abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 22 november 2010 @ 13:06:17 #1
206937 Rubber_Johnny
Groter is altijd beter!!
pi_89009538
Teken hier de petitie tegen hoger collegegeld voor langstudeerders!

http://minimaalnominaal.nl/

quote:
Maak jij je ook zo'n zorgen om de kabinetsmaatregelen?

Wij wel!
Wat zijn de plannen?

Het kabinet Rutte-Verhagen heeft in het regeerakkoord afgesproken dat studenten die meer dan één jaar studievertraging oplopen opeens drieduizend euro meer collegegeld zullen moeten gaan betalen en hun OV kwijtraken. Ook krijgt de hogeschool of universiteit een boete van drieduizend euro per student.
Deze maatregel is gepland om al vanaf het collegejaar 2011-2012 in te gaan.
Wat kan jij doen?

Help ons een sterk geluid naar de Haagse politiek te laten horen! Teken de petitie en vraag al je vrienden het zelfde te doen. Hoe meer mensen de petitie tekenen, hoe sterker we staan.
Als je zelf studievertraging op hebt gelopen, dan horen we graag jouw verhaal daarachter. Ook als je minder dan één jaar vertraagd bent!
Wat doen wij daarmee?

Eind november wordt zowel de petitie als de bundel van verhalen aan de staatssecretaris van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, Halbe Zijlstra, aangeboden. Dan wordt namelijk de definitieve begroting voor 2011 besproken in de Tweede Kamer en deze maatregel is een onderdeel van die begroting.

Kortom: we hebben één maand de tijd om zoveel mogelijk handtekeningen en verhalen te verzamelen. Bedankt voor je hulp!

Nieuw: Deze maatregel heeft niet alleen grote gevolgen voor de individuele student, maar ook voor organisaties. Lees hier de verhalen die organisaties ons toestuurden.
Ik zeg: tekenen! *O* *O* *O* *O*

Op zich vind ik het niet zo heel slecht dat het grote studeer-maar-wat-aan luilekkerland voor bij is, en ik kan echt wel wat zien in deze maatregel.

Maar doe het dan niet zo draconisch. Met alle voorkenniseisen die je tegenwoordig voor alle vakken hebt stapelt de vertraging zich op. Je moet eerst vak A halen om B te volgen maar daarvoor heb je vak C weer nodig, en dat wordt volgend jaar pas weer gegeven, enz enz. Je zit echt zo aan een jaar vertraging.

Beter zou zijn om anderhalf jaar vertraging toe te staan, en twee of meer voor zware/lange studies, een jaar extra als je bestuur of andere verbredende dingen doet, doet en totaal ontheffing voor chronisch zieken. Ziektes houden zich ook niet keurig aan een jaartje.
  maandag 22 november 2010 @ 13:12:15 #2
247161 ikke043
Skippy, the rain won`t come !
pi_89009718
Nee dankje.
Don't know where to go
But I lock and load
Shoot that sky till the moon explode
Moon explode
  maandag 22 november 2010 @ 13:17:03 #3
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_89009865
quote:
14s.gif Op maandag 22 november 2010 13:06 schreef Rubber_Johnny het volgende:
Beter zou zijn om anderhalf jaar vertraging toe te staan, en twee of meer voor zware/lange studies, een jaar extra als je bestuur of andere verbredende dingen doet, doet en totaal ontheffing voor chronisch zieken. Ziektes houden zich ook niet keurig aan een jaartje.
Met ziektes wordt al rekening gehouden. Bij voltijdsactiviteiten naast je studie moet je je studie stopzetten en telt dat jaar dus niet mee. Verbredende activiteiten hoor je naast je studie te kunnen doen, zonder dat het voor studievertraging zorgt.
De enigen die dit wel treft, zijn degenen die uitgeloot zijn voor geneeskunde, dan een jaar een andere opleiding doen, en na een of twee jaar alsnog worden ingeloot.
eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
pi_89009870
Ik wil graag ergens duidelijk maken dat ik er juist een voorstander van ben, kan dat ook?
  maandag 22 november 2010 @ 13:21:18 #5
172495 Arglist
Suum cuique tribuere
pi_89009995
quote:
16s.gif Op maandag 22 november 2010 13:17 schreef GlowMouse het volgende:

[..]

Met ziektes wordt al rekening gehouden. Bij voltijdsactiviteiten naast je studie moet je je studie stopzetten en telt dat jaar dus niet mee. Verbredende activiteiten hoor je naast je studie te kunnen doen, zonder dat het voor studievertraging zorgt.
De enigen die dit wel treft, zijn degenen die uitgeloot zijn voor geneeskunde, dan een jaar een andere opleiding doen, en na een of twee jaar alsnog worden ingeloot.
Echter moet je wel je collegegeld betalen omdat je anders geen studentennummer krijgt. Ook moet je wel je Stufi door laten betalen omdat je anders amper inkomen kan genereren, want met de vergoeding die je van de vereniging/uni krijgt kan je net je collegegeld mee betalen.
"Der freie Mensch handelt niemals arglistig, sondern stets aufrichtig."
  maandag 22 november 2010 @ 13:24:21 #6
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_89010094
Getekend, dom en ontzettend kortzichtig plan

Het pakt studenten die meer doen dan studeren zoals een bedrijf beginnen, bestuursfuncties doen, topsport doen, hele moeilijke studies doen etc.

Men kan beter naar een systeem waar studenten betalen voor het aantal afgenomen studie-uren in plaats van een ouderwets rigide systeem dat per jaar werkt.
  maandag 22 november 2010 @ 13:24:42 #7
42847 ra
Orbis Non Sufficit
pi_89010106
Het is inderdaad een onzinnige maatregel, aangezien overbelaste/ondergemotiveerde docenten er vaak een zooitje van maken en de kostenbesparingen alle flexibiliteit uit het hoger onderwijs gehaald hebben.
Projecten waarbij je een begeleider toegewezen krijgt die eigenlijk liever elders is, of overbelast is en jij zit met de gebakken peren. Zo'n grap heeft me al een keer een half jaar gekost, omdat mijn begeleider een nieuwe baan nam en ik dus geen praktijk case meer had.
Vervolgens past de zaak niet meer qua vakken en onderlinge afhankelijkheden, dus als je naast het project opnieuw een ander vak niet haalt dan zit je daar weer mee. Afstuderen en een vak doen gaat ook niet lekker of mag niet, dus dan is het een jaar.
Normale vakken staan lang niet altijd op een hoog niveau met duidelijke eisen en lesstof. En met projectvakken ben je afhankelijk van anderen. Als vertraging dan zoveel gaat kosten dan moeten ze je wel laten slagen.
  maandag 22 november 2010 @ 13:26:55 #8
247161 ikke043
pi_89010175
quote:
1s.gif Op maandag 22 november 2010 13:17 schreef Conflict het volgende:
Ik wil graag ergens duidelijk maken dat ik er juist een voorstander van ben, kan dat ook?
:Y
In dit topic graag _O_
Don't know where to go
But I lock and load
Moon explode
  maandag 22 november 2010 @ 13:27:10 #9
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_89010182
quote:
1s.gif Op maandag 22 november 2010 13:21 schreef Arglist het volgende:

[..]

Echter moet je wel je collegegeld betalen omdat je anders geen studentennummer krijgt. Ook moet je wel je Stufi door laten betalen omdat je anders amper inkomen kan genereren, want met de vergoeding van de vereniging/uni krijgt kan je net je collegegeld van betalen.
Dan maar geen studentennummer :? En waarom moet iemand die prima kan werken maar die een jaar lang iets wil doen waarmee hij nauwelijks kennis of kwaliteiten vergaart, een uitkering krijgen?
quote:
1s.gif Op maandag 22 november 2010 13:24 schreef Hexagon het volgende:
Men kan beter naar een systeem waar studenten betalen voor het aantal afgenomen studie-uren in plaats van een ouderwets rigide systeem dat per jaar werkt.
Of per afgenomen tentamen.
  maandag 22 november 2010 @ 13:28:52 #10
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_89010237
quote:
Of per afgenomen tentamen.
Kan ook, een beetje zoals de Open Universiteit werkt
  maandag 22 november 2010 @ 13:29:40 #11
172495 Arglist
Suum cuique tribuere
pi_89010258
quote:
1s.gif Op maandag 22 november 2010 13:27 schreef GlowMouse het volgende:

[..]

Dan maar geen studentennummer :? En waarom moet iemand die prima kan werken maar die een jaar lang iets wil doen waarmee hij nauwelijks kennis of kwaliteiten vergaart, een uitkering krijgen?
Dude? Je moet een studentennummer hebben, anders kan je niet in het dagelijksbestuur zitten :')
Zonder studentennummer ben je geen student van de universiteit/faculteit en kan je ook niets met de faculteitsvereniging/studieverenigingen, faculteitsraden, etc. te maken hebben, bijvoorbeeld.
Kortom, je moet wel degelijk je collegegeld betalen.
Studentenverenigingen vind ik ook iets van een totaal andere onder, maar zeker niet minder belangrijk.
Verder heb je op de stufi gewoon 4 jaar lang recht, bij de meeste studies in ieder geval.
Dat je er nauwelijks kennis of kwaliteiten vergaart is jouw simpele, beperkte interpretatie. Ben je ooit afgewezen voor een bestuur of kamer? Vanwaar die frustratie?

Als antwoord op je laatste vraag. Omdat iemand die studeert zijn hele leven werkt en voldoende terugbetaalt in de vorm van inkomstenbelastingen, omzetbelastingen misschien wel en al helemaal met de BTW door zijn hogere levensstandaard. Genoeg reden om iemand een jaartje wat meer te gunnen zodat hij 40/50 jaar lang de maatschappij kan onderhouden.

[ Bericht 5% gewijzigd door Arglist op 22-11-2010 13:39:29 ]
  maandag 22 november 2010 @ 13:38:50 #12
81187 ethiraseth
Fuck you, got mine
pi_89010583
Haha echt, er is zóveel mis met het onderwijs en dan komt het kabinet met dit soort symboolmaatregelen aan?
Winnaar Agnes Kant knuffel 2010.
Indeed, what are the roots of western geometry? Nothing else but the Egyptian techniques of surveying property.
  maandag 22 november 2010 @ 13:40:58 #13
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_89010647
quote:
15s.gif Op maandag 22 november 2010 13:29 schreef Arglist het volgende:

[..]

