FOK!forum / General Chat / Luchtvaart incident Haarlem/Schiphol
Ronalldzondag 6 juni 2010 @ 21:53
Zojuist komt veeeeel te laag een vliegtuig over m'n flat in Haarlem vliegen, met een soort rook van de rechtervleugel. Ging door richting Schiphol. Alle brandweer in de omgeving is opgeroepen..

12 BRAN PRIO 1 UGS A POSTDUIFWEG LUCHTHAVEN SCHIPHOL (SCHIPHOL) LUCHTVAART INCIDENT LUCHTHAVEN SCHIPHOL (SCHIPHOL) (VOS: 4) [ 351 381 190 344 349 346 342 PTFZWB 199
584 529 785 195 594 110220 194 ]
SPOILER
0127185 BRW Kennemerland ( Persvoorlichting )
0127170 BRW Kennemerland ( Infomanager COPI )
0127019 BRW Kennemerland ( Piket Centralist )
0108999 BRW Kennemerland ( Monitorcode )
0108881 BRW Lisserbroek ( Lichtkrant )
0108811 BRW Lisserbroek ( Blusgroep TS-342 )
0108781 BRW Badhoevedorp ( Lichtkrant )
0108711 BRW Badhoevedorp ( Vrijwilligers )
0108681 BRW Rijssenhout ( Lichtkrant )
0108611 BRW Rijssenhout ( Blusploeg TS-349 )
0108581 BRW Zwanenburg ( Lichtkrant )
0108512 BRW Zwanenburg ( Centralisten VC )
0108281 BRW Hoofddorp ( Lichtkrant )
0108213 BRW Hoofddorp ( Bemanning HV-381 )
0108212 BRW Hoofddorp ( Bemanning HW-351 )
0108211 BRW Hoofddorp ( Blusploeg TS-344 / WO-354)
0107084 BRW Haarlem-West ( Kazernetechniek )
0107081 BRW Haarlem-West ( Lichtkrant Kazerne )
0107029 BRW Haarlem-West ( Specialistische Chauffeurs Vrijwiligersploeg 1 )
0107027 BRW Haarlem-West ( Logistiek Ploeg 1 )
0106581 BRW Kennemerland ( Lichtkrant )
0106565 BRW Kennemerland ( Commandant Uitgangsstelling )
0106550 BRW Kennemerland ( RCvD )
0106540 BRW Kennemerland ( ROGS )
0106515 BRW Kennemerland ( HOvD )
0106500 BRW Kennemerland ( Regionaal Commandant )
Iemand al meer nieuws?
InTrePidIvityzondag 6 juni 2010 @ 21:53
Dat ziet er niet best uit
Apfel.zondag 6 juni 2010 @ 21:54
Zag m net ook over me huis vliegen, leek erop alsof ie niet meer normaal omhoog kon komen ofzo. Ik zag trouwens geen rook
Kapt-Ruigbaardzondag 6 juni 2010 @ 21:54
tvp
9611Nielszondag 6 juni 2010 @ 21:54
tvp
Tinkepinkzondag 6 juni 2010 @ 21:54
Wat voor vliegtuig was het? Groot?
Wokkelzondag 6 juni 2010 @ 21:54
Je hebt toch zo'n luchtvaart freaks forum ergens..die weten vast meer.
quote:
Ik hoor net een mayday call. Weet iemand van wie die was?
http://www.scramble.nl/forum/viewtopic.php?f=14&t=63837&sid=6918cfbc5b121ef67ccc2759c352c3f0&start=15
9611Nielszondag 6 juni 2010 @ 21:54
http://twitter.com/#search?q=vliegtuig
Pleasureman_Guntherzondag 6 juni 2010 @ 21:54
porsche1zondag 6 juni 2010 @ 21:54
Alweer een ramp?
Tinkepinkzondag 6 juni 2010 @ 21:55
quote:
Op zondag 6 juni 2010 21:54 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:
tvp
Daarvoor heb je tegenwoordig een mooi knopje! Volg topic
HeatWavezondag 6 juni 2010 @ 21:55
het gaat weer lekker .
MissBlisszondag 6 juni 2010 @ 21:55
quote:
Op zondag 6 juni 2010 @ 21:54 schreef porsche1 het volgende:
Alweer een ramp?
Dude.
Flappe-du-Pommezondag 6 juni 2010 @ 21:55
Heb je het over een sportvliegtuig of een passagiersvliegtuig, of..?
pfefferkatzezondag 6 juni 2010 @ 21:56
Rechtervleugel in brand 250 mensen in het vliegtuig las ik?
Dentiwanzondag 6 juni 2010 @ 21:56
Hij vloog hiewr bij de amsterdamsepoort zeer laag over was wit met blauw en gleed ongecontroleerd ddor de lucht.
Sinceriazondag 6 juni 2010 @ 21:56
Tvp.
9611Nielszondag 6 juni 2010 @ 21:56
quote:
Op zondag 6 juni 2010 21:55 schreef Flappe-du-Pomme het volgende:
Heb je het over een sportvliegtuig of een passagiersvliegtuig, of..?
250 pers. dus een passagiersvliegtuig.
Edwinusszondag 6 juni 2010 @ 21:56
HeatWavezondag 6 juni 2010 @ 21:56
quote:
Op zondag 6 juni 2010 21:55 schreef MissBliss het volgende:

[..]

Dude.
Niet zo happen blissje .
JustinKzondag 6 juni 2010 @ 21:56
quote:
Op zondag 6 juni 2010 21:55 schreef Tinkepink het volgende:

[..]

Daarvoor heb je tegenwoordig een mooi knopje! Volg topic
niet via mobiel
_Joy_zondag 6 juni 2010 @ 21:56
Zo dan... FF volgen
Gitank2zondag 6 juni 2010 @ 21:56
Noes!
Geen crash mag ik hopen..
9611Nielszondag 6 juni 2010 @ 21:57
Men twittert als gekken, jammer genoeg driekwart RT's.
marcb1974zondag 6 juni 2010 @ 21:57
Oh shit.
Dentiwanzondag 6 juni 2010 @ 21:57
leek op een zware boeing heb verder geen verstand van vliegtuigen
kok_meijerzondag 6 juni 2010 @ 21:57
quote:
Op zondag 6 juni 2010 21:54 schreef porsche1 het volgende:
Alweer een ramp?
wat ben jij voor een debieltje ???
Dribbel_zondag 6 juni 2010 @ 21:57
Dat was ik sorry
Pannenkoek3000zondag 6 juni 2010 @ 21:58
Die vliegtuigen van tegenwoordig
Apfel.zondag 6 juni 2010 @ 21:58
Ziek veel sirenes hoor ik nu
porsche1zondag 6 juni 2010 @ 21:58
quote:
Op zondag 6 juni 2010 21:57 schreef kok_meijer het volgende:

[..]

wat ben jij voor een debieltje ???
!
F-Bravozondag 6 juni 2010 @ 21:58
Twitter begint ook vol te lopen. Laten we hopen van niet....
pfefferkatzezondag 6 juni 2010 @ 21:58
quote:
Op zondag 6 juni 2010 21:58 schreef Apfel. het volgende:
Ziek veel sirenes hoor ik nu
Inderdaad ik hoor ook vet veel sirenes in Haarlem nu.
9611Nielszondag 6 juni 2010 @ 21:58
veilig geland volgens sommige Twitteraars
porsche1zondag 6 juni 2010 @ 21:59
ja. leuk geweest

[ Bericht 92% gewijzigd door HeatWave op 06-06-2010 21:59:16 ]
IkWilbertzondag 6 juni 2010 @ 21:59
Afgeschaald tot VOS 1.

Bron: mededelingen op het Baankanaal.

Toestel geland, brand bij landingsgestel
Pleasureman_Guntherzondag 6 juni 2010 @ 21:59
Hier doen ze ook mee: http://www.hulpverlenings(...)3.msg772223.html#new
Renezondag 6 juni 2010 @ 21:59
Nou, leuk hoor, met het vliegtuig op vakantie
Gitank2zondag 6 juni 2010 @ 21:59
Gelukkig maar, wel spannend om zoiets te zien
kok_meijerzondag 6 juni 2010 @ 22:00
quote:
Op zondag 6 juni 2010 21:58 schreef porsche1 het volgende:

[..]

!
dapper,lekker anoniem

FANNzondag 6 juni 2010 @ 22:00
quote:
Op zondag 6 juni 2010 21:59 schreef porsche1 het volgende:
ja. leuk geweest
lul
Italozondag 6 juni 2010 @ 22:00
quote:
Vliegtuig van Maroc Air had vuur bij rechterlandingsgestel, maar is veilig geland op Schiphol
donroycozondag 6 juni 2010 @ 22:00
Al meer bekend?
Zerokuzondag 6 juni 2010 @ 22:01
quote:
Op zondag 6 juni 2010 22:00 schreef Italo het volgende:

[..]
Gelukkig .
WARE_HEIDENzondag 6 juni 2010 @ 22:01
klein passagiersvliegtuig neergestort in het weiland hier tegenover, vleugel staat nog wel in brand een beetje maar niet heel erg, ik denk dat er veel overlevende zijn want het vliegtuig kwam niet hard neer en schoof lang door
Apfel.zondag 6 juni 2010 @ 22:01
contrapunt RT @sarahstengs: Ambulances vanuit #Haarlem massaal naar #Schiphol. Brand Boeing rechterkant, vliegtuig circuleert nog boven zee volgens politie Kennemerland
VancouverFanzondag 6 juni 2010 @ 22:01
Leuk om te horen als je over 12 uur in het vliegtuig zit
TC_Artemiszondag 6 juni 2010 @ 22:01
Landingsgestel in de fik, move on people.
Symphoniczondag 6 juni 2010 @ 22:01
quote:
Op zondag 6 juni 2010 21:58 schreef 9611Niels het volgende:
veilig geland volgens sommige Twitteraars
dat is het belangrijkste
RemcoDelftzondag 6 juni 2010 @ 22:01
quote:
Wat is dat twitter een paniekerig interessantdoenerijcollectie zeg!
9611Nielszondag 6 juni 2010 @ 22:02
quote:
Op zondag 6 juni 2010 22:01 schreef Symphonic het volgende:

[..]

dat is het belangrijkste
Maar wel veel tegenstrijdige verhalen nu.
DeLunazondag 6 juni 2010 @ 22:03
Ik zag net ookal wat mensen twitteren.

Ik hoor nu net ook dat hij veilig geland is.
Ronalldzondag 6 juni 2010 @ 22:03
Ik schrok me echt de pleuris joh. Hoor ineens tyfushard zo'n vliegtuig naderen, ik had bijna het idee dat ie m'n flat ging rammen. En ik woon op de 1ste verdieping..

Hoor inderdaad overal sirenes hier, maar zal wel goedkomen dan.
Sinceriazondag 6 juni 2010 @ 22:03
Ik hoor veel ambulances in ieder geval.
pfefferkatzezondag 6 juni 2010 @ 22:04
quote:
Op zondag 6 juni 2010 22:03 schreef Ronalld het volgende:
Ik schrok me echt de pleuris joh. Hoor ineens tyfushard zo'n vliegtuig naderen, ik had bijna het idee dat ie m'n flat ging rammen. En ik woon op de 1ste verdieping..

Hoor inderdaad overal sirenes hier, maar zal wel goedkomen dan.
Waar zit die flat ongeveer?
Tinkepinkzondag 6 juni 2010 @ 22:04
quote:
Op zondag 6 juni 2010 22:01 schreef WARE_HEIDEN het volgende:
klein passagiersvliegtuig neergestort in het weiland hier tegenover, vleugel staat nog wel in brand een beetje maar niet heel erg, ik denk dat er veel overlevende zijn want het vliegtuig kwam niet hard neer en schoof lang door
Grapje?
Wokkelzondag 6 juni 2010 @ 22:04
quote:
sarahstengs: Vliegtuig Royal Air Maroc geland na brand rechterkant. Brandweerwagen onderweg naar Schiphol over de kop op A4.
Dat is niet de eerste keer dat zo'n wagen op de A4 over de kop vliegt.

jeffreykleijerzondag 6 juni 2010 @ 22:04
pingelende hartkleppen.,.........ding kwam bijna binnenvliegen
Roel_Jewelzondag 6 juni 2010 @ 22:05
quote:
Op zondag 6 juni 2010 22:01 schreef TC_Artemis het volgende:
Landingsgestel in de fik, move on people.
9611Nielszondag 6 juni 2010 @ 22:05
@JerryVermanen veilig geland, geen paniek zaaien please #crash #vliegtuig #schiphol
IkWilbertzondag 6 juni 2010 @ 22:05
@brekendnl UPDATE -- Vliegtuig schijnt van Maroc Air te zijn

Pasagiers via de glijbaan allemaal veilig het vliegtuig verlaten.
F-Bravozondag 6 juni 2010 @ 22:06
Nianipa RT @martijnrosdorff: RT @ralpje: #schiphol Vliegtuig zou nog boven zee circelen, momenteel, volgens voorlichting politie less than 20 seconds ago from TweetDeck
Ronalldzondag 6 juni 2010 @ 22:06
quote:
Op zondag 6 juni 2010 22:04 schreef RacerDKB het volgende:

[..]

Waar zit die flat ongeveer?
http://maps.google.nl/maps?f=q&source=s_q&hl=nl&geocode=&q=Spaarndamseweg+236+Haarlem&sll=52.469397,5.509644&sspn=3.366512,9.876709&ie=UTF8&hq=&hnear=Spaarndamseweg+236,+2021+Haarlem,+Noord-Holland&ll=52.393516,4.651659&spn=0.006586,0.01929&t=h&z=16
9611Nielszondag 6 juni 2010 @ 22:07
quote:
Op zondag 6 juni 2010 22:01 schreef WARE_HEIDEN het volgende:
klein passagiersvliegtuig neergestort in het weiland hier tegenover, vleugel staat nog wel in brand een beetje maar niet heel erg, ik denk dat er veel overlevende zijn want het vliegtuig kwam niet hard neer en schoof lang door
Valse tussenstand, 48 uur!
Dentiwanzondag 6 juni 2010 @ 22:08
quote:
\

bij mij ook hij ging idd richting waarderpolder vanaf de amsterdamsevaart
pfefferkatzezondag 6 juni 2010 @ 22:08
quote:
Oke bij het Spaarne dus Ik woon zelf in Noord-Noord maar ik heb eigenlijk niets gemerkt Ik hoor zo veel vliegtuigen overvliegen, let er niet echt op.
DeLunazondag 6 juni 2010 @ 22:09
quote:
Op zondag 6 juni 2010 22:05 schreef IkWilbert het volgende:
@brekendnl UPDATE -- Vliegtuig schijnt van Maroc Air te zijn

Pasagiers via de glijbaan allemaal veilig het vliegtuig verlaten.
quote:
Op zondag 6 juni 2010 22:06 schreef F-Bravo het volgende:
Nianipa RT @martijnrosdorff: RT @ralpje: #schiphol Vliegtuig zou nog boven zee circelen, momenteel, volgens voorlichting politie less than 20 seconds ago from TweetDeck
Whehehe, ja.
Ronalldzondag 6 juni 2010 @ 22:09
quote:
Op zondag 6 juni 2010 22:08 schreef RacerDKB het volgende:

[..]

Oke bij het Spaarne dus Ik woon zelf in Noord-Noord maar ik heb eigenlijk niets gemerkt Ik hoor zo veel vliegtuigen overvliegen, let er niet echt op.
Ja, ik hoor ze ook wel vaker. Maar dit, wtf.
Pino112zondag 6 juni 2010 @ 22:12
"Betreft een ERNSTIGE bird hit met meerdere vogels tijdens het opstijgen linker motor VOLLEDIG verwoest, toestel is een Boeing 737 van Royal Air Maroc.
Staat nu op de PAP Holding en wordt op dit moment ontruimd.

Later meer!

Bron: Iemand aanwezig aldaar"

http://www.hulpverlenings(...)72250.html#msg772250
DeLunazondag 6 juni 2010 @ 22:13
Nu ook op teletekst.
9611Nielszondag 6 juni 2010 @ 22:13
Die klotevogels ook altijd!
YazooWzondag 6 juni 2010 @ 22:14
quote:
Op zondag 6 juni 2010 22:12 schreef Pino112 het volgende:
"Betreft een ERNSTIGE bird hit met meerdere vogels tijdens het opstijgen linker motor VOLLEDIG verwoest, toestel is een Boeing 737 van Royal Air Maroc.
Staat nu op de PAP Holding en wordt op dit moment ontruimd.

Later meer!

Bron: Iemand aanwezig aldaar"

http://www.hulpverlenings(...)72250.html#msg772250
Een birdhit aan de postduifweg....
muahahahah wat een lol wat een lol
Juicyhilzondag 6 juni 2010 @ 22:14
Vliegtuig in de problemen bij Schiphol
Pino112zondag 6 juni 2010 @ 22:14
quote:
22:02:26 06-06-10 GROUP-1 PRIO 1 A4 R HOOFDDORP VKO MET BEKNELLING (NOODPROCEDURE: rood) (INC: 04) (GRIP: 1) [ ]
GRIP 1 0106485 BRW Veiligheidsregio Kennemerland (Districtscommandant Kennemerland Zuid)
GRIP 1 0106500 BRW Veiligheidsregio Kennemerland (Regionaal Commandant)
GRIP 1 0106545 BRW Veiligheidsregio Kennemerland (Leider Operationeel Team)
GRIP 1 0127079 BRW Veiligheidsregio Kennemerland (Multi Proces Coördinator MICK)
GRIP 1 0127170 BRW Veiligheidsregio Kennemerland (Coördinator CoPI)
GRIP 1 0127185 BRW Veiligheidsregio Kennemerland (Persvoorlichting piket)
GRIP 1 0127220 BRW Veiligheidsregio Kennemerland (Hoofd Stafsectie Informatie)
GRIP 1 0127325 BRW Veiligheidsregio Kennemerland (OvD-G Zuid - Groepscode)
GRIP 1 0127410 Veiligheidsregio Kennemerland (Hoofd stafsectie Politie) (Infocode)
GRIP 1 0127420 Veiligheidsregio Kennemerland (Korpsleiding Politie) (Infocode)
GRIP 1 0127900 BRW Kennemerland (Coördinatoren BOT)
GRIP 1 0128005 BRW Haarlemmermeer (Burgemeester)
GRIP 1 0128025 BRW Haarlemmermeer (Adviseur OOV - Openbare Orde en Veiligheid)
Ongeluk met brandweerwagen @ A4
Ronalldzondag 6 juni 2010 @ 22:17
quote:
Op zondag 6 juni 2010 22:14 schreef Pino112 het volgende:

[..]

Ongeluk met brandweerwagen @ A4
Gaat lekker.
Pino112zondag 6 juni 2010 @ 22:18
quote:
Op zondag 6 juni 2010 22:17 schreef Ronalld het volgende:

[..]

Gaat lekker.
Hoogwerker van de Brandweer Hoofddorp.
Geen gewonden, HW is behoorlijk beschadigd.
Bolletje...zondag 6 juni 2010 @ 22:20
Schrokken ons rot, dachten dat het vliegtuig hier in de voortuin ging landen, echt eng!
Flappe-du-Pommezondag 6 juni 2010 @ 22:21


(c) @schrijver op Twitter
Cerbiezondag 6 juni 2010 @ 22:23
NOS Teletekst:

Een brandweerauto die onderweg was naar Schiphol is op de snelweg A4 over de kop geslagen

Diemuxzondag 6 juni 2010 @ 22:24
quote:
Op zondag 6 juni 2010 22:21 schreef Flappe-du-Pomme het volgende:
[ afbeelding ]

(c) @schrijver op Twitter
It's a bird, it's a plane... NO, it's a smug on the lens.

Anyhow, voegt niks toe die foto
Wokkelzondag 6 juni 2010 @ 22:24
quote:
Op zondag 6 juni 2010 22:23 schreef Cerbie het volgende:
NOS Teletekst:

Een brandweerauto die onderweg was naar Schiphol is op de snelweg A4 over de kop geslagen

Jij bent ook een spuit elf
Flappe-du-Pommezondag 6 juni 2010 @ 22:25
quote:
Op zondag 6 juni 2010 22:24 schreef Diemux het volgende:

[..]

It's a bird, it's a plane... NO, it's a smug on the lens.

Anyhow, voegt niks toe die foto
Okee, thanks voor je mening.
achzondag 6 juni 2010 @ 22:25
quote:
Op zondag 6 juni 2010 22:21 schreef Flappe-du-Pomme het volgende:
[ afbeelding ]

(c) @schrijver op Twitter
zo die vloog laag zeg
HeatWavezondag 6 juni 2010 @ 22:26
quote:
Op zondag 6 juni 2010 22:18 schreef Pino112 het volgende:

[..]

Hoogwerker van de Brandweer Hoofddorp.
Geen gewonden, HW is behoorlijk beschadigd.
Tis maar een verbrande neus hoor .
Cerbiezondag 6 juni 2010 @ 22:26
quote:
Op zondag 6 juni 2010 22:24 schreef Wokkel het volgende:

[..]

Jij bent ook een spuit elf
Zat nog een pagina aan het topic vast
TeringHenkiezondag 6 juni 2010 @ 22:28
Vraag me af of die brandweerauto een autospuit is of een crashtender, wel knap als je laatstgenoemde over de kop weet te krijgen
Wokkelzondag 6 juni 2010 @ 22:30
quote:
Op zondag 6 juni 2010 22:28 schreef TeringHenkie het volgende:
Vraag me af of die brandweerauto een autospuit is of een crashtender, wel knap als je laatstgenoemde over de kop weet te krijgen
De laatste keer ging het anders best makkelijk.
Plaatjes crashtender
Pino112zondag 6 juni 2010 @ 22:30
quote:
Op zondag 6 juni 2010 22:28 schreef TeringHenkie het volgende:
Vraag me af of die brandweerauto een autospuit is of een crashtender, wel knap als je laatstgenoemde over de kop weet te krijgen
Hoogwerker, doe eensch het topic lezen.
__Saviour__zondag 6 juni 2010 @ 22:31
Zijn die speciale vliegveld-brandweerwagens niet berekend op hoge snelheden ofzo
Sirolfzondag 6 juni 2010 @ 22:32
quote:
Op zondag 6 juni 2010 22:21 schreef Flappe-du-Pomme het volgende:
[ afbeelding ]

(c) @schrijver op Twitter
Da's toch niet laag?

Hier kon ik letterlijk de motors van de rest van het vliegtuig onderscheiden. Da's pas laag!
Helaas was ik te laat met het pakken van een fototoestel, anders had ik d'r ook wel eentje gemaakt.
TeringHenkiezondag 6 juni 2010 @ 22:34
quote:
Op zondag 6 juni 2010 22:30 schreef Pino112 het volgende:

[..]

Hoogwerker, doe eensch het topic lezen.
Op een crashtender kan ook een hoogwerker zitten
Diemuxzondag 6 juni 2010 @ 22:34
quote:
Op zondag 6 juni 2010 22:31 schreef __Saviour__ het volgende:
Zijn die speciale vliegveld-brandweerwagens niet berekend op hoge snelheden ofzo
Die crashtenders? Nou ja, waarschijnlijk waren ze iets te enthousiast... + die duizende liters water aan boord zullen ook alle kanten opgaan.

Maar weet niet zeker of het nu een tender of een ladderwagen betreft.
Kwaliteitzondag 6 juni 2010 @ 22:38
Gelukkig veilig geland.

extra nieuws ergens?
pfefferkatzezondag 6 juni 2010 @ 22:45
Best veel FOK!kers uit Haarlem trouwens als ik dit topic zo zie

Schijnt dat er een zooitje vogels in de motor waren gevlogen.
JuiceJuicezondag 6 juni 2010 @ 22:46
Waarom heeft niemand foto's van het vliegtuig gemaakt?
Stephan1237zondag 6 juni 2010 @ 22:46
Terreuraanslag van vogels
gerco94zondag 6 juni 2010 @ 22:47
162 passagiers veilig uit het vliegtuig.
Ladderwagen op de A4 over de kop, onbekend hoeveel gewonden. Auto kwam uit van korps uit de regio. Twitter FTW!

[ Bericht 13% gewijzigd door gerco94 op 06-06-2010 22:48:57 (Toevoeging) ]
Lightzondag 6 juni 2010 @ 22:47
quote:
Op zondag 6 juni 2010 22:34 schreef Diemux het volgende:

[..]

Die crashtenders? Nou ja, waarschijnlijk waren ze iets te enthousiast... + die duizende liters water aan boord zullen ook alle kanten opgaan.

Maar weet niet zeker of het nu een tender of een ladderwagen betreft.
Ik kan me vergissen, maar volgens mij staan de crashtenders op Schiphol. Die hoeven dus niet over de A4.
Tourniquetzondag 6 juni 2010 @ 22:48
quote:
Op zondag 6 juni 2010 22:47 schreef Light het volgende:

[..]

Ik kan me vergissen, maar volgens mij staan de crashtenders op Schiphol. Die hoeven dus niet over de A4.
Het was dan ook geen crashtender.

http://www.noordhollandsd(...)MG_9940_1713964j.jpg
http://www.noordhollandsd(...)MG_9942_1713965j.jpg

[ Bericht 12% gewijzigd door Danny op 13-07-2010 18:42:06 (foto's weg ivm copyrightclaim) ]
Pino112zondag 6 juni 2010 @ 22:49
http://twitter.com/derique/status/15579010997

Erik Zwennes
Vliegtuiggedoe veroorzaakt door vogels. Wilders: "Harder straffen vogels op aanvliegroute Schiphol. Buitenlandse vogels t land uit"
2 minutes ago from web

Ronalldzondag 6 juni 2010 @ 22:49
quote:
Op zondag 6 juni 2010 22:46 schreef JuiceJuice het volgende:
Waarom heeft niemand foto's van het vliegtuig gemaakt?
Toen ik m'n camera had gepakt was ie onderhand al bijna geland.. Die dingen gaan nogal hard.
Firstzondag 6 juni 2010 @ 22:56
popcorn topic.
Dirk-Kuijtzondag 6 juni 2010 @ 22:57
De Telegraaf zit er trouwens weer eens naast. Volgens hun gaat het om een 737-800. In werkelijkheid gaat het om de CN-RMF (737-400).
TeringHenkiezondag 6 juni 2010 @ 23:01
quote:
Op zondag 6 juni 2010 22:57 schreef Dirk-Kuijt het volgende:
De Telegraaf zit er trouwens weer eens naast. Volgens hun gaat het om een 737-800. In werkelijkheid gaat het om de CN-RMF (737-400).
Wow wat een flater
Greenduvelzondag 6 juni 2010 @ 23:02
Het gekantelde hulpverleningsvoertuig is een hoogwerker uit Hoofddorp. Er zijn geen gewonden, maar wel is het voertuig zwaar beschadigd. Dat gebeurde op het terrein van de luchthaven, liet het Korps landelijke politiediensten weten.

bron: noordhollandsdagblad
DeLunazondag 6 juni 2010 @ 23:03
quote:
Op zondag 6 juni 2010 22:57 schreef Dirk-Kuijt het volgende:
De Telegraaf zit er trouwens weer eens naast. Volgens hun gaat het om een 737-800. In werkelijkheid gaat het om de CN-RMF (737-400).
Was te verwachten.
Sallyzondag 6 juni 2010 @ 23:04
Rond kwart over tien:
http://www.spitsnieuws.nl(...)cident_schiphol.html
quote:
Vliegtuigincident Schiphol

Een vliegtuig van een onbekende maatschappij zou in de buurt van luchthaven Schiphol in de problemen zijn geraakt. Er wordt gespeculeerd dat een motor van een toestel van Royal Air Maroc in brand heeft gestaan. Dat kan nu niet worden bevestigd. Daarnaast zou een brandweerwagen die op weg was naar Schophol, over de kop zijn geslagen.

LATER MEER


M. Schrader | 06-06-10 | 22:00 | 29 reacties
Inmiddels is het bericht op de schOp gegooid
Dirk-Kuijtzondag 6 juni 2010 @ 23:12
DeLunazondag 6 juni 2010 @ 23:13
quote:
Op zondag 6 juni 2010 23:04 schreef Sally het volgende:
Rond kwart over tien:
http://www.spitsnieuws.nl(...)cident_schiphol.html
[..]

Inmiddels is het bericht op de schOp gegooid
Greenduvelzondag 6 juni 2010 @ 23:13
quote:
Op zondag 6 juni 2010 23:12 schreef Dirk-Kuijt het volgende:
[ afbeelding ]
Ik zou graag de andere kant willen zien, foto's zullen vast nog wel komen...
Flodder450zondag 6 juni 2010 @ 23:19
TerugVindtPost
Fireblastzondag 6 juni 2010 @ 23:36
Die over de kop geslagen vrachtwagen sloeg ook nergens op.

't Was niet op de A4 zoals ze zeiden (soort van parallelweg langs die parkeerterreinen zegmaar ), en het leek er ook niet echt op alsof ie over de kop was gegaan.

Foto voor de kick:


Er waren trouwens geen gewonden volgens mij, ze waren wat aan t knippen maar alles ging rustig en relaxt en dr werd niemand uit gehesen ofzo.

Over 't vliegtuig weet ik verder niks, maar er zijn toch wel mensen die fotos hebben gemaakt ofzo ervan als dat ding heel laag en in de fik vliegt?
Pino112zondag 6 juni 2010 @ 23:39
Fireblastzondag 6 juni 2010 @ 23:42
5 posts boven je is precies dezelfde foto gepost
BarrieButserszondag 6 juni 2010 @ 23:42
Er is niks te zien op die foto's
TeringHenkiezondag 6 juni 2010 @ 23:45
Pino112zondag 6 juni 2010 @ 23:45
quote:
Op zondag 6 juni 2010 23:42 schreef Fireblast het volgende:
5 posts boven je is precies dezelfde foto gepost
Euw
Schanullekezondag 6 juni 2010 @ 23:49
Ben me hier in Spaarndam ook wel rotgeschrokken toen hij overkwam. Veel buren gingen net als ik naar buiten om te kijken maar gelukkig bleef de klap uit. Hulde aan de piloten. Toch ben ik me wel weer even heel erg bewust van het feit dat er hier veel vliegbewegingen zijn.
Unreal88maandag 7 juni 2010 @ 00:15
Piloten hebben inderdaad goed werk verricht door het vliegtuig toch aan de grond te krijgen.
Dirk-Kuijtmaandag 7 juni 2010 @ 00:17
Weer een blunder maar dan nu op het NOS journaal. Een ooggetuige was aan het woord en die melde dat het vliegtuig kerosine aan het lozen was boven de wijk waar ze woonde. Het toestel is een Boeing 737-400 en laat dat type nou net geen kerosine kunnen lozen
Unreal88maandag 7 juni 2010 @ 00:29
quote:
Op maandag 7 juni 2010 00:17 schreef Dirk-Kuijt het volgende:
Weer een blunder maar dan nu op het NOS journaal. Een ooggetuige was aan het woord en die melde dat het vliegtuig kerosine aan het lozen was boven de wijk waar ze woonde. Het toestel is een Boeing 737-400 en laat dat type nou net geen kerosine kunnen lozen
klopt maar heel veel mensen zeggen dat er geloosd werd
Schanullekemaandag 7 juni 2010 @ 00:31
Wellicht dat er 'gewoon' een lek was?
TC_Artemismaandag 7 juni 2010 @ 00:35
quote:
Op maandag 7 juni 2010 00:31 schreef Schanulleke het volgende:
Wellicht dat er 'gewoon' een lek was?
Na een birdstrike?
Lightmaandag 7 juni 2010 @ 00:36
quote:
Op maandag 7 juni 2010 00:17 schreef Dirk-Kuijt het volgende:
Weer een blunder maar dan nu op het NOS journaal. Een ooggetuige was aan het woord en die melde dat het vliegtuig kerosine aan het lozen was boven de wijk waar ze woonde. Het toestel is een Boeing 737-400 en laat dat type nou net geen kerosine kunnen lozen
Daarbij lijkt het me onwaarschijnlijk dat de piloten toestemming zouden krijgen voor het lozen van kerosine boven land.
Sirolfmaandag 7 juni 2010 @ 00:38
quote:
Op zondag 6 juni 2010 23:36 schreef Fireblast het volgende:

Over 't vliegtuig weet ik verder niks, maar er zijn toch wel mensen die fotos hebben gemaakt ofzo ervan als dat ding heel laag en in de fik vliegt?
Die kans lijkt mij juist best klein, aangezien het zo gebeurt dat men eerst verbaasd is en pas aan filmen of fotograferen denkt als het vliegtuig alweer weg is.

Mij is het ook overkomen. Het ding kwam hier recht over, en de camera lag naast me...
Dirk-Kuijtmaandag 7 juni 2010 @ 00:41
quote:
Op maandag 7 juni 2010 00:29 schreef Unreal88 het volgende:

[..]

klopt maar heel veel mensen zeggen dat er geloosd werd
Dat is echt uitgesloten. Ik denk dat iedereen elkaar maar een beetje napraat en er een sensatieverhaal van maakt. Waarschijnlijk heeft het gewoon gemiezerd op het moment dat het vliegtuig over vloog.
El_jefe07maandag 7 juni 2010 @ 03:17
quote:
Op maandag 7 juni 2010 00:36 schreef Light het volgende:

[..]

Daarbij lijkt het me onwaarschijnlijk dat de piloten toestemming zouden krijgen voor het lozen van kerosine boven land.
Waarom niet? Met teveel gewicht kan het vliegtuig niet landen. En als het vliegtuig zich nog wel op een bepaalde hoogte bevindt verdampt de kerosine wel in de atmosfeer.
Ellatjuhmaandag 7 juni 2010 @ 06:42
heb nergens last van gehad.
was ook binnen en hoor het nauwelijks meer als er een vliegtuig over komt
Symphonicmaandag 7 juni 2010 @ 07:00
Op zich wel apart dat wij als FOK! toch wel zo'n beetje de primeur hadden.
Even een vraag uit pure belangstelling: hoezo kan een 737-400 geen kerosine lozen?
Ieder vliegtuig in nood zou toch van zijn kerosine af moeten kunnen?
Sirolfmaandag 7 juni 2010 @ 07:25
quote:
Op maandag 7 juni 2010 06:42 schreef Ellatjuh het volgende:
heb nergens last van gehad.
was ook binnen en hoor het nauwelijks meer als er een vliegtuig over komt
Als dit vliegtuig bij je over was gekomen had je het zeker wel gemerkt hoor.
Schanullekemaandag 7 juni 2010 @ 07:57
quote:
Op maandag 7 juni 2010 07:25 schreef Sirolf het volgende:

[..]

Als dit vliegtuig bij je over was gekomen had je het zeker wel gemerkt hoor.
Ik heb zelfs een moment gedacht dat hij hier terecht zou komen, zoveel lawaai was het. Niet te missen dit. Alle buren ook in de tuin. Terwijl we hier echt wel wat gewend zijn. Maar deze lag zo'n 20 dB hoger dan een gewoon lawaaiig vliegtuig.

edit: hmmm, de site is flash en je kan dus niet deeplinken...
Dirk-Kuijtmaandag 7 juni 2010 @ 08:04
quote:
Op maandag 7 juni 2010 07:00 schreef Symphonic het volgende:
Op zich wel apart dat wij als FOK! toch wel zo'n beetje de primeur hadden.
Even een vraag uit pure belangstelling: hoezo kan een 737-400 geen kerosine lozen?
Ieder vliegtuig in nood zou toch van zijn kerosine af moeten kunnen?
Hoe gek het ook klinkt, een 737-400 kan dat niet. Al die ooggetuigen verhalen zijn dus pure verzinsels.
kikoooooomaandag 7 juni 2010 @ 08:11
quote:
Op maandag 7 juni 2010 08:04 schreef Dirk-Kuijt het volgende:

[..]

Hoe gek het ook klinkt, een 737-400 kan dat niet. Al die ooggetuigen verhalen zijn dus pure verzinsels.
Kun je eens in lekentaal uitleggen waarom dat niet kan? Is dat tegenwoordig met moderne vliegtuigen niet meer nodig ofzo?
Schanullekemaandag 7 juni 2010 @ 08:12
Dan maar even een screenshotje van het meetpunt in de buurt. Het was hard.
Dirk-Kuijtmaandag 7 juni 2010 @ 09:01
quote:
Op maandag 7 juni 2010 08:11 schreef kikoooooo het volgende:

[..]

Kun je eens in lekentaal uitleggen waarom dat niet kan? Is dat tegenwoordig met moderne vliegtuigen niet meer nodig ofzo?
Ja dat is vrij makkelijk. Een 737 heeft gewoon niet de benodigde apparatuur daarvoor tot zijn beschikking. Een 747-400 kan dat wel (zie filmpje).



Er zijn een legio aan filmpjes te vinden van een kerosine dump op Youtube. Maar zoals je ziet geen enkele 737. En dat terwijl de 737 het meest voorkomende vliegtuig is in deze wereld.
Kapt-Ruigbaardmaandag 7 juni 2010 @ 09:18
De A320 kan het ook niet
quote:
In an emergency event, like a hydraulic problem or passenger issue, the plane will not have enough time to burn off the fuel it needs to reach a safe landing weight – hence, the fuel dump. Modern aircraft are designed for possible overweight landings, but this is not done except in cases of extreme emergency because various maintenance inspections are required afterwards. Some planes, like the 737 and A320 don’t even have the ability to dump fuel.
Bron
Robarmaandag 7 juni 2010 @ 09:30
Op welke baan is het vliegtuig uiteindelijk geland? En weet iemand wat de route van het vliegtuig was?
Sirolfmaandag 7 juni 2010 @ 09:37
quote:
Op maandag 7 juni 2010 09:30 schreef Robar het volgende:
Op welke baan is het vliegtuig uiteindelijk geland? En weet iemand wat de route van het vliegtuig was?
Hij schijnt te zijn geland op de Polderbaan.

De route is volgens mij via Vijfhuizen, puntje van Haarlem Schalkwijk (Boerhaavewijk?), door naar Haarlem Noord en weggedraaid over de Waarderpolder via Spaarndam naar de Polderbaan gegaan.
Robarmaandag 7 juni 2010 @ 09:44
quote:
Op maandag 7 juni 2010 09:37 schreef Sirolf het volgende:

[..]

Hij schijnt te zijn geland op de Polderbaan.

De route is volgens mij via Vijfhuizen, puntje van Haarlem Schalkwijk (Boerhaavewijk?), door naar Haarlem Noord en weggedraaid over de Waarderpolder via Spaarndam naar de Polderbaan gegaan.
Dan vermoed ik dat het vliegtuig iets zudelijker vloog van Vijfhuizen, want ik woon in Hoofddorp Floriande en ik zei gisteren nog op de bank tegen mijn vriendin, " Dat was wel heel laag en hard"
Unreal88maandag 7 juni 2010 @ 09:49
quote:
Op maandag 7 juni 2010 07:00 schreef Symphonic het volgende:
Op zich wel apart dat wij als FOK! toch wel zo'n beetje de primeur hadden.
Even een vraag uit pure belangstelling: hoezo kan een 737-400 geen kerosine lozen?
Ieder vliegtuig in nood zou toch van zijn kerosine af moeten kunnen?
telegraaf was nog eerder, die hadden het van twitter
Sirolfmaandag 7 juni 2010 @ 09:58
quote:
Op maandag 7 juni 2010 09:44 schreef Robar het volgende:

[..]

Dan vermoed ik dat het vliegtuig iets zudelijker vloog van Vijfhuizen, want ik woon in Hoofddorp Floriande en ik zei gisteren nog op de bank tegen mijn vriendin, " Dat was wel heel laag en hard"
Ik heb 'm toch echt over zien komen in het noordoosten van Vijfhuizen hoor, recht over m'n huis heen!
Hierbij vloog het vliegtuig in noordelijke richting. Blijkbaar heeft 'ie dus nogal wat vreemde bochten gemaakt...
Robarmaandag 7 juni 2010 @ 10:10
quote:
Op maandag 7 juni 2010 09:58 schreef Sirolf het volgende:

[..]

Ik heb 'm toch echt over zien komen in het noordoosten van Vijfhuizen hoor, recht over m'n huis heen!
Hierbij vloog het vliegtuig in noordelijke richting. Blijkbaar heeft 'ie dus nogal wat vreemde bochten gemaakt...
Zo ver zit het niet van elkaar en afhankelijk vanaf welke baan hij gestart is, kan hij over beide punten heen gevlogen zijn. Het was niet recht boven mijn huis, maar ik ben natuurlijk wel wat vliegtuigen gewend en dit was heel anders dan normaal en veel dichterbij dan normaal. Laat het op 500 meter afstand geweest zijn. Dan nog geeft dat een flink lawaai, aannemende dat hij wel op zijn minst op een paar honderd meter hoogte vloog.

http://maps.google.nl/maps?q=52.330965,+4.654913&num=1&sll=52.330828,4.701462&sspn=0.075215,0.219727&ie=UTF8&ll=52.330828,4.691334&spn=0.075215,0.154324&z=13&iwloc=A
Sirolfmaandag 7 juni 2010 @ 10:17
Ik verwacht dus dat 'ie de volgende route ongeveer zal hebben afgelegd: http://maps.google.nl/maps/ms?num=1&ie=UTF8&hl=nl&t=h&msa=0&msid=118152561103953542727.0004886c3a34fb4249a15&ll=52.337856,4.695282&spn=0.235363,0.727158&z=11

Aangezien er meldingen komen uit Hoofddorp Floriande, Vijfhuizen, Haarlem-Noord en Spaarndam.
Robarmaandag 7 juni 2010 @ 10:32
quote:
Op maandag 7 juni 2010 10:17 schreef Sirolf het volgende:
Ik verwacht dus dat 'ie de volgende route ongeveer zal hebben afgelegd: http://maps.google.nl/maps/ms?num=1&ie=UTF8&hl=nl&t=h&msa=0&msid=118152561103953542727.0004886c3a34fb4249a15&ll=52.337856,4.695282&spn=0.235363,0.727158&z=11

Aangezien er meldingen komen uit Hoofddorp Floriande, Vijfhuizen, Haarlem-Noord en Spaarndam.
Op zich is dt heel normaal, dat is namelijk een vaste route voor vliegtuigen die richting het Noorden of Noordwesten moeten. Ik neem aan dat het vliegtuig zo gedirigeerd is door de verkeersleiding.

http://www.haarlemmermeer(...)periment_Spijkerboor

Uiteraard is dit vliegtuig nog eerder gedraaid naar het Noorden, omdat hij zo snel mogelijk moest landen. In de praktijk draait de rode lijn trouwens nog veel eerder naar het Noorden. Dit impliceert namelijk dat Floriande in zijn geheel ontweken wordt, maar menig vliegtuig houdt zoch hier niet aan.
Greenduvelmaandag 7 juni 2010 @ 10:53
Gewoon respect voor die piloten hoor
Ronalldmaandag 7 juni 2010 @ 13:23
quote:
Op maandag 7 juni 2010 09:01 schreef Dirk-Kuijt het volgende:

[..]

Ja dat is vrij makkelijk. Een 737 heeft gewoon niet de benodigde apparatuur daarvoor tot zijn beschikking. Een 747-400 kan dat wel (zie filmpje).



Er zijn een legio aan filmpjes te vinden van een kerosine dump op Youtube. Maar zoals je ziet geen enkele 737. En dat terwijl de 737 het meest voorkomende vliegtuig is in deze wereld.
Dat is apart. Zo zag het er namelijk wel uit..
quote:
737s are not equipped with fuel dump systems. The original aircraft were too small to require them, and adding a fuel dump system to the later, larger variants would have incurred a large weight penalty.
-Wiki

Was dus toch een rokende motor..?

[ Bericht 14% gewijzigd door Ronalld op 07-06-2010 13:35:18 ]
Schanullekemaandag 7 juni 2010 @ 14:03
quote:
Op maandag 7 juni 2010 09:58 schreef Sirolf het volgende:

[..]

Ik heb 'm toch echt over zien komen in het noordoosten van Vijfhuizen hoor, recht over m'n huis heen!
Hierbij vloog het vliegtuig in noordelijke richting. Blijkbaar heeft 'ie dus nogal wat vreemde bochten gemaakt...
Hier in Spaarndam kwam hij ook in een hele andere aanvliegroute dan normaal. Hij vloog evenwijdig aan zijkanaal C richting het Noordzeekanaal/ de Amsterdams havens. Toen was hij al schrikbarend aan het dalen.

Het ingetekende kaartje klopt wel denk ik...

En idd, hulde aan die piloten.
Dirk-Kuijtmaandag 7 juni 2010 @ 15:16





Dirk-Kuijtmaandag 7 juni 2010 @ 15:19
quote:
Op maandag 7 juni 2010 10:17 schreef Sirolf het volgende:
Ik verwacht dus dat 'ie de volgende route ongeveer zal hebben afgelegd: http://maps.google.nl/maps/ms?num=1&ie=UTF8&hl=nl&t=h&msa=0&msid=118152561103953542727.0004886c3a34fb4249a15&ll=52.337856,4.695282&spn=0.235363,0.727158&z=11

Aangezien er meldingen komen uit Hoofddorp Floriande, Vijfhuizen, Haarlem-Noord en Spaarndam.
Het vliegtuig is opgestegen vanaf de Aalsmeerbaan. Niet vanaf de Kaagbaan zoals op jou tekening.
Tourniquetmaandag 7 juni 2010 @ 15:29
quote:
Op maandag 7 juni 2010 13:23 schreef Ronalld het volgende:

[..]

Dat is apart. Zo zag het er namelijk wel uit..
[..]

-Wiki

Was dus toch een rokende motor..?
Het was vochtig weer gisteravond. Zouden het geen vortexen van condens kunnen zijn geweest?
Dirk-Kuijtmaandag 7 juni 2010 @ 15:46
quote:
Op maandag 7 juni 2010 15:29 schreef Tourniquet het volgende:

[..]

Het was vochtig weer gisteravond. Zouden het geen vortexen van condens kunnen zijn geweest?
Dat denk ik in combinatie met miezer regen.
Apfel.maandag 7 juni 2010 @ 19:21
quote:
Op maandag 7 juni 2010 00:17 schreef Dirk-Kuijt het volgende:
Weer een blunder maar dan nu op het NOS journaal. Een ooggetuige was aan het woord en die melde dat het vliegtuig kerosine aan het lozen was boven de wijk waar ze woonde. Het toestel is een Boeing 737-400 en laat dat type nou net geen kerosine kunnen lozen
Net op RTVNH; eigenaren van booten die in Spaarndam lagen klaagde ook over het feit dat er kerosine geloosd is en op hun bootjes terecht was gekomen. Je zag ook dat die bootjes spekglad waren geworden.
kikoooooomaandag 7 juni 2010 @ 19:21
Kolere wat een schade!!
Pilesmaandag 7 juni 2010 @ 19:22
quote:
Op maandag 7 juni 2010 19:21 schreef Apfel. het volgende:

[..]

Net op RTVNH; eigenaren van booten die in Spaarndam lagen klaagde ook over het feit dat er kerosine geloosd is en op hun bootjes terecht was gekomen. Je zag ook dat die bootjes spekglad waren geworden.
Dan kan er brandstof gelekt zijn uit de motor, een andere oorzaak kan ik niet bedenken.
Dirk-Kuijtmaandag 7 juni 2010 @ 19:30
quote:
Op maandag 7 juni 2010 19:22 schreef Piles het volgende:

[..]

Dan kan er brandstof gelekt zijn uit de motor, een andere oorzaak kan ik niet bedenken.
Volgens mij is het een standaard procedure dat als er een engine failure optreed de brandstoftoevoer afgesloten wordt. Maar dat weet ik niet zeker.
Dirk-Kuijtmaandag 7 juni 2010 @ 19:31
quote:
Op maandag 7 juni 2010 19:21 schreef Apfel. het volgende:

[..]

Net op RTVNH; eigenaren van booten die in Spaarndam lagen klaagde ook over het feit dat er kerosine geloosd is en op hun bootjes terecht was gekomen. Je zag ook dat die bootjes spekglad waren geworden.
Hij kan het nooit geloosd hebben.
Dentiwanmaandag 7 juni 2010 @ 19:34
quote:
Op maandag 7 juni 2010 19:31 schreef Dirk-Kuijt het volgende:

[..]

Hij kan het nooit geloosd hebben.
Nou echt wel dat dat kerosine is.... Misschien dat ie het lekte?
Symphonicmaandag 7 juni 2010 @ 19:34
quote:
Op maandag 7 juni 2010 19:21 schreef Apfel. het volgende:

[..]

Net op RTVNH; eigenaren van booten die in Spaarndam lagen klaagde ook over het feit dat er kerosine geloosd is en op hun bootjes terecht was gekomen. Je zag ook dat die bootjes spekglad waren geworden.
dan moet er een lek zijn.
Maar het is wel gore bende kerosine
Dirk-Kuijtmaandag 7 juni 2010 @ 19:46
Screentje van de take-off

Dentiwanmaandag 7 juni 2010 @ 20:01
quote:
Op maandag 7 juni 2010 19:46 schreef Dirk-Kuijt het volgende:
Screentje van de take-off

[ afbeelding ]
bron?
Maaslandermaandag 7 juni 2010 @ 20:02
quote:
Op maandag 7 juni 2010 08:12 schreef Schanulleke het volgende:
Dan maar even een screenshotje van het meetpunt in de buurt. Het was hard.
[ afbeelding ]
Hoe doe je dat?
Dirk-Kuijtmaandag 7 juni 2010 @ 20:05
quote:
Op maandag 7 juni 2010 20:01 schreef Dentiwan het volgende:

[..]

bron?
Webcam rond Schiphol
blupmaandag 7 juni 2010 @ 20:24
Hiero kan je zien hoe de procedures uitpakken bij een andere birdstrike (Thomson 253h (Boeing 757))




Als je maar 1 motor hebt word het pas echt vervelend
http://www.youtube.com/watch#!v=gc-XiO4ojzk
Orthellomaandag 7 juni 2010 @ 21:02
quote:
Op maandag 7 juni 2010 15:19 schreef Dirk-Kuijt het volgende:

[..]

Het vliegtuig is opgestegen vanaf de Aalsmeerbaan. Niet vanaf de Kaagbaan zoals op jou tekening.
Volgens mij was het de 27 waar hij vanaf kwam. De Buitenvelderdbaan. En dan zijn waarnemingen vanuit Hoofddorp ook heel goed te verklaren.
Pilesmaandag 7 juni 2010 @ 21:02
quote:
Op maandag 7 juni 2010 21:02 schreef Orthello het volgende:

[..]

Volgens mij was het de 27 waar hij vanaf kwam. De Buitenvelderdbaan. En dan zijn waarnemingen vanuit Hoofddorp ook heel goed te verklaren.
Nee

[Edit] De 27 wordt trouwens in principe niet gebruikt om te starten, in westelijke richting is daar de 24 voor

[ Bericht 13% gewijzigd door Piles op 07-06-2010 21:09:55 ]
Dirk-Kuijtmaandag 7 juni 2010 @ 21:08
quote:
Op maandag 7 juni 2010 21:02 schreef Orthello het volgende:

[..]

Volgens mij was het de 27 waar hij vanaf kwam. De Buitenvelderdbaan. En dan zijn waarnemingen vanuit Hoofddorp ook heel goed te verklaren.
Hij kwam van 18L
Orthellomaandag 7 juni 2010 @ 21:15
Oké. Van Dirk wil ik het zeer zeker aannemen.
Pilesmaandag 7 juni 2010 @ 21:15
quote:
Op maandag 7 juni 2010 21:15 schreef Orthello het volgende:
Oké. Van Dirk wil ik het zeer zeker aannemen.
Van mij niet? Dank je
We gebruiken dezelfde bron
Schanullekemaandag 7 juni 2010 @ 21:54
quote:
Op maandag 7 juni 2010 20:02 schreef Maaslander het volgende:

[..]

Hoe doe je dat?
Via de website van BAS
Orthellomaandag 7 juni 2010 @ 22:14
quote:
Op maandag 7 juni 2010 21:54 schreef Schanulleke het volgende:

[..]

Via de website van BAS
En dan krijg je dit soort plaatjes waar de route perfect op te zien is. Die rare krul over haarlem en het westerlijk havengebied.

http://tinyurl.com/2fmc9sc
Maaslandermaandag 7 juni 2010 @ 22:18
quote:
Op maandag 7 juni 2010 21:54 schreef Schanulleke het volgende:

[..]

Via de website van BAS
Oh, bedankt
Robardinsdag 8 juni 2010 @ 08:32
quote:
Op maandag 7 juni 2010 22:14 schreef Orthello het volgende:

[..]

En dan krijg je dit soort plaatjes waar de route perfect op te zien is. Die rare krul over haarlem en het westerlijk havengebied.

http://tinyurl.com/2fmc9sc
Dit kaartje verklaart toch de eerder geopperd route?
Green1dinsdag 8 juni 2010 @ 09:15
Als een 737 brandstof moet dumpen, doen ze dat door rondjes te vliegen, met landingsgestel uit. Afhankelijk van het soort emergency doen ze dat wel of niet.
kikoooooodinsdag 8 juni 2010 @ 09:18
quote:
Op dinsdag 8 juni 2010 09:15 schreef Green1 het volgende:
Als een 737 brandstof moet dumpen, doen ze dat door rondjes te vliegen, met landingsgestel uit.
Maar men zegt dat t uberhaupt niet kan..
Pilesdinsdag 8 juni 2010 @ 09:20
quote:
Op dinsdag 8 juni 2010 09:18 schreef kikoooooo het volgende:

[..]

Maar men zegt dat t uberhaupt niet kan..
Hij bedoelt dat ze dan rondjes vliegen om brandstof te verbruiken
Dumpen kan ie idd niet, daarom vliegen ze gewoon een tijdje, dan gaat het ook op hè
Bolterdinsdag 8 juni 2010 @ 09:39
quote:
Op dinsdag 8 juni 2010 09:18 schreef kikoooooo het volgende:

[..]

Maar men zegt dat t uberhaupt niet kan..
Nee, heeft geen nut bij een 737. Grotere kisten hebben het vaak wel omdat het max. take-off weight hoger kan liggen dan max. landing weight. Anders zou zo'n kist bij een dergelijk incident door z'n hoeven gaan bij landing.
CyclingGirldinsdag 8 juni 2010 @ 09:41
Mijn collega zat in dat vliegtuig, ze zou op vakantie gaan naar Marokko. Ze is gisteren alsnog gegaan de schrik zat er wel goed in.
Green1dinsdag 8 juni 2010 @ 09:51
quote:
Op dinsdag 8 juni 2010 09:20 schreef Piles het volgende:

[..]

Hij bedoelt dat ze dan rondjes vliegen om brandstof te verbruiken
Dumpen kan ie idd niet, daarom vliegen ze gewoon een tijdje, dan gaat het ook op hè
Dat bedoelde ik inderdaad.
Flappe-du-Pommedinsdag 8 juni 2010 @ 16:41
quote:
Op dinsdag 8 juni 2010 09:41 schreef CyclingGirl het volgende:
Mijn collega zat in dat vliegtuig, ze zou op vakantie gaan naar Marokko. Ze is gisteren alsnog gegaan de schrik zat er wel goed in.
Konden ze vanuit het vliegtuig goed zien dat er iets in de fik stond?
kikoooooodinsdag 8 juni 2010 @ 17:22
quote:
Op dinsdag 8 juni 2010 09:20 schreef Piles het volgende:

[..]

Hij bedoelt dat ze dan rondjes vliegen om brandstof te verbruiken
Dumpen kan ie idd niet, daarom vliegen ze gewoon een tijdje, dan gaat het ook op hè
Het ding zat volgetankt voor Marokko. Dan moet je behoorlijk wat rondjes vliegen Wanneer er nood is, helpt dat imo echt niet hoor.
kikoooooodinsdag 8 juni 2010 @ 17:23
quote:
Op dinsdag 8 juni 2010 09:39 schreef Bolter het volgende:

[..]

Nee, heeft geen nut bij een 737. Grotere kisten hebben het vaak wel omdat het max. take-off weight hoger kan liggen dan max. landing weight. Anders zou zo'n kist bij een dergelijk incident door z'n hoeven gaan bij landing.
Aaaah dat is dus de reden. Ik dacht altijd dat het voor de veiligheid en fik was. Weer wat geleerd dus
Pilesdinsdag 8 juni 2010 @ 17:23
quote:
Op dinsdag 8 juni 2010 17:22 schreef kikoooooo het volgende:
Het ding zat volgetankt voor Marokko. Dan moet je behoorlijk wat rondjes vliegen Wanneer er nood is, helpt dat imo echt niet hoor.
Volgens mij hoeft dat ook niet eens:
quote:
Op dinsdag 8 juni 2010 09:39 schreef Bolter het volgende:
Nee, heeft geen nut bij een 737. Grotere kisten hebben het vaak wel omdat het max. take-off weight hoger kan liggen dan max. landing weight. Anders zou zo'n kist bij een dergelijk incident door z'n hoeven gaan bij landing.
Dirk-Kuijtdinsdag 8 juni 2010 @ 17:29
quote:
Op dinsdag 8 juni 2010 17:23 schreef kikoooooo het volgende:

[..]

Aaaah dat is dus de reden. Ik dacht altijd dat het voor de veiligheid en fik was. Weer wat geleerd dus
Soms is dat ook voor de veiligheid en fik. Als het landingsgestel niet open gaat en ze een buiklanding moeten maken dan maken ze ook een aantal rondjes om ervoor te zorgen dat er bij een eventuele crash een minder grote brand kan ontstaan.
Pilesdinsdag 8 juni 2010 @ 17:31
Boeing 737-400
Maximum take off weight: 62.9 ton
Maximum landing weight: 54.9 ton
Maximum range: 4000km

Nederland - Marokko: ongeveer 2500km? Dus hij was lang niet volgetankt
quote:
Op dinsdag 8 juni 2010 17:29 schreef Dirk-Kuijt het volgende:

[..]

Soms is dat ook voor de veiligheid en fik. Als het landingsgestel niet open gaat en ze een buiklanding moeten maken dan maken ze ook een aantal rondjes om ervoor te zorgen dat er bij een eventuele crash een minder grote brand kan ontstaan.
Moet je nogal wat rondjes vliegen lijkt me
Dirk-Kuijtdinsdag 8 juni 2010 @ 17:34
quote:
Op dinsdag 8 juni 2010 17:31 schreef Piles het volgende:
Boeing 737-400
Maximum take off weight: 62.9 ton
Maximum landing weight: 54.9 ton
Maximum range: 4000km

Nederland - Marokko: ongeveer 2500km? Dus hij was lang niet volgetankt
[..]

Moet je nogal wat rondjes vliegen lijkt me
Meestal is de tank dan al aardig leeg als ze willen landen op de eindbestemming
Nobudinsdag 8 juni 2010 @ 17:51
quote:
Op maandag 7 juni 2010 07:00 schreef Symphonic het volgende:
Op zich wel apart dat wij als FOK! toch wel zo'n beetje de primeur hadden.
Even een vraag uit pure belangstelling: hoezo kan een 737-400 geen kerosine lozen?
Ieder vliegtuig in nood zou toch van zijn kerosine af moeten kunnen?
Een 747 kan starten met een gewicht waarmee het niet kan landen, een 737 niet.

Oh wacht.

[ Bericht 9% gewijzigd door Nobu op 08-06-2010 17:51:54 (Spuit 11) ]
Pilesdinsdag 8 juni 2010 @ 17:51
quote:
Op dinsdag 8 juni 2010 17:51 schreef Nobu het volgende:

[..]

Een 747 kan starten met een gewicht waarmee het niet kan landen, een 737 niet.
Fout, zie gegevens die ik net postte
Nobudinsdag 8 juni 2010 @ 17:54
quote:
Op dinsdag 8 juni 2010 17:51 schreef Piles het volgende:

[..]

Fout, zie gegevens die ik net postte
In geval van nood kun je best landen met wat meer gewicht.
Pilesdinsdag 8 juni 2010 @ 17:56
quote:
Op dinsdag 8 juni 2010 17:54 schreef Nobu het volgende:

[..]

In geval van nood kun je best landen met wat meer gewicht.
In het geval van een mayday-call zul je wel moeten ja, maar bij panpan zal dat risico niet genomen worden vermoed ik
Me_Wesleydinsdag 8 juni 2010 @ 18:06
Edit: spuit 11
Tinos85woensdag 30 november 2011 @ 00:43
Even enorme kick maar nog wat nieuws omtrent deze noodlanding.

http://www.haarlemsdagbla(...)na-KPN-toren-Haarlem

Blijk dus niet overdreven te hebben dat dat toestel op zo'n 100 over m'n huis kwam. Geluk gehad dus dat het weet toen goed was.
Tourniquetwoensdag 30 november 2011 @ 00:54
Voor wie de volledige rapporten wil lezen: http://www.onderzoeksraad(...)l-airport/#rapporten
pfefferkatzewoensdag 30 november 2011 @ 01:10
Als ik dat zo lees hoop ik dat ze snel actief ganzen af gaan schieten.

Tevens ben ik altijd wel benieuwd naar de cijfers van dit soort incidenten bij Westerse maatschappijen t.o.v. in dit geval dus Royal Air Maroc, zeker als je dan leest dat de piloten niet voldoende training hebben gekregen.
-_Guitarist_-woensdag 30 november 2011 @ 01:17
Had niet naar de datum gekeken en begon als een malle te zoeken op Twitter :')
Tinos85woensdag 30 november 2011 @ 01:22
quote:
0s.gif Op woensdag 30 november 2011 01:17 schreef -_Guitarist_- het volgende:
Had niet naar de datum gekeken en begon als een malle te zoeken op Twitter :')
Sorry :P
Nobuwoensdag 30 november 2011 @ 01:25
quote:
11s.gif Op woensdag 30 november 2011 01:10 schreef RacerDKB het volgende:
Als ik dat zo lees hoop ik dat ze snel actief ganzen af gaan schieten.

Tevens ben ik altijd wel benieuwd naar de cijfers van dit soort incidenten bij Westerse maatschappijen t.o.v. in dit geval dus Royal Air Maroc, zeker als je dan leest dat de piloten niet voldoende training hebben gekregen.
Als je tijdens TO een vlucht ganzen tegenkomt heb je als piloot gewoon pech gehad, doe je weinig aan. Het probleem is dat er vervolgens maar een beetje aangeklooid wordt ipv netjes de procedures te volgen.
-_Guitarist_-woensdag 30 november 2011 @ 02:15
quote:
1s.gif Op woensdag 30 november 2011 01:22 schreef Tinos85 het volgende:

[..]

Sorry :P
Geeft niet, blij toe dat er niks aan de hand is :P
Doodloperwoensdag 30 november 2011 @ 08:56
quote:
0s.gif Op woensdag 30 november 2011 01:17 schreef -_Guitarist_- het volgende:
Had niet naar de datum gekeken en begon als een malle te zoeken op Twitter :')
ik ook ja, vond het al zo raar dat er wéér een brandweerauto over de kop was geslagen; pas op pagina 4 kwam ik er achter dat het een oud topic was ;(
Symphonicwoensdag 30 november 2011 @ 10:28
Ik vind het toch opvallend dat er relatief zo weinig mis gaat rond schiphol.
Er wordt overigens nu wel gesproken over ganzen schieten
Schanullekewoensdag 30 november 2011 @ 10:58
quote:
1s.gif Op woensdag 30 november 2011 00:43 schreef Tinos85 het volgende:
Even enorme kick maar nog wat nieuws omtrent deze noodlanding.

http://www.haarlemsdagbla(...)na-KPN-toren-Haarlem

Blijk dus niet overdreven te hebben dat dat toestel op zo'n 100 over m'n huis kwam. Geluk gehad dus dat het weet toen goed was.
De eindconclusie is duidelijk minder laconiek dan de reacties destijds. Kennelijk is de KPN-toren bij Penningsveer bijna geraakt. Tenminste, ik kan me niet een andere hoge toren voor de geest halen...
Schanullekewoensdag 30 november 2011 @ 10:59
quote:
0s.gif Op woensdag 30 november 2011 10:28 schreef Symphonic het volgende:
Ik vind het toch opvallend dat er relatief zo weinig mis gaat rond schiphol.
Er wordt overigens nu wel gesproken over ganzen schieten
Ik ken een jager in dit gebied die een vergunning heeft om het niet alleen bij praten te houden.
Symphonicwoensdag 30 november 2011 @ 11:50
quote:
1s.gif Op woensdag 30 november 2011 10:59 schreef Schanulleke het volgende:

[..]

Ik ken een jager in dit gebied die een vergunning heeft om het niet alleen bij praten te houden.
stuur hem dan eens heel snel aan het werk :D
pfefferkatzewoensdag 30 november 2011 @ 12:24
quote:
0s.gif Op woensdag 30 november 2011 10:28 schreef Symphonic het volgende:
Ik vind het toch opvallend dat er relatief zo weinig mis gaat rond schiphol.
Er wordt overigens nu wel gesproken over ganzen schieten
Dat lijkt me geen toeval maar een direct gevolg van dit incident, 29 november is dit onderzoek openbaar gemaakt en 29 november komt ook in het nieuws dat er meer op ganzen gejaagd moet worden.

Als je dat onderzoek download en die cijfers van het aantal ganzen per jaar bekijkt, is de ganzenpopulatie toch wel bezopen veel toegenomen.

4iSSK.png

In 2000 nog geen 5000 (nog geen 3000 als ik het goed uit maak uit het diagrammetje) geteld, maar in 2010 20.000 :o
Schanullekewoensdag 30 november 2011 @ 13:07
quote:
0s.gif Op woensdag 30 november 2011 11:50 schreef Symphonic het volgende:

[..]

stuur hem dan eens heel snel aan het werk :D
Dat doet hij ieder weekeinde...