De kazematten liggen er ook allemaal nog, van Limburg, Peel Raam stelling, Grebbeberg. Hier de kazematten bij Grave brug.quote:Op maandag 1 november 2010 22:55 schreef Pumatje het volgende:
Trouwens, zijn jullie bekend met het feit.
Dat Nederland altijd bekend heeft gestaan om haar Betonkwaliteit. Het Beton van Nederlandse Komaf was superieur aan dat van alles en iedereen..De Duitsers wisten dit, en zover bekend is er geen enkele Kazemat utigeschakeld door doorboring van het Beton.
Het was versterkt beton, bewapend met gevlochten staal...
het enige wat werkelijk nut had op de Nederlandse Kazematten was de 10,5cm van de Duitsers. Maar toch was het maar bewerkelijk..zelfs met indirect vuur.,
Dit verklaart ook de bunker op de afsluitdijk die de Duitsers daar tegenhield.
Hier voor meer informatie:quote:Op maandag 1 november 2010 22:25 schreef Pumatje het volgende:
De Spoortrein die dwars door de Peel-Raam stelling reed. Op de terugweg door een Anti Tank mijn opgeblazen die Nederlandse Militairen hadden uitgegraven en op de spoorlijn geplaatst.
Dit is gelijk een punt waar ik me echt, gigantische vraagtekens bij stel...echt gigantische.
Allereerst, waarom lag er in hemelsnaam niet meteen een aantal mijnen op de spoorbaan, bij de grensoverschrijdingen. Het zijn voor mij juist voorbereidingen.
Ten tweede, wat de hell..doet een Intacte spoorlijn verbinding tussen Nederland en Duitsland intact??????
betreft het verkopen van de oorlog snap ik dat ook welquote:Op dinsdag 2 november 2010 01:02 schreef Clan het volgende:
@ Puma,
De treinlijnen waren intact omdat Nederland 'officieel' neutraal was, sterker nog, volgens oorlogsrecht 'mochten' ze zelfs Nederland binnenvallen, omdat we eerst al onze noord/west/zuid/oost grenzen beschermeden, en rond 1939 alles richten op bescherming tegen de Duitsers, dat is dan geen neutraliteitspolitiek meer, en dat was ook wat de Nazi's aan hun eigen volk 'verkochtten' om Nederland 'binnen te vallen', want in Nederland zag de Duitse bevolking geen dreiging, maar om ze te vertellen dat we dus heulden met de 'vijand' konden ze op begrip rekenen.
Een oorlog moet je verkopen aan het volk, dat zie je nog steeds, is het niet de Reichstag die in brand wordt gestoken door een zgn Boljewiek van der Lubbe ( waarna de communisten bestreden moesten worden ) dan vliegt er wel ergens wat vliegtuigen een paar gebouwen in, of wordt een marinevloot vernietigd. De wereld verandert, maar de mens erin niet, geschiedenis zal zich blijven herhalen!
Zitten die kanonnen op de kraagspeigels ( Zwart rood )? als ze een J op de kanonnen hebben staan zijn ze uit de periode van Juliana, daavoor en daarna stond er altijd een W op.quote:Op dinsdag 2 november 2010 13:46 schreef DDDDDaaf het volgende:
Gaaf topic!
Ik heb thuis nog de gekruiste, bronzen kanonnetjes van het kraagembleem van de artillerie liggen, die heb ik als klein mannetje ooit eens van mijn opa gekregen. Helaas is 'ie een paar jaar geleden overleden, want ik kan me niet meer herinneren of ze nu van zijn broer of neef afkomstig zijn.
Een paar maanden geleden heeft men hier in Roermond een monument onthuld ter nagedachtenis aan de gesneuvelden onder de eerste Nederlandse troepen die het al vroeg in de nacht van 9 op 10 mei 1940 met onze oosterburen aan de stok kregen. Een mooi detail is dat men het monument van dezelfde bronzen leeuw voorzien heeft, als men indertijd op de helmen droeg.
Zover ik weet was aan maasbrug bij Venlo en Buggenum ( Richting Roermond ) wel dynamiet aan bevestigd.quote:Op dinsdag 2 november 2010 21:13 schreef Pumatje het volgende:
[..]
betreft het verkopen van de oorlog snap ik dat ook wel.
Natuurlijk gebeurd dat hedendaags nog.
Ook de "selectieve neutraliteit" van destijds is mij niet vreemd, nogal logisch ook.
Dat neemt nog steeds niet weg, dat die treinsporen gewoon gemijnd hadden moeten zijn..
Het is werkelijk waar te stom voor woorden dat dit niet is gebeurd,.. dat zijn gewoon voorbereidingen.
Helaas heb ik alleen de kanonnen zelf, ze zijn exact hetzelfde als op de site http://www.leger1939-1940.nl:quote:Op dinsdag 2 november 2010 22:00 schreef Clan het volgende:
[..]
Zitten die kanonnen op de kraagspeigels ( Zwart rood )? als ze een J op de kanonnen hebben staan zijn ze uit de periode van Juliana, daavoor en daarna stond er altijd een W op.
Die bronzen leeuw krapten ze er in de meidagen van helm af, want het gerucht ging dat die blikkerde bij licht en je zo een doelwit was voor de vijand.
Die zijn idd uit WO II, die zijn te klein om er een letter op te herkennen, bij de kraagspiegels die ik droeg was/is dat ook niet, alleen op de Gotische W van de baret.quote:Op dinsdag 2 november 2010 23:19 schreef DDDDDaaf het volgende:
[..]
Helaas heb ik alleen de kanonnen zelf, ze zijn exact hetzelfde als op de site http://www.leger1939-1940.nl:
[ afbeelding ]
Over de bronzen leeuw op de helmen gaan (en gingen indertijd ook al) echt de wildste verhalen rond; kogels zouden er bijv. dwars doorheen gaan.
Hmm, pantsertreinen waren helemaal niet nieuw, ze waren al wereldwijd in gebruik, vooral in Frankrijk en Rusland hield men ervan. Daarnaas is het nog steeds niet duidelijk waarom de Spoorlijn, simpelweg gemijnd was..quote:Op dinsdag 2 november 2010 22:09 schreef Clan het volgende:
[..]
Zover ik weet was aan maasbrug bij Venlo en Buggenum ( Richting Roermond ) wel dynamiet aan bevestigd.
Maar het gebruik van een panzertrein was natuurlijk ook nieuw, dus hier waren ze niet op voorbereid.
Ik kan me een relaas herinneren van Grenadiers in den Haag die op een gegeven moment witte doekjes uit een vliegtuig zagen komen, en op een bepaald moment zagen ze dat daar mensen onder hingen, dat bleken 'Falschirmjäger" ( para's ) dat hadden ze nog nooit gezien, of van gehoort.
Je moet wel begrijpen dat ze op een oorlog zoals de éérste voorbereid waren, maar een 'blitzkrieg zoals door de Peel Raam stelling en Limburg was nog nooit getoond.
Zover ik weet, was een pantsertrein nog nooit gebruikt bij de verovering van een land, ze zijn wel ingezet tijdens oorlogen 'in' een land, maar voor verovering niet.quote:Op woensdag 3 november 2010 18:27 schreef Pumatje het volgende:
[..]
Hmm, pantsertreinen waren helemaal niet nieuw, ze waren al wereldwijd in gebruik, vooral in Frankrijk en Rusland hield men ervan. Daarnaas is het nog steeds niet duidelijk waarom de Spoorlijn, simpelweg gemijnd was..
Bruggen waren dit wel,maar de spoorlijn niet, dit is echt verbijsterend dom.
Ja, wat maakt de verovering van een land of een Operatie in een sector nu uitquote:Op woensdag 3 november 2010 18:46 schreef Clan het volgende:
[..]
Zover ik weet, was een pantsertrein nog nooit gebruikt bij de verovering van een land, ze zijn wel ingezet tijdens oorlogen 'in' een land, maar voor verovering niet.
Maar de spoorlijnen werden wel overal bewaakt door Marechaussee, politietroepen en Grenadiers, vooral op plekken waar belangrijke bruggen lagen.
Ik heb hier wat informatie gevonden, is wel interessant om te lezen;
http://www.worldlingo.com/ma/enwiki/nl/Armoured_train
De pantsertreien waar jij et over hebt waren heel anders, De Duitse pantsertreinen waren meer een soort 'stormram', en ze kwamen eigenlijk pas op het idee door de Polen, dus ik denk dat Nederland daar gewoon geen rekenning mee heeft gehouden, tenslotte zouden de maasbruggen allemaal springen, en was er sowieso geen doorgang.quote:Op woensdag 3 november 2010 19:57 schreef Pumatje het volgende:
[..]
Ja, wat maakt de verovering van een land of een Operatie in een sector nu uit.... op het gebied van wapeninzet
Het was een bekend wapen, dus kun je inzet verwachten..simple as that.
zo heeft het altijd gewerkt, en doet het nu ook...
.
De situatie m.b.t. verdedigen in de regio Roermond tot Venlo;quote:Op woensdag 3 november 2010 19:54 schreef DDDDDaaf het volgende:
Gelukkig had men hier in midden-Limburg, bij grensstation Vlodrop, de tegenwoordigheid van geest om een wissel om te gooien, waardoor de panzerzug nr. 5 op een rangeervak terecht kwam. De daarbij opgelopen vertraging bleek fataal, want zo konden de Nederlandse troepen de spoorbrug over de Maas tijdig opblazen en vervolgens de pantsertrein en zijn "passagiers" aan flarden schieten. De resten van deze pantsertrein zijn overigens gebruikt om de bij Mill beschadigde pantsertrein te repareren.
Ik zal eens even opzoeken hoe dat de staf daartegen aankeek, moet toch iets over te vinden zijn.quote:Op woensdag 3 november 2010 21:04 schreef Pumatje het volgende:
Macht kein flaus aus...
Pantsertrein is pantsertrein, toepassing verschilt misschien, maar elke trein is immobiel als je het vernield... Je houd daar gewoon rekening mee.. Het kost niet eens moeite..2 bielzen weg en de klinknagels eruit en het hele ding ontspoort al.
Helemaal als je een aangrenzend land bent. Verder was het al duidelijk in de opzetting van het plan dat het
maar de vraag was of de bruggen op tijd konden worden ontploft...
Dan is 1 ding zeker.. de spoorlijn wordt in het binnenland onklaar gemaakt..
Zoiezo was een stunt uitgehaald als de Duitsers deden niet nieuw, er is vaak genoeg een trein een vijandelijke sector in gerold met enkele compie's Infanterie.
Daarnaast staat inderdaad op die site dat de duitsers ze weer implementeerden in hun arsenaal nadat ze zagen wat de Polen ermee konden, dat neemt niet weg dat de Duitsers ze eerder al gebruikt hadden, maar weg hadden gedaan aangezien ze er geen heil meer in zagen.
Het is niet goed te praten dat nadat de brug over de maas niet was gedetoneerd, de spoorlijn werd genegeerd.
overigens mag deze fout, in zowel de hogere als de lagere regionen van de Staf worden geplaatst.
Het is iets wat een Kaderlid zelf bedenken mag, alhoewel in die tijdsgeest dat natuurlijk een ander verhaal was, goed. Dan aan de Bataljons of regimentscommandant....tot hoger. Het is te danken aan 2 simpele paxen, dat er anti tank mijnen op het spoor werden gelegd..nadat de trein er al voorbij was.
Klopt, die Majoor werd niet geloofd, niet gek als je al 4 x daarvoor hebt doorgespeeld dat de dreiging hoog was en de dag erna een aanval zou volgend die keer op keer niet kwam.quote:Op woensdag 3 november 2010 21:20 schreef Clan het volgende:
Wat uit de verslaggeving duidelijk wordt is dat de minister de dreiging serieus nam, maar het parlement niet, hij bleek al moeite te hebben om de rivierkazematten te realiseren.
Dus ik denk dat het meer een politieke kwestie was, en het leger hier niet veel te vertellen had.
Ze geloofden die majoor in Duitsland ook niet, toen die aangaf dat de Duiters kwamen.
Ik denk dat het probleem erin zat dat Vesting Holland het belangrijkste was, Limburg was niet belangrijk. Pas nadat de Fransen overeen waren gekomen om troepen te sturen, moesten we van de Fransen in Limburg een zware troepenmacht plaatsen, dat is pas laat gebeurt. Daarnaast lag het zwaartepunt van de Duitse 'blitzkrieg', om West Europa te veroveren in Limburg. Ik denk dat de Duitsers er alles aan deden om die bruggen in handen te krijgen, daarom ook die 'overval teams'. De Maas was de belangrijkste verdedigingslinie in Limburg, Je had 3 echelon's. Maar de taak was ook niet echt om ze tegen te houden, maar om vertragen en te waarschuwen. Zolang de Vesting Holland maar niet in handen viel van de Duitsers, en daar hadden ze de Hollandse waterlinie voor.quote:Op woensdag 3 november 2010 22:27 schreef Pumatje het volgende:
De Regeringsbezwaren op het weghalen van begroeing, obstakels en bebouwing gaan niet op, want op 1 mei bij de 1e grensoverschreiding was het Militaire gezag heersend.
Toen werd ook meteen begonnen met het weghalen van begroeing op de Grebbelinie en de posten van de Artillerie daarachter, zo is te lezen in veldverslagen van desbetreffende troepen. Kijk, het vergt geen moeite een spoorlijn onklaar te maken. Ik ben zelf Militair, en heb geloof ik in mijn amo zelfs geleerd hoe dat snel te kunnen doen, enfin.
Maar het klopt dat het leger grote aanvragen niet beantwoord kreeg van het weghalen van zichtblokkerende objecten, en eventuele objecten die de vijand zou kunnen gebruiken bij een aanval, maar..dat betekende niet dat er al voorbereidingen getroffen mochten worden, indien het toch zou komen tot een aanval.
De bruggen waren toch niet voor piet snol al bemijnd en nog niet opgelbazen?
Deze voorbereidingen exact, hadden moeten worden getroffen bij de spoorwegen. Of je nu vermoed dat ze treinen gaan gebruiken of niet.. potdomme..
Al is het om te verhoeden dat de vijand je infrastructuur gebruikt voor het aanvoeren van versterkingen, het zou toch alleen maar in ons nadeel kunnen werken want de werkelijke verdediging zou toch 100 kilometer verderop worden gesteld en dienen vastgehouden te worden..
Bomen werden al door de genie voorbereid, de bruggen werden gemeind, wegen onklaar voor luchtlandingen, zelfs voorbereid op de luchtlandingen die we wel daardoor konden stoppen maar niet nadenken over een spoorlijn. Schandalig.
De hele doorbraak bij Mill is er in principe door veroorzaakt. Mocht dit niet gebeuren had de Peel-Raam stelling het nog een dag kunnen uithouden, of vertragen.
Mijn vader lag in Zuid Limburg en een oom van me heeft het Bronzen Kruis uit handen van wijlen Prins Bernhard gekregen, vanwege heldhatig optreden bij de sluis bij Born, zijn relaas staat in het boek van E.H. Brongers - Een dag oorlog in Limburg. Ik heb daar erg slechte kopies van, maar dat staat in een PDF bestand, weet niet hoe ik dat moet kopieëren.quote:Op woensdag 3 november 2010 22:34 schreef DDDDDaaf het volgende:
Ik heb trouwens ontzettend veel respect voor de in de grensstreek gelegerde troepen, zij moeten toch drommels goed geweten hebben dat vertraging van de Duitse opmars hun enige doel was. Weten dat je nooit stand zult kunnen houden, maar dan toch zo verbeten vechten. Blijkbaar frustreerde het de Duitsers zó zeer, dat er zelfs sprake moet zijn geweest van het koudbloedig doodschieten van Nederlandse troepen die zich na zware strijd overgaven.
"Te modern" valt op zich ook nog wel reuze mee; de meeste Wehrmacht-eenheden waren, net als het Nederlandse leger, nog op paardentractie en de benenwagen aangewezen en de Landsverk en DAF pantserwagens deden verder volstrekt niet onder voor hun Duitse tegenhangers. Het grootste probleem was het geringe aantal wat we van ieder wapensysteem hadden, van pantserwagen tot jachtvliegtuig.quote:Op donderdag 4 november 2010 17:23 schreef rubje het volgende:
Weet je,alle documentatie heeft mij duidelijk gemaakt dat het Nl leger vantevoren geen kans maakte tegen het nazi-oorlogsapparaat dat te modern en te groot in aantallen was.Toch hulde voor die eenheden( ik dacht mariniers?) die ze wisten tegen te houden (tijdelijk) ergens bij een brug?
aha, om 0300 uur werden bomen geveld, bruggen opgeblazen, maar een spoorlijn intact gelaten.quote:Op donderdag 4 november 2010 18:43 schreef DDDDDaaf het volgende:
[..]
"Te modern" valt op zich ook nog wel reuze mee; de meeste Wehrmacht-eenheden waren, net als het Nederlandse leger, nog op paardentractie en de benenwagen aangewezen en de Landsverk en DAF pantserwagens deden verder volstrekt niet onder voor hun Duitse tegenhangers. Het grootste probleem was het geringe aantal wat we van ieder wapensysteem hadden, van pantserwagen tot jachtvliegtuig.
Dit is trouwens ook nog een interessante link. Op materieel vlak kwamen we er misschien bekaaid vanaf, maar vrijwel de gehele Nederlandse strijdkrachten waren - in tegenstelling tot grote delen van de Belgische en Franse strijdkrachten - absoluut paraat en waakzaam: http://www.zuidfront-holl(...)tionale-waakzaamheid
Vond ook deze site;quote:Op donderdag 4 november 2010 18:43 schreef DDDDDaaf het volgende:
[..]
"Te modern" valt op zich ook nog wel reuze mee; de meeste Wehrmacht-eenheden waren, net als het Nederlandse leger, nog op paardentractie en de benenwagen aangewezen en de Landsverk en DAF pantserwagens deden verder volstrekt niet onder voor hun Duitse tegenhangers. Het grootste probleem was het geringe aantal wat we van ieder wapensysteem hadden, van pantserwagen tot jachtvliegtuig.
Dit is trouwens ook nog een interessante link. Op materieel vlak kwamen we er misschien bekaaid vanaf, maar vrijwel de gehele Nederlandse strijdkrachten waren - in tegenstelling tot grote delen van de Belgische en Franse strijdkrachten - absoluut paraat en waakzaam: http://www.zuidfront-holl(...)tionale-waakzaamheid
Nou ja, ik geef de oorzaak voor de nederlaag op aan meerdere punten.quote:Op donderdag 4 november 2010 18:43 schreef DDDDDaaf het volgende:
[..]
"Te modern" valt op zich ook nog wel reuze mee; de meeste Wehrmacht-eenheden waren, net als het Nederlandse leger, nog op paardentractie en de benenwagen aangewezen en de Landsverk en DAF pantserwagens deden verder volstrekt niet onder voor hun Duitse tegenhangers. Het grootste probleem was het geringe aantal wat we van ieder wapensysteem hadden, van pantserwagen tot jachtvliegtuig.
Dit is trouwens ook nog een interessante link. Op materieel vlak kwamen we er misschien bekaaid vanaf, maar vrijwel de gehele Nederlandse strijdkrachten waren - in tegenstelling tot grote delen van de Belgische en Franse strijdkrachten - absoluut paraat en waakzaam: http://www.zuidfront-holl(...)tionale-waakzaamheid
Was dat niet in R'dam?quote:Op vrijdag 5 november 2010 00:09 schreef Pumatje het volgende:
Nederlandse Militairen die sigaretje en vuurtje geven aan de Duitsers en omgekeerd, redelijke close up ?
bedoel je die ?
De verdediging van Reijnders was niet haalbaar geweest, wat Generaal Godfried van Voorts tot Voorts ook tegenstond, dat Reijnders twee verdedigingsfronten wilde, nml, de Peel Raam stelling én de Grebbelinie, en als dat niet lukte een terugtrekking naar de vesting Holland. Als dat plan was uitgevoerd waren er veel meer slachtoffers gevallen, en daarnaast hadden we daar niet genoeg troepen voor. Winkelman werd aangesteld omdat hij de mening van de minister én Generaal van Voorts tot Voorts deelde, en dat hield in, terugvallen op de 'oude' waterlinie, en als zwaartepunt de Grebbelinie.quote:Op donderdag 4 november 2010 23:55 schreef Pumatje het volgende:
[..]
Nou ja, ik geef de oorzaak voor de nederlaag op aan meerdere punten.
-Te weinig mannen onder de wapenen
-Te slechte opleiding en oefeningsfrequentie
-Onkundige leiding op hogere staf
-Geen tot weinig moderne communicatie middelen
De M36 38 en 39 waren prima..
maar inderdaad te weinig, meerdere bataljons ervan zouden de reserve capaciteit terugbrengen naar dat van de eerste oorlogsdag. De communicatie deed ons echt de das om, in het gehele verloop van de oorlog....
voorbereidingen waren ook niet je van het naar mijn mening...ik las dat het erger kon, maar er is teveel ge negeerd.
ook vraag ik mij af, of het niet heel anders gelopen had met Reijnders aan het hoofd in plaats van Winkelman. Eerstgenoemde was meer een man van gezag en autoriteit. Winkelman had moeite met persoonlijke elementen van zijn stafleden en Generaals. Reijnders duidelijk niet...
Die was ook harder, en wilde staat van Beleg afkondingen al voor de oorlog.
nee het is echt een closeup van Duitser die een Nederlander na de gevechten brood geeft oidquote:Op vrijdag 5 november 2010 00:09 schreef Pumatje het volgende:
Nederlandse Militairen die sigaretje en vuurtje geven aan de Duitsers en omgekeerd, redelijke close up ?
bedoel je die ?
Nee, blijkbaar met Nederlandse versperringen, ik neem aan dat die er voor de Duitsers opgeworpen waren.quote:Op vrijdag 5 november 2010 18:51 schreef Cobra4 het volgende:
De Fransen hadden problemen met versperringen? Belgische?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |