Typisch GroenLinks. Kosten interesseert ze niks. Hoe inefficienter, hoe beter lijken zij te denken. Wat kan je anders verwachten van een partij die haar wortels heeft in het communisme.quote:24 september 2010
nu.nl
AMSTERDAM - Uitcheckpaaltjes op de halte en een lagere borg kunnen helpen om reizigers te beschermen tegen hoge kosten wanneer ze vergeten uit te checken in het openbaar vervoer.
Dat oppert het Rotterdamse GroenLinks raadslid Arno Bonte, al sinds de eerste proeven met de OV-chipkaart een kritisch volger van het systeem.
Uit berekeningen van het Financieele Dagblad blijkt vrijdag dat vervoersbedrijven maandelijks minimaal een half miljoen euro overhouden aan reizigers die vergeten uit te checken in tram, bus of metro en daardoor hun borg van vier euro kwijt zijn. In de trein kost een chipslippertje nog meer: twintig euro per persoon.
De krant heeft cijfers opgevraagd van de drie grote stadsvervoerders GVB, HTM, RET en van de NS. Daaruit blijkt dat dagelijks zevenduizend mensen vergeten uit te checken. Veolia en Connexxion willen geen cijfers geven.
Oplossingen
Bonte presenteert vrijdag vijf mogelijke oplossingen die het aantal 'onvolledige transacties' met negentig procent terug zouden moeten brengen. Naast de uitcheckpaaltjes wil hij dat niet het volledige borgbedrag bij een foutje wordt afgeschreven. Het systeem zou moeten herkennen als iemand een retourtje heeft. Dan is ook duidelijk wat de ritprijs zou moeten zijn.
Het borgbedrag zou in de bus en de tram naar twee euro per rit kunnen, vindt Bonte. Daarin gaat het volgens hem namelijk toch vooral om korte ritjes. In de metro kan de borg op vier euro blijven en in de trein op twintig.
E-mail en sms
Verder wil Bonte dat mensen bij een vergeten uitcheck een e-mail of sms krijgen. Tenslotte zou het ook mogelijk moeten worden om ingehouden borg bij een foute uitcheck via internet terug te vragen. Nu kan dat alleen met een formulier.
Hoeveel de maatregelen kosten weet Bonte niet, maar hij vindt het eerlijker dat de vervoersbedrijven opdraaien voor de problemen met de chipkaart dan de reiziger. "Er was ook beloofd dat het systeem makkelijker zou zijn en de reis niet duurder zou maken."
geef je redenen dan ook ff als je postquote:Op vrijdag 24 september 2010 10:37 schreef MouzurX het volgende:
Slecht plan idd.
Om gewoon teveel redenen.
Eens.quote:Op vrijdag 24 september 2010 10:38 schreef habbeflats het volgende:
ik vind het wel een goed idee, vooral omdat je binnenkort niet anders meer kan reizen en voor ouderen is dit echt niet makkelijk. ik denk nog niet eens dat juist de studenten het vaak vergeten maar eerder de groep van 60+ die de pas gaat of moet gaan gebruiken. geen slecht idee
Wie zegt dat de overheid dit gaat betalen?quote:Hoeveel de maatregelen kosten weet Bonte niet, maar hij vindt het eerlijker dat de vervoersbedrijven opdraaien voor de problemen met de chipkaart dan de reiziger. "Er was ook beloofd dat het systeem makkelijker zou zijn en de reis niet duurder zou maken."
Ehum welke partij wou perse die ov-chipkaart doorgedrukt hebben. Weet je wel hoeveel dit project al gekost heeft en het functioneert nog steeds niet. (ruim 1 miljard ¤).quote:Op vrijdag 24 september 2010 10:36 schreef voice-over het volgende:
[..]
Typisch GroenLinks. Kosten interesseert ze niks. Hoe inefficienter, hoe beter lijken zij te denken. Wat kan je anders verwachten van een partij die haar wortels heeft in het communisme.
Het huidige beleid van restitutie - formuliertje invullen in geval van vergeten uit te checken - voldoet prima en kost niks.
uiteindelijk komt het toch weer uit de belasting. en hier merk je niet zoveel van. je merkt het wel als je 15 euro op je kaart zet en je stapt uit en de bus moet nog een hele hoop haltes tot het eindstation. dit zal bij vooral ouderen gaan gebeuren. en in iedere bus zit al zo'n ding dus als je die eruit haalt en er een paal onder steekt en op het station plant scheelt dat al weer een haltequote:Op vrijdag 24 september 2010 10:40 schreef L-ascorbinezuur het volgende:
[..]
Eens.
En TS, onderstreep ook even het stuk wat erna komt.
[..]
Wie zegt dat de overheid dit gaat betalen?
dat in/uit check palen niet werken is niet in jou nadeel.quote:Op vrijdag 24 september 2010 10:47 schreef Wokkel het volgende:
Heel die OV chipkaart is een faal. Kosten zijn gestegen, anoniem reizen is er niet meer bij voor abbonementhouders, in/uitcheck palen doen het vaak niet, je kan niet op 1 kaart reizen met meerdere personen.
Geen geld meer in investeren lijkt mij het beste idee.
Dat zeg ik niet. Maar waarschijnlijk denk jij als linkse dat er overal in Nederland geldbomen groeien en dat niemand iets hoeft te betalen. Laat ik je uit je droom helpen: uiteindelijk zal de reiziger dus ook de bejaarde van 65+ deze kosten moeten ophoesten.quote:Op vrijdag 24 september 2010 10:40 schreef L-ascorbinezuur het volgende:
Wie zegt dat de overheid dit gaat betalen?
Het levert je bij een falende incheckpaal een hoop gezeur op met een conducteur, bij een falende uitcheckpaal moet je achter je borg aan gaan.quote:Op vrijdag 24 september 2010 10:49 schreef habbeflats het volgende:
[..]
dat in/uit check palen niet werken is niet in jou nadeel.
als we met ze alle samen dat geld ophoesten is dat goedkoper dan dat iedereen zijn saldo kwijt raakt door vergeten uit te checken want het overkomt iedereen wel eens. het probleem met rechtse mensen zoals jij is dat ieder idee waar OV Chipkaart in voor komt meteen negatief word bekeken.quote:Op vrijdag 24 september 2010 10:50 schreef voice-over het volgende:
[..]
Dat zeg ik niet. Maar waarschijnlijk denk jij als linkse dat er overal in Nederland geldbomen groeien en dat niemand iets hoeft te betalen. Laat ik je uit je droom helpen: uiteindelijk zal de reiziger dus ook de bejaarde van 65+ deze kosten moeten ophoesten.
nog nooit mee gemaakt, wanneer een incheck paaltje niet werkt is dat de fout van hen en mag je gewoon gratis instappen. werkt de incheck paal wel en de uitcheck paal niet dan loop je gewoon even naar de incheck paal en check je daar uit aan het einde van de ritquote:Op vrijdag 24 september 2010 10:52 schreef Wokkel het volgende:
[..]
Het levert je bij een falende incheckpaal een hoop gezeur op met een conducteur, bij een falende uitcheckpaal moet je achter je borg aan gaan.
Daarnaast is het voor het OV bedrijf natuurlijk ook een nadeel als die dingen niet werken.
Dan zou je als conservatist allang tegen die ov-chipkaart in opstand gekomen moeten zijn want die 1 miljard die er tot nu toe in gepompt is, is niets anders als belastinggeld geweest. En nu verwachten dat de vervoerders voor de rest gaan opdraaien. Nee de overheid wou hoe dan ook dit project erdoorheen drukken, dan zal de overheid ook wel weer voor deze extra dingen gaan opdraaien.quote:Op vrijdag 24 september 2010 10:50 schreef voice-over het volgende:
[..]
Dat zeg ik niet. Maar waarschijnlijk denk jij als linkse dat er overal in Nederland geldbomen groeien en dat niemand iets hoeft te betalen. Laat ik je uit je droom helpen: uiteindelijk zal de reiziger dus ook de bejaarde van 65+ deze kosten moeten ophoesten.
Dit dus.quote:Op vrijdag 24 september 2010 10:41 schreef Cerbie het volgende:
Die dingen zijn binnen twee weken gejat dan wel vernield. Gaat niet werken.
onzin, de incheckpalen bij verlaten stationnetjes zijn er ook nog steeds.quote:Op vrijdag 24 september 2010 11:01 schreef DeTolk het volgende:
[..]
Dit dus.
typisch een idee van de knuffelpartij
quote:Op vrijdag 24 september 2010 11:03 schreef XcUZ_Me het volgende:
www.ov-stripkaart.nl![]()
De oplossing voor alle problemen!
er zullen zat bedrijven zijn die dat ding hufterproof weten te makenquote:Op vrijdag 24 september 2010 11:01 schreef DeTolk het volgende:
[..]
Dit dus.
typisch een idee van de knuffelpartij
Net zoals men bushokjes hufter proof maakt. (not!)quote:Op vrijdag 24 september 2010 11:06 schreef habbeflats het volgende:
[..]
er zullen zat bedrijven zijn die dat ding hufterproof weten te maken
nee ik ben geen kloon, en hoe kan een bushokje nou hufterproof zijn als er glas in zit?quote:Op vrijdag 24 september 2010 11:09 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Net zoals men bushokjes hufter proof maakt. (not!)![]()
Ben jij trouwens de nieuwe kloon van VCF?
voor ouderen is dat makkelijker gezegd dan gedaan, er zou een soort melding moeten komen dmv een geluidssignaal of iets met een lampje dat je bij de deur herinnert uit te checken, nu zie je misschien op 20% van de bussen een sticker zitten bij de deur, het probleem met het ov is dat ze vaak dingen half doen. pas alle bussen nou gewoon netjes aan dan zou het probleem er ook niet zo zijnquote:Op vrijdag 24 september 2010 11:11 schreef mlg het volgende:
Mensen vergeten iets, en dan is het de schuld van het systeem. Opgerot met die SP-mentaliteit. Als ik vergeet om mijn fietsverlichting aan te zetten, mogen we de kosten van de boete die de politie uitschrijft ook terugvorderen? Nee, je bent dan gewoon dom en je doet maar een brain training.
Wat is er nou zo moeilijk aan om jezelf even te herinneren dat we verdomme al een half jaar de OV chipkaart hebben?
Een wettelijk regel waarbij de gemeenschap gedient is (verlichting brengt veiligheid voor de weggebruikers), vergelijken met een opgedrongen betaalsysteem waar van te voren voorspelde ontwerp fouten inzitten. Typische VVD mentaliteit, domme marketing ideen het publiek door de strot willen drukken die de gemeenschap niets opleveren.quote:Op vrijdag 24 september 2010 11:11 schreef mlg het volgende:
Mensen vergeten iets, en dan is het de schuld van het systeem. Opgerot met die SP-mentaliteit. Als ik vergeet om mijn fietsverlichting aan te zetten, mogen we de kosten van de boete die de politie uitschrijft ook terugvorderen? Nee, je bent dan gewoon dom en je doet maar een brain training.
ik stem op jouquote:Op vrijdag 24 september 2010 11:16 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Een wettelijk regel waarbij de gemeenschap gedient is (verlichting brengt veiligheid voor de weggebruikers), vergelijken met een opgedrongen betaalsysteem waar van te voren voorspelde ontwerp fouten inzitten. Typische VVD mentaliteit, domme marketing ideen het publiek door de strot willen drukken die de gemeenschap niets opleveren.
De VVD heeft er helemaal niks mee te maken, het is een initiatief van de OV maatschappijen, zoals connexxion, NS, RET en nog wat.quote:Op vrijdag 24 september 2010 11:16 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Een wettelijk regel waarbij de gemeenschap gedient is (verlichting brengt veiligheid voor de weggebruikers), vergelijken met een opgedrongen betaalsysteem waar van te voren voorspelde ontwerp fouten inzitten. Typische VVD mentaliteit, domme marketing ideen het publiek door de strot willen drukken die de gemeenschap niets opleveren.
Maar de kosten zijn niet gedrukt door de OV-kaart? Ze zijn duurder geworden juist. Dus je hele betoog is meteen al fout.quote:Op vrijdag 24 september 2010 11:34 schreef mlg het volgende:
[..]
De VVD heeft er helemaal niks mee te maken, het is een initiatief van de OV maatschappijen, zoals connexxion, NS, RET en nog wat.
Jullie willen allemaal voor de laagste tarieven reizen, dus jullie zetten deze maatschappijen aan om systemen te ontwikkelen wat de kosten drukt om zo die lage tarieven te realiseren. Ik betaal liever wat meer voor een goed-werkend systeem, maar omdat jullie prioriteiten liggen bij elk half jaar een nieuw mobieltje, uitgaan en niet bij het openbaar vervoer, wordt heel Nederland belast met dit soort kostendrukkende zwakzinnige systemen. Ik geef er maar aan toe, zo werkt het nou eenmaal, maar als iemand het recht heeft om te klagen dan zijn dat de mensen die niet zo lopen de miepen over te dure openbaar vervoer. Klaagschavuiten.
Ik ga vanaf het centrum wel is met de bus. Normaal betaalde ik 1,30, nu betaal ik 72 cent. Vanaf dag 1 van de OV chipkaart loop ik niet te klagen en te tieren, maar check ik normaal in en uit. Voor mij is het dus goedkoper, omdat ik kennlijk een van de weinigen ben die een beetje actief nadenkt.quote:Op vrijdag 24 september 2010 11:37 schreef ethiraseth het volgende:
[..]
Maar de kosten zijn niet gedrukt door de OV-kaart? Ze zijn duurder geworden juist. Dus je hele betoog is meteen al fout.
Dan heb jij geluk.quote:Op vrijdag 24 september 2010 11:40 schreef mlg het volgende:
Voor mij is het dus goedkoper, omdat ik kennlijk een van de weinigen ben die een beetje actief nadenkt.
In Twente gaat het ook een beetje anders. Als ik van het centrum van mijn stad naar mijn huis wil, moet ik de bus richting een andere stad nemen. Je betaalt dan de prijs voor naar de andere stad, terwijl ik zo'n 4 haltes (van de 12?) verder moet zijn.quote:Op vrijdag 24 september 2010 11:47 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Dan heb jij geluk.
De reizen die ik met de bus maak waren altijd 2 strippen (ongeveer 1.03 euro) met het nieuwe strippenkaart tarief van 7.70 euro. Wanneer ik de chipkaart gebruik ben ik nu altijd rond de 1.30 kwijt. Afhankelijk nog van welke bus ik neem want sommige rijden meer om dan andere.
Hoe kom je trouwens aan je oude prijs van 1.30 euro. Dat is geen veelvoud van een aantal strippen, en de strippenkaart kon ik tot vorig jaar door heel nederland gebruiken.quote:Op vrijdag 24 september 2010 11:52 schreef mlg het volgende:
[..]
In Twente gaat het ook een beetje anders. Als ik van het centrum van mijn stad naar mijn huis wil, moet ik de bus richting een andere stad nemen. Je betaalt dan de prijs voor naar de andere stad, terwijl ik zo'n 4 haltes (van de 12?) verder moet zijn.
Geen idee, je kunt ze nog steeds voor 1,30 kopen, van Hengelo naar Enschede.quote:Op vrijdag 24 september 2010 11:55 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Hoe kom je trouwens aan je oude prijs van 1.30 euro. Dat is geen veelvoud van een aantal strippen, en de strippenkaart kon ik tot vorig jaar door heel nederland gebruiken.
Dat is dan weer geen geld helemaal van hengelo naar enschede voor 1.30 euro. Hoe gaan ze zulke voordelige kaartjes in die OV chipkaart integreren?quote:Op vrijdag 24 september 2010 12:02 schreef mlg het volgende:
[..]
Geen idee, je kunt ze nog steeds voor 1,30 kopen, van Hengelo naar Enschede.
Wat een onzin kritiek van TS. Die palen staan gewoon nu al bijvoorbeeld langs lijn 51 in Amsterdam, dus komen niet helemaal uit de lucht vallen. Inmiddels heb ik al 3x gehad dat de tram-uitcheck aan mijn kant niet werkte, en door de drukte niet de andere kon gebruiken. Dit gebeurt op een perron gewoon niet.quote:Op vrijdag 24 september 2010 10:36 schreef voice-over het volgende:
[..]
Typisch GroenLinks. Kosten interesseert ze niks. Hoe inefficienter, hoe beter lijken zij te denken. Wat kan je anders verwachten van een partij die haar wortels heeft in het communisme.
Het huidige beleid van restitutie - formuliertje invullen in geval van vergeten uit te checken - voldoet prima en kost niks.
totale onzin, de strippenkaart heeft grote nadelen en is hopeloos ouderwets/duur/onbegrijpbaar, en de ov-chipkaart is op deze punten een perfect systeem. Alleen kinderziektes moet je gewoon adequaat oplossen.quote:Op vrijdag 24 september 2010 12:27 schreef DoctorB het volgende:
we HADDEN een goed werkend systeem. De strippenkaart. Werkte perfect.
Dertig jaar geleden bij de introductie klaagden mensen ook steen en been (te ingewikkeld, te duur)quote:Op vrijdag 24 september 2010 12:27 schreef DoctorB het volgende:
we HADDEN een goed werkend systeem. De strippenkaart. Werkte perfect.
De stempelautomaten bij metrohaltes heb ik nog nooit verwoest gezien.quote:Op vrijdag 24 september 2010 11:09 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Net zoals men bushokjes hufter proof maakt. (not!)![]()
Ben jij trouwens de nieuwe kloon van VCF?
Geheel eens. De rechtse herfst stijgt sommige niet bijster rijkelijk bedeelden nogal naar het hoofd.quote:Op vrijdag 24 september 2010 12:32 schreef Grumpey het volgende:
[..]
Wat een onzin kritiek van TS. Die palen staan gewoon nu al bijvoorbeeld langs lijn 51 in Amsterdam, dus komen niet helemaal uit de lucht vallen. Inmiddels heb ik al 3x gehad dat de tram-uitcheck aan mijn kant niet werkte, en door de drukte niet de andere kon gebruiken. Dit gebeurt op een perron gewoon niet.
edit: overigens vraag ik me af waarom kwaliteit van dienstverlening communistisch wordt genoemd? Wil het liberalisme dan dat de klant afgeserveerd wordt met mindere produkten?
Wat waren dan de nadelen van de strippenkaart?quote:Op vrijdag 24 september 2010 12:34 schreef Grumpey het volgende:
totale onzin, de strippenkaart heeft grote nadelen en is hopeloos ouderwets/duur/onbegrijpbaar, en de ov-chipkaart is op deze punten een perfect systeem. Alleen kinderziektes moet je gewoon adequaat oplossen.
Ooit geprobeerd iemand mee te nemen op één chipkaart?quote:Op vrijdag 24 september 2010 12:34 schreef Grumpey het volgende:
[..]
totale onzin, de strippenkaart heeft grote nadelen en is hopeloos ouderwets/duur/onbegrijpbaar, en de ov-chipkaart is op deze punten een perfect systeem. Alleen kinderziektes moet je gewoon adequaat oplossen.
Ok, daar gaan we:quote:Op vrijdag 24 september 2010 12:44 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Wat waren dan de nadelen van de strippenkaart?
Dat je even moest weten hoe het zone systeem werkt. Maar vaak stapte je als klant in en zei je tegen de chauffeur waar je naar toe moet en deze zet dan het aantal benodigde stempels.
Duur? In veel gevallen blijkt de OV chipkaart toch voor prijs verhogingen voor reizigers gezorgd te hebben. Zie ook mijn voorbeelden die ik hier heb neergezet.
Ouderwets? Never change a winnig team zegt men wel eens. Waarom maar alles willen veranderen als het er voor de klant niet beter mee wordt.
Kinderziektes, men is al 10 jaar bezig met die kaart, en om nu nog tegen zogenaamde kinderziektes aan te lopen is een eufemisme voor een falend systeem, waarbij sommige mensen die term van kinderziektes vrolijk van de TLS propaganda over nemen.
Het meenemen van iemand op een chipkaart zal inderdaad niet kunnen. Aan de andere kant is het geen cent duurder om een eigen chipkaart te regelen.quote:Op vrijdag 24 september 2010 12:53 schreef XcUZ_Me het volgende:
[..]
Ooit geprobeerd iemand mee te nemen op één chipkaart?
Ik vind die hele chipkaart een kutsysteem. Ik kan er prima mee werken, maar ik moet meer handelingen verrichten en het kost me meer geld. Tot dusver ben ik dus niet echt enthousiast.
Daar heb je gelijk in, maar we moeten wel realistisch zijn en vaak lagen de meeste zonegrenzen tussen dorpen in. Alleen in sommige echt grote steden bestaat de verdelingen van de stad uit meer dan 1 zone.quote:Op vrijdag 24 september 2010 12:57 schreef Grumpey het volgende:
Ok, daar gaan we:
Mensen die net over een zone-grens wonen betalen inmiddels al decennia structureel meer aan het openbaar vervoer dan mensen die midden in een zone wonen. Dat is een structurele oneerlijkheid, die we weliswaar jarenlang voor lief hebben genomen, maar nu achterhaald is.
Dat is maar de vraag want je gaat per afgelegde kilometer betalen, en we weten ook dat veel bussen een toeristische route rijden.quote:Ten tweede is een bus die kleine gemeenten bedient vaak extra duur omdat hij meerdere zones doorloopt, terwijl het qua afstand wel meevalt. Hierdoor vallen mensen, die juist vaak de bus nemen omdat ze uit gemeentes komen waar niets anders is aan OV, extra duur uit. Dit was een groot probleem, en kan nu dus eerlijk worden opgelost.
En een chipkaart moeten kopen niet wetende dat ze moeten uitchecken daar zullen ze blij van wordenquote:Ten derde was dit een van de top 5 punten die toeristen het meest irriteerde als ze in nederland waren.
Ow ja ik heb al genoeg verhalen gelezen dat mensen halverwege de reis al uitcheckenquote:Ten vierde was er veel grijs-rijden (alle OV), waarbij mensen minder strippen stempelden dan ze reden. Veel mensen deden uit gewoonte gewoon 2 strippen voor elke reis die ze ondernamen. Dit is nuvrijwel totaal uitgebannen.
Zwart rijden wordt alleen bemoeilijkt met een compleet gesloten OV systeem en dat hebben we nog niet en ik zie het ook niet gebeuren dat alle bussen tram en of perron van tourniqettes voorzien worden.quote:Ten vijfde zwartrijden (Metro's, trams zonder controle). Met het huidige digitale systeem is zwart rijden bemoeilijkt of vraagt meer moeite.
Zit de klant te wachten op een diversificatie van de tariefstructuur of een betrouwbaar OV sytsteem waarbij hij zo snel mogelijk van A naar B vervoerd wordt.quote:ten zesde: trajectdiversering is niet mogelijk in het oude systeem. Met een digitaal systeem kunnen onrendabele bussen duurder worden, en bussen die naast snelwegen rijden als alternatief voor spits goedkoper. Er kan beter op de klant worden ingespeeld.
Ow ow wat fijn we kunnen automagisch opwaarderen aanzetten. Op een strippenkaart kon je nog zien hoeveel saldo je had, nu moet je 14 dagen wachten voordat alles verwerkt is en je het thuis achter je PC kunt zien. Verder moet je nu veel meer handelingen als klant verrichten waarbij bij elke handeling een kasn op een fout is.quote:ten zevende: strippenkaarten moest je steeds weer kopen, max was 45 strippen. Met het huidige systeem is automatisch opladen een optie als service voor de frequente klant zodat deze irritatie weg is.
ten achtste: het is een universeel systeem: overstappen van verschillende OV vormen zal eenvoudiger worden.
Liever een kapotte stempelmachine waardoor ik weet dat ik zwart reis, dan dat ik door falend techniek weer achter mijn eigen geld aan moet gaan.quote:En dan heb ik het nog niet over kapote stempelmachines, verwassen strippenkaarten, frauduleuze buschauffeurs, namaak strippenkaarten etc.
Samengevat (want weer op elk punt reageren wordt een welles/nietes verhaaltje) denk ik dat het huidige OV-chipkaart systeem een vooruitgang is tov de strippenkaart, maar dat er veel kinderziektes zijn die zeker nog wel aangepakt moeten worden. En de ideeen van groenlinks om uit te checken op de perrons kan zowel het punt over grijs rijden als in het gebruiksgemak flink schelen, en is daarom zo'n slecht idee nog niet. Juist vanuit een service-oogpunt had ik wat meer bijstand verwacht van onze liberale/conservatieve medemensquote:Op vrijdag 24 september 2010 13:13 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Daar heb je gelijk in, maar we moeten wel realistisch zijn en vaak lagen de meeste zonegrenzen tussen dorpen in. Alleen in sommige echt grote steden bestaat de verdelingen van de stad uit meer dan 1 zone.
Ook nemen de meeste mensen niet de bus voor 1 halte om over 1 zone grans te reizen. (ik niet tenminste)
[..]
Dat is maar de vraag want je gaat per afgelegde kilometer betalen, en we weten ook dat veel bussen een toeristische route rijden.
[..]
En een chipkaart moeten kopen niet wetende dat ze moeten uitchecken daar zullen ze blij van worden
[..]
Ow ja ik heb al genoeg verhalen gelezen dat mensen halverwege de reis al uitchecken
[..]
Zwart rijden wordt alleen bemoeilijkt met een compleet gesloten OV systeem en dat hebben we nog niet en ik zie het ook niet gebeuren dat alle bussen tram en of perron van tourniqettes voorzien worden.
[..]
Zit de klant te wachten op een diversificatie van de tariefstructuur of een betrouwbaar OV sytsteem waarbij hij zo snel mogelijk van A naar B vervoerd wordt.
[..]
Ow ow wat fijn we kunnen automagisch opwaarderen aanzetten. Op een strippenkaart kon je nog zien hoeveel saldo je had, nu moet je 14 dagen wachten voordat alles verwerkt is en je het thuis achter je PC kunt zien. Verder moet je nu veel meer handelingen als klant verrichten waarbij bij elke handeling een kasn op een fout is.
[..]
Liever een kapotte stempelmachine waardoor ik weet dat ik zwart reis, dan dat ik door falend techniek weer achter mijn eigen geld aan moet gaan.
Ik denk dat het systeem een vooruitgang had kunnen zijn. Maar om nu nog deze fouten als kinderziektes na 10 jaar van testen af te blijven doen is gewoon totaal niet meer realistisch in mijn optiek zou dat ding nu toch geen kinderziektes meer mogen hebben.quote:Op vrijdag 24 september 2010 14:25 schreef Grumpey het volgende:
Samengevat (want weer op elk punt reageren wordt een welles/nietes verhaaltje) denk ik dat het huidige OV-chipkaart systeem een vooruitgang is tov de strippenkaart, maar dat er veel kinderziektes zijn die zeker nog wel aangepakt moeten worden. En de ideeen van groenlinks om uit te checken op de perrons kan zowel het punt over grijs rijden als in het gebruiksgemak flink schelen, en is daarom zo'n slecht idee nog niet. Juist vanuit een service-oogpunt had ik wat meer bijstand verwacht van onze liberale/conservatieve medemens.
Vertel dat de klagende Nederlander. Ik vraag me soms echt af hoe dit gestresste volk het overleefd.quote:Op vrijdag 24 september 2010 15:03 schreef Bolkesteijn het volgende:
Komop, zo moeilijk is het niet om even je OV-chipkaart voor de lezer te houden als je uit stapt. Reizigers moeten daar zelf op letten, dat stukje eigen verantwoordelijkheid kunnen we toch wel vragen.
Zolang je het diner niet binnen krijgt door een verpleegster die zegt 'en daar komt het vliegtuigje', kun je prima onthouden dat je uit moet checken als je in hebt gecheckt. En als dat niet lukt verzinnen ze er zelf maar wat op, daar hoeft de politiek zich niet mee te bemoeien.quote:Op vrijdag 24 september 2010 11:14 schreef habbeflats het volgende:
voor ouderen is dat makkelijker gezegd dan gedaan, er zou een soort melding moeten komen dmv een geluidssignaal of iets met een lampje dat je bij de deur herinnert uit te checken, nu zie je misschien op 20% van de bussen een sticker zitten bij de deur, het probleem met het ov is dat ze vaak dingen half doen. pas alle bussen nou gewoon netjes aan dan zou het probleem er ook niet zo zijn
Gelukig dat er nog mensen wel tegen in gaan want vanuit het rechterzijde van het politieke spectrum hebben we nog helemaal geen kritiek gehoord op die kaart. Ook niet over de problemen die volgens jou dan wel weer ter zake doen. Maar ik zou zeggen stuur een mailjte naar BONTE over de zaken die jij nog niet vind kloppen deze persoon zal denk ik graag deze punten dan ook nog wel meenemen.quote:Op vrijdag 24 september 2010 15:03 schreef Bolkesteijn het volgende:
Komop, zo moeilijk is het niet om even je OV-chipkaart voor de lezer te houden als je uit stapt. Reizigers moeten daar zelf op letten, dat stukje eigen verantwoordelijkheid kunnen we toch wel vragen. Niet dat ik nou OV-chipkaart fan ben, de kaart biedt minder functionaliteit zodat de kaartdifferentiatie afgenomen is, maar dat in en uit-checken is nou juist iets dat prima werkt. Maar goed meneer Bonte zou meneer Bonte niet zijn als er weer een groot probleem van wordt gemaakt, zodat problemen die echt terzake doen links blijven liggen.
Kom op zeg er zijn bergen mensen die jaren gewend zijn geweest om alleen een kaartje te kopen en daarmee waren ze voor de hele dag klaar. Als de conducteur langs kwam toonden ze het kaartje en werd er ooit een gaatje geknipt en later een stempel gezet. Nu moeten ze afhankelijk van het trajcet wat ze willen reizen bij elke overstap opletten of ze niet moeten uitchecken en weer inchecken.quote:Op vrijdag 24 september 2010 15:10 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Zolang je het diner niet binnen krijgt door een verpleegster die zegt 'en daar komt het vliegtuigje', kun je prima onthouden dat je uit moet checken als je in hebt gecheckt. En als dat niet lukt verzinnen ze er zelf maar wat op, daar hoeft de politiek zich niet mee te bemoeien.
Wat een rare vergelijking. Vergeten uit te checken is geen wettelijke overtreding.quote:Op vrijdag 24 september 2010 11:11 schreef mlg het volgende:
Mensen vergeten iets, en dan is het de schuld van het systeem. Opgerot met die SP-mentaliteit. Als ik vergeet om mijn fietsverlichting aan te zetten, mogen we de kosten van de boete die de politie uitschrijft ook terugvorderen? Nee, je bent dan gewoon dom en je doet maar een brain training.
Wat is er nou zo moeilijk aan om jezelf even te herinneren dat we verdomme al een half jaar de OV chipkaart hebben?
De hersenen van iedereen werken anders, en er zijn genoeg mensen die wanneer ze na een reis eenmaal thuis zitten pas denken verdorie ik ben vergeten uit te checken. Wanneer de bus fijn door gereden is kun je het later nog uitchecken helemaal op je buik schrijven. Nu kunnen die mensen nog even terug naar de halte.quote:Op vrijdag 24 september 2010 15:23 schreef Nobu het volgende:
Los daarvan zie ik ook niet waarom die mensen vervolgens een meter verder wel zouden uitchecken.
Als ze aan de andere kant van de straat lopen, dan kunnen ze nog iets. Dat is het voorname verschilquote:Op vrijdag 24 september 2010 15:23 schreef Nobu het volgende:
Als je tijdens je rit al minstens tien keer "reist u met de ov-chipkaart, vergeet dan niet uit te checken" gehoord hebt en het dan nog voor elkaar krijgt om niet uit te checken vraag je er om. Los daarvan zie ik ook niet waarom die mensen vervolgens een meter verder wel zouden uitchecken.
Behalve dan de aanschafprijs van minstens 7,50.quote:Op vrijdag 24 september 2010 12:59 schreef Grumpey het volgende:
[..]
Het meenemen van iemand op een chipkaart zal inderdaad niet kunnen. Aan de andere kant is het geen cent duurder om een eigen chipkaart te regelen.
Nu ook. Terug lopen, uitchecken in de eerste de beste bus en weer weglopen.quote:Op vrijdag 24 september 2010 15:26 schreef Basp1 het volgende:
[..]
De hersenen van iedereen werken anders, en er zijn genoeg mensen die wanneer ze na een reis eenmaal thuis zitten pas denken verdorie ik ben vergeten uit te checken. Wanneer de bus fijn door gereden is kun je het later nog uitchecken helemaal op je buik schrijven. Nu kunnen die mensen nog even terug naar de halte.
Helemaal eens. Het is ook van de zotte dat we op dit punt 2e wereld landen voor moeten laten gaan in ontwikkeling en dat we zo'n grote groep mensen in nederland hebben die elke verandering probeer tegen te gaan of daar op gaat zeiken en klagen kom maar kom maar...quote:Op vrijdag 24 september 2010 14:39 schreef Lyrebird het volgende:
Ik heb in veel landen, op drie verschillende continenten met het openbaar vervoer gereisd. In veel van die landen kun je met 1 pas reizen. Denk maar niet dat Nederland dat concept overneemt. Nee, ze moeten het wiel perse op nieuw uitvinden, met alle gevolgen van dien.
Stelletje rukkers.
Dat werkt niet. Hij ziet elke bus als een unieke reis en zal je voor de 2e maal inchecken. Dan naai je jezelf helemaal een oor aan.quote:Op vrijdag 24 september 2010 15:33 schreef Nobu het volgende:
[..]
Nu ook. Terug lopen, uitchecken in de eerste de beste bus en weer weglopen.
Niet uitchecken leer je snel genoeg af als het consequenties heeft.
In Boedapest heb je vier kaartjes nodig om 20 km met de trein te reizen. Dat is pas leuk.quote:Op vrijdag 24 september 2010 14:39 schreef Lyrebird het volgende:
Ik heb in veel landen, op drie verschillende continenten met het openbaar vervoer gereisd. In veel van die landen kun je met 1 pas reizen. Denk maar niet dat Nederland dat concept overneemt. Nee, ze moeten het wiel perse op nieuw uitvinden, met alle gevolgen van dien.
Stelletje rukkers.
Wanneer je heden ten dage in nederlald het juiste trein traject uit zoekt kan het ook het geval zijn dat je zo vaak mag in en uitchecken. Vroeger kon je met 1 kaartje die reis maken. Waarbij de treinvervoerders nog steeds geen oplossing gepresenteerd hebben om het opstaptarief bij overstappen te regelen.quote:Op vrijdag 24 september 2010 15:39 schreef TomLievense het volgende:
In Boedapest heb je vier kaartjes nodig om 20 km met de trein te reizen. Dat is pas leuk.
Ik schat het systeem te hoog in blijkbaarquote:Op vrijdag 24 september 2010 15:38 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Dat werkt niet. Hij ziet elke bus als een unieke reis en zal je voor de 2e maal inchecken. Dan naai je jezelf helemaal een oor aan.![]()
Het systeem is net slim genoeg om te zien dat wanneer er minder als 35 minuten tussen een uitcheck en een volgende incheck actie zit dit als een overstap beschouwd kan worden.
Ik heb het niet over een 2e wereld land, maar over ontwikkelde landen als Japan, de VS en Frankrijk.quote:Op vrijdag 24 september 2010 15:39 schreef TomLievense het volgende:
[..]
In Boedapest heb je vier kaartjes nodig om 20 km met de trein te reizen. Dat is pas leuk.
Waarom zouden we niet gewoon allemaal met de chipkaart betalen in het openbaar vervoer. Gewoon een normale betaalkaart, handiger kan het toch niet.
Dan ken je mij nog niet. Ik was laatst mijn broekriem kwijt en bleek 'm om te hebben. De OV-chip is dus een ramp voor mij. Gelukkig is-ie hier nog niet ingevoerd. In Brabant kun je voor drie euro een dalurenkaart kopen. Gewoon met contant geld, bij de chauffeur, heel ouderwets. Heerlijk!quote:Op vrijdag 24 september 2010 15:10 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Zolang je het diner niet binnen krijgt door een verpleegster die zegt 'en daar komt het vliegtuigje', kun je prima onthouden dat je uit moet checken als je in hebt gecheckt.
Inderdaad, net als de Oyster kaart in Londen, ideaalquote:Op vrijdag 24 september 2010 15:39 schreef TomLievense het volgende:
[..]
In Boedapest heb je vier kaartjes nodig om 20 km met de trein te reizen. Dat is pas leuk.
Waarom zouden we niet gewoon allemaal met de chipkaart betalen in het openbaar vervoer. Gewoon een normale betaalkaart, handiger kan het toch niet.
Alle busmaatschappijen hebben andere kaartlezers dus welke nemen we?quote:Op maandag 27 september 2010 10:50 schreef Berings het volgende:
Partij die hun wortels in het communisme heeft jezus. Geef de linkse partijen overal maar de schuld van want ze stammen tenslotte allemaal van het communisme af!
Zo slecht is het communisme trouwens niet, alleen slecht uitgevoerd door mensen zoals Mao Zedong en Stalin. Uiteraard ga ik nu kapot gescholden worden voor linkse rakker of weet ik 't, wat ik niet ben. Maar valt me op dat links hier vierkant uitgekotst wordt zonder duidelijke reden.
Ik vind het een prima maatregel, alleen is er niet echt nagedacht over de kosten. Dit zouden ze kunnen verbeteren want als ze dat fixen lijkt het me best handig.
Die van Arriva en Veoliaquote:Op maandag 27 september 2010 11:05 schreef thumbnail het volgende:
[..]
Alle busmaatschappijen hebben andere kaartlezers dus welke nemen we?
Dat het mega veel geld kost om dat te doenquote:Op maandag 27 september 2010 14:43 schreef Appelknaller het volgende:
Wat is nou eigenlijk het probleem? Je monteert de chipdingen van de bussen in de bushalte. Hoeven geen nieuwe kastjes bijgemaakt te worden, dus het kan relatief goedkoop
Snel te friemelen .. bij een kort ritje hou je hem vast.. bij langere ritten heb je genoeg tijd om hem te pakkenquote:Op maandag 27 september 2010 15:13 schreef Picchia het volgende:
Ik vind het wel een goed idee. Hoef je ook niet zo onhandig en snel te friemelen met je portemonnee tijdens het rijden. Ze kunnen dit systeem beter zo snel mogelijk optimaliseren nu het nog in de invoerfase zit.
Aan de andere kant is het wel een beetje dubbel, aangezien je in trams en bussen die apparaten toch wel houdt voor de mensen die instappen.
Misschien in picchia een vrouw en moet deze kaart weer ergens in de uitpuilende handtas gevonden worden.quote:Op maandag 27 september 2010 16:21 schreef MouzurX het volgende:
[..]
Snel te friemelen .. bij een kort ritje hou je hem vast.. bij langere ritten heb je genoeg tijd om hem te pakken
Wat een wantrouwen. Alsof de overheid het ook maar iets kan schelen dat ik de tram naar het Centraal Station pak. Problemen zijn er altijd met veranderingen als deze. Alles moet snel, verandering ook blijkbaarquote:Op maandag 27 september 2010 18:46 schreef kawotski het volgende:
Jullie als ov'ers een chipkaart, de automobilist het rekeningrijden.. Ze hebben maar 1 doel, totale controle over wat jij doet en waar je bent. Dat uitchecken zal ze een worst zijn in Den Haag.
Ah, dus het feit dat zo'n formulier door iemand verwerkt moet worden kost niets? Cool man, waar haal jij die gratis arbeidskrachten vandaag? Die wil ik ook wel!quote:Op vrijdag 24 september 2010 10:36 schreef voice-over het volgende:
Het huidige beleid van restitutie - formuliertje invullen in geval van vergeten uit te checken - voldoet prima en kost niks.
Of chaos en gevaarlijke situaties (bejaarden en stoeprandjes). In de tram/metro/bus in Amsterdam gaat het altijd prima met het uitchecken op mensen die het vergeten naquote:Op woensdag 29 september 2010 20:23 schreef Staatshoofd het volgende:
Het zou wel de doorstroming verbeteren tijdens de spits, als iedereen gewoon op de halte zou uitchecken en niet zou moeten wachten in de tram bij het uitstappen ivm uitchecken.
Inderdaad, het zou zeker een hoop schelen.quote:Op woensdag 29 september 2010 20:23 schreef Staatshoofd het volgende:
Het zou wel de doorstroming verbeteren tijdens de spits, als iedereen gewoon op de halte zou uitchecken en niet zou moeten wachten in de tram bij het uitstappen ivm uitchecken.
Nee de OV chipkaart is makkelijk. Kinderziektes je moeder. De strippenkaart kost geen hol, is hardstikke makkelijk (ook voor buitenlanders), en dat argument dat het ouderwets zou zijn ga ik niet eens op in.quote:Op vrijdag 24 september 2010 12:34 schreef Grumpey het volgende:
[..]
totale onzin, de strippenkaart heeft grote nadelen en is hopeloos ouderwets/duur/onbegrijpbaar, en de ov-chipkaart is op deze punten een perfect systeem. Alleen kinderziektes moet je gewoon adequaat oplossen.
In de bus zijn nooit retourtjes geweest, behalve als je heel snel weer terugging. Als je het over de trein hebt: een enkeltje met de OV-chipkaart is goedkoper dan een enkeltje uit de kaartautomaat. Twee enkeltjes met de OV-chipkaart kosten evenveel als een retourtje uit de kaartautomaat.quote:Op vrijdag 24 september 2010 11:32 schreef Desunoto het volgende:
Dat de borg omlaag kan, ben ik het wel mee eens. Want dat ís gewoon belachelijk hoog. En het systeem moet retourtjes kunnen herkennen. Omdat dit nu niet kan, reis je van A naar B met de prijs van een enkeltje en vervolgens weer van B naar A met weer een enkeltje.Ik heb de indruk dat ze het systeem dit echt wel kunnen late herkennen, maar dat ze het expres niet gedaan hebben om zo meer geld te ontvangen van de reizigers.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |