abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_98367282
Miss_Isis, gaan jullie een kraamkooi gebruiken?

Stonehead heeft daar veel problemen mee, z'n fokzeugen verpletteren de helft van hun worp, maar zijn klanten willen per se dat hij geen kraamkooi gebruikt.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_98369975
quote:
5s.gif Op zondag 19 juni 2011 13:08 schreef sigme het volgende:
Miss_Isis, gaan jullie een kraamkooi gebruiken?
[ afbeelding ]

Stonehead heeft daar veel problemen mee, z'n fokzeugen verpletteren de helft van hun worp, maar zijn klanten willen per se dat hij geen kraamkooi gebruikt.
Ik had zijn verhalen daar over gelezen idd, over de afweging tussen wel en geen kooi. Het is een lastige beslissing, en als je bijna een hele worp verliest kan ik me voorstellen dat je kiest voor een kooi. Wij hebben geen kraamkooi en willen er ook geen aanschaffen. Ik vind het persoonlijk best wel sneu om een zeug zo in haar vrijheid te beperken, ze kunnen alleen maar staan en liggen en dat een aantal weken lang. De fokkers waar Penny en Pim vandaan komen gebruiken zoals je op de foto kan zien nu nog wel kraamkooien, maar gaan binnenkort over op een systeem van werphutjes in een grote wei. De drachtige zeugen lopen dan met z'n 5-en in een wei en daar staan 5 kleine hutjes in waar ze een nest kunnen bouwen en hun biggen kunnen werpen. Zonder kraamkooi dus en met meer vrijheid, maar wel een grotere kans op doodliggen. Ze hadden daar ervaringen waarbij zeugen zonder kraamkooi geen enkele big doodlagen, maar ook zeugen die ondanks de kooi wel een big pletten. Al met al kiezen zij voor vrijheid van de zeugen.

Waarschijnlijk bouwen we hier een constructie in de stal waar de biggen achter een hek een eindje van hun moeder af kunnen liggen op een matje onder een lamp. Maar ik vind het wel een lastige beslissing, het risico op geplette biggen is gewoon groter als je geen kooi gebruikt. Echter is het ook zo dat oude, stramme of te dikke zeugen sneller hun biggen pletten dan gezonde jonge zeugen, omdat ze niet zo snel op kunnen staan als een big krijst. Ik hoop dus maar dat onze jongedames voorzichtig zullen zijn. En verder kunnen we alleen toezicht proberen te houden, en hopen dat we geluk hebben. Misschien dat we toch een kooi moeten gaan overwegen als blijkt dat ze erg onoplettende moeders zijn.
"If cats looked like frogs we'd realize what nasty, cruel little bastards they are." ~ Terry Pratchett.
Kom eens kijken F&F / Op de Beestenboerderij, Deel III!
pi_98372871
Stonehead verloor in de eerste jaren géén enkele big aan verpletterende zeugen, dus dat van die ouder wordende zeugen kon inderdaad nog wel eens een belangrijke factor zijn.
Hij had trouwens ook zo'n veilig biggenhoekje gemaakt, van een oud imperiaal :D.

Een kraamkooi zou je ook alleen de eerste paar dagen kunnen gebruiken, begrijp ik van hem. Het risico is de eerste 3 dagen het allergrootst.

Maar privéhutjes voor de zeugen klinkt prachtig :Y. Is er een risico dat een zeug opzettelijk biggen van een andere zeug molt of kan dat allemaal vrij door elkaar lopen?
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_98379722
quote:
14s.gif Op zondag 19 juni 2011 15:44 schreef sigme het volgende:
Stonehead verloor in de eerste jaren géén enkele big aan verpletterende zeugen, dus dat van die ouder wordende zeugen kon inderdaad nog wel eens een belangrijke factor zijn.
Hij had trouwens ook zo'n veilig biggenhoekje gemaakt, van een oud imperiaal :D.

Een kraamkooi zou je ook alleen de eerste paar dagen kunnen gebruiken, begrijp ik van hem. Het risico is de eerste 3 dagen het allergrootst.

Maar privéhutjes voor de zeugen klinkt prachtig :Y. Is er een risico dat een zeug opzettelijk biggen van een andere zeug molt of kan dat allemaal vrij door elkaar lopen?
Ik denk/hoop dat het veel te maken heeft met leeftijd, en aangezien onze dames op een gegeven moment vervangen zullen worden houden we dus vrij jonge zeugen steeds. Hopelijk blijft het doodliggen dan binnen de perken, het liefst zou ik helemaal niet zo'n ding aanschaffen, zelfs niet voor 3 dagen. Als na de eerste keer blijkt dat het toch nodig zal zijn kunnen we het altijd nog doen.

Die hutjes zouden goed moeten werken omdat ze echt maar één vark groot zijn. Er passen geen twee volwassen zeugen in, dus ze komen ook niet in de verleiding om bij elkaar te gaan liggen. Aangezien de hutjes een stuk uit elkaar staan hebben alle zeugen dan hun eigen hoekje. Elkaars biggen aanvallen zullen ze daarom niet doen, dat gebeurd alleen als ze te dicht op elkaar moeten liggen. In die hutjes hebben ze dan hun eigen nest met hun eigen biggen er in, en er buiten staat een laag hekje waar de biggen niet uit kunnen en de zeug wel. De kans dat de biggen per ongeluk een verkeerd hutje in lopen is daarom ook erg klein. Groot nadeel van de hutjes is wel dat ze zo klein zijn, er past met geen mogelijkheid een mens in behalve als je over de grond zou kruipen. Levensgevaarlijk dus als je de biggen wilt controleren terwijl de zeug er bij ligt. Gelukkig hebben wij gewoon de stal, en voor op de langere termijn denken we aan een tuinhuisje :)
"If cats looked like frogs we'd realize what nasty, cruel little bastards they are." ~ Terry Pratchett.
pi_98982069
Inmiddels weer twee weken verder en Penny en Pimmie zijn helemaal gewend. Ik moet zeggen, het is een verrijking. We hebben al verschillende gezegden herontdekt zoals 'stelletje ondeugende varkens', een gouden ouwe die mijn moeder vroeger nogal eens pleegde te gebruiken als het over mij en mijn broertje ging. En ook 'schiet eens op lui varken' komt hier tegenwoordig weer regelmatig voorbij. Het is ons weer helemaal duidelijk waarop deze gezegden zijn gebaseerd...

Stelletje luie varkens, zondag ochtend 10 uur, na ontbijt op bed toch nog even een tukje doen:

'Willen jullie mee naar buiten? schiet dan eens op, lui varken!':

Nog een duidelijk voorbeeld van luie varkens, eten terwijl je een tukje doet in de voerbak:

Maar ondeugende varkens is ook zeker van toepassing; in galop op het konijn af dat achter het gaas zit, kijken of je hem weg kan jagen:

Actie shot, heel erg hard naar vrouwtje toe rennen als ze je roept:

En dan een kriebeltje krijgen onder je kinnebakje:

Ook nog een filmpje, ze luisteren soms best wel goed namelijk:

Verder nog wat foto's van de kuikentjes, inmiddels lopen ze alle 15 vrolijk buiten in de wei met hun moeders. Deze foto's zijn al iets ouder.

Aangepikte eitjes waar kloek#2 vanaf was gestapt toen ze er genoeg van had na zelf één kuikentje uitgebroed te hebben:

Onder de warmtelamp door mij in een middagje toch nog succesvol uitgebroed:

Een heel lelijk, klef, pasgeboren kuikje. Hierna volgden er nog 6:

Een dag later toen alle kuikentjes weer bij de mama's in de grote kooi waren:

En nog weer wat later, in een apart stukje stal:

En ook met de konijntjes gaat het goed. Ze zijn super tam, groeien als kool en kunnen in principe rond januari voor het eerst gedekt worden.

Samen in de stal een hapje eten (links de kooi met daarin een nieuwe kloek op 6 eieren):

Buiten nieuwsgierig snuffelen aan de hond en aan mijn klompen:

Jul is helemaal niet bang voor Rani:

Ze hupst er zelfs gezellig achteraan:

Niet echt geitjes en lammetjes eigenlijk, maar ik vind het allemaal minstens zo schattig O+

en het geeft me een excuus om niet met m'n afstudeerscriptie bezig te zijn... :')
pi_98982191
Lief hoor, je beestenboel. :Y
Op donderdag 21 juli 2011 23:08 schreef Loveless85 het volgende:
Dan heb je safe = condoom
Double dutch = condoom en pil
quadruple Cat = pil, MAP, condoom, castratie, prikpil, spiraaltje, zaaddodende pasta en voor het jodelen de bergen uit
  zondag 3 juli 2011 @ 23:07:35 #187
132477 Zo-is-dat
of nie dan?
pi_99003634
O+ heerlijk topic dit, zo zou ik t over een paar jaar ook graag willen! :D
pi_99151131
Dank voor de leuke reacties :)

Vandaag zijn er nieuwe kuikentjes geboren. Tot nu toe heb ik er 4 geteld (allemaal mooi bont gekleurd) en één ei gespot dat (nog?) niet is uitgekomen. Ik kan me alleen niet meer herinneren of de kip nou op 5 of 6 eieren zat, dus de totaalscore is nog niet helemaal duidelijk. De 15 kuikentjes die we al hadden doen het nog steeds super. Ze zijn nu een volle week buiten in de wei met hun moeders, en ze hebben alle gevaren (geiten, honden, katten, buizerds, eksters, kraaien, ratten...) tot nu toe goed doorstaan.

Het is hier vandaag prachtig weer, dus ben van m'n scriptie weggevlucht en heb een paar nieuwe foto's gemaakt O+

één van de verse kuikentjes, hier een paar uur oud:

De andere kuikens, buiten van het zonnetje aan het genieten met hun moeders:

Ook de cavia's genoten van een lekker stengeltje selderij in de zonneschijn:

En natuurlijk de varkens. Het doldwaze duo heeft de wei al aardig de vernieling in geholpen:

Vandaag hadden ze iets nieuws. De poel in het weiland is weer helemaal vol (om de zoveel tijd zetten we de pomp aan en wordt er nieuw grondwater in gepompt) en ze vonden het behoorlijk spannend:

Eerst even voorzichtig kennismaken:

Hmm, misschien toch wel leuk...:

Penny durft er best ver in:

En toen.... Ik heb er helaas geen foto van maar op onderstaande foto zie je Pimmetje net weglopen nadat ze per ongeluk kopje onder ging:

Gelukkig heeft ze er verder niets aan over gehouden, volgens mij vond ze het zelfs wel lekker. Niet veel later ging ze al even gezellig buurten bij de geitjes:

En ze was al weer gauw haar ondeugende zelf:

Ze zijn vaak zo ondeugend en vernielzuchtig, maar soms liggen ze zelfs letterlijk aan je voeten. En dan zijn ze toch best lief O+
pi_99158151
Inmiddels 5 kuikentjes uit in totaal 6 eieren. Het zesde ei was alleen niet voorzien van een merktekentje, dus het is helaas een aantal (max 3) dagen later gelegd dan de andere 5. Die moet dus nog een dag of twee bebroed worden wil daar nog een kuikentje uit komen. Zo te voelen zit er in ieder geval wel een kuikentje in, maar het piept nog niet dus staat nog niet op het punt van uitkomen. Hopelijk blijft de kip nog twee dagen zitten en komt het ei vanzelf uit. Mocht ze er eerder vanaf gaan en ik merk het bijtijds dan kan ik nog proberen het met een warmtelamp uit te broeden als ik merk dat er leven in zit oO<
pi_100423981
30 dagen niet gepost, tijd om weer wat foto's te spammen *)

Penny en Pim groeien echt als kool. Nog niet zo lang geleden waren het twee snoezige kleine biggetjes, nu zijn het al echte stevige jonge varkens. Ze hebben het in ieder geval erg naar hun zin spelen de hele dag buiten en gaan 's avonds rond etenstijd (meestal...) direct als ze geroepen worden naar binnen om te eten en te slapen. Ook zijn ze redelijk lief tegen de andere dieren waar ze de wei mee delen. Hoewel ze de schapen (en vooral Ba) in het begin ontzettend zaten te pesten doen ze nu heel vriendelijk.

Een aantal weken geleden moesten de schapen in het algemeen en met name Ba het echt ontgelden. P&P waren gefascineerd door wat er tussen Ba's achterpoten en onder zijn buik bungelde, en renden dus de hele tijd achter hem aan om te kunnen snuffelen. Ba was hier (begrijpelijk, vond ik) niet van gediend en was dus de halve dag op de vlucht. Van een afstandje leek het alsof de biggen naar Babe hadden gekeken, met z'n tweeën namen ze de groep schapen in de tang, en als die op de vlucht sloegen crosten er twee biggen keihard achteraan. Dit ging net zo lang door tot ze Ba hadden afgezonderd zodat ze ongegeneerd met hun varkensneusjes in zijn buik konden porren. Ba keek hierbij steeds erg ongelukkig.

Na verloop van tijd was het nieuwtje er gelukkig wel af, en werden ze vriendjes met de schapen (totdat er iets te eten valt uiteraard, dan is het ieder beest voor zichzelf). Vandaag waren P&P zelfs erg lief tegen Ba. Omdat hij al wat ouder is werd het hoog tijd om hem bij zijn zussen, moeder en tante weg te halen. Dit bleek alleen nogal traumatisch voor de arme Ba, die zijn familie ineens moest missen en alleen in de grote wei achterbleef met Dylan, Penny en Pim. Hij kon de andere schapen nog wel zien door het gaas, maar hij was toch erg van slag en was behoorlijk aan het blaten. Penny en Pim reageerden hier op, ze maakten de hele tijd geluidjes tegen hem en bleven steeds aan weerszijden van hem lopen. Het leek bijna alsof ze hem aan het troosten waren O+

Foto's van vandaag:

De schapen werden voor de verhuizing eerst ontwormd, de volwassen schapen namen hun pil in een stukje brood zo uit de hand, de lammeren werden een handje geholpen.
Eerst in de stal van de varkens (P&P bleven in de wei):

En dan in de houdgreep met de pillenschieter ontwormen.
Meret:

Ba:

en Isis:

Daarna mochten alle dames bij de geiten in (die waren ondertussen ook al ontwormd):

En Ba moest in zijn eentje de grote wei weer in, samen met Dylan, Penny en Pim.

Dylan is al een echte puber, hij groeit heel mooi uit:

"Ba, jongen, wat is d'r aan de hand??":

"wij blijven wel bij je hoor!":

"Waar je ook heen loopt!":

"We volgen je als je schaduw" zie 't varkensneusje ter hoogte van Ba's borstkas):

"Wij staan voor je klaar *; ":

Tenzij er iets lekkers wordt uitgedeeld, dan zoek je 't zelf maar uit:

Verder zijn vandaag de jongste kuikentjes ook naar buiten gegaan. Ze zijn precies een maand oud, en ze leken zich behoorlijk te vervelen binnen. Nu maar hopen dat ze het redden met mama Kuif in de grote boze buitenwereld:

Van de andere 15 kuikens zijn er nog 13 over, een heel aardige score. Hun beide moeders hebben het ondertussen voor gezien gehouden. De bruine kloek is al een paar weken weer naar de andere kippen in de grote wei vertrokken, de grijze loopt nog wel tussen de kuikens maar is al weer aan de leg en kijkt regelmatig verlangend naar de andere kippen en de hanen in de grote wei. Het zal wel niet lang meer duren voor zij ook de oversteek waagt en haar kuikens alleen laat. Ze worden ook al echt groot, de 'piep' is er al bijna af, ze maken al grote kippen geluidjes en kunnen zich goed zelf redden. Zo goed dat ze nauwelijks in de buurt wilden komen voor een foto.

Jong haantje:

Een paar kuikens aan het relaxen:
pi_100425532
Zo, even van heel wat maandjes weer bijgelezen. Wat een heerlijke beestenboel heb je!
*Kleine muisjes hebben kleine wensjes; beschuitjes met gestampte mensjes*
pi_100441270
Wat zijn (deze) varkens toch leuke beesten
pi_100451193
Prachtig O+.

Blijf je de varkens gemengd met andere dieren houden? Ben je niet bang voor Aujesky?
pi_100454286
quote:
0s.gif Op maandag 8 augustus 2011 06:56 schreef sigme het volgende:
Prachtig O+.

Blijf je de varkens gemengd met andere dieren houden? Ben je niet bang voor Aujesky?
Bedoel je dat de biggen het zouden dragen en de andere dieren aan zouden steken? Nederland is Aujeszky vrij, en als de varkens het per ongeluk op de één of andere manier toch zouden hebben gehad hadden we dat nu al wel gemerkt aan de schapen en geiten (aangezien het fataal is voor herkauwers). Ik zou ook eigenlijk niet weten hoe ze het zouden moeten krijgen, aangezien de ziekte in NL niet voorkomt. Er wordt in Nederland ook niet meer tegen gevaccineerd omdat de ziekte uitgeroeid is, en ook in Duitsland en België niet meer voorkomt. Er is zelfs in de hele EU een uitroeiingsbeleid gaande.

We hebben hiervoor eerder twee slachtvarkens gehad en daarvoor één en later twee minivarkentjes, en weer daarvoor een hangbuikzwijntje (dat was nog voordat Aujeszky uitgeroeid was). We hebben al onze dieren (kippen, geiten, schapen, varkens, pony) altijd samen door elkaar gehouden, en nooit problemen ergens mee gehad gelukkig :) De katten en honden lopen er ook vaak genoeg tussendoor, gaat eigenlijk altijd heel goed. Ik vind het ook wel een fijn idee dat alle dieren aan elkaar gewend zijn en probleemloos met elkaar om kunnen gaan.

Maar nee, geen angst voor Aukeszky dus. Zolang we niet illegaal varkens importeren vanuit niet-vrije landen lijkt de kans dat onze dieren besmet raken me nihil :)

Edit: deze biggen komen trouwens van een SPF (Specific Pathogen Free) bedrijf. Ik weet niet of je die term kent (ik kende het niet) maar het betekend eigenlijk dat ze een heleboel infecties die varkens op 'gewone' bedrijven standaard bij zich dragen niet hebben. Daardoor hoeft er bijvoorbeeld ook geen preventieve antibiotica gebruikt te worden. Het zijn dus sowieso super gezonde biggen ;)
pi_100456374
Let wel op dat SPF varkens ook geen enkele weerstand hebben tegen alle kiemen waar ze vrij van zijn, ze zijn dus ook héél gevoelig voor die kiemen, laat je ze wel vaccineren? Dat is zeker aan te raden, je weet nooit waar je iets vandaan kan halen. Er hoeft alleen geen ab te worden gebruikt indien ze niet in aanraking komen met kiemen en dat is in een spf bedrijf streng onder controle maar bij jou in de wei natuurlijk niet.

Het ziet er wel allemaal prachtig uit! :D
pi_100465087
quote:
0s.gif Op maandag 8 augustus 2011 11:53 schreef Zo-is-dat het volgende:
Let wel op dat SPF varkens ook geen enkele weerstand hebben tegen alle kiemen waar ze vrij van zijn, ze zijn dus ook héél gevoelig voor die kiemen, laat je ze wel vaccineren? Dat is zeker aan te raden, je weet nooit waar je iets vandaan kan halen. Er hoeft alleen geen ab te worden gebruikt indien ze niet in aanraking komen met kiemen en dat is in een spf bedrijf streng onder controle maar bij jou in de wei natuurlijk niet.

Het ziet er wel allemaal prachtig uit! :D
Ik weet dat ze ook gevoeliger zijn voor ziektekiemen omdat ze er geen afweer tegen hebben, daarom hebben we er voor gekozen 2 biggen van hetzelfde bedrijf te kopen. Het eerste idee was om één 3/4 berkshire big te kopen en één (goedkoper) ander ras. Maar omdat dit SPF biggen zijn kon dat niet zomaar, ze zouden ziek kunnen worden van een andere big. Nu zijn ze dus met z'n tweeën, en ze hebben geen contact met andere varkens. Ze zijn (nog) niet door ons gevaccineerd, en ik weet eigenlijk nog niet precies hoe we dit verder aan gaan pakken. Ik geloof niet dat ze nu al 'gevaar' lopen, op het bedrijf van herkomst lopen de zeugen met biggen tegenwoordig ook vrij in de wei zonder problemen. Daar was zelfs nog een topic over in NWS een tijdje terug. Daarnaast heb ik het (niet op enige wetenschappelijke kennis gebaseerde) gevoel dat onze biggen door vrij rond te lopen tussen andere dieren, van alles te eten te krijgen en verder niet zeer beschermd gehouden te worden meer weerstand opbouwen dan de varkens in de standaard veehouderij. Maar dit is puur gevoelsmatig en zou ik best mis kunnen hebben.

Maar goed, op het moment dat er eentje naar de beer gaat om gedekt te worden zal ze wel beschermd moeten zijn tegen eventuele dingen die de beer bij zich draagt, dus ik denk dat ze dan wel ingeënt moeten zijn. De ander wordt waarschijnlijk via KI bevrucht als we dat rond kunnen krijgen. Waarschijnlijk gaan we voor die tijd nog even overleggen met onze DA (tevens veearts) hoe we dit allemaal het beste kunnen regelen. We hebben sowieso ook iemand nodig die de KI kan doen, omdat we dit zelf nog nooit hebben gedaan. Hopelijk kan hij daar ook bij assisteren :)
pi_100471204
quote:
0s.gif Op maandag 8 augustus 2011 10:45 schreef Miss_Isis het volgende:

[..]

Bedoel je dat de biggen het zouden dragen en de andere dieren aan zouden steken? Nederland is Aujeszky vrij, en als de varkens het per ongeluk op de één of andere manier toch zouden hebben gehad hadden we dat nu al wel gemerkt aan de schapen en geiten (aangezien het fataal is voor herkauwers). Ik zou ook eigenlijk niet weten hoe ze het zouden moeten krijgen, aangezien de ziekte in NL niet voorkomt. Er wordt in Nederland ook niet meer tegen gevaccineerd omdat de ziekte uitgeroeid is, en ook in Duitsland en België niet meer voorkomt. Er is zelfs in de hele EU een uitroeiingsbeleid gaande.

We hebben hiervoor eerder twee slachtvarkens gehad en daarvoor één en later twee minivarkentjes, en weer daarvoor een hangbuikzwijntje (dat was nog voordat Aujeszky uitgeroeid was). We hebben al onze dieren (kippen, geiten, schapen, varkens, pony) altijd samen door elkaar gehouden, en nooit problemen ergens mee gehad gelukkig :) De katten en honden lopen er ook vaak genoeg tussendoor, gaat eigenlijk altijd heel goed. Ik vind het ook wel een fijn idee dat alle dieren aan elkaar gewend zijn en probleemloos met elkaar om kunnen gaan.

Maar nee, geen angst voor Aukeszky dus. Zolang we niet illegaal varkens importeren vanuit niet-vrije landen lijkt de kans dat onze dieren besmet raken me nihil :)

Edit: deze biggen komen trouwens van een SPF (Specific Pathogen Free) bedrijf. Ik weet niet of je die term kent (ik kende het niet) maar het betekend eigenlijk dat ze een heleboel infecties die varkens op 'gewone' bedrijven standaard bij zich dragen niet hebben. Daardoor hoeft er bijvoorbeeld ook geen preventieve antibiotica gebruikt te worden. Het zijn dus sowieso super gezonde biggen ;)
Nederland is niet Aukeszky-vrij, onze varkensindustrie is het!
Wilde zwijnen kunnen het wel hebben, en juist scharrelvarkens zijn een risico (om het te krijgen). Ik neem het risico ook wel hoor, daar niet van, maar het is er wel :).
pi_100473312
quote:
0s.gif Op maandag 8 augustus 2011 18:36 schreef sigme het volgende:

[..]

Nederland is niet Aukeszky-vrij, onze varkensindustrie is het!
Wilde zwijnen kunnen het wel hebben, en juist scharrelvarkens zijn een risico (om het te krijgen). Ik neem het risico ook wel hoor, daar niet van, maar het is er wel :).
Naar ik heb begrepen is het onder wilde zwijnen zeer zeldzaam in Nederland, als er besmette zwijnen worden gevonden wordt dat meteen gemeld zodat er maatregelen getroffen kunnen worden. Maar goed, hier in de buurt zijn sowieso geen wilde zwijnen. Heb het net opgezocht en de dichtstbijzijnde melding van een wild zwijn is hier nog wel zo'n 30-40 km vandaan. We wonen ook (helaas) niet in een écht buitengebied met grote stukken bos vlak voor de deur, de wei van de varkens is dicht bij ons huis, sluit aan op een weggetje aan de ene kant (met daar tegenover meer omheind weiland/akker) en de wei van de buren (met paarden) aan de andere kant, en onze eigen tuin. Weinig kans voor rondlopende zwijnen denk ik, dus wat mij betreft blijft het risico nihil ;)
pi_100474417
Goed om te horen, je hebt er goed over na gedacht. :) Ze lopen toch wel risico in hun weitje maar ik denk dat dat best te overzien kan zijn. Voor contact met een beer is vaccinatie wel verstandig inderdaad. De DA moet wel kunnen assisteren met de ki, de handeling zelf is niet zo moeilijk, het goede moment bepalen is lastiger :)

Heel leuk om zo mee te lezen over t wel en wee van jullie wei vol leuks!
pi_101673680
De laatste foto's zijn weer bijna een maand geleden en alles groeit als kool! Maandag is de dierenarts geweest om naar een van mijn cavia's te kijken en Penny en Pim in te enten tegen vlekziekte en parvo (meer was volgens hem niet nodig). P&P waren er niet zo blij mee maar het was gelukkig vlot gebeurd, en na een appeltje en een knuffel mochten ze naar buiten en was voor hen het leed snel geleden. De cavia had minder geluk, ze is vermagerd, heeft een erg onregelmatige hartslag en wellicht iets van een urineweg infectie. Ze krijgt AB tegen de mogelijke infectie, maar het hartprobleem is de oorzaak van de vermagering en is niet te verhelpen. De kans dat ze de winter overleefd is helaas niet zo groot.

De dierenarts raadde ons verder aan om de KI dienst te contacteren voor hulp bij de inseminatie en zei dat we er aan moesten denken de biggetjes als ze drie dagen oud zijn een ijzer injectie te laten geven. We hebben het nog even over de voors en tegens van een kraamkooi gehad maar ook hij vond het niet zo noodzakelijk. Jonge zeugen kunnen makkelijker en sneller opstaan als ze een big dreigen te pletten, en omdat onze twee gewend zijn aan kippen, konijnen, katten en ander klein grut om hen heen is de kans dat ze hun biggetjes aan gaan vallen of op proberen te eten ook erg klein. Zolang we P&P maar gescheiden houden als ze gaan werpen en jonge biggen hebben zou het goed moeten gaan volgens hem :)

Ondertussen worden Ba en Dylan al echte mannetjes, het dekseizoen begint zo'n beetje en dat is echt te merken. Met name Dylan is behoorlijk hitsig en probeert zich soms aan Ba te vergrijpen. Hij ruikt ook al als een echte bok, hoog tijd dus dat hij binnenkort verhuisd naar een paar knappe damesgeiten. Hij wordt gelukkig ook wat dapperder van z'n hormonen, hij was eerst vrij teruggetrokken maar nu durft hij zonder problemen uit mijn hand te eten en laat hij zich zelfs een beetje aaien. Ba was altijd al vrij tam maar wordt ook steeds vertrouwder, hij volgt me braaf als ik door de wei loop in de hoop op iets lekkers, net als de varkens. Ook voor hem (en zijn zussen) zoeken we binnenkort een nieuw huis.

De konijntjes groeien ook enorm hard, we hebben inmiddels een nieuw, stevig vervoersmandje gekocht dat wat meer kilo's aan kan. Ze zijn nu al ruimschoots zwaarder dan de katten en ze zijn nog niet eens uitgegroeid. Ze hebben de rangorde onderling bepaald met een beetje geknok en ze zijn nu weer goede vriendinnetjes. Ze zijn ook heel lief, als ze me horen gaan ze tegen de muur van hun stal opstaan zodat ik ze over hun koppie kan aaien. 's Ochtends zetten we het mandje in hun stal, dan lopen ze er in (wel één voor één, samen past niet) en dragen we het mandje naar buiten in hun weitje, waar ze er weer uit lopen. 's Avonds als we de andere dieren voeren komen de konijnen tevoorschijn en zetten we het mandje in hun wei, ze lopen er weer in en ze mogen er in de stal weer uit, waar hun eten klaarstaat. Een heel makkelijk systeem moet ik zeggen :)

Foto's:

Jut in de stal:

Jul in de stal achter een schuilplankje:

Buiten in hun weilandje:

De kuikentjes zijn ook flink groot:

Ba'tje de grote jongen:

Hij mist z'n familie wel, en knuffelt soms met ze door het gaas heen:

Totdat hij gestoord wordt door Penny en Pim:

Dylan is ook al een hele vent, lekker chillen aan het water:

Op weg naar mij om te zien of ik wat lekkers heb (op de achtergrond de vader van alle kuikentjes):

En de biggen, even ondeugend als altijd met hun luizenleventje:

's ochtends wachten op het ontbijt op bed:

Dan lekker smullen:

En vervolgens buiten een slokje water drinken op weg naar de wei, want dat smaakt natuurlijk véél beter dan het water uit je eigen waterbak:

Daarna bij mooi weer even een frisse duik nemen in de zwemgelegenheid (een oudere foto van toen het nog zomer was):

Als je een mens tegen komt vooral blijven achtervolgen, wie weet levert het iets op (filmpje):

Lekker wroeten in de modder onder de eikenboom en hazelaar, door de wind zijn er al aardig wat eikels gevallen:

Pimmie is ook op zoek naar lekkere nootjes:

Ze zijn al echt groot, kijk en vergelijk,

begin juli:

begin september:

Ja, een varkensleven hier op de boerderie is zo slecht nog niet!
pi_102741031
Beetje zielige update, zojuist heb ik tijdens het voeren schaap Layla dood aangetroffen in het geitenhok... Ze leek gisteravond ook al wat rustiger en bleef wat meer op een afstandje dan normaal, waarschijnlijk voelde ze zich toen al niet zo lekker. Ze was nog niet lang dood, ze voelde nog warm toen ik haar zag liggen. We weten niet precies waar het door komt, ze zijn nog niet zo lang gelden ontwormd, ze at altijd goed, hoestte of nieste niet en er waren geen vreemde wondjes, bultjes, blaasjes of vlekken te vinden. Geen van de andere dieren lijkt verder ziek te zijn, ze vielen vol enthousiasme aan op hun brokjes en zijn even opdringerig als altijd. Een mysterie dus. Morgen wordt ze opgehaald door het destructiebedrijf.

Nu maar hopen dat de andere schapen en geiten gezond blijven. Vooral Willow is al een dagje ouder (ze wordt 10 komend voorjaar), dus we gaan extra goed opletten. Als er één van de andere dieren een beetje ziekjes lijkt mag de dierenarts weer op bezoek komen.
pi_102804033
ah ;( Sterkte er mee. Hopen dat de rest gewoon gezond blijft inderdaad.
  zondag 9 oktober 2011 @ 13:44:05 #203
277627 Seven.
We are Borg.
pi_102872698
-O- . Layla. -O-

Ik wilde even zeggen dat ik dit een superleuk topic vind.
Resistance is futile.
pi_103390921
Weer een paar dagen verder en weer een update-je :)

Alle schapen en geiten zijn nog steeds in prima conditie, de varkens doen het geweldig, de konijnen groeien als kool en zijn hartstikke lief en de jonge hanen worden binnenkort geslacht. Onze Dylan heeft een week geleden een nieuw huis gevonden in een dorp in de buurt, hij mag eerst de geitjes van zijn nieuwe eigenaar bedienen en gaat daarna de familie en vriendenkring van die man rond voor 'werkzaamheden'. Ba is vanavond ook vertrokken naar een nieuwe baas, helemaal in Friesland. Zijn nieuwe baas kon geen Barbados ram in zijn regio vinden dus heeft vanavond bijna 320 kilometer afgelegd (of is daar eigenlijk nu nog mee bezig) om onze Ba op te halen. Hij mag eerst even een maandje tussen een stel Drentse heideschapen doorbrengen voor de gezelligheid en gaat daarna bij 3 ooien van z'n eigen ras in. Met zo'n 3 hectare weiland voor hem en z'n dames heeft hij het daar vast naar z'n zin :)

Nu nog een geschikt huis vinden voor Isis en Meret en dan gaan we helemaal gedownsized de winter in ^O^
pi_104175161
Voor de belangstellenden vandaag weer een update :) De jonge hanen zijn afgelopen weekend op één na allemaal geslacht (die ene was al eerder naar de grote wei overgestapt en zou te lastig te vangen zijn, nog even respijt voor hem dus). Ze zijn ook alweer allemaal opgegeten trouwens, we hadden te weinig ruimte in de vriezer om ze zelf lang te bewaren en hebben het merendeel uitgedeeld aan familie en de buren. We hebben nu 5 jonge hennetjes over (of eigenlijk 4 hennen en een waarschijnlijke hen) en daarnaast 2 oude hanen, 1 jonge haan en 6 oudere hennen. Rond Kerst gaan de twee oude hanen ook de pot in, daar wordt soep en ragout van gemaakt. De jonge haan kan dan eventjes het rijk alleen hebben, rond Pasen kan hij ook in de ragout en dan schaffen we een nieuwe haan aan om voor kuikentjes te zorgen.

Foto's van de kippen vandaag:

Zo waren ze:

En zo zijn ze nu; de twee jongste hennen (1 hen en 1 waarschijnlijke hen):

De ene jonge haan die de razzia heeft overleefd:

Een stel van de oudere kippen in een kuil die de varkens hebben gemaakt. De stamvader van (bijna) alle jonge hanen en hennen op de voorgrond; zijn aartsvijand de bèta haan rechts achter:

Met de konijnen gaat het ook uitstekend. Ze zijn gigantisch groot inmiddels, en nog altijd even lief tegen elkaar en tegen ons. Rond januari zijn ze voldoende uitgegroeid om gedekt te worden, we moeten nog even bekijken wanneer dat precies gaat gebeuren. Hier onder wat foto's van de dames, vanmiddag in hun stal. Het is niet zo goed te zien op de foto's, maar ze zijn echt heel erg groot en zwaar. Met name Jul (de grijze) is stevig aan de maat en zit volgens mij al tegen de 7 à 8 kilo aan.

Maiskolfje knabbelen:

Van bovenaf op de foto:

Nog een foto:

En eentje van de zijkant:

Met de geitjes gaat het ook goed, ze lagen vanmiddag op hun verhoging van een waterig zonnetje te genieten toen de foto werd genomen:

Ook de schapen lagen te relaxen. Isis en Meret zijn nog steeds bij ons, binnenkort gaan we nog eens een poging doen een ander huis voor ze te vinden.

Willow en Isis:

Vita en Meret:

Alle dames samen:

En dan de varkens, die zijn even schattig, lomp en vernielzuchtig als altijd. Ze groeien nog steeds en zijn lekker bezig in de wei. Vandaag kregen ze een grote pot aardbeienjam te eten. Dat was niet helemaal de bedoeling, maar helaas was de weckpot niet helemaal luchtdicht afgesloten en is de jam gaan schimmelen. Aangezien wij niet zo dol zijn om jam met haartjes, maar de varkens daar geen enkel probleem mee hebben mochten zij het hebben. Nu zouden we dat natuurlijk gewoon in een voerbak kunnen gooien, of zelfs gewoon op de grond, maar het is een stuk leuker om een groot, lomp varken jam van een lepeltje te zien slurpen. Dus de jam kregen ze hapje voor hapje. Ze hadden de techniek niet allebei even goed door, Penny wilde bij elke hap de lepel er bij opeten. Pim daarentegen wist precies hoe het werkte en slurpte heel voorzichtig de jam van de lepel af. Na afloop zaten de dames behoorlijk onder de jamklodders en roken ze heerlijk zoet O+

Een hapje voor Penny:

En eentje voor Pim:

Lekkere jam-bekkies:

Nog een hapje:

Pimmie slurpt de lepel leeg:

Na de jam kregen ze een knuffel en een aai in de wei, Penny loopt verwachtingsvol op me af:

Pim probeert mijn broek op te eten:

Vieze Pim:

Filmpje van dames die een knuffeltje krijgen in de wei:

Naast jam werd er vandaag nog meer uitgedeeld. De mais van de buurman is een poosje geleden geoogst, en mais uit de hoekjes waar de combine niet goed bij kon mochten wij hebben. De konijnen hebben al een paar keer een plant gekregen, net als de geiten, schapen en cavia's. De varkens krijgen iedere dag een bosje mais planten om te eten en mee te spelen, zolang de voorraad strekt. Eerst slopen ze dan de kolven van de plant, de vreten ze heel geoefend op, en daarna slepen ze de planten zelf door de wei en breken ze ze helemaal af. Vanmiddag kregen ze hun mais en maakte in foto's:

Verwachtingsvolle varkentjes:

Daar komt de mais!:

En dan eten:

Filmpje van de voedersessie, let op het slimme pootwerk van Pim: (ik gooi de mais nogal lomp bovenop de beide dames, maar ze hebben er gelukkig geen last van hoor :P )

En dat was het weer voorlopig :)
pi_104175288
Wat een heerlijke update, Miss_Isis O+
Op woensdag 22 januari 2025 19:50 schreef Bugno3 het volgende:
Stukje Pelle, stukje Cannavaro, stukje Totti.
pi_104185725
Leuk om te lezen ^O^
pi_105299050
Vandaag weer een paar foto's gemaakt van de veestapel. De twee oude hanen die hier boven nog op de foto staan zijn vanochtend in alle vroegte van hun stok geplukt, in een kooi gestopt en daarna een kopje kleiner gemaakt; zij worden verwerkt tot heerlijke kippenragout voor de kerstdagen. De jonge haan wist niet wat hem overkwam, hij is nu in zijn eentje verantwoordelijk voor maar liefst 11 hennen en vierde het door de hele ochtend te kraaien en de dames te versieren, zonder dat hij weg werd gejaagd. Tot het voorjaar heeft hij nog het rijk alleen, daarna komt er een nieuwe haan om voor nieuwe kuikentjes te zorgen, en gaat onze jongen in de Paas-ragout. Foto's van vanochtend:

Bèta-haan alleen in de kooi in de schuur (Alpha-haan was toen al niet meer):

Op de arm, gelukkig weet hij niet wat hem te wachten staat:

En eenmaal geslacht, geplukt, schoongemaakt en in een emmer met koud water ziet het er dan zo uit:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
En zoals dat dan gaat, de één z'n dood...

De dames poes kregen de kippennekjes en hebben het zich goed laten smaken. Mika viste het ene nekje zelfs al uit het water in de gootsteen waar ik het even in had gezet om uit te bloeden, zo ongeduldig was ze:

Ook Savannah liet het zich goed smaken:

Alleen Taya zat er wel bij maar snapte het allemaal niet zo... gelukkig hebben we haar niet voor haar hersens O+

De rest van het slachtafval hebben we gekookt en werd met smaak opgegeten door de varkens. De varkens beleven sowieso gouden tijden deze maand, er wordt van alles opgeruimd en weggegooid. Afgelopen maandag hebben ze alle sloffe speculaasjes, oude pepernoten en andere overgebleven zoetigheid van de Sinterklaasperiode gekregen (en nee, dat is niet zo gezond en ook niet zo goed voor hun tanden, maar we doen het dan ook niet dagelijks). Binnenkort begint alweer de kerst en zullen er weer restjes overblijven, en dan begin januari natuurlijk de oude oliebollen.

Afgelopen twee weken zijn de dames allebei voor de eerste keer berig geworden, het worden al echte pubers. Ze gedragen zich helaas ook wat puberaal, luisteren doen ze alleen als ze denken dat het wat oplevert. Vanochtend wilden we ze binnen houden omdat het slecht weer zou worden en hun weiland één grote modderzooi is. Maar de dames verveelden zich (ondanks de walnoten en worteltjes die ik in hun stro verstopt had als bezigheidstherapie) en gooiden steeds hun waterbak om waardoor het achterste stuk van hun stal een grote natte bende werd. Zo stonden ze vervolgens een beetje rond te kijken:

Een aai leidt ze helaas ook niet echt af:

Toen dus toch maar naar buiten, alleen hadden ze natuurlijk geen zin om de wei in te gaan. Dan krijg je vieze pootjes in de modder en het is zo saai. Rondspoken op de stenen en het gazon en kijken wat je daar zoal de vernieling in kan helpen is vééél leuker.

"Nee, ik hoor niet dat je roept dat ik de wei in moet, ik ben heel druk met dit blaadje hier op de stenen"

"Hmmm... Wat zou ik eens kunnen doen met die tuinslang?"

"Oh, een emmer met smerig water omgooien is ook wel tof"

En terwijl ik bovenstaande foto maakte hoorde ik achter me het hekje rammelen. Toen ik omkeek zag ik dit:

Dat tuintafelkleed lag over het hekje, en had helaas de aandacht van Pim getrokken. Rani de hond probeerde haar nog tegen te houden maar het mocht niet baten...

Poot er op en trekken maar:

En toen ik het weer te pakken kreeg zag het er dus zo uit:

Ondertussen was Penny een eindje verderop de zaken aan het onderzoeken:

Pim was niet onder de indruk van haar standje vanwege het tafelkleed en kwam ook even kijken:

Uiteindelijk konden de dames met zachte dwang richting de andere ingang van de wei gedirigeerd worden:

En hè hè, eind goed, al goed...

Met de andere dieren hebben we gelukkig een stuk minder te stellen, die zijn braaf als altijd. De schapen en geiten genieten van een nieuwe hooiruif:

En de konijntjes chillaxen met het koude weer lekker samen in hun stal:

En dat was het weer voor nu :)
pi_105319999
Pim en Penny O+
pi_106395022
Updateje.... Wat een gedoe hier!

Volgende week woensdag is Pimmetje weer op haar vruchtbaarst, dus we doen al een tijdje onze uiterste best een beer te regelen voor die tijd zodat ze gedekt kan worden. Dat is alleen lang zo makkelijk niet als het lijkt! We willen graag een Bentheimer beer omdat die qua vlees en smaak het dichts bij ons ras (Berkshire) zitten en ook nog een goed karakter hebben. Nou staan er drie op de website van de rasvereniging, maar eentje wil niet buiten het ras dekken, eentje zit op Terschelling (wat lastig wordt qua vervoer) en eentje kunnen we niet te pakken krijgen (en zit ook aan de andere kant v/h land). KI is ook een optie, maar het KI station dat Bentheimers heeft (in Duitsland) had nét vorig jaar de ene beer laten slachten, en doet deze week de andere ook naar de slacht vanwege tegenvallende sperma kwaliteit. Daarnaast hebben we sinds begin december al meerdere malen gebeld en gemaild om er achter te komen hoe we sperma kunnen importeren uit Noord-Ierland van een echte Berkshire beer (voor Penny), maar daar hebben we ondertussen ook nog steeds geen antwoord op.

Ik had niet gedacht dat dit zo'n gedoe zou zijn om dit voor elkaar te krijgen. We hebben nog wat antwoordapparaten ingesproken dus wie weet horen we nog wat, maar de tijd begint nu wel te dringen. Maar goed, hopelijk volgende week foto's van een bevruchte Pim; ik blijf hoopvol!

Verdere stand van zaken: schapen Isis en Meret zijn verhuisd en cavia Paulo is onverwacht vlak voor Kerstmis overleden. Komend voorjaar dus ook maar twee nieuwe cavia's uit het asiel halen om de overgebleven twee dames buiten gezelschap te houden. Alle andere dieren gaat het gelukkig wel heel goed mee :)
pi_106637865
Toch goed nieuws vandaag!

Gisteravond konden we op het laatste nippertje toch nog iemand bereiken met een Bentheimer beer. Deze al wat oudere beer doet eigenlijk geen dekkingen meer omdat hij al in heel veel bloedlijnen voorkomt en zou zeer binnenkort geslacht worden. Omdat Pim van een ander ras is, is er geen risico op inteelt als ze door hem gedekt wordt. Gelukkig konden we daarom dus nog regelen dat deze beer nog één verzetje krijgt voor hij naar de slager moet! Gisteravond hadden we hierover contact met de eigenaar, en vanochtend in alle vroegte zijn we op pad gegaan naar beer 'Kuddel'. We waren een beetje bang dat Pim niet mee zou werken (ze doet soms nogal lastig als ze berig is) maar ze liep eigenlijk in één keer keurig het karretje in. Ik had een zakje lekkers om haar de kar in te lokken (stukjes appel, rozijntjes en een paar lange vingers) en ze deed keurig wat ze moest doen. Eenmaal in de kar lag ze lekker dik in het stro zodat ze redelijk comfortabel de reis kon doorstaan. Penny was niet zo blij dat ze alleen achter moest blijven, maar gelukkig is het maar voor twee daagjes. Morgenavond halen we Pim als het allemaal goed is gegaan weer op :)

Foto's van vanochtend:

Twee slaperige varkentjes weten nog niet wat er staat te gebeuren:

Het karretje voor de deur van de stal geparkeerd, zodat Pim er makkelijk in kon lopen:

'Oh, ik moet weer opstaan..?'

Binnen no time zat ze in het karretje. Toen de deur dichtging vond ze het iets minder leuk, maar gelukkig was er lekkers en genoeg stro om in te liggen:

Arme Penny bleef alleen achter in de stal:

Anderhalf uur later waren we aangekomen op de plaats van bestemming en ontmoetten we Kuddel. Hij is een indrukwekkende maar vriendelijke beer met een enorme kop:

Pim liet zich heel makkelijk weer uitladen en wandelde zonder problemen de stal van Kuddel in. Ze was wel een beetje van slag door de spanning; ze hoefde niet eens een lange vinger. Gelukkig was ze snel bekomen van alle nieuwe indrukken. Hier loopt ze net de wei van Kuddel in, hij loopt achter haar aan:

Terwijl wij omliepen naar buiten verkent Pim voorzichtig de wei en haar nieuwe vriendje:

Ze vinden elkaar eigenlijk meteen wel leuk en er werd al voorzichtig geknuffeld:

Al denkt Kuddel niet alleen maar aan knuffelen...

Terwijl wij nog even verder rondliepen op de boerderij en onder meer Kuddels biggen van vorig jaar bekeken maakten Pim en Kuddel nader kennis. Toen we vlak voor we weggingen nog even wilden kijken hoe het met ze ging bleken ze al meer dan goede vrienden te zijn geworden:

Hoewel deze dekking niet helemaal afliep zoals het hoort (Pim kreeg er op een gegeven moment toch genoeg van en liep weg) hebben we er alle vertrouwen in dat dit goed gaat komen. Morgenmiddag of avond halen we haar weer op en hopelijk is ze dan succesvol gedekt. Als alles goed gaat kunnen we dan begin mei rekenen op bevrijdingsbiggetjes!

Verder hebben we ook de konijnen laten dekken afgelopen week. De dames waren ongeveer 10 maand oud en daarmee klaar voor een eerste dekking. Dit ging wat makkelijker en sneller dat bij Pim, en binnen twee uurtjes konden we met beide konijnen gedekt en al weer naar huis.

Jut (staalgrauw) is gedekt voor een mooie witte Vlaamse reus:

En Jul (ijzergrauw) is gedekt door een chinchilla-kleurige Vlaamse reus:

Afgelopen weekend hebben we een mooi houten nesthok voor de dames in elkaar geschroefd, en hopelijk worden we begin februari (ergens tussen de 1e en 6e ) verblijd met snoezige kleine babykonijntjes :)

Meer foto's volgen uiteraard zodra er baby'tjes te bewonderen zijn!
pi_106639059
Ahaa dat is zeker goed nieuws! Binnekort dus 'n hoop jong spul? Konijntjes samen met geitjes en lammetjes?
pi_106639381
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 januari 2012 13:28 schreef J.Doe het volgende:
Ahaa dat is zeker goed nieuws! Binnekort dus 'n hoop jong spul? Konijntjes samen met geitjes en lammetjes?
Veel jong spul, maar dit jaar geen geitjes en lammetjes. Hopelijk wel konijntjes en biggetjes (en wie weet ook weer kuikentjes). Omdat de konijnen en Pim in de stal gaan bevallen hebben we niet voldoende stalruimte om ook de geiten en schapen daar te laten aflammeren. Die mogen dus een jaar overslaan na het grootbrengen van al het jonge grut afgelopen voorjaar :) Dat is ook beter voor hun conditie, vooral Willow (het oudste schaap) is na een aantal drielingen en zelfs een vierling wel even toe aan rust. Ze wordt over een maandje al 10, dus wat ons betreft mag ze sowieso wel met pensioen. Wie weet volgend voorjaar weer kleine geitjes en/of lammetjes O+ maar dit jaar even niet.

De TT is eigenlijk wel een beetje misleidend nu, misschien moet ik hem maar aan laten passen...
pi_106646983
Ahaa zo. Bij dit type schaap (Kameroen?) is een meerling dus zeker geen uitzondering. Nee, bij mijn ouders thuis hebben we ook een kleine kudde Texelaars en die zullen eind deze maand, en begin volgende maand gaan aflammeren. Gezien dat je vorig jaar ook jonge geiten en schapen had ging ik er vanuit dat dat dit jaar weer het geval was ;) Maar die biggetjes in de wei lijkt me ook een leuk gezicht (heb niet zoveel met konijnen). Leuk!
pi_106647748
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 januari 2012 17:00 schreef J.Doe het volgende:
Ahaa zo. Bij dit type schaap (Kameroen?) is een meerling dus zeker geen uitzondering. Nee, bij mijn ouders thuis hebben we ook een kleine kudde Texelaars en die zullen eind deze maand, en begin volgende maand gaan aflammeren. Gezien dat je vorig jaar ook jonge geiten en schapen had ging ik er vanuit dat dat dit jaar weer het geval was ;) Maar die biggetjes in de wei lijkt me ook een leuk gezicht (heb niet zoveel met konijnen). Leuk!
Texelaars zijn ook leuk, van die lieve lompe witte lammetjes :D Onze Willow is 50/50 Kameroen/Barbados Black Belly en haar dochter Vita (het enige andere schaap dat we nu nog hebben) is 75% Barbados. Ze krijgen idd bijna altijd 2- of 3-lingen, en hoewel ze een drieling wel aankunnen vergt het lichamelijk veel van ze. De vierling die Willow in 2010 had kon ze niet alleen aan, die hebben we bijgevoerd met de fles. Nu mag ze lekker met pensioen, misschien dat we Vita volgend jaar laten dekken, samen met één of meer van de geiten of zo. Het is altijd wel heel schattig namelijk O+

Ik ben echt super benieuwd hoe het zal gaan met de biggetjes, we hebben nog niet eerder met varkens gefokt. Ik verheug me ook erg op kleine biggetjes die door de wei denderen, hopelijk krijgt Pim er niet te veel (er van uit gaand dat ze goed gedekt wordt natuurlijk) zodat het allemaal een beetje soepel verloopt :)
pi_106658174
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 januari 2012 12:55 schreef Miss_Isis het volgende:

O+
pi_106698435
Pim is inmiddels weer terug in haar eigen stal, Penny had haar erg gemist! Iedereen op het logeeradres was erg van onze Pim gecharmeerd maar we zijn blij dat ze weer thuis is. Volgens z'n eigenaar heeft Kuddel gisteren minstens drie keer z'n ding gedaan, maar was er vandaag weinig actie. Dit kan er op wijzen dat haar vruchtbare periode weer afgelopen is, of dat ze geen zin had omdat ze heimwee had (ja, echt!). Het kan natuurlijk ook zijn dat ze nog wel gedekt is maar op een moment dat er niemand bij was.

Kuddel heeft nog een paar weken uitstel van executie gekregen, dus mocht Pim over drie weken toch weer berig worden dan kan ze nog een keer bij hem op bezoek. Over drie weken hopelijk meer nieuws :)
  Moderator donderdag 12 januari 2012 @ 08:53:40 #218
155227 crew  Guppy
dus
pi_106713728
Wat een leuke varkentjes O+

Is eventueel nageslacht van de varkentjes en de konijnen allemaal voor consumptie?
[b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
pi_106722220
quote:
0s.gif Op donderdag 12 januari 2012 08:53 schreef Guppyfriend het volgende:
Wat een leuke varkentjes O+

Is eventueel nageslacht van de varkentjes en de konijnen allemaal voor consumptie?
Ja ze zijn leuk hè O+

Wat betreft je vraag: eventueel nageslacht van de varkens zal waarschijnlijk grotendeels verkocht worden aan belangstellenden. Wat die er mee doen mogen ze zelf weten, het zijn in principe vleesvarkens met goede kwaliteit vlees (daar hebben we de combinatie op uitgezocht) maar ze zullen naar alle waarschijnlijkheid ook leuk zijn om te zien met hun vlekken en vliegtuigoren. Daarnaast zijn zowel de zeug en beer allebei heel tam, en het karakter van beide rassen is betrouwbaar en rustig dus de biggetjes (die uitvoerig geaaid en aangehaald zullen worden) worden vast ook geschikt voor bv. een zorg- of kinderboerderij. Zelf willen we er in ieder geval 1 á 2 opfokken t/m november/december voor eigen consumptie. Misschien dat er ook 1 of meerdere geslacht zullen worden als speenvarken om op te eten. Wat er met de rest gebeurd hangt dus af van de kopers.

Wat betreft de konijntjes; daar zullen we er waarschijnlijk één of misschien twee voedstertjes van houden voor de gezelligheid en om in de toekomst nog eens een nestje mee te fokken. Vooral de jonkies van Jul zijn wat dat betreft interessant omdat ze de chinchilla-kleur zullen dragen (waarschijnlijk niet zichtbaar, want recessief) maar dat is leuk om verder mee te fokken aangezien die kleur (nog) vrij zeldzaam en gewild is. De eigenaar van de rammen wil dan ook graag in ieder geval één jonkie als vergoeding voor de dekking, hij wil daar mee verder fokken. De rest zal waarschijnlijk verkocht worden als er belangstelling voor is, en anders geslacht worden. Het zullen naar alle waarschijnlijkheid mooie, goed gebouwde Vlaamse Reusjes worden. Ze zullen vast ook tam worden omdat ik het leuk vindt ze uit de hand te voeren en te kunnen aaien net als hun moeders, dus dan zijn ze ook geschikt als huisdier.

Als we dieren verkopen ben ik altijd vrij kritisch naar waar ze terecht komen, we bellen en mailen vaak meerdere keren met potentiële kopers om een beetje een idee te hebben van de koper en wat er met de dieren gaat gebeuren. Het liefst verkoop ik aan mensen die voor de aardigheid hun dieren hebben en er ook goed voor zorgen. Dat dieren geslacht (gaan) worden vind ik niet zo erg, maar ik wil wel dat ze tot die tijd een zo fijn mogelijk leven hebben. Dat proberen we zelf ook te doen namelijk. Met mensen die bv. een konijntje zouden willen 'voor de kids' en dat dier dan achter in de tuin in een hokje stoppen en er na een maand of wat niet meer naar omkijken heb ik niets. Dan vind ik het diervriendelijker om het beestje zelf te houden waar hij gezelschap en lekker de ruimte heeft en na een tijdje te slachten.
pi_106727717
Ik kende je topic nog niet. Net helemaal doorgelezen en wat een leuke verhalen. Nog iets van Abel gehoord?
I solemnly swear i'm up to no good
pi_106729864
quote:
0s.gif Op donderdag 12 januari 2012 16:53 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:
Ik kende je topic nog niet. Net helemaal doorgelezen en wat een leuke verhalen. Nog iets van Abel gehoord?
Abeltje is met zijn moeder en zusje verhuisd naar iemand met jonge kinderen die ook een paar andere geiten had. Nadat ze zijn opgehaald hebben we er verder niet meer van gehoord, ik hoop/verwacht dat hij is doorverkocht als dekbokje gezien zijn mooie kleur en makkelijke karakter. Toen ik laatst zijn oornummer opzocht in het I&R systeem (=identificatie en registratie, voor onze schapen en geiten) was hij in ieder geval niet dood of geslacht gemeld, dus hij zal hopelijk nog vrolijk rondlopen :)
pi_106756532
quote:
0s.gif Op donderdag 12 januari 2012 18:01 schreef Miss_Isis het volgende:

[..]

Abeltje is met zijn moeder en zusje verhuisd naar iemand met jonge kinderen die ook een paar andere geiten had. Nadat ze zijn opgehaald hebben we er verder niet meer van gehoord, ik hoop/verwacht dat hij is doorverkocht als dekbokje gezien zijn mooie kleur en makkelijke karakter. Toen ik laatst zijn oornummer opzocht in het I&R systeem (=identificatie en registratie, voor onze schapen en geiten) was hij in ieder geval niet dood of geslacht gemeld, dus hij zal hopelijk nog vrolijk rondlopen :)
Dat is iig fijn :-) ben benieuwd naar het kleine spul :-)
I solemnly swear i'm up to no good
  Moderator vrijdag 13 januari 2012 @ 22:04:54 #223
155227 crew  Guppy
dus
pi_106781113
quote:
0s.gif Op donderdag 12 januari 2012 14:16 schreef Miss_Isis het volgende:

[..]

Ja ze zijn leuk hè O+

Wat betreft je vraag: eventueel nageslacht van de varkens zal waarschijnlijk grotendeels verkocht worden aan belangstellenden. Wat die er mee doen mogen ze zelf weten, het zijn in principe vleesvarkens met goede kwaliteit vlees (daar hebben we de combinatie op uitgezocht) maar ze zullen naar alle waarschijnlijkheid ook leuk zijn om te zien met hun vlekken en vliegtuigoren. Daarnaast zijn zowel de zeug en beer allebei heel tam, en het karakter van beide rassen is betrouwbaar en rustig dus de biggetjes (die uitvoerig geaaid en aangehaald zullen worden) worden vast ook geschikt voor bv. een zorg- of kinderboerderij. Zelf willen we er in ieder geval 1 á 2 opfokken t/m november/december voor eigen consumptie. Misschien dat er ook 1 of meerdere geslacht zullen worden als speenvarken om op te eten. Wat er met de rest gebeurd hangt dus af van de kopers.

Wat betreft de konijntjes; daar zullen we er waarschijnlijk één of misschien twee voedstertjes van houden voor de gezelligheid en om in de toekomst nog eens een nestje mee te fokken. Vooral de jonkies van Jul zijn wat dat betreft interessant omdat ze de chinchilla-kleur zullen dragen (waarschijnlijk niet zichtbaar, want recessief) maar dat is leuk om verder mee te fokken aangezien die kleur (nog) vrij zeldzaam en gewild is. De eigenaar van de rammen wil dan ook graag in ieder geval één jonkie als vergoeding voor de dekking, hij wil daar mee verder fokken. De rest zal waarschijnlijk verkocht worden als er belangstelling voor is, en anders geslacht worden. Het zullen naar alle waarschijnlijkheid mooie, goed gebouwde Vlaamse Reusjes worden. Ze zullen vast ook tam worden omdat ik het leuk vindt ze uit de hand te voeren en te kunnen aaien net als hun moeders, dus dan zijn ze ook geschikt als huisdier.

Als we dieren verkopen ben ik altijd vrij kritisch naar waar ze terecht komen, we bellen en mailen vaak meerdere keren met potentiële kopers om een beetje een idee te hebben van de koper en wat er met de dieren gaat gebeuren. Het liefst verkoop ik aan mensen die voor de aardigheid hun dieren hebben en er ook goed voor zorgen. Dat dieren geslacht (gaan) worden vind ik niet zo erg, maar ik wil wel dat ze tot die tijd een zo fijn mogelijk leven hebben. Dat proberen we zelf ook te doen namelijk. Met mensen die bv. een konijntje zouden willen 'voor de kids' en dat dier dan achter in de tuin in een hokje stoppen en er na een maand of wat niet meer naar omkijken heb ik niets. Dan vind ik het diervriendelijker om het beestje zelf te houden waar hij gezelschap en lekker de ruimte heeft en na een tijdje te slachten.
Goed standpunt wat betreft dat de dieren sowieso een goed leven moeten hebben :) hoewel ik het zelf niet zou kunnen, jonge diertjes wegdoen naar anders mensen :@ Daarom heb ik ook nooit jong spul
[b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
pi_107644818
Een nieuwe update, met gezinsuitbreiding op de beestenboerderij!

Een maand geleden zijn de konijnen gedekt, en gisterochtend zijn ze eindelijk bevallen. Het is behoorlijk koud in de schuur (het vriest daar ook gewoon) maar de kleintjes lijken het warm genoeg te hebben in hun nestje. Beide dames zijn aan dezelfde kant van het zelfgetimmerde nesthok bevallen, en hun jongen liggen dus allemaal bij elkaar. Dit is lekker warm voor de kleintjes, en betekend dat ze door beide moeders gezoogd worden en dus goed kunnen groeien. Voor een eerste nestje doen de dames het redelijk. Eén konijntje was dood geboren, eentje lag midden in de stal (en heb ik direct in het nest gelegd) en eentje vond ik later nog eens buiten het nest (zou dezelfde kunnen zijn, deze heb ik eerst opgewarmd en na een half uurtje weer in het nest gelegd). Eén van de konijntjes in het nest had de achterpootjes helemaal verstrikt in de wol en kon ze niet bewegen, deze heb ik voorzichtig losgepeuterd. De rest zag er allemaal gezond en levendig uit.

Hoeveel konijntjes het precies zijn weet ik nog niet omdat ze nogal door elkaar heen krioelen en het te koud is om ze stuk voor stuk buiten het nest te leggen om te tellen. Ook worden de moeders er wat zenuwachtig van als ik te lang bij het nest rommel dus laat ik het maar even zo. Ik heb al wel een paar foto's kunnen schieten van het grut:

Eerst de moeders even afleiden met wat andijvie voor ik de stal in stap:

Het nesthok:

De ingang (rechts onderin) hebben de dames vakkundig dichtgestopt met stro en hooi zodat er niemand bij het nest kan komen en het lekker warm blijft:

Van binnen ziet het er zo uit. Rechts het nestje met de jonkies van beide dames, links een eerdere nestpoging waar niets in ligt. Het bloed op het stro is nog van de bevalling:

Nestje van dichtbij:

Een paar konijntjes een beetje apart gelegd en geprobeerd te tellen maar het was niet zo makkelijk:

En van dichtbij zien ze er zo uit (helaas onduidelijke foto):

Gelukkig blijven ze niet zo lang zo lelijk, en over een dag of 10 gaan de oogjes open en lijken het al echte konijntjes :)

Nog meer jong grut hebben we bij de cavia's. Na een bezoekje aan een familielid kwam ik zondag thuis met twee extra caviaatjes voor bij de twee al wat oudere volwassen zeugjes die ik al had. Dinsdag heb ik ook nog een volwassen gecastreerd beertje uit het asiel gehaald dus nu zitten we op een totaal van vijf. Een mooi groepje om lekker rond te hebben scharrelen straks. In het voorjaar mogen ze weer naar buiten in hun weilandje met nachtverblijf, nu het zo koud is wonen ze in twee kooien in de bijkeuken.

Kennis maken in de gang, de twee kleintjes (Jo en Hanna) zijn dus nieuw:

Nog meer goed nieuws is dat Pim deze week niet berig is geworden. Dat betekend dat ze na haar avontuurtje met Kuddel vrijwel zeker drachtig is, en dat we begin mei een worp biggen verwachten O+

En dan verwachten we nog een nieuwe bewoner... We krijgen er vanaf 26 februari zo eentje bij op de beestenboerderij:

Hoe meer zielen, hoe meer vreugd! :P
  woensdag 8 februari 2012 @ 16:07:07 #225
264281 livalo
Parttime internetheldin.
pi_107753972
Wat een heerlijk topic! heb hem nog maar net ontdekt maar heb alles vanaf het begin af aan gelezen en de verhalen zijn erg leuk :D. Het plezier dat je hebt met het verzorgen van alle beestjes straalt echt van de posts af en de foto's vind ik ook heerlijk om te zien O+. ze hebben echt een perfect leven daar bij jullie. Ben erg benieuwd hoeveel konijntjes het uiteindelijk zijn, het ziet er allemaal heel knus en vol uit.
Op zaterdag 23 januari 2010 18:54 schreef Surveillance-Fiets het volgende:
JIJ HEKS :'(
pi_107759980
quote:
0s.gif Op woensdag 8 februari 2012 16:07 schreef livalo het volgende:
Wat een heerlijk topic! heb hem nog maar net ontdekt maar heb alles vanaf het begin af aan gelezen en de verhalen zijn erg leuk :D. Het plezier dat je hebt met het verzorgen van alle beestjes straalt echt van de posts af en de foto's vind ik ook heerlijk om te zien O+. ze hebben echt een perfect leven daar bij jullie. Ben erg benieuwd hoeveel konijntjes het uiteindelijk zijn, het ziet er allemaal heel knus en vol uit.
Dankjewel! O+ Ik vind het ook gewoon ontzettend leuk, al die levende have om me heen. Altijd iets te doen, en als de cavia's de longetjes uit hun lijfje wheepen als ze me zien, de konijnen naar me toe komen rennen en tegen hun muurtje op gaan staan, de varkens hun slaperige koppen optillen en goeiemorgen knorren wordt ik gewoon blij O+

Ik heb gisteren trouwens alle kleine konijntjes geteld, het waren er toen 11 waarvan eentje duidelijk kleiner dan de andere 10. Ik check het nestje twee keer per dag en ze lijken het heel goed te doen ondanks de kou. Ze zijn lekker levendig en lijken goed te groeien. Ook de haartjes komen door, en ze lijken op twee na allemaal zwart. Deze worden straks denk ik staalgrauw (zoals Jut) of ijzergrauw (zoals Jul). De twee anderskleurige konijntjes hebben een lichter buikje en binnenkant van hun oortjes, en worden verwacht ik konijngrijs (wildkleur). De moeders vinden het gelukkig steeds minder vervelend als ik aan het nest zit en laten zich prima afleiden door de andijvie en wortel. Hopelijk overleven alle 11 de nijntjes het, ze hebben gelukkig twee moeders om ze te zogen en voldoende nestgenootjes om lekker warm te blijven. Als de oogjes straks open gaan maak ik nieuwe foto's :)
  woensdag 8 februari 2012 @ 19:04:34 #227
92409 Twinky
Little star.
pi_107760604
Is het hondje een echte labrador? O+O+
pi_107761026
quote:
7s.gif Op woensdag 8 februari 2012 19:04 schreef Twinky het volgende:
Is het hondje een echte labrador? O+O+
Ja zeker! Alleen maar honden met stamboom en van een echte clubfokker hier in huis. Dan weet je tenminste redelijk zeker wat je in huis haalt. De fokker van onze nieuwe pup socialiseert ze ook uitstekend, het zijn allemaal hartstikke leuke, gezonde, mooie hondjes. We willen graag een teefje dat in de toekomst eventueel zelf ook fokpotentie heeft en 20 februari (na de puppytest) horen we welke van de 7 teefjes uit het nest de onze wordt O+
  woensdag 8 februari 2012 @ 19:40:40 #229
92409 Twinky
Little star.
pi_107762091
quote:
0s.gif Op woensdag 8 februari 2012 19:15 schreef Miss_Isis het volgende:

[..]

Ja zeker! Alleen maar honden met stamboom en van een echte clubfokker hier in huis. Dan weet je tenminste redelijk zeker wat je in huis haalt. De fokker van onze nieuwe pup socialiseert ze ook uitstekend, het zijn allemaal hartstikke leuke, gezonde, mooie hondjes. We willen graag een teefje dat in de toekomst eventueel zelf ook fokpotentie heeft en 20 februari (na de puppytest) horen we welke van de 7 teefjes uit het nest de onze wordt O+
Tof! en eigen puppy's is ook tof O+ O+
pi_107982690
Weer een aantal dagen verder en een kleine update!

De konijntjes groeien als kool en vandaag zijn de oogjes open gegaan. Het zijn er nog steeds 11 (met eentje nog steeds iets kleiner dan de andere 10) en ze groeien allemaal goed, dus dat is een goed teken. Beide moeders zorgen heel goed voor ze en houden me elke keer als ik aan de kleintjes zit héél zorgvuldig in de gaten. Als het hun allemaal te lang duurt en de kleintjes bewegen teveel in het nest kun je zien dat ze het niet zo leuk vinden en een beetje zenuwachtig worden. Daarom plaag ik ze ook maar niet teveel, behalve dan vanmiddag even toen ik foto's maakte!

Zo was het 10 dagen geleden:

En zo is het nu:

Close up van het nestje (helaas beetje vaag):

Hey, wat doe je met m'n kinders?!

En een paar kleurtjes apart gefotografeerd, dit kleintje is konijngrijs:

Deze is staalgrauw (zwart, zoals Jut):

En deze lijkt mij ijzergrauw (grijs, zoals Jul):

En nog een filmpje waarop je goed kan zien dat de oogjes open zijn:

De varkens zijn vanochtend weer eens naar buiten gegaan. Tijdens de vorst hebben we ze zoveel mogelijk binnen gehouden in de stal. Niet omdat ze niet tegen de kou kunnen, maar meer omdat de modder in de wei zo oneffen was en hard was bevroren dat we bang waren dat de dames zich zouden verstappen. Vooral Penny loopt soms wat stram, dus we wilden geen onnodig risico nemen. Ze waren in ieder geval blij dat het dooide en dat ze lekker een frisse neus konden halen. Foto's van vanmiddag:

Bil aan bil met de neus over de grond:

Vieze neus van de modder:

En zo'n vieze neus kun je dan het beste even afvegen aan het dichtstbijzijnde zachte object:

De kippen kwamen ook even kijken, je weet maar nooit of de varkens nog iets lekkers opwroeten:

Van een afstandje deed het me een beetje denken aan zo'n school kleine poetsvisjes die om grote haaien rondzwermen oO<

En ja, circle of life enzo, de samenwerking gaat twee kanten op. Kippen eten opgewroete wormpjes en uitgepoepte graantjes :') en varkens eten graag een lekker eitje!

Filmpje:
  dinsdag 14 februari 2012 @ 22:03:00 #231
92409 Twinky
Little star.
pi_107987073
Wat leuk hoe ze dat doen :D stukbijten en neerleggen en dan opeten! En allemaal zo voorzichtig O+
pi_107987339
Die kleine konijntjes O+ En de krulstaarten van de varkens :D

Ik ben heel benieuwd hoe de pup het straks gaat vinden op jullie boerderij! :)
Op woensdag 22 januari 2025 19:50 schreef Bugno3 het volgende:
Stukje Pelle, stukje Cannavaro, stukje Totti.
pi_107992860
Ze luisteren goed ^O^ (maar dat zal wel zijn omdat je eten voor ze had)
pi_108018546
@ Twinky: ja, ze kúnnen best heel voorzichtig zijn als ze willen... Netjes van een lepel eten, een druifje uit mijn hand pakken of heel voorzichtig een eitje kraken. Maar op de meeste momenten is het oppassen geblazen dat ze me niet van de voeten lopen of in de tang nemen en pletten :P

@ Pisces: ik ben ook super benieuwd! Deze week gaan de pupjes met de fokker op excursie naar de kinderboerderij, dus dan kan de onze alvast wennen aan wat haar te wachten zal staan ;) We hebben aangegeven dat we een relaxed hondje willen dat zich niet van d'r stuk laat brengen maar dat ook weer geen dominant haantje-de-voorste is. Kortom: eentje die zich makkelijk zal voegen in de gezellige drukte! Ik voorzie verder gelukkig geen problemen met de andere dieren, allemaal zijn ze wel gewend dat er regelmatig iets nieuws rondloopt hier. Alleen ons kleine hondje Puck zal misschien wat minder enthousiast zijn, dat is nu nog een beetje heel erg het verwende prinsesje en ze stelt zich soms nogal aan als andere honden (behalve Rani dan) te wild doen of aan haar willen zitten... Nog 11 nachtjes slapen en dan weten we het! O+

@ Miendientje: de varkens luisteren eigenlijk altijd wel goed naar hun naam gelukkig, dat is één van de eerste dingen die ik ze geleerd heb. Als ze me zien of horen houden ze me direct in de gaten, en als ik eruit zie alsof ik iets lekkers heb of als ik ze roep komen ze direct als het stelletje lompe idioten dat ze zijn op me af denderen :P Het probleem is een beetje dat hoewel ze makkelijk naar me toe komen je er daarna zo weinig mee kan... Een hond kun je laten volgen, ergens heen sturen, aan de riem doen of desnoods in z'n nekvel ergens naartoe slepen. Met een varken gaat dat allemaal wat minder soepel... Als je ze iets wilt laten doen is het meer een kwestie van hun voorgaan en zorgen dat wat jij bent/hebt/doet toffer is dan alle andere dingen die de varkens op dat moment in hun koppie kunnen halen om te doen. En dat is soms nogal een opgave :')
Een andere methode is natuurlijk om te zorgen dat al het andere dat ze in hun hoofd halen direct bestraft wordt >:) maar dat probeer ik over het algemeen te vermijden.
pi_108075314
Wat een leuk topic! Ik woon in de stad helaas dus kippen en geitjes zitten er voor mij niet in, maar misschien/hopelijk in de toekomst...
pi_108082640
Dit ):O is toch met recht het allerleukste dieren topic hier op de fok!
Fake it baby - They won't even know!
You can make it ?
Cos everybody knows that that's the way to go
pi_108231612
Een week verder, en de kleine nijnen groeien (nog steeds) als kool! Ze worden steeds groter en beweeglijker. Als ik nu het deksel van het nesthok open doe en mijn hand naar binnen steek worden ze direct wakker en beginnen ze allemaal een tikje spastisch heen en weer te springen :') Ik heb ondertussen ook al twee keer het hele nest weer terug in het nesthok moeten leggen omdat ze allemaal naar buiten gevallen/gekropen waren doordat (één van) de mama's de ingang niet goed af had(den) gesloten. Op een gegeven moment zullen ze natuurlijk toch wel uit het nesthok en in de stal komen, maar met drie katten die vrij door de schuur lopen en geregeld een rat vangen zijn de konijntjes daar nu nog iets te klein en kwetsbaar voor; ondanks de beide mama's die zeer oplettend en beschermend zijn (voorbeeldje: toen mijn man eergisteravond een konijntje terug in het nesthok wilde leggen en de stal instapte kreeg hij meteen een kwade grom en een stel tanden in zijn broekspijp). Gelukkig vinden de dames het geen probleem als ik in de stal kom en de kleintjes bekijk en aanraak, zolang ik het maar niet te bont maak en iets lekkers voor ze meeneem. Alle 11 de kleintjes groeien goed, al is er duidelijk één achterblijvertje. Deze is wel lekker levendig maar een heel stuk kleiner dan zijn of haar nestgenootjes. Ik heb vanochtend geprobeerd dit ukkie even apart bij Jut en Jul te laten drinken, maar de dames hadden geen zin en liepen zodra ukje goed beet had weg. Hopelijk blijft ukje gewoon doorgroeien, als ze straks een week of drie zijn beginnen ze ook ander voer te eten dus dan trekt het hopelijk wat bij :)

Foto's van het grut:

Het nest heeft zich van de linkerkant van het hokje naar de rechterkant verplaatst, boven/naast de uitgang. Vandaar dat ze er ook makkelijker uit vallen als die open is. Je kan nu ook duidelijk de verschillende kleurtjes zien:

Mama Jul houdt mij heel goed in de gaten als ze de baby's hoort rondspringen:

En ook Jut houdt me goed in het oog:

Het zijn al duidelijk echte konijntjes inmiddels (het lijken er misschien geen 11, maar ze liggen op elkaar):

Zoals je kunt zien lopen ze ook al echt een beetje rond:

Hier zie je links bovenin het achterblijvertje (met op de foto dichte oogjes en koppie naar links) dat duidelijk kleiner is dan de anderen:

En nog een (beetje te donker) filmpje met spastisch springende nijntjes O+

En komende zondag gaan we het nieuwste lid van de familie ophalen!

Dit is onze Nori O+ :

edit: krijg die gekantelde foto's helaas niet goed, dus draai je hoofd even bij voor foto's 1 en 5 :P
pi_108317048
Ik volg dit topic al zo lang en iedere keer weer die heerlijke foto's en verhalen O+ Wat ga je precies doen met de konijntjes? Allemaal houden? Afhankelijk van hoe ver weg je zit zou ik er ooit best 2 van je willen overnemen :7
pi_108362520
quote:
0s.gif Op donderdag 23 februari 2012 20:22 schreef pasopikbijt het volgende:
Ik volg dit topic al zo lang en iedere keer weer die heerlijke foto's en verhalen O+ Wat ga je precies doen met de konijntjes? Allemaal houden? Afhankelijk van hoe ver weg je zit zou ik er ooit best 2 van je willen overnemen :7
Bedankt voor het compliment ;) en nee, we gaan niet alle 11 de nijntjes houden. We houden er zelf waarschijnlijk één, er zitten twee konijngrijze jongen in het nest en als één daarvan een voedstertje blijkt te zijn willen we die houden. Verder heeft de eigenaar van de rammen gezegd dat hij er graag ook één of twee zou willen hebben voor de fok (al heb ik na het geboortebericht nog niets van hem gehoord). Een aantal andere konijntjes zullen worden verkocht aan belangstellenden (in de regio Twente, just so you know ;) ), en wat er overblijft zal worden geslacht.

Vandaag (en gisteren) hebben de konijntjes een half uurtje buiten het nesthok gespeeld. Ik zit er dan tussen zodat ze er aan wennen aangeraakt, geaaid en opgetild te worden. Ze beginnen ook al echt grotekonijnenvoer te eten, ze knabbelen al als echte grote nijnen aan de andijvie, appel, wortel, stukjes droog brood, brokjes en hooi die ik mee had genomen. En uiteraard heb ik foto's hiervan, want ze zijn zo schattig O+

Er valt van alles te ontdekken in de stal:

De mama's eten ook wat van het lekkers:

Eindelijk een foto met alle 11 de konijntjes:

Brokjes eten als een groot konijn:

En na al die avonturen waren ze toch wel wat moe:

Oh ja, en nog maar twee nachtjes slapen voor de nieuwe puppy! O+
pi_108365377
_O_ _O_ _O_ Zo leuk!!!!
J'ai vu un escarbot ivre!-Komupolapana
Het zijn de kleine dingen die het doen &lt;3
pi_108392525
SUPER LIEF!!!!!!!
You can make it ?
pi_108620913
Klein drama op de Beestenboerderij vanochtend... Reusje 'Roos' (naam bedacht door mijn achternichtje van 4) is gewond geraakt. Ik was de caviakooien aan het schoonmaken en zag Roos ineens in de stal zitten met één hangend oortje en een zielig oogje :'( . Het lijkt er op dat ze misschien door een kat is gepakt; ze heeft een wond vlak onder haar oor en naast/onder haar oog. Ik zag onze poes Taya verdacht kijken dus het zou kunnen zijn dat zij dit op haar geweten heeft. Roos zit nu heel zieligjes even in een net verschoonde caviakooi zodat de dader het karwei in ieder geval niet af kan maken. Hoe dan ook, de DA is gebeld en we hebben over een uurtje een afspraak. Dan kunnen meteen cavia Jo en haar twee kooigenootjes mee want bij het verschonen viel me op dat Jo een beschadigd oortje heeft. Ik denk dat ze misschien een plekje schimmel heeft dus daar ook even een zalfje oid voor halen. En dan volgende week weer een afspraak voor de inentingen van de pup. Altijd iets te doen hier... hopelijk komt Roosje er nog een beetje bovenop.

edit:

foto's van het slachtoffertje:

[ Bericht 20% gewijzigd door Miss_Isis op 02-03-2012 12:47:22 ]
pi_108621166
Zielig, ik dacht dat katten meestal wel respect voor konijnen hadden.
pi_108621445
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 maart 2012 12:49 schreef Miendientje het volgende:
Zielig, ik dacht dat katten meestal wel respect voor konijnen hadden.
Tja, over het algemeen gaat het hier ook wel goed, maar een klein konijntje dat door de stal racet lijkt natuurlijk best veel op een dikke rat die hetzelfde doet. Ik denk dat de verleiding iets te groot is geworden misschien. Maar als het een kat was (en dat denk ik wel) heeft ze het nu hoop ik wel afgeleerd. Roosje is gewond maar (nog) niet dood dus waarschijnlijk hebben beide mama's (1,5 tot 2 keer zo zwaar als de kat) ingegrepen.

Roosje en zijn/haar broertjes en zusjes in betere tijden (eergisteren) in de stal aan het spelen, andijvie aan het eten en op schoot:

pi_108622382
Ocherm, hopelijk is ze snel weer opgeknapt! En hoe schattig allemaal, en pupje O+ !
pi_108624698
Terug van de dierenarts, en Roos heeft een injectie gehad met langwerkende AB en een pijnstiller. Daarnaast moet ik voorlopig twee keer per dag haar zere oogje insmeren met AB zalf. Ze zit ondertussen weer bij de andere konijnen in de stal, in het nesthokje, met twee blaadjes andijvie. Ze heeft nog geen enkele interesse getoond in eten, maar ik hoop dat ze straks als de pijnstiller werkt wel weer wat eet. Ik heb persoonlijk mijn twijfels of het nog goed komt, ze lijkt behoorlijk in shock en er zit maar weinig leven in. Maar we proberen het gewoon en zien wel waar het schip strand (nu maar hopen dat Roos een meisje is, want als het een rammetje blijkt kunnen we hem niet houden en wordt hij misschien alsnog geslacht :') ).

Verder heeft de cavia naar alle waarschijnlijkheid inderdaad een schimmel op haar oortje; dus dat betekend eerst proberen twee keer per dag in te smeren met jodium en hopen dat het weggaat (en dat ik het niet zelf ook krijg). Als het niet weggaat moet ik álle cavia's om de zoveel dagen in bad doen met anti-schimmel spul, hopelijk gaat dat niet nodig zijn.

Met de andere dieren gaat het gelukkig wel goed. De pup blaakt van gezondheid, eet goed en is zelfs vanaf de tweede dag dat we haar hebben al zindelijk. Ze is heel relaxed en past zich goed aan aan de andere dieren. Ideaal dus :) nog een paar fotootjes van haar:

Met haar grote zussen in het bos:

Spelen met Rani met de shawl:

Gauw afpakken en snel weg rennen:

Kleine hebbert heeft haar zin gekregen:

En dan 's avonds net doen alsof je de boze blik van je zus niet ziet, en gewoon naast haar gaan liggen:
  vrijdag 2 maart 2012 @ 16:42:44 #247
264281 livalo
Parttime internetheldin.
pi_108629633
Ik ben telkens weer een beetje jaloers op je wanneer ik je topic zie, zou zelf ook graag weer huisdieren nemen maar tja.. Huisbazen houden daar niet van. Hopelijk komt alles goed met roos, wat een gedoe zeg. Maar verder weer heerlijke foto- en verhalenposts :D.
pi_108837798
Weer een paar dagen verder en een update over reusje Roos. Het leek eerst heel goed te gaan, haar oogje geneest zelfs zo goed dat ze vanaf gisteren eigenlijk geen zalf meer nodig had. Aan de buitenkant zie je nu haast niet meer dat ze gewond was, behalve dat haar ene oogje iets kleiner lijkt en haar ene oor nog steeds niet rechtop staat. Toch heb ik er sinds vandaag geen goed gevoel meer over. Vanochtend vond ik Roos met een doorweekte onderkant in een hoekje van de bak die als konijnentoilet dienstdoet. Ik was bang dat ze misschien zichzelf onder geplast had, maar bij nader inzien denk ik dat ze in de waterbak was gevallen aangezien deze ineens ook erg vies en half leeg was. Ze gedroeg zich erg teruggetrokken en zocht steeds stille hoekjes om te zitten, nooit een goed teken. Ik heb haar mee naar binnen genomen en haar onderkant in lauwwarm water gewassen en daarna geprobeerd wat te dwangvoeren omdat ze ook geen enkele interesse toonde in andijvie of wortel en het belangrijk is dat ze blijft eten.

Tijdens het dwangvoeren was ze levendig genoeg om hard tegen te stribbelen (en van de tafel af te springen :X ) maar ze wou het prutje dat ik had gemaakt (havermout geweekt in heet water met een scheutje geitenmelk, wat roosvicee en heel fijn geraspte wortel) niet eten. Uiteindelijk heb ik haar weer terug gezet tussen de andere konijntjes, maar ze ging direct weer op zoek naar het rustigste hoekje in de stal. Later in de middag zat ze nog steeds helemaal achteraf, ik heb haar toen opgepakt en met een stukje appel en wortel en vers hooi in het ongebruikte deel van het nesthok gezet in de hoop dat ze daar wat kan eten en aansterken. Hopelijk voelt ze zich morgen beter, maar het stille hoekjes opzoeken is meestal geen goed teken ;(

Foto's van vanmiddag:

Na het badje op het aanrecht opdrogen:

Pootjes en buikje afdrogen:

En daarna even in de doos terwijl het dwangvoer klaar wordt gemaakt:

De opstelling:

Het slachtoffertje:

In de houdgreep (deze houding lijkt misschien onnatuurlijk, maar konijntjes drinken bij hun moeder ook liggend op hun rug):

Roosje wilde het dwangvoer niet eten, voor de zekerheid heb ik het daarna getest op wat proefkonijnen >:) En die waren laaiend enthousiast:

Met de andere konijntjes gaat het nog steeds heel goed, ze zijn super brutaal en ik moet oppassen waar ik mijn voeten neerzet als ik in de stal sta:

Klimkonijntje:

Hier op de achtergrond Roos op zoek naar een stil plekje:

Chill konijntje:

Hopelijk binnenkort toch goed nieuws over Roos, we blijven hopen :)
pi_108839373
Man wat groeien die beesten!
Succes met het Roosje :*.
pi_108858056
Helaas, vanochtend heb ik Roos uit haar lijden verlost. Ze stonk, had zichzelf onder gepoept, verloor vocht uit haar neus en mond en had bloed op haar vacht, trilde, hield haar koppie in haar nek en liep rondjes. Al met al reden voor mij om haar niet langer te laten lijden. Ik denk dat ze door de stress na de aanval ondanks de antibiotica een infectie op heeft gelopen en/of dat er een infectie of beschadiging o.i.d. in haar hersens is gekomen waardoor haar situatie zo verslechterde.

De andere 10 konijntjes hebben nergens last van en zijn vrolijk en opdringerig als altijd, gelukkig gaat het met hen wel goed.
pi_108858192
je hebt het beste gedaan wat je kon, ik begrijp het hoor, zo een kleintje die dan maar pijn heeft.

succes met de andere 10.. lijkt me geweldig om bij de anderen te zitten en ze te zien ravotten op hun konijnen manier ;-)

wanneer ga je de kleintjes scheiden op geslacht?
You can make it ?
pi_108859488
quote:
0s.gif Op donderdag 8 maart 2012 11:52 schreef Dandilion het volgende:
je hebt het beste gedaan wat je kon, ik begrijp het hoor, zo een kleintje die dan maar pijn heeft.

succes met de andere 10.. lijkt me geweldig om bij de anderen te zitten en ze te zien ravotten op hun konijnen manier ;-)

wanneer ga je de kleintjes scheiden op geslacht?
't is niet leuk om te doen en gaat me niet in de koude kleren zitten, maar ik ben blij dat ik de beslissing toch genomen heb. Beter zo dan nog langer door lijden, dat heeft zo'n diertje ook niet verdiend.

En het is inderdaad heel leuk om ze te zien spelen en rondhupsen, ik zit er vaak tussen om andijvie uit te delen en ze klauteren dan helemaal over me heen en crossen door de hele stal :D Ik kan ze ook zo oppakken of aaien, ze lopen niet weg maar vinden het allemaal wel best, vooral als ze nog een stukje andijvie kunnen scoren op die manier. Het zijn gewoon heerlijke relaxte beesten O+

Scheiden op geslacht doen we denk ik over een week of 3/4. Ze zijn dan 8 weken en kunnen bij de moeders weg, en op dat moment kun je ook beter zien of het rammetjes of voedsters zijn. Ik kan nu wel een gok wagen maar het komt wel eens voor dat wat nu een rammetje lijkt toch een voedster blijkt te zijn. Hoe ouder ze zijn hoe makkelijker het te zien is. Ik denk dat ik ze zodra ik het zeker weet maar ga merken met nagellak o.i.d. op hun oortje zodat ik van een afstandje kan zien wat wat is. De rammetjes die dan geen nieuwe eigenaar hebben gevonden en hier blijven tot ze geslacht worden kunnen met z'n allen in de stal blijven en de eventuele voedstertjes kunnen dan met de mama's naar buiten, of andersom, of misschien wisselen we af. Het ligt er een beetje aan hoeveel het er dan zijn en zo :)
pi_108869318
jammer dat Roos het niet gehaald heeft ;(
pi_108927046
Vandaag zijn de konijntjes een paar uur buiten geweest in het i.v.m. de winter tijdelijk leegstaande caviaweitje. Ze vonden het super O+

Rondkijken:

Kopjes geven:

Wel spannend zo buiten:

Kennis maken met de buren:

Die komt wel heel dichtbij:

Chillen met mama:

Voetjes wassen:

Gras eten:

Alles onderzoeken:

En daarna een dutje doen:

Terwijl de mama's alles in de gaten houden:

En twee filmpjes:

Hond Rani (op de foto's en filmpjes) wilde graag bij de konijntjes in en dat mocht omdat ze altijd erg lief en voorzichtig is. Puppy Nori en andere hond Puck wilden ook, maar Nori was nog te druk en enthousiast en Puck is eigenlijk een beetje bang voor de grote konijnen. Uiteindelijk is Nori toen ze wat rustiger was ook bij de konijntjes in geweest terwijl ik haar vast hield, ze vond het heel spannend en heeft zelfs een konijntje over het hoofdje kunnen likken voordat hij/zij er weer vandoor sprong O+ Het was een geslaagde middag!
pi_108937150
Wat hupsen ze toch schattig met die kontjes O+ En wat een tophond is dat zeg, superleuk om te zien. :Y Ik ga er denk ik toch geen van je overnemen. Dat is een idee voor de toekomst. Eerst moet er een goede huisvesting voor ze zijn en daar gaan we hopelijk deze zomer mee aan de slag. Het liefst laat ik dan 2 konijntjes bij de kippen lopen, heb veel gezien dat dat goed samengaat :D
pi_108963198
leuke filmpjes! als ik ze zo zie.. zou ik ze allemala wel willen houden! mooi plekkie heb je daar! cavia weide zei je?
You can make it ?
pi_108980783
Bedankt voor de reacties :)

@Pasopikbijt: heb je in ieder geval iets leuks om naar uit te kijken en mee bezig te zijn deze zomer ;) Het is trouwens wel zo dat konijnen erg gevoelig zijn voor het stof van kippen en de uitwerpselen. Ze kunnen daar longaandoeningen van krijgen, dus regelmatig uitmesten en ze op een aparte plek laten slapen is wel handig.

@Dandilion: tja, ik zou ze ook wel allemaal willen houden maar dat gaat niet lukken... En dat plekje is de voortuin, daar hebben we een bestraat gedeelte waar je kunt zitten en een weitje met groot nachthok (niet dat kleine hokje op de foto's hoor, een andere) waar normaal de cavia's in wonen. Omdat die voor de winter naar binnen zijn gehaald staat het weitje nu nog leeg, dus daar konden de konijntjes mooi even in. De konijnen hebben achter thuis ook een eigen weitje tussen die van de geiten en varkens in, maar die is wat minder overzichtelijk met meer wegkruiphoekjes en ik was bang dat ik ze dan niet zo makkelijk kon pakken als ze naar binnen moesten. Dat bleek trouwens heel makkelijk te gaan. Ik riep ze en zette het draagmandje in de wei, en ze liepen er zo in zodat ik ze naar binnen kon tillen :)
  maandag 19 maart 2012 @ 17:18:48 #258
4711 dolfina-chica
"klein dolfijntje"
pi_109279120
Ik ben mega jaloers!! Wat heb jij een lekkere beestenboerderij!!!
zondag 19 augustus 2007 00:00 schreef Renda het volgende: Je lijkt wel te slim voor je eigen gevoel. :D
Fokbijbel!
[b]Op zondag 28 oktober 2012 12:59 schreef kwiebuske het volgende:[/b] [me=kwiebuske]zegt 'je hebt gelijk dolfie'[/me]
pi_109285692
quote:
4s.gif Op maandag 19 maart 2012 17:18 schreef dolfina-chica het volgende:
Ik ben mega jaloers!! Wat heb jij een lekkere beestenboerderij!!!
Dankjewel! O+

Inmiddels zijn er afgelopen weekend twee konijntjes opgehaald door de eigenaar van de rammen. Ik vond ze zelf eigenlijk nog te jong om al weg te gaan, maar aangezien hij jongen van dezelfde leeftijd heeft waar ze bij in kunnen en veel ervaring heeft met konijnen, heeft hij ze toch al opgehaald. We hebben er nu dus nog 8 over. Er kwamen ook nog twee mensen op bezoek om te kijken, die zelf al een jong reusje hadden en er graag eentje bij wilden. Ze wilden wat informatie over onze konijntjes en over hoe ze een eventuele koppeling aan zouden kunnen pakken. Ze hadden echter een rammetje, en twee rammen samen gaat 99% van de tijd fout dus dat heb ik ze afgeraden. Een voedster er bij is ook geen optie omdat je dan natuurlijk binnen no time met tig babykonijntjes zit. We hebben het dan ook gehad over castratie en hoe ze dat aan kunnen pakken, en hoe ze het konijntje dat ze al hebben net zo tam als de onze kunnen krijgen. Ik weet niet of ze één van onze konijntjes willen kopen, dat ze nog willen wachten of het toch bij één konijn laten (wat niet hun intentie was) maar ik vond het heel leuk dat ze langs kwamen en informatie vroegen en hun konijntje niet alleen wilden laten zitten :)
  dinsdag 20 maart 2012 @ 00:20:54 #260
4711 dolfina-chica
"klein dolfijntje"
pi_109298534
Dat is wel leuk, dat er mensen info komen halen enz.

Ik gok dat mijn vriend ook jaloers zou zijn... als ie zou horen wat jullie doen... ik denk dat als de mogelijkheid er is hij zo'n zelfde idee wel ziet zitten... zeker met betrekking op de varkentjes...
Ik vind het niet eens zo gek idee... voor je eigen vlees zorgen.. weet alleen niet of ik het kan.. :+
zondag 19 augustus 2007 00:00 schreef Renda het volgende: Je lijkt wel te slim voor je eigen gevoel. :D
Fokbijbel!
[b]Op zondag 28 oktober 2012 12:59 schreef kwiebuske het volgende:[/b] [me=kwiebuske]zegt 'je hebt gelijk dolfie'[/me]
pi_109300607
Wat een super leuk topic! :D
pi_109326147
Bedankt voor de positieve reacties! :)

Ik voel me ook best bevoorrecht dat we dit kunnen doen op deze manier met de varkens en zo. Het kost tijd, geld en moeite maar het is ook heel erg leuk om te doen (en het vlees is lekker natuurlijk).
pi_109448820
Het was de afgelopen week prachtig weer, en de dieren hebben er met z'n allen heel erg van genoten. Hieronder een sfeerimpressie van alle dieren op de beestenboerderij die genieten van het zonnetje.

De geiten lagen lekker te chillen in de zon op hun verhoging:

De schapen hadden geen zin om in de camera te kijken maar lagen er ook lekker bij:

De varkens hebben een lekkere modderpoel gekregen in één van de kuilen die ze gegraven hebben en ze vonden het heerlijk. De grote poel/vijver in hun weiland is nog te diep en te koud voor ze, maar een modderbad vonden ze heerlijk zo in het lentezonnetje. Helaas geen foto's van de varkens languit in de bagger, maar wel 'the making of'. We denken (hopen) bij Pim een kleine bolling van haar buik te zien, maar zeker weten doen we het niet. Ze lijkt een pietsje ronder te zijn geworden maar ik ben een beetje bang dat we het onszelf aan zitten te praten :') Ze is nog niet één keer berig geweest sinds haar dekking voor zover ik heb gemerkt maar er is aan haar buitenkant hoegenaamd niets te zien. Daarom is er dus nog steeds enige onzekerheid over haar dracht. We hebben nog nooit eerder zelf biggetjes gefokt dus het blijft gewoon afwachten. Foto's van de varkens:

De konijntjes gaan met dit mooie weer elke dag naar buiten in hun eigen weilandje. Er zijn er weer twee verkocht en we hebben er nu nog 6 over. Elke ochtend na hun ontbijt laden we het hele spul in in een kattenvervoersmandje en dragen we ze zo met een paar keer heen-en-weer lopen naar hun weitje. De kleintjes weten al precies hoe het werkt en springen 's ochtends het mandje in om naar buiten te gaan. 's Avonds gaan ze terug en zet ik het mandje in de wei zodat ze er in kunnen om naar binnen te gaan. Ze staan me vaak al op te wachten en verdringen zich om als eerste in het mandje te kunnen, ze weten namelijk dat binnen hun brokjes en worteltjes liggen te wachten.

In het mandje:

In de wei:

De dames liggen languit elkaar te poetsen:

Ook de cavia's gaan met dit mooie weer naar buiten. Ze zijn alweer aardig gewend aan het rondlopen zonder dak boven hun hoofd en wandelen gezellig met z'n vijven rond in hun weitje. Ze zijn helaas wat dommer dan de konijnen dus ik moet ze elke ochtend uit hun kooien vissen en ze 's avonds weer uit hun weilandje vangen om naar binnen te brengen. Zodra het 's nachts wat warmer is maken we hun buitennachthok weer klaar en kunnen ze weer permanent daar wonen.

De pup groeit als kool en kwijt zich driftig van haar taken als boerderijhond, ze is vriendjes met alles en iedereen en sleept de hele dag met takken, stukken hooi, bloembollen en andere spullen rond terwijl wij buiten zijn.

Boerderijhond in het hooi:

De andere dieren vindt ze ook geweldig. Vooral de varkens vindt ze mateloos interessant, ze lijkt te denken dat het een soort enorme honden zijn. Ze begroet ze dan ook met platte oortjes, een onderdanig kwispeltje en driftig gelik aan hun grote neuzen. Als de varkens voor het hek staan gaat ze ook altijd naar ze toe om likjes te geven aan hun neuzen en heel hard te kwispelen. De varkens vinden dat allemaal wel best en zijn mild geïnteresseerd over deze nieuwe attractie voor hun hek.

De konijntjes vindt ze ook heel interessant, net als de cavia's. Ze lijken wel wat op de knuffelbeesten die ze binnen heeft, alleen dezen bewegen uit zichzelf. Spannend! Gelukkig wordt ze steeds rustiger en heeft ze voldoende zelfbeheersing om de diertjes niet te vangen of vast te pakken, al zou ze dat stiekem wel willen:

En na al die drukte moet je natuurlijk even uitrusten naast het vrouwtje, met je zussen in de zon:

Hopelijk houdt dit weer nog een tijdje aan, het is voor iedereen heerlijk toeven buiten zo!
  vrijdag 23 maart 2012 @ 23:17:31 #264
4711 dolfina-chica
"klein dolfijntje"
pi_109449802
Ik zou zeggen, dat Pimmetje drachtig is, maar ja, ik heb geen röntgen ogen ;)

Ze zien er goed uit hoor alle diertjes in de zon..
Ennuhh.. ik liet mijn vriend het zien... lol... ik heb gelijk wat zijn reactie betreft :D
Fokbijbel!
pi_109606089
Inmiddels zijn alle jonge voedstertjes verkocht, en ik ben heel tevreden over hoe ze terecht zijn gekomen. Twee zijn er samen verhuist naar de eigenaar van de rammen, twee naar iemand hier uit de buurt om in zijn weilandje te gaan wonen samen met een aantal andere dieren (o.a. kippen en wallaby's) en eentje is opgehaald als vriendinnetje voor een gecastreerde ram die onlangs zijn vrouwtje was verloren. We hebben nu nog 5 rammetjes over, waarvan eentje (het tweelingbroertje van het overleden konijntje Roos, die voor het gemak ook Roos heet :') ) zijn uiterste best lijkt te doen om te mogen blijven. Hij is super aanhankelijk, de tamste van alle jongen en als ik tussen de konijntjes zit of loop zit hij altijd op mijn voet, staat tegen mijn been op of klimt op schoot. Ik ga vanavond naar de DA om de pup in te laten enten, en ga denk ik ook maar even informeren naar de prijs van een castratie... Mocht zich een heel goed thuis voordoen voor Roos dan ga ik misschien nog wel overstag, maar hij gaat in ieder geval niet geslacht worden.

Verder is de eerste broedse kip een feit, ze is met 8 eieren ingesloten in de door haar verkozen legbak met voldoende water en voer en over drie weken (16/17 april) verwachten we kuikentjes!
  donderdag 29 maart 2012 @ 13:19:51 #266
4711 dolfina-chica
"klein dolfijntje"
pi_109649820
Hoe lang is de draagtijd van een knorrie eigenlijk??
Ik ben zo benieuwd...

Wat leuk dat je voor "Roos" een oplossing zoekt :)

En wat fijn dat je voor alle voedsters een goed plekje hebt gevonden!!
Fokbijbel!
  donderdag 29 maart 2012 @ 14:40:51 #267
176471 oh-oh
Sure...fine...whatever...
pi_109653402
Ik wil wel zo een nijn of twee, voor bij de honden O+
Op dinsdag 20 december 2011 03:07 schreef minthy het volgende:
Zelfs ik zou oh-oh doen, alleen al op basis van haar postgedrag en ui O+
'Outside of a dog, a book is man's best friend. Inside of a dog it's too dark to read.'
( Groucho Marx )
pi_109656650
@ dolfina-chica: de draagtijd is 3 maanden, 3 weken en 3 dagen (= ongeveer 115 dagen). Pim zou uitgeteld moeten zijn rond 5 mei, dus we wachten vol spanning af! We zijn al redelijk voorbereid. De anti-biggen-platlig-buizen om langs de muur te plaatsen zijn in elkaar gelast, een hek om een stukje van de stal voor de biggen af te zetten waar Pim niet bij kan is besproken (de buurman had een hek staan dat we mochten lenen), speelgoed voor de biggetjes is aangeschaft (een voerbal en een speeltouw voor honden), voldoende bodembedekking en een warmtelamp is aanwezig en de DA is op de hoogte (hij vroeg gisteren nog hoe het met het varken ging en wanneer ze uitgeteld zou zijn). Het enige dat nog geregeld moet worden zijn de biggetjes zelf :P

En Roos, tja... hij doet zo hard z'n best om het leukste, liefste konijntje ever te zijn dat ik hem gewoon wil houden, ook al was dat eigenlijk niet de bedoeling O+ Een castratie kost bij onze DA 35 euro, dus dat moet dan maar. Winst maakten we toch sowieso al niet met de kosten voor het voer, andijvie en de DA voor de andere Roos :') Ach ja, alle hobby's kosten geld :)

@oh-oh: zal ik één van de kereltjes voor je meenemen zondag? We moeten dan toch in Limburg zijn toevallig (wel een stukje noordelijker dan waar jij zit), hoef je maar een klein stukje te rijden. :+ 'K heb nog wel een mooie zwarte of ijzergrauwe over; al gewend aan honden en heel lief. Maar 15 euro :7
  donderdag 29 maart 2012 @ 15:56:04 #269
176471 oh-oh
pi_109656806
Oh, crap, ik ben zondag niet thuis, hoe laat ben je er? Ik zou hem echt echt zo willen _O-
Toevallig zag ik er van de week een hier in de buurt te koop staan, maar die was verkocht.
Zo een grauwe , damn O+
'Outside of a dog, a book is man's best friend. Inside of a dog it's too dark to read.'
( Groucho Marx )
pi_109657680
quote:
0s.gif Op donderdag 29 maart 2012 15:56 schreef oh-oh het volgende:
Oh, crap, ik ben zondag niet thuis, hoe laat ben je er? Ik zou hem echt echt zo willen _O-
Toevallig zag ik er van de week een hier in de buurt te koop staan, maar die was verkocht.
Zo een grauwe , damn O+
We zijn rond een uur of 3 in de regio Helden-Panningen (op ziekenbezoek), tot een uur of 5 denk ik, maar dat is nog steeds wel een eindje bij jou uit de buurt :P Als je in de buurt kan komen rond die tijd (of iemand langs kan sturen) wil ik er gerust eentje voor je meenemen ;)

Als je er één aanschaft (twee is nog leuker, maar dan twee voedsters of een castraat + voedster) hou er dan wel rekening mee dat ze al gauw een kilo of 8 wegen en je meubels/draden/plinten/etc op kunnen vreten als je ze los in huis hebt. Een groot formaat hondenbench is geen overbodige luxe voor een beetje Vlaam :+
  donderdag 29 maart 2012 @ 16:17:59 #271
176471 oh-oh
pi_109657834
Ik heb altijd konijnen gehad voor ik honden had, alleen nog nooit een Vlaam, wel altijd willen hebben. Ik zou hem sowieso op mijn balkon een villa bouwen en hem dan wel als ik thuis ben gewoon binnen laten lopen, een vlaam lijkt me nu juist een leuke optie icm de honden ( want idd, vooral een ram zal al snel groter en zwaarder zijn :P ) en die van jou zijn hondproof dus echt ideaal eigenlijk.
Maar ik vind Helden nog te ver om met een vers konijn in de trein te gaan reizen, en bovendien heb ik zondag 40 jarig trouwfeest van mijn ouders dus komt dat ook nog eens echt slecht uit. Jammer -O-
( Groucho Marx )
pi_109658350
quote:
0s.gif Op donderdag 29 maart 2012 16:17 schreef oh-oh het volgende:
Ik heb altijd konijnen gehad voor ik honden had, alleen nog nooit een Vlaam, wel altijd willen hebben. Ik zou hem sowieso op mijn balkon een villa bouwen en hem dan wel als ik thuis ben gewoon binnen laten lopen, een vlaam lijkt me nu juist een leuke optie icm de honden ( want idd, vooral een ram zal al snel groter en zwaarder zijn :P ) en die van jou zijn hondproof dus echt ideaal eigenlijk.
Maar ik vind Helden nog te ver om met een vers konijn in de trein te gaan reizen, en bovendien heb ik zondag 40 jarig trouwfeest van mijn ouders dus komt dat ook nog eens echt slecht uit. Jammer -O-
Helaas... dan blijven we er nog even mee zitten. Het is ook wel een behoorlijke trip vanuit het zuiden van Limburg naar Helden en omstreken. Jammer dat je zo ver uit de buurt woont. Als je nog eens op een roadtrip richting Twente komt (of over een week of 2-3 richting Helden, want dan gaan we weer) moet je 't even laten weten, wie weet hebben we dan nog een konijntje over ;)
  donderdag 29 maart 2012 @ 16:57:35 #273
176471 oh-oh
pi_109659418
Echt jammer ja, dit zou echt een leuke aanwinst zijn voor ons, een doggyproofmegabunny O+
( Groucho Marx )
pi_109903571
Vandaag hebben we twee nieuwe hennen en een haan gekocht. Echte Araucana´s, zonder staart, met pluimpjes op hun wangen en ze leggen groen-blauwe eieren. Leek me wel gezellig zo met de paasdagen voor de deur :P Dit betekend helaas dat de dagen voor onze eigen haan geteld zijn, hij gaat de paasdagen niet halen. Hij heeft daarnet de nieuwe haan al behoorlijk in elkaar geschopt, dus we laten ze niet samen lopen. Gelukkig voor hem heeft hij zich zoals het er naar uit ziet wel voort kunnen planten in de relatief korte tijd dat hij alfa-haan was; er zitten nu twee kippen op in totaal 15 eieren. We verwachten 16 of 17 april de eerste kuikentjes en op 24 of 25 april de tweede lichting. Als er nog een hen broeds wordt hopen we dat we ook een paar groene eieren uit kunnen laten broeden om onze eigen kleine araucanaatjes te kweken.

Grappig weetje: het leggen van blauwe of groene eieren overerft dominant, dus alle vrouwelijk kuikens die geboren worden uit de nieuwe haan en onze oude hennen zullen ook zulke eieren leggen. Nageslacht van kippen die van zichzelf witte eieren leggen (de meerderheid van onze hennen) gaan blauwe eieren leggen, nageslacht van kippen die bruine eieren leggen, leggen groene. Ik wil eigenlijk ook graag nog een paar Marans hennen, die leggen hele mooie donker roodbruine eieren. Lijkt me zo grappig staan in een eierdoosje :)

Verder is de dierenarts gisteren langs geweest om Jut, Jul en Roos in te enten. De andere konijntjes zijn niet ingeënt omdat die naar alle waarschijnlijkheid geslacht gaan worden en we toch niet heel veel risico lopen op ziektes. De DA zei dat Jul het grootste konijn was dat hij in heel wat jaren had gezien. Hij was ook onder de indruk van hoe groot de varkens zijn geworden. Hij dacht wel iets uierontwikkeling te zien bij Pim, dus dat lijkt de goede kant op te gaan!

Ik voeg vanavond nog een paar foto's toe van vandaag.
pi_109903993
Dit is echt een van m'n favoriete topics op fok!, zo leuk om al die foto's te zien en verhalen te lezen O+
pi_109908574
quote:
0s.gif Op woensdag 4 april 2012 18:11 schreef Miracle_Drug het volgende:
Dit is echt een van m'n favoriete topics op fok!, zo leuk om al die foto's te zien en verhalen te lezen O+
Bedankt! O+ Ik vind het echt leuk om te lezen dat andere mensen het leuk vinden. Iedereen wil natuurlijk graag eindeloos doorlullen over z'n hobby en dan ook nog horen van andere mensen dat ze het interessant vinden, dus wat dat betreft heb ik geluk :P

Een paar foto's van vandaag:

De broedse kippen zitten opgesloten in het geitenhok, waar ook kippenzitstokken en legbakken zijn. Kip 1 zit in de legbak die ze zelf uitgekozen had en waar we nu even gaas voor getimmerd hebben, zodat ze er niet uit kan en er geen andere kippen bij in kunnen. Kip 2 zit in een hondenbench naast de legbak, die aan de zijkanten en een deel van de bovenkant dicht is gemaakt door er stukken triplex tegenaan/op te leggen. In de bench staat ook een schuine plank waar de kip achter zit voor extra privacy. Het lijkt misschien een beetje zielig dat ze opgesloten zitten, maar als kippen broeds zijn zitten ze toch het liefst de hele dag op hun nest. En ze hebben allebei voer en water (wat ze nauwelijks aanraken) en voldoende ruimte om rechtop te staan en een paar passen te zetten.

Het opgesloten zitten is niet ideaal, maar in ons geval wel belangrijk omdat andere kippen de neiging hebben hun eieren op/onder/naast een al zittende kip te deponeren. Een broedse kip kan dat irritant vinden en van haar nest gejaagd worden als het te vaak gebeurd waardoor de eieren koud worden en dood gaan. Een ander probleem is dat ze alle andere eieren die in haar buurt worden gelegd onder zich probeert te stoppen. Hierdoor krijg je eieren die in verschillende stadia van bebroeding zijn. Nadat de eerste kuikentjes uit zijn gekomen houdt de kip op met broeden en blijf je zitten met een lading eieren met half ontwikkelde embryo's. Ook niet handig dus. Een alternatief is om de eieren die je wilt laten bebroeden te markeren met een stift (wat wij sowieso altijd doen) en dan elke dag de verse eieren onder de kip weg te halen. Maar niet alle kippen vinden dit goed en door de stress kunnen ze van hun nest gaan. Vandaar dus dat we ze tijdelijk opsluiten. Zo ziet het er uit (let niet op de houtje-touwtje constructies, alles hier hangt zo'n beetje aan elkaar van de strotouwtjes/5e hands plankjes/overgebleven stukjes gaas/etc. :') )

De legbak:

De bench:

Kip1 in de legbak:

Kip2 in de bench:

Zoals ik al zei staat deze hele constructie in het geitenhok. Daar zijn dus ook de geiten regelmatig te vinden, iets wat niet altijd zo goed samen gaat. Geiten zijn bijna net zo vernielzuchtig als varkens, alleen hebben ze iets minder hersens en iets minder kracht. Een groot geluk, anders stond hun hok waarschijnlijk niet meer overeind :')

Toen ik vanochtend kip2 voer gaf zag ik dit:

En toen ik klaar was en de deur uit wilde stappen kwam ik dit tegen:

Zodra ik mijn hielen had gelicht en nog even achterom keek zag ik het volgende tafereel:

66% van onze geitenpopulatie probeerde een manier te verzinnen om in te breken in de bench en daar het kippenvoer (gemengd graan, de geiten zijn er dol op) te stelen. Gelukkig was de rest van de populatie afgeleid, wie weet was het anders nog gelukt ook :{

Onze kippen leggen op het moment heel goed, ondanks het feit dat er twee uit de running zijn vanwege hun broedsheid. Ik raap ongeveer 7 eieren per dag, soms iets minder als de kippen op de grond hebben gelegd (dan hebben de varkens een goede dag). Dat zijn aardig wat eieren per week dus, wat goed uit komt vlak voor Pasen :) En zo zien onze nieuwe kippen er uit, ik ben heel benieuwd of ik morgen al een mooi groen eitje uit kan halen!

En ik heb vanochtend onze - hopelijk- toekomstige moeder nog even op de foto gezet. Niet haar charmantste moment, ze was net wakker, maar haar spekbuik is wel aardig te zien :P :

Penny ook even op de foto, samen met poes Mika die me geen moment uit het oog verliest 's ochtends als ze nog geen voer heeft gehad:

Nog één maand en dan zou Pim als ze echt drachtig is ongeveer moeten bevallen. Ik tel al bijna de dagen af O+
  woensdag 4 april 2012 @ 19:59:24 #277
176471 oh-oh
pi_109909040
Hahahahahahahaahaha die net wakker foto van Pim O+
( Groucho Marx )
pi_109916443
Leuke update weer. Je hebt zulke leuke beestjes
pi_110238154
Inmiddels is het eerste (en hopelijk niet het laatste) groene ei gelegd. Afgelopen donderdag heeft één van de nieuwe hennen een ei gelegd, maar sindsdien heb ik er helaas geen meer gevonden. Ik denk dat het misschien door de verhuizing komt i.c.m. de stress van een nieuwe, grote groep kippen waar de rangorde in moet worden vastgesteld. Of ze leggen hun eieren ergens waar ik ze niet kan vinden, maar dat lijkt me haast niet. Ik hoop dat ze binnen een paar weken toch weer beginnen te leggen, en dan het liefst in de legbakken zodat wij er ook nog wat aan hebben :')

Maar goed, dat ene ei dat ik heb gevonden heb ik wel vastgelegd voor het nageslacht! Zo zag mijn eier-raap-mandje er uit afgelopen donderdag:

Ik heb ook nog een paar foto's en twee filmpjes van de varkens in de modder, ze waren heerlijk aan het genieten van het mooie weer vorige week. Inmiddels is het steeds duidelijker dat Pim een uier begint te krijgen. Haar buik gaat ook steeds meer hangen, dus het gaat de goede kant op. Technisch gezien kan ze al op 29 april bevallen, maar het kan ook nog duren tot 8 mei. Gisteren is de stal helemaal uitgemest, schoongeveegd en voorzien van de buizen installatie die er voor moet zorgen dat er geen biggetjes tegen de muur worden geplet. De dames slapen nu weer in een heerlijk schone stal. Tegen de tijd dat Pim een nest begint te bouwen mesten we het vieze gedeelte nog een keer uit en voegen we weer een deel schoon stro toe. Penny slaapt vanaf dat moment alleen buiten om problemen te voorkomen.

De dames buiten in de bagger:

Languit:

En twee filmpjes:

Omdat Pim in het laatste gedeelte van haar dracht zit voer ik haar inmiddels bij. Veel biggetjes kunnen een ijzertekort krijgen vlak na de geboorte, daarom krijgen ze binnen drie dagen een injectie met ijzer. Om te zorgen dat ze niet teveel tekort komen en dat Pim zelf ook niet tekort komt en geen bloedarmoede oploopt voer ik niet alleen varkensvoer voor zeugen bij, maar krijgt Pim ook 'menseneten' waar meer ijzer inzit. Ze krijgt elke middag vier volkoren boterhammen met een dikke laag appelstroop met toegevoegd ijzer, een flinke hand gedroogde abrikozen (zit ook veel ijzer in), een grote hand ongezouten, gepelde pinda's (zit zink in, nodig voor de ontwikkeling van de huid van de foetussen) en ongeveer een glas sinaasappelsap (voor de vit. C, daardoor wordt ijzer beter opgenomen). Ze krijgt één keer in de week ook een beetje (biologisch) rundvlees voor haar ijzergehalte. Dit krijgt ze dan 's middags:

Het is niet echt de standaard manier om een varken te voeren, maar aangezien varkens zo op mensen lijken kan het niet echt kwaad. En ze vindt het nog lekker ook, win-win dus :)

Met de andere dieren gaat het ook goed. De geiten hebben schijnbaar toch de koppen bij elkaar gestoken en hebben ontdekt hoe ze de bench waar kip2 in zit open kunnen krijgen, dus ik heb er een musketonhaak op gezet. Deze hebben ze ook al open gemaakt, maar nu ik hem op een andere manier dicht heb gedaan lijkt het goed te gaan. Kip2 zelf lijkt gelukkig niet te lijden onder de drukte, ze blijft rustig zitten waar ze zit. Het zelfde geldt voor kip1, zij moet nog iets minder dan een week, dan komen haar kuikentjes als het goed is uit.

Met de konijntjes gaat het ook goed, inmiddels zijn er nog maar twee rammetjes over (en Roos natuurlijk), alle anderen hebben een fijn huis gevonden. Ik hanteer redelijk strenge selectiecriteria, en alle verkochte konijntjes gaan een luizenleventje tegemoet als huisdier en krijgen lekker de ruimte. Voor de twee die nog over zijn kijken we of er zich nog een goed adres meldt voor één van beiden, anders worden ze allebei geslacht. Zodra ze straks drie maand oud zijn (of eerder, als ze vervelend worden) gaan ze in ieder geval apart van hun moeders zodat we geen oeps-nestjes krijgen, tot die tijd lopen ze nog lekker met z'n allen samen buiten en in de stal :)

Hopelijk volgende week rond deze tijd een nieuwe update met een stuk of 8 kuikentjes! oO<
pi_110238850
Spannend, ik kijk uit naar al die kleintjes
  donderdag 12 april 2012 @ 17:58:26 #281
264281 livalo
Parttime internetheldin.
pi_110239540
Jeeej, zwanger varken O+. Wat een leuke update, fijn ook dat er al zoveel konijntjes een huisje hebben!
pi_110613134
Zoals gezegd een nieuwe update, met kuikentjes! Kip1 heeft in totaal 7 pluizige kuikentjes uitgebroed. Ze zat op 8 eieren, maar helaas vond ik vorig weekend één ei kapot buiten haar nest. Er zat een (in mijn ogen) perfect gevormd kuikentje in maar misschien was er toch iets mis waardoor de kip het ei kapot heeft gepikt. Of het ei is per ongeluk stuk gegaan en het kuikentje overleden. Hoe dan ook, de andere 7 eieren zijn gelukkig succesvol uitgebroed en de kuikentjes doen het heel goed. Ze zijn verhuisd naar de voortuin waar ze een hok met voldoende loopruimte hebben en het weilandje waar ze (tussen de regenbuien door) al even in buiten hebben gelopen onder strikt toezicht om katten, kraaien, eksters en ander gespuis te ontmoedigen.

Kip1 doet het goed als moederkloek. Ze is niet zo agressief als sommige kloeken die we hebben gehad en ik kan zelfs de kuikentjes oppakken zonder dat ze in mijn vingers hangt, als ik het moment een beetje goed kies. Vandaag zijn ze twee keer buiten geweest en ze begon meteen driftig te krabben in de grond om wormpjes te voeren aan het kleine grut. Morgen laat ik ze als het droog is weer even buiten, hopelijk kan ze zich dan buiten uitleven en krabt ze in het hok niet zoveel zaagsel over het voer. Foto's van de nieuwste aanwinsten afgelopen donderdag, net 1 dag oud:

Bij de voerbak in het hok:

In de hoek van het hok staat een teiltje met rul zand waar moeders direct dankbaar gebruik van maakte na 3 weken nest arrest:

Heel even buiten kijken:

Maar de hond rende langs dus snel weer naar binnen:

Een filmpje, één van de kuikentjes maakte toevallig net kennis met het fenomeen 'water':

En deze foto vond ik gewoon schattig O+

Volgende week donderdag of vrijdag verwacht ik dat Kip2 haar kuikentjes heeft uitgebroed. Ze heeft helaas twee eieren uit haar nest gerold, dus ik verwacht dat zij maximaal 4 of 5 kuikentjes zal krijgen. We hebben gebeld met de plaatselijke kuikenbroederij en we kunnen daar tegen die tijd een paar plofkuikentjes kopen om het broedsel van Kip2 aan te vullen. Gelukkig maken kippen totaal geen probleem van adoptiekuikens dus dat zal wel goed gaan.

Met de andere dieren gaat het goed, alleen geit Josefien heeft last gehad van haar voorpoot en daarvoor hebben we de DA weer eens op bezoek gehad. Ze bleek een ontsteking te hebben in haar hoef. De DA heeft het open gesneden zodat de druk er af kon en Josefien kreeg een injectie met antibiotica en een pijnstiller. Daarnaast hebben we nog twee keer haar pootje in een emmer water met soda gehouden om het te ontsmetten. Josefien was er niet zo enthousiast over (Lees: ze schreeuwde alsof ze onverdoofd werd geslacht) maar ze loopt weer een stuk beter en lijkt geen pijn meer te hebben. Missie geslaagd dus. Verder wordt Pim bijna met de dag dikker, nog twee weken te gaan en dan verwacht ik toch eigenlijk wel biggetjes *O*

Volgende week om deze tijd vast weer een update met nog meer kuikentjes oO< oO< oO<
pi_110613317
Miss_Isis wat een tof topic! Ik kwam hier even kijken naar Nori O+ en ga je topic volgen, wat een gezellige drukte!
pi_110792843
Nieuwe kuikentjes update :)

Kip1 doet het goed als moeder en heeft al haar 7 kuikentjes nog. Kip2 zou vandaag of morgen kuikentjes hebben moeten krijgen, maar bleek eergisteren ineens al twee kuikentjes te hebben. Een verrassing dus, ik denk dat ik haar per ongeluk twee eieren heb gegeven waar ze al een dag of twee op had gebroed. Ze had nog twee eieren over, die heb ik vanavond naar binnen gehaald en onder een warmtelamp gelegd. Ze zijn nog niet aangepikt en ik hoor nog niets piepen, maar ik laat ze nog een dag of twee liggen in de hoop dat ze toch nog uitkomen. Omdat Kip2 maar twee kuikentjes heeft hebben we er vanavond een paar extra bijgehaald van de plaatselijke broederij. Kip2 is toen met haar 2 eigen kuikens en 10 pleeg-plofkuikens bij Kip1 en haar kuikens in gezet. Kip1 was even geschrokken van de invasie, maar na een minuutje keek ik nog eens en zaten beide kloeken naast elkaar met alle in totaal 19 kuikentjes onder zich verstopt. Een geslaagde koppeling dus :)

Foto's van de 10 plofkuikentjes in de auto onderweg naar huis:

En eenmaal in huis, voordat ze naar hun nieuwe mama's gingen, hebben we ze nog even gebruikt in een oefeningetje voor Nori. Allemaal onderdeel van haar training tot brave boerderijhond :P :

Ze is zo lief O+
pi_110793101
Prachtig! Hier zit er ook eentje te broeden, op "adoptie" eieren. Ik verwacht ergens tussen zaterdag en dinsdag 6 Noord Hollandse Blauwe kuikens (zebra-kippen :D )
Dan heb ik straks een blond mamakipje met donkere en later gestreepte kuikens :+

Ohh en dat filmpje is echt super. Ik verheug me erop om de typische kloekgeluiden weer te horen... En dat kuikentje schrok zich echt helemaal de pleuris van dat water :')

[ Bericht 26% gewijzigd door pasopikbijt op 25-04-2012 22:41:59 ]
  donderdag 26 april 2012 @ 11:24:07 #286
228751 Patapon
pata pata pata pon
pi_110807441
Haai :W ik gluur regelmatig maar nu moet ik echt even reageren.

oh, wat schattig!!!

Ik wil ook zo graag kippies maar in een stadstuin gaat dat niet echt. Ik denk er nu aan om kwartels te nemen.

Die foto met Nori en de kuikens is echt geweldig!
pi_110812103
Wat schattig zeg, met die hond!
pi_110839449
Bedankt weer voor de leuke reacties! :)

@Pasopikbijt: leuk, jij ook kuikentjes! Het ziet er ook zo gezellig uit he, van die kleine krummels die druk om hun moeder heen scharrelen O+ Eén van de grote voordelen van kippen vind ik dat ze zo makkelijk doen over adoptie-eieren of adoptiekuikens. Het maakt ze echt zo weinig uit, als het maar ongeveer lijkt op een kuikentje zorgen ze er voor. Onze Kip2 heeft alle 10 plofkuikentjes ook probleemloos geadopteerd, binnen vijf minuten van 2 naar 12 kuikens en ze vindt het allemaal prima :')

@Patapon: Ja, kipjes zijn ook leuke dieren! En een van de nuttigste dieren die je kunt houden vind ik. Ze eten bijna alles inclusief je groenafval en produceren er eitjes van; ideaal gewoon. Al kan ik me voorstellen dat het in een stadstuin wat lastig kan zijn. Kleine kwarteltjes zijn dan misschien wat makkelijker te huisvesten en ook heel schattig natuurlijk :)

@miracle_drug: thanks ;) als ik naar de foto kijk is het lastig te bepalen wie schattiger is, Noortje of haar pluizige accessoires :P

Vandaag helaas een beetje troubles in paradise hier, Kip1 en Kip2 hebben een klein verschil van mening gehad te zien aan de bloederige kop van Kip1. Ik heb ze dus maar uit elkaar gehaald, ze delen het weilandje nog maar slapen en eten nu apart van elkaar met hun kuikens. De twee overgebleven eieren van Kip2 liggen nog onder de warmtelamp, maar ze piepen niet en er zitten nog geen gaatjes in. Ik laat ze nog liggen tot morgenmiddag, als er dan nog niets te zien of te horen is zijn ze duidelijk niet bevrucht of dood en gaan ze de prullenbak in.

Ondertussen wordt Pim dikker en dikker en zijn we de dagen aan het aftellen. Vanaf komend weekend (29 april om precies te zijn) kan het gebeuren en iedereen hier wacht vol spanning af. Ik ben van plan weer te updaten zodra er biggetjes zijn. Hopelijk ben ik er op tijd bij als het gebeurd om foto's van het hele proces te kunnen maken, van bolle buik tot krioelende biggetjes O+
pi_110843539
Kippen zijn gewoon niet meer wild, daarom lekker makkelijk :P
Al zou je er een stel pingpongballen onder leggen, zouden ze nog stug doorbroeden :D
pi_111171798
Hoe is het met de zwangere dame? Al biggetjes? O+
pi_111174870
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 mei 2012 17:00 schreef Sjaam het volgende:
Hoe is het met de zwangere dame? Al biggetjes? O+
Nog niet, maar met je timing is niks mis :D Ik was net van plan een teaser te posten, volgens mij is het eerste stadium van de bevalling namelijk begonnen!

Pim is vandaag de hele dag al extreem onrustig, vanochtend was ze uit haar stal gebroken (net zo lang tegen de deur gebeukt tot deze van de grendel schoot), heeft ze Penny uit de wei gelaten (tegen de poort gebeukt tot deze open ging) en hebben ze samen het grasveld half omgeploegd, een bak viooltjes omver gegooid en een aantal zakjes bloembollen verscheurd. Vanmiddag probeerde ze een nest te bouwen in het hok in de wei dus heb ik haar naar binnen in de stal gedaan. Daar had ze niet zo'n zin in maar heeft ze wel wat gegeten en vervolgens als een kwaaie peuter haar (uiteraard volle) waterbak door de (tot dan toe droge) stal gemikt en de deur weer open gebaskerd, de poort naar de wei weer los gebeukt en zich verschanst in het hokje in de wei.

Met tamelijk grof geweld kregen we haar daar eindelijk weer weg en door de regen weer in de stal. Extra lekkere hapjes rondgestrooid, een snoepjesbal vol pinda's in de stal gelegd, maar na een half uur was ze (ondanks extra barricade van haar deur) toch weer los. De poort naar de wei kreeg ze niet meer open (die hadden we met touw dicht gemaakt) dus kwam ze ineens de bijkeuken in lopen om ons lastig te gaan vallen. Met man en macht kregen we haar weer in de stal, deur driedubbel gebarricadeerd, en ik ben toen bij haar gebleven als gezelschap. Uiteindelijk werd ze rustiger en ging ze een nest bouwen, uiteraard op de meest onhandige en ongeschiktste plek in de hele stal.

Ze loopt steeds heen en weer om het nest te verbouwen, gaat dan liggen puffen en steunen, staat vervolgens op, eet een hapje, verbouwt haar nest opnieuw en gaat weer liggen puffen. Het lijkt dus alsof de bevalling aan het beginnen is! Nu ben ik even binnen om te eten en wat filmpjes te uploaden (duurt lang, zal er zo twee posten), straks maar weer eens kijken hoe het met haar gaat. Het kan nog best een latertje worden denk ik, misschien zelfs morgen pas, ze geeft namelijk nog geen melk (biest). Ik ga denk ik maar elk uur even kijken of het opschiet. Als er rond 23u nog niets te zien is ga ik maar gewoon naar bed en zet ik mijn wekker voor vannacht. Mochten er biggetjes zijn dan zal ik proberen direct foto's te maken en hier z.s.m. te updaten :)

Edit:

Pim in haar nest, haar dikke buik is zo goed te zien:

Filmpje terwijl ze haar nest aan het bouwen is:

En na de verbouwing gaat ze liggen puffen:

Er is trouwens ook nog iets minder leuk nieuws, Penny gaat maandag naar de slager. Dat lag niet helemaal in de planning, we hadden haar graag ook eens willen laten dekken of insemineren, maar ze loopt steeds slechter. We hadden daar al eens de DA bij gehad, maar die gaf aan dat er geen ontsteking o.i.d. zat en zolang ze nog op haar poot steunde er niets aan gedaan hoefde te worden. Ze loopt echter steeds strammer met vooral haar rechter voorpoot, en als ze extra gewicht van een dracht mee zou moeten dragen wordt het waarschijnlijk alleen maar erger. Ook geeft dat een groter risico op het doodliggen van biggen, zeugen die niet goed ter been zijn kunnen minder snel opstaan als ze een big dreigen te pletten. Daarom hebben we besloten Penny maandag al te laten slachten.

Al naar gelang het verloop van dit 'biggenexperiment' besluiten we of we Pim aanhouden en nog eens opnieuw laten dekken of dat we haar ook laten slachten. Mochten we haar houden dan blijft er sowieso één big bij haar als gezelschap, wellicht totdat ze nieuwe biggen krijgt. Maar eerst nog maar eens zien hoe het vanavond en morgen gaat :)

[ Bericht 26% gewijzigd door Miss_Isis op 05-05-2012 19:29:25 ]
pi_111179295
Spannende tijd breekt er aan zeg! kleine biggetjes Lief!!!
You can make it ?
pi_111181969
Wow! Spannend!
Sneu van Penny, maar ze zal vast goed smaken :Y.
pi_111182413
quote:
7s.gif Op zaterdag 5 mei 2012 21:43 schreef sigme het volgende:
Wow! Spannend!
Sneu van Penny, maar ze zal vast goed smaken :Y.
Dat denk ik ook wel ;) De helft gaat in onze vriezer, de andere helft wordt verkocht aan een kennis.

Ben net bij Pim geweest en er lijkt enig schot in de zaak te zitten. Ze had de druifjes die ik een uur geleden in de voerbak achter had gelaten niet opgegeten en ze verloor wat slijm. Haar staart en kont waren nat en viezig, dus dat lijkt de goede kant op te gaan. Over een half uurtje nog maar even kijken, en ondertussen denk ik maar een nieuwe OP bouwen zodat de biggen in het nieuwe topic geboren kunnen worden!
pi_111182621
Een nieuw topic draag ik graag een steentje aan bij!
In dit topic staan zo godsgruwelijk veel grote foto's/filmpjes dat het bij mij wat lastig laadt en ik speciaal dit topic altijd heel omzichtig benader met maar 25 post/pagina terwijl bij mij gewoomlijk alles op 1 pagina opent :D
pi_111182819
Hehe, sorry... Ik spam wel wat veel ja :D Ik moet zeggen dat ik zelf geen problemen heb met laden, maar ik bekijk ook eigenlijk nooit topics op 1 pagina. Ik weet ook niet of ik kan beloven dat het in het volgende topic beter wordt met (hopelijk) een hele lading biggetjes... :')
pi_111183045
Je kunt je foto's ook in een spoiler zetten. Dan laden ze niet meteen en opent een topic sneller.
Of de maat verkleinen, volgens mij zijn ze nu wat groot.

Bijna babybiggen! Spannend!
Op donderdag 21 juli 2011 23:08 schreef Loveless85 het volgende:
Dan heb je safe = condoom
Double dutch = condoom en pil
quadruple Cat = pil, MAP, condoom, castratie, prikpil, spiraaltje, zaaddodende pasta en voor het jodelen de bergen uit
pi_111183067
Ik heb het er wel voor over hoor ;).
Een goede worp gewenst, ik ga pitten en kom morgen direct kijken hoe het afgelopen is!
pi_111183777
Bedankt voor het helpen vol gooien, hierna nog twee posts te gaan ;) Ik upload alle fotos via photobucket, die verkleind volgens mij automatisch (maar misschien niet klein genoeg). Ik ga nog even kijken bij Pim en daarna de nieuwe OP af maken!
  zaterdag 5 mei 2012 @ 22:26:23 #300
228751 Patapon
pata pata pata pon
pi_111184490
OK, deze is als het goed is nu vol!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')