abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_90773793
quote:
1s.gif Op zondag 2 januari 2011 23:43 schreef PKfotografie het volgende:
maak je ook een foto van de doorsnede?

wil eens zien hoe luchtig ze zijn geworden
Andere keer :P Nu geen zin meer. De smaak is wel errug goed zeg :9
"We need to learn to set our course by the stars, not by the light of every passing ship." - Omar N. Bradley
pi_90785508
@PK: brood is vrij compact geworden. Volgende keer misschien iets meer kneden en meer laten rijzen. Smaak is echt heerlijk :9 Ik heb er een eetlepel zonnebloemolie doorheen gegooid en ik vind dat het brood nu minder snel oud is geworden dan de vorige keer :)
"We need to learn to set our course by the stars, not by the light of every passing ship." - Omar N. Bradley
pi_90786826
Heb je trouwens die hele kilo in zijn geheel staan kneden :o
pi_90786870
quote:
1s.gif Op maandag 3 januari 2011 11:43 schreef PdeHoog het volgende:
@PK: brood is vrij compact geworden. Volgende keer misschien iets meer kneden en meer laten rijzen. Smaak is echt heerlijk :9 Ik heb er een eetlepel zonnebloemolie doorheen gegooid en ik vind dat het brood nu minder snel oud is geworden dan de vorige keer :)
goeie tip! Ga ik ook eens proberen.

Compact vind ik soms wel fijn, maar vaak had ik ook wel liever luchtig gehad... maar kan 't nog niet echt goed 'controleren' zeg maar..

O+ vers brood O+
Ja doei.
pi_90787599
quote:
1s.gif Op maandag 3 januari 2011 12:19 schreef Bluezz het volgende:
Heb je trouwens die hele kilo in zijn geheel staan kneden :o
Yup :D

quote:
1s.gif Op maandag 3 januari 2011 12:20 schreef motorbloempje het volgende:

[..]

goeie tip! Ga ik ook eens proberen.
DE wees me op een tof boekje uit Engeland: http://www.amazon.co.uk/B(...)id=1294054919&sr=8-1

Erg leuk boekje. Daar kwam ik die tip tegen :)
quote:
Compact vind ik soms wel fijn, maar vaak had ik ook wel liever luchtig gehad... maar kan 't nog niet echt goed 'controleren' zeg maar..

O+ vers brood O+
Vers brood ja :9 Dat spul ligt wel goed op de maag kan ik je vertellen :9
pi_90787788
ah, thanks, even kijken of ze die bij bookdepository hebben :9
Ja doei.
  † In Memoriam † woensdag 5 januari 2011 @ 15:00:47 #257
91830 MaximusTG
pi_90882300
Heb net een paar 'Hamburger Buns' gebakken voor de broodjes hamburger van vanavond:

pi_90886346
Mooie bollekes ^O^
pi_90888262
Ik moet nog steeds een keer proberen om brood te maken, maar nu wel echt lekker. De vorige keer was echt mislukt :')
Wat is nou een goed recept dat niet kan mislukken?
  † In Memoriam † woensdag 5 januari 2011 @ 17:20:40 #260
91830 MaximusTG
pi_90889079
@Bluezz: Thanks, straks eens kijken of ze ook zo lekker smaken.

@_Loki: Probeer de recepten in dit zipje eens, ingescand uit The Bread Baker's Apprentice.

http://dl.dropbox.com/u/1974016/brood/witbroodrecepten.zip
pi_91111422
Gisteren voor t eerst zelf focaccia gebakken, met rozemarijn en zeezout.

Was erg lekker, mooie structuur (mooie luchtgaten enzo). Dus voor een eerste keer dik tevreden
♥ ♥ 13-08-2002 ♥ ♥
pi_91111555
quote:
1s.gif Op maandag 10 januari 2011 13:18 schreef DarkElf het volgende:
Gisteren voor t eerst zelf focaccia gebakken, met rozemarijn en zeezout.

[ afbeelding ]

Was erg lekker, mooie structuur (mooie luchtgaten enzo). Dus voor een eerste keer dik tevreden
Ziet er ook goed uit zo :o :9
pi_91149968
quote:
1s.gif Op woensdag 5 januari 2011 17:05 schreef _Loki het volgende:
Ik moet nog steeds een keer proberen om brood te maken, maar nu wel echt lekker. De vorige keer was echt mislukt :')
Wat is nou een goed recept dat niet kan mislukken?
Standaard witbroodje moet wel lukken lijkt me.

500gr bloem
300ml water
10gr boter/olie
10gr suiker
10gr zout
7gr instantgist
pi_91236031
Ik opende zonet een nieuw topic en daarna vond ik deze. Kan iemand mij tips geven waar ik goedkoop een baal tarwemeel enzovoort kan vinden.

Bij lidl, net over de grens in Duitsland, is redelijk goedkoop een pak van 1 kilo tarwemeel, bloem en/of broodmix te koop (bij deze dus tip voor anderen)

Maar het lijkt ons handiger en goedkoper om een baal/grootverpakking te kopen.
Weet iemand waar ik die voordelig kan krijgen ? Molens zijn volgens mij niet veel operationeel en een toeristisch pronkstuk waar meel juist duur is; of zie ik dat verkeerd ?

Ik hoor graag tips en suggesties. Alvast bedankt.
pi_91376063
Ah hier is het topic gebleven. Vanavond/morgen ga ik me wagen aan brioche. Niet vergeten foto's te maken.
pi_91384100
Wij hebben vandaag net over de grens heel wat broodmeel gekocht.
In Duitsland kost bij zowel Aldi, Lidl als Combi (zaak vergelijkbaar met Albert Heijn) 1 kilo meel/bloem ¤ 0,25.
Volkoren meel ¤ 0,99 enzovoort.
Ze zijn genummerd, hoger is zwaarder/bruiner brood, prima te doen.
Ik heb op internet een beetje afgezocht naar de prijzen van grootverpakkingen van 25 kilo bij bijvoorbeeld molens, maar dat is al met al toch wel duurder.
Ik denk dus best een goede koop te hebben gedaan en zogezegd, net over de grens in Duitsland bij de supermarkt kijken loont; veel aanbod en niet te hoge prijzen.
pi_91387690
Brioche, deel 1

Ingrediënten:

Bloem, water, zout, gist, honing en ei.

Mengen in de foodprocessor:

Rijzen in een emmer:

Die emmer gaat dadelijk de koelkast in om daar te overnachten. Morgen wordt er gebakken. Ik gebruik overigens het recpet voor brioche uit Artisan bread in five minutes a day. Dat boek gaat voor álle broden uit van langzaam laten rijzen in de koelkast. Geeft goed veel smaak aan je brood en de structuur is net zo mooi als slechts kort laten rijzen op een warme plek. Brioche hoort overigens ook volgens de traditionelere methodes een nacht te rusten voor je het bakt.
pi_91388160
Spannend *O*

Spelen met meer rijs tijden, en andere bakmethodes met ons lekkere maisbroodmeel :

zaterdag 15 januari 2011 @ 23:38:15 #269
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_91390129
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 januari 2011 22:54 schreef Fixers het volgende:
Brioche, deel 1

Ingrediënten:
[ afbeelding ]
Bloem, water, zout, gist, honing en ei.

Mengen in de foodprocessor:
[ afbeelding ]

Rijzen in een emmer:
[ afbeelding ]

Die emmer gaat dadelijk de koelkast in om daar te overnachten. Morgen wordt er gebakken. Ik gebruik overigens het recpet voor brioche uit Artisan bread in five minutes a day. Dat boek gaat voor álle broden uit van langzaam laten rijzen in de koelkast. Geeft goed veel smaak aan je brood en de structuur is net zo mooi als slechts kort laten rijzen op een warme plek. Brioche hoort overigens ook volgens de traditionelere methodes een nacht te rusten voor je het bakt.
Brioche, een nobel brood, erg lekker bij ganzelever of gewoon met wat zelfgemaakte jam.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_91390346
quote:
1s.gif Op dinsdag 11 januari 2011 08:35 schreef Freddeh het volgende:

[..]

Standaard witbroodje moet wel lukken lijkt me.

500gr bloem
300ml water
10gr boter/olie
10gr suiker
10gr zout
7gr instantgist
Dacht ik ook, de vorige was toch echt heel erg mislukt :')
maar ik ga deze hoeveelheden maar eens proberen, nu ook met m'n pizza/broodsteen. Danku!

Ook bedankt voor het zipje trouwens! :)
pi_91397723
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 januari 2011 23:38 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Brioche, een nobel brood, erg lekker bij ganzelever
Zelfs met cheapass paté van een varkentje erg lekker! Ik heb me deze week door een enorme hoeveelheid zoete briochebroodjes met Kips Roompaté heengegeten en dat was al zalig. :)
Dus ja, brioche lijkt bijzonder goed te combineren met geprakte lever. O+
Let me see you stripped down to the bone
pi_91402321
No knead brood was goed gelukt hier. Samen met mijn dochter lekker van zitten eten, knoflookboter erbij. Mjam :9

Nu dit gelukt is ga ik meer experimenteren ermee. Ik hou dit topic goed in de gaten, staan heerlijke broden tussen. ^O^
3x links is ook rechts
When a yawn turns beautiful: https://www.youtube.com/watch?v=GZlJo4Bvzt4
pi_91403389
quote:
1s.gif Op zondag 16 januari 2011 11:01 schreef Parlay het volgende:
No knead brood was goed gelukt hier. Samen met mijn dochter lekker van zitten eten, knoflookboter erbij. Mjam :9

Nu dit gelukt is ga ik meer experimenteren ermee. Ik hou dit topic goed in de gaten, staan heerlijke broden tussen. ^O^
Jaa, no knead! Hoe zeer ik ook van met de hand kneden hou, die no kneadbroden hebben wel iets magisch. :)

Bij mij staat nu een no knead-focacciadeeg in de koelkast. Ik las dit topic vannacht en toen heb ik om half drie nog even wat bloem, olie, gist, honing en water door elkaar zitten roeren.
Vanmiddag dus focaccia! Foto's volgen.
Let me see you stripped down to the bone
pi_91404017
Gister ook voor het eerst geprobeerd zelf een brood te bakken, rozijnenbrood
Helaas was het veeeeeel te zout en heb ik het zo in de prullenbak kunnen gooien.
Erg jammer want de structuur en de korts leken wel erg goed. Dus volgende keer minder zout, meer suiker..en meer rozijnen

Ik heb dit recept gebruikt

5 gr gist
500 gr bloem
9 gr zout
12 gr suiker
50 gr boter
290 ml melk
1 eidooier
200gr rozijnen
pi_91405846
Brioches staan te wachten tot ze de oven in kunnen. Wat een kleverig deeg is dat met al die boter en ei. Ik heb wel eerder zo'n ongekneedbrood recept gebruikt, voor gewoon brood, maar dat deeg was met een handje bloem goed te hanteren. Dit daarentegen, bleef echt heel erg plakken.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')