abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 16 januari 2011 @ 17:29:47 #276
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_91418968
quote:
1s.gif Op zondag 16 januari 2011 12:58 schreef Fixers het volgende:
Brioches staan te wachten tot ze de oven in kunnen. Wat een kleverig deeg is dat met al die boter en ei. Ik heb wel eerder zo'n ongekneedbrood recept gebruikt, voor gewoon brood, maar dat deeg was met een handje bloem goed te hanteren. Dit daarentegen, bleef echt heel erg plakken.
En?
pi_91421953
Foto's komen vanavond. Maar conclusie: niet zo zoet en zacht als ik me herinner wel eens brioche geproeft te hebben. Volgende keer wat meer honing erbij. Ze zagen er wél mooi uit.
pi_91423718
Vandaag heb ik ook mijn eerste twee broden gebakken. Eerst even getest met een heel simpel recept. Het eerste broodje was een totale mislukking, ik denk dat ik hem niet goed heb laten rijzen, want het was een harde platte klomp geworden. Maar opzich viel de smaak nog mee, het was niet echt lekker, maar wel te eten. Uiteindelijk toch maar weggegooid.

Eerste broodje was
500gram volkorenmeel
300 ml water
7 gram instant gist
twee theelepels zout.

Lopen kneden, oven zacht aangezet en het deeg laten rijzen in de oven. Maar ik vermoed dat het brood al een beetje gaar was, want ik wilde hem daarna nog weer kneden, maar toen zaten er al harde stukjes in. Daarna 45 min. in de oven en het was een harde klomp.

Tweede broodje was hetzelfde recept, maar dan met nog wat cacaopoeder erbovenop gestrooid (oftewel gelijk al lopen experimenteren) Ik heb dit deeg anderhalf uur laten rijzen op kamertemperatuur. Daarna heb ik het gekneed en daarna 30 minuten in de magnetron op 100 watt laten rijzen. Oven was toen al op 220 graden voorverwarmd en het deeg ging na het rijzen gelijk in de oven. Net voordat hij de oven inging nog wat cacaopoeder erover heen gestrooid. En nog (achteraf gezien teveel) zonnebloemolie. Na 40 minuten had ik echt een heerlijk broodje, niet zo luchtig als sommige hier, maar vooral de smaak was echt enorm lekker. Nu ga ik nog proberen een brood te krijgen die wat hoger rijst, want dit was best wel compact.
Cacao erop was trouwens ook een enorm succes, gaf net een beetje een zoet smaakje eraan.

Ik heb er trouwens speciaal een broodbakblik voor aangeschaft en dit blijkt zeker geen slechte investering.

Ik ga nu nooit meer brood kopen in de winkel, want dit is zoveel lekkerder :)
pi_91424837
quote:
1s.gif Op zondag 16 januari 2011 11:46 schreef minilot het volgende:
Bij mij staat nu een no knead-focacciadeeg in de koelkast. Ik las dit topic vannacht en toen heb ik om half drie nog even wat bloem, olie, gist, honing en water door elkaar zitten roeren.
Vanmiddagavond dus focaccia! Foto's volgen.
Vóór de tweede rijs:

Na de tweede rijs:

Nu in de oven. :9
Let me see you stripped down to the bone
  zondag 16 januari 2011 @ 19:45:29 #280
16266 MissHobje
Dat zou ik ook zeggen!
pi_91425354
Ziet er verrukkelijk uit minilot, ben ok erg benieuwd naar het bakresultaat *O*
[b]Hobbelicious is back!
[/b]
pi_91436381
quote:
1s.gif Op zondag 16 januari 2011 19:45 schreef MissHobje het volgende:
Ziet er verrukkelijk uit minilot, ben ok erg benieuwd naar het bakresultaat *O*
Het was geen succes! De structuur van het brood was zwaar, vochtig en sponzig. }:| Pech gehad! Voortaan maar gewoon weer mijn gewone focacciarecept gebruiken. :Y

Gelukkig was het parmezaan-sjalotten-knoflookolie-tijm-paprikapoeder-korstje wél lekker! :9 Dus die heb ik er maar gewoon met een broodmes afgezaagd. :)

Let me see you stripped down to the bone
pi_91441891
Dat korstje ja :9
pi_91444470
Reslultaat. Smaak was OK, maar niet meer dan dat. Ik herinner mij een veel zachtere structuur en vooral veel zoeter.

Met veel moeite het kleverige goedje, 't is net lijm, tot ballen gevormd.

Na de tweede rijs, bestreken met ei.

Et voila! Zes mini Brioches à tête.

Uiteraard: structuur!
  maandag 17 januari 2011 @ 16:58:38 #284
16266 MissHobje
Dat zou ik ook zeggen!
pi_91470213
quote:
1s.gif Op zondag 16 januari 2011 22:03 schreef minilot het volgende:

[..]

Het was geen succes! De structuur van het brood was zwaar, vochtig en sponzig. }:| Pech gehad! Voortaan maar gewoon weer mijn gewone focacciarecept gebruiken. :Y

[ afbeelding ]

Gelukkig was het parmezaan-sjalotten-knoflookolie-tijm-paprikapoeder-korstje wél lekker! :9 Dus die heb ik er maar gewoon met een broodmes afgezaagd. :)

[ afbeelding ]
he das jammer zeg! maargoed wel geprobeerd.
En het laagje ziet er lekker uit :D
[b]Hobbelicious is back!
[/b]
  maandag 17 januari 2011 @ 17:02:53 #285
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_91470428
quote:
1s.gif Op maandag 17 januari 2011 00:08 schreef Fixers het volgende:
Reslultaat. Smaak was OK, maar niet meer dan dat. Ik herinner mij een veel zachtere structuur en vooral veel zoeter.

Met veel moeite het kleverige goedje, 't is net lijm, tot ballen gevormd.
[ afbeelding ]

Na de tweede rijs, bestreken met ei.
[ afbeelding ]

Et voila! Zes mini Brioches à tête.
[ afbeelding ]

Uiteraard: structuur!
[ afbeelding ]
In ieder geval scoor je Cudos voor het uiterlijk, en despereer niet, ik heb bij geen enkele bakker in Nederland ooit een fatsoenlijke Brioche gekregen, net als croissants en stokbrood trouwens.
Brood bakken is moeilijk, daarom is het ook een echt vak, en als het heel makkelijk zou zijn, zou het niet leuk zijn.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  maandag 17 januari 2011 @ 17:11:31 #286
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_91470828
Vandaag het no knead bread a la NY Times geprobeerd maar het kwam niet goed omhoog in de pan.

Wellicht omdat het maar een klein brood was(ongeveer 220 gram).
pi_91472158
De no knead brood gaat er hier zo in, morgen komen er wat mensen eten, kijken of ze dit brood erbij lekker gaan vinden.
pi_91661036
Ik Heb mij ook maar eens op het brood bakken geworpen,
en ook wel een beetje van gemak dient de mens die van miss hopje gemaakt.
het no knead brood, eerst een kleintje gemaakt, deeg was erg nat/ kleverig na 20 uur wachten.
toch in de pan/oven gedaan, ging goed.
Heeeeerlijk van smaak, dus gelijk nog een gemaakt, deeg weer erg plakkerig dus dat zal dan wel zo horen, net uit de oven, nog in de pan 3 keer de vingers verbrand :( maar wat ziet dat er heerlijk uit, kan niet wachten

ff kijken of ik een foto kan plaatsen
pi_91661517
Je hebt het gewoon met pan en al in de oven geschoven? Leuk idee.
Je moet je het leven niet moeilijker maken dan strikt noodzakelijk
pi_91661658
Ja op pagina 3 staat helemaal beschreven hoe en wat , post van miss hopje
  vrijdag 21 januari 2011 @ 23:42:33 #291
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_91687209

Filmpje zet me aan het denken, zou je croissantdeeg kunnen maken met een pastamasjien?
pi_91738511
Ha dit filmpje wilde ik net gaan posten (beetje jammer dat EMI weer moeilijk doet over een achtergrondmuziekje, trieste bedoening weer).

Met een pasta machine, klinkt niet gek eigenlijk. Zou dat gist deeg niet te plakkerig worden?
pi_91738593
cranberry-chocolade weekend brood :) Nog steeds weinig daglicht, dus erg slechte foto's.....

pi_91739216
Smaakte het?
  zondag 23 januari 2011 @ 11:21:41 #295
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_91740123
quote:
1s.gif Op vrijdag 21 januari 2011 23:42 schreef Erasmo het volgende:

Filmpje zet me aan het denken, zou je croissantdeeg kunnen maken met een pastamasjien?
LOL
Probeer het eens, maar volgens mij is dat meer werk en meer troep om schoon te maken.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_91741007
DE's focaccia recept zit hier in de broodbakmachine (die kneed de boel hier tot ik eindelijk eens een kneder durf te kopen :@).
Verder krentenbrood in de oven wat niet geheel lukte helaas..
Balorig, niet te verwarren met ballorig!
Assumption is the mother of all mistakes....
pi_91744593
was heerlijk.
Wat is er niet gelukt aan je krentenbrood dan ml?
pi_91745416
quote:
1s.gif Op vrijdag 21 januari 2011 23:42 schreef Erasmo het volgende:

:9
"We need to learn to set our course by the stars, not by the light of every passing ship." - Omar N. Bradley
pi_91747051
quote:
1s.gif Op zondag 23 januari 2011 13:10 schreef evo87 het volgende:
was heerlijk.
Wat is er niet gelukt aan je krentenbrood dan ml?
Buitenkant werd zwart en binnenkant bleef zacht.
Uiteindelijk hebben we het los op (was niet snijbaar) ook wel lekker maar snap er weinig van.
Volgende keer nieuwe poging ;)
Balorig, niet te verwarren met ballorig!
Assumption is the mother of all mistakes....
pi_91807026
quote:
1s.gif Op zondag 23 januari 2011 11:50 schreef Ml-etje het volgende:
DE's focaccia recept zit hier in de broodbakmachine (die kneed de boel hier tot ik eindelijk eens een kneder durf te kopen :@).
Verder krentenbrood in de oven wat niet geheel lukte helaas..
kan makkelijk met hand joh ;) hoef je geen dure kneder voor te kopen :P
♥ ♥ 13-08-2002 ♥ ♥
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')