quote:
Op zaterdag 7 augustus 2010 08:56 schreef mrPanerai het volgende:[..]
Da's toch wel heel erg weinig, Ik wil wel eens een weekmenuutje voor 25 euro zien.
Paar suggesties:
Macaroni: Euroshopper macaroni 0,59 euro per kilo, gehakt 2,99 per kilo (moet je wel kopen als het in de aanbieding is en invriezen, maar het is 1x per maand of zo standaard voor een week in de aanbieding), roerbakgroente uit de diepvries komen uit m'n hoofd op iets van 4 euro per kilo. Kan je zelf kruiden doorheen doen (kosten verwaarloosbaar, mits je echt kruiden gebruikt en niet een mix) en Euroshopper tomaten uit blik kosten iets van 35 cent per blikje.
Kip: Stukken kip met rug eraan kosten iets van 3 euro per 4 grote stuks (alleen beentjes of vleugeltjes zijn veel duurder, filet helemaal), snelkookrijst van Euroshopper kost omgerekend 0,88 per kilo en een krop sla kost tussen de 0,49 en 0,99 cent.
Stamppot: aardappelen uit groot voordeelpak kosten omgerekend 0,28 euro per kilo, diepvriesandijvie of spinazie of zo kosten iets van 1-3 euro per kilo afhankelijk van wat je neemt (euroshopper smaakt zelfde als grote merken, is alleen lastiger te ontdooien), rookworst van Euroshopper is omgerekend 3,12 per kilo (en is naar mijn mening beter te eten dan het huismerk van AH). Komt nog melk bij, 0,47 per liter uit houdbare pak.
Bonenschotel: blik bonen (0,60-1 euro geloof ik, en deze smaken van een merk hetzelfde als de goedkope - alleen bij sperzieboontjes zit echt verschil), blik mais, gehakt, rijst, sweet chilli sauce uit fles erdoorheen
Gehaktballen: uitjes snipperen (wat, 1,50 per kilo of zo?) met een ei en gehakt en oud brood of meel, paneren met meel of paneermeel, bakken. Aardappels erbij en wat je ook wilt aan groente, bloemkool bijvoorbeeld. Bloemkool kun je trouwens lekker bakken als je het kookt, dan in ei dompelt welke met zout en knoflook en peper is gemixt, en daarna door meel haalt en dan bakt.
Pannekoeken is helemaal belachelijk goedkoop. Als je geen zin hebt om zelf de mix te maken (bij mij bijvoorbeeld omdat je met 1 ei zo veel pannekoeken krijgt dat ik daar 3 dagen van kan eten) heb je bij de Aldi ook een kant-en-klare mix voor pannekoeken waar al ei in zit, ik geloof 4 of 6 zakjes voor 1,50 of zo, elk zakje is voor 2-3 personen. Alleen melk toevoegen. Je kan appel doen in pannekoek, of spek, of wat dan ook.
Groentes: 2 weken geleden bij de Aldi iets van 10 zakken van 3 stuks paprika gekocht voor 69 cent per stuk. Door de keukenmachine gehaald en ingevroren. Courgettes waren 39 eurocent per stuk, zelfde gedaan, Broccoli was ook goedkoop, ook zelf gehakt en ingevroren. 1 keer in de zoveel weken ga ik naar de Aldi en koop daar goedkoop groente en fruit in, dat is eigenlijk het enige behalve kant-en-klaar waar Aldi echt goedkoper in is.

Prei haal ik ook meestal bij Aldi of in de aanbieding bij AH, haal het door de keukenmachine en vries in - zelfde voor wortel. Je kan ook nog leuke mixjes maken zo die je alleen nog uit het doosje/zakje hoeft te halen en in de pan te gooien. Als je zo'n doosje/zakje niet aanduwt/volpropt valt het enorm mee met aan elkaar vriezen.
Tortillas: Je gooit zo'n keukenmix met gehakt in de pan, en doet er tortilla's bij met sambal oelek en creme fraiche.
Vis: op de markt af en toe voor 2 euro per kilo, invriezen. Eten met naja eigenlijk alles wat je maar wilt, bijv. rijst en groentes.
Fruit: let eens op de aanbiedingen. Ik vind alle fruit en groente lekker, dus als ze een watermeloen hebben voor 2 of 3 euro per stuk (bij de AH, een weekje of 3-4 geleden) neem ik die mee. Als die inmiddels 6 euro is, niet natuurlijk. Perssinaasappelen, appels en bananen zijn trouwens altijd goedkoop, voor de rest moet je echt gewoon op de aanbiedingen letten. En, ook hier, valt er op de markt vaak veel goedkoop groente en fruit te halen.
Je hoeft trouwens niet 3x per week boodschappen te doen om dit te doen. Als je eens per maand naar de Aldi gaat en daar je boodschappen doet, kan je gelijk de dingen die duur zijn bij de AH meenemen voor een maand. Ok, markt komt er wel extra bovenop, tenzij je je brood nooit invriest, want dan moet je sowieso meermaals per week boodschappen doen. Dan kan je dat ook op de markt doen een keertje.
Wat je wel moet doen is ophouden Coca Cola en Fanta en allerlei voor 80% uit water bestaande vruchtendrankjes te drinken. Koop gewoon een pak sap en leng dat zelf aan met goedkope aanlenglimonade (uit die ijzeren flessen, die plastic smaken om de 1 of ander reden chemisch bij de AH) en water, en huismerk cola's en sinas en zo. Vooral met sinas proef je dat echt niet.
Koekjes en chips - huismerk is net zo goed. Chips van de aldi zou ik niet doen, veel te zout.

Als je helemaal een luie donder bent: de rijst van de Aldi en het huismerk volkoren spaghetti van de AH kun je verdomd goed invriezen. Dus als je wat overhoudt, in de vriezer, als je eens geen zin hebt om te koken opwarmen en voila. Weer geld bespaard op een pizza of zo (is nog gezonder ook)
Oh ja, en volgens het voedingscentrum moet je dacht ik iets van 150 gram vlees per dag hebben en dat is inclusief wat je op brood doet, dus iets van 125 gram voor het avondeten.
(waarschijnlijk vergeet ik nog een hoop gerechten. bij de aldi kun je eeeeenorm goedkoop hamburgers en schnitzels halen uit de diepvries, maar er zitten dingen in waar ik zelf allergisch op ben dus ik eet ze nooit, bijvoorbeeld.)
En ohja: een grote diepvries loont.
[ Bericht 2% gewijzigd door Sessy op 07-08-2010 10:08:07 ]