Kaiserbrotchen maken zonder allerlei broodverbetermiddelen is lastig, het deeg is erg gevoelig en moet je delicaat mee omgaan.quote:Op zondag 14 november 2010 10:58 schreef AKnynke het volgende:
ik ben kaiserbrotchen aan het maken, ben heel benieuwd hoe ze lukken. Ik geloof dat ik het vouwen nog niet zo onder knie heb. Ze staan nu voor de laatste keer te rijzen...
Leg een stel bakstenen onder in de oven en verwarm hem goed voor, dat werkt dan als bufferingquote:Op zondag 14 november 2010 10:55 schreef diggit het volgende:
Leuke topic!
Heel toevallig gister net zelf Ciabatta gemaakt. Alleen resultaat was niet geweldig. Het deeg was prima, alleen mijn oven is een ramp. Een gasoventje die nooit op de goede temperatuur wil staan en die slechts verwarmt van onderen. Volgens mij niet handig voor broodbakken!
Zal hier vast not tips oppikken
de vorm was vooral lastig vond ik. Wellicht smaakten ze neit zoals de kaiserbrotchen van de bakker, maar het recept was in ieder geval erg lekker! Ik heb dit recept gebruikt, en de helft van het witte meel met volkoren vervangen...quote:Op zondag 14 november 2010 12:47 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Kaiserbrotchen maken zonder allerlei broodverbetermiddelen is lastig, het deeg is erg gevoelig en moet je delicaat mee omgaan.
Met volkorenmeel wordt het natuurlijk wat andersquote:Op zondag 14 november 2010 13:04 schreef AKnynke het volgende:
[..]
de vorm was vooral lastig vond ik. Wellicht smaakten ze neit zoals de kaiserbrotchen van de bakker, maar het recept was in ieder geval erg lekker! Ik heb dit recept gebruikt, en de helft van het witte meel met volkoren vervangen...
Geen foto's gemaakt helaas. De helft van het deeg ligt in de vriezer, dus wellicht de volgende keer...
Brood bakken in de oven #3: Bakken ze bruin!quote:Op zondag 14 november 2010 16:58 schreef Erasmo het volgende:
Zou ik het de dag ervoor al kunnen klaarmaken tot de 2e rijs en het dan 's nachts in de koelkast zetten?
ja hoor, geen enkel probleem!quote:Op zondag 14 november 2010 16:58 schreef Erasmo het volgende:
Zou ik het de dag ervoor al kunnen klaarmaken tot de 2e rijs en het dan 's nachts in de koelkast zetten?
Wat zit daar allemaal nog meer in, Bluezz?quote:Op zondag 14 november 2010 17:08 schreef Bluezz het volgende:
Te compact gebleven, wat ik al vermoedde, maar wel lekker :
Lowcarb brood : (met meel van molen de zandhaas in Santpoort)
[ afbeelding ]
Een kant en klaarmengsel van zaden en wat meel, tis net vogelvoer zei ik toen ik het in januari voor het eerst probeerdequote:Op zondag 14 november 2010 17:12 schreef PdeHoog het volgende:
Wat zit daar allemaal nog meer in, Bluezz?
Het ziet er wel erg lekker uitquote:Op zondag 14 november 2010 17:17 schreef Bluezz het volgende:
[..]
Een kant en klaarmengsel van zaden en wat meel, tis net vogelvoer zei ik toen ik het in januari voor het eerst probeerdemaar ik ben er nu aan gewend...
Als onze voorraad brood nu op is ga ik weer 'gewoon, ander' brood bakken, ik vind het wel erg leuk
Lekkerquote:
quote:Op zondag 14 november 2010 20:07 schreef junkiexp het volgende:
Je kan hem toch horizontaal snijden ?
Lekker vullen met ingrediënt naar keuze
Oeh, dat ziet er lekker uit!quote:Op zondag 14 november 2010 17:08 schreef Bluezz het volgende:
Te compact gebleven, wat ik al vermoedde, maar wel lekker :
Lowcarb brood : (met meel van molen de zandhaas in Santpoort)
[ afbeelding ]
Mijn eerste was ook zo plat geworden, maar die smaakte ook vies.quote:Op zondag 14 november 2010 19:42 schreef PdeHoog het volgende:
Nou, het eerste brood is de oven uit hoor![]()
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
lensdop (77mm) ter indicatie![]()
Het is allemaal wat plattig en niet zo hoog als ik had gehooptDit wordt wat lastig eten
Deze nietquote:Op zondag 14 november 2010 22:44 schreef _Loki het volgende:
[..]
Mijn eerste was ook zo plat geworden, maar die smaakte ook vies.
volgens mij is alles lekker met speculoospasta....quote:Op maandag 15 november 2010 07:20 schreef PdeHoog het volgende:
[..]
Deze nietWas lekker
Samen met wat speculoospasta
Kwam volgens mij wel omdat ik het na een kwartiertje opgaf en 'm er maar uit had gehaald, en er zaten nog kipkruiden op de bakplaatquote:Op maandag 15 november 2010 07:20 schreef PdeHoog het volgende:
[..]
Deze nietWas lekker
Samen met wat speculoospasta
quote:Op maandag 15 november 2010 10:02 schreef _Loki het volgende:
[..]
Kwam volgens mij wel omdat ik het na een kwartiertje opgaf en 'm er maar uit had gehaald, en er zaten nog kipkruiden op de bakplaat
Met bakpapier er onder krijg je wel een zachte rotbodem. Daarom haal ik het bakpapier er onder uit zodra de bodem niet meer plakkerig is.quote:Op maandag 15 november 2010 10:04 schreef PdeHoog het volgende:
[..]
![]()
Bakpapier eronder
Werkt errug goed.
griesmeel op de bakplaatquote:Op maandag 15 november 2010 19:19 schreef stavromulabeta het volgende:
[..]
Met bakpapier er onder krijg je wel een zachte rotbodem. Daarom haal ik het bakpapier er onder uit zodra de bodem niet meer plakkerig is.
Mijn bodem was knapperig, maar het papier was een soort 'verbrand'quote:Op maandag 15 november 2010 19:19 schreef stavromulabeta het volgende:
Met bakpapier er onder krijg je wel een zachte rotbodem. Daarom haal ik het bakpapier er onder uit zodra de bodem niet meer plakkerig is.
Nou....geen idee wat voor bakpapier jij gebruikt maar mijn bodem was mooi knapperig hoorquote:Op maandag 15 november 2010 19:19 schreef stavromulabeta het volgende:
[..]
Ik moest ook denken aan een vetbol jaquote:Op maandag 15 november 2010 22:16 schreef motorbloempje het volgende:
Dat brood van Bluezz doet me denken aan zo'n bol met zaadjes voor vogeltjes
en het ziet er super lekker uit![]()
graag zou ik brood dus ook wat luchtiger hebben voor de mooi, maar vind compact ook altijd wel lekker, uiteindelijk
Zak weggegooid.... maar mijn schzus die een zak meel meenam om te proberen had ook al associaties met vogelzaadquote:Op maandag 15 november 2010 22:17 schreef tombolafan het volgende:
Ik moest ook denken aan een vetbol jaEn het lijkt me echt heerlijk
Welk zaden/meelmengsel is het precies Bluezz? Dan ga ik binnenkort eens naar Santpoort
Nee, ik bak al zelf brood vanaf januari (met de BBM) laatste 3 met de hand. Gewoon omdat het kan en omdat het leuk isquote:Op zondag 28 november 2010 14:03 schreef FutureFairytale het volgende:
nieuwe verslaving Bluezz?
laatste brood ziet er goed uit!
Hij lijkt wel echt op een cake... Ook mooi goudgeelquote:Op zondag 28 november 2010 15:23 schreef Bluezz het volgende:
Hijs lekkahEn best goed gelukt in het cakeblik.
[ afbeelding ]
Ziet er goed uitquote:Op zondag 21 november 2010 18:16 schreef Bluezz het volgende:
Bij de deka een zak volkorenmeel met zonnebloempit gekocht, en vandaag broodje gemaakt volgens de bereidingswijze uit de OP :
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
smaakt goed
Die ook btwquote:Op zondag 28 november 2010 15:23 schreef Bluezz het volgende:
[ afbeelding ]
quote:Op zondag 28 november 2010 17:32 schreef stavromulabeta het volgende:
Bluezz, jouw aanrechtblad doet me aan m'n studentenhuis denken... Brrr... Met het verschil dat je jouw aanrechtblad nog wel kunt zien.
Nou, ik wel hoorquote:Op zondag 28 november 2010 21:22 schreef Bluezz het volgende:
[..]
Ja, maar ik doe het niet meer in een cakeblik.. vind het er eerlijke gezeit niet uitzien
zou je kinderen mee kunnen foppenquote:Op zondag 28 november 2010 15:23 schreef Bluezz het volgende:
[ afbeelding ]
Door de langere rijstijd krijgt het brood een diepere (en een klein tikje zuurdere) smaak. Je kunt bij een langere rijs beter iets minder gist gebruiken dan in het recept is aangegeven, om te voorkomen dat het brood te ver doorgerezen is, waardoor het later bij het bakken niet meer wil opkomen.quote:Op maandag 29 november 2010 19:40 schreef Freddeh het volgende:
Ben na al die dingen die ik hoor over no-knead broden toch eens gaan googelen. Ziet er interessant uit, en ben dus net aan m'n eerste begonnen. Omdat ik wat lastig zit in m'n werktijden gaat het wat langer rijzen dan 18 uur, maar dan zal het ongetwijfeld goedkomen lijkt me![]()
Draagt die lange rijstijd ook bij aan een aandere smaak, of blijft dat hetzelfde?
Hoeveel is teveelquote:Op maandag 29 november 2010 21:11 schreef Freddeh het volgende:
Thanks
Ben zo lomp geweest om er toch teveel gist in te gooien. Ben benieuwd hoe het er morgenochtend uit ziet.
ja, heter. 220 graden is vrij normaal. Ik verwarm de oven meestal tot 250 C en draai 'm terug naar 220 C zodra het brood er in is.quote:Op dinsdag 30 november 2010 20:03 schreef Freddeh het volgende:
Uiteindelijk is hij tot dubbel volume gerezen, maar ietsjes ingezakt. Ik heb een aardige kledder kunnen samenvormen tot een mooi rond geheel, en in de oven wilde dat nog aardig rijzen. 55 Minuten op 180C. Enige wat ik jammer vind is dat de korst spierwit gebleven is, zelfs bij een standaard witbroodje werd bij mij de korst nog ietsjes bruiner. Had ik hem op hogere temperatuur moeten bakken ofzo?
Hij smaakt in ieder geval erg lekker, en heel anders dan een normaal broodDus experiment is half geslaagd.
Ziet er goed uit. Ingredienten?quote:Op woensdag 1 december 2010 18:50 schreef DarkElf het volgende:
Vandaag witbrood gebakken met Nigellazaad(had laatst een sandwich met dat brood wat erg smakelijk was maar het was fabrieksbrood dus ik dacht: dat kan beter!
)
Voor t bakken:
[ afbeelding ]
Na het bakken:
[ afbeelding ]
En zo zag het er van binnen uit:
[ afbeelding ]
onderkant niet helemaal goed genoeg maar desalniettemin was het enorm smakelijk
voor 2 broodjes: 500 gr Bloem, 8 gr gedroogde gist, handje nigellazaad en 8 gr zout plus 300 ml war water. That's it.quote:Op woensdag 1 december 2010 18:53 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Ziet er goed uit. Ingredienten?
nigellazaad?quote:Op woensdag 1 december 2010 18:57 schreef DarkElf het volgende:
[..]
voor 2 broodjes: 500 gr Bloem, 8 gr gedroogde gist, handje nigellazaad en 8 gr zout plus 300 ml war water. That's it.
Ah, okayquote:
Ik denk dat je het heel goed kent maar het altijd als Kaneel verkocht wordtquote:
Gelukkig is er voor dit soort dingen Ebay. Zowel Vanille als ook kaneelquote:Op woensdag 1 december 2010 19:15 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Ik denk dat je het heel goed kent maar het altijd als Kaneel verkocht wordt
Kaneel (echte kaneel)
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Cassia
[ afbeelding ]
Zoals je kan zien zijn de velletjes Cassia veel dikker, en kaneel dunner.
De smaak verschilt zoals Echte Vanille van vanilinesuiker verschilt, het is veel scherper, minder complex, namaak
Vraag maar eens bij een Dille en Kamille naar Ceylonkaneel stokjes, zo heet het officieel, 4 van de 5 keer krijg je cassia in handen omdat ze daar ook niet beter weten.quote:Op woensdag 1 december 2010 19:22 schreef DarkElf het volgende:
Grappig, zal er eens op letten in de winkel
Zelfs bij de Hanos zag ik van de week Cassia als Kaneel verkocht worden.quote:Op woensdag 1 december 2010 19:24 schreef stavromulabeta het volgende:
[..]
Gelukkig is er voor dit soort dingen Ebay. Zowel Vanille als ook kaneel
Wat een verrassend simpel receptquote:Op woensdag 1 december 2010 18:57 schreef DarkElf het volgende:
voor 2 broodjes: 500 gr Bloem, 8 gr gedroogde gist, handje nigellazaad en 8 gr zout plus 300 ml war water. That's it.
en evt iets anders ter vervanging gebruiken of er uit laten kan ook toch?quote:Op donderdag 2 december 2010 09:17 schreef DarkElf het volgende:
Nee tis geen maanzaad en je kan het bijv bij de toko krijgen
Next time dus niet in cakeblikquote:Op donderdag 2 december 2010 13:45 schreef DarkElf het volgende:
ja vind van wel maar ook de manier waarop je je brood vormt (als je geen bakvorm gebruikt) doet veel voor de luchtigheid van je brood
Je kunt zelfs brood bakken in een gietijzeren pan.quote:Op donderdag 2 december 2010 14:57 schreef Freddeh het volgende:
Ik denk dat ik eens wil proberen een brood te bakken in een ovenschaal.'t Is niet gebruikelijk, maar volgens mij moet het wel kunnen mits de schaal die temperaturen aan kan.
Wat is dat voor een gat daar in het midden? Het heeft wel iets van een pizza calzone.quote:Op zaterdag 4 december 2010 10:13 schreef Freddeh het volgende:
Da's een goeie die ik zeker binnenkort even ga proberen. Heb nog wel een mooi gietijzeren pannetje staan.
Dit is overigens de no-knead test die ik laatst gedaan had, ik wilde jullie de foto niet onthouden. Uiteindelijk was het een schepsel dat vooral lekker was direct uit de oven, maar daarna in een dag tijd ook helemaal hard geworden is, terwijl ik het toch goed opgeborgen had. Iemand een idee hoe dat kan?
[ afbeelding ]
Volgende keer dus de krenten door het deeg heen kneden....
Als je weet hoe warm die wordt, heb je een oventhermometer? Ja, voorverwarmen is een pre. Bak het brood gewoon op de aangegeven temperatuur, en niet warmer, dan verbrand de buitenkant voor hij binnenin gaar is.quote:Op zaterdag 4 december 2010 12:51 schreef Inu het volgende:
Ik heb een pak broodmix gekocht van Koopmans om uit te proberen en nu ligt hij te rijzen, maar ik heb nogal een ouderwetse oven, die dus ook niet op temperatuur kan worden ingesteld. We hebben het een keer gemeten en onze oven wordt meer dan 300 graden als je hem een half uur aan laat staan met voorverwarmen.
Nu heb ik dus een paar vraagjes, hopelijk kunnen jullie me helpen hierbij![]()
- Omdat de oven al zo warm wordt, moet ik hem dan ook echt tot 200 graden voorverwarmen?
- Moet ik nu alsnog het brood onderin de oven doen (waar dus het vuur zit)? Ik ben bang dat ie dan snel aanbrandt...
- Hoe weet ik dat het brood gaar is? Ik neem aan dat het wat sneller gaat bij een hetere oven, maar moet je dan ook gewoon even prikken en als er nog deeg aanzit issie niet gaar?
Ja, ik heb een oventhermometer, maar ik kan de oven niet regelen, dus als hij aanstaat wordt hij gewoon steeds warmer... Ik kan hem dus wel voorverwarmen naar de gewenste temperatuur, maar als ik hem die temperatuur wil houden zou ik de oven telkens uit en aan moeten doen oid... En zovaak de klep opendoen lijkt me ook niet de bedoeling, of maakt dat niks uit?quote:Op zaterdag 4 december 2010 13:00 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Als je weet hoe warm die wordt, heb je een oventhermometer? Ja, voorverwarmen is een pre. Bak het brood gewoon op de aangegeven temperatuur, en niet warmer, dan verbrand de buitenkant voor hij binnenin gaar is.
Bedoel je niet Sonntagsstuten?quote:Op zaterdag 4 december 2010 13:25 schreef seasushi het volgende:
k heb laatst een sontagstufen gemaakt. ( hier, vlak bij duitsland, waar ze vele broodmixen hebben) Daar moest een ei en melk in ipv water. Kan dit ook bij volkoren of meergranenmeel?
Ik ben het nu wel uit aan het proberen, maar krijg inmiddels twijfels over de goede afloop
Koop een goeie oven zou ik zeggen, enige goede advies wat ik je kan geven.quote:Op zaterdag 4 december 2010 13:07 schreef Inu het volgende:
[..]
Ja, ik heb een oventhermometer, maar ik kan de oven niet regelen, dus als hij aanstaat wordt hij gewoon steeds warmer... Ik kan hem dus wel voorverwarmen naar de gewenste temperatuur, maar als ik hem die temperatuur wil houden zou ik de oven telkens uit en aan moeten doen oid... En zovaak de klep opendoen lijkt me ook niet de bedoeling, of maakt dat niks uit?
Het is echt een oudje:
[ afbeelding ]
Er zit dus ook geen ruitje in, dus voor de thermometer moet ik ook telkens de klep opendoen...
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |