Een eigen mening is prachtig, behalve als die er voor zorgt dat je eigen partij wordt verscheurd omwille van het opkrikken van je zielige egootje. We noemen dat gewoon egoisme.quote:Op vrijdag 24 september 2010 13:26 schreef ethiraseth het volgende:
[..]
Je past echt prima bij de PVV ja. De Grote Leider aanbidden en als je een eigen mening hebt moet je oprotten.
Je doelt op dat citaatje uit het beginselprogram?quote:Op vrijdag 24 september 2010 13:30 schreef Sloggi het volgende:
[..]
Zoals je in mijn eerdere reactie kunt lezen - die waar je gemakshalve overheen zal hebben gelezen - is het zeer verdedigbaar te stellen dat juist Ferrier c.s. de partijlijn volgt.
Vertel.quote:Op vrijdag 24 september 2010 13:32 schreef Sachertorte het volgende:
[..]
Je doelt op dat citaatje uit het beginselprogram?
Dat ondersteunt mijn standpunt juist.
Misschien zijn het gewoon politici met principes.quote:Op vrijdag 24 september 2010 13:31 schreef voice-over het volgende:
[..]
Een eigen mening is prachtig, behalve als die er voor zorgt dat je eigen partij wordt verscheurd omwille van het opkrikken van je zielige egootje. We noemen dat gewoon egoisme.
Zoals de PvdA-politici die geen parlementair onderzoek naar de oorlog in Irak meer wilden toen het pluche nakende was in 2007?quote:Op vrijdag 24 september 2010 13:35 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Misschien zijn het gewoon politici met principes.
7. Ter realisering van zijn politieke idealen verklaart het CDA zich in beginsel bereidquote:
Ik zie niet in wat dat precies met het huidige onderwerp heeft te maken. Wat heeft de PvdA hier nou weer mee te schaften? En wat heb ik met de PvdA te schaften?quote:Op vrijdag 24 september 2010 13:41 schreef voice-over het volgende:
[..]
Zoals de PvdA-politici die geen parlementair onderzoek naar de oorlog in Irak meer wilden toen het pluche nakende was in 2007?
Democratische partij: een partij die democratisch is. Vertel me eens in hoeverre de PVV democratisch is?quote:Op vrijdag 24 september 2010 13:41 schreef Sachertorte het volgende:
[..]
7. Ter realisering van zijn politieke idealen verklaart het CDA zich in beginsel bereid
regeringsverantwoordelijkheid te dragen. Geen democratische partij, die de beginselen van ons
staatsbestel aanvaardt, mag bij voorbaat worden uitgesloten van het dragen van
regeringsverantwoordelijkheid.
De PVV voldoet daar gewoon aan. Ik weet niet wat jij daar leest, maar ik adviseer toch voorzichtig een hulpmiddel,
Democratie heeft niks te maken met interne partijregels.quote:Op vrijdag 24 september 2010 13:47 schreef Sloggi het volgende:
[..]
Democratische partij: een partij die democratisch is. Vertel me eens in hoeverre de PVV democratisch is?
Het is niet de enige interpretatie, maar ik wil maar even aangeven dat de stellingname van Ferrier c.s. absoluut te verdedigen valt als in lijn met de partijbeginselen. Dit is natuurlijk niet het enige voorbeeld dat te vinden is.
Klopt, daarom kan Ferrier ook zelf beslissen of ze deze gedoogconstructie van een minderheid in het belang van alle Nederlanders acht. Dat doet ze dan ook niet "bij voorbaat" maar naar aanleiding van de voorstellen.quote:Op vrijdag 24 september 2010 14:40 schreef Sachertorte het volgende:
[..]
Democratie heeft niks te maken met interne partijregels.
Lees het nog eens. Er wordt gesproken over partijen die democratisch zijn, niet over partijen die democratie voorstaan.quote:Op vrijdag 24 september 2010 14:40 schreef Sachertorte het volgende:
[..]
Democratie heeft niks te maken met interne partijregels.
Probeer je toch op een slinkse wijze je gelijk te halen. Maar dat zal je niet lukken. Toepassing van privaatrechtelijke beginselen/inzichten leert ons dat Ferrier zich aan de overeenkomst moet houden die zij heeft gesloten met het CDA, en de overeenkomst die het CDA met de kiezer heeft gesloten. De lijn Verhagen is leidend.quote:Op vrijdag 24 september 2010 14:44 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Klopt, daarom kan Ferrier ook zelf beslissen of ze deze gedoogconstructie van een minderheid in het belang van alle Nederlanders acht. Dat doet ze dan ook niet "bij voorbaat" maar naar aanleiding van de voorstellen.
Een partij die de democratische spelregels onderschrijft en die ook niet wil wijzigen in ondemocratische regels is een democratische partij. Dat ze zich intern organiseren als het Noord-Koreaanse staatsapparaat is totaal oninteressant.quote:Op vrijdag 24 september 2010 14:46 schreef Sloggi het volgende:
[..]
Lees het nog eens. Er wordt gesproken over partijen die democratisch zijn, niet over partijen die democratie voorstaan.
Ach, je kunt lang discussieren of iemand in de partij wel zoveel macht zou moeten hebben. Ik vind het wel degelijk van belang en het beginselen program van het CDA ook, daarom alleen al hadden ze niet aan de onderhandeling met de PVV moeten beginnnen.quote:Op vrijdag 24 september 2010 14:50 schreef Sachertorte het volgende:
[..]
Een partij die de democratische spelregels onderschrijft en die ook niet wil wijzigen in ondemocratische regels is een democratische partij. Dat ze zich intern organiseren als het Noord-Koreaanse staatsapparaat is totaal oninteressant.
Alle kamerleden zijn gelijkwaardig en geen slaafjes van Maxime. Jokkebrok.quote:Op vrijdag 24 september 2010 14:48 schreef Sachertorte het volgende:
[..]
Probeer je toch op een slinkse wijze je gelijk te halen. Maar dat zal je niet lukken. Toepassing van privaatrechtelijke beginselen/inzichten leert ons dat Ferrier zich aan de overeenkomst moet houden die zij heeft gesloten met het CDA, en de overeenkomst die het CDA met de kiezer heeft gesloten. De lijn Verhagen is leidend.
Het heeft niet alleen te maken met de kwestie rondom het CDA in deze formatie. Dat zou ook erg kortzichtig zijn.quote:Op vrijdag 24 september 2010 12:43 schreef Weltschmerz het volgende:
Dat klopt, zeker als het gepaard gaat met intimidatiepraktijken zoals bij Verhagen.
Je maakt niet echt duidelijk wat er niet aan klopt. Dat kan ook niet, aangezien het onafhankelijk Kamerlid uit de ervaringen van de Republiek en van de parlementen in de landen om ons heen kwamen (hoe het dus niet moest). Men wilde juist dat hij/zij geen enkele binding had. Dat is het enige dat ik in die zinsnede stel.quote:Dat klopt niet helemaal.
Dit is semantiek.quote:Je kunt ook op regionale kandidaten stemmen, of je regionaal verkiesbaar stellen om je 'district' te vertegenwoordigen.
Ik weet dat ik dit niet gesteld heb en dat jij hier 'tegen een spook aan het vechten bent'.quote:Het idee van "zonder last of ruggenspraak" en de onafhankelijkheid is dan ook helemaal niet tegen partijen, het is er neutraal in. Sterker nog, partijen zijn partijen zoals ze zijn door het kiesstelsel. Het is het kiesstelsel en de onafhankelijkheid van volksvertegenwoordigers die deze door partijen gedomineerde democratie hebben opgeleverd. Partijen en fracties bestaan helemaal niet onafhankelijk van het kiesstelsel.
Dit is feitelijk onjuist.quote:Er zat zo min mogelijk idee achter.
Jouw strubbelingen voldoen niet aan de realiteit, want het is nauwelijks denkbaar dat zonder het eensgezindheid optreden van politieke partijen het parlement een steeds grotere macht ten opzichte van de regering heeft kunnen vergaren.quote:Nee, jij leest niet wat ik schrijf.
Ik merk bij jou veel hiaten en een overdreven focus op een theoretische benadering die gewoon niet strookt met realiteit waarin zich ontwikkelingen hebben voortgedaan. Het is niet de theorie die de praktijk maakt. Het zijn de ontwikkelingen (binnen het politieke proces) die de praktijk maken.quote:maar het probleem met deze discussie is dat onbegrip van het kiesstelsel en democratie in het algemeen het uitgangspunt is.
Die tekst van het CDA zegt helemaal niks over hoe een partij intern geregeld moet zijn. Dat valt uit de tekst af te leiden, en als je daar te dom voor bent, kun je het ook afleiden uit welk belang het CDA zelf hecht aan de eigen partijdemocratie.quote:Op vrijdag 24 september 2010 14:57 schreef TomLievense het volgende:
[..]
Ach, je kunt lang discussieren of iemand in de partij wel zoveel macht zou moeten hebben. Ik vind het wel degelijk van belang en het beginselen program van het CDA ook, daarom alleen al hadden ze niet aan de onderhandeling met de PVV moeten beginnnen.
Uhu. Zo'n CDA-vodje gaat natuurlijk boven de grondwet en het staatsrecht.quote:Op vrijdag 24 september 2010 14:48 schreef Sachertorte het volgende:
[..]
Probeer je toch op een slinkse wijze je gelijk te halen. Maar dat zal je niet lukken. Toepassing van privaatrechtelijke beginselen/inzichten leert ons dat Ferrier zich aan de overeenkomst moet houden die zij heeft gesloten met het CDA, en de overeenkomst die het CDA met de kiezer heeft gesloten. De lijn Verhagen is leidend.
Dat is een beetje een karr-enige toepassing van het edele privaatrecht, mijn waarde S.quote:Op vrijdag 24 september 2010 14:48 schreef Sachertorte het volgende:
[..]
Aantjes is het niet met je eens, en hij heeft de tekst mede opgesteld.quote:Op vrijdag 24 september 2010 15:01 schreef Sachertorte het volgende:
[..]
Die tekst van het CDA zegt helemaal niks over hoe een partij intern geregeld moet zijn. Dat valt uit de tekst af te leiden, en als je daar te dom voor bent, kun je het ook afleiden uit welk belang het CDA zelf hecht aan de eigen partijdemocratie.
http://www.trouw.nl/opini(...)ht_en_beginsel_.htmlquote:„Geen democratische partij, die de beginselen van ons staatsbestel aanvaardt, mag bij voorbaat worden uitgesloten van het dragen van regeringsverantwoordelijkheid."
reacties (21)printstuur artikel door
Zo staat het in het Program van Uitgangspunten (beginselprogram) van het CDA. Wil een partij als coalitiepartner in aanmerking komen, dan moet zij dus aan twee voorwaarden voldoen: de beginselen van ons staatsbestel aanvaarden en zelf democratisch van karakter en structuur zijn. Of de PVV van Wilders aan de eerste voorwaarde voldoet, is betwistbaar. Maar zij voldoet in elk geval niet aan de tweede voorwaarde.
Kenmerk van een democratisch karakter is onder meer dat zij leden heeft die hun ’leider’ kiezen. Aan die leden is de leider verantwoording schuldig en zij kunnen hem ook ter verantwoording roepen. De PVV is geen partij, al noemt Wilders haar zo. Zij heeft slechts één lid, Wilders. Aan niemand is hij verantwoording schuldig. Niemand kan hem ter verantwoording roepen. Hij alleen beslist over program, kandidaten en beleid. Dit is geen democratische maar een autocratische partij.
Laat ik het anders stellen.quote:Op vrijdag 24 september 2010 14:59 schreef TomLievense het volgende:
[..]
Alle kamerleden zijn gelijkwaardig en geen slaafjes van Maxime. Jokkebrok.
Alles voor het eigen gelijk.quote:Op vrijdag 24 september 2010 15:03 schreef Pool het volgende:
[..]
Dat is een beetje een karr-enige toepassing van het edele privaatrecht, mijn waarde S.
Aantjes zat bij de SS (en Van Agt is jaloers op hem). Dat lijkt me ernstiger dan dat je enig lid bent, en zelf de lijnen uitzet, juist om types als Aantjes (en Van Agt) buiten de deur te houden.quote:Op vrijdag 24 september 2010 15:03 schreef Sloggi het volgende:
[..]
Aantjes is het niet met je eens, en hij heeft de tekst mede opgesteld.
Klinkt een beetje als het verhaal rond de locatie van het Nationaal Historische Museum in Arnhem!quote:Op vrijdag 24 september 2010 15:12 schreef Sachertorte het volgende:
[..]
Laat ik het anders stellen.
Ik geef aan bouwbedrijf X de opdracht een huis in Amsterdamse schoolstijl te bouwen, want dat vind ik mooi. Bouwbedrijf X huurt persoon Y in om deze opdracht mee te werken. Persoon Y vindt persoonlijk de Amsterdamse school maar niks, en besluit een huis in de stijl van Le Corbusier te bouwen.
Volgens jou deugt dat.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |