abonnement Unibet Coolblue
pi_87261501
Er loopt nog geen zonnepanelen topic op Fok! Toch zullen we in de toekomst waarschijnlijk steeds meer zonnepanelen overal gaan zien. We zullen niet lang achter (kunnen) blijven bij onze Duitse, Belgische en zelfs Engelse buren waar het storm loopt.

Ik weet er ondertussen aardig wat van af. Niet zozeer van het hele technische gedeelte zoals bedrading en meterkastaansluitingen. Wel veel van terugverdientijden, subsidies, belastingvoordelen en opbrengsten per jaar op basis van aantal en positionering.

Dus, als jullie vragen hebben hoor ik het graag.. :)
pi_87262133
ik denk..dat het geen gek idee is om de OP van wat meer boeiende info te voorzien :?
pi_87262200
quote:
Op woensdag 6 oktober 2010 21:10 schreef Ou-Tannu het volgende:
ik denk..dat het geen gek idee is om de OP van wat meer boeiende info te voorzien :?
Wat zou je graag willen zien..? Ik wil best wat toevoegen, maar wat is interessant..? Zonnepanelen zijn niet echt ingewikkeld.

Een zonne-stroom installatie bestaat uit een aantal zaken:

- De zonnepanelen, op een frame, op bakken of direct op het dak:

Frame:


Bakken:


Direct op het dak:


- Een omvormer, om gelijkstroom naar wisselstroom om te zetten. SMA is een bekend merk:


Dit is wel een heel stevig model, voor een hele grote installatie.

Verder dan nog bekabeling.. en een extra groep in de meterkast om alles uit te kunnen schakelen als het nodig is.

[ Bericht 54% gewijzigd door Oksel op 06-10-2010 21:18:38 ]
pi_87262767
Sma, wat lelijk die dingen zo onoverdekt aan je muur + kabelgoot.

Owja ik heb ergens een adres dan kan je zelf je panelen maken scheelt je maar 1800 eypo's per paneel maar je moet wel handig zijn.
pi_87262929
quote:
Op woensdag 6 oktober 2010 21:22 schreef NickB het volgende:
Sma, wat lelijk die dingen zo onoverdekt aan je muur + kabelgoot.

Owja ik heb ergens een adres dan kan je zelf je panelen maken scheelt je maar 1800 eypo's per paneel maar je moet wel handig zijn.
kan je adres laten weten ? thnx :Y)
  Moderator woensdag 6 oktober 2010 @ 21:29:06 #6
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_87263072
Wat zijn de mogelijkheden qua subsidies dan in Nederland ? Wanneer kom je waarvoor in aanmerking ?
en niet geheel onbelangrijk wat is de terugverdientijd van zo'n installatie, wanneer is het nou zinvol om erin te investeren ? :)

Om maar eens een balletje op te gooien ;)

[ Bericht 18% gewijzigd door Vonkenboer op 06-10-2010 21:36:30 ]
pi_87263262
quote:
Op woensdag 6 oktober 2010 21:22 schreef NickB het volgende:
Sma, wat lelijk die dingen zo onoverdekt aan je muur + kabelgoot.

Owja ik heb ergens een adres dan kan je zelf je panelen maken scheelt je maar 1800 eypo's per paneel maar je moet wel handig zijn.
Als het om een industriele muur gaat waar je ze niet ziet is het geen probleem natuurlijk. Ze hangen vaak in ruimtes waar niemand komt, of staan bij de panelen op het dak.

Zo kan het dus ook:


Veder lijkt me 1800 euro besparen op een paneel nogal stug. Een paneel is op dit moment niet veel duurder dan 400 euro. En dan heb ik het over een paneel van 235 Wattpiek.
pi_87263471
quote:
Op woensdag 6 oktober 2010 21:29 schreef Vonkenboer het volgende:
Wat zijn de mogelijkheden qua subsidies dan in Nederland ? Wanneer kom je waarvoor in aanmerking ?
en niet geheel onbelangrijk wat is de terugverdientijd van zo'n installatie, wanneer is het nou zinvol om erin te investeren ? :)
Er zijn wat lokale subsidies in Nederland, op zowel Gemeentelijk als Provinciaal niveau. Staat wel op www.energiesubsidiewijzer.nl

Net een nieuwe is die van de provincie Utrecht:
quote:
Sinds 1 oktober 2010 verstrekt de provincie Utrecht onder de nieuwe energiesubsidieregeling ‘Meer Met Minder in Utrecht’ subsidie aan huiseigenaren om duurzaam energie op te wekken (zonnepanelen, zonneboiler, etc.). De subsidie kan oplopen tot ¤ 5.750, -
Verder was er dit jaar de SDE subsidie, vanuit de overheid. Zakelijk zijn er 35.000 aanvragen gedaan, stuk of 300 hebben het gekregen. Prive gaat om ongeveer dezelfde cijfers. Hele kleine kans dus. Krijg je het? Goudmijn.

Volgend jaar komt de SDE+ subsidie.. wat dat precies wordt weten we nog niet. Weet wel dat de prijs op grijze energie omhoog gaat.

Je vraag over terugverdienen is heel erg breed. Voor particulieren is het simpel, het kan niet uit zonder subsidie (denk aan 15 jaar). Voor bedrijven kan het HEEL erg interessant zijn, denk aan terugverdientijden van 3,5 jaar, met een rendement van 7% / jaar op je investering, over een periode van 20 jaar.
pi_87264104
Vanwaar het verschil in rendement particulieren : bedrijven ?
pi_87264201
quote:
Op woensdag 6 oktober 2010 21:48 schreef quirigua het volgende:
Vanwaar het verschil in rendement particulieren : bedrijven ?
Bedrijven hebben verschillende fiscale voordelen, die hebben particulieren niet. In sommige gevallen betaalt de belastingdienst 70% van de investering in zonnepanelen.. :) Voor particulieren is dat altijd 0%.
pi_87264600
en wat verstaat de belastingdienst onder een bedrijf he?
pi_87265054
quote:
Op woensdag 6 oktober 2010 21:57 schreef Ou-Tannu het volgende:
en wat verstaat de belastingdienst onder een bedrijf he?
Dat je bij de KvK bent ingeschreven. Verder moet je natuurlijk wel geld verdienen met je bedrijf.
pi_87266798
Verder nog een leuk weetje; op veel panelen zit 25 jaar garantie op een minimaal rendement van 80% :) Ze gaan dus rustig 30-40 jaar mee met nog een redelijk rendement. Omvormers gaan niet zo lang mee.. die moet je dus wel eens vervangen. Kosten tussen de 2000 en 4000 euro.
  woensdag 6 oktober 2010 @ 22:57:01 #14
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_87267363
Ik zou wel eens zo een terugtelmeter willen zien en uitleg hoe die werkt ;)
Ik bedoel stroom van 12V DC omvormen naar AC 220V is makkelijk tegenwoordig maar terugleveren gaat lastig als de fase niet klopt :D
Vonkenboer ;) Hoe los je dat op :?
pi_87268015
quote:
Op woensdag 6 oktober 2010 21:50 schreef Oksel het volgende:

[..]

Bedrijven hebben verschillende fiscale voordelen, die hebben particulieren niet. In sommige gevallen betaalt de belastingdienst 70% van de investering in zonnepanelen.. :) Voor particulieren is dat altijd 0%.
Heb je hier een linkje voor met meer informatie?
pi_87274119
kan dit allemaal niet gewoon in de OP? beetje overzichtelijk enzo!
pi_87274424
quote:
Op woensdag 6 oktober 2010 22:57 schreef ikweethetookniet het volgende:
Ik zou wel eens zo een terugtelmeter willen zien en uitleg hoe die werkt ;)
Ik bedoel stroom van 12V DC omvormen naar AC 220V is makkelijk tegenwoordig maar terugleveren gaat lastig als de fase niet klopt :D
Vonkenboer ;) Hoe los je dat op :?
Een draaimeter draait gewoon achteruit. Het gebeuren met fases etc. is te technisch voor mij op dit moment, daar kan ik je niets over uitleggen.
pi_87274488
quote:
Op woensdag 6 oktober 2010 23:14 schreef Toxic69 het volgende:

[..]

Heb je hier een linkje voor met meer informatie?
Bedrijven kunnen gebruik maken van o.a. EIA en IA.

Je loopt als bedrijf wel wat MKB vrijstelling mis door zo'n constructie.
pi_87274493
quote:
Op donderdag 7 oktober 2010 09:16 schreef Pollewoppie het volgende:
kan dit allemaal niet gewoon in de OP? beetje overzichtelijk enzo!
Eventueel een volgend topic wil ik wel een mooie OP voor maken, eerst eens kijken hoe dit gaat lopen :)
pi_87277404
mijn vriendin is zzp-er, kan die ook gebruik maken van die subsidies voor ons huis?
Maar als particulier is het dus niet rendabel (binnen 15 jaar)?
pi_87277924
quote:
Op donderdag 7 oktober 2010 11:01 schreef keko het volgende:
mijn vriendin is zzp-er, kan die ook gebruik maken van die subsidies voor ons huis?
Maar als particulier is het dus niet rendabel (binnen 15 jaar)?
Niet van subsidies (nou ja, kan wel, maar dat bedoel je denk ik niet), maar wel van belastingvoordelen, mits ze geld verdient met haar onderneming. Hoe meer belasting je betaalt, hoe meer je terug kan vragen.

Als particulier zit je inderdaad aan de 15 jaar.
pi_87279403
Jullie hebben het hier over een zonnepanelen om stroom op te wekken? Of ook over zonnepanelen voor zonneboilers?

Ik ben wel geinteresseerd in zonnepanelen voor elektra, het fotovoltaļsche systeem dus.
Ik heb een nieuwbouwwoning met een plat dak (ca 45 m2) en geen bomen in de buurt.

Kun je als doe het zelver ergens eenvoudig aan te sluiten pakketten kopen, of is dit ingewikkelde materie en moet je overal losse onderdelen kopen en door experts aan laten sluiten?
En hoe regel je dit met de energieleverancier?
pi_87280949
Goed topic :). Wij hebben zelf nu een zonneboiler voor warm water, maar we willen ook nog ooit electra panelen. Dus ik ben wel benieuwd hoe de ervaringen zijn.

Mijn ervaring met zonneboiler + subsidie is tot nu toe prima. Subsidie aanvragen gaat met een handig systeem. Je vraagt eerst een offerte aan voor zonneboiler, die stuur je naar de subsidiemeneren. Dan wordt er een bedrag voor je gereserveerd (als de pot nog niet leeg is). Daarna moet je binnen een jaar je paneel geplaatst hebben en kun je het betalingsbewijs naar de subsidie instantie sturen. En dan krijg je als je alles goed ingevuld hebt je geld :) Grote voordeel van het reserveringssysteem vond ik dat je dus pas je paneel hoeft te bestellen als je zeker weet dat je subsidie krijgt (ook als de regering van mening is veranderd/subsidie op dreigt te gaan).

Mijn ervaring met het systeem zelf, is ook prima. Ik heb wel een cv-ketel die het indien nodig volledig over kan nemen. Maar de boiler warmt goed op. Vergelijk van energiegebruik kan ik helaas niet maken omdat we niet in het huis woonden voor dat we het paneel geplaatst hebben. Ik kan dus alleen maar geloven wat de zonneboiler leveranciers zeggen. En dat is dat je het officieel binnen 10 jaar (inclusief subsidie) terugverdiend. Dat houdt dus in dat als er niks kapot gaat bij een normale levensduur van 15 jaar je 5 jaar eventueel profijt van het paneel hebt... Dus dat is eigenlijk nog niet echt rendabel.

Het paneel zelf is trouwens groter dan ik in eerste instantie dacht.
  donderdag 7 oktober 2010 @ 12:37:42 #24
49558 1-of-6Billion
Up the shut fuck you must
pi_87281015
ALS de VolgTopic-knop het zou doen, zou ik er NU op klikken :Y
verrek, nou zit ie er weer....

Hoe voorkom je dat zo'n paneel bij de eerste de beste storm van je dak waait?
I follow you......but not on Twitter
pi_87281104
quote:
Op donderdag 7 oktober 2010 12:37 schreef 1-of-6Billion het volgende:
ALS de VolgTopic-knop het zou doen, zou ik er NU op klikken :Y
verrek, nou zit ie er weer....

Hoe voorkom je dat zo'n paneel bij de eerste de beste storm van je dak waait?
Met ankers aan de dakconstructie...
  donderdag 7 oktober 2010 @ 12:47:16 #26
48760 TradeMarkie
Mijn meterkast is 80 cm
pi_87281325
Met genoeg ballast in/op het frame
Don't ask me what I think of you
I might not give the answer that you want me to
Wind mee is wind tegen als je de andere kant op wil
pi_87281387
quote:
Op donderdag 7 oktober 2010 12:47 schreef TradeMarkie het volgende:
Met genoeg ballast in/op het frame
oja dat kan natuurlijk ook, mijn paneel ligt alleen op een sschuin dak :) dus vandaar de ankers.
  donderdag 7 oktober 2010 @ 12:53:39 #28
48760 TradeMarkie
Mijn meterkast is 80 cm
pi_87281519
Ik had het idd over platdakopstellingen :P
Dan geeft de producent aan hoeveel ballast je nodig hebt, afhankelijk van plaatsingshoogte en windgebied
Don't ask me what I think of you
I might not give the answer that you want me to
Wind mee is wind tegen als je de andere kant op wil
  donderdag 7 oktober 2010 @ 13:43:22 #29
49558 1-of-6Billion
Up the shut fuck you must
pi_87283161
Als ik het er voor zou hebben, zou ik het meteen laten aanleggen. Subsidie of geen subsidie. Terugverdienbaar of niet terugverdienbaar. :P
I follow you......but not on Twitter
pi_87317211
quote:
Op donderdag 7 oktober 2010 11:51 schreef Gurb het volgende:
Jullie hebben het hier over een zonnepanelen om stroom op te wekken? Of ook over zonnepanelen voor zonneboilers?

Ik ben wel geinteresseerd in zonnepanelen voor elektra, het fotovoltaļsche systeem dus.
Ik heb een nieuwbouwwoning met een plat dak (ca 45 m2) en geen bomen in de buurt.

Kun je als doe het zelver ergens eenvoudig aan te sluiten pakketten kopen, of is dit ingewikkelde materie en moet je overal losse onderdelen kopen en door experts aan laten sluiten?
En hoe regel je dit met de energieleverancier?
PV, dus licht naar electra.

Kleine installaties prop je simpelweg in het stopcontact.. :)
  Moderator maandag 8 november 2010 @ 13:23:19 #31
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_88470327
Maar worden dit soort installaties in Duitsland veel meer gesubsidieerd ? Zijn zonnepanelen hier in Nederland nou zo verschrikkelijk duur omdat er weinig regelingen zijn ?
pi_88470577
In Duitsland krijg je een flink bedrag per teruggeleverde kWh terug. In Nederland wil je niet terugleveren, omdat het je geld kost. Dat is het verschil :)
  Moderator maandag 8 november 2010 @ 13:44:16 #33
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_88470933
Dus als ik energie terug zou leveren aan het net (ik krijg meer stroom dan dat ik zelf op dat moment gebruik) dan betaald het energiebedrijf (nuon, essent, oid) daar niks voor ?

Staat daar helemaal geen vergoeding tegenover dan ?

En allemaal maar schreeuwen van duurzame energie en co2 uitstoot; maar waarom zou je dan als particulier überhaupt aan zonnepanelen beginnen als je er zelf niet direct beter aan wordt en de terugverdientijd veelste hoog ligt om economisch rendabel te zijn ?
  maandag 8 november 2010 @ 14:07:51 #34
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_88471690
Dat klopt volgens mij niet. Als het goed is moet jou energietoko sowieso de eerste 5000 kWh salderen.

Heb trouwens hier op mijn ouderlijk huis 555 Wp liggen, maar ga binnenkort op mezelf wonen en wil dan 1,5 kWp op mijn dak laten leggen :)
pi_88471840
tvp gezien ik tzt mijn dak ook wil vullen met zonnepanelen :).
  maandag 8 november 2010 @ 14:28:44 #36
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_88472463
Dit ligt er nu op mijn dak:



Ligt er sinds februari en toevallig gisteren de 500e kWh opgewekt.
pi_88478227
quote:
1s.gif Op maandag 8 november 2010 14:28 schreef Erasmo het volgende:
Dit ligt er nu op mijn dak:

[ afbeelding ]

Ligt er sinds februari en toevallig gisteren de 500e kWh opgewekt.
Wat waren de totale kosten (incl. subsidie?) ?? Wat gaat je terugverdientijd worden??
  maandag 8 november 2010 @ 17:19:16 #38
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_88478979
In totaal was ik ongeveer 1800 euro kwijt, maar ik heb laten plaatsen en aansluiten voor 300 euro.

Dit setje lever ongeveer 550 kWu per jaar op. Ik neem voor de berekening een prijs van 24 cent per kWu.

Dus, 1800/0,24/550=13,6 jaar
Zonder plaatsing 1500/0,24/550=11,36 jaar
Toevallig is er bij mij in de Achterhoek nu ook de mogelijkheid een aanschafsubsidie van 500 euro te krijgen.
Knal je ze dan zelf het dak op dan is het 7,5 jaar.
  maandag 8 november 2010 @ 17:49:52 #39
277933 martinus-
onvolprezen protagonist
pi_88480131
quote:
1s.gif Op maandag 8 november 2010 17:19 schreef Erasmo het volgende:
Toevallig is er bij mij in de Achterhoek nu ook de mogelijkheid een aanschafsubsidie van 500 euro te krijgen.
Knal je ze dan zelf het dak op dan is het 7,5 jaar.
voorwaarde voor de subsidie is vaak wel dat je het door een erkend bedrijf laat installeren.
  maandag 8 november 2010 @ 18:21:23 #40
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_88481205
Bij Achterhoek bespaart mag je het ook zelf installeren.
pi_88486465
Het 'kost' je geld als je inderdaad meer dan 5000 kWh / jaar teruglevert. Dan krijg je namelijk minder terug dan waarvoor je het koopt.

Stel dat je als bedrijf 50.000 kWh / jaar verbruikt. Je zet voor 50.000 kWh op het dak. In de winter kom je te kort, in de zomer heb je teveel. In de winter koop je dus, in de zomer 'verkoop' je (je levert terug). Dit is geen probleem, zolang je maar onder de 5000 blijft. In dit geval, zo'n grote installatie, blijf je dat nooit. Want je piek in de zomer is groot, heel groot. Dus krijg je de eerste 5000 kWh voor de volledige prijs, de rest voor een lagere prijs. Dus 'kost' het je geld. Nu is het niet veel, maar toch.

Als particulier heb je hier dus allemaal niet mee te maken.. omdat je dan toch met kleine systemen werkt.
  maandag 8 november 2010 @ 20:20:30 #42
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_88487110
Hoeveel WP haal je tegenwoordig per m2 zonnepaneel?
En ik heb begrepen dat 1 WP om en nabij de 3 euro kost tegenwoordig, al kan ik mij voorstellen dat het afhankelijk is van merk/kwaliteit paneel.

En terugleveren aan de energieboer, moet je dan een nieuwe meterkast monteren en een aparte kabel van het zonnepaneel naar de meterkast aanleggen? Of is aansluiten op de dichtstbijzijnde lasdoos voldoende?

Ik ben beetje op lange termijn aan het orienteren en zie door de zonnepaneelsites het bos niet meer, maar vind het wel interessant :) .
  maandag 8 november 2010 @ 21:01:10 #43
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_88489219
quote:
1s.gif Op maandag 8 november 2010 20:09 schreef Oksel het volgende:
Het 'kost' je geld als je inderdaad meer dan 5000 kWh / jaar teruglevert. Dan krijg je namelijk minder terug dan waarvoor je het koopt.

Stel dat je als bedrijf 50.000 kWh / jaar verbruikt. Je zet voor 50.000 kWh op het dak. In de winter kom je te kort, in de zomer heb je teveel. In de winter koop je dus, in de zomer 'verkoop' je (je levert terug). Dit is geen probleem, zolang je maar onder de 5000 blijft. In dit geval, zo'n grote installatie, blijf je dat nooit. Want je piek in de zomer is groot, heel groot. Dus krijg je de eerste 5000 kWh voor de volledige prijs, de rest voor een lagere prijs. Dus 'kost' het je geld. Nu is het niet veel, maar toch.

Als particulier heb je hier dus allemaal niet mee te maken.. omdat je dan toch met kleine systemen werkt.
Wat dan weer niet opgaat als je een ferrarismeter hebt.

quote:
1s.gif Op maandag 8 november 2010 20:20 schreef bleiblei het volgende:
Hoeveel WP haal je tegenwoordig per m2 zonnepaneel?
En ik heb begrepen dat 1 WP om en nabij de 3 euro kost tegenwoordig, al kan ik mij voorstellen dat het afhankelijk is van merk/kwaliteit paneel.

En terugleveren aan de energieboer, moet je dan een nieuwe meterkast monteren en een aparte kabel van het zonnepaneel naar de meterkast aanleggen? Of is aansluiten op de dichtstbijzijnde lasdoos voldoende?

Ik ben beetje op lange termijn aan het orienteren en zie door de zonnepaneelsites het bos niet meer, maar vind het wel interessant :) .
Ligt eraan wat voor soort panelen je hebt.

Tegenwoordig kost het veel minder, je hebt al panelen voor 1,7/Wp.

Setjes onder de 600W kun je gewoon in een stopcontact doen. Hoger kan ook maar dan moet het wel op een aparte groep.

Terugleveren aan de energieboer ligt aan je meter, bv. een ferrarismeter draait gewoon terug als je meer levert dan gebruikt, ideaal eigenlijk:)
pi_88494789
quote:
1s.gif Op maandag 8 november 2010 21:01 schreef Erasmo het volgende:

[..]

Wat dan weer niet opgaat als je een ferrarismeter hebt.

[..]

Ligt eraan wat voor soort panelen je hebt.

Tegenwoordig kost het veel minder, je hebt al panelen voor 1,7/Wp.

Setjes onder de 600W kun je gewoon in een stopcontact doen. Hoger kan ook maar dan moet het wel op een aparte groep.

Terugleveren aan de energieboer ligt aan je meter, bv. een ferrarismeter draait gewoon terug als je meer levert dan gebruikt, ideaal eigenlijk:)
Inderdaad, een Ferrarismeter is het beste. Veel bedrijven die groot afnemen hebben een digitale meter, helaas.

Panelen heb je al voor 1,50 Wp, en dan hebben we het over kwaliteit panelen, maar dan wel grotere aantallen. Op dit moment moet je toch wel echt minimaal 230's krijgen. Dus 230 Wattpiek / paneel. Panelen zijn tussen de 1,5 en 1,65 m2, gemiddeld. Je hebt grotere, natuurlijk, maar die zie je niet veel.
  maandag 8 november 2010 @ 23:23:24 #45
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_88497705
Dan leg je bv 5kW op je dak, scheelt al een hoop en het is ook goed voor je imago.
Bovendien is/was er ook een SDE-groot vanaf 15kW.

Ben nu trouwens bezig met een set van ongeveer 1890W aan te schaffen voor mijn nieuwe huis :)
pi_88529074
Leuk! Hoe bereken je de terugverdientijd? Gewoon totaalbedrag / kWhjaar * 0,22?
pi_88530884
ik heb dit jaar 3000 Kwh verbruikt

Dat betekend dat ik gemiddeld op ongeveer 350 Watt continue zit (veel i know maar komt voornamelijk door mijn terrarium, xbox, beamer enz.)

Maar hoeveel Wp zou ik dan theoretisch op mijn dak moeten gooien om op 0 uit te komen (door soms af te nemen en soms terug te leveren?)
  dinsdag 9 november 2010 @ 20:48:30 #48
149959 SQ
snelle trees
pi_88531156
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 november 2010 20:42 schreef Pollewoppie het volgende:
ik heb dit jaar 3000 Kwh verbruikt

Dat betekend dat ik gemiddeld op ongeveer 350 Watt continue zit (veel i know maar komt voornamelijk door mijn terrarium, xbox, beamer enz.)

Maar hoeveel Wp zou ik dan theoretisch op mijn dak moeten gooien om op 0 uit te komen (door soms af te nemen en soms terug te leveren?)
+/- 4000wp schat ik :) .
Mits je dak op het zuiden zit.
Ik hoop dat je een groot dak hebt :') .

Kan je trouwens zonnepanelen vergunningvrij plaatsen?
disclaimer
pi_88531586
quote:
99s.gif Op dinsdag 9 november 2010 20:48 schreef Stormqueen het volgende:

[..]



+/- 4000wp schat ik :) .
Mits je dak op het zuiden zit.
Ik hoop dat je een groot dak hebt :') .

Kan je trouwens zonnepanelen vergunningvrij plaatsen?
zoveel? zou betekenen dat 1Wp in praktijk maar 0,1 W oplevert? ik snap dat je niet 24 uur op de piek zit maar een paar uur per dag toch wel?

is er trouwens een rekensom voor? dak op het zuiden btw
pi_88532020
Domme vraag van mij : wat is 1 Wp ?
pi_88532081
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 november 2010 21:07 schreef quirigua het volgende:
Domme vraag van mij : wat is 1 Wp ?
1 Watt piek, dit is een, IMO zeer onrealistisch, rekencijfer. Een paneel van zeg 200 Wp levert op het beste moment van de dag, op de beste plek geplaats, 200 Watt.

Maar ff serieus die OP moet echt aangepast worden

- links naar leveranciers
- subsidie uitleg
- uitleg Wp enz.
- uitleg rendement
- terugverdientijd

enz enz enz

Als TS het niet doet open ik binnenkort wel een goeie

Je kunt btw dit hele verhaal ook anders zien, stel ik koop voor ongeveer 10000 Euro die 4000 Wp en bespaar daarmee 750 per jaar en ontvang 750 euro subsidie dan levert het me per jaar dus 1500 Euro op ofwel een rendement op de 10000 euro van 15% na 15 jaar zijn ze dood.

Maar die 10000 euro heeft pollewoppie niet en dus gaat dit mee in de hypotheek en betaal ik daarover 5% rente = 500 per jaar daar gaat dan wel de renteafrek vanaf dus zeg dat het mij 300 kost dus komen we op een kosten van 3%. Maar na 15 jaar zijn de panelen er niet meer dus ook die moeten af worden geschreven a 660 Euro per jaar. Door het afbetalen daalt de rente natuurlijk wel dus is de rentekosten ongeveer 150 Euro en komen de kosten neer op 810 Euro per jaar of 8,1% van de 10000...

Lang verhaal kort, het rendement is stukken minder hoog als je in eerste instantie denkt en zonder de subsidie zou je er zelfs verlies op draaien!! (dan zijn de kosten 810 euro en de baten maar 750 per jaar) en kun je je geld beter op een spaarrekening zetten...

[ Bericht 29% gewijzigd door Pollewoppie op 09-11-2010 21:52:33 ]
  dinsdag 9 november 2010 @ 21:59:28 #52
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_88534535
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 november 2010 20:42 schreef Pollewoppie het volgende:
ik heb dit jaar 3000 Kwh verbruikt

Dat betekend dat ik gemiddeld op ongeveer 350 Watt continue zit (veel i know maar komt voornamelijk door mijn terrarium, xbox, beamer enz.)

Maar hoeveel Wp zou ik dan theoretisch op mijn dak moeten gooien om op 0 uit te komen (door soms af te nemen en soms terug te leveren?)
Wat voor meter heb je? Waar staat je dak op en en welke hoek heeft het?

Polliewollie die na 15 jaar dood slaat als een lul op een drumstel, na 25 jaar geven de meeste fabrikanten nog een vermogensgarantie van 80%.
  dinsdag 9 november 2010 @ 22:11:52 #53
21865 WaVe
WaVe detected
pi_88535208
1 Wp (watt-piek) is een maat van hoeveel vermogen een paneel levert. 1 Wp is 1 Watt vermogen onder standaard testcondities. Hoeveel vermogen een 200 Wp paneel levert is uiteraard afhankelijk van hoeveel zonlicht er is (je kunt onder goede condities zelfs meer dan 1 watt per Wp leveren). Over een heel jaar genomen levert je paneel dus verschillende vermogens (tussen de 0 (nacht) en 1,1 (heldere zon met veel wind (koeling) op een koude dag). Als je daar de tijdsduur bijneemt kom je op Wh (watt uur). SDE rekent met een maximum van 850 Wh per Wp, maar blijkt in de praktijk wat conservatief. Woon je in de buurt van de kust dan is 1 kWh per Wp haalbaar. (let wel, dat is als je panelen onder een gunstige hoek op het zuiden staan). Heb je een andere orientatie, zie dan dit plaatje voor hoeveel dat ongeveer scheelt



Je panelen worden aangesloten op een geschikte omvormer. (ga ik verder niet op in). Als deze omvormer maximaal 500W kan leveren, mag hij op een bestaande groep gezet worden. Levert hij meer (of heb je meerdere omvormers) dan moet een speciale groep voor je zonnepanelen hebben waar alleen panelen op zitten (dit in verband met de veiligheid).

Verbruik je zelf minder stroom dan dat je panelen opleveren, dan draait ofwel je schijf terug (geschikte draaischijfmeter (oa ferraris)). Heb je een nieuwe (digitale) meter met een terugtelwerk, dan meet die hoeveel stroom er terug het net in vloeit en kun je je standen salderen (gebruik met teruglevering compenseren).

Qua prijzen, die zijn de laatste jaren, vooral door de enorme groei van de duitse markt, flink gedaald. Als je prijzen van 5 euro per Wp hoort, dat is hoeveel het +/- 5 jaar geleden was. Momenteel zit je op prijzen van grofweg tussen de 2 en 3 euro per Wp (afhankelijk van merken, kwaliteit, montage, hoeveelheid, etc). Kan uiteraard ook duurder (maar dan wordt je afgezet of koop je dure kwaliteitspanelen, omdat je een beperkt oppervlakte hebt) en goedkoper (maar niet veel en dan is er een goede kans dat je weinig kwaliteit krijgt, geen garantie hebt, de omvormer niet meerekent, zelf monteert, etc).

Qua levensduur: Die is nog niet echt goed getest. De eerste paneeltjes vanuit de jaren 70 schijnen het nog prima te doen. Wel moeten na circa 10-15 jaar de omvormers vervangen worden.

Zo, verhaal zo lang genoeg gemaakt. Als ik een stuk voor een OP moet schrijven/aanvullen/verbeteren dan wil ik daar best aan meewerken.

[ Bericht 1% gewijzigd door WaVe op 09-11-2010 22:19:43 ]
pi_88546800
Omvormers hoeven niet vervangen te worden, als ze kapot gaan hoeft er slechts een klein onderdeel vervangen te worden. Dat is nog zeker betaalbaar. Verder neemt theoretisch het rendement af, maar in praktijk is dat niet te meten, en verwaarloosbaar. Dus na 25 jaar doen ze ZEKER nog 80%, maar waarschijnlijk gewoon 90%. :)

Rekentrucje:

Totaal Wattpiek op je dak x 0,885 = Opbrengst in kWh / jaar.

Dus 1 paneel van 230 Wattpiek levert ongeveer 200 kWh / jaar, mits goed geplaatst. Alhoewel met het plaatsen weinig fout kan gaan zoals je aan die instralingsgrafiek ziet.

Ik heb geen tijd om een uitgebreide OP te maken, verder ben ik er ook echt niet goed in.
  woensdag 10 november 2010 @ 10:57:18 #55
21865 WaVe
WaVe detected
pi_88547741
Nog een interessant plaatje. Deze komt van de KNMI en geeft de hoeveelheid zonnestraling in nederland weer.



Hoe roder, hoe meer kWh je per Wp zult krijgen.

De 0.885 die je geeft is een gemiddelde voor heel nederland. Woon je dicht bij de kust (rood/oranje op de kaart) dan zul je (bij optimale orientatie) wel met een factor van 1 kunnen rekenen
pi_88547952
Aan de andere kant is het ook allemaal gis en gokwerk.. :) Ik heb de afgelopen 10 jaar een setje 630Wp Shell panelen actief gemonitord, geen pijl op te trekken :) Die hadden we gewoon plat op het dak liggen de laatste 2 jaar, de opbrengst nam slechts af met 6-9% / jaar. Valt ook nog erg mee dus. Wel groot probleem: vervuiling.
pi_88552598
quote:
1s.gif Op woensdag 10 november 2010 11:05 schreef Oksel het volgende:
Aan de andere kant is het ook allemaal gis en gokwerk.. :) Ik heb de afgelopen 10 jaar een setje 630Wp Shell panelen actief gemonitord, geen pijl op te trekken :) Die hadden we gewoon plat op het dak liggen de laatste 2 jaar, de opbrengst nam slechts af met 6-9% / jaar. Valt ook nog erg mee dus. Wel groot probleem: vervuiling.
Vraag dus : wat doe je tegen die vervuiling, en hoe vaak per jaar ?

Begrijp ik overigens dat plat opstellen niet erg veel minder opbrengt dan schuin op het dak ?

I love Eyeore also !
pi_88563206
Nou, 1 keer per jaar sopje als ze schuin staan, en plat wat vaker, 2-3 keer per jaar.

Als je ze plat neerlegt is de instralingshoek veelal niet optimaal. Daardoor neemt je rendement af.
  woensdag 10 november 2010 @ 18:38:38 #59
21865 WaVe
WaVe detected
pi_88564985
quote:
1s.gif Op woensdag 10 november 2010 13:19 schreef quirigua het volgende:

[..]

Begrijp ik overigens dat plat opstellen niet erg veel minder opbrengt dan schuin op het dak ?

Kijk maar op het instralingsdiagram. Optimaal zou een hoek van +/- 35 graden zijn en net een tikje west van het zuiden, dat is 100%.

Leg je ze plat, dan zit je op ongeveer 85%.

Zet je ze rechtop naar het noorden, dan haal je uit indirect licht nog steeds 30%..
pi_88565491
Eigenlijk voldoet elk dak wel.. :) Als het maar geen 100 jaar oud, kunnen er eigenlijk altijd wel panelen op :)
pi_88576491
OK, thnx. Nog een vraag : stel je voor ik zet ze op een balkon, pal zuid van een oud huis in de franse alpen, waar we zomers 2 maand verblijven, tweede woning duzz.
[1]
Laat ik ze staan als we weg zijn ? Stroom afsluiten ? Of zet ik ze binnen, in het donker ?
[2]
En 's nachts hebben we dan geen stroom, hoe doe je dat ?
pi_88596629
1s.gif Op dinsdag 9 november 2010 21:09 schreef Pollewoppie het volgende:
quote:
Je kunt btw dit hele verhaal ook anders zien, stel ik koop voor ongeveer 10000 Euro die 4000 Wp en bespaar daarmee 750 per jaar en ontvang 750 euro subsidie dan levert het me per jaar dus 1500 Euro op ofwel een rendement op de 10000 euro van 15% na 15 jaar zijn ze dood.
Levensduur 15 jaar? Heb je daar een bron van? Bij mijn weten is het minimaal 30 jaar, en is er geen enkele reden om aan te nemen dat ze het zelfs na 60 jaar niet meer doen. (Als is dan wel het rendement minder geworden)
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
  donderdag 11 november 2010 @ 16:52:56 #63
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_88600189
quote:
1s.gif Op woensdag 10 november 2010 22:44 schreef quirigua het volgende:
OK, thnx. Nog een vraag : stel je voor ik zet ze op een balkon, pal zuid van een oud huis in de franse alpen, waar we zomers 2 maand verblijven, tweede woning duzz.
[1]
Laat ik ze staan als we weg zijn ? Stroom afsluiten ? Of zet ik ze binnen, in het donker ?
[2]
En 's nachts hebben we dan geen stroom, hoe doe je dat ?

Ik begrijp hier dus uit dat je huis geen netstroom heeft?
pi_88626385
Dan moet je met (dure) accusystemen gaan werken. Ingewikkeld verhaal.

En ik gok dat panelen na 50 jaar rustig nog 50% rendement hebben.. :P De eerste panelen van 'vroeger' schijnen het nu ook nog gewoon te doen.
  vrijdag 12 november 2010 @ 10:40:16 #65
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_88626961
Misschien wel interessant. We zijn redelijke stroomvreters (circa 5000kwh per jaar).
In school we learn that mistakes are bad, and we are punished for making them. Yet, if you look at the way humans are designed to learn, we learn by making mistakes.If we never fell down, we would never walk. Robert Kiyosaki
  vrijdag 12 november 2010 @ 11:14:46 #66
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_88628065
quote:
1s.gif Op vrijdag 12 november 2010 10:20 schreef Oksel het volgende:
Dan moet je met (dure) accusystemen gaan werken. Ingewikkeld verhaal.

En ik gok dat panelen na 50 jaar rustig nog 50% rendement hebben.. :P De eerste panelen van 'vroeger' schijnen het nu ook nog gewoon te doen.
Hier iemand die zijn 30 jaar oude panelen van het dak haalt en test.

quote:
14s.gif Op vrijdag 12 november 2010 10:40 schreef SEMTEX het volgende:
Misschien wel interessant. We zijn redelijke stroomvreters (circa 5000kwh per jaar).
Ik zou eerst kijken naar middelen om je stroomverbruik terug te dringen.
  vrijdag 12 november 2010 @ 11:21:25 #67
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_88628304
Het stroomverbruik is hoger omdat we dat compenseren met lager gasverbruik. Ik vraag ook niet om tips om minder stroom te gaan verbruiken, ik weet echt wel hoe dat moet.
In school we learn that mistakes are bad, and we are punished for making them. Yet, if you look at the way humans are designed to learn, we learn by making mistakes.If we never fell down, we would never walk. Robert Kiyosaki
  vrijdag 12 november 2010 @ 11:47:10 #68
190853 RockabeIIa
Embracing my inner trailerpark
pi_88629174
Als ik het dus goed begrijp is het niet 1,2,3 mogelijk zoiets op je schuurdak (mijn atelier) te leggen? Leek me wel een mooie optie voor licht en warmte.
I'm so glamourous I piss glitter!
pi_88630471
quote:
1s.gif Op vrijdag 12 november 2010 10:20 schreef Oksel het volgende:
Dan moet je met (dure) accusystemen gaan werken. Ingewikkeld verhaal.

En ik gok dat panelen na 50 jaar rustig nog 50% rendement hebben.. :P De eerste panelen van 'vroeger' schijnen het nu ook nog gewoon te doen.
Met accu's is dus niks in ons geval. Blijft over : de stroom consumptie overdag en dat is vooral koelkast en wasmachine en warm water ; niet verlichting.

Lijkt me dat warm water (boiler) beter met directe panelen kan (water verwarmen dat door paneel stroomt en dan opslag/"bewaren". Mee eens ?
pi_88630566
Een afschrijvingstermijn van 15 jaar lijkt me redelijk.

Die panelen gaan misschien technisch wel 50 jaar mee, maar over 15 jaar zijn de panelen natuurlijk tig keer efficienter waardoor je de benodige ruimte beter kan gebruiken voor nieuwe panelen.
  vrijdag 12 november 2010 @ 13:28:33 #71
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_88632560
quote:
1s.gif Op vrijdag 12 november 2010 12:23 schreef Wokkel het volgende:
Een afschrijvingstermijn van 15 jaar lijkt me redelijk.

Die panelen gaan misschien technisch wel 50 jaar mee, maar over 15 jaar zijn de panelen natuurlijk tig keer efficienter waardoor je de benodige ruimte beter kan gebruiken voor nieuwe panelen.
Wat is dat voor een conclusie. Ze zijn toch niet afgeschreven als je de benodigde ruimte beter kan gebruiken voor nieuwe panelen? Wellicht zijn ze dan economisch afgeschreven, maar als ze het dan nog doen zou ik ze lekker laten liggen.
Of zijn bij jou al je spullen afgeschreven zodra er een nieuw model op de markt komt :') .
Dure hobby heb je dan.
pi_88632692
quote:
Op vrijdag 12 november 2010 13:28 schreef bleiblei het volgende:

[..]



Wat is dat voor een conclusie. Ze zijn toch niet afgeschreven als je de benodigde ruimte beter kan gebruiken voor nieuwe panelen? Wellicht zijn ze dan economisch afgeschreven, maar als ze het dan nog doen zou ik ze lekker laten liggen.
Of zijn bij jou al je spullen afgeschreven zodra er een nieuw model op de markt komt :') .
Dure hobby heb je dan.
Als je de ruimte beter kan gebruiken voor nieuwe betere modellen, dan doe je de oude toch weg?
  vrijdag 12 november 2010 @ 16:34:47 #73
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_88639675
quote:
1s.gif Op vrijdag 12 november 2010 11:21 schreef SEMTEX het volgende:
Het stroomverbruik is hoger omdat we dat compenseren met lager gasverbruik. Ik vraag ook niet om tips om minder stroom te gaan verbruiken, ik weet echt wel hoe dat moet.
Ah ok. Heb je soms een warmtepomp oid?

quote:
1s.gif Op vrijdag 12 november 2010 11:47 schreef RockabeIIa het volgende:
Als ik het dus goed begrijp is het niet 1,2,3 mogelijk zoiets op je schuurdak (mijn atelier) te leggen? Leek me wel een mooie optie voor licht en warmte.
Heeft je atelier netstroom?

quote:
1s.gif Op vrijdag 12 november 2010 13:32 schreef Wokkel het volgende:

[..]

Als je de ruimte beter kan gebruiken voor nieuwe betere modellen, dan doe je de oude toch weg?
Want? Ze doen het toch nog prima? En zoveel gaan de rendementen komende jaren echt niet omhoog hoor.

quote:
1s.gif Op vrijdag 12 november 2010 12:21 schreef quirigua het volgende:

[..]



Met accu's is dus niks in ons geval. Blijft over : de stroom consumptie overdag en dat is vooral koelkast en wasmachine en warm water ; niet verlichting.

Lijkt me dat warm water (boiler) beter met directe panelen kan (water verwarmen dat door paneel stroomt en dan opslag/"bewaren". Mee eens ?
Zit je er in de zomer of in de winter?

[ Bericht 18% gewijzigd door Erasmo op 12-11-2010 16:44:25 ]
  vrijdag 12 november 2010 @ 16:42:35 #74
190853 RockabeIIa
Embracing my inner trailerpark
pi_88640019
Mijn atelier heeft op dit moment nog geen netstroom :)
Maar dat komt nog wel ook ivm buitenverlichting.
I'm so glamourous I piss glitter!
  vrijdag 12 november 2010 @ 16:46:35 #75
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_88640174
quote:
1s.gif Op vrijdag 12 november 2010 16:42 schreef RockabeIIa het volgende:
Mijn atelier heeft op dit moment nog geen netstroom :)
Maar dat komt nog wel ook ivm buitenverlichting.
Dan zou ik nog even wachten tot je stroom hebt, autonome systemen zijn relatief duur.

Voor verwarming zou ik ook kijken naar andere alternatieven, verwarmen op stroom heeft een ontzettend laag rendement. Je zou bv. kunnen kijken naar een houtkachel.
pi_88640309
quote:
1s.gif Op vrijdag 12 november 2010 11:47 schreef RockabeIIa het volgende:
Als ik het dus goed begrijp is het niet 1,2,3 mogelijk zoiets op je schuurdak (mijn atelier) te leggen? Leek me wel een mooie optie voor licht en warmte.
Op een plat dak is het prima te doen, zijn speciale, in de juiste stand, "frames/bakken" voor te krijgen.
Je zou panelen kunnen koppelen aan verwarmd dubbelglas. Aangezien een atelier veel licht/glas heeft?
pi_88640389
quote:
1s.gif Op vrijdag 12 november 2010 12:21 schreef quirigua het volgende:
[..]
Met accu's is dus niks in ons geval. Blijft over : de stroom consumptie overdag en dat is vooral koelkast en wasmachine en warm water ; niet verlichting.

Lijkt me dat warm water (boiler) beter met directe panelen kan (water verwarmen dat door paneel stroomt en dan opslag/"bewaren". Mee eens ?

Zit je er in de zomer of in de winter?
[unquote]

Altijd zomers, bij uitzondering 's winters; soms najaar tot in november ;
  vrijdag 12 november 2010 @ 16:54:37 #78
190853 RockabeIIa
Embracing my inner trailerpark
pi_88640474
Mijn atelier is een flinke chalet, deels schuur en deels werkplek. Het dak is dus ook niet plat maar staat wel de hele dag in de zon.

Een houtkachel, heb ik wel over gedacht maar ik weet niet zo goed of ik dat eng vind omdat die hele hut al van hout is...
I'm so glamourous I piss glitter!
pi_88640557
quote:
1s.gif Op vrijdag 12 november 2010 16:54 schreef RockabeIIa het volgende:
Mijn atelier is een flinke chalet, deels schuur en deels werkplek. Het dak is dus ook niet plat maar staat wel de hele dag in de zon.

Een houtkachel, heb ik wel over gedacht maar ik weet niet zo goed of ik dat eng vind omdat die hele hut al van hout is...
Dan is dus voornamelijk de helling van het dak doorslaggevend.

In Scandinaviė stoken ze ook in een houten hut.
  vrijdag 12 november 2010 @ 17:08:14 #80
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_88640934
quote:
1s.gif Op vrijdag 12 november 2010 16:52 schreef quirigua het volgende:
Altijd zomers, bij uitzondering 's winters; soms najaar tot in november ;
Dan is een zonneboiler sowieso aan te raden, flink buffervat eraan en je hebt goed veel warm water.

Wat is je budget?

quote:
1s.gif Op vrijdag 12 november 2010 16:54 schreef RockabeIIa het volgende:
Mijn atelier is een flinke chalet, deels schuur en deels werkplek. Het dak is dus ook niet plat maar staat wel de hele dag in de zon.

Een houtkachel, heb ik wel over gedacht maar ik weet niet zo goed of ik dat eng vind omdat die hele hut al van hout is...
Klinkt niet slecht.

Dat is geen probleem, er zijn hele volksstammen die hout stoken in een houten huis.
pi_88641259
quote:
1s.gif Op vrijdag 12 november 2010 17:08 schreef Erasmo het volgende:
[..]
Dan is een zonneboiler sowieso aan te raden, flink buffervat eraan en je hebt goed veel warm water.
Wat is je budget?
[..]
Budget : geen idee. Wat het ook maar kosten moet.
Lijkt me dat zelfs 100 of 200 liter @ 65-68 graden al genoeg is dagelijks.
Zelfs najaarsdagen wordt een zwarte emmer met water, buiten neergezet, nog behoorlijk warm als de zon schijnt.
Voor verwarming (er zijn koude dagen zomers, hoogte 1100 meter) hoeft het niet, er is een goeie kachel en hout in overvloed.
  vrijdag 12 november 2010 @ 17:30:58 #82
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_88641484
quote:
1s.gif Op vrijdag 12 november 2010 17:20 schreef quirigua het volgende:

[..]



Budget : geen idee. Wat het ook maar kosten moet.
Lijkt me dat zelfs 100 of 200 liter @ 65-68 graden al genoeg is dagelijks.
Zelfs najaarsdagen wordt een zwarte emmer met water, buiten neergezet, nog behoorlijk warm als de zon schijnt.
Voor verwarming (er zijn koude dagen zomers, hoogte 1100 meter) hoeft het niet, er is een goeie kachel en hout in overvloed.
Een simpel vlakkeplaat systeem kost niet zoveel en geeft in Frankrijk zat warmte.

Voor de elektriciteit kun je gaan voor een systeem dat ze voor campers/caravans gebruiken. Of als het je aanstaat zelf wat maken met een paneel/controller/zooitje accu's
pi_88641898
OK, warm water :
paneel = directe warmte wisselaar met water ; kan zonder pomp ;
water komt van het dak, cistern, regen genoeg :%

Welk voltage levert een zelfgeknutseld systeem ?
Er zal wel een DC/AC-voltage omvormer bij moeten ? Een voltage limiter ook ?
  vrijdag 12 november 2010 @ 18:06:03 #84
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_88642231
quote:
1s.gif Op vrijdag 12 november 2010 17:51 schreef quirigua het volgende:
OK, warm water :
paneel = directe warmte wisselaar met water ; kan zonder pomp ;
water komt van het dak, cistern, regen genoeg :%

Welk voltage levert een zelfgeknutseld systeem ?
Er zal wel een DC/AC-voltage omvormer bij moeten ? Een voltage limiter ook ?
Voor warmwater kun je zelfs iets knutselen, zolang het maar zwart is en er water inzit zal dat wel loslopen :P

Zonnestroom omvormers voor netstroom mogen niet leveren als er geen netspanning is. Dat is om te voorkomen als er ergens op het net iets fout is er nog steeds stroom het net in wordt gepompt.

Wat je kan doe is een zonnepaneel nemen en deze via een laadcontroller een (auto) accu laten laden. Dan kun je met een inverter weer je huisje van stroom voorzien, dat moet wel voldoende zijn voor een koelkast.
pi_88644188
quote:
1s.gif Op vrijdag 12 november 2010 12:23 schreef Wokkel het volgende:
Een afschrijvingstermijn van 15 jaar lijkt me redelijk.
15 jaar is veel te kort.

quote:
Die panelen gaan misschien technisch wel 50 jaar mee, maar over 15 jaar zijn de panelen natuurlijk tig keer efficienter waardoor je de benodige ruimte beter kan gebruiken voor nieuwe panelen.
Ik verwacht niet dat het rendement nog veel omhoog zal gaan in de toekomst. Wel zal de prijs fors omlaag gaan, zeker gezien de ontwikkelingen die nu al m.b.t. zonnefolie worden gemaakt.

Maar om nu je dure goed werkende panelen te vervangen door goedkopere net zo goed werkende....
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
pi_88644270
Mijn panelen zijn al na 2 jaar afgeschreven.. :P
pi_89131989
Schopje :)

Hoe werkt het eigenlijk precies met subsidie op zonnepanelen? In 2010 hadden we een SDE (Stimulering Duurzame Energie) subsidie. Deze levert het verschil in kosten per door jouw PV systeem geproduceerde kWh t.o.v. de kosten van een reguliere kWh van het net.

Is het nu zo dat deze subsidie voor een aantal jaren een gegarandeerde prijs per duurzaam opgewekte kWh voor de gebruiker oplevert? Hoe wordt dit berekend? Hoeveel jaar subsidie krijg je als je uitgeloot bent binnen de subsidieronde. Of...is het nog altijd een grote gok om nu zonnepanelen aan te schaffen en maar hopen dat de subsidie in de toekomst niet verdwijnt?
  donderdag 25 november 2010 @ 13:54:33 #88
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_89134047
Subsidie van het rijk is behoorlijk mistig nou, niemand weet precies wat en hoe het gaat worden.
Er zijn wel veel gemeentes met een aanschafsubsidie.

Begin december wordt mijn installatie geplaatst *O*
pi_89143127
Wat voor een vermogen ga je plaatsen?
En wat zijn je motieven en overwegingen voor aanleg?
  donderdag 25 november 2010 @ 23:40:06 #90
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_89161331
2220Wp. Waarom niet? Het is nu een investering maar ik hoef de rest van mijn leven geen stroomrekening meer te betalen.
pi_89170337
quote:
1s.gif Op donderdag 25 november 2010 23:40 schreef Erasmo het volgende:
2220Wp. Waarom niet? Het is nu een investering maar ik hoef de rest van mijn leven geen stroomrekening meer te betalen.
Mooi. Wil ik ook .Wat is de totale investering daarvoor ? en evt. subsisiebedrag ?
pi_89171147
Tussen de 2,50 en 3,00 per Wattpiek. Afhankelijk van de kwaliteit van de panelen en in hoeverre je het zelf kan installeren.
pi_89171996
quote:
1s.gif Op vrijdag 26 november 2010 11:13 schreef Oksel het volgende:
Tussen de 2,50 en 3,00 per Wattpiek. Afhankelijk van de kwaliteit van de panelen en in hoeverre je het zelf kan installeren.
Ok, trhnx voor de info. Is dat inclusief investering in schakelbord, transformer, meter, doorschakelen naar het net, m.a.w. alles watr het kost om terug te leveren ?
pi_89173313
Je hebt al die zaken niet nodig. Panelen, omvormer, vrij groep (1 fase) in je meterkast, en je bent klaar. Tenminste, als een Ferrarismeter hebt.
pi_89173509
quote:
1s.gif Op vrijdag 26 november 2010 12:05 schreef Oksel het volgende:
Je hebt al die zaken niet nodig. Panelen, omvormer, vrij groep (1 fase) in je meterkast, en je bent klaar. Tenminste, als een Ferrarismeter hebt.
Ok, thnx, ga ik verder uitzoeken, vooral ook dat met terug-leveren aan het net.
  vrijdag 26 november 2010 @ 20:18:10 #96
21865 WaVe
WaVe detected
pi_89195463
terugleveren aan het net is heel simpel; stekker in een willekeurig stopcontact (omvormer <600watt) of een speciale groep waarop alleen de omvormer(s) zitten (>600watt) en je levert terug.

Als je een terugdraaiende meter hebt, is het daarmee meteen geregeld, anders moet je er voor zorgen dat je meter ook de teruggeleverde elektriciteit goed registreert (anders lever je nog steeds terug, maar verrekent de energiemaatschappij dat niet...)
pi_89195548
quote:
1s.gif Op vrijdag 26 november 2010 20:18 schreef WaVe het volgende:
terugleveren aan het net is heel simpel; stekker in een willekeurig stopcontact (omvormer <600watt) of een speciale groep waarop alleen de omvormer(s) zitten (>600watt) en je levert terug.

Als je een terugdraaiende meter hebt, is het daarmee meteen geregeld, anders moet je er voor zorgen dat je meter ook de teruggeleverde elektriciteit goed registreert (anders lever je nog steeds terug, maar verrekent de energiemaatschappij dat niet...)
OK, gesnapt. Ik ga alles uitrekenen, en dan kiezen. Thnx _O-
pi_89221160
quote:
1s.gif Op donderdag 25 november 2010 23:40 schreef Erasmo het volgende:
2220Wp. Waarom niet? Het is nu een investering maar ik hoef de rest van mijn leven geen stroomrekening meer te betalen.
Logisch inderdaad, maar is het zeker dat je 15 jaar subsidie zal krijgen?
pi_89223362
Hij krijgt volgens mij helemaal geen subsidie.. :) :)
  zaterdag 27 november 2010 @ 17:12:56 #100
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_89228879
quote:
1s.gif Op vrijdag 26 november 2010 10:52 schreef quirigua het volgende:

[..]

Mooi. Wil ik ook .Wat is de totale investering daarvoor ? en evt. subsisiebedrag ?
6 a 7 duizend euro, ligt eraan wat je neemt. Leg je ze zelf op het dak dan ben je flink goedkoper uit. Nul :)

quote:
1s.gif Op vrijdag 26 november 2010 11:33 schreef quirigua het volgende:

[..]

Ok, trhnx voor de info. Is dat inclusief investering in schakelbord, transformer, meter, doorschakelen naar het net, m.a.w. alles watr het kost om terug te leveren ?
Heb je een digitale meter of een ferraris-meter?
pi_89233215
quote:
1s.gif Op zaterdag 27 november 2010 17:12 schreef Erasmo het volgende:

[..]

6 a 7 duizend euro, ligt eraan wat je neemt. Leg je ze zelf op het dak dan ben je flink goedkoper uit. Nul :)

[..]

Heb je een digitale meter of een ferraris-meter?
digitale meter in NL, zelfs nog ene analoge in F (dit Schlumberger) :@
  zaterdag 27 november 2010 @ 20:40:39 #102
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_89235659
quote:
1s.gif Op zaterdag 27 november 2010 19:29 schreef quirigua het volgende:

[..]

digitale meter in NL, zelfs nog ene analoge in F (dit Schlumberger) :@
Digitale meters weet ik helaas niks vanaf, ik heb het geluk om nog een ferrarismeter te hebben die terugdraait.
pi_89347164
Gisteren heb ik op eBay een setje van 40 solar cellen besteld a 1,75 Wp/stuk.

Ben benieuwd of ik er iets van kan maken binnenkort.
  maandag 6 december 2010 @ 20:30:36 #104
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_89602195
quote:
1s.gif Op dinsdag 30 november 2010 16:20 schreef Monstarr het volgende:
Gisteren heb ik op eBay een setje van 40 solar cellen besteld a 1,75 Wp/stuk.

Ben benieuwd of ik er iets van kan maken binnenkort.
Wat wil je er eigenlijk mee gaan doen?
  maandag 6 december 2010 @ 20:32:58 #105
58560 Oksel
Gezellig.
pi_89602348
Alleen de cellen? Je kan goedkoper complete panelen krijgen, van een A-merk, via een Nederlandse leverancier.
  maandag 6 december 2010 @ 20:35:16 #106
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_89602526
quote:
1s.gif Op maandag 6 december 2010 20:32 schreef Oksel het volgende:
Alleen de cellen? Je kan goedkoper complete panelen krijgen, van een A-merk, via een Nederlandse leverancier.
Wellicht hebben zijn cellen een beter rendement.
  maandag 6 december 2010 @ 21:48:29 #107
58560 Oksel
Gezellig.
pi_89608388
Lijkt me stug.
  maandag 6 december 2010 @ 21:50:29 #108
21865 WaVe
WaVe detected
pi_89608578
Lijkt me ook stug, en dan moet je er zelf nog wat van zien te knutselen. vast een leuk hobby-project, maar ik gok dat kant en klaar beter presteert en het langer vol zal houden.
  maandag 6 december 2010 @ 21:53:42 #109
58560 Oksel
Gezellig.
pi_89608834
De Suntech HiPerForma lijn is trouwens echt mooi.



156 Wattpiek per m2, dat is erg hoog. Paneel is 81x156cm, 200 Wattpiek.
  maandag 6 december 2010 @ 21:54:08 #110
58560 Oksel
Gezellig.
pi_89608880
Wel prijzig trouwens.
pi_91621089
Ik heb een aanbod om voor 180 euro 9 jaar oud RSM100 paneel te kopen. Dit paneel is 100WP.
Het paneel is 10 jaar oud dus ik verwacht dat de opbrengst nog maar 90WP is,

Nu zijn nieuwe panelen 90WP panelen 180euro via sunsolar.

Naar mijn idee is het shell paneel dus redelijk aan de prijs en lijkt me een 120 euro schappelijker.
(één derde van een prijs van een nieuw 90WP paneel)
pi_91623038
Waarom zou je zulke oude zooi kopen? Voor 1,80 / Wattpiek! Hoeveel panelen en Wp zoek je, en waarvoor?
pi_91623065
En vergeet niet dat niet alleen het rendement af neemt.. de kabels zijn ook 9 jaar oud. En de box. En de lijm. Etc. etc. Lijkt me geen slimme aankoop, uberhaupt niet.
  donderdag 20 januari 2011 @ 18:58:26 #114
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_91623717
Als je een beetje zoekt kun je voor dat bedrag nieuwe panelen scoren.
pi_91624231
In principe gaan ze nog makkelijk 15-20 jaar mee.
120 euro lijkt m.i. ook schappelijk.

Wat voor een controller/inverter neem je erbij?
  donderdag 20 januari 2011 @ 19:19:47 #116
63684 DakDuuf
to do, or toedeloe
pi_91624941
@ oksel,

Helder moment hiero.

* DakDuuf woont in een appartement, 4 hoog, plat dag.
Ongeveer 100 meter in de lengte, 20 meter diep.
Er is een actieve vve.
Is het niet mogelijk om met behulp van deze vve het hele dag vol te gooien met zonnepanelen?
Doormiddel van een subsidie ofzo?

Het hele dag is wat te veel van het goede natuurlijk, maar een leuk gedeelte, en de opgewekte energie verdelen over de appartementen?
Beter vol overtuiging fout, dan twijfelachtig goed
  vrijdag 21 januari 2011 @ 11:09:48 #117
188734 Revolution-NL
VOC Mentaliteit
pi_91651205
quote:
1s.gif Op donderdag 20 januari 2011 18:43 schreef Oksel het volgende:
Waarom zou je zulke oude zooi kopen? Voor 1,80 / Wattpiek! Hoeveel panelen en Wp zoek je, en waarvoor?
Klopt, echter als ik die panelen voor 100-120 euro kan kopen dan is het wel interessant.
Ik wil sowieso volgend jaar of het jaar erop mijn dak volleggen met panelen zodat ik mijn stroom rekening 0 euro is.

Tot die tijd leek het mij leuk om experimenteel het dak van mijn schuurtje te voorzien van drie panelen.

Zat aan 300wp opbrengst te denken.
  vrijdag 21 januari 2011 @ 11:15:26 #118
188734 Revolution-NL
VOC Mentaliteit
pi_91651417
quote:
1s.gif Op donderdag 20 januari 2011 19:19 schreef DakDuuf het volgende:
@ oksel,

Helder moment hiero.

* DakDuuf woont in een appartement, 4 hoog, plat dag.
Ongeveer 100 meter in de lengte, 20 meter diep.
Er is een actieve vve.
Is het niet mogelijk om met behulp van deze vve het hele dag vol te gooien met zonnepanelen?
Doormiddel van een subsidie ofzo?

Het hele dag is wat te veel van het goede natuurlijk, maar een leuk gedeelte, en de opgewekte energie verdelen over de appartementen?
http://www.energiesubsidiewijzer.nl/
  vrijdag 21 januari 2011 @ 18:55:26 #119
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_91670941
quote:
1s.gif Op vrijdag 21 januari 2011 11:09 schreef Revolution-NL het volgende:

[..]

Klopt, echter als ik die panelen voor 100-120 euro kan kopen dan is het wel interessant.
Ik wil sowieso volgend jaar of het jaar erop mijn dak volleggen met panelen zodat ik mijn stroom rekening 0 euro is.

Tot die tijd leek het mij leuk om experimenteel het dak van mijn schuurtje te voorzien van drie panelen.

Zat aan 300wp opbrengst te denken.
Puur kosten/baten is dit geen goede set. De panelen zijn aan de prijs voor hun leeftijd en er zijn weinig omvormers die goed met 300Wp om kunnen gaan.
Op welke richting licht je schuurdak?
  vrijdag 21 januari 2011 @ 19:04:09 #120
58560 Oksel
Gezellig.
pi_91671276
quote:
1s.gif Op donderdag 20 januari 2011 19:19 schreef DakDuuf het volgende:
@ oksel,

Helder moment hiero.

* DakDuuf woont in een appartement, 4 hoog, plat dag.
Ongeveer 100 meter in de lengte, 20 meter diep.
Er is een actieve vve.
Is het niet mogelijk om met behulp van deze vve het hele dag vol te gooien met zonnepanelen?
Doormiddel van een subsidie ofzo?

Het hele dag is wat te veel van het goede natuurlijk, maar een leuk gedeelte, en de opgewekte energie verdelen over de appartementen?
Verdelen is al moeilijk, dan worden het allemaal kleine (=dure) systemen. Verder is er geen subsidie beschikbaar.. en een VVE betaalt geen belasting, dus ook geen belastingvoordelen. 't Zijn mooie daken, maar in praktijk onpraktisch. Helaas.
  vrijdag 21 januari 2011 @ 19:05:12 #121
58560 Oksel
Gezellig.
pi_91671324
1300 EUR inc. BTW heb je een set van 3x185 Wp A-merk panelen (LDK) en een Steca omvormer. Alles top dus. Nieuw. Bij MetDeZon.
pi_92385902
ik heb begrepen dat SDE 2010 snel op was (uitgeloot zijn) en dat dat SDE+ vanaf medio 2011 ook niet helemaal is wat het moet zijn.

Welke subsidieregelingen zijn er? Via mijn gemeente krijg ik max 1500 euro subsidie waar bij geldt 2 euro per 1 Wp. Dus als ik 750 Wp laat leggen krijg ik 1500 euro subsidie en en kost me dit zelf zo ongeveer 500-750 euro.

Zijn er nog meer van die aantrekkelijke regelingen? Anders zou ik ook maar 750 Wp laten leggen, dan is me rendement op de investering echt het best. Heb wel zat meer plek op mijn platte dak. (ook nog een schuin dak genoeg op zuidwest, maar heb ze liever uit zicht).

Wat kan ik het beste doen? Kan ook wel 3000 Wp laten leggen en dan moet rendement komen uit stukken lagere energierekening.

SDE+ heb ik begrepen wordt juist een extra heffing op normale kwh prijs om zo te stimuleren dat mensen zelf weer in groen gaan investeren. Zo weer eens niet zo zijn dat de overheid weer eens probeert te heffen :(:( (en maar ambtelijke molens maken...:()
pi_92386084
oja plat dak is ongeveer deze afmeting:

10 meter x 3 meter = 30m2 precies pal op zuidwest. Deels is ook een stevige overkapping, is dit dragend genoeg?

hoeveel kun je daar max op kwijt?
pi_92512569
toevallig vandaag offerte binnen voor een 675 wattpiek systeem op plat dak inclusief montage: 2275 euro. Komt op een prijs van rond de 3.35 euro per watt piek.

goedkoop / duur?
pi_92512879
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 februari 2011 18:42 schreef trekker25 het volgende:
toevallig vandaag offerte binnen voor een 675 wattpiek systeem op plat dak inclusief montage: 2275 euro. Komt op een prijs van rond de 3.35 euro per watt piek.

goedkoop / duur?
Ik vind het duur. Maar buiten dat: 675Wp levert op jaarbasis circa 540KWh op. Dat is (even uitgaande van 0,25ct/KWh) ¤ 135,- per jaar aan opbrengst.

Dan speel je (gemiste rente over die 2275,- niet eens meegerekend) over 17 jaar quitte, maar dan moet er niks stuk gaan in de tussentijd.
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
pi_92513483
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 februari 2011 18:50 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]
...Dan speel je (gemiste rente over die 2275,- niet eens meegerekend) over 17 jaar quitte, maar dan moet er niks stuk gaan in de tussentijd.
Vergeet niet die glimlach voor 17+ jaar die je krijgt wanneer je je oprit op rijdt.
  dinsdag 8 februari 2011 @ 19:12:54 #127
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_92513753
quote:
Op dinsdag 8 februari 2011 18:42 schreef trekker25 het volgende:
toevallig vandaag offerte binnen voor een 675 wattpiek systeem op plat dak inclusief montage: 2275 euro. Komt op een prijs van rond de 3.35 euro per watt piek.

goedkoop / duur?
Welke merken panelen/omvormers?
pi_92514285
panelen 3 st Hareon HR-225 Wp
omvormer 1 st Mastervolt Soladin 600
Solarkabel

inclusief montage voor  ¤ 2225,-

En ik koop het ook alleen omdat ik er 1500 euro rechtstreekse subsidie voor krijg. Dan is de terugverdien tijd heel anders. Zelf monteren is overigens geen optie wegens onhandigheid / kan me tijd beter in eigen werk steken.
  dinsdag 8 februari 2011 @ 19:59:15 #129
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_92516127
Vind het vrij prijzig. Moet je het voor die subsidie bij die toko afnemen?
pi_92519161
nee zover ik weet niet; maar ik wil het gemonteerd hebben en kan vrij weinig vinden qua installateurs in regio venlo
pi_92519640
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 februari 2011 20:52 schreef trekker25 het volgende:
nee zover ik weet niet; maar ik wil het gemonteerd hebben en kan vrij weinig vinden qua installateurs in regio venlo
Nou voor die 725,- die het je dan netto kost mogen ze bij mij wel 4 van die setjes komen brengen. Mag zelfs vanavond nog. :Y
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
  dinsdag 8 februari 2011 @ 21:41:11 #132
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_92521805
quote:
Op dinsdag 8 februari 2011 20:52 schreef trekker25 het volgende:
nee zover ik weet niet; maar ik wil het gemonteerd hebben en kan vrij weinig vinden qua installateurs in regio venlo
Ik ken wel iemand uit Tilburg die regelmatig setjes verkoopt in Limburg, dat dichtbij genoeg?
pi_92522078
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 februari 2011 21:00 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Nou voor die 725,- die het je dan netto kost mogen ze bij mij wel 4 van die setjes komen brengen. Mag zelfs vanavond nog. :Y
helaas is de max subsidie 1500 euro anders had ik me hele dak vol geplempt tot 6000 kwh :)
pi_92522137
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 februari 2011 21:41 schreef Erasmo het volgende:

[..]

Ik ken wel iemand uit Tilburg die regelmatig setjes verkoopt in Limburg, dat dichtbij genoeg?
die doet ook montage? anders heb ik wel interesse. Alleen vind ik het lastig inschatten of alles goed werkt op me plat dak boven de keuken en hoe de stroom verder geregeld moet worden. Maar laat maar weten!
pi_92537743
quote:
1s.gif Op zaterdag 5 februari 2011 21:33 schreef trekker25 het volgende:
ik heb begrepen dat SDE 2010 snel op was (uitgeloot zijn) en dat dat SDE+ vanaf medio 2011 ook niet helemaal is wat het moet zijn.

Welke subsidieregelingen zijn er? Via mijn gemeente krijg ik max 1500 euro subsidie waar bij geldt 2 euro per 1 Wp. Dus als ik 750 Wp laat leggen krijg ik 1500 euro subsidie en en kost me dit zelf zo ongeveer 500-750 euro.

Zijn er nog meer van die aantrekkelijke regelingen? Anders zou ik ook maar 750 Wp laten leggen, dan is me rendement op de investering echt het best. Heb wel zat meer plek op mijn platte dak. (ook nog een schuin dak genoeg op zuidwest, maar heb ze liever uit zicht).

Wat kan ik het beste doen? Kan ook wel 3000 Wp laten leggen en dan moet rendement komen uit stukken lagere energierekening.

SDE+ heb ik begrepen wordt juist een extra heffing op normale kwh prijs om zo te stimuleren dat mensen zelf weer in groen gaan investeren. Zo weer eens niet zo zijn dat de overheid weer eens probeert te heffen :(:( (en maar ambtelijke molens maken...:()
Is dat niet al genoeg gratis geld wat je krijgt? Je verdient de rest gewoon terug in 12-15 jaar, hoeveel je wilt plaatsen is aan jezelf; hoe groot je buidel?
pi_92558889
quote:
1s.gif Op woensdag 9 februari 2011 11:00 schreef Oksel het volgende:

[..]

Is dat niet al genoeg gratis geld wat je krijgt? Je verdient de rest gewoon terug in 12-15 jaar, hoeveel je wilt plaatsen is aan jezelf; hoe groot je buidel?
gratis geld is nooit genoeg :)

dus denk dat ik gewoon eerst voor die max subsidie ga en dan ff afwacht wat SDE+ doet. Buidel is er wel voor 5000Wp maar geld moet renderen is me devies:)
  woensdag 9 februari 2011 @ 19:51:01 #137
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_92559243
Knal nu gewoon die set op je dak, op sde+ maak je nevernooit een kans...
pi_92572913
nee maar moet wel afwegen of de investering nu optimaal is. zonnepanelen zijn nog steeds meer in opkomst en de prijzen van de panelen dalen sneller dan de stroom prijs stijgt. Dus toch beetje timen en kijken of het een goeie investering is om meteen voor Wp te gaan, zonder verdere subsidie. (En daar hoort dus ook een Wp prijs bij!)

Valt me op dat hier weinig fora in NL zijn over zonnepanelen.in Belgie lijkt dit een zeer actief forum waar ook veel over prijs/offertes wordt gesproken. In NL ben ik hier nog weinig over tegengekomen en lijkt dus nog meer in opkomst...?

http://zonstraal.forumup.be/
  donderdag 10 februari 2011 @ 08:47:23 #139
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_92579199
quote:
Op dinsdag 8 februari 2011 21:46 schreef trekker25 het volgende:

[..]

die doet ook montage? anders heb ik wel interesse. Alleen vind ik het lastig inschatten of alles goed werkt op me plat dak boven de keuken en hoe de stroom verder geregeld moet worden. Maar laat maar weten!
Ik zal hem even contacteren, ik stuur je wel een pm als ik meer weer.
  Moderator donderdag 10 februari 2011 @ 18:01:04 #140
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_92597274
Wp is de afkorting van Wattpiek (Wp) dat is het nominaal uitgaand (opgewekt) vermogen van een zonnecel of zonnepaneel, getest onder standaard omstandigheden. :)
  vrijdag 11 februari 2011 @ 10:00:43 #141
245087 ueberduitser
grootgrondbezitter
pi_92626625
iemand toevallig bekend met dit systeem?
http://www.solyndra.com/


Willen het toe gaan passen bij een woning, maar we zoeken nog mensen met ervaring hiermee.
  vrijdag 11 februari 2011 @ 10:24:45 #142
188734 Revolution-NL
VOC Mentaliteit
pi_92627335
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 februari 2011 10:00 schreef ueberduitser het volgende:
iemand toevallig bekend met dit systeem?
http://www.solyndra.com/
[ afbeelding ]

Willen het toe gaan passen bij een woning, maar we zoeken nog mensen met ervaring hiermee.
Ziet er windgevoelig uit.
  vrijdag 11 februari 2011 @ 10:29:50 #143
245087 ueberduitser
grootgrondbezitter
pi_92627527
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 februari 2011 10:24 schreef Revolution-NL het volgende:

[..]

Ziet er windgevoelig uit.
Ik zoek concrete ervaringen, geen meningen. :{
Product vind z'n oorsprong in California, daar hebben ze wel ervaring met wind volgens mij. ;)
pi_92630385
quote:
1s.gif Op woensdag 9 februari 2011 23:21 schreef trekker25 het volgende:
nee maar moet wel afwegen of de investering nu optimaal is. zonnepanelen zijn nog steeds meer in opkomst en de prijzen van de panelen dalen sneller dan de stroom prijs stijgt. Dus toch beetje timen en kijken of het een goeie investering is om meteen voor Wp te gaan, zonder verdere subsidie. (En daar hoort dus ook een Wp prijs bij!)

Valt me op dat hier weinig fora in NL zijn over zonnepanelen.in Belgie lijkt dit een zeer actief forum waar ook veel over prijs/offertes wordt gesproken. In NL ben ik hier nog weinig over tegengekomen en lijkt dus nog meer in opkomst...?

http://zonstraal.forumup.be/
Onzin. Echt, onzin.

Verder is men op GoT heel actief over PV.
pi_92630424
Solydra is een heel mooi systeem, wat echter slechts nuttig is als je te weinig dakoppervlak hebt, en het om een hele grote installatie gaat. Het is een heel duur systeem, en kan particulier sowieso niet uit.
pi_92630451
Grote nadeel is dus dat je je dak wit moet verven ($$$) met speciale reflecterende zooi. Dat blijft echter niet wit, en dus gaat je rendement sneller omlaag dan met een normaal systeem.
  vrijdag 11 februari 2011 @ 12:09:34 #147
245087 ueberduitser
grootgrondbezitter
pi_92631000
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 februari 2011 11:53 schreef Oksel het volgende:
Solydra is een heel mooi systeem, wat echter slechts nuttig is als je te weinig dakoppervlak hebt, en het om een hele grote installatie gaat. Het is een heel duur systeem, en kan particulier sowieso niet uit.
We hebben een relatief klein oppervlakte beschikbaar, zo'n 200m2. Particuliere woning, prijs is niet echt belangrijk. BVO van de woning 515m2. en 1700m3. bruto inhoud.
Dak wordt zowieso voorzien van witte pvc dakbedekking, vandaar dat we op dit systeem uit kwamen.
pi_92632997
Wil je gaan terugleveren, of wil je je eigen verbruik op wekken? Er passen sowieso 25-40 normale PV panelen op.
  vrijdag 11 februari 2011 @ 13:03:10 #149
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_92633136
Hoe werkt dat Solyndra spul?
Als ik zo op die site kijk lijkt het alsof het cylinder vormige fotogevoelige cellen zijn waardoor je met beperkte oppervlak meer opbrengst hebt. Of zit ik er dan naast? Die site is overigens niet heel duidelijk...
  vrijdag 11 februari 2011 @ 13:22:25 #150
245087 ueberduitser
grootgrondbezitter
pi_92633884
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 februari 2011 12:59 schreef Oksel het volgende:
Wil je gaan terugleveren, of wil je je eigen verbruik op wekken? Er passen sowieso 25-40 normale PV panelen op.
Eigen gebruik, terugleveren in NL gaat nog niet zo gemakkelijk.
Normale PV cellen kan ook wel, maar we willen ze plat leggen, we willen niet die lelijke panelen in het zicht.

quote:
1s.gif Op vrijdag 11 februari 2011 13:03 schreef bleiblei het volgende:
Hoe werkt dat Solyndra spul?
Als ik zo op die site kijk lijkt het alsof het cylinder vormige fotogevoelige cellen zijn waardoor je met beperkte oppervlak meer opbrengst hebt. Of zit ik er dan naast? Die site is overigens niet heel duidelijk...
hier: http://www.wekadaksystemen.nl/Solyndra.pdf wordt het in het Nederlands beschreven. Lijkt me vrij duidelijk.
  vrijdag 11 februari 2011 @ 13:31:34 #151
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_92634234
Ah, had ik de site goed begrepen.
Tis dat we amper plat dak hebben, maar is wel een interessant systeem.
Ik kom wel een prijs tegen van 5 euro per wp. Dat is wel erg fors.
pi_92638563
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 februari 2011 13:22 schreef ueberduitser het volgende:

[..]

Eigen gebruik, terugleveren in NL gaat nog niet zo gemakkelijk.
Normale PV cellen kan ook wel, maar we willen ze plat leggen, we willen niet die lelijke panelen in het zicht.

[..]

hier: http://www.wekadaksystemen.nl/Solyndra.pdf wordt het in het Nederlands beschreven. Lijkt me vrij duidelijk.
Dacht dat je in Duitsland zat.

Waarom plaats je geen normale cellen onder een hoek van 15 graden? Zie je ze ook amper (nog minder dan Solydra, wat een hoog systeem is), en ongeveer de helft goedkoper. Solydra steekt volgens mij 40-50cm boven het dak uit.. als je normale cellen onder 15 graden plaatst heb je het over 26cm.

Je eigen verbruik op wekken met Solydra is gewoon heel erg duur, omdat ze zelf ws. niet meer dan 4000kWh verbruikt.. en zowel is besparen goedkoper dan opwekken.
pi_92638619
Leuk topic. Ik heb geloof ik een niet al te oude zonnekaart van Nederland waar zo de gegevens op staat in welke gebieden van Nederland de meeste zon schijnt enzo.
  vrijdag 11 februari 2011 @ 15:52:17 #154
245087 ueberduitser
grootgrondbezitter
pi_92640618
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 februari 2011 15:08 schreef Oksel het volgende:

[..]
Waarom plaats je geen normale cellen onder een hoek van 15 graden? Zie je ze ook amper (nog minder dan Solydra, wat een hoog systeem is), en ongeveer de helft goedkoper. Solydra steekt volgens mij 40-50cm boven het dak uit.. als je normale cellen onder 15 graden plaatst heb je het over 26cm.
ik geloof dat de opdrachtgever ergens connecties heeft.
Standaard pv-cellen hebben we er ook al op gehad. Exacte beweegredenen voor deze keuze weet ik zo niet.

quote:
1s.gif Op vrijdag 11 februari 2011 15:08 schreef Oksel het volgende:

[..]

Dacht dat je in Duitsland zat.
zit ik ook...
Project waar het hier om gaat is in NL.

(hier staan nog standaard pv-cellen op het dak)
pi_92654529
Die op de tekening staan onder 30 graden.. :)

Maareh, als je 'goedkoop' (dat bestaat niet) Solyndra's kan krijgen, sure.

Vergeet niet dat dat echt een lomp systeem is.. :P Heb je het wel eens in het echt gezien?
  vrijdag 11 februari 2011 @ 21:28:36 #156
245087 ueberduitser
grootgrondbezitter
pi_92656204
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 februari 2011 20:55 schreef Oksel het volgende:
Die op de tekening staan onder 30 graden.. :)

Maareh, als je 'goedkoop' (dat bestaat niet) Solyndra's kan krijgen, sure.

Vergeet niet dat dat echt een lomp systeem is.. :P Heb je het wel eens in het echt gezien?
volgens mij staan ze zelfs onder 45 graden. ;)
Is ook al een verouderd ontwerp wat je ziet.

En ik kan de Solyndra's niet goedkoop krijgen, opdrachtgever heeft connecties. Het gaat ook niet om de centen bij dit project, dat scheelt....
Heb ze nog niet gezien, men kwam vorige week hier ineens mee aanzetten. Als het goed is gaat men het systeem nog irl bekijken.
pi_92673203
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 februari 2011 21:28 schreef ueberduitser het volgende:

[..]

volgens mij staan ze zelfs onder 45 graden. ;)
Is ook al een verouderd ontwerp wat je ziet.

En ik kan de Solyndra's niet goedkoop krijgen, opdrachtgever heeft connecties. Het gaat ook niet om de centen bij dit project, dat scheelt....
Heb ze nog niet gezien, men kwam vorige week hier ineens mee aanzetten. Als het goed is gaat men het systeem nog irl bekijken.
Op het Zonstraal forum staan diverse reacties over Solyndra. De opbrengst valt tegen en is duidelijk minder dan de gebruikelijke panelen. Voordeel is wel de eenvoudige plaatsing zonder ballast. Wel zal je looppaden vrij moeten houden, je kan dus, net als bij gewone PV-panelen, niet het hele oppervlak benutten. Op sonnenertrag.eu kan je zoeken naar installaties met Solyndra, dan krijg je een idee over de opbrengst, ook ten opzichte van installaties in de omgeving.
pi_92673314
En je kan ze ook niet als lattenbodem voor je bed gebruiken. Dat vroeg ik op een beurs aan iemand die het verkocht, kon het niet waarderen. :P

Kortom; het is duur, onpraktisch en alleen interessant bij mega-projecten die te weinig dakoppervlak hebben. En dan nog zou ik geen Solyndra pakken maar amorfe panelen.
pi_92686237
-edit: spam

[ Bericht 94% gewijzigd door admiraal_anaal op 12-02-2011 18:26:58 ]
Hooooi ^^
  zaterdag 12 februari 2011 @ 18:26:55 #160
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_92686636
Hehe, dat is grappige spam :+
pi_92686641
Hey Sandra, als je wil spammen mag je ervoor betalen. Daarvoor kan je contact opnemen via pr@fok.nl
  maandag 14 februari 2011 @ 13:39:34 #162
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_92765843
*O*

pi_92765920
Is dat vandaag? Winterswijk? Duur geintje trouwens, zo'n ding erbij, en ook onnodig op zo'n simpel te bereiken dak. 12x Suntech's op 3x een Steca?

[ Bericht 34% gewijzigd door Oksel op 14-02-2011 13:46:42 ]
  maandag 14 februari 2011 @ 13:46:03 #164
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_92766118
quote:
1s.gif Op maandag 14 februari 2011 13:41 schreef Oksel het volgende:
Is dat vandaag? Winterswijk? Duur geintje trouwens, zo'n ding erbij, en ook onnodig op zo'n simpel te bereiken dak. 12x Suntech STP185 op 3 Steca 500?
Goed goed en goed. Jij komt zeker ook uit WW? :')

Dak is te steil om het veilig met een ladder te doen.
pi_92771614
Echt niet. Gewoon klimmateriaal gebruiken en met 2 man werken. Op de ladder hoeven ze niet aangelijnd te zijn, op 't dak wel. Dat is 1tje op 't dak in harnas, de andere op de ladder. Maargoed, 't werkt wel lekker makkelijk, vooral als de leverancier alleen is.
  maandag 14 februari 2011 @ 19:02:08 #166
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_92781004
De installateur gaf aan dat hij de klus liever met een hoogwerker deed, en zijn veiligheid gaat voor.

Na een dag flink hangen ligt nu eindelijk alles op het dak, morgen zal ik wat foto's maken van het resultaat.
  zondag 20 februari 2011 @ 16:04:21 #167
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_93061026




:W stroomrekening.

[ Bericht 10% gewijzigd door Erasmo op 20-02-2011 16:49:28 ]
pi_93091837
TVT van 15 jaar?
pi_93092261
quote:
1s.gif Op zondag 20 februari 2011 16:04 schreef Erasmo het volgende:
[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

:W stroomrekening.
dr paste net niet nog een paneel bij op? :+
pi_93092709
Of 't paste niet op de omvormer.. :)
  dinsdag 22 februari 2011 @ 08:37:41 #171
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_93138939
Dan zou dat extra paneel in de onderste rij te veel last hebben van de schaduw van de dakkapel, daarom ligt hij nu bij de bovenste rij.
pi_93285174
  zaterdag 14 mei 2011 @ 18:39:09 #173
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_96801934
Ondertussen ligt het spul hier al een tijdje, het enige onderhoud wat ik nog hebben hoeven doen was twee weken terug even de pollen er vanaf spoelen.

April en maart waren trouwens bijzonder goede maanden qua opbrengst.

Tot slot nog een informatief plaatje wat ik ergens anders tegen kwam, het slaat weliswaar op de VS maar ik vermoed dat de situatie hier niet veel anders zal liggen...

  zaterdag 14 mei 2011 @ 20:43:04 #174
21210 Paladin82
In Black and White
pi_96806979
Wij krijgen binnekort ons nieuwbouw huis opgeleverd met een warmtepomp systeem wat volledig op electra loopt. Ik zit er nu ook aan te denkenn om zonnenpanelen te gaan zetten op mijn dak.

We hebben een plat dak van 7x6 meter en het huis ligt op het zuidwesten, hoeveel zonnen panelen zou je hier ongeveer op kwijt kunnen en hoeveel zou dat per jaar kunnen opbrengen?
yesterday is History , Today is a Gift , Tomorrow a mystery
  zaterdag 14 mei 2011 @ 21:14:00 #175
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_96808758
Hoe heb je de rest van je verwarmingssysteem ingericht? Een warmtepomp werkt het best met lage temperatuur vloerverwarming.

Verder zou ik niet alleen investeren in PV maar ook in een zonneboiler, dat is samen met de warmtepomp een killercombinatie.

De meest gebruikte panelen zijn ongeveer 160cmx80cm en leveren dan pakweg 190Wp. Afhankelijk van je locatie in Nederland levert een ideaal gepositioneerde installatie ongeveer per geļnstalleerde Wp datzelfde op per jaar. Afhankelijk van je richting en hoek gaat daar nog wel een paar procent vanaf:



Houd bij een plat dak rekening dat er tussen de panelen het beste ongeveer een paneel aan ruimte vrij gehouden kan worden ivm schaduwvorming.
  zaterdag 14 mei 2011 @ 21:33:27 #176
21210 Paladin82
In Black and White
pi_96810069
Warmtepomp werkt idd met lt vloerverwarming en er zit een 200 liter boilervat bij wat tot 55 graden wordt verwarmd door het WP en dan tot 60 graden via een electra element. Ik weet niet of ik die WP die op de begane grond staat weer kan combineren met een zonne boiler.

Dus vanwege die opzet dacht ik dat PV panelen het zinnigst waren, maar ik zal nog is in het zonneboiler stuk duiken..
yesterday is History , Today is a Gift , Tomorrow a mystery
  zaterdag 14 mei 2011 @ 22:00:17 #177
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_96811838
Geen idee wat voor warmtepomp je hebt maar een beetje warmtepomp hoort er wel mee om te kunnen gaan.

Voordeel van een zonneboiler is dat die zomers al je warmwaterverbruik dekt en de warmtepomp dus niks hoeft te doen. Ook in het voor en na seizoen helpt hij de warmtepomp een significant handje. Gratis.
  zaterdag 14 mei 2011 @ 22:28:15 #178
58560 Oksel
Gezellig.
pi_96813909
Je kan het natuurlijk combineren, een zonneboiler neemt weinig ruimte in op 't dak. De rest vul je op met PV. Panelen van 160x80 zijn absoluut niet gangbaar Erasmo.. :P Panelen zijn of 1x1,5 of 1x1,65. En dan respectievelijk 205-215Wp en 230-240Wattpiek.
  zaterdag 14 mei 2011 @ 22:38:17 #179
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_96814674
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 mei 2011 22:28 schreef Oksel het volgende:
Je kan het natuurlijk combineren, een zonneboiler neemt weinig ruimte in op 't dak. De rest vul je op met PV. Panelen van 160x80 zijn absoluut niet gangbaar Erasmo.. :P Panelen zijn of 1x1,5 of 1x1,65. En dan respectievelijk 205-215Wp en 230-240Wattpiek.
Jij hebt het zeker over Yingli's?

Een groot gedeelte van de panelen die op Nederlandse huisdaken liggen zijn toch echt Suntechs die allemaal rond eerder genoemde maten zitten...
  zaterdag 14 mei 2011 @ 23:30:09 #180
58560 Oksel
Gezellig.
pi_96818205
Dan zijn ze 80x150. Suntech's dus.
  zaterdag 14 mei 2011 @ 23:30:49 #181
58560 Oksel
Gezellig.
pi_96818258
Of 100x150.

80x160?
  zondag 15 mei 2011 @ 09:32:16 #182
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_96828300
Een Suntech 185 is 1580 x 808 x 35 mm.
pi_96828450
Even volgen. Erg interessant allemaal, ik vind het dan ook erg jammer dat ons schuine dak precies een een kwartslag verkeerd ligt. Behalve dat van de garage, dat ligt goed om.. maar weer net in de schaduw van het huis :')
  zondag 15 mei 2011 @ 09:50:37 #184
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_96828464
quote:
0s.gif Op zondag 15 mei 2011 09:49 schreef CafeRoker het volgende:
Even volgen. Erg interessant allemaal, ik vind het dan ook erg jammer dat ons schuine dak precies een een kwartslag verkeerd ligt. Behalve dat van de garage, dat ligt goed om.. maar weer net in de schaduw van het huis :')
Op welke oriėntatie ligt je dak dan?
pi_96828855
Noord west en zuid oost. De lijn van de daknok ligt precies haaks op hoe de zon langstrekt.

Garagedak ligt wel op zuid-west, maar dat ligt wat naar achteren. Hierdoor ligt het 's ochtends wel in de zon, maar 's avonds ligt het in de schaduw van het huis.
  zondag 15 mei 2011 @ 10:45:39 #186
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_96829455
Zuidoost kun je prima panelen op doen, zie het schema een paar posts hier boven. Ik heb mijn panelen op een paar graden na op het oosten en het westen liggen.
pi_96846193
kwam van de week een mooie site tegen (pm) met erg leuke aanbiedingen.

Heb nog 4000 euro bouwdepot over dus zit er wel hard over te denken om een zooitje panelen erop te gooien..

Iemand ervaring met de subsidie aanvraag?
  zondag 15 mei 2011 @ 18:14:28 #188
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_96848981
quote:
0s.gif Op zondag 15 mei 2011 17:00 schreef Pollewoppie het volgende:
kwam van de week een mooie site tegen (pm) met erg leuke aanbiedingen.

Heb nog 4000 euro bouwdepot over dus zit er wel hard over te denken om een zooitje panelen erop te gooien..

Iemand ervaring met de subsidie aanvraag?
Waar woon je? De landelijke subsidie is afgeschoten, er zijn alleen nog wat lokale subsidies...
pi_96863401
quote:
0s.gif Op zondag 15 mei 2011 18:14 schreef Erasmo het volgende:

[..]

Waar woon je? De landelijke subsidie is afgeschoten, er zijn alleen nog wat lokale subsidies...
zag het ja :(

woon in N-brabant
  zondag 15 mei 2011 @ 22:40:46 #190
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_96864458
quote:
0s.gif Op zondag 15 mei 2011 22:27 schreef Pollewoppie het volgende:

[..]

zag het ja :(

woon in N-brabant
Hier kun je zien of je lokale subsidies hebt.

Voor de rest, hoe zit het met je isolatie en stroomverbruikers? Het is verstandiger om eerst te gaan besparen en dan te opwekken.
pi_96876251
Hoe zouden jullie een zonnepaneel project het liefst aanpakken? Een kant en klaar pakket kopen? Of op internet rondshoppen en de verschillende onderdelen bij verschillende aanbieders kopen? Ik heb namelijk een leuke aanbieding gezien, panelen van 185 wp voor E 1,95 /WP inc BTW. Moet dan alleen wel zelf nog een omvormer, kabels en dakmateriaal kopen...
pi_96877156
quote:
Voor de rest, hoe zit het met je isolatie en stroomverbruikers? Het is verstandiger om eerst te gaan besparen en dan te opwekken.
Ik verbruik ongeveer 3000 KwH per jaar wat relatief laag is aangezien ik een groot terrarium draai en graag in filmpje op mijn beamer kijk of een avondje op de PS3 rag... Rest van het huis is allemaal spaarlampen of led. Tv is zuinig en de zolder is helemaal geisolleerd.
pi_96877238
quote:
0s.gif Op maandag 16 mei 2011 10:02 schreef Heinrichdederde het volgende:
Hoe zouden jullie een zonnepaneel project het liefst aanpakken? Een kant en klaar pakket kopen? Of op internet rondshoppen en de verschillende onderdelen bij verschillende aanbieders kopen? Ik heb namelijk een leuke aanbieding gezien, panelen van 185 wp voor E 1,95 /WP inc BTW. Moet dan alleen wel zelf nog een omvormer, kabels en dakmateriaal kopen...
op zonnepanelen.nl zit je op 2,66 inclusief montage en alle spullen. Zonder montage is het 2,15 inc. alle spullen. Dit is wel een groot pakken (2960 Wp)

Een pakket met 1080 Wp kost 2701 incl alles en 3299 incl. montage. Dus 3,05 of 2,50 per Wp
  maandag 16 mei 2011 @ 13:49:15 #194
58560 Oksel
Gezellig.
pi_96884535
Vooral inderdaad voor de goedkoopste gaan, in plaats van voor de beste prijs/kwaliteit verhouding. Het hoeft slechts 30 jaar mee te gaan, tenslotte. Ook is het helemaal geen maatwerk, maar past alles op elk dak. Dus gewoon inderdaad het goedkoopste setje kopen wat je kunt vinden, dat zelf installeren, en gewoon hopen dat het past. Anders breng je het toch gewoon terug?
  maandag 16 mei 2011 @ 13:53:15 #195
58560 Oksel
Gezellig.
pi_96884685
Kortom; hoe je het aanpakt ligt aan jezelf. Wil je kwaliteit en professionaliteit, of wil je dat de lokale cowboy voor 2 knaken lekker goedkope Chineesjes op je dak plempt?
pi_96884911
Tja, als die chineesjes conform de specificaties even goed zijn als de A-merken... Verder gelden gewoon de standaard garantieregelingen...
pi_96884977
quote:
0s.gif Op maandag 16 mei 2011 13:59 schreef Heinrichdederde het volgende:
Tja, als die chineesjes conform de specificaties even goed zijn als de A-merken... Verder gelden gewoon de standaard garantieregelingen...
Hier 1,70 incl. BTW per Wp: http://www.sun-solar.nl/?page_id=15
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
  maandag 16 mei 2011 @ 14:21:12 #198
58560 Oksel
Gezellig.
pi_96885709
Alleen als over 10 jaar je Chinese B-tjes lekker delamineren, maar de fabriek bestaat niet meer.. waar ga je dan heen met je B-tjes?

De kans dat een A-merk als Suntech over 10 jaar nog bestaat is wat groter dan de kans dat je Alibaba-fabriek er nog is.

Kortom; wil je dat risico lopen voor 500 EUR? Een hypotheek sluit je toch ook niet af bij die groezelige turk op de hoek? Dan ga je toch ook naar een gerenommeerd bedrijf?
  maandag 16 mei 2011 @ 14:24:40 #199
58560 Oksel
Gezellig.
pi_96885842
quote:
0s.gif Op maandag 16 mei 2011 14:01 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Hier 1,70 incl. BTW per Wp: http://www.sun-solar.nl/?page_id=15
Kingsun panelen, geloof ik. Gewoon, een B-merk, zal prima werken. Wat ik schokkender vind is dit:

4 760 Steca 500 ¤ 1.800,00 ¤ 2,37

Hij zet 760 Wattpiek op een Steca 500. Die mag je volgens mij tot 700 Watt belasten. Kortom, als hij kapot gaat heb je geen garantie. Lekkere leverancier.
pi_96886416
quote:
0s.gif Op maandag 16 mei 2011 14:24 schreef Oksel het volgende:

[..]

Kingsun panelen, geloof ik. Gewoon, een B-merk, zal prima werken. Wat ik schokkender vind is dit:

4 760 Steca 500 ¤ 1.800,00 ¤ 2,37

Hij zet 760 Wattpiek op een Steca 500. Die mag je volgens mij tot 700 Watt belasten. Kortom, als hij kapot gaat heb je geen garantie. Lekkere leverancier.
maar die site die ik noemde ziet er best betrouwbaar uit..
pi_96886943
quote:
0s.gif Op maandag 16 mei 2011 14:24 schreef Oksel het volgende:

[..]

Kingsun panelen, geloof ik. Gewoon, een B-merk, zal prima werken. Wat ik schokkender vind is dit:

4 760 Steca 500 ¤ 1.800,00 ¤ 2,37

Hij zet 760 Wattpiek op een Steca 500. Die mag je volgens mij tot 700 Watt belasten. Kortom, als hij kapot gaat heb je geen garantie. Lekkere leverancier.
Aanbevolen wordt 625W.

Maar in de manual van de steca 500 staat ook:

quote:
Groter beschikbaar ingangsvermogen en/of hogere beschikbare stroom worden niet benut door de geintegreerde overload protectie.
Je loopt dus alleen wat rendement mis op de momenten dat het zonnetje vol gas schijnt. Staat tegenover dat bij weinig licht de omvormer al lekker snel aan de slag kan.

Maar goed, het ging over de panelen.
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
  maandag 16 mei 2011 @ 15:07:04 #202
58560 Oksel
Gezellig.
pi_96887478
quote:
0s.gif Op maandag 16 mei 2011 14:39 schreef Pollewoppie het volgende:

[..]

maar die site die ik noemde ziet er best betrouwbaar uit..
Metdezon is een prima club, alhoewel een echte dozenschuiver, geen maatwerk.
  maandag 16 mei 2011 @ 15:08:20 #203
58560 Oksel
Gezellig.
pi_96887517
quote:
0s.gif Op maandag 16 mei 2011 14:52 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Aanbevolen wordt 625W.

Maar in de manual van de steca 500 staat ook:

[..]

Je loopt dus alleen wat rendement mis op de momenten dat het zonnetje vol gas schijnt. Staat tegenover dat bij weinig licht de omvormer al lekker snel aan de slag kan.

Maar goed, het ging over de panelen.
quote:
If the inverter is run out of the specified values, the warranty is void.

Mit freundlichen Grüßen / Best Regards,

Christian Becker

Customer Support
Solar Electronics

Steca Elektronik GmbH

Boven de 600 Watt geen garantie meer, officieel.
  maandag 16 mei 2011 @ 15:08:48 #204
58560 Oksel
Gezellig.
pi_96887535
Verder ken ik de Soladin's, niet echt het meest robuuste apparaat. Je moet ze, als je ze op zuid zet, dus gewoon niet overbelasten. Zet je ze op oost/west is het al een ander verhaal.
  zaterdag 21 mei 2011 @ 21:51:21 #205
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_97132924
quote:
0s.gif Op maandag 16 mei 2011 15:08 schreef Oksel het volgende:
Verder ken ik de Soladin's, niet echt het meest robuuste apparaat. Je moet ze, als je ze op zuid zet, dus gewoon niet overbelasten. Zet je ze op oost/west is het al een ander verhaal.
Ik zou sowieso voor een Steca gaan, beter rendement en passieve koeling.
pi_98093686
Schaamteloze copy paste van mijn topic (kon dit topic eerder niet vinden)

Beste mensen,

wij hebben een huis gekocht welke we in oktober gaan bewonen. We zijn aan het denken om zonnepanelen te laten plaatsen, omdat de tuin op een zeer goede locatie staat, en na informeren bij verschillende buren (welke ook allemaal panelen hebben) dit steeds rendabeler wordt.

Ik heb de volgende vragen

• Zijn hier mensen met recent aangeschafte zonnepanelen? Hoe is het rendement en hoe veel kostte hett?
• Wat is de tvt tegenwoordig??
• Hoe zit het met overtollige stroom (ik las dat je in tegenstelling met duitsland nog geen vergoeding voor deze stroom krijgt?
• Heeft iemand goede ervaringen met bedrijven die degelijke pakketprijzen hanteren?

Alvast bedankt!
[b]Op zaterdag 3 juni 2006 18:14 schreef Dirktator het volgende:[/b]
Zelden zoeen hendig sjieke OP meegemaakt! :D
[quote][b]Op woensdag 14 juni 2006 20:41 schreef Jeff1981 het volgende:[/b]
En met 2 handen heb je al een trio :P
  maandag 13 juni 2011 @ 01:06:57 #207
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_98097426
Wil je ze in de tuin of op het dak gaan plaatsen?

- Check. Ik zit op ongeveer 85% vanwege de ligging op zowel oost en west, daarom is mijn systeem overgedimensioneerd.
- Ligt aan flink wat factoren, wat is je ligging en helling, is het een plat dak of een schuin dak, ben je particulier of heb je een eigen bedrijf, wat gaat de stroomprijs doen de komende jaren, wat voor meter heb je, ga je ze zelf neerleggen of laat je het doen, en last but not least welke paneel/omvormer combinatie wil je? Flink wat factoren dus. Bij mij ligt de geschatte terugverdientijd ergens rond de 8-10 jaar, daarna is alle stroom die eruit komt gratis.
- Dat ligt eraan wat voor meter je hebt.
- Dat ligt eraan wat je precies zoekt en wat je budget is.
pi_98099640
quote:
0s.gif Op maandag 13 juni 2011 01:06 schreef Erasmo het volgende:
Wil je ze in de tuin of op het dak gaan plaatsen?

- Check. Ik zit op ongeveer 85% vanwege de ligging op zowel oost en west, daarom is mijn systeem overgedimensioneerd.
- Ligt aan flink wat factoren, wat is je ligging en helling, is het een plat dak of een schuin dak, ben je particulier of heb je een eigen bedrijf, wat gaat de stroomprijs doen de komende jaren, wat voor meter heb je, ga je ze zelf neerleggen of laat je het doen, en last but not least welke paneel/omvormer combinatie wil je? Flink wat factoren dus. Bij mij ligt de geschatte terugverdientijd ergens rond de 8-10 jaar, daarna is alle stroom die eruit komt gratis.
- Dat ligt eraan wat voor meter je hebt.
- Dat ligt eraan wat je precies zoekt en wat je budget is.
Ik wil ze op het dak plaatsten, ons (schuine)dak is gericht naar het zuidwesten (dat is positief toch?)

- die meter weet ik nog niet, maar ik ga er niet vanuit dat die sinds het huis gebouwd is veranderd is (15 jaar terug)

-Dit is de ruimte die er is, precieze afmetingen niet bij de hand.

Budget is zo'n 8000 euro.
[b]Op zaterdag 3 juni 2006 18:14 schreef Dirktator het volgende:[/b]
Zelden zoeen hendig sjieke OP meegemaakt! :D
[quote][b]Op woensdag 14 juni 2006 20:41 schreef Jeff1981 het volgende:[/b]
En met 2 handen heb je al een trio :P
  maandag 13 juni 2011 @ 09:15:49 #209
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_98102430
Ruimte zat als ik het zo zie :)

Qua meter is een ferrarismeter:



Het handigst omdat die op een paar uitzonderingen na gewoon weer terug draait als je meer opwekt dan je op dat moment verbruikt.

Met digitale meters heb je vrij veel types, waar je dan op moet letten is dat je een meter hebt die een terugleverregistratie heeft, ivm salderen. Salderen is grofgezegd op je jaarafrekening de extra opwek van het verbruik aftrekken. Dit kan tot minimaal 5000kWh volgens de wet maar de energiebedrijven zijn er over het algemeen niet zo blij mee en willen soms zelfs lastig doen.

Voor dat bedrag kun je makkelijk meer dan 2kWp op je dak leggen, als je daarna een beetje oplet op je stroomverbruik kun je daarmee je complete verbruik opwekken. Dat is natuurlijk een beetje nattevinger werk maar een huishouden dat bewust met het verbruik omgaat moet dat wel redden.
pi_98120497
quote:
0s.gif Op maandag 13 juni 2011 09:15 schreef Erasmo het volgende:
Ruimte zat als ik het zo zie :)

Qua meter is een ferrarismeter:

[ afbeelding ]

Het handigst omdat die op een paar uitzonderingen na gewoon weer terug draait als je meer opwekt dan je op dat moment verbruikt.

Met digitale meters heb je vrij veel types, waar je dan op moet letten is dat je een meter hebt die een terugleverregistratie heeft, ivm salderen. Salderen is grofgezegd op je jaarafrekening de extra opwek van het verbruik aftrekken. Dit kan tot minimaal 5000kWh volgens de wet maar de energiebedrijven zijn er over het algemeen niet zo blij mee en willen soms zelfs lastig doen.

Voor dat bedrag kun je makkelijk meer dan 2kWp op je dak leggen, als je daarna een beetje oplet op je stroomverbruik kun je daarmee je complete verbruik opwekken. Dat is natuurlijk een beetje nattevinger werk maar een huishouden dat bewust met het verbruik omgaat moet dat wel redden.
Heb jij enig idee hoeveel panelen ik kwijt kan (schatting?) ik dacht zelf aan 12
[b]Op zaterdag 3 juni 2006 18:14 schreef Dirktator het volgende:[/b]
Zelden zoeen hendig sjieke OP meegemaakt! :D
[quote][b]Op woensdag 14 juni 2006 20:41 schreef Jeff1981 het volgende:[/b]
En met 2 handen heb je al een trio :P
  maandag 13 juni 2011 @ 18:08:02 #211
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_98121085
Ligt aan het vermogen per paneel, maar als ik het zo zie kun je daar makkelijk 12 panelen op kwijt. Neem bv. de tuindeur, die is groter dan een gemiddeld paneel en die kun je er wel 20 keer op kwijt.
  woensdag 15 juni 2011 @ 14:22:19 #212
58560 Oksel
Gezellig.
pi_98201179
Zonnepanelen blijven maar goedkoper worden.. :) Steeds meer particulieren schaffen ze gewoon aan zonder subsidie.
  vrijdag 24 juni 2011 @ 17:13:19 #213
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_98614207
'Zonnestroom binnen tien jaar rendabel'

Prijzen van zonnepanelen blijven hard dalen. Binnen tien jaar is subsidieloze concurrentie met fossiele energie mogelijk, aldus een nieuwe studie. Plus slideshow: zonnepaneel op je dak? Zo kan het ook.

Zonnestroom is schoon en levert een besparing voor de energierekening op. Maar niet iedereen is gecharmeerd van een paar zwarte platen op z'n dak. Het kan tegenwoordig ook anders.
Zonnestroom is voorlopig nog sterk afhankelijk van overheidssubsidies. Maar daar kan binnen enkele jaren verandering in komen.

De structurele prijsdaling van zonnepanelen maakt het aantrekkelijk om binnen tien jaar zonder subsidie te investeren in zonnepanelen op je dak, stelt adviesbureau Ernst & Young in een nieuwe studie.

Het rapport van Ernst & Young is gebaseerd op de Britse markt, maar is ook voor Nederland relevant, omdat prijzen van zonnepanelen mondiale trends volgen.

Dalende paneelprijzen
De analisten van Ernst & Young verwachten voor de kortere termijn dat de groothandelslprijzen voor zonnemodules in 2013 gehalveerd zullen zijn ten opzichte van 2009.

Onderzoeksbureau Solarbuzz, dat verkoopprijzen voor zonnepanelen volgt, noteerde begin juni een gemiddelde prijs per wattpiek van 2,66 euro in Europa, ruim 10 procent lager vergeleken met eind 2010.

Terugverdientijd
Zonnepanelen zijn goed voor ongeveer de helft van de totale kosten van een installatie op het dak. Die kosten worden verder bepaald door bijbehorende elementen zoals omvormers en de arbeidskosten.

In Nederland geldt als vuistregel dat één wattpiek een opbrengst heeft van gemiddeld 0,88 kilowattuur stroom. Met 1000 wattpiek heb je op jaarbasis ongeveer 880 kilowattuur stroom. Ter referentie: een gemiddeld huishouden verbruikt jaarlijks naar schatting 3.500 kilowattuur stroom.

Voor die 1.000 wattpiek moet je bij benadering al snel een investering van 3.600 euro doen. Een jaarlijkse eigen productie van 880 kilowattuur zonnestroom levert, bij de huidige elektriciteitsprijzen, een kleine 200 euro per jaar op. De terugverdientijd van de investering komt dan zonder subsidie op ongeveer 18 jaar uit. Pas daarna maak je winst.

Rendabel
Wanneer zonne-energie zonder subsidie echt aantrekkelijk wordt, is mede afhankelijk van aannames over het verwachte financiėle rendement.

Ernst & Young gaat ervan uit dat zonnestroom aantrekkelijk is, als je ongeveer vijf procent per jaar winst maakt op de investering over de levenscyclus van de modules. Daarvoor moet het punt waarop de eerste investering is terugverdiend nog flink korter worden dan 18 jaar.

Afgezien van deze financiėle calculaties, spelen esthetische overwegingen voor sommige consumenten

http://www.z24.nl/z24geld(...)_jaar_rendabel_.html
pi_98616093
quote:
6s.gif Op vrijdag 24 juni 2011 17:13 schreef ikweethetookniet het volgende:
'Zonnestroom binnen tien jaar rendabel'

Dalende paneelprijzen
De analisten van Ernst & Young verwachten voor de kortere termijn dat de groothandelslprijzen voor zonnemodules in 2013 gehalveerd zullen zijn ten opzichte van 2009.

Onderzoeksbureau Solarbuzz, dat verkoopprijzen voor zonnepanelen volgt, noteerde begin juni een gemiddelde prijs per wattpiek van 2,66 euro in Europa, ruim 10 procent lager vergeleken met eind 2010.
Op dit moment kun je, als particulier zijnde, al 190Wp panelen krijgen voor 1,60 euro per wattpiek inclusief BTW.

quote:
De terugverdientijd van de investering komt dan zonder subsidie op ongeveer 18 jaar uit. Pas daarna maak je winst.
Die is, zeker als je het zelf monteert, inmiddels minder dan 10 jaar.
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
  vrijdag 24 juni 2011 @ 19:30:56 #215
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_98619425
Dat dus, dat onderzoek is gebaseerd op oude cijfers.
  vrijdag 24 juni 2011 @ 23:34:53 #216
58560 Oksel
Gezellig.
pi_98630522
A-merken compleet geļnstalleerd, 14 jaar bij huidige prijzen. Wel > 10 panelen.
  vrijdag 24 juni 2011 @ 23:39:41 #217
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_98630794
En daarna is alle stroom die eruit komt gratis. Goede investering dus, ook nu al.
  vrijdag 24 juni 2011 @ 23:41:11 #218
58560 Oksel
Gezellig.
pi_98630863
Mits je het geld hebt. En wil je beetje 'massa' ga je al snel naar > 8500 EUR toe voor een complete installatie.
pi_98652664
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 juni 2011 23:41 schreef Oksel het volgende:
Mits je het geld hebt. En wil je beetje 'massa' ga je al snel naar > 8500 EUR toe voor een complete installatie.
10.000 euro op de bank levert jaarlijks 4,5% op (mits je onder de vermogensbelastingvrijstelling blijft, anders wordt het nog minder)

10.000 euro aan zonnepanelen levert jaarlijks (zeker als je het zelf monteert) zo'n 7% op.
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
  zaterdag 25 juni 2011 @ 18:38:50 #220
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_98652788
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 juni 2011 18:33 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

10.000 euro op de bank levert jaarlijks 4,5% op (mits je onder de vermogensbelastingvrijstelling blijft, anders wordt het nog minder)

10.000 euro aan zonnepanelen levert jaarlijks (zeker als je het zelf monteert) zo'n 7% op.
Zonnepanelen schrijf je op af.
Op geld dat op de bank staat niet.
Kortom, is een wat kromme beredenering van je :P .
pi_98652971
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 juni 2011 18:38 schreef bleiblei het volgende:

[..]

Zonnepanelen schrijf je op af.
Op geld dat op de bank staat niet.
Kortom, is een wat kromme beredenering van je :P .
Verdomd, je hebt gelijk :P

Maar aan de andere kant, gezien de levensduur van zonnepanelen en het hogere rendement haal je dat er wel uit. En dan heb ik het nog niet eens over de prijs van 1kWh over 15 jaar ...
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
  dinsdag 28 juni 2011 @ 13:02:38 #222
188734 Revolution-NL
VOC Mentaliteit
pi_98762256
Ik lees op internet dat er volgend jaar een enorm overschot is aan panelen en dat daardoor de prijs kan zakken tot 1 euro/ WP. Heeft iemand hier meer info over?

Dit scheelt toch weer aanzienlijk tov de 1.60/wp die je voor een kingsun paneeltje betaald.
  dinsdag 28 juni 2011 @ 13:30:13 #223
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_98763523
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 juni 2011 13:02 schreef Revolution-NL het volgende:
Ik lees op internet dat er volgend jaar een enorm overschot is aan panelen en dat daardoor de prijs kan zakken tot 1 euro/ WP. Heeft iemand hier meer info over?

Dit scheelt toch weer aanzienlijk tov de 1.60/wp die je voor een kingsun paneeltje betaald.
Als je een palletje van 20 ophaalt in Rotterdam betaal je ex btw 97 cent/Wp:

http://www.photovoltaikfo(...)-0-97-eu-t64426.html
pi_98770661
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 juni 2011 13:02 schreef Revolution-NL het volgende:
Ik lees op internet dat er volgend jaar een enorm overschot is aan panelen en dat daardoor de prijs kan zakken tot 1 euro/ WP. Heeft iemand hier meer info over?
Ik niet. Maar ik hou me ook aanbevolen :Y

Bij 1 euro/Wp gooi ik toch echt 3KW op mijn dak ;)

Die link van Erasmo doet het bij mij overigens niet, kan een tijdelijke storing zijn. Yep, de 4e keer deed hij het wel: Netjes, ruim 1,15 incl BTW dus per Wp.

En op deze pagina van die aanbieder kun je goed zien hoe hard de prijs momenteel keldert: http://www.europe-solar.de/catalog/index.php?main_page=page_3

[ Bericht 3% gewijzigd door Bijvlagenzinvol op 28-06-2011 16:10:18 ]
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
  dinsdag 28 juni 2011 @ 16:13:17 #225
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_98771367
Je hebt dan wel geen A-merk.

Voor de rest, hoe langer je wacht hoe meer opbrengst je mist natuurlijk.

Heb vandaag maar 2 heatsinks op mijn omvormers gemonteerd, ze beginnen het flink warm te krijgen met deze temperaturen.
pi_98771575
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 juni 2011 16:13 schreef Erasmo het volgende:
Voor de rest, hoe langer je wacht hoe meer opbrengst je mist natuurlijk.
Tot zekere hoogte wel ja. Maar 50ct verschil per Wp scheelt bijna 3 jaar opbrengst. En bij die leverancier is de prijs van 29 maart 2011 (1,33/WP), inmiddels gezakt naar 0,96/WP. Dat scheelt dus binnen 3 maanden al bijna 2 jaar opbrengst oogsten.

Geduld is een schone zaak. :Y
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
  dinsdag 28 juni 2011 @ 16:43:35 #227
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_98772935
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 juni 2011 16:17 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Tot zekere hoogte wel ja. Maar 50ct verschil per Wp scheelt bijna 3 jaar opbrengst. En bij die leverancier is de prijs van 29 maart 2011 (1,33/WP), inmiddels gezakt naar 0,96/WP. Dat scheelt dus binnen 3 maanden al bijna 2 jaar opbrengst oogsten.

Geduld is een schone zaak. :Y
Dit is een tijdelijke dip dankzij verminderde afzet bij onze oosterburen.
pi_98773017
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 juni 2011 16:43 schreef Erasmo het volgende:
Dit is een tijdelijke dip dankzij verminderde afzet bij onze oosterburen.
Ik kijk het nog een maandje aan, en dan toch maar even een pallet ophalen denk ik.
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
  dinsdag 28 juni 2011 @ 16:51:27 #229
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_98773389
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 juni 2011 16:45 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Ik kijk het nog een maandje aan, en dan toch maar even een pallet ophalen denk ik.
Let wel, je hebt ook nog montagemateriaal, bekabeling, omvormers en een lege groep nodig.
En op=op bij zulke aanbiedingen, met een beetje pech staat er maar 1 container.
pi_98773484
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 juni 2011 16:51 schreef Erasmo het volgende:
Let wel, je hebt ook nog montagemateriaal, bekabeling, omvormers en een lege groep nodig.
I know. Dat is allemaal het probleem niet. Probleem is wel dat ik al hoogtevrees heb als ik op een opengevouwen krant sta, dus ik zal iemand uit moeten leggen hoe hij alles moet bevestigen.
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
  dinsdag 28 juni 2011 @ 16:53:53 #231
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_98773550
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 juni 2011 16:52 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

I know. Dat is allemaal het probleem niet. Probleem is wel dat ik al hoogtevrees heb als ik op een opengevouwen krant sta, dus ik zal iemand uit moeten leggen hoe hij alles moet bevestigen.
Heb je een schuin of en plat dak?
pi_98773771
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 juni 2011 16:53 schreef Erasmo het volgende:
Heb je een schuin of en plat dak?
Bovenop het huis is een schuin pannendak, heb ook nog 24m2 (licht schuin) vlak dak op mijn garage. Dus zit eraan te denken om ze beide te benutten.
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
  dinsdag 28 juni 2011 @ 17:02:20 #233
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_98773990
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 juni 2011 16:57 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Bovenop het huis is een schuin pannendak, heb ook nog 24m2 (licht schuin) vlak dak op mijn garage. Dus zit eraan te denken om ze beide te benutten.
Op welke oriėntaties? Hoe zit het met schaduwen?
pi_98774121
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 juni 2011 17:02 schreef Erasmo het volgende:
Op welke oriėntaties? Hoe zit het met schaduwen?
Het dak van het huis zuid-zuid-oost,geen schaduw (hoekhuis,dakkapel van de buren werpt de andere kant een schaduw op), en de andere is redelijk horizontaal (hoogteverschil van 30 cm over 3,8meter breedte, lengte 6,3 meter ofzoiets)
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
pi_99574486
Hoeveel kost het ongeveer om een zonnepaneel te laten plaatsen op je huis?
W. Groffen-Heijboer
  zondag 17 juli 2011 @ 12:39:57 #236
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_99574570
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 juni 2011 17:05 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Het dak van het huis zuid-zuid-oost,geen schaduw (hoekhuis,dakkapel van de buren werpt de andere kant een schaduw op), en de andere is redelijk horizontaal (hoogteverschil van 30 cm over 3,8meter breedte, lengte 6,3 meter ofzoiets)
Met Google sketchup kun je mooie schaduwsimulaties maken :)
quote:
0s.gif Op zondag 17 juli 2011 12:36 schreef Wanniewan het volgende:
Hoeveel kost het ongeveer om een zonnepaneel te laten plaatsen op je huis?
2 keer de helft. Dit is als vragen wat een auto kost ;)
pi_99578703
quote:
0s.gif Op zondag 17 juli 2011 12:39 schreef Erasmo het volgende:
Met Google sketchup kun je mooie schaduwsimulaties maken :)
Ik pak gewoon een huishoudtrap en kijk op verschillende tijdstippen even voorzichtig over het randje. :o

(Pas rond 16:30uur begint er schaduw te vallen op het 'platte' dak. Nou dan zijn de meest productieve uren toch al achter de rug en daar vandaan is het een fluitje van een cent om de omvormers een eigen groep te geven, dus ik denk dat ik met dat dak als eerste ga beginnen met volleggen.)
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
pi_99578719
Hoe kan je zoiets nu ooit interesant voor mensen maken, wanneer er zo'n ongelooflijke geheimzinnige schim om heen hangt? Ik weet niet eens wat de goedkoopste mogelijkheid kost. Laat staan wat de mogelijkheden zijn. Eerlijk gezegd intereseren de opbrengsten mij niet eens zoveel. Dat is alleen handig om mijn vent zo gek te krijgen, dat hij in mijn Utopia mee gaat. Echt om krankjorum van te horen.
W. Groffen-Heijboer
  zondag 17 juli 2011 @ 16:18:07 #239
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_99581427
Nou, dat schimmige valt best mee. Het merendeel is gewoon op internet te vinden en als je dit topic vanaf pagina 1 gelezen had, had je het belangrijkste al geweten waar je om vraagt. Kortom, als je je er in wil verdienen moet je daar wel moeite voor willen doen :) .

Maar om het je erg makkelijk te maken (voor den luie medemens).
Het is onmogelijk om een prijs te noemen voor een installatie. Het is net zo onzinnig zoals aangegeven door Erasmo als een antwoord op de vraag "hoeveel kost een auto".
Wat wel een enigszins bruikbaar uitgangspunt voor je zou kunnen zijn is hoeveel kost een WP gemiddeld.

Een WP staat voor Wattpiek en dat is de capaciteit van een paneel op een piekmoment.
Dwz. wanneer de volle zon recht op het paneel schijnt kan zo een paneel optimaal elektriciteit genereren. Dit is dus alleen op piekmomenten wat in Nederland geen uitgangspunt kan zijn van wat een paneel ook daadwerkelijk gaat leveren.

Aan een Wattpiek is echter wel een +/- bedrag te hangen. Ik meen dat je al goedkope panelen hebt die 1,5 euro per WP kosten. Dat houdt in dat een paneel van 300WP, 450 euro kost.

Maar dat zijn wel zoals eerder gezegd de goedkope panelen. Deze zijn minder efficient en daardoor vrij groot tov. hun opbrengst en gaan minder lang mee. Daarnaast heb je dan nog een omvormer nodig die al gauw een paar 100 euro kosten (even zoeken op internet naar zonnepaneel + omvormer) en heb je boven een bepaald wattage een aanpassing nodig aan de elektrische installatie van je huis. Dat kan dan evt. uitlopen op een nieuwe groepenkast en extra leiding aan moeten leggen vanaf de groepenkast naar de plek waart de omvormers hangen.

Overigens heeft het imho geen zin om in zonnepanelen te investeren als de opbrengsten je niet interesseren :') . Wat is dan wel de reden om die dingen op je dak te leggen? :? .
pi_99586268
Ik heb via de Wij willen zon actie uiteindelijk 12 multi-kristallijne panelen van 230 Wp, 164 cm x 99 cm x 5 cm.besteld.

Kosten voor 12 panelen, omvormer en montagemateriaal: ¤ 4485,58
BTW (19%) ¤ 852,26

Totaalprijs exclusief montage voor schuin pannendak ¤ 5337,84 (inclusief BTW)

We hebben bekeken dat het monteren ons ongeveer 1000 euro zal kosten. En da de panelen ons ongeveer 530 euro per jaar bespaard met de huidige prijzen.

Dus de TVT zal ongeveer 12 jaar zijn, als de energieprijzen zo stijgen zoals dat aangekondigd is zal het tussen de 9 en 10 jaar zijn.
[b]Op zaterdag 3 juni 2006 18:14 schreef Dirktator het volgende:[/b]
Zelden zoeen hendig sjieke OP meegemaakt! :D
[quote][b]Op woensdag 14 juni 2006 20:41 schreef Jeff1981 het volgende:[/b]
En met 2 handen heb je al een trio :P
pi_99586496
Voor mij is het naieve idealisme. Dit is echt zo'n dingetje, waar andere vrouwen als klein kind al wisten, wat voor trouwjurk ze willen en hoe hun kinderen genoemd zouden worden, ik eigenlijk kijk hoe ik minder energie kan verbruiken. Ik wil gewoon dat alle mogelijkheden die ons land minder afhankelijk maakt van andere landen benut worden. Ok zon is niet hetgeen wat we het meest hebben, maar het is iets.

Ik ben het met je eens, dat ik een korte weg zoek. Ik ga deze forum maar eens vanaf het begin lezen.
W. Groffen-Heijboer
  maandag 18 juli 2011 @ 09:42:46 #242
134944 Hi_flyer
Van alles te melden
pi_99610076
quote:
18 July 2011: Photvoltaic combo set: Thin film modules, inverter, mounting system. 1420 EUR / kWp.

Photovoltaic combo set with thin film panels (e.g. SUNGEN 100Wp), Inverter (Siemens, SMA oder Danfoss) and mounting system (German manufacture).

System design inclusive. Variable system sizes.

Price Example: 10kWp system 1.420,- EUR / kWp for roof parallel mounting.
Compleet systeem voor E1,42/Wp
Wauw.... :)
pi_99610413
quote:
0s.gif Op maandag 18 juli 2011 09:42 schreef Hi_flyer het volgende:

[..]

Compleet systeem voor E1,42/Wp
Wauw.... :)
Ex. BTW ;)
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
  maandag 18 juli 2011 @ 14:49:42 #244
188734 Revolution-NL
VOC Mentaliteit
pi_99619686
quote:
0s.gif Op zondag 17 juli 2011 16:18 schreef bleiblei het volgende:
Nou, dat schimmige valt best mee. Het merendeel is gewoon op internet te vinden en als je dit topic vanaf pagina 1 gelezen had, had je het belangrijkste al geweten waar je om vraagt. Kortom, als je je er in wil verdienen moet je daar wel moeite voor willen doen :) .

Maar om het je erg makkelijk te maken (voor den luie medemens).
Het is onmogelijk om een prijs te noemen voor een installatie. Het is net zo onzinnig zoals aangegeven door Erasmo als een antwoord op de vraag "hoeveel kost een auto".
Wat wel een enigszins bruikbaar uitgangspunt voor je zou kunnen zijn is hoeveel kost een WP gemiddeld.

Een WP staat voor Wattpiek en dat is de capaciteit van een paneel op een piekmoment.
Dwz. wanneer de volle zon recht op het paneel schijnt kan zo een paneel optimaal elektriciteit genereren. Dit is dus alleen op piekmomenten wat in Nederland geen uitgangspunt kan zijn van wat een paneel ook daadwerkelijk gaat leveren.

Aan een Wattpiek is echter wel een +/- bedrag te hangen. Ik meen dat je al goedkope panelen hebt die 1,5 euro per WP kosten. Dat houdt in dat een paneel van 300WP, 450 euro kost.

Maar dat zijn wel zoals eerder gezegd de goedkope panelen. Deze zijn minder efficient en daardoor vrij groot tov. hun opbrengst en gaan minder lang mee. Daarnaast heb je dan nog een omvormer nodig die al gauw een paar 100 euro kosten (even zoeken op internet naar zonnepaneel + omvormer) en heb je boven een bepaald wattage een aanpassing nodig aan de elektrische installatie van je huis. Dat kan dan evt. uitlopen op een nieuwe groepenkast en extra leiding aan moeten leggen vanaf de groepenkast naar de plek waart de omvormers hangen.

Overigens heeft het imho geen zin om in zonnepanelen te investeren als de opbrengsten je niet interesseren :') . Wat is dan wel de reden om die dingen op je dak te leggen? :? .
190WP Kingsun panelen van ¤1.60 zijn volgens mij echt niet veel slechter dan een Kyocera paneel.

quote:
0s.gif Op maandag 18 juli 2011 09:42 schreef Hi_flyer het volgende:

[..]

Compleet systeem voor E1,42/Wp
Wauw.... :)
:o, het gaat de laatste wel heel hard met de prijs

[ Bericht 11% gewijzigd door Revolution-NL op 18-07-2011 14:55:23 ]
  maandag 18 juli 2011 @ 22:53:13 #245
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_99642635
quote:
0s.gif Op zondag 17 juli 2011 14:51 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Ik pak gewoon een huishoudtrap en kijk op verschillende tijdstippen even voorzichtig over het randje. :o

(Pas rond 16:30uur begint er schaduw te vallen op het 'platte' dak. Nou dan zijn de meest productieve uren toch al achter de rug en daar vandaan is het een fluitje van een cent om de omvormers een eigen groep te geven, dus ik denk dat ik met dat dak als eerste ga beginnen met volleggen.)
Kan ook :P

Dan zou ik ze inderdaad op je garagedak leggen :)

quote:
0s.gif Op zondag 17 juli 2011 19:05 schreef Wanniewan het volgende:
Voor mij is het naieve idealisme. Dit is echt zo'n dingetje, waar andere vrouwen als klein kind al wisten, wat voor trouwjurk ze willen en hoe hun kinderen genoemd zouden worden, ik eigenlijk kijk hoe ik minder energie kan verbruiken. Ik wil gewoon dat alle mogelijkheden die ons land minder afhankelijk maakt van andere landen benut worden. Ok zon is niet hetgeen wat we het meest hebben, maar het is iets.

Ik ben het met je eens, dat ik een korte weg zoek. Ik ga deze forum maar eens vanaf het begin lezen.
Ik kan je alleen maar aanraden om eerst het verbruik terug te brengen en dan pas met panelen te beginnen.

quote:
0s.gif Op zondag 17 juli 2011 18:57 schreef oinkoink12 het volgende:
Ik heb via de Wij willen zon actie uiteindelijk 12 multi-kristallijne panelen van 230 Wp, 164 cm x 99 cm x 5 cm.besteld.

Kosten voor 12 panelen, omvormer en montagemateriaal: ¤ 4485,58
BTW (19%) ¤ 852,26

Totaalprijs exclusief montage voor schuin pannendak ¤ 5337,84 (inclusief BTW)

We hebben bekeken dat het monteren ons ongeveer 1000 euro zal kosten. En da de panelen ons ongeveer 530 euro per jaar bespaard met de huidige prijzen.

Dus de TVT zal ongeveer 12 jaar zijn, als de energieprijzen zo stijgen zoals dat aangekondigd is zal het tussen de 9 en 10 jaar zijn.
Puur uit interesse, heb je een Steca of Chint omvormer?

quote:
0s.gif Op maandag 18 juli 2011 09:42 schreef Hi_flyer het volgende:

[..]

Compleet systeem voor E1,42/Wp
Wauw.... :)
Heb je een linkje? Wel jammer van die ontzettend gruwelijke fout.
pi_99643120
quote:
0s.gif Op maandag 18 juli 2011 22:53 schreef Erasmo het volgende:
Heb je een linkje? Wel jammer van die ontzettend gruwelijke fout.
Hier: http://www.europe-solar.de/catalog/index.php?main_page=page_3

Maar dat zijn 'thin film' modules en die levensduur is volgens mij maar 15 a 20 jaar.

Verderop op die bladzijde (bij 23 juni) zie je wel Poly-modules staan van 220Wp voor 0,96 ex, dus 1,14/Wp incl. Reken daar voor een inverter 40 a 50ct/Wp bij en je bent al een heel end op de goede weg.
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
  maandag 18 juli 2011 @ 23:09:40 #247
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_99643572
quote:
0s.gif Op maandag 18 juli 2011 23:01 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Hier: http://www.europe-solar.de/catalog/index.php?main_page=page_3

Maar dat zijn 'thin film' modules en die levensduur is volgens mij maar 15 a 20 jaar.

Verderop op die bladzijde (bij 23 juni) zie je wel Poly-modules staan van 220Wp voor 0,96 ex, dus 1,14/Wp incl. Reken daar voor een inverter 40 a 50ct/Wp bij en je bent al een heel end op de goede weg.
Ah daar komt de aap uit de mouw :)

Maargoed ik zie tegenwoordig al regelmatig Chinese panelen voor onder de euro ex btw voorbij komen, moet je wel minimaal een palletje aanschaffen.
pi_99643753
quote:
0s.gif Op maandag 18 juli 2011 23:09 schreef Erasmo het volgende:
Ah daar komt de aap uit de mouw :)
De echte aap is nog dat dat de prijs per 10kWp is he... (en dan ook nog excl. BTW)

quote:
Maargoed ik zie tegenwoordig al regelmatig Chinese panelen voor onder de euro ex btw voorbij komen, moet je wel minimaal een palletje aanschaffen.
Yep. Maar ik ben niet moeilijk. Liever een pallet voor weinig, dan wat ik nodig heb voor net zoveel :D
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
  maandag 18 juli 2011 @ 23:16:40 #249
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_99643938
quote:
0s.gif Op maandag 18 juli 2011 23:12 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

De echte aap is nog dat dat de prijs per 10kWp is he... (en dan ook nog excl. BTW)

[..]

Yep. Maar ik ben niet moeilijk. Liever een pallet voor weinig, dan wat ik nodig heb voor net zoveel :D
Dat lijkt me eerder een tikfoutje.

Besef dan wel dat je zeg maar de Dacia onder de zonnepanelen hebt ;)
pi_99644010
quote:
0s.gif Op maandag 18 juli 2011 23:16 schreef Erasmo het volgende:
Dat lijkt me eerder een tikfoutje.
Nee, je begrijpt me verkeerd, die prijs per kWp geldt bij afname van minimaal 10kWp.

De prijs van de Poly panelen a 0,96 ex btw is niet verkeerd natuurlijk. (1,14 incl. btw/Wp)
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
  maandag 18 juli 2011 @ 23:19:09 #251
134944 Hi_flyer
Van alles te melden
pi_99644058
quote:
0s.gif Op maandag 18 juli 2011 23:16 schreef Erasmo het volgende:

[..]

Dat lijkt me eerder een tikfoutje.

Besef dan wel dat je zeg maar de Dacia onder de zonnepanelen hebt ;)
Als ze aan de normeringen voldoen, who cares. Het is nou niet zo dat er iets aan kapot kan gaan.
pi_99644112
quote:
0s.gif Op maandag 18 juli 2011 23:19 schreef Hi_flyer het volgende:
Als ze aan de normeringen voldoen, who cares. Het is nou niet zo dat er iets aan kapot kan gaan.
Niet helemaal juist, die 'thin film' modules hebben een 2 maal kortere levensduur als de POLY en MONO panelen.
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
  maandag 18 juli 2011 @ 23:25:16 #253
134944 Hi_flyer
Van alles te melden
pi_99644331
quote:
0s.gif Op maandag 18 juli 2011 23:20 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Niet helemaal juist, die 'thin film' modules hebben een 2 maal kortere levensduur als de POLY en MONO panelen.
Ik vraag me af of daar wel wat over bekend is. Toevallig werk ik veel met thin film silicium en heb ik een opstelling gemaakt om de degradatie te meten. Zonder teveel in detail te treden (is nog niet gepubliceerd) durf ik wel te stellen dat het met de degradatie wel snor zit.

Een groter nadeel van thin film is natuurlijk dat het rendement grofweg maar de helft is van wafer based cellen, waardoor je tweemaal zoveel dak nodig hebt....
pi_99644466
quote:
0s.gif Op maandag 18 juli 2011 23:25 schreef Hi_flyer het volgende:
Ik vraag me af of daar wel wat over bekend is. Toevallig werk ik veel met thin film silicium en heb ik een opstelling gemaakt om de degradatie te meten. Zonder teveel in detail te treden (is nog niet gepubliceerd) durf ik wel te stellen dat het met de degradatie wel snor zit.
Ik heb er niet aan gemeten of wat dan ook, maar dat is wel de gangbare verwachting als ik zo links en rechts rondlees. Bovendien kun je ook de normale panelen voor vrijwel die prijs krijgen (maar dan zonder bevestigingsmateriaal) dus ik zie het voordeel niet van die gok.
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
pi_99645139
quote:
0s.gif Op maandag 18 juli 2011 22:53 schreef Erasmo het volgende:


Puur uit interesse, heb je een Steca of Chint omvormer?

Volgens mij Chint
[b]Op zaterdag 3 juni 2006 18:14 schreef Dirktator het volgende:[/b]
Zelden zoeen hendig sjieke OP meegemaakt! :D
[quote][b]Op woensdag 14 juni 2006 20:41 schreef Jeff1981 het volgende:[/b]
En met 2 handen heb je al een trio :P
  dinsdag 19 juli 2011 @ 08:53:38 #256
134944 Hi_flyer
Van alles te melden
pi_99652972
quote:
0s.gif Op maandag 18 juli 2011 23:28 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Ik heb er niet aan gemeten of wat dan ook, maar dat is wel de gangbare verwachting als ik zo links en rechts rondlees. Bovendien kun je ook de normale panelen voor vrijwel die prijs krijgen (maar dan zonder bevestigingsmateriaal) dus ik zie het voordeel niet van die gok.
Ik zou het ook niet doen, simpelweg omdat het zoveel dakruimte inneemt. Het is sowieso de vraag of thin film echt door gaat breken of dat het zodra het succesvol wordt overschaduwd wordt door nieuwere technieken.
  dinsdag 19 juli 2011 @ 09:05:23 #257
58560 Oksel
Gezellig.
pi_99653145
Typisch Nederlands hier.. er wordt gekeken naar GOEDKOOP, in plaats van goede prijs/kwaliteit verhouding. Waarom denk je dat Chinese B-merken goedkoop zijn, terwijl ze een stuk minder massa hebben dan de Chinese A-merken? Heel simpel, er wordt bespaard op goedkope cellen, op het droogproces (na het lamineren) en op de afwerking.

Kingsun vergeljken met Kyocera is een Daihatsu Cuore vergelijken met een Toyota Landcruiser.

Goedkoop = duurkoop. Hetzelfde geldt voor de omvormer, overigens. En voor het montagemateriaal. Zo kun je de dakhaken van het montagemateriaal van WijWillenZon met je hand ombuigen. En goedkope Chinese bekabeling die over 10 jaar keihard is en afbrokkelt.

Qua terugverdienen is het heel simpel. Ga uit van 11-13 jaar met A-merken, compleet geinstalleerd. Investeringen vanaf 5000-6000 EUR. Met 15.000 EUR zet je je verbruik op nul, bij veel gezinnen.

En 1 ding is zeker; als je de komende 11-13 jaar elk jaar je geld aan Nuon / Essent geeft, heb je over 11-13 jaar niets. Stop je het in zonnepanelen heb je over 11-13 jaar je eigen installatie.
  Moderator dinsdag 19 juli 2011 @ 11:20:33 #258
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_99656149
Ik "lurk" regelmatig in dit topic zonder echt te posten; nu ligt ons dak in de zuid / zuidwestelijke richting, de hellingshoek is niet heel erg groot (beneden de 36 graden).

Over een jaar of vijf verwacht ik wel dat zonnepanelen in prijs dalen en in capaciteit omhoog zijn gegaan vanwege alle nieuwe technieken enzo ;) en dan wordt het in mijn ogen pas interesant om erin te gaan investeren. Binnenkort (+/- 1 į 1,5 jaar) wordt er in huize vonk het nodige aangepakt en er zijn dan ook mogelijkheden om vanaf de zolder leidingen te leggen naar de meterkast; waar dan later eventueel kabels door heen gelegd zouden kunnen worden voor eventuele toekomstige zonnepanelen :).

Als ik de omvormers op zolder installeer; aan hoeveel loze leidingen heb ik dan voldoende ?
Is het genoeg als ik bijvoorbeeld van de zolderverdieping twee of drie 3/4 leidingen naar de meterkast leg ? Puur om een beetje op de toekomst voorbereid te zijn.
pi_99656323
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 juli 2011 11:20 schreef Vonkenboer het volgende:

Als ik de omvormers op zolder installeer; aan hoeveel loze leidingen heb ik dan voldoende ?
Is het genoeg als ik bijvoorbeeld van de zolderverdieping twee of drie 3/4 leidingen naar de meterkast leg ? Puur om een beetje op de toekomst voorbereid te zijn.
Als je je omvormer(s) op zolder monteert kun je per aparte groep gewoon tot 3680W (16A) aan omvormers aansluiten. En om daaraan te komen heb je toch echt al behoorlijk wat panelen op je dak liggen. (daar heb je bv al 17 panelen van 220Wp a 1,65meter x 1 meter voor nodig, dus 28m2)

Beneden is het waarschijnlijk wel koeler dan op zolder (bij mij niet, stadsverwarming, die meterkast is altijd lekker op temp :P) wat weer beter is voor je omvormer(s)
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
  Moderator dinsdag 19 juli 2011 @ 11:36:22 #260
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_99656584
Beneden bij de meterkast is bij ons geen plaats om de omvormers kwijt te worden; daar is de kast eigenlijk gewoon te klein voor. Op zolder is echter wel plaats te maken !

Nu zullen ze natuurlijk idd. wel wat meer te lijden hebben op zolder; doordat die omvormers zelf ook vrij warm worden en de zolder natuurlijk niet de koelste plek is. Maar het zou toch niet zo gek gaan dat ik die dingen dan actief zou moeten gaan koelen ?

En 28m² is het dak nooit (of ik moet het dak van de buren ook gaan volzetten met zonnepanelen) ;)
pi_99657260
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 juli 2011 11:36 schreef Vonkenboer het volgende:
Maar het zou toch niet zo gek gaan dat ik die dingen dan actief zou moeten gaan koelen ?
Dat ligt aan de specs van de omvormer. Sommige beginnen bij 53grd al de output te knijpen, anderen pas bij 80 grd. Je hebt ze met passieve koeling, maar ook met actieve koeling (ben ik geen voorstander van, ik heb niet zoveel vertrouwen in die ingebouwde fans, die zou ik preventief elke 4 jaar zelf vervangen. :P)
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
  dinsdag 19 juli 2011 @ 12:05:29 #262
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_99657588
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 juli 2011 11:20 schreef Vonkenboer het volgende:
Ik "lurk" regelmatig in dit topic zonder echt te posten; nu ligt ons dak in de zuid / zuidwestelijke richting, de hellingshoek is niet heel erg groot (beneden de 36 graden).

Over een jaar of vijf verwacht ik wel dat zonnepanelen in prijs dalen en in capaciteit omhoog zijn gegaan vanwege alle nieuwe technieken enzo ;) en dan wordt het in mijn ogen pas interesant om erin te gaan investeren. Binnenkort (+/- 1 į 1,5 jaar) wordt er in huize vonk het nodige aangepakt en er zijn dan ook mogelijkheden om vanaf de zolder leidingen te leggen naar de meterkast; waar dan later eventueel kabels door heen gelegd zouden kunnen worden voor eventuele toekomstige zonnepanelen :).

Als ik de omvormers op zolder installeer; aan hoeveel loze leidingen heb ik dan voldoende ?
Is het genoeg als ik bijvoorbeeld van de zolderverdieping twee of drie 3/4 leidingen naar de meterkast leg ? Puur om een beetje op de toekomst voorbereid te zijn.
Valt wel mee hoor, qua rendementsverbetering zitten de huidige panelen al vrij dicht tegen het plafond, en qua kosten zullen ze ook niet zo superveel meer dalen. Bovendien loop je ook gewoon een hoop opbrengst mis, wat je nu allemaal van de grote maatschappijen betrekt.
Ik weet niet of je in loondienst werkt of een eigen bedrijf hebt maar bij dat laatste kan het zelfs heel aantrekkelijk worden, als je het slim speel betaal je geen btw en heb je ook nog EIA. Dan gaan er al behoorlijk al wat jaren terugverdientijd af!

Ik zou de omvormers sowieso op zolder hangen, anders krijg je weer zulke lange DC kabels. Twee kabels/groepen is zat, een voor de verbruikers op zolder(HR-ketel, verlichting) en eentje voor de omvormers. Tenzij je natuurlijk flink wat ga leggen maar dat is niet je intentie. Bespaar vooral niet op de kabeldiktes, vergeet niet dat er op een goede zomerdag zomaar een paar uur lang 1500W doorheen kan gaan.

quote:
0s.gif Op dinsdag 19 juli 2011 11:36 schreef Vonkenboer het volgende:
Beneden bij de meterkast is bij ons geen plaats om de omvormers kwijt te worden; daar is de kast eigenlijk gewoon te klein voor. Op zolder is echter wel plaats te maken !

Nu zullen ze natuurlijk idd. wel wat meer te lijden hebben op zolder; doordat die omvormers zelf ook vrij warm worden en de zolder natuurlijk niet de koelste plek is. Maar het zou toch niet zo gek gaan dat ik die dingen dan actief zou moeten gaan koelen ?

En 28m² is het dak nooit (of ik moet het dak van de buren ook gaan volzetten met zonnepanelen) ;)
Het koelingsprobleem valt simpel doch effectief op te lossen, neem een 12V computerfan een paar losse zonnecellen. Zo stel je automagisch koelingsvraag en stroomtoevoer 1:1 op elkaar af ;)
  Moderator dinsdag 19 juli 2011 @ 12:22:31 #263
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_99658116
Ik heb geen eigen bedrijf en werk dus gewoon in loondienst; aan de EIA aftrek heb ik niks en aan de btw is dus ook niks te veranderen :)

De hr ketel hangt niet op zolder, daar hangt alleen een lampje met een schakelaar en wandcontactdoos die aangesloten zijn op de elektra van de verdieping daaronder. Dus eigenlijk heb ik aan één 3/4 leiding vanaf de meterkast naar de zolder dus voldoende.
  dinsdag 19 juli 2011 @ 12:29:53 #264
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_99658352
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 juli 2011 12:22 schreef Vonkenboer het volgende:
Ik heb geen eigen bedrijf en werk dus gewoon in loondienst; aan de EIA aftrek heb ik niks en aan de btw is dus ook niks te veranderen :)

De hr ketel hangt niet op zolder, daar hangt alleen een lampje met een schakelaar en wandcontactdoos die aangesloten zijn op de elektra van de verdieping daaronder. Dus eigenlijk heb ik aan één 3/4 leiding vanaf de meterkast naar de zolder dus voldoende.
Het was dan ook slechts een praktijkvoorbeeld. Zolang je verbruikers en opwekkers maar gescheiden houdt conform 1010.
  Moderator dinsdag 19 juli 2011 @ 12:34:44 #265
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
  dinsdag 19 juli 2011 @ 12:38:25 #266
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_99658609
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 juli 2011 12:34 schreef Vonkenboer het volgende:
Dat was mij als elektricien zijnde al bekend ;):)
Uiteraard maar ik kan het niet laten het nog even te benadrukken voor de andere fokkertjes die hier lurken.

Het zou me bv niks verbazen als een aantal doehetzelfers gewoon hun WWZ-setje op een verbruikersgroep aansluiten.
  dinsdag 19 juli 2011 @ 13:30:59 #267
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_99660471
Dat mag toch tot x watt?
pi_99665581
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 juli 2011 13:30 schreef bleiblei het volgende:
Dat mag toch tot x watt?
Als ik het goed heb tot 2,25A. (Bij 230V dus 517Watt)
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
  donderdag 21 juli 2011 @ 20:52:41 #269
206580 Luxuria
It was love at first bite
pi_99766382
Ik werk bij een bedrijf dat zonnepanelen maakt en ontwikkelt. Jij ook denk ik? Heb het topic niet helemaal gelezen. Zo ja, bij welk bedrijf?
All she wants and needs is just a little taste..
pi_99766479
quote:
0s.gif Op donderdag 21 juli 2011 20:52 schreef Luxuria het volgende:
Ik werk bij een bedrijf dat zonnepanelen maakt en ontwikkelt. Jij ook denk ik? Heb het topic niet helemaal gelezen. Zo ja, bij welk bedrijf?
Aan wie vraag je dat? Aan mij of 1 van de andere deelnemers?
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
pi_99767349
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 juli 2011 12:05 schreef Erasmo het volgende:
Het koelingsprobleem valt simpel doch effectief op te lossen, neem een 12V computerfan een paar losse zonnecellen. Zo stel je automagisch koelingsvraag en stroomtoevoer 1:1 op elkaar af ;)
Een paar? Dat zijn er dan minimaal 24 aangezien een zonnecel ongeveer 0,5V oplevert. Gewoon een netadapter in combinatie met een tempsensor lijkt me een stuk efficienter. ;)
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
  donderdag 21 juli 2011 @ 21:26:32 #272
206580 Luxuria
It was love at first bite
pi_99767994
quote:
0s.gif Op donderdag 21 juli 2011 20:54 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Aan wie vraag je dat? Aan mij of 1 van de andere deelnemers?
Eigenlijk aan TS, maar jij en anderen mogen ook reageren als jullie bij zo'n bedrijf werken ;)
All she wants and needs is just a little taste..
pi_99768561
quote:
0s.gif Op donderdag 21 juli 2011 21:26 schreef Luxuria het volgende:
Eigenlijk aan TS, maar jij en anderen mogen ook reageren als jullie bij zo'n bedrijf werken ;)
Oh, aan Oksel? Geen idee. Maar wellicht komt hij dat zelf nog even melden.

Ik werk overigens niet voor een bedrijf in zonnepanelen. Het toeval wil wel dat ik vanavond (ja, echt!) nog een medewerker van een (niet nader te noemen) bedrijf aan mijn deur had staan die me wilde overtuigen van het nut van zonnepanelen en graag een offerte wilde uitbrengen.

Ik had 2 dagen geleden een folder van hen in de bus gehad, dus ze kwamen even klanten werven.

Mja, na een paar kritische vragen, verkoos hij toch maar om naar de buren te gaan. :D
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
  donderdag 21 juli 2011 @ 21:38:48 #274
58560 Oksel
Gezellig.
pi_99768639
Ik zit in de PV business ja. Op dit moment niet echt booming business vanwege de lage vraag, en het vele (goedkope) aanbod. Veel cowboys op de markt die voor 3 kwartjes lekkere goedkope troep bij je komen installeren.
pi_99769351
quote:
0s.gif Op donderdag 21 juli 2011 21:38 schreef Oksel het volgende:
Ik zit in de PV business ja. Op dit moment niet echt booming business vanwege de lage vraag, en het vele (goedkope) aanbod. Veel cowboys op de markt die voor 3 kwartjes lekkere goedkope troep bij je komen installeren.
Als iemand het goedkoper kan, wil dat natuurlijk niet gelijk zeggen dat het troep is. Je weet zelf ook wel dat de marge's op zonnepanelen de pan uit rezen. Dat kun je even volhouden, maar op een gegeven moment springen andere zakenmensen in dat gat. Dan kun je je aanpassen en eieren voor je geld kiezen, of je niet aanpassen en alles en iedereen de schuld geven.
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
  donderdag 21 juli 2011 @ 21:55:00 #276
206580 Luxuria
It was love at first bite
pi_99769548
Bij ons gaat het best lekker, in de eerste helft van dit jaar hebben we bijna 20 MW aan grootschalige PV-projecten gerealiseerd, en wij leveren ook echt hoge kwaliteit en zijn constant bezig met het verbeteren en vernieuwen van de producten.
All she wants and needs is just a little taste..
pi_99769793
quote:
0s.gif Op donderdag 21 juli 2011 21:55 schreef Luxuria het volgende:
Bij ons gaat het best lekker, in de eerste helft van dit jaar hebben we bijna 20 MW aan grootschalige PV-projecten gerealiseerd, en wij leveren ook echt hoge kwaliteit en zijn constant bezig met het verbeteren en vernieuwen van de producten.
Op naar de 20GW dan maar. ^O^

Er is ooit een energiebelasting ingevoerd om duurzame energie te kunnen subsidiėren... Wat denk je? Dat duurde maar 2 jaar ofzo, en de opbrengst kwam daarna nog maar ten dele ten goede aan duurzame energie. De energiebelasting bleef uiteraard wel geheel bestaan...
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
  donderdag 21 juli 2011 @ 22:38:44 #278
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_99771993
quote:
0s.gif Op donderdag 21 juli 2011 21:13 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Een paar? Dat zijn er dan minimaal 24 aangezien een zonnecel ongeveer 0,5V oplevert. Gewoon een netadapter in combinatie met een tempsensor lijkt me een stuk efficienter. ;)
Heb 2 cellen van 6 volt met een condensator er tussen, werkt prima en was voor 12 euro klaar(draadjes en condensator had ik al liggen).
pi_99772431
quote:
0s.gif Op donderdag 21 juli 2011 22:38 schreef Erasmo het volgende:
Heb 2 cellen van 6 volt met een condensator er tussen, werkt prima en was voor 12 euro klaar(draadjes en condensator had ik al liggen).
Dan heb je geen 2 cellen maar 2 paneeltjes van 6V. Dat kan wel, maar voor 12 euro koop ik ook 48Kwh. Een beetje 12 volt DC fan (9cm x 9cm) verbruikt 2,3W dus die kan daar 21.000 uur op draaien.

Voordeel bij jouw systeem is wel dat je het zo aan elkaar kan knopen, zonder verdere schakeling ertussen. Nadeel is dat bij schaduw op 6V je fan niet gaat draaien en er wel stroom doorheen loopt, nou geeft dat niets omdat die stroom toch niets kost, maar goed voor je fan is het niet.
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
  vrijdag 22 juli 2011 @ 23:01:34 #280
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_99819938
Laat me nou :6

Was ook meer een excuus om lekker te knutselen met spul uit de hobbydoos :P Heb trouwens nu een extra fan hangen voor het zolderraampje om de warmte af te voeren.
pi_99823024
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 juli 2011 23:01 schreef Erasmo het volgende:
Laat me nou :6

Was ook meer een excuus om lekker te knutselen met spul uit de hobbydoos :P Heb trouwens nu een extra fan hangen voor het zolderraampje om de warmte af te voeren.
Zo bedoel ik het ook niet, helemaal niet slecht bedacht zelfs.

Ik heb alleen al gauw de neiging om ergens een sensor in te stoppen :D Zo heb ik mijn HR-houtkachel ook gefinetuned met 2 tempsensoren, 12 fans en een processor om de fans traploos aan te sturen. Het resultaat is super, de woonkamer is razendsnel op temperatuur en er is nog maar weinig warmte die bij mij de schoorsteen uitgaat. (Maar dat mag niet te weinig zijn i.v.m. de trek en aanslagvorming, vandaar de processor die alles nauwkeurig in de gaten houdt)
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
  zaterdag 23 juli 2011 @ 00:28:22 #282
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_99824028
quote:
0s.gif Op donderdag 21 juli 2011 21:38 schreef Oksel het volgende:
Ik zit in de PV business ja. Op dit moment niet echt booming business vanwege de lage vraag, en het vele (goedkope) aanbod. Veel cowboys op de markt die voor 3 kwartjes lekkere goedkope troep bij je komen installeren.
Naja, dat laatste is natuurlijk een bullshit argument. Net als het geneuzel van een pagina of wat terug dat de beugels van merk x zo om te buigen waren. Joh, als die beugels gewoon 30 jaar blijven zitten is er niets aan de hand. Kwestie van goeie coating en minder materiaal. Heb liever beugels van RVS die lekker meebewegen dan heftige beugels van 10mm staal dat wegroest terwijl je erbij staat :P .
  zaterdag 23 juli 2011 @ 09:18:17 #283
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_99829653
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 juli 2011 00:02 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Zo bedoel ik het ook niet, helemaal niet slecht bedacht zelfs.

Ik heb alleen al gauw de neiging om ergens een sensor in te stoppen :D Zo heb ik mijn HR-houtkachel ook gefinetuned met 2 tempsensoren, 12 fans en een processor om de fans traploos aan te sturen. Het resultaat is super, de woonkamer is razendsnel op temperatuur en er is nog maar weinig warmte die bij mij de schoorsteen uitgaat. (Maar dat mag niet te weinig zijn i.v.m. de trek en aanslagvorming, vandaar de processor die alles nauwkeurig in de gaten houdt)
Mooi, mooi. Thuis hebben we een Barbas die dat gelukkig allemaal al automagisch kan alhoewel ik me moet inhouden om er geen stirling ventilator op te bouwen :P

quote:
0s.gif Op zaterdag 23 juli 2011 00:28 schreef bleiblei het volgende:

[..]

Naja, dat laatste is natuurlijk een bullshit argument. Net als het geneuzel van een pagina of wat terug dat de beugels van merk x zo om te buigen waren. Joh, als die beugels gewoon 30 jaar blijven zitten is er niets aan de hand. Kwestie van goeie coating en minder materiaal. Heb liever beugels van RVS die lekker meebewegen dan heftige beugels van 10mm staal dat wegroest terwijl je erbij staat :P .
Qua montagemateriaal voor schuin dak is clickfit gewoon koning.
  zondag 24 juli 2011 @ 19:49:28 #284
58560 Oksel
Gezellig.
pi_99889624
Het is voor particulieren moeilijk kwaliteit te onderscheiden, dus kijkt men naar prijs.
pi_99889714
quote:
0s.gif Op zondag 24 juli 2011 19:49 schreef Oksel het volgende:
Het is voor particulieren moeilijk kwaliteit te onderscheiden, dus kijkt men naar prijs.
Ja. En daar is niets mis mee.

Iedereen weet dat een Miele wasmachine veel langer meegaat dan een Indesit. En nu? Iedereen verplicht aan de Miele? Of een Mercedes ipv een Fiat Panda?

Zoveel mensen, zoveel budgetten, zoveel wensen...
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
  zondag 24 juli 2011 @ 20:30:58 #286
58560 Oksel
Gezellig.
pi_99891715
In dat geval maakt men bewust de keus, en weet men dat de kans dat de Indesit eerder kapot gaat groter is dan bij de Miele. Bij zonnepanelen koopt men onbewust een Indesit, terwijl men een Miele zou willen omdat het 30 jaar mee moet gaan.
  zondag 24 juli 2011 @ 20:39:55 #287
350622 Skippy_ball
Wear suncreen!
pi_99892263
Trek je met zonnedekken nou niet ontzettend veel koperdieven naar je huis toe? Er zit namelijk nogal wat bedrading bij!
Disclaimer: bovenstaande tekst kan meningen bevatten welke voor feiten aangezien kunnen worden. De auteur is niet aansprakelijk voor schade in enige vorm die is ontstaan uit de interpretatie en het daar naar handelen door de lezer.
pi_99892503
quote:
0s.gif Op zondag 24 juli 2011 20:30 schreef Oksel het volgende:
In dat geval maakt men bewust de keus, en weet men dat de kans dat de Indesit eerder kapot gaat groter is dan bij de Miele. Bij zonnepanelen koopt men onbewust een Indesit, terwijl men een Miele zou willen omdat het 30 jaar mee moet gaan.
Nou, qua levensduur zal het bij PV panelen elkaar niet zo veel ontlopen. (Maar als jij harde bronnen hebt die het tegendeel bewijzen dan graag)

Wel een beetje qua opbrengst aan Wp per m2 (feitelijk niet echt interessant, de prijs per Wp is veel interessanter) en wellicht qua warmtegevoeligheid (als in verminderde opbrengst bij hogere temperaturen) en wellicht in rendementsverlies na 20 jaar (maar als die dingen dan toch al lang terugverdiend zijn: Who care's?)

Tel daarbij op dat wat jij wellicht een A-merk noemt, ook nog geen 25 jaar zichzelf heeft bewezen en misschien zelfs wel korter meegaat dan wat jij op dit moment een B-merk noemt.

Als ik moet kiezen tussen een B-merk a 1,15Wp of een A-merk a 2,10Wp dan weet ik het wel, die 5 jaar terugverdientijd steek ik gelijk in mijn zak.
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
pi_99893432
quote:
0s.gif Op zondag 24 juli 2011 20:39 schreef Skippy_ball het volgende:
Trek je met zonnedekken nou niet ontzettend veel koperdieven naar je huis toe? Er zit namelijk nogal wat bedrading bij!
Hoe kom je daarbij? 1 paneel is al meer waard dan alle bekabeling die eronder zit bij de koperboer oplevert...

(Even uitgegaan van een normaal huisdak wat vol ligt met gangbare panelen)
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
  zondag 24 juli 2011 @ 21:39:33 #290
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_99895916
quote:
0s.gif Op zondag 24 juli 2011 20:39 schreef Skippy_ball het volgende:
Trek je met zonnedekken nou niet ontzettend veel koperdieven naar je huis toe? Er zit namelijk nogal wat bedrading bij!
Valt vies tegen, het zijn allemaal kleine draadjes tussen de junction boxen, alleen de eerste en laatste in de string zijn wat langer. Maar dan zal het alsnog misschien 10 meter per huis zijn?
  maandag 25 juli 2011 @ 08:31:46 #291
134944 Hi_flyer
Van alles te melden
pi_99911444
quote:
0s.gif Op zondag 24 juli 2011 21:39 schreef Erasmo het volgende:

[..]

Valt vies tegen, het zijn allemaal kleine draadjes tussen de junction boxen, alleen de eerste en laatste in de string zijn wat langer. Maar dan zal het alsnog misschien 10 meter per huis zijn?
En dat is voornamelijk zilver....
  maandag 25 juli 2011 @ 10:29:18 #292
58560 Oksel
Gezellig.
pi_99913534
quote:
0s.gif Op zondag 24 juli 2011 20:43 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Nou, qua levensduur zal het bij PV panelen elkaar niet zo veel ontlopen. (Maar als jij harde bronnen hebt die het tegendeel bewijzen dan graag)

Wel een beetje qua opbrengst aan Wp per m2 (feitelijk niet echt interessant, de prijs per Wp is veel interessanter) en wellicht qua warmtegevoeligheid (als in verminderde opbrengst bij hogere temperaturen) en wellicht in rendementsverlies na 20 jaar (maar als die dingen dan toch al lang terugverdiend zijn: Who care's?)

Tel daarbij op dat wat jij wellicht een A-merk noemt, ook nog geen 25 jaar zichzelf heeft bewezen en misschien zelfs wel korter meegaat dan wat jij op dit moment een B-merk noemt.

Als ik moet kiezen tussen een B-merk a 1,15Wp of een A-merk a 2,10Wp dan weet ik het wel, die 5 jaar terugverdientijd steek ik gelijk in mijn zak.
A-merk 1,35 / Wp, B-merk 1,10 ;) Dat is het verschil tegenwoordig. Verkoop. Ex. BTW.

Verder is de kans dat een paneel kapot gaat natuurlijk verwaarloosbaar. Maar als het gebeurt, en je hebt een paneel uit een of ander achteraf assemblatiefabriekje die al 3 jaar niet meer bestaat.. waar ga je dan heen met je garantie? Pak je een A-merk die 1500Mw / jaar produceert.. is de kans groter dat het nog bestaat. En de meerprijs voor A - B is verwaarloosbaar. Je hebt het over 1000 - 2000 EUR extra voor een Miele, op een installatie van 8000 EUR. Zeg maar 1-2 jaar langere TVT.
pi_99915194
Ik ben eigenlijk wel benieuwd wat de mogelijkheden zijn voor ons om het platte garagedak te voorzien van zonnepanelen.
Heb al flink wat in dit topic gelezen maar ben redelijk "groen" :D op het gebied van zonne energie en vraag me af wat de opbrengst (en installatiekosten) zou kunnen zijn van een opstelling op onze garage.

De afmeting is 6m x 2,90m

Iemand die me hierbij van goede raad wil voorzien? Ik heb in Sketchup een simulatie van de zonnemomenten alleen verschilt dat uiteraard per maand dus die heb ik nog niet uitgewerkt. ^O^



  maandag 25 juli 2011 @ 11:45:27 #294
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_99915679
Waar ligt je garagedak op?
pi_99915744
Dat is wel een goede! Houten balken om de 40/50 cm, hoe dik en hoog ze precies zijn durf ik even niet te zeggen.

Ik zal het vanavond eens meten!
  maandag 25 juli 2011 @ 11:48:21 #296
58560 Oksel
Gezellig.
pi_99915784
Als de lange kant de zuidkant is, is het mogelijk. Anders wordt het allemaal gerommel in de marge. Ik ga ervan uit dat de lange kant de zuidkant is, anders zou je namelijk wel de achterkant gebruiken neem ik aan?

2 rijtjes van 3 panelen, meer past er niet op. Denk aan 1200 kWh / jaar opbrengst. Investering tussen de 4000-5000 EUR.
  maandag 25 juli 2011 @ 11:58:25 #297
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_99916117
quote:
0s.gif Op maandag 25 juli 2011 11:47 schreef ae-er het volgende:
Dat is wel een goede! Houten balken om de 40/50 cm, hoe dik en hoog ze precies zijn durf ik even niet te zeggen.

Ik zal het vanavond eens meten!
Ik bedoel de oriėntatie :P
pi_99916390
@ Erasmo: Lol :') |:(

De zijkant van het huis waar de garage ligt is inderdaad op het zuiden, het schuine dak is geen optie ivm een dakkapel.

Als ik dus uitga van een investering van ¤ 4500,- en een opbrengst van ¤ 275 pj kom ik op een tvt van ongeveer 16 jaar.
Misschien moeten we maar eens gaan informeren bij de gemeente of ze nog iets in het subsidiepotje hebben zitten.

Edit: Nou dat was snel bekeken, de pot is helaas al leeg

[ Bericht 5% gewijzigd door ae-er op 25-07-2011 12:12:33 ]
pi_99916829
quote:
0s.gif Op maandag 25 juli 2011 10:29 schreef Oksel het volgende:
A-merk 1,35 / Wp, B-merk 1,10 ;) Dat is het verschil tegenwoordig. Verkoop. Ex. BTW.
Ik kan B-merk kopen voor 0,96 per Wp excl BTW (hoewel B-merk, komt wel uit China, maar via een grote duitse leverancier, en die zal ook niet achterlijk zijn qua inkoop)

quote:
Verder is de kans dat een paneel kapot gaat natuurlijk verwaarloosbaar.
Daar ga ik ook vanuit. En als het dan gebeurt, och wat is het probleem? Op een installatie van 2500Wp heb ik dan 1100,- voordeel, dus zeg ruim 3 panelen gratis. Dan moeten er dus 3 defect raken wil ik duurder uit gaan komen.
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
  maandag 25 juli 2011 @ 12:20:55 #300
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_99916843
quote:
0s.gif Op maandag 25 juli 2011 12:05 schreef ae-er het volgende:
@ Erasmo: Lol :') |:(

De zijkant van het huis waar de garage ligt is inderdaad op het zuiden, het schuine dak is geen optie ivm een dakkapel.

Als ik dus uitga van een investering van ¤ 4500,- en een opbrengst van ¤ 275 pj kom ik op een tvt van ongeveer 16 jaar.
Misschien moeten we maar eens gaan informeren bij de gemeente of ze nog iets in het subsidiepotje hebben zitten
Ok dat is goed. Hoe groot is de dakkapel? Het hoeft opzich geen probleem te zijn om ze er op of omheen te leggen.

Nu moet je spul op een platdak officieel wel op enige afstand van de rand zetten, in de praktijk zal dat niet zo'n probleem zijn maar met een boze buur of een overijverige ambtenaar kun je flink gezeik krijgen als je ze strak tegen de rand hebt staan. Vuistregel is trouwens dat je bij panelen op platte daken een paneelbreedte afstand houd om te voorkomen dat ze in elkaars weg zitten, dus dat gaat sowieso krap worden met 2 rijen. Maar gelukkig ben je handig genoeg om een sketchup in elkaar te knutselen dus dat kun je prima simuleren :)
  maandag 25 juli 2011 @ 12:31:28 #301
58560 Oksel
Gezellig.
pi_99917187
quote:
0s.gif Op maandag 25 juli 2011 12:20 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Ik kan B-merk kopen voor 0,96 per Wp excl BTW (hoewel B-merk, komt wel uit China, maar via een grote duitse leverancier, en die zal ook niet achterlijk zijn qua inkoop)

[..]

Daar ga ik ook vanuit. En als het dan gebeurt, och wat is het probleem? Op een installatie van 2500Wp heb ik dan 1100,- voordeel, dus zeg ruim 3 panelen gratis. Dan moeten er dus 3 defect raken wil ik duurder uit gaan komen.
Daar koop je A-merken voor. Chinees. Suntechjes, JA-Solar, Yingli. Die zitten al < 1,00 EUR. JA-Solar is trouwens een kutpaneel, erg slap. Scheuten Taiwan doet het ook wel leuk, inkoop 1,15 ofzo. B-merken ga je naar 0,90 EUR. Of nog lager.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')