quote:Er is een kleine kans dat het Catalaanse parlement morgen besluit om het stierenvechten te verbieden. Dat zou de eerste provincie in Spanje zijn die dit ultieme Spaanse volksvertier in de ban zal doen. Gaat dit alleen over stierenvechten of spelen er meer belangen?
http://www.telegraaf.nl/b(...)tierenvechten__.htmlquote:Catalonië verbiedt stierengevechten
Het parlement in de Spaanse regio
Catalonië heeft ingestemd met een
verbod op stierenvechten.Activisten
hadden ruim 180.000 handtekeningen
verzameld om het wetsvoorstel op de
agenda te krijgen.De uitslag van de
stemming was 68 tegen 55,met negen
onthoudingen.
Stierenvechten zijn sinds 1991 al
verboden op de Canarische Eilanden,maar
op het Spaanse vasteland was nog geen
sprake van een verbod.
Stierenvechten was in Catalonië al
decennia niet erg populair.De enige
grote arena in het gebied staat in
Barcelona en wordt zelden gebruikt.
Hierzootquote:Op dinsdag 27 juli 2010 22:14 schreef Maarten1 het volgende:
haha weinig kans
maar er wordt over gepraat, dat is iig een eerste stap..
beetje bron + extra info zou wel fijn zijn trouwens
daar staat exact hetzelfde als in de opquote:
Extra info: Blaat.quote:Op dinsdag 27 juli 2010 22:18 schreef Maarten1 het volgende:
[..]
daar staat exact hetzelfde als in de op
lekkere extra info...
als bron is het ook niet echt een meerwaarde
Jij snapt het;)quote:Op dinsdag 27 juli 2010 22:17 schreef Apuleius het volgende:
[..]
Ja, want als ze daar al mee stoppen, dan blijft er niets meer van over.
thanks for the infoquote:
ik vind het belachelijk. het hoort in hun cultuur. en dat moet ook zo blijven.quote:Op dinsdag 27 juli 2010 22:12 schreef Arcee het volgende:
[..]
Morgen uitspraak dus. Ik ben benieuwd. Hopelijk komt het verbod er.
Schokkende foto van stierenvechter met hoorn door z'n kaak (1-0 voor de stier dus)
Ah, ik had provincie uit het bericht gehaald.quote:Op dinsdag 27 juli 2010 22:19 schreef Strani het volgende:
Catalunya is een 'comunidad' zoals het heet. Provincies zijn weer kleinere regio's.
Ja precies. Daarom ben ik ook zo tegen een eventueel boerka/moskee verbod. Is toch ook gewoon een stukje boeren Nederlandse cultuur?:Dquote:Op dinsdag 27 juli 2010 22:22 schreef hc-sjonny het volgende:
[..]
ik vind het belachelijk. het hoort in hun cultuur. en dat moet ook zo blijven.
Voetbal brengt ook totaal niets positiefs. Ook maar verbieden dan?quote:Op dinsdag 27 juli 2010 22:17 schreef Apuleius het volgende:
Ja, want als ze daar al mee stoppen, dan blijft er niets meer van over.
Wat mij betreft prima. Stierenvechten heeft m.i. niets met cultuur te maken. Dit is puur leedvermaak.quote:Op dinsdag 27 juli 2010 22:24 schreef Kumerian het volgende:
[..]
Voetbal brengt ook totaal niets positiefs. Ook maar verbieden dan?
Oh en zullen we boksen dan ook maar onder het kopje 'leedvermaak' zetten? Trouwens dat voetbal niks oplevert slaat natuurlijk nergens op. Kijk maar naar wat voor sociaal/economische gevolgen het WK voor zuid-Afrika had.quote:Op dinsdag 27 juli 2010 22:26 schreef nattermann het volgende:
[..]
Wat mij betreft prima. Stierenvechten heeft m.i. niets met cultuur te maken. Dit is puur leedvermaak.
Mag van mij best onder die kop staan. Waar zie je mij zeggen dat voetbal niks oplevert? Goed lezen voordat je reageertquote:Op dinsdag 27 juli 2010 22:29 schreef Baalhaar het volgende:
[..]
Oh en zullen we boksen dan ook maar onder het kopje 'leedvermaak' zetten? Trouwens dat voetbal niks oplevert slaat natuurlijk nergens op. Kijk maar naar wat voor sociaal/economische gevolgen het WK voor zuid-Afrika had.
Jij quote iemand dus vandaar, sorry ik vermeld het de volgende keer wel wat duidelijker tegen wie ik iets zeg:)quote:Op dinsdag 27 juli 2010 22:32 schreef nattermann het volgende:
[..]
Mag van mij best onder die kop staan. Waar zie je mij zeggen dat voetbal niks oplevert? Goed lezen voordat je reageert
quote:Op dinsdag 27 juli 2010 22:34 schreef Dubby het volgende:
Het doet er niet toe of het cultuur is. Wat er wel toe doet is dat deze stieren er niet voor kiezen om ter vermaak van wat Spaanse tokkies zo een arena ingestuurd te worden. Totaal iets anders dus dan mensen die vrijwillig deelnemen aan een bepaalde sport.
Aan alle primitieve waanzin komt uiteindelijk een eind en het zou mooi zijn als dat moment nu voor het stierenvechten zo is aangebroken.
cultuur gaat, naar mate men wijzer en verstandiger (hoop dat het de juiste bewoording is, kom zo snel niet op iets anders), verloren over de tijd. dit is onmogelijk tegen te houden (zie ook de oud griekse cultuur, egyptische cultuur, de maya's om wat voorbeelden te noemen)quote:Op dinsdag 27 juli 2010 22:47 schreef Baalhaar het volgende:
Tja wat kan ik zeggen hoe wreed het ook is, het is het grootste onderdeel van hun cultuur en waarschijnlijk al een tijdje oud. Laat die cultuur met rust en niet de stieren!
Je hebt gelijk hoor, maar nu ga ik even de clit van mijn vriendin verwijderen.quote:Op dinsdag 27 juli 2010 22:47 schreef Baalhaar het volgende:
Tja wat kan ik zeggen hoe wreed het ook is, het is het grootste onderdeel van hun cultuur en waarschijnlijk al een tijdje oud. Laat die cultuur met rust en niet de stieren!
Tijden veranderen inderdaad. Wij lopen toch ook niet meer op klompen? Is ook een stukje verdwenen cultuur.quote:Op dinsdag 27 juli 2010 22:50 schreef mschol het volgende:
[..]
cultuur gaat, naar mate men wijzer en verstandiger (hoop dat het de juiste bewoording is, kom zo snel niet op iets anders), verloren over de tijd. dit is onmogelijk tegen te houden (zie ook de oud griekse cultuur, egyptische cultuur, de maya's om wat voorbeelden te noemen)
er zijn delen bewaard gebleven en misschien aangepast, maar ook genoeg is verloren gegaan..
Oke oké zo bedoelde ik het niet! Dat is de Arabische cultuur die alweer een paar honder jaar achterloopt op de rest van de wereld;)quote:Op dinsdag 27 juli 2010 22:50 schreef Apuleius het volgende:
[..]
Je hebt gelijk hoor, maar nu ga ik even de clit van mijn vriendin verwijderen.
Als ze het verbieden, hoort het verbod in hun cultuur. Het is allemaal zo relatief johquote:Op dinsdag 27 juli 2010 22:22 schreef hc-sjonny het volgende:
[..]
ik vind het belachelijk. het hoort in hun cultuur. en dat moet ook zo blijven.
Schei toch uit met je cultuurquote:Op dinsdag 27 juli 2010 22:47 schreef Baalhaar het volgende:
quote:Op dinsdag 27 juli 2010 22:53 schreef Baalhaar het volgende:
[..]
Oke oké zo bedoelde ik het niet! Dat is de Arabische cultuur die alweer een paar honder jaar achterloopt op de rest van de wereld;)
quote:Op dinsdag 27 juli 2010 23:07 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
[..]
Schei toch uit met je cultuurCultuur is geen onaantastbaar heiligdom, het is het product van een samenleving dat continu wordt aangepast. Een verbod op stierenvechten zou gewoon de zoveelste aanpassing zijn aan een immer veranderende wereld.
correctie: een gevecht tussen een man (die HEEL hard wegrent als hij ook maar een beetje denkt te verliezen) en een stier die HEEL erg mishandeld is van tevoren om maar te zorgen dat hij altijd (/zo goed als altijd verliest)quote:Op dinsdag 27 juli 2010 23:20 schreef Ringo het volgende:
[..]
De essentie nog wel! Een post met een diepere boodschap!
Stierenvechten is schoonheid. Een dans tussen man en stier. Soms wint de stier. Meestal de mens. Zo gaat dat. Al eeuwen. Het temmen van het beest.
Het is een eer, voor mens en dier, om in de arena te mogen staan. In de wreedheid van het gevecht schuilt de schoonheid. Het toont de kleine mens als groots heerser over de wilde natuur. De esthetiek van het verspilde bloed.quote:Op dinsdag 27 juli 2010 23:27 schreef mschol het volgende:
[..]
correctie: een gevecht tussen een man (die HEEL hard wegrent als hij ook maar een beetje denkt te verliezen) en een stier die HEEL erg mishandeld is van tevoren om maar te zorgen dat hij altijd (/zo goed als altijd verliest)
dat is geen schoonheid, dat is publiekelijke dierenmishandeling...
Het is ook nutteloos en wreed. Het is maar wat je zwaarder weegt...quote:Op dinsdag 27 juli 2010 23:31 schreef Ringo het volgende:
[..]
Het is een eer, voor mens en dier, om in de arena te mogen staan. In de wreedheid van het gevecht schuilt de schoonheid. Het toont de kleine mens als groots heerser over de wilde natuur. De esthetiek van het verspilde bloed..
Bron?quote:Op dinsdag 27 juli 2010 23:27 schreef mschol het volgende:
een stier die HEEL erg mishandeld is van tevoren om maar te zorgen dat hij altijd (/zo goed als altijd verliest)
http://nl.wikipedia.org/wiki/Stierenvechten#Protocolquote:
Ah, je geeft iemand een wikipedia-link als bron, en alles "wat er niet bij vermeld staat", dat verzin je zelf ter plekke.quote:Op dinsdag 27 juli 2010 23:44 schreef mschol het volgende:
[..]
http://nl.wikipedia.org/wiki/Stierenvechten#Protocol
lees voer voor jou...
wat er niet bij vermeld staat is dat ze daarvoor (voor de arena) dus al minder/slechter eten o.a. krijgen om het beest te verzwakken...
Misschien staat het er niet, omdat het niet waar is?quote:Op dinsdag 27 juli 2010 23:44 schreef mschol het volgende:
[..]
http://nl.wikipedia.org/wiki/Stierenvechten#Protocol
lees voer voor jou...
wat er niet bij vermeld staat is dat ze daarvoor (voor de arena) dus al minder/slechter eten o.a. krijgen om het beest te verzwakken...
dat mogen jullie best denken hoor..quote:Op dinsdag 27 juli 2010 23:50 schreef RQPS het volgende:
[..]
Misschien staat het er niet, omdat het niet waar is?
Tsja als je dat vergelijkbaar vindt, dan is het feit dat jij durft adem te halen ook hypocriet.quote:Op woensdag 28 juli 2010 03:09 schreef El_Matador het volgende:
Ik durf te wedden dat iedereen dan wel bijna iedereen die in dit topic schande spreekt over stierenvechten, wel gewoon een bio-industrie burgertje bij de Mac naar binnen schrokt. Gemaakt van koetjes die -in tegenstelling tot de corridastieren- nooit daglicht gezien hebben voordat ze op je bord belanden.
Typisch Nederlands hypocriet vingerwijzend gezeik.
De allergrootste KUTvergelijkingquote:Op woensdag 28 juli 2010 03:09 schreef El_Matador het volgende:
Ik durf te wedden dat iedereen dan wel bijna iedereen die in dit topic schande spreekt over stierenvechten, wel gewoon een bio-industrie burgertje bij de Mac naar binnen schrokt. Gemaakt van koetjes die -in tegenstelling tot de corridastieren- nooit daglicht gezien hebben voordat ze op je bord belanden.
De rest van Spanje is niet zo populair in Catalonië. En vice-versaquote:Op woensdag 28 juli 2010 03:37 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Ontopic, zo ver ik heb begrepen is stierengevechten sowieso niet zo populair in Catalonie
Ik vind de vergelijking anders best veel hout snijden. Lees de Wiki maar eens door over stierenvechten, per saldo zal de stier het denk ik minder zwaar hebben dan een gemiddeld varken of kip die nooit uit de stal komt.quote:
Hij was wel mooi vroeg met het berichtquote:Op dinsdag 27 juli 2010 22:18 schreef Maarten1 het volgende:
[..]
daar staat exact hetzelfde als in de op
lekkere extra info...
als bron is het ook niet echt een meerwaarde
Parlement Catalonië stemt over stierenvechtenquote:Het parlement van de Spaanse autonome regio Catalonië stemt vandaag over een verbod op stierenvechten. Het lijkt erop dat de meeste parlementariërs in zullen stemmen met de ban.
Als het regionale parlement inderdaad het stierenvechten verbiedt, is dat voor het eerst op het vasteland van Spanje. Andere regio's zouden het voorbeeld van Catalonië kunnen volgen. Critici stellen echter dat Catalonië alles wat Spaans is in de ban doet en de discussie niets te maken heeft met dierenwelzijn.
Activisten leverden eerder 180.000 handtekeningen aan bij het Catalaanse parlement om hun eis voor een ban op het stierenvechten kracht bij te zetten. Ze voerden actie onder de naam Genoeg!
Volgens het Comité Anti Stierenvechten worden in Spanje jaarlijks 30.000 stieren mishandeld en gedood tijdens het stierenvechten en op fiësta's, zoals de stierenloop in Pamplona.
Een stier die van tevoren al is verzwakt gek maken en pijnigen zodat het dier een langzame dood sterft ter vermaak van een debiel publiek vind jij schoonheid? Rare definitie van schoonheid heb jij...quote:Op dinsdag 27 juli 2010 23:20 schreef Ringo het volgende:
[..]
De essentie nog wel! Een post met een diepere boodschap!
Stierenvechten is schoonheid. Een dans tussen man en stier. Soms wint de stier. Meestal de mens. Zo gaat dat. Al eeuwen. Het temmen van het beest.
Ah, geen enkel tegenargument. Het is duidelijk. Jij trolt en ik heb je bij de ballen.quote:Op woensdag 28 juli 2010 03:37 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Tsja als je dat vergelijkbaar vindt, dan is het feit dat jij durft adem te halen ook hypocriet.
De intensieve veehouderij is blijkbaar ook deel van onze cultuur.quote:Op woensdag 28 juli 2010 08:39 schreef Naj_Geetsrev het volgende:
Ik hoop dat het verboden wordt. Het mag dan 'cultuur' genoemd worden. Maar ganzentrekken en dergelijke was hier ooit ook 'cultuur'.
Afgezien van het feit dat ik liever ook geen intensieve veehouderij zie, is het wat anders als de kop van een levend dier wordt afgetrokken.quote:Op woensdag 28 juli 2010 08:41 schreef El_Matador het volgende:
[..]
De intensieve veehouderij is blijkbaar ook deel van onze cultuur.
Nee hoor. Eigenlijk is het stierenvechten over de gehele linie bekeken diervriendelijker dan de bio-industrie. Die stieren worden (voor aanvang van het gevecht althans) extreem goed behandeld. Kunnen wij nog wat van leren met 300 varkens op 4 m2.quote:Op woensdag 28 juli 2010 08:42 schreef Naj_Geetsrev het volgende:
[..]
Afgezien van het feit dat ik liever ook geen intensieve veehouderij zie, is het wat anders als de kop van een levend dier wordt afgetrokken..
Ik ben het met je eens dat het leven van de gemiddelde stier voor het stieren vechten beter is dan het leven van de bio-industrie dieren.quote:Op woensdag 28 juli 2010 08:51 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Nee hoor. Eigenlijk is het stierenvechten over de gehele linie bekeken diervriendelijker dan de bio-industrie. Die stieren worden (voor aanvang van het gevecht althans) extreem goed behandeld. Kunnen wij nog wat van leren met 300 varkens op 4 m2.
Als mensen superieur zijn, dan moeten we die dieren toch behoeden voor lijden?quote:Op woensdag 28 juli 2010 08:59 schreef Ringo het volgende:
Maar het punt is toch juist dat we die stier geen keuze hóeven voor te leggen? Het zijn immers dieren, ondergeschikt aan de mens.
Waarom?quote:Op woensdag 28 juli 2010 09:03 schreef Naj_Geetsrev het volgende:
[..]
Als mensen superieur zijn, dan moeten we die dieren toch behoeden voor lijden?
Wat een goeie wedervraag!quote:
Ik heb nergens gesteld dat ik het gevecht zelf steun. Waar ik me over blijf verbazen is de grenzenloze hypocrisie van salonactivistische Nederlandertjes over dit onderwerp.quote:Op woensdag 28 juli 2010 08:57 schreef Naj_Geetsrev het volgende:
[..]
Ik ben het met je eens dat het leven van de gemiddelde stier voor het stieren vechten beter is dan het leven van de bio-industrie dieren.
Alleen als je als stier de keuze zou hebben om op de volgende twee manieren aan je eind te komen:
- Een slagpin door je kop
- Een paar minuten met speren in de rug rondlopen terwijl er een maloot je op zit te hitsen. Terwijl je gek wordt van de stress probeert hij een zwaard in je te steken. Je moet dan maar hopen dat hij je hart raakt anders ben je echt de klos.
Welke zou je dan kiezen?
Dan zij we het met elkaar eens.quote:Op woensdag 28 juli 2010 09:11 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Ik heb nergens gesteld dat ik het gevecht zelf steun. Waar ik me over blijf verbazen is de grenzenloze hypocrisie van salonactivistische Nederlandertjes over dit onderwerp.
Het houden en doden van dieren dient zo diervriendelijk mogelijk te geschieden in mijn ogen.
Dat ze alles wat Spaans is in de ban doen, wel ja. En het is wederzijds, want bij de huldiging van de Wereldkampioen in Madrid kwam maar een handje vol opdagen, vergeleken met het gekkenhuis hier, omdat het in feite Barcelona was wat daar stond.quote:Op woensdag 28 juli 2010 08:22 schreef paddy het volgende:
[..]
Hij was wel mooi vroeg met het bericht
[..]
Parlement Catalonië stemt over stierenvechten
En toch trok uit het bericht meteen het dichtgedrukte mijn aandacht. Zijn daar aanwijzingen voor?
Er van uitgaande dat dit een reactie op mij is. Nee. Maar het rentmeesterschap vind ik een van de betere stukjes uit dat boek.quote:
quote:Op woensdag 28 juli 2010 10:15 schreef magik7777 het volgende:
Tuurlijk is stierenvechten een onnodig iets, maar ik vind dat alleen de veganistische mensen hier commentaar op mogen hebben.
Zolang de mensen in Nederland wedstrijdje doen om zoveel mogelijk varkens, kippen en koeien in een hokje te proppen, of in een vleestransport, vind ik niet dat je het recht hebt om deze spaanse traditie te mogen veroordelen. Zoals ik al zei, tuurlijk is het onnodig vertier, maar durf jezelf dan wel in de spiegel te kijken als je een kipfileetje of karbonaadje naar binnen schuift.
Een stier in Spanje heeft een leven dat velen malen beter is dan een gemiddeld stuk vee in Nederland. Tuurlijk heeft het dier een lange pijnlijke dood, maar het heeft in ieder geval niet zijn leven lang met zijn hoeven in de stront gestaan, in hokjes te klein om fatsoenlijk te bewegen.
Tuurlijk ben ik tegen het onnodig doden van stieren op zo'n manier. Maar ik veroordeel het niet, omdat ik vanavond ook graag een lekker biefstukje naar binnen schuif....
Ik eet hoofdzakelijk vegetarisch. En als ik vlees eet, of andere dierlijke producten. Doe ik dat biologisch. En dan ben ik volgens jou hypocriet om kritiek te hebben op de dierenmishandeling dat stierenvechten is?quote:Op woensdag 28 juli 2010 10:15 schreef magik7777 het volgende:
..., maar ik vind dat alleen de veganistische mensen hier commentaar op mogen hebben.....
Dat er geen enkele nuance waar te nemen zou zijn, ligt dan toch echt aan jou. Als je een consument bent van de vee industrie in Nederland, (en dan heb ik het niet alleen over biologisch vlees eten) Maar ook over lederen schoenen, en producten waar dierlijke vetten in zitten (oftewel geen full time veganist) dan vind ik dat je hypocriet bent, om andere landen te bekritiseren om hun tradities. Waar op een vele kleinere factor dieren onnodig lijden. Nederland telt meer dan een miljoen sportvissers (ben ik er 1 van) En dat is ook onnodig dierenleed, ik ben me daar wel degelijk van bewust. En veroordeel de spanjaarden niet om hun tradities. Mensen die dat wel doen, noem ik hypocriet, ben je het daar niet mee eens, dan is dat je eigen kortzichtigheid.quote:Op woensdag 28 juli 2010 10:27 schreef Naj_Geetsrev het volgende:
[..]
Ik eet hoofdzakelijk vegetarisch. En als ik vlees eet, of andere dierlijke producten. Doe ik dat biologisch. En dan ben ik volgens jou hypocriet om kritiek te hebben op de dierenmishandeling dat stierenvechten is?
Zoals gewoonlijk is er op Fok! geen enkele nuance waar te nemen in de meeste stellingen..
mijn hemel, probeer je het weer eens?quote:Op woensdag 28 juli 2010 03:09 schreef El_Matador het volgende:
quote:Catalonië verbiedt stierengevechten
Het parlement in de Spaanse regio
Catalonië heeft ingestemd met een
verbod op stierenvechten.Activisten
hadden ruim 180.000 handtekeningen
verzameld om het wetsvoorstel op de
agenda te krijgen.De uitslag van de
stemming was 68 tegen 55,met negen
onthoudingen.
Stierenvechten zijn sinds 1991 al
verboden op de Canarische Eilanden,maar
op het Spaanse vasteland was nog geen
sprake van een verbod.
Stierenvechten was in Catalonië al
decennia niet erg populair.De enige
grote arena in het gebied staat in
Barcelona en wordt zelden gebruikt.
Niet helemaal vergelijkbaar.quote:Op woensdag 28 juli 2010 03:09 schreef El_Matador het volgende:
eensquote:Op woensdag 28 juli 2010 12:45 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
[..]
Niet helemaal vergelijkbaar.
Dieren in de bio-industrie lijden omdat dat economisch gezien voordeel oplevert. Het lijden van stieren in een arena is op zichzelf al het doel. Maar weinig mensen verkneukelen zich bij het zien van een varken in een varkensstal, terwijl het pijnigen en doden van de stier rechtstreeks ter vermaak dient.
Het doel waarvoor ze sterven maakt voor de dieren die het ondergaan weinig verschil, daar heb je gelijk in. Het verschil zit hem in de aard en de moraal van de mensen die eraan meewerken. Mensen die tegen stierenvechten zijn en vlees uit de bio-industrie eten kun je hypocrisie verwijten. Degenen die graag naar stierenvechten kijken, verdenk ik dan weer van sadisme. Over de vraag welke karaktereigenschap het ergste is valt te twisten, maar een verschil is er wel degelijk.
Waarom nietquote:Op woensdag 28 juli 2010 13:37 schreef Bolkesteijn het volgende:
Slechte zaak, overheden moet zich hier niet mee bezig houden.
Omdat ik vind dat mensen hun eigen keus moeten kunnen maken. Ik ben dus zeer terughoudend met overheidsingrijpen. Campagnes om mensen ergens op te wijzen vind ik prima, maar uiteindelijk moet het vanuit de mensen zelf komen om te stoppen met stierenvechten/het niet meer te bezoeken.quote:
Stierengevechten zullen ook uit economisch voordeel plaatsvinden, volle arena levert natuurlijk ook een hoop paseta's op. Ik kijk niet graag stierengevechten, maar heb er begrip voor dat ze plaatsvinden. Net als dat ik liever geen dieren in de bio-industrie heb, maar net zo gemakkelijk een lekker stukkie worst eet. Ongeacht of het biologisch bewust vlees is.quote:Op woensdag 28 juli 2010 12:45 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
[..]
Niet helemaal vergelijkbaar.
Dieren in de bio-industrie lijden omdat dat economisch gezien voordeel oplevert. Het lijden van stieren in een arena is op zichzelf al het doel. Maar weinig mensen verkneukelen zich bij het zien van een varken in een varkensstal, terwijl het pijnigen en doden van de stier rechtstreeks ter vermaak dient.
Het doel waarvoor ze sterven maakt voor de dieren die het ondergaan weinig verschil, daar heb je gelijk in. Het verschil zit hem in de aard en de moraal van de mensen die eraan meewerken. Mensen die tegen stierenvechten zijn en vlees uit de bio-industrie eten kun je hypocrisie verwijten. Degenen die graag naar stierenvechten kijken, verdenk ik dan weer van sadisme. Over de vraag welke karaktereigenschap het ergste is valt te twisten, maar een verschil is er wel degelijk.
Tja, op die manier kun je wel allerlei regels afschaffen.quote:Op woensdag 28 juli 2010 13:43 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Omdat ik vind dat mensen hun eigen keus moeten kunnen maken. Ik ben dus zeer terughoudend met overheidsingrijpen. Campagnes om mensen ergens op te wijzen vind ik prima, maar uiteindelijk moet het vanuit de mensen zelf komen om te stoppen met stierenvechten/het niet meer te bezoeken.
overheden moeten zich nergens meer mee bemoeien... terug naar de wilde ouwe tijden...quote:Op woensdag 28 juli 2010 13:43 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Omdat ik vind dat mensen hun eigen keus moeten kunnen maken. Ik ben dus zeer terughoudend met overheidsingrijpen. Campagnes om mensen ergens op te wijzen vind ik prima, maar uiteindelijk moet het vanuit de mensen zelf komen om te stoppen met stierenvechten/het niet meer te bezoeken.
Staat tegenover dat er ook een hoop schade ontstaat door regelzucht, vermindering van creativiteit doordat strenge regulering, gebrek aan vrijheid voor burgers. Te hard rijden kan overigens niet meer als de regels daaromtrent worden afgeschaft.quote:Op woensdag 28 juli 2010 13:46 schreef VancouverFan het volgende:
Tja, op die manier kun je wel allerlei regels afschaffen.
Te hard rijden, dronken rijden, zouden we in Nederland ook slecht geregeld feesten als Duisburg hebben etc.
Nee, dat schrijf ik, ik wil alleen veel terughoudendheid betrachten bij het opstellen van wetten. Ik ben echt niet uit op een situatie waar het recht van de sterkste geldt.quote:Op woensdag 28 juli 2010 13:46 schreef woid het volgende:
overheden moeten zich nergens meer mee bemoeien... terug naar de wilde ouwe tijden...
Ja, zo kun je ook zeggen dat we moord niet strafbaar stellen. Het moet vanuit de mensen zelf komen om andere mensen niet van het leven te beroven.quote:Op woensdag 28 juli 2010 13:43 schreef Bolkesteijn het volgende:
Nee, in dat geval ligt dat anders, ik wil absoluut niet toestaan dat mensen anderen mensen schade kunnen berokkenen. Oplichting, diefstal, moord, ik wil echt dat dat strafbaar blijft.quote:Op woensdag 28 juli 2010 13:55 schreef Arcee het volgende:
Ja, zo kun je ook zeggen dat we moord niet strafbaar stellen. Het moet vanuit de mensen zelf komen om andere mensen niet van het leven te beroven.
Maar dat mensen dieren schade toebrengen, alleen maar ter vermaak, vind je geen probleem?quote:Op woensdag 28 juli 2010 13:59 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Nee, in dat geval ligt dat anders, ik wil absoluut niet toestaan dat mensen anderen mensen schade kunnen berokkenen. Oplichting, diefstal, moord, ik wil echt dat dat strafbaar blijft.
Volgens mij heb je niet helemaal begrepen wat ik bedoelde.quote:Op woensdag 28 juli 2010 13:45 schreef magik7777 het volgende:
[..]
Stierengevechten zullen ook uit economisch voordeel plaatsvinden, volle arena levert natuurlijk ook een hoop paseta's op. Ik kijk niet graag stierengevechten, maar heb er begrip voor dat ze plaatsvinden. Net als dat ik liever geen dieren in de bio-industrie heb, maar net zo gemakkelijk een lekker stukkie worst eet. Ongeacht of het biologisch bewust vlees is.
Het gaat mij ook om het feit dat veel mensen het stierenvechten veroordelen, en net zo makkelijk het goedkopere stukje vlees uit het schap pakken, er niets van aantrekken wat voor leven het beest heeft gehad. En dan heb ik zoiets van " de pot verwijt de ketel dat ie zwart ziet"
Een stier in de arena knokkend voor zijn leven, onder begeleding van een emotioneel stukje muziek, maakt natuurlijk een hoop emoties los. Maar dat zou ook moeten gebeuren, als je ff normaal nadenkt, wat een varken, of kip allemaal voor traumatische ervarningen heeft moeten mee maken VOOR hij op je bord ligt. Maar dat krijg je als kind niet mee, en sluit je je ogen er moeiteloos voor.
Inconsequent.quote:Op woensdag 28 juli 2010 13:59 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Nee, in dat geval ligt dat anders, ik wil absoluut niet toestaan dat mensen anderen mensen schade kunnen berokkenen. Oplichting, diefstal, moord, ik wil echt dat dat strafbaar blijft.
Ik vind het wel een probleem, althans, in mijn belevingswereld past het totaal niet, maar een verbod vind ik te ver gaan.quote:Op woensdag 28 juli 2010 14:00 schreef VancouverFan het volgende:
Maar dat mensen dieren schade toebrengen, alleen maar ter vermaak, vind je geen probleem?
Zeker niet, dieren en mensen zijn totaal onvergelijkbaar. Daarnaast pas ik het beginsel van bescherming van lichamelijke integriteit en vrijheid wat ik eerder omschreef consequent toe.quote:Op woensdag 28 juli 2010 14:01 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
Inconsequent.
Jij vindt dieren en mensen totaal onvergelijkbaar. Als je dat niet had gevonden, had je ook op dit gebied gepleit tegen overheidsbemoeienis.quote:Op woensdag 28 juli 2010 14:06 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Zeker niet, dieren en mensen zijn totaal onvergelijkbaar. Daarnaast pas ik het beginsel van bescherming van lichamelijke integriteit en vrijheid wat ik eerder omschreef consequent toe.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |