Jij leest teveel de Donald Duck.quote:Op zaterdag 25 september 2010 18:18 schreef Ensaf het volgende:
De Ontdekking van de Zemel van Harry Musli, mag die ook?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.I think universal harmony is a pipedream and it may be more productive to focus on more modest goals, like a ban on yodeling.
Dat klinkt als een grap uit de Donald Duck, en strips mogen niet meedoenquote:Op zaterdag 25 september 2010 18:18 schreef Ensaf het volgende:
De Ontdekking van de Zemel van Harry Musli, mag die ook?
Nee, helaasquote:Op zaterdag 25 september 2010 18:21 schreef dasWausmaus het volgende:
Deze twee mogen zeker ook niet meedoen?
Adam Smith - The wealth of nations
John Stuart Mill - On liberty
Je bent wel een groot fan van Wells, en zo mogelijk nog meer van The Time Machine.quote:Op zaterdag 25 september 2010 18:21 schreef dasWausmaus het volgende:
6. H.G. Wells - War of the Worlds
8. H.G. Wells - The Time Machine
9. H.G. Wells - The invisible Man
10. H.G. Wells - The Island of Dr. Moreau
11. H.G. Wells - The Time Machine
Voorgaande jaren mocht jeugdliteratuur ook meedoen (Thea Beckman is meerdere malen genoemd toen), dus dit jaar lijkt me dat ook geen probleemquote:Op zaterdag 25 september 2010 18:55 schreef tomatenrood het volgende:
Ik zal binnenkort een lijstje makenMaar heb alvast een vraag: is jeugdliteratuur (bijv. Per Nilsson - 15 (Solprinsen); Annie M.G. Schmidt - Jip & Janneke; John Boyne - De jongen in de gestreepte pyjama (the boy in the striped pyjamas) e.d.) toegestaan?
quote:Op zaterdag 25 september 2010 19:29 schreef Snaavel het volgende:
Mag de koran wel dan?
Dit noem ik dus echt religieuze discriminatie..
Nee dus.quote:De volgende categorieën boeken kunnen niet meedoen:
• Boeken van louter religieuze aard, zoals de Bijbel.
je zou natuurlijk kunnen overwegen jezelf van kant te makenquote:Op zaterdag 25 september 2010 21:32 schreef bazbo het volgende:
Mag ik mijn eigen boeken 'Alles kan kapot' en 'Zelfmoord is een optie' ook nomineren?
(Maar dertig boeken? Herman Brusselmans heeft er veel méér geschreven! Hoe doe ik dat?)
Is dat je complete lijst, of alleen een eerste ingeving?quote:Op zaterdag 25 september 2010 18:19 schreef Lo-Fi het volgende:
Friedrich Nietzsche - Also sprach Zarathustra
Als de boeken voldoen aan de voorwaarden en ze zijn ook echt uitgegeven en in de boekwinkel te koop, dan kun je ze noemen, natuurlijk. Het is ook lastig om te controleren of degene die een lijstje post, ook zelf de auteur is van een of meer van die boeken. Sterker nog: daar hebben we vorige jaren ook niet naar gekekenquote:Op zaterdag 25 september 2010 21:32 schreef bazbo het volgende:
Mag ik mijn eigen boeken 'Alles kan kapot' en 'Zelfmoord is een optie' ook nomineren?
(Maar dertig boeken? Herman Brusselmans heeft er veel méér geschreven! Hoe doe ik dat?)
Mocht je voor het einde van de boekentop 100 nog boeken willen toevoegen, dan kan dat natuurlijk ookquote:Op zaterdag 25 september 2010 22:27 schreef Inks002 het volgende:
Life of Pi zou hoog komen staan maar die heb ik nog niet uit dus dat telt niet.
Ik moet echt eens meer Nederlandse boeken gaan lezen, maar ik heb eerst nog een hele stapel anderstaligen op de stapel liggen dus dat kan nog wel ff duren.
Voorgaande jaren is het boek ook meegeteld, dus wat mij betreft geen probleemquote:
Irving mooi hoog binnengekomenquote:Op zaterdag 25 september 2010 17:34 schreef DaMart het volgende:
En om meteen maar de aftrap te geven: mijn lijstje voor dit jaar, waar toch weer een aantal nieuwe titels in te vinden zijn.
1. Gabriel García Márquez - Honderd Jaar Eenzaamheid
2. W.F. Hermans – Nooit Meer Slapen
3. Carlos Ruiz Zafón - De Schaduw Van De Wind
4. John Irving - De wereld volgens Garp
5. Cormac McCarthy - The Road
6. J.D. Salinger - De vanger in het graan
7. J. Bernlef - Hersenschimmen
8. Gabriel Garcia Marquez – Liefde in tijden van cholera
9. Paolo Giordano – De eenzaamheid van de priemgetallen
10. Carloz Ruiz Zafon – Het spel van de engel
11. F. Bordewijk - Karakter
12. Niccolo Ammaniti – Ik haal je op, ik neem je mee
13. Oscar Wilde - Het portret van Dorian Gray
14. Homerus – Odyssee
15. Pascal Mercier – Nachttrein Naar Lissabon
16. Umberto Eco - De slinger van foucault
17. W.F. Hermans - Onder professoren
18. Stephen King & Peter Straub - De Talisman
19. Harry Mulisch – De Aanslag
20. Gerard Reve - De Avonden
21. Boudewijn Büch - De Kleine Blonde Dood
22. J. Bernlef - Onder Ijsbergen
23. Arthur Japin – Een Schitterend Gebrek
24. Gabriel Garcia Marquez – Kroniek van een aangekondigde dood
25. Patrick Suskind – Het Parfum
26. Daniel Mason - De Pianostemmer
27. Joost Zwagerman - Vals Licht
28. Jostein Gaarder - De Wereld Van Sofie
29. Ian McEwan – Boetekleed
30. George Orwell - 1984
ik kan nog steeds niet begrijpen wat vrouwen zo aantrekkelijk vinden aan de viespeukerij van wolkers.quote:
quote:Op zondag 26 september 2010 15:47 schreef herzberg het volgende:
[..]
ik kan nog steeds niet begrijpen wat vrouwen zo aantrekkelijk vinden aan de viespeukerij van wolkers.
Ik heb het boek zelf niet gelezen, maar afgaande op informatie op internet, zou ik zeggen van wel.quote:Op zondag 26 september 2010 10:42 schreef Leshy het volgende:
Valt 'A Short History of Nearly Everything' van Bill Bryson ook onder de niet-verhalende non-fictie?
Ja, door andere boeken in je lijst te zettenquote:Op zondag 26 september 2010 15:48 schreef herzberg het volgende:
is het ook mogelijk om tegen bepaalde boeken te stemmen?
het hoeft niet per se een boek van dit jaar te zijn he, het gaat om je persoonlijk favoriete boeken, en al die lijsten samen vormen de boekentop 100 2010.quote:Op maandag 27 september 2010 11:52 schreef Magneet het volgende:
ik ben niet zo van de lijstjes maar wmb steekt er maar 1 boek van dit jaar overal boven uit: Het uur van de Engelen van Danielle Trussoni
ik haat lijstjes maken en dit is gewoon mijn all-time favouritequote:Op maandag 27 september 2010 11:56 schreef DaMart het volgende:
[..]
het hoeft niet per se een boek van dit jaar te zijn he, het gaat om je persoonlijk favoriete boeken, en al die lijsten samen vormen de boekentop 100 2010.
Klopt. Alleen qua puntentelling is er wat veranderd, qua boeken die mogen meedoen niets.quote:Op maandag 27 september 2010 14:53 schreef ranja het volgende:
Ik ga er weer eens over nadenken. Volgens mij is er niks veranderd tov vorig jaar qua wat wel en niet mee mag doen?
Gaat dit jaar eindelijk de top 100 halen denk ikquote:Op dinsdag 28 september 2010 15:58 schreef Steven184 het volgende:
Zoals elk jaar verandert er wel weer wat in de lijst. Je gaat boeken meer of minder waarderen na een periode of een herlezing. Zo is Kamtsjatka na vorig jaar heel hoog te zijn binnengekomen, nog een plekje gestegen. Drie boeken van vorig jaar hebben het dit jaar niet gehaald: 'De stemmen van Pamano' van Jaume Cabré (18), Hoe de soldaat de grammofoon repareert van Sa¨a Stani¨ić (29) en Kaas van Willem Elsschot (30).
Daarvoor hebben we drie nieuwe binnenkomers:
De Quincunx van Charles Palliser: zit werkelijk prachtig in elkaar.
Het Eiland van het Tweede Gezicht. Uit de Toegepaste Herinneringen van Vigoleis van Albert Vigoleis Thelen levert de meeste prachtige zinnen.
Met Wolkenatlas heeft David Mitchell weer een mooie puzzel in elkaar gezet.
Daarnaast ga ik uiteraard door met het promoten van Louis de Bernières met Vogels zonder Vleugels. Dit boek verdient het om in de top 100 te komen en zolang dat niet gebeurd, blijft dit boek in mijn lijst op 1 staan.
Laten we het hopen, ook een boek dat het erg zou verdienen.quote:Op dinsdag 28 september 2010 16:08 schreef No-P het volgende:
[..]
Gaat dit jaar eindelijk de top 100 halen denk ik.
Hier gaat iets niet helemaal goed, volgens mij. In totaal staan er ook 31 titelsquote:Op dinsdag 28 september 2010 16:27 schreef Ensaf het volgende:
19. William Shakespeare, Romeo & Juliet
20. Derek Robinson, Kramers Oorlog
19. Multatuli, Max Havelaar
20. George Orwell, Animal Farm
22. Tommie Wieringa, Joe Speedboot
Ah, dan zal ik 'm binnenkort even aanpassen.quote:Op dinsdag 28 september 2010 22:26 schreef DaMart het volgende:
[..]
Hier gaat iets niet helemaal goed, volgens mij. In totaal staan er ook 31 titels.
Een aardige Russische periode meegemaakt zo te zienquote:Op woensdag 29 september 2010 18:07 schreef krapula het volgende:
Na vorig jaar de boekentop gemist te hebben nu een top 30 van me. Aangezien ik de vorige keer een top 15 heb aangeleverd zijn er aardig wat nieuwkomers. Hoewel, nieuw is relatief; ik heb maar één boek na 2000 in mijn top 30![]()
01. (--) De gebroeders Karamazov - Fjodor Dostojevski (1880)
02. (--) Oorlog en vrede - Lev Tolstoj (1869)
03. (01) Misdaad en straf - Fjodor Dostojevski (1866)
04. (--) Leven en lot - Vasili Grossman (1980)
05. (--) Dichtertje. De Uitvreter. Titaantjes - Nescio (1918)
06. (--) Oblomov - Ivan Gontsjarov (1858)
07. (02) Het rood en het zwart - Stendhal (1830)
08. (--) Het lijden van de jonge Werther - Johann Wolfgang von Goethe (1774)
09. (03) On the road - Jack Kerouac (1957)
10. (05) Nooit meer slapen - Willem Frederik Hermans (1966)
11. (--) De kleine Johannes - Frederik van Eeden (1886)
12. (07) Het proces - Franz Kafka (1925)
13. (--) Van de koele meren des doods - Frederik van Eeden (1900)
14. (06) Honderd jaar eenzaamheid - Gabriel Garcia Marquez (1967)
15. (--) Kaas - Willem Elsschot (1933)
16. (04) Walging - Jean-Paul Sartre (1938)
17. (--) De meester en Margarita - Michail Boelgakov (1967)
18. (--) Een vlucht regenwulpen - Maarten 't Hart (1978)
19. (--) Verloren illusies - Honoré de Balzac (1837)
20. (09) De ideale staat - Plato (360 v. Chr.)
21. (10) 1984 - George Orwell (1949)
22. (--) De dood in Venetië - Thomas Mann (1912)
23. (08) De ondraaglijke lichtheid van het bestaan - Milan Kundera (1984)
24. (11) The picture of Dorian Gray - Oscar Wilde (1891)
25. (12) Animal Farm - George Orwell (1945)
26. (--) The catcher in the rye - J.D. Salinger (1951)
27. (13) Dode zielen - Nikolaj Gogol (1842)
28. (--) De idioot - Fjodor Dostojevski (1868)
29. (--) Buzz Aldrin, waar ben je gebleven? - Johan Harstad (2005)
30. (--) De ontdekking van de hemel - Harry Mullisch (1992)
Klopt, ben nog steeds een beetje in de Russische periode blijven hangen. Oblomov is wel een aanrader trouwens. Die 'harde kaft, zachte prijs' acties van van Oorschot kan ik ook meestal niet laten liggenquote:Op donderdag 30 september 2010 08:47 schreef calexico27 het volgende:
[..]
Een aardige Russische periode meegemaakt zo te zienBen ook wel benieuwd naar die boeken (zoals Oblomov en de Meester en Margarita) maar heb me er nog niet aan durven wagen. Misschien toch maar eens proberen, zeker in die mooie van Oorschot uitgaven!
maar het is toch ook een indrukwekkend boekquote:Op zondag 26 september 2010 10:26 schreef AIara het volgende:
Hulde voor degene die het Excelbestandje in elkaar heeft geflanst!(wat een pokkewerk moet dat geweest zijn
)
Ik vermoed dat Haar naam was Sarah vaak genoemd zal worden dit jaar. Of die titel ook in mijn lijstje voor zal komen weet ik zo net nog niet, ik ga er vandaag eens goed voor zitten
Ik hoop van niet, wat een ongelooflijk overhyped kutboek.quote:Op zondag 26 september 2010 10:26 schreef AIara het volgende:
Hulde voor degene die het Excelbestandje in elkaar heeft geflanst!(wat een pokkewerk moet dat geweest zijn
)
Ik vermoed dat Haar naam was Sarah vaak genoemd zal worden dit jaar. Of die titel ook in mijn lijstje voor zal komen weet ik zo net nog niet, ik ga er vandaag eens goed voor zitten
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.gaf het allemaal een veel te overgehyped chicklit-zweempje. Zonde! Was er verder op de andere kant van het verhaal verder geborduurd dan had het een veel mooier boek kunnen zijn.
quote:Op zondag 26 september 2010 15:23 schreef Njosnavelin het volgende:
Okee mijn lijstje gaat waarschijnlijk nog iets gewijzigd worden..![]()
1. Jan Wolkers - Turks Fruit
2. J.D. Salinger - the Catcher in the Rye (de vanger in het graan)
3. Arnon Grunberg - de Asielzoeker
4. DBC Pierre - Vernon God Little
5. Ayelet Waldman - Love and other impossible pursuits
6. Jack Vance - The Eyes of the Overworld (de ogen van de overwereld)
7. Pascal Mercier - Perlmanns Schweigen (Perlmann's zwijgen)
8. Jean Paul Dubois - Une vie française
9. Oscar Wilde - the Picture of Dorian Gray
10. Hunter S. Thompson - Fear and loathing in Las Vegas
Nummer 6 is geen probleem. Ik heb alleen een vraag over nummer 3. Ik begrijp dat dit een serie dagboeken is geweest, die uit lossen delen bestaat? Welk deel nomineer je dan, want een serie mag niet als geheel meedoenquote:Op donderdag 30 september 2010 21:25 schreef Flitspaal het volgende:
3. Edmond & Jules de Goncourt - Le Journal
Als nr. 6 niet mag dan schuift alles omhoog en wordt nieuwe nr. 30:
De Winter - De ruimte van Sokolov
waarom wil je wel de nationaliteit van de auteur weten, maar niet het land of taal waarin de boeken voor het eerst zijn gepubliceerd?quote:Op zaterdag 2 oktober 2010 16:56 schreef DaMart het volgende:
In het algemeen wil ik overigens wel vragen of je, als je nog een boekenlijst post, je zoveel mogelijk informatie erbij kunt vermelden. In ieder geval de naam van de auteur inclusief voorletters of voornaam, en indien mogelijk jaar van eerste uitgave, nationaliteit van de auteur en eventueel de oorspronkelijke of Nederlandse (vertaalde) titel. Dat maakt het invoeren een stuk eenvoudiger.
Omdat dat gegevens zijn die toch vrijwel altijd gelijk zijn. En het liefst zou ik ook nog weten welke uitgever het boek als eerste op de markt heeft gebracht, en nog wel wat andere gegevens misschien. Maar uiteindelijk moet het wel werkbaar blijven qua data verzamelen en invoerenquote:Op zaterdag 2 oktober 2010 17:26 schreef herzberg het volgende:
[..]
waarom wil je wel de nationaliteit van de auteur weten, maar niet het land of taal waarin de boeken voor het eerst zijn gepubliceerd?
Voor mij is het al winter, heb hem al bijna uit zelfs. Ik lees 2 dagen over een boek ofzo.quote:Op maandag 4 oktober 2010 10:47 schreef Gillingham het volgende:
[..]
Ik dacht dat je dat boek in de winter zou gaan lezen?
Dan wordt dit mijn definitieve lijst:quote:Op dinsdag 28 september 2010 16:27 schreef Ensaf het volgende:
Dan moet dit 'm maar worden. Een boel verschillen met vorig jaar:
1. William Shakespeare, Julius Caesar
2. Goethe, Het Lijden van de Jonge Werther
3. Harry Mulisch, De Ontdekking van de Hemel
4. Hildebrand, Camera Obscura
5. Abe Brouwer, De Gouden Swipe
6. Jonathan Littell, De Welwillenden
7. Adam Zamoyski, 1812 - Napoleons fatale veldtocht naar Moskou
8. Orham Pamuk, Sneeuw
9. Harry Mulisch, Siegried
10. Rink van der Velde, De Fûke
11. Hendrik Coscience, De Leeuw van Vlaanderen
12. Stephen Fry, Making History
13. John 'o Farrell, An Impartial History of Britain
14. Robert Harris, Fatherland
15. Gerard Reve, De Avonden
16. Norman Davis, Europe at War
17, Donald Woods, Biko
18. Barbara Tuchman, De Waanzinnige Veertiende Eeuw
19. William Shakespeare, Romeo & Juliet
20. Derek Robinson, Kramers Oorlog
19. Multatuli, Max Havelaar
20. George Orwell, Animal Farm
22. Tommie Wieringa, Joe Speedboot
23. Philip Roth, Het Complot tegen Amerika
24. Beyers Naudé, Verzet en Verzoening
25. De kanonnen van Augustus, Barbara Tuchman
26. George Orwell, 1984
27. The Time Machine, H.G. Wells
28. Illias, Homerus
29. John 'o Farrell, Extasperated History of Modern Britain
30. Bernlef, De Pianoman
Je hebt 'm nog niet uit?quote:Op maandag 4 oktober 2010 11:33 schreef On het volgende:
[..]
Voor mij is het al winter, heb hem al bijna uit zelfs. Ik lees 2 dagen over een boek ofzo.
Aangezien een omnibus een verzameling verhalen van 1 auteur is, kan dat mijns inziens over het algemeen worden gezien als een verhalenbundel en zo worden genomineerd. En mocht een specifieke titel toch tot vragen leiden, dan meld ik het hierquote:Op maandag 4 oktober 2010 21:46 schreef simmu het volgende:
vraagje die vast al gesteld is, wat te doen met omnibusboeken?
overmoedige knaapjes die naar mij kijken krijgen het doorgaans zwaar te verduren als ze met mij mee naar huis gaan.quote:Op dinsdag 5 oktober 2010 22:40 schreef zhor het volgende:
>ICARUS IS WATCHING YOU
>>>ICARUS IS WATCHING YOU
>>>>>ICARUS IS WATCHING YOU
>>>>>>>ICARUS IS WATCHING YOU
>>>>>>>>>ICARUS IS WATCHING YOU
EDIT: je kan kennelijk niet in een quote dikgedrukt doen het gaat om boek 6 John Wyndham - The Day Of The Triffidsquote:Op zaterdag 25 september 2010 18:21 schreef dasWausmaus het volgende:
1. Bram Stoker - Dracula
2. George Orwell - Animal Farm
3. Aldous Huxley - Brave New World
4. George Orwell - 1984
5. J.D. Salinger - The Catcher in the Rye
6 John Wyndham - The Day Of The Triffids
6+1. H.G. Wells - War of the Worlds
7+1. Jules Verne - Journey to the centre of the earth
8+1. H.G. Wells - The Time Machine
9+1. H.G. Wells - The invisible Man
10+1. H.G. Wells - The Island of Dr. Moreau
11+1. H.G. Wells - The Time Machine
12+1. Edwin A Abbott - Flatland
13+1. Douglas Adams - A hitchhykers guide to the galaxy (deel 1)
14+1. J.K. Rowling - Harry Potter and the order of the phoenix.
Dit is het even uit mijn hoofd. Ik ga later wel even in mijn kast kijken wat ik nog meer mooi vind.
Deze twee mogen zeker ook niet meedoen?
Adam Smith - The wealth of nations
John Stuart Mill - On liberty
Ik ga hem toevoegen voor je.quote:Op woensdag 6 oktober 2010 17:50 schreef dasWausmaus het volgende:
Een aanpassing van mijn lijstje. Nieuw boek erbij is dik gedrukt.
[..]
EDIT: je kan kennelijk niet in een quote dikgedrukt doen het gaat om boek 6 John Wyndham - The Day Of The Triffids
The TIme Machine van Orwell staat er nog steeds dubbel in, dus ik heb alleen de hoogst genoteerde van die 2 meegeteldquote:Op woensdag 6 oktober 2010 17:50 schreef dasWausmaus het volgende:
Een aanpassing van mijn lijstje. Nieuw boek erbij is dik gedrukt.
[..]
EDIT: je kan kennelijk niet in een quote dikgedrukt doen het gaat om boek 6 John Wyndham - The Day Of The Triffids
Discworld is een boekenserie, en kan niet in zijn geheel worden genomineerd. Misschien kun je anders je favoriete deel/delen van de serie noemen?quote:Op donderdag 7 oktober 2010 14:08 schreef Manke het volgende:
Niet echt een lijstje, ik lees niet zo veel, maar wat ik wel goed vind:
Discworld Terry Pratchett
This perfect day Ira Levin
Eigenlijk bedoel ik:quote:Op zaterdag 2 oktober 2010 16:53 schreef DaMart het volgende:
[..]
Nummer 6 is geen probleem. Ik heb alleen een vraag over nummer 3. Ik begrijp dat dit een serie dagboeken is geweest, die uit lossen delen bestaat? Welk deel nomineer je dan, want een serie mag niet als geheel meedoen.
Het is dus wel gewoon één boek en niet een (gebundelde) reeks gepubliceerde dagboeken? Dat had ik niet uit de informatie gehaald die ik elders vondquote:Op donderdag 7 oktober 2010 22:38 schreef Flitspaal het volgende:
[..]
Eigenlijk bedoel ik:
http://www.bol.com/nl/p/n(...)#product_description
Maar als dit onhandelbaar is dan schuif het er gemakshalve tussenuit en laat de rest maar stijgen en zet mijn reserve maar in.
Dat lijkt me het zinvolst.
goed dat je het zegt.. ik voeg meteen even wat Snelle Jelle toe aan mijn lijstjequote:Op vrijdag 8 oktober 2010 03:32 schreef Ensaf het volgende:
Zou Ad van Gils ook opeens extra hoog gaan scoren nu hij overleden is?
Irving, Palliser, Eco, Mulisch, Monaldi & Sorti, Danielewski, Preusslerquote:Op vrijdag 8 oktober 2010 10:53 schreef FelinuX het volgende:
Ja, istie dan! Ik probeerde eerst een top 30 te maken, toen een top 10 en uiteindelijk zijn het er 22 geworden. Waarvan 4 echte kinderboeken en een twijfelgeval, best gek eigenlijk dat die boeken van vroeger me altijd zo zijn bijgebleven.
1 John Irving - Bidden wij voor Owen Meany
2 Charles Pallister - De Quincunx
3 Umberto Eco - de Slinger van Foucault
4 Ischa Meijer - De dikke man voor altijd
5 Khaled Hosseini - 1000 schitterende zonnen
6 Patrick Suskind - Het Parfum
7 Harry Mulisch - De procedure
8 Stieg Larsson - Gerechtigheid
9 Jan Terlouw - De kloof
10 Michel van den Ende - Momo en de tijdspaarders
11 Monadi & Sorti - Imprimatur
12 Bret Easton Ellis - American Psycho
13 Mark Z. Danielewski - Het kaartenhuis
14 Robert Anker - Een soort Engeland
15 Harry Mulisch - De ontdekking van de hemel
16 Jan Terlouw - Koning van Katoren
17 Mark Haddon - Het wonderbaarlijke voorval met de hond in de nacht
18 Alejandro Zambra - Bonsai
19 Otfried Preußler - Meester van de zwarte molen
20 Bret Easton Ellis - Lunar Park
21 Jonathan Safran Foer - Extreem luid & ongelooflijk dichtbij
22 Willem Elsschot - Lijmen/Het been
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Tofquote:Op zaterdag 9 oktober 2010 19:02 schreef DaMart het volgende:
Zonder in detail te treden, kan ik alvast melden dat we boekenpakketten gaan verloten in het kader van de boekentop 100. Meer informatie volgt binnenkort...
En dan had ik mezelf al een boekverkoopverbod opgelegd.quote:Op zaterdag 9 oktober 2010 19:02 schreef DaMart het volgende:
Zonder in detail te treden, kan ik alvast melden dat we boekenpakketten gaan verloten in het kader van de boekentop 100. Meer informatie volgt binnenkort...
Dat doe ik ook regelmatig... alleen overtreed ik dergelijke verboden meestalquote:Op zondag 10 oktober 2010 14:49 schreef Ensaf het volgende:
[..]
En dan had ik mezelf al een boekverkoopverbod opgelegd.
De herkenbaarheidquote:Op zondag 10 oktober 2010 17:57 schreef DaMart het volgende:
[..]
Dat doe ik ook regelmatig... alleen overtreed ik dergelijke verboden meestal.
Tot 23 oktober 20:00 uur.quote:Op maandag 11 oktober 2010 18:13 schreef Maincoon het volgende:
Tot wanneer mag je meedoen?
En mogen er ook thrillers in het lijstje staan? Dat is mij niet duidelijk.
Ik vond hem niet zo slecht als Son of the Circus, the Fourth Hand en Widow for A Year, maar ik heb dr geloof ik wel 4 die ik beter vond en die wel in mn lijst staan.quote:Op maandag 11 oktober 2010 01:44 schreef Zeester het volgende:
1. Curtis Sittenfeld - Prep
2. Leon de Winter - Het recht op terugkeer
3. Arnon Grunberg - Fantoompijn
4. Arnon Grunberg - Tirza
5. John Irving - Until I find you
6. Harry Mulisch - De ontdekking van de hemel
7. Zadie Smith - On Beauty
8. Curtis Sittenfeld - The man of my dreams
9. Connie Palmen - De vriendschap
10. Pearl Abraham - The Romance Reader
Volgens mij ben ik een vrij eenzame fan van dat boek van John Irving, terwijl ik hem al in heel veel lijstjes voorbij heb zien komen. Maar aan al die andere boeken, behalve The World According to Garp ben ik nog niet toegekomen, en Garp heb ik zolang gelezen dat deze een grotere indruk achter heeft gelaten.
Hierin staan nogal wat boeken die ook tot mijn favorieten behoren. Daarmee worden de mij onbekende boeken ook interessant.quote:Op maandag 27 september 2010 18:19 schreef herzberg het volgende:
1. gerard reve - de avonden
2. nescio - de uitvreter / titaantjes / dichtertje
3. frans kellendonk - mystiek lichaam
4. samuel beckett - waiting for godot
5. malcolm lowry - under the volcano
6. simon vestdijk - de koperen tuin
7. gustave flaubert - madame bovary
8. gerard reve - moeder en zoon
9. oscar wilde - the picture of dorian gray
10. jean-paul sartre - la nausée
11. albert camus - l'étranger
12. gerard reve - het boek van violet en dood
13. simon vestdijk - ivoren wachters
14. ian mcewan - the cement garden
15. herman hesse - damian
16. jean cocteau - les enfants terribles
17. virginia woolf - orlando: a biography
18. jeanette winterson - oranges are not the only fruit
19. joris-karl huysmans - a rebours
20. gerard walschap - houtekiet
21. jeanette winterson - the passion
22. ferdinand bordewijk - karakter
23. pierre choderlos de laclos - les liaisons dangereuses
24. john robert lennon - mailman
25. andré gide - l'immoraliste
26. sloan wilson - the man in the gray flannel suit
27. robert louis stevenson - strange case of dr jekyll and mr hyde
28. arnon grunberg - fantoompijn
29. connie palmen - de wetten
30. anthony burgess - a clockwork orange
Je hebt dit jaar in ieder geval één medestander voor dat boek, want het is twee keer genoemd tot nu toequote:Op maandag 11 oktober 2010 01:44 schreef Zeester het volgende:
Volgens mij ben ik een vrij eenzame fan van dat boek van John Irving, terwijl ik hem al in heel veel lijstjes voorbij heb zien komen. Maar aan al die andere boeken, behalve The World According to Garp ben ik nog niet toegekomen, en Garp heb ik zolang gelezen dat deze een grotere indruk achter heeft gelaten.
Nou, vooruit dan maarquote:Overigens gaat het lekker met de lijstjes, maar willen we er natuurlijk nog veel meer hebben.
quote:Op zaterdag 25 september 2010 19:29 schreef Beat1987 het volgende:
Mijn lijstje
21Y. Martel - Het leven van Pi
24 D. Verhulst - de helaasheid der dingen
29 N. Krauss - De geschiedenis van de liefde
De persoonlijke lijstjes ontwikkelen zich ook natuurlijkquote:Op dinsdag 12 oktober 2010 21:56 schreef pinquit het volgende:
Binnenkort eens beginnen
Ik vind het alleen lastig, want er staan nog zoveel boeken op mn to-read-listmaargoed, das dan voor volgend jaar
quote:Op dinsdag 12 oktober 2010 09:06 schreef DaMart het volgende:
Je hebt dit jaar in ieder geval één medestander voor dat boek, want het is twee keer genoemd tot nu toe.
Met en zonder Mene Tekel zie ik als hetzelfde boek. De losse vermelding van 'De Uitvreter' heb ik uit automatische (bij het zien van Nescio) ook aan de bundel toegerekend, maar dat moet ik nog even corrigeren, want een los verhaal uit een verhalenbundel dat ook los gepubliceerd is, kan ook als los boek worden genomineerd.quote:Op woensdag 13 oktober 2010 17:32 schreef Fip het volgende:
Hoe zit het btw met de bundel De Uitvreter / Titaantjes / Dichtertje / Mene Tekel van Nescio? Heb 'm al in verschillende varianten tegengekomen, met en zonder Mene Tekel en ook De Uitvreter los. Hoe wordt dit meegenomen in de puntentelling?
Volgens Wikipedia is De Uitvreter alleen los gepubliceerd in de Gids... en dus niet in boekvorm. (bron)Maakt dat de zaak niet anders? Vergeef me mijn mierenneuken maar ik maak me graag sterk voor een zo hoog mogelijke eindplaats van de bundel, vandaar.quote:Op donderdag 14 oktober 2010 06:48 schreef DaMart het volgende:
[..]
Met en zonder Mene Tekel zie ik als hetzelfde boek. De losse vermelding van 'De Uitvreter' heb ik uit automatische (bij het zien van Nescio) ook aan de bundel toegerekend, maar dat moet ik nog even corrigeren, want een los verhaal uit een verhalenbundel dat ook los gepubliceerd is, kan ook als los boek worden genomineerd.
Ik heb je berichtje ontvangen. Ik heb alleen de Uitvreter gelezen en niet de bundel (hoewel ik hem wel bezit). Dus dan kan ik niet de hele bundel nomineren. Zal helaas wel betekenen dat De Uitvreter (op zichzelf staand) niet hoog in de lijst zal eindigenquote:Op donderdag 14 oktober 2010 11:10 schreef Fip het volgende:
[..]
Volgens Wikipedia is De Uitvreter alleen los gepubliceerd in de Gids... en dus niet in boekvorm. (bron)Maakt dat de zaak niet anders? Vergeef me mijn mierenneuken maar ik maak me graag sterk voor een zo hoog mogelijke eindplaats van de bundel, vandaar.
Ik zal in ieder geval calexico PMen of hij niet liever de bundel nomineert.
Uit de OP:quote:Op donderdag 14 oktober 2010 11:10 schreef Fip het volgende:
[..]
Volgens Wikipedia is De Uitvreter alleen los gepubliceerd in de Gids... en dus niet in boekvorm. (bron)Maakt dat de zaak niet anders? Vergeef me mijn mierenneuken maar ik maak me graag sterk voor een zo hoog mogelijke eindplaats van de bundel, vandaar.
Ik zal in ieder geval calexico PMen of hij niet liever de bundel nomineert.
Als de Uitvreter niet in boekvorm is verschenen, maar alleen in een andere uitgave als los verhaal, dan is dat mijns inziens geen losse uitgave (waarmee dus boek wordt bedoeld), en telt alleen de bundel mee.quote:• Verhalenbundels. Nomineer je een los verhaal uit een verhalenbundel, dan wordt dit losse verhaal alleen in de top 100 opgenomen wanneer het als losse uitgave verschenen is. Anders worden de punten aan de complete verhalenbundel toegekend.
Dan telt die dus als los boek mee, wanneer niet de complete verhalenbundel wordt genomineerd!quote:Op donderdag 14 oktober 2010 18:50 schreef herzberg het volgende:
[ afbeelding ]
de uitvreter is los verschenen hoor.
zelfs als audioboek! (http://www.bol.com/nl/p/n(...)006184389/index.html)
Dat had ik mezelf ook voorgenomen. Ben er alleen niet aan toe gekomen omdat er steeds nieuwe boeken uitkomen die ik wil lezen.quote:Op woensdag 13 oktober 2010 08:47 schreef DaMart het volgende:
[..]
De persoonlijke lijstjes ontwikkelen zich ook natuurlijk.
Naar aanleiding van de top 100 heb ik zelf ook een aantal populaire boeken gelezen, die bij mij ook in het lijstje terecht zijn gekomen. Ieder jaar hetzelfde lijstje is ook zo saai.
Je kan nu natuurlijk ook als de wiedeweerga die bundel lezen!quote:Op donderdag 14 oktober 2010 12:18 schreef calexico27 het volgende:
[..]
Ik heb je berichtje ontvangen. Ik heb alleen de Uitvreter gelezen en niet de bundel (hoewel ik hem wel bezit). Dus dan kan ik niet de hele bundel nomineren. Zal helaas wel betekenen dat De Uitvreter (op zichzelf staand) niet hoog in de lijst zal eindigen
Welk boek bedoel je hier precies mee? Want voor zover ik kan terugvinden, zijn er meerdere boeken met Sherlock Holmes in de titel, maar geen waar de naam de hele titel is.quote:Op woensdag 13 oktober 2010 17:39 schreef Id_do_her het volgende:
In willekeurige volgorde:
7. Sherlock Holmes - Arthur Conan Doyle
Zie PM.quote:Op donderdag 14 oktober 2010 21:47 schreef DaMart het volgende:
[..]
Welk boek bedoel je hier precies mee? Want voor zover ik kan terugvinden, zijn er meerdere boeken met Sherlock Holmes in de titel, maar geen waar de naam de hele titel is.
Ook dit jaar mogen series niet als 1 boek genomineerd worden, dus voor LOTR en Tschai heb ik het door jou opgegeven alternatief gebruikt. Songs of earth and power beschouwen we als verhalenbundel, en die kan dus wel als 1 boek meedoen.quote:Op vrijdag 15 oktober 2010 13:21 schreef sasquatsch het volgende:
Ik heb zoveel mogelijk geprobeerd er Nederlandse vertalingen en datum van uitgifte er bij te zetten.
Enkele boeken zijn omnibussen, die ik dus als zodanig nomineer. Dit zijn Lord of the Rings, Tschai en Songs of Earth and Power.
Ik weet wel dat dit in vorige jaren (in ieder geval met Tschai en Lord of the Rings) niet was toegestaan.
Eerst Catch-22 uitlezen, daarna wil ik iets van Dostojevski lezen en daarna Het Achterhuis en daarna Het Slot van Kafka en daarna Caesarion van Wieringa en daarna....en daarna....Kortom, voorlopig ga ik de bundel niet lezenquote:Op donderdag 14 oktober 2010 21:33 schreef krapula het volgende:
[..]
Je kan nu natuurlijk ook als de wiedeweerga die bundel lezen!
Zo te zien ziet jouw lijst er volgend jaar waarschijnlijk anders uit dan dit jaarquote:Op vrijdag 15 oktober 2010 22:22 schreef calexico27 het volgende:
[..]
Eerst Catch-22 uitlezen, daarna wil ik iets van Dostojevski lezen en daarna Het Achterhuis en daarna Het Slot van Kafka en daarna Caesarion van Wieringa en daarna....en daarna....Kortom, voorlopig ga ik de bundel niet lezen
25 boeken mag natuurlijk ook. En als je voor de deadline nog andere titels bedenkt, mag je die altijd toevoegen uiteraardquote:
Alleen de films gezien?quote:Op vrijdag 15 oktober 2010 23:04 schreef MPG het volgende:
1. Douglas Adams - The Hitchhiker's guide to the galaxy
2. Mo Hayder - Pig Island (Duivelswerk)
3. Otfried Preussler - Meester van de zwarte molen
4. Allan Folsom - The day after tomorrow
5. Isaac Asimov - I robot
6. J.R.R. Tolkien - The Fellowship of the Ring
7. Thomas Keneally - Schindler's List
8. Stephen King - Thinner (De Vervloeking)
9. Brett Easton Ellis - American Psycho
10. H.G. Wells - The war of the worlds
11. Leon de Winter - De ruimte van Sokolov
12. Homerus - Illias
13. J.K. Rowling - Harry Potter and the Half-Blood Prince
14. Toon Kortooms - Beekman en Beekman
15. Henry Porter - Remembrance Day (Nld: Axiom)
16. Stephen King - The Shining
17. Mo Hayder - The Treatment
18. Dan Brown - Digital Fortress (Het Juvenalis Dilemma)
19. Alistair MacLean - The guns of Navarone
20. George Orwell - 1984
21. Alistair MacLean - Force 10 from Navarone (Commando Navarone)
22. J.K. Rowling - Harry Potter and the Order of the Phoenix
23. Frank Herbert - Dune (Duin)
24. Dan Brown - Angels and Demons (Het Bernini Mysterie)
25. Paul Theroux - The Mosquito Coast
O, dat weet ik wel zeker!quote:Op zaterdag 16 oktober 2010 14:58 schreef DaMart het volgende:
[..]
Zo te zien ziet jouw lijst er volgend jaar waarschijnlijk anders uit dan dit jaar.
Ik mis je nummer 11!quote:Op zaterdag 16 oktober 2010 16:43 schreef pinquit het volgende:
1 - Kafka on the Shore - Haruki Murakami
2 - De Stad van de Dromende Boeken - Walter Moers
3 - De Wereld Volgens Garp - John Irving
4 - De Schaduw van de Wind - Carlos Ruiz Zafon
5 - 13,5 Levens van Kap'tein Blauwbeer - Walter Moers
6 - Het Leven Bestaat Niet - Hendrikje Spoor
7 - Onze Oom - Arnon Grunberg
8 - De Boekendief - Marcus Zusak
9 - The Hitchhiker's Guide to the Galaxy - Douglas Adams
10- De Historicus - Elisabeth Kostova
12- Aan de Andere Kant van de Deur - Tonke Dragt
13- The Wind-up Bird Chronicle - Haruki Murakami
14- De Vriendschap - Connie Palmen
15- The Catcher in the Rye - JD Salinger
16- Torens van Februari - Tonke Dragt
17- I Am the Messenger - Marcus Zusak
18- Het Varkenspaleis - Kitty Fitzgerald
19- Het Spel van de Engel - Carlos Ruiz Zafon
20- De Wereld van Sofie - Jostein Gaarder
21- De Engelenmaker - Stefan Brijs
22- Alice in Wonderland - Lewis Carrol
23- Chocolat - Joanne Harris
24- Coriolis de Stormplaneet - Gerben Hellinga jr.
25- Pitface - Herman Brusselmans
Heb nog een stuk of 30 boeken liggen die ik nog moet lezen én nog een verlanglijstjedus volgend jaar waarschijnlijk een totaal anders lijstje
Nummer 22 moet uiteraard zijn: The Fellowship of the Ringquote:Op zondag 3 oktober 2010 13:35 schreef Thermostaat het volgende:
1. Charles Palliser - The Quincunx (the inheretance of John Huffam) - 1989
2. Frank Peretti - De Duisternis Aanwezig - 1986
3. Jonathan Swift - Gulliver’s Travels - 1699-1715
4. Anselm Audley - Kruistocht - 2003
5. Anselm Audley - Inquisitie - 2002
6. Anselm Audley - Ketterij - 2001
7. Randy Alcorn - Deadline - 1994
8. J.R.R. Tolkien - The Silmarillion - 1977
9. Stephen King - Dreamcatcher - 2001
10. Vernor Vinge - Gestrand in de Realitijd - 1986
11. Vernor Vinge - De Vredesoorlog - 1984
12. Dante Alighieri - De Goddelijke Komedie - 1308-1321
13. Stichting Absurd Nederland - Een Normaal Boek - 2006
14. Nicky Cruz & Jamie Buckingham - Ik Zal Nooit Meer Huilen - 1969
15. David Hamilton - Een Zaak om voor te Leven - 1995
16. Fyodor Dostoyevsky - The Idiot - 1869
17. Jack Vance - Grote Planeet - 1957
18. Leon Uris - Mila 18 - 1961
19. Arto Paasilinna - De Zelfmoordclub - 1990
20. J.R.R. Tolkien - The Return of the King - 1955
21. J.R.R. Tolkien - The Two Towers - 1954
22. J.R.R. Tolkien - The Return of the King - 1954
23. Jack Vance - De Talen van Pao - 1958
24. Aldous Huxley - Brave New World - 1932
25. Umberto Eco - De Slinger van Foucault - 1988
26. Douglas Adams - The Hitchhiker's Guide to the Galaxy - 1979
27. Louis Fischer - Gandhi - 1950
28. Renate Dorrestein - Een Hart van Steen - 1998
29. Glenn Meade - Brandenburg - 1994
30. Geert Mak - In Europa - 2004
Ik heb ook heel weinig vrouwen op mijn lijst, en de vrouwen die ik erop heb gezet, bungelen vooral ergens onderaan de lijst.quote:Op zondag 17 oktober 2010 14:50 schreef friskvind het volgende:
Ik zie nu dat geen enkel van de boeken op mijn lijst door een vrouw is geschreven. De vraag is of dat erg is, temeer daar er nogal wat boeken erop over vrouwen gaan. Dat kom volgens mij dan weer omdat ze door mannen geschreven zijn.
Ik moest even over je opmerking nadenken, maar het zou kunnen. Hoewel.quote:Op zondag 17 oktober 2010 15:04 schreef herzberg het volgende:
friskvind, waarschijnlijk is de integratie van vrouwelijke eigenschappen in je zelfbeeld enigzins gestoord.
ik heb geen moment aan je mannelijkheid getwijfeld hoor.quote:Op zondag 17 oktober 2010 15:21 schreef friskvind het volgende:
Het is misschien wat verwarrend. Maar ik ben een man terwijl links een plaatje van een vrouw(meisje) staat. Dit komt meer voor denk ik. En iemand die een plaatje van een hond gebruikt is zelf ook geen hond.
Maar ik zoek een ander icon.
Een opluchting!!quote:Op zondag 17 oktober 2010 15:30 schreef herzberg het volgende:
[..]
ik heb geen moment aan je mannelijkheid getwijfeld hoor.
Dat is de 2.000e titel die sinds 2007 is genoemd en verwerkt voor de boekentop 100!quote:Op zondag 17 oktober 2010 15:22 schreef MariaEtcetera het volgende:
29. Kiran Desai – The Inheritance of Loss
exact wat ik bedoel. je probeert op krampachtige wijze mannelijk te zijn, waardoor je de vrouwelijke kanten van jezelf niet accepteert. onbewust gaat daardoor je voorkeur uit naar boeken van mannelijke auteurs.quote:
Ironie. Zegt dat iets??quote:Op zondag 17 oktober 2010 15:44 schreef herzberg het volgende:
[..]
exact wat ik bedoel. je probeert op krampachtige wijze mannelijk te zijn, waardoor je de vrouwelijke kanten van jezelf niet accepteert. onbewust gaat daardoor je voorkeur uit naar boeken van mannelijke auteurs.
je user icon past natuurlijk niet goed in deze interpretatie, het besef dat je een andere afbeelding behoort te hebben wel.
Whooooohoo!quote:Op zondag 17 oktober 2010 15:43 schreef DaMart het volgende:
[..]
Dat is de 2.000e titel die sinds 2007 is genoemd en verwerkt voor de boekentop 100!
Hoe staat het ermee. Zitten we al bijna aan het aantal ingezonden lijstjes/boeken van vorig jaar?quote:Op zondag 17 oktober 2010 15:43 schreef DaMart het volgende:
[..]
Dat is de 2.000e titel die sinds 2007 is genoemd en verwerkt voor de boekentop 100!
jazeker. ironie is een uitlaatklep voor onbewuste gevoelens/verlangens.quote:
Het komt al aardig in de buurtquote:Op zondag 17 oktober 2010 15:52 schreef No-P het volgende:
[..]
Hoe staat het ermee. Zitten we al bijna aan het aantal ingezonden lijstjes/boeken van vorig jaar?
Heeft Madonna een boek geschreven dan?quote:Op maandag 18 oktober 2010 23:36 schreef Ensaf het volgende:
Ik denk niet dat er dit jaar voor Madonna een top-10 klassering inzit.
Die ik ga winnen uiteraard.quote:Op dinsdag 19 oktober 2010 15:48 schreef Njosnavelin het volgende:
ooh super nice die boekenpakketten
Kinderprentenboek toch?quote:Op dinsdag 19 oktober 2010 09:36 schreef DaMart het volgende:
[..]
Heeft Madonna een boek geschreven dan?
Je hebt een dubbele nummer 13. Ik tel qua punten nu door (2e dertien wordt #14 en de rest wordt een nummer hoger), waardoor je #30 wegvalt. Mocht je toch een iets andere volgorde willen, dan kun je dat voor zaterdag 20:00 uur aangevenquote:Op dinsdag 19 oktober 2010 15:59 schreef Clola het volgende:
13. Het winterpaleis - John Boyne
13. Hersenschimmen - Bernlef
Kleine aanpassing nog mogelijk?quote:Op dinsdag 12 oktober 2010 10:29 schreef Sgt.Stiglitz het volgende:
1. Camus - De vreemdeling
2. Salinger - Catcher in the Rye
3. Dostojevski - Schuld en Boete
4. Orwell - 1984
5. Easton Ellis - American Psycho
6. Burgess - A Clockwork Orange
6. Lee - To Kill a Mockingbird
7. Camus - De Val
8. Hemingway - For Whom the Bell Tolls
9. Mulisch - Ontdekking van de Hemel
10. London - Call of the Wild
11. Orwell - Animal Farm
12. Kafka - Metamorphosis
13. Ken - One Flew over the Cuckoo's Nest
14. Golding - Lord of the Flies
Liefs.
Dat is mogelijkquote:Op woensdag 20 oktober 2010 00:36 schreef Sgt.Stiglitz het volgende:
[..]
Kleine aanpassing nog mogelijk?
Nee hoor, dan sorteer ik even op de punten van degene wiens lijstje verandert, verander het puntenaantal van de boeken die hoger dan de toevoeging staan (die krijgen er een punt bij), en ik zet de punten bij de nieuwe titel.quote:Op woensdag 20 oktober 2010 09:09 schreef Ensaf het volgende:
Is het niet heel veel werk om de oude allemaal één plaats op de schuiven als er een hoge nieuwe binnenkomer komt?
quote:
Cool, waarom?quote:Op woensdag 20 oktober 2010 10:07 schreef Laurabeest het volgende:
[..]Ongelooflijk, het enige boek dat ik ooit uit totale weerzin (dus niet uit verveling) heb weggelegd!!
Om de plastische manier waarop hij allerlei walgelijkheden beschrijft.quote:
Ik kan het me wel voorstellen dat je dat als lezer niet waardeert. Ik heb het nooit gehad met een boek.quote:Op woensdag 20 oktober 2010 11:27 schreef Laurabeest het volgende:
[..]
Om de plastische manier waarop hij allerlei walgelijkheden beschrijft.
Het zal ongetwijfeld zijn bedoeling wel geweest zijn, maar ik zat er niet op te wachten. Heb je dat betreffende boek ook gelezen dan?quote:Op woensdag 20 oktober 2010 11:40 schreef Id_do_her het volgende:
[..]
Ik kan het me wel voorstellen dat je dat als lezer niet waardeert. Ik heb het nooit gehad met een boek.
Nee maar ik was wel nieuwsgierig waar die totale weerzin vandaan kwam.quote:Op woensdag 20 oktober 2010 11:45 schreef Laurabeest het volgende:
[..]
Het zal ongetwijfeld zijn bedoeling wel geweest zijn, maar ik zat er niet op te wachten. Heb je dat betreffende boek ook gelezen dan?
Ik zou zeggen, probeer het eens. Ik kan natuurlijk niet echt over het geheel oordelen, want ik ben niet verder gekomen dan een paar hoofdstukken. Maar kennelijk zijn er ook mensen die het zo goed vinden dat het op nummer 1 mag, dus er zal toch wel wat bijzonders inzitten.quote:Op woensdag 20 oktober 2010 12:07 schreef Id_do_her het volgende:
[..]
Nee maar ik was wel nieuwsgierig waar die totale weerzin vandaan kwam.
Hm, misschien interessant voor als ik andere boeken waar ik nu mee bezig ben uit heb, ik ben bijna door mijn boeken heen.quote:Op woensdag 20 oktober 2010 12:12 schreef Laurabeest het volgende:
[..]
Ik zou zeggen, probeer het eens. Ik kan natuurlijk niet echt over het geheel oordelen, want ik ben niet verder gekomen dan een paar hoofdstukken. Maar kennelijk zijn er ook mensen die het zo goed vinden dat het op nummer 1 mag, dus er zal toch wel wat bijzonders inzitten.
quote:Heerlijke lijst, heb ze op 4 na allemaal gelezenOp vrijdag 15 oktober 2010 13:21 schreef sasquatsch het volgende:
1. William Gibson - Neuromancer (Zenumagiër, 1984)
2. Tom Wolfe - The Right Stuff (Pure klasse, 1979)
3. Dan Brown - The Da Vinci Code (De Da Vinci Code, 2003)
4. Peter F. Hamilton - Fallen Dragon (2001)
5. Philip K. Dick - Do androids dream of electric sheep (Dromen Androïden van Elektrische Schapen?, 1966)
6. Harlan Coben - Promise Me (Eens beloofd, 2006)
7. John Irving - The Hotel New Hampshire (Hotel New Hampshire, 1981)
8. J.D. Salinger - Catcher in the rye (De vanger in het graan, 1951)
9. Stephen King - The Stand (De Beproeving, 1978)
10. Douglas Adams - Hitchhikers guide to the galaxy (Het Transgalactisch Liftershandboek, 1979)
11. Peter F. Hamilton - The Dreaming Void (2007, deel 1 Void trilogie)
12. Philip K. Dick - Minority Report (1991, verhalen bundel)
13. JRR Tolkien - Lord of the Rings (In de ban van de Ring, 1954-1955, gelezen als een boek, anders Fellowship of the Ring)
14. George Orwell - 1984 (1949)
15. Michael Crichton - Rising Sun (De Nippon connectie, 1992)
16. Karen Traviss - City of Pearl (2004, deel 1 van Wess'har Wars serie)
17. William Gibson en Bruce Sterling - The Difference Engine (De stoomvlinder, 1991)
18. Stephen King & Peter Straub - The Talisman (De Talisman, 1984)
19. Aldous Huxley - Brave new world (Heerlijke nieuwe wereld, 1932)
20. Greg Bear - Songs of Earth and Power (1994 - bundel met Infinity Concerto (1984) en Serpent Mage (1986))
21. Kevin J. Anderson - Hidden Empire (2002 - deel 1 Saga of the Seven Suns)
22. Jean M Auel - Clan of the Cave Bear (De stam van de holenbeer, 1980 - deel 1 van de Earth Children Saga)
23. Marion Zimmer Bradley - Mists of Avalon (Nevelen van Avalon, 1979)
24. Hubert Lampo - De duivel en de maagd, 1955
25. Frank Herbert - Dune (Duin, 1963)
27. Jack Vance - Tschai (Planet of Adventure, 1973 - gelezen als een boek, anders City of the Chasch)
26. Tanith Lee - The Blood of Roses (Het Bloed van Rozen, 1990)
28. Stieg Larsson - Mannen die vrouwen haten (Män som hatar kvinnor, 2005 - deel 1 Millenium trilogie)
29. Roger Zelazny - Lord of Light (Heer van het licht, 1967)
30. H.G. Wells - The war of the worlds (Oorlog der Werelden, 1898)
En hier is mijn lijst voor dit jaar. Ik weer flink wat schrijvers (waaronder Franz Kafka, Paul Theroux, Multatuli, Robert A. Heinlein, Isaac Asimov, Arthur C. Clarke, Bram Stoker e.v.a.) moeten teleurstellen.![]()
Mijn longlist bestond uit meer dan 50 boeken, maar het blijft een moeilijke keuze. Morgen kan het alweer anders zijn.
Ik heb zoveel mogelijk geprobeerd er Nederlandse vertalingen en datum van uitgifte er bij te zetten.
Enkele boeken zijn omnibussen, die ik dus als zodanig nomineer. Dit zijn Lord of the Rings, Tschai en Songs of Earth and Power.
Ik weet wel dat dit in vorige jaren (in ieder geval met Tschai en Lord of the Rings) niet was toegestaan.
quote:Vond ik ook van jouw lijst (waarvan ik ongeveer de helft gelezen heb). En ik kan dus de andere helft gebruiken als inspiratie.Op donderdag 21 oktober 2010 15:49 schreef zhor het volgende:
[..]
Heerlijke lijst, heb ze op 4 na allemaal gelezen(zie ook mijn lijst, is voor mij de eerste keer dat ik het inlever dus had wat moeite met kiezen.. al zie ik dat jij ook Neuromancer nog op #1 hebt, die lees ik 1x per jaar sinds 1998
)
quote:Ik lees nu 'De tweeling van highgate' (het origineel iig, ben de Engelse titel even kwijt. Die komt volgende keer denk ik wel op mijn lijstjeOp donderdag 21 oktober 2010 22:46 schreef Foeske het volgende:
En nu ga ik naar bed en verder lezen in 'The Time Traveler's Wife'. Tip die ik vorig jaar heb opgedaan tijdens de boekentop, dus wellicht volgend jaar in mijn lijstje te vinden
quote:Iedereen wil graag het boekenpakket winnenOp vrijdag 22 oktober 2010 19:29 schreef Beregd het volgende:
oh, het dringt niet, ik heb voorlopig wel nog wat ongelezen boeken staan.
quote:Op vrijdag 1 oktober 2010 13:22 schreef yvonne het volgende:
[..]
Ik hoop van niet, wat een ongelooflijk overhyped kutboek.
Is er ergens een apart topic over dat boek? Kan ik even m'n gal spuien.
quote:Misschien haalt het boek de top 100 wel... morgen zullen we het wetenOp vrijdag 22 oktober 2010 22:33 schreef deedeetee het volgende:
[..]
![]()
Gelukkig ik vreesde al de enige te zijn met die mening.
Als ik zo'n topic tegen kom zal ik zeker ook ff mijn mening geven, zal me een waar genoegen zijn.
quote:OMG OMG OMGOp zaterdag 23 oktober 2010 10:24 schreef DaMart het volgende:
[..]
Misschien haalt het boek de top 100 wel... morgen zullen we het weten.
quote:Ik laat jullie nog even in spanning m.b.t. de statistiekenOp zaterdag 23 oktober 2010 13:40 schreef krapula het volgende:
oooeeeh spannend! nog een paar uurtjes. Is het aantal lijstjes die geplaatst zijn vergelijkbaar met voorgaande jaren DaMart? Of houd je dit soort statistieken liever tot morgen stil?
quote:Je kunt geen hele serie nomineren, dus kun je ook aangeven welk deel van de LOTR-serie je bedoelt?
quote:Oooh ik heb net Whale Rider van Witi Ihimaera gelezen, wat een ontzettend fijn boek!Op zondag 17 oktober 2010 15:22 schreef MariaEtcetera het volgende:
Zo. Dat was nog best lastig, zo in het buitenland zonder boekenkast als geheugensteuntje! Het kan dus zijn dat ik later nog iets wijzig, maar voor nu is dit hem:
1. Zadie Smith – White Teeth
2. Salman Rushdie – The Ground Beneath Her Feet
3. Robin Hobb – Ship of Magic
4. J.K. Rowling – Harry Potter and the Halfblood Prince
5. T. Coraghessan Boyle – The Tortilla Curtain
6. Raymond E. Feist - Silverthorn
7. Salman Rushdie – The Satanic Verses
8. Jacqueline Carey – Naamah’s Kiss
9. Raymond E. Feist – Magician
10. Elizabeth Kostova – The Historian
11. Robin Hobb – Assassin’s Apprentice
12. J.K. Rowling – Harry Potter and the Order of the Phoenix
13. J.R.R. Tolkien – The Fellowship of the Ring
14. Hanif Kureishi – The Buddha of Suburbia
15. Jacqueline Carey – Kushiel’s Dart
16. Jack Yeovil – Genevieve
17. Jonathan Safran Foer – Extremely Loud and Incredibly Close
18. Zadie Smith – On Beauty
19. Nick Hornby – About a Boy
20. Nick Hornby – High Fidelity
21. Yann Martel – Life of Pi
22. Guillermo Gómez-Peña – Dangerous Border Crossers
23. William Shakespeare – A Midsummer Night’s Dream
24. Harriet Laurey – Hopla het Feestvarken
25. Meena Alexander – Fault Lines
26. Amitav Ghosh – Sea of Poppies
27. Marie de France – Lais
28. Julia Alvarez – How the Garcia Girls Lost their Accents
29. Kiran Desai – The Inheritance of Loss
30. J.M. Coetzee – Disgrace
quote:Aangepast.Op zaterdag 23 oktober 2010 16:21 schreef MariaEtcetera het volgende:
[..]
Oooh ik heb net Whale Rider van Witi Ihimaera gelezen, wat een ontzettend fijn boek!DaMart, zou je voor bij Coetzee eruit willen hoepelen en dan deze ervoor in de plaats?
![]()
Als het lastig is hoeft het niet, dan komt ie volgend jaar wel!
quote:Oeh, jeugdsentiment..Op zaterdag 23 oktober 2010 16:00 schreef Montagui het volgende:
13. Karl May - Winnetou, het grote opperhoofd
quote:Lastig.Op zaterdag 23 oktober 2010 16:16 schreef DaMart het volgende:
[..]
Je kunt geen hele serie nomineren, dus kun je ook aangeven welk deel van de LOTR-serie je bedoelt?
quote:Je kunt niet de hele trilogie als geheel nomineren, dus kun je een favoriet deel noemen?Op zaterdag 23 oktober 2010 19:24 schreef Q158 het volgende:
5.J. R. R. Tolkien - Lord of the Rings Trilogie
quote:Omdat series niet als geheel genoemd kunnen worden, heb ik die twee helaas niet mee kunnen tellen, je lijst is dus een top 18 gewordenOp zaterdag 23 oktober 2010 19:24 schreef Q158 het volgende:
5.J. R. R. Tolkien - Lord of the Rings Trilogie
10. Wilbur Smith - Ballantyne-serie
quote:Denk aan mijn spanningsboog!Op zaterdag 23 oktober 2010 22:55 schreef DaMart het volgende:
[..]
Omdat series niet als geheel genoemd kunnen worden, heb ik die twee helaas niet mee kunnen tellen, je lijst is dus een top 18 geworden.
Verder zijn alle lijsten nu verwerkt, weet ik hoe de top 100 eruit ziet, maar ga ik morgen nog even wat leuke statistieken en andere lijstjes bijwerken in het exceldocument, en daarna maak ik de lijst bekend.
quote:Heeft een goede kans, staat bij mij btw een stuk lager op de lijst. Blijkbaar waren mijn verwachtingen te hoog voordat ik begon met lezen.Op zondag 24 oktober 2010 02:45 schreef ValHallen het volgende:
Honder jaar Eenzaamheid zou een terechte nummer 1 zijn mijns inziens (staat bij mij op nummer 2, maar het lijkt me sterk dat IT een breed gedraagde topper is)
quote:Op zaterdag 23 oktober 2010 12:50 schreef deedeetee het volgende:
[..]
OMG OMG OMG![]()
tis een ongeloofwaardige,sentimentele draak over een onderwerp dat een beter verhaal en een veel betere schrijver verdiend.
Het zou me overgens niks verbazen want het is een echtmutsenvrouwenboek
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.quote:Ik zou het ook een verdiende #1 vindenOp zondag 24 oktober 2010 02:45 schreef ValHallen het volgende:
Honder jaar Eenzaamheid zou een terechte nummer 1 zijn mijns inziens (staat bij mij op nummer 2, maar het lijkt me sterk dat IT een breed gedraagde topper is).
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:Het verwerken van alle feiten en cijfers in een topic duurt ook even. En ik had ruzie met een tabblad in het Excelbestand...
quote:Terechtgekomen op #43 van de top 100 dus.Op vrijdag 1 oktober 2010 13:22 schreef yvonne het volgende:
[..]
Ik hoop van niet, wat een ongelooflijk overhyped kutboek.
Is er ergens een apart topic over dat boek? Kan ik even m'n gal spuien.
En ik ga nadenken over m'n lijst.
quote:Op zondag 24 oktober 2010 12:12 schreef oh-oh het volgende:
Oh , en het allercoolste vind ik dat Kluun dr uit is![]()
![]()
![]()
![]()
quote:Op zondag 24 oktober 2010 12:15 schreef pinquit het volgende:
en idd, echt een supermethode om mijn to-read-list aan te vullen![]()
quote:Maar het is dan ook een heel mooi boek. Ik vond het vorig jaar al jammer dat hij zo terugzakte, maar dat is dit jaar meer dan goed gemaakt.
quote:Op zondag 24 oktober 2010 12:16 schreef DaMart het volgende:
Hier kun je een Excelbestand downloaden met de complete lijst van alle genoemde boeken, en wat aanvullende feiten en cijfers, waaronder de top 2007-2010 en de auteurstop 2010.
quote:Op zondag 24 oktober 2010 12:16 schreef DaMart het volgende:
Hier kun je een Excelbestand downloaden met de complete lijst van alle genoemde boeken, en wat aanvullende feiten en cijfers, waaronder de top 2007-2010 en de auteurstop 2010.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |