Heb je hout erin zitten?quote:Op woensdag 30 juni 2010 19:51 schreef Kreator het volgende:
...mijn aquarium boven, met alleen maar garnalen, die stinkt vrij behoorlijk. Tis een beetje een zurige muffe lucht. Iemand een idee wat dat kan zijn?
Enige waardes die wat laag zijn, zijn KH en PH. Ververs regelmatig (wekelijks).
Me ouders hadden het met hun bak ook ineens toen het zo warm werd..quote:
als je KH niet veranderd is, en je pH zo laag blijft, dan zit die CO2 wel in je water. de vraag is dan waarom het CO2 niet wordt verbruikt. dus meet eens of je KH gek aan het doen is.quote:Op vrijdag 2 juli 2010 10:29 schreef versteegrob het volgende:
Hey
Heb een probleempje, misschien kan iemand helpen.
Al een lange tijd gebruik ik een ph-controller op mijn co2 set.
Mijn ph uit de kraan is ongeveer 7.6/7.7 en de phcontroller is ingesteld op 6.79 echter komt de ph de laatste week helemaal niet meer boven de 6.79 dus de co2 gaat helemaal niet meer aan.
Gisteren nog 50% water ververst en het bleef weer onder de 6.79 hoe kan ik dit verklaren ? Heb niks raar in mijn filter, er is niks aan het rotten, vissen doen normaal. Snap de niks van want op deze manier krijg ik helemaal geen co2 in mijn water wat niet ten goede komt van de planten.
Net stond de ph-controller op 6.69 en toen deed ik de controller in een glas kraanwater en stond die gelijk op 7.66
Heb gisteren de ph set opnieuw gekalibreerd en verder heb ik de co2 dicht gedraaid om te kijken of de ph echt zo laag blijft.
Iemand een oplossing ?
heb je geen rottende planten toevallig? Dat kan meuren jongen, niet normaalquote:Op woensdag 30 juni 2010 19:51 schreef Kreator het volgende:
...mijn aquarium boven, met alleen maar garnalen, die stinkt vrij behoorlijk. Tis een beetje een zurige muffe lucht. Iemand een idee wat dat kan zijn?
Enige waardes die wat laag zijn, zijn KH en PH. Ververs regelmatig (wekelijks).
Niks raars aan dat laatste..quote:Op vrijdag 2 juli 2010 12:39 schreef versteegrob het volgende:
Hmmm ga de is meten dan. Vind het raar dat het kraan water en het aquarium water bijna 1 ph verschil hebben.
Cryptocoryne'squote:Op maandag 5 juli 2010 09:19 schreef PerryVogelbekdier het volgende:
Links en rechts kun je wel planten houden, maar dan moet je er zoeken die weinig licht nodig hebben. Dat weet ik zo ff uit me hoofd ook niet
Jaaa dat ik daar niet aan gedacht hebquote:Op maandag 5 juli 2010 10:06 schreef Leipo666 het volgende:
[..]
Cryptocoryne's
mijn favoriete planten voor de donkere hoekjes!
Ik geef je maar 1 tip; niet teveel naar de zgn "experts" op VVV luisteren, je hebt een prachtig aquarium.quote:Op zaterdag 3 juli 2010 13:57 schreef Vonkenboer het volgende:
[ afbeelding ]
Ik heb al een tijdje een 60 cm aquarium maar kan in tegenstelling tot vele anderen hier in dit topic geen goede/leuke/mooie inrichting bedenken waarin veel diepgang zit.
Tips en suggesties zijn wat betreft mijn inrichting wel welkom !
Ik ben stiekem wel aan het kijken voor een stuk hoog mangrove hout. Maar vaak is de grootte van de bak de beperkende factor. De bak is namelijk maar 60 x 30 x 40 en de meeste stukken hout die ik bijvoorbeeld bij veldhuis of de waterlelie in enschede zie liggen zijn toch vaak pas echt mooi vanaf een bak van een meter en groter.quote:Op maandag 5 juli 2010 09:05 schreef Kreator het volgende:
@Vonkeboer. Wat vind je er niet mooi aan dan? Ziet er toch prima uit?
Je zou om het wat completer te maken misschien een boomstronkje aan de zijkant kunnen plaatsen, waar ze dan onderdoor kunnen zwemmen enzo. Ziet er altijd wel leuk vind ik.
quote:Op maandag 5 juli 2010 10:06 schreef Leipo666 het volgende:
[..]
Cryptocoryne's
mijn favoriete planten voor de donkere hoekjes!
quote:Op maandag 5 juli 2010 11:27 schreef Prowl het volgende:
[..]
Ik geef je maar 1 tip; niet teveel naar de zgn "experts" op VVV luisteren, je hebt een prachtig aquarium.
Ik heb al 23 jaar aquaria en ik trek me van inrichting "regeltjes" nooit wat aan en ik heb nog nooit gehoord dat ik een lelijk aquarium heb/had
Zolang de vissen en planten gezond zijn is alles prima
| 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 | Ceratopteris thalistroides 1x Alternanthera rosaefolia 1x Elodea densa 1x Rotala rotundifolia 1x Stuk Moorkien hout met 1x Anubias minima Lobelia cardinalis 1x Nomaphila angustifolia 1x Cryptocoryne wendtii groen 1x Echinodorus tenellus 2x Lilaeopsis novea zealandiae 2x Echinodorus rubin 1x Javamos 1x |
Mijn bak is maar 25 liter en toch vind ik dat stronkje er prima in passen.quote:Op maandag 5 juli 2010 19:37 schreef Vonkenboer het volgende:
Ik ben stiekem wel aan het kijken voor een stuk hoog mangrove hout. Maar vaak is de grootte van de bak de beperkende factor. De bak is namelijk maar 60 x 30 x 40 en de meeste stukken hout die ik bijvoorbeeld bij veldhuis of de waterlelie in enschede zie liggen zijn toch vaak pas echt mooi vanaf een bak van een meter en groter.
volgens mij klopt dat niet meer hoor. vroeger was dat een probleem met TL lampen, maar tegenwoordig niet meer. misschien bij de wat minder gangbare lampen, maar normale 830/840/865 TL's hebben er geen last meer van.quote:Op dinsdag 6 juli 2010 07:45 schreef Leipo666 het volgende:
@Vonkenboer: hoe oud zijn je lampen? de meeste T8 lampen verliezen na een jaar veel van hun lichtsterkte. je merkt het zelf pas als je de lamp vervangt, maar je planten merken het natuurlijk al die tijd al.
daarnaast: heb je reflectoren?
Sorry voor de late reactie! Een ziekenhuisopname van een van mijn naasten gooide roet in het etenquote:Op donderdag 24 juni 2010 13:01 schreef PerryVogelbekdier het volgende:
[..]
Kijk, hier kunnen we wat mee.
Let er wel op dat guppy's heel hard kweken. 2 vrouwen en 1 man resulteert binnen de kortste keren voor tig jonkies )
Wil je een dicht begroeide bak, of juist veel lage planten?
Als achtergrond plant zou je cabomba / Elodea densa (waterpest) kunnen nemen.
Een wat stevigere plant is ook mooi in de achtergrond (qua kleur mooi voor het contrast); Gymnocoronis spilanthoides.
Deze groeit zelfs met weinig licht erg mooi, en zelfs boven het water oppervlakte groeit ie door. Je kan deze steeds afknippen als ie te groot wordt (als je stekjes wilt, kun je deze komen ophalen, gezien het feit dat ik 2x per week de stekken knip en anders weggooi)
Belgisch groen is idd een snelle plant. Heb er ook nog staan.
Als kleinere plant zou je een 'cryptocoryne' kunnen nemen. Deze zijn er in 100den soorten, dus gewoon kijken wat je mooi vind. Voordeel; het blijft laag, maar ontzettend mooi en het groeit vooral in de breedte.
Als je kienhout in je aquarium doet, zou je daar een Microsorium pteropus (Javavaren) op kunnen binden met visdraad. Binnen een week of 2 kun je de draad loshalen (of laten zitten) en dan is de javavaren vastgegroeid.
Anubias soorten kun je ook op steen/hout binden. Past zich ook erg makkelijk aan.
Vallisneria zou je kunnen nemen. Als je een wat langere wil zou je een Vallisneria Spiralis kunnen nemen. Wil je een wat kleinere versie, neem dan de Vallisneria Nana. Die blijft wat kleiner, maar je kan ze allen gewoon afknippen, en het groeit gewoon weer aan.
Vallisneria Gigantea moet je iig NOOIT nemen in een kleine bak, want dat wordt echt heel groot haha.
Zelf heb ik in mijn 600liter bak de vallisneria spiralis in de achtergrond staan, maar die wordt echt meer dan een meter als ik em flink z'n gang laat gaan. Volgens boeken zou die maar 50cm worden, maar dat is dus niet zo mits ie genoeg voeding krijgt. MAAR, als je em afknipt groeit ie weer gewoon weer aan.
Dit is slechts een kleine greep uit alle mogelijkheden. Mocht je iets tegenkomen en twijfelen; vraag het even. Maar dit zijn veel gebruikte planten bij beginners.
Grindbodem + vloeibare voeding is goed. Je kan voor bijvoorbeeld de crypto (cryptocorne) en de Gymnocoronis spilanthoides nog een kleinbolletje in de bodem stoppen. JBL levert deze kant en klare bollen. De planten zullen je dankbaar zijn
Vloeibare voeding is voor planten erg goed, maar Javavaren, Vallisneria en de Anubias halen hun voeding eigenlijk puur uit het water. Dus vloeibare voeding is een goed iets.
Tetra's, guppen, platy's zijn makkelijke vissen. Platy's en guppen kweken vrij makkelijk, dus daar moet je even rekening mee houden. Jonge rode+gele platy's heb ik nog wel zitten voor je, als je daar tzt interesse in hebt. Als bodemvis kun je eens kijken naar corydora. Verder raad ik je aan om eens rond te kijken wat je zou willen, en stel je vragen als je twijfelt of meer info erover wilt.
Duidelijk dus geen voedingsbodem!quote:Op dinsdag 6 juli 2010 12:55 schreef Leipo666 het volgende:
voedingsbodem is leuk....voor een jaartje. daarna gaat hij rotten en moet hij eruit (hele bak overhoop dus). de meeste planten doen het prima op alleen profito, maar sommige kun je ook wat plantenvoedingstabletjes tussen de wortels geven.
ik heb ooit een voedingsbodem gehad: nooit meer! meer last van gehad dan profijt (denk aan: plantje eruittrekken, voedingsbodem komt mee en vervuilt de bak, lekker veel algen daarna...)
hout zou ik altijd in een winkel kopen waar ik het kan zien. dan kun je tenminste een mooi stuk uitzoeken wat je zelf mooi vind
folie achter je aquarium wordt nooit mooi (luchtbellen enzo), mijn bakken zijn aan de achterkant beschilderd met schoolbordenverf
glaskrabbertje bij de bouwmarkt halen en het is er zo weer afquote:Op dinsdag 6 juli 2010 13:03 schreef Stinosss het volgende:
[..]
Schoolbord verf is een goede tip! Het is echter meteen zo 'definitief'. Ik neem aan dat je het er niet meer af kunt krijgen?
Ik was al bekend met aquaplantsonline, maar zooplus is nieuw voor mij. Ze hebben in ieder geval leuke aanbiedingen!quote:Op dinsdag 6 juli 2010 15:05 schreef PerryVogelbekdier het volgende:
Stinosss, sterkte met de naasten in de familie.
Geldbesparende tip; koop of bij aquaplantsonline of bij zooplus (weet ff snel niet welke nu goedkoper was) de profito in 500ml verpakking. Scheelt je zelfs met verzendkosten erg veel geld tegenover een lfs
Ik heb er zelf wel een voedingsbodem in zitten, maar tot op heden nog nooit geen problemen mee gehad. Misschien komt het dat ik soms de bodem afhevel, waardoor ik gedeelte voedingsbodem mee zuig, en uiteindelijk overal kleibolletjes bij steek
Hmm, oke! Ik ga er eens over nadenken.quote:Op dinsdag 6 juli 2010 13:50 schreef Leipo666 het volgende:
[..]
glaskrabbertje bij de bouwmarkt halen en het is er zo weer af
Ik heb een testkoffer van JBL (testlab)quote:Op dinsdag 6 juli 2010 16:17 schreef Stinosss het volgende:
[..]
Hoe testen jullie doorgaans het water? Ga je naar de aquariumzaak om het daar het testen of heb je zelf een test-setje?
Oke.quote:Op dinsdag 6 juli 2010 16:37 schreef PerryVogelbekdier het volgende:
[..]
Ik heb een testkoffer van JBL (testlab)
Daarin zitten de meeste testen.
Voor tussendoor heb ik de teststrips, maar dat is maar voor een globale meing.
Sinds het allemaal zonder problemen draait test ik maar weinig eerlijk gezegd.
Ah oke, bedankt.quote:Op dinsdag 6 juli 2010 15:21 schreef PerryVogelbekdier het volgende:
Metselzand wordt vaker gebruikt en is geschikt.
Filterzand is nog handiger, en kost ook bijna niks. Dat is verkrijgbaar bij leveranciers van zwembaden etc..
Wel is aan te raden om het echt heeeeeeeeeel goed te spoelen ivm stof en andere troep, maar dat moet je met grind ook gewoon
en regelmatig even woelen, omdat het zand anders dichtslibt en er ook vanalles gaat rotten..
quote:Op dinsdag 6 juli 2010 07:45 schreef Leipo666 het volgende:
@Vonkenboer: hoe oud zijn je lampen? de meeste T8 lampen verliezen na een jaar veel van hun lichtsterkte. je merkt het zelf pas als je de lamp vervangt, maar je planten merken het natuurlijk al die tijd al.
daarnaast: heb je reflectoren?
misschien kun je een extra T5 lampje in je kap plaatsen? Je hebt van die setjes waarbij de VSA buiten het aquarium blijft en die nemen dan niet meer ruimte in in je kap dan de lamp zelf (zoals van arcadia). zo heb ik in mijn Juwel Rekord 110 een T8 erbij geplaatst zodat ik 3x 18w had en dit was voldoende icm co2 om eigenlijk elke plant goed te laten groeien. je zal btw ook wel 2x 15w bedoelen ipv 2x 35w
ligt allemaal aan wat je wil.quote:Op donderdag 8 juli 2010 11:56 schreef Kreator het volgende:
Misschien ben ik nu wel gek, maar ik voeg helemaal niets toe aan mijn aquarium behalve vers water en toch draait het als een tiet. Ik vind dat jullie wel erg veel middeltjes gebruiken om waardes weer normaal te krijgen, maar dat kan ook mijn gebrek aan kennis zijn.
als je stopt met alle toevoegingen krijg je vrijwel gegarandeerd algengroei. je kunt beter je voedingsschema finetunen dan alles omgooien.quote:Op donderdag 8 juli 2010 12:19 schreef versteegrob het volgende:
Vanavond ga ik alles meten maar is het dan verstandig om nu even alleen Easy Profito/Carbo tegen en co2 of gewoon doorgaan met alles toevoegen ?
gewoon meten en dan zien wat er nodig is aan aanpassingen. als je nitraat steeds opgebruikt wordt dan moet je natuurlijk door blijven gaan met het toevoegen van no3, maar als blijkt dat je planten het niet allemaal verbruiken kun je het afbouwenquote:Op donderdag 8 juli 2010 12:57 schreef Byte_Me het volgende:
[..]
als je stopt met alle toevoegingen krijg je vrijwel gegarandeerd algengroei. je kunt beter je voedingsschema finetunen dan alles omgooien.
quote:Op vrijdag 9 juli 2010 13:46 schreef PerryVogelbekdier het volgende:
Moooooooi... Zoiets heb ik dus ook in me hoofd, maar dan wel als ik uit me appartement ben, en in een normaal huis kom te wonen haha
mijn bak is 60cm waterhoogte, 75cm inclusief kap en ik kan met mijn 193cm nog maar net met mijn armen bij de bodem komen (oksel tegen het glasquote:Op vrijdag 9 juli 2010 13:46 schreef PerryVogelbekdier het volgende:
Moooooooi... Zoiets heb ik dus ook in me hoofd, maar dan wel als ik uit me appartement ben, en in een normaal huis kom te wonen haha
In mijn 600liter bak zit al voor 75kilo grind in, kun je nagaan in zo'n bak
70cm is wel hoog, dus veel T5 verlichting is wel nodig vrees ik..
heb er ook aan gedacht toen ik mijn binnenzwembad zag staan. kan meer water in dan de gemiddelde badkuipquote:Op vrijdag 9 juli 2010 15:04 schreef Stali het volgende:
Niks aan het handje maar ik zat buiten en de zon is weer vol doorgekomen. Stik van de hitte en ik zag dat zwembad van een aquarium voorbij komen en ik wil daar wel in zwemmen.
altijd aannemen, zo'n kado. je kunt er altijd nog een fokker blij mee maken.quote:Op vrijdag 9 juli 2010 15:51 schreef Faithfulness het volgende:
Ik kan een aquarium gratiez krijgen. 130 x 60 x 60. Uiteraard is m'n achterwand NET af. *blehhh*
Ik denk er even over na en ga eens even kijken of de vloer het gewicht überhaupt kan dragen.
a_a, ik ben je gegevens kwijtMag ik ze nog een keer? My bad.
Excuuuuuuus *schaam*
Daar was ik al bang voorquote:Op vrijdag 9 juli 2010 16:57 schreef Byte_Me het volgende:
ik denk dat ze zullen genieten van je garnalen
Roflquote:Op vrijdag 9 juli 2010 16:57 schreef Byte_Me het volgende:
altijd aannemen, zo'n kado. je kunt er altijd nog een fokker blij mee maken.
* Byte_Me meldt zich
Ik wilde ook graag garnaaltjes in m'n kogelbak. Maar de LFS zei dat ze de pootjes van garnalen wel erg aantrekkelijk vinden. En garnalen zonder pootjes zien er natuurlijk ook niet uit.quote:Op vrijdag 9 juli 2010 16:30 schreef ook_gek het volgende:
Mensen kogel visjes kan je die houden in een aqua40 met garnalen er bij?
quote:Op vrijdag 9 juli 2010 17:49 schreef Faithfulness het volgende:
En garnalen zonder pootjes zien er natuurlijk ook niet uit.
Als aqua40, 40 liter betekent, dan kan dat volgens vriendin niet. Was iets van 50 liter per kogelvis minimaal.quote:Op vrijdag 9 juli 2010 16:30 schreef ook_gek het volgende:
Mensen kogel visjes kan je die houden in een aqua40 met garnalen er bij?
15 a 20 voor dwergkogeltjesquote:Op vrijdag 9 juli 2010 18:03 schreef Kreator het volgende:
[..]
Als aqua40, 40 liter betekent, dan kan dat volgens vriendin niet. Was iets van 50 liter per kogelvis minimaal.
Ik heb het de mijne nog nooit zien doen, maar ze schijnen het wel te kunnenquote:Op vrijdag 9 juli 2010 20:32 schreef Markster het volgende:
Ik moet bij een kogelvis altijd aan zoiets denken
[ afbeelding ]
kunnen die kogeltjes waar jullie het over hebben ook zichzelf opblazen ()
Voel je vrij!quote:Op vrijdag 9 juli 2010 21:13 schreef PerryVogelbekdier het volgende:
Wellicht wat filmpjes in de OP plaatsen, zoals die kogeltjes, en die ene vervelling die ik ooit eens gepost heb. Gewoon die kleine briljante dingen
Dit heb ik dus ook gedaan iddquote:Op vrijdag 9 juli 2010 21:13 schreef PerryVogelbekdier het volgende:
@Joene, gewoon steeds een lading in een emmer doen, dan water erbij, dan met de hand er doorheen, water afgieten en dat een keer of 8 per emmerDan moet het wel schoon zijn.
Prachtig filmpje. Die visjes hebben een mimiek en zo leek het net alsof een van hen de camera inkeek, kijk mij eens jagen.quote:Op vrijdag 9 juli 2010 21:03 schreef Faithfulness het volgende:
[..]
Ik heb het de mijne nog nooit zien doen, maar ze schijnen het wel te kunnen
Hier een grappig filmpje waarin je hun "jaaggedrag" goed kan zien. Die oogjes![]()
Niet mijn kogeltje!
Had niet verwacht dat ik ze ZO leuk zou vindenquote:Op zaterdag 10 juli 2010 00:49 schreef Stali het volgende:
[..]
Prachtig filmpje. Die visjes hebben een mimiek en zo leek het net alsof een van hen de camera inkeek, kijk mij eens jagen.
Toffe visjes. Kan me in ieder geval wel voorstellen dat jullie er blij mee zijn.
Zie het trouwens maar eens zo prachtig op film te krijgen, moet je wel een aardig dure camera voor hebben, denk ik. Mij gaat het niet lukken, zoveel is zeker.
quote:Op zaterdag 10 juli 2010 08:29 schreef Joene het volgende:
Zo staat die nu , met te weinig zand haha
Nu aankleden en zand halen
[ afbeelding ]
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |