Volgens mij zag Cohen weinig heil in een samenwerking met het CDA. De VVD was niet zozeer het probleem.quote:Op maandag 2 augustus 2010 11:52 schreef Ronnie_bravo het volgende:
[..]
Dus Cohen wil niet in een middenkabinet want wil niet met VVD maar wil wel Paars? Zit de VVD daar niet ook in? Is toch hypocriet?
Sorry dat ik de verkiezingsuitslag per stad niet uit mn hoofd ken.quote:Maar de stelling was niet , is PvdA de grootste in Amsterdam. De stelling was; PVV is niet populair in Den Haag, ... en daar ging je de fout in
Op zich niet onlogisch hoor Koos maar doe er dan ook geen uitspraken overquote:Op maandag 2 augustus 2010 11:58 schreef KoosVogels het volgende:
Sorry dat ik de verkiezingsuitslag per stad niet uit mn hoofd ken.
Amsterdam klopte gewoon. Het enige wat mij nog goed bijstaat is de grote PVV-vlek in het zuiden van het land. Maar ik zal niet meer over uitslagen lullen, goed?quote:Op maandag 2 augustus 2010 12:00 schreef Ronnie_bravo het volgende:
[..]
Op zich niet onlogisch hoor Koos maar doe er dan ook geen uitspraken over
Die vlek in het zuiden snap ik overigens niet, immers daar hebben ze naar mijn idee geen last van de problematiek die Wilders wil aanpakken. Daar hebben ze volgens mij puur 'op naam/afkomst' gestemd.quote:Op maandag 2 augustus 2010 12:03 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Amsterdam klopte gewoon. Het enige wat mij nog goed bijstaat is de grote PVV-vlek in het zuiden van het land. Maar ik zal niet meer over uitslagen lullen, goed?
Ze hebben het niet zo op vreemdelingen in het zuiden. De stem op de PVV is vooral uit voorzorg, is mijn gok. Voorkomen dat buitenlanders die kant op komen. Limburgers vind ik sowieso raar volk. Ga als landgenoot met een ABN-accent een avondje stappen in Maastricht en je hebt binnen no time ruzie.quote:Op maandag 2 augustus 2010 12:08 schreef Ronnie_bravo het volgende:
[..]
Die vlek in het zuiden snap ik overigens niet, immers daar hebben ze naar mijn idee geen last van de problematiek die Wilders wil aanpakken. Daar hebben ze volgens mij puur 'op naam/afkomst' gestemd.
Uit voorzorg? Ik denk eerder uit domme ongegronde angst.quote:Op maandag 2 augustus 2010 12:11 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Ze hebben het niet zo op vreemdelingen in het zuiden. De stem op de PVV is vooral uit voorzorg, is mijn gok. Voorkomen dat buitenlanders die kant op komen. Limburgers vind ik sowieso raar volk. Ga als landgenoot met een ABN-accent een avondje stappen in Maastricht en je hebt binnen no time ruzie.
Ik probeerde het nog netjes te houdenquote:Op maandag 2 augustus 2010 12:11 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Uit voorzorg? Ik denk eerder uit domme ongegronde angst.
Wanneer heeft Rutte Paars+ geblokkeerd? Er is zelfs nog over onderhandeld... Dat de PvdA bleef vasthouden aan absurde eisen (daar waar GL en D66 een stuk realistischer waren) is niet de schuld van Rutte.quote:Op maandag 2 augustus 2010 11:16 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Rutte heeft PaarsPlus geblokkeerd en Cohen een middenkabinet. En nogmaals, dat kan je Job moeilijk kwalijk nemen. Waarom in een kabinet gaan zitten met een partij waarmee je met ruzie uit elkaar bent gegaan? Liever niet. Indien rechts alsnog mislukt zullen we zien wie het laatste lacht. Want Rutte heeft een samenwerking met de PvdA nu bijna onmogelijk gemaakt.
Oke, toon maar aan dat de angst tegen de Islam ongegrond is.quote:Op maandag 2 augustus 2010 12:11 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Uit voorzorg? Ik denk eerder uit domme ongegronde angst.
De piketpaaltjes waren toch echt afkomstig van Rutte. En natuurlijk stelt de PvdA eisen, zij is de tweede partij met een zetel minder dan de VVD. Dan ga je natuurlijk niet op je rug liggen en alles accepteren wat de VVD jouw kant opwerpt. En ik geef de PvdA groot gelijk: liever in de oppositie dan in een kabinet zitten met een regeerakkoord waar je niet voor de volle honderd procent achter staat.quote:Op maandag 2 augustus 2010 12:15 schreef nikk het volgende:
[..]
Wanneer heeft Rutte Paars+ geblokkeerd? Er is zelfs nog over onderhandeld... Dat de PvdA bleef vasthouden aan absurde eisen (daar waar GL en D66 een stuk realistischer waren) is niet de schuld van Rutte.
Nee, tonen jij en Wilders maar eens aan dat angst voor de islam gegrond is. En dan heb ik het over de moslim op de hoek die wekelijk zijn moskee bezoekt, en niet extremisten zoals Mohammed B. en Samir A.quote:Op maandag 2 augustus 2010 12:15 schreef Holograph het volgende:
[..]
Oke, toon maar aan dat de angst tegen de Islam ongegrond is.
Waarom zou je dat moeten aantonen? Of denk je dat het realistisch is dat over een paar jaar heel limburg vol met moslims zit en daar onder die moslims ook nog eens mensen zijn die alleen maar van de staat leven en die de buurt verpesten en zo voorts? Dan moet je toch wel een beperkt wereldbeeld hebben lijkt me.quote:Op maandag 2 augustus 2010 12:15 schreef Holograph het volgende:
[..]
Oke, toon maar aan dat de angst tegen de Islam ongegrond is.
Je bedoelt de VVD met absurde eisen? De PvdA wilde onderhandelen, de VVD zei "18 miljard bezuinigen en niet aan de hRA komen". Ja, dan ben je snel klaar.quote:Op maandag 2 augustus 2010 12:15 schreef nikk het volgende:
[..]
Wanneer heeft Rutte Paars+ geblokkeerd? Er is zelfs nog over onderhandeld... Dat de PvdA bleef vasthouden aan absurde eisen (daar waar GL en D66 een stuk realistischer waren) is niet de schuld van Rutte.
Nee, de VVD zei 30 miljard bezuinigen en zakte in de onderhandelingen naar 18.quote:Op maandag 2 augustus 2010 12:23 schreef ethiraseth het volgende:
Je bedoelt de VVD met absurde eisen? De PvdA wilde onderhandelen, de VVD zei "18 miljard bezuinigen en niet aan de hRA komen". Ja, dan ben je snel klaar.
Wat gehaald had kunnen worden als aan de HRA mocht worden gekomen. maar nee, dat mocht weer niet van Rutte, terwijl de andere drie dat wel wilden. Tja, dan is het snel gedaan.quote:Op maandag 2 augustus 2010 12:24 schreef Arcee het volgende:
[..]
Nee, de VVD zei 30 miljard bezuinigen en zakte in de onderhandelingen naar 18.
Ook niet meer dan logisch. De VVD zonder HRA verliest enorm veel zetels.quote:Op maandag 2 augustus 2010 12:26 schreef ethiraseth het volgende:
[..]
Wat gehaald had kunnen worden als aan de HRA mocht worden gekomen. maar nee, dat mocht weer niet van Rutte, terwijl de andere drie dat wel wilden. Tja, dan is het snel gedaan.
Dat is te simpel. Het waren onderhandelingen. Dan stel je je hard op. Zowel Pechtold als Halsema zagen genoeg ruimte voor verdere onderhandelingen.quote:Op maandag 2 augustus 2010 12:18 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
De piketpaaltjes waren toch echt afkomstig van Rutte. En natuurlijk stelt de PvdA eisen, zij is de tweede partij met een zetel minder dan de VVD. Dan ga je natuurlijk niet op je rug liggen en alles accepteren wat de VVD jouw kant opwerpt.
Dat geldt net zo goed voor de VVD in het geval van Paars plus.quote:En ik geef de PvdA groot gelijk: liever in de oppositie dan in een kabinet zitten met een regeerakkoord waar je niet voor de volle honderd procent achter staat.
Dus is het de VVD die de onderhandelingen opblies.quote:Op maandag 2 augustus 2010 12:28 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Ook niet meer dan logisch. De VVD zonder HRA verliest enorm veel zetels.
Onzin. Alsof de HRA de enige manier is om aan dergelijke bezuiningen te komen. Sowieso kom je niet aan bezuinigingen deze kabinetsperiode door te snijden in de HRA aangezien dat pas op de lange termijn zou ingaan.quote:Op maandag 2 augustus 2010 12:26 schreef ethiraseth het volgende:
[..]
Wat gehaald had kunnen worden als aan de HRA mocht worden gekomen. maar nee, dat mocht weer niet van Rutte, terwijl de andere drie dat wel wilden. Tja, dan is het snel gedaan.
Dit.quote:Op maandag 2 augustus 2010 12:24 schreef Arcee het volgende:
[..]
Nee, de VVD zei 30 miljard bezuinigen en zakte in de onderhandelingen naar 18.
Onzin. Je moet juist beginnen met het aanpassen van de HRA in slechte situaties zodat we daar straks geen hinder van ondervinden mochten we weer groeien en de volgende crisis tegenkomen. Omdat, zoals je zelf al zegt HRA een lange termijn geval probleem is. Maar sinds we nog genoeg problemen krijgen in de toekomst lijkt het me verstandig dat we de HRA om zeep helpen (inclusief die andere wazige subsidies en overdracht regelingen op de woningmarkt)quote:Op maandag 2 augustus 2010 12:33 schreef nikk het volgende:
[..]
Onzin. Alsof de HRA de enige manier is om aan dergelijke bezuiningen te komen. Sowieso kom je niet aan bezuinigingen deze kabinetsperiode door te snijden in de HRA aangezien dat pas op de lange termijn zou ingaan.
Het was toch echt drie tegen een wat betreft de HRA. En 30 miljard bezuinigen is ook gewoon absurd.quote:Op maandag 2 augustus 2010 12:28 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Ook niet meer dan logisch. De VVD zonder HRA verliest enorm veel zetels.
Leuke term ook van Rutte die 'piketpaaltjes' terwijl het flinke betonnen muren zijn waar niet tegenop te onderhandelen valt.quote:Op maandag 2 augustus 2010 12:18 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
De piketpaaltjes waren toch echt afkomstig van Rutte. En natuurlijk stelt de PvdA eisen, zij is de tweede partij met een zetel minder dan de VVD. Dan ga je natuurlijk niet op je rug liggen en alles accepteren wat de VVD jouw kant opwerpt. En ik geef de PvdA groot gelijk: liever in de oppositie dan in een kabinet zitten met een regeerakkoord waar je niet voor de volle honderd procent achter staat.
Kan die laffe oppertunist van een Wilders nog wat van leren.
Voor de gemeenteraad deden ze maar in 2 steden mee en daar wonnen ze flink.quote:Op maandag 2 augustus 2010 11:58 schreef KoosVogels het volgende:
Sorry dat ik de verkiezingsuitslag per stad niet uit mn hoofd ken.
Geen last van die problematiek??? Hoe kom je daar nou weer bij. Vrijwel elke stad in het zuiden heeft wel een moslim-enclave. De problemen met die bevolkingsgroep zijn in Maastricht en Roermond enorm.quote:Op maandag 2 augustus 2010 12:08 schreef Ronnie_bravo het volgende:
[..]
Die vlek in het zuiden snap ik overigens niet, immers daar hebben ze naar mijn idee geen last van de problematiek die Wilders wil aanpakken. Daar hebben ze volgens mij puur 'op naam/afkomst' gestemd.
Vooral in Almere waar heeeeeeeeeeel veel verjaagde amsterdammers wonen.quote:Op maandag 2 augustus 2010 12:43 schreef Gia het volgende:
[..]
Voor de gemeenteraad deden ze maar in 2 steden mee en daar wonnen ze flink.
Klopt, en nu?quote:Op maandag 2 augustus 2010 12:43 schreef Gia het volgende:
[..]
In Amsterdam is bijna de helft van allochtone afkomst. En dan zullen de 3de generaties nog wel onder de autochtonen gerekend zijn, schat ik.quote:Op maandag 2 augustus 2010 12:45 schreef sunny16947 het volgende:
[..]
Vooral in Almere waar heeeeeeeeeeel veel verjaagde amsterdammers wonen.
Je begrijpt me niet. Het had voor de komende kabinetsperiode niets opgeleverd. Pas op de langere termijn, wanneer de maatregelen zouden worden ingevoerd, had het effect gehad op de begroting. Het is dus onzin om te stellen dat HRA-maatregelen nodig zijn om aan 18 miljard bezuinigingen te komen voor 2015.quote:Op maandag 2 augustus 2010 12:37 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Onzin. Je moet juist beginnen met het aanpassen van de HRA in slechte situaties zodat we daar straks geen hinder van ondervinden mochten we weer groeien en de volgende crisis tegenkomen. Omdat, zoals je zelf al zegt HRA een lange termijn geval probleem is. Maar sinds we nog genoeg problemen krijgen in de toekomst lijkt het me verstandig dat we de HRA om zeep helpen (inclusief die andere wazige subsidies en overdracht regelingen op de woningmarkt)
en het is duidelijk wat dat de stemmer op heeft geleverdquote:Op maandag 2 augustus 2010 12:43 schreef Gia het volgende:
[..]
centrumrechts.quote:Op maandag 2 augustus 2010 12:58 schreef Lamon. het volgende:
Wat lopen mensen eigenlijk te raaskallen over een rechtse meerderheid, sinds wanneer wordt het CDA als rechtse partij gezien? Het CDA was altijd een middenpartij...
Verder boeit dat hele rechts/links gezever me niet zo, maar dit is nieuw voor me.
Oke. Gelijk heb je! Daarmee blijft het alleen wel jammer dat de VVD zo halsstarrig van de HRA afblijft en gewoon geen punt van discussie isquote:Op maandag 2 augustus 2010 12:52 schreef nikk het volgende:
[..]
Je begrijpt me niet. Het had voor de komende kabinetsperiode niets opgeleverd. Pas op de langere termijn, wanneer de maatregelen zouden worden ingevoerd, had het effect gehad op de begroting. Het is dus onzin om te stellen dat HRA-maatregelen nodig zijn om aan 18 miljard bezuinigingen te komen voor 2015.
Relatief midden, het CDA is gewoon rechts maar bevind zich (het meest) in het midden van het Nederlandse politieke spectrum. D'66 is wat dat betreft ook een middenpartij, maar dan 'links'.quote:Op maandag 2 augustus 2010 12:58 schreef Lamon. het volgende:
Wat lopen mensen eigenlijk te raaskallen over een rechtse meerderheid, sinds wanneer wordt het CDA als rechtse partij gezien? Het CDA was altijd een middenpartij...
Verder boeit dat hele rechts/links gezever me niet zo, maar dit is nieuw voor me.
Daar is de achterban het volgens mij niet helemaal mee eens.quote:Op maandag 2 augustus 2010 13:03 schreef kingmob het volgende:
[..]
Relatief midden, het CDA is gewoon rechts maar bevind zich in het midden van het Nederlandse politieke spectrum.
De HRA is geen subsidie dus ook geen uitgave voor de overheid, maar het is een aftrekpost dus een daling van de inkomsten. De HRA afschaffen is daarom ook geen bezuiniging maar simpelweg een verhoging van de belastingdruk. Waarom is het verschil tussen bezuinigen en lastenverzwaring toch zo lastig te begrijpen, de linkse partijen hebben er ook al zo'n moeite mee.quote:Op maandag 2 augustus 2010 12:26 schreef ethiraseth het volgende:
[..]
Tja, de achterban van de VVD vind zichzelf ook liberaal, de PVV'ers zichzelf niet extreem rechts, de SGP'ers zichzelf niet fundamentalisten. Dat doet niets af aan de werkelijkheid natuurlijk.quote:Op maandag 2 augustus 2010 13:05 schreef Lamon. het volgende:
[..]
Daar is de achterban het volgens mij niet helemaal mee eens.
het antwoord zit volgens mij al in je vraag. Hadden die extremisten niet bestaan had Wilders ook geen poot om op te staan.quote:Op maandag 2 augustus 2010 12:19 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Nee, tonen jij en Wilders maar eens aan dat angst voor de islam gegrond is. En dan heb ik het over de moslim op de hoek die wekelijk zijn moskee bezoekt, en niet extremisten zoals Mohammed B. en Samir A.
omdat het op hetzelfde neerkomt?quote:Op maandag 2 augustus 2010 13:06 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
De HRA is geen subsidie dus ook geen uitgave voor de overheid, maar het is een aftrekpost dus een daling van de inkomsten. De HRA afschaffen is daarom ook geen bezuiniging maar simpelweg een verhoging van de belastingdruk. Waarom is het verschil tussen bezuinigen en lastenverzwaring toch zo lastig te begrijpen, de linkse partijen hebben er ook al zo'n moeite mee.
Nou ja, toch maakt het CDA wel eens een slag naar links, volgens de begrippen die ze er steeds aan willen hangen.quote:Op maandag 2 augustus 2010 13:07 schreef kingmob het volgende:
[..]
Tja, de achterban van de VVD vind zichzelf ook liberaal, de PVV'ers zichzelf niet extreem rechts, de SGP'ers zichzelf niet fundamentalisten. Dat doet niets af aan de werkelijkheid natuurlijk.
Ik krijg de neiging tot een godwinnetje, maar ik hou me net in
Je trapt in de VVD retoriek om je niet te richten op het probleem maar op de semantiek. Het maakt voor het resultaat niets uit hoe je noemt natuurlijk, ook al vind ik je redenering beklagenswaardig, je zou het er niet eens over moeten hebben.quote:Op maandag 2 augustus 2010 13:06 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
De HRA is geen subsidie dus ook geen uitgave voor de overheid, maar het is een aftrekpost dus een daling van de inkomsten. De HRA afschaffen is daarom ook geen bezuiniging maar simpelweg een verhoging van de belastingdruk. Waarom is het verschil tussen bezuinigen en lastenverzwaring toch zo lastig te begrijpen, de linkse partijen hebben er ook al zo'n moeite mee.
Nou, dat moge duidelijk zijn. Kannen en kruiken.quote:VVD: Andere opties onbespreekbaar
DEN HAAG - „Ik ben niet meer beschikbaar voor andere varianten”, stelde VVD-leider Mark Rutte gisteren desgevraagd. Hiermee gooit Rutte de deur keihard in het slot voor PvdA, GroenLinks en D66.
Voor hem zijn andere opties dan een rechts minderheidskabinet van VVD en CDA met gedoogsteun van de PVV nu niet meer bespreekbaar.
Tja, toch kan het nog stuk lopen tijdens de besprekingen..quote:Op maandag 2 augustus 2010 13:18 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
[..]
Nou, dat moge duidelijk zijn. Kannen en kruiken.
Blijkbaar heeft Rutte voor zijn beurt geroepen. En heeft hij dus zelf de deur volledig voor een midden kabinet gesloten.quote:http://www.nu.nl/politiek(...)e-middenkabinet.html
Cohen ontkent dat hij zelf een middenkabinet van VVD, PvdA en CDA heeft geblokkeerd. ''Ik ben er alleen geen voorstander van.''
En dat verhaal is... ?quote:Op maandag 2 augustus 2010 13:18 schreef Toad het volgende:
Pechtold nu bij Stand.nl op Radio 1. Ik vind dat hij wel een aardig verhaal heeft.
Alleen als je van mening bent dat bezuinigen hetzelfde is als de belastingen verhogen.quote:Op maandag 2 augustus 2010 13:17 schreef kingmob het volgende:
[..]
Je trapt in de VVD retoriek om je niet te richten op het probleem maar op de semantiek. Het maakt voor het resultaat niets uit hoe je noemt natuurlijk, ook al vind ik je redenering beklagenswaardig, je zou het er niet eens over moeten hebben.
De VVD wil wel meer lasten verzwaren. Hun plannen met de zorg en de studiefinanciering komen daar ook op neer. Ondertussen gebruiken ze wel het begrip 'lastenverzwaring' als argument tegen aantasting van de HRA. Je hoeft niet links te zijn om dat niet te begrijpen.quote:Op maandag 2 augustus 2010 13:06 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
Cohen is of seniel aan het worden of hij liegt. Cohen heeft meerdere keren de deur voor een middenkabinet dicht gegooid. Google voor de gein maar eens op Cohen en middenkabinet.quote:Op maandag 2 augustus 2010 13:21 schreef Hassish het volgende:
[..]
Blijkbaar heeft Rutte voor zijn beurt geroepen. En heeft hij dus zelf de deur volledig voor een midden kabinet gesloten.
Rutte probeert het zo te spelen dat het lijkt alsof hij geen andere keus heeft dan met de PVV samen te werken, om zo de kritiek daartegen weg te nemen. Het is ook van een tenenkrommende doorzichtigheid allemaal.quote:Op maandag 2 augustus 2010 13:21 schreef Hassish het volgende:
[..]
Blijkbaar heeft Rutte voor zijn beurt geroepen. En heeft hij dus zelf de deur volledig voor een midden kabinet gesloten.
Gevaarlijke uitspraak. Wat als dit niet lukt? (Niet dat het niet gaat lukken). Dan kan hij toch moeilijk weer gezellig aan tafel schuiven bij Paars+ of iets dergelijks?quote:Op maandag 2 augustus 2010 13:18 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
[..]
Nou, dat moge duidelijk zijn. Kannen en kruiken.
just for the fun of it gegoogled. Nergens ben ik het woord de deur dicht gooien tegen gekomen. Hoog uit, dat het nit zijn voorkeur is en dat de kans klein is. Als jij iets anders kan vinden dan graag.quote:Op maandag 2 augustus 2010 13:28 schreef nikk het volgende:
[..]
Cohen is of seniel aan het worden of hij liegt. Cohen heeft meerdere keren de deur voor een middenkabinet dicht gegooid. Google voor de gein maar eens op Cohen en middenkabinet.
quote:Op maandag 2 augustus 2010 13:28 schreef nikk het volgende:
[..]
Cohen is of seniel aan het worden of hij liegt. Cohen heeft meerdere keren de deur voor een middenkabinet dicht gegooid. Google voor de gein maar eens op Cohen en middenkabinet.
Onwaarschijnlijk, noemde hij het. Niet onmogelijk. De deur heeft opengestaan totdat Rutte hem dichtgooide.quote:Cohen: middenkabinet onwaarschijnlijk
PvdA-leider Job Cohen ziet niet in hoe een eventueel middenkabinet met VVD, CDA en PvdA tot stand kan komen. De reden zijn de piketpalen die de VVD heeft geslagen rond onderwerpen als financiën, woningmarkt en mobiliteit. Diezelfde piketpalen waren er ook verantwoordelijk voor dat paars plus mislukte, zei Cohen.
Nee, dat is het hele punt. Bezuinigen of belasting verhogen op zich is helemaal geen doel, slechts een middel. Het doel van het starten van een (onjuiste) semantische discussie is om het doel zelf te laten verdwijnen. De implicatie is dat als je het een belastingverhoging noemt het ineens 'slecht' is en bij een bezuiniging ineens 'goed'. Dat is gewoon het ontwijken van de discussie zelf. De VVD kent haar kiezers en weet dat belastingverhoging bij vele een negatieve emotionele reactie veroorzaakt. Als je die snaar weet te raken is ieder mens immuun voor rationele argumenten.quote:Op maandag 2 augustus 2010 13:26 schreef nikk het volgende:
[..]
Alleen als je van mening bent dat bezuinigen hetzelfde is als de belastingen verhogen.
Tja. Niet zo'n vreemde reactie uiteraard.quote:Op maandag 2 augustus 2010 13:33 schreef remlof het volgende:
“De GroenLinks-fractie adviseert de informateur de Koningin te laten weten dat een rechts meerderheidskabinet niet gevormd kan worden. Dat is de conclusie van de gesprekken tussen VVD, PVV en CDA. De wens om een minderheidskabinet te vormen met gedoogsteun van de PVV moet nu niet gehonoreerd worden. Een aantal andere meerderheidskabinetten dient eerst grondig onderzocht te worden. Voor de politieke stabiliteit en in het licht van de moeilijke economische omstandigheden verdient een gewoon kabinet met een meerderheid in de Tweede Kamer de voorkeur. Zo’n kabinet moet kunnen rekenen op ‘vruchtbare samenwerking met de Staten Generaal’.
bron: persbericht GroenLinks
QFT.quote:Op maandag 2 augustus 2010 12:45 schreef sunny16947 het volgende:
[..]
Vooral in Almere waar heeeeeeeeeeel veel verjaagde amsterdammers wonen.
Dus moet hij wel heel zeker zijn van zijn zaak. Als ik Verhagen of Wilders was, zou ik nu gewoon mijn hele programma erdoorheen jassen, Rutte kan nu toch niet meer terugquote:Op maandag 2 augustus 2010 13:33 schreef Naj_Geetsrev het volgende:
[..]
Gevaarlijke uitspraak. Wat als dit niet lukt? (Niet dat het niet gaat lukken). Dan kan hij toch moeilijk weer gezellig aan tafel schuiven bij Paars+ of iets dergelijks?
http://www.parool.nl/paro(...)-Middenkabinet.dhtmlquote:Op maandag 2 augustus 2010 13:35 schreef Hassish het volgende:
[..]
just for the fun of it gegoogled. Nergens ben ik het woord de deur dicht gooien tegen gekomen. Hoog uit, dat het nit zijn voorkeur is en dat de kans klein is. Als jij iets anders kan vinden dan graag.
En erg voorspelbaar. Als Rutte slim was geweest had hij gewoon een voorbeeld aan Verhagen genomen en zijn mond gehouden.quote:Op maandag 2 augustus 2010 13:30 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
[..]
Rutte probeert het zo te spelen dat het lijkt alsof hij geen andere keus heeft dan met de PVV samen te werken, om zo de kritiek daartegen weg te nemen. Het is ook van een tenenkrommende doorzichtigheid allemaal.
Ja, weer!quote:Op maandag 2 augustus 2010 13:41 schreef farscapevr8 het volgende:
mocht t allemaal niet lukken wat is dan de volgende stap?, nieuwe verkiezingen?
Ja, net als Rutte en Verhagen andere opties hebben "uitgesloten".quote:Op maandag 2 augustus 2010 13:39 schreef nikk het volgende:
[..]
Cohen weigerde aanvankelijk om over een middenkabinet te praten. Later vond hij het onrealistisch, had niet zijn voorkeur, vond onderhandelingen niet zinvol, etc, etc, etc. Als je je zo opstelt dan gooi je de facto de deur dicht.
nee. er blijven altijd mogelijkheden over.quote:Op maandag 2 augustus 2010 13:41 schreef farscapevr8 het volgende:
Hij is daar later op terug gekomen tijdens gesprekken met de 1e informateur. Dus voor dat er ooit is onderhandeld over Paars+. Chronologie is niet een van jouw sterkste punten.quote:Op maandag 2 augustus 2010 13:39 schreef nikk het volgende:
[..]
http://www.parool.nl/paro(...)-Middenkabinet.dhtml
"Cohen, die eerder had geweigerd over een middenkabinet te praten, gaf later aan daartoe toch bereid te zijn, bleek uit het eindverslag van toenmalig informateur Herman Tjeenk Willink."
Cohen weigerde aanvankelijk om over een middenkabinet te praten. Later vond hij het onrealistisch, had niet zijn voorkeur, vond onderhandelingen niet zinvol, etc, etc, etc. Als je je zo opstelt dan gooi je de facto de deur dicht.
Ik geloof dat je de VVD-er onderschat, of zelf niet zo helder kunt redeneren. De VVD is voor zoveel mogelijk eigen broek ophouden, voor een zo klein mogelijke overheid. Daar past niet bij dat de overheid de koek gaat herverdelen ter nivellering. HRA afschaffen = nivelleren. Huursubsidie weg = denivelleren.quote:Op maandag 2 augustus 2010 13:36 schreef kingmob het volgende:
[..]
Nee, dat is het hele punt. Bezuinigen of belasting verhogen op zich is helemaal geen doel, slechts een middel. Het doel van het starten van een (onjuiste) semantische discussie is om het doel zelf te laten verdwijnen. De implicatie is dat als je het een belastingverhoging noemt het ineens 'slecht' is en bij een bezuiniging ineens 'goed'. Dat is gewoon het ontwijken van de discussie zelf. De VVD kent haar kiezers en weet dat belastingverhoging bij vele een negatieve emotionele reactie veroorzaakt. Als je die snaar weet te raken is ieder mens immuun voor rationele argumenten.
Alsof het iets boeit voor je portemonnee of je het via belastingen betaald/krijgt of via een andere weg. Alsof het verdwijnen van de huursubsidie als het een belastingvoordeel was geweest ineens niet ok was geweest voor de VVD...
zoals?quote:Op maandag 2 augustus 2010 13:43 schreef Toad het volgende:
[..]
nee. er blijven altijd mogelijkheden over.
Als Wilders zijn immigratiebeleid er niet door kan krijgen over rechts kan hij altijd nog een links kabinet gaan gedogen om iig zijn economische standpunten te realiserenquote:Op maandag 2 augustus 2010 13:41 schreef farscapevr8 het volgende:
Een kleine correctie.quote:Op maandag 2 augustus 2010 13:45 schreef Sachertorte het volgende:
[..]
Ik geloof dat je de VVD-er onderschat, of zelf niet zo helder kunt redeneren. De VVD is voor zoveel mogelijk eigen broek ophouden, voor een zo klein mogelijke overheid. Daar past niet bij dat de overheid de koek gaat herverdelen ter nivellering. HRA afschaffen = nivelleren kleinere overheid. Huursubsidie weg = denivelleren.
Alleen wanneer je er een nogal communistisch wereldbeeld erop nahoud. Alsof al het inkomen tot de staat behoort.quote:Op maandag 2 augustus 2010 13:36 schreef kingmob het volgende:
[..]
Nee, dat is het hele punt. Bezuinigen of belasting verhogen op zich is helemaal geen doel, slechts een middel.
Dan heb je het niet begrepen. Bezuinigen betekent dat de overheid minder moet uitgeven. Minder belasting betalen betekent dat de overheid minder krijgt. Dat het voor het doel niet uitmaakt waar het geld vandaan komt ben ik met je eens. Maar het doel heiligt niet de middelen.quote:Het doel van het starten van een (onjuiste) semantische discussie is om het doel zelf te laten verdwijnen. De implicatie is dat als je het een belastingverhoging noemt het ineens 'slecht' is en bij een bezuiniging ineens 'goed'. Dat is gewoon het ontwijken van de discussie zelf. De VVD kent haar kiezers en weet dat belastingverhoging bij vele een negatieve emotionele reactie veroorzaakt. Als je die snaar weet te raken is ieder mens immuun voor rationele argumenten.
Maak van de huurtoeslag maar een belastingkorting. Alhoewel dat voor het grootste deel van de gebruikers nadelig uitpakt... Daarom subsidieren we dat liever.quote:Alsof het iets boeit voor je portemonnee of je het via belastingen betaald/krijgt of via een andere weg. Alsof het verdwijnen van de huursubsidie als het een belastingvoordeel was geweest ineens niet ok was geweest voor de VVD...
Pardon?quote:Op maandag 2 augustus 2010 13:45 schreef Sachertorte het volgende:
[..]HRA afschaffen = nivelleren. Huursubsidie weg = denivelleren.
Je hebt gelijk. Daarom ga ik Henk en Ingrid ook hard uitlachen als zij zometeen in een doos op Amsterdam CS moeten wonen. Huursubsidie weg, huurprijzen omhoog, eigen risico van 300 euro. Ooh wat wordt dat grappigquote:Op maandag 2 augustus 2010 13:45 schreef Sachertorte het volgende:
[..]
Ik geloof dat je de VVD-er onderschat, of zelf niet zo helder kunt redeneren. De VVD is voor zoveel mogelijk eigen broek ophouden, voor een zo klein mogelijke overheid. Daar past niet bij dat de overheid de koek gaat herverdelen ter nivellering. HRA afschaffen = nivelleren. Huursubsidie weg = denivelleren.
Dan ben ik bang dat de VVD veel stemmen gaat verliezen aan de PVV.quote:
Dat lijkt me ook geweldigquote:Op maandag 2 augustus 2010 13:47 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Je hebt gelijk. Daarom ga ik Henk en Ingrid ook hard uitlachen als zij zometeen in een doos op Amsterdam CS moeten wonen. Huursubsidie weg, huurprijzen omhoog, eigen risico van 300 euro. Ooh wat wordt dat grappig
Bij deze stopt de discussie, je hebt geen interesse in wat er staat nog in wat ik zeg.quote:Op maandag 2 augustus 2010 13:47 schreef nikk het volgende:
[..]
Alleen wanneer je er een nogal communistisch wereldbeeld erop nahoud. Alsof al het inkomen tot de staat behoort.
[..]
Dit soort processen zijn gewoon lastig te voorspellen. Rutte had eerst de deur dicht gegooid voor een Paars+ kabinet. Maar ging vervolgens toch weer onderhandelen met de PvdA, D66 en GL. Dus mocht dit misgaan, dan wordt er vast wel weer gepraat over een middenkabinet, later wellicht weer over een Paars+ kabinet. En daarna is er nog altijd de optie dat niet Rutte maar Cohen de onderhandelingen gaat leiden. Dus er zijn zoveel talloze mogelijkheden.quote:
quote:Op maandag 2 augustus 2010 13:28 schreef nikk het volgende:
Google voor de gein maar eens op Cohen en middenkabinet.
http://www.trouw.nl/nieuw(...)nwaarschijnlijk.htmlquote:De PvdA-leider maakte duidelijk niet bang te zijn dat hij met zijn afwijzing van een gewoon middenkabinet de VVD duwt in de richting van een rechtse coaltie met PVV en CDA.
http://www.twitty.nl/news(...)-komt-er-niet/11584/quote:PvdA-leider Job Cohen ziet een middenkabinet van VVD, CDA en zijn partij er niet komen. Dat zei hij dinsdagavond tijdens een persconferentie over het mislukken van paars-plus.
Rutte zei dinsdagavond dat hij nu aan zo'n kabinet wil werken, maar Cohen ziet er weinig in. "Ik zie een middenkabinet niet tot stand komen."
Cohen onderschreef de uitleg van Rutte dat dat de informatiepoging gestrand is op de bezuinigingen. PvdA en VVD liggen te ver uit elkaar, aldus de PvdA'er.
Dus Rutte moet praten over een middenkabinet wanneer Cohen deze aanvankelijk weigerde, daarna niet realistisch achtte, waarvan Cohen zei dat deze er niet zou komen, hij geen middenkabinet wilde, geen heil zag in een middenkabinet, etc, etc, etc. Als je je zo vaak op een dergelijke manier uitlaat over een variant dan gooi je de facto de deur dicht.quote:Op maandag 2 augustus 2010 13:44 schreef Hassish het volgende:
[..]
Hij is daar later op terug gekomen tijdens gesprekken met de 1e informateur. Dus voor dat er ooit is onderhandeld over Paars+. Chronologie is niet een van jouw sterkste punten.
Eigenlijk tonen de politieke leiders dan alleen hun onmacht aan. Dat ze niet instaat zijn tot compromis. En dat is hun eer te na (gelukkig).quote:Op maandag 2 augustus 2010 13:49 schreef Toad het volgende:
[..]
Nieuwe verkiezingen is uitgesloten. Dat slaat toch ook nergens op. Kiezer, we komen er niet uit, kies maar opnieuw.
klinkt als het CDA over de PVV.quote:Op maandag 2 augustus 2010 13:51 schreef nikk het volgende:
[..]
Dus Rutte moet praten over een middenkabinet wanneer Cohen deze aanvankelijk weigerde, daarna niet realistisch achtte, waarvan Cohen zei dat deze er niet zou komen, hij geen middenkabinet wilde, geen heil zag in een middenkabinet, etc, etc, etc. Als je je zo vaak op een dergelijke manier uitlaat over een variant dan gooi je de facto de deur dicht.
Vergeet die zin dan maar. Het gaat voornamelijk hierom: "Bezuinigen betekent dat de overheid minder moet uitgeven. Minder belasting betalen betekent dat de overheid minder krijgt. Dat het voor het doel niet uitmaakt waar het geld vandaan komt ben ik met je eens. Maar het doel heiligt niet de middelen."quote:Op maandag 2 augustus 2010 13:49 schreef kingmob het volgende:
[..]
Bij deze stopt de discussie, je hebt geen interesse in wat er staat nog in wat ik zeg.
Als jouw optiek zou kloppen, just for the hell of it. Dan heeft het CDA nooit informeel mogen onderhandelen met de PVV. Kortom: gezwets.quote:Op maandag 2 augustus 2010 13:51 schreef nikk het volgende:
[..]
Dus Rutte moet praten over een middenkabinet wanneer Cohen deze aanvankelijk weigerde, daarna niet realistisch achtte, waarvan Cohen zei dat deze er niet zou komen, hij geen middenkabinet wilde, geen heil zag in een middenkabinet, etc, etc, etc. Als je je zo vaak op een dergelijke manier uitlaat over een variant dan gooi je de facto de deur dicht.
Als er één manier is waarmee de achterban van het CDA over te halen is voor een rechts kabinet dan is het wel deze.quote:Op maandag 2 augustus 2010 13:52 schreef ethiraseth het volgende:
Hmm, Roemer wilt nu samen met GL en PvdA een regeerakkoord schrijven om te proberen het CDA ermee over te halen. Interessante gang van zaken wel.
naar wat ik l;as niet eens de cda fractie maar wil hij het direct voorleggen aan de cda-leden?quote:Op maandag 2 augustus 2010 13:52 schreef ethiraseth het volgende:
Hmm, Roemer wilt nu samen met GL en PvdA een regeerakkoord schrijven om te proberen het CDA ermee over te halen. Interessante gang van zaken wel.
quote:Roemer wil zelf regeerakkoord schrijven
Uitgegeven: 2 augustus 2010 12:04
Laatst gewijzigd: 2 augustus 2010 13:31
DEN HAAG - SP-leider Emile Roemer wil samen met PvdA-leider Job Cohen en GroenLinks-leider Femke Halsema een alternatief regeerakkoord schrijven en dat voorleggen aan de CDA-achterban.
Die kan dan kiezen tussen regeren met de VVD met gedoogsteun van de PVV of een centrum-links kabinet.
Dat was Roemers boodschap maandagochtend bij informateur Lubbers. Roemer pleit al langer voor een kabinet van PvdA, CDA, SP en GroenLinks, dat een nipte meerderheid van 76 zetels zou hebben.
Cohen
Cohen heeft in een brief laten weten graag te willen praten met Roemer. Of hij ook bereid is uiteindelijk samen met de SP en GroenLinks een alternatief regeerakkoord te schrijven, zoals Roemer voorstelt, laat de PvdA-leider in het midden.
''Zoals ik vandaag opnieuw heb aangegeven in de richting van de informateur, zijn er nog steeds verschillende meerderheidskabinetten denkbaar die mijn sterke voorkeur hebben boven een rechts minderheidskabinet'', schrijft Cohen aan Roemer.
''Ik praat daarover graag met je verder. Wel hecht ik eraan op te merken dat voor ons in ieder geval naast GroenLinks ook D66 een voor de handliggende partner is.'
Discutabel
Roemer noemt de keus voor een minderheidskabinet in democratisch opzicht discutabel, omdat verschillende meerderheidskabinetten nog niet zijn onderzocht.
''Dit is een staatsrechtelijke kikvorssprong waar menig democraat zijn wenkbrauwen bij zal fronsen. Een rechts kabinet legt de macht bij Wilders en maakt besturen moeilijk omdat de PVV ieder besluit kan dwarsbomen", aldus de SP-leider.
"Wilders wil scoren zonder mee te spelen, het CDA rekt de regels van het spel op om dit mogelijk te maken.''
CDA
Roemer hoopt behalve op enthousiasme bij Cohen en Halsema ook op de CDA-leden die tijdens een congres nog definitief moeten instemmen met kabinetsdeelname.
''De keuze is óf nu eenmalig onderhandelen over centrum-links óf de komende jaren dagelijks onderhandelen met de PVV. Mij lijkt dit een heldere keuze voor de leden van het CDA.''
Het ligt overigens niet mn aard om zo te reageren, maar Henk en Ingrid hebben die ellende over zichzelf afgeroepen. Daarom is het niet meer terecht dat zij gaan lijden.quote:Op maandag 2 augustus 2010 13:48 schreef Ronnie_bravo het volgende:
Dat lijkt me ook geweldigwordt nog knokken tussen Mo en Henk wie de grootste doos mag hebben.
Maar Mo en Fatima lijden mee!!quote:Op maandag 2 augustus 2010 13:57 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Het ligt overigens niet mn aard om zo te reageren, maar Henk en Ingrid hebben die ellende over zichzelf afgeroepen. Daarom is het niet meer terecht dat zij gaan lijden.
Alleen zo jammer dat anderen daar ook de dupe van worden.quote:Op maandag 2 augustus 2010 13:57 schreef KoosVogels het volgende:Het ligt overigens niet mn aard om zo te reageren, maar Henk en Ingrid hebben die ellende over zichzelf afgeroepen. Daarom is het niet meer terecht dat zij gaan lijden.
Daar mogen ze hun achterwijk-buren voor bedanken.quote:
Zoals al gezegd, voor de onderhandelingen over Paars plus heeft hij dat geweigerd = deur dicht gooien. Dat hij daarop terugkomt verandert dat niet. Daarna is Cohen nog steeds onwillig geweest, in vele verschillende bewoordingen, om te onderhandelen over een middenkabinet.quote:Op maandag 2 augustus 2010 13:55 schreef Hassish het volgende:
[..]
Als jouw optiek zou kloppen, just for the hell of it. Dan heeft het CDA nooit informeel mogen onderhandelen met de PVV. Kortom: gezwets.
En ik ben nog steeds opzoek naar een quote + link waar in staat dat hij de deur heeft dicht gedaan. Letterlijk citaat van job cohen en geen geblabla alsjeblieft.
Tsja, helaas. Ik had het liever ook anders gezien, maar dit is de enige manier waarop het doordringt tot Henk en Ingrid dat zij de verkeerde keuze hebben gemaakt. En natuurlijk is de VVD geen asociale partij, maar het is simpelweg een feit dat zij meer feeling heeft met de topinkomens dan met Jan Modaal. Goed, zulke partijen moeten er natuurlijk ook zijnquote:Op maandag 2 augustus 2010 13:59 schreef Jud1th het volgende:
[..]
Alleen zo jammer dat anderen daar ook de dupe van worden.
Ik zie nog nergens een linkje staan naar een bron. Simpel gezegd hebt je die dus niet. Onwillig betekend niet dat de deur gesloten is. Ik ben blij dat je in ieder geval heb afgezwakt. Maar zijn onwelwillendheid heeft wel een goede basis. Waarom zou de PvdA er wel uitkomen als CDA aanschuift (die verder naar rechtsstaat) dan wanneer GL + D66 zijn aangeschoven.quote:Op maandag 2 augustus 2010 14:01 schreef nikk het volgende:
[..]
Zoals al gezegd, voor de onderhandelingen over Paars plus heeft hij dat geweigerd = deur dicht gooien. Dat hij daarop terugkomt verandert dat niet. Daarna is Cohen nog steeds onwillig geweest, in vele verschillende bewoordingen, om te onderhandelen over een middenkabinet.
En Verhagen heeft nooit een samenwerking met de PVV geweigerd. Sterker nog, het begon allemaal met de eis dat de VVD er eerst met de PVV moest uitkomen. Dat het een absurde eis is weer wat anders.
Dat dus. Job Cohen is gewoon Ad Melkert 2.0quote:Op maandag 2 augustus 2010 14:04 schreef Sachertorte het volgende:
Het komt er dus kort gezegd op neer dat Cohen een eersteklas kneus is waar het aankomt op onderhandelen. Wat een misser toch van de PvdA om Bos te lozen, en deze heikneuter naar boven te parachuteren.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |