abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_89515176
quote:
1s.gif Op zaterdag 4 december 2010 13:25 schreef seasushi het volgende:
k heb laatst een sontagstufen gemaakt. ( hier, vlak bij duitsland, waar ze vele broodmixen hebben) Daar moest een ei en melk in ipv water. Kan dit ook bij volkoren of meergranenmeel?

Ik ben het nu wel uit aan het proberen, maar krijg inmiddels twijfels over de goede afloop :')
Van melk+ei wordt de smaak in ieder geval wat voller dan van water. Of het verder iets uitmaakt betwijfel ik.
  zaterdag 4 december 2010 @ 13:50:04 #202
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_89515326
quote:
1s.gif Op zaterdag 4 december 2010 13:25 schreef seasushi het volgende:
k heb laatst een sontagstufen gemaakt. ( hier, vlak bij duitsland, waar ze vele broodmixen hebben) Daar moest een ei en melk in ipv water. Kan dit ook bij volkoren of meergranenmeel?

Ik ben het nu wel uit aan het proberen, maar krijg inmiddels twijfels over de goede afloop :')
Het kan uiteraard wel met volkoren, maar waarom zou je? Een Stuten is een heel fijn brood, een cake haast, waarom zou je die volkoren willen maken? Of ben je iemand die ook croissants volkoren wil?
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_89515472
quote:
1s.gif Op zaterdag 4 december 2010 13:40 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Bedoel je niet Sonntagsstuten?
:@ hmmm, maar met een half oog in de donkere voorraadkast gekeken... Je hebt gelijk.
Grote talenten weten wanneer ze moeten stoppen
pi_89515513
Het is uit de oven :o

Hopelijk is hij gaar vanbinnen, maar ik ben bang dat hij verband als ik hem er langer in laat staan... Ik heb net even geprikt met een satestokje en er kwam niks mee naar boven :) Of werkt dat alleen bij cakes? :D
pi_89515579
quote:
1s.gif Op zaterdag 4 december 2010 13:50 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Het kan uiteraard wel met volkoren, maar waarom zou je? Een Stuten is een heel fijn brood, een cake haast, waarom zou je die volkoren willen maken? Of ben je iemand die ook croissants volkoren wil?
Integendeel.... Croissants moeten croissants zijn.!

Was alleen benieuwd of je ook een cakeachtige structuur in zo'n heavy brood kon krijgen. De vorige meergranen was wat compact geworden, dus nu een experiment.
Vooralsnog lijkt het aardig te rijzen
pi_89515873
Ok, ik ben te ongeduldig om hem af te laten koelen :D Maar hij is perfect *O*

Heel zacht en luchtig en lekkere pitjes erdoor :9
  zaterdag 4 december 2010 @ 14:22:22 #207
16266 MissHobje
Dat zou ik ook zeggen!
pi_89516378
quote:
1s.gif Op donderdag 2 december 2010 18:39 schreef stavromulabeta het volgende:

[..]

Je kunt zelfs brood bakken in een gietijzeren pan.
[ afbeelding ]
Ik doe niet anders met dat no kneed deeg :D
En met stevigere deegsoorten in vorm kneden of een bakblik :)
[b]Hobbelicious is back!
[/b]
pi_89544686
speculaas/rozijnen brood met een vulling van abrikozen-honing-kaneel 'spijs'. Erg sinterklaasachtig en lekker :) (slechte foto's, daglicht is zeldzaam.....)

zondag 5 december 2010 @ 11:38:55 #209
45206 Pietverdriet
pi_89544771
quote:
1s.gif Op zaterdag 4 december 2010 11:00 schreef Pietverdriet het volgende:
Ga zometeen een brood maken om een gist uit te proberen. Heb een wijngist voor witte wijn gekregen van een wijnmaker. Los dit op in water met wat suiker en wat azijn (deze gist schijnt het beter te doen in een zuur milieu) en maak dan een brood met bloem en wat zout.
Gaat me puur om te kijken wat het effect is van dit soort gist op de smaak van het brood. Normale broodgisten zijn heel er productief in het maken van veel gas zodat het brood super snel rijst. Echter, dat heeft als nadeel dat de smaak niet goed kan ontwikkelen en dat is de reden waarom het meeste brood dat je koop vrij smakeloos is. Je kan met prefermenten of poolish dit oplossen en veel smaakvoller brood krijgen. Wil kijken wat dit gist voor een effect geeft en of het nog beter geschikt is om prefermenten mee te maken.
Heb ook wel eens most (fermenterende wijn, een federweisser) gebruikt als basis voor een brood. Deed er toen er lang over om te rijzen maar de smaak was okay
Broodsmaak was aardig, niet bijzonder, maar het wilde niet echt rijzen. volgende keer gebruik ik het als preferement
pi_89545231
Er staat weer een volkorenmengsel met zonnebloemzaden te rijzen (half pak wat ik nog had liggen) :9
We hebben de smaak te pakken en kopen helemaal geen kantenklaarbrood meer :D
pi_89545882
ei en melk in een meergranenbrood heeft geen meerwaarde. Best lekker, maar ik had het ei beter kunnen bakken en erop leggen, en het glas melk erbij drinken
pi_89548561
Ik vind die speculaas/jamdingesherrie broodjes hierboven er erg lekker uitzien trouwens. Ik hou niet van de echte spijs, dit ziet er prima uit ^O^
  zaterdag 11 december 2010 @ 19:50:55 #213
52575 Schranseman
Heeft altijd honger
pi_89811813
Vandaag een kilo meel gehaald bij de plaatselijk molen. Nog nooit brood gemaakt in de oven (wel een keer een pakje koopmans op de BBQ), dus ben benieuwd. Kreeg er 2 pakjes Dokter Oetker gist bij. Is dat wat?
Schranseman heeft honger en vertelt erover op http://www.brambbq.nl
  zaterdag 11 december 2010 @ 19:59:44 #214
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_89812120
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 december 2010 19:50 schreef Schranseman het volgende:
Vandaag een kilo meel gehaald bij de plaatselijk molen. Nog nooit brood gemaakt in de oven (wel een keer een pakje koopmans op de BBQ), dus ben benieuwd. Kreeg er 2 pakjes Dokter Oetker gist bij. Is dat wat?
Valt prima mee te werken. Als je morgen er brood van wilt bakken is het wijs om vandaag al wat voorbereiding te doen, voor tips en recepten kun je even in de startpost kijken.
pi_89814002
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 december 2010 19:50 schreef Schranseman het volgende:
Leuk ^O^ Wij halen ook altijd meel bij de molen :9
Meestal is de verhouding : 500 gr. meelmix 8 gram droge gist 300 ml lauwwarm water
Kneden, anderhalf tot 2 uur rijzen, kneden, nog ruim een uur rijzen, dan 40 min op 220gr. in de oven

Succes verzekerd, kijk maar, hij is net klaar :9

zaterdag 11 december 2010 @ 21:33:19 #216
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_89815409
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 december 2010 20:57 schreef Bluezz het volgende:

[..]

Leuk ^O^ Wij halen ook altijd meel bij de molen :9
Meestal is de verhouding : 500 gr. meelmix 8 gram droge gist 300 ml lauwwarm water
Kneden, anderhalf tot 2 uur rijzen, kneden, nog ruim een uur rijzen, dan 40 min op 220gr. in de oven

Succes verzekerd, kijk maar, hij is net klaar :9

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
En hij smaakt echt heerlijk, dat maisbroodje. :9~
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
pi_89817724
Vandaag een tweede test gedaan voor een kerstbrood. Vorige zat 150gr rozijnen en 150 gr krenten in, deze zit 150gr rozijnen en 50gr krenten in met als extraatje 50gr kersen.
Enige minpuntje is dat deze wat slapjes geworden is, de bovenste korst is echt helemaal goed, maar de onderkant van het brood is wat aan de zachte kant en valt wat vlug uit elkaar.

Bij het verkassen van het deeg uit de kneedkom naar de bakvorm was het al erg slap. Heb het idee dat er teveel vocht in zat. Volgende test dus de rozijnen/krenten niet laten wellen.

Foto's komen morgen wel :)
pi_89831453
Iemand hier receptjes of lekkere linkjes voor een echt lekker vijgenbroodje wat bij kaas gegeten gaat worden? :9
pi_89832691
Deze ziet er lekker uit.
Niet alleen vijgen trouwens.
Heb het zelf niet geprobeerd hoor, kan niet vertellen hoe t smaakt.
Kletzenbrot is wel lekker met /bij kaas.

http://www.chefkoch.de/rezepte/22251005642960/Kletzenbrot.html
pi_89834617
quote:
1s.gif Op zondag 12 december 2010 14:26 schreef kabouter.muts het volgende:
Deze ziet er lekker uit.
Niet alleen vijgen trouwens.
Heb het zelf niet geprobeerd hoor, kan niet vertellen hoe t smaakt.
Kletzenbrot is wel lekker met /bij kaas.

http://www.chefkoch.de/rezepte/22251005642960/Kletzenbrot.html
1. ik kan geen duits lezen :D
2. googlen kunnen we allemaal ;)

Ik wil ervaringsrecepten snappu :P
pi_89834725
quote:
1s.gif Op zondag 12 december 2010 13:48 schreef Bluezz het volgende:
Iemand hier receptjes of lekkere linkjes voor een echt lekker vijgenbroodje wat bij kaas gegeten gaat worden? :9
goeie ^O^ daar ben ik ook naar op zoek voor kerst :9
Ja doei.
pi_89834798
Hier staat witbrood met ongeveer een heel potje pesto te rijzen tot hij straks de oven in kan ^O^ Voor bij de kaasfondue vanavond :9
pi_89834844
oh, en hier staat ciabattadeeg te rijzen nu :9 O+
Ja doei.
pi_89841126
Het brood was errug lekker, maar de volgende keer mag er meer pesto in :9
pi_89842212
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 december 2010 22:39 schreef Freddeh het volgende:
Vandaag een tweede test gedaan voor een kerstbrood. Vorige zat 150gr rozijnen en 150 gr krenten in, deze zit 150gr rozijnen en 50gr krenten in met als extraatje 50gr kersen.
Enige minpuntje is dat deze wat slapjes geworden is, de bovenste korst is echt helemaal goed, maar de onderkant van het brood is wat aan de zachte kant en valt wat vlug uit elkaar.

Bij het verkassen van het deeg uit de kneedkom naar de bakvorm was het al erg slap. Heb het idee dat er teveel vocht in zat. Volgende test dus de rozijnen/krenten niet laten wellen.

Foto's komen morgen wel :)
Belofte maakt schuld dus hier zijn ze. Volgende ronde dus minder vocht er bij, en er komt dan zelf gemaakt amandelspijs in :9~

pi_90509298
Nou, er ligt er weer eentje te rijzen in de oven. Ik zal wel ietsjes later naar bed gaan vanavond, gezien het nog een half uur moet rijzen, daarna nog een half uur bakken en daarna wil ik nog een lekker plakje proeven uiteraard ;)
Als het lekker is gooi ik de ingredienten wel online.
pi_90514386
Nou, hij is dus erg lekker, maar ik vind de korst iets te knapperig terwijl de binnenkant iets te zacht is. En hij is iets te zout. Al doende leert men, dus dit recept kan ik wel wat aanpassen :)

235gr volkorenmeel
235gr bloem
30gr grove havermoutvlokken (+ wat extra voor er bovenop)
2tl zout
7gr gist
1el stroop
2el honing
100ml water
200ml melk
25ml zonnebloemolie

Behalve de smaak is hij dus gebakken in een cakeblik omdat ik nog niet in het bezit ben van een broodbakblik. Komt vanzelf, maar voor nu voldoet het cakeblik ook.

Vraagjes:
1. Hoe krijg ik de korst iets minder knapperig?
2. Hoe krijg ik de binnenkant wat steviger (zijn de 'vlekken' aan de binnenkant trouwens gevolg van teveel olie?)?

pi_90515398
Mss de honing/stroop wat die vlekken maakt en het geheel er wat papperig uit laat zien :?
pi_90525693
quote:
Op maandag 27 december 2010 22:36 schreef Freddeh het volgende:
Nou, hij is dus erg lekker, maar ik vind de korst iets te knapperig terwijl de binnenkant iets te zacht is.
De knapperigheid van de korst wordt door heel veel factoren beïnvloed, waaronder de temperatuur, het vochtgehalte van het deeg, de luchtvochtigheid in de oven en de luchtcirculatie in de oven. Maar je zou de volgende keer kunnen proberen om het brood bij een iets lagere stand te bakken (10 graden minder moet meer dan genoeg zijn). Dan wordt de korst minder snel knapperig en de binnenkant van het brood gelijkmatiger verwarmd.
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
pi_90526887
quote:
1s.gif Op maandag 27 december 2010 22:57 schreef Bluezz het volgende:
Mss de honing/stroop wat die vlekken maakt en het geheel er wat papperig uit laat zien :?
Nee, ik heb de stroop/honing opgelost in het water/melk en dat zit dus volledig gelijkmatig verdeeld door het brood. Het geeft het brood een iets gelige kleur, maar die vlekken blijf ik wel apart vinden.
quote:
1s.gif Op dinsdag 28 december 2010 07:03 schreef stavromulabeta het volgende:

[..]

De knapperigheid van de korst wordt door heel veel factoren beïnvloed, waaronder de temperatuur, het vochtgehalte van het deeg, de luchtvochtigheid in de oven en de luchtcirculatie in de oven. Maar je zou de volgende keer kunnen proberen om het brood bij een iets lagere stand te bakken (10 graden minder moet meer dan genoeg zijn). Dan wordt de korst minder snel knapperig en de binnenkant van het brood gelijkmatiger verwarmd.
Ik had hem nu op 200C gebakken een half uur lang, volgende keer probeer ik hem wel op 180C dan :)
  dinsdag 28 december 2010 @ 09:36:29 #231
52575 Schranseman
Heeft altijd honger
pi_90526974
Voor het eerst een brood gebakken in de oven:

Beetje brakke telefoonfoto, maar ik had de camera niet bij de hand.

Hij was erg lekker. Omdat het de eerste keer was het basisrecept uit het OP gevolgd.
Schranseman heeft honger en vertelt erover op http://www.brambbq.nl
pi_90533501
Foto is geen link :)
pi_90549081
quote:
Op dinsdag 28 december 2010 09:32 schreef Freddeh het volgende:

[..]

Nee, ik heb de stroop/honing opgelost in het water/melk en dat zit dus volledig gelijkmatig verdeeld door het brood. Het geeft het brood een iets gelige kleur, maar die vlekken blijf ik wel apart vinden.

[..]

Ik had hem nu op 200C gebakken een half uur lang, volgende keer probeer ik hem wel op 180C dan :)
200 C vind ik al vrij koel. Weet je wel zeker dat de temperatuur van je oven enigszins klopt en dat je de gril niet aan hebt staan?
pi_90549515
quote:
1s.gif Op dinsdag 28 december 2010 19:23 schreef stavromulabeta het volgende:

[..]

200 C vind ik al vrij koel. Weet je wel zeker dat de temperatuur van je oven enigszins klopt en dat je de gril niet aan hebt staan?
Weet ik helemaal zeker :Y De vorige 3 broden heb ik op 220C gebakken en die korsten werden zo zwart als... nevermind. Maar de binnenkant bleef dus half gaar terwijl de buitenkant al richting verbranden ging.
  donderdag 30 december 2010 @ 11:50:08 #235
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_90621413
Vergeten de bakplaat in te vetten :')

donderdag 30 december 2010 @ 12:18:27 #236
45206 Pietverdriet
pi_90622610
quote:
1s.gif Op donderdag 30 december 2010 11:50 schreef Erasmo het volgende:
Vergeten de bakplaat in te vetten :')

[ afbeelding ]
Maar wel een bakblik van de Aldi zie ik
:P
Ik gebruik trouwens keukenpapier
pi_90625821
quote:
1s.gif Op donderdag 30 december 2010 12:18 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Keukenpapier of bakpapier?
pi_90670204
voor vanavond om lekkere hapjes op te doen. Foto van doorsnede volgt :)

vrijdag 31 december 2010 @ 11:58:50 #239
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_90670342
quote:
1s.gif Op donderdag 30 december 2010 12:18 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Schuldig :P

Aldi heeft vaak prima keukenspullen :)
  vrijdag 31 december 2010 @ 14:50:51 #240
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_90677331
Ben nu ook bezig met een stokbrood, maar moet die ook 40 minuten @ 180* of wat korter?
pi_90687503
doe die van mij altijd op 230 graden - 25 min.
lekker broodje joh... hmmm :P

pi_90692361
Dat ziet er prachtig luchtig uit zeg :9
Receppie?
pi_90693441
Misschien niet echt brood, maar ben op oudejaarsavond toch nog even aan de slag gegaan met een aantal bagels. Voor het eerst, nog niet eerder bagels gemaakt en ben erg benieuwd wat er uit komt. Het deeg ging in ieder geval prima en idioot snel gewoon :)
Over 25 minuten verder met het vormen en nog eens rijzen. Daarna koken, de oven in en smullen maar ;) (hoop ik...)
pi_90693640
quote:
Op vrijdag 31 december 2010 22:28 schreef Freddeh het volgende:
Misschien niet echt brood, maar ben op oudejaarsavond toch nog even aan de slag gegaan met een aantal bagels. Voor het eerst, nog niet eerder bagels gemaakt en ben erg benieuwd wat er uit komt. Het deeg ging in ieder geval prima en idioot snel gewoon :)
Over 25 minuten verder met het vormen en nog eens rijzen. Daarna koken, de oven in en smullen maar ;) (hoop ik...)
Zegguh, heb jij op oudejaarsavond niet iets beters te doen dan brood te bakken en te fokken? ;)
pi_90693722
Haha, nee. Dit jaar eventjes rust. Heb morgen alweer een verjaardag met heel de familie, dus die wens ik dan allemaal wel een goed 2011 toe ;)
Nu ondertussen maar een filmpje kijken tot het rijzen klaar is en dan weer verder.
pi_90696983
Eerste post en eerste (mis?)baksel van het nieuwe jaar ;)

Zoals je ziet zijn ze niet zo perfect bruin als ze hadden moeten zijn. Over een uurtje of 7 proef ik wel of ze goed gelukt zijn verder.
Ze ruiken in ieder geval erg goed. Heb er 2 met kaas, 3 met sesamzaadjes en 1 zonder topping want m'n dochtertje houdt niet van vieze handjes :')
pi_90772276
Nou, mijn eerste experimentje van dit jaar :9 Een kilo meergranenmeel van de lokale molen, omgevormd tot drie kleine broodjes:

Leuk om te doen :9 Volgende keer iets meer tijd voor uittrekken :Y) Proeven komt zometeen als ze een tikkie zijn afgekoeld :D
"We need to learn to set our course by the stars, not by the light of every passing ship." - Omar N. Bradley
pi_90772337
zien er mooi uit! _O_
Ja doei.
pi_90772427
quote:
1s.gif Op zondag 2 januari 2011 23:23 schreef motorbloempje het volgende:
zien er mooi uit! _O_
Ja. Was ik ook al verbaasd over :o Ik ben zo benieuwd he *O* Naar de smaak that is. En de geur in huis :9
"We need to learn to set our course by the stars, not by the light of every passing ship." - Omar N. Bradley
  zondag 2 januari 2011 @ 23:43:41 #250
150677 PKfotografie
www.fotobijbestellen.com
pi_90773433
maak je ook een foto van de doorsnede?

wil eens zien hoe luchtig ze zijn geworden
pi_90773793
quote:
1s.gif Op zondag 2 januari 2011 23:43 schreef PKfotografie het volgende:
maak je ook een foto van de doorsnede?

wil eens zien hoe luchtig ze zijn geworden
Andere keer :P Nu geen zin meer. De smaak is wel errug goed zeg :9
pi_90785508
@PK: brood is vrij compact geworden. Volgende keer misschien iets meer kneden en meer laten rijzen. Smaak is echt heerlijk :9 Ik heb er een eetlepel zonnebloemolie doorheen gegooid en ik vind dat het brood nu minder snel oud is geworden dan de vorige keer :)
pi_90786826
Heb je trouwens die hele kilo in zijn geheel staan kneden :o
pi_90786870
quote:
1s.gif Op maandag 3 januari 2011 11:43 schreef PdeHoog het volgende:
@PK: brood is vrij compact geworden. Volgende keer misschien iets meer kneden en meer laten rijzen. Smaak is echt heerlijk :9 Ik heb er een eetlepel zonnebloemolie doorheen gegooid en ik vind dat het brood nu minder snel oud is geworden dan de vorige keer :)
goeie tip! Ga ik ook eens proberen.

Compact vind ik soms wel fijn, maar vaak had ik ook wel liever luchtig gehad... maar kan 't nog niet echt goed 'controleren' zeg maar..

O+ vers brood O+
Ja doei.
pi_90787599
quote:
1s.gif Op maandag 3 januari 2011 12:19 schreef Bluezz het volgende:
Heb je trouwens die hele kilo in zijn geheel staan kneden :o
Yup :D

quote:
1s.gif Op maandag 3 januari 2011 12:20 schreef motorbloempje het volgende:

[..]

goeie tip! Ga ik ook eens proberen.
DE wees me op een tof boekje uit Engeland: http://www.amazon.co.uk/B(...)id=1294054919&sr=8-1

Erg leuk boekje. Daar kwam ik die tip tegen :)
quote:
Compact vind ik soms wel fijn, maar vaak had ik ook wel liever luchtig gehad... maar kan 't nog niet echt goed 'controleren' zeg maar..

O+ vers brood O+
Vers brood ja :9 Dat spul ligt wel goed op de maag kan ik je vertellen :9
pi_90787788
ah, thanks, even kijken of ze die bij bookdepository hebben :9
Ja doei.
  † In Memoriam † woensdag 5 januari 2011 @ 15:00:47 #257
91830 MaximusTG
pi_90882300
Heb net een paar 'Hamburger Buns' gebakken voor de broodjes hamburger van vanavond:

pi_90886346
Mooie bollekes ^O^
pi_90888262
Ik moet nog steeds een keer proberen om brood te maken, maar nu wel echt lekker. De vorige keer was echt mislukt :')
Wat is nou een goed recept dat niet kan mislukken?
  † In Memoriam † woensdag 5 januari 2011 @ 17:20:40 #260
91830 MaximusTG
pi_90889079
@Bluezz: Thanks, straks eens kijken of ze ook zo lekker smaken.

@_Loki: Probeer de recepten in dit zipje eens, ingescand uit The Bread Baker's Apprentice.

http://dl.dropbox.com/u/1974016/brood/witbroodrecepten.zip
pi_91111422
Gisteren voor t eerst zelf focaccia gebakken, met rozemarijn en zeezout.

Was erg lekker, mooie structuur (mooie luchtgaten enzo). Dus voor een eerste keer dik tevreden
♥ ♥ 13-08-2002 ♥ ♥
pi_91111555
quote:
1s.gif Op maandag 10 januari 2011 13:18 schreef DarkElf het volgende:
Gisteren voor t eerst zelf focaccia gebakken, met rozemarijn en zeezout.

[ afbeelding ]

Was erg lekker, mooie structuur (mooie luchtgaten enzo). Dus voor een eerste keer dik tevreden
Ziet er ook goed uit zo :o :9
pi_91149968
quote:
1s.gif Op woensdag 5 januari 2011 17:05 schreef _Loki het volgende:
Ik moet nog steeds een keer proberen om brood te maken, maar nu wel echt lekker. De vorige keer was echt mislukt :')
Wat is nou een goed recept dat niet kan mislukken?
Standaard witbroodje moet wel lukken lijkt me.

500gr bloem
300ml water
10gr boter/olie
10gr suiker
10gr zout
7gr instantgist
pi_91236031
Ik opende zonet een nieuw topic en daarna vond ik deze. Kan iemand mij tips geven waar ik goedkoop een baal tarwemeel enzovoort kan vinden.

Bij lidl, net over de grens in Duitsland, is redelijk goedkoop een pak van 1 kilo tarwemeel, bloem en/of broodmix te koop (bij deze dus tip voor anderen)

Maar het lijkt ons handiger en goedkoper om een baal/grootverpakking te kopen.
Weet iemand waar ik die voordelig kan krijgen ? Molens zijn volgens mij niet veel operationeel en een toeristisch pronkstuk waar meel juist duur is; of zie ik dat verkeerd ?

Ik hoor graag tips en suggesties. Alvast bedankt.
pi_91376063
Ah hier is het topic gebleven. Vanavond/morgen ga ik me wagen aan brioche. Niet vergeten foto's te maken.
pi_91384100
Wij hebben vandaag net over de grens heel wat broodmeel gekocht.
In Duitsland kost bij zowel Aldi, Lidl als Combi (zaak vergelijkbaar met Albert Heijn) 1 kilo meel/bloem ¤ 0,25.
Volkoren meel ¤ 0,99 enzovoort.
Ze zijn genummerd, hoger is zwaarder/bruiner brood, prima te doen.
Ik heb op internet een beetje afgezocht naar de prijzen van grootverpakkingen van 25 kilo bij bijvoorbeeld molens, maar dat is al met al toch wel duurder.
Ik denk dus best een goede koop te hebben gedaan en zogezegd, net over de grens in Duitsland bij de supermarkt kijken loont; veel aanbod en niet te hoge prijzen.
pi_91387690
Brioche, deel 1

Ingrediënten:

Bloem, water, zout, gist, honing en ei.

Mengen in de foodprocessor:

Rijzen in een emmer:

Die emmer gaat dadelijk de koelkast in om daar te overnachten. Morgen wordt er gebakken. Ik gebruik overigens het recpet voor brioche uit Artisan bread in five minutes a day. Dat boek gaat voor álle broden uit van langzaam laten rijzen in de koelkast. Geeft goed veel smaak aan je brood en de structuur is net zo mooi als slechts kort laten rijzen op een warme plek. Brioche hoort overigens ook volgens de traditionelere methodes een nacht te rusten voor je het bakt.
pi_91388160
Spannend *O*

Spelen met meer rijs tijden, en andere bakmethodes met ons lekkere maisbroodmeel :

zaterdag 15 januari 2011 @ 23:38:15 #269
45206 Pietverdriet
pi_91390129
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 januari 2011 22:54 schreef Fixers het volgende:
Brioche, deel 1

Ingrediënten:
[ afbeelding ]
Bloem, water, zout, gist, honing en ei.

Mengen in de foodprocessor:
[ afbeelding ]

Rijzen in een emmer:
[ afbeelding ]

Die emmer gaat dadelijk de koelkast in om daar te overnachten. Morgen wordt er gebakken. Ik gebruik overigens het recpet voor brioche uit Artisan bread in five minutes a day. Dat boek gaat voor álle broden uit van langzaam laten rijzen in de koelkast. Geeft goed veel smaak aan je brood en de structuur is net zo mooi als slechts kort laten rijzen op een warme plek. Brioche hoort overigens ook volgens de traditionelere methodes een nacht te rusten voor je het bakt.
Brioche, een nobel brood, erg lekker bij ganzelever of gewoon met wat zelfgemaakte jam.
pi_91390346
quote:
1s.gif Op dinsdag 11 januari 2011 08:35 schreef Freddeh het volgende:

[..]

Standaard witbroodje moet wel lukken lijkt me.

500gr bloem
300ml water
10gr boter/olie
10gr suiker
10gr zout
7gr instantgist
Dacht ik ook, de vorige was toch echt heel erg mislukt :')
maar ik ga deze hoeveelheden maar eens proberen, nu ook met m'n pizza/broodsteen. Danku!

Ook bedankt voor het zipje trouwens! :)
pi_91397723
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 januari 2011 23:38 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Brioche, een nobel brood, erg lekker bij ganzelever
Zelfs met cheapass paté van een varkentje erg lekker! Ik heb me deze week door een enorme hoeveelheid zoete briochebroodjes met Kips Roompaté heengegeten en dat was al zalig. :)
Dus ja, brioche lijkt bijzonder goed te combineren met geprakte lever. O+
Let me see you stripped down to the bone
pi_91402321
No knead brood was goed gelukt hier. Samen met mijn dochter lekker van zitten eten, knoflookboter erbij. Mjam :9

Nu dit gelukt is ga ik meer experimenteren ermee. Ik hou dit topic goed in de gaten, staan heerlijke broden tussen. ^O^
3x links is ook rechts
When a yawn turns beautiful: https://www.youtube.com/watch?v=GZlJo4Bvzt4
pi_91403389
quote:
1s.gif Op zondag 16 januari 2011 11:01 schreef Parlay het volgende:
No knead brood was goed gelukt hier. Samen met mijn dochter lekker van zitten eten, knoflookboter erbij. Mjam :9

Nu dit gelukt is ga ik meer experimenteren ermee. Ik hou dit topic goed in de gaten, staan heerlijke broden tussen. ^O^
Jaa, no knead! Hoe zeer ik ook van met de hand kneden hou, die no kneadbroden hebben wel iets magisch. :)

Bij mij staat nu een no knead-focacciadeeg in de koelkast. Ik las dit topic vannacht en toen heb ik om half drie nog even wat bloem, olie, gist, honing en water door elkaar zitten roeren.
Vanmiddag dus focaccia! Foto's volgen.
pi_91404017
Gister ook voor het eerst geprobeerd zelf een brood te bakken, rozijnenbrood
Helaas was het veeeeeel te zout en heb ik het zo in de prullenbak kunnen gooien.
Erg jammer want de structuur en de korts leken wel erg goed. Dus volgende keer minder zout, meer suiker..en meer rozijnen

Ik heb dit recept gebruikt

5 gr gist
500 gr bloem
9 gr zout
12 gr suiker
50 gr boter
290 ml melk
1 eidooier
200gr rozijnen
pi_91405846
Brioches staan te wachten tot ze de oven in kunnen. Wat een kleverig deeg is dat met al die boter en ei. Ik heb wel eerder zo'n ongekneedbrood recept gebruikt, voor gewoon brood, maar dat deeg was met een handje bloem goed te hanteren. Dit daarentegen, bleef echt heel erg plakken.
  zondag 16 januari 2011 @ 17:29:47 #276
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_91418968
quote:
1s.gif Op zondag 16 januari 2011 12:58 schreef Fixers het volgende:
Brioches staan te wachten tot ze de oven in kunnen. Wat een kleverig deeg is dat met al die boter en ei. Ik heb wel eerder zo'n ongekneedbrood recept gebruikt, voor gewoon brood, maar dat deeg was met een handje bloem goed te hanteren. Dit daarentegen, bleef echt heel erg plakken.
En?
pi_91421953
Foto's komen vanavond. Maar conclusie: niet zo zoet en zacht als ik me herinner wel eens brioche geproeft te hebben. Volgende keer wat meer honing erbij. Ze zagen er wél mooi uit.
pi_91423718
Vandaag heb ik ook mijn eerste twee broden gebakken. Eerst even getest met een heel simpel recept. Het eerste broodje was een totale mislukking, ik denk dat ik hem niet goed heb laten rijzen, want het was een harde platte klomp geworden. Maar opzich viel de smaak nog mee, het was niet echt lekker, maar wel te eten. Uiteindelijk toch maar weggegooid.

Eerste broodje was
500gram volkorenmeel
300 ml water
7 gram instant gist
twee theelepels zout.

Lopen kneden, oven zacht aangezet en het deeg laten rijzen in de oven. Maar ik vermoed dat het brood al een beetje gaar was, want ik wilde hem daarna nog weer kneden, maar toen zaten er al harde stukjes in. Daarna 45 min. in de oven en het was een harde klomp.

Tweede broodje was hetzelfde recept, maar dan met nog wat cacaopoeder erbovenop gestrooid (oftewel gelijk al lopen experimenteren) Ik heb dit deeg anderhalf uur laten rijzen op kamertemperatuur. Daarna heb ik het gekneed en daarna 30 minuten in de magnetron op 100 watt laten rijzen. Oven was toen al op 220 graden voorverwarmd en het deeg ging na het rijzen gelijk in de oven. Net voordat hij de oven inging nog wat cacaopoeder erover heen gestrooid. En nog (achteraf gezien teveel) zonnebloemolie. Na 40 minuten had ik echt een heerlijk broodje, niet zo luchtig als sommige hier, maar vooral de smaak was echt enorm lekker. Nu ga ik nog proberen een brood te krijgen die wat hoger rijst, want dit was best wel compact.
Cacao erop was trouwens ook een enorm succes, gaf net een beetje een zoet smaakje eraan.

Ik heb er trouwens speciaal een broodbakblik voor aangeschaft en dit blijkt zeker geen slechte investering.

Ik ga nu nooit meer brood kopen in de winkel, want dit is zoveel lekkerder :)
pi_91424837
quote:
1s.gif Op zondag 16 januari 2011 11:46 schreef minilot het volgende:
Bij mij staat nu een no knead-focacciadeeg in de koelkast. Ik las dit topic vannacht en toen heb ik om half drie nog even wat bloem, olie, gist, honing en water door elkaar zitten roeren.
Vanmiddagavond dus focaccia! Foto's volgen.
Vóór de tweede rijs:

Na de tweede rijs:

Nu in de oven. :9
  zondag 16 januari 2011 @ 19:45:29 #280
16266 MissHobje
Dat zou ik ook zeggen!
pi_91425354
Ziet er verrukkelijk uit minilot, ben ok erg benieuwd naar het bakresultaat *O*
[b]Hobbelicious is back!
[/b]
pi_91436381
quote:
1s.gif Op zondag 16 januari 2011 19:45 schreef MissHobje het volgende:
Ziet er verrukkelijk uit minilot, ben ok erg benieuwd naar het bakresultaat *O*
Het was geen succes! De structuur van het brood was zwaar, vochtig en sponzig. }:| Pech gehad! Voortaan maar gewoon weer mijn gewone focacciarecept gebruiken. :Y

Gelukkig was het parmezaan-sjalotten-knoflookolie-tijm-paprikapoeder-korstje wél lekker! :9 Dus die heb ik er maar gewoon met een broodmes afgezaagd. :)

pi_91441891
Dat korstje ja :9
pi_91444470
Reslultaat. Smaak was OK, maar niet meer dan dat. Ik herinner mij een veel zachtere structuur en vooral veel zoeter.

Met veel moeite het kleverige goedje, 't is net lijm, tot ballen gevormd.

Na de tweede rijs, bestreken met ei.

Et voila! Zes mini Brioches à tête.

Uiteraard: structuur!
  maandag 17 januari 2011 @ 16:58:38 #284
16266 MissHobje
Dat zou ik ook zeggen!
pi_91470213
quote:
1s.gif Op zondag 16 januari 2011 22:03 schreef minilot het volgende:

[..]

Het was geen succes! De structuur van het brood was zwaar, vochtig en sponzig. }:| Pech gehad! Voortaan maar gewoon weer mijn gewone focacciarecept gebruiken. :Y

[ afbeelding ]

Gelukkig was het parmezaan-sjalotten-knoflookolie-tijm-paprikapoeder-korstje wél lekker! :9 Dus die heb ik er maar gewoon met een broodmes afgezaagd. :)

[ afbeelding ]
he das jammer zeg! maargoed wel geprobeerd.
En het laagje ziet er lekker uit :D
[b]Hobbelicious is back!
[/b]
  maandag 17 januari 2011 @ 17:02:53 #285
45206 Pietverdriet
pi_91470428
quote:
1s.gif Op maandag 17 januari 2011 00:08 schreef Fixers het volgende:
Reslultaat. Smaak was OK, maar niet meer dan dat. Ik herinner mij een veel zachtere structuur en vooral veel zoeter.

Met veel moeite het kleverige goedje, 't is net lijm, tot ballen gevormd.
[ afbeelding ]

Na de tweede rijs, bestreken met ei.
[ afbeelding ]

Et voila! Zes mini Brioches à tête.
[ afbeelding ]

Uiteraard: structuur!
[ afbeelding ]
In ieder geval scoor je Cudos voor het uiterlijk, en despereer niet, ik heb bij geen enkele bakker in Nederland ooit een fatsoenlijke Brioche gekregen, net als croissants en stokbrood trouwens.
Brood bakken is moeilijk, daarom is het ook een echt vak, en als het heel makkelijk zou zijn, zou het niet leuk zijn.
  maandag 17 januari 2011 @ 17:11:31 #286
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_91470828
Vandaag het no knead bread a la NY Times geprobeerd maar het kwam niet goed omhoog in de pan.

Wellicht omdat het maar een klein brood was(ongeveer 220 gram).
pi_91472158
De no knead brood gaat er hier zo in, morgen komen er wat mensen eten, kijken of ze dit brood erbij lekker gaan vinden.
pi_91661036
Ik Heb mij ook maar eens op het brood bakken geworpen,
en ook wel een beetje van gemak dient de mens die van miss hopje gemaakt.
het no knead brood, eerst een kleintje gemaakt, deeg was erg nat/ kleverig na 20 uur wachten.
toch in de pan/oven gedaan, ging goed.
Heeeeerlijk van smaak, dus gelijk nog een gemaakt, deeg weer erg plakkerig dus dat zal dan wel zo horen, net uit de oven, nog in de pan 3 keer de vingers verbrand :( maar wat ziet dat er heerlijk uit, kan niet wachten

ff kijken of ik een foto kan plaatsen
pi_91661517
Je hebt het gewoon met pan en al in de oven geschoven? Leuk idee.
Je moet je het leven niet moeilijker maken dan strikt noodzakelijk
pi_91661658
Ja op pagina 3 staat helemaal beschreven hoe en wat , post van miss hopje
  vrijdag 21 januari 2011 @ 23:42:33 #291
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_91687209

Filmpje zet me aan het denken, zou je croissantdeeg kunnen maken met een pastamasjien?
pi_91738511
Ha dit filmpje wilde ik net gaan posten (beetje jammer dat EMI weer moeilijk doet over een achtergrondmuziekje, trieste bedoening weer).

Met een pasta machine, klinkt niet gek eigenlijk. Zou dat gist deeg niet te plakkerig worden?
pi_91738593
cranberry-chocolade weekend brood :) Nog steeds weinig daglicht, dus erg slechte foto's.....

pi_91739216
Smaakte het?
  zondag 23 januari 2011 @ 11:21:41 #295
45206 Pietverdriet
pi_91740123
quote:
1s.gif Op vrijdag 21 januari 2011 23:42 schreef Erasmo het volgende:

Filmpje zet me aan het denken, zou je croissantdeeg kunnen maken met een pastamasjien?
LOL
Probeer het eens, maar volgens mij is dat meer werk en meer troep om schoon te maken.
pi_91741007
DE's focaccia recept zit hier in de broodbakmachine (die kneed de boel hier tot ik eindelijk eens een kneder durf te kopen :@).
Verder krentenbrood in de oven wat niet geheel lukte helaas..
Balorig, niet te verwarren met ballorig!
Assumption is the mother of all mistakes....
pi_91744593
was heerlijk.
Wat is er niet gelukt aan je krentenbrood dan ml?
pi_91745416
quote:
1s.gif Op vrijdag 21 januari 2011 23:42 schreef Erasmo het volgende:

:9
pi_91747051
quote:
1s.gif Op zondag 23 januari 2011 13:10 schreef evo87 het volgende:
was heerlijk.
Wat is er niet gelukt aan je krentenbrood dan ml?
Buitenkant werd zwart en binnenkant bleef zacht.
Uiteindelijk hebben we het los op (was niet snijbaar) ook wel lekker maar snap er weinig van.
Volgende keer nieuwe poging ;)
Balorig, niet te verwarren met ballorig!
Assumption is the mother of all mistakes....
pi_91807026
quote:
1s.gif Op zondag 23 januari 2011 11:50 schreef Ml-etje het volgende:
DE's focaccia recept zit hier in de broodbakmachine (die kneed de boel hier tot ik eindelijk eens een kneder durf te kopen :@).
Verder krentenbrood in de oven wat niet geheel lukte helaas..
kan makkelijk met hand joh ;) hoef je geen dure kneder voor te kopen :P
♥ ♥ 13-08-2002 ♥ ♥
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')