Dude? Je moet een studentennummer hebben, anders kan je niet in het dagelijksbestuur zitten :')
Zonder studentennummer ben je geen student van de universiteit/faculteit en kan je ook niets met de faculteitsvereniging/studieverenigingen, faculteitsraden, etc. te maken hebben,
Dat van studieverenigingen is onzin en daar had ik het over. Jij ook, want je had het over geld van een vereniging. Mensen die voltijd in een faculteitsraad zitten, horen daarvoor voldoende gecompenseerd te worden door de universiteit. Als dat niet gebeurt, dan zal die raad wel leger worden.
quote:
Dat je er nauwelijks kennis of kwaliteiten vergaart is jouw simpele, beperkte interpretatie.
Voor een jaar leer je er bijzonder weinig; de eerste maand leer je misschien behoorlijk wat maar daarna is het meer van hetzelfde.
quote:
15s.gif Op maandag 22 november 2010 13:29 schreef Arglist het volgende:

Als antwoord op je laatste vraag. Omdat iemand die studeert zijn hele leven werkt en voldoende terugbetaalt in de vorm van inkomstenbelastingen, omzetbelastingen misschien wel en al helemaal met de BTW door zijn hogere levensstandaard. Genoeg reden om iemand een jaartje wat meer te gunnen zodat hij 40/50 jaar lang de maatschappij kan onderhouden.
Belasting is een gedwongen afdracht waar geen directe prestatie tegenover staat. Door er toch rechten aan te ontlenen, doe je af aan het karakter van een belasting. Wat jij zoekt, is een lening.
  maandag 22 november 2010 @ 13:42:28 #14
81187 ethiraseth
Fuck you, got mine
pi_89010695
Nu ik erover nadenk, ik ken echt niemand die in nominaal is afgestudeerd. Ik heb een bachelor in een WO-alfa studie en ik was met 3 jaar en 3 maanden een van de snelste van mijn jaar en alle jaren boven mij waaruit ik mensen kende. Laat staan hoe het bij beta-studies is. Maar ach, dat Nederlandse kabinetten een hekel hebben aan studenten is al decennia lang aan de gang. En nu de VVD er is moet studeren natuurlijk wel weer financieel onaantrekkelijk worden gemaakt, want alleen de rijken mogen nog studeren in hun ogen.

Daarnaast is dit wel heel draconisch. Het is dus niet meer toegestaan om een verkeerde studiekeuze te maken zonder dat daar hele dure boetes aan vastzitten. Erg leuk, blijkbaar verwacht het kabinet dat 16/17 jarige pubers de juiste keuze voor hun toekomst kunnen maken. Dit zijn dus mensen die we als samenleving niet in staat achten om op een knopje te drukken tijdens verkiezingen, maar die we wel in staat achten dit soort beslissingen te nemen? Kom op zeg. :')

[ Bericht 39% gewijzigd door ethiraseth op 22-11-2010 13:50:25 ]
Indeed, what are the roots of western geometry? Nothing else but the Egyptian techniques of surveying property.
  maandag 22 november 2010 @ 13:43:06 #15
81187 ethiraseth
Fuck you, got mine
pi_89010718
* Dubbel *

[ Bericht 87% gewijzigd door ethiraseth op 22-11-2010 13:48:20 ]
  maandag 22 november 2010 @ 13:48:20 #16
172495 Arglist
Suum cuique tribuere
pi_89010882
quote:
1s.gif Op maandag 22 november 2010 13:40 schreef GlowMouse het volgende:

[..]

Dat van studieverenigingen is onzin en daar had ik het over. Jij ook, want je had het over geld van een vereniging. Mensen die voltijd in een faculteitsraad zitten, horen daarvoor voldoende gecompenseerd te worden door de universiteit. Als dat niet gebeurt, dan zal die raad wel leger worden.
Een studievereniging = een faculteitsvereniging. Als je daar in het dagelijks bestuur, of in welke andere afdeling er van, wil moet je wel degelijk ingeschreven staan aan de faculteit. De faculteit geeft je ook een vergoeding, maar omdat je ook het collegegeld verplicht moet betalen gaat die vergoeding al op aan je collegegeld.
De grap is juist dat studieverenigingen tegenwoordig veel populairder zijn dan studentenvereniging, waarom wil je dat van studenten afpakken? Dit is een landelijke ontwikkeling en over een paar jaar denk ik dat studieverenigingen de plaats van de studentenvereniging zullen overnemen en we naar een systeem als in Leuven gaan, wat mij betreft een geweldig systeem.

quote:
Voor een jaar leer je er bijzonder weinig; de eerste maand leer je misschien behoorlijk wat maar daarna is het meer van hetzelfde.
Natuurlijk, want communicatieve, sociale en organisatorische vaardigheden zijn overschat. Dat heb je of dat heb je niet. Als je dat niet hebt heb je gewoon pech....
Ik zie mensen na een jaar lang in een studentenvereniging een stuk volwassener en opener worden. Stille, verlegen studenten worden mondiger, ze hebben in een jaar ervaringen opgedaan waar ze hun hele verdere leven wat aan hebben, ervaringen die ze in de anonimiteit van de collegebanken niet zouden hebben kunnen opdoen, en dat komt zeker niet door de eerste drie maanden.

quote:
Belasting is een gedwongen afdracht waar geen directe prestatie tegenover staat. Door er toch rechten aan te ontlenen, doe je af aan het karakter van een belasting. Wat jij zoekt, is een lening.
Nee, ik zoek eenmalige investering.

[ Bericht 0% gewijzigd door Arglist op 22-11-2010 13:54:34 ]
  maandag 22 november 2010 @ 13:53:03 #17
81187 ethiraseth
Fuck you, got mine
pi_89011046
quote:
11s.gif Op maandag 22 november 2010 13:48 schreef Arglist het volgende:

[..]

Een studievereniging = een faculteitsvereniging. Als je daar in het dagelijks bestuur, of in welke andere afdeling er van, wil moet je wel degelijk ingeschreven staan aan de faculteit. De faculteit geeft je ook een vergoeding, maar omdat je ook het collegegeld verplicht moet betalen gaat die vergoeding al op aan je collegegeld.
De grap is juist dat studieverenigingen tegenwoordig veel populairder zijn dan studentenvereniging, waarom wil je dat van studenten afpakken?
Glowmouse zal wel een van die mensen zijn die denkt dat studenten alleen maar feesten en 10 jaar lang niks doen op kosten van de staat. Dat mag niet van hem, want hij is een lullig arbeidersslaafje met een kutleven, dus moeten studenten dat ook zo snel mogelijk hebben. En dus krijg je maatregelen als die het kabinet nu wilt invoeren, want dat zijn populaire maatregelen bij het volk. Lekker andere mensen pakken en iedereen dwingen hetzelfde "leven" (voor zover je het dat kan noemen) te lijden.
pi_89011088
quote:
Nee, ik zoek eenmalige investering.
Je krijgt toch al een eenmalig investering van de staat? Daarna is het aan jou om de investering te doen.
Too lazy to be an evil genius..
PSN ID: Cheironnl
  maandag 22 november 2010 @ 13:56:14 #19
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_89011168
quote:
1s.gif Op maandag 22 november 2010 13:42 schreef ethiraseth het volgende:
Nu ik erover nadenk, ik ken echt niemand die in nominaal is afgestudeerd.
Ik heb econometrie gedaan (beta dus), en ken er best veel. In vier jaar heb ik iets van 384 ECTS gehaald.
quote:

Haha, Glowmouse heeft duidelijk alleen kansloze HBO-opleidingen gedaan als hij denkt dat je alleen de eerste maand iets leert. :D
Het ging over werk bij een studievereniging.
quote:
11s.gif Op maandag 22 november 2010 13:48 schreef Arglist het volgende:

[..]

De grap is juist dat studieverenigingen tegenwoordig veel populairder zijn dan studentenvereniging, waarom wil je dat van studenten afpakken? Dit is een landelijke ontwikkeling en over een paar jaar denk ik dat studieverenigingen de plaats van de studentenvereniging zullen overnemen en we naar een systeem als in Leuven gaan, wat mij betreft een geweldig systeem.
Die handvol voltijdsbestuursleden zullen best een hogere vergoeding krijgen als dat nodig is. Zelfs dat vind ik eigenlijk niet goed, omdat er niet voor iedereen gelijke kansen zijn (dat gaf je zelf al aan met "Ben je ooit afgewezen voor een bestuur of kamer").
  maandag 22 november 2010 @ 13:56:39 #20
172495 Arglist
Suum cuique tribuere
pi_89011185
quote:
1s.gif Op maandag 22 november 2010 13:54 schreef Cheiron het volgende:

[..]

Je krijgt toch al een eenmalig investering van de staat? Daarna is het aan jou om de investering te doen.
Die investering wordt nu aan allerlei beperkingen gebonden. Aan eisen waar 95% van de studenten niet aan voldoet/kan voldoen.
pi_89011265
quote:
Die investering wordt nu aan allerlei beperkingen gebonden. Aan eisen waar 95% van de studenten niet aan voldoet/kan voldoen.
Ik denk dat je dit overschat.
Too lazy to be an evil genius..
PSN ID: Cheironnl
  maandag 22 november 2010 @ 14:02:04 #22
172495 Arglist
Suum cuique tribuere
pi_89011401
quote:
1s.gif Op maandag 22 november 2010 13:56 schreef GlowMouse het volgende:

[..]

Ik heb econometrie gedaan (beta dus), en ken er best veel. In vier jaar heb ik iets van 384 ECTS gehaald.
Knap dat je 'iets van' 384 ECTS hebt gehaald, maar één afgeronde studie dan wel bachelor hebt, econometrie. Moet je niet met je extra werk en kennis pronken? Moet je niet zeggen dat je nog een economie bachelor hebt? ECTS zegt mij niks. Verder vind ik mensen die 'iets van' en dus niet precies weten hoeveel ECTS ze hebben nogal dubieus. Als je iets op je studie geeft dan weet je donders goed hoe je er voor staat en hoeveel ECTS je hebt. Maar misschien ligt dat aan mij.

quote:
Die handvol voltijdsbestuursleden zullen best een hogere vergoeding krijgen als dat nodig is. Zelfs dat vind ik eigenlijk niet goed, omdat er niet voor iedereen gelijke kansen zijn (dat gaf je zelf al aan met "Ben je ooit afgewezen voor een bestuur of kamer").
Een voltijdsbestuur bestond bij mij uit 4 studenten. Die 4 kregen een vergoeding. Verder zijn er wel degelijk voor iedereen gelijke kansen, je moet gewoon solliciteren. Als je niet geschikt wordt bevonden dan krijg, of iemand beter is, krijg je de functie ook niet, net zoals in 't echt.

[ Bericht 1% gewijzigd door Arglist op 22-11-2010 14:20:44 ]
  maandag 22 november 2010 @ 14:02:39 #23
172495 Arglist
Suum cuique tribuere
pi_89011418
quote:
14s.gif Op maandag 22 november 2010 13:58 schreef Cheiron het volgende:

[..]

De gemiddelde afstudeer leeftijd in Nederland is 26 jaar.
18+5 = 23. Dan heb je een gat van 3 jaar.
En dan heb ik het nog niet over de HBO'ers die instromen in de pre-master fase en hun stufi al op het HBO opgemaakt hebben.
  maandag 22 november 2010 @ 14:06:36 #24
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_89011561
quote:
1s.gif Op maandag 22 november 2010 14:02 schreef Arglist het volgende:

[..]

De gemiddelde afstudeer leeftijd in Nederland is 26 jaar.
18+5 = 23. Dan heb je een gat van 3 jaar.
En dan heb ik het nog niet over de HBO'ers die instromen in de pre-master fase en hun stufi al op het HBO opgemaakt hebben.
Dat gemiddelde komt door vijftigjarigen die nog aan een studie beginnen en die afronden als ze zestig zijn. Kwantielen zeggen meer.
  maandag 22 november 2010 @ 14:13:35 #25
172495 Arglist
Suum cuique tribuere
pi_89011774
quote:
1s.gif Op maandag 22 november 2010 14:06 schreef GlowMouse het volgende:

[..]

Dat gemiddelde komt door vijftigjarigen die nog aan een studie beginnen en die afronden als ze zestig zijn. Kwantielen zeggen meer.
Sinds wanneer worden gemiddelden zo hevig beïnvloedt door een maximum van laten we zeggen 200 mensen die per universiteit per jaar afstuderen? En dan ben ik nog hartelijk met mijn schatting.

Op een getal van 100.000 studenten is dat natuurlijk helemaal niets. Verbaast me toch van een econometrie student die in 4 jaar iets van 384 ECTS behaalde.

En inderdaad, kwantielen zeggen meer.
pi_89011867
Goed plan. Lijkt me een van de vele maatregelen voor het onderwijs.
  maandag 22 november 2010 @ 14:18:01 #27
81187 ethiraseth
Fuck you, got mine
pi_89011891
quote:
14s.gif Op maandag 22 november 2010 13:58 schreef Cheiron het volgende:

[..]

Ik denk het niet. Ga een universiteit in, gooi een steen een willekeurige kant op en de student die je raakt is vrijwel zeker iemand die niet nominaal afstudeert.
  maandag 22 november 2010 @ 14:20:40 #28
206937 Rubber_Johnny
Groter is altijd beter!!
pi_89011980
quote:
16s.gif Op maandag 22 november 2010 13:17 schreef GlowMouse het volgende:

[..]

Ik weet werkelijk niet hoe dit kabinet dit gaat invullen.

Een jaar niet ingeschreven telt niet als een jaar vertraging? En hoe vul je dat ' rekening houden met ziektes in? Ik hoop dat je dan niet een kneuterig extra jaartje moet doen, daar houden veel ziektes zich ook niet aan.

En dan heb ik het nog niet eens over technische studies.

quote:
1s.gif Op maandag 22 november 2010 13:17 schreef Conflict het volgende:
Als je goed leest kun je zien dat ik er onder bepaalde voorwaarden ook voorstander ben. Maar dan op een reële manier.

Zo als het nu gebeurt lijkt het wel op onderbuik-woede tegen ' die verrekte studentjes'
  maandag 22 november 2010 @ 14:20:55 #29
81187 ethiraseth
Fuck you, got mine
pi_89011986
quote:
1s.gif Op maandag 22 november 2010 14:16 schreef Citizen.Erased het volgende:
Goed plan. Lijkt me een van de vele maatregelen voor het onderwijs.
Een van de vele maatregelen om het onderwijs nog meer kapot te maken ja. Wat denk ej dat er gaat gebeuren als je universiteiten en hogescholen boetes geeft voor mensen die niet nominaal studeren? Ik gok erop dat we veel meer Inhollandjes krijgen en dat het niveau nog meer zal afdalen.

Het probleem zit hem in het financieringsmodel voor het onderwijs. Aangezien we scholen en universiteiten nu geld geven per afgestudeerde student, en gaan beboeten voor elke student die "te lang" studeert, is de enige logische gevolgtrekking dat het niveau omlaag gaat om zoveel mogelijk studenten in de voorgeschreven tijd een diploma te geven. De instituten hebben namelijk elke student hard nodig voor het geld wat ze opleveren, en ze gaan dus zeker niet naar minder studenten toe, want dan gaan ze financieel het niet meer bolwerken. Dit plan wordt dan ook de zoveelste ramp voor het Nederlandse onderwijs.
  maandag 22 november 2010 @ 14:22:23 #30
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_89012029
quote:
1s.gif Op maandag 22 november 2010 14:13 schreef Arglist het volgende:

[..]

Sinds wanneer worden gemiddelden zo hevig beïnvloedt door een maximum van laten we zeggen 200 mensen die per universiteit per jaar afstuderen? En dan ben ik nog hartelijk met mijn schatting.

Op een getal van 100.000 studenten is dat natuurlijk helemaal niets.
Als er jaarlijks 300 30+'ers afstuderen op een universiteit waar jaarlijks 3000 studenten afstuderen op hun 22'ste, dan wordt het gemiddelde makkelijk een jaar omhoog getrokken. 300 op 3000 is niet onrealistisch.
quote:
1s.gif Op maandag 22 november 2010 14:20 schreef Rubber_Johnny het volgende:

[..]

Ik weet werkelijk niet hoe dit kabinet dit gaat invullen.

Een jaar niet ingeschreven telt niet als een jaar vertraging? En hoe vul je dat ' rekening houden met ziektes in? Ik hoop dat je dan niet een kneuterig extra jaartje moet doen, daar houden veel ziektes zich ook niet aan.
Dat is nu bij studiefinanciering ook al goed geregeld.
  maandag 22 november 2010 @ 14:22:53 #31
81187 ethiraseth
Fuck you, got mine
pi_89012045
quote:
1s.gif Op maandag 22 november 2010 13:56 schreef GlowMouse het volgende:

[..]

Dan deed je dus een prutopleiding, anders was dat niet mogelijk. Je claimt nu namelijk dat je meer dan 5 jaar in 3 jaar deed. Kom op hè, ik weet dat op internet iedereen een pik van 21 centimeter heeft, maar je moet je opscheppen wel een beetje inperken om het geloofwaardig te houden. :D
pi_89012076
Juist daarom een van de punten die aangepakt dienen te worden. Over de gehele linie moeten dingen verbeterd worden.
  maandag 22 november 2010 @ 14:25:41 #33
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_89012144
quote:
1s.gif Op maandag 22 november 2010 14:22 schreef ethiraseth het volgende:

[..]

Dan deed je dus een prutopleiding, anders was dat niet mogelijk. Je claimt nu namelijk dat je meer dan 5 jaar in 3 jaar deed.
Dan is dan ook zeker een ander punt dat aangepakt moet worden. Maar beweren dat nominaal afstuderen onmogelijk is, of dat althans meer dan de helft van de studenten dat niet kan, is onwaarachtig.
  maandag 22 november 2010 @ 14:29:07 #34
172495 Arglist
Suum cuique tribuere
pi_89012263
quote:
1s.gif Op maandag 22 november 2010 14:25 schreef GlowMouse het volgende:

[..]

Dan is dan ook zeker een ander punt dat aangepakt moet worden. Maar beweren dat nominaal afstuderen onmogelijk is, of dat althans meer dan de helft van de studenten dat niet kan, is onwaarachtig.
Ik heb nooit iemand zo makkelijk zien toegeven dat zijn opleiding prut is. Meestal is een mens, en met recht, trots op zijn universitaire opleiding en probeer je de beschuldiger van repliek te dienen. Geen faculteit die zijn opleiding niet ophemelt en je enige trots meegeeft dat jij, de studenten, aan die faculteit hebt mogen studeren. Maar bij jou is dat dus duidelijk niet het geval. Of je liegt. Dat kan ook.
  maandag 22 november 2010 @ 14:31:57 #35
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_89012362
quote:
1s.gif Op maandag 22 november 2010 14:29 schreef Arglist het volgende:

[..]

Ik heb nooit iemand zo makkelijk zien toegeven dat zijn opleiding prut is. Meestal is een mens, en met recht, trots op zijn opleiding en probeer je de beschuldiger van repliek te dienen. Maar bij jou is dat dus duidelijk niet het geval. Of je liegt. Dat kan ook.
:') Opleidingen zijn trouwens niet makkelijker dan vroeger, dat moet wel gezegd worden. Dit heb ik weer van verscheidene professoren.
  maandag 22 november 2010 @ 14:33:57 #36
172495 Arglist
Suum cuique tribuere
pi_89012437
quote:
1s.gif Op maandag 22 november 2010 14:31 schreef GlowMouse het volgende:

[..]

:') Opleidingen zijn trouwens niet makkelijker dan vroeger, dat moet wel gezegd worden. Dit heb ik weer van verscheidene professoren.
Het is toch enigszins frappant dan wel opvallend te noemen, vind je niet? Iemand die denigrerend over mijn opleiding praat heeft er natuurlijk de ballen verstand van.
pi_89012458
Dit is nou een goede maatregel. De maatregel dat je een eventuele 2de studie helemaal zelf moet betalen, die is wel belachelijk. 'Een leven lang leren' zeggen ze dan..
  maandag 22 november 2010 @ 14:36:07 #38
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_89012510
quote:
1s.gif Op maandag 22 november 2010 14:33 schreef Arglist het volgende:

[..]

Het is toch enigszins frappant dan wel opvallend te noemen, vind je niet? Iemand die denigrerend over mijn opleiding praat heeft er natuurlijk de ballen verstand van.
Mijn opleidingen zijn volgens professoren toch al jaren achtereen de beste van Nederland, zegt Elsevier. Maar ik weet dat het niveau veel hoger had gekund, en dat is jammer. Meer ga ik er ook niet over zeggen, dat is offtopic. Pm maar als je interesse hebt.
  maandag 22 november 2010 @ 14:36:17 #39
172495 Arglist
Suum cuique tribuere
pi_89012516
-

[ Bericht 100% gewijzigd door Arglist op 22-11-2010 14:36:37 ]
  maandag 22 november 2010 @ 14:38:59 #40
172495 Arglist
Suum cuique tribuere
pi_89012607
quote:
1s.gif Op maandag 22 november 2010 14:36 schreef GlowMouse het volgende:

[..]

Mijn opleidingen zijn volgens professoren toch al jaren achtereen de beste van Nederland, zegt Elsevier. Maar ik weet dat het niveau veel hoger had gekund, en dat is jammer. Meer ga ik er ook niet over zeggen, dat is offtopic. Pm maar als je interesse hebt.
Ah de faculteit in Tilburg, inderdaad (?). Nou, dan zal jij natuurlijk een waar genie zijn want de schaak grootmeesters en internationaal meesters, die ook die studie doen, doen het lang niet zo goed als jij kan ik je zeggen. Hoewel dat ook met de sportieve plichten te maken heeft. Eenvoudig noemen ze het allerminst, toegeven dat 't prut is al helemaal niet.

En het is inderdaad offtopic, maar het toont wel aan dat niet iedereen een genie kan zijn als jij. Dit om meerdere redenen. Ziekte, sportieve plichten, motivatie gebrek, inspiratie gebrek, sociale plichten, maatschappelijke interesse, politieke interesse, geld gebrek, tijd gebrek, een ondernemend karakter, etc. Kan zo nog wel doorgaan.

Ik ben het eens dat er gekeken moet worden naar en er bezuinigd worden op het onderwijs, ook dat er gestimuleerd moet worden om in een kortere periode af te studeren, maar niet ten koste van alles, niet voor iedereen en niet op deze symbolische manier.

[ Bericht 3% gewijzigd door Arglist op 22-11-2010 14:51:48 ]
pi_89012646
Ze gaan ook bezuinigen op mensen die een tweede studie gaan doen of doorstuderen hè.
  maandag 22 november 2010 @ 14:44:02 #42
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_89012777
quote:
1s.gif Op maandag 22 november 2010 14:38 schreef Arglist het volgende:

[..]

Ah de faculteit in Tilburg, inderdaad (?). Nou, dan zal jij natuurlijk een waar genie zijn want de schaak grootmeesters, die ook die studie doen, doen het lang niet zo goed als jij kan ik je zeggen. Hoewel dat ook met de sportieve plichten te maken heeft. Eenvoudig noemen ze het allerminst.
Inderdaad. Toevallig ken ik iemand met een paar meestertitels, en als hij zijn scriptie iets sneller had geschreven, was hij gewoon nominaal klaar geweest. Eenvoudig noem ik het ook niet, prut ook niet, maar het niveau had makkelijk een stuk hoger gekund.
  maandag 22 november 2010 @ 14:44:41 #43
206937 Rubber_Johnny
Groter is altijd beter!!
pi_89012801
Soms heb ik het idee dat dit kabinet, en dan vooral de PVV sectie een hekel heeft aan de woorden 'academische vorming' 'kennis' ' kritisch nadenken' en er glunderend op bezuinigt.

haha kijk die verwende studentjes eens! :')
  maandag 22 november 2010 @ 14:48:40 #44
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_89012945
quote:
1s.gif Op maandag 22 november 2010 14:34 schreef Tja..1986 het volgende:
Dit is nou een goede maatregel.
Nou nee

Het bied studenten veel minder tot geen mogelijkheden om hun studietijd vrij in te delen en hun studie te combineren met werk, bedrijf, bestuursfucntie, topsport, politieke activiteiten etc. Dit omdat studenten in dit systeem in een rigide gestelde periode klaar moeten zijn. En dat is erg schadelijk voor de samenleving uiteindelijk.

Wat er eigenlijk zou moeten gebeuren is dat de student gaat betalen voor de onderwijsvoorzieningen die hij of zijn afneemt. Als een student dan een half jaar ergens anders mee bezig is en geen gebruik maakt van voorzieningen dat kost hij ook geen geld.
  maandag 22 november 2010 @ 14:55:03 #45
172495 Arglist
Suum cuique tribuere
pi_89013185
quote:
1s.gif Op maandag 22 november 2010 14:44 schreef GlowMouse het volgende:

[..]

Inderdaad. Toevallig ken ik iemand met een paar meestertitels, en als hij zijn scriptie iets sneller had geschreven, was hij gewoon nominaal klaar geweest. Eenvoudig noem ik het ook niet, prut ook niet, maar het niveau had makkelijk een stuk hoger gekund.
Ik vind je toch opvallend in deze discussie als alumnus(?) van de UvT want als er één universiteit waarde hecht aan het belang van nevenactiviteiten, academische ontwikkeling, internationale ontwikkeling, en langer studeren dan is het de UvT wel. In elke rede, in elke toespraak van welke faculteit dan ook wordt dit aangehaald. Kritisch academisch denken en analyseren is lastig te leren als je alleen in de boeken zit. De puzzelstukjes vallen pas in de praktijk vaak op hun plaats. De neven activiteiten worden dan ook aangeraden zodat de stukjes ook tijdens je studie op de juiste plaats vallen.
  maandag 22 november 2010 @ 14:58:31 #46
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_89013324
quote:
1s.gif Op maandag 22 november 2010 14:55 schreef Arglist het volgende:

[..]

Ik vind je toch opvallend in deze discussie want als er één universteit waarde hecht aan het belang van nevenactiviteiten, academische ontwikkeling, en langer studeren dan is het de UvT wel. In elke rede, in elke toespraak van welke faculteit dan ook wordt dit aangehaald.
Promovendus. Langer studeren hoort toch echt niet bij de UvT, lees bv. http://rector.uvt.nl/2009(...)ngrijke-bijzaak.html
  maandag 22 november 2010 @ 15:01:53 #47
172495 Arglist
Suum cuique tribuere
pi_89013447
quote:
1s.gif Op maandag 22 november 2010 14:58 schreef GlowMouse het volgende:

[..]

Ik zal de UvT niet snel op consequent gedrag betrappen. Maar langer studeren hoort toch echt niet bij de UvT, lees bv. http://rector.uvt.nl/2009(...)ngrijke-bijzaak.html
Nou dan ben ik benieuwd hoe jij aan die conclusie bent gekomen, want toevallig doelde ik ook mede op deze rede van Eijlander van begin vorig jaar, die niet in zijn geheel staat omdat het hier alleen om 't BSA gaat. De kern van zijn boodschap was dat je moest leren plannen en je zo breed mogelijk moest ontwikkelen, als je achterstand oploopt in het eerste jaar krijg je een probleem met je tijd en dus met je ontwikkeling. Natuurlijk streven ze naar kwaliteit.
  maandag 22 november 2010 @ 15:08:43 #48
8369 speknek
Another day another slay
pi_89013718
Ik vraag me af in hoeverre het nou echt een bezuinigingsmaatregel is. Zo'n grote last zijn zittenblijvers ook weer niet voor de docenten, als je het op uren bekijkt, toch kunnen universiteiten al nauwelijks rondkomen (eigenlijk niet, vrijwel iedereen staat in het rood). Alles wat de overheid dus niet aan subsidie aan slechte studenten geeft, moet alsnog naar de universiteiten gaan. De kosten per student per jaar gaan dus omhoog zodra studenten nominaler gaan lopen. Of je moet nog meer in het docentenbestand gaan snijden, maar dan blijft er helemaal geen kwaliteit in de studie meer over.

De enige reden die ik kan bedenken is dat de overheid hoopt dat meer mensen met een bachelor gaan sjesen, omdat de Nederlander overgekwalificeerd is. Dat is ook de reden waarom de harde knip is ingevoerd. Ik weet niet of we dat als land wel zouden moeten willen.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
  maandag 22 november 2010 @ 15:09:52 #49
172495 Arglist
Suum cuique tribuere
pi_89013764
quote:
1s.gif Op maandag 22 november 2010 15:08 schreef speknek het volgende:
Ik vraag me af in hoeverre het nou echt een bezuinigingsmaatregel is. Zo'n grote last zijn zittenblijvers ook weer niet voor de docenten, als je het op uren bekijkt, toch kunnen universiteiten al nauwelijks rondkomen (eigenlijk niet, vrijwel iedereen staat in het rood). Alles wat de overheid dus niet aan subsidie aan slechte studenten geeft, moet alsnog naar de universiteiten gaan. De kosten per student per jaar gaan dus omhoog zodra studenten nominaler gaan lopen. Of je moet nog meer in het docentenbestand gaan snijden, maar dan blijft er helemaal geen kwaliteit in de studie meer over.

De enige reden die ik kan bedenken is dat de overheid hoopt dat meer mensen met een bachelor gaan sjesen, omdat de Nederlander overgekwalificeerd is. Dat is ook de reden waarom de harde knip is ingevoerd. Ik weet niet of we dat als land wel zouden moeten willen.
Van het totaalbudget gaat 60% weg aan loonkosten. Universiteiten zijn net voetbalclubs.
  maandag 22 november 2010 @ 15:11:16 #50
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_89013823
quote:
1s.gif Op maandag 22 november 2010 15:01 schreef Arglist het volgende:

[..]

Nou dan ben ik benieuwd hoe jij aan die conclusie bent gekomen, want toevallig doelde ik ook mede op deze rede van Eijlander van begin vorig jaar, die niet in zijn geheel staat omdat het hier alleen om 't BSA gaat. De kern van zijn boodschap was dat je moest leren plannen en je zo breed mogelijk moest ontwikkelen, als je achterstand oploopt in het eerste jaar krijg je een probleem met je tijd en dus met je ontwikkeling. Natuurlijk streven ze naar kwaliteit.
Mijn ervaring is dat er soms onverwachte dingen gebeuren om mensen maar in vier jaar klaar te laten zijn. Zonder bijzondere omstandigheden worden regels opzij geschoven, en de norm van sommige tentamens wordt achteraf aan de resultaten aangepast.
  maandag 22 november 2010 @ 15:12:35 #51
206937 Rubber_Johnny
Groter is altijd beter!!
pi_89013867
quote:
1s.gif Op maandag 22 november 2010 15:08 schreef speknek het volgende:

De VVD-er hoopt dat het diplomaatje van dochter Anne-Fleur weer wat waard wordt. Het is toch wat met al die concurrentie, iedereen met hersens mag studeren vandaag!
  maandag 22 november 2010 @ 15:15:27 #52
81187 ethiraseth
Fuck you, got mine
pi_89013967
quote:
1s.gif Op maandag 22 november 2010 15:12 schreef Rubber_Johnny het volgende:

[..]

De VVD-er hoopt dat het diplomaatje van dochter Anne-Fleur weer wat waard wordt. Het is toch wat met al die concurrentie, iedereen met hersens mag studeren vandaag!
Krijg ook sterk de indruk dat dit weer echt een VVD-plan is. Vooral hilarisch natuurlijk omdat Rutte iets van 7 jaar deed over zijn studie geschiedenis, onder andere omdat hij dingen ernaast deed. maar ey, aangezien Rutte een premier is die een kabinet leidt dat er vooral is voor de babyboomers is het natuurlijk logisch dat alles wat de oude generatie wel mocht de jongeren wordt ontnomen onder het mom van bezuinigingen.
  maandag 22 november 2010 @ 15:17:33 #53
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_89014043
Nee dit is een plan van het CDA. Dit komt recht uit hun programma.
  maandag 22 november 2010 @ 15:18:13 #54
8369 speknek
Another day another slay
pi_89014058
En de Harde Knip was een Plasterk-maatregel.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
  maandag 22 november 2010 @ 15:21:27 #55
81187 ethiraseth
Fuck you, got mine
pi_89014138
quote:
1s.gif Op maandag 22 november 2010 15:17 schreef Hexagon het volgende:
Nee dit is een plan van het CDA. Dit komt recht uit hun programma.
Welp, oke, dan neem ik dat terug.

Staat in het kabinetsprogramma wel nog dingen over Nederland Kennisland en dat we een hoogopgeleide bevolking moeten hebben, of is dat ook heel handig weer geschrapt? 8-)
pi_89014287
De oplossing voor de kenniseconomie: mensen drie jaar laten studeren en als ze één jaar langer er over doen direct kwalificeren als 'langstudeerder' en af laten scholieren bij InHolland middels het 'speciale traject'. Heb je straks duizenden halfafgescholierde figuren die de arbeidsmarkt gaan vervuilen met hun onwaardige diploma's en tegelijkertijd de terecht behaalde diploma's doen devalueren. :Y
Ons soort mensen, trapt reeds jaren blij van zin, het vuile plebs de modder in.
Ons soort mensen, steunpilaar van vaderland en koningin.
  maandag 22 november 2010 @ 15:39:18 #57
172495 Arglist
Suum cuique tribuere
pi_89014759
quote:
Nu ik erover nadenk, ik ken echt niemand die in nominaal is afgestudeerd. Ik heb een bachelor in een WO-alfa studie en ik was met 3 jaar en 3 maanden een van de snelste van mijn jaar en alle jaren boven mij waaruit ik mensen kende. Laat staan hoe het bij beta-studies is. Maar ach, dat Nederlandse kabinetten een hekel hebben aan studenten is al decennia lang aan de gang. En nu de VVD er is moet studeren natuurlijk wel weer financieel onaantrekkelijk worden gemaakt, want alleen de rijken mogen nog studeren in hun ogen.

Daarnaast is dit wel heel draconisch. Het is dus niet meer toegestaan om een verkeerde studiekeuze te maken zonder dat daar hele dure boetes aan vastzitten. Erg leuk, blijkbaar verwacht het kabinet dat 16/17 jarige pubers de juiste keuze voor hun toekomst kunnen maken. Dit zijn dus mensen die we als samenleving niet in staat achten om op een knopje te drukken tijdens verkiezingen, maar die we wel in staat achten dit soort beslissingen te nemen? Kom op zeg. :')
Toevallig, hoewel het niet zo toevallig is, ken ik ook niemand die nominaal is afgestuurd omdat je dat ook gewoon niet zou moeten willen. Je wil niet op je 22ste de arbeidsmarkt op, sterker nog, de arbeidsmarkt wil je ook niet op je 22ste hebben, 24/25 is een prima leeftijd. De mensen die nominaal kunnen afstuderen doen dit bewust niet maar gaan liever een tweede bachelor/master (vaak een paar aanvullende vakken) doen, in het buitenland studeren (zelf heb ik in een semester in Bologna en Zuid-Afrika gestudeerd), aan de slag bij een verenging, in de faculteitsraad/universiteitsraad, of duizenden andere mogelijkheden die ze hebben, en dit niet alleen met de reden dat het studentenleven zo leuk is, maar gewoon met het oog op de toekomst en een zo breed mogelijke ontwikkeling. Zulke mensen blijven ook vaak hangen op de faculteit en dat is alleen maar ten behoeve van de faculteit en uiteindelijk de kwaliteit van het onderwijs zelf.

Daarnaast zijn er In mijn vrienden groep, maar in elke vriendengroep of 6 vwolichting, ook mensen die zeker een, of zelfs twee keer van studie zijn veranderd, en dus onder de categorie 'langstudeerders' vallen, terecht, maar de oorzaak daarvoor ligt volgens mij primair bij het voortgezet onderwijs wat tekort komt op alle mogelijke fronten en niet direct bij het universitair onderwijs. Studenten zijn tegenwoordig ook het product en tevens slachtoffer van de walgelijke tweede fase.

Verder ken ik toevallig, of misschien wederom niet zo heel toevallig, geen een studenten of oud-student die het eens is met deze maatregelen. Ook uitgesproken VVD-stemmers niet of mensen die dit kabinet een warm hart toedragen of op zijn minst een kans gunnen.

[ Bericht 0% gewijzigd door Arglist op 22-11-2010 16:02:45 ]
  maandag 22 november 2010 @ 15:57:18 #58
247161 ikke043
pi_89015606
quote:
1s.gif Op maandag 22 november 2010 15:39 schreef Arglist het volgende:

Verder ken ik toevallig, of misschien wederom niet zo heel toevallig, geen een studenten of oud-student die het eens is met deze maatregelen. Ook uitgesproken VVD-stemmers niet.
Ik ben 2de jaars en vvd stemmer, dus nu ken je er één ;)
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Don't know where to go
But I lock and load
Moon explode
  maandag 22 november 2010 @ 15:59:06 #59
172495 Arglist
Suum cuique tribuere
pi_89015668
quote:
1s.gif Op maandag 22 november 2010 15:57 schreef ikke043 het volgende:

[..]

Ik ben 2de jaars en vvd stemmer, dus nu ken je er één ;)
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Nee ik ken je niet.

Ook zie ik nu hierboven dat het een CDA plan is. CDA'ers ken ik eigenlijk helemaal niet.
  maandag 22 november 2010 @ 15:59:50 #60
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_89015700
Vergeten we het plan niet om studenten na hun bachelor al te laten stoppen? Daar zit natuurlijk de echte bezuiniging.
pi_89016212
Dan heb je een halve opleiding, daar zit ook niemand op te wachten.
  maandag 22 november 2010 @ 16:51:47 #62
81187 ethiraseth
Fuck you, got mine
pi_89017834
Bedrijven zitten vast te wachten op mensen met alleen een WO bachelor ja. :')
  maandag 22 november 2010 @ 16:55:29 #63
8369 speknek
Another day another slay
pi_89018018
Nouja op het moment niet omdat je dan als afhaker geldt. Maar de wetenschappelijke kwaliteiten die je opdoet in je master zijn voor de meeste bedrijven en functies niet erg relevant.

In Amerika is de scheiding ook wat geaccepteerder, tussen undergraduate en postgrad, en dat is ook waar het Bologna proces naartoe wilde.

[ Bericht 14% gewijzigd door speknek op 22-11-2010 17:00:46 ]
  maandag 22 november 2010 @ 16:57:00 #64
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_89018079
quote:
1s.gif Op maandag 22 november 2010 16:51 schreef ethiraseth het volgende:
Bedrijven zitten vast te wachten op mensen met alleen een WO bachelor ja. :')
Nouja wanneer er veel mensen om financiele redenen afhaken dan wordt het vast wel weer acceptabel

Maar het gemiddelde niveau van NL gaat er iig niet op vooruit.
  maandag 22 november 2010 @ 17:36:34 #65
165633 eriksd
The grand facade...
pi_89019586
quote:
1s.gif Op maandag 22 november 2010 15:12 schreef Rubber_Johnny het volgende:

[..]

En iedereen zonder ook. En dat is het probleem.
Op donderdag 11 oktober 2012 19:49 schreef Tem het volgende:
Bis bis bis
Op maandag 17 december 2012 22:25 schreef KoosVogels het volgende:
Wij krijgen niks voor kerst van de baas. Alleen een trap onder de reet en een stuk steenkool.
  maandag 22 november 2010 @ 17:43:09 #66
172495 Arglist
Suum cuique tribuere
pi_89019894
quote:
1s.gif Op maandag 22 november 2010 17:36 schreef eriksd het volgende:

[..]

Maar dat probleem is makkelijk op te lossen. Toelatingsexamens of een verhoging van het BSA.
  maandag 22 november 2010 @ 17:46:43 #67
206937 Rubber_Johnny
Groter is altijd beter!!
pi_89020065
quote:
1s.gif Op maandag 22 november 2010 17:36 schreef eriksd het volgende:

[..]

De oplossing is zo simpel.

Stufie een gift voor iedereen die niet langer dan een jaar vertraging heeft en meer dan een 7,5 gemiddeld staat (bij alfa studies) of een 7 (bij beta studies).

De rest moet maar lenen.
  maandag 22 november 2010 @ 17:47:22 #68
165633 eriksd
The grand facade...
pi_89020095
quote:
1s.gif Op maandag 22 november 2010 17:46 schreef Rubber_Johnny het volgende:

[..]

De oplossing is zo simpel.

Stufie een gift voor iedereen die niet langer dan een jaar vertraging heeft en meer dan een 7,5 gemiddeld staat (bij alfa studies) of een 7 (bij beta studies).

De rest moet maar lenen.
Zijn we het zowaar eens.
Op donderdag 11 oktober 2012 19:49 schreef Tem het volgende:
Bis bis bis
Op maandag 17 december 2012 22:25 schreef KoosVogels het volgende:
Wij krijgen niks voor kerst van de baas. Alleen een trap onder de reet en een stuk steenkool.
  maandag 22 november 2010 @ 18:03:57 #69
81187 ethiraseth
Fuck you, got mine
pi_89020705
Hmm ja, en dan krijgen we daarna weer werkgevers die zeuren dat studenten niks buiten hun studie hebben gedaan (dat doen ze nu al namelijk), want ja, een 7,5 te halen is echt niet zo makkelijk, ook niet bij alfa-studies (want daar valt simpelweg minder voor te leren dan bij een beta-studie, maar het is meer iets wat je moet kunnen).
  maandag 22 november 2010 @ 18:04:18 #70
79102 Pool
Noord noch Zuid
pi_89020722
quote:
1s.gif Op maandag 22 november 2010 16:55 schreef speknek het volgende:
Nouja op het moment niet omdat je dan als afhaker geldt. Maar de wetenschappelijke kwaliteiten die je opdoet in je master zijn voor de meeste bedrijven en functies niet erg relevant.
Dat is bij veel masters ook niet zo. Bij grote studies als rechten en bedrijfseconomie doe je juist pas in de master het specialisme waar juist het bedrijfsleven op zit te wachten. Bij rechten krijg je zonder master niet eens 'civiel effect', het vereiste om advocaat/rechter/OvJ te worden. En bij bedrijfseconomie kies je pas in de master specifiek voor accountancy/strategie/financieel/marketing. Zo zijn er nog wel meer studies, ook bij psychologie bijvoorbeeld, waar je pas in de master specialist in een bepaald gebied wordt.
pi_89020740
quote:
1s.gif Op maandag 22 november 2010 13:53 schreef ethiraseth het volgende:

[..]

Glowmouse zal wel een van die mensen zijn die denkt dat studenten alleen maar feesten en 10 jaar lang niks doen op kosten van de staat. Dat mag niet van hem, want hij is een lullig arbeidersslaafje met een kutleven, dus moeten studenten dat ook zo snel mogelijk hebben. En dus krijg je maatregelen als die het kabinet nu wilt invoeren, want dat zijn populaire maatregelen bij het volk. Lekker andere mensen pakken en iedereen dwingen hetzelfde "leven" (voor zover je het dat kan noemen) te lijden.
Ik ben het zowaar met je eens :D
'Wish I was old and a little sentimental'
Porcupine Tee - Normal
  maandag 22 november 2010 @ 18:05:55 #72
81187 ethiraseth
Fuck you, got mine
pi_89020772
Er is echt geen enkele reden om al deze zinloze bezuinigingen door te voeren, behalve dan dat we het Nederlandse onderwijs nog wat slechter gaan maken. Het gros van de studenten studeert al in een vrij rap tempo af, het aantal dat twee studies doet is verwaarloosbaar en het enige wat je gaat krijgen met maatregelen als dit is dat mensen de makkelijkste vakken gaan kiezen om maar te zorgen dat ze op tijd kunnen afstuderen.
  maandag 22 november 2010 @ 18:09:05 #73
79102 Pool
Noord noch Zuid
pi_89020873
quote:
1s.gif Op maandag 22 november 2010 18:05 schreef ethiraseth het volgende:
Er is echt geen enkele reden om al deze zinloze bezuinigingen door te voeren, behalve dan dat we het Nederlandse onderwijs nog wat slechter gaan maken. Het gros van de studenten studeert al in een vrij rap tempo af, het aantal dat twee studies doet is verwaarloosbaar en het enige wat je gaat krijgen met maatregelen als dit is dat mensen de makkelijkste vakken gaan kiezen om maar te zorgen dat ze op tijd kunnen afstuderen.
En erger nog, je geeft de onderwijsinstellingen nog meer prikkels om in te teren op het moeilijk meetbare criterium (kwaliteit/niveau) en te scoren op de makkelijk meetbare criteria (aantal studenten/snelheid van afstuderen).
  maandag 22 november 2010 @ 18:16:39 #74
172495 Arglist
Suum cuique tribuere
pi_89021120
quote:
7s.gif Op maandag 22 november 2010 18:09 schreef Pool het volgende:

[..]

En erger nog, je geeft de onderwijsinstellingen nog meer prikkels om in te teren op het moeilijk meetbare criterium (kwaliteit/niveau) en te scoren op de makkelijk meetbare criteria (aantal studenten/snelheid van afstuderen).
Daar maak ik me geen dan weer geen zorgen over omdat ik toch het gevoel heb dat er in het onderwijs toch verstandigere mensen dan in de politiek zitten.
  maandag 22 november 2010 @ 18:26:10 #75
79102 Pool
Noord noch Zuid
pi_89021469
quote:
1s.gif Op maandag 22 november 2010 18:16 schreef Arglist het volgende:

[..]

Daar maak ik me geen dan weer geen zorgen over omdat ik toch het gevoel heb dat er in het onderwijs toch verstandigere mensen dan in de politiek zitten.
Juist geen verstandige mensen, maar mensen met een sterke beroepseer. 'Verstandige' mensen, in de zin van 'homo economicus' kunnen beter hun scriptiekandidaat snel laten afstuderen, niet te moeilijk doen over niveau en de betreffende student een hoog cijfer meegeven.

Immers:
-de docent is z'n kandidaat kwijt en kan verder aan de eigen publicatie waar die op afgerekend wordt
-de werkgever is blij, want die krijgt de diplomavergoeding en geen boete wegens de trage student: de werkgever zal dus geneigd zijn de docenten te belonen met goede functioneringsgesprekken/promoties
- de student zal de onderwijsinstelling goed evalueren, vanwege het snel en goed behaalde cijfer

Kortom, verstandige docenten handelen in dit systeem zoals de docenten van InHolland. De kwaliteit moet komen van onverstandige docenten met beroepseer.

Lees anders Freakonomics, eerste hoofdstuk, over de cheatende basisschoolleraren in Chicago.
  maandag 22 november 2010 @ 18:30:50 #76
172495 Arglist
Suum cuique tribuere
pi_89021673
quote:
7s.gif Op maandag 22 november 2010 18:26 schreef Pool het volgende:

[..]

Juist geen verstandige mensen, maar mensen met een sterke beroepseer. 'Verstandige' mensen, in de zin van 'homo economicus' kunnen beter hun scriptiekandidaat snel laten afstuderen, niet te moeilijk doen over niveau en de betreffende student een hoog cijfer meegeven.

Immers:
-de docent is z'n kandidaat kwijt en kan verder aan de eigen publicatie waar die op afgerekend wordt
-de werkgever is blij, want die krijgt de diplomavergoeding en geen boete wegens de trage student: de werkgever zal dus geneigd zijn de docenten te belonen met goede functioneringsgesprekken/promoties
- de student zal de onderwijsinstelling goed evalueren, vanwege het snel en goed behaalde cijfer

Kortom, verstandige docenten handelen in dit systeem zoals de docenten van InHolland. De kwaliteit moet komen van onverstandige docenten met beroepseer.

Lees anders Freakonomics, eerste hoofdstuk, over de cheatende basisschoolleraren in Chicago.
Verstandig, als in het niet zijn van een homo economicus, althans, zo heb ik het zelf nooit ervaren en heb alleen wijze taal gehoord. Heb ook geen enkele reden om te vermoeden dat ze niet geloven in wat ze zeggen en/of juist het tegengestelde doen. Kortom, mensen met een hoge beroepsethiek. Ik heb toch echt het gevoel dat zij bestaan en op onze universiteiten rondlopen. Vandaar dat ik me geen zorgen maak.

Instellingen als InHolland hebben geen langdurig bestaan en/of traditie. Daar zullen dit soort praktijken inderdaad eerder voorkomen.
  maandag 22 november 2010 @ 18:39:50 #77
244521 Schenkstroop
De Echte! sinds 1985
pi_89022023
Mijn nichtje doet IO. Schijnt dat je bij deze studie er standaard een paar jaar langer over doet. Of wordt daar rekening mee gehouden?
heksehiel: Je hebt gelijk. Het gaat wel degelijk ook om het uiterlijk! Een mooi innerlijk word ik niet geil van namelijk.
P.F: Als ik 50+ ben doe ik het ook wel voor het innerlijk, maar nu het nog kan, ga ik ook voor uiterlijk
  maandag 22 november 2010 @ 18:48:43 #78
81187 ethiraseth
Fuck you, got mine
pi_89022421
Natuurlijk niet. Zowel de rechtenstudent die ongeveer de laagste studielast van alle studies heeft tot aan de student geneeskunde, iedereen moet nominaal afstuderen of fors gaan betalen. Wat ook weer tot gevolg zal hebben dat mensen alleen nog maar voor studies kiezen die een hoge mate van baangarantie en hoog inkomen geven. Wat weer zal zorgen voor weer een afname van de alfa-studies. Maar dat is ook wat dit kabinet wilt, dus dat zal geen probleem zijn.

En wat Pool zegt denk ik ook: dit allemaal zal leiden tot nog lager niveau, want het enige criterium om geld te krijgen is nog hoe snel een student afstudeert. kwaliteit wordt niet gemeten, alleen kwantiteit.
pi_89022902
quote:
1s.gif Op maandag 22 november 2010 18:48 schreef ethiraseth het volgende:
En wat Pool zegt denk ik ook: dit allemaal zal leiden tot nog lager niveau, want het enige criterium om geld te krijgen is nog hoe snel een student afstudeert. kwaliteit wordt niet gemeten, alleen kwantiteit.
Dan moeten ze daar toch ook vanaf. Maar dan moet je wel mensen die het niveau niet hebben teleur durven stellen en niet het niveau aan die mensen aanpassen.
  maandag 22 november 2010 @ 19:12:03 #80
244521 Schenkstroop
De Echte! sinds 1985
pi_89023596
quote:
1s.gif Op maandag 22 november 2010 18:48 schreef ethiraseth het volgende:
Natuurlijk niet. Zowel de rechtenstudent die ongeveer de laagste studielast van alle studies heeft tot aan de student geneeskunde, iedereen moet nominaal afstuderen of fors gaan betalen. Wat ook weer tot gevolg zal hebben dat mensen alleen nog maar voor studies kiezen die een hoge mate van baangarantie en hoog inkomen geven. Wat weer zal zorgen voor weer een afname van de alfa-studies. Maar dat is ook wat dit kabinet wilt, dus dat zal geen probleem zijn.

Ik schiet mezelf in de voeten maar er valt wel iets te zeggen voor studenten die razendsnel dingen begrijpen en vliegensvlug werk afmaken. Zij zijn gewoon slim, ontzettend slordig maar slim. Een paar van die jongens meegemaakt, en daar valt niet mee samen te werken. Omdat zij rats rats vragen beantwoorden terwijl ik de vraag nog moest lezen. Maar die gasten zijn slim, die nemen echt de kortste route. En naar mijn ervaring zijn dat juist de beta-types.

Wacht ik ben in de war, ik begreep je verkeerd.

[ Bericht 0% gewijzigd door Schenkstroop op 22-11-2010 19:25:31 ]
heksehiel: Je hebt gelijk. Het gaat wel degelijk ook om het uiterlijk! Een mooi innerlijk word ik niet geil van namelijk.
P.F: Als ik 50+ ben doe ik het ook wel voor het innerlijk, maar nu het nog kan, ga ik ook voor uiterlijk
  maandag 22 november 2010 @ 19:26:03 #81
81187 ethiraseth
Fuck you, got mine
pi_89024292
Het lijkt me prima als het niveau wordt opgehoogd (wat zeker op het HBO kan, en ook de universiteit valt nog best te verbeteren) en er dingen als bindende studieadviezen komen, maar dan moeten wel dingen als nominaal moeten afstuderen en meer betalen voor tweede studies weg en de financiering van onderwijsinstituten niet meer verlopen via het aantal afgestudeerden. Nu krijgen we alles behalve hoog niveau, omdat de overheid liever geld aan HRA besteed dan aan de mensen die in de toekomst de belastingcenten opbrengen.

Het is al zo ver dat ik mijn zusje, die nu in 6 vwo zit, heb aangeraden om ook naar Belgische universiteiten als Antwerpen, Gent en Leuven te kijken, simpelweg omdat ze daar niet moeilijk doen over dit soort dingen. Zat net nog eens even te kijken op de site van de Universiteit Gent en daar zijn ze zelfs al bezig om een hoop masters weer te verlengen naar 2 jaar, ook buiten de beta-studies. Dat zijn nou ontwikkelingen in het onderwijs die nodig zijn, niet dat fabrieksmatig studenten afleveren wat Nederland wilt doen.
pi_89024606
De kwaliteit van het onderwijs moet op alle niveaus omhoog. Ik zou beginnen met de lagere niveaus (het beroepsonderwijs), mensen die daar met een diploma weglopen zijn in veel gevallen niet interessant voor het bedrijfsleven.

In mijn ogen krijg je pas een hoog niveau als je mensen kan teleurstellen en dan loop je vaak tegen bezwaren aan. De universiteit moet gewoon voor de besten weggelegd zijn en niet voor iedere hbo'er die iets extra's wil gaan doen.
pi_89025694
Je krijgt een grote zak met geld van de staat waarmee je 'mag' studeren, en als tegenprestatie wordt er van je verwacht dat je de gang er een beetje in houdt. Zo raar is dat toch niet? Alleen die boete als je er te lang over doet moeten ze niet aan het opleidingsinstituut geven maar aan de student, anders werkt het inderdaad in de hand dat universiteiten studenten 'laten afstuderen' omdat het ze anders geld kost.
Brutalen hebben de halve wereld; doe mij die andere helft dan maar
  maandag 22 november 2010 @ 20:15:52 #84
81187 ethiraseth
Fuck you, got mine
pi_89026398
En als je de gang er niet in houdt dan krijg je geen studiefinanciering meer en betaal je 1700 euro per jaar helemaal zelf. Wat al voldoende afschrikwekkend werkt voor de meeste mensen.
pi_89048930
Ik vind dit zo'n goed idee! Eindelijk eens de zweep over die luie kutstudenten. Geen bier drinken, maar studeren. Ik walg van de werkhouding van de gemiddelde Nederlandse student. Wat mij betreft gaan we de Amerikaanse kant op: veel betalen voor je studie, dan laat je het wel uit je hoofd te gaan lanterfanten.
  dinsdag 23 november 2010 @ 13:02:51 #86
172495 Arglist
Suum cuique tribuere
pi_89048991
quote:
1s.gif Op dinsdag 23 november 2010 13:00 schreef RQPS het volgende:
Ik vind dit zo'n goed idee! Eindelijk eens de zweep over die luie kutstudenten. Geen bier drinken, maar studeren. Ik walg van de werkhouding van de gemiddelde Nederlandse student. Wat mij betreft gaan we de Amerikaanse kant op: veel betalen voor je studie, dan laat je het wel uit je hoofd te gaan lanterfanten.

America, HELL YEAH!
pi_89049200
quote:
14s.gif Op maandag 22 november 2010 20:15 schreef ethiraseth het volgende:
En als je de gang er niet in houdt dan krijg je geen studiefinanciering meer en betaal je 1700 euro per jaar helemaal zelf. Wat al voldoende afschrikwekkend werkt voor de meeste mensen.
1700 plus 3000 instellingsgeld ja. :{
pi_89050529
quote:
1s.gif Op maandag 22 november 2010 18:39 schreef Schenkstroop het volgende:
Mijn nichtje doet IO. Schijnt dat je bij deze studie er standaard een paar jaar langer over doet. Of wordt daar rekening mee gehouden?
Dat is een kwestie van mentaliteit. Naarmate meer studiegenoten er langer over doen dan nominaal, hoe normaler het wordt, hoe lager de prikkel om zelf nominaal af te studeren. Mijn overtuiging, na het vergelijken met wat sommige buitenlandse universiteiten van studenten vragen, is dat nominaal afstuderen prima te doen is als de student zijn tijd beter benut.

Ik ben zelf zeker niet het ideale voorbeeld van een student maar daar zal ik de gevolgen van moeten dragen. Zij het door hoger collegegeld of slechtere positie op de arbeidsmarkt. Eigen schuld. ;(
The problem is not the occupation, but how people deal with it.
  dinsdag 23 november 2010 @ 13:58:25 #89
172495 Arglist
Suum cuique tribuere
pi_89050926
quote:
1s.gif Op dinsdag 23 november 2010 13:48 schreef waht het volgende:

[..]

Dat is een kwestie van mentaliteit. Naarmate meer studiegenoten er langer over doen dan nominaal, hoe normaler het wordt, hoe lager de prikkel om zelf nominaal af te studeren. Mijn overtuiging, na het vergelijken met wat sommige buitenlandse universiteiten van studenten vragen, is dat nominaal afstuderen prima te doen is als de student zijn tijd beter benut.

Ik ben zelf zeker niet het ideale voorbeeld van een student maar daar zal ik de gevolgen van moeten dragen. Zij het door hoger collegegeld of slechtere positie op de arbeidsmarkt. Eigen schuld. ;(
Nominaal afstuderen is mogelijk, maar niemand wil dat, universiteiten nemen openlijk stelling tegen een minimale studieperiode. Het klopt dat er wordt gehamerd op een goede tijdsindeling en dat je geen onnodige vertraging oploopt, maar ze adviseren ook dat je jezelf zo veel mogelijk verbreedt, internationaal richt, en actief bent in het verenigingsleven. Dit gaat automatisch gepaard met niet nominaal afstuderen. Verder heb je er op de arbeidsmarkt geen last van hoor, tenzij je in de categorie 26+ valt, meteen na je vwo bent begonnen, en maar een studie afgerond hebt. Maar dat is ook weer per studie verschillend denk ik, geen idee hoe dat bij technische studies werkt eigenlijk.
pi_89051589
quote:
1s.gif Op dinsdag 23 november 2010 13:58 schreef Arglist het volgende:

[..]

Nominaal afstuderen is mogelijk, maar niemand wil dat, universiteiten nemen openlijk stelling tegen een minimale studieperiode. Het klopt dat er wordt gehamerd op een goede tijdsindeling en dat je geen onnodige vertraging oploopt, maar ze adviseren ook dat je jezelf zo veel mogelijk verbreedt, internationaal richt, en actief bent in het verenigingsleven. Dit gaat automatisch gepaard met niet nominaal afstuderen.
Is het niet zo dat universiteiten per afgestudeerde student een vergoeding krijgen? En niet perse voor het aantal jaren dat een student ingeschreven staat?
quote:
Verder heb je er op de arbeidsmarkt geen last van hoor, tenzij je in de categorie 26+ valt, meteen na je vwo bent begonnen, en maar een studie afgerond hebt. Maar dat is ook weer per studie verschillend denk ik, geen idee hoe dat bij technische studies werkt eigenlijk.
Volgens de VSSD doet de Delfste student er gemiddeld 7,2 jaar over. Dan zit je al snel op de 25/26 jaar afhankelijk van de leeftijd waarop met studeren begonnen wordt.
  dinsdag 23 november 2010 @ 14:25:11 #91
172495 Arglist
Suum cuique tribuere
pi_89051923
quote:
1s.gif Op dinsdag 23 november 2010 14:16 schreef waht het volgende:

[..]

Is het niet zo dat universiteiten per afgestudeerde student een vergoeding krijgen? En niet perse voor het aantal jaren dat een student ingeschreven staat?
Universiteiten hebben als het goed is het beste met hun studenten voor, daar heb ik in ieder geval als student en nu als alumnus, hoewel ik nog studeer, vertrouwen in gehad, een vertrouwen dat ik nog steeds heb. Je zin suggereert dat ze mensen zo snel mogelijk willen laten afstuderen terwijl ik dat in de praktijk niet zo heb ervaren, juist het tegenover gestelde. Je moet natuurlijk wel je best doen en je krijgt ook veel kansen, maar het is niet zo dat je maar een cijfertje bent, dat in 4 jaar het proces moet doorlopen en ze dan een dansje doen omdat ze een vergoeding voor je gehad hebben.

quote:
Volgens de VSSD doet de Delfste student er gemiddeld 7,2 jaar over. Dan zit je al snel op de 25/26 jaar afhankelijk van de leeftijd waarop met studeren begonnen wordt.
Volgens mij is er ook een onderzoek dat dat ook de gemiddelde afstudeer leeftijd in Nederland is, kan het even niet zo snel vinden. Maar ik vind dit niet overtuigden voor je bewering dat je problemen zou krijgen op de arbeidsmarkt. Ook is Delft een TU dus ik denk dat lange studeertijd voornamelijk daar aan ligt.
  dinsdag 23 november 2010 @ 14:39:44 #92
81187 ethiraseth
Fuck you, got mine
pi_89052419
quote:
1s.gif Op dinsdag 23 november 2010 14:25 schreef Arglist het volgende:

[..]

Universiteiten hebben als het goed is het beste met hun studenten voor, daar heb ik in ieder geval als student en nu als alumnus, hoewel ik nog studeer, vertrouwen in gehad, een vertrouwen dat ik nog steeds heb. Je zin suggereert dat ze mensen zo snel mogelijk willen laten afstuderen terwijl ik dat in de praktijk niet zo heb ervaren, juist het tegenover gestelde. Je moet natuurlijk wel je best doen en je krijgt ook veel kansen, maar het is niet zo dat je maar een cijfertje bent, dat in 4 jaar het proces moet doorlopen en ze dan een dansje doen omdat ze een vergoeding voor je gehad hebben.
Dat denk ik ook, echter dwingen opeenvolgende kabinetten wel steeds meer om studenten als nummer te gaan zien die in 4 jaar door de molen moeten gaan. Helemaal nu ze universiteiten willen gaan beboeten als studenten niet nominaal afstuderen. Universiteiten zitten financieel al niet geweldig, ook omdat Nederland bar weinig aan onderwijs spendeert vergeleken met andere landen, en aangezien zo'n beetje elke student langer dan nominaal studeert gaat dit een hele dure grap worden als er geen maatregelen worden genomen. en ik ben bang dat die maatregelen simpelweg gaan neerkomen op het niveau verlagen.

quote:
1s.gif Op dinsdag 23 november 2010 13:00 schreef RQPS het volgende:
Ja, en het niveau van de gemiddelde universiteit, als we even de handvol topuniversiteiten weglaten, is dan ook om te janken en komt meer overeen met HBO of soms zelfs MBO hier.

Maar je omschrijft precies de reden dat dit wordt ingevoerd: studenten zijn lui in de ogen van veel mensen en hebben een te leuk leven. Dat mag niet, ze moeten net zo'n kutleven hebben als jij hebt.
  dinsdag 23 november 2010 @ 14:52:02 #93
172495 Arglist
Suum cuique tribuere
pi_89052853
quote:
1s.gif Op dinsdag 23 november 2010 14:39 schreef ethiraseth het volgende:

[..]

Dat denk ik ook, echter dwingen opeenvolgende kabinetten wel steeds meer om studenten als nummer te gaan zien die in 4 jaar door de molen moeten gaan. Helemaal nu ze universiteiten willen gaan beboeten als studenten niet nominaal afstuderen. Universiteiten zitten financieel al niet geweldig, ook omdat Nederland bar weinig aan onderwijs spendeert vergeleken met andere landen, en aangezien zo'n beetje elke student langer dan nominaal studeert gaat dit een hele dure grap worden als er geen maatregelen worden genomen. en ik ben bang dat die maatregelen simpelweg gaan neerkomen op het niveau verlagen.
Dat lijkt mij ook het logische gevolg. Maar ik hoop ook op verzet van het onderwijs voor deze idiote plannen. Verder doen universiteiten het financieel niet geweldig, maar daarentegen gaat wel 60% van het budget op aan loonkosten. 5 faculteiten 5 decanen 5 keer bijna 2 ton en dan het hele gevolg. De vraag is, wie gaat inleveren en waar gaan we op bezuinigen.

quote:
Ja, en het niveau van de gemiddelde universiteit, als we even de handvol topuniversiteiten weglaten, is dan ook om te janken en komt meer overeen met HBO of soms zelfs MBO hier.

Maar je omschrijft precies de reden dat dit wordt ingevoerd: studenten zijn lui in de ogen van veel mensen en hebben een te leuk leven. Dat mag niet, ze moeten net zo'n kutleven hebben als jij hebt.
Haha de VS, het land waar je kan gaan studeren omdat je zo goed kan sporten :')
pi_89052932
quote:
1s.gif Op dinsdag 23 november 2010 14:25 schreef Arglist het volgende:

[..]

Daar heb je gelijk in.
  dinsdag 23 november 2010 @ 15:12:20 #95
81187 ethiraseth
Fuck you, got mine
pi_89053600
quote:
1s.gif Op dinsdag 23 november 2010 14:52 schreef Arglist het volgende:

[..]

Dat lijkt mij ook het logische gevolg. Maar ik hoop ook op verzet van het onderwijs voor deze idiote plannen. Verder doen universiteiten het financieel niet geweldig, maar daarentegen gaat wel 60% van het budget op aan loonkosten. 5 faculteiten 5 decanen 5 keer bijna 2 ton en dan het hele gevolg. De vraag is, wie gaat inleveren en waar gaan we op bezuinigen.
Tja, ik ben bang dat ik daarop het antwoord wel weet. ;(
pi_89055209
Ik heb er geen problemen mee. Mits er een betere regeling (bijvoorbeeld 2 jaar of de nominale duur van de studie op 6 jaar stellen) komt voor beta en technische studies want de studielast daarvan staat in geen verhouding tot andere studies. Ik vind dit eigenlijk een veel betere maatregelen dan het verhogen van het collegegeld voor een tweede master of zelfs volledige studie.
pi_89089025
Ik vind vooral het afschaffen van Stufi voor de master erg oneerlijk.

Iemand die MBO en daarna HBO krijgt in het totaal 8 jaar, terwijl als je meteen na het VWO naar de Universiteit gaat krijg je maar 3 jaar. Dan mag je bij bv. Geneeskunde( in mijn geval) je 3 jarige master helemaal zelf betalen. Daarnaast zijn de master-studenten vaak de meest gemotiveerde, die weten wat ze willen en halen het vaak wel nominaal. 1/3e van de HBO-ers in veel studies stopt in het eerste jaar, en dan pak je de master studenten :')
If I'm sad, I stop being sad and be awesome instead. True story
pi_89089402
quote:
1s.gif Op maandag 22 november 2010 14:48 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Nou nee

Het bied studenten veel minder tot geen mogelijkheden om hun studietijd vrij in te delen en hun studie te combineren met werk, bedrijf, bestuursfucntie, topsport, politieke activiteiten etc. Dit omdat studenten in dit systeem in een rigide gestelde periode klaar moeten zijn. En dat is erg schadelijk voor de samenleving uiteindelijk.

Wat er eigenlijk zou moeten gebeuren is dat de student gaat betalen voor de onderwijsvoorzieningen die hij of zijn afneemt. Als een student dan een half jaar ergens anders mee bezig is en geen gebruik maakt van voorzieningen dat kost hij ook geen geld.
Je hebt wel een punt. Echter vind ik wel dat er iets gedaan moet worden aan langstudeerders, want die kosten gewoon geld, al nemen ze geen diensten af (bijvoorbeeld administratie). Ik snap best dat mensen die naast studie ook nog maatschappelijk actief zijn wat studievertraging oplopen. Maar er zijn ook genoeg voorbeelden van mensen die al gewoon fulltime aan het werk zijn en te lui zijn om hun scriptie af te maken en dat dan al een jaar of 8. Of mensen die inderdaad actief zijn in een studentenvereniging maar ook gewoon 5x per week gaan zuipen en daardoor al 8 jaar met een HBO-opleiding bezig zijn.
Dat kost gewoon geld, en enkel betalen voor de vakken die je volgt is daarvoor geen afdoende oplossing.
  woensdag 24 november 2010 @ 12:23:47 #99
172495 Arglist
Suum cuique tribuere
pi_89089683
quote:
1s.gif Op woensdag 24 november 2010 12:16 schreef Tja..1986 het volgende:

[..]

Je hebt wel een punt. Echter vind ik wel dat er iets gedaan moet worden aan langstudeerders, want die kosten gewoon geld, al nemen ze geen diensten af (bijvoorbeeld administratie). Ik snap best dat mensen die naast studie ook nog maatschappelijk actief zijn wat studievertraging oplopen. Maar er zijn ook genoeg voorbeelden van mensen die al gewoon fulltime aan het werk zijn en te lui zijn om hun scriptie af te maken en dat dan al een jaar of 8. Of mensen die inderdaad actief zijn in een studentenvereniging maar ook gewoon 5x per week gaan zuipen en daardoor al 8 jaar met een HBO-opleiding bezig zijn.
Dat kost gewoon geld, en enkel betalen voor de vakken die je volgt is daarvoor geen afdoende oplossing.
Het is toch makkelijk te achterhalen wie die mensen zijn... Hoef je niet iedereen te pakken. Sowieso hoeft iemand die al 8 jaar fulltime werkt terwijl hij zijn scriptie nog in moet leveren geen collegegeld te betalen, dus wat kost hij eigenlijk precies als hij geen student is? Mensen die 8 jaar over hun HBO opleiding doen krijgen ook 4 jaar stufi en 7 jaar OV. De enige 'korting' die ze krijgen is het wettelijk vastgestelde collegegeld van 1700. Ik zie het probleem niet zo hoor. Het is logisch dat je niet wil dat mensen eeuwig studeren, maar het is geen luilekkerland. Zelfs nu houdt je stufi er na 4 jaar gewoon mee op en dan moet je je collegegeld helemaal zelf betalen. Deze maatregelen zijn niet meer dan pesterijtjes.
  woensdag 24 november 2010 @ 13:01:09 #100
8369 speknek
Another day another slay
pi_89091145
quote:
1s.gif Op woensdag 24 november 2010 12:08 schreef MaxC het volgende:
Ik vind vooral het afschaffen van Stufi voor de master erg oneerlijk.
Zesjescultuur heh. De hele Nederlandse samenleving is erop gericht zodat zoveel mogelijk mensen een zes halen in hun leven.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')