Basisverzekering wel ja maar omdat die steeds kleiner gaat worden zul je je wel aanvullend moeten verzekeren als je chronisch ziek bent (bv. voor fysiotherapie) en daar mag je dus wel geweigerd worden. Reken er maar op dat ze je gaan weigeren, sterker nog ik wilde me hoger verzekeren voor fysiotherapie en ik werd bij mijn eigen zorgverzekering geweigerd omdat....ik gebruik maakte van de fysiotherapie.quote:Op vrijdag 6 augustus 2010 19:41 schreef RIVDSL het volgende:
[..]
De kans dat je elk jaar ernstig ziek wordt is erg klein. Mocht je echt chronisch ziek worden, dan ga je het jaar daarop naar een verzekering zonder eigen risico. Basisverzekering mag niet geweigerd worden namelijk.
Oeh, goede tip. Ik heb namelijk familie in Amerika. Thanks!quote:Op vrijdag 6 augustus 2010 21:58 schreef caroline88 het volgende:
[..]
Ik had een vaste lijn met bel1649 account. Eindeloze teleconferences met USA voor bijna noppes, en gesprekken binnen Nederland ook een stuk goedkoper dan KPN.
Probeer anders Skype, je kan dat ook combineren met een telefoon als je niet graag achter de computer zit om te praten. Zie http://www.skypetelefoonwinkel.nl/quote:Op zaterdag 7 augustus 2010 08:23 schreef Cat_Tank het volgende:
[..]
Oeh, goede tip. Ik heb namelijk familie in Amerika. Thanks!
Da's toch wel heel erg weinig, Ik wil wel eens een weekmenuutje voor 25 euro zien.quote:Op vrijdag 6 augustus 2010 18:51 schreef Sessy het volgende:
[..]
Met 1 persoon moet je het met gemak van 100 euro kunnen doen, mits je maar echt vers koopt en niet van die alleen-in-de-pan-gooien maaltijden.
Paar suggesties:quote:Op zaterdag 7 augustus 2010 08:56 schreef mrPanerai het volgende:
[..]
Da's toch wel heel erg weinig, Ik wil wel eens een weekmenuutje voor 25 euro zien.
Als je chronisch ziek bent moet je dat met de verzekering ook ab-so-luut niet doen.quote:Op zaterdag 7 augustus 2010 00:26 schreef trovey het volgende:
[..]
Basisverzekering wel ja maar omdat die steeds kleiner gaat worden zul je je wel aanvullend moeten verzekeren als je chronisch ziek bent (bv. voor fysiotherapie) en daar mag je dus wel geweigerd worden. Reken er maar op dat ze je gaan weigeren, sterker nog ik wilde me hoger verzekeren voor fysiotherapie en ik werd bij mijn eigen zorgverzekering geweigerd omdat....ik gebruik maakte van de fysiotherapie.
Dat weet ik en dat was ook niet mijn probleem. Maar ik moest dus de volledige no-claim betalen (ingecalculeerd) plus nog eens 130 euro of zoiets omdat er dingen gedaan waren die niet in de basisverzekering zaten.quote:Op vrijdag 6 augustus 2010 23:14 schreef Sessy het volgende:
[..]
Chirurgische ingrepen komen uit je verplichte no-claim.Daar kun je helaas niet vanaf tegenwoordig hoe je je ook verzekert.
Probleem was dat men adviseerde dat je je eerst wel met een hoog eigen risico (dus buiten het wettelijke deel) zou kunnen verzekeren om geld uit te sparen en dat je dan, als je wel chronisch ziek gaat worden, je zo even overstapt naar een andere verzekeraar om daar een verzekering af te sluiten zonder eigen gekozen risico. Ik wilde hiermee aangeven dat dat dan niet zo makkelijk gaat als men denkt en dat je dan wel eens van een koude kermis thuis zou kunnen komen als je wel ineens chronisch ziek bent.quote:Op zaterdag 7 augustus 2010 10:01 schreef Sessy het volgende:
[..]
Als je chronisch ziek bent moet je dat met de verzekering ook ab-so-luut niet doen.
Ik zie vooral veel ingevroren spul en dito gehakt...Nou ja voor 25 euro/ week mag je ook niet klagen...ik kom amper met 100 euro toe, maar ik ga wel voor de duurdere groentes enzo.quote:Op zaterdag 7 augustus 2010 10:00 schreef Sessy het volgende:
[..]
Paar suggesties:
............
En ohja: een grote diepvries loont.
Ik kon wel probleemloos overstappen, ondanks dat ze op dat moment niet eens wisten *wat* er met mijn been aan de hand was en ik ook fysio had en ggz (depressie, als je niet weet waar je lichamelijke klachten aan liggen en je bijna niks kunt, jeweets). Maar wellicht komt dat omdat ik onder de 28 ben en zo'n jeugdverzekering van vgz als uitbreidende verzekering nam?quote:Op zaterdag 7 augustus 2010 13:37 schreef trovey het volgende:
[..]
Probleem was dat men adviseerde dat je je eerst wel met een hoog eigen risico (dus buiten het wettelijke deel) zou kunnen verzekeren om geld uit te sparen en dat je dan, als je wel chronisch ziek gaat worden, je zo even overstapt naar een andere verzekeraar om daar een verzekering af te sluiten zonder eigen gekozen risico. Ik wilde hiermee aangeven dat dat dan niet zo makkelijk gaat als men denkt en dat je dan wel eens van een koude kermis thuis zou kunnen komen als je wel ineens chronisch ziek bent.Zit je met je eigen gekozen risico van 1500 euro en niemand anders wil je hebben voor de aanvullende verzekeringen die je dan zonder twijfel hard nodig zult hebben. Zelf kan ik het wel vergeten om ooit nog naar een andere verzekering over te stappen met een paar chronische lichamelijke kwalen. Mensen denken vaak iets te gemakkelijk over dat zelf gekozen eigen risico na en gaan er helaas te vaak vanuit dat het allemaal wel los zal lopen en dat hun niets zal overkomen. Dit soort grote eigen risico's zou ik alleen maar adviseren als je echt zeker weet dat je het geld ook kan ophoesten als je wel chronisch ziek gaat worden en dan jaar in, jaar uit.
Het is ook maar net hoeveel moeite je ervoor wilt doen. Ik heb zelf geen zin om op elke prijs te letten, altijd maar achter aanbiedingen aan te gaan en naar 4 verschillende winkels te moeten om alles te kopen wat ik nodig heb. Hierdoor heb ik 't een stuk makkelijker, maar ben ik wel duurder uit. Afweging die ieder voor zich zal moeten maken.quote:Op zaterdag 7 augustus 2010 14:53 schreef mrPanerai het volgende:
[..]
Ik zie vooral veel ingevroren spul en dito gehakt...Nou ja voor 25 euro/ week mag je ook niet klagen...ik kom amper met 100 euro toe, maar ik ga wel voor de duurdere groentes enzo.
110.000 euro? Is dat wel een reeel bedrag? Of wil je in een vaag dorpje in Groningen zitten ofzo?quote:Op woensdag 4 augustus 2010 23:27 schreef Ticker het volgende:
Ik wil wel uitgaan van een koopwoning, laten we zeggen van een WOZ om en nabij de ¤110.000, niets geks, gewoon echt een starters woning.. maar dan kom ik op de volgende berekening:
Idd, als TS een gezonde jongen is die weinig ziek is en praktisch nooit naar de dokter gaat kan ie net zo goed via Unive Zekur voor 62 euro p/m het minimale basispakket (met 650 euro eigen risico) nemen.quote:Op woensdag 4 augustus 2010 23:34 schreef GSbrder het volgende:
Zorgverzekering kan twee keer zo goedkoop.
Je leeftijd speelt zeker mee (hoe jonger hoe veerkrachtiger wat betreft je gezondheid dus een maatschappij zal er eerder vanuit gaan dat iemand van 22 jaar makkelijker hersteld van iets dan iemand van, bijvoorbeeld 40 jaar). Die jeugdverzekering ken ik zelf niet (was al te oud voor een jeugdverzekering toen dit systeem werd ingevoerdquote:Op zaterdag 7 augustus 2010 15:11 schreef Sessy het volgende:
[..]
Ik kon wel probleemloos overstappen, ondanks dat ze op dat moment niet eens wisten *wat* er met mijn been aan de hand was en ik ook fysio had en ggz (depressie, als je niet weet waar je lichamelijke klachten aan liggen en je bijna niks kunt, jeweets). Maar wellicht komt dat omdat ik onder de 28 ben en zo'n jeugdverzekering van vgz als uitbreidende verzekering nam?
Voor zover je een beetje technisch bent (maar je bent een vrouw, ik denk het nietquote:Op woensdag 4 augustus 2010 23:51 schreef Sosha het volgende:
Ik vind een vaste telefoon altijd nog zeer de moeite waard om te hebben. Dan kost het tenminste geen 15 euro per uur om mijn moeder te bellen
[..]
Wat, hij gebruikt het woord toch verkeerd, of niet dan?
Ik geef ook nog eens een tientje minder uit dat wat je nu noemt per week. Overigens drink ik bijna geen fris of zo.quote:Op zaterdag 7 augustus 2010 14:53 schreef mrPanerai het volgende:
[..]
Ik zie vooral veel ingevroren spul en dito gehakt...Nou ja voor 25 euro/ week mag je ook niet klagen...ik kom amper met 100 euro toe, maar ik ga wel voor de duurdere groentes enzo.
Helaas een ervaringsdeskundige jaquote:Op zaterdag 7 augustus 2010 15:56 schreef caroline88 het volgende:
trovey, dank voor je input hier. Ik vind het vervelend voor je dat je blijkbaar chronisch ziek bent en er daarom zoveel vanaf weet.
Je hebt me wel stof tot nadenken gegeven. Ga volgend jaar eens kijken of ik bij deze maatschappij wil blijven en hoe hun aanvullende verzekeringen in elkaar zitten. Eenmaal geaccepteerd kunnen ze je niet meer wippen en eigen risico kun je wel elk jaar opnieuw kiezen.
Ok maar dan vind ik dat je niet moet zeggen dat je goed gevarieerd en gezond eet.quote:Op zaterdag 7 augustus 2010 15:56 schreef Sessy het volgende:
[..]
Ik geef ook nog eens een tientje minder uit dat wat je nu noemt per week. Overigens drink ik bijna geen fris of zo.
Hoe dan ook, het is maar waar je prioriteiten liggen. Wat mij betreft is 200 euro een vakantiereisje, en dat heb ik veel liever dan, weet ik veel, steak of fruit waarvan ik de naam niet kan uitspreken. Kijk, je kan duurder eten als je dat wil maar zie dat niet als een basisding, dat is dan echt een luxe waar je voor betaalt. Gezond eten hoeft niet zo veel te kosten.
Tref je net de dochter van een moeder die ICT'er isquote:Op zaterdag 7 augustus 2010 15:49 schreef slashdotter3 het volgende:
[..]
Voor zover je een beetje technisch bent (maar je bent een vrouw, ik denk het niet)
Smartphone zoals Google Android / iPhone met internet abo, daar nog een voipbuster/skype 10 euro beltegoed bij kopen. Dan kan je je moeder op haar vaste lijn bellen voor 1,7 cent per minuut. Tevens wereldwijd bellen voor datzelfde bedrag. Werkt perfect hier
Maar dat doet ze wel.quote:Op zaterdag 7 augustus 2010 16:25 schreef mrPanerai het volgende:
[..]
Ok maar dan vind ik dat je niet moet zeggen dat je goed gevarieerd en gezond eet.
En waarom niet?quote:Op zaterdag 7 augustus 2010 16:25 schreef mrPanerai het volgende:
[..]
Ok maar dan vind ik dat je niet moet zeggen dat je goed gevarieerd en gezond eet.
Het programma Sipdroid op je Android smartphone met internet aboquote:Op zaterdag 7 augustus 2010 08:40 schreef Herkauwer het volgende:
[..]
Probeer anders Skype, je kan dat ook combineren met een telefoon als je niet graag achter de computer zit om te praten. Zie http://www.skypetelefoonwinkel.nl/
Ik heb vrouwelijke familieleden die me heel glazig aankijken als ik het ze probeer uit te leggen, uit zichzelf lukt het ze nooit, zelfs niet met onderstaande uitleg (die toch niet heel moeilijk is lijkt me):quote:Op zaterdag 7 augustus 2010 16:25 schreef Sosha het volgende:
[..]
Tref je net de dochter van een moeder die ICT'er is
Maar ff serieus, hoezo moet je hier technisch voor zijn? Kwestie van dingen aanschaffen of begrijp ik je nou verkeerd?
Heb je volledig gelijk in, maar eigen risico en aanvullende verzekeringen zijn twee volledig los staande dingen. Je kunt je ook aanvullend verzekeren en een eigen risico hebben. Het eigen risico heeft alleen betrekking op de basisverzekering. Sterker nog, bij sommige aanvullende verzekeraars is het niet eens nodig om de basisverzekering ook bij hun te hebben.quote:Op zaterdag 7 augustus 2010 00:26 schreef trovey het volgende:
[..]
Basisverzekering wel ja maar omdat die steeds kleiner gaat worden zul je je wel aanvullend moeten verzekeren als je chronisch ziek bent (bv. voor fysiotherapie) en daar mag je dus wel geweigerd worden. Reken er maar op dat ze je gaan weigeren, sterker nog ik wilde me hoger verzekeren voor fysiotherapie en ik werd bij mijn eigen zorgverzekering geweigerd omdat....ik gebruik maakte van de fysiotherapie.
Toen ik op kamers zat, hadden we een jongen die 600 (!) per maand uitgaf aan eten. Man, dat was zo'n beetje mijn hele maandbudget voor alles samen.quote:Op zaterdag 7 augustus 2010 17:25 schreef SuperrrTuxxx het volgende:
Waarom hebben mensen boodschappen voor 300.Daar kan zo 100 vanaf.
Als je bij het boodschappen doen standaard een fles whiskey koopt gaat het hard natuurlijkquote:Op zaterdag 7 augustus 2010 17:25 schreef SuperrrTuxxx het volgende:
Ik had het dus over het vrijwillige eigen risico wat je kunt afsluiten. Als je dat te hoger gaat nemen dan dat je je het kunt veroorloven omdat je nu geld wilt overhouden dan kan het heel erg mis gaan. Het verplichte eigen risico ken ik maar al te goed, dat is hier altijd binnen een half jaar op met mijn medicijngebruik en dat gaat de rest van mijn leven ook zo blijven.quote:Op zaterdag 7 augustus 2010 17:18 schreef RIVDSL het volgende:
[..]
Heb je volledig gelijk in, maar eigen risico en aanvullende verzekeringen zijn twee volledig los staande dingen. Je kunt je ook aanvullend verzekeren en een eigen risico hebben. Het eigen risico heeft alleen betrekking op de basisverzekering. Sterker nog, bij sommige aanvullende verzekeraars is het niet eens nodig om de basisverzekering ook bij hun te hebben.
Nee, maar AH heeft wel huismerk volkoren macaroni die ook niet duur is per kilo - als ik veel spaghetti/macaroni maak (en dat doe ik meestal, want voor 1 persoon koken is om gek van te worden) pak ik die sowieso want dan kan je restjes in de vriezer dumpen. Ik weet daar alleen itt euroshopper macaroni uit het hoofd het nummertje niet bij. Ik *dacht* 1,19 per pak.quote:Op zaterdag 7 augustus 2010 17:33 schreef caroline88 het volgende:
Sessy, euroshopper macaroni is vast niet volkoren denk ik.
Ben nu bezig mijn voeding te heroverwegen om nog wat gezonder te gaan eten en dat betekent wel dat het budget omhoog moet. B.v. magere kaas zit procentueel meer eiwit in - maar is wel een stuk duurder dan de doodgewone volvette kaas.
Ze mogen je niet weigeren voor een basisverzekering, ook niet eentje zonder vrijwillige eigen risico. Alleen voor een aanvullende verzekering. Dus als je basis met een vrijwillig eigen risico neemt bij een verzekeraar en een aanvullende verzekering, en er gebeurt iets, laat je per 1 januari erop het eigen risico vallen?quote:Op zaterdag 7 augustus 2010 17:31 schreef trovey het volgende:
[..]
Ik had het dus over het vrijwillige eigen risico wat je kunt afsluiten. Als je dat te hoger gaat nemen dan dat je je het kunt veroorloven omdat je nu geld wilt overhouden dan kan het heel erg mis gaan. Het verplichte eigen risico ken ik maar al te goed, dat is hier altijd binnen een half jaar op met mijn medicijngebruik en dat gaat de rest van mijn leven ook zo blijven.
Als je uit financiële overwegingen de kraan uit doet tijdens het tanden poetsen heb je denk ik weinig besef van hoe goedkoop water in Nederland is.quote:Op woensdag 4 augustus 2010 23:46 schreef trovey het volgende:
[..]
Zuinig aan doen met water dus gewoon 1 x per dag even kort douchen (paar minuten) en er niet meteen een half uur onder gaan staan helpt al heel veel, verder gewoon met volle trommels wassen draaien en ook niet onnodig veel was maken helpt ook al en natuurlijk de kraan niet onnodig laten lopen (bij b.v. het tanden poetsen). Ik heb al jaren een rekening van die grootte en kom altijd uit met de waterrekening.
Als je op jezelf wilt gaan wonen zul je daar inderdaad moeite voor willen doen.quote:Op zaterdag 7 augustus 2010 15:21 schreef apogee het volgende:
[..]
Het is ook maar net hoeveel moeite je ervoor wilt doen.
Trovey is afgekeurd op medische gronden en moet het doen met een heel klein budget, meen ik me te herinneren. Dan schelen alle beetjes.quote:Op zaterdag 7 augustus 2010 17:45 schreef heiden6 het volgende:
[..]
Als je uit financiële overwegingen de kraan uit doet tijdens het tanden poetsen heb je denk ik weinig besef van hoe goedkoop water in Nederland is.
Gezond, lekker en gevariëerd eten voor nog geen zeven euro per dag, daar geloof ik niet in.quote:Op zaterdag 7 augustus 2010 17:25 schreef SuperrrTuxxx het volgende:
Wat EET jij in 's hemelsnaam? Kreeft en biefstuk of zo?quote:Op zaterdag 7 augustus 2010 17:47 schreef heiden6 het volgende:
[..]
Gezond, lekker en gevariëerd eten voor nog geen zeven euro per dag, daar geloof ik niet in.
Baksteen in de wc? Ik snap je niet, dat kan toch helemaal niet?quote:Op zaterdag 7 augustus 2010 17:46 schreef Sessy het volgende:
[..]
Trovey is afgekeurd op medische gronden en moet het doen met een heel klein budget, meen ik me te herinneren. Dan schelen alle beetjes.
Baksteen in de wc wil trouwens ook nog helpen.
Juist, alle kleine beetjes helpen + dat ik het niet nodig vind om het met veel moeite schoongemaakte drinkwater zonder enige reden weer in het riool te laten spoelen terwijl ik ook gewoond de kraan kan dichtdoen tijdens het tanden poetsen.quote:Op zaterdag 7 augustus 2010 17:46 schreef Sessy het volgende:
[..]
Trovey is afgekeurd op medische gronden en moet het doen met een heel klein budget, meen ik me te herinneren. Dan schelen alle beetjes.
Baksteen in de wc wil trouwens ook nog helpen.
Hoezo vergeten, gebruik jij warm water om je tanden te poetsen dan?quote:Op zaterdag 7 augustus 2010 17:59 schreef ScarFace- het volgende:
@heiden6 welke factor ben je nu vergeten voor warm water?
Je zou inderdaad dat vrijwillige eigen risico kunnen nemen bij de basisverzekering en dat dan kunnen laten vallen, probleem is wel dat als je echt chronisch ziek gaat worden je met die basisverzekering nooit uitkomt. bv. als je fysiotherapie nodig hebt voor iets chronisch dan haal je het niet met dat aantal keren uit de basisverzekering (is nu 9 of 12 x), dan heb je echt wel een aanvullende verzekering nodig en daar zit vaak het probleem met de zorgverzekeraars want daar mogen ze je wel voor weigeren. Zoals al eerder gezegd; ik wilde me juist hoger gaan verzekeren voor fysiotherapie omdat ik met mijn huidige verzekering eigenlijk te weinig consulten voor fysiotherapie heb om mijn probleem helemaal de baas te zijn en redelijk pijnvrij in het dagelijk leven te staan. Helaas werd dat dus geweigerd door de verzekeraar met als reden dat ik al gebruik maak van fysiotherapie. Ik wil dus betalen voor meer maar dan is niet goedgekeurd door de verzekeraar. Ik kan me ook goed voorstellen dat je als beginner wilt besparen op die hoge maandelijkse post van de zorgverzekering en je moet dat ook zeker doen als je gezondheid dat toestaat maar ga niet als een kip zonder kop te werk door meteen de allerhoogste risico's te gaan lopen zonder je goed te informeren alleen maar om geld te besparen, dat is het enige wat ik met dit alles wil zeggen.quote:Op zaterdag 7 augustus 2010 17:41 schreef Sessy het volgende:
[..]
Ze mogen je niet weigeren voor een basisverzekering, ook niet eentje zonder vrijwillige eigen risico. Alleen voor een aanvullende verzekering. Dus als je basis met een vrijwillig eigen risico neemt bij een verzekeraar en een aanvullende verzekering, en er gebeurt iets, laat je per 1 januari erop het eigen risico vallen?
Ik ben het met je eens dat je daar niet tot je 40ste mee moet doorgaan, maar we hebben het over starters op de woningmarkt.
Daarom neem je een basis EN een aanvullende verzekering met een eigen risico op alleen je basisverzekering. Dat risico kun je laten vallen en mogen ze niet weigeren, terwijl je oude aanvullende verzekering gewoon doorloopt. Iig bij VGZ zijn het 2 verschillende producten, ze kunnen je aanvullende verzekering niet stopzetten omdat je de eigen risico op je basisverzekering laat vallen - mits je bij dezelfde verzekeraar blijft - toch? Of mogen zij dat wel?quote:Op zaterdag 7 augustus 2010 18:09 schreef trovey het volgende:
[..]
Je zou inderdaad dat vrijwillige eigen risico kunnen nemen bij de basisverzekering en dat dan kunnen laten vallen, probleem is wel dat als je echt chronisch ziek gaat worden je met die basisverzekering nooit uitkomt.
Een kraan verbruikt 10 a 15 liter water per minuut (!). Controleer dit maar eens door de kraan vol open te draaien en er een emmer van 10 liter onder te zetten. Tanden poetsen kost 3 minuten volgens tandartsen. Dat is een halve badkuip. Nou zullen de meeste mensen voor het tandenpoetsen de kraan maar half opendraaien, maar dan nog. Over tandenpoetsen onder de douche moet je niet eens beginnen.quote:Op zaterdag 7 augustus 2010 17:51 schreef heiden6 het volgende:
[..]
Baksteen in de wc? Ik snap je niet, dat kan toch helemaal niet?
Als je even de kraan uitzet bespaar je misschien een halve liter water. 1000 liter water kost hier inclusief belastingen en dergelijke 1,17 euro. Dus als je twee keer per dag je tanden poetst, en daarmee dagelijks een hele liter water bespaart, bespaar je per dag 0,00117 euro, oftewel nog geen 43 eurocent per jaar.
U rijdt in een tank?quote:Op vrijdag 6 augustus 2010 20:17 schreef Moogwai10 het volgende:
Auto
- brandstofkosten 195![]()
- wegenbelasting 136![]()
- onderhouds- / wasbeurten 100![]()
- autoverzekering 47
- pechhulp 9
- bekeuringen 7
Geen idee eigenlijkquote:Op zaterdag 7 augustus 2010 18:20 schreef Sessy het volgende:
[..]
Daarom neem je een basis EN een aanvullende verzekering met een eigen risico op alleen je basisverzekering. Dat risico kun je laten vallen en mogen ze niet weigeren, terwijl je oude aanvullende verzekering gewoon doorloopt. Iig bij VGZ zijn het 2 verschillende producten, ze kunnen je aanvullende verzekering niet stopzetten omdat je de eigen risico op je basisverzekering laat vallen - mits je bij dezelfde verzekeraar blijft - toch? Of mogen zij dat wel?
Heb zelf ook geen eigen risico, daarom niet relevant voor mij.quote:Op zaterdag 7 augustus 2010 18:34 schreef trovey het volgende:
[..]
Geen idee eigenlijk, die voorwaarden zijn niet altijd zo helder (de beruchte kleine lettertjes
) maar wellicht wel handig om even na te trekken zodat niet alleen jij maar ook de personen die hier nog op zoek zijn ook wat extra info hebben over deze materie.
Zelf heb ik geen vrijwillig risico, juist omdat ik dat zeker wel zou opmaken, maar dat had je, denk ik, wel begrepen.
Dus voor de mensen die het wel aangaatquote:Op zaterdag 7 augustus 2010 18:38 schreef Sessy het volgende:
[..]
Heb zelf ook geen eigen risico, daarom niet relevant voor mij.
Allemaal tips...speciaal voor jou (en andere starters)quote:Op zaterdag 7 augustus 2010 18:37 schreef Ticker het volgende:
wat is er met me topic gebeurt..hij is gewoon bijna toe aan een nieuwe
Volgens mij is die 10-15 liter per minuut wat overdreven. Het zal vast meer zijn dan ik zojuist vanuit ging, maar zelfs als het tien keer zo veel is praten we over 4 euro per jaar. Er zijn echt honderdduizend manieren waarop je gemakkelijker 4 euro kunt besparen, of waarmee je die kunt verdienen, dan 1400 keer een kraan open en dicht te draaien.quote:Op zaterdag 7 augustus 2010 18:25 schreef Sessy het volgende:
[..]
Een kraan verbruikt 10 a 15 liter water per minuut (!). Controleer dit maar eens door de kraan vol open te draaien en er een emmer van 10 liter onder te zetten. Tanden poetsen kost 3 minuten volgens tandartsen. Dat is een halve badkuip. Nou zullen de meeste mensen voor het tandenpoetsen de kraan maar half opendraaien, maar dan nog. Over tandenpoetsen onder de douche moet je niet eens beginnen.
Dit gaat net zo goed helemaal nergens over voor wat betreft de kosten, zoals ik net al postte kost 1000 liter water 1,17 euro (verschilt wel per regio), dus na 500 keer doortrekken heb je dat bedrag bespaard.quote:Baksteen in de WC spoelbak gaat prima en zorgt ervoor dat er minder water in de spoelbak kan, waardoor je bijv. 7 liter ipv 9 liter water per keer spoelen verbruikt.
En 1000 liter water.quote:Op zaterdag 7 augustus 2010 18:53 schreef heiden6 het volgende:
Dit gaat net zo goed helemaal nergens over voor wat betreft de kosten, zoals ik net al postte kost 1000 liter water 1,17 euro (verschilt wel per regio), dus na 500 keer doortrekken heb je dat bedrag bespaard.![]()
Tel het allemaal bij elkaar op, als ieder huishouden water bespaart op die manier, dan gaat dat over tientallen miljoenen liters per minuut, geen kattenpis lijkt me.quote:Op zaterdag 7 augustus 2010 18:57 schreef Sessy het volgende:
[..]
En 1000 liter water.
Ben ik de enige die nog aan 't milieu denkt.
(Overigens, mijn kraan doet wel degelijk 10 liter per minuut als hij half vol is opengedraaid, want ik heb daarmee dus een volle emmer. Dat weet ik omdat mijn plantjes precies een volle emmer water nodig hebben elke week. Munt voor de muntthee en zo - dat soort plantjes)
Nee hoor, ik vind het ook onzinnig om nodeloos water te gaan gebruiken. Rioolwater weer tot bruikbaar drinkwater maken kost heel veel moeite en geld en daarom gebruik ik gewoon datgene wat ik nodig heb en daarbij hoort niet het dom laten lopen van een kraan als het niet nodig is (ook al kost me dat dan blijkbaar niet zo veel geld).quote:Op zaterdag 7 augustus 2010 18:57 schreef Sessy het volgende:
[..]
Ik denk daarbij niet eens aan het milieu, ik vind het gewoon zonde om iets nutteloos te verbruiken. Dus ook waterquote:Op zaterdag 7 augustus 2010 19:05 schreef trovey het volgende:
[..]
Nee hoor, ik vind het ook onzinnig om nodeloos water te gaan gebruiken. Rioolwater weer tot bruikbaar drinkwater maken kost heel veel moeite en geld en daarom gebruik ik gewoon datgene wat ik nodig heb en daarbij hoort niet het dom laten lopen van een kraan als het niet nodig is (ook al kost me dat dan blijkbaar niet zo veel geld).
Niet bepaald.quote:Op zaterdag 7 augustus 2010 18:57 schreef Sessy het volgende:
Dat dus.quote:Op zaterdag 7 augustus 2010 19:05 schreef apogee het volgende:
Denk dat je 't beste milieubewust zijn en kosten besparen uit elkaar kan houden. Het is inderdaad onzinnig om de kraak hard open te laten staan als je je tanden poetst en maar een fractie van dat water daadwerkelijk nodig hebt. Dat is gewoon zonde van het schone water. Maar zoals aangegeven merk je er echter weinig aan qua kosten. Als het je om maandelijkse kosten te doen is zijn er veel manieren om gemakkelijker geld te besparen dan op letterlijk elke druppel water te gaan letten.
De enige AH die ik hierin de buurt weet is betaald parkeren tenzij je minimaal 15 euro bij ze besteedt.quote:Op zaterdag 7 augustus 2010 17:39 schreef Sessy het volgende:
[..]
Nee, maar AH heeft wel huismerk volkoren macaroni die ook niet duur is per kilo - als ik veel spaghetti/macaroni maak (en dat doe ik meestal, want voor 1 persoon koken is om gek van te worden) pak ik die sowieso want dan kan je restjes in de vriezer dumpen. Ik weet daar alleen itt euroshopper macaroni uit het hoofd het nummertje niet bij. Ik *dacht* 1,19 per pak.
Water is spotgoedkoop. Toch doe ik altijd de kraan dicht want drinkwater is heel erg kostbaar.quote:Op zaterdag 7 augustus 2010 17:45 schreef heiden6 het volgende:
[..]
Als je uit financiële overwegingen de kraan uit doet tijdens het tanden poetsen heb je denk ik weinig besef van hoe goedkoop water in Nederland is.
Ik loop erheen.quote:Op zaterdag 7 augustus 2010 19:54 schreef caroline88 het volgende:
[..]
De enige AH die ik hierin de buurt weet is betaald parkeren tenzij je minimaal 15 euro bij ze besteedt.
Dat haal ik dus nooit! De laatste "euroshopper type" macaroniprijs die ik me herinner is trouwens 0.39 voor 500 gram.
Toch is er vaak een positieve correlatie tussen milieubewust en kosten besparen. Denk maar eens aan energie, aan kiezen voor de fiets ipv de auto, kiezen voor een linnen tas ipv een plastic en ga maar door.quote:Op zaterdag 7 augustus 2010 19:05 schreef apogee het volgende:
Denk dat je 't beste milieubewust zijn en kosten besparen uit elkaar kan houden. Het is inderdaad onzinnig om de kraan hard open te laten staan als je je tanden poetst en maar een fractie van dat water daadwerkelijk nodig hebt. Dat is gewoon zonde van het schone water. Maar zoals aangegeven merk je er echter weinig aan qua kosten. Als het je om maandelijkse kosten te doen is zijn er veel manieren om gemakkelijker geld te besparen dan op letterlijk elke druppel water te gaan letten.
Nee hoor Ticker, je topic is gewoon vakkundig door ons gehackedquote:Op zaterdag 7 augustus 2010 18:49 schreef trovey het volgende:
[..]
Allemaal tips...speciaal voor jou (en andere starters)
en een positieve correlatie met je gezondheid in sommige gevallen. Ook dat groenten van de markt een stuk goedkoper is en gezonder dan zo'n kant-en-klaar maaltijd.quote:Op zaterdag 7 augustus 2010 19:59 schreef LXIV het volgende:
[..]
Toch is er vaak een positieve correlatie tussen milieubewust en kosten besparen. Denk maar eens aan energie, aan kiezen voor de fiets ipv de auto, kiezen voor een linnen tas ipv een plastic en ga maar door.
Ja tuurlijk, maar 't ging om iemand's maandlasten verlagen door de kraan vaker dicht te draaien en daarmee 2 cent te besparenquote:Op zaterdag 7 augustus 2010 19:59 schreef LXIV het volgende:
[..]
Toch is er vaak een positieve correlatie tussen milieubewust en kosten besparen. Denk maar eens aan energie, aan kiezen voor de fiets ipv de auto, kiezen voor een linnen tas ipv een plastic en ga maar door.
1400 euro....... de meeste hier zullen tussen de 1300-2000 euro netto verdienen. Dat betekent dus dat mensen niks of 100-600 euro kunnen sparen per maand. Ik vind dat niet veel. 1400 euro uitgaven voor 1 persoon is wel veel.quote:Op zaterdag 7 augustus 2010 18:10 schreef announcement het volgende:
Voor mij geldt:
435 euro huur (rijtjeswoning, 75m2, 40km vanaf Hilversum)
120 euro gas,water en licht
10 euro mobiel gsm (sim-only)
35 euro televisie/internet
100 euro zorgverzekering
30 euro overige verzekeringen (inboedel/apv/reisverz)
200 euro boodschappen
40 euro gemeentebelastingen/heffinge etc
970 euro totaal.
Dan heb ik ook nog een auto
30 euro wegenbelasting
50 euro verzekering
110 euro benzine
40 euro onderhoud
1200 euro totaal
Dan geef ik nog zo'n 200 euro per maand uit aan kleding, uitgaan en leuke dingen doen
totaal 1400 euro.
Zoals je ziet hoef je echt niet heel veel te verdienen om wat over te houden.
1400 euro uitgaven voor een persoon is vrij redelijk. 600 euro woonkosten (alles inclusief) voor een alleenstaande kan pittig zijn bij een starters inkomen, maar daar kies je dan ook voor en als je een partner hebt gaat dat bedrag weer door de helft.quote:Op zondag 8 augustus 2010 11:24 schreef ASroma het volgende:
[..]
1400 euro....... de meeste hier zullen tussen de 1300-2000 euro netto verdienen. Dat betekent dus dat mensen niks of 100-600 euro kunnen sparen per maand. Ik vind dat niet veel. 1400 euro uitgaven voor 1 persoon is wel veel.
maar hoe denk je dan onverwachte uitgaven te gaan opvangen als je niet spaart?quote:Op zondag 8 augustus 2010 11:37 schreef Ryon het volgende:
[..]
1400 euro uitgaven voor een persoon is vrij redelijk. 600 euro woonkosten (alles inclusief) voor een alleenstaande kan pittig zijn bij een starters inkomen, maar daar kies je dan ook voor en als je een partner hebt gaat dat bedrag weer door de helft.
Afhankelijk van je levensfase is het helemaal niet zo boeiend om al relatief veel van je lage besteedbare inkomen te gaan sparen. Op het moment dat je iets ouder bent, over een dubbelinkomen beschikt maar nog geen kinderen hebt kan je significant veel meer sparen zonder dat je er last van hebt.
Een spaarrekening aanhouden waar +/- altijd 2000 a 3000 (1.5/2x maandinkomen) opstaat voor noodgevallen is natuurlijk wel aan te raden, anders kan je flink de deksel op de neus krijgen als je in een maand duizend grote uitgaven moet dien. Maar deze hoeft niet - als je nog wat jonger bent - met een behoorlijk maandelijks percentage van het inkomen te worden aangevuld. De kans is groot dat de ongeplande extra inkomsten - die bijna elk mens wel heeft - zoals incidentele giften van familieleden, verjaardagscadeaus van vrienden en een extraatje op het werk genoeg zijn om dit bedrag om de rekening te houden.quote:Op zondag 8 augustus 2010 11:42 schreef ASroma het volgende:
[..]
maar hoe denk je dan onverwachte uitgaven te gaan opvangen als je niet spaart?
Dit hele forum draadje gaat gewoon over een generatie-issue.quote:Op zaterdag 7 augustus 2010 18:06 schreef ASroma het volgende:
ik heb wel het idee dat het voor de generaties vanaf 1980 een zwaardere tijd zal zijn, financieel. De kosten zijn omhoog geschoten de salarissen zijn dalende. Op je zelf wonen en een beetje relaxt kunnen leven is 2 dingen die met elkaar vloeken.
wat jij omschrijft is geen generatie issue maar gewoon het type consument. In elke generatie heb je mensen die alles op de pof doen en van maand naar maand leven.quote:Op zondag 8 augustus 2010 13:23 schreef josvr het volgende:
[..]
Dit hele forum draadje gaat gewoon over een generatie-issue.
Jij hebt het over 'relaxt' leven (en TS en anderen in deze thread ook in andere bewoordingen), maar tegenwoordig willen jongeren ook alles meteen en wel nu! Ze willen en een mooi huis, mobiel. en een mooie auto, en 4 keer op vakantie, en natuurlijk 1 keer per week uit eten, etc. Dat heet een 'relaxt' leven, alles minder heet al gauw armoede of 'is niet rendabel' zoals TS het verwoord.
Nu ben ik zelf 33 (1976), maar dit gedrag wordt steeds erger bij jongeren/kinderen. Dit komt enerzijds doordat mijn leeftijdgenoten (zeg 30-45), nu aan het proberen zijn vader en moedertje te spelen waarbij kinderen vaak met alles hun zin krijgen (ga maar eens in de supermarkt kijken die 30-tigers met hun kotters die staan te jennen en nog hun zin krijgen ook). Ook hoor je vaak uitspraken zoals "Je wilt je kinderen toch alles geven", "Je wilt dat je kind niet te kort komt". Heeft je kind of zijn donder gehad van de leraar? Tijd om verhaal te halen bij die leraar. Is hij helemaal bedonderd!
Verder speelt uiteraard ook de maatschappelijk trend mij om 'instant' te voorzien in behoeften. Nu geen geld om die nieuwe TV voor het WK te kopen? Ah maakt niet uit joh, koop op afbetaling en krijg NU die TV? Geen geld voor een nieuwe spijkerbroek? Voorschotje.nl gaat je helpen zodat jij NU die spijkerbroek kunt kopen.
Niet iedereen vindt of houdt een partner levenslang.quote:Op zondag 8 augustus 2010 11:37 schreef Ryon het volgende:
[..]
1400 euro uitgaven voor een persoon is vrij redelijk. 600 euro woonkosten (alles inclusief) voor een alleenstaande kan pittig zijn bij een starters inkomen, maar daar kies je dan ook voor en als je een partner hebt gaat dat bedrag weer door de helft.
Afhankelijk van je levensfase is het helemaal niet zo boeiend om al relatief veel van je lage besteedbare inkomen te gaan sparen. Op het moment dat je iets ouder bent, over een dubbelinkomen beschikt maar nog geen kinderen hebt kan je significant veel meer sparen zonder dat je er last van hebt.
Hoewel je strikt genomen gelijk hebt, ASroma, moet me wel van het hart dat de afgelopen 10 jaar het aantal "onmisbare" gadgets schrikbarend is toegenomen (met het bijbehorende kostenplaatje). Aangezien de mens een kuddedier is wordt er een hoop rommel aangeschaft enkel en alleen omdat iedereen in de klas het heeft/doet.quote:Op zondag 8 augustus 2010 14:09 schreef ASroma het volgende:
[..]
wat jij omschrijft is geen generatie issue maar gewoon het type consument. In elke generatie heb je mensen die alles op de pof doen en van maand naar maand leven.
Eens.quote:Wat ik omschrijf is een generatie-issue. Daar waar jouw generatie (30-45) nog met salarissen van de topjaren zit en vaste contracten hebben moet mijn generatie (20-30) een stap terug doen met tijdelijke contracten met salarissen die 3-4 jaar terug weggelachen zouden zijn. Terwijl de kosten alleen maar hoger zijn geworden, dat is het probleem.
Sowieso wil niet iedereen dat, en daarnaast is het niet verstandig om je woonsituatie en je vaste lasten enzo af te stemmen op twee inkomens, want dan ben je afhankelijk van elkaar.quote:Op zondag 8 augustus 2010 14:54 schreef caroline88 het volgende:
[..]
Niet iedereen vindt of houdt een partner levenslang.
Ik kan natuurlijk alleen voor mezelf praten en wat ik in m'n omgeving zie, maar naar mijn idee valt het wel mee met die tijdelijke contracten en lagere salarissen. Steeds meer bedrijven beginnen toch in te zien dat die tijdelijke contracten compleet zinloos zijn. Bij salarisonderhandelingen ben ik tot nog toe iedere keer op het gewenste uitgekomen, dus ook in dat opzicht ben ik niet ontevreden.quote:Op zondag 8 augustus 2010 14:09 schreef ASroma het volgende:
[..]
wat jij omschrijft is geen generatie issue maar gewoon het type consument. In elke generatie heb je mensen die alles op de pof doen en van maand naar maand leven.
Wat ik omschrijf is een generatie-issue. Daar waar jouw generatie (30-45) nog met salarissen van de topjaren zit en vaste contracten hebben moet mijn generatie (20-30) een stap terug doen met tijdelijke contracten met salarissen die 3-4 jaar terug weggelachen zouden zijn. Terwijl de kosten alleen maar hoger zijn geworden, dat is het probleem.
Dat is natuurlijk waar, maar ik denk dat er maar heel weinig mensen hun uitgaven op 1 inkomen baseren als ze tweeverdiener zijn.quote:Op zondag 8 augustus 2010 15:36 schreef heiden6 het volgende:
[..]
Sowieso wil niet iedereen dat, en daarnaast is het niet verstandig om je woonsituatie en je vaste lasten enzo af te stemmen op twee inkomens, want dan ben je afhankelijk van elkaar.
Hangt maar af van wat voor sport je doet he? Ken zat sporten waar je het makkelijk hebt over 25 a 50 euro per les en materiaalkosten van 500 a 1000 euro per jaar.quote:Op zondag 8 augustus 2010 15:43 schreef Karina het volgende:
Sporten lijkt me ook vrij duur, 50 euro per maand, dat is 600 euro per jaar, erg veel geld.
Ik heb het er zelf nog nooit voor uitgegeven dus mijn eerste reactie was ook "hoog bedrag".quote:Op zondag 8 augustus 2010 16:01 schreef Sessy het volgende:
[..]
Hangt maar af van wat voor sport je doet he? Ken zat sporten waar je het makkelijk hebt over 25 a 50 euro per les en materiaalkosten van 500 a 1000 euro per jaar.En dan heb ik het niet eens over paardrijden.
50 euro is serieus goedkoop als je iets anders dan de sportschool of 1 of andere brakke groepssport met een bal wil doen.
Voor sporten hoef je natuurlijk niet naar de sportschool of een vereniging hè...genoeg mogelijkheden om in beweging te zijn zonder dat daar meteen een sportschoolabonnement/sportvereniging aan hangt.quote:Op zondag 8 augustus 2010 16:01 schreef Sessy het volgende:
[..]
Hangt maar af van wat voor sport je doet he? Ken zat sporten waar je het makkelijk hebt over 25 a 50 euro per les en materiaalkosten van 500 a 1000 euro per jaar.En dan heb ik het niet eens over paardrijden. Maar goed, mensen die aan dat soort dingen doen geven geen 200 euro per maand aan kleren en 300 aan boodschappen uit.
![]()
50 euro is serieus goedkoop als je iets anders dan de sportschool of 1 of andere brakke groepssport met een bal wil doen.
Het leven biedt natuurlijk nul garanties. Behalve dan dat de zon opkomt. Maar het is niet onverstandig om een beetje risico te nemen en toch een beetje er over na te denken hoe je toekomst er eventueel uit kan zien en daar ook op te anticiperen. Natuurlijk kan je morgen kanker krijgen of wellicht zal je nooit de liefde van je leven tegen komen, dat zijn reële mogelijkheden, maar je beperkt je eigen gezonde leven erg als je er vanuit gaat dat dat ook zal gebeuren.quote:Op zondag 8 augustus 2010 15:03 schreef trovey het volgende:
Ik vind het inderdaad ook een beetje eigenaardig om er maar van uit te gaan dat je later wel een dubbel inkomen zult hebben. Alsof bij iedereen het leven zo gaat lopen.Genoeg mensen die als ze "ouder"zijn alleenstaand zijn door allerlei redenen...gewoon geen partner hebben gevonden of gescheiden of weduwe/weduwnaar. Genoeg voorbeelden in mijn omgeving dus sparen als je jonger bent (als je dat tenminste kunt met je inkomen) en niet alles maar uitgeven is toch echt wel een goed idee.
Er staat sportschool, nu heb ik geen flauw idee wat dat normaal kost, maar het leek me erg veel geld. En kleding mis ik inderdaad in het lijstje.quote:Op zondag 8 augustus 2010 16:01 schreef Sessy het volgende:
[..]
Hangt maar af van wat voor sport je doet he? Ken zat sporten waar je het makkelijk hebt over 25 a 50 euro per les en materiaalkosten van 500 a 1000 euro per jaar.En dan heb ik het niet eens over paardrijden. Maar goed, mensen die aan dat soort dingen doen geven geen 200 euro per maand aan kleren en 300 aan boodschappen uit.
![]()
Geloof me, ik weet er alles van hoe je leven ineens kan veranderen. Op mijn 26ste dacht ik echt niet dat ik het leven zou leiden wat ik nu heb.quote:Op zondag 8 augustus 2010 16:30 schreef Ryon het volgende:
[..]
Het leven biedt natuurlijk nul garanties. Behalve dan dat de zon opkomt. Maar het is niet onverstandig om een beetje risico te nemen en toch een beetje er over na te denken hoe je toekomst er eventueel uit kan zien en daar ook op te anticiperen. Natuurlijk kan je morgen kanker krijgen of wellicht zal je nooit de liefde van je leven tegen komen, dat zijn reële mogelijkheden, maar je beperkt je eigen gezonde leven erg als je er vanuit gaat dat dat ook zal gebeuren.
Ik zeg niet dat sparen een slecht idee is - ben je mal- maar het is voor een groot deel van de Nederlandse bevolking op jonge leeftijd ook niet van levensbelang om het wel flink te doen. Je spaart relatief weinig en de impact die het heeft op je leven is relatief hoog. 150 euro meer of minder voel je een stuk harder op je 26ste dan op je 40ste. Dit terwijl je op je 26ste nog volop bezig bent om de fundamenten te leggen van het leven dat je zal leiden op je 40ste.
Natuurlijk is ieder mens uniek en zijn er duizenden verschillende levenslopen te bedenken waarbij het zinniger of minder nuttig is om wel of niet te sparen, verzekeren whatever. Maar een beetje vooruit kijken kan het leven een stuk aangenamer, leuker en voldoeninggevender maken.
Ja, daar verbaas ik me altijd ontzettend over.quote:Op zondag 8 augustus 2010 16:00 schreef caroline88 het volgende:
[..]
Dat is natuurlijk waar, maar ik denk dat er maar heel weinig mensen hun uitgaven op 1 inkomen baseren als ze tweeverdiener zijn.
Dat hebben de meeste mensen denk ik. Je hebt wel een heel saai en voorspelbaar burgerlijk leven als je precies weet hoe jouw het leven er over 10 jaar uitziet.quote:Op zondag 8 augustus 2010 16:34 schreef trovey het volgende:
[..]
Geloof me, ik weet er alles van hoe je leven ineens kan veranderen. Op mijn 26ste dacht ik echt niet dat ik het leven zou leiden wat ik nu heb.
Om sporten vol te houden moet je 't leuk vinden, als je 't niet leuk vindt ga je er steeds minder mee doen. En dan helpt het als je een sport hebt wat je leuk vindt.quote:Op zondag 8 augustus 2010 16:21 schreef trovey het volgende:
[..]
Voor sporten hoef je natuurlijk niet naar de sportschool of een vereniging hè...genoeg mogelijkheden om in beweging te zijn zonder dat daar meteen een sportschoolabonnement/sportvereniging aan hangt.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |