quote:Op vrijdag 1 oktober 2010 23:12 schreef chikaseibo het volgende:
Er horen helemaal geen subsidies voor kunst en cultuur te zijn.
klinkt goed!quote:Op vrijdag 1 oktober 2010 22:50 schreef BABUSHKABABY het volgende:
Zoals het er nu naar uit ziet gaan er 7 beroepsorkesten aan en zullen het concertgebouw, muziekcentrum vredenburg en muziekgebouw aan 't ij hun deuren moeten sluiten.
Het kaf wordt van het koren gescheiden. Goede kunst en muziek heeft geen subsidie nodig.quote:Op vrijdag 1 oktober 2010 22:50 schreef BABUSHKABABY het volgende:
de aankomende bezuinigingen op kunst en cultuur zullen een doodsteek zijn voor de nederlandse kunstenwereld!
van Gogh was straatarm en overleefde alleen maar omdat zijn broer zijn droedels kocht. Daarbij zijn de meeste stukken die in opdracht zijn gemaakt nou niet echt de hoogtepunten in de carrieres van deze kunstenaars.quote:Op zaterdag 2 oktober 2010 09:08 schreef detulp050 het volgende:
Van Gogh, Beethoven en Rodin kregen ook geen subsidie van de overheid. Die maakten kunst vanwege hun persoonlijke bevrediging en de betaling door hun klanten.
Precies. En het is vaak alleen de elite die er op af komt. Dus waarom zou jan met de pet er voor moeten dokken.quote:Op zaterdag 2 oktober 2010 09:29 schreef kawotski het volgende:
[..]
Het kaf wordt van het koren gescheiden. Goede kunst en muziek heeft geen subsidie nodig.
Vallen mode-ontwerpers eigenlijk ook onder 'kunstenaars'?quote:
Zwart gaat het niet worden idd bij jou.quote:
Hoe kom je er bij dat het alleen de elite aantrekt?quote:Op zaterdag 2 oktober 2010 10:06 schreef Megumi het volgende:
[..]
Precies. En het is vaak alleen de elite die er op af komt. Dus waarom zou jan met de pet er voor moeten dokken.
Erg leuk, een land zonder dancefeesten en festivals.quote:Op vrijdag 1 oktober 2010 23:12 schreef chikaseibo het volgende:
Er horen helemaal geen subsidies voor kunst en cultuur te zijn.
Richt je aan TS, die beperkt zich iig tot muziek en kunst.quote:Op zaterdag 2 oktober 2010 14:23 schreef Lord_Vetinari het volgende:
De domheid van mensen die denken dat cultuur alleen maar muziek en kunst is
zei die, elitair,zelfingenomen en boven iedereen verheven..quote:Op zaterdag 2 oktober 2010 15:53 schreef Knoflook het volgende:
Geert is bang dat onze cultuur verdwijnt.
En stopt met het onderhouden van onze cultuur.
Maarja zijn doelgroep bezoekt toch het theater niet. Kijken alleen maar show nieuws op de bank, in een trainingspak maar toch dik.
Het is maar goed dat er minder dance feesten zijn, dat heeft de hoek van Holland wel bewezen. Betaal er gewoon voor, want de mensen die deze feesten sponsoren dmv belastingen gaan er nooit naartoe en jongeren met een bijbaan kunnen hun teruggevraagde belastingen gebruiken voor feesten.quote:Op zaterdag 2 oktober 2010 12:55 schreef Morrigan het volgende:
[..]
Erg leuk, een land zonder dancefeesten en festivals.![]()
Bezuinigen is prima, maar als we er niks aan besteden wordt het een sober landje.
Terwijl onze overheid van nu minimaal vertienvoudigd is en cultuur met hetzelfde is afgenomenquote:Op zaterdag 2 oktober 2010 16:43 schreef tjoptjop het volgende:
Het idee dat er zonder overheid geen kunst en cultuur mogelijk is
Dat dus ...net of hiervoor kunstenaars al expositie plaatsen , hadden om hun werk ten toon te stellenquote:Op zaterdag 2 oktober 2010 12:04 schreef Lyrebird het volgende:
Dit soort cultuur is er alleen voor de elite, en die kunnen dat gemakkelijk zelf betalen.
huh? Belasting gaat toch naar de staatquote:Op zaterdag 2 oktober 2010 16:37 schreef arjan1212 het volgende:
volgens mij zijn in amerika voor particulieren en bedrijven giften aan kunst van de belasting aftrekbaar
dat zouden ze hier ook moeten doen, dan kunnen ze gewoon openblijven en kost het de staat niets
Jij denkt dat een concert van Metallica niet duurder wordt? Als de band uberhaupt nog wil komen; die zullen ook minder krijgen om de kaarten niet onbetaalbaar te maken.quote:Op vrijdag 1 oktober 2010 23:01 schreef Holograph het volgende:
Kun jij mij uitleggen waarom ik de volle mep moet betalen wanneer ik naar een concert van Metallica wil gaan, maar wanneer Roderick en Anne-Marie Claire naar het concertgebouw gaan voor een opera een zwaar gesubsidieerd kaartje krijgen?
neujhoor, er zijn genoeg private investeringen... en morgen er best meer worden.quote:Op zaterdag 2 oktober 2010 17:44 schreef tjoptjop het volgende:
je hebt al gelinkt, herhalen hoeft niet.
Maar ook hij gaat er vanuit dat die hele branche leeft bij gratie van de staat.
Hij spreekt zich een aantal keren flink tegen:quote:Op zaterdag 2 oktober 2010 17:09 schreef danielparker het volgende:
lees liever deze argumenten
http://www.robbertvanheuven.nl/?p=225
waar spreekt-ie dit tegen dan?quote:Op zaterdag 2 oktober 2010 17:57 schreef Kabolter het volgende:
Hij spreekt zich een aantal keren flink tegen:
"Populair zijn theaterfestivals als Oerol of De Parade. De voorstellingen die daar te zien zijn, zijn vrijwel altijd allemaal uitverkocht. Toch zouden die zonder subsidie niet meer te zien zijn."
HRA zou er nooit uit kunnen zonder belastingverlaging. Wat mij betreft mag de HRA ook gewoon uit hoorquote:Op zaterdag 2 oktober 2010 17:56 schreef danielparker het volgende:
[..]
neujhoor, er zijn genoeg private investeringen... en morgen er best meer worden.
Punt is dat het om een onevenredige bezuiniging gaat, c.q. symboolpolitiek.
Het gaat om minder dan een 1 procent van de rijksbegroting, als het kabinet nou eens de Hyhpotheekrenteafrtek zou bezuigingen, dat schiet tenminste op.
Dus iets wat populair is maar niet uit kan moet maar worden afgeschaftquote:Op zaterdag 2 oktober 2010 18:01 schreef Kabolter het volgende:
Dat wij niet moeten bezuinigen. Blijkbaar gaat er een bedrag naar iets wat al populair is of te goedkoop wordt gemaakt, of gewoon niet uit kan.
Je kunt je natuurlijk ook afvragen waarom het niet uit kan terwijl het populair is. En niemand schaft iets af, ze moeten alleen hun eigen broek op houden.quote:Op zaterdag 2 oktober 2010 18:04 schreef ranja het volgende:
[..]
Dus iets wat populair is maar niet uit kan moet maar worden afgeschaft
Dat is het grootste voorbeeld uit 'jouw' betoog.quote:Op zaterdag 2 oktober 2010 18:04 schreef ranja het volgende:
[..]
Dus iets wat populair is maar niet uit kan moet maar worden afgeschaft
Nou ja, er zijn 2 makkelijke manieren om iets rendabel te maken, dat is meer geld vragen aan de bezoeker of minder geld betalen aan de artiesten. Maar als de bezoeker dat niet wil betalen of de artiest komt dan niet meer gaat dat dus niet werken.quote:Op zaterdag 2 oktober 2010 18:07 schreef tjoptjop het volgende:
Je kunt je natuurlijk ook afvragen waarom het niet uit kan terwijl het populair is. En niemand schaft iets af, ze moeten alleen hun eigen broek op houden.
Een verhouding die al compleet zoek was.quote:Op zaterdag 2 oktober 2010 18:15 schreef ranja het volgende:
[..]
Nou ja, er zijn 2 makkelijke manieren om iets rendabel te maken, dat is meer geld vragen aan de bezoeker of minder geld betalen aan de artiesten. Maar als de bezoeker dat niet wil betalen of de artiest komt dan niet meer gaat dat dus niet werken.
De Parade was dit jaar al een stuk duurder dan een paar jaar geleden, 8 euro entree en iets van 8 euro per voorstelling. Als je dan 3 acts gaat zien ben je dus zeg maar 32 euro kwijt, dat komt aardig in de buurt van een avondje theater waar 1 iemand komt optreden. Als je dat duurder gaat maken staat dat in geen verhouding meer.
Ook denk ik niet dat mensen blij zijn als een kaart Lowlands ineens 50 euro duurder wordt, of het aantal tenten met 3 of 4 wordt verminderd (of 1 dag korter) met gelijke kaartprijs.
Vast, ik zei al 2 makkelijke... maar stopzetten van de subsidie betekent soms meteen het einde, dat is in elk geval niet de manier.quote:Op zaterdag 2 oktober 2010 18:18 schreef tjoptjop het volgende:
Maar er zijn natuurlijk meerdere manieren om iets uit te laten komen.
Ik zal het je nog een keertje vragen: dit vind jij dus normaal?quote:Op zaterdag 2 oktober 2010 18:23 schreef ranja het volgende:
[..]
Vast, ik zei al 2 makkelijke... maar stopzetten van de subsidie betekent soms meteen het einde, dat is in elk geval niet de manier.
Ik zou niet tegen een soort afbouwtijd zijn. Maar uiteindelijk ben ik wel voor eigen broek ophouden. Dus dat er nu wordt vastgesteld dat de subsidie de komende 5 jaar lineair wordt afgebouwd tot X. Dan hebben die instanties ook de tijd om zich daarop aan te passen.quote:Op zaterdag 2 oktober 2010 18:23 schreef ranja het volgende:
[..]
Vast, ik zei al 2 makkelijke... maar stopzetten van de subsidie betekent soms meteen het einde, dat is in elk geval niet de manier.
Omdat je anders alleen maar meuk op TV hebt. Ik snap wel dat er subsidie is, ik snap alleen niet waarom op kunst en cultuur helemaal niet bezuinigd zou moeten worden. Overal wordt op bezuinigd, dus ook kunst en cultuur.quote:Op zondag 3 oktober 2010 03:02 schreef Illiberal het volgende:
Waarom moet de overheid kunst subsidiëren? Waarom zijn de kunsten "speciaal"?
Waarom zijn er eigenlijk zoveel "speciale" dingen die subsidie moeten krijgen? Snap ik nie?
Het vrijheidsbeeld uit jouw avatar zou er ook nooit gekomen zijn zonder subsidie (in dit geval van de Franse overheid).quote:Op zondag 3 oktober 2010 03:02 schreef Illiberal het volgende:
Waarom moet de overheid kunst subsidiëren? Waarom zijn de kunsten "speciaal"?
Waarom zijn er eigenlijk zoveel "speciale" dingen die subsidie moeten krijgen? Snap ik nie?
Jazeker.quote:Op zaterdag 2 oktober 2010 00:07 schreef Vreemde_Vogel het volgende:
IS SCHREEUWEN TEGENWOORDIG OOK EEN KUNSTVORM?!
Omdat men vindt dat er gedeniveleerd moet worden en kunstsubsidie is een middel daarvoorquote:Op zaterdag 2 oktober 2010 10:06 schreef Megumi het volgende:
[..]
Precies. En het is vaak alleen de elite die er op af komt. Dus waarom zou jan met de pet er voor moeten dokken.
De scheve verhoudingen van die subsidies worden mooi geillustreerd in je gelinkte artikelen, tijd om de bezem er eens flink doorheen te halen!quote:Op vrijdag 1 oktober 2010 22:50 schreef BABUSHKABABY het volgende:
Zoals het er nu naar uit ziet gaan er 7 beroepsorkesten aan en zullen het concertgebouw, muziekcentrum vredenburg en muziekgebouw aan 't ij hun deuren moeten sluiten. TERWIJL HET OVER WERELDSE TOPKWALITEIT GAAT!!!!!! DIT MAG NIET GEBEUREN!!!!
http://www.volkskrant.nl/(...)t_voor_Concertgebouw
http://www.volkskrant.nl/(...)ag_met_200%A0miljoen
quote:Ook in Utrecht luidt de noodklok. ‘Dit kan gewoon niet. Zomaar mijn huisorkest afpakken.’ Nanette Ris, directeur van Muziekcentrum Vredenburg, is ziedend op het beoogde kabinet en zijn bezuinigingsplannen.
‘Ik kom straks miljoenen tekort in mijn begroting. Ik hoor de rechtse coalitie al zeggen: huur dan andere orkesten. Maar het MCO betaalt mij om in Vredenburg spelen. Als ik bijvoorbeeld het Rotterdams Philharmonisch Orkest wil huren, kost me dat een vermogen. Ik heb dus dubbele kosten.’
Ik snap het niet; kunst is een zeer belangrijke inkomstenbron voor de Nederlandse overheid.quote:Op vrijdag 1 oktober 2010 22:50 schreef BABUSHKABABY het volgende:
beste mensen,
de aankomende bezuinigingen op kunst en cultuur zullen een doodsteek zijn voor de nederlandse kunstenwereld!
Zoals het er nu naar uit ziet gaan er 7 beroepsorkesten aan en zullen het concertgebouw, muziekcentrum vredenburg en muziekgebouw aan 't ij hun deuren moeten sluiten. TERWIJL HET OVER WERELDSE TOPKWALITEIT GAAT!!!!!! DIT MAG NIET GEBEUREN!!!!
DUS KOM ALLEN MAANDAG om 20:00 naar het BINNENHOF! IN ZWARTE KLEDING!
als je het er wel mee eens bent dan kom je maar lekker niet, je weet niet wat je mist.
Dat meen je niet? Ik word daar niet echt vrolijk vanquote:Op zaterdag 2 oktober 2010 17:54 schreef ranja het volgende:
[..]
Jij denkt dat een concert van Metallica niet duurder wordt? Als de band uberhaupt nog wil komen; die zullen ook minder krijgen om de kaarten niet onbetaalbaar te maken.
Zie bv. hier op 3voor12.
Als mensen uit die tijd niet konden waarderen welke kunst wij nu mooi vinden, waarom zou de regering dat wel kunnen?quote:Op zaterdag 2 oktober 2010 09:34 schreef Filatelistfetisjist het volgende:
[..]
van Gogh was straatarm en overleefde alleen maar omdat zijn broer zijn droedels kocht. Daarbij zijn de meeste stukken die in opdracht zijn gemaakt nou niet echt de hoogtepunten in de carrieres van deze kunstenaars.
En Bach, Michelangelo en Haydn kregen wel subsidie.quote:Op zaterdag 2 oktober 2010 09:08 schreef detulp050 het volgende:
Van Gogh, Beethoven en Rodin kregen ook geen subsidie van de overheid. Die maakten kunst vanwege hun persoonlijke bevrediging en de betaling door hun klanten.
zijn broer subsidieerde hemquote:Op maandag 4 oktober 2010 11:13 schreef TitusPullo het volgende:
[..]
En Bach, Michelangelo en Haydn kregen wel subsidie.
Sterk verhaalquote:Op maandag 4 oktober 2010 14:52 schreef danielparker het volgende:
mooi stuk van Bas Heijne
Weg met de voetbal-elite!
-knip-
quote:WERELDSE TOPKWALITEIT
Zodat je moeilijker te identificeren bent als je andermans eigendommen in de fik zet om je uitkering te beschermen.quote:Op vrijdag 1 oktober 2010 22:51 schreef Flappekz het volgende:
In zwarte kleding om niet op te vallen in het donker?
ja, sterker nog... Frankrijk is het enige land ter wereld die zich vasthoud aan het VN/UNESCO advies aanhoudt om minimaal 1% van je rijksbegroting aan kunst&cultuur te besteden. Nederland besteede zo´n 0.46% van de rijksbegroting aan kunst&cultuur (incl. monumentenzorg, musea etc.)... dat word dus nu een heel stuk minder.quote:Op maandag 4 oktober 2010 16:14 schreef mlg het volgende:
Kennen ze in Frankrijk eigenlijk kunst- en cultuursubsidies?
Dan schrik je toch wel, als je ziet hoe weinig Nederland eigenlijk aan zoiets essentieels besteed. Als we zelfs die paar miljoen niet kunnen missen, waar je miljoenen mensen een plezier meedoet.quote:Op maandag 4 oktober 2010 16:38 schreef danielparker het volgende:
[..]
ja, sterker nog... Frankrijk is het enige land ter wereld die zich vasthoud aan het VN/UNESCO advies aanhoudt om minimaal 1% van je rijksbegroting aan kunst&cultuur te besteden. Nederland besteede zo´n 0.46% van de rijksbegroting aan kunst&cultuur (incl. monumentenzorg, musea etc.)... dat word dus nu een heel stuk minder.
Ter vergelijking... Vlaanderen (niet Wallonië) besteed zo´n 3.6% van d´r begroting aan kunst&cultuur.
Ik ben er opzich wel voor dat er iets bezuinigd wordt (want er word over die hele linie bezuinigd), maar dat het wel evenredig is, dit is gewoon kortwieken. Als niemand mij m´n museumbezoekje gunt voor een schappelijke prijs, glijd het draagvlak voor rechtse hobbies (voetbal) uiteindelijk ook af.
Er mag wel wat herstructurering plaatsvinden, populaire musea (van Gogh, Rijksmuseum) kunnen misschien best af met wat minder overheid en meer sponsoring.
Waar liggen de prioriteiten moet je je afvragen. Ik wil wel een akkoordje sluiten dat als we de uitkeringen verlagen, dat er meer naar kunst & cultuur gaat. Deal?quote:Op maandag 4 oktober 2010 16:45 schreef Batsnek het volgende:
[..]
Dan schrik je toch wel, als je ziet hoe weinig Nederland eigenlijk aan zoiets essentieels besteed. Als we zelfs die paar miljoen niet kunnen missen, waar je miljoenen mensen een plezier meedoet.
Topkwaliteit moet zichzelf prima kunnen bedruipen. En zo niet, dan is het simpelweg geen topkwaliteit.quote:Op vrijdag 1 oktober 2010 22:50 schreef BABUSHKABABY het volgende:
beste mensen,
Ik zou mensen oproepen om op maandag een kaartje te kopen voor een concert/optreden van een gezelschap dat dreigt te verdwijnen. Maar ik begrijp dat dat weer te simpel gedacht is.quote:DUS KOM ALLEN MAANDAG om 20:00 naar het BINNENHOF! IN ZWARTE KLEDING!
als je het er wel mee eens bent dan kom je maar lekker niet, je weet niet wat je mist.
Nederlandse kunstacademies staan vrij hoog aangeschreven hoor. Neem bijvoorbeeld de Anrhemse modeafdeling, of een groot kunstenaar als Karel Appel. Ook in de interieur architectuur is Dutch Design een bekend gegeven. Kijk ook eens naar een tak als de gaming industrie, behalve toonaangevende studios als geurilla Studios, zijn ook veel Nederlandse ontwerpers actief bij blizzard of ubisoft.quote:Op maandag 4 oktober 2010 16:47 schreef mlg het volgende:
Duidelijk.
Je hebt het nu alleen over musea. Maar van het resultaat van kunstsubsidies wordt ik in deze tijd echt niet warm van. Ik zou de Nederlandse kunst van tegenwoordig wel omschrijven als alternatief. Wat men tegenwoordig een kunstenaar noemt zijn ook van die alternatieve sp junkies. Nederland doet het gewoon niet goed qua kunst en importeer liever wat uit, zoals genoemd Frankrijk. Daar kunnen we de subsidies beter voor gebruiken.
Ik ben niet voor beide. Maar dat is het mooie aan subsidies: er is altijd wel een subsidie waar men het niet mee eens is. Van mij mogen ze het leger wel afschaffen, maar dat gaat ook niet gebeuren.quote:Op maandag 4 oktober 2010 16:49 schreef mlg het volgende:
[..]
Waar liggen de prioriteiten moet je je afvragen. Ik wil wel een akkoordje sluiten dat als we de uitkeringen verlagen, dat er meer naar kunst & cultuur gaat. Deal?
Helaas, is al eens eerder gedaan.quote:Op maandag 4 oktober 2010 16:54 schreef mlg het volgende:
Ik laat zometeen een mooi kunstwerk achter op de toilet. Meteen maar even een subsidie aanvragen.
Want de overheid is de enige die geld in die sector spendeertquote:Op maandag 4 oktober 2010 16:45 schreef Batsnek het volgende:
[..]
Dan schrik je toch wel, als je ziet hoe weinig Nederland eigenlijk aan zoiets essentieels besteed. Als we zelfs die paar miljoen niet kunnen missen, waar je miljoenen mensen een plezier meedoet.
De dancefeesten en festivals waar ik heen ga worden niet gesubsidieerd. Waarom zou dat voor andeeren anders moeten zijn?quote:Op zaterdag 2 oktober 2010 12:55 schreef Morrigan het volgende:
[..]
Erg leuk, een land zonder dancefeesten en festivals.![]()
Bezuinigen is prima, maar als we er niks aan besteden wordt het een sober landje.
sinds er plannen liggen om miljoenen te investeren in een WK-voetbal..quote:Op dinsdag 5 oktober 2010 14:45 schreef tjoptjop het volgende:
En lol, sinds wanneer is voetbal een rechtse hobby
En dat maakt het rechts?quote:Op dinsdag 5 oktober 2010 14:54 schreef Motorist het volgende:
[..]
sinds er plannen liggen om miljoenen te investeren in een WK-voetbal..
waarvan overigens alle kosten voor de staat zijn (beveiliging etc.)
De kaartjes moeten erg duur worden om dat nog terug te verdienen
de prijskaartjes maakt het geheel voor de rijkerenquote:Op dinsdag 5 oktober 2010 15:02 schreef tjoptjop het volgende:
[..]
En dat maakt het rechts?
Voetbal is gewoon volks, denk dat als je een stemming gaat houden dat het voornamelijk pvda/sp stemmers zijn
quote:Op dinsdag 5 oktober 2010 15:07 schreef Motorist het volgende:
[..]
de prijskaartjes maakt het geheel voor de rijkeren
De bedrijven krijgen macht (rare wetten over bavaria jurkjes het utizetten van de naam grolsch op het twente stadion)
dus
rechtse hobby
Beetje simpel.quote:Op dinsdag 5 oktober 2010 15:07 schreef Motorist het volgende:
[..]
de prijskaartjes maakt het geheel voor de rijkeren
De bedrijven krijgen macht (rare wetten over bavaria jurkjes het utizetten van de naam grolsch op het twente stadion)
dus
rechtse hobby
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |