Sushi is echt een van de meest Japanse gerechten die er bestaat. Je vindt het dan ook niet bij de Chinees, doorgaans.quote:Op dinsdag 7 september 2010 22:03 schreef Tamashii het volgende:
Ik weet dus eigenlijk niet of sushi Chinees of Japans is. Maar wij maken het altijd zelf, heerlijk!
maar er zijn wel chinezen die ook lekker sushi kunnen makenquote:Op dinsdag 7 september 2010 23:21 schreef Chowi het volgende:
[..]
Sushi is echt een van de meest Japanse gerechten die er bestaat. Je vindt het dan ook niet bij de Chinees, doorgaans.
Klopt, had in mijn klas altijd een exchange studentje uit china die vaak sushi meenamquote:Op dinsdag 7 september 2010 23:25 schreef Perruche het volgende:
[..]
maar er zijn wel chinezen die ook lekker sushi kunnen maken
Ja, gewoon avondeten of lunch. Ligt eraan hoeveel je maakt he? :-)quote:
Ik weet dat er nog allemaal andere dingen door horen/kunnen (ze doen in Japan ook niet altijd nagaimo door het beslag), maar ik heb geprobeerd het recept te strippen tot de bare essentials, zodat het hier ook te maken is (daar ik geen degelijke Japanse toko in de buurt heb).quote:Op woensdag 8 september 2010 10:13 schreef RobinOok het volgende:
Beter linkje voor de: okonomiyakisaus. (daar komt die foto ook vandaan). En dan maar meteen ook dashi, bonito vlokken, nori en natuurlijk kewpie mayonaise, geen frietsaus!.
En eigenlijk hoort er ook nog Nagaimo door het beslag. (Japanese mountain yam)
[ link | afbeelding ]
(en beetje bakpoeder ook)
Het bestaat ook nog niet zo lang, het is iets van na WOII en eerder junkfood dan een Japans hoogstandje te noemen. Maar verder best lekker!
[ link | afbeelding ]
Mijn versie (met garnalen, spek, tauge, spitskool, puntpaprika, lente-ui en wat indische gefrituurde uitjes)
Samenvatting Japanse keukenquote:Op woensdag 8 september 2010 10:35 schreef RobinOok het volgende:
[..]
Klinkt leuker dan het is. Beetje saai vond ik het smaken. Wel gezond. En ook best grappig om eens te maken.
Moet je smaak dan zijn denk ik. Ik vind sukiyaki heerlijk, maar daar gebruiken ze in Japan dan ook wel het beste vlees voor. Bovendien zijn er maar weinig dingen uit de Japanse keuken (koude tofuquote:
Ik wou zeggen: dit is geen sukiyaki. Maar als ik het google zie ik dat het de Kansai variant is. Ik ken het uit Japan als een soort Shabu-Shabu, waarbij je alles kort in een soyasausmengsel doopt en kookt, dan door een rauw ei haalt en vervolens opeet. Lijkt me inderdaad minder lekker als het vlees al voorgebakken is.quote:Op woensdag 8 september 2010 10:35 schreef RobinOok het volgende:
[..]
Ja, gewoon avondeten of lunch. Ligt eraan hoeveel je maakt he? :-)
En om Zwappel aan te vullen dan ook nog:
[ link | afbeelding ]
Sukiyaki. Stoofschotel van biefplakjes, tofu, shirataki noodles, shiitakes en allerlei soorten groenten.
Klinkt leuker dan het is. Beetje saai vond ik het smaken. Wel gezond. En ook best grappig om eens te maken.
Beter nog, dat is zelfs helemaal niet authentiek Japans.quote:Op woensdag 8 september 2010 10:38 schreef Stansfield het volgende:
OOit eens bij een japanner in ede gegeten aan zo'n grote grill waar zo'n mannetje liep te vogelen met zijn eten. Dat was wel erg lekker moet ik zeggen. Of het helemaal athentiek japans is weet ik niet.
Klassiek recept is volgens mij zelfs alleen wortel, aardappel en vlees. Ik voeg zelf altijd nog ui toequote:Op woensdag 8 september 2010 11:27 schreef okiokinl het volgende:
deze regelen bij een toko:
[ afbeelding ]
rijst koken (sushi rijst, zonder toevoeging van iets zuurs, risotto rijst werkt ook, maar dan wel koken als gewone rijst)
saus maken, aan toeveogen: wat stukjes wortel, aardappel, vlees, aubergine, laten pruttelen tot gaar.
quote:
http://www.timeout.jp/en/tokyo/feature/229quote:With a total of 234 establishments included in the book, 11 of which received three stars, Tokyo is now outshines Paris (and its paltry 10 three-starred locales) as the centre of the gastronomical world. (...) Japanese cuisine is by far the dominant cuisine in the guide comprising nearly 70 percent of the 197 restaurants listed.
ja klopt... ik ging vaak naar van die curry restaurants waar je je eigencurry kunt samenstellen, en de aubergine erbij was altijd lekker..quote:Op woensdag 8 september 2010 11:49 schreef Tanin het volgende:
[..]
Klassiek recept is volgens mij zelfs alleen wortel, aardappel en vlees. Ik voeg zelf altijd nog ui toe
"Officieel" hoor je eerst de groenten in water te doen, te koken tot het gaar is. Ondertussen met een platte lepel het schuim van het water af te halen (hoewel ze me nooit uit hebben kunnen leggen WAT er mis is met de smaak als je dit niet doet), de pan van het vuur halen en dan de blokjes oplossen.
Ook lekker om erwten door te gooienEn het gaat ook prima met surinaamse rijst. (maar dat hoort allemaal niet!)
ja die , maar er zijn nog meer ketens die curry doen op die manier.quote:Op woensdag 8 september 2010 15:28 schreef Tanin het volgende:
Koko ichiban?
Ben ik ook een keer geweest, had ik extra veel + extra heet, dat was 1 extra te veel3/4 bord op en toen werd het moeilijk
Koko iciban mocht ik ook alleen de allerheetste nadat ik de een na heetste had gehad. Maar dat was in combinatie met de hoeveelheid dus al niet zo'n succesquote:Op woensdag 8 september 2010 15:42 schreef okiokinl het volgende:
[..]
ja die , maar er zijn nog meer ketens die curry doen op die manier.
bij een waar ik was, mocht je pas nar level 5 hotness als je de eerste 3 gehad had, kreeg je stempels voor op een kaart ofzo.soort van bescherming van de klant tegen een hartaanval denk ik, haha..
curry eten is echt een ding in japan, jongeren proberen elkaar zover te krijgen zo heet mogelijk en zo veel mogelijk te eten, er zijn wedstrijden etc etc..
ik trok die 3de al bijna niet, lol!quote:Op woensdag 8 september 2010 17:17 schreef Tanin het volgende:
[..]
Koko iciban mocht ik ook alleen de allerheetste nadat ik de een na heetste had gehad. Maar dat was in combinatie met de hoeveelheid dus al niet zo'n succes
quote:Op woensdag 8 september 2010 10:22 schreef Zwappel het volgende:
Yakitori! http://en.wikipedia.org/wiki/Yakitori
Rotterdam zit vól met toko's.quote:Op woensdag 8 september 2010 20:14 schreef timmmmm het volgende:
Ok, ik ben woonachtig in Roosendaal, en studerende in Rotterdam. Waar kan ik de makkelijkst bereikbare toko vinden, iemand enig idee?
En nog meer suggesties voor typisch japanse nagerechten?
Sang Leequote:Op woensdag 8 september 2010 22:43 schreef Zwappel het volgende:
Ik zoek ook toko's die vooral koreaans en japans verkopen.
Zijn die er in de omgeving van Eindhoven?
Klopt, maar ze hebben er wel veeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel wat betreft sushiquote:Op woensdag 8 september 2010 22:48 schreef Zwappel het volgende:
[..]
Daar ben ik eerder geweest, maar is vooral chinees en indo..
Sushi komt uit Chinaquote:Op dinsdag 7 september 2010 23:21 schreef Chowi het volgende:
[..]
Sushi is echt een van de meest Japanse gerechten die er bestaat. Je vindt het dan ook niet bij de Chinees, doorgaans.
In amsterdam(amstelveen eigenlijk) zijn trouwens ook een paar restaurants voor jappaners te vindenquote:Op dinsdag 7 september 2010 21:22 schreef Pietverdriet het volgende:
Ga een keer naar Duesseldorf, heeft de grootste japanse kolonie van europa, veel japanse restaurants met japanse klanten (dus niet voor de europeaan gedacht)
Blijf dan slapen in het Nikko hotel met een japans ontbijt.
Ik heb niet veel vergelijkingsmateriaal, maar ga regelmatig naar 't Yamazato en dat is erg lekker!!quote:Op donderdag 9 september 2010 02:11 schreef zquing het volgende:
[..]
In amsterdam(amstelveen eigenlijk) zijn trouwens ook een paar restaurants voor jappaners te vinden
Absoluut. En als je het station uitloopt in de richting van de Immermanstrasse heb je daar al het Nikko Hotel, japanse restaurants, japanse boekwinkels en supermarkten. In de Oststrasse zit een Ramen restaurantje.quote:Op donderdag 9 september 2010 08:08 schreef Zwappel het volgende:
Maar Dusseldorf is dus de moeite waard om een keer rond te gaan lopen/kijken?
Zou er best een keer heen kunnen gaan met de trein ofzo op een vrije dag.
Lachen dus eig een soort Japantown ipv Chinatown?quote:Op donderdag 9 september 2010 10:16 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Absoluut. En als je het station uitloopt in de richting van de Immermanstrasse heb je daar al het Nikko Hotel, japanse restaurants, japanse boekwinkels en supermarkten. In de Oststrasse zit een Ramen restaurantje.
Als je het zo wilt zien.quote:Op donderdag 9 september 2010 10:20 schreef Zwappel het volgende:
[..]
Lachen dus eig een soort Japantown ipv Chinatown?
West-kruiskade is China Town. De specifieke tips van RobinOok zijn ook erg goed, en de 'toko boot' bij de Euromastquote:Op woensdag 8 september 2010 20:14 schreef timmmmm het volgende:
Ok, ik ben woonachtig in Roosendaal, en studerende in Rotterdam. Waar kan ik de makkelijkst bereikbare toko vinden, iemand enig idee?
En nog meer suggesties voor typisch japanse nagerechten?
Dat kan, maar de gemeenschap in Duesseldorf is veel groter dan in Amsterdam, en bovendien is Duesseldorf niet ver weg, voor veel Nederlanders dichterbij dan Amsterdam.quote:Op donderdag 9 september 2010 02:11 schreef zquing het volgende:
[..]
In amsterdam(amstelveen eigenlijk) zijn trouwens ook een paar restaurants voor jappaners te vinden
quote:Op dinsdag 7 september 2010 22:03 schreef Tamashii het volgende:
Ik weet dus eigenlijk niet of sushi Chinees of Japans is. Maar wij maken het altijd zelf, heerlijk!
quote:
quote:The original type of sushi, classified today as nare-zushi (馴れ寿司, 熟寿司), first developed somewhere in Southeast Asia, disseminating to Japan.
Het is iets arabisch, wij hebben dat overgenomen van hen.quote:Op woensdag 8 september 2010 22:00 schreef okiokinl het volgende:
japan is niet goed in nagerechten, dat is meer iets westers...
shasimiquote:Op donderdag 9 september 2010 14:51 schreef Zeroku het volgende:
In de Metro vandaag stond ook een leuk gerecht van Shasimi!
quote:Op dinsdag 14 september 2010 14:14 schreef RobinOok het volgende:
[ link | afbeelding ]
Frietje Speciaal op zijn Japans.
Friet, bestrooid met zout en aonori met Kewpie mayonnaise, okonomiyaki saus en rode uitjes.
Als dat geen Japans culinair hoogstandje is!
omg wat lekker!!quote:Op dinsdag 14 september 2010 14:14 schreef RobinOok het volgende:
[ link | afbeelding ]
Frietje Speciaal op zijn Japans.
Friet, bestrooid met zout en aonori met Kewpie mayonnaise, okonomiyaki saus en rode uitjes.
Als dat geen Japans culinair hoogstandje is!
Lijkt mij ook wel lekker.quote:Op dinsdag 14 september 2010 15:15 schreef Jabberwocky het volgende:
Ik vind die traditionele restaurantjes in Japan zo leuk, met z'n allen aan een bar zitten terwijl je stukje bij beetje je stukjes tempura of stokjes yakitori krijgt aangereikt.![]()
[ afbeelding ]
harderwijk? ging laatst nog een orka in de verkoop.quote:Op maandag 12 december 2011 21:32 schreef Erasmo het volgende:
Kun je eigenlijk in Nederland nog ergens walvis of dolfijn krijgen?
Helaas heb ik geen vriescel thuis...quote:Op maandag 12 december 2011 22:16 schreef okiokinl het volgende:
[..]
harderwijk? ging laatst nog een orka in de verkoop.
Gestrande witsnuitdolfijn overledenquote:Op maandag 12 december 2011 22:16 schreef okiokinl het volgende:
[..]
harderwijk? ging laatst nog een orka in de verkoop.
Dit is te toevallig, brb pleeg even een telefoontjequote:Op maandag 12 december 2011 22:21 schreef Tanin het volgende:
[..]
Gestrande witsnuitdolfijn overleden
Hoe maak je eigenlijk precies onigiri? En dan vooral de rijst die erin zit dan.quote:Op woensdag 8 september 2010 18:10 schreef Zeroku het volgende:
[..]!
Oh en Onigiri / お握り.
[ afbeelding ]
En geen specifiek voedsel, maar Bento / 弁当.
[ afbeelding ]
En als drinken uiteraard Sake / 日本酒 wat hierin zit.
quote:Op dinsdag 14 september 2010 15:15 schreef Jabberwocky het volgende:
Ik vind die traditionele restaurantjes in Japan zo leuk, met z'n allen aan een bar zitten terwijl je stukje bij beetje je stukjes tempura of stokjes yakitori krijgt aangereikt.![]()
[ afbeelding ]
Gewoon met sushirijst. En dan zonder de sushi-azijnmengsel. Je moet het dan vormen als de rijst nog warm is. Meer daarover op: http://www.justhungry.com(...)_revisited_an_e.htmlquote:Op maandag 12 december 2011 22:44 schreef Igen het volgende:
Leuk topic!
[..]
Hoe maak je eigenlijk precies onigiri? En dan vooral de rijst die erin zit dan.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |