Die wordt wel genoemd hoor. Zelfs iets meer dan voorgaande jaren tot nu toe (ben niet helemaal bij met tellen, dus wellicht in de nieuwste lijsten wat minder).quote:Op zaterdag 7 augustus 2010 02:10 schreef xiexiewajijniezie het volgende:
Ik mis eigenlijk tot nu toe finding Nemo..... of is ie al voorbij geraasd?
Ja, we zitten nu op 135 tov 120 vorig jaar, maar dat is nog steeds aanzienlijk minder dan in 2006 toen we 250 lijstjes hadden.quote:Op zondag 8 augustus 2010 12:16 schreef Falco het volgende:
Zijn er trouwens dit keer meer toplijsten dan vorig jaar?
Tegenwoordig is het internet veel vluchtiger. Vroeger nam men nog de tijd om lange stukken te schrijven voor een site of een weblog, nu brult men iets over de Twitter en daarmee mag je het doen. Dit lijkt me ook van toepassing op zoiets als dit hippe gebeuren. Je doet er toch gauw een uur over om een mooie lijst van films te maken en daar heeft uiteraard niet elke internetter zin meer an.quote:Op zondag 8 augustus 2010 12:47 schreef Gorro het volgende:
[..]
Ja, we zitten nu op 135 tov 120 vorig jaar, maar dat is nog steeds aanzienlijk minder dan in 2006 toen we 250 lijstjes hadden.
Succes!quote:Op zondag 8 augustus 2010 18:05 schreef Gorro het volgende:
De tijd is voorbij.
Ik ga nu de laatste lijstjes verwerken en de posts bouwen (en tussendoor ook nog ergens eten)
Ergens vanavond komt de uitslag. Geen idee hoe laat.
Dat is, zeg maar... niet veel.quote:Op zondag 8 augustus 2010 18:39 schreef Gorro het volgende:
Tipje van de sluier...
Het schil tussen nummer 1 en 2, is maar liefst 2 punten
Dat gevoel kreeg ik ook.quote:Op zondag 8 augustus 2010 18:23 schreef Breuls het volgende:
Ik krijg door al die lijstjes wel enorm zin om weer een hele berg goede films te gaan kijken. Laat ik mezelf als doel stellen volgend jaar een top 100 te kunnen inleveren, waarbij ik redelijk zeker ben van de volgorde.
quote:Op zondag 8 augustus 2010 18:39 schreef Gorro het volgende:
Tipje van de sluier...
Het schil tussen nummer 1 en 2, is maar liefst 2 punten (5644 vs 5642 punten)
Pulp Fiction & Shawshenk Redemptionquote:Op zondag 8 augustus 2010 18:39 schreef Gorro het volgende:
Tipje van de sluier...
Misschien voor volgend jaar geen gek idee om aan aparte 'art' top 100 verkiezing te houdenquote:Op zondag 8 augustus 2010 19:55 schreef Desunoto het volgende:
Ik vind die films zo overgewaardeerd he. Oké, ik heb Pulp Fiction ook in m'n lijst ergens onderaan. Hij is wel goed, maar ik snap echt niet dat mensen die film aanbidden en zo.
Het zal inderdaad wel tussen die 2 gaan. Jammer, had wel een andere winnaar willen zien.
Er is toch altijd al zo'n 'schaduwlijst' vol arty-farty films?quote:Op zondag 8 augustus 2010 20:10 schreef cultheld het volgende:
[..]
Misschien voor volgend jaar geen gek idee om aan aparte 'art' top 100 verkiezing te houden. Ik heb de indruk dat de meeste mensen die op Pulp en Shawshank stemmen, verder niet bijzonder veel films gezien hebben. Dan ben je al snel ergens van onder de indruk (zo was ik op mijn 16e idolaat van The Boondock Saints, die ik nu nog slechts vermakelijk vind).
Ik eis een hertelling! Ongeacht wie op nummer 1 staat!quote:Op zondag 8 augustus 2010 18:39 schreef Gorro het volgende:
Tipje van de sluier...
Nou ja, ik heb ook niet bijzonder veel films gezien. Dat had ik zelf ook al aangegeven. Kijk maar naar de kaskrakers als The Lord of the Rings en The Godfather in m'n lijst en de andere bekende films. Maar ik snap het fenomeen rond die Pulp en Shawshank films niet. Vind ze nergens echt in uitblinken of zo. Wellicht voelt het als "filmliefhebber" meer als een soort verplichting om Pulp en Shaw in de lijst te hebben staan? Of zijn ze echt zo goed en ben ik smakeloos?quote:Op zondag 8 augustus 2010 20:10 schreef cultheld het volgende:
[..]
Misschien voor volgend jaar geen gek idee om aan aparte 'art' top 100 verkiezing te houden. Ik heb de indruk dat de meeste mensen die op Pulp en Shawshank stemmen, verder niet bijzonder veel films gezien hebben. Dan ben je al snel ergens van onder de indruk (zo was ik op mijn 16e idolaat van The Boondock Saints, die ik nu nog slechts vermakelijk vind).
En dat is nu het "probleem" (ik heb er zelf geen moeite mee).quote:Op zondag 8 augustus 2010 19:55 schreef Desunoto het volgende:
Ik vind die films zo overgewaardeerd he. Oké, ik heb Pulp Fiction ook in m'n lijst ergens onderaan.
Je zit hier Pulp Fiction af te kraken terwijl je hem zelf in je top 50 hebt staan.quote:Op zondag 8 augustus 2010 20:14 schreef Desunoto het volgende:
Wellicht voelt het als "filmliefhebber" meer als een soort verplichting om Pulp en Shaw in de lijst te hebben staan? Of zijn ze echt zo goed en ben ik smakeloos?
Nee, je begrijpt me verkeerd. Ik vind Pulp Fiction ook goed. Maar niet zó goed dat ik hem verder naar boven zou zetten.quote:Op zondag 8 augustus 2010 20:19 schreef victorinox het volgende:
[..]
Je zit hier Pulp Fiction af te kraken terwijl je hem zelf in je top 50 hebt staan.
Heb je zo weinig films gezien dat je zo'n slechte film er nog bij moest zetten?
Pulp Fiction was in 1994 revolutionair. The Shaw Shank Redemption is vooral een film die je een goed gevoel geeft (die scène op het dak met die biertjes bijvoorbeeld). Beide films zouden in mijn top 100 niet voorkomen, maar dat is een kwestie van criteria. Ik begrijp echter wel waarom deze films tot de favorieten van velen behoren.quote:Op zondag 8 augustus 2010 20:14 schreef Desunoto het volgende:
[..]
Nou ja, ik heb ook niet bijzonder veel films gezien. Dat had ik zelf ook al aangegeven. Kijk maar naar de kaskrakers als The Lord of the Rings en The Godfather in m'n lijst en de andere bekende films. Maar ik snap het fenomeen rond die Pulp en Shawshank films niet. Vind ze nergens echt in uitblinken of zo. Wellicht voelt het als "filmliefhebber" meer als een soort verplichting om Pulp en Shaw in de lijst te hebben staan? Of zijn ze echt zo goed en ben ik smakeloos?
Die indruk heb ik helemaal niet. Want die films scoren ook altijd goed bij film journalisten. En één ding kun je niet van hun zeggen, en dat is dat ze weinig films hebben gezien.quote:Op zondag 8 augustus 2010 20:10 schreef cultheld het volgende:
[..]
Ik weet het niet, in de "pretentieuze" top 1000 van Theyshootpictures, toch samengesteld door critici en kenners van allerlei filmbladen en filminstituten, staat Pulp Fiction nog redelijk met een 130e plaats, maar Shawshank staat slechts 583e, dus als die gelden als dé grote kenners, dan vinden die hem toch niet al te speciaal.quote:Op zondag 8 augustus 2010 20:49 schreef Omega het volgende:
[..]
Die indruk heb ik helemaal niet. Want die films scoren ook altijd goed bij film journalisten. En één ding kun je niet van hun zeggen, en dat is dat ze weinig films hebben gezien.
Dat heb ik weer met The Big Labowski & Reservoir Dogs. Vond beide films geen zak aan.quote:Op zondag 8 augustus 2010 20:31 schreef SaintOfKillers het volgende:
Ach, dat heb je toch altijd. Als je die 2 films wegdenkt, dat gaat het tussen Reservoir Dogs, The Matrix en The Godfather en dan krijg je hetzelfde.
Dan is Reservoir Dogs ook weer een overhypete, hippe Tarantino, The Matrix een domme actiefilm en The Godfather de voorspelbare, politiek correcte keuze, waarvan niemand begrijpt dat ze eerst staan.
Ik kreeg veel kritiek toen ik zei dat ik The Big Lebowsky niets aan vond.quote:Op zondag 8 augustus 2010 21:03 schreef FireFox1 het volgende:
[..]
Dat heb ik weer met The Big Labowski & Reservoir Dogs. Vond beide films geen zak aan.
Ik heb even op die site gekeken maar zie niet echt waarom dit juist kenners zijn? het is een website die de directors in de spotlight zetten, ipv acteurs e.d.quote:Op zondag 8 augustus 2010 20:55 schreef SaintOfKillers het volgende:
[..]
Ik weet het niet, in de "pretentieuze" top 1000 van Theyshootpictures, toch samengesteld door critici en kenners van allerlei filmbladen en filminstituten, staat Pulp Fiction nog redelijk met een 130e plaats, maar Shawshank staat slechts 583e, dus als die gelden als dé grote kenners, dan vinden die hem toch niet al te speciaal.
Als je niet op Pulp Fiction had gestemd stond ie op de 2de plaats.quote:
Het is een groep liefhebbers, ja, maar wel eentje die alle toplijsten van erkende (top)critici, filmbladen, filmmakers, etc... die ze konden terugvinden, hebben gecombineerd en samengevoegd tot 1 lange lijst. Het zijn niet hun eigen toplijsten.quote:Op zondag 8 augustus 2010 22:22 schreef Omega het volgende:Ik denk niet dat dit een website is van alle critici en kenners van alle filmbladen e.d. Gewoon een groep liefhebbers die een website hebben gemaakt.
quote:Op zondag 8 augustus 2010 22:41 schreef victorinox het volgende:
[..]
Als je niet op Pulp Fiction had gestemd stond ie op de 2de plaats.
Zoals ik al voorspelde: Plek 1 en 2quote:Op zondag 8 augustus 2010 19:33 schreef FireFox1 het volgende:
[..]
Pulp Fiction & Shawshenk Redemption
Dan stop ik met films kijken.quote:Op zondag 8 augustus 2010 22:48 schreef DrDentz het volgende:
I Love Dries toch nog net in de top 1000.
onee nét niet.![]()
Ik heb niets gedaanquote:
Nouja, voor de moral support dan maar!quote:Op zondag 8 augustus 2010 23:01 schreef SaintOfKillers het volgende:
[..]
Ik heb niets gedaan.
De omstandigheden waaronder ik zou bijspringen (veel lijsten en telwerk in de eerste weken waarin Gorro minder tijd had), deden zich niet voor.
Dat is wel de bedoelingquote:Op zondag 8 augustus 2010 23:10 schreef Byzantynixschii het volgende:
Wordt de lijst op icheckmovies toruwens ook aangepast nu?
In dat geval is 'The Banishment' ook wel een aanrader voor jequote:Op zondag 8 augustus 2010 23:07 schreef Byzantynixschii het volgende:
[..]
Nouja, voor de moral support dan maar!![]()
Erg gaaf trouwens dat Vozvrashcheniye de schaduwlijst heeft gehaald. Mijn hoogste nieuwe dit jaar. Ik heb de film ongeveer een maand geleden voor het eerst gezien en hij wil maar niet uit mijn hoofd.
Nee hoor. Dat zijn de posities die daar staan. De formules rekenen dan uit hoeveel punten dat betekend.quote:Op zondag 8 augustus 2010 23:29 schreef merino het volgende:
Gorro misschien dat ik het fout heb maar volgens mij heb je mijn top100 omgedraaid.
Mijn nr1 heeft namelijk niet 100 punten maar mijn nr100 heeft nu 100 punten gekregen?
quote:Op maandag 9 augustus 2010 00:32 schreef ranja het volgende:
Inglorious Bastards als hoogste nieuwe? Die vond ik toch wat tegenvallen eigenlijk...
Verder alle lof voor de organisatie
Ja! Die ga ik ook zeker binnenkort bekijken.quote:Op zondag 8 augustus 2010 23:26 schreef cultheld het volgende:
[..]
In dat geval is 'The Banishment' ook wel een aanrader voor je.
De lijst van Theyshootpictures is een lijst met films die de gemiddelde Fokker nog nooit gezien heeft! Volgens mij stemmen die mensen alleen op onbekende films om te laten zien hoeveel ze wel niet gezien hebben!quote:Op zondag 8 augustus 2010 20:55 schreef SaintOfKillers het volgende:
[..]
Ik weet het niet, in de "pretentieuze" top 1000 van Theyshootpictures, toch samengesteld door critici en kenners van allerlei filmbladen en filminstituten, staat Pulp Fiction nog redelijk met een 130e plaats, maar Shawshank staat slechts 583e, dus als die gelden als dé grote kenners, dan vinden die hem toch niet al te speciaal.
...en daar is meteen het niveau van de FP'ers bitter duidelijk. Zelf te belabberd om een lijst in te sturen, maar o, o, o, wat zijn we een expertsquote:Op maandag 9 augustus 2010 09:10 schreef OA het volgende:
OP verzoek van Gorro is er ook op de FP aandacht besteed aan de uitslag!
Uitslag FOK! Film Top-100 2010
Ik denk niet dat kunstenaars en vaklui in de filmwereld het nodig hebben om te laten zien wat ze wel niet gezien hebben. Dat weet iedereen toch wel. Bovendien blijkt elke keer weer dat films als Citizen Kane, La Regle du Jeu, The Godfather, 2001 en Shichinin no Samurai en ontzettend veel van dergelijke lijsten bovenaan terugkeren. Een dergelijke consistentie zegt natuurlijk wel iets. Bovendien zou de gemiddelde fokker op z'n minst de top 10 gezien moeten hebben.quote:Op maandag 9 augustus 2010 10:18 schreef ikgeluk het volgende:
[..]
De lijst van Theyshootpictures is een lijst met films die de gemiddelde Fokker nog nooit gezien heeft! Volgens mij stemmen die mensen alleen op onbekende films om te laten zien hoeveel ze wel niet gezien hebben!
Staat gewoon in de OP: 'Net als vorig jaar zal er ook een tweede lijst gepubliceerd worden. de zogenaamde schaduwlijst, die samengesteld is uit door ons geselecteerde lijstjes volgens dezelfde (voor jullie onbekende) criteria als andere jaren.'quote:Op maandag 9 augustus 2010 10:56 schreef MesaJJB het volgende:
Wat is het verschil tussen de gewone lijst en de schaduwlijst eigenlijk?
Dat ben je toch wel gewend van de album top 100 e.d.?quote:Op maandag 9 augustus 2010 11:15 schreef ranja het volgende:
Van de 'echte' lijst heb ik de hele top 10 gezien, slechts 1 van die 10 staat in mijn top 100.
Van de 'schaduw' lijst heb ik van de top 10 alleen de nummer 2 niet gezien. Ook van deze 10 staat er 1 in mijn top 100.
Maar of ik een gemiddelde fokker ben
Ja hoorquote:Op maandag 9 augustus 2010 11:17 schreef Gillingham het volgende:
Dat ben je toch wel gewend van de album top 100 e.d.?
Ik zie net dat ik van beide lijsten alles gezien heb, dat had ik ook niet verwacht.quote:Op maandag 9 augustus 2010 11:23 schreef ranja het volgende:
[..]
Ja hoorIk was al verbaasd dat ik alle films van de '10 meest genoemd' had gezien
En de eerste film in de gewone lijst die ik niet gezien heb is pas plaats 21...
Ik mis in de volledige lijst deze titels uit mijn lijstje:quote:Op zondag 8 augustus 2010 22:30 schreef Gorro het volgende:
Voor wie nu nog niet genoeg cijfertjes gezien heeft of graag wil weten waar hun favorieten terecht gekomen zijn volgt hier een link naar de excelsheets.
Excelsheet - Light
Excelsheet
Staan erin onder de originele naam.quote:Op maandag 9 augustus 2010 11:35 schreef Pwn_zoon het volgende:
[..]
Ik mis in de volledige lijst deze titels uit mijn lijstje:
09 Mesrine: Part 2 - Public Enemy no. 1 - 2008
10 Mesrine: Part 1 - Killer Instinct - 2008
68 Red Cliff I - 2008
69 Red Cliff II - 2009
Hoe kan dit?
Andere titels waar ik als enige op heb gestemd vind ik wel terug in die lijst.
had je de II al gezien in de TT?quote:Op maandag 9 augustus 2010 11:44 schreef Frollo het volgende:
Begrijp ik nou goed dat er maar anderhalve dag gestemd kon worden?
Je hebt precies een maand de tijd gehad hoor...quote:Op maandag 9 augustus 2010 11:44 schreef Frollo het volgende:
Mooie boel. FYI: ik zit ook weleens een weekendje níét achter Fok.
Natuurlijk, bij sommige tournaments blijven de rondes weleens té lang open, maar dit is weer het andere uiterste.
Nee hoor, de stemming loopt al sinds 7 juli ( zie OP eerste topic FOK! Film Top 100 2010 - 9e editie )quote:Op maandag 9 augustus 2010 11:44 schreef Frollo het volgende:
Mooie boel. FYI: ik zit ook weleens een weekendje níét achter Fok.
Natuurlijk, bij sommige tournaments blijven de rondes weleens té lang open, maar dit is weer het andere uiterste.
Erkend door de site zelfquote:Op zondag 8 augustus 2010 22:41 schreef SaintOfKillers het volgende:
[..]
Het is een groep liefhebbers, ja, maar wel eentje die alle toplijsten van erkende (top)critici, filmbladen, filmmakers, etc... die ze konden terugvinden, hebben gecombineerd en samengevoegd tot 1 lange lijst. Het zijn niet hun eigen toplijsten.
-edit-
2,041 individual critics' and filmmakers' personal lists/ballots of their favourite/best films
Wat hij zegt.quote:Op maandag 9 augustus 2010 00:32 schreef ranja het volgende:
Inglorious Bastards als hoogste nieuwe? Die vond ik toch wat tegenvallen eigenlijk...
Verder alle lof voor de organisatie
Erkennen is wat anders dan kennen, he. Dat scheelt nogal.quote:Op maandag 9 augustus 2010 12:19 schreef Omega het volgende:
[..]
Erkend door de site zelfEn het zijn lijsten van mensen die zij kennen, niet overal vandaan. En zij zitten nu eenmaal uit het segment van de oudere films. Als je op een Death metal festival vaagt aan idereen om een top 10 te maken, dan komen er ook geen frans bauer liedjes voor in de samengestelde top 100.
En zij schrijven zelf op hun site dat de "erkende" critici ook nog eens in 3 catagoerieën worden verdeeld en dat die verdeling "extreme subjective" is.
Zeg maar hetzelfde dat Gorro doet met zijn schaduwlijst. Zijn criteria zijn er om bepaalde lijsten wel of niet te gebruiken, en dat is zijn goed recht. Maar de lijst van TSPT is dus een soort gelijk iets.
Overigens heb ik in mijn post waar jij op gereageerd hebt, nooit iets gezegd of het "erkende" of niet erkende critici/journalisten zijn. Ik schreef alleen dat journalisten veel films kijken en die dus niet alleen maar Pulp fiction en shawshank hoog hebben staan omdat ze weinig films hebben gezien. En ik denk niet dat TSPT elk jaar een lijstje aan de Rene Miochs van de wereld vragen.
Verder zullen er ook geen jaarlijkse lijstjes worden mee genomen van Tarentino, Polanksi, Ethan Coen, Paul Verhoeven, Uwe Boll, Keenan Wayans en anderen.
Films hoog in je persoonlijke lijst hebben staan is een kwestie van smaak. Dat de gemiddelde smaak jou niet bevalt, lijkt me niet een reden om aan de lijst te twijfelen.
Ik bedoel ook dat Mioch geen erkende criticast is. Maar hij is wel een film journalistquote:Op maandag 9 augustus 2010 12:36 schreef Gillingham het volgende:
[..]
Erkennen is wat anders dan kennen, he. Dat scheelt nogal.
En dan betwijfel ik nog of Mioch een 'erkende' criticus is. Maar tussen die duizenden erkende mensen uit de filmswereld zitten wel degelijk mensen als Quentin Tarantino, Ridley Scott, Wong Kar-Wai, Martin Scorsese, Jim Jarmusch enz. En die hoeven ze niet elk jaar te vragen, omdat ze een reeds gepubliceerde lijst gebruiken. Daarom zijn oude films ook in het voordeel en daarom hebben ze ook een lijst voor de 21e eeuw.
De film was toch hel mooi gemaakt? En het idee ook, dat je een lichaam onder controle hebt dat niet van jou is. Het verhaal vond ik iets te standaard, maar van de effecten heb ik zeker wel genoten.quote:Op maandag 9 augustus 2010 12:48 schreef Rucebo het volgende:
Hopelijk is Avatar er volgend jaar weer uit...
Persoonlijk vind ik de TSPDT lijst vele malen diverser dan de Fok-lijst. Ook als je alleen naar de top 100 kijkt. TSPDT heeft bijvoorbeeld veel meer variatie in landen van herkomst, decennia en lengte van de film.quote:Op maandag 9 augustus 2010 12:49 schreef Omega het volgende:
[..]
Alleen is de FOK top 100 een lijst met meer diverse mensen.
Oh ja ik was steeds een D vergetenquote:Op maandag 9 augustus 2010 12:56 schreef Gillingham het volgende:
[..]
Persoonlijk vind ik de TSPDT lijst vele malen diverser dan de Fok-lijst. Ook als je alleen naar de top 100 kijkt. TSPDT heeft bijvoorbeeld veel meer variatie in landen van herkomst, decennia en lengte van de film.
ja, want een schaduwlijst op zich is nog niet belachelijk genoegquote:Op maandag 9 augustus 2010 11:16 schreef Gillingham het volgende:
Misschien is het een idee om de schaduwschaduwlijst te introduceren, zodat er een echt mooie en gevarieerde lijst overblijft.
Wow, beschamend als je ziet wat voor andere titels in de lijst staanquote:Op zondag 8 augustus 2010 22:29 schreef Gorro het volgende:
Uitvallers uit de top 100
65 160 Once Upon a Time in America (1984)
67 105 The Departed (2006)
71 104 Stalker (1979)
80 128 Hotaru no haka (1988)
83 102 Lawrence of Arabia (1962
83 115 Citizen Kane (1941)
85 107 Bom yeoreum gaeul gyeol geurigo bom (2003)
87 108 Festen (1998)
88 101 Jaws (1975)
92 194 Simon (2004)
95 134 Metropolis (1927)
98 103 Amores Perros (2000)
99 124 Idi I smotri (1985)
100 217 Raging Bull (1980)
Inception heb ik nog niet gezien. Ben het zeker wel van plan.quote:Op maandag 9 augustus 2010 12:19 schreef Saviola het volgende:
[..]
Wat hij zegt.
Mooi dat Inception al vrij hoog binnenkomt ook..
Eens. Visueel is het een mooie film, maar ook dat heb je weer snel gezien. Die lelijke blauwe schepsels met hun houterige bewegingen zijn niet echt imposant te noemen. Die omgeving en de andere wezens zijn daarentegen wel mooi.quote:Op maandag 9 augustus 2010 12:48 schreef Rucebo het volgende:
Hopelijk is Avatar er volgend jaar weer uit...
Zou wel grappig zijn geweest als Shawshank op 10 had gestaan.quote:
En dan Pulp Fiction toch nog op nummer 99 zetten.quote:Op maandag 9 augustus 2010 15:55 schreef Desunoto het volgende:
Of dat het een top 100 was en Shawshank op 98
haha, ergens ben ik blij dat je niet mee kon doen, sorry hahahaquote:Op maandag 9 augustus 2010 20:07 schreef Bellatrix het volgende:
Ik kan het echt niet zo'n lijst maken, als ik Atonement op 1 zet doe ik Inglourious Basterds weer tekort en hetzelfde met All About Eve en Shawshank.
Sorry dat ik een andere smaak heb dan jij sorry hahahahahahquote:Op maandag 9 augustus 2010 21:28 schreef xiexiewajijniezie het volgende:
[..]
haha, ergens ben ik blij dat je niet mee kon doen, sorry hahaha
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |