abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_86576480
quote:
Kijk nu eens naar het Nederland van vandaag. Lees de reacties van lezers bij artikelen in De Telegraaf. Zie de uitzendingen van twee nieuwe omroepen in Nederland, WNL en Powned, beide eigendom van De Telegraaf. Zie het aanbod op de Nederlandse televisie, die wordt gedomineerd door de commerciëlen. En zie de aanhang van de PVV, die almaar groeit, en nu al staat op meer dan twee miljoen. Die Hollanders die in die eigen huizen wonen en een eigen auto hebben en met vakantie kunnen, zijn voor een groot deel white trash. Het zijn tokkies, het zijn families Flodder, met achterlijke ideeën en onbeschofte omgangsvormen. Wat kun je anders zeggen van de meeste Telegraaflezers, SBS-6- en RTL-kijkers en PVV-stemmers, dan dat ze boers, onbehouwen, ruw, plat, vulgair, ordinair en ongemanierd zijn? Primitieve, rancuneuze, rechtse en extreemrechtse types zonder moraal, zonder principes, zonder idealen; kan het anders worden geformuleerd? De culturele beschaving van een groot deel van de Hollanders is net zo mislukt als die van een groot deel van de allochtonen. En dat komt omdat we cultuur minder belangrijk vonden, en omdat we onder de sociale kwestie alleen de materiële kanten verstonden. Fatsoen is niet materieel, niet te meten, en dus onzichtbaar.
Bedankt voor het compliment, maar ik hoop niet dat je nu nog durft te beweren dat Wilders een haatzaaier is. Ik bedoel, enerzijds zal je vast wel ergens beweerd hebben dat Wilders haat zaait, maar anderzijds doe je het zelf ook.

Waarschijnlijk is dit een vergelding op de PVV-stemmers. De mensen die hij nu beschrijft als inferieur, waren vroeger gewoon PvdA/SP-stemmers.

Ramdas: Marcel van Dam 2.0
Normaal Links = Wouter Bos
Akelig Links = Ramdas, Marcel van Dam, Rösenmöller etc.

[ Bericht 1% gewijzigd door Holograph op 19-09-2010 15:57:36 ]
pi_86576561
En CDA-stemmers.

Enfin, zulke uitspraken zeggen meer over zo'n malloot dan over Wilders-stemmers.
"Bijna niemand durft de islam te bekritiseren en te bespotten zoals dat met het christendom werd en wordt gedaan, terwijl daar gezien het totalitaire en onderdrukkende karakter van de islam toch alle reden toe is." ~ H.Heeresma
pi_86576610
Nah toch niet :')
pi_86576634
Overigens gebruikt hij de woorden achterlijk en inferieur niet als ik zo lees?
pi_86576668
quote:
Op zaterdag 18 september 2010 18:26 schreef Holograph het volgende:

[..]

Bedankt voor het compliment, maar ik hoop niet dat je nu nog durft te beweren dat Wilders een haatzaaier is. Ik bedoel, enerzijds zal je vast wel ergens beweerd hebben dat Wilders haat zaait, maar anderzijds doe je het zelf ook.

Waarschijnlijk is dit een vergelding op de PVV-stemmers. De mensen die hij nu beschrijft als inferieur, waren vroeger gewoon PvdA/SP-stemmers.
Dat wilt toch wat zeggen? Hoe serieus moet je iemand nemen die zich zo laat leiden door de wind die waait dat hij van extr,links naar rechts gaat.

De verwoording van dit artikel is zelf ook nou niet echt een toonbeeld van fatsoen en de wijze van de benadering is gewoonweg onbehouwen te noemen.
Toch in essentie heeft die wel gelijk, het beeld van de burgerlijke NederlandER is dat ze onbehouwen zijn en niet al te slim. Ken ze persoonlijk helaas genoeg, inconsequent in hun mening : zolang ze zelf er maar beter van worden. Er word te weinig gedacht aan de medemens anno 2010 door zowel Alloch als autochtoon.
pi_86576701
Kijk wat hij over moslimsjongens zegt dan :D

quote:
Maar dan: waarom White in White Trash? Was dat niet racistisch? Nee hoor: ik erken het bestaan van Black Trash en vind dat minstens zo zorgelijk. Kijk maar in de Antilliaanse gemeenschap, en kijk naar veel moslimjongens, die bijna niet meer tot de menselijke soort gerekend moeten worden, als je ziet met welke ideeën zij door het leven gaan. Ik zou ze inderdaad in heropvoedingskampen willen zetten.
pi_86576723
Neemt geen blad voor de mond deze Ramdas!
pi_86576735
Wel erg elitair allemaal.
pi_86576808
Anderhalf jaar later.. wat een nieuws weer.
Minister Cramer: "Milieuvervuiling mag zolang je maar betaalt."
Minister Cramer: "Mensheid in 2100 grotendeels verdwenen."
Minister Cramer: "In 2050 40% van alle dier- en plantensoorten uitgestorven."
pi_86576939
quote:
Op zaterdag 18 september 2010 18:37 schreef kawotski het volgende:
Anderhalf jaar later.. wat een nieuws weer.
Dan is hij ook een profeet, zeker?

quote:
Zie de uitzendingen van twee nieuwe omroepen in Nederland, WNL en Powned
Bij mijn weten zenden die omroepen pas sedert begin deze maand uit.
"Bijna niemand durft de islam te bekritiseren en te bespotten zoals dat met het christendom werd en wordt gedaan, terwijl daar gezien het totalitaire en onderdrukkende karakter van de islam toch alle reden toe is." ~ H.Heeresma
pi_86577218
Een groep van twee miljoen stemmers generaliseren, in een hokje stoppen en demoniseren.

Pot verwijt de ketel?
“Everyone wants to live at the expense of the state. They forget that the state lives at the expense of everyone.” ― Frédéric Bastiat
pi_86577648
quote:
Op zaterdag 18 september 2010 18:35 schreef IHVK het volgende:
Poging tot volksverheffing. ;)
pi_86577747
Hij zegt op het eerste gezicht geen onware dingen.
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
pi_86577831
quote:
Op zaterdag 18 september 2010 19:06 schreef du_ke het volgende:
En wilde je nog beweren dat Wilders een haatzaaier is?

Zo ja, je bent een tikkeltje hypocriet.
pi_86577847
quote:
Op zaterdag 18 september 2010 18:50 schreef teknomist het volgende:
Een groep van twee miljoen stemmers generaliseren, in een hokje stoppen en demoniseren.

Pot verwijt de ketel?
Je mag mensen best op hun daden afrekenen. Dat is heel wat anders dan mensen afrekenen op hun afkomst en/of geloof.
pi_86577866
quote:
Op zaterdag 18 september 2010 19:06 schreef du_ke het volgende:
Zoals dat zo vaak lijkt bij grove generalisaties.
I'm just a Soul whose Intentions are Good
pi_86577896
quote:
Op zaterdag 18 september 2010 18:50 schreef teknomist het volgende:

Pot verwijt de ketel?
Kwaad bestrijdt je niet met kwaad.

Deze man trapt open deuren in. En dat doet hij zonder enige flair of inventiviteit. Het komt eerder verbitterd over.
Op donderdag 22 juli 2010 01:22 schreef xmamacitax het volgende:
mijn nederlands is 1000 x beter dan de joune
pi_86577974
quote:
Op zaterdag 18 september 2010 19:09 schreef Jud1th het volgende:

[..]

Je mag mensen best op hun daden afrekenen. Dat is heel wat anders dan mensen afrekenen op hun afkomst en/of geloof.
Geloof is geen keuze?
“Everyone wants to live at the expense of the state. They forget that the state lives at the expense of everyone.” ― Frédéric Bastiat
pi_86578000
quote:
Op zaterdag 18 september 2010 18:31 schreef IHVK het volgende:
Overigens gebruikt hij de woorden achterlijk en inferieur niet als ik zo lees?
Terwijl ze hen toch zo goed omschrijven.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_86578002
quote:
Op zaterdag 18 september 2010 19:12 schreef teknomist het volgende:

[..]

Geloof is geen keuze?
Niet persee.
pi_86578141
quote:
Op zaterdag 18 september 2010 19:13 schreef Flashwin het volgende:

[..]

Niet persee.
Je hebt altijd de mogelijkheid om er afstand van te nemen en in die zin is geloof een keuze.

Het is niet zo dat moslim of christen zijn in je genen zit.
pi_86578159
quote:
Geloof is geen keuze?
Nee, je gelooft iets, of je gelooft het niet. Dat is geen doelbewuste keuze.
pi_86578276
quote:
Op zaterdag 18 september 2010 19:16 schreef teknomist het volgende:
De wetenschap is daar nog niet helemaal zeker van.
pi_86578329
quote:
Op zaterdag 18 september 2010 19:16 schreef teknomist het volgende:

[..]

Je hebt altijd de mogelijkheid om er afstand van te nemen en in die zin is geloof een keuze.

Vertel dat maar aan een gelovige.
  zaterdag 18 september 2010 @ 19:25:11 #25
222922 Fortune_Cookie
I sit and ponder... Huh?
pi_86578409
quote:
Op zaterdag 18 september 2010 18:35 schreef IHVK het volgende:
De randjes zijn wel érg scherp, maar in de kern zit hij er niet eens zo heel ver naast.

Maar het blijft erg generaliserend, en in combinatie met die woordkeus verdient dat niet bepaald een schoonheidsprijs.
Intelligent, but fucked up.
pi_86578468
quote:
Op zaterdag 18 september 2010 19:22 schreef Flashwin het volgende:

[..]

Afshin Ellian bijvoorbeeld?
  † In Memoriam † zaterdag 18 september 2010 @ 19:28:52 #27
230491 Zith
pls tip
pi_86578498
quote:
Op zaterdag 18 september 2010 19:27 schreef Holograph het volgende:

[..]

Die gelooft niet meer en is dus geen gelovige.
I am a Chinese college students, I have a loving father, but I can not help him, he needs to do heart bypass surgery, I can not help him, because the cost of 100,000 or so needed, please help me, lifelong You pray Thank you!
pi_86578500
quote:
Op zaterdag 18 september 2010 19:27 schreef Holograph het volgende:

[..]

Uiteindelijk is hij een niet-gelovige.
pi_86578718
quote:
Op zaterdag 18 september 2010 19:10 schreef Flashwin het volgende:

[..]

Kwaad bestrijdt je niet met kwaad.

Deze man trapt open deuren in. En dat doet hij zonder enige flair of inventiviteit. Het komt eerder verbitterd over.
Verbitterd, het woord wat ik zocht.
pi_86578750
quote:
Op zaterdag 18 september 2010 19:17 schreef Jud1th het volgende:

[..]

Ik snap jouw gevolgtrekking niet echt.

En als geloof inderdaad geen keuze zou zijn omdat het aangeboren danwel aangeleerd is, dan is tokkieheid ook geen keuze omdat je een product bent van tokkie-ouders en door de sociaal-economische omstandigheden zo bent geworden en een dubbeltje wordt vaak geen kwartje. En dus kun je tokkies net zo min veroordelen op hun tokkieheid als gelovigen of hun geloof.
pi_86578870
quote:
Op zaterdag 18 september 2010 19:22 schreef Flashwin het volgende:

[..]

Het merendeel van de mensen die ik ken uit mijn geboortestad zijn bewust afgestapt van het katholicisme.

Wat is je punt?
pi_86578903
Vrijheid van meningsuiting. De knuppel in het hoenderhok etc.

Het zijn altijd al deugnieten geweest bij de VPRO.
pi_86578917
quote:
Op zaterdag 18 september 2010 19:40 schreef teknomist het volgende:

[..]

Het merendeel van de mensen die ik ken uit mijn geboortestad zijn bewust afgestapt van het katholicisme.

Wat is je punt?
Dat die mensen uiteindelijk geen gelovigen zijn.
pi_86578966
quote:
Op zaterdag 18 september 2010 19:08 schreef Holograph het volgende:

[..]

Ja.
quote:
Neuh niet direct
pi_86579048
quote:
Op zaterdag 18 september 2010 19:42 schreef Flashwin het volgende:

[..]

Dat die mensen uiteindelijk geen gelovigen zijn.
Ja, mensen die er dus voor gekozen hebben om gelovig te zijn, worden danwel te blijven.
pi_86579136
quote:
Op zaterdag 18 september 2010 19:17 schreef Jud1th het volgende:

[..]

Het is een keuze om te geloven, maar zoiets is een overtuiging geen handeling.
pi_86579626
quote:
PvdA/SP-stemmers.
Domme SP stemmers ja, want PVV is niet echt links. SP stemmers die juist niets tegen moslims of de islam hebben komen bij de stemwijzer ook nooit op PVV uit.
pi_86581419
Ramdas is niet oke, die man loopt rond met een ontzettende brok opgekropte haat en superioriteitsgevoels. Hij kon wat dat betreft wel de broer van Wilders zijn.
http://www.mrwonkish.nl Eurocrisis, Documentaires, Economie
pi_86581981
quote:

[..]

Los van de politieke kleur van het bericht heeft hij wel een punt natuurlijk; zaken worden louter nog materieel beschouwd. Sociale en culturele implicaties van maatschappelijke processen krijgen geen aandacht meer, en dat is zonde.

Verder heeft wat mij betreft ook gelijk; Nederland wordt steeds onbeschaafder. Wilders heeft daar trouwens weinig mee te maken denk ik, hij kanaliseert deze groep alleen maar.
"When Jesus promised us the resurrection of the dead....I thought he had something a little different in mind."
pi_86582587
Oke. Next :')
pi_86582745
quote:
Op zaterdag 18 september 2010 21:10 schreef Compatibel het volgende:

[..]

Los van de politieke kleur van het bericht heeft hij wel een punt natuurlijk; zaken worden louter nog materieel beschouwd. Sociale en culturele implicaties van maatschappelijke processen krijgen geen aandacht meer, en dat is zonde.

Verder heeft wat mij betreft ook gelijk; Nederland wordt steeds onbeschaafder. Wilders heeft daar trouwens weinig mee te maken denk ik, hij kanaliseert deze groep alleen maar.
Exact en een direct gevolg van het neoliberale beleid en het mensbeeld dat daarin past. Als je ideologie uitgaat van dat mensen egoisten zijn die puur voor eigen belang gaan en de samenleving als geheel onbelangrijk is, dan is het toch niet raar dat door jouw beleid er na een x aantal jaar miljoenen tokkies zijn?

Dezelfde massa zou net zo makkelijk achter een rode vlag een parade lopen. |:(
pi_86582797
quote:
Op zaterdag 18 september 2010 19:08 schreef Holograph het volgende:

[..]

Je kan toch de OP en Wilders beide haatzaaiend vinden?
pi_86582862
quote:

[..]

Geloof is geen keuze?
Nee, je gelooft of je gelooft niet.
Dat is niet iets waar je écht controle op hebt. Ik wil namelijk best geloven, maar ik kan het niet.
pi_86583362
quote:
Op zaterdag 18 september 2010 21:32 schreef -Strawberry- het volgende:

[..]

Dat is niet iets waar je écht controle op hebt. Ik wil namelijk best geloven, maar ik kan het niet.
Genoeg mensen die in een god geloven maar daar ondertussen over twijfelen. Sterker nog, juist de twijfel of gevoel van onvolledig begrip ervan schijnt het geloof sterker te maken.
pi_86583538
quote:
Op zaterdag 18 september 2010 21:45 schreef AlexanderDeGrote het volgende:

[..]

Genoeg mensen die in een god geloven maar daar ondertussen over twijfelen. Sterker nog, juist de twijfel of gevoel van onvolledig begrip ervan schijnt het geloof sterker te maken.
Dat vind ik dan weer een vreemde redenatie.
pi_86583541
quote:
Op zaterdag 18 september 2010 21:32 schreef -Strawberry- het volgende:

[..]

' :') ' :') ' :') ' ad infinitum.

Op dezelfde manier kun je ook niet kiezen of je links of rechts bent, of je liberaal bent of nazi. Het overkomt je gewoon.

:')
Quousque tandem abutere, PvdA, patientia nostra?
pi_86583557
quote:
Op zaterdag 18 september 2010 21:10 schreef Compatibel het volgende:
Waar baseer je dat op? Volgens mij zijn Tokkies en ongenuanceerde meningen er altijd wel geweest; ik denk dat als je een decennium of 2 terug een gemiddelde kroeg was binnengestapt het niet veel beter was dan nu. Alleen dankzij internet en commerciële televisie is het alleen maar zichtbaarder. De burger was al mondig; maar deze mondigheid is alleen maar zichtbaarder geworden. :)
pi_86583589
En oh ja, Ramdas is een genetische racist. Dat moet wel, die ideeën van hem zijn namelijk niet in de vrije verkoop.
pi_86583605
quote:
Op zaterdag 18 september 2010 21:48 schreef Sachertorte het volgende:

[..]

Op dezelfde manier kun je ook niet kiezen of je links of rechts bent, of je liberaal bent of nazi. Het overkomt je gewoon.

Je snapt het niet, dat is niet erg. :)
pi_86584108
quote:
Op zaterdag 18 september 2010 21:50 schreef -Strawberry- het volgende:

[..]

Je snapt het niet, dat is niet erg. :)
Jij snapt het niet. Het gaat niet om het wel of niet kunnen: "ik wil wel geloven maar ik kan het niet". Het gaat om de keuze. Ik kan ook de keuze maken om een ondernemer te worden - los van het feit of ik het kan of niet. En kunnen is uiteraard relatief; afhankelijk van (de keuze voor) de maatstaf waaraan je je prestaties meet.

Maar je kunt niet zeggen dat als je eenmaal als gelovige bent geboren dat je dat altijd zal blijven.
Want als dat zo is, zal een tokkie ook altijd een tokkie blijven en is de gehele discussie hierboven nutteloos.
pi_86584433
quote:
Op zaterdag 18 september 2010 21:48 schreef -Strawberry- het volgende:

[..]

Dat vind ik dan weer een vreemde redenatie.
Het is niet echt een redenatie maar een beschrijving van wat die mensen doormaken. Kijk naar Abraham die zijn eigen zoontje moest gaan offeren op de berg omdat God hem dat bevolen had. Dat is een test. Op het laatste moment cancelde God dat dan nog, wat dan weer het geloof bevestigd. Zulke verhalen heb je veel. Gelovigen die worstelen, twijfelen, lijden en dan gebeurd er weer iets dat een teken van het opperwezen lijkt te zijn en juist dan is het geloof natuurlijk veel krachtiger en emotioneler.
pi_86584466
quote:
Op zaterdag 18 september 2010 21:49 schreef teknomist het volgende:

[..]

Waar baseer je dat op? Volgens mij zijn Tokkies en ongenuanceerde meningen er altijd wel geweest; ik denk dat als je een decennium of 2 terug een gemiddelde kroeg was binnengestapt het niet veel beter was dan nu. Alleen dankzij internet en commerciële televisie is het alleen maar zichtbaarder. De burger was al mondig; maar deze mondigheid is alleen maar zichtbaarder geworden. :)
Onder andere op de gigantische afname in sociale cohesie de afgelopen decennia. Betrokkenheid met relatieve vreemden was voorheen nu eenmaal groter. Tegenwoordig wordt 'de niet significante ander' voornamelijk als een last gezien. Ik denk dat het ongebreidelde neoliberalisme daar debet aan is. Begrijp me niet verkeerd; welvaart is fijn en totale gelijkheid vreselijk. De focus op eigen verantwoordelijkheid voor het welzijn en bijdrage (of kosten) van het individu creëert alleen wel een intolerante samenleving.
"When Jesus promised us the resurrection of the dead....I thought he had something a little different in mind."
pi_86584620
quote:
Op zaterdag 18 september 2010 22:14 schreef Compatibel het volgende:

[..]

Onder andere op de gigantische afname in sociale cohesie de afgelopen decennia. Betrokkenheid met relatieve vreemden was voorheen nu eenmaal groter. Tegenwoordig wordt 'de niet significante ander' voornamelijk als een last gezien. Ik denk dat het ongebreidelde neoliberalisme daar debet aan is. Begrijp me niet verkeerd; welvaart is fijn en totale gelijkheid vreselijk. De focus op eigen verantwoordelijkheid voor het welzijn en bijdrage (of kosten) van het individu creëert alleen wel een intolerante samenleving.
Wat een onzin. Juist door de globalisering en multimedia komen mensen meer in contact met andere culturen en staan daar ook meer voor open, juist omdat hun eigen cultuur niet meer 100% vanzelfsprekend is als referentiekader. En over de sociale cohesie en intolerantie; ik denk dat nog te jong ben (29 jaar) om daar vergelijkend warenonderzoek naar te kunnen doen. :)
pi_86587155
quote:
Op zaterdag 18 september 2010 19:43 schreef du_ke het volgende:

[..]

Ja.
[..]

Neuh niet direct
Leuk verssschijnsel, mensen die zeggen dat de PVV haatzaait, maar zelf net zo goed haatzaaiende teksten ondersteunen. I couldn't careless, maaar kom dan niet aan met dat Wilders haatzaait. Je doet in feite hetzelfde als de PVV, alleen dan vanuit een ander perspectief. Face it.
pi_86587286
quote:
Op zaterdag 18 september 2010 22:03 schreef teknomist het volgende:

[..]

Jij snapt het niet. Het gaat niet om het wel of niet kunnen: "ik wil wel geloven maar ik kan het niet". Het gaat om de keuze. Ik kan ook de keuze maken om een ondernemer te worden - los van het feit of ik het kan of niet. En kunnen is uiteraard relatief; afhankelijk van (de keuze voor) de maatstaf waaraan je je prestaties meet.

Maar je kunt niet zeggen dat als je eenmaal als gelovige bent geboren dat je dat altijd zal blijven.
Want als dat zo is, zal een tokkie ook altijd een tokkie blijven en is de gehele discussie hierboven nutteloos.
Het is geen keuze, het is iets waar je wel of niet van overtuigd bent. Ik kan echt niet kiezen om nu ineens gelovig te zijn, dat is iets wat je moet voelen en werkelijk geloven...niet een keuze als in een voorkeur, nee.

Het is verder ook niet makkelijk uitleggen. Denk dus niet dat het veel nut heeft dit. Maar boeiend verder...
pi_86587438
quote:

[..]

Een beetje de resultante van 20 jaar ontvoogding door de sociaaldemocraten en daaropvolgend 20 jaar ongebreideld hedonisme aangespoord door het neoliberalisme; het houdt ook niet op bij PVVstemmers alleen.
I´m back.
pi_86588320
Zijn betoog klinkt wellicht ietwat elitair, maar hij heeft zeker een punt. Het moet zus en zo, alles is slecht behalve zijzelf. De samenleving is verruwd, alles wordt geroepen en normaal geacht. Dat is niet een samenleving waar ik in wil wonen. Mensen hebben zeker legitieme redenen om verontwaardigd te zijn over bepaalde zaken. Maar nog belangrijker: de politiek (met name de populisten) valt te verwijten dat zij mensen het idee geven alles subiet te kunnen oplossen, het eenieder naar zijn zin kan maken. En mensen gaan zich daar naar gedragen. Voorheen was dat denk ik veel minder. Nogmaals: er zijn zeker legitieme redenen om te klagen over criminaliteit, sociale zekerheid etc., daar is de politiek ook voor. Maar klaag dan wel op een fatsoenlijke manier, met redelijkheid. Het is niet de overheid die de samenleving vorm moet geven, dat zijn de mensen zelf. Gedraag je daar dan ook naar.

[ Bericht 5% gewijzigd door Verlichtend op 19-09-2010 00:36:12 ]
pi_86588450
Dus ja, Ramdas heeft een punt. Al klinkt hij erg verbitterd en onfatsoenlijk.

[ Bericht 16% gewijzigd door Verlichtend op 19-09-2010 00:37:44 ]
pi_86590865
quote:
Op zaterdag 18 september 2010 23:53 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Een beetje de resultante van 20 jaar ontvoogding door de sociaaldemocraten en daaropvolgend 20 jaar ongebreideld hedonisme aangespoord door het neoliberalisme; het houdt ook niet op bij PVVstemmers alleen.
Beide zijn nog altijd beter dan wat er voor de ontvoogding kwam, kinderlokkende katholieke priesters overal. Sowieso als er een hoofdschuldige is van dit alles dan is het de joods-christelijk-islamitische 'cultuur', de bloedzuigers van Europa. :r
pi_86592428
quote:
Op zaterdag 18 september 2010 22:18 schreef teknomist het volgende:

[..]

Wat een onzin. Juist door de globalisering en multimedia komen mensen meer in contact met andere culturen en staan daar ook meer voor open, juist omdat hun eigen cultuur niet meer 100% vanzelfsprekend is als referentiekader. En over de sociale cohesie en intolerantie; ik denk dat nog te jong ben (29 jaar) om daar vergelijkend warenonderzoek naar te kunnen doen. :)
Wat een utopisch verhaal :')
Hoeveel bronnen over een globale afname van sociale cohesie (in landen zelf) wil je hebben? Je hoeft natuurlijk niet alles zelf te onderzoeken.
  zondag 19 september 2010 @ 08:52:46 #61
268409 voice-over
Geeft commentaar op alles
pi_86592657
Wat een haatzaaier is die Ramdas, vindt dat er teveel blanken in Nederland wonen.
pi_86592781
quote:
Op zondag 19 september 2010 08:52 schreef voice-over het volgende:
Wat een haatzaaier is die Ramdas, vindt dat er teveel blanken in Nederland wonen.
Dat soort mensen maken Wilders groot. ;)
  zondag 19 september 2010 @ 09:26:07 #63
306713 turnazz
Gym Tan Laundry
pi_86592917
Wilders zegt toch ook dat moslims achterlijk en inferieur zijn?
^O^
Weet je wat dit? Dit kost me niet alleen 10.000 en shit. Dit kost me 10.000, en gevangenisstraf. Tot hoeverre kan ik een black-out beheersen. Niemand kan mijn black-out beheersen.
pi_86592981
quote:
Op zondag 19 september 2010 09:26 schreef turnazz het volgende:
Wilders zegt toch ook dat moslims achterlijk en inferieur zijn?
^O^
Dat is zo, maar de opmerkingen van Ramdas zetten kwaad bloed bij de oorspronkelijke bewoners van Nederland. We hebben al genoeg narigheid in Nederland en die narigheid is voor een groot deel door toedoen van buitenlanders. Moeten dat soort figuren ook nog even semi-intellectueel gaan zitten doen en dan nog verbaasd zijn dat Wilders en zijn PVV (een partij die hele bevolingsgroepen wil discrimineren) steeds groter wordt.

Beetje dom van die gast. c_/
  zondag 19 september 2010 @ 09:53:21 #65
306713 turnazz
Gym Tan Laundry
pi_86593195
quote:
Op zondag 19 september 2010 09:32 schreef dylany het volgende:

[..]

Dat is zo, maar de opmerkingen van Ramdas zetten kwaad bloed bij de oorspronkelijke bewoners van Nederland. We hebben al genoeg narigheid in Nederland en die narigheid is voor een groot deel door toedoen van buitenlanders. Moeten dat soort figuren ook nog even semi-intellectueel gaan zitten doen en dan nog verbaasd zijn dat Wilders en zijn PVV (een partij die hele bevolingsgroepen wil discrimineren) steeds groter wordt.

Beetje dom van die gast. c_/
een groot deel van de buitenlanders waar jij het over hebt is hier geboren, zij hebben oorspronkelijk nergens anders gewoond.. jij bestempelt ze ook als inferieur op deze manier.. want als je wit bent mag je alles zeggen en discrimineren wat je maar wilt, en als je gekleurd bent moet je je mond houden :?
Weet je wat dit? Dit kost me niet alleen 10.000 en shit. Dit kost me 10.000, en gevangenisstraf. Tot hoeverre kan ik een black-out beheersen. Niemand kan mijn black-out beheersen.
pi_86593268
Tsja, Jezus, zeg. Je stemt op een quasi-fascistische extremist omdat Hij Problemen Benoemt, dan moet je natuurlijk niet gaan huilen als mensen je een béétje simpel noemen.
pi_86593316
quote:
Op zondag 19 september 2010 09:53 schreef turnazz het volgende:

[..]

een groot deel van de buitenlanders waar jij het over hebt is hier geboren, zij hebben oorspronkelijk nergens anders gewoond.. jij bestempelt ze ook als inferieur op deze manier.. want als je wit bent mag je alles zeggen en discrimineren wat je maar wilt, en als je gekleurd bent moet je je mond houden :?
Jij moet het maar lekker uitleggen zoals je zelf wilt. Niet alleen mensen als Ramdas maar ook mensen als jij zorgen voor de splijting tussen de bevolkingsgroepen.

De resultaten kun je zien aan de uitkomsten na de tellingen bij de stembus.

Ik begreep aanvankelijk amper hoe het toch kon dan Wilders zo groot werd, maar zo alles een beetje volgend, begin ik het allemaal steeds beter te begrijpen. :Y
pi_86593344
quote:
Op zondag 19 september 2010 09:58 schreef Monidique het volgende:
Tsja, Jezus, zeg. Je stemt op een quasi-fascistische extremist omdat Hij Problemen Benoemt, dan moet je natuurlijk niet gaan huilen als mensen je een béétje simpel noemen.
Je hebt het hopelijk niet tegen mij?

Ik ben een zwever die eerst op de SP wilde stemmen maar, omdat ik vond dat Cohen zo werd afgemaakt en ik de man erg waardeer, op Cohen heb gestemd.

Ik geef toe, dat doe ik niet nog een keer. ;)
pi_86593365
quote:
Op zondag 19 september 2010 09:58 schreef Monidique het volgende:
Hoe weet jij nou op wie mensen hebben gestemd en waarom zonder dat je ze het hebt gevraagd?

Wie is er nou simpel eigenlijk? o|O
pi_86593435
quote:
Op zondag 19 september 2010 10:06 schreef dylany het volgende:

[..]

Hoe weet jij nou op wie mensen hebben gestemd en waarom zonder dat je ze het hebt gevraagd?
Ik weet dat mensen die op de PVV hebben gestemd en aanstoot nemen aan deze beschrijvingen, op de PVV hebben gestemd en aanstoot nemen aan deze beschrijvingen.

Neem anders nog even een kalmeringsmiddeltje.
pi_86593593
quote:
Op zondag 19 september 2010 10:14 schreef Monidique het volgende:

Ik weet dat mensen die op de PVV hebben gestemd en aanstoot nemen aan deze beschrijvingen, op de PVV hebben gestemd en aanstoot nemen aan deze beschrijvingen.

Door figuren als Ramdas wordt Wilders steeds groter. :D

Het maakt mij niet uit hoor maar voor jou is het blijkbaar wel een beetje sneu dat Ramdas het tegengestelde bereikt van wat hij wil bereiken. ;)

Aan de andere kant, wie hoort/leest Ramdas nou met zijn semi-intellectuele prietpraat, bijna niemand toch? c_/
pi_86593677
quote:
Op zondag 19 september 2010 10:26 schreef dylany het volgende:
Tsja. Dat hoor ik zo vaak. Ik vind het een beetje een zwaktebod, eerlijk gezegd. "Zeg het niet, hoor, want anders wordt mijn held nóg machtiger!" Dit slaat overigens niet op jou. Ik vind het wat concerntrollerig overkomen. Wat wanhopig.

quote:
Aan de andere kant, wie hoort/leest Ramdas nou met zijn semi-intellectuele prietpraat, bijna niemand toch? c_/
Exact. Dus who gives?
pi_86593795
quote:
Op zondag 19 september 2010 10:31 schreef Monidique het volgende:

[..]

Tsja. Dat hoor ik zo vaak. Ik vind het een beetje een zwaktebod, eerlijk gezegd. "Zeg het niet, hoor, want anders wordt mijn held nóg machtiger!" Dit slaat overigens niet op jou. Ik vind het wat concerntrollerig overkomen. Wat wanhopig.

Natuurlijk mag hij het zeggen maar wees nu eerlijk, zo'n zelfbenoemde intellectueel wiens roots hier niet liggen die zo'n grote muil heeft.......er komt toch ook emotie kijken bij het stemmen en als je dan net zo'n lulletje rozenwater hebt horen praten..... mensen denken toch dat hij namens de moslims praat. :'(

Zelfde als Fatima Elatik, ook zo iemand die de mensen naar de stembus jaagt..........
pi_86593807
Dus wat is je probleem nou?
pi_86593849
quote:
Op zondag 19 september 2010 10:40 schreef Monidique het volgende:
Dus wat is je probleem nou?
Ik geef mijn mening over die Ramdas, niet meer en niet minder.

Hij moet goed doorgaan met bevolkingsgroepen tegen elkaar opzetten, Wilders heeft er baat bij.

Kun je, als Wilders weer groter is geworden, dank je wel zeggen tegen Ramdas. c_/
  zondag 19 september 2010 @ 10:43:15 #76
268409 voice-over
pi_86593869
De PvdA is een partij die wordt gegijzeld door zelfbenoemde quasi-intellectuelen van buitenlandse afkomst. Het vervreemdt zich steeds meer van de oorspronkelijke bewoners van dit land. Wilders lacht zich rot.
pi_86594065
quote:
Op zondag 19 september 2010 10:43 schreef voice-over het volgende:
De PvdA is een partij die wordt gegijzeld door zelfbenoemde quasi-intellectuelen van buitenlandse afkomst. Het vervreemdt zich steeds meer van de oorspronkelijke bewoners van dit land. Wilders lacht zich rot.
Wie zijn voor jou de echte intellectuelen, en wat voor waardevolle bijdrage leveren die aan het integratiedebat?
  zondag 19 september 2010 @ 10:55:07 #78
1571 marky
Heerlijk.... sleur
pi_86594092
Ik ben dus white trash omdat ik de Telegraaf lees een eigen huis heb en ook naar RTL 4 kijk (ook naar de publieke).
Kan het niet gewoon zijn dat ik het gepamper zat ben. Het geleuter in de marge. Dat ik wil dat mensen nu een keer gedwongen gaan worden hun eigen broek op te houden in plaats van ongeinteresseerd te kijken naar wat de overheid zou moeten doen. Meneer Ramdas is een verwend nest. Hij heeft altijd leuk cultureel hindoestaantje kunnen spelen met hoogdravende programma's zwaar gesubsidieerd door mijn belastingcenten. Misschien zou het hem sieren om eens na te gaan waar een maatschappij echt om gaat. Waar de overheid echt voor bedoeld is. Dat nu eindelijk de kans zich voordoet dat we gaan naar een maatschappij waar de overheid alleen nog maar vangnet is en niet meer de maker van de samenleving. Waar de samenleving zelf verantwoordelijk is voor de samenleving.

[ Bericht 0% gewijzigd door marky op 19-09-2010 11:38:57 ]
pi_86594315
Hmm, ik zou het iets subtieler neerzetten, maar het zou zo uit mijn hand kunnen komen. :o
Sorry, het mag wat minder generaliserend, maar het klopt wel een beetje. :D
  zondag 19 september 2010 @ 11:13:05 #80
237554 Holograph
Compay Segundo
pi_86594439
quote:
Op zondag 19 september 2010 10:53 schreef Compatibel het volgende:

[..]

Wie zijn voor jou de echte intellectuelen, en wat voor waardevolle bijdrage leveren die aan het integratiedebat?
Zonder de PVV was er niet eens een intergratiedebat. Dan waren ze weer fijn sociaal-liberaaltje aan het spelen.
pi_86594599
quote:
Op zondag 19 september 2010 11:13 schreef Holograph het volgende:

[..]

Zonder de PVV was er niet eens een intergratiedebat. Dan waren ze weer fijn sociaal-liberaaltje aan het spelen.
Inderdaad, want het integratiedebat begon bij Wilders en niet bij Verdonk ofzo.
Feitelijk is er amper een integratiedebat. De PVV roept alleen maar dat de Islamitische cultuur kapot moet. Veel verder dan een 'kopvoddentax' zijn ze tot nu toe niet gekomen bij het aandragen van oplossingen die de integratie bevorderen.
pi_86594625
Maargoed; ik ben best wel benieuwd welke intellectuelen de PVV adepten als een voorbeeld zien.
  zondag 19 september 2010 @ 11:29:54 #83
268409 voice-over
pi_86594837
quote:
Op zondag 19 september 2010 11:13 schreef Holograph het volgende:

[..]

Alleen jammer dat de PVV zulke idiote voorstellen doet (kopvoddentax, F-16's afsturen op probleemwijken in Gouda, knieschot voor Marokkaanse straatterroristen, Koran verbieden, etc.). Ik verwacht dat het kabinet Rutte I harde doch pragmatische maatregelen treft om de rotzooi die de PvdA heeft achtergelaten, op te ruimen.
pi_86594874
quote:
Op zondag 19 september 2010 11:29 schreef voice-over het volgende:

[..]

Alleen jammer dat de PVV zulke idiote voorstellen doet (kopvoddentax, F-16's afsturen op probleemwijken in Gouda, knieschot voor Marokkaanse straatterroristen, Koran verbieden, etc.). Ik verwacht dat het kabinet Rutte harde doch pragmatische maatregelen treft om de rotzooi die de PvdA heeft achtergelaten, op te ruimen.
Doe even antwoorden; wie zijn jou intellectuele voorbeelden? Ook jij haalt toch ergens je wijsheid vandaan?
  zondag 19 september 2010 @ 11:31:58 #85
237554 Holograph
Compay Segundo
pi_86594890
quote:
Op zondag 19 september 2010 11:20 schreef Compatibel het volgende:

[..]

Inderdaad, want het integratiedebat begon bij Wilders en niet bij Verdonk ofzo.
Feitelijk is er amper een integratiedebat. De PVV roept alleen maar dat de Islamitische cultuur kapot moet. Veel verder dan een 'kopvoddentax' zijn ze tot nu toe niet gekomen bij het aandragen van oplossingen die de integratie bevorderen.
Eigenlijk werd het debat pas doorbroken door Pim Fortuyn. De Paarse regering kon het niet zoveel schelen, zolang er niet over gesproken werd (en ze er zelf geen last van hadden, politici wonen over het algemeen niet in achterstandswijken), was er niks aan de hand met hun positie.

Gelukkig kwam toen Pim Fortuyn, die deze Politiek Correcte kerk bestreed, en daarmee veel stemmen wist te verwerven. Helaas, mede door de demonisering van Fortuyn, werd hij vermoord, en kwamen we er achter dat de LPF last had van GroenLinks perikelen.

De VVD sloeg haar slag met Verdonk (die overigens falend beleid voerde), en won daarmee veel stemmen. Maar in 2007 richtte ze haar eigen partij op, en kwamen we erachter wat voor raar wijf het was.

Dus inderdaad, als de PVV er niet was, waren we nu weer in (Extreem) Paarse toestanderen terrecht gekomen, waar integratie en immigratie geen enkele rol meer speelde.

[ Bericht 0% gewijzigd door Holograph op 19-09-2010 11:38:44 ]
pi_86595162
quote:
Op zondag 19 september 2010 11:31 schreef Holograph het volgende:

[..]

Eigenlijk werd het debat pas doorbroken door Pim Fortuyn. De Paarse kabinetten kon het niet zoveel schelen, zolang er niet over gesproken werd (en ze er zelf geen last van hadden, politici wonen over het algemeen niet in achterstandswijken), was er niks aan de hand met hun positie.

Gelukkig kwam toen Pim Fortuyn, die de Politiek Correcte kerk bestreed, en daarmee veel stemmen wist te verwerven. Helaas, mede door de demonisering van Fortuyn, werd hij vermoord, en kwamen we er achter dat de LPF last had van GroenLinks perikelen.

De VVD sloeg haar slag met Verdonk (die overigens falend beleid voerde), en won daarmee veel stemmen. Maar in 2007 richtte ze haar eigen partij op, en kwamen we erachter wat voor raar wijf het was.

Dus inderdaad, als de PVV er niet was, waren we nu weer in (Extreem) Paarse toestanderen terrecht gekomen, waar integratie en immigratie geen enkele rol meer speelde.
De kogel kwam zeker van links :') ?
Vergeten dat er een veel strengere vreemdelingenwet tot stand kwam in een paars kabinet?
  zondag 19 september 2010 @ 11:43:49 #87
237554 Holograph
Compay Segundo
pi_86595181
quote:
Op zondag 19 september 2010 11:42 schreef Compatibel het volgende:

[..]

De kogel kwam zeker van links :') ?
Ik hoef je natuurlijk niet te herinneren aan demagogische uitspraken van bepaalde linkse politici over Fortuyn?
quote:
Vergeten dat er een veel strengere vreemdelingenwet tot stand kwam in een paars kabinet?
Helaas is deze nooit uitgevoerd door het Paarse kabinet. Deze werd pas uitgevoerd in kabinet Balkende I / II / III
http://statline.cbs.nl/St(...),T,G3&STB=G1,G5&VW=G

[ Bericht 12% gewijzigd door Holograph op 19-09-2010 11:51:19 ]
pi_86597536
quote:
Op zaterdag 18 september 2010 21:48 schreef Sachertorte het volgende:

[..]

Geloof is natuurlijk wel het gevolg van indoctrinatie. Wanneer jou constant wordt verteld dat god de aarde heeft gemaakt en weet ik het allemaat wat, dan ga je daar op een gegeven moment heilig in geloven. Het is best lastig om je daaraan te onttrekken. Dat verklaart ook waar sommige intelligente mensen gelovig zijn.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
  zondag 19 september 2010 @ 13:12:14 #89
265075 Sachertorte
VVD-mentaliteit
pi_86597630
quote:
Op zondag 19 september 2010 13:09 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Geloof is natuurlijk wel het gevolg van indoctrinatie. Wanneer jou constant wordt verteld dat god de aarde heeft gemaakt en weet ik het allemaat wat, dan ga je daar op een gegeven moment heilig in geloven. Het is best lastig om je daaraan te onttrekken. Dat verklaart ook waar sommige intelligente mensen gelovig zijn.
Eens hoor, maar het is natuurlijk geen aangeboren gegeven, wat wel wordt gesuggereerd.
pi_86597772
quote:
Op zondag 19 september 2010 10:26 schreef dylany het volgende:

[..]

Het maakt mij niet uit hoor maar voor jou is het blijkbaar wel een beetje sneu dat Ramdas het tegengestelde bereikt van wat hij wil bereiken. ;)

Als jij gelijk hebt, dan toont dat eens temeer de domheid van de Wildersstemmer aan. Ramdas spreekt niet namens alle moslims in Nederland, maar gewoon namens hemzelf. Als Wilders iets beledigends roept, dan wordt dat toch ook niet alle Nederlanders aangerekend?
pi_86598542
quote:
Op zaterdag 18 september 2010 23:43 schreef Holograph het volgende:

[..]

Leuk verssschijnsel, mensen die zeggen dat de PVV haatzaait, maar zelf net zo goed haatzaaiende teksten ondersteunen. I couldn't careless, maaar kom dan niet aan met dat Wilders haatzaait. Je doet in feite hetzelfde als de PVV, alleen dan vanuit een ander perspectief. Face it.
Neuh die stelling van jou kan ik bepaald niet ondersteunen. Leuk om op die manier te proberen de onzin van Wilders goed te praten maar dat lukt je maar matig :)
pi_86598578
quote:
Op zondag 19 september 2010 08:52 schreef voice-over het volgende:
Je hebt het stuk niet gelezen?
pi_86598647
quote:
Op zondag 19 september 2010 10:31 schreef Monidique het volgende:

[..]

Tsja. Dat hoor ik zo vaak. Ik vind het een beetje een zwaktebod, eerlijk gezegd.
Nou nogal inderdaad :D. Of als Wilders niet mag regeren wordt hij nog groter!!!
pi_86598702
quote:
Op zondag 19 september 2010 10:55 schreef marky het volgende:Dat nu eindelijk de kans zich voordoet dat we gaan naar een maatschappij waar de overheid alleen nog maar vangnet is en niet meer de maker van de samenleving. Waar de samenleving zelf verantwoordelijk is voor de samenleving.
Tja waarom dan de grootste maakbaarheidsdenker van de huidige politiek (Wilders) een grote rol geven in de regering?
  zondag 19 september 2010 @ 13:49:36 #95
237554 Holograph
Compay Segundo
pi_86598924
quote:
Op zondag 19 september 2010 13:39 schreef du_ke het volgende:

[..]

Neuh die stelling van jou kan ik bepaald niet ondersteunen. Leuk om op die manier te proberen de onzin van Wilders goed te praten maar dat lukt je maar matig :)
Leg mij het verschil uit tussen Ramdas uitspraken die jij ondersteunt en Wilders. Je oke, Wilders heeft nog nooit gesuggereerd dat een Moslim een inferieur mens is, Ramdas wel.

Vooralsnog doe je hetzelfde als Wilders, alleen dan een stuk grover.

Want wat je nou doet is natuurlijk erg makkelijk.
  zondag 19 september 2010 @ 13:53:52 #96
237554 Holograph
Compay Segundo
pi_86599068
quote:
Anil Ramdas, die in de jaren negentig de gewoonte had achter iedere boom een fascist te ontwaren, bereikt in dit stuk nieuwe dieptepunten - zelfs voor zijn doen. Ramdas zet alle stemmers op Geert Wilders weg als 'achterlijk' en inferieur. Natuurlijk. Dat zich links noemende intellectuelen de gemiddelde Jan Modaal als 'achterlijk' wegzetten, gebeurt niet voor het eerst. Hoezo, opkomen voor de onderklasse? Maar zelden gebeurde het zo haatdragend als bij Ramdas. Wie maar lang genoeg door types als Ramdas voor achterlijk wordt uitgescholden, wendt zich uiteindelijk tot Wilders. Anil Ramdas is geen haar beter dan de man wiens ideeën hij wenst te bestrijden. Sterker: hij is erger. Verblind door withete haat jegens white trash meent hij dat anderen hem hierom vooruitstrevend zullen vinden. Die taxatiefout zal zelfs Wilders niet maken.
Aldus Joost Zwagerman

Mooi om te zien dat er ook nog Linksen zijn die niet de über/untermensch retoriek van Ramdas steunen. Want het valt me echt tegen van bepaalde Linksen dat ze zeggen dat Wilders haatzaait, maar het zelf in grove lijnen overdoen.
pi_86601529
quote:
Op zondag 19 september 2010 13:15 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Als jij gelijk hebt, dan toont dat eens temeer de domheid van de Wildersstemmer aan.
Verklaar je nader. c_/

quote:
Ramdas spreekt niet namens alle moslims in Nederland, maar gewoon namens hemzelf. Als Wilders iets beledigends roept, dan wordt dat toch ook niet alle Nederlanders aangerekend?
Nee, maar waarom zeg je dat?
Rekent men alle buitenlanders datgene wat Ramdas roept aan dan?
pi_86601716
quote:
Op zondag 19 september 2010 15:04 schreef dylany het volgende:

[..]

Verklaar je nader. c_/
[..]

Nee, maar waarom zeg je dat?
Rekent men alle buitenlanders datgene wat Ramdas roept aan dan?
Jij stelt dat gelul van die Ramdas koren op de molen is van de PVV. Ik stel enkel dat ik dat vreemd zou vinden vanuit het oogpunt van een PVV-stemmer. Waarom zou iemand zich gesterkt voelen PVV te stemmen als een of andere willekeurige kerel deze taal bezigt? Ik geloof overigens van harte dat je gelijk hebt en Ramdas de PVV een plezier doet met zijn uitspraken, maar het is wel onzinnig.
pi_86601854
ik zie het probleem niet zo. Natuurlijk is het een overdreven rel-stukje, maar dat steekt hij ook niet onder banken of stoelen me dunkt :?
Op dinsdag 1 november 2016 00:05 schreef JanCees het volgende:
De polls worden ook in 9 van de 10 gevallen gepeild met een meerderheid democraten. Soms zelf +10% _O-
pi_86602855
quote:
Op zondag 19 september 2010 15:13 schreef oompaloompa het volgende:
ik zie het probleem niet zo. Natuurlijk is het een overdreven rel-stukje, maar dat steekt hij ook niet onder banken of stoelen me dunkt :?
Heb het idee dat het juist géén overdreven rel-stukje is, maar dat hij elk woord meent.
Er spreekt een woede uit, echt niet normaal. Had dat van deze man niet verwacht.
pi_86603036
quote:
Op zondag 19 september 2010 15:43 schreef Lavenderr het volgende:

[..]

Heb het idee dat het juist géén overdreven rel-stukje is, maar dat hij elk woord meent.
Er spreekt een woede uit, echt niet normaal. Had dat van deze man niet verwacht.
Hij heeft toch ook gewoon gelijk: De domheid heerst, dat is de norm aan het worden, 'ik begrijp het niet meteen, ik heb er geen verstand van, heb er ook totaal geen moeite voor gedaan, maar hier is mijn ongezouten mening'. Lees de commentaren maar eens op de Telegraaf of AD-site bij zomaar een nieuwsbericht.

Ramdas geeft nu ook zijn ongezouten mening, maar hij begrijpt het wel, heeft er wel verstand van en heeft er ook nog over nagedacht. En vooral dat laatste schiet dan de PVV-ers natuurlijk in het verkeerde keelgat.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')