abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_89515176
quote:
1s.gif Op zaterdag 4 december 2010 13:25 schreef seasushi het volgende:
k heb laatst een sontagstufen gemaakt. ( hier, vlak bij duitsland, waar ze vele broodmixen hebben) Daar moest een ei en melk in ipv water. Kan dit ook bij volkoren of meergranenmeel?

Ik ben het nu wel uit aan het proberen, maar krijg inmiddels twijfels over de goede afloop :')
Van melk+ei wordt de smaak in ieder geval wat voller dan van water. Of het verder iets uitmaakt betwijfel ik.
  zaterdag 4 december 2010 @ 13:50:04 #202
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_89515326
quote:
1s.gif Op zaterdag 4 december 2010 13:25 schreef seasushi het volgende:
k heb laatst een sontagstufen gemaakt. ( hier, vlak bij duitsland, waar ze vele broodmixen hebben) Daar moest een ei en melk in ipv water. Kan dit ook bij volkoren of meergranenmeel?

Ik ben het nu wel uit aan het proberen, maar krijg inmiddels twijfels over de goede afloop :')
Het kan uiteraard wel met volkoren, maar waarom zou je? Een Stuten is een heel fijn brood, een cake haast, waarom zou je die volkoren willen maken? Of ben je iemand die ook croissants volkoren wil?
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_89515472
quote:
1s.gif Op zaterdag 4 december 2010 13:40 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Bedoel je niet Sonntagsstuten?
:@ hmmm, maar met een half oog in de donkere voorraadkast gekeken... Je hebt gelijk.
Grote talenten weten wanneer ze moeten stoppen
pi_89515513
Het is uit de oven :o

Hopelijk is hij gaar vanbinnen, maar ik ben bang dat hij verband als ik hem er langer in laat staan... Ik heb net even geprikt met een satestokje en er kwam niks mee naar boven :) Of werkt dat alleen bij cakes? :D
pi_89515579
quote:
1s.gif Op zaterdag 4 december 2010 13:50 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Het kan uiteraard wel met volkoren, maar waarom zou je? Een Stuten is een heel fijn brood, een cake haast, waarom zou je die volkoren willen maken? Of ben je iemand die ook croissants volkoren wil?
Integendeel.... Croissants moeten croissants zijn.!

Was alleen benieuwd of je ook een cakeachtige structuur in zo'n heavy brood kon krijgen. De vorige meergranen was wat compact geworden, dus nu een experiment.
Vooralsnog lijkt het aardig te rijzen
pi_89515873
Ok, ik ben te ongeduldig om hem af te laten koelen :D Maar hij is perfect *O*

Heel zacht en luchtig en lekkere pitjes erdoor :9
  zaterdag 4 december 2010 @ 14:22:22 #207
16266 MissHobje
Dat zou ik ook zeggen!
pi_89516378
quote:
1s.gif Op donderdag 2 december 2010 18:39 schreef stavromulabeta het volgende:

[..]

Je kunt zelfs brood bakken in een gietijzeren pan.
[ afbeelding ]
Ik doe niet anders met dat no kneed deeg :D
En met stevigere deegsoorten in vorm kneden of een bakblik :)
[b]Hobbelicious is back!
[/b]
pi_89544686
speculaas/rozijnen brood met een vulling van abrikozen-honing-kaneel 'spijs'. Erg sinterklaasachtig en lekker :) (slechte foto's, daglicht is zeldzaam.....)

zondag 5 december 2010 @ 11:38:55 #209
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_89544771
quote:
1s.gif Op zaterdag 4 december 2010 11:00 schreef Pietverdriet het volgende:
Ga zometeen een brood maken om een gist uit te proberen. Heb een wijngist voor witte wijn gekregen van een wijnmaker. Los dit op in water met wat suiker en wat azijn (deze gist schijnt het beter te doen in een zuur milieu) en maak dan een brood met bloem en wat zout.
Gaat me puur om te kijken wat het effect is van dit soort gist op de smaak van het brood. Normale broodgisten zijn heel er productief in het maken van veel gas zodat het brood super snel rijst. Echter, dat heeft als nadeel dat de smaak niet goed kan ontwikkelen en dat is de reden waarom het meeste brood dat je koop vrij smakeloos is. Je kan met prefermenten of poolish dit oplossen en veel smaakvoller brood krijgen. Wil kijken wat dit gist voor een effect geeft en of het nog beter geschikt is om prefermenten mee te maken.
Heb ook wel eens most (fermenterende wijn, een federweisser) gebruikt als basis voor een brood. Deed er toen er lang over om te rijzen maar de smaak was okay
Broodsmaak was aardig, niet bijzonder, maar het wilde niet echt rijzen. volgende keer gebruik ik het als preferement
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_89545231
Er staat weer een volkorenmengsel met zonnebloemzaden te rijzen (half pak wat ik nog had liggen) :9
We hebben de smaak te pakken en kopen helemaal geen kantenklaarbrood meer :D
pi_89545882
ei en melk in een meergranenbrood heeft geen meerwaarde. Best lekker, maar ik had het ei beter kunnen bakken en erop leggen, en het glas melk erbij drinken
pi_89548561
Ik vind die speculaas/jamdingesherrie broodjes hierboven er erg lekker uitzien trouwens. Ik hou niet van de echte spijs, dit ziet er prima uit ^O^
  zaterdag 11 december 2010 @ 19:50:55 #213
52575 Schranseman
Heeft altijd honger
pi_89811813
Vandaag een kilo meel gehaald bij de plaatselijk molen. Nog nooit brood gemaakt in de oven (wel een keer een pakje koopmans op de BBQ), dus ben benieuwd. Kreeg er 2 pakjes Dokter Oetker gist bij. Is dat wat?
Schranseman heeft honger en vertelt erover op http://www.brambbq.nl
  zaterdag 11 december 2010 @ 19:59:44 #214
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_89812120
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 december 2010 19:50 schreef Schranseman het volgende:
Vandaag een kilo meel gehaald bij de plaatselijk molen. Nog nooit brood gemaakt in de oven (wel een keer een pakje koopmans op de BBQ), dus ben benieuwd. Kreeg er 2 pakjes Dokter Oetker gist bij. Is dat wat?
Valt prima mee te werken. Als je morgen er brood van wilt bakken is het wijs om vandaag al wat voorbereiding te doen, voor tips en recepten kun je even in de startpost kijken.
pi_89814002
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 december 2010 19:50 schreef Schranseman het volgende:
Leuk ^O^ Wij halen ook altijd meel bij de molen :9
Meestal is de verhouding : 500 gr. meelmix 8 gram droge gist 300 ml lauwwarm water
Kneden, anderhalf tot 2 uur rijzen, kneden, nog ruim een uur rijzen, dan 40 min op 220gr. in de oven

Succes verzekerd, kijk maar, hij is net klaar :9

zaterdag 11 december 2010 @ 21:33:19 #216
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_89815409
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 december 2010 20:57 schreef Bluezz het volgende:

[..]

Leuk ^O^ Wij halen ook altijd meel bij de molen :9
Meestal is de verhouding : 500 gr. meelmix 8 gram droge gist 300 ml lauwwarm water
Kneden, anderhalf tot 2 uur rijzen, kneden, nog ruim een uur rijzen, dan 40 min op 220gr. in de oven

Succes verzekerd, kijk maar, hij is net klaar :9

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
En hij smaakt echt heerlijk, dat maisbroodje. :9~
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
pi_89817724
Vandaag een tweede test gedaan voor een kerstbrood. Vorige zat 150gr rozijnen en 150 gr krenten in, deze zit 150gr rozijnen en 50gr krenten in met als extraatje 50gr kersen.
Enige minpuntje is dat deze wat slapjes geworden is, de bovenste korst is echt helemaal goed, maar de onderkant van het brood is wat aan de zachte kant en valt wat vlug uit elkaar.

Bij het verkassen van het deeg uit de kneedkom naar de bakvorm was het al erg slap. Heb het idee dat er teveel vocht in zat. Volgende test dus de rozijnen/krenten niet laten wellen.

Foto's komen morgen wel :)
pi_89831453
Iemand hier receptjes of lekkere linkjes voor een echt lekker vijgenbroodje wat bij kaas gegeten gaat worden? :9
pi_89832691
Deze ziet er lekker uit.
Niet alleen vijgen trouwens.
Heb het zelf niet geprobeerd hoor, kan niet vertellen hoe t smaakt.
Kletzenbrot is wel lekker met /bij kaas.

http://www.chefkoch.de/rezepte/22251005642960/Kletzenbrot.html
pi_89834617
quote:
1s.gif Op zondag 12 december 2010 14:26 schreef kabouter.muts het volgende:
Deze ziet er lekker uit.
Niet alleen vijgen trouwens.
Heb het zelf niet geprobeerd hoor, kan niet vertellen hoe t smaakt.
Kletzenbrot is wel lekker met /bij kaas.

http://www.chefkoch.de/rezepte/22251005642960/Kletzenbrot.html
1. ik kan geen duits lezen :D
2. googlen kunnen we allemaal ;)

Ik wil ervaringsrecepten snappu :P
pi_89834725
quote:
1s.gif Op zondag 12 december 2010 13:48 schreef Bluezz het volgende:
Iemand hier receptjes of lekkere linkjes voor een echt lekker vijgenbroodje wat bij kaas gegeten gaat worden? :9
goeie ^O^ daar ben ik ook naar op zoek voor kerst :9
Ja doei.
pi_89834798
Hier staat witbrood met ongeveer een heel potje pesto te rijzen tot hij straks de oven in kan ^O^ Voor bij de kaasfondue vanavond :9
pi_89834844
oh, en hier staat ciabattadeeg te rijzen nu :9 O+
Ja doei.
pi_89841126
Het brood was errug lekker, maar de volgende keer mag er meer pesto in :9
pi_89842212
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 december 2010 22:39 schreef Freddeh het volgende:
Vandaag een tweede test gedaan voor een kerstbrood. Vorige zat 150gr rozijnen en 150 gr krenten in, deze zit 150gr rozijnen en 50gr krenten in met als extraatje 50gr kersen.
Enige minpuntje is dat deze wat slapjes geworden is, de bovenste korst is echt helemaal goed, maar de onderkant van het brood is wat aan de zachte kant en valt wat vlug uit elkaar.

Bij het verkassen van het deeg uit de kneedkom naar de bakvorm was het al erg slap. Heb het idee dat er teveel vocht in zat. Volgende test dus de rozijnen/krenten niet laten wellen.

Foto's komen morgen wel :)
Belofte maakt schuld dus hier zijn ze. Volgende ronde dus minder vocht er bij, en er komt dan zelf gemaakt amandelspijs in :9~

abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')