ik haat lijstjes maken en dit is gewoon mijn all-time favouritequote:Op maandag 27 september 2010 11:56 schreef DaMart het volgende:
[..]
het hoeft niet per se een boek van dit jaar te zijn he, het gaat om je persoonlijk favoriete boeken, en al die lijsten samen vormen de boekentop 100 2010.
Klopt. Alleen qua puntentelling is er wat veranderd, qua boeken die mogen meedoen niets.quote:Op maandag 27 september 2010 14:53 schreef ranja het volgende:
Ik ga er weer eens over nadenken. Volgens mij is er niks veranderd tov vorig jaar qua wat wel en niet mee mag doen?
Gaat dit jaar eindelijk de top 100 halen denk ikquote:Op dinsdag 28 september 2010 15:58 schreef Steven184 het volgende:
Zoals elk jaar verandert er wel weer wat in de lijst. Je gaat boeken meer of minder waarderen na een periode of een herlezing. Zo is Kamtsjatka na vorig jaar heel hoog te zijn binnengekomen, nog een plekje gestegen. Drie boeken van vorig jaar hebben het dit jaar niet gehaald: 'De stemmen van Pamano' van Jaume Cabré (18), Hoe de soldaat de grammofoon repareert van Sa¨a Stani¨ić (29) en Kaas van Willem Elsschot (30).
Daarvoor hebben we drie nieuwe binnenkomers:
De Quincunx van Charles Palliser: zit werkelijk prachtig in elkaar.
Het Eiland van het Tweede Gezicht. Uit de Toegepaste Herinneringen van Vigoleis van Albert Vigoleis Thelen levert de meeste prachtige zinnen.
Met Wolkenatlas heeft David Mitchell weer een mooie puzzel in elkaar gezet.
Daarnaast ga ik uiteraard door met het promoten van Louis de Bernières met Vogels zonder Vleugels. Dit boek verdient het om in de top 100 te komen en zolang dat niet gebeurd, blijft dit boek in mijn lijst op 1 staan.
Laten we het hopen, ook een boek dat het erg zou verdienen.quote:Op dinsdag 28 september 2010 16:08 schreef No-P het volgende:
[..]
Gaat dit jaar eindelijk de top 100 halen denk ik.
Hier gaat iets niet helemaal goed, volgens mij. In totaal staan er ook 31 titelsquote:Op dinsdag 28 september 2010 16:27 schreef Ensaf het volgende:
19. William Shakespeare, Romeo & Juliet
20. Derek Robinson, Kramers Oorlog
19. Multatuli, Max Havelaar
20. George Orwell, Animal Farm
22. Tommie Wieringa, Joe Speedboot
Ah, dan zal ik 'm binnenkort even aanpassen.quote:Op dinsdag 28 september 2010 22:26 schreef DaMart het volgende:
[..]
Hier gaat iets niet helemaal goed, volgens mij. In totaal staan er ook 31 titels.
Een aardige Russische periode meegemaakt zo te zienquote:Op woensdag 29 september 2010 18:07 schreef krapula het volgende:
Na vorig jaar de boekentop gemist te hebben nu een top 30 van me. Aangezien ik de vorige keer een top 15 heb aangeleverd zijn er aardig wat nieuwkomers. Hoewel, nieuw is relatief; ik heb maar één boek na 2000 in mijn top 30![]()
01. (--) De gebroeders Karamazov - Fjodor Dostojevski (1880)
02. (--) Oorlog en vrede - Lev Tolstoj (1869)
03. (01) Misdaad en straf - Fjodor Dostojevski (1866)
04. (--) Leven en lot - Vasili Grossman (1980)
05. (--) Dichtertje. De Uitvreter. Titaantjes - Nescio (1918)
06. (--) Oblomov - Ivan Gontsjarov (1858)
07. (02) Het rood en het zwart - Stendhal (1830)
08. (--) Het lijden van de jonge Werther - Johann Wolfgang von Goethe (1774)
09. (03) On the road - Jack Kerouac (1957)
10. (05) Nooit meer slapen - Willem Frederik Hermans (1966)
11. (--) De kleine Johannes - Frederik van Eeden (1886)
12. (07) Het proces - Franz Kafka (1925)
13. (--) Van de koele meren des doods - Frederik van Eeden (1900)
14. (06) Honderd jaar eenzaamheid - Gabriel Garcia Marquez (1967)
15. (--) Kaas - Willem Elsschot (1933)
16. (04) Walging - Jean-Paul Sartre (1938)
17. (--) De meester en Margarita - Michail Boelgakov (1967)
18. (--) Een vlucht regenwulpen - Maarten 't Hart (1978)
19. (--) Verloren illusies - Honoré de Balzac (1837)
20. (09) De ideale staat - Plato (360 v. Chr.)
21. (10) 1984 - George Orwell (1949)
22. (--) De dood in Venetië - Thomas Mann (1912)
23. (08) De ondraaglijke lichtheid van het bestaan - Milan Kundera (1984)
24. (11) The picture of Dorian Gray - Oscar Wilde (1891)
25. (12) Animal Farm - George Orwell (1945)
26. (--) The catcher in the rye - J.D. Salinger (1951)
27. (13) Dode zielen - Nikolaj Gogol (1842)
28. (--) De idioot - Fjodor Dostojevski (1868)
29. (--) Buzz Aldrin, waar ben je gebleven? - Johan Harstad (2005)
30. (--) De ontdekking van de hemel - Harry Mullisch (1992)
Klopt, ben nog steeds een beetje in de Russische periode blijven hangen. Oblomov is wel een aanrader trouwens. Die 'harde kaft, zachte prijs' acties van van Oorschot kan ik ook meestal niet laten liggenquote:Op donderdag 30 september 2010 08:47 schreef calexico27 het volgende:
[..]
Een aardige Russische periode meegemaakt zo te zienBen ook wel benieuwd naar die boeken (zoals Oblomov en de Meester en Margarita) maar heb me er nog niet aan durven wagen. Misschien toch maar eens proberen, zeker in die mooie van Oorschot uitgaven!
maar het is toch ook een indrukwekkend boekquote:Op zondag 26 september 2010 10:26 schreef AIara het volgende:
Hulde voor degene die het Excelbestandje in elkaar heeft geflanst!(wat een pokkewerk moet dat geweest zijn
)
Ik vermoed dat Haar naam was Sarah vaak genoemd zal worden dit jaar. Of die titel ook in mijn lijstje voor zal komen weet ik zo net nog niet, ik ga er vandaag eens goed voor zitten
Ik hoop van niet, wat een ongelooflijk overhyped kutboek.quote:Op zondag 26 september 2010 10:26 schreef AIara het volgende:
Hulde voor degene die het Excelbestandje in elkaar heeft geflanst!(wat een pokkewerk moet dat geweest zijn
)
Ik vermoed dat Haar naam was Sarah vaak genoemd zal worden dit jaar. Of die titel ook in mijn lijstje voor zal komen weet ik zo net nog niet, ik ga er vandaag eens goed voor zitten
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.gaf het allemaal een veel te overgehyped chicklit-zweempje. Zonde! Was er verder op de andere kant van het verhaal verder geborduurd dan had het een veel mooier boek kunnen zijn.
quote:Op zondag 26 september 2010 15:23 schreef Njosnavelin het volgende:
Okee mijn lijstje gaat waarschijnlijk nog iets gewijzigd worden..![]()
1. Jan Wolkers - Turks Fruit
2. J.D. Salinger - the Catcher in the Rye (de vanger in het graan)
3. Arnon Grunberg - de Asielzoeker
4. DBC Pierre - Vernon God Little
5. Ayelet Waldman - Love and other impossible pursuits
6. Jack Vance - The Eyes of the Overworld (de ogen van de overwereld)
7. Pascal Mercier - Perlmanns Schweigen (Perlmann's zwijgen)
8. Jean Paul Dubois - Une vie française
9. Oscar Wilde - the Picture of Dorian Gray
10. Hunter S. Thompson - Fear and loathing in Las Vegas
Nummer 6 is geen probleem. Ik heb alleen een vraag over nummer 3. Ik begrijp dat dit een serie dagboeken is geweest, die uit lossen delen bestaat? Welk deel nomineer je dan, want een serie mag niet als geheel meedoenquote:Op donderdag 30 september 2010 21:25 schreef Flitspaal het volgende:
3. Edmond & Jules de Goncourt - Le Journal
Als nr. 6 niet mag dan schuift alles omhoog en wordt nieuwe nr. 30:
De Winter - De ruimte van Sokolov
waarom wil je wel de nationaliteit van de auteur weten, maar niet het land of taal waarin de boeken voor het eerst zijn gepubliceerd?quote:Op zaterdag 2 oktober 2010 16:56 schreef DaMart het volgende:
In het algemeen wil ik overigens wel vragen of je, als je nog een boekenlijst post, je zoveel mogelijk informatie erbij kunt vermelden. In ieder geval de naam van de auteur inclusief voorletters of voornaam, en indien mogelijk jaar van eerste uitgave, nationaliteit van de auteur en eventueel de oorspronkelijke of Nederlandse (vertaalde) titel. Dat maakt het invoeren een stuk eenvoudiger.
Omdat dat gegevens zijn die toch vrijwel altijd gelijk zijn. En het liefst zou ik ook nog weten welke uitgever het boek als eerste op de markt heeft gebracht, en nog wel wat andere gegevens misschien. Maar uiteindelijk moet het wel werkbaar blijven qua data verzamelen en invoerenquote:Op zaterdag 2 oktober 2010 17:26 schreef herzberg het volgende:
[..]
waarom wil je wel de nationaliteit van de auteur weten, maar niet het land of taal waarin de boeken voor het eerst zijn gepubliceerd?
Voor mij is het al winter, heb hem al bijna uit zelfs. Ik lees 2 dagen over een boek ofzo.quote:Op maandag 4 oktober 2010 10:47 schreef Gillingham het volgende:
[..]
Ik dacht dat je dat boek in de winter zou gaan lezen?
Dan wordt dit mijn definitieve lijst:quote:Op dinsdag 28 september 2010 16:27 schreef Ensaf het volgende:
Dan moet dit 'm maar worden. Een boel verschillen met vorig jaar:
1. William Shakespeare, Julius Caesar
2. Goethe, Het Lijden van de Jonge Werther
3. Harry Mulisch, De Ontdekking van de Hemel
4. Hildebrand, Camera Obscura
5. Abe Brouwer, De Gouden Swipe
6. Jonathan Littell, De Welwillenden
7. Adam Zamoyski, 1812 - Napoleons fatale veldtocht naar Moskou
8. Orham Pamuk, Sneeuw
9. Harry Mulisch, Siegried
10. Rink van der Velde, De Fûke
11. Hendrik Coscience, De Leeuw van Vlaanderen
12. Stephen Fry, Making History
13. John 'o Farrell, An Impartial History of Britain
14. Robert Harris, Fatherland
15. Gerard Reve, De Avonden
16. Norman Davis, Europe at War
17, Donald Woods, Biko
18. Barbara Tuchman, De Waanzinnige Veertiende Eeuw
19. William Shakespeare, Romeo & Juliet
20. Derek Robinson, Kramers Oorlog
19. Multatuli, Max Havelaar
20. George Orwell, Animal Farm
22. Tommie Wieringa, Joe Speedboot
23. Philip Roth, Het Complot tegen Amerika
24. Beyers Naudé, Verzet en Verzoening
25. De kanonnen van Augustus, Barbara Tuchman
26. George Orwell, 1984
27. The Time Machine, H.G. Wells
28. Illias, Homerus
29. John 'o Farrell, Extasperated History of Modern Britain
30. Bernlef, De Pianoman
Je hebt 'm nog niet uit?quote:Op maandag 4 oktober 2010 11:33 schreef On het volgende:
[..]
Voor mij is het al winter, heb hem al bijna uit zelfs. Ik lees 2 dagen over een boek ofzo.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |