Goed nieuws dus voor mensen zoals ik die in de stank leven van een ander, nu sta ik tenminste sterk met jurisprudentie. Ik ga er in ieder geval werk van maken.quote:BENEDEN-LEEUWEN - Heb je in huis een houtkachel, mag je 'm niet gebruiken. Het is de harde realiteit voor een bewoner van de Fruitbuurt in Beneden-Leeuwen. De reden: de buren vinden dat het stinkt.
Het conflict is uitgevochten tot aan Raad van State, die na vier jaar van procedures nu het gemeentelijk verbod de houtkachel nog aan te doen heeft bekrachtigd. Hoe gezellig ook, de houtkachel mag niet meer aan.
In het huis in de Leeuwense nieuwbouwwijk, aan de Kersentuin, was een bewoner overgegaan op het gebruiken van een houtkachel als hoofdverwarming.
Probleem zit 'm in de stank die de kachel veroorzaakt. De buren zijn voor de aan- en afvoer van verse lucht in hun huis aangewezen op mechanische ventilatie: verse lucht wordt van buiten aangezogen, vieze lucht wordt uitgeblazen. Maar door de rooklucht die de kachel van de buren veroorzaakt, werd er juist de vieze rooklucht naar binnen gezogen. De enige remedie was de mechanische ventilatie uit zetten, maar dat is ook weer niet goed voor het klimaat in huis.
Dat er in de gemeente geen stookverbod geldt, betekent volgens de Raad van State nog niet dat de gemeente niet op individuele grond stoken kan verbieden. Hebben anderen er last van, dan is het stookverbod gerechtvaardigd.
Als het zo erg is twijfel ik of die persoon alleen maar hout stookt. Dat stinkt namelijk helemaal niet zo als jij beschrijft. Tenminste wanneer je dit goed doet. En met schoon hout.quote:Op donderdag 23 september 2010 01:51 schreef Onrust. het volgende:
Nee een persoon 5 huizen verderop moet zo nodig hout stoken als primaire verwarming en met wind uit het westen zitten wij altijd in de stank, dat betekent voor mij de ramen potdicht ivm branderige ogen en stank, ook vervelend om de was binnen te laten drogen zonder ventilatie (schimmels). Gewoon ongezond en vervelend om in een potdicht huis te moeten leven.
Helaas komt de wind meestal uit het westen, voor de duidelijkheid.
Toevallig is op hout stoken wel klimaat neurtraal. (wanneer het uit een bos komt dat duurzaam gesnoeid wordt of hergeplant)quote:Op donderdag 23 september 2010 08:14 schreef nietzman het volgende:
Een houtkachel in een nieuwbouwwoning..
Verwarmings-alto's.
jij wil zeker een plasma-kachelquote:Op donderdag 23 september 2010 08:14 schreef nietzman het volgende:
Verwarmings-alto's.
Wij hebben ook een aantal jaren gewoond naast mensen die de allesbrander (want volgens mij flikkerden zij alles wat maar kon branden in de open haard) als hoofd verwarming gebruikten. Vooral het "opstarten" van de open haard zorgde voor veel overlast bij ons in de vorm van erge stank, ook bij b.v. mistig weer was de stank niet te harden omdat de rookgassen niet wegwaaiden.quote:Op donderdag 23 september 2010 01:44 schreef Onrust. het volgende:
[..]
Goed nieuws dus voor mensen zoals ik die in de stank leven van een ander, nu sta ik tenminste sterk met jurisprudentie. Ik ga er in ieder geval werk van maken.
Eensquote:Op donderdag 23 september 2010 07:26 schreef RaymondK het volgende:
Dan zet je als overlastveroorzakende buurman toch ff een filter op die luchtinlaat van die mensen.
Of je zorgt dat jouw kacheluitlaat op een andere plek komt.
Het kan ook van twee kanten komen natuurlijk
Er is natuurlijk ook een verschil tussen mensen die soms de open haard aan doen, of de hele dag dat ding stoken. Bij de eerste optie kun je er nog wel overheen kijken, als je overlast hebt van variant 2 wordt het anders.quote:Op donderdag 23 september 2010 08:23 schreef Juup© het volgende:
[..]
EensIn ons vorige huis sloot ik alle ramen totdat de buren naar bed gingen en dan ventileerde ik de gehele nacht en dag gewoon weer, maar toch zorgde de stank en irritatie op de luchtwegen voor nogal wat irritatie bij ons. Maar goed meestal is het een kwestie van geven en nemen, alleen jammer dat sommige mensen veel nemen en niets willen geven.
En hoe is zijn rookgasafvoer? Komt die wel hoog genoeg uit het dak? (Moet in principe boven de nok uitkomen)quote:Op donderdag 23 september 2010 01:51 schreef Onrust. het volgende:
Nee een persoon 5 huizen verderop moet zo nodig hout stoken als primaire verwarming en met wind uit het westen zitten wij altijd in de stank, dat betekent voor mij de ramen potdicht ivm branderige ogen en stank, ook vervelend om de was binnen te laten drogen zonder ventilatie (schimmels). Gewoon ongezond en vervelend om in een potdicht huis te moeten leven.
Helaas komt de wind meestal uit het westen, voor de duidelijkheid.
Een openhaard zou sowieso verboden moeten worden. Ten eerste is het rendement ergens tussen de 10 en 15%, en ten tweede wordt de verbrandingstemperatuur niet hoog genoeg waardoor het hout onvolledig verbrand en je dus altijd een hoop troep je schoorsteen uitblaast.quote:Op donderdag 23 september 2010 09:11 schreef Duvel het volgende:
[..]
Er is natuurlijk ook een verschil tussen mensen die soms de open haard aan doen, of de hele dag dat ding stoken. Bij de eerste optie kun je er nog wel overheen kijken, als je overlast hebt van variant 2 wordt het anders.
De meeste mensen denken daar niet bij na helaas.quote:Op woensdag 29 september 2010 12:07 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Daarbuiten zou het verboden moeten zijn om te stoken bij mist en windstil weer, aangezien de rook dan niet wegwaait kun je er blind vanuit gaan dat je overlast veroorzaakt.
Gewoon een boete op zetten van 150,-. Dan doen ze dat hooguit maar een paar keer.quote:Op woensdag 29 september 2010 12:12 schreef Duvel het volgende:
De meeste mensen denken daar niet bij na helaas.
Zeker nog nooit bij een werkende houtkachel gezeten? Als je dat qua comfort vergelijkt met een CV, is een CV pure armoe. Maar dan ook echt pure armoe. Een soort armeluis verwarmingkje zeg maar...quote:Op donderdag 23 september 2010 08:14 schreef nietzman het volgende:
Verwarmings-alto's.
Weet je wat, we verbieden gewoon alle gezelligheid.quote:Op woensdag 29 september 2010 12:07 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Een openhaard zou sowieso verboden moeten worden. Ten eerste is het rendement ergens tussen de 10 en 15%, en ten tweede wordt de verbrandingstemperatuur niet hoog genoeg waardoor het hout onvolledig verbrand en je dus altijd een hoop troep je schoorsteen uitblaast.
Hout stoken kun je ook met een HR houtkachel, rendementen van 80% zijn dan normaal, en tevens wordt de temperatuur dermate hoog in de kachel dat je een volledige verbranding hebt.
Daarbuiten zou het verboden moeten zijn om te stoken bij mist en windstil weer, aangezien de rook dan niet wegwaait kun je er blind vanuit gaan dat je overlast veroorzaakt.
Nee natuurlijk niet, maar een open haard is echt compleet achterhaald. Die is sinds de Batavieren de Rijn afzakten niet meer verbeterd. Stoot ook zeer veel schadelijke stoffen uit en verwarmt feitelijk alleen de buitenlucht. Bovendien is het zeer eenvoudig om op dezelfde plek een HR houtkachel aan te sluiten. Scheelt je ook een hoop gesleep met hout, er hoeft namelijk 5 tot 6 keer MINDER hout in een HR-kachel voor dezelfde warmte. En de buurt is er blij mee.quote:Op woensdag 29 september 2010 20:58 schreef Resistor het volgende:
[..]
Weet je wat, we verbieden gewoon alle gezelligheid.
Dinertje bij kaarslicht? NEE, je moet onder de spaarlamp gaan zitten. Met een big evil grin je V8 starten? NEE, je moet klasse A rijden. Een stukje rijden om van de omgeving te genieten? NEE, je moet met het OV of thuis een boek gaan lezen bij spaarlamplicht.
Is lekker juist, doet me denken aan vroeger.. Lekker blokken hout hakken en zoveel mogelijk die kachel in booohquote:Op donderdag 23 september 2010 03:51 schreef Stali het volgende:
TS is een neurootje.
Ik vind het ook geweldig aan mijn buurvrouw trouwens. Het wordt kouder en mensen steken hun haarden weer aan. En ze slaat compleet door. Niet vanwege rookoverlast maar puur vanwege de geur van hout.
En zelf maar sigaretten roken.
Ik heb zelf alleen een buitenhaard die eens per jaar aangaat dus het is geen verontwaardiging. Heb elektrische terrasverwarming aangeschaft. Zeiklullen hou je toch, zo blijkt maar weer. Als ze alleen al hout ruiken slaan ze al door.
Waar komt jouw warmte vandaan?quote:Op woensdag 29 september 2010 21:06 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Nee natuurlijk niet, maar een open haard is echt compleet achterhaald. Die is sinds de Batavieren de Rijn afzakten niet meer verbeterd. Stoot ook zeer veel schadelijke stoffen uit en verwarmt feitelijk alleen de buitenlucht. Bovendien is het zeer eenvoudig om op dezelfde plek een HR houtkachel aan te sluiten. Scheelt je ook een hoop gesleep met hout, er hoeft namelijk 5 tot 6 keer MINDER hout in een HR-kachel voor dezelfde warmte. En de buurt is er blij mee.
Win-Win.
Stadsverwarmingquote:
dathebikooknietgedaanveelgroenhierruimebuurtmaargeengasleidinghelaasdusjemoetwatquote:Op donderdag 30 september 2010 21:20 schreef Ringo het volgende:
Gadantochooknietinzoeenverkankerdevinexwijkhutjeopmutjewonen..
Neeikdewarmtejijdeteringquote:Op donderdag 30 september 2010 23:19 schreef Duvel het volgende:
Krijgteringmetjemeurendehaardenmiddeninwoonwijken.
Ja, dat als eerste. Maar het verhaal uit de OP begrijp ik toch wel enigszins. Je hebt van die mechanische afzuigingen met een warmte terugwin systeem, dus net voordat de lucht uit de woning wordt geblazen wordt de warmte overgedragen aan de lucht die bovenop het dak wordt aangezogen.quote:Op donderdag 30 september 2010 23:47 schreef Kabolter het volgende:
Als iemand van 5 huizen verderop zou komen aanbellen of ik niet meer zou willen branden had ik een hele vrolijke, grappige dag gehad.
Dan pis je toch in de broek van het lachen, of niet?
Inderdaad, die snap ik ook helemaal. Volgens mij zijn er ook geen andere oplossingen, dus dan houdt het gewoon op.quote:Op vrijdag 1 oktober 2010 00:03 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Ja, dat als eerste. Maar het verhaal uit de OP begrijp ik toch wel enigszins. Je hebt van die mechanische afzuigingen met een warmte terugwin systeem, dus net voordat de lucht uit de woning wordt geblazen wordt de warmte overgedragen aan de lucht die bovenop het dak wordt aangezogen.
Als dan dus rechtstreeks de rook in de woning wordt gezogen zou ik ook niet vrolijk worden.
Maar als je buiten op straat wat ruikt moet je je muil houden. Ik ruik ook heel de zomer door BBQ's en wat al niet meer. Laat mij in de winter lekker...
(Overigens vind ik een houtkachel lekker ruiken, maar ik zal wel bevooroordeeld zijn)
Ja. Een zeer groot verschil zelfs. De uitspraak begrijp ik wel. TS lijkt me echter zo'n zuurpruim die als hij ergens niets om geeft op alle slakken zout legt. (Maar ik kan ernaast zitten, voor hetzelfde geld heeft hij een maffe buurman die consequent geverfd hout stookt ofzo)quote:Op vrijdag 1 oktober 2010 00:12 schreef klipper het volgende:
Er zit hier natuurlijk wel een wezenlijk verschil met TS en het nieuwsbericht.
Die ventilatie systemen draaien 24u per dag, dus dat is gewoon kut als je thuiskomt en heel je huis naar de rook stinkt omdat je buurman een uur eerder zijn kachel heeft opgestookt.quote:In het nieuwsbericht hebben ze het over het feit dat de mensen daar afhankelijk zijn van de mechanische ventilatie ( wtw unit) voor de afvoer van vuile lucht en toevoer van verse lucht, blijkbaar kunnen er dan weinig tot geen ramen open.
Dat lijkt me ook een compleet andere situatie, die blaast alleen maar uit op het dak.quote:Dat is natuurlijk anders bij huizen die alleen mechanische afvoer hebben.
Nee, je hebt goede buren. Die stoken blijkbaar droog normaal hout en niet als het windstil of mistig is.quote:Op vrijdag 1 oktober 2010 00:22 schreef JoPiDo het volgende:
hier in de buurt zijn een aantal mensen met een open haard, maar ik ruik daar nooit iets van
volgens mij moet het aan de afvoer of het soort haard liggen willen de buren daar iets van ruiken
Zoals je leest in het nieuwsbericht, hebben ze daar een warmteterugwinunit, ofwel zowel de uitblaasopening van vuile lucht als de aanzuigopnening van schone lucht vindt plaats in het dakvlak.quote:Op vrijdag 1 oktober 2010 00:22 schreef JoPiDo het volgende:
hier in de buurt zijn een aantal mensen met een open haard, maar ik ruik daar nooit iets van
volgens mij moet het aan de afvoer of het soort haard liggen willen de buren daar iets van ruiken
zal wel nat of olie geimpregneerd hout zijnquote:Op donderdag 23 september 2010 07:27 schreef RaymondK het volgende:
[..]
Als het zo erg is twijfel ik of die persoon alleen maar hout stookt. Dat stinkt namelijk helemaal niet zo als jij beschrijft. Tenminste wanneer je dit goed doet. En met schoon hout.
Hier is het gewoon even rondvragen, zagen en een kloofmachine voor een dag of 2 bestellen (via gemeentewerkers, die verdienen daar leuk aan, op jaarbasis, denk ik).quote:Op vrijdag 1 oktober 2010 08:35 schreef Foksnor het volgende:
[..]
zal wel nat of olie geimpregneerd hout zijn
Ik had vroeger ook een kachel maar ik ben blij dat ik er van af ben , wat een gesleep en gedoe de hele avond, en in het weekend steeds hout scoren![]()
Van een open haard kan niets jouw raam inwaaien. Dan ruik je het wel, zonder rook.quote:Op zondag 17 oktober 2010 00:15 schreef braddofiel het volgende:
Hier heb ik toch zo'n hekel aan heWij hebben dus ook een buurman die regelmatig stookt.
Nu is het dus zo, dat vanmiddag de zon echt heeerlijk scheen, echter werd het in me kamer verschrikkelijk heet![]()
Dus ik denk, als ik me raam wagenwijd open doe, en ventilatierooster open, word het weer lekker fris![]()
MAAR NEEHOOR ALLE ROOK VAN DE BUURMAN WAAIDE ERIN![]()
En dat was rond 15:30.![]()
Als hij nou gewoon z'n gordijnen een keer opendeed, dan word het vanzelf wel warm door de zon, gezien hun woonkamer, net als mijn slaapkamer, op het zuiden zit
Volgende keer toch maar klagen bij hem, denk ik.
Ik ga toch niet voor hem in een hete kamer zitten![]()
In de winter gaat dit anders dag in, dag uit doorquote:Op zondag 17 oktober 2010 00:26 schreef Stali het volgende:
[..]
Van een open haard kan niets jouw raam inwaaien. Dan ruik je het wel, zonder rook.
En misschien geniet jouw buurman van de laatste mooie dagen en van het buitenzitten met een terrashaard.
Ik begrijp werkelijk het gezeik niet. Mensen zitten niet dag en nacht buiten hout te stoken.
Je hebt er 1 keertje last van en de volgende keer wil je al gaan klagen? Men kan echt niets hebben van een ander he?
En ik vind je een aanstellerige zeurpiet, mag ik?quote:Op zondag 17 oktober 2010 00:32 schreef braddofiel het volgende:
[..]
In de winter gaat dit anders dag in, dag uit door
Alleen is hij er deze week al mee begonnen.
En ik wil ook wel eens een beetje frisse lucht in me kamer, mag ik?
Natuurlijk mag dat, vrijheid van meningsuiting ftwquote:Op zondag 17 oktober 2010 00:35 schreef Stali het volgende:
[..]
En ik vind je een aanstellerige zeurpiet, mag ik?.
PVV?quote:Op zondag 17 oktober 2010 00:47 schreef braddofiel het volgende:
[..]
Natuurlijk mag dat, vrijheid van meningsuiting ftw
Behalve als je hele kamer/huis vergast word, dan is het toch wat minder lekker, knus en gezellig dan je denkt..quote:Op zondag 17 oktober 2010 01:55 schreef Montagui het volgende:
Ik vind dat eigenlijk helemaal niet erg, best lekker ruiken ook meestal, heeft iets knus, iets gezelligs, nee, laat maar stoken.
Als ik eerlijk ben, politiek boeit me geen flikkerquote:
PVV dus?quote:Op zondag 17 oktober 2010 02:32 schreef braddofiel het volgende:
[..]
Als ik eerlijk ben, politiek boeit me geen flikker![]()
Ik ben alleen vóór vrijheid van meningsuiting.
Ik stem SP en ben er ook voor.quote:
Je hebt weinig keus.quote:Op donderdag 30 september 2010 21:20 schreef Ringo het volgende:
Gadantochooknietinzoeenverkankerdevinexwijkhutjeopmutjewonen..
Vier jaar?!quote:Het conflict is uitgevochten tot aan Raad van State, die na vier jaar van procedures nu het gemeentelijk verbod de houtkachel nog aan te doen heeft bekrachtigd. Hoe gezellig ook, de houtkachel mag niet meer aan.
Je hebt wel keus hoor, alleen je moet het wel willen.quote:Op zondag 17 oktober 2010 02:37 schreef popolon het volgende:
[..]
Je hebt weinig keus.
Of je moet wel heel erg bovenmodaal verdienen. Of kraken.
Het is wrs. niet altijd een kwestie van willen. Je moet ook durven om een knop om te draaien.quote:Op zondag 17 oktober 2010 03:03 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Je hebt wel keus hoor, alleen je moet het wel willen.
Vertel.quote:Op zondag 17 oktober 2010 03:03 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Je hebt wel keus hoor, alleen je moet het wel willen.
Kom weer eens terug naar Nederland.quote:
En iedereen heeft die keus?quote:Op zondag 17 oktober 2010 04:22 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Kom weer eens terug naar Nederland.Rij een dagje door de polder en kijk naderhand op Funda, ik denk dat je voor 2-3 ton een prima huis hebt met behoorlijke tuin zonder dat je bij de buren op schoot zit. Natuurlijk zit je verder buiten de stad, maar daar staat dan ook weer wat tegenover.
Kennissen van mij hebben bijvoorbeeld een aantal jaar in dit huisje gewoond dat ongeveer 3 ton kostte. En zo zijn er nog tienduizenden voorbeelden, ook van meer praktische en modernere huizen.
http://maps.google.nl/map(...)bp=12,201.35,,0,7.22
Ja, alleen niet iedereen kiest er voor om wat meer in het buitengebied te gaan wonen. Ik word al treurig als ik door een VINEX-wijk rij.quote:Op zondag 17 oktober 2010 04:24 schreef Stali het volgende:
En iedereen heeft die keus?
Die vinexwijken staan al niet in hartje randstad. In Zeeland zijn de huizen echt heel goedkoop, hoe kan dit?quote:Op zondag 17 oktober 2010 04:26 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Ja, alleen niet iedereen kiest er voor om wat meer in het buitengebied te gaan wonen. Ik word al treurig als ik door een VINEX-wijk rij.Geen haar op mijn hoofd die er over denkt om in zo'n wijk te gaan wonen.
Ik kom terug!quote:Op zondag 17 oktober 2010 04:22 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Kom weer eens terug naar Nederland.Rij een dagje door de polder en kijk naderhand op Funda, ik denk dat je voor 3 ton een prima huis hebt met behoorlijke tuin zonder dat je bij de buren op schoot zit. Natuurlijk zit je verder buiten de stad, maar daar staat dan ook weer wat tegenover.
Kennissen van mij hebben bijvoorbeeld een aantal jaar in dit huisje gewoond dat ongeveer 3 ton kostte. En zo zijn er nog tienduizenden voorbeelden, ook van meer praktische en modernere huizen.
http://maps.google.nl/map(...)bp=12,201.35,,0,7.22
Mechanische ventilatie is niets mis mee, ik versta onder mechanische ventilatie een rooster in de deur voor en achter en een centrale afzuiging in woonkamer, douche, wc en keuken. Frisse lucht via de roosters naar binnen, vuile lucht naar buiten via de schoorsteen, tegen de tijd dat je dan last hebt van een houtkachel moet de straat blauw staan van de rook.quote:Op zondag 17 oktober 2010 02:25 schreef Bolkesteijn het volgende:
Je zou maar in zo'n pauperig nieuwbouwhok wonen waar alleen mechanische ventilatie is.![]()
Op zo'n systeem doelde ik inderdaad.quote:Op zondag 17 oktober 2010 10:09 schreef AchJa het volgende:
Maar zoals ik de OP lees zal het wel om zo'n zuur balansventilatiesysteem gaan. Daar word je toch wel ziek van, met of zonder houtkachel.
Hele wijk chronisch ziek.
Dat zie je ook bij de klagers rondom Schiphol. Een handvol mensen geeft het merendeel (80 % ofzo dacht ik) van de klachten door.quote:Op zondag 17 oktober 2010 14:08 schreef Kabolter het volgende:
Het valt mij altijd op dat het vaak hetzelfde soort aanstellers zijn. Die mensen beginnen ook altijd over het weer en wat voor effecten dat op de gezondheid heeft. Vaak hebben ze ook een waslijstje met aandoeningen. Als het ene dan de vorige dag al aangekaart is dan pakken ze gewoon nummertje 2 op de aandoeningenlijst.
Ja, vooral als ze op het dak BBQ´en.quote:Op zondag 17 oktober 2010 14:39 schreef Jaxto het volgende:
Zou de uitspraak van de Raad van State ook uitvoerbaar zij voor bv. BBQ's van buren of een buurman die altijd moet gaan roken in de tuin en dan voor overlast bij zijn buren zorgt?
Mooi. Nu morgen nog even je auto de deur uitdoen en je hebt wellicht recht van spreken.quote:Op zondag 17 oktober 2010 16:20 schreef PrackeR het volgende:
Ik ben eruit. Na het lezen van de reacties op dit forum. Iets wat lekker ruikt is ook direct goed voor de gezondheid. Ik zal niet meer zeuren.
Bedankt voor de tips, zal deze tip ook aan mijn huisarts voor leggen als ik weer om een navulling Budesonide kom vragen en er ook aan denken als onze slaapkamer weer blauw van de rook staat van onze goedkope 2 onder 1 kap woning. Wat een geluk dat ik in Zeeland woon.
Oh ja, blauwzuur ruikt ook naar de heerlijke zoete geur van amandelen.
Nope. Wel van spam, trouwens. Heb je daar niet iets tegen?quote:Op dinsdag 22 februari 2011 15:29 schreef houtrook het volgende:
Last van een houtkachel of open haard?
..
Vind dat nogal een verschil.quote:Op zondag 17 oktober 2010 14:39 schreef Jaxto het volgende:
Zou de uitspraak van de Raad van State ook uitvoerbaar zij voor bv. BBQ's van buren of een buurman die altijd moet gaan roken in de tuin en dan voor overlast bij zijn buren zorgt?
Niet iedereen, als je geen koophuis kunt betalen heb je geen keuze denk ik.quote:Op zondag 17 oktober 2010 04:26 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Ja, alleen niet iedereen kiest er voor om wat meer in het buitengebied te gaan wonen. Ik word al treurig als ik door een VINEX-wijk rij.Geen haar op mijn hoofd die er over denkt om in zo'n wijk te gaan wonen.
VINEX is heel veel koop. Alleen ook heel dicht op elkaar.quote:Op vrijdag 25 februari 2011 22:42 schreef Juup© het volgende:
[..]
Niet iedereen, als je geen koophuis kunt betalen heb je geen keuze denk ik.
Correct, maar er zijn dus ook huurwoningenquote:Op vrijdag 25 februari 2011 23:12 schreef Duvel het volgende:
[..]
VINEX is heel veel koop. Alleen ook heel dicht op elkaar.
Zeker, maar je woont dus niet noodzakelijk in een Vinex-wijk omdat je niet kunt kopen.quote:Op vrijdag 25 februari 2011 23:20 schreef Juup© het volgende:
[..]
Correct, maar er zijn dus ook huurwoningen
Goh, wat raar als je binnen zit.quote:Op zaterdag 26 februari 2011 00:18 schreef KarinJ. het volgende:
Goh, ik stook altijd hout, heb 2 houtkachels, en nooit last van stank, branderige ogen e.d., hoogstens wordt t een beetje te warm in huis maar dan zet ik de deur wel even open
Nee, jouw geproduceerde rook komt bij andere mensen binnen.quote:Op zaterdag 26 februari 2011 00:18 schreef KarinJ. het volgende:
Goh, ik stook altijd hout, heb 2 houtkachels, en nooit last van stank, branderige ogen e.d., hoogstens wordt t een beetje te warm in huis maar dan zet ik de deur wel even open
Hier achter ons, hebben ze het hout buiten opgeslagen. Wel onder een afdakje, maar het wordt dan toch vochtig.quote:Op zaterdag 26 februari 2011 12:30 schreef Pietverdriet het volgende:
Meeste problemen worden volgens mij ook veroorzaakt omdat mensen vochtig hout gebruiken en hun huisvuil verbranden
Hout hoort ook buiten te worden opgeslagen onder een afdak. Binnen droogt het namelijk niet.quote:Op zaterdag 26 februari 2011 12:36 schreef Gia het volgende:
Hier achter ons, hebben ze het hout buiten opgeslagen. Wel onder een afdakje, maar het wordt dan toch vochtig.
Je hebt genoeg mensen die het niet eens een jaar laten drogen en dan al gaan stoken.quote:Op zaterdag 26 februari 2011 17:05 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Hout hoort ook buiten te worden opgeslagen onder een afdak. Binnen droogt het namelijk niet.
Volgens mij waait het hier niet vaak vanuit het zuiden. En dan nog tussen twee huizen in.quote:Op zaterdag 26 februari 2011 17:40 schreef Kabolter het volgende:
Hout hoor je inderdaad buiten te drogen en moet de wind erbij in de buurt kunnen komen.
Het gaat wel over Beneden Leeuwenquote:Op zaterdag 26 februari 2011 17:35 schreef BansheeBoy het volgende:
Waarom moet hier een rechter aan te pas komen? Als redelijke beschaafde mensen moet je hier toch ook op een andere manier uitkomen?²
Het ligt bij mij ook gewoon buiten in de tuin onder een afdak en het droogt als een speer. Je kunt het overigens niet echt zien of het droog is, wel horen als je 2 blokken tegen elkaar aanslaat, of gewoon meten met een daarvoor bestemde meter.quote:Op zaterdag 26 februari 2011 17:59 schreef Gia het volgende:
Volgens mij waait het hier niet vaak vanuit het zuiden. En dan nog tussen twee huizen in.
Dat kan daar amper drogen. Het is een schaduwrijke plek waar nauwelijks wind bij kan komen.
Trekt dus eerder vochtig op dan dat het hout droogt.
Ik stook zelf ook berkenhout en eigenlijk ruik je het buiten maar zelden. (Voornamelijk het eerste kwartier) Het ligt er ook aan in wat voor kachel ze het stoken. Een openhaard of van die ouderwetse kachels worden vaak niet warm genoeg voor een volledige verbranding. Tegenwoordig heb je HR-houtkachels en als die eenmaal op temp zijn verbrand alles vrijwel volledig. (Blijft ook maar heel weinig aan as over)quote:Dus, ja, die stoken vochtig hout. Berkenhout overigens. Weet niet of dat nog wat uitmaakt.
Het stinkt in elk geval behoorlijk.
Dat is dus ook het probleem, malloten die nat hout en ongeschikt hout erin gooien. De term allesbrander moet je dan ook niet te serieus nemen.quote:Op donderdag 23 september 2010 08:14 schreef RaymondK het volgende:
Toch zou je met een beetje normaal stoken en een schoorsteen naar het dak toe, nauwelijks last moeten hebben als buren zijnde.
M'n ouders stoken elk weekend de openhaart (in de winter/herfst/lente) en daar ruik je nauwelijks iets buiten. Gewoon rustig stoken, en alleen haarthout.
Geen parket/snoeiafval/plastic en weet ik veel wat voor rotzooi mensen er in gooien.
Bestuursrecht gaat over burger vs. overheid.quote:Op zondag 17 oktober 2010 14:39 schreef Jaxto het volgende:
In dit geval betrof het een zinsnede in de APV die door veel gemeenten gebruikt wordt: het algemene verbod overlast te veroorzaken.quote:Op donderdag 3 maart 2011 07:41 schreef cinnamongirl het volgende:
Aan de uitspraak in de OP kan een derde trouwens geen rechten ontlenen.
Het gaat om een uitspraak in dit specifieke feitencomplex, en specifieke regelgeving die in die gemeente geldt.
nee, niet buiten nee. wel in het schuurtje en dan lekker fout stoken. bij ons staat geregeld de achtertuin wit van de rook. lekker dan als je bij de baby op de kamer het raampje open had staanquote:Op zondag 17 oktober 2010 00:26 schreef Stali het volgende:
[..]
Van een open haard kan niets jouw raam inwaaien. Dan ruik je het wel, zonder rook.
En misschien geniet jouw buurman van de laatste mooie dagen en van het buitenzitten met een terrashaard.
Ik begrijp werkelijk het gezeik niet. Mensen zitten niet dag en nacht buiten hout te stoken.
Je hebt er 1 keertje last van en de volgende keer wil je al gaan klagen? Men kan echt niets hebben van een ander he?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |