Ooit geprobeerd iemand mee te nemen op één chipkaart?quote:Op vrijdag 24 september 2010 12:34 schreef Grumpey het volgende:
[..]
totale onzin, de strippenkaart heeft grote nadelen en is hopeloos ouderwets/duur/onbegrijpbaar, en de ov-chipkaart is op deze punten een perfect systeem. Alleen kinderziektes moet je gewoon adequaat oplossen.
Ok, daar gaan we:quote:Op vrijdag 24 september 2010 12:44 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Wat waren dan de nadelen van de strippenkaart?
Dat je even moest weten hoe het zone systeem werkt. Maar vaak stapte je als klant in en zei je tegen de chauffeur waar je naar toe moet en deze zet dan het aantal benodigde stempels.
Duur? In veel gevallen blijkt de OV chipkaart toch voor prijs verhogingen voor reizigers gezorgd te hebben. Zie ook mijn voorbeelden die ik hier heb neergezet.
Ouderwets? Never change a winnig team zegt men wel eens. Waarom maar alles willen veranderen als het er voor de klant niet beter mee wordt.
Kinderziektes, men is al 10 jaar bezig met die kaart, en om nu nog tegen zogenaamde kinderziektes aan te lopen is een eufemisme voor een falend systeem, waarbij sommige mensen die term van kinderziektes vrolijk van de TLS propaganda over nemen.
Het meenemen van iemand op een chipkaart zal inderdaad niet kunnen. Aan de andere kant is het geen cent duurder om een eigen chipkaart te regelen.quote:Op vrijdag 24 september 2010 12:53 schreef XcUZ_Me het volgende:
[..]
Ooit geprobeerd iemand mee te nemen op één chipkaart?
Ik vind die hele chipkaart een kutsysteem. Ik kan er prima mee werken, maar ik moet meer handelingen verrichten en het kost me meer geld. Tot dusver ben ik dus niet echt enthousiast.
Daar heb je gelijk in, maar we moeten wel realistisch zijn en vaak lagen de meeste zonegrenzen tussen dorpen in. Alleen in sommige echt grote steden bestaat de verdelingen van de stad uit meer dan 1 zone.quote:Op vrijdag 24 september 2010 12:57 schreef Grumpey het volgende:
Ok, daar gaan we:
Mensen die net over een zone-grens wonen betalen inmiddels al decennia structureel meer aan het openbaar vervoer dan mensen die midden in een zone wonen. Dat is een structurele oneerlijkheid, die we weliswaar jarenlang voor lief hebben genomen, maar nu achterhaald is.
Dat is maar de vraag want je gaat per afgelegde kilometer betalen, en we weten ook dat veel bussen een toeristische route rijden.quote:Ten tweede is een bus die kleine gemeenten bedient vaak extra duur omdat hij meerdere zones doorloopt, terwijl het qua afstand wel meevalt. Hierdoor vallen mensen, die juist vaak de bus nemen omdat ze uit gemeentes komen waar niets anders is aan OV, extra duur uit. Dit was een groot probleem, en kan nu dus eerlijk worden opgelost.
En een chipkaart moeten kopen niet wetende dat ze moeten uitchecken daar zullen ze blij van wordenquote:Ten derde was dit een van de top 5 punten die toeristen het meest irriteerde als ze in nederland waren.
Ow ja ik heb al genoeg verhalen gelezen dat mensen halverwege de reis al uitcheckenquote:Ten vierde was er veel grijs-rijden (alle OV), waarbij mensen minder strippen stempelden dan ze reden. Veel mensen deden uit gewoonte gewoon 2 strippen voor elke reis die ze ondernamen. Dit is nuvrijwel totaal uitgebannen.
Zwart rijden wordt alleen bemoeilijkt met een compleet gesloten OV systeem en dat hebben we nog niet en ik zie het ook niet gebeuren dat alle bussen tram en of perron van tourniqettes voorzien worden.quote:Ten vijfde zwartrijden (Metro's, trams zonder controle). Met het huidige digitale systeem is zwart rijden bemoeilijkt of vraagt meer moeite.
Zit de klant te wachten op een diversificatie van de tariefstructuur of een betrouwbaar OV sytsteem waarbij hij zo snel mogelijk van A naar B vervoerd wordt.quote:ten zesde: trajectdiversering is niet mogelijk in het oude systeem. Met een digitaal systeem kunnen onrendabele bussen duurder worden, en bussen die naast snelwegen rijden als alternatief voor spits goedkoper. Er kan beter op de klant worden ingespeeld.
Ow ow wat fijn we kunnen automagisch opwaarderen aanzetten. Op een strippenkaart kon je nog zien hoeveel saldo je had, nu moet je 14 dagen wachten voordat alles verwerkt is en je het thuis achter je PC kunt zien. Verder moet je nu veel meer handelingen als klant verrichten waarbij bij elke handeling een kasn op een fout is.quote:ten zevende: strippenkaarten moest je steeds weer kopen, max was 45 strippen. Met het huidige systeem is automatisch opladen een optie als service voor de frequente klant zodat deze irritatie weg is.
ten achtste: het is een universeel systeem: overstappen van verschillende OV vormen zal eenvoudiger worden.
Liever een kapotte stempelmachine waardoor ik weet dat ik zwart reis, dan dat ik door falend techniek weer achter mijn eigen geld aan moet gaan.quote:En dan heb ik het nog niet over kapote stempelmachines, verwassen strippenkaarten, frauduleuze buschauffeurs, namaak strippenkaarten etc.
Samengevat (want weer op elk punt reageren wordt een welles/nietes verhaaltje) denk ik dat het huidige OV-chipkaart systeem een vooruitgang is tov de strippenkaart, maar dat er veel kinderziektes zijn die zeker nog wel aangepakt moeten worden. En de ideeen van groenlinks om uit te checken op de perrons kan zowel het punt over grijs rijden als in het gebruiksgemak flink schelen, en is daarom zo'n slecht idee nog niet. Juist vanuit een service-oogpunt had ik wat meer bijstand verwacht van onze liberale/conservatieve medemensquote:Op vrijdag 24 september 2010 13:13 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Daar heb je gelijk in, maar we moeten wel realistisch zijn en vaak lagen de meeste zonegrenzen tussen dorpen in. Alleen in sommige echt grote steden bestaat de verdelingen van de stad uit meer dan 1 zone.
Ook nemen de meeste mensen niet de bus voor 1 halte om over 1 zone grans te reizen. (ik niet tenminste)
[..]
Dat is maar de vraag want je gaat per afgelegde kilometer betalen, en we weten ook dat veel bussen een toeristische route rijden.
[..]
En een chipkaart moeten kopen niet wetende dat ze moeten uitchecken daar zullen ze blij van worden
[..]
Ow ja ik heb al genoeg verhalen gelezen dat mensen halverwege de reis al uitchecken
[..]
Zwart rijden wordt alleen bemoeilijkt met een compleet gesloten OV systeem en dat hebben we nog niet en ik zie het ook niet gebeuren dat alle bussen tram en of perron van tourniqettes voorzien worden.
[..]
Zit de klant te wachten op een diversificatie van de tariefstructuur of een betrouwbaar OV sytsteem waarbij hij zo snel mogelijk van A naar B vervoerd wordt.
[..]
Ow ow wat fijn we kunnen automagisch opwaarderen aanzetten. Op een strippenkaart kon je nog zien hoeveel saldo je had, nu moet je 14 dagen wachten voordat alles verwerkt is en je het thuis achter je PC kunt zien. Verder moet je nu veel meer handelingen als klant verrichten waarbij bij elke handeling een kasn op een fout is.
[..]
Liever een kapotte stempelmachine waardoor ik weet dat ik zwart reis, dan dat ik door falend techniek weer achter mijn eigen geld aan moet gaan.
Ik denk dat het systeem een vooruitgang had kunnen zijn. Maar om nu nog deze fouten als kinderziektes na 10 jaar van testen af te blijven doen is gewoon totaal niet meer realistisch in mijn optiek zou dat ding nu toch geen kinderziektes meer mogen hebben.quote:Op vrijdag 24 september 2010 14:25 schreef Grumpey het volgende:
Samengevat (want weer op elk punt reageren wordt een welles/nietes verhaaltje) denk ik dat het huidige OV-chipkaart systeem een vooruitgang is tov de strippenkaart, maar dat er veel kinderziektes zijn die zeker nog wel aangepakt moeten worden. En de ideeen van groenlinks om uit te checken op de perrons kan zowel het punt over grijs rijden als in het gebruiksgemak flink schelen, en is daarom zo'n slecht idee nog niet. Juist vanuit een service-oogpunt had ik wat meer bijstand verwacht van onze liberale/conservatieve medemens.
Vertel dat de klagende Nederlander. Ik vraag me soms echt af hoe dit gestresste volk het overleefd.quote:Op vrijdag 24 september 2010 15:03 schreef Bolkesteijn het volgende:
Komop, zo moeilijk is het niet om even je OV-chipkaart voor de lezer te houden als je uit stapt. Reizigers moeten daar zelf op letten, dat stukje eigen verantwoordelijkheid kunnen we toch wel vragen.
Zolang je het diner niet binnen krijgt door een verpleegster die zegt 'en daar komt het vliegtuigje', kun je prima onthouden dat je uit moet checken als je in hebt gecheckt. En als dat niet lukt verzinnen ze er zelf maar wat op, daar hoeft de politiek zich niet mee te bemoeien.quote:Op vrijdag 24 september 2010 11:14 schreef habbeflats het volgende:
voor ouderen is dat makkelijker gezegd dan gedaan, er zou een soort melding moeten komen dmv een geluidssignaal of iets met een lampje dat je bij de deur herinnert uit te checken, nu zie je misschien op 20% van de bussen een sticker zitten bij de deur, het probleem met het ov is dat ze vaak dingen half doen. pas alle bussen nou gewoon netjes aan dan zou het probleem er ook niet zo zijn
Gelukig dat er nog mensen wel tegen in gaan want vanuit het rechterzijde van het politieke spectrum hebben we nog helemaal geen kritiek gehoord op die kaart. Ook niet over de problemen die volgens jou dan wel weer ter zake doen. Maar ik zou zeggen stuur een mailjte naar BONTE over de zaken die jij nog niet vind kloppen deze persoon zal denk ik graag deze punten dan ook nog wel meenemen.quote:Op vrijdag 24 september 2010 15:03 schreef Bolkesteijn het volgende:
Komop, zo moeilijk is het niet om even je OV-chipkaart voor de lezer te houden als je uit stapt. Reizigers moeten daar zelf op letten, dat stukje eigen verantwoordelijkheid kunnen we toch wel vragen. Niet dat ik nou OV-chipkaart fan ben, de kaart biedt minder functionaliteit zodat de kaartdifferentiatie afgenomen is, maar dat in en uit-checken is nou juist iets dat prima werkt. Maar goed meneer Bonte zou meneer Bonte niet zijn als er weer een groot probleem van wordt gemaakt, zodat problemen die echt terzake doen links blijven liggen.
Kom op zeg er zijn bergen mensen die jaren gewend zijn geweest om alleen een kaartje te kopen en daarmee waren ze voor de hele dag klaar. Als de conducteur langs kwam toonden ze het kaartje en werd er ooit een gaatje geknipt en later een stempel gezet. Nu moeten ze afhankelijk van het trajcet wat ze willen reizen bij elke overstap opletten of ze niet moeten uitchecken en weer inchecken.quote:Op vrijdag 24 september 2010 15:10 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Zolang je het diner niet binnen krijgt door een verpleegster die zegt 'en daar komt het vliegtuigje', kun je prima onthouden dat je uit moet checken als je in hebt gecheckt. En als dat niet lukt verzinnen ze er zelf maar wat op, daar hoeft de politiek zich niet mee te bemoeien.
Wat een rare vergelijking. Vergeten uit te checken is geen wettelijke overtreding.quote:Op vrijdag 24 september 2010 11:11 schreef mlg het volgende:
Mensen vergeten iets, en dan is het de schuld van het systeem. Opgerot met die SP-mentaliteit. Als ik vergeet om mijn fietsverlichting aan te zetten, mogen we de kosten van de boete die de politie uitschrijft ook terugvorderen? Nee, je bent dan gewoon dom en je doet maar een brain training.
Wat is er nou zo moeilijk aan om jezelf even te herinneren dat we verdomme al een half jaar de OV chipkaart hebben?
De hersenen van iedereen werken anders, en er zijn genoeg mensen die wanneer ze na een reis eenmaal thuis zitten pas denken verdorie ik ben vergeten uit te checken. Wanneer de bus fijn door gereden is kun je het later nog uitchecken helemaal op je buik schrijven. Nu kunnen die mensen nog even terug naar de halte.quote:Op vrijdag 24 september 2010 15:23 schreef Nobu het volgende:
Los daarvan zie ik ook niet waarom die mensen vervolgens een meter verder wel zouden uitchecken.
Als ze aan de andere kant van de straat lopen, dan kunnen ze nog iets. Dat is het voorname verschilquote:Op vrijdag 24 september 2010 15:23 schreef Nobu het volgende:
Als je tijdens je rit al minstens tien keer "reist u met de ov-chipkaart, vergeet dan niet uit te checken" gehoord hebt en het dan nog voor elkaar krijgt om niet uit te checken vraag je er om. Los daarvan zie ik ook niet waarom die mensen vervolgens een meter verder wel zouden uitchecken.
Behalve dan de aanschafprijs van minstens 7,50.quote:Op vrijdag 24 september 2010 12:59 schreef Grumpey het volgende:
[..]
Het meenemen van iemand op een chipkaart zal inderdaad niet kunnen. Aan de andere kant is het geen cent duurder om een eigen chipkaart te regelen.
Nu ook. Terug lopen, uitchecken in de eerste de beste bus en weer weglopen.quote:Op vrijdag 24 september 2010 15:26 schreef Basp1 het volgende:
[..]
De hersenen van iedereen werken anders, en er zijn genoeg mensen die wanneer ze na een reis eenmaal thuis zitten pas denken verdorie ik ben vergeten uit te checken. Wanneer de bus fijn door gereden is kun je het later nog uitchecken helemaal op je buik schrijven. Nu kunnen die mensen nog even terug naar de halte.
Helemaal eens. Het is ook van de zotte dat we op dit punt 2e wereld landen voor moeten laten gaan in ontwikkeling en dat we zo'n grote groep mensen in nederland hebben die elke verandering probeer tegen te gaan of daar op gaat zeiken en klagen kom maar kom maar...quote:Op vrijdag 24 september 2010 14:39 schreef Lyrebird het volgende:
Ik heb in veel landen, op drie verschillende continenten met het openbaar vervoer gereisd. In veel van die landen kun je met 1 pas reizen. Denk maar niet dat Nederland dat concept overneemt. Nee, ze moeten het wiel perse op nieuw uitvinden, met alle gevolgen van dien.
Stelletje rukkers.
Dat werkt niet. Hij ziet elke bus als een unieke reis en zal je voor de 2e maal inchecken. Dan naai je jezelf helemaal een oor aan.quote:Op vrijdag 24 september 2010 15:33 schreef Nobu het volgende:
[..]
Nu ook. Terug lopen, uitchecken in de eerste de beste bus en weer weglopen.
Niet uitchecken leer je snel genoeg af als het consequenties heeft.
In Boedapest heb je vier kaartjes nodig om 20 km met de trein te reizen. Dat is pas leuk.quote:Op vrijdag 24 september 2010 14:39 schreef Lyrebird het volgende:
Ik heb in veel landen, op drie verschillende continenten met het openbaar vervoer gereisd. In veel van die landen kun je met 1 pas reizen. Denk maar niet dat Nederland dat concept overneemt. Nee, ze moeten het wiel perse op nieuw uitvinden, met alle gevolgen van dien.
Stelletje rukkers.
Wanneer je heden ten dage in nederlald het juiste trein traject uit zoekt kan het ook het geval zijn dat je zo vaak mag in en uitchecken. Vroeger kon je met 1 kaartje die reis maken. Waarbij de treinvervoerders nog steeds geen oplossing gepresenteerd hebben om het opstaptarief bij overstappen te regelen.quote:Op vrijdag 24 september 2010 15:39 schreef TomLievense het volgende:
In Boedapest heb je vier kaartjes nodig om 20 km met de trein te reizen. Dat is pas leuk.
Ik schat het systeem te hoog in blijkbaarquote:Op vrijdag 24 september 2010 15:38 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Dat werkt niet. Hij ziet elke bus als een unieke reis en zal je voor de 2e maal inchecken. Dan naai je jezelf helemaal een oor aan.![]()
Het systeem is net slim genoeg om te zien dat wanneer er minder als 35 minuten tussen een uitcheck en een volgende incheck actie zit dit als een overstap beschouwd kan worden.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |