Van melk+ei wordt de smaak in ieder geval wat voller dan van water. Of het verder iets uitmaakt betwijfel ik.quote:Op zaterdag 4 december 2010 13:25 schreef seasushi het volgende:
k heb laatst een sontagstufen gemaakt. ( hier, vlak bij duitsland, waar ze vele broodmixen hebben) Daar moest een ei en melk in ipv water. Kan dit ook bij volkoren of meergranenmeel?
Ik ben het nu wel uit aan het proberen, maar krijg inmiddels twijfels over de goede afloop
Het kan uiteraard wel met volkoren, maar waarom zou je? Een Stuten is een heel fijn brood, een cake haast, waarom zou je die volkoren willen maken? Of ben je iemand die ook croissants volkoren wil?quote:Op zaterdag 4 december 2010 13:25 schreef seasushi het volgende:
k heb laatst een sontagstufen gemaakt. ( hier, vlak bij duitsland, waar ze vele broodmixen hebben) Daar moest een ei en melk in ipv water. Kan dit ook bij volkoren of meergranenmeel?
Ik ben het nu wel uit aan het proberen, maar krijg inmiddels twijfels over de goede afloop
quote:Op zaterdag 4 december 2010 13:40 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Bedoel je niet Sonntagsstuten?
Integendeel.... Croissants moeten croissants zijn.!quote:Op zaterdag 4 december 2010 13:50 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Het kan uiteraard wel met volkoren, maar waarom zou je? Een Stuten is een heel fijn brood, een cake haast, waarom zou je die volkoren willen maken? Of ben je iemand die ook croissants volkoren wil?
Ik doe niet anders met dat no kneed deegquote:Op donderdag 2 december 2010 18:39 schreef stavromulabeta het volgende:
[..]
Je kunt zelfs brood bakken in een gietijzeren pan.
[ afbeelding ]
Broodsmaak was aardig, niet bijzonder, maar het wilde niet echt rijzen. volgende keer gebruik ik het als preferementquote:Op zaterdag 4 december 2010 11:00 schreef Pietverdriet het volgende:
Ga zometeen een brood maken om een gist uit te proberen. Heb een wijngist voor witte wijn gekregen van een wijnmaker. Los dit op in water met wat suiker en wat azijn (deze gist schijnt het beter te doen in een zuur milieu) en maak dan een brood met bloem en wat zout.
Gaat me puur om te kijken wat het effect is van dit soort gist op de smaak van het brood. Normale broodgisten zijn heel er productief in het maken van veel gas zodat het brood super snel rijst. Echter, dat heeft als nadeel dat de smaak niet goed kan ontwikkelen en dat is de reden waarom het meeste brood dat je koop vrij smakeloos is. Je kan met prefermenten of poolish dit oplossen en veel smaakvoller brood krijgen. Wil kijken wat dit gist voor een effect geeft en of het nog beter geschikt is om prefermenten mee te maken.
Heb ook wel eens most (fermenterende wijn, een federweisser) gebruikt als basis voor een brood. Deed er toen er lang over om te rijzen maar de smaak was okay
Valt prima mee te werken. Als je morgen er brood van wilt bakken is het wijs om vandaag al wat voorbereiding te doen, voor tips en recepten kun je even in de startpost kijken.quote:Op zaterdag 11 december 2010 19:50 schreef Schranseman het volgende:
Vandaag een kilo meel gehaald bij de plaatselijk molen. Nog nooit brood gemaakt in de oven (wel een keer een pakje koopmans op de BBQ), dus ben benieuwd. Kreeg er 2 pakjes Dokter Oetker gist bij. Is dat wat?
Leukquote:Op zaterdag 11 december 2010 19:50 schreef Schranseman het volgende:
Vandaag een kilo meel gehaald bij de plaatselijk molen. Nog nooit brood gemaakt in de oven (wel een keer een pakje koopmans op de BBQ), dus ben benieuwd. Kreeg er 2 pakjes Dokter Oetker gist bij. Is dat wat?
En hij smaakt echt heerlijk, dat maisbroodje.quote:Op zaterdag 11 december 2010 20:57 schreef Bluezz het volgende:
[..]
LeukWij halen ook altijd meel bij de molen
Meestal is de verhouding : 500 gr. meelmix 8 gram droge gist 300 ml lauwwarm water
Kneden, anderhalf tot 2 uur rijzen, kneden, nog ruim een uur rijzen, dan 40 min op 220gr. in de oven
Succes verzekerd, kijk maar, hij is net klaar
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
1. ik kan geen duits lezenquote:Op zondag 12 december 2010 14:26 schreef kabouter.muts het volgende:
Deze ziet er lekker uit.
Niet alleen vijgen trouwens.
Heb het zelf niet geprobeerd hoor, kan niet vertellen hoe t smaakt.
Kletzenbrot is wel lekker met /bij kaas.
http://www.chefkoch.de/rezepte/22251005642960/Kletzenbrot.html
goeiequote:Op zondag 12 december 2010 13:48 schreef Bluezz het volgende:
Iemand hier receptjes of lekkere linkjes voor een echt lekker vijgenbroodje wat bij kaas gegeten gaat worden?
Belofte maakt schuld dus hier zijn ze. Volgende ronde dus minder vocht er bij, en er komt dan zelf gemaakt amandelspijs inquote:Op zaterdag 11 december 2010 22:39 schreef Freddeh het volgende:
Vandaag een tweede test gedaan voor een kerstbrood. Vorige zat 150gr rozijnen en 150 gr krenten in, deze zit 150gr rozijnen en 50gr krenten in met als extraatje 50gr kersen.
Enige minpuntje is dat deze wat slapjes geworden is, de bovenste korst is echt helemaal goed, maar de onderkant van het brood is wat aan de zachte kant en valt wat vlug uit elkaar.
Bij het verkassen van het deeg uit de kneedkom naar de bakvorm was het al erg slap. Heb het idee dat er teveel vocht in zat. Volgende test dus de rozijnen/krenten niet laten wellen.
Foto's komen morgen wel
De knapperigheid van de korst wordt door heel veel factoren beïnvloed, waaronder de temperatuur, het vochtgehalte van het deeg, de luchtvochtigheid in de oven en de luchtcirculatie in de oven. Maar je zou de volgende keer kunnen proberen om het brood bij een iets lagere stand te bakken (10 graden minder moet meer dan genoeg zijn). Dan wordt de korst minder snel knapperig en de binnenkant van het brood gelijkmatiger verwarmd.quote:Op maandag 27 december 2010 22:36 schreef Freddeh het volgende:
Nou, hij is dus erg lekker, maar ik vind de korst iets te knapperig terwijl de binnenkant iets te zacht is.
Nee, ik heb de stroop/honing opgelost in het water/melk en dat zit dus volledig gelijkmatig verdeeld door het brood. Het geeft het brood een iets gelige kleur, maar die vlekken blijf ik wel apart vinden.quote:Op maandag 27 december 2010 22:57 schreef Bluezz het volgende:
Mss de honing/stroop wat die vlekken maakt en het geheel er wat papperig uit laat zien
Ik had hem nu op 200C gebakken een half uur lang, volgende keer probeer ik hem wel op 180C danquote:Op dinsdag 28 december 2010 07:03 schreef stavromulabeta het volgende:
[..]
De knapperigheid van de korst wordt door heel veel factoren beïnvloed, waaronder de temperatuur, het vochtgehalte van het deeg, de luchtvochtigheid in de oven en de luchtcirculatie in de oven. Maar je zou de volgende keer kunnen proberen om het brood bij een iets lagere stand te bakken (10 graden minder moet meer dan genoeg zijn). Dan wordt de korst minder snel knapperig en de binnenkant van het brood gelijkmatiger verwarmd.
200 C vind ik al vrij koel. Weet je wel zeker dat de temperatuur van je oven enigszins klopt en dat je de gril niet aan hebt staan?quote:Op dinsdag 28 december 2010 09:32 schreef Freddeh het volgende:
[..]
Nee, ik heb de stroop/honing opgelost in het water/melk en dat zit dus volledig gelijkmatig verdeeld door het brood. Het geeft het brood een iets gelige kleur, maar die vlekken blijf ik wel apart vinden.
[..]
Ik had hem nu op 200C gebakken een half uur lang, volgende keer probeer ik hem wel op 180C dan
Weet ik helemaal zekerquote:Op dinsdag 28 december 2010 19:23 schreef stavromulabeta het volgende:
[..]
200 C vind ik al vrij koel. Weet je wel zeker dat de temperatuur van je oven enigszins klopt en dat je de gril niet aan hebt staan?
Maar wel een bakblik van de Aldi zie ikquote:Op donderdag 30 december 2010 11:50 schreef Erasmo het volgende:
Vergeten de bakplaat in te vetten
[ afbeelding ]
Keukenpapier of bakpapier?quote:Op donderdag 30 december 2010 12:18 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Maar wel een bakblik van de Aldi zie ik
![]()
Ik gebruik trouwens keukenpapier
Schuldigquote:Op donderdag 30 december 2010 12:18 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Maar wel een bakblik van de Aldi zie ik
![]()
Ik gebruik trouwens keukenpapier
Zegguh, heb jij op oudejaarsavond niet iets beters te doen dan brood te bakken en te fokken?quote:Op vrijdag 31 december 2010 22:28 schreef Freddeh het volgende:
Misschien niet echt brood, maar ben op oudejaarsavond toch nog even aan de slag gegaan met een aantal bagels. Voor het eerst, nog niet eerder bagels gemaakt en ben erg benieuwd wat er uit komt. Het deeg ging in ieder geval prima en idioot snel gewoon
Over 25 minuten verder met het vormen en nog eens rijzen. Daarna koken, de oven in en smullen maar(hoop ik...)
Ja. Was ik ook al verbaasd overquote:
Andere keerquote:Op zondag 2 januari 2011 23:43 schreef PKfotografie het volgende:
maak je ook een foto van de doorsnede?
wil eens zien hoe luchtig ze zijn geworden
goeie tip! Ga ik ook eens proberen.quote:Op maandag 3 januari 2011 11:43 schreef PdeHoog het volgende:
@PK: brood is vrij compact geworden. Volgende keer misschien iets meer kneden en meer laten rijzen. Smaak is echt heerlijkIk heb er een eetlepel zonnebloemolie doorheen gegooid en ik vind dat het brood nu minder snel oud is geworden dan de vorige keer
Yupquote:Op maandag 3 januari 2011 12:19 schreef Bluezz het volgende:
Heb je trouwens die hele kilo in zijn geheel staan kneden
DE wees me op een tof boekje uit Engeland: http://www.amazon.co.uk/B(...)id=1294054919&sr=8-1quote:Op maandag 3 januari 2011 12:20 schreef motorbloempje het volgende:
[..]
goeie tip! Ga ik ook eens proberen.
Vers brood jaquote:Compact vind ik soms wel fijn, maar vaak had ik ook wel liever luchtig gehad... maar kan 't nog niet echt goed 'controleren' zeg maar..vers brood
Ziet er ook goed uit zoquote:Op maandag 10 januari 2011 13:18 schreef DarkElf het volgende:
Gisteren voor t eerst zelf focaccia gebakken, met rozemarijn en zeezout.
[ afbeelding ]
Was erg lekker, mooie structuur (mooie luchtgaten enzo). Dus voor een eerste keer dik tevreden
Standaard witbroodje moet wel lukken lijkt me.quote:Op woensdag 5 januari 2011 17:05 schreef _Loki het volgende:
Ik moet nog steeds een keer proberen om brood te maken, maar nu wel echt lekker. De vorige keer was echt mislukt
Wat is nou een goed recept dat niet kan mislukken?
Brioche, een nobel brood, erg lekker bij ganzelever of gewoon met wat zelfgemaakte jam.quote:Op zaterdag 15 januari 2011 22:54 schreef Fixers het volgende:
Brioche, deel 1
Ingrediënten:
[ afbeelding ]
Bloem, water, zout, gist, honing en ei.
Mengen in de foodprocessor:
[ afbeelding ]
Rijzen in een emmer:
[ afbeelding ]
Die emmer gaat dadelijk de koelkast in om daar te overnachten. Morgen wordt er gebakken. Ik gebruik overigens het recpet voor brioche uit Artisan bread in five minutes a day. Dat boek gaat voor álle broden uit van langzaam laten rijzen in de koelkast. Geeft goed veel smaak aan je brood en de structuur is net zo mooi als slechts kort laten rijzen op een warme plek. Brioche hoort overigens ook volgens de traditionelere methodes een nacht te rusten voor je het bakt.
Dacht ik ook, de vorige was toch echt heel erg misluktquote:Op dinsdag 11 januari 2011 08:35 schreef Freddeh het volgende:
[..]
Standaard witbroodje moet wel lukken lijkt me.
500gr bloem
300ml water
10gr boter/olie
10gr suiker
10gr zout
7gr instantgist
Zelfs met cheapass paté van een varkentje erg lekker! Ik heb me deze week door een enorme hoeveelheid zoete briochebroodjes met Kips Roompaté heengegeten en dat was al zalig.quote:Op zaterdag 15 januari 2011 23:38 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Brioche, een nobel brood, erg lekker bij ganzelever
Jaa, no knead! Hoe zeer ik ook van met de hand kneden hou, die no kneadbroden hebben wel iets magisch.quote:Op zondag 16 januari 2011 11:01 schreef Parlay het volgende:
No knead brood was goed gelukt hier. Samen met mijn dochter lekker van zitten eten, knoflookboter erbij. Mjam
Nu dit gelukt is ga ik meer experimenteren ermee. Ik hou dit topic goed in de gaten, staan heerlijke broden tussen.
En?quote:Op zondag 16 januari 2011 12:58 schreef Fixers het volgende:
Brioches staan te wachten tot ze de oven in kunnen. Wat een kleverig deeg is dat met al die boter en ei. Ik heb wel eerder zo'n ongekneedbrood recept gebruikt, voor gewoon brood, maar dat deeg was met een handje bloem goed te hanteren. Dit daarentegen, bleef echt heel erg plakken.
Vóór de tweede rijs:quote:Op zondag 16 januari 2011 11:46 schreef minilot het volgende:
Bij mij staat nu een no knead-focacciadeeg in de koelkast. Ik las dit topic vannacht en toen heb ik om half drie nog even wat bloem, olie, gist, honing en water door elkaar zitten roeren.
Vanmiddagavond dus focaccia! Foto's volgen.
Het was geen succes! De structuur van het brood was zwaar, vochtig en sponzig.quote:Op zondag 16 januari 2011 19:45 schreef MissHobje het volgende:
Ziet er verrukkelijk uit minilot, ben ok erg benieuwd naar het bakresultaat
he das jammer zeg! maargoed wel geprobeerd.quote:Op zondag 16 januari 2011 22:03 schreef minilot het volgende:
[..]
Het was geen succes! De structuur van het brood was zwaar, vochtig en sponzig.Pech gehad! Voortaan maar gewoon weer mijn gewone focacciarecept gebruiken.
![]()
[ afbeelding ]
Gelukkig was het parmezaan-sjalotten-knoflookolie-tijm-paprikapoeder-korstje wél lekker!Dus die heb ik er maar gewoon met een broodmes afgezaagd.
[ afbeelding ]
In ieder geval scoor je Cudos voor het uiterlijk, en despereer niet, ik heb bij geen enkele bakker in Nederland ooit een fatsoenlijke Brioche gekregen, net als croissants en stokbrood trouwens.quote:Op maandag 17 januari 2011 00:08 schreef Fixers het volgende:
Reslultaat. Smaak was OK, maar niet meer dan dat. Ik herinner mij een veel zachtere structuur en vooral veel zoeter.
Met veel moeite het kleverige goedje, 't is net lijm, tot ballen gevormd.
[ afbeelding ]
Na de tweede rijs, bestreken met ei.
[ afbeelding ]
Et voila! Zes mini Brioches à tête.
[ afbeelding ]
Uiteraard: structuur!
[ afbeelding ]
LOLquote:Op vrijdag 21 januari 2011 23:42 schreef Erasmo het volgende:
Filmpje zet me aan het denken, zou je croissantdeeg kunnen maken met een pastamasjien?
quote:Op vrijdag 21 januari 2011 23:42 schreef Erasmo het volgende:
Filmpje zet me aan het denken, zou je croissantdeeg kunnen maken met een pastamasjien?
Buitenkant werd zwart en binnenkant bleef zacht.quote:Op zondag 23 januari 2011 13:10 schreef evo87 het volgende:
was heerlijk.
Wat is er niet gelukt aan je krentenbrood dan ml?
kan makkelijk met hand johquote:Op zondag 23 januari 2011 11:50 schreef Ml-etje het volgende:
DE's focaccia recept zit hier in de broodbakmachine (die kneed de boel hier tot ik eindelijk eens een kneder durf te kopen).
Verder krentenbrood in de oven wat niet geheel lukte helaas..
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |