Een eigen mening is prachtig, behalve als die er voor zorgt dat je eigen partij wordt verscheurd omwille van het opkrikken van je zielige egootje. We noemen dat gewoon egoisme.quote:Op vrijdag 24 september 2010 13:26 schreef ethiraseth het volgende:
[..]
Je past echt prima bij de PVV ja. De Grote Leider aanbidden en als je een eigen mening hebt moet je oprotten.
Je doelt op dat citaatje uit het beginselprogram?quote:Op vrijdag 24 september 2010 13:30 schreef Sloggi het volgende:
[..]
Zoals je in mijn eerdere reactie kunt lezen - die waar je gemakshalve overheen zal hebben gelezen - is het zeer verdedigbaar te stellen dat juist Ferrier c.s. de partijlijn volgt.
Vertel.quote:Op vrijdag 24 september 2010 13:32 schreef Sachertorte het volgende:
[..]
Je doelt op dat citaatje uit het beginselprogram?
Dat ondersteunt mijn standpunt juist.
Misschien zijn het gewoon politici met principes.quote:Op vrijdag 24 september 2010 13:31 schreef voice-over het volgende:
[..]
Een eigen mening is prachtig, behalve als die er voor zorgt dat je eigen partij wordt verscheurd omwille van het opkrikken van je zielige egootje. We noemen dat gewoon egoisme.
Zoals de PvdA-politici die geen parlementair onderzoek naar de oorlog in Irak meer wilden toen het pluche nakende was in 2007?quote:Op vrijdag 24 september 2010 13:35 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Misschien zijn het gewoon politici met principes.
7. Ter realisering van zijn politieke idealen verklaart het CDA zich in beginsel bereidquote:
Ik zie niet in wat dat precies met het huidige onderwerp heeft te maken. Wat heeft de PvdA hier nou weer mee te schaften? En wat heb ik met de PvdA te schaften?quote:Op vrijdag 24 september 2010 13:41 schreef voice-over het volgende:
[..]
Zoals de PvdA-politici die geen parlementair onderzoek naar de oorlog in Irak meer wilden toen het pluche nakende was in 2007?
Democratische partij: een partij die democratisch is. Vertel me eens in hoeverre de PVV democratisch is?quote:Op vrijdag 24 september 2010 13:41 schreef Sachertorte het volgende:
[..]
7. Ter realisering van zijn politieke idealen verklaart het CDA zich in beginsel bereid
regeringsverantwoordelijkheid te dragen. Geen democratische partij, die de beginselen van ons
staatsbestel aanvaardt, mag bij voorbaat worden uitgesloten van het dragen van
regeringsverantwoordelijkheid.
De PVV voldoet daar gewoon aan. Ik weet niet wat jij daar leest, maar ik adviseer toch voorzichtig een hulpmiddel,
Democratie heeft niks te maken met interne partijregels.quote:Op vrijdag 24 september 2010 13:47 schreef Sloggi het volgende:
[..]
Democratische partij: een partij die democratisch is. Vertel me eens in hoeverre de PVV democratisch is?
Het is niet de enige interpretatie, maar ik wil maar even aangeven dat de stellingname van Ferrier c.s. absoluut te verdedigen valt als in lijn met de partijbeginselen. Dit is natuurlijk niet het enige voorbeeld dat te vinden is.
Klopt, daarom kan Ferrier ook zelf beslissen of ze deze gedoogconstructie van een minderheid in het belang van alle Nederlanders acht. Dat doet ze dan ook niet "bij voorbaat" maar naar aanleiding van de voorstellen.quote:Op vrijdag 24 september 2010 14:40 schreef Sachertorte het volgende:
[..]
Democratie heeft niks te maken met interne partijregels.
Lees het nog eens. Er wordt gesproken over partijen die democratisch zijn, niet over partijen die democratie voorstaan.quote:Op vrijdag 24 september 2010 14:40 schreef Sachertorte het volgende:
[..]
Democratie heeft niks te maken met interne partijregels.
Probeer je toch op een slinkse wijze je gelijk te halen. Maar dat zal je niet lukken. Toepassing van privaatrechtelijke beginselen/inzichten leert ons dat Ferrier zich aan de overeenkomst moet houden die zij heeft gesloten met het CDA, en de overeenkomst die het CDA met de kiezer heeft gesloten. De lijn Verhagen is leidend.quote:Op vrijdag 24 september 2010 14:44 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Klopt, daarom kan Ferrier ook zelf beslissen of ze deze gedoogconstructie van een minderheid in het belang van alle Nederlanders acht. Dat doet ze dan ook niet "bij voorbaat" maar naar aanleiding van de voorstellen.
Een partij die de democratische spelregels onderschrijft en die ook niet wil wijzigen in ondemocratische regels is een democratische partij. Dat ze zich intern organiseren als het Noord-Koreaanse staatsapparaat is totaal oninteressant.quote:Op vrijdag 24 september 2010 14:46 schreef Sloggi het volgende:
[..]
Lees het nog eens. Er wordt gesproken over partijen die democratisch zijn, niet over partijen die democratie voorstaan.
Ach, je kunt lang discussieren of iemand in de partij wel zoveel macht zou moeten hebben. Ik vind het wel degelijk van belang en het beginselen program van het CDA ook, daarom alleen al hadden ze niet aan de onderhandeling met de PVV moeten beginnnen.quote:Op vrijdag 24 september 2010 14:50 schreef Sachertorte het volgende:
[..]
Een partij die de democratische spelregels onderschrijft en die ook niet wil wijzigen in ondemocratische regels is een democratische partij. Dat ze zich intern organiseren als het Noord-Koreaanse staatsapparaat is totaal oninteressant.
Alle kamerleden zijn gelijkwaardig en geen slaafjes van Maxime. Jokkebrok.quote:Op vrijdag 24 september 2010 14:48 schreef Sachertorte het volgende:
[..]
Probeer je toch op een slinkse wijze je gelijk te halen. Maar dat zal je niet lukken. Toepassing van privaatrechtelijke beginselen/inzichten leert ons dat Ferrier zich aan de overeenkomst moet houden die zij heeft gesloten met het CDA, en de overeenkomst die het CDA met de kiezer heeft gesloten. De lijn Verhagen is leidend.
Het heeft niet alleen te maken met de kwestie rondom het CDA in deze formatie. Dat zou ook erg kortzichtig zijn.quote:Op vrijdag 24 september 2010 12:43 schreef Weltschmerz het volgende:
Dat klopt, zeker als het gepaard gaat met intimidatiepraktijken zoals bij Verhagen.
Je maakt niet echt duidelijk wat er niet aan klopt. Dat kan ook niet, aangezien het onafhankelijk Kamerlid uit de ervaringen van de Republiek en van de parlementen in de landen om ons heen kwamen (hoe het dus niet moest). Men wilde juist dat hij/zij geen enkele binding had. Dat is het enige dat ik in die zinsnede stel.quote:Dat klopt niet helemaal.
Dit is semantiek.quote:Je kunt ook op regionale kandidaten stemmen, of je regionaal verkiesbaar stellen om je 'district' te vertegenwoordigen.
Ik weet dat ik dit niet gesteld heb en dat jij hier 'tegen een spook aan het vechten bent'.quote:Het idee van "zonder last of ruggenspraak" en de onafhankelijkheid is dan ook helemaal niet tegen partijen, het is er neutraal in. Sterker nog, partijen zijn partijen zoals ze zijn door het kiesstelsel. Het is het kiesstelsel en de onafhankelijkheid van volksvertegenwoordigers die deze door partijen gedomineerde democratie hebben opgeleverd. Partijen en fracties bestaan helemaal niet onafhankelijk van het kiesstelsel.
Dit is feitelijk onjuist.quote:Er zat zo min mogelijk idee achter.
Jouw strubbelingen voldoen niet aan de realiteit, want het is nauwelijks denkbaar dat zonder het eensgezindheid optreden van politieke partijen het parlement een steeds grotere macht ten opzichte van de regering heeft kunnen vergaren.quote:Nee, jij leest niet wat ik schrijf.
Ik merk bij jou veel hiaten en een overdreven focus op een theoretische benadering die gewoon niet strookt met realiteit waarin zich ontwikkelingen hebben voortgedaan. Het is niet de theorie die de praktijk maakt. Het zijn de ontwikkelingen (binnen het politieke proces) die de praktijk maken.quote:maar het probleem met deze discussie is dat onbegrip van het kiesstelsel en democratie in het algemeen het uitgangspunt is.
Die tekst van het CDA zegt helemaal niks over hoe een partij intern geregeld moet zijn. Dat valt uit de tekst af te leiden, en als je daar te dom voor bent, kun je het ook afleiden uit welk belang het CDA zelf hecht aan de eigen partijdemocratie.quote:Op vrijdag 24 september 2010 14:57 schreef TomLievense het volgende:
[..]
Ach, je kunt lang discussieren of iemand in de partij wel zoveel macht zou moeten hebben. Ik vind het wel degelijk van belang en het beginselen program van het CDA ook, daarom alleen al hadden ze niet aan de onderhandeling met de PVV moeten beginnnen.
Uhu. Zo'n CDA-vodje gaat natuurlijk boven de grondwet en het staatsrecht.quote:Op vrijdag 24 september 2010 14:48 schreef Sachertorte het volgende:
[..]
Probeer je toch op een slinkse wijze je gelijk te halen. Maar dat zal je niet lukken. Toepassing van privaatrechtelijke beginselen/inzichten leert ons dat Ferrier zich aan de overeenkomst moet houden die zij heeft gesloten met het CDA, en de overeenkomst die het CDA met de kiezer heeft gesloten. De lijn Verhagen is leidend.
Dat is een beetje een karr-enige toepassing van het edele privaatrecht, mijn waarde S.quote:Op vrijdag 24 september 2010 14:48 schreef Sachertorte het volgende:
[..]
Probeer je toch op een slinkse wijze je gelijk te halen. Maar dat zal je niet lukken. Toepassing van privaatrechtelijke beginselen/inzichten leert ons dat Ferrier zich aan de overeenkomst moet houden die zij heeft gesloten met het CDA, en de overeenkomst die het CDA met de kiezer heeft gesloten. De lijn Verhagen is leidend.
Aantjes is het niet met je eens, en hij heeft de tekst mede opgesteld.quote:Op vrijdag 24 september 2010 15:01 schreef Sachertorte het volgende:
[..]
Die tekst van het CDA zegt helemaal niks over hoe een partij intern geregeld moet zijn. Dat valt uit de tekst af te leiden, en als je daar te dom voor bent, kun je het ook afleiden uit welk belang het CDA zelf hecht aan de eigen partijdemocratie.
http://www.trouw.nl/opini(...)ht_en_beginsel_.htmlquote:„Geen democratische partij, die de beginselen van ons staatsbestel aanvaardt, mag bij voorbaat worden uitgesloten van het dragen van regeringsverantwoordelijkheid."
reacties (21)printstuur artikel door
Zo staat het in het Program van Uitgangspunten (beginselprogram) van het CDA. Wil een partij als coalitiepartner in aanmerking komen, dan moet zij dus aan twee voorwaarden voldoen: de beginselen van ons staatsbestel aanvaarden en zelf democratisch van karakter en structuur zijn. Of de PVV van Wilders aan de eerste voorwaarde voldoet, is betwistbaar. Maar zij voldoet in elk geval niet aan de tweede voorwaarde.
Kenmerk van een democratisch karakter is onder meer dat zij leden heeft die hun ’leider’ kiezen. Aan die leden is de leider verantwoording schuldig en zij kunnen hem ook ter verantwoording roepen. De PVV is geen partij, al noemt Wilders haar zo. Zij heeft slechts één lid, Wilders. Aan niemand is hij verantwoording schuldig. Niemand kan hem ter verantwoording roepen. Hij alleen beslist over program, kandidaten en beleid. Dit is geen democratische maar een autocratische partij.
Laat ik het anders stellen.quote:Op vrijdag 24 september 2010 14:59 schreef TomLievense het volgende:
[..]
Alle kamerleden zijn gelijkwaardig en geen slaafjes van Maxime. Jokkebrok.
Alles voor het eigen gelijk.quote:Op vrijdag 24 september 2010 15:03 schreef Pool het volgende:
[..]
Dat is een beetje een karr-enige toepassing van het edele privaatrecht, mijn waarde S.
Aantjes zat bij de SS (en Van Agt is jaloers op hem). Dat lijkt me ernstiger dan dat je enig lid bent, en zelf de lijnen uitzet, juist om types als Aantjes (en Van Agt) buiten de deur te houden.quote:Op vrijdag 24 september 2010 15:03 schreef Sloggi het volgende:
[..]
Aantjes is het niet met je eens, en hij heeft de tekst mede opgesteld.
Klinkt een beetje als het verhaal rond de locatie van het Nationaal Historische Museum in Arnhem!quote:Op vrijdag 24 september 2010 15:12 schreef Sachertorte het volgende:
[..]
Laat ik het anders stellen.
Ik geef aan bouwbedrijf X de opdracht een huis in Amsterdamse schoolstijl te bouwen, want dat vind ik mooi. Bouwbedrijf X huurt persoon Y in om deze opdracht mee te werken. Persoon Y vindt persoonlijk de Amsterdamse school maar niks, en besluit een huis in de stijl van Le Corbusier te bouwen.
Volgens jou deugt dat.
1. Ken je klassiekers.quote:Op vrijdag 24 september 2010 15:15 schreef Sachertorte het volgende:
[..]
Aantjes zat bij de SS (en Van Agt is jaloers op hem). Dat lijkt me ernstiger dan dat je enig lid bent, en zelf de lijnen uitzet, juist om types als Aantjes (en Van Agt) buiten de deur te houden.
Nee. Semantiek is heel wat anders.quote:
Het staat dan ook niet voor niks tussen aanhalingstekens.quote:In Nederland bestaat er geen kiessysteem ingedeeld in regio's of districten.
Nee, wat ik bedoel is dat het kiesstelsel ook toelaat dat je je verkiesbaar stelt in Assen met het verhaal dat het belangrijk is dat er een Assenaar in de kamer zit, en dan kunnen de Assenaren besluiten dat het goed voor hen is dat iemand uit Assen meebeslist. Het idee wat ze in GB hebben, van regionale vertegenwoordigers, dat kan in Nederland ook, het stelsel laat dat helemaal toe. Landelijke partijen is waar de kiezers voor gekozen hebben.quote:Of je bedoelt 'lokale' verkiezingen, de zogenaamde gemeenteraadsverkiezingen, of je bedoelt een afdeling van een landelijke partij in een bepaalde gemeente of provincie.
Nee, integendeel.quote:Verder is het wel belangrijk te benadrukken dat er in Nederland een traditie is van een regering ‘boven de partijen’ en wordt er in ons land een voor een parlementair stelsel sterke nadruk gelegd op scheiding der machten tussen regering en parlement.
Nee.quote:Politieke partijen zijn nodig om enerzijds ten opzichte van de regering een vuist te maken en anderzijds de stem van de kiezer door te laten klinken in het parlement.
Partijen zijn er doordat de kiezer daarvoor kiest. Kiezers kunnen ook kiezen voor een beweging, voor losse kandidaten, voor zomaar een lijst en voor de kandidaat die het dichtste bij hen in de buurt woont.quote:Ik zou het willen omschrijven als een noodzakelijke functionaliteit van politieke partijen.
Het punt is dat jij telkens maar om het punt heen blijft draaien, en dat is dat de partijen zoals ze nu zijn voortkomen uit de regels mbt de volksvertegenwoordiging. Dus die tegenstelling tussen partij en onafhankelijke volksvertegenwoordigers is er helemaal niet. Een partij is een vereniging gericht op het krijgen van stemmen voor onafhankelijke volksvertegenwoordigers die overtuigingen delen. En daar draai je de hele tijd maar omheen met je schijntegenstelling.quote:Ik weet dat ik dit niet gesteld heb en dat jij hier 'tegen een spook aan het vechten bent'.
Ja, en met die keuze voor onafhankelijke volksvertegenwoordigers die niet terug hoefden om te horen hoe ze moesten stemmen, zijn de partijen ontstaan.quote:Dit is feitelijk onjuist.
Door de ervaringen van last en ruggespraak tijdens de Republiek heeft men het systeem verkozen met daarin onafhankelijke volksvertegenwoordigers.
Wat men niet wilde was een 'Poolse landdag', zoals dat in de landen om ons heen zich voltrok.
Nee hoor, allerlei manieren zijn denkbaar. Bovendien is steun altijd voorwaardelijk en ook altijd geweest, dat onvoorwaardelijke slaat werkelijk helemaal nergens op. Hoofdelijk stemmen komt ook nog wel eens voor. De slagvaardigheid is juist de voorwaarde voor de steun. Ten bate van de slagvaardigheid organiseren volksvertegenwoordigers zich in fracties. De slagvaardigheid van de regering, maar ook die van de kamer als geheel tegenover de regering.quote:Ik vind overigens ook dat jij heel erg miskent dat in de loop van de geschiedenis van de parlementaire democratie het parlement steeds machtiger is geworden ten opzichte van de regering en dat dit vooral te maken heeft met het eensgezind optreden van fracties.
Onvoorwaardelijke steun aan een regering, toch vrij vereist voor haar slagvaardigheid en het effectief functioneren van de representatieve democratie, is alleen mogelijk wanneer fracties eensgezind optreden en het niet aan de individuele fractieleden is hoe zij zich opstellen ten opzichte van de regering.
Ja, en dat komt allemaal voort uit de onafhankelijkheid van de volksvertegenwoordigers. Zij moeten het eens worden, haal de onafhankelijkheid er tussenuit, en het is nergens voor nodig dat ze het eens worden. Dan is het onzin om in de fractie te gaan vergaderen, en zelfs onzin om in de kamer te gaan debatteren. Als de fractieleider beslist hoe er gestemd gaat worden, is discussie overbodig, en mocht die toch gewenst zijn, dan kun je die net zo goed in partijzaaltje of op internet gaan voeren.quote:Bij de kandidaatstelling wordt hieraan aandacht gegeven inzake, zeg maar, ideologische of beleidsmatige eensgezindheid.
Maar ook bijvoorbeeld de arbeidsverdeling heeft ermee te maken. Een grote staat zorgt voor veel wetten en regels. Op de afzonderlijke beleidsterreinen heb je specialisten, omdat het onmogelijk is voor afzonderlijke Kamerleden om zich een onafhankelijk oordeel te vormen op ieder terrein van wetgeving. Het standpunt van een fractie ten aanzien van een specifiek wetsvoorstel wordt dus in veel gevallen de facto bepaald door de fractiespecialist(en).
Sinds het begrotingsrecht heeft de volksvertegenwoordiging de macht over de regering. De laatste dertig jaar krijgt de regering weer veel meer macht doordat de fractiediscipline strakker wordt aangehaald. Met als voorlopig dieptepunt het wegpesten van kamerleden vlak na de verkiezingen om een meerderheid te krijgen voor een minderheidscoalitie.quote:Jouw strubbelingen voldoen niet aan de realiteit, want het is nauwelijks denkbaar dat zonder het eensgezindheid optreden van politieke partijen het parlement een steeds grotere macht ten opzichte van de regering heeft kunnen vergaren.
Ja, en dat is ook een goede reden om je in fracties te organiseren.quote:En dat heeft niets te maken met de afweging van afzonderlijke Kamerleden, maar alles met de manier waarop politieke partijen in het politieke proces, en dus in de Kamer opereren.
Afzonderlijke Kamerleden zijn vrij afhankelijk van de fractieleiding of het over het woordvoerderschap, lidmaatschap van een commissie of een ministerpost gaat.
Het is allemaal totaal irrelevant. Een poging om door de bomen het bos niet te hoeven zien.quote:Ik vind dat jij het monoïsme in de Kamer negeert door alleen de focus te richten op de theorie; het idee van 1848.
Je snapt het gewoon niet vrees ik en denk ook niet dat je het alsnog gaat snappen.quote:Ik merk bij jou veel hiaten en een overdreven focus op een theoretische benadering die gewoon niet strookt met realiteit waarin zich ontwikkelingen hebben voortgedaan. Het is niet de theorie die de praktijk maakt. Het zijn de ontwikkelingen (binnen het politieke proces) die de praktijk maken.
quote:Op vrijdag 24 september 2010 15:12 schreef Sachertorte het volgende:
[..]
Laat ik het anders stellen.
Ik geef aan bouwbedrijf X de opdracht een huis in Amsterdamse schoolstijl te bouwen, want dat vind ik mooi. Bouwbedrijf X huurt persoon Y in om deze opdracht mee te werken. Persoon Y vindt persoonlijk de Amsterdamse school maar niks, en besluit een huis in de stijl van Le Corbusier te bouwen.
Volgens jou deugt dat.
quote:Op vrijdag 24 september 2010 14:48 schreef Sachertorte het volgende:
[..]
Probeer je toch op een slinkse wijze je gelijk te halen. Maar dat zal je niet lukken. Toepassing van privaatrechtelijke beginselen/inzichten leert ons dat Ferrier zich aan de overeenkomst moet houden die zij heeft gesloten met het CDA, en de overeenkomst die het CDA met de kiezer heeft gesloten. De lijn Verhagen is leidend.
Een goede nuancering waar ik mee kan leven.quote:Op vrijdag 24 september 2010 15:41 schreef Weltschmerz het volgende:
Het staat dan ook niet voor niks tussen aanhalingstekens.
Jawel.quote:Nee, integendeel.
Ja.quote:Nee.
Nee. Ik bedoel de fracties als onderdeel van politieke partijen in het parlement, want ik heb het hier over fractiediscipline en dergelijke.quote:Partijen zijn er doordat de kiezer daarvoor kiest. Kiezers kunnen ook kiezen voor een beweging, voor losse kandidaten, voor zomaar een lijst en voor de kandidaat die het dichtste bij hen in de buurt woont.
Ik heb het over fracties.quote:Het punt is dat jij telkens maar om het punt heen blijft draaien, en dat is dat de partijen zoals ze nu zijn voortkomen uit de regels mbt de volksvertegenwoordiging. Dus die tegenstelling tussen partij en onafhankelijke volksvertegenwoordigers is er helemaal niet. Een partij is een vereniging gericht op het krijgen van stemmen voor onafhankelijke volksvertegenwoordigers die overtuigingen delen. En daar draai je de hele tijd maar omheen met je schijntegenstelling.
Inderdaadquote:Ja
Niet helemaal. Het is meer dat de politieke stromingen in het parlement kristalliseerden in Kamerclubs, die de voorlopers zijn van de huidige fracties.quote:en met die keuze voor onafhankelijke volksvertegenwoordigers die niet terug hoefden om te horen hoe ze moesten stemmen, zijn de partijen ontstaan.
'Komt ook weleens voor' is prima, maar ik heb het over structureel, een vereiste voor het functioneren van de representatieve democratie.quote:Nee hoor, allerlei manieren zijn denkbaar. Bovendien is steun altijd voorwaardelijk en ook altijd geweest, dat onvoorwaardelijke slaat werkelijk helemaal nergens op. Hoofdelijk stemmen komt ook nog wel eens voor. De slagvaardigheid is juist de voorwaarde voor de steun. Ten bate van de slagvaardigheid organiseren volksvertegenwoordigers zich in fracties. De slagvaardigheid van de regering, maar ook die van de kamer als geheel tegenover de regering.
Nee, dit komt allemaal voort uit de functie van politieke partijen in het politieke proces.quote:Ja, en dat komt allemaal voort uit de onafhankelijkheid van de volksvertegenwoordigers. Zij moeten het eens worden, haal de onafhankelijkheid er tussenuit, en het is nergens voor nodig dat ze het eens worden. Dan is het onzin om in de fractie te gaan vergaderen, en zelfs onzin om in de kamer te gaan debatteren. Als de fractieleider beslist hoe er gestemd gaat worden, is discussie overbodig, en mocht die toch gewenst zijn, dan kun je die net zo goed in partijzaaltje of op internet gaan voeren.
We noemen dit simpelweg monïsme. En het is onmiskenbaar dat dit in vergelijking tot 1848 totaal verschilt. Als je het vergelijkt met 1815 helemaal.quote:Sinds het begrotingsrecht heeft de volksvertegenwoordiging de macht over de regering. De laatste dertig jaar krijgt de regering weer veel meer macht doordat de fractiediscipline strakker wordt aangehaald. Met als voorlopig dieptepunt het wegpesten van kamerleden vlak na de verkiezingen om een meerderheid te krijgen voor een minderheidscoalitie.
Politieke partijen, waarvan een fractie onderdeel is, zijn dan ook de spil van het parlementaire stelsel in Nederland.quote:Ja, en dat is ook een goede reden om je in fracties te organiseren.
Onzin. Politieke partijen zijn eenmaal belangrijker in het parlementair systeem.quote:Het is allemaal totaal irrelevant. Een poging om door de bomen het bos niet te hoeven zien.
Jouw uitgangspunt is meer een antipathie tegen deze mogelijk aanstaande coalitie (zoals jij al eerder hebt gesteld), waardoor je geen objectieve benadering aan kunt.quote:Je snapt het gewoon niet vrees ik en denk ook niet dat je het alsnog gaat snappen.
Is echt een onzinopmerking, omdat geen enkele fractie voor elk lid daarvan dezelfde portefeuilles heeft, bijvoorbeeld.quote:Fractiediscipline is een eigenstandige afweging van elk kamerlid.
En hoe weerlegt dat mijn punt? Nogmaals: Paars+ werd dan ook onderzocht, liep vast op verschillen tussen PvdA en VVD, waardoor er ook geen heil was in het onderzoeken van een 'middenkabinet' zo direct, tenzij iemand iets inlevert.quote:Op vrijdag 24 september 2010 11:49 schreef damian5700 het volgende:
[..]
Het middenkabinet, nadat het CDA een coalitie met de PVV blokkeerde, is in eerste instantie niet onderzocht, omdat Cohen dit tegenhield. Zijn voorkeur lag bij Paars+.
Ik zeg alleen dat het middenkabinet al in een eerder stadium is geblokkeerd en niet, zoals jij het beeld probeert te creëren, als gevolg van het mislukken van Paars+.quote:Op vrijdag 24 september 2010 16:34 schreef trancethrust het volgende:
[..]
En hoe weerlegt dat mijn punt? Nogmaals: Paars+ werd dan ook onderzocht, liep vast op verschillen tussen PvdA en VVD, waardoor er ook geen heil was in het onderzoeken van een 'middenkabinet' zo direct, tenzij iemand iets inlevert.
Op die manier. Cohen heeft voor onderhandelingen ook nooit gezegd CDA+VVD+PvdA te blokkeren, louter dat hij inderdaad voorkeur had voor Paars+. Volgens mij stelde hij zelfs nog Paars++ voor, incl. CDA. Dat gezegd hebbende, heeft informatie naar onderhandelingen over Paars+ geleid. Wederom is nergens wat geblokkeerd.quote:Op vrijdag 24 september 2010 16:35 schreef damian5700 het volgende:
[..]
Ik zeg alleen dat het middenkabinet al in een eerder stadium is geblokkeerd en niet, zoals jij het beeld probeert te creëren, als gevolg van het mislukken van Paars+.
Maar door politieke partijen staat al vast tot welke fractie een verkozene gaat behoren.quote:Op vrijdag 24 september 2010 16:27 schreef damian5700 het volgende:
Nee. Ik bedoel de fracties politieke partijen in het parlement, want ik heb het hier over fractiediscipline en dergelijke.
Ferrier zit in een fractie met Verhagen en probeert er met Verhagen uit te komen omdat ze uit dezelfde partij komen.quote:Ik heb het over fracties.
Voor de zoveelste keer: Je draait om het punt heen. De partijen en hun fracties, of de fracties en hun partijen, zijn gegrondvest op dit kiesstelsel met zijn onafhankelijke kamerleden. Daar komt die praktijk uit voort, dat is een voorwaarde om het zo te laten werken als nu de praktijk is. Dus is dat geen tegenstelling.quote:Niet helemaal. Het is meer dat de politieke stromingen in het parlement kristalliseerden in Kamerclubs, die de voorlopers zijn van de huidige fracties.
Min of meer in gang gezet door Groen van Pinsterer.
Zelfs dingen die nooit voorkomen kunnen een vereiste zijn voor het functioneren zoals het functioneert.quote:'Komt ook weleens voor' is prima, maar ik heb het over structureel, een vereiste voor het functioneren van de representatieve democratie.
Nee, de kiezer vind ze kennelijk functioneel, of handig om op te stemmen.quote:Nee, dit komt allemaal voort uit de functie van politieke partijen in het politieke proces.
Uiteraard, maar de grondslag van die ontwikkelingen ligt in de regels. Andere regels, andere ontwikkelingen. Want een volksvertegenwoordiging bestaat geheel in en uit regels. Meer is het niet. Met andere regels heb je een andere praktijk, want de praktijk ontwikkelt zich op basis van de regels. De praktijk en de regels kunnen dus nooit tegenstrijdig zijn.quote:We noemen dit simpelweg monïsme. En het is onmiskenbaar dat dit in vergelijking tot 1848 totaal verschilt. Als je het vergelijkt met 1815 helemaal.
Het zijn de ontwikkelingen die de praktijk bepalen.
Nee, niet van het stelsel, wel van de praktijk. Als het stelsel hetzelfde blijft, kan het best zo zijn dat er over 50 jaar alleen bewegingen zijn in het parlement.quote:Politieke partijen, waarvan een fractie onderdeel is, zijn dan ook de spil van het parlementaire stelsel in Nederland.
Als het dwang is, is het ook geen fractiesdiscipline. Fractiediscipline is zorgen dat alle volksvertegenwoordigers hetzelfde stemmen, die vindt zijn grondslag dus in het feit dat volksvertegenwoordigers anders kunnen stemmen als ze dat willen.quote:En fractiediscipline hoeft niet zozeer te maken te hebben met dwang.
Ik maak er geen geheim van dat ik ze constructie graag liever zie mislukken voordat er een regering wordt gevormd, dan daarna. Ik weet ook dat jij voorstander bent, maar daar wijt ik ook jouw standpunt niet aan. Dat wijt ik aan onbegrip van de materie.quote:Jouw uitgangspunt is meer een antipathie tegen deze mogelijk aanstaande coalitie (zoals jij al eerder hebt gesteld), waardoor je geen objectieve benadering aan kunt.
Probeer eens boven jezelf uit te stijgen door het niet alleen te betrekken op de kwestie Ferrier!
Raar he, terwijl Job zich zo constructief opsteldequote:Op donderdag 23 september 2010 22:23 schreef remlof het volgende:
[..]
Onzin. Een middenkabinet is nog niet eens onderzocht en Paars+ kan ook nog altijd als de VVD iets toegeeft.
Dat is evident en ook belangrijker dan een afzonderlijk Kamerlid. Zonder politieke partij is het haast onmogelijk in het parlement als volksvertegenwoordiger te geraken.quote:Op vrijdag 24 september 2010 16:54 schreef Weltschmerz het volgende:
Maar door politieke partijen staat al vast tot welke fractie een verkozene gaat behoren.
Eensgezind politiek optreden vervult een sleutelrol voor de werking van de parlementaire democratie.quote:Ferrier zit in een fractie met Verhagen en probeert er met Verhagen uit te komen omdat ze uit dezelfde partij komen.
Ik stel en blijf stellen dat de theorie van 1848 niet de hedendaagse praktijk is waar fracties de dienst uitmaken.quote:Voor de zoveelste keer: Je draait om het punt heen. De partijen en hun fracties, of de fracties en hun partijen, zijn gegrondvest op dit kiesstelsel met zijn onafhankelijke kamerleden. Daar komt die praktijk uit voort, dat is een voorwaarde om het zo te laten werken als nu de praktijk is. Dus is dat geen tegenstelling.
Nee, het parlementaire stelsel functioneert bij de gratie van eensgezind optreden van fracties.quote:Zelfs dingen die nooit voorkomen kunnen een vereiste zijn voor het functioneren zoals het functioneert.
Nee, het gaat meer over het bundelen van geestverwanten in een partij waaruit de uiteindelijk kandidaten worden geselecteerd.quote:Nee, de kiezer vind ze kennelijk functioneel, of handig om op te stemmen.
Het gaat er nu juist om dat de ontwikkelingen in het parlementaire stelsel los zijn gezongen van de theorie.quote:Uiteraard, maar de grondslag van die ontwikkelingen ligt in de regels. Andere regels, andere ontwikkelingen. Want een volksvertegenwoordiging bestaat geheel in en uit regels. Meer is het niet. Met andere regels heb je een andere praktijk, want de praktijk ontwikkelt zich op basis van de regels. De praktijk en de regels kunnen dus nooit tegenstrijdig zijn.
Jawel. ik heb zojuist uitgelegd dat het primaat van de kandidaatstelling voor de Tweede Kamer bij politieke partijen ligt.quote:Nee, niet van het stelsel, wel van de praktijk. Als het stelsel hetzelfde blijft, kan het best zo zijn dat er over 50 jaar alleen bewegingen zijn in het parlement.
Dit is een beetje overgeromantiseerd, als ik zo vrij mag zijn. Ik heb al uitgelegd dat met de kandidaatstelling geselecteerd wordt op beleidsmatig en ideologische eensgezindheid, maar het ligt ook verscholen in het stelsel zelf. De logica van een parlementair stelsel veronderstelt een stabiele steun van de regeringsfracties om het partijprogramma dan wel het overeengekomen regeerakkoord tot uitvoering te brengen en om het kabinet in stand te houden.quote:Als het dwang is, is het ook geen fractiesdiscipline. Fractiediscipline is zorgen dat alle volksvertegenwoordigers hetzelfde stemmen, die vindt zijn grondslag dus in het feit dat volksvertegenwoordigers anders kunnen stemmen als ze dat willen.
Ik ben geen voorstander.quote:Ik maak er geen geheim van dat ik ze constructie graag liever zie mislukken voordat er een regering wordt gevormd, dan daarna. Ik weet ook dat jij voorstander bent, maar daar wijt ik ook jouw standpunt niet aan. Dat wijt ik aan onbegrip van de materie.
Jij snapt niet hoe het werkt binnen een fractie.of hoe een kandidaatstelling werkt, de verkiesbaarheid van kandidaten (dus ook herverkiezingen) en de rol van de partijleiding bij het samenstellen van de kieslijst, de afhankelijkheid van Kamerleden van de fractieleiding als het gaat om commissies of plaats in het kabinet.quote:Je snapt gewoon niet dat fractievergaderingen slechts bestaan bij gratie van het feit dat ze er gezamenlijk uit moeten komen, omdat elk van de volksvertegenwoordigers zijn eigen wil kan en mag bepalen. Je snapt gewoon niet dat het die onafhankelijkheid is van alle kamerleden die deze organisatie van fracties zoals we die kennen heeft uitgelokt. Je snapt niet dat er geen debat meer is, als kamerleden die niet meestemmen worden verwijderd uit de kamer. Je snapt niet dat fractiediscipline er is omdat kamerleden niet geinstrueerd kunnen worden.
Hoezo PVV'er? Volgens mij kan je geen lid worden.quote:Of je wilt het niet snappen omdat je PVV-er bent, of je snapt het niet omdat je PVV-er bent, en dus niet zo goed in het snappen van dingen.
quote:Op vrijdag 24 september 2010 16:54 schreef trancethrust het volgende:
[..]
Op die manier. Cohen heeft voor onderhandelingen ook nooit gezegd CDA+VVD+PvdA te blokkeren, louter dat hij inderdaad voorkeur had voor Paars+. Volgens mij stelde hij zelfs nog Paars++ voor, incl. CDA. Dat gezegd hebbende, heeft informatie naar onderhandelingen over Paars+ geleid. Wederom is nergens wat geblokkeerd.
quote:Gelet op mijn opdracht tot verkenning van mogelijkheden tot vorming van een kabinet dat mag rekenen op een vruchtbare samenwerking met de Staten-Generaal, heb ik mijn verkenning vervolgens gericht op andere stabiele meerderheidscoalities, in het bijzonder een coalitie VVD-PvdA-D66-GL en een coalitie VVD-PvdA-CDA. Hiertoe heb ik vrijdag 18 juni achtereenvolgens de voorzitters van de fracties van PvdA, CDA, D66, GL en VVD afzonderlijk ontvangen. In deze gesprekken bevestigden de voorzitters van de fracties van PvdA, D66 en GL hun eerste voorkeur voor een coalitie VVD-PvdA-D66-GL. De voorzitter van de VVD-fractie bevestigde dat deze coalitie niet zijn eerste voorkeur was op grond van programmatische verschillen. Hij noemde, gegeven de gebleken onmogelijkheid van een onderzoek naar een coalitie VVD-PVV-CDA, een coalitie VVD-PvdA-CDA als eerste voorkeur. De voorzitter van de CDA-fractie deelde mee dat hij zich zou aansluiten bij de keuze van de voorzitter van de VVD-fractie ten aanzien van de verkenning van mogelijke coalities waaraan de CDA-fractie kon deelnemen, behoudens zijn hierboven genoemde voorwaarde ten aanzien van een coalitie VVD-PVV-CDA. De voorzitter van de PvdA-fractie noemde een coalitie VVD-PvdA-CDA onwenselijk.
quote:Hierna heb ik op woensdag 23 juni achtereenvolgens de voorzitters van de fracties van CDA, PvdA en VVD afzonderlijk ontvangen om te bezien of een kabinet van VVD, PvdA en CDA tot de mogelijkheden behoort. De voorzitter van de VVD-fractie sprak zijn voorkeur uit voor een coalitie VVD-PvdA-CDA maar sloot een coalitie van VVD-PvdA-CDA met deelname van de fracties van D66 en/of GL niet uit. De voorzitter van de PvdA-fractie achtte een coalitie VVD-PvdA-CDA onwenselijk en deelde in dit verband mee dat de PvdA niet zou deelnemen aan een kabinet zonder de fracties van D66 en GL.
Eindverslag Rosenthalquote:Uit het verrichte onderzoek heb ik de conclusie moeten trekken dat een parlementair meerderheidskabinet van VVD-PVV-CDA niet mogelijk is.
Omdat de Bruine optie nog altijd boven de markt zweefde.quote:Op vrijdag 24 september 2010 10:25 schreef Citizen.Erased het volgende:
[..]
Waarom ging dat dan eerder niet zo makkelijk?
Tja zou het niet zeer triest zijn wanneer zij vanwege een afwijkend standpunt haar partij uit gepest wordt?quote:Op vrijdag 24 september 2010 12:31 schreef eriksd het volgende:
Och, Ferrier, de stuiptrekkingen van het christelijk socialisme wat Nederland zolang geteisterd heeft. Als die weg is, ontkurk ik wel een flesje.
Zoals bij Thilo Sarrazin?quote:Op vrijdag 24 september 2010 18:15 schreef du_ke het volgende:
[..]
Tja zou het niet zeer triest zijn wanneer zij vanwege een afwijkend standpunt haar partij uit gepest wordt?
Onzin, Fortuyn liet het nog zien. Die partij van hem was er misschien net al wel of nog net niet of nog in oprichting, het was volstrekt irrelevant voor de stemmen op zijn lijst.quote:Op vrijdag 24 september 2010 17:23 schreef damian5700 het volgende:
Dat is evident en ook belangrijker dan een afzonderlijk Kamerlid. Zonder politieke partij is het haast onmogelijk in het parlement als volksvertegenwoordiger te geraken.
Ik ben ook niet tegen fractiediscipline, ik ontken ook niet dat het een belangrijk gegeven is van de huidige praktijk. Het punt, waar je alweer omheen draait, is dat fractiediscipline in deze vorm net als fracties in deze vorm, deze vorm hebben omdat volksvertegenwoordigers hun eigen weg zouden kunnen gaan. Gaan we de wet wijzigen zodat volksvertegenwoordigers die de fractie uit worden gezet de kamer uit moeten, dan krijg je heel andere werkwijzen van fracties met een heel andere fractiediscipline.quote:Eensgezind politiek optreden vervult een sleutelrol voor de werking van de parlementaire democratie.
In dit geval is het een crisis, tenminste als je de eensgezindheid over het oordelen op de inhoud van het akkoord buiten beschouwing laat.
Fractiediscipline is bijvoorbeeld onoverkomelijk zoals ik eerder heb aangegeven vanwege vele wetten en regelingen, maar het is ook voor individuele Kamerleden van belang omdat het macht geeft en ook naar de kiezers toe is het van belang boven het uiten van afwijkende meningen ten opzichte van het program.
quote:Ik stel en blijf stellen dat de theorie van 1848 niet de hedendaagse praktijk is waar fracties de dienst uitmaken.
Echt een wezenlijk verschil met het idee dat voortkwam uit de ervaringen van de Republiek.
Nee, het functioneert omdat er regels zijn. Het parlement bestaat namelijk uit regels.quote:Nee, het parlementaire stelsel functioneert bij de gratie van eensgezind optreden van fracties.
Alleen maar omdat de kiezer daarop stemt. Als de kiezer niet massaal op partijen had gestemd, maar bijvoorbeeld op de kandidaat die het dichtst in de buurt woont, dan waren er weinig partijen geweest. Het is de invulling die kandidaten en kiezers aan het stelsel geven, meer niet.quote:Nee, het gaat meer over het bundelen van geestverwanten in een partij waaruit de uiteindelijk kandidaten worden geselecteerd.
Het primaat van kandidaatstelling ligt bij de politieke partij.
Dat is dus niet zo, want die theorie maakt de regels, en de regels van het spel laten een heleboel verschillende tactieken en speelwijzen toe, met andere regels krijg je een ander spel.quote:Het gaat er nu juist om dat de ontwikkelingen in het parlementaire stelsel los zijn gezongen van de theorie.
Herhaal het nog een keer joh.quote:Fracties maken de dienst uit in de Kamer en politieke partijen vormen de spil in het politieke systeem.
Moeilijk woord he, dus? In de regels is vastgelegd dat kamerleden zonder last stemmen en dat ze niet ontslagen kunnen worden. En partijen werken al vele tientallen jaren met die regel, en dat maakt een partij en een fractie tot wat ze zijn. Een fractie is geen applausmachine, maak de regel dat de kamerleden kunnen worden ontslagen door hun fractieleider, en het worden wel gehoorzame applausmachines.quote:In het parlementaire stelsel is een politieke partij echter nooit staatsrechtelijk vastgelegd, dus jouw bewering dat de ontwikkeling in de regels liggen is echt onzinnig en onjuist.
In de praktijk doen partijen dat, de PVV is geen partij geloof ik. TON was een beweging. Maar het is slechts de praktijk die zo is, en de regel dat kamerleden stemmen zonder last of ruggenspraak hoort bij die praktijk, want die praktijk is zo gegroeid onder vigeur van die regel. Daarmee kan er nooit een tegenstelling zijn tussen de praktijk en de regel.quote:Jawel. ik heb zojuist uitgelegd dat het primaat van de kandidaatstelling voor de Tweede Kamer bij politieke partijen ligt.
Nee, dat mag niet, je probeert het de hele tijd als romantiek af te schilderen bij gebrek aan begrip van wat ik zeg.quote:Dit is een beetje overgeromantiseerd, als ik zo vrij mag zijn.
Niet per definitie, sterker nog, men poogt nu het helemaal anders te doen.quote:Ik heb al uitgelegd dat met de kandidaatstelling geselecteerd wordt op beleidsmatig en ideologische eensgezindheid, maar het ligt ook verscholen in het stelsel zelf. De logica van een parlementair stelsel veronderstelt een stabiele steun van de regeringsfracties om het partijprogramma dan wel het overeengekomen regeerakkoord tot uitvoering te brengen en om het kabinet in stand te houden.
Monisme kan niet bestaan zonder dualisme, die twee opties veronderstellen elkaar. Gehoorzaamheid van kamerleden maakt dat er geen dualisme kan zijn, noch monisme, omdat het beide varianten zijn van een stelsel waarin discussie is. Met gehoorzaamheid is er geen discussie, zonder de regel dat een kamerlid zonder last of ruggenspraak stemt, is er gehoorzaamheid, en dan heb je geen monistisch stelsel, maar een applausmachine naar Sovjetmodel.quote:Dit is het monoïsme waar ik het een en ander reeds over heb uiteen gezet.
Ik snap heel goed hoe het werkt binnen een fractie, ik snap ook waardoor het zo werkt als het werkt binnen een fractie. En het stemmen zonder last of ruggenspraak hoort daar ook bij. Die regel is namelijk niet vorig jaar ingevoerd, maar daar hebben politici altijd rekening mee moeten houden.quote:Jij snapt niet hoe het werkt binnen een fractie.
Voor de achterban van de VVD is het schijnbaar beter dan terug te moeten kruipen naar Cohen, en reken er maar op dat Cohen in dat geval ook wel wat meer kan eisen aangezien hij op dat moment dus absoluut onmisbaar is voor een meerderheid in de kamer.quote:Op vrijdag 24 september 2010 02:01 schreef remlof het volgende:
[..]
Want de SGP is liberaler dan de PvdA?
Die situatie lijkt me nogal anders. Ten eerste vervulde Sarrazin geen functie als volksvertegenwoordiger, ten tweede is het is zijn geval niet zozeer zijn eigen partij maar zijn werkgever die zich door hem in verlegenheid gebracht werd die hem vroeg op te stappen.quote:
Nee, ik zou het ook niet accepteren.quote:Op vrijdag 24 september 2010 18:15 schreef du_ke het volgende:
[..]
Tja zou het niet zeer triest zijn wanneer zij vanwege een afwijkend standpunt haar partij uit gepest wordt?
Dit is pas echt onzin, want Fortuyn die nam eerst als vehikel Leefbaar Nederland juist, omdat zij al een bestaande partijstructuur had.quote:Op vrijdag 24 september 2010 18:34 schreef Weltschmerz het volgende:
Onzin, Fortuyn liet het nog zien. Die partij van hem was er misschien net al wel of nog net niet of nog in oprichting, het was volstrekt irrelevant voor de stemmen op zijn lijst.
Ik heb een andere benadering dan jij, dus ik vind juist dat JIJ erom heendraait.quote:Ik ben ook niet tegen fractiediscipline, ik ontken ook niet dat het een belangrijk gegeven is van de huidige praktijk. Het punt, waar je alweer omheen draait, is dat fractiediscipline in deze vorm net als fracties in deze vorm, deze vorm hebben omdat volksvertegenwoordigers hun eigen weg zouden kunnen gaan. Gaan we de wet wijzigen zodat volksvertegenwoordigers die de fractie uit worden gezet de kamer uit moeten, dan krijg je heel andere werkwijzen van fracties met een heel andere fractiediscipline.
Ik stel dit wel; al een aantal maal! Als jij het ermee eens bent, sputter dan niet zo tegen!quote:Dat zeg ik ook nergens
Een heel armoedige redenatie die niet in waarde stijgt als je maar herhaalt.quote:De praktijk is dus voortgekomen uit de regels, en de praktijk valt binnen de regels. Omdat het de praktijk is, zijn de regels niet dagelijks aan de orde, maar daarom niet onbelangrijk, want als je ze verandert, gaan mensen zich anders gedragen en verandert de praktijk dus ook weer.
Ik vind het maar een domme metafoor op mijn stelling dat de ontwikkelingen in het huidige parlementaire realiteit ver af staan van het idee van de nieuwe Grondwet en kiesstelsel van 1848.quote:In de praktijk wordt er bijna nooit iemand beboet voor te zacht rijden op de snelweg, de praktijk is immers dat er eerder te hard gereden wordt, maar als je die regel afschaft, zijn er vast wel wat boeren met tractors die even een stukje kunnen afsnijden via de snelweg, en dan verandert de praktijk van de snelweg. Die regel heeft namelijk de praktijk van de snelweg zo doen ontstaan zoals die is.
Dit is een vals dilemma. Bovendien ga je voorbij aan het feit dat niet elke fractielid op de hoogte is en een objectief oordeel kan vellen over de afzonderlijke portefeuilles.quote:Geef fracties het recht om hun lijstgenoten uit de kamer te zetten, en ze zullen geen moeite meer doen om elkaar te overtuigen. Fractiediscipline is niet meer nodig, er is gewoon gehoorzaamheid.
Onjuist, want er is juist geen regel dat bijvoorbeeld regeringspartijen zich moeten committeren aan een regeerakkoord, maar het is wel vereist voor de werking van de Nederlandse parlementaire democratiequote:Nee, het functioneert omdat er regels zijn. Het parlement bestaat namelijk uit regels.
Nee, het is hoe het systeem in Nederland is verworden van de Kamerclubs tot de huidige fracties.quote:Alleen maar omdat de kiezer daarop stemt. Als de kiezer niet massaal op partijen had gestemd, maar bijvoorbeeld op de kandidaat die het dichtst in de buurt woont, dan waren er weinig partijen geweest. Het is de invulling die kandidaten en kiezers aan het stelsel geven, meer niet.
Nee, het vrije mandaat van de naar eigen inzicht handelende volksvertegenwoordigers is echt geclusterd in een gezamenlijk standpunt van de fractie die haar bestaansrecht weer ontleent aan een politieke partij. Dit heeft zich in de loop der tijd ontwikkeld.quote:Dat is dus niet zo, want die theorie maakt de regels, en de regels van het spel laten een heleboel verschillende tactieken en speelwijzen toe, met andere regels krijg je een ander spel.
Fracties maken de dienst uit in de Kamer en politieke partijen vormen de spil in het politieke systeem.quote:Herhaal het nog een keer joh.
In de regel is de positie van een politieke partij in het staatsrecht nooit vastgelegd. Het is wel dat vanaf 1848 een proces heeft plaatsgevonden waar de politieke partij en de fractie als onderdeel daarvan de spil van het huidige systeem is geworden.quote:Moeilijk woord he, dus? In de regels is vastgelegd dat kamerleden zonder last stemmen en dat ze niet ontslagen kunnen worden. En partijen werken al vele tientallen jaren met die regel, en dat maakt een partij en een fractie tot wat ze zijn. Een fractie is geen applausmachine, maak de regel dat de kamerleden kunnen worden ontslagen door hun fractieleider, en het worden wel gehoorzame applausmachines.
Misschien gaat het hier om een tegenstelling die jijzelf creëert. Het gaat natuurlijk om een gezelschap/groepering/beweging/partij met een bepaalde politieke overtuiging. Laat onverlet dat de kandidaatstelling bij zo'n duiding geschiedt.quote:In de praktijk doen partijen dat, de PVV is geen partij geloof ik. TON was een beweging. Maar het is slechts de praktijk die zo is, en de regel dat kamerleden stemmen zonder last of ruggenspraak hoort bij die praktijk, want die praktijk is zo gegroeid onder vigeur van die regel. Daarmee kan er nooit een tegenstelling zijn tussen de praktijk en de regel.
Het is niet reëel als tegenargument van mijn stelling, dat sinds 1848 het vrije mandaat van volksvertegenwoordigers via de Kamerclubs tot fracties en politieke partijen is gevormd dankzij de regels.quote:Nee, dat mag niet, je probeert het de hele tijd als romantiek af te schilderen bij gebrek aan begrip van wat ik zeg.
Dit is erg flauw, vind je niet? Het principe is dezelfde. Het gaat over stabiele steun om het partijprogramma dan wel het overeengekomen regeerakkoord (met behulp van een gedoogakkoord) tot uitvoering te brengen en om het kabinet in stand te houden.quote:Niet per definitie, sterker nog, men poogt nu het helemaal anders te doen.
Wederom heel erg flauw. Monoïsme veronderstelt coalitiediscipline.quote:Monisme kan niet bestaan zonder dualisme, die twee opties veronderstellen elkaar. Gehoorzaamheid van kamerleden maakt dat er geen dualisme kan zijn, noch monisme, omdat het beide varianten zijn van een stelsel waarin discussie is. Met gehoorzaamheid is er geen discussie, zonder de regel dat een kamerlid zonder last of ruggenspraak stemt, is er gehoorzaamheid, en dan heb je geen monistisch stelsel, maar een applausmachine naar Sovjetmodel.
In het bovenstaande voorbeeld is duidelijk op te merken dat in plaats van de argumenten van de oppositie met open vizier aan te horen, de regeringsfracties in de Kamer zich daaraan gecommitteerd. Dit is een voorbeeld van monoïsme, maar ook het onder druk staan van zonder last en ruggespraak, fractiediscipline en coalitiediscipline.quote:Ik snap heel goed hoe het werkt binnen een fractie, ik snap ook waardoor het zo werkt als het werkt binnen een fractie. En het stemmen zonder last of ruggenspraak hoort daar ook bij. Die regel is namelijk niet vorig jaar ingevoerd, maar daar hebben politici altijd rekening mee moeten houden.
Ik geef het op, ik heb geen zin in je gedraai om het punt heen en al je irrelevante zaken die je erbij sleept. Of je wil het niet begrijpen of je kunt het niet begrijpen, in je herhalingen heb ik geen trek.quote:
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |