abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 1 december 2010 @ 19:27:31 #176
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_89398214
quote:
1s.gif Op woensdag 1 december 2010 19:22 schreef DarkElf het volgende:
Grappig, zal er eens op letten in de winkel :)
Vraag maar eens bij een Dille en Kamille naar Ceylonkaneel stokjes, zo heet het officieel, 4 van de 5 keer krijg je cassia in handen omdat ze daar ook niet beter weten.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  woensdag 1 december 2010 @ 19:38:40 #177
45206 Pietverdriet
pi_89398785
quote:
1s.gif Op woensdag 1 december 2010 19:24 schreef stavromulabeta het volgende:

[..]

Gelukkig is er voor dit soort dingen Ebay. Zowel Vanille als ook kaneel :)
Zelfs bij de Hanos zag ik van de week Cassia als Kaneel verkocht worden.
pi_89413668
quote:
7s.gif Op woensdag 1 december 2010 18:57 schreef DarkElf het volgende:

voor 2 broodjes: 500 gr Bloem, 8 gr gedroogde gist, handje nigellazaad en 8 gr zout plus 300 ml war water. That's it.
Wat een verrassend simpel recept :o
* Bluezz gaat op zoek naar zwart zaod ~:)
(is het geen maanzaad :? )
pi_89418450
Nee tis geen maanzaad en je kan het bijv bij de toko krijgen :)
♥ ♥ 13-08-2002 ♥ ♥
  donderdag 2 december 2010 @ 09:47:37 #180
16266 MissHobje
Dat zou ik ook zeggen!
pi_89419273
quote:
1s.gif Op donderdag 2 december 2010 09:17 schreef DarkElf het volgende:
Nee tis geen maanzaad en je kan het bijv bij de toko krijgen :)
en evt iets anders ter vervanging gebruiken of er uit laten kan ook toch?
(alhoewel ik ben vanaaf in de stad, ga ook eens op zoek)
Mooie broodjes DE :9
[b]Hobbelicious is back!
[/b]
pi_89419321
Tuurlijk kan je het eruit laten, of vervangen. (ik vind brood met nigella alleen erg lekker als je bijv salade oid eet)

ik vervang zo vaak dingen; ander meel (volkoren meel of spelt) andere zaden (pompoen, zonnebloempitten) niet alleen zaden erin maar ook erop (voor dat hij de oven ingaat even door de melk halen en de zaden erop sprenkelen) etc etc...
♥ ♥ 13-08-2002 ♥ ♥
pi_89419334
die broodjes zien er super uit! Ik ga ze eens proberen :9
Ja doei.
pi_89419462
zijn ook lekker :9

je kan ze trouwens maar een keer laten rijzen, zelf heb ik meer tijd en heb ze 4x laten rijzen (komt je deeg en structuur ten goede vind ik)..
♥ ♥ 13-08-2002 ♥ ♥
pi_89425492
Ok :)
Komt het rijzen of het kneden eigenlijk de luchtigheid ten goede?
Ik heb het maisbrood gisteren veel langer dan de 1e keer, dus 2X een uur laten rijzen, en het is al veel beter dan de eerste.
pi_89427032
ja vind van wel maar ook de manier waarop je je brood vormt (als je geen bakvorm gebruikt) doet veel voor de luchtigheid van je brood :)
♥ ♥ 13-08-2002 ♥ ♥
pi_89429210
quote:
1s.gif Op donderdag 2 december 2010 13:45 schreef DarkElf het volgende:
ja vind van wel maar ook de manier waarop je je brood vormt (als je geen bakvorm gebruikt) doet veel voor de luchtigheid van je brood :)
Next time dus niet in cakeblik *)
pi_89429303
Verkeerde topic _O-

[ Bericht 40% gewijzigd door Blues op 02-12-2010 15:20:33 ]
pi_89429602
quote:
1s.gif Op donderdag 2 december 2010 14:40 schreef Bluezz het volgende:

[..]

Next time dus niet in cakeblik *)
doe ik nooit :) hou van zelfgevormde rustieke broden.
♥ ♥ 13-08-2002 ♥ ♥
pi_89429895
Ik denk dat ik eens wil proberen een brood te bakken in een ovenschaal.'t Is niet gebruikelijk, maar volgens mij moet het wel kunnen mits de schaal die temperaturen aan kan.
pi_89440523
quote:
Op donderdag 2 december 2010 14:57 schreef Freddeh het volgende:
Ik denk dat ik eens wil proberen een brood te bakken in een ovenschaal.'t Is niet gebruikelijk, maar volgens mij moet het wel kunnen mits de schaal die temperaturen aan kan.
Je kunt zelfs brood bakken in een gietijzeren pan.
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
pi_89509688
Da's een goeie die ik zeker binnenkort even ga proberen. Heb nog wel een mooi gietijzeren pannetje staan.

Dit is overigens de no-knead test die ik laatst gedaan had, ik wilde jullie de foto niet onthouden. Uiteindelijk was het een schepsel dat vooral lekker was direct uit de oven, maar daarna in een dag tijd ook helemaal hard geworden is, terwijl ik het toch goed opgeborgen had. Iemand een idee hoe dat kan?

En hier dus de eerste kerstbrood test voor dit jaar. Zoals je ziet dus gebakken in een glazen ovenschaal, gaat verbazingwekkend goed om eerlijk te zijn en ziet er best leuk uit. Vrouwlief was er volledig van overtuigd dat ik alle krenten/rozijnen op een hoop in het midden moest gooien en het deeg er omheen moest vouwen. Puur om haar fout te bewijzen heb ik haar advies opgevolgd. Resultaat: Een brood met krenten/rozijnenvulling :')

Volgende keer dus de krenten door het deeg heen kneden....
pi_89509971
quote:
Op zaterdag 4 december 2010 10:13 schreef Freddeh het volgende:
Da's een goeie die ik zeker binnenkort even ga proberen. Heb nog wel een mooi gietijzeren pannetje staan.

Dit is overigens de no-knead test die ik laatst gedaan had, ik wilde jullie de foto niet onthouden. Uiteindelijk was het een schepsel dat vooral lekker was direct uit de oven, maar daarna in een dag tijd ook helemaal hard geworden is, terwijl ik het toch goed opgeborgen had. Iemand een idee hoe dat kan?
[ afbeelding ]

Volgende keer dus de krenten door het deeg heen kneden....
Wat is dat voor een gat daar in het midden? Het heeft wel iets van een pizza calzone.
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
pi_89510037
Dat gat komt volgens mij gewoon door het rijzen. Die liep van de ene kant van het brood tot de andere kant :')
  zaterdag 4 december 2010 @ 11:00:08 #194
45206 Pietverdriet
pi_89510527
Ga zometeen een brood maken om een gist uit te proberen. Heb een wijngist voor witte wijn gekregen van een wijnmaker. Los dit op in water met wat suiker en wat azijn (deze gist schijnt het beter te doen in een zuur milieu) en maak dan een brood met bloem en wat zout.
Gaat me puur om te kijken wat het effect is van dit soort gist op de smaak van het brood. Normale broodgisten zijn heel er productief in het maken van veel gas zodat het brood super snel rijst. Echter, dat heeft als nadeel dat de smaak niet goed kan ontwikkelen en dat is de reden waarom het meeste brood dat je koop vrij smakeloos is. Je kan met prefermenten of poolish dit oplossen en veel smaakvoller brood krijgen. Wil kijken wat dit gist voor een effect geeft en of het nog beter geschikt is om prefermenten mee te maken.
Heb ook wel eens most (fermenterende wijn, een federweisser) gebruikt als basis voor een brood. Deed er toen er lang over om te rijzen maar de smaak was okay
pi_89513525
Ik heb een pak broodmix gekocht van Koopmans om uit te proberen en nu ligt hij te rijzen, maar ik heb nogal een ouderwetse oven, die dus ook niet op temperatuur kan worden ingesteld. We hebben het een keer gemeten en onze oven wordt meer dan 300 graden als je hem een half uur aan laat staan met voorverwarmen.

Nu heb ik dus een paar vraagjes, hopelijk kunnen jullie me helpen hierbij :)

- Omdat de oven al zo warm wordt, moet ik hem dan ook echt tot 200 graden voorverwarmen?
- Moet ik nu alsnog het brood onderin de oven doen (waar dus het vuur zit)? Ik ben bang dat ie dan snel aanbrandt...
- Hoe weet ik dat het brood gaar is? Ik neem aan dat het wat sneller gaat bij een hetere oven, maar moet je dan ook gewoon even prikken en als er nog deeg aanzit issie niet gaar?
  zaterdag 4 december 2010 @ 13:00:56 #196
45206 Pietverdriet
pi_89513815
quote:
1s.gif Op zaterdag 4 december 2010 12:51 schreef Inu het volgende:
Ik heb een pak broodmix gekocht van Koopmans om uit te proberen en nu ligt hij te rijzen, maar ik heb nogal een ouderwetse oven, die dus ook niet op temperatuur kan worden ingesteld. We hebben het een keer gemeten en onze oven wordt meer dan 300 graden als je hem een half uur aan laat staan met voorverwarmen.

Nu heb ik dus een paar vraagjes, hopelijk kunnen jullie me helpen hierbij :)

- Omdat de oven al zo warm wordt, moet ik hem dan ook echt tot 200 graden voorverwarmen?
- Moet ik nu alsnog het brood onderin de oven doen (waar dus het vuur zit)? Ik ben bang dat ie dan snel aanbrandt...
- Hoe weet ik dat het brood gaar is? Ik neem aan dat het wat sneller gaat bij een hetere oven, maar moet je dan ook gewoon even prikken en als er nog deeg aanzit issie niet gaar?
Als je weet hoe warm die wordt, heb je een oventhermometer? Ja, voorverwarmen is een pre. Bak het brood gewoon op de aangegeven temperatuur, en niet warmer, dan verbrand de buitenkant voor hij binnenin gaar is.
pi_89514016
quote:
1s.gif Op zaterdag 4 december 2010 13:00 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Als je weet hoe warm die wordt, heb je een oventhermometer? Ja, voorverwarmen is een pre. Bak het brood gewoon op de aangegeven temperatuur, en niet warmer, dan verbrand de buitenkant voor hij binnenin gaar is.
Ja, ik heb een oventhermometer, maar ik kan de oven niet regelen, dus als hij aanstaat wordt hij gewoon steeds warmer... Ik kan hem dus wel voorverwarmen naar de gewenste temperatuur, maar als ik hem die temperatuur wil houden zou ik de oven telkens uit en aan moeten doen oid... En zovaak de klep opendoen lijkt me ook niet de bedoeling, of maakt dat niks uit?

Het is echt een oudje:

Er zit dus ook geen ruitje in, dus voor de thermometer moet ik ook telkens de klep opendoen...
pi_89514518
k heb laatst een sontagstufen gemaakt. ( hier, vlak bij duitsland, waar ze vele broodmixen hebben) Daar moest een ei en melk in ipv water. Kan dit ook bij volkoren of meergranenmeel?

Ik ben het nu wel uit aan het proberen, maar krijg inmiddels twijfels over de goede afloop :')
Grote talenten weten wanneer ze moeten stoppen
  zaterdag 4 december 2010 @ 13:40:43 #199
45206 Pietverdriet
pi_89515004
quote:
1s.gif Op zaterdag 4 december 2010 13:25 schreef seasushi het volgende:
k heb laatst een sontagstufen gemaakt. ( hier, vlak bij duitsland, waar ze vele broodmixen hebben) Daar moest een ei en melk in ipv water. Kan dit ook bij volkoren of meergranenmeel?

Ik ben het nu wel uit aan het proberen, maar krijg inmiddels twijfels over de goede afloop :')
Bedoel je niet Sonntagsstuten?
  zaterdag 4 december 2010 @ 13:42:02 #200
45206 Pietverdriet
pi_89515042
quote:
1s.gif Op zaterdag 4 december 2010 13:07 schreef Inu het volgende:

[..]

Ja, ik heb een oventhermometer, maar ik kan de oven niet regelen, dus als hij aanstaat wordt hij gewoon steeds warmer... Ik kan hem dus wel voorverwarmen naar de gewenste temperatuur, maar als ik hem die temperatuur wil houden zou ik de oven telkens uit en aan moeten doen oid... En zovaak de klep opendoen lijkt me ook niet de bedoeling, of maakt dat niks uit?

Het is echt een oudje:

[ afbeelding ]

Er zit dus ook geen ruitje in, dus voor de thermometer moet ik ook telkens de klep opendoen...
Koop een goeie oven zou ik zeggen, enige goede advies wat ik je kan geven.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')