegegeld verplicht moet betalen gaat die vergoeding al op aan je collegegeld.
De grap is juist dat studieverenigingen tegenwoordig veel populairder zijn dan studentenvereniging, waarom wil je dat van studenten afpakken?
Je krijgt toch al een eenmalig investering van de staat? Daarna is het aan jou om de investering te doen.quote:Nee, ik zoek eenmalige investering.
Ik heb econometrie gedaan (beta dus), en ken er best veel. In vier jaar heb ik iets van 384 ECTS gehaald.quote:Op maandag 22 november 2010 13:42 schreef ethiraseth het volgende:
Nu ik erover nadenk, ik ken echt niemand die in nominaal is afgestudeerd.
Het ging over werk bij een studievereniging.quote:Op maandag 22 november 2010 13:42 schreef ethiraseth het volgende:
Haha, Glowmouse heeft duidelijk alleen kansloze HBO-opleidingen gedaan als hij denkt dat je alleen de eerste maand iets leert.![]()
Die handvol voltijdsbestuursleden zullen best een hogere vergoeding krijgen als dat nodig is. Zelfs dat vind ik eigenlijk niet goed, omdat er niet voor iedereen gelijke kansen zijn (dat gaf je zelf al aan met "Ben je ooit afgewezen voor een bestuur of kamer").quote:Op maandag 22 november 2010 13:48 schreef Arglist het volgende:
[..]
Een studievereniging = een faculteitsvereniging. Als je daar in het dagelijks bestuur, of in welke andere afdeling er van, wil moet je wel degelijk ingeschreven staan aan de faculteit. De faculteit geeft je ook een vergoeding, maar omdat je ook het collegegeld verplicht moet betalen gaat die vergoeding al op aan je collegegeld.
De grap is juist dat studieverenigingen tegenwoordig veel populairder zijn dan studentenvereniging, waarom wil je dat van studenten afpakken? Dit is een landelijke ontwikkeling en over een paar jaar denk ik dat studieverenigingen de plaats van de studentenvereniging zullen overnemen en we naar een systeem als in Leuven gaan, wat mij betreft een geweldig systeem.
Die investering wordt nu aan allerlei beperkingen gebonden. Aan eisen waar 95% van de studenten niet aan voldoet/kan voldoen.quote:Op maandag 22 november 2010 13:54 schreef Cheiron het volgende:
[..]
Je krijgt toch al een eenmalig investering van de staat? Daarna is het aan jou om de investering te doen.
Ik denk dat je dit overschat.quote:Die investering wordt nu aan allerlei beperkingen gebonden. Aan eisen waar 95% van de studenten niet aan voldoet/kan voldoen.
Knap dat je 'iets van' 384 ECTS hebt gehaald, maar één afgeronde studie dan wel bachelor hebt, econometrie. Moet je niet met je extra werk en kennis pronken? Moet je niet zeggen dat je nog een economie bachelor hebt? ECTS zegt mij niks. Verder vind ik mensen die 'iets van' en dus niet precies weten hoeveel ECTS ze hebben nogal dubieus. Als je iets op je studie geeft dan weet je donders goed hoe je er voor staat en hoeveel ECTS je hebt. Maar misschien ligt dat aan mij.quote:Op maandag 22 november 2010 13:56 schreef GlowMouse het volgende:
[..]
Ik heb econometrie gedaan (beta dus), en ken er best veel. In vier jaar heb ik iets van 384 ECTS gehaald.
Een voltijdsbestuur bestond bij mij uit 4 studenten. Die 4 kregen een vergoeding. Verder zijn er wel degelijk voor iedereen gelijke kansen, je moet gewoon solliciteren. Als je niet geschikt wordt bevonden dan krijg, of iemand beter is, krijg je de functie ook niet, net zoals in 't echt.quote:Die handvol voltijdsbestuursleden zullen best een hogere vergoeding krijgen als dat nodig is. Zelfs dat vind ik eigenlijk niet goed, omdat er niet voor iedereen gelijke kansen zijn (dat gaf je zelf al aan met "Ben je ooit afgewezen voor een bestuur of kamer").
De gemiddelde afstudeer leeftijd in Nederland is 26 jaar.quote:
Dat gemiddelde komt door vijftigjarigen die nog aan een studie beginnen en die afronden als ze zestig zijn. Kwantielen zeggen meer.quote:Op maandag 22 november 2010 14:02 schreef Arglist het volgende:
[..]
De gemiddelde afstudeer leeftijd in Nederland is 26 jaar.
18+5 = 23. Dan heb je een gat van 3 jaar.
En dan heb ik het nog niet over de HBO'ers die instromen in de pre-master fase en hun stufi al op het HBO opgemaakt hebben.
Sinds wanneer worden gemiddelden zo hevig beïnvloedt door een maximum van laten we zeggen 200 mensen die per universiteit per jaar afstuderen? En dan ben ik nog hartelijk met mijn schatting.quote:Op maandag 22 november 2010 14:06 schreef GlowMouse het volgende:
[..]
Dat gemiddelde komt door vijftigjarigen die nog aan een studie beginnen en die afronden als ze zestig zijn. Kwantielen zeggen meer.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |