abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 1 september 2010 @ 15:19:34 #201
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_85950865
quote:
Op woensdag 1 september 2010 15:18 schreef Bolkesteijn het volgende:

[..]

Het congres zou daarvoor alsnog een nooduitgang hebben geboden.
Maar iedere kenner van machtsstructuren en organisaties weet ook dat je het daar niet op aan moet klaten komen
pi_85950894
quote:
Op woensdag 1 september 2010 15:18 schreef Bolkesteijn het volgende:

[..]

Het congres zou daarvoor alsnog een nooduitgang hebben geboden.
Het congres keurt het wel goed, de pro-groep blijkt in alle peilingen groter te zijn dan de anti-groep tot nu toe.

Maar ik zie nog steeds wel gebeuren dat de dissidenten uiteindelijk opstappen en plaats maken voor CDA'ers met minder gewetensbezwaren.
"It's hard to argue against cynics - they always sound smarter than optimists because they have so much evidence on their side."
pi_85950934
quote:
Op woensdag 1 september 2010 15:19 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Maar iedere kenner van machtsstructuren en organisaties weet ook dat je het daar niet op aan moet klaten komen
Niet mee eens, er was namelijk vooraf de afspraak gemaakt dat het congres zich er over mocht uitspreken. Juist deze onrust met dissidenten en prominenten is schadelijk.
pi_85950960
quote:
Op woensdag 1 september 2010 15:20 schreef Grrrrrrrr het volgende:
Het congres keurt het wel goed, de pro-groep blijkt in alle peilingen groter te zijn dan de anti-groep tot nu toe.
Dan mogen de 'dissidenten' daar dus hun conclusies aan gaan verbinden, tenminste als ze echt principes hebben.
pi_85951242
Ik drop het maar vast even: GROEP KLINK #groepklink #copyright

Rare tweet van een NOS journalist ineens.
pi_85951302
Zozo een heuse afscheiding bij het CDA? :o
pi_85951371
Ik kan me niet voorstellen dat Klink dat zou doen. Hij heeft niet eens genoeg voorkeursstemmen voor een zetel gehaald.
pi_85951401
XandervdWulp in ieder geval, maar misschien 'dropt' hij het gewoon zomaar.
  woensdag 1 september 2010 @ 15:35:19 #209
237554 Holograph
Compay Segundo
pi_85951405
quote:
Op woensdag 1 september 2010 15:30 schreef IHVK het volgende:
Ik drop het maar vast even: GROEP KLINK #groepklink #copyright

Rare tweet van een NOS journalist ineens.
Betekend dat Klink het CDA uit is gegaan? Toen Wilders de VVD fractie uit was gegaan heette zijn partij ook Groep Wilders..
pi_85951484
Mocht het zover komen dan zullen Ferrier en Koppejan zich waarschijnlijk bij hem voegen, lijkt me. Misschien ook andere mogelijke dissidenten nog? Genoemd zijn: Sabine Uitslag, Sander de Rouwe en Madeleine van Toorenburg.
  woensdag 1 september 2010 @ 15:38:25 #211
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_85951509
quote:
Op woensdag 1 september 2010 15:21 schreef Bolkesteijn het volgende:

[..]

Niet mee eens, er was namelijk vooraf de afspraak gemaakt dat het congres zich er over mocht uitspreken. Juist deze onrust met dissidenten en prominenten is schadelijk.
Als de discussie puur beperkt tot wat spreektijden op een partijcongres kun je er donder op zeggen dat de partij toch wel voorstemt. Dat begrijpen die lui ook heel goed. Daarom gaan ze niet braaf zitten wachten tot het congres en proberen ze nu al de zaak te beinvloeden.

Eveneens zal het aantal leden dat tegen stemt een stuk groter zijn als men weet dat ze gesteund worden door allerlei partijprominenten.
pi_85951536
Maar dan heeft PVC 73 zetels.

Trouwens, denk niet dat dat gaat gebeuren.
pi_85951560
Die Xander zet 'alvast' een tweet om 'copyright' te krijgen op die term. Een grapje denk ik dus.
pi_85951571
quote:
Op woensdag 1 september 2010 15:37 schreef Jojoke het volgende:
Mocht het zover komen dan zullen Ferrier en Koppejan zich waarschijnlijk bij hem voegen, lijkt me. Misschien ook andere mogelijke dissidenten nog? Genoemd zijn: Sabine Uitslag, Sander de Rouwe en Madeleine van Toorenburg.
en Marja van Bijsterveldt
Roses are grey. Violets are grey. I am a dog.
pi_85951597
quote:
Op woensdag 1 september 2010 15:39 schreef IHVK het volgende:
Die Xander zet 'alvast' een tweet om 'copyright' te krijgen op die term. Een grapje denk ik dus.
typisch een grapje van een jongen wiens naam begint met een X
pi_85951606
quote:
Op woensdag 1 september 2010 15:39 schreef IHVK het volgende:
Die kans is groot natuurlijk. Zijn 'minute of fame' :')
  woensdag 1 september 2010 @ 15:42:00 #217
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_85951633
quote:
Op woensdag 1 september 2010 15:22 schreef Bolkesteijn het volgende:

[..]

Dan mogen de 'dissidenten' daar dus hun conclusies aan gaan verbinden, tenminste als ze echt principes hebben.
In dat geval mag ook de PVV uit principe zijn mond houden aangezien de meerderheid van de stemmers het ook oneens is 8)7
pi_85951682
Xander verveelt zich volgens mij een beetje

Rutte blijft afwachten in z'n werkkamer. Totdat hij wat hoort van Maxime. Boem, zei de deur... #geenbeeld
  woensdag 1 september 2010 @ 15:44:26 #219
95427 Hephaistos.
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
pi_85951695
Ik ben toch wel ontzettend benieuwd naar wat er aan die onderhandelingstafel besproken is, wat Klink tot dit soort radicale acties heeft doen besluiten...
pi_85951723
quote:
Op woensdag 1 september 2010 15:40 schreef Klaudias het volgende:

[..]

en Marja van Bijsterveldt
Idd, dat lees ik nu ook. Zij is een zeer hoge pief in de fractie en partij.
  Moderator woensdag 1 september 2010 @ 15:45:40 #221
1212 crew  Mike
Excellent!
pi_85951732
quote:
Op woensdag 1 september 2010 15:37 schreef Jojoke het volgende:
Madeleine van Toorenburg.
Die in ieder geval zeker niet, want die heb ik deze week nog gesproken en ze staat volledig achter Verhagen.
In some matters there's no reality, only perception. Truth exists, but people have a vested interest in not knowing it.
pi_85951740
Vandaag nog persco CDA. Ben benieuwd. Deze CDA'ert zit iig in team Klink.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." - T. Krabbé
  woensdag 1 september 2010 @ 15:48:57 #223
104871 remlof
Europees federalist
pi_85951829
quote:
Op woensdag 1 september 2010 15:45 schreef Mike het volgende:

[..]

Die in ieder geval zeker niet, want die heb ik deze week nog gesproken en ze staat volledig achter Verhagen.
Hebben jullie al een naam voor de CDA-afsplitsing?
pi_85951844
Analyse NRC: http://www.nrc.nl/digital(...)/1_001/article4.html

quote:
Voor het CDA gaat het nu om veel meer dan alleen de formatie met VVD en PVV. De openlijke strijd tussen machtspoliticus Verhagen en denker Klink gaat over de toekomst van de partij.
pi_85951878
quote:
Op woensdag 1 september 2010 15:45 schreef Jojoke het volgende:

[..]

Idd, dat lees ik nu ook. Zij is een zeer hoge pief in de fractie en partij.
Als zij de kant kiest van Klink wordt het wel een erg moeilijk verhaal voor Verhagen.
pi_85951884
quote:
RT @nielsheithuis: Beeld is dat er op dissidenten Klink, Koppejan, Ferrier, wordt ingepraat. Doel is dus dooronderhandelen - Den Haag #CDA #formatie
pi_85951916
quote:

[..]

Oh oke, ze werd een tijdje terug door de Volkskrant genoemd. Misschien gewoon een gokje van hen. Immers Ab Klink en Bijsterveldt hadden ze ook niet verwacht.
  woensdag 1 september 2010 @ 15:53:09 #228
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_85951988
Ik zou een maandsalaris over hebben voor de volledige video-opnamen van die gesprekken (als die er waren)
pi_85951996
quote:
Op woensdag 1 september 2010 15:48 schreef remlof het volgende:

[..]

Hebben jullie al een naam voor de CDA-afsplitsing?
K(l)ink in de Kabel
pi_85952042
quote:

[..]

en tegen jou zou ze de waarheid zeggen? :')

maar ja misschien ken je haar heel goed dat kan natuurlijk
  woensdag 1 september 2010 @ 15:55:01 #231
79102 Pool
Noord noch Zuid
pi_85952054
quote:
Op woensdag 1 september 2010 15:21 schreef Bolkesteijn het volgende:

[..]

Ik zie wel een verschil tussen de eerdere prominenten die iets riepen en de dissidenten binnen de fractie.

Aan het congres zou immers slechts een onderhandelingsresultaat worden voorgelegd als dat er zou komen. Onderhandelingen kunnen ook worden afgebroken zonder dat er een resultaat is. Als mede-onderhandelaar kan Klink natuurlijk tot de conclusie komen dat er gezien de standpunten waaraan PVV en/of VVD vasthouden geen akkoord bereikt kan worden. En de fractie wordt ook op de hoogte gehouden, dus ook daarin kunnen mensen tot de conclusie komen dat er geen goed resultaat uit zal komen. Ze staan dan volledig in hun recht om de onderhandelingen te willen afbreken.

Dat is wat anders dan de eerdere prominenten die zonder nieuwe informatie halverwege ineens wilden afhaken zonder op de hoogte te zijn.

Overigens is het natuurlijk prima als er ook een congres komt naar aanleiding van mislukte onderhandelingen.
pi_85952111
quote:
Op woensdag 1 september 2010 15:50 schreef Sloggi het volgende:

[..]

Als zij de kant kiest van Klink wordt het wel een erg moeilijk verhaal voor Verhagen.
Idd een van de machtigste vrouwen op het Binnenhof en in het CDA.
  FOK!-Schrikkelbaas woensdag 1 september 2010 @ 15:56:27 #233
862 Arcee
Look closer
pi_85952115
quote:
Op woensdag 1 september 2010 15:53 schreef Hexagon het volgende:
Ik zou een maandsalaris over hebben voor de volledige video-opnamen van die gesprekken (als die er waren)
Ik zat me ook al te bedenken idd dat het interessant moet zijn te weten wat daar allemaal gezegd wordt. :)
Never in the entire history of calming down did anyone ever calm down after being told to calm down.
pi_85952150
quote:
Op woensdag 1 september 2010 15:53 schreef Hexagon het volgende:
Het wordt weer eens tijd voor zo'n mooie VPRO-dramaserie/film over een politieke gebeurtenis
  woensdag 1 september 2010 @ 16:00:39 #235
104871 remlof
Europees federalist
pi_85952268
politiek24 KABINETSFORMATIE: Aantal CDA-provincies werkt aan verzoek om partijcongres over formatie voor a.s. zaterdag.
10 minutes ago via web
pi_85953155
Blijft op deze manier echt niks over van dat hele CDA :')
AJAX AMSTERDAM!
pi_85954067
Met de afdelingen heeft Verhagen heeft een sterke troef in handen. Als ze er niet uitkomen kan Verhagen nog altijd terugvallen op dat congres dat de afdelingen voorgesteld hebben. Meerderheid afdelingen lijkt nog achter Verhagen te staan.

quote:
Net Theo Rietkerk (CDA Overijssel) gesproken: "CDA regio's willen deze onderhandelingen." Druk op Klink cs wordt opgevoerd.
Echt triest hoe het nu gaat binnen mijn partij... ;(
pi_85954140
quote:
Op woensdag 1 september 2010 16:51 schreef marcodej het volgende:
Met de afdelingen heeft Verhagen heeft een sterke troef in handen. Als ze er niet uitkomen kan Verhagen nog altijd terugvallen op dat congres dat de afdelingen voorgesteld hebben. Meerderheid afdelingen lijkt nog achter Verhagen te staan.
[..]

Misschien goed dat er eens een 'zuivering' plaats gaat vinden. Even de neuzen weer dezelfde kant op zetten en doorgaan.
pi_85954178
quote:
Op woensdag 1 september 2010 16:53 schreef karton het volgende:

[..]

Misschien goed dat er eens een 'zuivering' plaats gaat vinden. Even de neuzen weer dezelfde kant op zetten en doorgaan.
Mjah, maar niet op deze manier.
pi_85954209
quote:
Op woensdag 1 september 2010 16:51 schreef marcodej het volgende:
[..]

Dat krijg je met een partij die denkt dat het land naar de klote gaat als zij niet meeregeert. De pluchegeilheid van het CDA neemt weer de overhand. Jammer, vermoed dat rechts er toch gaat komen.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
pi_85954276
quote:
Op woensdag 1 september 2010 16:55 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Dat krijg je met een partij die denkt dat het land naar de klote gaat als zij niet meeregeert. De pluchegeilheid van het CDA neemt weer de overhand. Jammer, vermoed dat rechts er toch gaat komen.
Ach, het CDA neemt tenminste graag verantwoordelijkheid en dit keer werd het min of meer in die positie gedwongen.
pi_85954398
quote:
Op woensdag 1 september 2010 16:57 schreef marcodej het volgende:

[..]

Ach, het CDA neemt tenminste graag verantwoordelijkheid en dit keer werd het min of meer in die positie gedwongen.
Dat laatste is misschien waar, maar als christelijke partij zou je toch bezwaren moeten hebben tegen een (verkapte) samenwerking met de PVV. Helaas denken veel CDA'ers dat ze een missie van god uitvoeren.
pi_85954457
Ik zie eigenlijk niet wat Klink er nog bij te winnen heeft door nu nog in te binden. Dan heeft hij helemaal voor niets zijn positie binnen het CDA ondermijnd. Nu hij eenmaal over die lijn gestapt is kan hij beter gewoon stand houden.
  woensdag 1 september 2010 @ 17:04:59 #244
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_85954539
quote:
Op woensdag 1 september 2010 17:02 schreef Jud1th het volgende:
Ik zie eigenlijk niet wat Klink er nog bij te winnen heeft door nu nog in te binden. Dan heeft hij helemaal voor niets zijn positie binnen het CDA ondermijnd. Nu hij eenmaal over die lijn gestapt is kan hij beter gewoon stand houden.
Dat sowieso, beetje karakter tonen kan in deze en de toekomst geen kwaad.

Als hij nu nog omgaat is en blijft hij het watje dat ze toch niet serieus hoeven nemen.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_85954627
quote:
Op woensdag 1 september 2010 17:02 schreef Jud1th het volgende:
Ik denk dat het voor Klink sowieso wel over is bij het CDA nu. En dat zal in mindere mate ook wel voor de andere dissidenten gelden vermoed ik.
"It's hard to argue against cynics - they always sound smarter than optimists because they have so much evidence on their side."
  woensdag 1 september 2010 @ 17:07:42 #246
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_85954635
Bovendien heeft het ook weinig meer met

"Zonder last of ruggespraak' te maken
  woensdag 1 september 2010 @ 17:09:12 #247
104871 remlof
Europees federalist
pi_85954676
quote:
Op woensdag 1 september 2010 17:07 schreef Grrrrrrrr het volgende:

[..]

Ik denk dat het voor Klink sowieso wel over is bij het CDA nu. En dat zal in mindere mate ook wel voor de andere dissidenten gelden vermoed ik.
Ik denk en hoop juist dat het einde Verhagen is nu.
pi_85954686
quote:
Op woensdag 1 september 2010 17:04 schreef Leandra het volgende:

[..]

Dat sowieso, beetje karakter tonen kan in deze en de toekomst geen kwaad.

Als hij nu nog omgaat is en blijft hij het watje dat ze toch niet serieus hoeven nemen.
Als hij doordrukt en het CDA wil hem (en oa. Koppejan en Ferrier) niet kwijt, dan zal hij iig voor elkaar hebben gekregen dat ze uit de onderhandelingen stappen en kan hij wel in de fractie blijven. Maar zowel de positie van Verhagen als Klink zijn vrij onmogelijk voor een fractievoorzitter dan, dus ik neem aan dat er een nieuwe fractievoorzitter komt.
pi_85954691
Ik vind die vermenging van die lokale bobo's nu niet gepast. Klink is volledig op de hoogte van de onderhandelingen tot nu toe. Hem nu wegzetten als valsspeler, vind ik not done. Zeker als je niet volledig bent geïnformeerd. Dit alles zegt wel iets over de zuurheid binnen het CDA. Iedere keer als er iemand inhoudelijke kritiek levert, worden de persoonlijke aanvallen ingezet. :{

Een congres of het CDA verder moet onderhandelen slaat ook nergens op.
  woensdag 1 september 2010 @ 17:10:40 #250
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_85954724
quote:
Op woensdag 1 september 2010 17:09 schreef remlof het volgende:

[..]

Ik denk eigenlijk voor beide

Deze machtsstrijd gaat sowieso veel slachtoffers eisen
pi_85954750
quote:

[..]

Vrees toch echt dat Verhagen de meeste steun geniet. Ook buiten de fractie. De Statenleden vrezen voor hun stoeltje. Immers, als de rijen niet worden gesloten dan ziet het er somber uit voor de Provinciale verkiezingen.
  woensdag 1 september 2010 @ 17:12:34 #252
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_85954790
quote:
[..]
Zou mooi zijn als dat de uitslag was, maar ik vermoed dat ze geen van beiden ongeschonden uit de strijd gaan komen.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_85954791
Dissidenten worden dus nu enorm onder druk gezet, gaat het gerucht.

Hoe gaat dat ooit een gezond kabinet opleveren?

Ze moeten wel heel erg van het pluche houden daar bij het CDA.
pi_85954831
quote:
Op woensdag 1 september 2010 17:09 schreef Toad het volgende:
Ik vind die vermenging van die lokale bobo's nu niet gepast. Klink is volledig op de hoogte van de onderhandelingen tot nu toe. Hem nu wegzetten als valsspeler, vind ik not done. Zeker als je niet volledig bent geïnformeerd. Dit alles zegt wel iets over de zuurheid binnen het CDA. Iedere keer als er iemand inhoudelijke kritiek levert, worden de persoonlijke aanvallen ingezet. :{

Een congres of het CDA verder moet onderhandelen slaat ook nergens op.
Inderdaad. Dat je vindt dat de aan wal staande stuurlui hun mond moeten houden, soit. Maar dat ook mensen als Schinkelshoek en Klink op zo'n manier worden bejegend, dat vind ik niet kies.
  woensdag 1 september 2010 @ 17:14:35 #255
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_85954859
quote:
Op woensdag 1 september 2010 17:12 schreef IHVK het volgende:
Dissidenten worden dus nu enorm onder druk gezet, gaat het gerucht.

Hoe gaat dat ooit een gezond kabinet opleveren?

Dat gaat met ieder voorstel weer een mogelijk probleem opleveren, tenzij de dissidenten ook opstappen uit de kamer, anders wordt het iedere keer weer twijfelen of ze wel een meerderheid zullen krijgen, en die twee zetels van de SGP zullen in de meeste gevallen dan niet voldoende zijn.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_85954938
quote:
Op woensdag 1 september 2010 17:12 schreef Leandra het volgende:

[..]

Zou mooi zijn als dat de uitslag was, maar ik vermoed dat ze geen van beiden ongeschonden uit de strijd gaan komen.
Inderdaad, mocht de fractie bij elkaar blijven dan neem ik aan dat er een nieuwe fractievoorzitter komt. Verhagen en Klink zijn dan beiden te beschadigd.
pi_85954945
Ron Fresen op twitter
quote:
CDA app draait op volle toeren. Druk nu optimaal op Klink cs om zich neer te leggen bij dooronderhandelen. Bronnen: die kans is niet groot
If you Kanye me, I will Chris Brown your girlfriend and Tiger Woods your mother!
  woensdag 1 september 2010 @ 17:18:41 #258
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_85955005
quote:
Op woensdag 1 september 2010 17:11 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Vrees toch echt dat Verhagen de meeste steun geniet. Ook buiten de fractie. De Statenleden vrezen voor hun stoeltje. Immers, als de rijen niet worden gesloten dan ziet het er somber uit voor de Provinciale verkiezingen.
Ja hoewel ik juist verwacht dat ze bij de minderheidscoalitie daar weggevaagd gaan worden
pi_85955011
Mijn voorspelling: Als het CDA toch nog besluit om door te onderhandelen maakt Rutte er alsnog een eind aan. Dit CDA is te onvoorspelbaar om een regering mee te gaan vormen. En dat geldt ook voor de PVV, veel te veel risico's voor Rutte om nog mee door te gaan.
pi_85955069
Politiek waterboarden noemen ze het nu op twitter.
pi_85955073
quote:
Op woensdag 1 september 2010 17:18 schreef Jud1th het volgende:
Mijn voorspelling: Als het CDA toch nog besluit om door te onderhandelen maakt Rutte er alsnog een eind aan. Dit CDA is te onvoorspelbaar om een regering mee te gaan vormen. En dat geldt ook voor de PVV, veel te veel risico's voor Rutte om nog mee door te gaan.
Dan blijven alleen Paars+ en de SP-variant nog over
pi_85955087
quote:
Op woensdag 1 september 2010 17:12 schreef IHVK het volgende:
Dat wisten we toch allang. Volgens mij denkt menig CDA'er dat hij of zij in opdracht van onze liever heer handelt.
pi_85955098
quote:
Op woensdag 1 september 2010 17:18 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Ja hoewel ik juist verwacht dat ze bij de minderheidscoalitie daar weggevaagd gaan worden
Dat is ook mijn gok, maar de Statenleden schijnen daar anders over te denken.
pi_85955110
quote:
Op woensdag 1 september 2010 17:20 schreef IHVK het volgende:
Politiek waterboarden noemen ze het nu op twitter.
:D

ik vraag me idd af hoe dat zou gaan ... zouden ze heel gestresst maar wel redelijk kalm praten? of zouden ze echt schreeuwen en schelden?
  woensdag 1 september 2010 @ 17:21:37 #265
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_85955114
quote:
Op woensdag 1 september 2010 17:20 schreef Klaudias het volgende:
[..]
Rutte zal wel heel erg moeten inschikken als hij nu nog voor Paars+ wil gaan.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_85955118
quote:
Op woensdag 1 september 2010 17:00 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Dat laatste is misschien waar, maar als christelijke partij zou je toch bezwaren moeten hebben tegen een (verkapte) samenwerking met de PVV. Helaas denken veel CDA'ers dat ze een missie van god uitvoeren.
Een zeer groot deel van het CDA heeft ook moeite met samenwerking met de PVV, het CDA zit nu niet voor niks in een richtingenstrijd.

Een ander groot deel heeft ook geen voorkeur voor de PVV maar zijn wat pragmatischer. Dat deel denkt de invloed van de PVV in te kunnen perken en denken dat het tactisch verstandiger is om deel te nemen aan een kabinet.

Ik was zelf eerst voorstander om de uitkomst af te wachten, maar het vertrek van Schinkelshoek en het protest van Klink (twee mannen die nauw bij de onderhandelingen betrokken zijn) is voor mij een overduidelijk teken dat samenwerking met de PVV ongezond is.
pi_85955134
quote:
Op woensdag 1 september 2010 17:20 schreef Klaudias het volgende:
Of toch het middenkabinet, want in die rol kan je nog wel vertrouwen op het CDA. Maar samen met de PVV gaat nooit werken zo.
pi_85955135
quote:
Op woensdag 1 september 2010 17:20 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Dat wisten we toch allang. Volgens mij denkt menig CDA'er dat hij of zij in opdracht van onze liever heer handelt.
Nee, man. Niemand binnen het CDA is nog met christendom bezig. Een paar gereformeerden hooguit, maar zulke mensen als Verhagen echt niet.
  woensdag 1 september 2010 @ 17:24:58 #269
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_85955207
quote:
Op woensdag 1 september 2010 17:21 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Die weten waarschijnlijk vrij goed wat "de kiezer" in hun regio doet, en gezien ze met deze verkiezingsuitslag al een enorm verlies hebben moeten incasseren hebben ze geen enkel vertrouwen meer in diezelfde kiezer.

En het zullen niet de de leden zijn die een andere keuze maken, maar vooral de niet-leden....
Altijd lastig als je vooral rekening moet houden met de achterban die toch al niet zo trouw is dat ze je partij een lidmaatschap waard vinden.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_85955224
quote:
Op woensdag 1 september 2010 17:21 schreef marcodej het volgende:

[..]

Een zeer groot deel van het CDA heeft ook moeite met samenwerking met de PVV, het CDA zit nu niet voor niks in een richtingenstrijd.
Ik heb dan ook respect voor deze figuren.

quote:
Een ander groot deel heeft ook geen voorkeur voor de PVV maar zijn wat pragmatischer. Dat deel denkt de invloed van de PVV in te kunnen perken en denken dat het tactisch verstandiger is om deel te nemen aan een kabinet.
Dat is idioot naief. Helemaal wanneer je bedenkt dat de drie hoge heren hebben afgesproken dat Wilders mag blijven zeggen wat hij wil. Hij zal niet inbinden, dat hebben we de laatste jaren immers wel gemerkt. Bovendien moet Wilders het juist hebben van zijn opruiende speeches. Indien hij dat laat varen, dan kan hij inpakken.
pi_85955332
quote:
Op woensdag 1 september 2010 17:21 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Misschien zouden ze eens moeten proberen lekker ouderwets van hun eigen ideeën uit te gaan, om maar eens iets geks te zeggen.
pi_85955529
Jack de Vries is trouwens gisteren weer in Den Haag gezien met Verhagen, nog zo'n aal.
  woensdag 1 september 2010 @ 17:38:24 #273
265075 Sachertorte
VVD-mentaliteit
pi_85955574
quote:
Houden CDA'ers écht zoveel van immigranten?
vrijdag 27 augustus 2010 10:14

CDA'ers Hans van den Broek en Ben Bot zijn kritisch over de samenwerking met de PVV
Je zou denken dat immigranten en islamliefhebbers van vreugde verdoofd zouden zijn. Omdat zoveel prominente politici van ze houden. Niet alleen de traditionele linkse regenten maar ook de prominente regenten uit het CDA zijn werkelijk dol op de immigranten en de islam.

Het moet een schokkende ervaring zijn voor de immigranten en islamliefhebbers. Ook de salafisten en andere fundamentalistische moslims moeten geschrokken zijn van de breed gedragen islamliefhebberij binnen het elitekorps van Nederland.

Hartverwarmend, die reacties van de linkse en nu vooral christelijke excellenties op de onderhandelingen voor een regeerakkoord.

Geweten
Er wordt zelfs gesproken van het geweten. Wat een zwaar woord! Terwijl ik de CDA-regenten nooit positief heb horen spreken over immigranten en asielzoekers.

Maar plotseling zijn ze in gewetensnood. Toen staatssecretaris Job Cohen (PvdA) destijds met een strenge Vreemdelingenwet kwam - volgens sommigen strenger dan de vreemdelingenwet van het Oostenrijk van Jörg Haider – mopperde niemand over het geweten.

Houden de regenten van het CDA zoals Hans van den Broek, echt van de islam of immigranten? Mijn gezond verstand zegt dat dit niet het geval is. Waar gaat het dan om?

Bang
Ook met de komst van Fortuyn waren de regenten erg bang. Alles werd uit de kast gehaald om hem te bestrijden. Het probleem werd vanzelf opgelost.

Vanzelf? Op 6 mei 2002 maakte Volkert van der Graaf een einde aan alle zorgen over Fortuyn. Ook nu zien we weer enorme bezorgdheid bij de regenten. Ze zijn bezorgd over een regeerakkoord waarvan nog niemand weet hoe het eruit ziet.

Let op: niet de PVV, maar het CDA en VVD willen regeren. Het ‘geweten’ komt nu in opstand tegen een onbekend fenomeen ‘het aanstaande regeerakkoord’. Hoe kan iemand in gewetensnood verkeren wanneer er nog geen regeerakkoord is? Is het geweten tegenwoordig zo willekeurig en goedkoop?

Marsmannetjes
Als dat zo is, kan ik ook in gewetensnood komen vanwege Marsmannetjes. Nietwaar? Er is immers nog geen regeerakkoord. En we weten dat in het regeerakkoord geen islamvijandige teksten zullen voorkomen en de godsdienstvrijheid daar uitdrukkelijk als een heilig grondrecht zal worden genoemd.

Wilders mag daarmee alleen akkoord gaan, als daarnaast de vrijheid van meningsuiting wordt genoemd.

En wat de immigratie betreft, zullen VVD en het CDA hun oude wensen opschrijven: strenge toelating van immigranten en strenge eisen voor integratie. Dus, niks nieuws onder de zon.

Bataljon
Toch loopt in Nederland vooral in de kringen van de Volkskrant een bataljon van gewetensvolle mensen rond. Lubbers, of zijn omgeving, maakte zijn dolksteek in de rug van de CDA-fractie via de Volkskrant bekend.

Waarom niet via Trouw? De CDA-regenten en de Volkskrant! Wat een raadsel! Is dit de nieuwe strategie om de belangen van de PvdA, en vooral van Cohen te behartigen? Ik zeg altijd: Allah weet het beter.
En toch komt het 'onhandige geweten' in opstand tegen een nog niet bestaand fenomeen, dat waarschijnlijk ook niet tot stand komt: Er komt geen anit-islam-kabinet. Wat is er dan aan de hand?

Moerasdelta
In deze moerasdelta worden ernstige en gewichtige begrippen vaak tot komische proporties teruggebracht. Niet voor niets was en is in onze moerasdelta de satire zo succesvol, en niet de tragedie. Onhandig geweten, wat een komedie!

De regenten van het CDA zijn, net als hun collega’s in andere partijen, vooral bezorgd om hun eigen macht. Wilders, evenals Fortuyn, is een ernstige bedreiging voor de status quo.

Plotseling telt de mening van de regenten niet meer mee. Brutale burgers stemmen op figuren die ze niet mogen kiezen. De afname van de invloed van de regenten is de ware drijfveer van oud-politici in hun strijd tegen een onbekend regeerakkoord. Niet de inhoud ervan, maar het gezag van de regenten staat op het spel. Daarom komen ze in opstand. De immigranten en de islam? Zij worden instrumenteel ingezet om aard en motief van de regenten te verhullen.

Jammer, voor de immigranten. Zij zullen in alle eenzaamheid het controversiële onderwerp van het politieke debat blijven.

Afshin Ellian

Puike analyse van Ellian.
Quousque tandem abutere, PvdA, patientia nostra?
pi_85955627
quote:
Op woensdag 1 september 2010 17:25 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Ik heb dan ook respect voor deze figuren.
[..]

Dat is idioot naief. Helemaal wanneer je bedenkt dat de drie hoge heren hebben afgesproken dat Wilders mag blijven zeggen wat hij wil. Hij zal niet inbinden, dat hebben we de laatste jaren immers wel gemerkt. Bovendien moet Wilders het juist hebben van zijn opruiende speeches. Indien hij dat laat varen, dan kan hij inpakken.
De laatste weken tijdens de onderhandelingen volstaan al. Lekker naar je toekomstige partners schelden :')
pi_85955704
quote:
Op woensdag 1 september 2010 17:40 schreef Grrrrrrrr het volgende:
De laatste weken tijdens de onderhandelingen volstaan al. Lekker naar je toekomstige partners schelden :')
Hij weet zich nu nog aardig stil te houden, maar ik kan niet wachten om hem te horen ontbranden tegenover alle 'linksen' binnen het CDA als die de stekker er uit trekken :P
pi_85955714
Het is niet de schuld van de dissidente CDA'ers maar van de PVV dat het de immigranten zijn die alweer de sjaal zijn.

Zoals wel vaker trekt Elian de verkeerde conclusie, hoewel hij een aardig punt heeft. Maar kom nou, hoeveel geeft hij om immigranten?
pi_85955734
quote:
Op woensdag 1 september 2010 17:36 schreef Jojoke het volgende:
Jack de Vries is trouwens gisteren weer in Den Haag gezien met Verhagen, nog zo'n aal.
Bron? Het zou me niets verbazen eigk.
pi_85955766
De richtingenstrijd binnen het CDA is denk ik het makkelijkst samen te vatten in protestanten die tegen de PVV zijn tegenover katholieken die wel willen samenwerken.
pi_85955897
quote:
Op woensdag 1 september 2010 17:44 schreef marcodej het volgende:
De richtingenstrijd binnen het CDA is denk ik het makkelijkst samen te vatten in protestanten die tegen de PVV zijn tegenover katholieken die wel willen samenwerken.
Dat was ook een conclusie van een doorgewinterde CDA kiezer waar ik gister mee gesproken heb..
  woensdag 1 september 2010 @ 17:51:55 #280
265075 Sachertorte
VVD-mentaliteit
pi_85955999
quote:
Op woensdag 1 september 2010 17:42 schreef IHVK het volgende:
Het is niet de schuld van de dissidente CDA'ers maar van de PVV dat het de immigranten zijn die alweer de sjaal zijn.

Zoals wel vaker trekt Elian de verkeerde conclusie, hoewel hij een aardig punt heeft. Maar kom nou, hoeveel geeft hij om immigranten?
Ik heb Ellian nooit kunnen betrappen op afkeer van migranten (hij is er nota bene zelf een). Wel op afkeer van niet integrerende migranten.

Illustratie:

quote:
Hé, een Wilders-vriendelijke moslim op tv!
woensdag 1 september 2010 09:12

De Wilders-vriendelijk moslim: Mahmut Kaptan
Langzamerhand durft een nieuw type moslim aan het publieke debat deel te nemen. De eeuwig verontwaardigde moslim van de PvdA heeft zijn natuurlijke grenzen bereikt. Ook sociale gebeurtenissen kennen een natuurlijke begrenzing. Het is niet meer spannend om naar verontwaardigde moslims te kijken en te luisteren. Het zijn duur betaalde, gesubsidieerde figuren.

Ze zijn zelfbenoemde moslimsvertegenwoordigers. Ze zijn er altijd, omdat de linkse media ze als moslimvertegenwoordigers presenteert. En er wordt geklaagd: moslims worden gediscrimineerd, Wilders beledigt ons et cetera.

Staatsgreep
Terwijl de lelieblanke gepensioneerde voorhoede van het CDA in de voorbije weken een staatsgreep probeerde te plegen, verscheen maandag een merkwaardig bericht in de kranten: Mahmut Kaptan, wethouder voor het CDA in Delfzijl en belijdend moslim, vindt dat zijn partij wel moet samenwerken met de PVV. Mahmut Kaptan is een moslim-immigrant met een Turkse achtergrond. Deze wethouder van Delfzijl zorgde voor veel rumoer in de media.

Kaptan begrijpt precies waarover de kabinetsformatie gaat: de economie: ‘Nederland staat voor een grote opgave, waarbij miljarden euro's bezuinigd moeten worden, en wordt het nu hoog tijd dat het land weer wordt bestuurd.

Gezien de verkiezingsuitslag kan het CDA niet om de PVV heen. Ook beseft hij dat dit geen ideale oplossing is. In de politiek gaat het echter niet om de ideale oplossing, maar om de werkbare oplossing, of anders gezegd, haalbare oplossingen: 'Maar ik vind het belangrijker dat Nederland bestuurd wordt. Op een gegeven moment moet je ophouden met discussiëren. Bovendien heb ik alle vertrouwen dat mensen als Maxime Verhagen en Henk Bleker niet zullen toegeven op terreinen zoals gelijke behandeling en vrijheid van godsdienst’. De Deltadictator en andere coupeplegers kunnen veel leren van deze oud-politieagent.

Islam
Kaptan was ook te gast in het tv-programma Knevel & Van den Brink. De presentatoren legden hem de uitspraken van Kamerlid Geert Wilders over de islam voor: ‘Vindt u het kwetsend of beledigend?’ Wat zou het antwoord van Kaptan moeten zijn? In een normale situatie zou een PvdA-moslim hebben gezegd: Ja, beledigend, kwetsend, hij trapt op onze ziel en dus moet Wilders worden vervolgd. Maar de CDA-wethouder zei: ‘Nou, niet leuk!’

Knevel en Van den Brink zaten perplex te kijken naar deze ongewone moslim-imigrant. Daarna reageerden de verbaasde presentatoren: ‘Alleen niet leuk.’ ‘Ja, alleen niet leuk’., aldus Kaptan. Ik wilde bijna naar mijn tv lopen om hem te gaan omhelzen. Geweldig, wat een fantastische man.

Angst
Kaptan begrijpt ook de angst van de PVV-kiezers voor de islam. Dat is ook nieuw. Wat zou de oplossing moeten zijn? Hij ging niet mee in de lijn van Job Cohen door de gematigde islam als oplossing te zien. In zijn visie hebben de moslims de taak om die angst weg te nemen. Daarnaast benadrukte hij dat de politiek en samenleving niet door angst maar door hoop en kracht moeten worden bestuurd. Een evident juiste uitspraak.

Natuurlijk zal de VARA vanaf volgende week naar de verontwaardigde moslims zoeken. En wij zullen ook massaal gaan zappen. Een verontwaardigde moslim is immers niet meer om aan te zien.

Afshin Ellian

pi_85956118
quote:
CDA werkt aan eensluidend fractiestandpunt ''nee, tenzij'' mét Ab Klink in de fractie aldus Sjaak van der Tak (@NOSRadio1)
Lubbers oplossing? Spannend w/
  woensdag 1 september 2010 @ 17:58:20 #282
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_85956177
quote:
Op woensdag 1 september 2010 17:56 schreef Jojoke het volgende:

[..]

Lubbers oplossing? Spannend w/
Nee, tenzij = verder onderhandelen dus...
Of eisen op tafel gooien en VVD en PVV zélf de conclusie laten trekken???
"He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin
pi_85956211
quote:
Op woensdag 1 september 2010 17:51 schreef Sachertorte het volgende:

[..]

Ik heb Ellian nooit kunnen betrappen op afkeer van migranten (hij is er nota bene zelf een). Wel op afkeer van niet integrerende migranten.

Illustratie:
[..]

Die Kaptan is gewoon goed onderwezen in de lessen van het CDA: het pluche is heilig. Zal in zijn gemeente wel niet anders zijn. In mijn woonplaats moest de CDA-wethouder bijna huilen toen zijb partij drie zetels verloor.
pi_85956263
quote:
Op woensdag 1 september 2010 17:38 schreef Sachertorte het volgende:

[..]

Puike analyse van Ellian.
Immigratie- en islamliefhebbers. Wat laat die Elian zich vreselijk kennen zich. Maarja, die lul woonde ook bijans in de reet van Wilders, dus bijster serieus wens ik hem niet te nemen.
  Moderator woensdag 1 september 2010 @ 18:04:59 #285
1212 crew  Mike
Excellent!
pi_85956359
quote:
Op woensdag 1 september 2010 17:59 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Die Kaptan is gewoon goed onderwezen in de lessen van het CDA: het pluche is heilig. Zal in zijn gemeente wel niet anders zijn. In mijn woonplaats moest de CDA-wethouder bijna huilen toen zijb partij drie zetels verloor.
Ik heb dat de PvdA-raadsleden ook zien doen hier toen ze gehalveerd werden. En GL ook toen ze van 2 naar 1 zetel gingen. Dat heeft niks met pluchegeilheid te maken, maar dat al die mensen keihard werken om wat voor hun gemeenschap te betekenen en dan soms afgestraft worden door bv. de landelijke stemming over een partij.

Kap nou eens gewoon met dat doodgeslagen cliché over het pluche, want dat speelt veel minder een rol in de politiek dan jij denkt.
In some matters there's no reality, only perception. Truth exists, but people have a vested interest in not knowing it.
  woensdag 1 september 2010 @ 18:05:36 #286
265075 Sachertorte
VVD-mentaliteit
pi_85956373
quote:
Op woensdag 1 september 2010 17:59 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Ja, ok, het Cda trekt wel een bepaald slag mensen. Maar deze man kwam ook op mij oprecht over. Hij is het niet met Wilders eens, maar accepteert dat als er een fatsoenlijk akkoord uitrolt. En zo hoort het natuurlijk ook.
  woensdag 1 september 2010 @ 18:07:47 #287
265075 Sachertorte
VVD-mentaliteit
pi_85956429
quote:
Op woensdag 1 september 2010 18:01 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Immigratie- en islamliefhebbers. Wat laat die Elian zich vreselijk kennen zich. Maarja, die lul woonde ook bijans in de reet van Wilders, dus bijster serieus wens ik hem niet te nemen.
Ik vind Ellian altjd wel lekker prikkelende stukjes schrijven waar ik me meestal wel in kan vinden. Zal wel komen omdat ik een migrantenknuffelaar ben.
pi_85956430
quote:
Op woensdag 1 september 2010 18:04 schreef Mike het volgende:

[..]

Ik heb dat de PvdA-raadsleden ook zien doen hier toen ze gehalveerd werden. En GL ook toen ze van 2 naar 1 zetel gingen. Dat heeft niks met pluchegeilheid te maken, maar dat al die mensen keihard werken om wat voor hun gemeenschap te betekenen en dan soms afgestraft worden door bv. de landelijke stemming over een partij.
Volgens mij hebben we te maken met een gemeenteraadslid? Kan het mis hebben hoor, daar niet van. Heb niks tegen die mensen, integendeel. Ik heb op wekelijkse basis omgang met raadsleden.
  woensdag 1 september 2010 @ 18:09:42 #289
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_85956472
quote:
Op woensdag 1 september 2010 18:07 schreef Sachertorte het volgende:

[..]

Ik vind Ellian altjd wel lekker prikkelende stukjes schrijven waar ik me meestal wel in kan vinden. Zal wel komen omdat ik een migrantenknuffelaar ben.
Ellian past idd wel in jouw straatje (maar niet omdat je een migrantenknuffelaar bent)..
Ellian is een verwoede Wilders-verdediger immigrant of niet.. Zal volgens Wilders wel een goed geïntegreerde zijn als Nederlands sprekende professor op Leiden univ.. ;)
"He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin
pi_85956487
CDA-Kamerlid Kathleen Ferrier zojuist in bewindslieden-auto opgehaald en naar onbekende plek gebracht. #goedgesprek

Neen, geen natte lap over haar hoofd. #Ferrier #dienstauto

Geloof niet dat Ferrier tegen haar wil in de auto ('t was die van Donner, volgens mij) stapte... Dit om enkele suggesties te ontkrachten.

Hmm , ik houd jullie op de hoogte van de ontwikkelingen op twitter.
pi_85956522
quote:
Op woensdag 1 september 2010 10:27 schreef ThaTim het volgende:

[..]

Jij begrijpt er ook niks van he. :')
Toch wel hoor. Politieke samenwerking draait om heel wat meer dan een mogelijk gedoogakkoord :).
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
  woensdag 1 september 2010 @ 18:14:35 #292
265075 Sachertorte
VVD-mentaliteit
pi_85956590
quote:
Op woensdag 1 september 2010 18:09 schreef Whiskers2009 het volgende:

[..]

Ellian past idd wel in jouw straatje (maar niet omdat je een migrantenknuffelaar bent)..
Ellian is een verwoede Wilders-verdediger immigrant of niet.. Zal volgens Wilders wel een goed geïntegreerde zijn als Nederlands sprekende professor op Leiden univ.. ;)
Ellian is geen Wildersaanhanger, maar een VVD-er. Hij is het wel eens met Wilders' agendering van de integratieproblematiek (alleen lang niet altijd met zijn oplossingen). Dat is ook grotendeels mijn lijn. Ik heb niks tegen migrantyen, maar er moet wel een Leitkultur zijn. Dat PvdA multiculti gedoe werkt niet, en is op termijn een recept voor rassenrellen. Dat lijkt me zeer onwenselijk. :)
pi_85956629
quote:
Op woensdag 1 september 2010 15:22 schreef Bolkesteijn het volgende:

[..]

Of ze stappen uit het CDA en gaan op eigen titel in de kamer hun christendemocratische gedachtengoed uitdragen. Ze zijn verkozen met een lijsttrekker en een programma die verdomde weinig trek hadden in samenwerking met extreem-rechts. Dan is het vanuit hun principes en idealen prima te verdedigen lijkt me.
pi_85956633
quote:
Op woensdag 1 september 2010 18:14 schreef Sachertorte het volgende:

[..]

Ellian is geen Wildersaanhanger, maar een VVD-er. Hij is het wel eens met Wilders' agendering van de integratieproblematiek (alleen lang niet altijd met zijn oplossingen). Dat is ook grotendeels mijn lijn. Ik heb niks tegen migrantyen, maar er moet wel een Leitkultur zijn. Dat PvdA multiculti gedoe werkt niet, en is op termijn een recept voor rassenrellen. Dat lijkt me zeer onwenselijk. :)
Elian zou aanvankelijk een plekje krijgen op de kandidatenlijst van de PVV. Weet niet meer waarom hij is afgehaakt.
pi_85956707
quote:
Op woensdag 1 september 2010 16:57 schreef marcodej het volgende:

[..]

Het CDA hoeft natuurlijk niet in het feestje van PVV en VVD mee te gaan natuurlijk (want dat is het, CDA wordt enkel gebruikt om tot een meerderheid te komen)
pi_85956833
quote:
Op woensdag 1 september 2010 18:14 schreef Sachertorte het volgende:

[..]

OK, het "PvdA multiculti gedoe" is nu onze Leitkultur.

Wat ga je nu doen? Oh, deze Leitkultur bevalt je niet? :')

Kun je zo een beetje indenken hoe iemand met een ander geloof zich dan voelt?
  woensdag 1 september 2010 @ 18:25:33 #297
3462 PaRoDiUzZ
Hiphop Hippie
pi_85956875
quote:
Op woensdag 1 september 2010 18:19 schreef du_ke het volgende:

[..]

Het CDA hoeft natuurlijk niet in het feestje van PVV en VVD mee te gaan natuurlijk (want dat is het, CDA wordt enkel gebruikt om tot een meerderheid te komen)
Ws ook omdat de VVD niet in een kabinet met de PVV wilt zitten, anders zou je nl ook evt een VVD/PVV minderheidskabinet met gedoogsteun van het CDA kunnen onderzoeken.
pi_85956987
quote:
Op woensdag 1 september 2010 18:25 schreef PaRoDiUzZ het volgende:

[..]

Ws ook omdat de VVD niet in een kabinet met de PVV wilt zitten, anders zou je nl ook evt een VVD/PVV minderheidskabinet met gedoogsteun van het CDA kunnen onderzoeken.
Dat is tactisch gezien natuurlijk niet logisch. Als je gedoogsteun zoekt doe je dat niet vanuit de uiterste flank maar zoveel mogelijk vanuit het midden zodat je meer keus in partners hebt.

maar ik ga er vanuit dat de VVD toch liever een volledig kabinet VVD-CDA-PVV had gehad maar voor gedogen ging om het CDA tegemoet te komen.
pi_85957022
Is er destijds door de CDA-leden ook zo geklaagd toen de onderhandelingen met de SP zijn verbroken?
Dacht 't niet.
Als Klink nu vindt dat er geen perspectief meer is, waarom zou je dan doorgaan?
pi_85957044
quote:
Op woensdag 1 september 2010 18:19 schreef du_ke het volgende:

[..]

Had niet gehoeven nee, maar het advies van de fractievoorzitters was nou eenmaal dat een rechtse coalitie na Paarsplus onderzocht moest worden en het CDA nam uiteindelijk (schoorvoetend) die opdracht aan.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')