CDA weer op scherp
DEN HAAG - Binnen het CDA worden de stellingen betrokken in de aanloop naar een verwacht regeerakkoord.
PVV-criticus en demissionair minister Hirsch Ballin (Justitie) wil tijdens het cruciale partijcongres over een coalitie met VVD en PVV het woord voeren, terwijl CDA-onderhandelaar Bijleveld het Binnenhof zou willen verlaten. Haar naam zingt rond als kandidaat voor commissaris van de Koningin in Overijssel.
Ingewijden aan het Binnenhof denken dat de formatiegesprekken waarschijnlijk volgende week zullen worden afgerond. Dat zou betekenen dat een ingelast CDA-congres, waar de partij groen licht moet geven voor het regeerakkoord, mogelijk op 9 oktober zal worden gehouden.
Tegenstanders van politieke samenwerking met de PVV slijpen ondertussen de messen. Justitieminister Hirsch Ballin laat weten van zijn hart geen moordkuil te zullen maken op het CDA-congres. "Ik heb de partijvoorzitter enkele weken geleden al laten weten dat ik mijn zegje wil doen als CDA-lid uit Tilburg", aldus Hirsch Ballin desgevraagd tegen De Telegraaf. "Er geldt nu 'wait and see'. Maar dat is voor mij niet gelijk aan 'wait en er verder geen opvatting over hebben'", zegt de bewindsman, die bekendstaat als fel tegenstander van de denkbeelden van de PVV.
Coryfeeën
Ingewijden zeggen dat de minister zich op de achtergrond nauw verstaat met andere tegenstanders van samenwerking met de partij van Wilders. Tot nu toe hield Hirsch Ballin zich naar buiten toe redelijk op de vlakte. Eerder deze week uitten CDA-coryfeeën Klink, Wijffels en Veerman opnieuw kritiek op de onderhandelingen met de PVV. Klink heeft ook aangegeven het woord te zullen voeren op het congres.
De geruchten over een mogelijke carrièrestap van CDA-nummer twee Bijleveld zijn opmerkelijk, omdat ze, sinds Klink vertrok als CDA-onderhandelaar, de nieuwe secondant van fractievoorzitter Verhagen werd bij de besprekingen over het vormen van een rechtse coalitie. Ingewijden meldden dat Bijleveld altijd grote bezwaren tegen de PVV heeft gehad en plaatsten openlijk vraagtekens bij de mogelijkheid of de politica wel in een kabinet zou willen zitten dat door gedoogsteun van de PVV overeind gehouden moet worden. Met de overstap naar Overijssel zou ze die keuze niet meer hoeven te maken.
Pikant is dat Bijleveld als huidig staatssecretaris van Binnenlandse Zaken zelf gaat over de benoemingen van commissarissen van de Koningin. Demissionair minister Hirsch Ballin is in dit geval aangesteld als de politiek verantwoordelijke
http://www.telegraaf.nl/b(...)innenland,buitenland