'...tot groot verdriet VAN menig taalliefhebber.'quote:Op dinsdag 19 oktober 2010 20:15 schreef DaMart het volgende:
Op een website waar zoveel berichten uitgewisseld worden als op FOK!, is het onvermijdelijk dat er af en toe iemand in de fout gaat bij het gebruik van de Nederlandse taal. Bekend zijn bijvoorbeeld de altijd lastige d's en t's in de werkwoordsvervoegingen en de stortvloed aan foute vormen van 'sowieso', tot groot verdriet menig taalliefhebber.
Sommige woorden lossen op in pruimenzuurquote:Op dinsdag 19 oktober 2010 20:36 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
'...tot groot verdriet VAN menig taalliefhebber.'
Het succes van deze reeks is 'De Taalprof' ook niet ontgaan...quote:Op dinsdag 19 oktober 2010 20:15 schreef DaMart het volgende:
Het succes van deze reeks 'De Taalprof' ook niet ontgaan en dat heeft geleid tot een nominatie van de topicreeks 'originele taal- en spelfouten' voor de Taalzuurpruimverkiezing 2010.
Maar over het algemeen zijn die ook niet origineel meerquote:Op dinsdag 19 oktober 2010 20:42 schreef Lord_Vetinari het volgende:
En dan te bedenken dat we de d en t fouten al niet eens meer noemen, want dan gaan de topics wel errug hard!
Nog zo'n woord dat was opgelostquote:Op dinsdag 19 oktober 2010 20:43 schreef Fixers het volgende:
[..]
Het succes van deze reeks is 'De Taalprof' ook niet ontgaan...
Wat eigenlijk des te erger maakt dat ze nog gemaakt worden. Ik bedoel, er zijn een paar ezelsbruggetjes, als je die gebruikt KUN je het bijna niet fout doen. Bijna...quote:Op dinsdag 19 oktober 2010 20:45 schreef DaMart het volgende:
[..]
Maar over het algemeen zijn die ook niet origineel meer.
dat moedigt niet echt aan tot stemmen...quote:Op dinsdag 19 oktober 2010 21:27 schreef RvLaak het volgende:
[..]
FP item zal ook wel meehelpen
http://frontpage.fok.nl/sitenews/410509
KAN je het bijna niet fout doen. "Kun je" wordt gebruikt als als met "je" de tweede persoon enkelvoud wordt bedoeld. "Kan je" wordt gebruikt als met "je" "men" wordt bedoeld.quote:Op dinsdag 19 oktober 2010 20:52 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Wat eigenlijk des te erger maakt dat ze nog gemaakt worden. Ik bedoel, er zijn een paar ezelsbruggetjes, als je die gebruikt KUN je het bijna niet fout doen. Bijna...
Hoe KPN haar klanten behandeld
Hoe krijg je het voor elkaar om de persoonsvorm van een werkwoord waar geen d in voorkomt, te laten eindigen op een d? Waarom niet op een g? Net zo logisch, tenslotte...![]()
Zo te zien hebben we de leiding.quote:FOK-forumpagina Originele Taal- en Spelfouten [36.8%]
Taalnazi [11.0%]
Ronald Plasterk [10.1%]
Helen de Hoop [9.1%]
Copytijgers [7.3%]
Wim Vriezen [6.3%]
Stichting Taalverdediging [5.6%]
Taalprof [4.7%]
Ben van Balen (Irritaal) [4.0%]
Spatiegebruik.nl [2.6%]
Stichting Nederlands [1.4%]
Hyves-taalfoutenpagina [1.2%]
Stemmen: 427
Die Copytijgers, die kopieerden toch alle inhoud uit de taalfoutentopicreeks?quote:Op woensdag 20 oktober 2010 11:54 schreef Gideon_92 het volgende:
[..]
Zo te zien hebben we de leiding.
Dat topique moet echt naar TTK toe.quote:Op dinsdag 19 oktober 2010 23:20 schreef Janetje het volgende:
Nog een reeksje voor de liefhebbers.
Tenenkrommende fouten bij teksten in het openbaar #20
quote:Moet dat niet "henzelf" zijn?Op dinsdag 19 oktober 2010 22:09 schreef Danielion het volgende:
Leuk topic. Het valt me inderdaad op dat men Saoedi graag als Saudi spelt, alsof het een 'au'-diftong betreft. Nee, er moet wel degelijk een glottisslag tussen die 'a' en die 'oe' en zover ik weet spellen we die klank niet als een 'u'.
Ik wijt die voorkeur aan Engelse spellingen aan een zekere decadentie. Consumeren op (de pulp van) een andere cultuur omdat ze een minderwaardigheidscomplex rondlopen over die van hunzelf is legio hier.
quote:Waarschijnlijk wel. Mijn spellingcontroleur heeft het alvast juist gerekend. Ik vraag me af in welk geval hunzelf als woord mogelijk zou zijn. De regels omtrent hen/hun zijn dan ook van bovenuit opgelegd als afspraken. Het Nederlands heeft sinds een tijd de naamvallen afgeschaft en dus werd het 'hen' na elk voorzetsel en 'hun' bij meewerkende voorwerpen.
quote:Op woensdag 20 oktober 2010 21:40 schreef Elfletterig het volgende:
Hoewel ik graag op Fok! kom, vind ik het erbarmelijk slechte spatiegebruik van Nederlanders het grootste probleem. En het erge ervan is dat weinig mensen zich ervan bewust zijn of het storend vinden. Dat slechts 2,6 van de mensen op de website www.spatiegebruik.nl stemt, is tekenend.
quote:Ik betrap me er regelmatig op dat ik hardop de overbodige spaties in reclamefolders opmerk jaOp woensdag 20 oktober 2010 21:40 schreef Elfletterig het volgende:
Hoewel ik graag op Fok! kom, vind ik het erbarmelijk slechte spatiegebruik van Nederlanders het grootste probleem. En het erge ervan is dat weinig mensen zich ervan bewust zijn of het storend vinden. Dat slechts 2,6 van de mensen op de website www.spatiegebruik.nl stemt, is tekenend.
quote:Wat ben jij een faalhaas, dat je juist dat fout spelt.
quote:Op donderdag 21 oktober 2010 11:07 schreef DaMart het volgende:
De tussenstand:
FOK-forumpagina Originele Taal- en Spelfouten [46.7%]
Taalnazi [9.4%]
Helen de Hoop [8.6%]
Ronald Plasterk [8.5%]
Copytijgers [5.7%]
Wim Vriezen [5.1%]
Stichting Taalverdediging [4.6%]
Taalprof [3.7%]
Ben van Balen (Irritaal) [3.3%]
Spatiegebruik.nl [2.2%]
Stichting Nederlands [1.3%]
Hyves-taalfoutenpagina [0.9%]
quote:Maar er kan nog tot 31 december 2010 gestemd worden.Taalzuurpruim 2010
Wie is de Taalzuurpruim van 2010? Wie heeft de hoogste zuurgraad op taalgebied?
FOK-forumpagina Originele Taal- en Spelfouten [50.3%]
Taalnazi [9.9%]
Helen de Hoop [8.9%]
Ronald Plasterk [7.2%]
Stichting Taalverdediging [5.4%]
Copytijgers [4.6%]
Wim Vriezen [4.0%]
Taalprof [3.0%]
Ben van Balen (Irritaal) [2.5%]
Spatiegebruik.nl [2.0%]
Stichting Nederlands [1.2%]
Hyves-taalfoutenpagina [1.1%]
Stemmen: 835
Dat wordt nu wel tijdquote:Op zaterdag 30 oktober 2010 12:16 schreef Rewimo het volgende:
Het is denk ik wel slim om de verkiezing af en toe nog even te promoten op de FP
quote:Taalnazi [37.0%]
FOK-forumpagina Originele Taal- en Spelfouten [30.4%]
Ronald Plasterk [8.4%]
Helen de Hoop [6.8%]
Stichting Taalverdediging [3.8%]
Copytijgers [3.1%]
Wim Vriezen [2.6%]
Taalprof [2.1%]
Ben van Balen (Irritaal) [2.0%]
Spatiegebruik.nl [1.8%]
Hyves-taalfoutenpagina [1.0%]
Stichting Nederlands [0.9%]
Stemmen: 1537
Dat stonden we 3 weken terug al.quote:Op donderdag 25 november 2010 22:25 schreef Rewimo het volgende:
We zijn gezakt naar de tweede plaats!
En op de FP is nu ook nog wat extra aandacht voor deze topicquote:Op zaterdag 25 december 2010 16:37 schreef DaMart het volgende:
[..]
Nog steeds en we hebben nog een week te gaan... spannend.
Dat komt doordat het woord behandeld (het voltooid deelwoord) vaker voorkomt dan het woord behandelt (de tegenwoordige tijd). Als mensen twijfelen, kiezen ze het woord dat ze bekender voorkomt.quote:Op dinsdag 19 oktober 2010 20:52 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Wat eigenlijk des te erger maakt dat ze nog gemaakt worden. Ik bedoel, er zijn een paar ezelsbruggetjes, als je die gebruikt KUN je het bijna niet fout doen. Bijna...
Hoe KPN haar klanten behandeld
Hoe krijg je het voor elkaar om de persoonsvorm van een werkwoord waar geen d in voorkomt, te laten eindigen op een d? Waarom niet op een g? Net zo logisch, tenslotte...![]()
quote:'.....' gebruiken is echt slecht, het moge duidelijk zijn dat het '.....' is.
Hey, ik kon met mijn laptop nog een keer stemmen.quote:Op vrijdag 31 december 2010 20:22 schreef Symphonic het volgende:
Taalzuurpruim 2010
Taalnazi [40.0%]
FOK-forumpagina Originele Taal- en Spelfouten [35.8%]
Kom op mensen stemmen nog ff
Er staat al een aankondiging op de FP. Andere FOK!kers actief op de stemmmogelijkheid wijzen, lijkt me eigenlijk wat handigerquote:Op vrijdag 31 december 2010 20:32 schreef heiden6 het volgende:
http://taalprof.web-log.n(...)verkiezing-2010.html
Nog een keertje op de FP spammen?
Het golft wel op en neer...quote:Op vrijdag 31 december 2010 20:46 schreef DaMart het volgende:
Het gaat ineens weer de goede kant op.
FOK-forumpagina Originele Taal- en Spelfouten [50.7%]
Taalnazi [30.8%]
FOK-forumpagina Originele Taal- en Spelfouten [49.1%]quote:Op vrijdag 31 december 2010 21:36 schreef Rewimo het volgende:
FOK-forumpagina Originele Taal- en Spelfouten [48.9%]
Taalnazi [46.2%]
quote:2010
FOK-forumpagina Originele Taal- en Spelfouten [49.2%]
Taalnazi [46.0%]
Ronald Plasterk [1.3%]
Helen de Hoop [0.9%]
Stichting Taalverdediging [0.5%]
Copytijgers [0.4%]
Wim Vriezen [0.4%]
Taalprof [0.4%]
Ben van Balen (Irritaal) [0.3%]
Spatiegebruik.nl [0.3%]
Hyves-taalfoutenpagina [0.2%]
Stichting Nederlands [0.1%]
Stemmen: 11697
Happy New Year!quote:Op zaterdag 1 januari 2011 00:12 schreef DaMart het volgende:
FOK-forumpagina Originele Taal- en Spelfouten [49.3%]
Taalnazi [45.9%].
Gelukkig nieuwjaar en gefeliciteerdquote:Op zaterdag 1 januari 2011 00:14 schreef Greys het volgende:
[..]
Happy New Year!
Yeeeeeeeeeeeeehaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa![]()
Ik zou hem nog even laten staan, voor het geval er stiekem toch nog gestemd kan wordenquote:Zal ik 'm weer van de Index af halen of moet ie nog ff blijven staan voor de sekjoerieteeeeh?
Nee JIJ gefeliciteerd!quote:
Will do!quote:Ik zou hem nog even laten staan, voor het geval er stiekem toch nog gestemd kan worden.
Geen nood, mocht een andere website ineens winnen, dan heb ik zojuist een screenshot gemaakt van de uitslagquote:
nou nogquote:
quote:Op zaterdag 1 januari 2011 00:42 schreef DaMart het volgende:
[..]
Geen nood, mocht een andere website ineens winnen, dan heb ik zojuist een screenshot gemaakt van de uitslag.
-edit- dus nou niet meerquote:
quote:Op zaterdag 1 januari 2011 01:34 schreef Greys het volgende:
Champagne en zure pruimen voor iedereen!
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Voordat het stemmen offline ging, stond FOK! bovenaan. Alleen is nu het wachten op de officiële bekendmaking!quote:Op zaterdag 1 januari 2011 09:59 schreef Rewimo het volgende:
Ik begrijp dat we gewonnen hebben
Alleen kan ik de uitslag niet vinden op de site van de TaalprofOf kijk ik er overheen?
quote:Ongeregeldheden bij bekendmaking Taalzuurpruim 2010
De bekendmaking van de Taalzuurpruim van het Jaar, volgens traditie in zaal "De Bierhoeve" in het op de grens van Nederland en België gelegen Arendonk, is vannacht uitgelopen op ongeregeldheden en chaos. Hoewel er protest is aangetekend, werd FOK!-forumpagina Originele Taal- en Spelfouten uitgeroepen tot winnaar (of verliezer, dat ligt er maar aan hoe je het bekijkt). Die mag dus het hele jaar voor de grootste Taalzuurpruim uitgemaakt worden.
http://taalprof.web-log.n(...)lzuurpruim-2010.html
Ik mag toch hopen niemand van hier. Want deze uitslag erkent maar weer eens het belang dat FOK!kers aan correct taalgebruik hechten en dat wij ons erg hard inzetten voor deze maatschappelijke missiequote:Op zaterdag 1 januari 2011 13:05 schreef Rewimo het volgende:
Welke zuurpruim heeft er protest aangetekend?
quote:Update: Inmiddels wordt er op het FOK!-forum, geheel in stijl, al gemopperd over het aangetekende protest. Zo bevestigt de uitslag van grootste Taalzuurpruim zichzelf al snel. Plasterks protest kan dus niet erg serieus genomen worden.
Beetje overdreven, alleen Rewimo en ik hebben er een vraagteken achtergezetquote:
De rest van het verslag leek je wel tamelijk waarheidsgetrouw?quote:Op zaterdag 1 januari 2011 13:47 schreef Harajuku. het volgende:
Beetje overdreven, alleen Rewimo en ik hebben er een vraagteken achtergezet
Het is dat ik geen foto's tijdens de uitreiking mocht maken...quote:Op zaterdag 1 januari 2011 13:53 schreef broer het volgende:
[..]
De rest van het verslag leek je wel tamelijk waarheidsgetrouw?
Kun je of kan je?quote:Op dinsdag 19 oktober 2010 20:52 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
moeten breuls en iteejer neit nodgnaar de uitreiking?quote:Op donderdag 6 januari 2011 19:50 schreef DaMart het volgende:
Deze kan wel uit de stickylijst nu.
Heeft iemand nog suggesties voor een tekst of banner voor het taalfoutentopic?.
postuum dan maar dan komen ze maar bij het kantoor van FOK! de uitreiking doenquote:Op donderdag 6 januari 2011 19:54 schreef DaMart het volgende:
De uitreiking is al geweest... ze waren ons alleen vergeten uit te nodigen.
Oh jee, wie is er overleden?quote:Op donderdag 6 januari 2011 20:08 schreef Maanvis het volgende:
[..]
postuum dan maar dan komen ze maar bij het kantoor van FOK! de uitreiking doen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |