abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_89134359
quote:
1s.gif Op donderdag 25 november 2010 13:54 schreef Ericr het volgende:

[..]

Show me, 1 brief die authentiek is maar dan ook echt authentiek en dus niet later opgetekend.
Je wilt er 1, ik geef je er 7!
Romeinen, Galaten, 1 Thessalonisenzen, 1 en 2 Korintiërs, Fillipenzen en Filemon. De consensus is dat dit allemaal authentieke brieven van Paulus zijn.

quote:
Zoiets als de dode zeerollen dus en niet het werk dat door tig copyisten is overgeschreven.
Wat wil je hier nou weer mee zeggen? Ga je nu ook de tekstkritiek er met de haren bijslepen?

quote:
Ach ja ben blij dat jij wel de realiteitszin hebt om te denken dat wonderen mogelijk zijn. De maanlanding is overigens gebeurd, Waterloo heeft plaatsgevonden, Caesar heeft bestaan etc. Daar zijn dan ook echt harde bewijzen voor, die zijn er niet voor Jezus.
Blablabla... blijf vooral die vingers in je oren steken en je mantra herhalen.

quote:
Ik durf ook te stellen dat de consensus wat betreft het bestaan van Jezus op den duur zal verschuiven naar de verklaring dat het een mythisch figuur was. Duurt even maar dan heb je ook wat.
Ik stel voor dat we allebei 30.000 euro inzetten en over 50 jaar afspreken om te kijken of dit weddenschap is uitgekomen. Is wel prettig, een extra zakcentje voor mijn oude dag.
De tendens is eerder omgekeerd van wat jij schetst. Ik denk juist dat er honderd jaar geleden meer twijfel was over Jezus' historiciteit dan nu.

quote:
Knap voor een beweging die amper invloed had in die tijd en welk bewijs heb je daarvoor? Of is het een aanname?
Het blijft toch grap, jij die mij vraag om onderbouwing. Hypocriet.
Paulus schrijft zelf in zijn brief aan gemeentes die door anderen gesticht zijn. Verder waren er andere evangelisten dan Paulus actief.

quote:
Ik blijf er ook om lachen hoor. Paulus heeft nogal een reis gemaakt natuurlijk, niet volledig onmogelijk maar gelet op zijn wonderbaarlijke belevingen wel erg ongeloofwaardig.
Hoezo is die reis ongeloofwaardig? Was er een reisverbod in het Romeinse Rijk ofzo? Dat zijn reis zo gedetailleerd en historisch nauwkeurig beschreven is door Lukas maakt het alleen maar extra geloofwaardig. Lukas schroomt niet op talloze details te geven, van lokale ambtenaren tot aan het waterpeil in Malta aan toe. En van veel van die details weten we dat ze kloppen.
"A little philosophy inclineth man's mind to atheism, but depth in philosophy bringeth man's minds about to religion." - Sir Francis Bacon
"Heb je vijanden lief, wees goed voor wie jullie haten." - Jezus
pi_89134500
quote:
1s.gif Op donderdag 25 november 2010 14:00 schreef Molurus het volgende:

[..]

Ik denk dat hij zonder de eerder genoemde overduidelijk mythische elementen nooit zo'n invloed zou hebben gehad. Natuurlijk lijkt het me interessant om te weten wat er nou *werkelijk* is gebeurd, maar die mythische elementen verwerp ik wel op voorhand ja.
Dat begrijp ik. Maar de simpele vraag blijft staan: heeft Jezus bestaan of niet?

[ Bericht 0% gewijzigd door koningdavid op 25-11-2010 14:22:59 ]
"A little philosophy inclineth man's mind to atheism, but depth in philosophy bringeth man's minds about to religion." - Sir Francis Bacon
pi_89134775
quote:
1s.gif Op donderdag 25 november 2010 14:07 schreef koningdavid het volgende:

[..]

Dat begrijp ik. Maar de simpele vraag bestaan: heeft Jezus bestaan of niet?
"Jezus, de man die opstond uit de dood, wonderen verrichtte en was geboren uit een maagd" heeft nooit bestaan nee. De vraag is dus wie je nou eigenlijk bedoelt wanneer je vraagt "heeft Jezus bestaan of niet?"
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_89134981
quote:
1s.gif Op donderdag 25 november 2010 14:15 schreef Molurus het volgende:

[..]

"Jezus, de man die opstond uit de dood, wonderen verrichtte en was geboren uit een maagd" heeft nooit bestaan nee. De vraag is dus wie je nou eigenlijk bedoelt wanneer je vraagt "heeft Jezus bestaan of niet?"
Telkens dat ontwijken. :')

Ik vraag je of Jezus van Nazareth, Yeshua ben Yosef, Jezus Christus, of hoe je hem ook wilt noemen heeft bestaan. Weetjewel, de rondtrekkende rabbi die geboren is uit Maria, apostelen had en gekruisigd is door Pontius Pilatus. Veel simpeler kan een vraag niet zijn.
pi_89135579
quote:
1s.gif Op donderdag 25 november 2010 14:21 schreef koningdavid het volgende:

[..]

Ik vraag je of Jezus van Nazareth, Yeshua ben Yosef, Jezus Christus, of hoe je hem ook wilt noemen heeft bestaan. Weetjewel, de rondtrekkende rabbi die geboren is uit Maria, apostelen had en gekruisigd is door Pontius Pilatus. Veel simpeler kan een vraag niet zijn.
Ik geloof niet dat je de implicaties van mijn post daar helemaal bevat: wat ik daar effectief zeg is dat de persoon waarvan jij beweert dat die een enorme invloed heeft gehad op de geschiedenis nooit heeft bestaan. Ik sluit niet uit dat er indertijd iemand heeft rondgelopen die naar de naam Yeshua luisterde en die is geexecuteerd door de romeinen. Maar ten eerste is dat buitengewoon lastig vast te stellen, en ten tweede was die persoon op voorhand niet erg interessant. Niet voor het christendom en niet voor de geschiedenis.
pi_89142171
Juist. De Christus die wij kennen is een constructie.
pi_89142283
Een interessante vraag waar ik tot nu toe weinig tot geen antwoord op heb kunnen krijgen is de volgende: Stel dat de Jezus uit de evangelieën echt bestaan heeft maar voor een groot deel mythologisch is. Hoe is dit mythologiseringsproces op gang gekomen, is het aannemelijk dat dit binnen 2 decennia tot stand is gekomen en zijn er soortgelijke gevallen bekend uit de geschiedenis waarin dit in een dergelijk tijdsbestek is gebeurd?
pi_89143103
Waar baseer je die twintig jaar op?
pi_89144949
quote:
1s.gif Op donderdag 25 november 2010 14:38 schreef Molurus het volgende:

[..]

Ik geloof niet dat je de implicaties van mijn post daar helemaal bevat: wat ik daar effectief zeg is dat de persoon waarvan jij beweert dat die een enorme invloed heeft gehad op de geschiedenis nooit heeft bestaan.
Je doet gewoon omslachtig en vaag. Jij gelooft dat bovennatuurlijke dingen niet mogelijk zijn en daarom geloof je niet dat Jezus wonderen heeft gedaan. Ok, hij heeft dus niet over water gelopen, water in wijn veranderd en hij is niet opgestaan uit de dood. Dan hebben we het nog steeds over de Jezus die ik eerder omschreef:

Jezus is ergens rond het begin van de jaartelling geboren. Hij groeide op in Nazareth en werd opgevoed door Jozef en Maria en had o.a. een broer genaamd Jakobus. Hij deed ambachtelijk werk. Rond zijn dertigste levensjaar is hij, nadat hij gedoopt werd door Johannes de doper, begonnen met preken. Aanvankelijk vooral op het platteland. Hij verzamelde daar volgelingen waaronder een aparte groep, de apostelen of De Twaalf genaamd. Hij predikte over het koninkrijk Gods. Ook bezocht hij aan het eind van zijn leven Jeruzalem waar hij opschudding veroorzaakte in de tempel. Hij werd verraden door Judas en opgepakt op bevel van het joodse gezag. Uiteindelijk sprak Pontius Pilatus de veroordeling over Jezus uit, hij werd gekruisigd. Nadat hij gestorven was, werd hij begraven in het graf van Jozef van Arimathea, lid van het Sanhedrin.

Geloof jij dat deze Jezus heeft bestaan? Niet 'een Jezus' maar 'deze Jezus'. Draai er nou eens niet omheen.
pi_89145048
quote:
1s.gif Op donderdag 25 november 2010 17:16 schreef Haushofer het volgende:
Een interessante vraag waar ik tot nu toe weinig tot geen antwoord op heb kunnen krijgen is de volgende: Stel dat de Jezus uit de evangelieën echt bestaan heeft maar voor een groot deel mythologisch is. Hoe is dit mythologiseringsproces op gang gekomen, is het aannemelijk dat dit binnen 2 decennia tot stand is gekomen en zijn er soortgelijke gevallen bekend uit de geschiedenis waarin dit in een dergelijk tijdsbestek is gebeurd?
Inderdaad een goede vraag.

Sommigen hier, Eric vooral, geloven in een complot dat zo ongelooflijk ingewikkeld is dat je volgens mij een groter geloof nodig hebt om daar in te geloven dan in de opstanding van Jezus.
pi_89145594
quote:
1s.gif Op donderdag 25 november 2010 17:16 schreef Haushofer het volgende:
Hoe is dit mythologiseringsproces op gang gekomen, is het aannemelijk dat dit binnen 2 decennia tot stand is gekomen en zijn er soortgelijke gevallen bekend uit de geschiedenis waarin dit in een dergelijk tijdsbestek is gebeurd?
Het gebeurt met regelmaat al bij leven. Toen ook al - denk alleen maar aan Augustus, Alexander de Grote, Boudicca en de Pharaos ;)
pi_89147735
Sorry Ericr, maar je doet me een beetje denken aan deze mevrouw:

"Sientists are now claiming that they are the only ones who can speak on this issue" :')
"The scientists who question [evolution] are being censored out" :')

En natuurlijk twintig keer blijven herhalen: "Show me the evidence!!!" :')_!
pi_89148431
Wil je me niet vergelijken met echte debielen zoals creationisten.
pi_89149489
quote:
1s.gif Op donderdag 25 november 2010 18:27 schreef koningdavid het volgende:

[..]

Inderdaad een goede vraag.

Sommigen hier, Eric vooral, geloven in een complot dat zo ongelooflijk ingewikkeld is dat je volgens mij een groter geloof nodig hebt om daar in te geloven dan in de opstanding van Jezus.
Het lukte met het OT toch ook? Een hele reeks fictieve gebeurtenissen en figuren opvoeren en dat laten uitschijnen als historie. Maar goed in jouw geval tegen dovemansoren gezegd, wat voor mij 1 grote scam is zal voor jou de absolute waarheid zijn. Het staat namelijk in de bijbel.
pi_89150117
quote:
1s.gif Op donderdag 25 november 2010 18:39 schreef MisterSqueaky het volgende:

[..]

Het gebeurt met regelmaat al bij leven. Toen ook al - denk alleen maar aan Augustus, Alexander de Grote, Boudicca en de Pharaos ;)
Interessant! In welke bronnen zie je dit beschreven staan?
...men begint immers altijd te moraliseren als de zaken mislopen en men ergert zich over de moraal zolang men haar comfortabel tegenover het recht van meningsuiting en op pluralisme kan stellen. (Benedictus XVI)
pi_89151278
quote:
1s.gif Op donderdag 25 november 2010 17:37 schreef Sloggi het volgende:
Waar baseer je die twintig jaar op?
Die 20 jaar is inderdaad wat kort. Als we de brieven van Paulus in overweging nemen en de synoptische evangelieën, dan zou je eerder zeggen dat binnen zo'n 50 jaar een substantieel deel van de "Jezus-mythe" was ontwikkeld.
pi_89151322
quote:
1s.gif Op donderdag 25 november 2010 18:39 schreef MisterSqueaky het volgende:

[..]

Ik zie de vergelijking niet direct, kun je hier dieper op in gaan?
pi_89151580
quote:
1s.gif Op donderdag 25 november 2010 19:59 schreef Ericr het volgende:

[..]

Het lukte met het OT toch ook?
Nee, dat is een nogal beroerde vergelijking; de boeken van het OT zijn niet zo gecentreerd rond 1 persoon, en zijn in een veel langer tijdsbestek ontstaan. In vergelijking daarmee is het NT echt in een zucht en een scheet opgeschreven.

quote:
Maar goed in jouw geval tegen dovemansoren gezegd, wat voor mij 1 grote scam is zal voor jou de absolute waarheid zijn. Het staat namelijk in de bijbel.
Ik vind dit nogal flauw, aangezien er vooral wordt gepoogd om een historische discussie te houden. Je kunt altijd weer terugvallen op het aloude "ja, maar jij bent een Christen, dus je bent bevooroordeeld". Jij hebt net zo goed vooroordelen over religie, en dat zijn geen triviale vooroordelen.
pi_89157810
quote:
1s.gif Op donderdag 25 november 2010 19:37 schreef Ericr het volgende:
Wil je me niet vergelijken met echte debielen zoals creationisten.
Ik vond de vergelijking van Gaspedaal zeer treffend, eerlijk gezegd.
pi_89158287
quote:
1s.gif Op donderdag 25 november 2010 19:59 schreef Ericr het volgende:

[..]

Het lukte met het OT toch ook? Een hele reeks fictieve gebeurtenissen en figuren opvoeren en dat laten uitschijnen als historie. Maar goed in jouw geval tegen dovemansoren gezegd, wat voor mij 1 grote scam is zal voor jou de absolute waarheid zijn. Het staat namelijk in de bijbel.
Uhuh... zo goedgelovig ben ik inderdaad en dat is ook het enige argument dat ik aanvoer, nietwaar?
Echt waar Eric, je beseft niet half in wat voor ongeloofwaardig complot je inmiddels gelooft. Christenen verspreid over het gehele Romeinse Rijk die een Jezus verzinnen (waarom?), de apostelen en Paulus (waarom in hemelsnaam?) verzinnen, nepbrieven schrijven, nepbronnen creeëren, blijkbaar over de communicatie beschikken om alles perfect met elkaar af te spreken en alle verschillen glad te strijken en dat allemaal in enkele decennia tijd. En dit terwijl ze zich keer op keer beroepen op verifieerbare gegevens tegenover mensen die deze gegevens konden checken. Hoe ze het voor elkaar krijgen dat die 'verzonnen' personen ook nog in bronnen genoemd worden waar ze niets mee te maken hadden, is ook vrij raar. En wat was hun motief? Macht? Dat hadden ze niet. Veel vroege christenen zijn vervolgd en vermoord.
En ook raar dat niemand in 2000 jaar geschiedenis dit complot ooit heeft ontrafeld... behalve Ericr van het FOK! forum.

Houd toch op met die onzin joh.
pi_89159526
quote:
1s.gif Op donderdag 25 november 2010 20:41 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Die 20 jaar is inderdaad wat kort.
Mwah, dat valt wel mee denk ik. Als je ziet dat Paulus in de jaren 50 n.c. (zo'n 20 jaar na Jezus' dood) al schrijft over Jezus als 'de Christus' alsof het de gewoonste zaak van de wereld is. Ook vinden we al duidelijk in Paulus' brieven terug dat Jezus meer was een mens:

Fillipenzen 2:
4 Heb niet alleen uw eigen belangen voor ogen, maar ook die van de ander. 5 Laat onder u de gezindheid heersen die Christus Jezus had. 6 Hij die de gestalte van God had, hield zijn gelijkheid aan God niet vast, 7 maar deed er afstand van. Hij nam de gestalte aan van een slaaf en werd gelijk aan een mens. En als mens verschenen, 8 heeft hij zich vernederd en werd gehoorzaam tot in de dood de dood aan het kruis. 9 Daarom heeft God hem hoog verheven en hem de naam geschonken die elke naam te boven gaat, 10 opdat in de naam van Jezus elke knie zich zal buigen, in de hemel, op de aarde en onder de aarde, 11 en elke tong zal belijden: Jezus Christus is Heer, tot eer van God, de Vader.

Mensen denken wel eens dat Jezus pas 'goddelijk' is geworden in de vierde eeuw op basis van een briljante ingeving van Constantijn. Dat dit onzin is maken dergelijke teksten van Paulus wel duidelijk. Het idee van Jezus' goddelijkheid is oorspronkelijk christendom.
Ook schrijft Paulus over de opstanding van Jezus alsof dit geen verdere uitleg behoeft. Bekend is het credo wat Paulus citeert:

1 Kortintiërs 15:
1 Broeders en zusters, ik herinner u aan het evangelie dat ik u verkondigd heb, dat u ook hebt aangenomen, dat uw fundament is 2 en uw redding, als u tenminste vasthoudt aan de boodschap die ik u verkondigd heb. Anders bent u tevergeefs tot geloof gekomen. 3 Het belangrijkste dat ik u heb doorgegeven, heb ik op mijn beurt ook weer ontvangen: dat Christus voor onze zonden is gestorven, zoals in de Schriften staat, 4 dat hij is begraven en op de derde dag is opgewekt, zoals in de Schriften staat...

Paulus schrijft dit omstreeks 55 n.c. en het credo is duidelijk ouder dan dat. Geleerden dateren dit credo dikwijls omstreeks 35-37 n.c. Hoe ze dat dateren is wat ingewikkeld maar ik wil dat nog wel uitleggen als iemand daar behoefte aan heeft.

De eerste aspecten van 'de christelijke Jezus' waarvan mensen vaak zeggen dat ze gevolg zijn van 'mythologisering' is zijn goddelijkheid en zijn opstanding. De brieven van Paulus laten zien dat als die zaken gemythologiseerd zijn, het verschrikkelijk snel moet zijn gegaan. Zo snel dat het voor historici eigenlijk niet goed te verklaren is, althans ik heb nog nooit een goede verklaring gehoord.
pi_89159982
quote:
1s.gif Op donderdag 25 november 2010 22:38 schreef koningdavid het volgende:

[..]

Ik vond de vergelijking van Gaspedaal zeer treffend, eerlijk gezegd.
Waarbij de discussie dan bij deze ophoudt, ik laat me niet door een geloofsfanaat keer op keer beledigen. Blijf gezellig geloven in je fantasieverhaaltjes en nooit bestaande personen, mij een zorg. Keer op keer zijn het ad hominem opmerkingen, dat is geen basis om een discussie te voeren.
pi_89160341
quote:
1s.gif Op donderdag 25 november 2010 23:05 schreef koningdavid het volgende:

[..]

Mensen denken wel eens dat Jezus pas 'goddelijk' is geworden in de vierde eeuw op basis van een briljante ingeving van Constantijn. Dat dit onzin is maken dergelijke teksten van Paulus wel duidelijk. Het idee van Jezus' goddelijkheid is oorspronkelijk christendom.
Dat is jouw interpretatie. De Christus' natuur is altijd onderwerp van discussie geweest. In de vierde eeuw is de orthodoxe doctrine vastgesteld, maar dat betekent natuurlijk niet dat dat de juiste is.

Jouw grote vriend Ehrman schrijft over adoptionisten, om maar een voorbeeld te noemen.
pi_89160601
quote:
1s.gif Op donderdag 25 november 2010 23:05 schreef koningdavid het volgende:

[..]

De eerste aspecten van 'de christelijke Jezus' waarvan mensen vaak zeggen dat ze gevolg zijn van 'mythologisering' is zijn goddelijkheid en zijn opstanding. De brieven van Paulus laten zien dat als die zaken gemythologiseerd zijn, het verschrikkelijk snel moet zijn gegaan. Zo snel dat het voor historici eigenlijk niet goed te verklaren is, althans ik heb nog nooit een goede verklaring gehoord.
Mensen tot god verklaren was natuurlijk niet zo'n vreemd verschijnsel in die tijd.

pi_89160803
quote:
1s.gif Op donderdag 25 november 2010 23:13 schreef Ericr het volgende:

[..]

Waarbij de discussie dan bij deze ophoudt, ik laat me niet door een geloofsfanaat keer op keer beledigen. Blijf gezellig geloven in je fantasieverhaaltjes en nooit bestaande personen, mij een zorg. Keer op keer zijn het ad hominem opmerkingen, dat is geen basis om een discussie te voeren.
En dan zeggen ze dat gelovigen snel beledigd zijn. :') Ga je nu janken over een treffende vergelijking wat betreft jouw discussietechnieken terwijl je mij een 'geloofsfanaat' noemt en ook de uitspraak hebt gedaan 'ik ben liever debiel dan gelovig'.?
Impliceren dat ik enkel in ad hominems discussieer terwijl ik keer op keer de tijd neem om jouw opmerkingen (en die van anderen) zeer uitgebreid te behandelen, is ook wat raar. Des te meer omdat je zelf nauwelijks zaken onderbouwt en enkel je mantra blijft herhalen.

Luister, beste Eric. Koop eens een spiegel en kijk erin.
pi_89161138
quote:
1s.gif Op donderdag 25 november 2010 23:20 schreef Sloggi het volgende:

[..]

Dat is jouw interpretatie. De Christus' natuur is altijd onderwerp van discussie geweest. In de vierde eeuw is de orthodoxe doctrine vastgesteld, maar dat betekent natuurlijk niet dat dat de juiste is.
Bijbels gezien, is het m.i. wel de juiste traditie maar dat is een andere discussie. Ik denk wel dat het geen toeval is dat Jezus' goddelijkheid dogma is geworden. Natuurlijk waren er andere visies maar dat waren wel visies van de minderheid. De dominante visie is dogma geworden, en dat komt denk ik omdat het goed bijbels te onderbouwen is.

quote:
1s.gif Op donderdag 25 november 2010 23:20 schreef Sloggi het volgende:
Jouw grote vriend Ehrman schrijft over adoptionisten, om maar een voorbeeld te noemen.
Ehrman is niet mijn grote vriend hoor, bepaald niet. Vooral op het gebied van theologie ben ik het lang niet altijd met hem eens. Ik gebruik hem graag voor de discussie van Jezus' historiciteit omdat hij niet-gelovig is en dat wel prettig is voor de mensen die mij wantrouwen in deze discussies vanwege mijn geloof. Maar dat is het ook wel, zo ongeveer.
pi_89161223
quote:
1s.gif Op donderdag 25 november 2010 23:25 schreef Sloggi het volgende:

[..]

Mensen tot god verklaren was natuurlijk niet zo'n vreemd verschijnsel in die tijd.

[ afbeelding ]
Dat klopt. Al was het voor monotheïstische joden (uit wie het christendom voortkwam) wel een aardig vreemd verschijnsel. Een gekruisigde, eenvoudige timmerman opeens tot godheid bombarderen was iets wat joden niet graag deden, kan ik je vertelen.
pi_89161500
Er zijn trouwens ook aardig wat voorbeelden van verhalen van wederopstanding, waaronder een paar aardig bekende. Het is allemaal in een lange traditie te plaatsen.
pi_89161615
quote:
7s.gif Op donderdag 25 november 2010 23:43 schreef Sloggi het volgende:
Er zijn trouwens ook aardig wat voorbeelden van verhalen van wederopstanding, waaronder een paar aardig bekende. Het is allemaal in een lange traditie te plaatsen.
Welke opstandingsverhalen doel je nu op?
pi_89161724
Achilles, om maar een voorbeeld te noemen.
pi_89161974
quote:
1s.gif Op donderdag 25 november 2010 23:48 schreef Sloggi het volgende:
Achilles, om maar een voorbeeld te noemen.
Dat kan je toch moeilijk een opstanding noemen?
pi_89162162
Hij is weer tot leven gewekt; de uitkomst is hetzelfde. Als ik het goed heb staan er in de Tenach ook wat voorbeelden van een wederopstanding / herrijzenis. En dan heb je natuurlijk ook nog Osiris.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 25-11-2010 23:57:16 ]
pi_89162789
quote:
1s.gif Op donderdag 25 november 2010 23:57 schreef Sloggi het volgende:
Hij is weer tot leven gewekt; de uitkomst is hetzelfde.
Mwah... hij leeft door als een gekwelde geest in de onderwereld. Dat is niet bepaald vergelijkbaar met Jezus. Bovendien is het de vraag hoe belangrijk Achilles' dood en zogenaamde "opstanding" was voor van zijn sage. Homerus vond het niet nodig er iets over de melden in de Ilias.

quote:
Als ik het goed heb staan er in de Tenach ook wat voorbeelden van een wederopstanding / herrijzenis.
Dit klopt. Al zijn die ook tamelijk anders dan Jezus' werderopstanding.

quote:
En dan heb je natuurlijk ook nog Osiris.
Osiris werd in stukken gezaagd, weer in elkaar gezet, gemummificeerd en naar de onderwereld gestuurd. Dat een opstanding noemen vind ik wat vergezocht. Vergelijkbaar met Jezus is het in ieder geval niet.
pi_89162874
Laten we het niet over Homerus, zijn betrouwbaarheid en zijn volledigheid gaan hebben, daar zijn boeken over vol geschreven. Er zijn in ieder geval nogal wat versies van de vele Griekse mythen en sagen.

Ik zeg niet dat alle voorbeelden gelijk zijn aan het verhaal van Christus, maar het was in de oudheid wel duidelijk dat de dood niet het einde hoefde te zijn; ook zijn er verschillende voorbeelden van doden die tot leven worden gewekt en goddelijk worden.

[ Bericht 8% gewijzigd door #ANONIEM op 26-11-2010 00:14:07 ]
pi_89162936
quote:
1s.gif Op vrijdag 26 november 2010 00:13 schreef Sloggi het volgende:
Laten we het niet over Homerus, zijn betrouwbaarheid en zijn volledigheid gaan hebben, daar zijn boeken over vol geschreven.

Ik zeg niet dat alle voorbeelden gelijk zijn aan het verhaal van Christus, maar het was in de oudheid wel duidelijk dat de dood niet het einde hoefde te zijn;
Dat klopt zonder meer.

quote:
1s.gif Op vrijdag 26 november 2010 00:13 schreef Sloggi het volgende:
ook zijn er verschillende voorbeelden van doden die tot leven worden gewekt en goddelijk worden.
Mwah... voor Jezus bijster weinig vrees ik. Maar goed, wat wil je hiermee zeggen dan?
pi_89164341
Christus was niet zo uniek als je de verhalen in hun historische context plaatst.
pi_89164621
quote:
1s.gif Op vrijdag 26 november 2010 01:05 schreef Sloggi het volgende:
Christus was niet zo uniek als je de verhalen in hun historische context plaatst.
"Niet zo uniek" vind ik weer een wat vage kwalificatie waar ik niet veel mee kan. Ik zal eerlijk zijn, ik ken niet veel verhalen over een ogenschijnlijk normale joodse jongen uit een uithoek van Judea die op zijn 30ste opeens gaat preken met zoveel autoriteit en wijsheid dat hij vriend en vijand verbaast en de lokale autoriteiten zo weinig raad met hem weten dat ze hem maar kruisigen.Normaal sterven dat soort bewegingen dan een vroege dood. In het geval van Jezus werd de beweging groter dan ooit. Mensen claimden al vrij snel na Jezus' dood dat hij was opgestaan en binnen enkele decennia na zijn dood lijkt er al een uitgebreide, godachtige Christologie omtrent Jezus te zijn ontwikkeld. En dat in een Joodse, monotheïstische context. God zelf die, zoals Paulus schrijft, als een 'slaaf' naar de wereld komt om zich te laten kruisigen ter vergiffenis van onze zonden. Het is een bijzonder verhaal, dat is zeker. Uniek zou je het wel kunnen noemen, denk ik.

[ Bericht 5% gewijzigd door koningdavid op 26-11-2010 01:24:36 ]
pi_89166911
quote:
1s.gif Op donderdag 25 november 2010 18:25 schreef koningdavid het volgende:

[..]

Je doet gewoon omslachtig en vaag. Jij gelooft dat bovennatuurlijke dingen niet mogelijk zijn en daarom geloof je niet dat Jezus wonderen heeft gedaan. Ok, hij heeft dus niet over water gelopen, water in wijn veranderd en hij is niet opgestaan uit de dood. Dan hebben we het nog steeds over de Jezus die ik eerder omschreef:

Jezus is ergens rond het begin van de jaartelling geboren. Hij groeide op in Nazareth en werd opgevoed door Jozef en Maria en had o.a. een broer genaamd Jakobus. Hij deed ambachtelijk werk. Rond zijn dertigste levensjaar is hij, nadat hij gedoopt werd door Johannes de doper, begonnen met preken. Aanvankelijk vooral op het platteland. Hij verzamelde daar volgelingen waaronder een aparte groep, de apostelen of De Twaalf genaamd. Hij predikte over het koninkrijk Gods. Ook bezocht hij aan het eind van zijn leven Jeruzalem waar hij opschudding veroorzaakte in de tempel. Hij werd verraden door Judas en opgepakt op bevel van het joodse gezag. Uiteindelijk sprak Pontius Pilatus de veroordeling over Jezus uit, hij werd gekruisigd. Nadat hij gestorven was, werd hij begraven in het graf van Jozef van Arimathea, lid van het Sanhedrin.

Geloof jij dat deze Jezus heeft bestaan? Niet 'een Jezus' maar 'deze Jezus'. Draai er nou eens niet omheen.
Wat is er omslachtig of vaag aan de bewering dat deze Jezus zonder die mythische elementen geen noemenswaardig invloed op de geschiedenis gehad kan hebben? Anders dan jij trekt ik daaruit niet de conclusie dat hij daadwerkelijk wonderen verrichtte maar dat veel van wat er over hem wordt en werd beweerd onzin is, en dat derhalve het Christendom is gebaseerd op een mythische figuur. Of een echte mens de basis was voor de mythe lijkt me een stuk minder interessant. Het zou kunnen, het hoeft niet, en er valt niet zo bijster veel met zekerheid over te zeggen. Zeker de grote hoeveelheid onzin die er over hem wordt beweerd maakt de rest een stuk minder geloofwaardig.
pi_89167291
Hoeveel getuigenissen en verhalen zou jij nodig moeten hebben om een wederopstanding in de huidige tijd voor waar te gaan aannemen?
pi_89167718
quote:
1s.gif Op vrijdag 26 november 2010 01:05 schreef Sloggi het volgende:
Zijn er nog meer voorbeelden van mensen die Christus (=messias) werden genoemd, na hun dood? Ook dat is namelijk een punt wat om een verklaring vraagt. De meeste vermeende messias-bewegingen stoppen bij de dood van de leider. Dan wist je immers dat hij niet de Nieuwe David was. Bij Jezus zie je dat niet.
...men begint immers altijd te moraliseren als de zaken mislopen en men ergert zich over de moraal zolang men haar comfortabel tegenover het recht van meningsuiting en op pluralisme kan stellen. (Benedictus XVI)
pi_89168635
quote:
1s.gif Op donderdag 25 november 2010 23:13 schreef Ericr het volgende:

[..]

Je maakt het je er makkelijk van af zo. Meerdere pagina's waarin in mijn ogen goede argumenten worden gegeven, en dan nog de discussie "afsluiten" met dikgedrukte. Jammer, maar ook veelzeggend als je het mij vraagt.

Die vergelijking van Gaspedaal was treffend in zoverre dat jij ook tegen de wetenschappelijke consensus lijkt in te gaan, maar de precieze reden daarvoor is me nog steeds niet duidelijk vanuit je argumenten. Maar ik vermoed een doorgeschoten scepsis richting het Christendom.

Maar je bent vrij om er mee op te houden, natuurlijk :)
pi_89169058
quote:
1s.gif Op vrijdag 26 november 2010 00:11 schreef koningdavid het volgende:
Mwah... hij leeft door als een gekwelde geest in de onderwereld. Dat is niet bepaald vergelijkbaar met Jezus. Bovendien is het de vraag hoe belangrijk Achilles' dood en zogenaamde "opstanding" was voor van zijn sage. Homerus vond het niet nodig er iets over de melden in de Ilias.
Zoals Van Kooten van de RUG het es verwoorde: je moet het Christendom ook haar innovatieve ideeën gunnen. :)
pi_89169823
quote:
1s.gif Op vrijdag 26 november 2010 10:00 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Je maakt het je er makkelijk van af zo. Meerdere pagina's waarin in mijn ogen goede argumenten worden gegeven, en dan nog de discussie "afsluiten" met dikgedrukte. Jammer, maar ook veelzeggend als je het mij vraagt.

Die vergelijking van Gaspedaal was treffend in zoverre dat jij ook tegen de wetenschappelijke consensus lijkt in te gaan, maar de precieze reden daarvoor is me nog steeds niet duidelijk vanuit je argumenten. Maar ik vermoed een doorgeschoten scepsis richting het Christendom.

Maar je bent vrij om er mee op te houden, natuurlijk :)
Ik heb aangegeven waarom ik weinig heb met de wetenschappelijke consensus in dit geval. Over het algemeen wel een aanhanger van wetenschappelijke consensus overigens maar in dit specifieke geval zie ik geen reden om aan te nemen dat een op los zand gebouwde consensus ook de waarheid betekent.

Ga de discussie niet wederom opstarten, als een figuur als Koning David telkens weer ad hominem opmerkingen mag plaatsen. Ik ga een stevige discussie niet uit de weg maar de laatste opmerking was ik een jankerd en zo blijft het maar doorgaan. Dat soort geneuzel ontwricht een discussie en geeft weinig aanleiding om een discussie op argumenten te voeren.

Momenteel voer ik de discussie elders, waar het er een stuk vrediger aan toe gaat.

Ik zie overigens welke bijbelse bron ook niet als goed argument, maar misschien is dat mijn probleem dan. De bijbel is het probleem waarom Jezus mede wordt gezien als historisch figuur terwijl bij geen van de boeken van de bijbel vaststaat wie de schrijver is geweest van de eerste boeken. Gecombineerd met 4 zeer discutabele bronnen die buiten de bijbel vallen is het wonderbaarlijk dat er momenteel nog consensus bestaat waarom Jezus heeft bestaan.

Ik zet mijn aluhoedje weer op, droog mijn tranen en wens een ieder veel succes met de discussie.
pi_89170526
quote:
1s.gif Op vrijdag 26 november 2010 09:06 schreef Modus het volgende:
Hoeveel getuigenissen en verhalen zou jij nodig moeten hebben om een wederopstanding in de huidige tijd voor waar te gaan aannemen?
Waar wil je hiermee naartoe?
pi_89171823
Die worden namelijk als 'bewijs' gebruikt voor de wederopstanding van Jezus. Ik vraag me af wat er voor nodig is om zoiets in de huidige tijd ook voor waar te gaan aannemen.

Nou volgt er vast zo'n antwoord dat het per definitie niet waar kan zijn omdat er maar 1 Jezus is die kan opstaan en die is dus al geweest enzo, maar dat lijkt me geen geldig argument.
pi_89172302
Wederom: historische context. De belevingswereld van iemand die aan de Middellandse Zee woonde in de eerste eeuw is een compleet andere dan de onze. Voor veel van die mensen waren de christelijke verhalen wonderlijk, maar niet ongeloofwaardig. In die tijd had men helemaal geen problemen met wonderlijke gebeurtenissen, mensen die goddelijk waren/werden en mensen die terugkeerden uit de doden.

Niet dat ze dat soort zaken nu dagelijks tegenkwamen, maar er waren natuurlijk wel verhalen over dergelijke gebeurtenissen. Wij doen die verhalen (meestal ;) ) af als onzinnig, maar voor die mensen waren dat soort verhalen grotendeels onderdeel van de geschiedenis.

Als Christus nu zou worden geboren zou hij waarschijnlijk vrij snel in een gesticht terecht komen.

[ Bericht 14% gewijzigd door #ANONIEM op 26-11-2010 11:45:24 ]
pi_89172895
quote:
1s.gif Op vrijdag 26 november 2010 08:46 schreef Molurus het volgende:

[..]

Wat is er omslachtig of vaag aan de bewering dat deze Jezus zonder die mythische elementen geen noemenswaardig invloed op de geschiedenis gehad kan hebben?
Dit is niet zozeer omslachtig maar wel een enorm rare opmerking.

Ten eerste: Je zegt hier feitelijk dat mensen geen noemenswaardige invloed op de geschiedenis gehad kunnen hebben als ze geen wonderen gedaan hebben. Huh?!?
Ten tweede: Als je, in jouw m.i. overdreven sceptische houding, stelt dat je niets van Jezus kunt weten hoe kun je dan wel stellen dat Jezus geen noemenswaardige invloed gehad kunt hebben? Waar baseer je dat dan op?
Ten derde: We kunnen gewoon vaststellen dat Jezus, wie hij volgens jou dan ook was, een enorme invloed heeft gehad op de geschiedenis, veel meer dan noemenswaardig.

quote:
Anders dan jij trekt ik daaruit niet de conclusie dat hij daadwerkelijk wonderen verrichtte maar dat veel van wat er over hem wordt en werd beweerd onzin is, en dat derhalve het Christendom is gebaseerd op een mythische figuur. Of een echte mens de basis was voor de mythe lijkt me een stuk minder interessant.
Waarom? Boeit geschiedenis je niet?

quote:
Het zou kunnen, het hoeft niet, en er valt niet zo bijster veel met zekerheid over te zeggen.
Niets met zekerheid, dat is historisch-wetenschappelijk gezien überhaupt lastig, maar wel met zeer grote waarschijnlijkheid.

Je bent omslachtig omdat je nog steeds mijn vraag niet hebt beantwoord. Heeft er een historische Jezus (opgegroeid in Nazareth, prediker, had volgelingen als Petrus en Johannes, veroorzaakte ophef in de tempel, gekruisigd onder Pontius Pilatus) bestaan? Ik vraag niet of je het interessant vindt, ik vraag je of je denkt dat hij bestaan heeft.
pi_89173205
quote:
1s.gif Op vrijdag 26 november 2010 10:37 schreef Ericr het volgende:

[..]

Ik heb aangegeven waarom ik weinig heb met de wetenschappelijke consensus in dit geval. Over het algemeen wel een aanhanger van wetenschappelijke consensus overigens maar in dit specifieke geval zie ik geen reden om aan te nemen dat een op los zand gebouwde consensus ook de waarheid betekent.
Je begrijpt dat je nu de gehele historische wetenschap als een stel prutsers wegzet he?

quote:
Ga de discussie niet wederom opstarten, als een figuur als Koning David telkens weer ad hominem opmerkingen mag plaatsen. Ik ga een stevige discussie niet uit de weg
Dat doe je overduidelijk wel.

quote:
Dat soort geneuzel ontwricht een discussie en geeft weinig aanleiding om een discussie op argumenten te voeren.
Weet je wat weinig aanleiding geeft om een discussie op argumenten te voeren? Niet op argumenten ingaan en zelf geen argumenten geven. Of is dit weer een ad hominem?

quote:
Ik zie overigens welke bijbelse bron ook niet als goed argument, maar misschien is dat mijn probleem dan. De bijbel is het probleem waarom Jezus mede wordt gezien als historisch figuur terwijl bij geen van de boeken van de bijbel vaststaat wie de schrijver is geweest van de eerste boeken.
Kolder. Je spreekt ook over "eerste boeken" en impliceert daarmee dat wij nu hele andere boeken in onze bijbel zouden hebben. Klopt niet.

quote:
Gecombineerd met 4 zeer discutabele bronnen die buiten de bijbel vallen is het wonderbaarlijk dat er momenteel nog consensus bestaat waarom Jezus heeft bestaan.
Die bronnen zijn niet zo discutabel als jij doet voorkomen.

Je hebt gewoon geen goede argumenten om te denken dat Jezus mythisch is, al je argumenten zijn verschrikkelijk slecht. Je houdt jezelf voor de gek.
pi_89173407
quote:
1s.gif Op donderdag 25 november 2010 11:33 schreef koningdavid het volgende:

[..]

Als ik Jezus zou omschrijven volgens de wetenschappelijke consensus:

Vergeet niet dat dit de wetenschappelijke consensus is van Bijbelgeleerden en historici over wat de Bijbel over Jezus als historisch persoon zegt. Niet dat het direct ook historische feiten zijn. Want wat dat betreft is de wetenschappelijke consensus een stuk voorzichtiger. De consensus is dat Jezus waarschijnlijk wel bestaan heeft, maar dat er verder niets met zekerheid over hem te vertellen valt. Daarvoor zijn de bronnen te onbetrouwbaar (behalve voor gelovigen, natuurlijk).
Op woensdag 25 april 2018 20:45 schreef Ronald-Koeman het volgende:
7e minuut Robben eraf met spierblessure.
pi_89173411
quote:
12s.gif Op vrijdag 26 november 2010 11:41 schreef Sloggi het volgende:
Wederom: historische context. De belevingswereld van iemand die aan de Middellandse Zee woonde in de eerste eeuw is een compleet andere dan de onze. Voor veel van die mensen waren de christelijke verhalen wonderlijk, maar niet ongeloofwaardig. In die tijd had men helemaal geen problemen met wonderlijke gebeurtenissen, mensen die goddelijk waren/werden en mensen die terugkeerden uit de doden.
Mensen waren minder sceptisch ingesteld dan nu maar impliceren dat men massaal in opstandingen en goddelijke mensen geloofden is natuurlijk kolder. Zeker in de joodse cultuur waaruit het christendom voortkwam.
pi_89173473
quote:
1s.gif Op vrijdag 26 november 2010 12:08 schreef Ronald-Koeman het volgende:
De consensus is dat Jezus waarschijnlijk wel bestaan heeft, maar dat er verder niets met zekerheid over hem te vertellen valt.
Dat is niet de wetenschappelijke consensus, die is sterker dan dat. De consensus is dat het vrijwel zeker is dat Jezus bestaan heeft en dat we dit met vrij grote zekerheid over hem kunnen zeggen:

pi_89173558
quote:
1s.gif Op donderdag 25 november 2010 14:21 schreef koningdavid het volgende:

[..]

quote:
14s.gif Op donderdag 25 november 2010 17:13 schreef Sloggi het volgende:
Juist. De Christus die wij kennen is een constructie.
Het kerstverhaal over de geboorte in Bethlehem is een literaire constructie, dat klopt :Y Te vergelijken met de scheppingsverhalen, die eveneens een literaire constructie zijn.
Op vrijdag 19 november 2010 01:13 schreef Quarant het volgende:
88.888.888
pi_89174163
quote:
1s.gif Op vrijdag 26 november 2010 12:08 schreef koningdavid het volgende:

[..]

Mensen waren minder sceptisch ingesteld dan nu maar impliceren dat men massaal in opstandingen en goddelijke mensen geloofden is natuurlijk kolder. Zeker in de joodse cultuur waaruit het christendom voortkwam.
Dat doe ik niet.
pi_89174218
quote:
1s.gif Op vrijdag 26 november 2010 12:09 schreef koningdavid het volgende:

[..]

Dat is niet de wetenschappelijke consensus, die is sterker dan dat. De consensus is dat het vrijwel zeker is dat Jezus bestaan heeft en dat we dit met vrij grote zekerheid over hem kunnen zeggen:

En dat dus allemaal op basis van christelijke geschriften, waarvan de betrouwbaarheid moeilijk is vast te stellen. En dan is de cirkel weer rond.
pi_89174374
quote:
14s.gif Op vrijdag 26 november 2010 12:30 schreef Sloggi het volgende:

[..]

En dat dus allemaal op basis van christelijke geschriften, waarvan de betrouwbaarheid moeilijk is vast te stellen. En dan is de cirkel weer rond.
Jouw cirkel misschien. Blijkbaar zijn 'de christelijke geschriften' betrouwbaar genoeg om historische informatie uit te halen? Of wordt het dan te gek voor je?
pi_89174481
quote:
1s.gif Op vrijdag 26 november 2010 12:33 schreef koningdavid het volgende:

[..]

Jouw cirkel misschien. Blijkbaar zijn 'de christelijke geschriften' betrouwbaar genoeg om historische informatie uit te halen? Of wordt het dan te gek voor je?
En weer lees je niet goed. Ik stel dat de betrouwbaarheid van de geschriften problematisch is, dat betekent niet dat er geen historische informatie uit te halen is.
pi_89174591
quote:
1s.gif Op vrijdag 26 november 2010 12:36 schreef Sloggi het volgende:

[..]

En weer lees je niet goed. Ik stel dat de betrouwbaarheid van de geschriften problematisch is, dat betekent niet dat er geen historische informatie uit te halen is.
Wat wil je hier dan mee zeggen?

quote:
14s.gif Op vrijdag 26 november 2010 12:30 schreef Sloggi het volgende:

[..]

pi_89174852
Dat jouw bronnen problematisch zijn; de kennis die we over Christus hebben is uit deze problematische bronnen verkregen, of hij wordt kort genoemd door latere 'heidense' bronnen, die vrijwel zonder uitzondering ook problematisch zijn.

Dat betekent dus dat wat we denken te weten is gebaseerd op in meer of mindere mate onbetrouwbare bronnen. 'Vrij grote zekerheid' gaat me dan veel te ver. Ik houd het op waarschijnlijk, en kun je nog twisten over verschillende van je uitspraken.

Maar, zoals ik al eerder heb gezegd: tot op zekere hoogte gaat dit op voor veel kennis die we hebben over de oudheid. Veel van wat we (denken te) weten is uitsluitend op tekstuele bronnen gebaseerd, en er is geen ander materiaal (archeologisch, epigrafisch etc.) om het te bevestigen. We weten simpelweg heel veel niet zeker als het over de oudheid gaat.
pi_89175127
quote:
1s.gif Op vrijdag 26 november 2010 12:44 schreef Sloggi het volgende:
Dat jouw bronnen problematisch zijn; de kennis die we over Christus hebben is uit deze problematische bronnen verkregen, of hij wordt kort genoemd door latere 'heidense' bronnen, die vrijwel zonder uitzondering ook problematisch zijn.
Ik vind echt dat je overdrijft hier, maar goed.

quote:
1s.gif Op vrijdag 26 november 2010 12:44 schreef Sloggi het volgende:
Dat betekent dus dat wat we denken te weten is gebaseerd op in meer of mindere mate onbetrouwbare bronnen. 'Vrij grote zekerheid' gaat me dan veel te ver. Ik houd het op waarschijnlijk, en kun je nog twisten over verschillende van je uitspraken.
Ik zou zeggen 'zeer grote waarschijnlijkheid'. Maar als je wilt twister over mijn uitspraken, be my guest. Ik wil best zaken nog verder uitleggen.
pi_89179172
Ja succes Sloggi. :P.
pi_89179606
Nee, dank je. Fundamenteel verschil van inzicht met betrekking tot de waarde van antieke bronnen, dat is niet te overbruggen.
pi_89189623
quote:
1s.gif Op vrijdag 26 november 2010 11:57 schreef koningdavid het volgende:

[..]

Dit is niet zozeer omslachtig maar wel een enorm rare opmerking.

Ten eerste: Je zegt hier feitelijk dat mensen geen noemenswaardige invloed op de geschiedenis gehad kunnen hebben als ze geen wonderen gedaan hebben. Huh?!?
Nee, ik zeg dat zonder al die verzonnen mythische eigenschappen hij geen noemenswaardige invloed gehad zou hebben. Anders gezegd: het doet er helemaal niet toe of hij heeft bestaan. Het deel dat er wel toe doet is sowieso fictie.

quote:
Ten tweede: Als je, in jouw m.i. overdreven sceptische houding, stelt dat je niets van Jezus kunt weten hoe kun je dan wel stellen dat Jezus geen noemenswaardige invloed gehad kunt hebben? Waar baseer je dat dan op?
Dat wonderen niet bestaan, mensen niet uit de dood opstaan en niemand als maagd moeder wordt is geen overdreven sceptische houding. Dat is gewoon de wetenschappelijke consensus.

quote:
Ten derde: We kunnen gewoon vaststellen dat Jezus, wie hij volgens jou dan ook was, een enorme invloed heeft gehad op de geschiedenis, veel meer dan noemenswaardig.
Nee dus. Het zijn de fictionele eigenschappen die een enorme invloed hebben gehad.

quote:
Waarom? Boeit geschiedenis je niet?
Zie boven.

quote:
Niets met zekerheid, dat is historisch-wetenschappelijk gezien überhaupt lastig, maar wel met zeer grote waarschijnlijkheid.
Ehh, nee.

quote:
Je bent omslachtig omdat je nog steeds mijn vraag niet hebt beantwoord. Heeft er een historische Jezus (opgegroeid in Nazareth, prediker, had volgelingen als Petrus en Johannes, veroorzaakte ophef in de tempel, gekruisigd onder Pontius Pilatus) bestaan? Ik vraag niet of je het interessant vindt, ik vraag je of je denkt dat hij bestaan heeft.
Ik acht het mogelijk dat die bestaan heeft. Maar op basis van de grote hoeveelheid onzin die er over hem wordt verteld acht ik het evenzeer mogelijk dat hij niet heeft bestaan.

Veel duidelijker kan ik je vraag toch niet beantwoorden. Je vraagt me om een definitief standpunt in te nemen tav iets dat ik niet kan weten. Het lijkt me voorbehouden aan gelovigen om daar aan toe te geven.
pi_89190138
Krijgen we nu het vervolg op de 'het ene wonder is logischer en aannemelijker dan het andere'-discussie? :P.

Dat typende snap ik trouwens wel dat sowieso wat mensen als een wonder beschouwen niet voor iedereen gelijk is.

[ Bericht 0% gewijzigd door Modus op 26-11-2010 18:43:15 ]
pi_89192337
quote:
1s.gif Op vrijdag 26 november 2010 18:37 schreef Modus het volgende:
Krijgen we nu het vervolg op de 'het ene wonder is logischer en aannemelijker dan het andere'-discussie? :P.

Dat typende snap ik trouwens wel dat sowieso wat mensen als een wonder beschouwen niet voor iedereen gelijk is.
Ik geloof niet dat ik ooit een definitie van 'wonder' heb gehoord die echt hout snijdt. Meestal is het een beetje circulair: een wonder is een bovennatuurlijke gebeurtenis, een bovennatuurlijke gebeurtenis is metafysisch, en metafysisch is een wonder. Als je het mij vraagt weet niemand die het woord 'wonder' gebruikt echt wat hij/zij daarmee bedoelt.
pi_89195110
quote:
1s.gif Op vrijdag 26 november 2010 18:23 schreef Molurus het volgende:

Nee dus. Het zijn de fictionele eigenschappen die een enorme invloed hebben gehad.
Hoe kunnen fictionele fictieve ( ;) ) eigenschappen invloed op iets hebben?
pi_89195344
quote:
1s.gif Op vrijdag 26 november 2010 20:12 schreef Gaspedaal het volgende:

[..]

Hoe kunnen fictionele fictieve ( ;) ) eigenschappen invloed op iets hebben?
Woops. :) *schaam voor taalfout*

Maar dat kan doordat de gemiddelde gelovige niet in staat is het verschil te zien. ;) "If you can't tell the difference, does it matter?" (Daneel Olivaw)
pi_89196863
quote:
1s.gif Op vrijdag 26 november 2010 20:16 schreef Molurus het volgende:

Woops. :) *schaam voor taalfout*
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:
Maar dat kan doordat de gemiddelde gelovige niet in staat is het verschil te zien. ;) "If you can't tell the difference, does it matter?" (Daneel Olivaw)
Ik begrijp even niet hoe dat een antwoord op mijn vraag is, ben ik bang :)
pi_89197240
quote:

[..]
Het deel dat er wel toe doet is sowieso fictie.

[..]

Dat wonderen niet bestaan, mensen niet uit de dood opstaan en niemand als maagd moeder wordt is geen overdreven sceptische houding. Dat is gewoon de wetenschappelijke consensus.
Dan snap je de wetenschappelijke methode gewoon niet. Je spreekt over een consensus. Dat doet vermoeden dat men onderzoek heeft gedaan en dat men toen in een grote meerderheid tot de overtuiging is gekomen dat wonderen niet bestaan. Dat is onjuist, om me maar mild uit te drukken.

De wetenschap kan simpelweg geen uitspraak doen over het bestaan van wonderen. Dat moeten we de wetenschap niet verwijten. Het is juist haar kracht dat ze regelmatigheden in de wereld kan beschrijven op een prachtige manier. Over wonderen heeft ze niets te zeggen. Op de vraag 'Bestaan wonderen?', wordt in de wetenschap dus geen antwoord gegeven. Geen 'ja', en ook geen 'nee'.
pi_89200615
quote:
1s.gif Op vrijdag 26 november 2010 20:45 schreef Dwerfion het volgende:

[..]

Dan snap je de wetenschappelijke methode gewoon niet. Je spreekt over een consensus. Dat doet vermoeden dat men onderzoek heeft gedaan en dat men toen in een grote meerderheid tot de overtuiging is gekomen dat wonderen niet bestaan. Dat is onjuist, om me maar mild uit te drukken.

De wetenschap kan simpelweg geen uitspraak doen over het bestaan van wonderen. Dat moeten we de wetenschap niet verwijten. Het is juist haar kracht dat ze regelmatigheden in de wereld kan beschrijven op een prachtige manier. Over wonderen heeft ze niets te zeggen. Op de vraag 'Bestaan wonderen?', wordt in de wetenschap dus geen antwoord gegeven. Geen 'ja', en ook geen 'nee'.
Volgens mij heb je me gewoon verkeerd begrepen. Zoals ik in een latere post ook aangeef is er geen zinvolle definitie van het woord "wonder".
pi_89202413
quote:
1s.gif Op vrijdag 26 november 2010 20:39 schreef Gaspedaal het volgende:

[..]

Ik begrijp even niet hoe dat een antwoord op mijn vraag is, ben ik bang :)
Wat ik bedoel is dat het voor de historische uitwerking niet uitmaakt of jezus uit de dood is opgestaan of niet als de mensen die daarin geloven het verschil niet zien.
pi_89204142
quote:
1s.gif Op vrijdag 26 november 2010 21:31 schreef Molurus het volgende:

[..]

Volgens mij heb je me gewoon verkeerd begrepen. Zoals ik in een latere post ook aangeef is er geen zinvolle definitie van het woord "wonder".
Als het woord 'wonder' niet zinvol is gedefinieerd, dan is je volgende uitspraak nog steeds onjuist:

quote:
Hoe kan er een wetenschappelijk consensus zijn over een woord wat niet zinvol is gedefinieerd?

Bovendien gaat je argument niet op voor het opstaan van iemand uit de dood en maagdelijke geboortes. Ook over dat soort bijzondere gebeurtenissen doet de wetenschap geen uitspraak. Geen ja, en ook geen nee.
pi_89206325
quote:
1s.gif Op vrijdag 26 november 2010 21:55 schreef Molurus het volgende:

[..]

Wat ik bedoel is dat het voor de historische uitwerking niet uitmaakt of jezus uit de dood is opgestaan of niet als de mensen die daarin geloven het verschil niet zien.
Ah, dat ben ik met je eens.
pi_89208634
quote:
1s.gif Op vrijdag 26 november 2010 22:54 schreef Gaspedaal het volgende:

[..]

Ah, dat ben ik met je eens.
En dat is dus het punt dat ik probeerde te maken: ongeacht of er een historische Jezus bestond is de bijbelse Jezus voor het belangrijkste/relevante deel een fictief figuur. Of anders gezegd: de bewering dat de bijbelse Jezus bestond staat ongeveer gelijk aan de bewering dat Donald Duck bestond omdat Disney hem baseerde op een boze eend die hij een keer zag.

[ Bericht 1% gewijzigd door Molurus op 26-11-2010 23:40:12 ]
pi_89209142
quote:
1s.gif Op vrijdag 26 november 2010 22:19 schreef Dwerfion het volgende:

Bovendien gaat je argument niet op voor het opstaan van iemand uit de dood en maagdelijke geboortes. Ook over dat soort bijzondere gebeurtenissen doet de wetenschap geen uitspraak. Geen ja, en ook geen nee.
De wetenschap doet geen 'ja' of 'nee' uitspraken maar uitsluitend uitspraken over waarschijnlijkheid. En bij waarschijnlijkheden boven de 99.99% en onder de 0.01% spreken we in de volksmond van "ja" of "nee". De waarschijnlijkheid van maagdelijke geboortes zou ik in volkstaal uitleggen als "nee". Dat het hier een mythe betreft is vele malen waarschijnlijker en aannemelijker.
pi_89209546
quote:

[..]

Nee, ik zeg dat zonder al die verzonnen mythische eigenschappen hij geen noemenswaardige invloed gehad zou hebben.
Je bent zo inconsistent als wat. Aan de ene kant zeg je: "we kunnen niets weten over Jezus" en aan de andere kant zeg je "ik weet genoeg van Jezus om te stellen dat hij als mens geen noemenswaardige invloed heeft gehad". Dit strookt niet.

quote:
Anders gezegd: het doet er helemaal niet toe of hij heeft bestaan. Het deel dat er wel toe doet is sowieso fictie.
Fictie op basis van je vooronderstellingen, maar goed, laat dat maar even zitten. Dan nog is jouw "wat er toe doet" tamelijk subjectief. Wat te denken van Jezus' uitspraken? Zijn ethiek? Zijn omgang met mensen? Jezus' dood aan het kruis? Zijn dat allemaal zaken die, omdat ze niet 'wonderlijk' zijn, er niet toe doen? Daar is zo ongeveer iedereen het met je over oneens, vrees ik.

quote:
Uhuh... dat wonderen niet bestaan is wetenschappelijke consensus. :')

Met 'overdreven sceptische houding' doelde ik trouwens op je uitspraak dat er historisch niets over Jezus valt te zeggen. Dat is flauwekul, zoals ik al tig keren in dit topic heb onderbouwd.

quote:
Ik vertaal fictionele/fictieve even met 'wonderlijke'. Maar weer schuif je Jezus' ethiek, uitspraken en levenswijze volledig aan de kant. Weet je hoeveel niet-gelovige mensen beïnvloed zijn door Jezus? Kortom, ook al geloof je niet in zijn wonderen dan nog is de persoon Jezus, historisch gezien, uitermate interessant en invloedrijk.

quote:
Ehh, nee.
Want (vrijwel) alle historici zijn gek? Misschien moet je een clubje beginnen met Eric. De "alle historici zijn prutsers want wij weten het beter"-club.

quote:
Ik acht het mogelijk dat die bestaan heeft. Maar op basis van de grote hoeveelheid onzin die er over hem wordt verteld acht ik het evenzeer mogelijk dat hij niet heeft bestaan.
Het blijft grappig. Hoe consistent ben je hierin? Als iemand aan jou vraagt "Wie was Socrates?", zeg je dan ook "Daar kunnen we niets over zeggen, te onduidelijk allemaal"?

quote:
Veel duidelijker kan ik je vraag toch niet beantwoorden. Je vraagt me om een definitief standpunt in te nemen tav iets dat ik niet kan weten. Het lijkt me voorbehouden aan gelovigen om daar aan toe te geven.
Toch doen de meeste ongelovigen die er verstand van hebben er ook uitspraken over hoor. Maar blijkbaar is je wereldbeeld zo wankel dat het niet eens een historische Jezus kan verdragen. Echt rationele redenen om Jezus' historiciteit af te wijzen bespeur ik niet bij je.
pi_89209793
quote:
1s.gif Op vrijdag 26 november 2010 23:34 schreef Molurus het volgende:
Of anders gezegd: de bewering dat de bijbelse Jezus bestond staat ongeveer gelijk aan de bewering dat Donald Duck bestond omdat Disney hem baseerde op een boze eend die hij een keer zag.
Dit doet echt pijn aan mijn ogen gewoon, wat een gepruts.
pi_89211075
quote:
1s.gif Op vrijdag 26 november 2010 23:49 schreef koningdavid het volgende:

Toch doen de meeste ongelovigen die er verstand van hebben er ook uitspraken over hoor. Maar blijkbaar is je wereldbeeld zo wankel dat het niet eens een historische Jezus kan verdragen. Echt rationele redenen om Jezus' historiciteit af te wijzen bespeur ik niet bij je.
Het lijkt me volstrekt rationeel om de Bijbelse Jezus te verwerpen. Verder merk ik op dat die minstens weinig lijkt op de historische Jezus, als die heeft bestaan.
pi_89211250
Jammer dat je veel vragen niet beantwoordt.

quote:
1s.gif Op zaterdag 27 november 2010 00:17 schreef Molurus het volgende:

[..]

Het lijkt me volstrekt rationeel om de Bijbelse Jezus te verwerpen. Verder merk ik op dat die minstens weinig lijkt op de historische Jezus, als die heeft bestaan.
Dit is zo ongeveer de wetenschappelijke consensus w.b. wie de historische Jezus was:

De wonderen en opstanding, vanwege methodologisch naturalisme, logischer niet in deze beschrijving opgenomen. Die beschrijving lijkt inderdaad maar weinig op de bijbelse Jezus, he? :')

Ga er toch niet zo spastisch mee om, Molurus. Er is niets rationeels aan wat je hier doet.
pi_89211329
Je doelt zelf een beetje spastisch, KoningDavid. Met name wat betreft het historische belang van de historische Jezus. ;)
pi_89211526
quote:
1s.gif Op zaterdag 27 november 2010 00:23 schreef Molurus het volgende:
Je doelt zelf een beetje spastisch, KoningDavid. Met name wat betreft het historische belang van de historische Jezus. ;)
Ik ben niet degene die dwangmatig tegen de wetenschappelijke consensus inroeit omdat mijn antipathie mijn gezonde verstand in de weg zit.

Het feit dat je zelfs de meeste vragen ontwijkt zegt iets over je spastische houding in deze.
pi_89211987
quote:
7s.gif Op zaterdag 27 november 2010 00:28 schreef koningdavid het volgende:

[..]

Ik ben niet degene die dwangmatig tegen de wetenschappelijke consensus inroeit omdat mijn antipathie mijn gezonde verstand in de weg zit.

Het feit dat je zelfs de meeste vragen ontwijkt zegt iets over je spastische houding in deze.
Welnee, als het antipathie was zou het logischer zijn om - bijvoorbeeld - Jezus af te schilderen als een vreselijk figuur. Nogmaals: ik stel dat de historische Jezus (als die heeft bestaan) van weinig tot geen belang is geweest voor (de aard van) het Christendom. De feiten omtrent de historische Jezus waar historici het enigszins over eens zijn geven daar geen aanleiding toe. Hoe wil je dat uitleggen als antipathie?

Overigens heb ik meer dan genoeg antipathie jegens het Christendom en religie in het algemeen. Maar als ik daar kritiek op wil hebben dan hoeven we het niet over Jezus te hebben, er zijn meer dan genoeg targets waar ik me dan veel effectiever op kan richten.
pi_89212358
quote:
1s.gif Op zaterdag 27 november 2010 00:40 schreef Molurus het volgende:

[..]

Welnee, als het antipathie was zou het logischer zijn om - bijvoorbeeld - Jezus af te schilderen als een vreselijk figuur. Nogmaals: ik stel dat de historische Jezus (als die heeft bestaan) van weinig tot geen belang is geweest voor (de aard van) het Christendom. De feiten omtrent de historische Jezus waar historici het enigszins over eens zijn geven daar geen aanleiding toe.
Ik heb al laten zien dat dit pertinente onzin is, maar daar ben je niet op ingegaan.

quote:
1s.gif Op zaterdag 27 november 2010 00:40 schreef Molurus het volgende:
Overigens heb ik meer dan genoeg antipathie jegens het Christendom en religie in het algemeen. Maar als ik daar kritiek op wil hebben dan hoeven we het niet over Jezus te hebben, er zijn meer dan genoeg targets waar ik me dan veel effectiever op kan richten.
De enige mensen die ik ken en ontmoet die Jezus ontkennen hebben allemaal een antipathie tegen religie. Mensen die geloven dat religie onzin is en ongemakkelijk worden bij elk gegeven van een religie dat wel eens zou kunnen kloppen. Neem nou Eric, zijn 'starting point' is "alles aan religie is onzin" dan is het niet gek dat je gaat ontkennen dat Jezus heeft bestaan. Dit wordt alleen maar duidelijker als blijkt dat hij geen rationele argumenten heeft om Jezus' bestaan af te wijzen of te betwijfelen.

Jij hebt die argumenten ook niet. En argumenten heb je wel degelijk nodig om een wetenschappelijke consensus opzij te schuiven. Bovendien zijn je uitspraken zo warrig, ontwijkend en inconsistent dat ik me niet aan de indruk kan onttrekken dat er maar weinig ratio komt kijken bij je standpunt.
pi_89215923
quote:
1s.gif Op zaterdag 27 november 2010 00:48 schreef koningdavid het volgende:

[..]

Ik heb al laten zien dat dit pertinente onzin is, maar daar ben je niet op ingegaan.

[..]

De enige mensen die ik ken en ontmoet die Jezus ontkennen hebben allemaal een antipathie tegen religie. Mensen die geloven dat religie onzin is en ongemakkelijk worden bij elk gegeven van een religie dat wel eens zou kunnen kloppen. Neem nou Eric, zijn 'starting point' is "alles aan religie is onzin" dan is het niet gek dat je gaat ontkennen dat Jezus heeft bestaan. Dit wordt alleen maar duidelijker als blijkt dat hij geen rationele argumenten heeft om Jezus' bestaan af te wijzen of te betwijfelen.

Jij hebt die argumenten ook niet. En argumenten heb je wel degelijk nodig om een wetenschappelijke consensus opzij te schuiven. Bovendien zijn je uitspraken zo warrig, ontwijkend en inconsistent dat ik me niet aan de indruk kan onttrekken dat er maar weinig ratio komt kijken bij je standpunt.
Ik zie niet in hoe relevant het is of jezus wel of niet bestaan heeft, het breekpunt zijn de wonderen. Die wonderen kun je niet aannemelijk maken en daarmee valt het hele fundament van het christendom mijns inziens helemaal weg.
pi_89216982
quote:
1s.gif Op zaterdag 27 november 2010 04:19 schreef TerryStone het volgende:

[..]

Ik zie niet in hoe relevant het is of jezus wel of niet bestaan heeft, het breekpunt zijn de wonderen. Die wonderen kun je niet aannemelijk maken en daarmee valt het hele fundament van het christendom mijns inziens helemaal weg.
De wonderen zelf kun je niet aantonen. Bij het christendom zijn echter ook historische zaken belangrijk. Als historisch bewezen kan worden dat Jezus of Pontius Pilatus of Maria niet bestaan heeft, dan heb je simpelweg de basis (bijvoorbeeld de apostolische geloofsbelijdenis) van het christendom weggevaagd.

Over de wonderen: wonderen 'an sich' kun je niet bewijzen. Maar de eventuele effecten van wonderen kun je wel zien en soms zelfs historisch aannemelijk maken. Bijvoorbeeld (in het kader van de opstanding) de vrouwen die het graf van Jezus leeg vinden. Dat is historisch aannemelijk te maken. En andere puzzelstukje die op hun plaats vallen zijn dan dat de discipelen tot de overtuiging komen dat Jezus is opgestaan omdat ze hem levend hebben gezien, dat mensen als Paulus en Jakobus (die eerst niets van Jezus moesten hebben) zich bekeren, dat mensen Jezus messias blijven noemen terwijl hij kort daarvoor was gedood.

Voor het accepteren van de opstanding heb je inderdaad geloof nodig. Maar door dat te doen is (gelukkig) niet zo dat je tegen beter weten in gaat. Je komt niet ineens in strijd met allerlei historische zaken.
pi_89218383
quote:
1s.gif Op zaterdag 27 november 2010 00:48 schreef koningdavid het volgende:

[..]

Ik heb al laten zien dat dit pertinente onzin is
Wist je dat de duivel een harde plasser krijgt als je liegt ? Dus niet meer doen.

Of Jezus bestaan heeft of niet als historisch figuur, naar keuze precies zoals in de Bijbel staat, precies zoals in de Bijbel staat minus de wonderen, als predikende Jood wiens volgelingen toevallig succes hebben gehad of als leider van een bende van kannibalistische pedofielen is een kwestie van geloof. Er is geen overtuigend bewijs voor, en er is geen overtuigend bewijs tegen (afgezien van tegen het wonderen deel, maar daar zijn het wonderen voor ;)).

Wat mij wel blijft verbazen is hoe sommige mensen konden beweren dat "mensen dit soort verhalen niet kunnen verzinnen", dat "mensen zoveel mensen niet in onware verhalen geloven", dat "het zeldzaam is dat mensen worden verheerlijkt bij of na hun leven" en dat "geheugens perfect zijn".

Lezen die mensen geen boeken ? Hebben ze geen geschiedenis en klassieke cultuur op school ? Weten ze niet dat er tig verschillende religies op deze planeet zijn ? Kijken ze niet naar het nieuws ? Kranten ? Hebben ze geen vrienden en leven ze onder een steen ?

Hoe kan je zo wereldvreemd zijn ?

[ Bericht 8% gewijzigd door MisterSqueaky op 27-11-2010 11:26:16 ]
pi_89218955
quote:
1s.gif Op zaterdag 27 november 2010 11:05 schreef MisterSqueaky het volgende:
Wist je dat de duivel een harde plasser krijg als je liegt ? Dus niet meer doen.
Ik lieg niet. Maar goed, ik zal het nog wel een keer ontkrachten.

quote:
Of Jezus bestaan heeft of niet als historisch figuur, naar keuze precies zoals in de Bijbel staat, precies zoals in de Bijbel staat minus de wonderen, als predikende Jood wiens volgelingen toevallig succes hebben gehad of als leider van een bende van kannibalistische pedofielen is een kwestie van geloof.
:')!

Ja, en of Julius Caesar keizer was van het Romeinse Rijk of president van de lokale schaakclub is ook slechts een kwestie van geloof. Was Socrates een filosoof of een bakker? Kwestie van geloof.

Historische uitspraken doen we op basis van aannemelijkheid en in het geval van Jezus hebben we zoveel dingen die zeer aannemelijk zijn.

quote:
Wat mij wel blijft verbazen is hoe sommige mensen konden beweren dat "mensen dit soort verhalen niet kunnen verzinnen"
Wie heeft dat gezegd? Ik heb gezegd dat het complot wat er volgens Eric, Molurus e.a. moet zijn geweest werkelijk onmogelijk is geweest en een veel groter geloof vereist dan geloven in de opstanding van Jezus.

quote:
1s.gif Op zaterdag 27 november 2010 11:05 schreef MisterSqueaky het volgende: dat "het zeldzaam is dat mensen worden verheerlijkt bij of na hun leven"
Wie heeft dat gezegd?

quote:
en dat "geheugens perfect zijn".
Loop je nou gewoon allemaal quotes te verzinnen ofzo? Wtf. :')

quote:
Hoe kan je zo wereldvreemd zijn ?
Dat vraag ik mij inderdaad ook af met al die Jezus-ontkenners hier. Jullie mogen echt nooit meer lachen om een creationist of een maanlanding-scepticus, echt niet. Dat zou hypocriet zijn.
pi_89219052
quote:
1s.gif Op zaterdag 27 november 2010 11:25 schreef koningdavid het volgende:

[..]

Wie heeft dat gezegd? Ik heb gezegd dat het complot wat er volgens Eric, Molurus e.a. moet zijn geweest werkelijk onmogelijk is geweest en een veel groter geloof vereist dan geloven in de opstanding van Jezus.
quote:
1s.gif Op zaterdag 27 november 2010 11:25 schreef koningdavid het volgende:

Loop je nou gewoon allemaal quotes te verzinnen ofzo? Wtf. :')
:')

Je geloofwaardigheid is nu wel heel hard aan het dalen hoor, KD.
pi_89219077
quote:
1s.gif Op zaterdag 27 november 2010 11:28 schreef Molurus het volgende:

[..]

Je geloofwaardigheid is nu wel heel hard aan het dalen hoor, KD.
Ach, als jij dat zegt. Maar kan je het ook onderbouwen?
pi_89219087
quote:
1s.gif Op zaterdag 27 november 2010 11:30 schreef koningdavid het volgende:

[..]

Ach, als jij dat zegt. Maar kan je het ook onderbouwen?
Zeker. Ik heb het woord 'complot' niet gebruikt, noch heb ik ergens gesuggereerd dat er sprake is van een complot.
pi_89219102
quote:
1s.gif Op zaterdag 27 november 2010 11:30 schreef Molurus het volgende:

[..]

Zeker. Ik heb het woord 'complot' niet gebruikt, noch heb ik ergens gesuggereerd dat er sprake is van een complot.
Als Jezus volledig of grotendeels verzonnen is, zoals jij, Eric en Mistersqeaky beweren, is er sprake geweest van een groot complot die dit allemaal ongelooflijk vernuftig in elkaar heeft gedraaid. Dat is het noodzakelijk gevolg van je stellingname.
pi_89219135
quote:
1s.gif Op zaterdag 27 november 2010 11:31 schreef koningdavid het volgende:

[..]

Als Jezus volledig of grotendeels verzonnen is, zoals jij, Eric en Mistersqeaky beweren, is er sprake geweest van een groot complot die dit allemaal ongelooflijk vernuftig in elkaar heeft gedraaid. Dat is het noodzakelijk gevolg van je stellingname.
Welnee, het Christendom werd pas een echte religie lang nadat wie dan ook nog kon verifieren of er iets waar was van een opstanding, een maagdelijke bevlekking, of wonderen. De meeste mythen ontstaan helemaal niet als een complot. De meeste religies trouwens ook niet.
pi_89219212
quote:
1s.gif Op zaterdag 27 november 2010 11:33 schreef Molurus het volgende:

[..]

Welnee, het Christendom werd pas een echte religie lang nadat wie dan ook nog kon verifieren of er iets waar was van een opstanding, een maagdelijke bevlekking, of wonderen. De meeste mythen ontstaan helemaal niet als een complot.
Het geloof in Jezus als historische persoon met alle wonderen en zijn opstanding van dien, is 'hardcore christianity', oorspronkelijk christendom, te dateren tot ver in de eerste eeuw en dus vlak na het leven van Jezus. Nog in de ooggetuigen-tijd. Om dit in scene te zetten, met alle binnen- en buitenbijbelse bronnen vereist een zeer vernuftig complot.

Heb je het woordje 'complot' nodig om in te zien dat je standpunt vreselijk irrationeel is? Landt het nu pas bij je?
pi_89219272
quote:
1s.gif Op zaterdag 27 november 2010 11:36 schreef koningdavid het volgende:

[..]

Het geloof in Jezus als historische persoon met alle wonderen en zijn opstanding van dien, is 'hardcore christianity', oorspronkelijk christendom, te dateren tot ver in de eerste eeuw en dus vlak na het leven van Jezus. Nog in de ooggetuigen-tijd. Om dit in scene te zetten, met alle binnen- en buitenbijbelse bronnen vereist een zeer vernuftig complot.
Sorry hoor, je begint nu toch wel echte onzin uit te kramen. :') Hoeveel aanhangers had dat 'hardcore christianity' nou in de ooggetuigen-fase? Hoeveel echte ooggetuigen denk je dat er waren? En waar baseer je dat eigenlijk op?

En hoe ben je eigenlijk een getuige van een maagdelijke bevlekking? Of van een wonder? Of voor mijn part van een opstanding? Hoe stelt een directe ooggetuige zoiets vast?

quote:
1s.gif Op zaterdag 27 november 2010 11:36 schreef koningdavid het volgende:
Heb je het woordje 'complot' nodig om in te zien dat je standpunt vreselijk irrationeel is? Landt het nu pas bij je?
En verbaast het je dat ik zulke vragen niet beatwoord? :')

[ Bericht 3% gewijzigd door Molurus op 27-11-2010 11:44:32 ]
pi_89219369
quote:
1s.gif Op zaterdag 27 november 2010 11:39 schreef Molurus het volgende:

[..]

Sorry hoor, je begint nu toch wel echte onzin uit te kramen. :')
Oh ja? Noem één ding wat onzin is en onderbouw het.

quote:
Hoeveel aanhangers had dat 'hardcore christianity' nou in de ooggetuigen-fase?
Enkele duizenden waarschijnlijk, volgens o.a. Rodney Stark.

quote:
Hoeveel echte ooggetuigen denk je dat er waren?
Enkele tientallen, wellicht honderden.

quote:
En waar baseer je dat eigenlijk op?
Historische bronnen. :)

quote:
En verbaast het je dat ik zulke vragen niet beatwoord? :')
Het verbaast me niet dat je het merendeel van mijn vragen niet beantwoord. Dat doen mensen vaker die geen goede antwoorden hebben.
pi_89219520
quote:
1s.gif Op zaterdag 27 november 2010 11:44 schreef koningdavid het volgende:

[..]

Oh ja? Noem één ding wat onzin is en onderbouw het.
Zoals ik ook in mijn edit schreef:

Hoe ben je eigenlijk een getuige van een maagdelijke bevlekking? Of van een wonder? Of voor mijn part van een opstanding? Hoe stelt een directe ooggetuige zoiets vast?

Anders gezegd: hoe was dat minder een geloof voor "ooggetuigen" toen dan voor christenen nu?

quote:
Enkele duizenden waarschijnlijk, volgens o.a. Rodney Stark.
Je baseert dat op de werken van een modern socioloog?

http://en.wikipedia.org/wiki/Rodney_Stark

quote:
Enkele tientallen, wellicht honderden.

Historische bronnen. :)
Wacht even, er zijn historische bronnen waaruit blijkt dat wellicht honderden mensen getuige waren van een maagdelijke bevalling? Nogmaals: hoe stelt een getuige dat eigenlijk vast, en hoe kunnen er daar honderden van zijn?

quote:
Het verbaast me niet dat je het merendeel van mijn vragen niet beantwoord. Dat doen mensen vaker die geen goede antwoorden hebben.
pi_89219743
quote:
1s.gif Op zaterdag 27 november 2010 11:49 schreef Molurus het volgende:

[..]

Zoals ik ook in mijn edit schreef:

Hoe ben je eigenlijk een getuige van een maagdelijke bevlekking? Of van een wonder? Of voor mijn part van een opstanding? Hoe stelt een directe ooggetuige zoiets vast?
Ik denk dat er bar weinig mensen ooggetuige waren van een maagdelijke bevlekking.
Ooggetuige van een wonderlijke gebeurtenis ben je als je bijvoorbeeld een blind iemand opeens zijn zicht terug ziet krijgen, of iemand die al 3 dagen ingewikkeld in zijn grafkelder ligt er opeens topfit uitwandelt.

Of probeer je hier nu een semantische of epistemologische discussie van te maken?
Dat wandel je weer volstrekt langs mijn punt heen.

quote:
Anders gezegd: hoe was dat minder een geloof voor "ooggetuigen" toen dan voor christenen nu?
Ik denk dat als je zoiets met je eigen ogen ziet gebeuren dat het minder een geloof is, maar het blijft uiteraard een geloof. Aangezien een 'wonder' feitelijk niet te bewijzen valt.

quote:
Je baseert dat op de werken van een modern socioloog?

http://en.wikipedia.org/wiki/Rodney_Stark
Een godsdienstsocioloog ja? Dat lijkt me iemand die daar nuttige dingen over kan zeggen. Bovendien is Rodney Stark's The Rise Of Christianity een van de standaardwerken op dit vlak, maar dat wist je natuurlijk niet.

quote:
Wacht even, er zijn historische bronnen waaruit blijkt dat wellicht honderden mensen getuige waren van een maagdelijke bevalling?
Uhm... nee? Waar heb ik dat beweerd? :')

Er zijn wel honderden mensen die Jezus na zijn dood hebben gezien, schrijft Paulus aan de kerk van Korinthe in 55 n.c.. Hij vermeldt erbij dat veel van die mensen nu nog leven, dus met andere woorden "ga het zelf maar checken bij ze".

quote:
Is er een andere reden waarom je al die vragen niet beantwoord dan? Je kan niet zeggen dat ze niet relevant zijn.
pi_89219962
quote:
1s.gif Op zaterdag 27 november 2010 11:57 schreef koningdavid het volgende:

[..]

Ik denk dat er bar weinig mensen ooggetuige waren van een maagdelijke bevlekking.
Bar weinig, of niemand? Als het er bar weinig waren dan rest mij nog steeds de vraag: hoe stel je dat dan vast?

En als het er bar weinig waren: is het dan niet gewoon veel plausibeler dat maria toch geen maagd was?

quote:
Ooggetuige van een wonderlijke gebeurtenis ben je als je bijvoorbeeld een blind iemand opeens zijn zicht terug ziet krijgen, of iemand die al 3 dagen ingewikkeld in zijn grafkelder ligt er opeens topfit uitwandelt.
Een vallende ster was toen net zo goed een wonderlijke gebeurtenis. Een wonderlijke gebeurtenis en een wonder zijn nou niet bepaald hetzelfde lijkt me. Ook vandaag de dag zijn er meer dan genoeg artiesten die ons verbazen met wonderlijke prestaties die wij als toeschouwer niet kunnen verklaren.

quote:
Of probeer je hier nu een semantische of epistemologische discussie van te maken?
Dat wandel je weer volstrekt langs mijn punt heen.
Dat het woord "wonder" geen zinvolle definitie heeft lijkt me best belangrijk eigenlijk.

quote:
Ik denk dat als je zoiets met je eigen ogen ziet gebeuren dat het minder een geloof is, maar het blijft uiteraard een geloof. Aangezien een 'wonder' feitelijk niet te bewijzen valt.
Een goochelaar maakt ook meer indruk als je erbij zit ja. Maar een goochelaar is geen profeet he. ;)

quote:
Uhm... nee? Waar heb ik dat beweerd? :')
Kunnen we dan zo zoetjes aan concluderen dat, hoewel de maagdelijke bevlekking een grote rol heeft gespeeld in het Christendom, die mogelijk/waarschijnlijk nooit heeft plaatsgehad?

quote:
Er zijn wel honderden mensen die Jezus na zijn dood hebben gezien, schrijft Paulus aan de kerk van Korinthe in 55 n.c.. Hij vermeldt erbij dat veel van die mensen nu nog leven, dus met andere woorden "ga het zelf maar checken bij ze".
Zou het een dubbelganger geweest kunnen zijn? Zou het kunnen dat hij helemaal niet was gestorven? En is elk van deze opties niet veel waarschijnlijker dan een feitelijke opstanding?

quote:
Is er een andere reden waarom je al die vragen niet beantwoord dan? Je kan niet zeggen dat ze niet relevant zijn.
Sorry, maar ik lees nogal snel over je flauwe op de man gespeelde vragen heen. Heb ik een relevante vraag gemist?
pi_89219965
quote:
1s.gif Op zaterdag 27 november 2010 11:33 schreef Molurus het volgende:

[..]

Welnee, het Christendom werd pas een echte religie lang nadat wie dan ook nog kon verifieren of er iets waar was van een opstanding, een maagdelijke bevlekking, of wonderen.
Wanneer leer je het nou eens een keer, het is de maagdelijke geboorte van Jezus, en onbevlekte ontvangenis van Maria ( Maria die volgens de RK Kerk onbevlekt was van zonde bij haar eigen geboorte).

De term 'onbevlekte ontvangenis' slaat op Maria zèlf en is dogmatisch van aard, en heeft níet te maken met Jezus' geboorte.
Op vrijdag 19 november 2010 01:13 schreef Quarant het volgende:
88.888.888
pi_89219972
Mijn vraag is deze, Molurus, om terug te komen op het complot.

Als je gelooft dat Jezus niet heeft bestaan, geloof je eigenlijk dat er een Jezus uit het niets is verzonnen enkele jaren nadat hij gestorven zou zijn. Bovendien zijn er dan allemaal mensen (apostelen en andere prominente, vroege christenen die we kennen uit de oude bronnen) die zichzelf vals opgeworpen hebben als ooggetuige en kennis van iemand die nooit bestaan heeft. Toch hebben we zeer veel aanleiding om aan te nemen dat veel van deze mensen nagenoeg dezelfde dingen verkondigden over deze verzonnen persoon. Hoe hebben ze dat gedaan, volgens jou? Zijn al die mensen op een gegeven moment bij elkaar gaan zitten om een persoon te verzinnen die enkele jaren daarvoor over de aarde heeft gelopen? En hoe hebben ze de communicatie strak gehouden in het uitgestrekte Romeinse Rijk zonder moderne communicatiemogelijkheden? En hoe krijgen ze het voor elkaar om mensen te laten geloven in een omgeving waar deze verzonnen persoon bekend zou moeten zijn? We zien in de beschrijvingen van de preken van de vroege christen ook bewoordingen als "Jullie hebben zelf gezien dat...".

En hoe zit dat met al die historische details die in de evangeliën genoemd worden. Neem nou een willekeurige passage van Lukas.

Lukas 3:
1 In het vijftiende jaar van de regering van keizer Tiberius, toen Pontius Pilatus Judea bestuurde, en Herodes tetrarch was over Galilea, zijn broer Filippus over het gebied van Iturea en Trachonitis, en Lysanias over Abilene, 2 en toen Annas en Kajafas hogepriester waren, richtte God zich in de woestijn tot Johannes, de zoon van Zacharias.

Dit is over het algemeen niet hoe 'verzonnen verhalen' geschreven worden, zeker niet in die tijd. Er worden zoveel verifieerbare gegevens in de evangeliën genoemd. Is dit niet raar voor een compleet verzonnen verhaal?

Ik ben benieuwd of je antwoord hebt op de vragen die ik in deze post stel. Het moge duidelijk zijn, geloven wat jij gelooft vereist een verschrikkelijk ingewikkeld complot.
pi_89220093
quote:
1s.gif Op zaterdag 27 november 2010 12:05 schreef koningdavid het volgende:
Mijn vraag is deze, Molurus, om terug te komen op het complot.

Als je gelooft dat Jezus niet heeft bestaan, geloof je eigenlijk dat er een Jezus uit het niets is verzonnen enkele jaren nadat hij gestorven zou zijn. Bovendien zijn er dan allemaal mensen (apostelen en andere prominente, vroege christenen die we kennen uit de oude bronnen) die zichzelf vals opgeworpen hebben als ooggetuige en kennis van iemand die nooit bestaan heeft. Toch hebben we zeer veel aanleiding om aan te nemen dat veel van deze mensen nagenoeg dezelfde dingen verkondigden over deze verzonnen persoon. Hoe hebben ze dat gedaan, volgens jou? Zijn al die mensen op een gegeven moment bij elkaar gaan zitten om een persoon te verzinnen die enkele jaren daarvoor over de aarde heeft gelopen? En hoe hebben ze de communicatie strak gehouden in het uitgestrekte Romeinse Rijk zonder moderne communicatiemogelijkheden? En hoe krijgen ze het voor elkaar om mensen te laten geloven in een omgeving waar deze verzonnen persoon bekend zou moeten zijn? We zien in de beschrijvingen van de preken van de vroege christen ook bewoordingen als "Jullie hebben zelf gezien dat...".
Nogmaals: mythen ontstaan helemaal niet als complot, meestal niet. De mensen indertijd zullen er vast oprecht in hebben geloofd. Hoe mythen in het algemeen en die mythe in het bijzonder ontstaan kunnen we alleen naar gissen, en dat lijkt me niet zo zinvol. Menselijke psychologie is al lastig in de moderne tijd. Is het mormonisme een complot denk je? En hoe wil je dat eigenlijk onderzoeken?

quote:
1s.gif Op zaterdag 27 november 2010 12:05 schreef koningdavid het volgende:
En hoe zit dat met al die historische details die in de evangeliën genoemd worden. Neem nou een willekeurige passage van Lukas.

<knip>
Ik zie de Bijbel niet als een betrouwbare historische bron van wat dan ook.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')