Ik denk dat ik het zelf automatisch wel ongeveer zo zou formuleren. Ik zeg vaak zoiets als: "Mmm wat zit je lekker te smikkelen".quote:Op maandag 2 augustus 2010 13:47 schreef Twinkly het volgende:
Maar wat wil je bereiken. Dat je kind gaat eten omdat het dan jouw goedkeuring krijgt (en misschien niet eens honger heeft) of omdat het honger heeft en het van het eten geniet? Je kan ook positief reageren wanneer het kind lekker aan het eten is door te zeggen "je vindt het lekker he? hmmm"
Hier nog een duidelijk stukje leesvoer over belonen![]()
Wat ik jammer vind aan dit soort stukken is dat er geen onderscheid wordt gemaakt naar verschillende typen motivatie intrinsieke motivatie zaligmakend wordt bevonden. Er zijn maar weinig dingen waar we ons intrinsiek toe gemotiveerd voelen. Voor veel dingen die we in ons dagelijks leven geacht worden te doen is een extrinsieke vorm van motivatie nodig: ik ga naar mijn werk niet omdat ik dat nu wil maar omdat ik een contract ben aangegaan.quote:Op maandag 2 augustus 2010 13:47 schreef Twinkly het volgende:
Hier nog een duidelijk stukje leesvoer over belonen![]()
Dat is ook de reden dat ik het had over ons computergedrag. Ik wil niet dat Ivan een computerjunk wordt die geen leven buiten zijn kamertje om heeft.quote:Op maandag 2 augustus 2010 14:12 schreef Sorbootje het volgende:
Ik vind je laatste alinea érg raak Claudia. Júist door wat je doet laat je zien wat belangrijk voor je is. Ik kan natuurlijk wel vreselijk hameren op goede voeding tegenover mijn kind, maar als ik vervolgens elke avond friet eet met een slagroompunt toe...tsja...
Toentertijd was dat natuurlijk een heeeel gewone opmerking, maar achteraf gezien...quote:Op maandag 24 augustus 2009 06:47 schreef leonieke het volgende:
Ca.ra gefeliciteerd met jullie zoon en jullie hebben er echt een héél mooie naam uitgekozen
Volgens mij is dat verschil er vaak al wel tussen jongens en meisjes nuquote:Op maandag 2 augustus 2010 19:27 schreef mefke79 het volgende:
O en is mijn Driekus nou zo groot of is het verschil tussen meiden en jongens op deze leeftijd al groot? Driekus is iets van 10,1 kg en zit rond de 75 cm.
Er bestaat toch ook meteen al een andere groeicurve voor jongens en meisjes? Ivan is 1,5 maand jonger en zit nu op een iets lager gewicht (9500) en is iets korter (73 cm). Waarschijnlijk zit jouw zoon zo rond net iets boven de gemiddelde lijn qua lengte? Hij lijkt me nu in ieder geval niet meer heel lang in verhouding tot zijn gewicht, of wel? 10,1 kg zou wel best zwaar zijn, of zie ik dat verkeerd?quote:Op maandag 2 augustus 2010 19:27 schreef mefke79 het volgende:
O en is mijn Driekus nou zo groot of is het verschil tussen meiden en jongens op deze leeftijd al groot? Driekus is iets van 10,1 kg en zit rond de 75 cm.
Oh, wat ellendig. Vervelend is dat, als ze iets niet willen wat juist ontzettend goed is voor ze. Fijn dat ze nu slaapt!quote:Op maandag 2 augustus 2010 19:50 schreef Sorbootje het volgende:
Pfff het is weer feest... Ze is bek- en bekaf, maar slapen? Nee hoor, daar begint ze niet aan. Ze wil zich er gewoon niet aan overgeven.
Ik kan hier alleen vergelijken met die curve van groeiop, dus ik zie geen aparte meiden en jongens curve. Hij zit op deze curve helemaal bovenaan met lengte en voor gewicht is ie aan het afbuigen. Spekjes heeft ie eigenlijk niet en ook nooit gehad. Ik had op deze leeftijd hamsterwangen om u tegen te zeggen, maar ook dat heeft ie niet. Ik was rond Driekus zijn leeftijd maar 70 cm en woog 7,6 kilo. Dat is gewoon dik 2,5 kilo minder!quote:Op maandag 2 augustus 2010 19:48 schreef Claudia_x het volgende:
Er bestaat toch ook meteen al een andere groeicurve voor jongens en meisjes? Ivan is 1,5 maand jonger en zit nu op een iets lager gewicht (9500) en is iets korter (73 cm). Waarschijnlijk zit jouw zoon zo rond net iets boven de gemiddelde lijn qua lengte? Hij lijkt me nu in ieder geval niet meer heel lang in verhouding tot zijn gewicht, of wel? 10,1 kg zou wel best zwaar zijn, of zie ik dat verkeerd?
Wacht maar, straks eet ie met smaak jóuw rendang van je bord en zit jij droge rijst te etenquote:Op maandag 2 augustus 2010 13:51 schreef Ca.ra het volgende:
*knip*
Ik heb zijn pinda-bloed te veel verdund denk ik
quote:Op maandag 2 augustus 2010 14:12 schreef Sorbootje het volgende:
Ik vind je laatste alinea érg raak Claudia. Júist door wat je doet laat je zien wat belangrijk voor je is. Ik kan natuurlijk wel vreselijk hameren op goede voeding tegenover mijn kind, maar als ik vervolgens elke avond friet eet met een slagroompunt toe...tsja...
Vind het overigens wel vrij ver gaan dat je Ivan serviesgoed laat opeten![]()
ik zou 'em inkortenquote:Op maandag 2 augustus 2010 21:10 schreef Ca.ra het volgende:
Oh dan is die van mij echt groot he, 81 cm en 11 kilo.
Volgens mij ookquote:Op maandag 2 augustus 2010 20:25 schreef Claudia_x het volgende:
Volgen mij hanteert het consultatiebureau twee verschillende curven, maar daar ben ik niet helemaal zeker van.
Gefeliciteerd en welkom bij de groten Keshet en Emma! Ik moest wel wat traantjes laten om je post hoor, maar om bovenstaande moest ik wel lachen. Mijn peuter van 3,5 jaar is pas net in lengte verdubbeld en gewicht laat nog wel wat jaartjes op zich wachten om dat te evenaren.quote:Op 2 augustus is Emma 6 maanden oud. 6! Ze weegt nu 4 kilo en heeft haar geboortegewicht dus vernegenvoudigd. Qua lengte is ze in die 6 maanden verdubbeld!
Dit hadden wij bij m'n -nu- peuter ook altijd. Dan waren we al te laat, over het vermoeidheidspunt en moesten we weer wachten op het volgende punt dat de vermoeidheid weer in trad. We hebben het bij Claire ook een paar keer gezien, dan was het op bed leggen ook drama daarna. Succes beiden! (ohja, laten huilen heeft hier nooit gewerkt, het was dan ook geen huilen meer maar hysterisch krijsen).quote:om vervolgens tegen de avond een opleving te krijgen en superblij en gezellig te gaan spelen, en dan vooral heel druk ook.
Voorleven, daar ben ik het helemaal mee eens dat dat heel belangrijk is. Wij zouden thuis eigenlijk meer moeten sporten en minder achter de computer moeten zitten...quote:Op maandag 2 augustus 2010 14:08 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Wat ik jammer vind aan dit soort stukken is dat er geen onderscheid wordt gemaakt naar verschillende typen motivatie intrinsieke motivatie zaligmakend wordt bevonden. Er zijn maar weinig dingen waar we ons intrinsiek toe gemotiveerd voelen. Voor veel dingen die we in ons dagelijks leven geacht worden te doen is een extrinsieke vorm van motivatie nodig: ik ga naar mijn werk niet omdat ik dat nu wil maar omdat ik een contract ben aangegaan.
Dat geldt bijvoorbeeld ook voor huiswerk maken. Het is ideaal als kinderen de wereld ontdekken vanuit hun eigen nieuwsgierigheid, maar er staan ook onderwerpen op het lesprogramma die ze misschien minder interessant vinden en die wél belangrijk zijn. Ik zou het niet fijn vinden als Ivan zijn huiswerk alleen maar maakt omdat dat moet (van zijn ouders, van school). Ik hoop dat hij de externe redenen die hij heeft om huiswerk te maken internaliseert, dus het belang ervan gaat leren inzien. En dat hoort voor mij ook bij mijn rol als ouder, om hem daarbij te begeleiden en ook om hem het goede voorbeeld te geven. Als ik dit op eten zou moeten betrekken: ik zou er dus geen problemen mee hebben om tegen een kind zoiets te zeggen als "wat goed dat je je bord hebt opgegeten want dat is heel voedzaam voor je en daar word je een grote jongen van!".
Ik vind het ook onterecht om te denken dat een kind jouw waardes alleen als maatstaf neemt als je die expliciet uitspreekt. Wat ik impliciet laat is net zo belangrijk, mijns inziens. Als ik bijvoorbeeld vaak naar buiten ga om te hardlopen dan zeg ik daarmee: bewegen is goed en gezond! Als ik veel vrienden heb en daar vaak iets mee afspreek dan laat ik zien dat ik sociaal contact belangrijk vind. Enzovoort. Mijn persoonlijke waarden zullen nog lange tijd zijn maatstaf vormen en in zijn puberteit gaat hij daar lekker tegenaan trappen.
haha, precies dat dusquote:Op dinsdag 3 augustus 2010 11:45 schreef Stiemie het volgende:
Nijna ook in dit topic gefeliciteerd met je mooie Iris met haar prachtige jurk! Wat staat ie haar mooi zeg enw at is ze een echt dreumesje zo lopend.![]()
Twinkly dat heb ik ook bij Esmee gehad. Ik hoorde al die verhalen van mama's die dan bleven om hun kindje gerust te stellen en te aaien en liedjes te zingen. Dus voelde ik me schuldig dat ik dat nooit deedEsmee heeft nog nooit zo hard geschreeuwd als toen ik dat deed. Ik was weg en ze sliep binnen 5 minuten
herkenbaarquote:Op dinsdag 3 augustus 2010 11:49 schreef Asyniur het volgende:
Hier is het (nog) zo dat als ik het niet doe het huilen/jengelen/gillen overgaat in hysterisch krijsen.
whahaha inderdaad jaquote:Op dinsdag 3 augustus 2010 11:52 schreef Stiemie het volgende:
Ja en dan dwars door dat gillen en hysterisch brullen gewoon verder voorlezen: "en dikkie dik sprong op de stoel en zo op de tafel" Steeds iets harder om er bovenuit te komen![]()
quote:Op dinsdag 3 augustus 2010 11:52 schreef Stiemie het volgende:
Ja en dan dwars door dat gillen en hysterisch brullen gewoon verder voorlezen: "en dikkie dik sprong op de stoel en zo op de tafel" Steeds iets harder om er bovenuit te komenGelukkig gaat een heel kort verhaaltje voor het slapen gaan nu goed, maar aaien of sussen, dat is een echte no-go
Ik ookquote:Op dinsdag 3 augustus 2010 11:33 schreef Twinkly het volgende:
Tjonge Sorbootje wat een drama weerIk wou dat ik DE tip had voor jullie....
![]()
Gisteren hadden we pasta met pesto en tomaat en Niels vond het wederom erg yummie.
Harry viel ook in slaap van het lopen/wiebelen, maar omdat ik het liedje erbij zong, is dat blijkbaar in zijn hoofd nu geassocieerd met rust/kalmte.quote:Op dinsdag 3 augustus 2010 11:55 schreef Twinkly het volgende:
[..]
whahaha inderdaad ja
Ik zing altijd hetzelfde liedje en hij heeft ook al echt door dat het dan tijd is om te gaan slapen. Hier is het omgekeerd Asy, ik heb dat liedje vroeger nooit voor hem gezongen in de doek, hij viel in slaap van wiebelen, maar nu zing ik het wel als hij in de doek moet gaan slapen en dat werkt
Ja, dat zou me heel erg leuk lijken!quote:Op dinsdag 3 augustus 2010 11:33 schreef Twinkly het volgende:
Poppejans Wolf kan straks ook ineens heel goed zitten, wacht maar af en dan gaan we samen fietsen!!Laten we een keer naar Rhenen gaan, naar de dierentuin! (als onze conditie het toe laat
anders gaa nwe wel met de bus)
Thanksquote:Op dinsdag 3 augustus 2010 15:05 schreef lily het volgende:
Ik gebruik overdag geen babyfoon.
Lekker, vakantie. Vele plezier alvast!
Ik heb ze nooit gehad en gebruik er nu voor het eerst eentje omdat we nu een verdieping hoger liggen dan de kinderen. Maar dan ook alleen 's nachts.quote:
's nachts hoor ik ze gewoon ademen door de dunne wandjes heen (wij liggen op drie kamertjes op de eerste verdieping, zeer knus, vlak bij elkaarquote:Op dinsdag 3 augustus 2010 15:10 schreef lily het volgende:
[..]
Ik heb ze nooit gehad en gebruik er nu voor het eerst eentje omdat we nu een verdieping hoger liggen dan de kinderen. Maar dan ook alleen 's nachts.
Eigenlijk is het helemaal niet nodig want ik hoor haar nooit alleen een beetje gemekker iedere ochtend om 5.30/6.00 want dan krijgt ze haar eerste voeding weer.
Maar dat is vaste prik daar heb ik eigenlijk geen babyfoon voor nodig...
Maar goed; ik had het ding gekregen anders had ik er geen gekocht.
Wat een mooi meiske is het toch!quote:Op dinsdag 3 augustus 2010 14:19 schreef Stiemie het volgende:
Wat leuk al die verschillende slaaprituelen.![]()
BE wat is Oscar een lekker stevig ventje. Of lijkt dat maar zo? En fijn dat alles helemaal goed was!
En het dametje kan zelf gaan zitten![]()
[ afbeelding ]
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |