Wie heeft hier nog meer last van?quote:Report: Honda's Civic Hybrid software fix hurting real-world mpg for some
by Sebastian Blanco (RSS feed) on Aug 16th 2010 at 10:04AM
Honda Civic Hybrid – Click above for high-res image gallery
Late last week, we heard that Honda was updating the software in all 2006 through 2008 Civic Hybrids sold in the U.S. to prevent the batteries from wearing out sooner than expected. At the time, Honda spokeswoman Christine Ra told Bloomberg that the fix would not impact the car's fuel economy or performance. But is this the case?
According to a new Bloomberg report, the software update may indeed hurt gas mileage and acceleration; one driver said the update "made the car sluggish and slashed the vehicle's gas mileage." That driver claimed his car went from 45 miles per gallon to 33 after two of Honda's software updates, one last year and one several weeks ago. The 2008 Civic Hybrid is rated at 40/45 mpg (city highway), while the standard five-speed automatic 2008 Civic gets 25/36.
Honda is sticking to its guns. Honda spokesman Chris Martin told Bloomberg, "This is not just to prolong the life of the battery, it also helps improve the performance." The story is nowhere near over, as the California Air Resources Board is looking into whether the update increases vehicle emissions and thousands of other drivers get their software updates. Bloomberg notes that not everyone is reporting mpg decreases – some are even reporting increases – so the final word here has not yet been written
Sinds het beurtje rijd de auto gewoon veel minder comfortabel. Hij is trager en lawaaierig:(quote:Op donderdag 26 augustus 2010 11:57 schreef Daniel1976 het volgende:
Das lelijk verhaal.
Maarja heel die electro auto's zijn volksverneukerij.
Gelukkig denkt het nieuwe kabinet om de belastingvoordelen op dit soort van onzin te stoppen
Hij was best zuinig (voor de beurtquote:Op donderdag 26 augustus 2010 11:57 schreef Daniel1976 het volgende:
Das lelijk verhaal.
Maarja heel die electro auto's zijn volksverneukerij.
Gelukkig denkt het nieuwe kabinet om de belastingvoordelen op dit soort van onzin te stoppen
quote:17 August 2010
Honda Civic Hybrids Encounter Battery Life Problems, Software Update Problematic for Some
2007 Honda Civic Hybrid But the software updates are causing a decline in vehicle performance, and Honda doesn't want to pay the price
Honda Motor Co.'s line of Civic hybrid's from 2006 to 2008 have encountered problems with battery life. The Japanese automaker's solution is to install software updates, which according to Civic hybrid owners, is making their vehicles considerably slower and has even cut the gas mileage.
Honda's high-tech batteries for these hybrids have been losing their ability to hold a charge years before the warranty is up, but Honda's policy is to not replace any batteries until they are completely dead. So instead of exchanging the old batteries for new ones, Honda began installing software updates that are supposed to extend the life of the battery and "improve performance," but Civic hybrid drivers are saying otherwise.
According to Jason Marchesano, a 2007 Civic hybrid owner from Overland Park, Kansas, his car battery lost its ability to hold a decent charge last year, and when approaching Honda about the problem, they installed a software update that cut the vehicle's fuel efficiency and made the car's response much slower. Several weeks ago, Marchesano went to Honda once again with the problem, which prompted yet another software update. With each additional update, his Civic became slower and less fuel efficient. Today, the vehicle receives 33 miles per gallon, when it originally received 45 mpg brand new.
Many believe that Honda is holding a no exchange policy unless the battery is completely dead because the company does not want to replace thousands of batteries at approximately $3,000 a piece. Amongst the believers is the California Air Resources Board.
"We want to know if they're coming up with a strategy to try to protect the battery so they don't have to replace them," said John Urkov, chief of the air board's vehicle branch.
The California Air Resources Board is also concerned with the potential emissions these updated Civic hybrids could be giving off, since the software protects the battery by limiting its part in running the 20-horsepower electric motor while increasing the role of the Civic hybrid's 93-horsepower, four-cylinder gasoline engine.
"It becomes a potential air quality concern for us," said Urkov.
Environmentally-concerned boards are not the only ones who are having problems with the software updates. The National Highway Traffic Safety Administration is currently monitoring and discussing complaints from 2007 Civic hybrid drivers with Honda, noting that hazards such as a sudden loss of power are safety issues concerned with this vehicle's battery.
Nearly one third of complaints about the 2007 Civic hybrid are regarding battery troubles, and mention potential concerns like loss of power while trying to pass someone, or while on a freeway onramp.
As a warning to 2006, 2007 and 2008 Honda Civic hybrid drivers, Honda sent out a letter to over 100,000 owners of these vehicles to let them know that their car batteries "may deteriorate and eventually fail" much earlier than previously expected, and instructs the driver to consider a software update.
"This is certainly not a financial decision," said Chris Martin, a Honda spokesman. "This is not just to prolong the life of the battery, it also helps improve the performance."
Some Honda Civic hybrid drivers agree with Martin's stance, saying that software updates have improved their vehicle's mileage and pace. Joe Goldberg of Harrisburg, Pa. is one of the satisfied customers.
"I haven't really noticed a decrease in mileage," said Goldberg. "I don't lose the battery nearly as frequently as before."
Martin declined to comment on Honda's meetings with regulators, what the nationwide failure rates are for these batteries, and what it costs Honda to replace them under warranty. Though he did mention that these batteries are sold at a retail price of $2,100, not including shipping and installation, and that shortened battery life on these vehicles is due to "certain circumstances" such as using the air conditioning too much or driving in stop-and-go traffic.
Ik hoop dat ik vanmiddag tijd kan vinden om een bezoekje te brengen aan de honda dealer.quote:Op donderdag 26 augustus 2010 12:44 schreef Sounddragon het volgende:
Contact opnemen met de importeur en om uitleg vragen ??
Hier heeft men het dus wel over de 2009 en 2010 modellen.quote:The software update applies the same battery-management logic systems found on the 2009 and 2010 Civic Hybrids. The new models and the old ones should get the same gas mileage: 40/45 mpg city/highway, according to Honda. However, some Civic Hybrid owners say the new software has made their cars feel sluggish and has slashed their gas mileage by nearly 10 mpg on average.
Honda says the variations are due to drivers’ different driving styles. Honda updated the software to help prolong the hybrids’ battery life, Honda spokesman Chris Martin said. He also noted that there was no change in the EPA ratings for the Civic Hybrid from the 2008 model — the last year before the software management update — to the 2009 and 2010 models. The EPA did change how it evaluated mileage for the 2008 model year, and that is reflected in the 2008 model’s 40/45 mpg range.
Ik heb al berichten gelezen dat de Honda Dealer zegt dat het opgelegt word door Honda en dat ze hem verplicht moeten uitvoeren. Downgraden schijnt niet te kunnen (wat een BS).quote:Op donderdag 26 augustus 2010 13:50 schreef Hyperdude het volgende:
Ik zou de accu een nachtje in de diepvries leggen.![]()
NB. opzich een aardig systeem dat hybridegedoe, maar I don't believe the Hype.
Benieuwd wat de Honda garage zegt.
Das mooi, stel je koopt een pc met windows ineen. En opeens besluit microsoft dat je aan 1 core wel genoeg hebt en aan 2 gig geheugen ook wel. De rest schakelen ze via een update uit.quote:Op donderdag 26 augustus 2010 18:03 schreef Revolution-NL het volgende:
Ik kom zojuist terug bij de Honda Dealer. Ze hebben een rondje gereden en het kwam er kort samengevat op neer dat ze deze update (recall) moeten doen van Honda en dat ze helemaal niks voor mij kunnen betekenen. De software zou inderdaad niet te downgraden zijn. (Bullshit!)
Toen ik opmerkte dat ik nu de dupe ben van software wijzigingen omdat Honda zijn batterypack niet op orde heb kreeg ik de opmerking dat ik het "niet zo zwart-wit moest zien" en dat er niks mis was met het batterypack
Dat het rij karakterstiek negatief is veranderd en het verbruik met 1l/100km is toegenomen moet ik allemaal maar accepteren. Het verbruik van 6.7l/100km vond hij ook normaal, hij ging niet verder op het verbruik in toen ik melde dat mijn actie radius met de software update 100-130km kleiner was geworden en dat ik voor de update 5.4l/100km reed..
De software update zou uitgebracht zijn om kortsluiting in het batterijpack te voorkomen? Volgens is de werkelijk reden dat er een kans is dat het batterijpack binnen de garantie periode stuk gaat.
Ik vind dit echt onbegrijpelijk, ik heb al aangegeven dat ik het neer ga leggen bij de importeer, tevens zal ik een klachtenbrief schrijven naar de diverse consumenten belangen organisaties.
Honda
Dat zou hetzelfde zijn als Porsche ineens de Turbo druk terug schroeft omdat anders de Turbo stuk gaatquote:Op donderdag 26 augustus 2010 18:15 schreef Daniel1976 het volgende:
[..]
Das mooi, stel je koopt een pc met windows ineen. En opeens besluit microsoft dat je aan 1 core wel genoeg hebt en aan 2 gig geheugen ook wel. De rest schakelen ze via een update uit.
Dat kan toch niet waar zijn, dat ze 20 pk van je afpakken met een update. Dat moet niet kunnen.
Ik denk inderdaad dat ze dat niet kunnen maken, da's bijna wanprestatie volgens mij, je koopt een produkt wat naderhand zonder jouw goedkeuring wordt gedowngrade op een zodanige manier, dat je het misschien niet eens had gekocht als je dit op voorhand had geweten ..quote:Op donderdag 26 augustus 2010 18:15 schreef Daniel1976 het volgende:
[..]
Das mooi, stel je koopt een pc met windows ineen. En opeens besluit microsoft dat je aan 1 core wel genoeg hebt en aan 2 gig geheugen ook wel. De rest schakelen ze via een update uit.
Dat kan toch niet waar zijn, dat ze 20 pk van je afpakken met een update. Dat moet niet kunnen.
Goed ideequote:Op donderdag 26 augustus 2010 18:32 schreef Sounddragon het volgende:
TS : Als je wilt kan ik dit topic wel naar WGR kicken; misschien dat je daar nog nuttige tips krijgt ??
Here you goquote:Op donderdag 26 augustus 2010 18:46 schreef Revolution-NL het volgende:
[..]
Goed idee![]()
Heb zojuist even wat gerekend en dit geintje gaat 500 euro per jaar kosten aan extra brandstof kosten
quote:Service bulletin:
http://techinfo.honda.com/rjanisis/pubs/SB/A10-034.pdf
Een deel van de tekst:
Product Update: New Software to Help Prevent IMA Battery Deterioration
BACKGROUND
American Honda is announcing a product update to help prevent IMA battery deterioration.
Frequent stop-and-go driving with A/C use, especially during warm weather, can keep the IMA battery in a low state-of-charge (SOC). Over time, this may cause battery deterioration and eventual failure.
CUSTOMER NOTIFICATION
Owners of affected vehicles will be sent a notification of this product update. An example of the customer notification is at the end of this service bulletin.
To verify vehicle eligibility, check for at least one of these items:
• The customer has a notification letter.
• The vehicle is shown as eligible on a VIN status inquiry.
In addition, check for a punch mark below the fifth character of the engine compartment VIN. A punch mark in that location means this product update has already been completed.
Some of the vehicles affected by this product update may be in your used vehicle inventory. These vehicles must be updated before they are sold or leased. To see if a vehicle is affected by this campaign, do a VIN
status inquiry before selling it or returning it to a service customer. Should an unrepaired vehicle that was in inventory, or that came in for service after this service bulletin was issued, cause an injury or property damage because of
the campaigned item, the dealership will be solely responsible to the damaged party, and will be required to defend and indemnify American Honda for any resulting claims.
CORRECTIVE ACTION
Update the PGM-FI software and the IMA battery software with the HDS. Then, if needed, update the A/T (CVT) software. NOTE: This software update is needed even if the vehicle was repaired using Service Bulletin 09-058,
Low-Charged IMA Battery Causes Low Power When Accelerating. As with the previous software update, the new software increases the IMA battery rate of charge, which helps to prevent early battery deterioration.
REPAIR PROCEDURE
NOTE: After you do the software update(s), the IMA system will have the following differences. All of them are normal operating characteristics:
• When at an auto idle stop, the engine restarts sooner. It also now restarts with only two bars displayed on the IMA battery level gauge.
• Even with up to four bars displayed on the IMA battery level gauge, auto idle stop may not occur.
• The IMA system reserves battery power to ensure enough power is available to start the vehicle from a stop and for initial acceleration. This reduces the IMA assist as the vehicle speed increases. This change
increases the battery’s stored energy and overall performance.
• The IMA battery level gauge more accurately indicates the battery’s state-of-charge. Customers will also notice that the level bars stay in the middle of the gauge much longer.
1. Use the HDS to update the PGM-FI software. If needed, also update the IMA battery software and the A/T (CVT) software. For updating information, refer to Service Bulletin 01-023, Updating Control Units/Modules.
NOTE: Three DTCs may be stored after the software is installed. These DTCs can be erased only after all updates (PGM-FI, A/T (CVT), and IMA battery) are completed. For more information on the three DTCs, refer to Service Bulletin 09-026,
2006–09 Civic Hybrid, 2010 Insight: New DTCs U0301, U0302, and U0312.
2. Do the CKP pattern learn procedure with the HDS:
• In the ADJUSTMENT MENU of the HDS, select CRANK PATTERN.
• Select CRANK PATTERN LEARNING, and follow the screen prompts.
3. Do the idle learn procedure:
• Make sure all electrical accessories (A/C, radio, lights, etc.) are off.
• Start the engine, and let it run until it reaches normal operating temperature (the cooling fans have cycled twice).
• Let the engine idle for 10 minutes.
4. If you updated the CVT software, select START CLUTCH FEEDBACK LEARN in the HDS, and follow the screen prompts to calibrate the start clutch pressure control.
5. If needed, use the HDS to clear all DTCs from all systems.
6. Center-punch a completion mark below the fifth character of the engine compartment VIN:
• Slide open the FRAME NUMBER door on the center cowl cover.
• Use a long punch to reach the VIN.BlueHCH
Grammatica is nooit mijn sterkste punt geweest maar bedankt voor de attentiequote:Op vrijdag 27 augustus 2010 16:31 schreef tre het volgende:
Belachelijk dat ze dat zomaar kunnen doen inderdaad en goed dat je moeite doet om er wat aan te doen maar ik zou wel wat spelfoutjes uit de brief halen: karakterstiek = karakteristiek en ook veel d/t fouten.
Dit resulteerd in een tragere gas response,hoog oplopend toerental, veel geluid. Anders gezegt de auto heeft aanzienlijk minder koppel.
Resulteerd = resulteert en gezegt = gezegd. Je draait ze nota bene precies om
In elk geval succes
Dat is inderdaad niet indrukwekkend. Met mijn Peugeot 207 heb ik gemiddeld 1:16,7 (6,0 l/km) over de afgelopen 2 jaar.quote:Op zaterdag 28 augustus 2010 18:02 schreef Revolution-NL het volgende:
Gemiddelde verbruik van de huidige tank na 500km is nu 6.6l/100km.
Dat zou geniaal zijnquote:Op vrijdag 27 augustus 2010 21:10 schreef Maanvis het volgende:
Kun je niet een crack downloaden om de software van je auto goed te zetten?
Volgens de dealer niet hoewel ik daar mijn twijfels bij heb.quote:Op zaterdag 28 augustus 2010 18:04 schreef Nass het volgende:
Software? Update? Geen downgrade mogelijk?..
Het maakt in deze niet uit wie de brandstof betaald, deze auto is gebouwt om zuinig te rijden en dat is na de update niet meer het geval. Daarnaast zijn de prestaties waardeloos geworden waar ik erg van baal.quote:Op zondag 29 augustus 2010 10:18 schreef junkiexp het volgende:
Wagenparkbeheerder ?
Leaseauto ?
Ik neem aan dat de brandstof dan voor je wordt betaald ?
Ik wacht eerst de reactie van de importeur af. Als ik daar geen bevredigend antwoord op krijg ga ik verdere stappen ondernemen.quote:Op maandag 30 augustus 2010 16:35 schreef athlonkmf het volgende:
En had je de kranten al aangeschreven?
Datzelfde excuus kan dan ook voor alle 14% auto's gebruikt worden, want veel berijders halen daarmee de fabrieksopgave ook niet.quote:Op maandag 30 augustus 2010 23:00 schreef Accordtje het volgende:
Deze update is Honda opgelegd vanwege het feit dat veel berijders van de Civic Hybrid een dusdanige rijstijl hanteren dat de fabriekswaarden (voor de CO2 uitstoot en dus ook de bijtelling) niet gehaald worden. Door het vermogen iets te reduceren met deze update wordt dat nu deels vanzelf gecompenseerd.
Bron? De dikke duim. Maar het zou wel eens tijd worden dat dat soort hokken gewoon weer wegenbelasting gingen betalen. Net als iedere auto die gebruik maakt van de openbare weg..quote:Op maandag 30 augustus 2010 23:07 schreef MouseOver het volgende:
Bron?
Inhoudelijk klopt dat wel, maar afaik wordt bij toelatingseisen alleen gekeken naar hoe het ding op de bank presteert.
Het is niet alleen honda die er flink vanaf zit. Die nieuwe 1:30 diesels moeten ook nog maar eens de 1:20 zien te halen. Het motorkarakter nodigt er iig niet echt toe uit. Maar da's offtopic.
Voor de update reed ik toch echt 1:18-1:19 gecombineerd. Ik heb zelfs 1:21 weten te rijden. Honda had dus wel degelijk zijn zaakjes voorelkaar.quote:Op maandag 30 augustus 2010 23:07 schreef MouseOver het volgende:
Bron?
Inhoudelijk klopt dat wel, maar afaik wordt bij toelatingseisen alleen gekeken naar hoe het ding op de bank presteert.
Het is niet alleen honda die er flink vanaf zit. Die nieuwe 1:30 diesels moeten ook nog maar eens de 1:20 zien te halen. Het motorkarakter nodigt er iig niet echt toe uit. Maar da's offtopic.
Waarom heb ik dan een aanzienlijk hoger gebruik na de update?quote:Op maandag 30 augustus 2010 23:00 schreef Accordtje het volgende:
Deze update is Honda opgelegd vanwege het feit dat veel berijders van de Civic Hybrid een dusdanige rijstijl hanteren dat de fabriekswaarden (voor de CO2 uitstoot en dus ook de bijtelling) niet gehaald worden. Door het vermogen iets te reduceren met deze update wordt dat nu deels vanzelf gecompenseerd.
Joh.quote:Op dinsdag 31 augustus 2010 12:09 schreef KhaZ het volgende:
Omdat je minder vermogen hebt.. moet je harder trappen om in te halen.. ziedaar je toegenomen verbruik. Ze hebben dus alleen het bijspringen van de electromotor verminderd, verder hebben ze waarsch. niets gedaan.
Het gaat niet helemaal goed met je info. Ik ken mensen met een opel meriva die al 1:23 rijden en gemiddeld 1:20 diesel. Ik geloof dat het een 1.6 blokje is.quote:Op maandag 30 augustus 2010 23:07 schreef MouseOver het volgende:
Zucht, advocaat dan maar?quote:Op dinsdag 31 augustus 2010 17:23 schreef Revolution-NL het volgende:
Word weer tijd om een bezoekje aan de dealer te doen .
Dan rijd je zeker in een lelijk hok, die Civic gaat dan nog welquote:Op dinsdag 31 augustus 2010 17:39 schreef Thundert het volgende:
Oplossing: Ruil hem in en neem een Prius.
quote:Op dinsdag 31 augustus 2010 18:13 schreef junkiexp het volgende:
[..]
Dan rijd je zeker in een lelijk hok, die Civic gaat dan nog wel
Voor een autoliefhebber is het een lelijk hok hoor.quote:Op dinsdag 31 augustus 2010 20:44 schreef Thundert het volgende:
[..]lelijke hok zegt meneer, dat valt reuze mee. Ben het wel met je eens als we het over de Prius 2 gaan hebben.
Inderdaadquote:Op dinsdag 31 augustus 2010 21:33 schreef Thundert het volgende:
Ik rijd er zelf in, vind hem erg mooi. Maar goed, smaken verschillen.
Die is ook niet mooiquote:Op dinsdag 31 augustus 2010 21:39 schreef Thundert het volgende:
Ja, das de tweede Prius. Die is niet mooi. Ik rijd in de 3e gen:
[ afbeelding ]
quote:Op woensdag 1 september 2010 22:23 schreef kikoooooo het volgende:
[..]
Die is ook niet mooiMaak je geen illusies dat je niet voor lul rijdt in dat ding, want dat doe je.
Priusquote:Op woensdag 1 september 2010 22:26 schreef Thundert het volgende:
[..]. Ga jij maar in zo'n mooie petjes auto rijden!
2de gen was niet om aan te zien maar de 3de gen Prius met 17inch is altijd nog 10x beter qua styling dan een Renault Scenicquote:Op woensdag 1 september 2010 22:23 schreef kikoooooo het volgende:
[..]
Die is ook niet mooiMaak je geen illusies dat je niet voor lul rijdt in dat ding, want dat doe je.
Heb jij wat te verbergen? Geen geboortedatumquote:Op woensdag 1 september 2010 22:26 schreef kikoooooo het volgende:
[..]
Prius![]()
geboortedatum: 17-02-19862
Jaartje ouder dan jij. En nog geen sandalen, zoals jij.quote:Op woensdag 1 september 2010 22:29 schreef Thundert het volgende:
[..]
Heb jij wat te verbergen? Geen geboortedatum
Je hoopt dan dat ie zegt:quote:Op donderdag 2 september 2010 08:16 schreef Alicey het volgende:
Wat zegt zo'n dealer nu als je zegt dat je graag nog een poosje op de oude software doorrijdt?
Dan heb je een mooie rechtzaakquote:Dan heb je geen garantie meer
Niet netjes om dat op voorhand te zeggen maar het iswel erg makkelijk voor Honda om op deze manier iemand "monddood" te maken. Als ze zeggen dat de update NIET is uitgevoerd en dat men bij nadere inspectie niks kan vinden dan zit ik met het probleem.quote:Op donderdag 2 september 2010 14:47 schreef Thundert het volgende:niet mee akkoord gaan, vast een manier om je af te wimpelen.
Jammer dat ie je niet met je lelijke accuhok de weg afgereden heeftquote:Op woensdag 15 september 2010 18:02 schreef Revolution-NL het volgende:
a.s. Maandag gaat mijn auto naar de garage voor de klachten. Ik ben zeer benieuwt naar de uitkomst en welke software versie die er op dit moment ingeladen is.
Gister weer gevaarlijke situaties op de snelweg omdat ik even snel wilde inhalen naar de rechterbaan, IMA assist bleef weer op de helft hangen waardoor de acceleratie (bij 6-Accu bars) veel lager was als verwacht en de auto achter mij aardig in de remmen moest.
quote:Op donderdag 26 augustus 2010 18:46 schreef Revolution-NL het volgende:
Heb zojuist even wat gerekend en dit geintje gaat 500 euro per jaar kosten aan extra brandstof kosten
Lol, je hoeft de brandstof niet eens te betalen en dan alsnog gaan janken om verslechterd verbruikquote:Op zondag 29 augustus 2010 12:05 schreef Revolution-NL het volgende:
[..]
Het maakt in deze niet uit wie de brandstof betaald, deze auto is gebouwt om zuinig te rijden en dat is na de update niet meer het geval. Daarnaast zijn de prestaties waardeloos geworden waar ik erg van baal.
Ik wil gewoon dat de auto weer presteert als voor de update.
Het ging hem meer om de prestaties denk ik. Zonder de electromotor ben je zo een dozijntje PKs kwijtquote:Op donderdag 16 september 2010 15:09 schreef Bulletdodger het volgende:
[..]
Lol, je hoeft de brandstof niet eens te betalen en dan alsnog gaan janken om verslechterd verbruik
Waar maak je je druk om? Volgens mij ben je de eerste leaserijder die zich druk maakt over brandstofverbruik
Voor de 40k beurt reed ik 1:18 gecombineerdquote:Op donderdag 16 september 2010 14:34 schreef Kick-Ass het volgende:
Ik moet over 2 weken de 80DKM beurt. Ik heb ook een 2009 model en ze vertelden me dat ik de update waarschijnlijk niet nodig zou hebben.
Overigens zit mijn verbruik altijd rond de 6.6 - 6.7 l/100km. Ik rij dan wel standaard met airco/ verlichting / radio aan en niet als een bejaarde zoals de meeste hybriderijders doen.
Als ik echt goed doorrijdt, incl ritjes naar Dusseldorf airport, dan kom ik niet onder de 7l/100km.
Van 18kmph tot 48kmph kan je electrische rijden. Rijd maar eens 40kmph en lift je voet van het gas, als de verbruiksmeter terugloopt geef heel je subtiel een klein beetje gas, je zal zien dat de verbruiksmeter naar 0 gaat en dat de assist het overneemt. Op deze manier kan je dus met een constante snelheid volledig electrische rijden. Als je versnelt zal de benzine motor weer bijspreken.quote:Op maandag 20 september 2010 12:31 schreef kingjotte het volgende:
Je hebt het er over dat je in de file af en toe volledig electrisch rijdt? Ik heb een 2010 model maar volgens mij KAN dei van mij dat helemaal niet.
Verbruik ben ik ook niet zo over te spreken, ik moet echt flink m'n best doen om onder de 6,5 te halen (gecombineerd)
Tijd voor een bezoekje aan de dealer denk ik? Lijkt me niet echt normaal.quote:Op maandag 20 september 2010 13:33 schreef Rezzy het volgende:
Ik heb ook een HCH, maar wat een vreselijke kutauto is het zeg. Bijna dagelijks dat de IMA-battery leeg is waardoor je nauwelijks trekkracht hebt. Maar ook de normale accu: Na en autorit van een uur maakte ik even mijn telefoongesprekje af (10 minuten) op de handsfree met de motor uit. Was direct de accu leeg. Kan ook niet de bedoeling zijn volgens mij.
Je hebt altijd nog de optie om de airbags te testen?quote:Op maandag 20 september 2010 13:33 schreef Rezzy het volgende:
Ik heb ook een HCH, maar wat een vreselijke kutauto is het zeg. Bijna dagelijks dat de IMA-battery leeg is waardoor je nauwelijks trekkracht hebt. Maar ook de normale accu: Na en autorit van een uur maakte ik even mijn telefoongesprekje af (10 minuten) op de handsfree met de motor uit. Was direct de accu leeg. Kan ook niet de bedoeling zijn volgens mij. Ook de lak is ronduit slecht, je hoeft er maar naar te wijzen en er komen al krassen op.Zit nu op 85k, kan niet wachten tot ik dit baggerding weer mag dumpen.
Tuurlijk even een proefrit gemaakt, alvorens te bestellen. Maar in die testrit was niks te merken, bovendien zat dar geen handsfree in. Helaas was een prius geen mogelijkheid bij mijn werkgever. Had 10x liever de nieuwe prius gehad. Mensen kunnen wel zeuren dat dat ding er niet uit ziet, maar ik vind dat persoonlijk best meevallen.quote:Op maandag 20 september 2010 14:16 schreef athlonkmf het volgende:
[..]
Je hebt altijd nog de optie om de airbags te testen?
Maar ik vind het wel raar hoor, je hebt toch er mee testgereden voordat je het nam?
ben nog steeds blij met m'n prius
Als het zoveel anders is dan de testrit, dan zal er best wat mis kunnen zijn met je auto. Toch effe langs de dealer lijkt mijquote:Op maandag 20 september 2010 14:25 schreef Rezzy het volgende:
[..]
Tuurlijk even een proefrit gemaakt, alvorens te bestellen. Maar in die testrit was niks te merken, bovendien zat dar geen handsfree in. Helaas was een prius geen mogelijkheid bij mijn werkgever. Had 10x liever de nieuwe prius gehad. Mensen kunnen wel zeuren dat dat ding er niet uit ziet, maar ik vind dat persoonlijk best meevallen.
Ik mag hopen dat je geen 110 gaat rijden op de CC waar je 120 mag ?quote:Op maandag 20 september 2010 12:42 schreef Revolution-NL het volgende:
[..]
Van 18kmph tot 48kmph kan je electrische rijden. Rijd maar eens 40kmph en lift je voet van het gas, als de verbruiksmeter terugloopt geef heel je subtiel een klein beetje gas, je zal zien dat de verbruiksmeter naar 0 gaat en dat de assist het overneemt. Op deze manier kan je dus met een constante snelheid volledig electrische rijden. Als je versnelt zal de benzine motor weer bijspreken.
Tips om zuinig te rijden in een hybride.
- Zoveel mogelijk rem energie benutten om de accu's op te laden. Als je bijv. een stoplicht naderd langzaam stoppen door alleen je voet op de rem te houden zodat de groene indicatie helemaal uitslaat. De remweg / uitrol periode wil je zo lang mogelijk gebruiken
- Veel op de cruise control rijden. (Op de snelweg max 110kmph)
- Accelereren zoveel mogelijk op de electro motor doen, heb je al full assist dan niet extra gas geven.
- Voorkom dat de accu te leeg raakt. De benzine motor gaat hem dan namelijk bijladen wat energie kost.
Met deze rijstijl was 1:18 gecombineerd voor mij met gemak haalbaar.
Kijk anders ook eens op dit forum: http://www.hondahybridclub.nl/forum/viewforum.php?f=3
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |