Vandaag heb ik ook mijn eerste twee broden gebakken. Eerst even getest met een heel simpel recept. Het eerste broodje was een totale mislukking, ik denk dat ik hem niet goed heb laten rijzen, want het was een harde platte klomp geworden. Maar opzich viel de smaak nog mee, het was niet echt lekker, maar wel te eten. Uiteindelijk toch maar weggegooid.
Eerste broodje was
500gram volkorenmeel
300 ml water
7 gram instant gist
twee theelepels zout.
Lopen kneden, oven zacht aangezet en het deeg laten rijzen in de oven. Maar ik vermoed dat het brood al een beetje gaar was, want ik wilde hem daarna nog weer kneden, maar toen zaten er al harde stukjes in. Daarna 45 min. in de oven en het was een harde klomp.
Tweede broodje was hetzelfde recept, maar dan met nog wat cacaopoeder erbovenop gestrooid (oftewel gelijk al lopen experimenteren) Ik heb dit deeg anderhalf uur laten rijzen op kamertemperatuur. Daarna heb ik het gekneed en daarna 30 minuten in de magnetron op 100 watt laten rijzen. Oven was toen al op 220 graden voorverwarmd en het deeg ging na het rijzen gelijk in de oven. Net voordat hij de oven inging nog wat cacaopoeder erover heen gestrooid. En nog (achteraf gezien teveel) zonnebloemolie. Na 40 minuten had ik echt een heerlijk broodje, niet zo luchtig als sommige hier, maar vooral de smaak was echt enorm lekker. Nu ga ik nog proberen een brood te krijgen die wat hoger rijst, want dit was best wel compact.
Cacao erop was trouwens ook een enorm succes, gaf net een beetje een zoet smaakje eraan.
Ik heb er trouwens speciaal een broodbakblik voor aangeschaft en dit blijkt zeker geen slechte investering.
Ik ga nu nooit meer brood kopen in de winkel, want dit is zoveel lekkerder