quote:Op donderdag 30 september 2010 23:08 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Vroeger was kopen 'the shit', nu is huren het nieuwe kopen![]()
Als je nu op een feestje komt en je verteld dat je huurt word je vol afgunst aangekeken door alle gescheiden dames en heren en mensen die hun tweede en derde woning niet verkocht krijgen
Grappig.... omdat het label 'sociaal' er op geplakt is mag je plotseling asociale huren vragenquote:Op donderdag 30 september 2010 23:07 schreef capricia het volgende:
Het gaat hier wel over huurwoningen in het sociale segment. Geen vrije sector woningen of zoiets.
De VVD is het helemaal eens met de corporatiesquote:Op donderdag 30 september 2010 22:27 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
En dan krijg je ook subsidie
quote:
Ik weet niet waar jij vandaan komt, maar de hele wereld hangt van steekpenningen, vriendjespolitiek, kruiwagens en druk uitoefenen aan elkaar.quote:
Een VVD'er zou zijn moeder nog verkopen, dus waarom zijn ziel ook nietquote:Op donderdag 30 september 2010 23:23 schreef Verburg_K het volgende:
[..]
De VVD is het helemaal eens met de corporaties
(steekpenningen??)
Met een inkomen bover de 43k mag je wel een marktconforme prijs betalen voor je sociale huurwoning. Het is grote onzin dat die mensen een 'gereguleerde' huur betalen.quote:Op donderdag 30 september 2010 23:22 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Grappig.... omdat het label 'sociaal' er op geplakt is mag je plotseling asociale huren vragen![]()
Klopt ook wel... de meeste koopwoningen zijn met 'sociale' leningen gefinancierd en daarom asociaal duur
If you can't join them.... beat themquote:Op donderdag 30 september 2010 23:25 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Ik weet niet waar jij vandaan komt, maar de hele wereld hangt van steekpenningen, vriendjespolitiek, kruiwagens en druk uitoefenen aan elkaar.
If you can't beat it... Join them
Dat is natuurlijk ook nog een optie.quote:Op donderdag 30 september 2010 23:26 schreef xenobinol het volgende:
If you can't join them.... beat them
Zo bezien zijn de prijzen van de koopwoningen nog aan de lage kant.quote:Op donderdag 30 september 2010 23:26 schreef capricia het volgende:
Met een inkomen bover de 43k mag je wel een marktconforme prijs betalen voor je sociale huurwoning. Het is grote onzin dat die mensen een 'gereguleerde' huur betalen.
Huren zouden sws wat meer marktconform kunnen worden voor niet minima.
'Marktconform' het is een misleidende term. Feit is dat er geen echte markt is, de schaarste is kunstmatig en heeft tot doel om maximale winsten te genereren voor een groep belanghebbenden. Als er een vrije markt was dan waren alle subsidies er ook niet, dus pak de markt aan en begin met de afschaf van de subsidies... dat doet pijn maar dat is wel de meest verantwoordelijke methode. Uiteraard zal de politiek daar nooit mee instemmen want die slapen samen met de banken in 1 bed.quote:Op donderdag 30 september 2010 23:26 schreef capricia het volgende:
Met een inkomen bover de 43k mag je wel een marktconforme prijs betalen voor je sociale huurwoning. Het is grote onzin dat die mensen een 'gereguleerde' huur betalen.
Huren zouden sws wat meer marktconform kunnen worden voor niet minima.
Je hebt geen bulldozer nodig om een bank neer te halen, je hoeft slecht je geld op te nemen uit de pinautomaat op de hoekquote:Op donderdag 30 september 2010 23:28 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Dat is natuurlijk ook nog een optie.![]()
Duurt alleen 200 jaar langer, maar principe's gaan voor he![]()
Dat werkt alleen als Pieter Lakeman je handje vasthoud tijdens het pinnen.quote:Op donderdag 30 september 2010 23:32 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Je hebt geen bulldozer nodig om een bank neer te halen, je hoeft slecht je geld op te nemen uit de pinautomaat op de hoek
quote:Op donderdag 30 september 2010 23:49 schreef Verburg_K het volgende:
Het is wel goed dat gemeentes nu commercieel moeten gaan denken inzake uitgifte van bouwkavels
"xenobinol roept zijn mede landgenoten op hun spaargeld van de bank op te halen"quote:Op donderdag 30 september 2010 23:44 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Dat werkt alleen als Pieter Lakeman je handje vasthoud tijdens het pinnen.
Vrijheid van menigsuiting...kom je die ook uitoefenen op de meet?quote:Op vrijdag 1 oktober 2010 00:00 schreef xenobinol het volgende:
[..]
"xenobinol roept zijn mede landgenoten op hun spaargeld van de bank op te halen"![]()
Moet ik nu de bak in?
Nee. (Tenzij je meer dan 5 landgenoten kunt vinden die je serieus nemen. Maar hee, hoe groot is die kans nou helemaal? )quote:
Nee , ik bedoel dat de gemeentes nu zelf geld moeten gaan verdienen met de uitgifte van bouwgrond, de overheid laat ze in de kou staanquote:Op donderdag 30 september 2010 23:58 schreef xenobinol het volgende:
[..]
![]()
Hebben ze dat de afgelopen jaren dan nog niet gedaan of zo? Of bedoel je dat ze er nu eens achter gaan komen dat speculeren ook anders kan uitpakken?
Hahaha, alles om de zeepbel van scheefhuren in stand te houden....quote:Op donderdag 30 september 2010 19:34 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Pfff... voortaan werk ik die weken gewoon zwart, in mijn vakgebied zijn er altijd wel klusjes die onderhands uitgevoerd kunnen worden. Als overheden zich van hun slechtste kant gaan laten zien moet je dat voorbeeld als burger gewoon volgen
De volgende stap is uiteraard het contante geld verbieden, maar dan stap ik over op betaling in natura
Toch wel? Ik dacht dat je juist zei dat huurwoningen beter wordne onderhouden dan koopwoningen, ik heb daar nog foto's van gezien in deze reeks... Maar nu je moet gaan betalen is het ineens anders? Zo links ben je niet wel?quote:Op donderdag 30 september 2010 22:28 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Als daar dan ook een kwaliteitsverbetering tegenover staat is dat een optie. Feit is dat veel corporatiewoningen complete krotten zijn, daar kun je ook niet een redelijke prijs voor vragen. Veel corporaties doen wel 'zielug' maar hebben zelf hun eigendom laten verpauperen. Dat ze nu veel geld nodig hebben voor renovatie is gewoon een symptoom van het slechte beleid dat gevoerd is. Overigens zijn er ook corporaties die hun zaken wel op orde hebben en die hoeven nog steeds geen idiote prijzen te vragen, gewoon leveren tegen kostprijs, dat is de hele doelstelling geweest van de corporaties.
Alleen bij gereguleerde woningen, die dus onder de marktprijs verhuurt worden, face it, de marktprijs is hoger. Scheefhuurders zijn verwend en vinden alles dat ze betalen teveel.quote:Op vrijdag 1 oktober 2010 08:30 schreef Foksnor het volgende:
Inkomensafhankelijke huur ?? Dat is niet echt VVD
er zijn 2.500.000 gereguleerde huurwoningen in Nederland, dat zijn bijna alle huurwoningen van de corporaties, het is een maatregel om de corporatiewoningen sneller te kunnen verkopen aan de huurdersquote:Op vrijdag 1 oktober 2010 09:11 schreef Sjabba het volgende:
[..]
Alleen bij gereguleerde woningen, die dus onder de marktprijs verhuurt worden, face it, de marktprijs is hoger. Scheefhuurders zijn verwend en vinden alles dat ze betalen teveel.
Veel te veel dus, niet al die mensne hebben dat voordeel nodig. Tegenwoordig worden al bij veel te huur aangeboden woningen inkomenseisen gesteld, dus je moet het gewoon gaan aantonen dat je niet meer verdient en als je niets aantoont krijg je ene verhoging. Denk dat het dus omgekeerde bewijslast wordt.quote:Op vrijdag 1 oktober 2010 09:18 schreef Foksnor het volgende:
[..]
er zijn 2.500.000 gereguleerde huurwoningen in Nederland, dat zijn bijna alle huurwoningen van de corporaties, het is een maatregel om de corporatiewoningen sneller te kunnen verkopen aan de huurders
Ik moet nog zien hoe de corporaties aan de inkomensgegevens van de huurders komen![]()
Beter dat dan het deksel op je neus, o nee wacht....quote:Op vrijdag 1 oktober 2010 09:46 schreef Foksnor het volgende:
binnekort krijgen we ook inkomensafhankelijk brood
'Don't think so'quote:Op vrijdag 1 oktober 2010 09:24 schreef Sjabba het volgende:
Die gegevens gaan je dus van jou zelf krijgen
Weten mensen met een variabele rente dan soms niet dat de rente kan varierenquote:Wederom onrust over hoge hypotheekrentes
OPROER OVER TRUC FRIESLAND BANK
door INGE DE BROUWER en EDWIN VAN DER SCHOOT
AMSTERDAM – Friesland Bank heeft grote onrust veroorzaakt bij klanten met een variabele hypotheek. De bank verhoogt de renteopslag van hypotheken op basis van het zogeheten Euribortarief, fors. De Consumentenbond is woest en stapt naar de hoogste autoriteiten.
Friesland Bank schrijft in een eergisteren verstuurde brief aan zijn klanten dat de bank door de ontwikkelingen op de kapitaalmarkten ’genoodzaakt’ is de renteopslag te verhogen. De bank wijst op de verstoorde geld- en kapitaalmarkten, waardoor de bank meer geld kwijt is om kapitaal uit de markt te halen, en de lage rentestand.
De Euribor, het rentetarief waartegen Europese banken elkaar geld lenen, staat momenteel erg laag op 0,6%. De bank berekende daarnaast een opslag tussen de 0,6% en 1,8%. Dit wordt voor ruim driehonderd klanten per 1 november verhoogd naar 2,2% tot 2,8% . Dat betekent vaak meer dan een verdubbeling van de lasten.
Voor een huis met een hypotheek van ¤ 850.000 stijgen de kosten van rond de ¤ 850 naar ruim ¤ 2000.
De Consumentenbond, die al eerder concludeerde dat er nauwelijks marktwerking is op de hypotheekmarkt, reageert als door een wesp gestoken bij lezing van de brief. „Verschrikkelijk slecht onderbouwd”, luidt het oordeel van haar deskundigen. De bond trekt aan de bel bij de minister van Financiën en toezichthouder AFM.
De timing van Friesland Bank is overigens opmerkelijk. In augustus heeft de kwartelwaakhond NMa aangekondigd een onderzoek naar de hoogte van de hypotheekrentes en de mate van concurrentie in te stellen. Die conclusies worden deze maand verwacht.
Harrie-Jan van Nunen, directeur van inkoopcombinatie De Financiële Makelaar, noemt de ’nare streek’ van Friesland Bank ’schandalig’. „De bank was één van de laatste scherpe aanbieders in de markt. Ze gaan nu lekker oogsten over de rug van de klant, die toch nergens anders heen kan. Doodzonde, want onze branche heeft al zo’n slechte naam.”
Begin dit jaar wilde Fortis eveneens de opslag verhogen. Het ging toen om een zogenoemde liquiditeitspremie van 1,5%. Als reden voor de premie voerde Fortis de „verstoring van de interbancaire markt” aan. Fortis schrapte de premie later, omdat het volgens de algemene voorwaarden niet mogelijk was deze door te berekenen aan de klanten.
Volgens advocaat Harm Jan Tulp van Tulp advocaten is bij Friesland Bank sprake van een verkapte liquiditeitspremie. Tulp: „Ik heb de algemene voorwaarden ingezien en volgens mij mag dit niet.” Hij overweegt juridische stappen.
„Volgens onze voorwaarden is dit mogelijk”, stelt een woordvoerder van Friesland Bank. „En de klant heeft een keuze. Hij kan overstappen naar een andere hypotheekvorm.”
Van Nunen vindt het argument dat mensen met een variabele rente zelf voor het risico kozen niet opgaan: „Je kiest voor het risico van een wisselende Euriborrente. Niet voor het risico van een bank die eenzijdig je voorwaarden ook nog eens aanpast. Dat is dubbelop. Als de Euribor in 2011 stijgt, zijn deze mensen helemaal de pineut.”
Van Nunen doet zaken met honderden hypotheekadviseurs. Eerder constateerde hij al dat de rentetarieven van ING en Rabobank omhoog gingen richting de 3%. Friesland bank vraagt zijn klanten in de brief om begrip.
bron: Telegraaf
Nee, je krijgt gewoon een huurverhoging die volgens de wet is toegestaan, indien je inkomen lager is dan 43k moet je dit aantonen en krijg je een aangepaste verhoging.quote:Op vrijdag 1 oktober 2010 14:03 schreef xenobinol het volgende:
[..]
'Don't think so'![]()
Wat willen ze doen? Je de huur opzeggen![]()
Nee.... zo simplistisch zit de wereld niet in elkaar
Idd.quote:Op vrijdag 1 oktober 2010 14:06 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Weten mensen met een variabele rente dan soms niet dat de rente kan varieren
En dan krijg je als je witbrood koopt een aftrekpost en als je bruinbrood koopt moet je extra betalen als je boven de 43000 euro verdient.quote:Op vrijdag 1 oktober 2010 09:46 schreef Foksnor het volgende:
binnekort krijgen we ook inkomensafhankelijk brood
verhoogt mag worden...quote:Op vrijdag 1 oktober 2010 14:15 schreef Sjabba het volgende:
[..]
Idd.
Kan je beter huren, dan weet je zeker dat die elk jaar verhoogt wordt
Jij krijgt er een gratis lulkoek bijquote:Op vrijdag 1 oktober 2010 14:35 schreef janatwork het volgende:
[..]
En dan krijg je als je witbrood koopt een aftrekpost en als je bruinbrood koopt moet je extra betalen als je boven de 43000 euro verdient.
Waar de afgelopen 30 jaar gebruik van gemaakt wordt....quote:
mijn huur is de afgelopen 3 jaar niet verhoogdquote:Op vrijdag 1 oktober 2010 14:37 schreef Sjabba het volgende:
[..]
Waar de afgelopen 30 jaar gebruik van gemaakt wordt....
Hier ieder jaar met ongeveer 1 procent in ieder geval een stuk lager dan wettelijk was toegestaan. Dat komt omdat ze anders geen huurders kunnen krijgen voor de woningen. Niet overal zit men zo hoog als in de randstad. Flevoland kent de hoogste huren van heel Nederland omdat de woningen daar relatief jong zijn. 5% erbij zal er toe leiden dat er nog meer leegstand komt, verkopen is ook geen optie want de woningen die de corporatie te koop zetten blijven gewoon onverkocht. Woningnood is een randstad probleemquote:Op vrijdag 1 oktober 2010 16:56 schreef janatwork het volgende:
[..]
mijn huur is de afgelopen 3 jaar niet verhoogd
Dat is nog maar de vraag... genoeg corporaties die nu al reeds niet de toegestane hoeveelheid huursverhoging in rekening brachten. Ik zie niet in waarom dat zou gaan veranderen?quote:Op vrijdag 1 oktober 2010 14:13 schreef Sjabba het volgende:
[..]
Nee, je krijgt gewoon een huurverhoging die volgens de wet is toegestaan, indien je inkomen lager is dan 43k moet je dit aantonen en krijg je een aangepaste verhoging.
Is dat zo raar dan? Als er sprake is van inflatie dan vraagt de verhuurder om compensatie. Als je koopt is daar geen sprake van, maar moet je wel geld reserveren voor onderhoud van je woning en dan heb je net zo goed te maken met kosten die jaarlijks stijgen. Overigens... de OZB die stijgt toch ook om de paar jaar?quote:Op vrijdag 1 oktober 2010 14:15 schreef Sjabba het volgende:
[..]
Idd.
Kan je beter huren, dan weet je zeker dat die elk jaar verhoogt wordt
Die betaalt een huurder ook.quote:Op vrijdag 1 oktober 2010 17:27 schreef xenobinol het volgende:
Overigens... de OZB die stijgt toch ook om de paar jaar?
Weet ik, commerciele partijen willen misschien wat extra meer verdienen maar waarom zouden corporaties dat moeten?quote:Op vrijdag 1 oktober 2010 17:34 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Die betaalt een huurder ook.
(Geloof het of niet, maar ook een huurwoning heeft een eigenaar. En eigenaren van huurwoningen rekenen gewoon alle kostenstijgingen en reserveringen voor onderhoud gewoon door aan de huurder. Plus een beetje extra om van te leven uiteraard)
Omdat het gezond is als je reserve's elk jaar groeien i.p.v gelijk blijven (en dan dus feitelijk verminderen)?quote:Op vrijdag 1 oktober 2010 17:36 schreef xenobinol het volgende:
Weet ik, commerciele partijen willen misschien wat extra meer verdienen maar waarom zouden corporaties dat moeten?
Reserves? Je belegt je geld gewoon in aandelen of zet het bij Icesave op de bankrekeningquote:Op vrijdag 1 oktober 2010 17:44 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
Omdat het gezond is als je reserve's elk jaar groeien i.p.v gelijk blijven (en dan dus feitelijk verminderen)?
Tip: Koop er huizen vanquote:Op vrijdag 1 oktober 2010 17:47 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Reserves? Je belegt je geld gewoon in aandelen of zet het bij Icesave op de bankrekening
Dat is de afgelopen jaren toch gewoon opgevangen door de stijging van de huizenprijzen?quote:Op vrijdag 1 oktober 2010 17:44 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Omdat het gezond is als je reserve's elk jaar groeien i.p.v gelijk blijven (en dan dus feitelijk verminderen)?
Dat is toch een zeepbel?quote:Op vrijdag 1 oktober 2010 18:42 schreef janatwork het volgende:
Dat is de afgelopen jaren toch gewoon opgevangen door de stijging van de huizenprijzen?
Dat neemt toch niet weg dat woningcoöperaties al de eerder genoemde kosten hebben kunnen afdekken met de speculatie op vastgoed. Dat dat nu wat moeilijker zal gaan snap ik best.quote:
Gelukkig mogen ze nu de waardevermindering door het uiteenspatten van de zeepbel opvangen door her en der wat huren met 5% extra te verhogenquote:Op vrijdag 1 oktober 2010 18:49 schreef janatwork het volgende:
Dat neemt toch niet weg dat woningcoöperaties al de eerder genoemde kosten hebben kunnen afdekken met de speculatie op vastgoed. Dat dat nu wat moeilijker zal gaan snap ik best.
Dat de huren verhoogd worden vind ik geen enkel probleem. Maar dan voor iedereen. En de rest van de woningmarkt hervormen.quote:Op vrijdag 1 oktober 2010 18:50 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Gelukkig mogen ze nu de waardevermindering door het uiteenspatten van de zeepbel opvangen door her en der wat huren met 5% extra te verhogen
Dan kun je beter emigreren want heel het Nederlandse beleid hangt met drijfzand aan elkaar.quote:Op vrijdag 1 oktober 2010 18:54 schreef janatwork het volgende:
Ik ben niet zo'n fan van halve incidentele maatregelen, zonder een doordacht beleid erachter.
Heb je een beter alternatief?quote:Op vrijdag 1 oktober 2010 18:57 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Dan kun je beter emigreren want heel het Nederlandse beleid hangt met drijfzand aan elkaar.
Nee. Maar ik heb dan ook een heel andere agenda dan jij.quote:
Geen idee wat jou agenda isquote:Op vrijdag 1 oktober 2010 19:06 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Nee. Maar ik heb dan ook een heel andere agenda dan jij.
Wat dacht je van een vrije markt...quote:
Ik had het over een beter buitenland waar ik naar toe zou kunnen emigreren.quote:Op vrijdag 1 oktober 2010 20:46 schreef droom_econoom8 het volgende:
[..]
Wat dacht je van een vrije markt...
Klopt. En dat blijft ook zo.quote:
quote:Help! Deze huizen staan al zeven jaar te koop
02-10-2010 |
Sinds het uitbreken van de kredietcrisis is het lastig om sommige huizen te verkopen.
Maar ook voor de crisis was dat niet altijd simpel.
Holdingastrjitte 32, Anjum(FR) vraagprijs: 147.000 euro
Een vrijstaand huis in het centrum van het Friese Anjum kan ondanks het wijdse uitzicht blijkbaar ook zeven jaar te koop staan. Dit zou goed kunnen komen doordat de woning in erg afgelegen gebied staat en niet heel groot van afmeting is. De makelaar van het pand weet niet hoe het komt en wil er verder niet veel over kwijt
"Buitenkans!! Buitenkansjes komen maar zelden voorbij.... Hier is er toch echt één!! Reageer op tijd voordat iemand anders deze buitenkans pakt !" De makelaar van het huis aan de Rozenstraat 2a in het Zeeuwse Graauw maant de koper tot spoed. Toch staat het huis minstens al zeven jaar op Funda (zie de slideshow met een selectie van schijnbaar Onverkoopbare huizen) .
Ik ben nu geen expert in hypotheken uit NL. In België heb je ook een index die de overheid bepaald. Deze kan elke maand veranderen. Als jij kiest voor een hypotheek met variabele rente, moet met deze verplicht aan deze index koppelen (er zijn verschillende indexen voor verschillende looptijden etc.). Als de index dus 1% is, en de bank stelt jou variabele rente op 2,6% dan is de opslag 1.6% voor de bank. Als de index het jaar daarna is gedaalt naar 0,5% dan betaal jij nog 2,1% rente aan de bank. Als de index 2% is betaal jij 3,6%. Het is zelfs ook zo wettelijk bepaald, dat jou rentepercentage maximaal mag verdubbelen, dus heb jij oorspronkelijk 2,6% rente, dan mag die nooit hoger worden dan 5,2% wat er ook met die index gebreurt. De meeste variabele formules zijn trouwens jaarlijks aanpasbaar hier. Sommige mensen nemen ook 3 jaarlijks aanpasbaar.quote:Op vrijdag 1 oktober 2010 14:06 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Weten mensen met een variabele rente dan soms niet dat de rente kan varieren
Dat scheelt dan aanzienlijk met Nederland, zie: http://www.hypotheekrente(...)Hypotheekrentes.htmlquote:Op zaterdag 2 oktober 2010 12:06 schreef Emu het volgende:
Om even een idee te geven over de rentevoeten in Belgie.
Als je wat kan onderhandelen doe je momenteel:
15 jaar vast 3,3%
20 jaar vast 3,5%
30 jaar vast 3,9%
variabel jaarlijks aanpasbaar 2,4% (dat neemt momenteel bijna niemand wegens goede vaste rentevoeten)
Nou..... al maanden word er door diverse 'experts' geroepen dat de markt op zijn gat ligt vanwege de onzekerheid rond de afschaffing/afbouw van de HRA. Nu heilsprofeet Hukker (aka Pinokkio) heeft gesproken, kan je vol vertrouwen weer een te dure koopwoning kopen, kom op alle trossen los!quote:NVM blij met handhaving hypotheekrentreaftrek
De Nederlandse Vereniging van Makelaars (NVM) is blij dat het nieuwe kabinet de hypotheekrenteaftrek ongemoeid laat.
Vanmiddag zei toekomstig premier Rutte bij de presentatie van het regeerakkoord dat er niet aan de hypotheekrenteaftrek gemorreld wordt. Hierdoor komt er volgens Rutte rust op de woningmarkt.
NVM-voorzitter Ger Hukker is verheugd over het besluit. “Het is goed nieuws dat het komende kabinet niet drastisch ingrijpt in de hypotheekrenteaftrek. Dit is goed voor het consumentenvertrouwen. Het geeft duidelijkheid en daar zijn we blij om. Mensen kunnen nu weer met een gerust hart een woning kopen.”
Het CDA, de VVD en de PVV, de drie toekomstige regeringspartijen, waren al voorstander van het ongemoeid laten van de hypotheekrenteaftrek. Voor het CDA was dit bij de laatste verkiezingen zelfs een breekpunt. De onzekerheid rond de hypotheekrenteaftrek werd gezien als een rem op de woningmarkt.
In het beleid en de regelgeving op het gebied van volkshuisvesting komt er verder meer ruimte voor het bedrijfsleven en voor verschillen tussen regio's. Er komt onder meer ruimte voor particulier opdrachtgeverschap en wordt gezocht naar maatregelen om krimpregio's nieuwe impulsen en ontwikkelingsmogelijkheden te geven.
Ook krijgen huurders van corporatiewoningen het recht hun woning tegen een redelijke prijs te kopen en wordt de 'Vogelaarheffing' afgeschaft. Deze heffing, bedacht door de voormalige minister Vogelaar, werd ingevoerd om arme corporaties bij te staan. Volgens rijkere corporaties 'deugde de heffing niet'.
bron: NVM
Het is natuurlijk te simplistisch om 50 jaar geleden te vergelijken met de huidige situatie. Het klopt dat woningbouwcoöperaties moeten / willen verdienen op hun woningen, maar dat zal ook wel noodzakelijk zijn door de inzet van het nieuwe kabinet.quote:Op maandag 4 oktober 2010 10:27 schreef Foksnor het volgende:
Corporaties willen dus nog steeds graag hun oude krotten die ze voor 15.000 gulden hebben laten bouwen 50 jaar geleden, verkopen voor 150.000 euro
Wat moeten ze toch met al dat publieksgeld aanvangen??
Laten investeren / verdonkeremanen door hun commerciele poot ??
Een makelaar in het streeksuffertje kwam ook al met een dergelijk argument. De woningmarkt zou (volgens hem) op slot zitten door de onzekerheid over de HRA. Ik wist niet dat we al 2 jaar met een nieuw kabinet bezig waren.....quote:Op maandag 4 oktober 2010 09:51 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Nou..... al maanden word er door diverse 'experts' geroepen dat de markt op zijn gat ligt vanwege de onzekerheid rond de afschaffing/afbouw van de HRA. Nu heilsprofeet Hukker (aka Pinokkio) heeft gesproken, kan je vol vertrouwen weer een te dure koopwoning kopen, kom op alle trossen los!![]()
De meeste mensen zullen op hun bordeelsluipers aanvoelen dat de komende maanden er helemaal geen verbetering gaat optreden. Dat komt omdat de betaalbaarheid de komende jaren alleen maar zal verslechteren als gevolg van de verdere economische teruggang. Welke argumenten zullen de experts over een paar maanden gebruiken om de achteruitgang op de markt te verklaren?
Het zijn van die 'liberale' jongens bij de VVDquote:Op maandag 4 oktober 2010 11:21 schreef Freak188 het volgende:
[..]
Een makelaar in het streeksuffertje kwam ook al met een dergelijk argument. De woningmarkt zou (volgens hem) op slot zitten door de onzekerheid over de HRA. Ik wist niet dat we al 2 jaar met een nieuw kabinet bezig waren.....![]()
Wat een kul allemaal. Nederland had juist op dit moment goed kunnen doorpakken, maar ja... de liberalenvan de VVD willen het niet.
waarschijnlijk is het de schuld van afgestudeerden, die zijn te lui om een goudgerande woning van Funda te kopenquote:Op maandag 4 oktober 2010 12:06 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Het zijn van die 'liberale' jongens bij de VVD![]()
Maar ik blijf benieuwd wat het volgende argument gaat worden waarom de markt vast zit... zal wel iets worden met asociale scheefhuurders
Wel een beetje, tegenwoordig doet iedereen HBO en verwacht een dikbetaalde relaxte baan te krijgen. Dit terwijl het merendeel te doen is om in de praktijk logisch na te kunnen denken. Die moeten gewoon onderaan beginnen en accepteren.quote:Op maandag 4 oktober 2010 13:07 schreef Foksnor het volgende:
[..]
waarschijnlijk is het de schuld van afgestudeerden, die zijn te lui om een goudgerande woning van Funda te kopen
Een extra studentenkamerbelasting samen met een nieuwe subsidie met schatkistgarantie is nodig
Huren wtfquote:Op maandag 4 oktober 2010 19:38 schreef droom_econoom8 het volgende:
Steeds meer mensen ontdekken dat huren in het huidige economisch klimaat zo gek nog niet is: http://www.huizenmarkt-zeepbel.nl/04-10-2010/huursector-in-trek/
En vind je het gek? Het aankomende, rechtse kabinet wordt uitermate onstabiel. Na een onstabiel rechts kabinet komt er waarschijnlijk een links kabinet en dan is het afgelopen met de HRA. Wie nu voor 2 ton een woning koopt, verliest dan 30.000 euro netto an waarde als we het CPB mogen geloven.
De vergelijking is al eens gemaakt, maar hij is zo waarquote:Op maandag 4 oktober 2010 19:49 schreef Verburg_K het volgende:
De Nederlandse woningmarkt is als de Trabant-fabricage in Oost-Duitsland in 1990, hij koste evenveel als westerse Opel kadet en er was 8 maand levertijd![]()
[ afbeelding ]
Power to the peoplequote:Op maandag 4 oktober 2010 20:09 schreef droom_econoom8 het volgende:
Yeah, clear the dance floor for the HUURGENERATIE!
quote:
quote:
Elk miniplusje word opgeblazen tot mythische proportiesquote:Huizenverkopen VS stijgen harder dan verwacht
print rss - door Redactie op 04-10-2010 @ 20:40
De aanstaande huizenverkopen in de Verenigde Staten zijn in augustus harder gestegen dan verwacht, blijkt maandag uit cijfers van de National Association of Realtors (NAR).
De index voor aanstaande verkopen nam met 4,3% toe tot 82,3. Vooraf door Dow Jones Nieuwsdienst geraadpleegde economen verwachtten dat de huizenverkopen met 3,8% zouden stijgen ten opzichte van juli.
Op jaarbasis was in augustus nog wel sprake van een daling, van 20,1%.
Bij aanstaande huizenverkopen wordt gekeken naar afgesloten koopcontracten waarvoor de transactie nog niet is afgerond. De verkopen worden in de regel binnen een of twee maanden afgerond.
Het cijfer is historisch gezien een betrouwbare indicator voor de definitieve verkopen van bestaande huizen.
Verlies en winst maak je pas als je het weer verkoopt. Je betaald straks minder belasting dat is iets anders.quote:Op maandag 4 oktober 2010 19:38 schreef droom_econoom8 het volgende:
Steeds meer mensen ontdekken dat huren in het huidige economisch klimaat zo gek nog niet is: http://www.huizenmarkt-zeepbel.nl/04-10-2010/huursector-in-trek/
En vind je het gek? Het aankomende, rechtse kabinet wordt uitermate onstabiel. Na een onstabiel rechts kabinet komt er waarschijnlijk een links kabinet en dan is het afgelopen met de HRA. Wie nu voor 2 ton een woning koopt, verliest dan 30.000 euro netto an waarde als we het CPB mogen geloven.
Nu even wel. Op langere termijn wellicht niet, dat ben ik met je eens. Voorwaarde is dat de lucht een keer uit de markt gaat, zolang nieuwe kopers met dat risico worden opgezadeld, kan in NL huren verstandiger zijn.quote:Op maandag 4 oktober 2010 22:54 schreef Sjabba het volgende:![]()
Die huurders die zo hard moeten roepen dat huren beter is.
Vele ex huiseigenaren zijn weer gaan huren, terug bij de oude liefde.... of is het omdat ze bij de oude liefde weg zijnquote:Op maandag 4 oktober 2010 22:54 schreef Sjabba het volgende:![]()
Soms is huren ook effectief beter,quote:Op maandag 4 oktober 2010 22:54 schreef Sjabba het volgende:![]()
quote:Op maandag 4 oktober 2010 20:09 schreef droom_econoom8 het volgende:
Yeah, clear the dance floor for the HUURGENERATIE!
Vrij? Je hebt mazzel als je een spijker in de muur mag slaan....quote:Vrijer
Rijk? Als je iets wat je dagelijks nodig hebt niet kunt betalen huur je dat van ellende. Kun je dat wel dan koop je dat gewoon.quote:rijker
Slim?quote:en slimmer dan Generatie Leenkeus!![]()
Zal wel een haat-liefde verhouding zijn. Daar doe je niks aan. Dan gaan alle zinnige argumenten zonder meer overboord.quote:Op maandag 4 oktober 2010 22:59 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Vele ex huiseigenaren zijn weer gaan huren, terug bij de oude liefde.... of is het omdat ze bij de oude liefde weg zijn
Waar kan ik dat lezen, van die 43.000 euro, wat Rutte wil?quote:Op dinsdag 5 oktober 2010 05:29 schreef luckyb1rd het volgende:
Heeft Rutte er bij nagedacht wanneer men soort van dwingt huishoudens die meer dan 43.000 euro verdienen hun huur huis te laten kopen dat de staatschuld weer hoger wordt vanwege de extra HRA aanvragen?
Dat zie je goed, maar dat maakt hem niet uit,quote:Op dinsdag 5 oktober 2010 05:29 schreef luckyb1rd het volgende:
Heeft Rutte er bij nagedacht wanneer men soort van dwingt huishoudens die meer dan 43.000 euro verdienen hun huur huis te laten kopen dat de staatschuld weer hoger wordt vanwege de extra HRA aanvragen?
Dat is altijd korte termijn. Dan brengt het in elk geval de overdrachtbelasting op. Op langere termijn denken doet de politiek niet aan, want dat zijn vaak helemaal vervelende maatregels.quote:Op dinsdag 5 oktober 2010 05:29 schreef luckyb1rd het volgende:
Stel ze moeten 100 000 sociale woningbouw huizen verkopen gemiddel a 2 ton maal 5 procent rente delen door drie = is niet goed voor de schatkist..333 miljoen per jaar dus...
Of zie ik dit nu verkeerd..
quote:di 05 okt 2010, 08:04
Huurwoning in trek
VOORBURG (AFN) - De belangstelling voor een huurwoning bij mensen met een modaal inkomen is de afgelopen twee jaar fors gestegen. Van degenen die overwegen te verhuizen, wil nu bijna 24 procent naar een huurwoning. Twee jaar geleden was dat nog maar 12 procent.
sparen, sparen, prijzen laten zakken en dan 50-80% zelf financieren?quote:Op dinsdag 5 oktober 2010 10:32 schreef Drive-r het volgende:
Fok man, wat een ellende is het zoeken van een hypotheek toch! Met name de grootbanken zijn zo moeilijk als maar kan, een en al bureaucratie en dat is vrij onhandig als je met een inkomen in het buitenland een pied-a-terre wil kopen met een beetje hypotheek. Er was een bank die het zelfs voor elkaar kreeg om mijn netto inkomsten te bereken volgens het Nederlandse belastingstelsel - terwijl ik veel en veel minder betaal in het buitenland![]()
Enfin, ik blijf bezig...
Zou op zich kunnen, maar ik heb nu een vrij uitgelezen kans die ik niet wil laten lopen. Ik financier zelf waarschijnlijk iets van 20% van de koopsom en de kosten koper op overdracht. Daarna krijg ik helaas pas mijn bonus, maar los ik nog iets van 30% af, hoop ik.quote:Op dinsdag 5 oktober 2010 12:55 schreef trekker25 het volgende:
[..]
sparen, sparen, prijzen laten zakken en dan 50-80% zelf financieren?
en elke zuchtje tegenwind tot een orkaan.....quote:Op maandag 4 oktober 2010 22:09 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Elk miniplusje word opgeblazen tot mythische proporties
en elke regendruppel tot een zee van waterquote:Op dinsdag 5 oktober 2010 19:24 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
en elke zuchtje tegenwind tot een orkaan.....
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |