Het is ook zo makkelijk om je erin te laten meeslepen. Als ik 's ochtends naar mijn werk ga met de auto, heb ik op een stukje van nog geen 3km al bijna 4 middelvingers, ben ik 2 keer afgesneden en heb ik 9 keer bijna een ongeluk gehad omdat mensen lekker door blijven duwen of ineens moeten stoppen omdat er iemand anders voor hun hetzelfde doet.quote:Op zondag 21 november 2010 22:07 schreef Tinkepink het volgende:
[..]
Ja dat bedoelde ik met mijn eerste post in dit topic. De meeste mensen denken het juist goed te doen, terwijl ze zich in de ogen van anderen als een echte aso gedragen.
Volgens mij is het echte probleem eigenlijk dat we vooral een stuk onverdraagzamer zijn geworden als samenleving.
ruitenwissers aan en gewoon doorrijden.quote:Op zondag 21 november 2010 22:14 schreef k_i_m het volgende:
[..]
Het is ook zo makkelijk om je erin te laten meeslepen. Als ik 's ochtends naar mijn werk ga met de auto, heb ik op een stukje van nog geen 3km al bijna 4 middelvingers, ben ik 2 keer afgesneden en heb ik 9 keer bijna een ongeluk gehad omdat mensen lekker door blijven duwen of ineens moeten stoppen omdat er iemand anders voor hun hetzelfde doet.
En dan moet je nog beginnen met je dag.
.
.
Ja, dat is ook wat ik bedoelde met incasseringsvermogen: als iemand iets doet wat in jouw ogen verkeerd of onbeschoft is je schouders ophalen en zelf gewoon beleefd blijven en alle ruimte geven. Ik maak zelf ook heus wel eens een (inschattings)fout in het verkeer en ik sta ervan te kijken dat ik dan meteen een "kutje!" toegeworpen krijg. Natuurlijk, ik zit fout, maar vergoeilijkt dat zo'n reactie?quote:Op zondag 21 november 2010 22:07 schreef Tinkepink het volgende:
Volgens mij is het echte probleem eigenlijk dat we vooral een stuk onverdraagzamer zijn geworden als samenleving.
Dreumes wél moeder niet. En ik heb dreumesen gehad hè? het kan gewoon, je kind vooraan, en jij zelf een beetje meer naar achter. Van daar kan je ook zien hoe je kind geniet. Meestal ging ik veel verderop langs de route staan. veel ruimte, kindje kon gewoon lopen, en Pieten en Sint hadden ook wat tijd.quote:Op zondag 21 november 2010 22:29 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Ja, dat is ook wat ik bedoelde met incasseringsvermogen: als iemand iets doet wat in jouw ogen verkeerd of onbeschoft is je schouders ophalen en zelf gewoon beleefd blijven en alle ruimte geven. Ik maak zelf ook heus wel eens een (inschattings)fout in het verkeer en ik sta ervan te kijken dat ik dan meteen een "kutje!" toegeworpen krijg. Natuurlijk, ik zit fout, maar vergoeilijkt dat zo'n reactie?
En wat meer inlevingsvermogen zou ook niet verkeerd zijn. Zo begrijp ik prima dat een kind van 6 dat het Sinterklaasfeest heel bewust meemaakt vooraan wil staan en daar maak ik graag ruimte voor, ook als dat kind te laat is. Maar is het dan zoveel gevraagd om te begrijpen dat een dreumesje op zijn eigen manier ook erg van het feest geniet en niet minder recht heeft op een plekje vooraan? Leven en laten leven.
Ik vind dat ikzelf ook wel wat verdraagzamer mag zijn en meer inlevingsvermogen zou kunnen hebben. Zo vind ik een huilend kind in de trein bloedirritant, vooral als ik me niet heel fit voel. Ik zou ook wat meer begrip op kunnen brengen voor de situatie waarin ouder en kind zich bevinden.
Ik sta ook niet vooraan omdat ik dat moet of zo graag wil met mijn 40 weken zwanger.quote:Op zondag 21 november 2010 21:54 schreef debuurvrouw het volgende:
[..]
Wat is op tijd? ik weiger echt heeeeeel erg om mee te doen aan die wedstrijd. één minuut voor de intocht doe ik zeker niet, maar voor een ander is het toch op tijd? Het is een kinderfeest hoor. Ik snap werkelijk niet wat volwassenen vooraan moeten bij het dranghek. Echt niet.
Ga dan drie rijen naar achter staan en laat er kinderen voor. Ook als ze nee zeggen.
Persoonlijk zou ik nooit vooraan blijven staan gewoon omdat ik lekker puh hier al een uur sta. Dat is precies wat ik als ongemerkt steeds asocialer bestempel eigenlijk. Dat volwassenen niet voorbij zichzelf kunnen omdat andere ouders hun kind niet weet ik hoe lang in de kou willen laten staan. (je zal maar een autistisch kind hebben bijvoorbeeld, wat anders helemaal van de rel gaat, en dat je dan kort vantevoren gaat, en dan van die ouders treft die zeggen had je maar op tijd moeten komen. ik ben toch op tijd??? Sint is toch nog niet aangekomen????
En Lishe! Irritant hè?ik heb het wel eens gezegd
oh, ben ik onzichtbaar vandaag?
voor iemand van mijn lengte en postuur ook wel eens fijn om mee te maken.
Sorry, had je niet zien staan. Maar dat hoef je dan ook niet gelijk hier op een forum neer te zetten hoor, stuk onfatsoen!quote:Op zondag 21 november 2010 21:34 schreef Lishe het volgende:
Gisteren in de stad. Ik sta voor een rek, linkerhand iets naar links in het rek. En echtwaar, een vrouw doet of ik er niet sta, frot haar hand tussen mij en het rek, plukt er een shirt uit, over mijn arm. En hangt het 3 seconde later op dezelfde manier terug. Hallo! Zie je me niet?? Kun je niet 5 tellen wachten tot ik weg ben?
Waar lees jij dat mijn kind dat niet bewust meemaakt? Ze is 2,5..en ja ze is heel erg bezig met sinterklaas en was al de halve morgen aan het roepen dat ze naar Sinterklaas mocht..dus heeft zij net zoveel recht om vooraan te staan als kinderen van 5 of 6 jaar.quote:Op zondag 21 november 2010 21:17 schreef debuurvrouw het volgende:
[..]
En dan neem je op de koop toe dat andere kinderen, die het waarschijnlijk bewuster meemaken, want wel zo oud dat ze een paar meter van hun ouders kunnen staan het niet kunnen zien. En dan alleen omdat jij wél uren met je kind in de kou wilt staan?
Sorry, dat begrijp ik niet nee. Maar dat vind ik van dezelfde orde als half september al geen winterschoenen meer kunnen kopen omdat iedereen die al gekocht heeft omdat ze anders uitverkocht zijnDat is dus een zichzelf instandhoudend fenomeen geworden. en als je kind nog zo klein is dat het platgedrukt kan worden kan ze ook áchter de rij kinderen op de arm gedragen worden. Bijvoorbeeld. Onbegrijpelijk dat 5 en 6 jarigen die het héél bewust meemaken, en écht geloven achter moeders van dreumesen moeten staan.
Zo mogen mijn oudere kinderen ook niet meer vooraan staan van mij. Tja, zij weten nu een keer van de hoed en de rand. Maak plaats voor kinderen die wel nog echt geloven. Vind ik dan.
Nou ja, ik dus ook niet.quote:Op maandag 22 november 2010 00:09 schreef moussy het volgende:
Ik weet niet naar wat voor intochten jullie allemaal gaan hoor, maar ik heb nooit ergens echt last van, ja eens een buggy op je hielen of dat iemand op mn tenen staat, maar echt duw, prop en trekpartijen heb ík nog nooit meegemaakt, dat ik vooraan moet staan om mn kind te beschermen.
Dat is denk ik het verschil, wat ik ook al noemde. Ik zou aan de kant gaan voor 100 kinderen, maar gewoon niet voor hun ouders als zij zo laat komen, en dan per sé daar moeten staan in plaats van verderop langs de route.quote:Op maandag 22 november 2010 09:40 schreef Bla_Bla_Bla het volgende:
[..]
Daarbij komt trouwensdat ik altijd plaats zal maken voor andere kindjes..maar ik laat me niet aan de kant duwen door de ouders die daar bij horen en die 5 minuten vantevoren komen aanwaaien.
Maargoed..als ik dan Aso ben omdat ik dingen samen met mijn kind wil doen/zien/meemaken..so be it
Hier is dat vrij normaal inderdaadquote:Op maandag 22 november 2010 09:52 schreef simmu het volgende:
heb ik wel een vraagje: wie zegt er hier allemaal netjes gedag tegen mensen op straat? gewoon: "goedemorgen" of "goedemiddag".
wij wel namelijk, maar ik merk dat dat volgens sommigen gewoonweg als raar bestempeld wordt. overigens deden we dat ook toen we in den haag zuidwest woonden hoor.
Ik doe het regelmatig, maar vooral bij ouderen.quote:Op maandag 22 november 2010 09:52 schreef simmu het volgende:
heb ik wel een vraagje: wie zegt er hier allemaal netjes gedag tegen mensen op straat? gewoon: "goedemorgen" of "goedemiddag".
wij wel namelijk, maar ik merk dat dat volgens sommigen gewoonweg als raar bestempeld wordt. overigens deden we dat ook toen we in den haag zuidwest woonden hoor.
Nou, daar begin ik niet aanquote:Op maandag 22 november 2010 09:52 schreef simmu het volgende:
haha k had dat laatst bij de bakker. k stond achteraan te wachten (want kind in wagen) e. voor mij was nog iemand. komt er een oudere vrouw aan, gaat bij de toonbank staan. en toen er gevraagd werd wie er aan de beurt was vond ze dat zij was.quote:Op maandag 22 november 2010 09:51 schreef Sjeen het volgende:
Over voorkruipen gesproken... heel opvallend dat dat voornamelijk ouderen doen
en daar heb ik dus schijt aan! Ik doe het op mijn tempoquote:Op maandag 22 november 2010 10:05 schreef Pvoesss het volgende:
Ik groet in winkels wel, ik bedank ook of wens een fijn weekend.![]()
Maar ik zeg niet iedereen die ik tegenkom op het winkelcentrum gedag.
Daar heb ik dochterlief voor die dat bij iedereen doet![]()
Waar ik me trouwens ook over verbaas is dat je tegenwoordig bij het boodschappen doen echt binnen 2 minuten je tas in moet pakken en weg moet zijn.. Ik ben zeker nu met dikke buik erg traag.
En de hele rij maar zuchtenIk weet wel dat ik niet de snelste inpakker ben maar ach dan ben je 3 minuten extra van je leven kwijt..
Ik zie het probleem niet.
Dat zegt wat over je kindquote:Op maandag 22 november 2010 10:13 schreef Claudia_x het volgende:
Het is me trouwens pas echt opgevallen hoeveel lieve, enthousiaste mensen er zijn toen we een hond hadden! Ongelooflijk, ik ben nog nooit zo vaak begroet en aangesproken. Ineens had ik wandeldates en waren er allerlei mensen die wel op onze hond wilden passen. Met kind heb ik dat niet in die mate meegemaakt.
of over de hondquote:
Dat dus en ik houd helegaar niet van grotere honden dan mijn kleine toypoedel van 22 cm.quote:Op maandag 22 november 2010 10:13 schreef Claudia_x het volgende:
Het is me trouwens pas echt opgevallen hoeveel lieve, enthousiaste mensen er zijn toen we een hond hadden! Ongelooflijk, ik ben nog nooit zo vaak begroet en aangesproken. Ineens had ik wandeldates en waren er allerlei mensen die wel op onze hond wilden passen. Met kind heb ik dat niet in die mate meegemaakt.
Dat deed mijn slaperd laatst ook.quote:Op maandag 22 november 2010 15:49 schreef innepin het volgende:
Ah, een klaagtopic![]()
Wat al eerder gezegd is viel mij ook op: er is maar één keer iemand voor mij opgestaan in de tram toen ik hoogzwanger was, en dat was een Marokkaanse puberjongen. Doet idd wel wat met je vooroordelen.
Verder misschien overbodig om te zeggen, maar ik hoop dat alle moraalridders hier (sorry, bij gebrek aan beter woord) niet te ver doorslaan in "er iets van zeggen" als er asociaal gedrag vertoond wordt. Ik ben opgegroeid met een vader die daar bijzonder extreem in was en ik héb me toch geschaamd voor 'm, als hij zich weer eens voor een fietser-op-het-voetpad gooide bijvoorbeeld om vervolgens een preek van tien minuten te houden. Dat soort dingen. Kijk, je moet niet op het voetpad fietsen, zeker niet als er kleine kinderen lopen, maar dit was ook echt niet leuk.
/einde persoonlijk trauma
het kan erger: mijn schoonvader ging naast een fietser die haar hand niet uitstak rijden om dan door het raampje heen te gaan schreeuwen dat ze haar hand niet uitstak. desnoods een kwartier lang (en never mind de rij die dan achter hem ontstaat)quote:Op maandag 22 november 2010 15:49 schreef innepin het volgende:
Ah, een klaagtopic![]()
Wat al eerder gezegd is viel mij ook op: er is maar één keer iemand voor mij opgestaan in de tram toen ik hoogzwanger was, en dat was een Marokkaanse puberjongen. Doet idd wel wat met je vooroordelen.
Verder misschien overbodig om te zeggen, maar ik hoop dat alle moraalridders hier (sorry, bij gebrek aan beter woord) niet te ver doorslaan in "er iets van zeggen" als er asociaal gedrag vertoond wordt. Ik ben opgegroeid met een vader die daar bijzonder extreem in was en ik héb me toch geschaamd voor 'm, als hij zich weer eens voor een fietser-op-het-voetpad gooide bijvoorbeeld om vervolgens een preek van tien minuten te houden. Dat soort dingen. Kijk, je moet niet op het voetpad fietsen, zeker niet als er kleine kinderen lopen, maar dit was ook echt niet leuk.
/einde persoonlijk trauma
En dat vind ik juist zo'n onzinnige opmerking. Wanneer krijgen kinderen het dan wél? Als ze zonder iets te zeggen hebben zitten wachten? Ze mogen het toch gewoon netjes vragen juist? Die van mij wel tenminstequote:Op maandag 22 november 2010 18:11 schreef _Arual_ het volgende:Volgens mij is het 'kinderen die vragen worden overgeslagen.'
Ik weet wel een nieuw spreekwoord: kinderen die zeiken hebben het nakijken.quote:Op maandag 22 november 2010 19:33 schreef Suzanna het volgende:
[..]
En dat vind ik juist zo'n onzinnige opmerking. Wanneer krijgen kinderen het dan wél? Als ze zonder iets te zeggen hebben zitten wachten? Ze mogen het toch gewoon netjes vragen juist? Die van mij wel tenminste... zeuren en krijsen om iets is héél iets anders.
Ik vind het nogal wat dat zo'n vrouw meent dat haar kleinkind recht heeft op een worstje... Ligt nog altijd bij de slager zelf, toch? Tis een gunst, geen verplichting... Ik ga bij de AH toch ook niet vragen om gratis blokjes kaas om te proeven? 'k Zou het niet durven in ieder gevalquote:Op maandag 22 november 2010 19:33 schreef Suzanna het volgende:
[..]
En dat vind ik juist zo'n onzinnige opmerking. Wanneer krijgen kinderen het dan wél? Als ze zonder iets te zeggen hebben zitten wachten? Ze mogen het toch gewoon netjes vragen juist? Die van mij wel tenminste... zeuren en krijsen om iets is héél iets anders.
Dat is dus het verschil tussen vragen (kijken of het mag) en zeiken (eisen dat je wat krijgt). Ik vind dat nogal een verschil, en bij optie nummer 1 zie ik zeker geen problemen. Optie 2 wel, dat vind ik niet kunnen.quote:Op maandag 22 november 2010 19:42 schreef _Arual_ het volgende:
[..]
Ik vind het nogal wat dat zo'n vrouw meent dat haar kleinkind recht heeft op een worstje... Ligt nog altijd bij de slager zelf, toch? Tis een gunst, geen verplichting... Ik ga bij de AH toch ook niet vragen om gratis blokjes kaas om te proeven? 'k Zou het niet durven in ieder geval
Nee precies, dat riep ik ook al op de eerste pagina.quote:Op maandag 22 november 2010 00:09 schreef moussy het volgende:
Ik weet niet naar wat voor intochten jullie allemaal gaan hoor, maar ik heb nooit ergens echt last van, ja eens een buggy op je hielen of dat iemand op mn tenen staat, maar echt duw, prop en trekpartijen heb ík nog nooit meegemaakt, dat ik vooraan moet staan om mn kind te beschermen.
nou nee hoor, want mijn moeder klaagde vroeger al over de Sintocht.quote:Op maandag 22 november 2010 19:20 schreef sjak het volgende:
Haha, wat een topic. Ik krijg er echt "een vroeger was alles beter"- gevoel bij.
Ik ga maar snel weer weg hier
Dat heeft inderdaad met de leeftijd te maken, mijn 6 jarige kun je prima uitleggen dat je niet altijd maar wat kunt krijgen. Of ze het leuk vindt is een tweedequote:Op maandag 22 november 2010 21:06 schreef E.T. het volgende:
Toch snapt mijn dochter van 2 niet na 25 keer wél een plakje worst te hebben gekregen waarom dat de 26e keer niet gebeurd.
En dat heeft niets met wel of niet opgevoed te maken, maar wel met haar leeftijd.
Dus ja.. dan vraagt ze in de winkel ook waarom ze geen plakje worst krijgt en tja.. een kind van 2 wil dan ook wel eens huilen als het antwoord niet bevredigend genoeg is.
Dat is opvoeden in de praktijk op dat moment.. ik probeer haar bij te brengen dat vragen niet netjes is, dat dat plakje worst geen vast gegeven is..
En als ze dan gaat huilen omdat ze het niet snapt is het een krijsende kutkoter
Dat zat ik me ook net te bedenken. Tot een bepaalde leeftijd snappen ze niet dat ze niet altijd een plakje wordt krijgen. Dan kun je nog zo je best doen om ze goed op te voeden, maar wat ze nog niet kunnen begrijpen, krijg je er met de beste opvoeding ter wereld echt nog niet in.quote:Op maandag 22 november 2010 21:06 schreef E.T. het volgende:
Toch snapt mijn dochter van 2 niet na 25 keer wél een plakje worst te hebben gekregen waarom dat de 26e keer niet gebeurd.
En dat heeft niets met wel of niet opgevoed te maken, maar wel met haar leeftijd.
Dus ja.. dan vraagt ze in de winkel ook waarom ze geen plakje worst krijgt en tja.. een kind van 2 wil dan ook wel eens huilen als het antwoord niet bevredigend genoeg is.
Dat is opvoeden in de praktijk op dat moment.. ik probeer haar bij te brengen dat vragen niet netjes is, dat dat plakje worst geen vast gegeven is..
En als ze dan gaat huilen omdat ze het niet snapt is het een krijsende kutkoter
Sommige dingen hoeven ze toch ook niet te begrijpen? Als ze oud genoeg zijn om te snappen dat over worst beginnen bij de slager zorgt voor een lekker hapje maar dat beginnen over worst bij de groenteboer tot niets leidt, kunnen ze denk ik ook wel leren dat vragen wel worst oplevert en eisen niet. Dat kunnen ze thuis immers al leren wanneer ze een koekje willen. Vragen mag ik een koekje geeft (soms) een koekje en zeggen GEEF MIJ EEN KOEKJE NU geeft nooit een koekje. Is simpel genoeg om door te krijgen. Het waarom ontgaat ze misschien, maar dat doet er niet echt toe op dat moment...quote:Op maandag 22 november 2010 21:09 schreef miss_sly het volgende:
Dat zat ik me ook net te bedenken. Tot een bepaalde leeftijd snappen ze niet dat ze niet altijd een plakje wordt krijgen. Dan kun je nog zo je best doen om ze goed op te voeden, maar wat ze nog niet kunnen begrijpen, krijg je er met de beste opvoeding ter wereld echt nog niet in.
Het ging erom dat een kind niet om een plakje worst zou mogen vragen. Als een slager plakjes worst geeft alle 10 de keren dat je er komt met je kind, is het voor dat kind niet meer dan normaal dat het de 11e keer ook zo zal zijn. Niet omdat het slecht opgevoed is, maar omdat het geen benul heeft dat het krijgen van een plakje worst bij de slager een extraatje is. Dus als het dan een plakje worst verwacht, is het ook niet gek dat het daarom dan vraagt. Daar zijn het kleine kinderen voor.quote:Op maandag 22 november 2010 21:54 schreef Dipkip het volgende:
[..]
Sommige dingen hoeven ze toch ook niet te begrijpen? Als ze oud genoeg zijn om te snappen dat over worst beginnen bij de slager zorgt voor een lekker hapje maar dat beginnen over worst bij de groenteboer tot niets leidt, kunnen ze denk ik ook wel leren dat vragen wel worst oplevert en eisen niet. Dat kunnen ze thuis immers al leren wanneer ze een koekje willen. Vragen mag ik een koekje geeft (soms) een koekje en zeggen GEEF MIJ EEN KOEKJE NU geeft nooit een koekje. Is simpel genoeg om door te krijgen. Het waarom ontgaat ze misschien, maar dat doet er niet echt toe op dat moment...
dat zegtie tochquote:Op maandag 22 november 2010 21:59 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Het ging erom dat een kind niet om een plakje worst zou mogen vragen. Als een slager plakjes worst geeft alle 10 de keren dat je er komt met je kind, is het voor dat kind niet meer dan normaal dat het de 11e keer ook zo zal zijn. Niet omdat het slecht opgevoed is, maar omdat het geen benul heeft dat het krijgen van een plakje worst bij de slager een extraatje is. Dus als het dan een plakje worst verwacht, is het ook niet gek dat het daarom dan vraagt. Daar zijn het kleine kinderen voor.
Het ging dus niet om het verschil tussen eisen en vragen, maar om vragen.
Het kind uit het voorbeeld schreeuwde toch 'geef mij een worstje'?quote:Op maandag 22 november 2010 21:59 schreef miss_sly het volgende:
Het ging dus niet om het verschil tussen eisen en vragen, maar om vragen.
Zegt zij toch.quote:
Hoe ik de discussie hier las was het eerst "een kind mag geen worstje eisen" en werd daarop gereageerd dat het wel logisch kan zijn bij een jong kindje dat het gaat schreeuwen / eisen / etcetera omdat het normaal altijd worst krijgt en nu ineens niet.quote:Op maandag 22 november 2010 22:04 schreef simmu het volgende:
oh, wacht, zo bedoel je. dat zo'n kind er gewoon helemaal niet om mag vragen. bedoel je zo? want dan ligt het er gewoon aan hoe je er zelf mee omgaat hoor. dan kom je alweer op het terrein "opvoedkundige ervaringsexperts"
we zijn het er denk ik allemaal wel over eens dat je krijsende peuterpubers niet klakkeloos hun zin moet gaan gevenonderschat genoemde peuterpubers trouwens niet: die zijn gehaaid genoeg om prima door te hebben dat mama of papa er niet is en dat zoiets bij oma wel lukt
kijk, daar ben ik het gewoon helemaal mee eens. helaas is het concept (a)sociaal ontzettend perceptiegebonden. wij vinden zoiets gewoon een goed opvoedmoment waar je gewoon ff doorheen moet. een ander zegt: "rot op uit de supermarkt met zo'n krijsend kind" en opent een topic op fokquote:Op maandag 22 november 2010 22:10 schreef Dipkip het volgende:
[..]
Hoe ik de discussie hier las was het eerst "een kind mag geen worstje eisen" en werd daarop gereageerd dat het wel logisch kan zijn bij een jong kindje dat het gaat schreeuwen / eisen / etcetera omdat het normaal altijd worst krijgt en nu ineens niet.
Maar een kindje zou ook als het jong is toch al wel kunnen snappen dat vragen niet betekent dat je altijd ook krijgt. Omdat het dat thuis ook niet altijd krijgt. Dan kan het nog wel lastig zijn om dat te extrapoleren naar de slager toe, maar dat is m.i. nou juist het moment waarop je als opvoeder tegen zo'n kind zegt dat het er bij hoort dat je niet altijd krijgt waar je om vraagt, net zoals thuis. Dus ja misschien hoort de reactie van het kind er wel bij als het net in die fase zit, maar dan vind ik het dus asociaal om als ouder daar niet op in te gaan. Die situatie moet je juist aangrijpen als opvoedmoment vind ik, dat maakt het verschil tussen asociaal en niet asociaal.
Dan las ik je verkeerd, sorry.quote:Op maandag 22 november 2010 22:10 schreef miss_sly het volgende:
Er was tenminste één persoon die vond dat kinderen uberhaupt niet mogen vragen en dat is gewoon niet altijd een reele eis. Dat was alles.
Dat ligt volgens mij vooral aan hoe je over kinderen in het algemeen denkt. Ik heb niet eens kinderen maar ik wacht gerust wat langer in de rij als een moeder voor mij dr peuter toespreekt over dat je niet zomaar dingen mag pakken in de winkel en het terug laat leggen. Ik weet dat anderen zich kapot ergeren, maar ik zie het als iemand die investeert in onze maatschappij, ook al heb ik zelf geen kinderen. Ieder mens is immers ooit kind geweest. Het is geen hobby zoals een hond hebben, zoals veel van de fokkers waar jij op duidt stellen. Iedereen heeft een aandeel in de opvoeding van de nieuwe generatie.quote:Op maandag 22 november 2010 22:16 schreef simmu het volgende:
kijk, daar ben ik het gewoon helemaal mee eens. helaas is het concept (a)sociaal ontzettend perceptiegebonden. wij vinden zoiets gewoon een goed opvoedmoment waar je gewoon ff doorheen moet. een ander zegt: "rot op uit de supermarkt met zo'n krijsend kind" en opent een topic op fok
hier verdien je gewoon een dikke vettequote:Op maandag 22 november 2010 22:20 schreef Dipkip het volgende:
[..]
Dat ligt volgens mij vooral aan hoe je over kinderen in het algemeen denkt. Ik heb niet eens kinderen maar ik wacht gerust wat langer in de rij als een moeder voor mij dr peuter toespreekt over dat je niet zomaar dingen mag pakken in de winkel en het terug laat leggen. Ik weet dat anderen zich kapot ergeren, maar ik zie het als iemand die investeert in onze maatschappij, ook al heb ik zelf geen kinderen. Ieder mens is immers ooit kind geweest. Het is geen hobby zoals een hond hebben, zoals veel van de fokkers waar jij op duidt stellen. Iedereen heeft een aandeel in de opvoeding van de nieuwe generatie.
Fijn dat ouders dat zelfredzaam vinden, ik vind het ongepast. 'Heb je snoep' word door mij met 'Nee' beantwoord. En een tv die aangezet wordt zonder te vragen, gaat net zo hard weer uit. Mijn huis, mijn regels...quote:Op maandag 22 november 2010 22:18 schreef Dipkip het volgende:
[..]
Dan las ik je verkeerd, sorry.
Dat vind ik een moeilijke. Als er hier bijvoorbeeld mensen langskomen met kinderen en die kinderen zeggen nogal assertief 'heb je snoep' dan voelt dat voor mij wel asociaal ja. Dan zit het hem vooral in de manier waarop. Ik heb vrienden die hun kinderen zo 'assertief' opvoeden, die zien dat als een belangrijke waarde om mee te geven. Als zij hier zijn zetten die kinderen bijvoorbeeld zomaar zelf de televisie en de playstation aan zonder te vragen. Ik vind dat niet netjes, de ouders vinden dat zelfredzaam.
Eensquote:Op maandag 22 november 2010 22:20 schreef Dipkip het volgende:
[..]
Dat ligt volgens mij vooral aan hoe je over kinderen in het algemeen denkt. Ik heb niet eens kinderen maar ik wacht gerust wat langer in de rij als een moeder voor mij dr peuter toespreekt over dat je niet zomaar dingen mag pakken in de winkel en het terug laat leggen. Ik weet dat anderen zich kapot ergeren, maar ik zie het als iemand die investeert in onze maatschappij, ook al heb ik zelf geen kinderen. Ieder mens is immers ooit kind geweest. Het is geen hobby zoals een hond hebben, zoals veel van de fokkers waar jij op duidt stellen. Iedereen heeft een aandeel in de opvoeding van de nieuwe generatie.
Tja, ik worstel daar dus wel eens mee. Met name als de ouders er bij zijn. Als ik op die kinderen pas weten ze dat ik strenger ben dan papa en mama en dan volgen ze vrij makkelijk mijn regels. Natuurlijk is er in het begin wel conflict geweest maar ze lijken dat vrij snel door te krijgen, dat het van mij gewoon niet mag. Maar met de ouders er bij is het heel verwarrend voor ze, omdat het dus ouders zijn die mij dan gaan 'aanvallen' en dan zelf alsnog de TV aandoen.quote:Op maandag 22 november 2010 22:54 schreef Sjeen het volgende:
Fijn dat ouders dat zelfredzaam vinden, ik vind het ongepast. 'Heb je snoep' word door mij met 'Nee' beantwoord. En een tv die aangezet wordt zonder te vragen, gaat net zo hard weer uit. Mijn huis, mijn regels...
Toch niet in jouw huis toch?quote:Op maandag 22 november 2010 23:21 schreef Dipkip het volgende:
[..]
Tja, ik worstel daar dus wel eens mee. Met name als de ouders er bij zijn. Als ik op die kinderen pas weten ze dat ik strenger ben dan papa en mama en dan volgen ze vrij makkelijk mijn regels. Natuurlijk is er in het begin wel conflict geweest maar ze lijken dat vrij snel door te krijgen, dat het van mij gewoon niet mag. Maar met de ouders er bij is het heel verwarrend voor ze, omdat het dus ouders zijn die mij dan gaan 'aanvallen' en dan zelf alsnog de TV aandoen.
Echt? Wat een lef... Die krijgen van mij dan net zo goed gezegd, mijn huis, mijn regels, mijn tv...quote:Op maandag 22 november 2010 23:21 schreef Dipkip het volgende:
[..]
Tja, ik worstel daar dus wel eens mee. Met name als de ouders er bij zijn. Als ik op die kinderen pas weten ze dat ik strenger ben dan papa en mama en dan volgen ze vrij makkelijk mijn regels. Natuurlijk is er in het begin wel conflict geweest maar ze lijken dat vrij snel door te krijgen, dat het van mij gewoon niet mag. Maar met de ouders er bij is het heel verwarrend voor ze, omdat het dus ouders zijn die mij dan gaan 'aanvallen' en dan zelf alsnog de TV aandoen.
Dat recht hebben ze dan misschien bij hun ouders, prima. Maar in de echte wereld zullen zich toch echt moeten aanpassen.quote:Ik ben het gewoon grondig oneens met hun opvoedstijl en als ik daar wat over zeg tegen ze krijg ik opmerkingen in de trant van 'dat is omdat jij zelf onzeker bent' of de eeuwige dooddoener 'wacht maar tot je zelf moeder bent'. Ik denk oprecht dat het niet goed is voor die kinderen en zij denken heel oprecht van wel. Ik heb het dus maar opgegeven waar zij bij zijn er tegen in te gaan, maar heb ze wel duidelijk gemaakt dat ik alleen oppas volgens mijn eigen regels. Daar moeten ze dan om lachen. Voor hun is zelfvertrouwen het allerbelangrijkste in de wereld en dus vinden ze het goed voor een kind om een soort diep geloof te hebben dat het recht heeft op wat het wil hebben.
Hier voel ik me aangesproken.quote:Op maandag 22 november 2010 22:18 schreef Dipkip het volgende:
[..]
Dan las ik je verkeerd, sorry.
Dat vind ik een moeilijke. Als er hier bijvoorbeeld mensen langskomen met kinderen en die kinderen zeggen nogal assertief 'heb je snoep' dan voelt dat voor mij wel asociaal ja. Dan zit het hem vooral in de manier waarop. Ik heb vrienden die hun kinderen zo 'assertief' opvoeden, die zien dat als een belangrijke waarde om mee te geven. Als zij hier zijn zetten die kinderen bijvoorbeeld zomaar zelf de televisie en de playstation aan zonder te vragen. Ik vind dat niet netjes, de ouders vinden dat zelfredzaam.
Ik weet niet waarom je je aangesproken voelt?quote:Op dinsdag 23 november 2010 17:06 schreef dutchie het volgende:
Hier voel ik me aangesproken.
Ookal mogen ze het niet doen, toch gebeurt het zomaar ineens dat ze dat plomp vragen. En dan sta je daar met je goede gedrag en voornemens te denken: "Waar ben ik vergeten dat te zeggen?"
Even te verduidelijking:
Ik heb 2 jongens die als ze ergens zijn waar ze het naar hun zin hebben erg kunnen stuiteren (genen)en we proberen van tevoren zo goed mogelijk afspraken te maken. Ben best wel streng daarin en kan op andere ouders misschien zelfs een beetje betuttelend overkomen, maar ik ken ze een beetje en ze kunnen een versterkend effect op elkaar en overige kinderen hebben. Lollig eerst, maar dan die grenzen opzoeken. Dus duidelijkheid vooraf werkt meestal prima. Maar ik ben ook maar ik en soms vergeet ik dat te doen en dan krijg je die van die pijnlijke momenten.
Het zijn geen draken hoor, maar soms...
Jazeker wel in mijn huis. De oudste heeft hier ook eens gelogeerd en die was vroeg wakker (6 uur 's ochtends, heb haar niet horen opstaan) en die is toen naar beneden gegaan en heeft alle computers aangezet in een poging te gaan internetten. Toen was ik er ook even goed klaar mee, want een van de computers heeft geen wachtwoord (ja dom ik weet het maar normaal logeren hier alleen baby's) dus ik schrok me kapot...quote:Op dinsdag 23 november 2010 08:52 schreef Brighteyes het volgende:
Toch niet in jouw huis toch?
Als dat in mijn huis zou gebeuren zou het heel snel over zijn met de gezelligheid dan.
Ik highlighte de opmerking, omdat het wel iets is wat bij meer mensen voorkomt. En dat hierdoor soms mensen al gauw afgeschilderd worden als asociaal. Maar 'we' doen dus wel ons best.quote:Op dinsdag 23 november 2010 17:20 schreef Dipkip het volgende:
[..]
Ik weet niet waarom je je aangesproken voelt?
Dit gaat om oudere kinderen (8 en 11 jaar) en de ouders vinden het normaal dat ze dat zo vragen. Dat weet ik omdat ik met ze in discussie ben geweest daarover toen ik tegen ze zei dat ze alleen snoepjes krijgen als ze er netjes om vragen. En toen stonden ze me zo aan te gapen en de oudste zei we hadden het toch gevraagd. Zo van, we hebben het niet eens zelf gepakt.
Als het bij jou ook zo er aan toe gaat mag je je aangesproken voelen maar ik denk dat het bij jou om jongere kinderen gaat en dat je het niet aanmoedigt, toch?
Ja, dat snapte ik ook wel, zonder de ouders. En ik kan me voorstellen dat ze dat doen als ze idd niet beter weten. Dan is het aan jou om de grenzen bij jou thuis duidelijk te maken.quote:Op dinsdag 23 november 2010 17:25 schreef Dipkip het volgende:
[..]
Jazeker wel in mijn huis. De oudste heeft hier ook eens gelogeerd en die was vroeg wakker (6 uur 's ochtends, heb haar niet horen opstaan) en die is toen naar beneden gegaan en heeft alle computers aangezet in een poging te gaan internetten. Toen was ik er ook even goed klaar mee, want een van de computers heeft geen wachtwoord (ja dom ik weet het maar normaal logeren hier alleen baby's) dus ik schrok me kapot...
Mwoh, ik ben er vrij goed in om mijn punt op een beleefde manier te maken tegen zo iemand, maar zoals ik al zei je krijgt ofwel een lege blik ofwel een grote bek.quote:Op dinsdag 23 november 2010 21:17 schreef dutchie het volgende:
[..]
Ik highlighte de opmerking, omdat het wel iets is wat bij meer mensen voorkomt. En dat hierdoor soms mensen al gauw afgeschilderd worden als asociaal. Maar 'we' doen dus wel ons best.
Persoonlijk denk ik dat de aso's waar hier over praten de bekende minderheid is die het voor de rest verziekt. Er zijn er meer die het niet doen, maar dat vinden we normaal. Het valt altijd op als iemand zich anders gedraagt als de rest. Het probleem met de aso's is meer dat de mensen erom heen er bijna niet tegen in durven te gaan. Er zijn hier duidelijk een paar uitzonderingen. Maar geloof me, in het echt durft niemand er wat van te zeggen. Alleen achter de rug.
Dat is ook zo. De kinderen zetten de tv aan toen ze hier met zn allen op visite waren. Ik zette hem uit en zei "We gaan nu geen tv kijken, want we zitten gezellig te praten. Ik heb wel spelletjes voor jullie en tekenspullen, of jullie mogen in de tuin gaan spelen met de basketbal." Toen pakte de moeder de afstandsbediening terug op van de salontafel, klikte de tv aan en zei "anders blijven ze maar zeuren". Daar heb ik ze later op aangesproken, ook vanuit het standpunt van ik ben de oppas dus als je dan er tegen in gaat wat ik zeg dan heb ik meer met ze te stellen volgende keer dat ik oppas en is het weer van "maar van mama mogen we tot twaalf uur opblijven hoooor". En toen was het dus zelfredzaamheid blabla jij bent nog geen moeder. Toen heb ik ze een tijdje niet uitgenodigdquote:Op dinsdag 23 november 2010 21:35 schreef Brighteyes het volgende:
Ja, dat snapte ik ook wel, zonder de ouders. En ik kan me voorstellen dat ze dat doen als ze idd niet beter weten. Dan is het aan jou om de grenzen bij jou thuis duidelijk te maken.
Maar ik dacht dat die ouders jouw grenzen en regels niet respecteerden, in JOUW huis. En als dat zo zou zijn zou ik daar dus echt een enorm probleem mee hebben.
Ervanuitgaande dat dat geen al te achterlijke regels zijn.
quote:Op dinsdag 23 november 2010 23:11 schreef Dipkip het volgende:
[..]
Dat is ook zo. De kinderen zetten de tv aan toen ze hier met zn allen op visite waren. Ik zette hem uit en zei "We gaan nu geen tv kijken, want we zitten gezellig te praten. Ik heb wel spelletjes voor jullie en tekenspullen, of jullie mogen in de tuin gaan spelen met de basketbal." Toen pakte de moeder de afstandsbediening terug op van de salontafel, klikte de tv aan en zei "anders blijven ze maar zeuren". Daar heb ik ze later op aangesproken, ook vanuit het standpunt van ik ben de oppas dus als je dan er tegen in gaat wat ik zeg dan heb ik meer met ze te stellen volgende keer dat ik oppas en is het weer van "maar van mama mogen we tot twaalf uur opblijven hoooor". En toen was het dus zelfredzaamheid blabla jij bent nog geen moeder. Toen heb ik ze een tijdje niet uitgenodigd
wat zij zegt!quote:Op woensdag 24 november 2010 08:49 schreef Brighteyes het volgende:
[..]WTF!!!!
Ik zou die mama verteld hebben dat ook zij dat dan netjes aan jou kan vragen en dat het iig op deze manier al helemaal niet gebeurde.
Damn zeg!![]()
Nou, het gekke was, ze stonden er niet meer, en waren ook niet op de personeelswc. Wellicht in de bosjes...?quote:Op woensdag 24 november 2010 08:48 schreef chacama het volgende:
Rammelen aan een deur wanneer een klein kind moet plassen is niet handig. Daar schiet niemand iets mee op..... was ze wel nog op tijd met plassen, of was het kwaad al geschied toen jij klaar was?
Ik herinner me een draadje op Ouders Online jaren terug waar een moeder te horen kreeg dat ze in de winkel (Blokker? Hema?) uit principe geen kleuters meer op de WC toelieten en dat die moeder toen uit protest haar dochtertje pal voor de deur de sluizen open liet zettenquote:Op woensdag 24 november 2010 09:38 schreef Roomsnoes het volgende:
[..]
Nou, het gekke was, ze stonden er niet meer, en waren ook niet op de personeelswc. Wellicht in de bosjes...?
Over piesen gesproken, ik zag eens in de efteling een moeder die haar zoontje van ik gok een jaar of 2 in de plantenbakken van het terras van het restaurant liet piesen. Echt, wft? Dat restaurant heeft toch gewoon een wc?! Heel het terras zat er verbouwereerd naar te kijken. Echt, hoe komt het in je op?!
Zelfde heb ik een keer gezien in Rotterdam, midden op de dag, vlak voor de Hema. Stond een moeder haar ongeveer 3 jarige zoon in de put te laten piesen. Je zal maar geen 20 ct voor de wc uit willen geven he... Maar het ergst vind ik nog dat je je kind een soort te kakken (hihi) zet. Niemand die langs loopt kent het kind waarschijnlijk, maar ik vind het eigenlijk ronduit schandalig tegenover het kind.
Bij Zeeman mag het ook niet...quote:Op woensdag 24 november 2010 09:52 schreef Mwanatabu het volgende:
[..]
Ik herinner me een draadje op Ouders Online jaren terug waar een moeder te horen kreeg dat ze in de winkel (Blokker? Hema?) uit principe geen kleuters meer op de WC toelieten en dat die moeder toen uit protest haar dochtertje pal voor de deur de sluizen open liet zetten
Hmm das ook wel raar dan. Al snap ik dat een winkel niet hun personeelswc beschikbaar stelt. Of nou ja, daar zou ik me in kunnen vinden. Maar een hema (met restaurant dus in dit geval) heeft altijd 'openbare' toiletten, net als de v&d en inderdaad de macdonalds is meestal ook vrij toegankelijk.quote:Op woensdag 24 november 2010 09:52 schreef Mwanatabu het volgende:
[..]
Ik herinner me een draadje op Ouders Online jaren terug waar een moeder te horen kreeg dat ze in de winkel (Blokker? Hema?) uit principe geen kleuters meer op de WC toelieten en dat die moeder toen uit protest haar dochtertje pal voor de deur de sluizen open liet zetten
Oh nee begrijp me niet verkeerd, ik zou het ook nooit zo oplossen. Desnoods halen we ff een lullig ijsje bij de Mac om daar op de WC te mogen.quote:Op woensdag 24 november 2010 09:57 schreef Roomsnoes het volgende:
[..]
Hmm das ook wel raar dan. Al snap ik dat een winkel niet hun personeelswc beschikbaar stelt. Of nou ja, daar zou ik me in kunnen vinden. Maar een hema (met restaurant dus in dit geval) heeft altijd 'openbare' toiletten, net als de v&d en inderdaad de macdonalds is meestal ook vrij toegankelijk.
En dit was midden in Rotterdam centrum he, dus naast de hema, met toiletten, maar de v&d, burger king en de mac lagen op nog geen minuut afstand...
Nee dat begreep ikquote:Op woensdag 24 november 2010 10:02 schreef Mwanatabu het volgende:
[..]
Oh nee begrijp me niet verkeerd, ik zou het ook nooit zo oplossen. Desnoods halen we ff een lullig ijsje bij de Mac om daar op de WC te mogen.
nja, ervaring met broertje heeft mij geleerd dat die tactiek niet altijd werktquote:Op woensdag 24 november 2010 10:06 schreef Roomsnoes het volgende:
[..]
Nee dat begreep ik![]()
Maar ik zou ook liever een ijsje kopen inderdaad als het toilet alleen voor klanten is, of gewoon even 25 cent betalen. Dat hoort er nou eenmaal bij. En ik zou ook gewoon regelmatig naar de wc gaan met een peuter, om te voorkomen dat ie ineens op springen staat, en je dan dus echt niet verder komt dan een put in een winkelstraat...
Wat doe jij dan als je bijvoorbeeld in een supermarkt loopt en de kleine moet heel nodig naar de wc? En er is geen Mac in de buurt?quote:Op woensdag 24 november 2010 10:02 schreef Mwanatabu het volgende:
[..]
Oh nee begrijp me niet verkeerd, ik zou het ook nooit zo oplossen. Desnoods halen we ff een lullig ijsje bij de Mac om daar op de WC te mogen.
Heb je dan niet gewoon een persoonlijk probleem, aangezien de supermarkt geen toiletten bezit?quote:Op woensdag 24 november 2010 12:14 schreef Tinkepink het volgende:
[..]
Wat doe jij dan als je bijvoorbeeld in een supermarkt loopt en de kleine moet heel nodig naar de wc? En er is geen Mac in de buurt?
Geen idee. Ik woon in Duitsland en daar doen supermarkten niet zo moeilijk als een klein kindje dringend naar de wc moet.quote:Op woensdag 24 november 2010 12:16 schreef stbabylon het volgende:
[..]
Heb je dan niet gewoon een persoonlijk probleem, aangezien de supermarkt geen toiletten bezit?
En wat als ze wel 'moeilijk' zouden doen? Jij laat toch ook niet Jan en alleman gebruik maken van je toilet?quote:Op woensdag 24 november 2010 12:19 schreef Tinkepink het volgende:
[..]
Geen idee. Ik woon in Duitsland en daar doen supermarkten niet zo moeilijk als een klein kindje dringend naar de wc moet.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |