Er is alleen een bijzonder grote kans dat je van de weg geplukt wordt en een boete krijgt wegens gevaarlijk rijgedrag.quote:Op vrijdag 9 juli 2010 14:38 schreef Revolution-NL het volgende:
Gewoon lekker 70 rijden, scheelt enorm veel op de brandstofkosten
Ik zou jou dus echt van de weg drukken.. In zo'n sloot wittewel.quote:Op vrijdag 9 juli 2010 14:38 schreef Revolution-NL het volgende:
Gewoon lekker 70 rijden, scheelt enorm veel op de brandstofkosten
quote:Op vrijdag 9 juli 2010 14:25 schreef vannelle het volgende:
Ik wil niet bashen maar ik laat me ook niet zo makkelijk de mond snoeren. Desnoods openen we er een ander topic over.
Ik hoef dit niet aan een rij-instructeur te vragen, ik heb zelf die bevoegdheid namelijk. Vraag het nóg eens aan je instructeur en wees dan wat specifieker met je vraag. Ik kan me niet voorstellen dat hij heeft gezegd dat er een minimumsnelheid geldt op een auto(snel)weg. Als hij dat wel heeft gezegd is het diep triest.
Nogmaals, de genoemde minimumsnelheden zijn toelatingseisen en niks anders.
Je moet natuurlijk wel proberen je snelheid aan te passen aan de rest van het verkeer aangezien het anders gevaarlijk wordt en je dus in aanmerking komt voor artikel 5 wvw.
Ik vermoed dan ook dat je moeder er op aangesproken is dat ze veel langzamer reed dan de rest van het verkeer.
Waarom zou ik dat op moeten zoeken? Ik twijfel niet aan mijn uitspraak.quote:Op vrijdag 9 juli 2010 14:40 schreef kikoooooo het volgende:
http://www.google.nl/#hl=en&source=hp&q=minimumsnelheid+snelweg&aq=f&aqi=g-sx1&aql=&oq=&gs_rfai=&fp=9851cf2b2dca01dc
Was dat te moeilijk trouwens?
Nog nooit gebeurt. Heb wel regelmatig last van agressieve truckersquote:Op vrijdag 9 juli 2010 14:40 schreef error_404 het volgende:
[..]
Er is alleen een bijzonder grote kans dat je van de weg geplukt wordt en een boete krijgt wegens gevaarlijk rijgedrag.
Nou, dan hoeft er ook geen discussie te komen.quote:Op vrijdag 9 juli 2010 14:42 schreef vannelle het volgende:
[..]
Waarom zou ik dat op moeten zoeken? Ik twijfel niet aan mijn uitspraak.
Mensen zonder tankpasquote:Op vrijdag 9 juli 2010 14:49 schreef IBAZ het volgende:
Ik rij altijd max. 80, scheelt inderdaad enorm in het verbruik.
omdat je met het verkeer mee moet rijdenquote:Op vrijdag 9 juli 2010 14:54 schreef Ach3r0n het volgende:
Tijdens rijlessen geleerd om toch zoveel mogelijk de maximumsnelheid te rijden.
Dat bepaal ik altijd nog zelf welquote:Op vrijdag 9 juli 2010 14:57 schreef -AnneX- het volgende:
[..]
omdat je met het verkeer mee moet rijden
quote:Op vrijdag 9 juli 2010 14:54 schreef Ach3r0n het volgende:
Tijdens rijlessen geleerd om toch zoveel mogelijk de maximumsnelheid te rijden. Echter heb ik gemerkt dat op een lagere snelheid het verkeer veel overzichtelijker is, en je meer ruimte kunt creëren. Ik rijd nu meestal tussen de 100 en 110 kilometer per uur en alleen bij het inhalen wil ik nog wel accelereren naar 120 als er verkeer vlak achter me rijdt.
Dat geldt precies hetzelfde, zo niet heel veel meer voor harder rijden. Dat geeft je nóg meer overzicht omdat je zélf niet de hele tijd wordt ingehaald.quote:Op vrijdag 9 juli 2010 14:54 schreef Ach3r0n het volgende:
Echter heb ik gemerkt dat op een lagere snelheid het verkeer veel overzichtelijker is, en je meer ruimte kunt creëren. Ik rijd nu meestal tussen de 100 en 110 kilometer per uur en alleen bij het inhalen wil ik nog wel accelereren naar 120 als er verkeer vlak achter me rijdt.
Op zich wel vreemd, want rechts inhalen schaffen ze niet af, dan is de regel gewoon niet van toepassing tijdens filerijden.quote:Op vrijdag 9 juli 2010 14:39 schreef error_404 het volgende:
Vroeger was er een minimumsnelheid op de snelweg, alleen ivm files ed hebben ze die maar afgeschaft.
Lullig als je in de file staat in theorie een boete kan krijgen voor te langzaam rijden
En agressieve bezemwagens die je inhalenquote:Op vrijdag 9 juli 2010 14:42 schreef Revolution-NL het volgende:
[..]
Nog nooit gebeurt. Heb wel regelmatig last van agressieve truckers
Inderdaad geld hetzelfde voor als je bijvoorbeeld 130 of 140 km/u rijdt. Echter heb je dan ook nadelen van een kortere reactietijd, onverwachts mensen die de auto naar links gooien, fors hoger brandstofverbruik, en heb je ook vaak traag verkeer op de linkerbaan. Het is ook niet voor niets dat tijdens de spits de snelheid op veel snelwegen verlaagd wordt naar 100 km/u om de capaciteit te vergroten. Vaak blijf ik dan wel gewoon iets harder rijden (110 km/u) om te kunnen blijven profiteren van het snelheidsverschil.quote:Op vrijdag 9 juli 2010 15:02 schreef Lightning_NL het volgende:
[..]
Dat geldt precies hetzelfde, zo niet heel veel meer voor harder rijden. Dat geeft je nóg meer overzicht omdat je zélf niet de hele tijd wordt ingehaald.
De persoon met wie ik de discussie had heeft zich hier nog niet laten zien, dat degenen die wél weten hoe het zit het met me eens zijn had ik wel verwacht, kan ook niet anders.quote:Op vrijdag 9 juli 2010 14:52 schreef kikoooooo het volgende:
[..]
Nou, dan hoeft er ook geen discussie te komen.
hij is terug onder zijn steen gerold van schaamte ;xquote:Op vrijdag 9 juli 2010 15:28 schreef vannelle het volgende:
[..]
De persoon met wie ik de discussie had heeft zich hier nog niet laten zien, dat degenen die wél weten hoe het zit het met me eens zijn had ik wel verwacht, kan ook niet anders.
Maar die andere zie ik hier niet......
Ah rot op. Kan niet tegen die zeikmensen die irritant en gevaarlijk zijn zodat ze 10e/maand besparen op hun brandstof. 80 op de snelweg, dat betekent dat ik je met 40-50km/u inhaal als ik normaal rijd en niet helemaal ongevaarlijk dus.quote:Op vrijdag 9 juli 2010 14:58 schreef Revolution-NL het volgende:
[..]
Dat bepaal ik altijd nog zelf wel
Rechts inhalen is gewoon geoorloofd wanneer links iedereen op een kluitje rijdt en rechts achter de vrachtwagen genoeg ruimte is.quote:Op vrijdag 9 juli 2010 15:04 schreef KroodjeBip het volgende:
[..]
Op zich wel vreemd, want rechts inhalen schaffen ze niet af, dan is de regel gewoon niet van toepassing tijdens filerijden.
quote:Op vrijdag 9 juli 2010 14:40 schreef error_404 het volgende:
Er is alleen een bijzonder grote kans dat je van de weg geplukt wordt en een boete krijgt wegens gevaarlijk rijgedrag.
"Gevaarlijk" ... over aanstellerij gesprokenquote:Op zaterdag 10 juli 2010 01:48 schreef DikkePanda het volgende:
Ah rot op. Kan niet tegen die zeikmensen die irritant en gevaarlijk zijn zodat ze 10e/maand besparen op hun brandstof. 80 op de snelweg, dat betekent dat ik je met 40-50km/u inhaal als ik normaal rijd en niet helemaal ongevaarlijk dus.
Stel je niet aan en rij gewoon normaal. Je moet proberen met 't verkeer mee te rijden. En nee dat bepaal je niet zelf.
Strafbaar?quote:Op vrijdag 9 juli 2010 14:56 schreef Alicey het volgende:
Er is geen wettelijke minimumsnelheid. Het is wel zo dat je geen gevaar of hinder mag veroorzaken, dus bijvoorbeeld 30 km/h rijden in een situatie waar geen files of andere opstoppingen zijn is ernstig strafbaar.
Dat dus. Het is nog belangrijker om ver voor je uit te kijken, dan zie je grote snelheidsverschillen ruim op tijd. Maar de meeste josti's met een rijbewijs kijken niet verder dan 10 meter vooruit.quote:Op zaterdag 10 juli 2010 02:24 schreef r_one het volgende:
[..]
[..]
"Gevaarlijk" ... over aanstellerij gesproken![]()
En als ie een lullig bagagewagentje aan z'n trekhaak hangt, is het opeens geen gevaarlijk weggedrag meer om 70 km/h te rijden? Want niet veel harder en je hebt een leuke prent te pakken voor overschrijding van de maximum snelheid
maar als je 20kmh gaat rijden op de a2 weet ik zeker dat je een bon krijgt (zonder file)quote:Op vrijdag 9 juli 2010 14:37 schreef Five_Horizons het volgende:
Er is inderdaad geen minimumsnelheid op de snelweg. (dat zou een hoop bonnen opleveren bij files...)
dat klopt, maar dat heeft niets met de minimumsnelheid op de autosnelweg te maken...quote:Op zaterdag 10 juli 2010 10:57 schreef T42 het volgende:
[..]
maar als je 20kmh gaat rijden op de a2 weet ik zeker dat je een bon krijgt (zonder file)
weet dan blik op de weg ooit een oldtimer van de snelweg heeft gehaald omdat die maar 50kmh ging en dat het te gevaarlijk werd. en die kreeg een bon
Onverwachte situaties zijn per definitie gevaarlijk, van een auto met aanhanger verwacht iedereen dat 'ie rustig rijdt, maar als een losse auto zonder duidelijke reden 40km onder maximum gaat rijden moet je eens opletten hoeveel mensen pas op het laatste moment denken 'shit die rijdt langzaam, wat nu!' en dan vervolgens niet meer kunnen afremmen en dus doodleuk naar links hoeken waar iemand anders net bezig is met inhalen. En ja, dat is dus echt wel gevaarlijk.quote:Op zaterdag 10 juli 2010 02:24 schreef r_one het volgende:
"Gevaarlijk" ... over aanstellerij gesproken![]()
En als ie een lullig bagagewagentje aan z'n trekhaak hangt, is het opeens geen gevaarlijk weggedrag meer om 70 km/h te rijden? Want niet veel harder en je hebt een leuke prent te pakken voor overschrijding van de maximum snelheid
Dat zegt dan meer over die andere mensen die snelheden kennelijk niet goed kunnen inschatten dan over de automobilist die 70 à 80 rijdt.quote:Op zaterdag 10 juli 2010 11:24 schreef JF_ het volgende:
[..]
Onverwachte situaties zijn per definitie gevaarlijk, van een auto met aanhanger verwacht iedereen dat 'ie rustig rijdt, maar als een losse auto zonder duidelijke reden 40km onder maximum gaat rijden moet je eens opletten hoeveel mensen pas op het laatste moment denken 'shit die rijdt langzaam, wat nu!' en dan vervolgens niet meer kunnen afremmen en dus doodleuk naar links hoeken waar iemand anders net bezig is met inhalen. En ja, dat is dus echt wel gevaarlijk.
Als je de maximumsnelheid niet durft te rijden hoor je niet op die weg thuis (en dan heb ik 't dus niet over auto's met technische beperkingen, alhoewel je daarmee beter ook niet op de snelweg kunt komen).
Nog 'leuker' zijn automobilisten die een kilometer of 70 rijden waar ze 100 mogen, en helemaal in paniek raken als er een vrachtwagen achter ze rijdt die niet mag inhalen. Je proeft de frustratie van die beroepschauffeurs gewoon... Als je meer rust cq overzicht wilt moet je meer afstand houden, verder vooruit kijken, en vooral meedenken met het overig verkeer - en niet 20 kilometer langzamer gaan rijden waarmee je anderen dwingt om zich aan jou aan te passen.
die auto kon veel harder maar de eigenaar vond dat zondenquote:Op zaterdag 10 juli 2010 11:20 schreef -AnneX- het volgende:
[..]
dat klopt, maar dat heeft niets met de minimumsnelheid op de autosnelweg te maken...
zoals vermeld moeten voertuigen aan bepaalde eisen voldoen om bepaalde wegen op te mogen
mja kijk, dan is het alweer een ander verhaalquote:Op zaterdag 10 juli 2010 11:43 schreef T42 het volgende:
[..]
die auto kon veel harder maar de eigenaar vond dat zonden
En overtredingen zijn niet strafbaar?quote:Op zaterdag 10 juli 2010 02:42 schreef r_one het volgende:
[..]
Strafbaar?
Het is hooguit een overtreding, geen misdrijf.
Bij "strafbaar" moet ik altijd aan het Wetboek van Strafrecht en in termen van "strafbladen" denken, niet aan (een overtreding van) de Wegenverkeerswet.quote:Op zaterdag 10 juli 2010 12:26 schreef SingleCoil het volgende:
[..]
En overtredingen zijn niet strafbaar?
Deze post is van Alicey
Ah de kracht van termenquote:Op zaterdag 10 juli 2010 12:38 schreef r_one het volgende:
[..]
Bij "strafbaar" moet ik altijd aan het Wetboek van Strafrecht en in termen van "strafbladen" denken, niet aan (een overtreding van) de Wegenverkeerswet.
Deze post is van r_one
Ik fok niet in het weekend dus vandaar dat ik er niet was.quote:Op vrijdag 9 juli 2010 15:28 schreef vannelle het volgende:
[..]
De persoon met wie ik de discussie had heeft zich hier nog niet laten zien, dat degenen die wél weten hoe het zit het met me eens zijn had ik wel verwacht, kan ook niet anders.
Maar die andere zie ik hier niet......
Hij is een zij en zie mijn reactie hier ergens tussen de quotes.quote:Op vrijdag 9 juli 2010 16:12 schreef -AnneX- het volgende:
[..]
hij is terug onder zijn steen gerold van schaamte ;x
Wat heeft een tankpas er in godsnaam mee te maken.quote:
Meer een beperking in waar je aan denkt dus.quote:Op zaterdag 10 juli 2010 12:38 schreef r_one het volgende:
[..]
Bij "strafbaar" moet ik altijd aan het Wetboek van Strafrecht en in termen van "strafbladen" denken, niet aan (een overtreding van) de Wegenverkeerswet.
Deze post is van r_one
Iedere burger is toch gerechtigd aangifte te doen van een "strafbaar feit" waar hij/zij kennis van heeft, correct? Kan ik dus aangifte doen van het feit dat iemand te langzaam op de A12 rijdt?quote:Op maandag 12 juli 2010 16:22 schreef Alicey het volgende:
[..]
Meer een beperking in waar je aan denkt dus.Overigens staan in de WVW ook misdrijven genoemd.
Deze is weer van Alicey, maar dan onder mijn eigen account.![]()
Wat een onzin. Als je rustig rijdt om brandstof te besparen (in de spits tijden is het sowieso al onzin om te proberen snel naar het werk te rijden) wil dat niet zeggen dat je bang bent voor snelheid. Je mag wel eens een keertje bij me achterop de motor. Kun je zien hoe bang ik ben voor snelheden.quote:Op zaterdag 10 juli 2010 11:24 schreef JF_ het volgende:
[..]
Als je de maximumsnelheid niet durft te rijden hoor je niet op die weg thuis (en dan heb ik 't dus niet over auto's met technische beperkingen, alhoewel je daarmee beter ook niet op de snelweg kunt komen).
Of ze een dergelijke aangifte graag opnemen betwijfel ik i.v.m. het vereiste bewijs om er echt een zaak van te maken. Als je er echter melding van doet, kun je verwachten dat de bestuurder aan de kant wordt gezet.quote:Op maandag 12 juli 2010 16:34 schreef r_one het volgende:
Iedere burger is toch gerechtigd aangifte te doen van een "strafbaar feit" waar hij/zij kennis van heeft, correct? Kan ik dus aangifte doen van het feit dat iemand te langzaam op de A12 rijdt?![]()
Jaja, mensen.quote:Deze is weer van r_one, nog steeds onder het account van r_one
Is dat een "ja" of is dat een "nee"?quote:Op maandag 12 juli 2010 16:38 schreef Alicey het volgende:
Of ze een dergelijke aangifte graag opnemen betwijfel ik i.v.m. het vereiste bewijs om er echt een zaak van te maken.
Nee, echt aangifte, geen melding.quote:Als je er echter melding van doet, kun je verwachten dat de bestuurder aan de kant wordt gezet.
Ja, je kunt er aangifte van doen.quote:
Dat kan. Alleen verwacht ik dus niet dat het verder veel gevolgen zal hebben - Die een melding weer wel zal hebben.quote:Nee, echt aangifte, geen melding.
Kee, fair enough.quote:Op maandag 12 juli 2010 15:51 schreef Mickeys het volgende:
[..]
Ik fok niet in het weekend dus vandaar dat ik er niet was.
Ik betwijfel het.quote:Op maandag 12 juli 2010 16:52 schreef Alicey het volgende:
Ja, je kunt er aangifte van doen.
In de wetboeken van strafrecht en strafvordering heb ik zo snel niet kunnen vinden dat de bevoegdheid om aangifte te doen van strafbare feiten voor bepaalde strafbare feiten niet geldt.quote:
I know, maar het is de interpretatie hoe je het wilt lezen dus nu wil ik gewoon een daadwerkelijk duidelijk antwoord hebben ook, maar denk dat ik (wij) dat op onze buik kunnen schrijven aangezien de politie het ook niet weet... lekker handig dus, NOTquote:Op maandag 12 juli 2010 17:22 schreef vannelle het volgende:
[..]
Kee, fair enough.
Maar je hoeft het niet na te vragen, staat in de WvW als het goed is.
Ik wacht je conclusie wel even af.
De bevoegdheid om aangifte te doen geldt tevens niet voor feiten die geen strafbaar feit zijnquote:Op maandag 12 juli 2010 20:04 schreef Alicey het volgende:
In de wetboeken van strafrecht en strafvordering heb ik zo snel niet kunnen vinden dat de bevoegdheid om aangifte te doen van strafbare feiten voor bepaalde strafbare feiten niet geldt.
Overtreding van art 5 lijkt me wel een mooiequote:Op maandag 12 juli 2010 20:43 schreef r_one het volgende:
[..]
De bevoegdheid om aangifte te doen geldt tevens niet voor feiten die geen strafbaar feit zijn
We schrijven niks op onze buik.quote:Op maandag 12 juli 2010 20:33 schreef Mickeys het volgende:
[..]
I know, maar het is de interpretatie hoe je het wilt lezen dus nu wil ik gewoon een daadwerkelijk duidelijk antwoord hebben ook, maar denk dat ik (wij) dat op onze buik kunnen schrijven aangezien de politie het ook niet weet... lekker handig dus, NOT
Toelatingseisen dus.quote:Minimumsnelheid op autowegen en autosnelwegen
Het gebruik van de autoweg is alleen toegestaan voor bestuurders van een motorvoertuig waarmee een snelheid van ten minste 50 kilometer per uur mag en kan worden gereden. Het gebruik van de autosnelweg is alleen toegestaan voor bestuurders van een motorvoertuig waarmee met een snelheid van ten minste 60 kilometer per uur mag en kan worden gereden.
Overtreding van Art. 5 WVW is in de WVW strafbaar gesteld als overtreding.quote:Op maandag 12 juli 2010 20:43 schreef r_one het volgende:
De bevoegdheid om aangifte te doen geldt tevens niet voor feiten die geen strafbaar feit zijn
quote:Op maandag 12 juli 2010 20:46 schreef fs180 het volgende:
Overtreding van art 5 lijkt me wel een mooie
Probeer als burger maar eens aangifte te doen van overtreding van art. 5 WvW voor het geconstateerde feit dat iemand 70 km/h op de snelweg rijdtquote:Op maandag 12 juli 2010 21:04 schreef Alicey het volgende:
Overtreding van Art. 5 WVW is in de WVW strafbaar gesteld als overtreding.
Zoals ik al eerder postte, is het in de praktijk lastiger. Maar dat geldt net zo goed bij aangiftes van misdrijven; als het belang relatief klein is en de bewijslast gering, wordt er verder niets meer gedaan met de aangifte.quote:Op maandag 12 juli 2010 21:15 schreef r_one het volgende:
Probeer als burger maar eens aangifte te doen van overtreding van art. 5 WvW voor het geconstateerde feit dat iemand 70 km/h op de snelweg rijdt
Dat is heel wat anders. Dan praten we over het opportuniteitsbeginsel.quote:Op maandag 12 juli 2010 21:16 schreef Alicey het volgende:
[..]
Zoals ik al eerder postte, is het in de praktijk lastiger. Maar dat geldt net zo goed bij aangiftes van misdrijven; als het belang relatief klein is en de bewijslast gering, wordt er verder niets meer gedaan met de aangifte.
Art 5 is dan ook een 'kapstok artikel' en dus voor interpretatie mogelijk. En het is niet aan de gewone burger om te beslissen of een bestuurder een art 5 verdient. Hij kan er een melding/aangifte van doen, thats it.quote:Op maandag 12 juli 2010 21:20 schreef r_one het volgende:
[..]
Dat is heel wat anders. Dan praten we over het opportuniteitsbeginsel.
Hier is sprake van een gedraging waar een willekeurig burger geacht wordt eigenlijk niet goed in staat te zijn te beoordelen of er sprake is van een overtreding van art. 5 WvW. Ik vind b.v. mijn buurman ook een gevaar op de weg; dat betekent echter nog niet dat ik aangifte kan doen tegen mijn buurman wegens overtreding van art. 5 WvW.
Hij kan aangifte (proberen te) doen (of melding idd) van het feit dat iemand 70 km/h op de snelweg rijdt, that's it. Het is aan de diender om de inschatting te maken of dat ook een overtreding ex. art 5 WvW betreft. Of niet.quote:Op maandag 12 juli 2010 21:27 schreef fs180 het volgende:
[..]
Art 5 is dan ook een 'kapstok artikel' en dus voor interpretatie mogelijk. En het is niet aan de gewone burger om te beslissen of een bestuurder een art 5 verdient. Hij kan er een melding/aangifte van doen, thats it.
Nee, dat leek mij ook niet, maar anderen vonden 70 km/h kennelijk wel "gevaarlijk" (en daarmee de facto dus rijp voor een artikeltje 5). Revolution-NL werd er zelfs op afgeschotenquote:Op maandag 12 juli 2010 22:30 schreef fs180 het volgende:
Natuurlijk, alleen waarom 70km? Dat is niet echt een uitzonderlijke snelheid voor de rechterbaan..
Als een gewoon burger niet kan beoordelen of iemand Art. 5 overtreedt, hoe zou hij daar dan zelf verantwoordelijk voor kunnen worden gehouden? Hij kan het immers niet beoordelen?quote:Op maandag 12 juli 2010 21:20 schreef r_one het volgende:
[..]
Hier is sprake van een gedraging waar een willekeurig burger geacht wordt eigenlijk niet goed in staat te zijn te beoordelen of er sprake is van een overtreding van art. 5 WvW. Ik vind b.v. mijn buurman ook een gevaar op de weg; dat betekent echter nog niet dat ik aangifte kan doen tegen mijn buurman wegens overtreding van art. 5 WvW.
Daarom heeft een politieagent een ambtseed en jij niet.... Eindequote:Op dinsdag 13 juli 2010 01:52 schreef SingleCoil het volgende:
[..]
Als een gewoon burger niet kan beoordelen of iemand Art. 5 overtreedt, hoe zou hij daar dan zelf verantwoordelijk voor kunnen worden gehouden? Hij kan het immers niet beoordelen?
Ik kan je vraag niet goed duiden; wie wordt waarvoor verantwoordelijk gehouden? En wie kan wat niet beoordelen?quote:Op dinsdag 13 juli 2010 01:52 schreef SingleCoil het volgende:
[..]
Als een gewoon burger niet kan beoordelen of iemand Art. 5 overtreedt, hoe zou hij daar dan zelf verantwoordelijk voor kunnen worden gehouden? Hij kan het immers niet beoordelen?
Het volgende:quote:Op dinsdag 13 juli 2010 02:07 schreef r_one het volgende:
[..]
Ik kan je vraag niet goed duiden; wie wordt waarvoor verantwoordelijk gehouden? En wie kan wat niet beoordelen?
Daarom is het ook aan de politie om te beslissen wat er verder met de melding of aangifte gebeurt. Ik denk zelf overigens dat de meeste burgers wel in staat zijn om te beoordelen wat gevaarlijk rijgedrag is. De meeste burgers vertonen zelf tenslotte bewust geen gevaarlijk rijgedrag.quote:Op maandag 12 juli 2010 21:20 schreef r_one het volgende:
[..]
Hier is sprake van een gedraging waar een willekeurig burger geacht wordt eigenlijk niet goed in staat te zijn te beoordelen of er sprake is van een overtreding van art. 5 WvW.
Waarom zou dat niet mogelijk zijn?quote:Ik vind b.v. mijn buurman ook een gevaar op de weg; dat beteken
t echter nog niet dat ik aangifte kan doen tegen mijn buurman wegens overtreding van art. 5 WvW.
Ook daarin is art. 5 WVW echter niet uniek. Voor alle aangiftes geldt dat de agent geacht wordt in te schatten of er sprake is van een strafbaar feit.quote:Op maandag 12 juli 2010 22:27 schreef r_one het volgende:
Hij kan aangifte (proberen te) doen (of melding idd) van het feit dat iemand 70 km/h op de snelweg rijdt, that's it. Het is aan de diender om de inschatting te maken of dat ook een overtreding ex. art 5 WvW betreft. Of niet.
Ik ben niet iemand die zomaar m'n snor drukt, vandaar dat ik toch reageer en vind het leuk om te horen dat je dat waardeert. Helaas fok ik in het weekend niet en door de weeks 's avonds is vaak ook lastig, maar ik kom terug! (ben net onkruid)quote:Op maandag 12 juli 2010 20:58 schreef vannelle het volgende:
[..]
We schrijven niks op onze buik.
Wat we wel gaan doen is even bladeren op een internetpagina van de overheid.
http://www.rijksoverheid.(...)gen-en-autosnelwegen
En daar staat:
[..]
Toelatingseisen dus.
Maar dat er geen minimumsnelheid is wil niet zeggen dat je een groot snelheidsverschil met de rest van het verkeer mag hebben want dan kom je weer op artikel 5 WvW.
Ik vind het wel sportief van je dat je in dit topic reageert, waardeer ik echt.
Edit: En dat de politie dit niet weet is buitengewoon triest te noemen.
De regels niet kennen maar wel handhaven.![]()
Is dus min of meer aan de dienstdoende agent om dat te beoordelen, lijkt me.quote:Minimumsnelheden
In Nederland is het verboden voor een voertuig dat niet tenminste 60 km/h kan en mag rijden op de autosnelweg te rijden, maar dit betekent niet dat er een minimumsnelheid van 60 km/h geldt. Dit zou ook onzinnig zijn, want door drukte en files kan de snelheid vaak veel lager liggen. Wie echter te langzaam rijdt (bijvoorbeeld 60 km/h als de rest 120 km/h rijdt, wat uitermate gevaarlijk is), kan worden beboet voor gevaarlijk rijgedrag, een zeer algemene "vangnet"bepaling uit de Wegenverkeerswet.
Niet vervelend bedoeld, maar een wiki geloof ik niet, er staan genoeg fouten daarop, omdat users zelf aanvullingen mogen geven of wijzigen mogen maken. Kijk bijvoorbeeld maar eens bij de carriere van Damon Hill. Die is echt wel fout (tenzij ze het nu eindelijk een keer hebben aangepast). Daarom wil ik gewoon nu een juist antwoord hebben van de instantie die het behoort te weten. Als ik verkeerd zit zal ik dat toegeven en er een goede les uit leren.quote:Op dinsdag 13 juli 2010 09:07 schreef Googolplexian het volgende:
Wiki :
[..]
Is dus min of meer aan de dienstdoende agent om dat te beoordelen, lijkt me.
Uiteindelijk is het de rechter die een en ander beoordeelt. En aan de hand van een aantal uitspraken van de rechter (jurisprudentie), kan een agent besluiten je al dan niet te beboeten.quote:Op dinsdag 13 juli 2010 09:07 schreef Googolplexian het volgende:
Wiki :
[..]
Is dus min of meer aan de dienstdoende agent om dat te beoordelen, lijkt me.
quote:Op dinsdag 13 juli 2010 09:49 schreef LangeTabbetje het volgende:
[..]
Uiteindelijk is het de rechter die een en ander beoordeelt. En aan de hand van een aantal uitspraken van de rechter (jurisprudentie), kan een agent besluiten je al dan niet te beboeten.
Dat klopt. Als iedereen altijd zijn eigen weggedrag juist zou beoordelen, zouden er ook geen "artikeltjes 5" meer worden uitgedeeld.quote:Op dinsdag 13 juli 2010 08:04 schreef SingleCoil het volgende:
[..]
Het volgende:
Als een burger, zoals jij stelt, niet in staat geacht kan worden het weggedrag van andere burgers te beoordelen, waarom zou hij dan wel in staat geacht moeten worden zijn eigen weggedrag te beoordelen? En dat is toch juist waar het genoemde art. 5 om draait?
Als er eenmaal een aangifte ligt, is het uiteondelijk aan het OM om te beslissen, niet aan de politie. En "gevaarlijk" is niet zo zwartwit als jij nu stelt; het is een glijdende schaal waarbij je op een punt kunt komen dat iemand vindt dat ie niet gevaarlijk rijdt terwijl de wetshandhavers daar toch echt anders over denken.quote:Op dinsdag 13 juli 2010 08:14 schreef Alicey het volgende:
Daarom is het ook aan de politie om te beslissen wat er verder met de melding of aangifte gebeurt. Ik denk zelf overigens dat de meeste burgers wel in staat zijn om te beoordelen wat gevaarlijk rijgedrag is. De meeste burgers vertonen zelf tenslotte bewust geen gevaarlijk rijgedrag.
Omdat "gevaar op de weg" een holle phrase, subjectief en moeilijk eenduidig meetbaar is.quote:Waarom zou dat niet mogelijk zijn?
Ik denk dat b.v. het feit dat iemands Zaanse klok gestolen is weinig aanleiding tot discussies zal leveren met ome agentquote:Op dinsdag 13 juli 2010 08:16 schreef Alicey het volgende:
[..]
Ook daarin is art. 5 WVW echter niet uniek. Voor alle aangiftes geldt dat de agent geacht wordt in te schatten of er sprake is van een strafbaar feit.
Dat wordt echter lastig wanneer er bijvoorbeeld sprake is van oplichting.quote:Op dinsdag 13 juli 2010 11:02 schreef r_one het volgende:
Ik denk dat b.v. het feit dat iemands Zaanse klok gestolen is weinig aanleiding tot discussies zal leveren met ome agent
Het gros van de burgers kan dat toch wel. Net zoals het gros van de burgers in staat geacht moet worden om te beoordelen wat wel hun eigendom is wat niet. Ook daar geldt dat het feit dat er een aantal zijn die dat niet juist beoordelen, niet met zich meebrengt dat niemand in staat geacht moet worden om dat te beoordelen.quote:Op dinsdag 13 juli 2010 10:55 schreef r_one het volgende:
Dat klopt. Als iedereen altijd zijn eigen weggedrag juist zou beoordelen, zouden er ook geen "artikeltjes 5" meer worden uitgedeeld.
I stand corrected. Wat niet wegneemt dat de aangifte er op dta moment is.quote:Op dinsdag 13 juli 2010 11:01 schreef r_one het volgende:
Als er eenmaal een aangifte ligt, is het uiteondelijk aan het OM om te beslissen, niet aan de politie.
Maar dat geldt voor een heleboel misdrijven net zo goed. Dat maakt nog niet dat je er geen aangifte van kunt doen.quote:En "gevaarlijk" is niet zo zwartwit als jij nu stelt; het is een glijdende schaal waarbij je op een punt kunt komen dat iemand vindt dat ie niet gevaarlijk rijdt terwijl de wetshandhavers daar toch echt anders over denken.
Klopt. Je ziet dan ook dat er regelmatig mensen onverrichter zake worden heengezonden als ze aangifte van oplichting willen doen.quote:Op dinsdag 13 juli 2010 11:03 schreef Alicey het volgende:
[..]
Dat wordt echter lastig wanneer er bijvoorbeeld sprake is van oplichting.
Ze kunnen nog steeds bekeuren bij files, je mag namelijk ook niet stilstaan op een auto(snel)weg. En zo zijn er nog wel wat dingen die niet mogen op een auto(snel)weg.quote:Op vrijdag 9 juli 2010 14:37 schreef Five_Horizons het volgende:
Er is inderdaad geen minimumsnelheid op de snelweg. (dat zou een hoop bonnen opleveren bij files...)
Het gros van de burgers zal dan ook nooit in zijn leven een 'artikeltje 5' in ontvangst mogen nemen.quote:Op dinsdag 13 juli 2010 11:05 schreef Alicey het volgende:
[..]
Het gros van de burgers kan dat toch wel. Net zoals het gros van de burgers in staat geacht moet worden om te beoordelen wat wel hun eigendom is wat niet. Ook daar geldt dat het feit dat er een aantal zijn die dat niet juist beoordelen, niet met zich meebrengt dat niemand in staat geacht moet worden om dat te beoordelen.
Het gros van de burgers is dus kennelijk in staat om 'artikeltje 5' juist te beoordelen.quote:Op dinsdag 13 juli 2010 11:10 schreef r_one het volgende:
[..]
Het gros van de burgers zal dan ook nooit in zijn leven een 'artikeltje 5' in ontvangst mogen nemen.
Het gaat nu juist om het overige (kleine) deel van de burgers, dat wat meer moeite mee heeft met de scheidslijn gevaarlijk-ongevaarlijk.
Wat niet wegneemt dat er weldegelijk ook aangiftes wél worden opgenomen (Los van het feit dat de politie verplicht is om aangiftes op te nemen).quote:Op dinsdag 13 juli 2010 11:07 schreef r_one het volgende:
Klopt. Je ziet dan ook dat er regelmatig mensen onverrichter zake worden heengezonden als ze aangifte van oplichting willen doen.
Áls die er is ja. ALs die er niet is, niet.quote:Op dinsdag 13 juli 2010 11:06 schreef Alicey het volgende:
I stand corrected. Wat niet wegneemt dat de aangifte er op dta moment is.
Correct. Zie alleen al je eigen aangehaalde voorbeeld van "oplichting". Als de dienstdoende agent de inschatting maakt dat je zakelijke meningsverschil met een leverancier een puur civiele kwestie is, kun je op je kop gaan staan maar zal hij je aangifte van 'oplichting' niet opnemen.quote:Maar dat geldt voor een heleboel misdrijven net zo goed. Dat maakt nog niet dat je er geen aangifte van kunt doen.
Het gros van de burgers balanceert niet op de scheidslijn tussen goed en kwaad en blijft (ruim) aan de veilige kant.quote:Op dinsdag 13 juli 2010 11:12 schreef Alicey het volgende:
Het gros van de burgers is dus kennelijk in staat om 'artikeltje 5' juist te beoordelen.
Dat is ook de reden waarom de wetgever, die wij kiezen in de vorm v/d 2e kamer, dat "kapstok" artikel 5 in het leven hebben geroepen.quote:Op dinsdag 13 juli 2010 11:12 schreef Alicey het volgende:
[..]
Het gros van de burgers is dus kennelijk in staat om 'artikeltje 5' juist te beoordelen.
Correct. Dat er twijfelgevallen zijn, neemt uiteraard niet weg dat er overduidelijke gevallen zijn.quote:Op dinsdag 13 juli 2010 11:14 schreef Alicey het volgende:
[..]
Wat niet wegneemt dat er weldegelijk ook aangiftes wél worden opgenomen (Los van het feit dat de politie verplicht is om aangiftes van een strafbaar feit op te nemen).
Wanneer er aanleiding is om aan te nemen dat er sprake is van een strafbaar feit, is de agent dat verplicht.quote:Op dinsdag 13 juli 2010 11:16 schreef r_one het volgende:
Áls die er is ja. ALs die er niet is, niet.
Correct. Zie alleen al je eigen aangehaalde voorbeeld van "oplichting". Als de dienstdoende agent de inschatting maakt dat je zakelijke meningsverschil met een leverancier een puur civiele kwestie is, kun je op je kop gaan staan maar zal hij je aangifte van 'oplichting' niet opnemen.
Precies.quote:Op dinsdag 13 juli 2010 11:17 schreef r_one het volgende:
Het gros van de burgers balanceert niet op de scheidslijn tussen goed en kwaad en blijft (ruim) aan de veilige kant.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |