De kazematten liggen er ook allemaal nog, van Limburg, Peel Raam stelling, Grebbeberg. Hier de kazematten bij Grave brug.quote:Op maandag 1 november 2010 22:55 schreef Pumatje het volgende:
Trouwens, zijn jullie bekend met het feit.
Dat Nederland altijd bekend heeft gestaan om haar Betonkwaliteit. Het Beton van Nederlandse Komaf was superieur aan dat van alles en iedereen..De Duitsers wisten dit, en zover bekend is er geen enkele Kazemat utigeschakeld door doorboring van het Beton.
Het was versterkt beton, bewapend met gevlochten staal...
het enige wat werkelijk nut had op de Nederlandse Kazematten was de 10,5cm van de Duitsers. Maar toch was het maar bewerkelijk..zelfs met indirect vuur.,
Dit verklaart ook de bunker op de afsluitdijk die de Duitsers daar tegenhield.
Hier voor meer informatie:quote:Op maandag 1 november 2010 22:25 schreef Pumatje het volgende:
De Spoortrein die dwars door de Peel-Raam stelling reed. Op de terugweg door een Anti Tank mijn opgeblazen die Nederlandse Militairen hadden uitgegraven en op de spoorlijn geplaatst.
Dit is gelijk een punt waar ik me echt, gigantische vraagtekens bij stel...echt gigantische.
Allereerst, waarom lag er in hemelsnaam niet meteen een aantal mijnen op de spoorbaan, bij de grensoverschrijdingen. Het zijn voor mij juist voorbereidingen.
Ten tweede, wat de hell..doet een Intacte spoorlijn verbinding tussen Nederland en Duitsland intact??????
betreft het verkopen van de oorlog snap ik dat ook welquote:Op dinsdag 2 november 2010 01:02 schreef Clan het volgende:
@ Puma,
De treinlijnen waren intact omdat Nederland 'officieel' neutraal was, sterker nog, volgens oorlogsrecht 'mochten' ze zelfs Nederland binnenvallen, omdat we eerst al onze noord/west/zuid/oost grenzen beschermeden, en rond 1939 alles richten op bescherming tegen de Duitsers, dat is dan geen neutraliteitspolitiek meer, en dat was ook wat de Nazi's aan hun eigen volk 'verkochtten' om Nederland 'binnen te vallen', want in Nederland zag de Duitse bevolking geen dreiging, maar om ze te vertellen dat we dus heulden met de 'vijand' konden ze op begrip rekenen.
Een oorlog moet je verkopen aan het volk, dat zie je nog steeds, is het niet de Reichstag die in brand wordt gestoken door een zgn Boljewiek van der Lubbe ( waarna de communisten bestreden moesten worden ) dan vliegt er wel ergens wat vliegtuigen een paar gebouwen in, of wordt een marinevloot vernietigd. De wereld verandert, maar de mens erin niet, geschiedenis zal zich blijven herhalen!
Zitten die kanonnen op de kraagspeigels ( Zwart rood )? als ze een J op de kanonnen hebben staan zijn ze uit de periode van Juliana, daavoor en daarna stond er altijd een W op.quote:Op dinsdag 2 november 2010 13:46 schreef DDDDDaaf het volgende:
Gaaf topic!
Ik heb thuis nog de gekruiste, bronzen kanonnetjes van het kraagembleem van de artillerie liggen, die heb ik als klein mannetje ooit eens van mijn opa gekregen. Helaas is 'ie een paar jaar geleden overleden, want ik kan me niet meer herinneren of ze nu van zijn broer of neef afkomstig zijn.
Een paar maanden geleden heeft men hier in Roermond een monument onthuld ter nagedachtenis aan de gesneuvelden onder de eerste Nederlandse troepen die het al vroeg in de nacht van 9 op 10 mei 1940 met onze oosterburen aan de stok kregen. Een mooi detail is dat men het monument van dezelfde bronzen leeuw voorzien heeft, als men indertijd op de helmen droeg.
Zover ik weet was aan maasbrug bij Venlo en Buggenum ( Richting Roermond ) wel dynamiet aan bevestigd.quote:Op dinsdag 2 november 2010 21:13 schreef Pumatje het volgende:
[..]
betreft het verkopen van de oorlog snap ik dat ook wel.
Natuurlijk gebeurd dat hedendaags nog.
Ook de "selectieve neutraliteit" van destijds is mij niet vreemd, nogal logisch ook.
Dat neemt nog steeds niet weg, dat die treinsporen gewoon gemijnd hadden moeten zijn..
Het is werkelijk waar te stom voor woorden dat dit niet is gebeurd,.. dat zijn gewoon voorbereidingen.
Helaas heb ik alleen de kanonnen zelf, ze zijn exact hetzelfde als op de site http://www.leger1939-1940.nl:quote:Op dinsdag 2 november 2010 22:00 schreef Clan het volgende:
[..]
Zitten die kanonnen op de kraagspeigels ( Zwart rood )? als ze een J op de kanonnen hebben staan zijn ze uit de periode van Juliana, daavoor en daarna stond er altijd een W op.
Die bronzen leeuw krapten ze er in de meidagen van helm af, want het gerucht ging dat die blikkerde bij licht en je zo een doelwit was voor de vijand.
Die zijn idd uit WO II, die zijn te klein om er een letter op te herkennen, bij de kraagspiegels die ik droeg was/is dat ook niet, alleen op de Gotische W van de baret.quote:Op dinsdag 2 november 2010 23:19 schreef DDDDDaaf het volgende:
[..]
Helaas heb ik alleen de kanonnen zelf, ze zijn exact hetzelfde als op de site http://www.leger1939-1940.nl:
[ afbeelding ]
Over de bronzen leeuw op de helmen gaan (en gingen indertijd ook al) echt de wildste verhalen rond; kogels zouden er bijv. dwars doorheen gaan.
Hmm, pantsertreinen waren helemaal niet nieuw, ze waren al wereldwijd in gebruik, vooral in Frankrijk en Rusland hield men ervan. Daarnaas is het nog steeds niet duidelijk waarom de Spoorlijn, simpelweg gemijnd was..quote:Op dinsdag 2 november 2010 22:09 schreef Clan het volgende:
[..]
Zover ik weet was aan maasbrug bij Venlo en Buggenum ( Richting Roermond ) wel dynamiet aan bevestigd.
Maar het gebruik van een panzertrein was natuurlijk ook nieuw, dus hier waren ze niet op voorbereid.
Ik kan me een relaas herinneren van Grenadiers in den Haag die op een gegeven moment witte doekjes uit een vliegtuig zagen komen, en op een bepaald moment zagen ze dat daar mensen onder hingen, dat bleken 'Falschirmjäger" ( para's ) dat hadden ze nog nooit gezien, of van gehoort.
Je moet wel begrijpen dat ze op een oorlog zoals de éérste voorbereid waren, maar een 'blitzkrieg zoals door de Peel Raam stelling en Limburg was nog nooit getoond.
Zover ik weet, was een pantsertrein nog nooit gebruikt bij de verovering van een land, ze zijn wel ingezet tijdens oorlogen 'in' een land, maar voor verovering niet.quote:Op woensdag 3 november 2010 18:27 schreef Pumatje het volgende:
[..]
Hmm, pantsertreinen waren helemaal niet nieuw, ze waren al wereldwijd in gebruik, vooral in Frankrijk en Rusland hield men ervan. Daarnaas is het nog steeds niet duidelijk waarom de Spoorlijn, simpelweg gemijnd was..
Bruggen waren dit wel,maar de spoorlijn niet, dit is echt verbijsterend dom.
Ja, wat maakt de verovering van een land of een Operatie in een sector nu uitquote:Op woensdag 3 november 2010 18:46 schreef Clan het volgende:
[..]
Zover ik weet, was een pantsertrein nog nooit gebruikt bij de verovering van een land, ze zijn wel ingezet tijdens oorlogen 'in' een land, maar voor verovering niet.
Maar de spoorlijnen werden wel overal bewaakt door Marechaussee, politietroepen en Grenadiers, vooral op plekken waar belangrijke bruggen lagen.
Ik heb hier wat informatie gevonden, is wel interessant om te lezen;
http://www.worldlingo.com/ma/enwiki/nl/Armoured_train
De pantsertreien waar jij et over hebt waren heel anders, De Duitse pantsertreinen waren meer een soort 'stormram', en ze kwamen eigenlijk pas op het idee door de Polen, dus ik denk dat Nederland daar gewoon geen rekenning mee heeft gehouden, tenslotte zouden de maasbruggen allemaal springen, en was er sowieso geen doorgang.quote:Op woensdag 3 november 2010 19:57 schreef Pumatje het volgende:
[..]
Ja, wat maakt de verovering van een land of een Operatie in een sector nu uit.... op het gebied van wapeninzet
Het was een bekend wapen, dus kun je inzet verwachten..simple as that.
zo heeft het altijd gewerkt, en doet het nu ook...
.
De situatie m.b.t. verdedigen in de regio Roermond tot Venlo;quote:Op woensdag 3 november 2010 19:54 schreef DDDDDaaf het volgende:
Gelukkig had men hier in midden-Limburg, bij grensstation Vlodrop, de tegenwoordigheid van geest om een wissel om te gooien, waardoor de panzerzug nr. 5 op een rangeervak terecht kwam. De daarbij opgelopen vertraging bleek fataal, want zo konden de Nederlandse troepen de spoorbrug over de Maas tijdig opblazen en vervolgens de pantsertrein en zijn "passagiers" aan flarden schieten. De resten van deze pantsertrein zijn overigens gebruikt om de bij Mill beschadigde pantsertrein te repareren.
Ik zal eens even opzoeken hoe dat de staf daartegen aankeek, moet toch iets over te vinden zijn.quote:Op woensdag 3 november 2010 21:04 schreef Pumatje het volgende:
Macht kein flaus aus...
Pantsertrein is pantsertrein, toepassing verschilt misschien, maar elke trein is immobiel als je het vernield... Je houd daar gewoon rekening mee.. Het kost niet eens moeite..2 bielzen weg en de klinknagels eruit en het hele ding ontspoort al.
Helemaal als je een aangrenzend land bent. Verder was het al duidelijk in de opzetting van het plan dat het
maar de vraag was of de bruggen op tijd konden worden ontploft...
Dan is 1 ding zeker.. de spoorlijn wordt in het binnenland onklaar gemaakt..
Zoiezo was een stunt uitgehaald als de Duitsers deden niet nieuw, er is vaak genoeg een trein een vijandelijke sector in gerold met enkele compie's Infanterie.
Daarnaast staat inderdaad op die site dat de duitsers ze weer implementeerden in hun arsenaal nadat ze zagen wat de Polen ermee konden, dat neemt niet weg dat de Duitsers ze eerder al gebruikt hadden, maar weg hadden gedaan aangezien ze er geen heil meer in zagen.
Het is niet goed te praten dat nadat de brug over de maas niet was gedetoneerd, de spoorlijn werd genegeerd.
overigens mag deze fout, in zowel de hogere als de lagere regionen van de Staf worden geplaatst.
Het is iets wat een Kaderlid zelf bedenken mag, alhoewel in die tijdsgeest dat natuurlijk een ander verhaal was, goed. Dan aan de Bataljons of regimentscommandant....tot hoger. Het is te danken aan 2 simpele paxen, dat er anti tank mijnen op het spoor werden gelegd..nadat de trein er al voorbij was.
Klopt, die Majoor werd niet geloofd, niet gek als je al 4 x daarvoor hebt doorgespeeld dat de dreiging hoog was en de dag erna een aanval zou volgend die keer op keer niet kwam.quote:Op woensdag 3 november 2010 21:20 schreef Clan het volgende:
Wat uit de verslaggeving duidelijk wordt is dat de minister de dreiging serieus nam, maar het parlement niet, hij bleek al moeite te hebben om de rivierkazematten te realiseren.
Dus ik denk dat het meer een politieke kwestie was, en het leger hier niet veel te vertellen had.
Ze geloofden die majoor in Duitsland ook niet, toen die aangaf dat de Duiters kwamen.
Ik denk dat het probleem erin zat dat Vesting Holland het belangrijkste was, Limburg was niet belangrijk. Pas nadat de Fransen overeen waren gekomen om troepen te sturen, moesten we van de Fransen in Limburg een zware troepenmacht plaatsen, dat is pas laat gebeurt. Daarnaast lag het zwaartepunt van de Duitse 'blitzkrieg', om West Europa te veroveren in Limburg. Ik denk dat de Duitsers er alles aan deden om die bruggen in handen te krijgen, daarom ook die 'overval teams'. De Maas was de belangrijkste verdedigingslinie in Limburg, Je had 3 echelon's. Maar de taak was ook niet echt om ze tegen te houden, maar om vertragen en te waarschuwen. Zolang de Vesting Holland maar niet in handen viel van de Duitsers, en daar hadden ze de Hollandse waterlinie voor.quote:Op woensdag 3 november 2010 22:27 schreef Pumatje het volgende:
De Regeringsbezwaren op het weghalen van begroeing, obstakels en bebouwing gaan niet op, want op 1 mei bij de 1e grensoverschreiding was het Militaire gezag heersend.
Toen werd ook meteen begonnen met het weghalen van begroeing op de Grebbelinie en de posten van de Artillerie daarachter, zo is te lezen in veldverslagen van desbetreffende troepen. Kijk, het vergt geen moeite een spoorlijn onklaar te maken. Ik ben zelf Militair, en heb geloof ik in mijn amo zelfs geleerd hoe dat snel te kunnen doen, enfin.
Maar het klopt dat het leger grote aanvragen niet beantwoord kreeg van het weghalen van zichtblokkerende objecten, en eventuele objecten die de vijand zou kunnen gebruiken bij een aanval, maar..dat betekende niet dat er al voorbereidingen getroffen mochten worden, indien het toch zou komen tot een aanval.
De bruggen waren toch niet voor piet snol al bemijnd en nog niet opgelbazen?
Deze voorbereidingen exact, hadden moeten worden getroffen bij de spoorwegen. Of je nu vermoed dat ze treinen gaan gebruiken of niet.. potdomme..
Al is het om te verhoeden dat de vijand je infrastructuur gebruikt voor het aanvoeren van versterkingen, het zou toch alleen maar in ons nadeel kunnen werken want de werkelijke verdediging zou toch 100 kilometer verderop worden gesteld en dienen vastgehouden te worden..
Bomen werden al door de genie voorbereid, de bruggen werden gemeind, wegen onklaar voor luchtlandingen, zelfs voorbereid op de luchtlandingen die we wel daardoor konden stoppen maar niet nadenken over een spoorlijn. Schandalig.
De hele doorbraak bij Mill is er in principe door veroorzaakt. Mocht dit niet gebeuren had de Peel-Raam stelling het nog een dag kunnen uithouden, of vertragen.
Mijn vader lag in Zuid Limburg en een oom van me heeft het Bronzen Kruis uit handen van wijlen Prins Bernhard gekregen, vanwege heldhatig optreden bij de sluis bij Born, zijn relaas staat in het boek van E.H. Brongers - Een dag oorlog in Limburg. Ik heb daar erg slechte kopies van, maar dat staat in een PDF bestand, weet niet hoe ik dat moet kopieëren.quote:Op woensdag 3 november 2010 22:34 schreef DDDDDaaf het volgende:
Ik heb trouwens ontzettend veel respect voor de in de grensstreek gelegerde troepen, zij moeten toch drommels goed geweten hebben dat vertraging van de Duitse opmars hun enige doel was. Weten dat je nooit stand zult kunnen houden, maar dan toch zo verbeten vechten. Blijkbaar frustreerde het de Duitsers zó zeer, dat er zelfs sprake moet zijn geweest van het koudbloedig doodschieten van Nederlandse troepen die zich na zware strijd overgaven.
"Te modern" valt op zich ook nog wel reuze mee; de meeste Wehrmacht-eenheden waren, net als het Nederlandse leger, nog op paardentractie en de benenwagen aangewezen en de Landsverk en DAF pantserwagens deden verder volstrekt niet onder voor hun Duitse tegenhangers. Het grootste probleem was het geringe aantal wat we van ieder wapensysteem hadden, van pantserwagen tot jachtvliegtuig.quote:Op donderdag 4 november 2010 17:23 schreef rubje het volgende:
Weet je,alle documentatie heeft mij duidelijk gemaakt dat het Nl leger vantevoren geen kans maakte tegen het nazi-oorlogsapparaat dat te modern en te groot in aantallen was.Toch hulde voor die eenheden( ik dacht mariniers?) die ze wisten tegen te houden (tijdelijk) ergens bij een brug?
aha, om 0300 uur werden bomen geveld, bruggen opgeblazen, maar een spoorlijn intact gelaten.quote:Op donderdag 4 november 2010 18:43 schreef DDDDDaaf het volgende:
[..]
"Te modern" valt op zich ook nog wel reuze mee; de meeste Wehrmacht-eenheden waren, net als het Nederlandse leger, nog op paardentractie en de benenwagen aangewezen en de Landsverk en DAF pantserwagens deden verder volstrekt niet onder voor hun Duitse tegenhangers. Het grootste probleem was het geringe aantal wat we van ieder wapensysteem hadden, van pantserwagen tot jachtvliegtuig.
Dit is trouwens ook nog een interessante link. Op materieel vlak kwamen we er misschien bekaaid vanaf, maar vrijwel de gehele Nederlandse strijdkrachten waren - in tegenstelling tot grote delen van de Belgische en Franse strijdkrachten - absoluut paraat en waakzaam: http://www.zuidfront-holl(...)tionale-waakzaamheid
Vond ook deze site;quote:Op donderdag 4 november 2010 18:43 schreef DDDDDaaf het volgende:
[..]
"Te modern" valt op zich ook nog wel reuze mee; de meeste Wehrmacht-eenheden waren, net als het Nederlandse leger, nog op paardentractie en de benenwagen aangewezen en de Landsverk en DAF pantserwagens deden verder volstrekt niet onder voor hun Duitse tegenhangers. Het grootste probleem was het geringe aantal wat we van ieder wapensysteem hadden, van pantserwagen tot jachtvliegtuig.
Dit is trouwens ook nog een interessante link. Op materieel vlak kwamen we er misschien bekaaid vanaf, maar vrijwel de gehele Nederlandse strijdkrachten waren - in tegenstelling tot grote delen van de Belgische en Franse strijdkrachten - absoluut paraat en waakzaam: http://www.zuidfront-holl(...)tionale-waakzaamheid
Nou ja, ik geef de oorzaak voor de nederlaag op aan meerdere punten.quote:Op donderdag 4 november 2010 18:43 schreef DDDDDaaf het volgende:
[..]
"Te modern" valt op zich ook nog wel reuze mee; de meeste Wehrmacht-eenheden waren, net als het Nederlandse leger, nog op paardentractie en de benenwagen aangewezen en de Landsverk en DAF pantserwagens deden verder volstrekt niet onder voor hun Duitse tegenhangers. Het grootste probleem was het geringe aantal wat we van ieder wapensysteem hadden, van pantserwagen tot jachtvliegtuig.
Dit is trouwens ook nog een interessante link. Op materieel vlak kwamen we er misschien bekaaid vanaf, maar vrijwel de gehele Nederlandse strijdkrachten waren - in tegenstelling tot grote delen van de Belgische en Franse strijdkrachten - absoluut paraat en waakzaam: http://www.zuidfront-holl(...)tionale-waakzaamheid
Was dat niet in R'dam?quote:Op vrijdag 5 november 2010 00:09 schreef Pumatje het volgende:
Nederlandse Militairen die sigaretje en vuurtje geven aan de Duitsers en omgekeerd, redelijke close up ?
bedoel je die ?
De verdediging van Reijnders was niet haalbaar geweest, wat Generaal Godfried van Voorts tot Voorts ook tegenstond, dat Reijnders twee verdedigingsfronten wilde, nml, de Peel Raam stelling én de Grebbelinie, en als dat niet lukte een terugtrekking naar de vesting Holland. Als dat plan was uitgevoerd waren er veel meer slachtoffers gevallen, en daarnaast hadden we daar niet genoeg troepen voor. Winkelman werd aangesteld omdat hij de mening van de minister én Generaal van Voorts tot Voorts deelde, en dat hield in, terugvallen op de 'oude' waterlinie, en als zwaartepunt de Grebbelinie.quote:Op donderdag 4 november 2010 23:55 schreef Pumatje het volgende:
[..]
Nou ja, ik geef de oorzaak voor de nederlaag op aan meerdere punten.
-Te weinig mannen onder de wapenen
-Te slechte opleiding en oefeningsfrequentie
-Onkundige leiding op hogere staf
-Geen tot weinig moderne communicatie middelen
De M36 38 en 39 waren prima..
maar inderdaad te weinig, meerdere bataljons ervan zouden de reserve capaciteit terugbrengen naar dat van de eerste oorlogsdag. De communicatie deed ons echt de das om, in het gehele verloop van de oorlog....
voorbereidingen waren ook niet je van het naar mijn mening...ik las dat het erger kon, maar er is teveel ge negeerd.
ook vraag ik mij af, of het niet heel anders gelopen had met Reijnders aan het hoofd in plaats van Winkelman. Eerstgenoemde was meer een man van gezag en autoriteit. Winkelman had moeite met persoonlijke elementen van zijn stafleden en Generaals. Reijnders duidelijk niet...
Die was ook harder, en wilde staat van Beleg afkondingen al voor de oorlog.
nee het is echt een closeup van Duitser die een Nederlander na de gevechten brood geeft oidquote:Op vrijdag 5 november 2010 00:09 schreef Pumatje het volgende:
Nederlandse Militairen die sigaretje en vuurtje geven aan de Duitsers en omgekeerd, redelijke close up ?
bedoel je die ?
Nee, blijkbaar met Nederlandse versperringen, ik neem aan dat die er voor de Duitsers opgeworpen waren.quote:Op vrijdag 5 november 2010 18:51 schreef Cobra4 het volgende:
De Fransen hadden problemen met versperringen? Belgische?
quote:Op vrijdag 5 november 2010 19:03 schreef Clan het volgende:
[..]
Nee, blijkbaar met Nederlandse versperringen, ik neem aan dat die er voor de Duitsers opgeworpen waren.
Citaat uit 'Mei 1940' 2 herziene druk, blz 230;quote:Op vrijdag 5 november 2010 19:06 schreef Cobra4 het volgende:
[..]Er lagen tussen de Peellinie en Rotterdam toch geen versperringen?
Excuus, zal daar later dieper op ingaan, erst even avondten etc.quote:Op vrijdag 5 november 2010 18:48 schreef Pumatje het volgende:
zie liever dat je inhoudelijk ingaat op het punt Winkelman vs Reijnders, ik heb wel zo´n uitgebreide lange post gemaakt....
wil later wel reageren op jou post Clan, mijn vriendin is er nu.. eventjes geen tijd
Dat zorgt voor een volgende vraag. Tegen wie waren die versperringen dan opgezet? Tegen omtrekkende Duitse troepen?quote:Op vrijdag 5 november 2010 19:15 schreef Clan het volgende:
[..]
Citaat uit 'Mei 1940' 2 herziene druk, blz 230;
"Nadat op 10 mei o 05:00 de 7e Armée was gealarmeerd, rukten de verschillende eenheden in een razendsnel tempo op. Om 22:00 uur overschreed reeds de Groupement Lestoquoi bij Zundert de Nederlandse grens. Daar werd hij echter opgehouden door Nederlandse versperringen"
Ten oosten van Zundert heb je een uithoek van België liggen, dus ik denk tegen Duitsers. Op de kaart, paar blz terug zie je hoe de Fransen over Zundert trokken naar Breda. Dat is de kaart van Noord Brabant en Noord Limburg.quote:Op vrijdag 5 november 2010 19:25 schreef Cobra4 het volgende:
[..]
Dat zorgt voor een volgende vraag. Tegen wie waren die versperringen dan opgezet? Tegen omtrekkende Duitse troepen?
Dit alles doet er niet aan af, dat het Hoofdkwartier een kippenhok was, gezag bij zijn eigen staf ver te zoeken, Operatien een veel te grote bek had en simpelweg alles wat ze wilden konden etaleren over hun " bron" Majoor Sas.... Iedereen opelijk tegen bevelen van Winkelman inging in bijzijn van anderen... etc.quote:Op vrijdag 5 november 2010 18:32 schreef Clan het volgende:
@ Pumatje
Generaal Winkelman had 9 uur lang amper contact met de Peel Raamstelling, maaslinie en Ijssellinie. daarnasst moest hij de situatie in de vesting Holland oplossen, hij had contact gehad met de Fransen, die stuurden vooruitgeschoven troepen uiteindelijk de grens over, terwijl ze eigenlijk bij Antwerpen zouden standhouden.
Smidt, die de Peel-Raamstelling aanstuurde wachtte op de Fransen, omdat zijn troepen de Duitsers nooit zouden tegenhouden. De Fransen haden echter problemen met versperringen, waardoor ze nooit op tijd zouden kunnen komen om de Nederlanders te ondersteunen.
Om een sterke coalitie te kunnen vormen met de Britten, Belgen en Fransen, moest de Vesting Holland stand houden, dus Winkelman was vooral bezig met Den Haag rotterdam, Dordrecht etc.
Pas na 9 uur, rond 12 uur 'smiddags op 10 mei had hij pas een duidelijk beeld.
De Peel Raamstelling is op 10 mei helemaal niet aangevallen, alleen bij Mill doorbroken via een pantsertrein, omdat de brug niet op tijd was gesprongen, Dit kun je aan het weer wijten, er hing in de ochtend vrij veel nevel. Uiteindelijk werd de Peel Raam stelling in de avond van 10 mei verlaten, dit bevel kwam bij veel manschappen in de stelling vreemd over, want ze hadden nog geen Duitser gezien. In het zuiden trokken manschappen zich terug over de grens, waar ze werden ontwapend en overgebracht naar het achterland, alwaar de tocht naar Zeeland begon, een deel is uiteindelijk in Engeland beland. Dus je reactie dat Reijnders gelijk had met de Peel raamstelling gaat niet op, er zouden troepen 'verspild' zijn aan deze linie, terwijl ze niet aangevallen werden. Een aangetrouwde oom van mij was sergeant in de Peel, en die heeft in de meidagen geen gevecht geleverd en is via Duinkerken met de Engelsen op de boot gestapt.
Half Limburg zat in het café want het was vrijdag, daarnaast zagen veel Limburgers de Duitsers niet zozeer als vijand ( Dit beschrijft de Jong uitvoerig, de tegenstelling van het protestante noorden, en het katholieke zuiden ) Dus veel Limburgers gaven zich voortijdig over, of kwamen niet eens aan op het verzamelpunt, omdat ze geen telex hadden gezien.
De telex die jij noemt over die verloven is me niet geheel bekend, maar het kan ook een afleiding zijn geweest, omdat onder de troepen ook NSB-ers zaten met Duitse banden.
Winkelman lag in bed, omdat je met een 'slaperige kop' niet helder kan nadenken ( vergeet niet, de man was al 64 jaar). en hij kwam rond 3:30 aan op het hoofdkwartier, dus ruim op tijd, en daarnaast kon hij op dat moment nog weinig doen, behalve rageren op de aanvallen in de Vesting Holland, en contact leggen met de Fransen en de Britten. Of de Britten snel troepen hadden gezonden betwijfel ik, omdat Churchill niet gecharmeerd was van de Hollanders van wege onze neutraliteit.
natuurlijk wel...quote:Op vrijdag 5 november 2010 19:06 schreef Cobra4 het volgende:
[..]Er lagen tussen de Peellinie en Rotterdam toch geen versperringen?
Ja, dat geval ja. De sergeant had zijn stuk (47mm PAG) in de steek gelaten, met bemanning en al, en is om een voorbeeld te stellen voor de andere troepen, geëxecuteerd wegens lafheid.quote:Op vrijdag 12 november 2010 08:24 schreef DDDDDaaf het volgende:
Nog een interessante VPRO-documentaire over sergeant Meijer, de in de meidagen van 1940 voor desertie ter dood veroordeeld (en geëxecuteerd) werd:
Bedankt voor de link. Ik had de documentaire alleen op videoband.quote:Op vrijdag 12 november 2010 08:24 schreef DDDDDaaf het volgende:
Nog een interessante VPRO-documentaire over sergeant Meijer, de in de meidagen van 1940 voor desertie ter dood veroordeeld (en geëxecuteerd) werd:
http://geschiedenis.vpro.nl/gids/2007week03/
De door Clan vermelde documentaire is trouwens ook op internet te bekijken:
http://www.grebbeberg.nl/index.php?page=bekijk-videodocumentaire
Grappig dat de Fransen ons de schuld gaven van hun eigen falen. Maargoed we hebben dan ook al meer oorlogen tegen de Fransen gevochten dan tegen de Duitsers. Ik kan me trouwens herinneren dat ik ooit is ergens gelezen heb dat de Fransen zich al plunderend door Zeeland terugtrokken en meer schade toebrachten dan de Duitsers die ze volgden. Kan iemand dit bevestigen?quote:Op vrijdag 5 november 2010 21:26 schreef Clan het volgende:
Wel hebben de Fransen in Zeeland nog met de Nederlanders gevochten, maar dit ging slecht, omdat de Fransen vanwege 'onze' Duitsklinkende taal wantrouwden, na de oorlog werden we ook de 'moffen van het noorden' genoemd, omdat we ze Frankrijk in hebben laten lopen, zonder enige weerstand. Maar na het bombardement in de nacht van 16 op 17 mei, gaven de Nederlanders zich in Middelburg over, daar was ook mijn vader bij aanwezig, die had dagen door België gelopen, van Visé naar Zeeland, zonder wapens, daar aangekomen was het al bijna einde oorlog.
Treinstaking, studentenstaking, boerenstaking, verkeersleidersstaking, staakt het vuren, als de Fransozen maar kunnen staken...quote:Op zaterdag 13 november 2010 18:40 schreef Pumatje het volgende:
[..]
D. Fransen en oorlog, slechtste combinatie ooit.
waaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaahahahahahahaquote:Op zaterdag 13 november 2010 19:50 schreef DDDDDaaf het volgende:
[..]
Treinstaking, studentenstaking, boerenstaking, verkeersleidersstaking, staakt het vuren, als de Fransozen maar kunnen staken...
Dat heb ik nooit ergens gelezen, wel heb ik recentelijk gelezen dat de Marokkanen in Zeeland geen schot hebben gelost. Wat daar begraven ligt is meerdendeel aangespoeld in Zeeland.quote:Op zaterdag 13 november 2010 12:32 schreef Stephen_Dedalus het volgende:
[..]
Grappig dat de Fransen ons de schuld gaven van hun eigen falen. Maargoed we hebben dan ook al meer oorlogen tegen de Fransen gevochten dan tegen de Duitsers. Ik kan me trouwens herinneren dat ik ooit is ergens gelezen heb dat de Fransen zich al plunderend door Zeeland terugtrokken en meer schade toebrachten dan de Duitsers die ze volgden. Kan iemand dit bevestigen?
Jezus, dat zijn wel een stel meesterlijke foto's.quote:Op dinsdag 23 november 2010 01:27 schreef Clan het volgende:
De geschiedenis van mijn eigen vader, met wat foto's e.d erbij.
[ link | afbeelding ]
Uploaded with ImageShack.us
[ link | afbeelding ]
Uploaded with ImageShack.us
[ link | afbeelding ]
Uploaded with ImageShack.us
[ link | afbeelding ]
Uploaded with ImageShack.us
1937 12 januari om 14 uur verschenen voor de keuringsraad te s Gravenhage.
1937 inlijving lotingsnummer 2982 bepaald op maandag 11 oktober 1937 om 13 uur te s-Gravenhage , in het gebouw Hekkenlaan no4 en dat hij is toegewezen aan het Regiment Grenadiers 1e ploeg te s-Gravenhage
1937 November opleiding Kamp Waalsdorp Regiment Grenadiers
1938 26 maart over naar I-II-R.Gr. Kamp Waalsdorp
1938 6 mei uitstel van het onvervuld gedeelte van de eerste oefening vanwege Kostwinner gezin.
[ link | afbeelding ]
Uploaded with ImageShack.us
[ link | afbeelding ]
Uploaded with ImageShack.us
1938 28 oktober om 4 uur opkomst voor vervolg eerste oefening kazerne Bleijenburg te s-Gravenhage bij Regiment Grenadiers
1938 Regiment Grenadiers opleiding Kamp Waalsdorp
1938 Grenadier, wacht Paleis Noordeinde te s-Gravenhage
[ link | afbeelding ]
Uploaded with ImageShack.us
[ link | afbeelding ]
Uploaded with ImageShack.us
[ link | afbeelding ]
Uploaded with ImageShack.us
[ link | afbeelding ]
Uploaded with ImageShack.us
1938 8 december als grenadier gedetacheerd bij grensbewaking bij Brig. Koninklijke
Marechaussee te Budel , 2e Marechaussee divisie als hulpmarechaussee
1938 28 december terug in s Gravenhage op verlof
1939 28 januari als grenadier gedetacheerd bij grensbewaking bij Brig. Koninklijke Marechaussee te Budel, 2e Marechaussee divisie als hulpmarechaussee
1939 20 februari terug in s Gravenhage.
[ link | afbeelding ]
Uploaded with ImageShack.us
[ link | afbeelding ]
Uploaded with ImageShack.us
1939 Het 37e Grensbataljon was sinds 1939 gevormd uit het personeel van de toen opgeheven grenswacht Detachementen. De 2e compagnie als 2e reserve en 5e reserve Grenscompagnie werden ingedeeld bij 13e Grensbataljon, 5e reserve was front zuid, met als opdracht waarschuwen en vertragen.
1939 Grenadier ...werd ingedeeld bij de onbereden brigade 2e Marechausseedivisie grenswacht te Eijsden, gedatacheerd bij de 5e reserve front zuid als hulpmarechaussee ( rond maart )
[ link | afbeelding ]
Uploaded with ImageShack.us
[ link | afbeelding ]
Uploaded with ImageShack.us
[ link | afbeelding ]
Uploaded with ImageShack.us
[ link | afbeelding ]
Uploaded with ImageShack.us
[ link | afbeelding ]
Uploaded with ImageShack.us
[ link | afbeelding ]
Uploaded with ImageShack.us
[ link | afbeelding ]
Uploaded with ImageShack.us
[ link | afbeelding ]
Uploaded with ImageShack.us
[ link | afbeelding ]
Uploaded with ImageShack.us
1940 9 mei rond 20:30 uur gaf de T.B.Z.L. bevel voor de graad van strijdvaardigheid voor 9/10mei voor 13e Grensbataljon 5e reserve Grenscompagnie front zuid, Eijsden
1940 9 mei rond 23:15 gaf O.L.Z. de T.B.Z.L. bevel voor de graad van strijdvaardigheid van 10 mei 3:00 af. Rond 3:00 verbrak telefonische verbinding met hoofdkwartier Maastricht.
1940 10 mei rond 3:30 werd Eijsden opgeschrikt door een geweldige ontploffing. De brug over het Albertkanaal te Ternaaien was opgeblazen.
1940 10 mei rond 5:00 werd namens het 13e Grensbataljon bericht ontvangen dat o.m. Gulpen reeds door Duitse colonnes was doorschreden. De Marechaussees van de 2e marechaussee divisie trokken zich terug richting België. Fort Eben Emael begon.
Rond 6:00 meldde de Sectie Commandant te Reimerstok, dat vijandelijke gemotoriseerde colonnes dit dorp naderde uit de richting Gulpen en dat de sectie het vuur had geopend. De sectie Commandant kreeg opdracht vertragend terug te gaan.
Zeer kort daarna passeerden de commandopost van de Compagnie Commandant te Banholt enige vijandelijke vechtwagens, die de weg naar St. Geertkruid insloegen. De aanwezigheid van de commandopost werd blijkbaar niet door de vijand bemerkt, zodat de commandopost deze opmars telefonisch konden melden aan de Sectie Commandant te Hoogcruts, Moerslag en Eijsden.
De 2e Marechausseedivisie trok zich rond deze tijd terug richting België, de Grenadiers bleven achter ter ondersteuning.
De Sectie Commandant te Moerslag kreeg opdracht naar Eijsden terug te trekken i.p.v. Gronsveld.
De Compagnie Commandant te Banholt trok met zijn commandogroep rond 6:30 van Banholt over Moerslag naar Eijsden terug.
De sectie Hoogkruts heeft Eijsden nooit bereikt. Zij verloor tijd door het aanvankelijk volgen van een verkeerde weg en trof bij het bereiken van Mheer aldaar reeds de vijand aan. De sectie is toen uiteengevallen.
Nabij Eijsden is het grootste deel van de sectie Banholt, Moerslag en Eijsden , alsmede de commandant ( Kapitein Van den Boomen ) en een deel van de naar Eijsden uitgeweken bezetting van het object Heer ( 3e sectie van 2e Reserve Grenscompagnie en een stuk pantser afweergeschut) er rond 7:30 in geslaagd de Maas bij Eijsden te overschrijden, waarbij gebruik werd gemaakt van twee roeiboten, bediend door burgers. D
Hey, dat boek Een Soldaat doet zijn Plicht over Winkelman is uitgegeven bij de uitgeverij waar ik werk.quote:Op maandag 22 november 2010 22:22 schreef Clan het volgende:
Nog wat interessante linkjes;
http://www.leger1939-1940.nl/index.htm
En op deze site staan de manschappen met naam, niet helemaal bijgewerkt, maar is ook erg intressant, zo weet je ook precies waar elk onderdeel lag;
http://members.ziggo.nl/wadelft/
Mijn oom (broer van mijn opa) had in de Grebbeberg gevochten, helaas is hij al een tijd geleden overleden! Ik heb wel ooit een gesprek met hem daarover gehad, erg indrukwekkend! Is het mogelijk om meer informatie te vragen over hem bij een instelling of mag dat alleen naaste familie?quote:Op maandag 22 november 2010 22:22 schreef Clan het volgende:
Nog wat interessante linkjes;
http://www.leger1939-1940.nl/index.htm
En op deze site staan de manschappen met naam, niet helemaal bijgewerkt, maar is ook erg intressant, zo weet je ook precies waar elk onderdeel lag;
http://members.ziggo.nl/wadelft/
Zeker weten.quote:Op dinsdag 23 november 2010 08:41 schreef Id_do_her het volgende:
[..]
Jezus, dat zijn wel een stel meesterlijke foto's.
Bij het voormalige BRIOP kun je dat:quote:Op donderdag 25 november 2010 03:34 schreef Watashiwa het volgende:
[..]
Mijn oom (broer van mijn opa) had in de Grebbeberg gevochten, helaas is hij al een tijd geleden overleden! Ik heb wel ooit een gesprek met hem daarover gehad, erg indrukwekkend! Is het mogelijk om meer informatie te vragen over hem bij een instelling of mag dat alleen naaste familie?
Grote dank hiervoor!quote:Op donderdag 25 november 2010 19:03 schreef Clan het volgende:
[..]
Bij het voormalige BRIOP kun je dat:
http://www.defensie.nl/cdc/ivent/defensiearchief/persoonsarchief
Daar hebben ze zijn dossier liggen
bronquote:Toen het Duitse leger op 10 mei 1940 Nederland binnenviel, kon het Nederlandse leger geen gebruik maken van tanks. Er waren weliswaar 110 lichte en 35 middelzware tanks besteld, maar deze zouden niet op tijd worden afgeleverd. Toch beschikte Nederland over één heuse tank, die in 1939 regelmatig het nieuws had gehaald.
De tank was na de Eerste Wereldoorlog aangeschaft om proeven te doen in het nederlandse poldergebied. Men kwam al snel tot de conclusie dat het gebruik van deze zware gevechtswagens niet paste in het drassige Hollandse terrein, dat doorstoken was met sloten en kanalen. Om met het aangeschafte exemplaar toch een beetje uit de weg te kunnen, experimenteerde men met manieren om slootjes over te steken. Toen Nederland overging tot de eerste inundatie in de grebbelinie, was dit een uitgelezen mogelijkheid om deze hindernis met zwaar materiaal op haar kracht te testen. De plaats van handeling was de proefinundatie bij Asschat, waar vanaf september 1939 een deel van de 5e kom onder water stond. Tevreden zag de legerleiding dat de inundatie inderdaad een geduchte hindernis vormde.
In oktober 1939 lieten kamerleden weten hoe goed het zou zijn als de bevolking ook zou zien dat Nederland zich achter het water geen zorgen hoefde te maken. "Want de indruk die men krijgen moet is deze, dat de vijand door zulk een inundatie niet kan doorkomen. Het is één pappige, weke brei waarin vooral alles wat zwaar is wegzinkt en blijft steken." Aan deze wens werd gehoor gegeven; voor de pers maakte fraaie plaatjes van een stuk 7 veld dat met zes paarden het geïnundeerd gebied inreed. Spoedig moest men rechtsomkeer maken. Het vóértuig wat de ondoordringbaarheid het best kon aantonen, was de enige tank die Nederland rijk was. De vechtwagen kwam inderdaad niet ver en begon al snel schuin weg te zakken in de modder. Het kostte de grootste moeite om het gevaarte weer op de kant te krijgen. Ook van dat spektakel werden foto's gemaakt, die naar de verschillende dagbladen werden verstuurd. Vanaf november kon iedereen lezen en zien dat een aanval met tanks door een inundatie niet tot de mogelijkheden behoorde.
De tank die de Nederlandse zorgen op deze bijzondere manier moest wegnemen was van het type Renault FT-17. Hij was bedoeld voor twee manschappen; een bestuurder en een kanonnier, die achter elkaar in het voertuig zaten. In tegenstelling tot de allereerste tanks was de FT-17 voorzien van een koepel, zodat het schootsveld van het 37 mm kanon niet werd beperkt. De tank onderscheidt zich van de hoge pantserwagens door de rupsbanden. Daardoor werd het voertuig minder kwetsbaar. Toch zal men zich allerminst veilig hebben gevoeld met de bepantsering van 16 mm. De tank met een gewicht van 6,6 ton bewoog zich zeer traag over het slagveld en zelfs op de weg haalde hij nog geen 8 kilometer per uur. Na de proeven bij Asschat werd de tank naar de Ripperdakazerne (cavalerie) in Haarlem gebracht, waar hij geplaatst werd bij het hek. De Renault 4 cilinder benzinemotor werd uit de tank gehaald. De Nederlandse FT-17 had zijn werk gedaan en werd niet meer ingezet tijdens de meidagen '40.
Dan nog, de Duitsers hadden een leger van 3 miljoen manschappen, Nederland maar 300.000. Zelfs België had 800.000 manschappen!quote:Op zondag 9 januari 2011 20:12 schreef drumstickNL het volgende:
Ik moet zeggen dat het toch een teleurgesteld gevoel oproept als je dit allemaal leest. Als Nederland een leger klaar had dat goed bewapend was dan hadden we misschien een tijd stand kunnen houden en had Engeland Nederland kunnen helpen. Misschien was Frankrijk niet eens zo snel gevallen dan.
Wat verzamel je dan?quote:Op zondag 9 januari 2011 22:31 schreef Nibb-it het volgende:
De verzamelkoorts gaat wel weer bij me kriebelen door dit topic.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |