Ja, gaat wel lekker, maar het meeste doen de boompjes zelf.quote:Op zondag 23 mei 2010 22:42 schreef davo1979 het volgende:
Wow gaat goed bij jou. Trouwens lekker wakker worden met zo'n uitzicht zeg signe!
Ik kan je een jeneverbes aanraden, erg makkelijke boom, gaat niet snel dood en het ziet er al heel snel uit als een mooie bonsai.quote:Op maandag 24 mei 2010 03:37 schreef kristyle het volgende:
Tvp, Interesse gekregen hierin door het eerste topic gelezen te hebben.
Binnenkort een boompje aanschaffen.
Misschien, maar zonder bewolking staat hij op een dag maar iets van 5 à 6 uur in de zon. Dit is tevens iets van de afgelopen weken; ook toen het weer nog niet zo mooi als nu was.quote:
Nope.quote:
Gewone aarde met Akadama mengen kan ook, dat is die bonsai aarde volgens mij ook.quote:Akadama klei, voor een luchtige Bonsai grondmix
Kiryu is een Bonsai substraat met lage PH waarde voor extra goede drainage
Puimsteen (bims) is poreus, licht en hard
Maar dat mailtje komt dus steeds nooit en als ik 'm wel krijg dan krijg ik vast en zeker een perm-ban voor de dingen die ik op dat forum over het registreren ga vertellen.quote:Op dit moment is je account inactief, de beheerder van het forum moet hem
activeren voor je kan inloggen. Je zult nog een e-mail ontvangen als dat
gebeurd is.
Knip een dikke wilgen tak af. Zet die in het water tot er flink wortels aan zitten. Plant die in een (1/3e zand 2/3e gezeefde aarde) pot. Wacht ff tot ie goed aangeslagen is en je hebt je begin bonsai.quote:Op zondag 23 mei 2010 22:51 schreef boem-dikkie het volgende:
Inderdaad een volgtopic. Ik wil ook een leuk (goedkoop) boompje. Om te oefenen.
Ik zal zondag eens wat mensen aan hun jasje trekken op die tentoonstelling. Misschien dat ze daar weten waardoor dat komt.quote:Op vrijdag 28 mei 2010 14:45 schreef SiGNe het volgende:
Toevallig eergister weer eens geprobeerd, kreeg alleen weer dit mailtje terug:
[..]
Maar dat mailtje komt dus steeds nooit en als ik 'm wel krijg dan krijg ik vast en zeker een perm-ban voor de dingen die ik op dat forum over het registreren ga vertellen.
't valt me nog mee dat ie m'n mailadres dit keer wel accepteerde (hotmail, M'n normale adres met eigen domeinnaam werkte niet en Gmail ook niet)
Maar goed, er zijn gelukkig nog zat andere sites te vinden met veel info.
Probeer het anders eerst met een Europese acer ofwel een Esdoorn. Die ontkiemen erg makkelijk en ook daar kan je een bonsai van maken. (Van die helicoptertjes.)quote:Op woensdag 5 mei 2010 18:21 schreef Meursault het volgende:
M'n Acer zaadje is vergaan.. Hij heeft niets gedaan.
Misschien ga ik een nieuwe proberen. Of misschien ga ik toch maar met een wat oudere Acer beginnen.
M'n Kastanjes lijken het wel goed te doen. Ze staan nu al een paar weken in een pot. Ik denk dat ik morgen ga kijken hoe de wortels zich ontwikkelt hebben en dan eventueel een passend bonsai potje zoeken..
Ik ben benieuwd. Azalea's zijn idd niet de makkelijkste maar imo wel 1 van de mooiste als het gelukt is. Ze geven zo een mooi bloemen zee als het lente is.quote:Op zondag 23 mei 2010 23:02 schreef Meursault het volgende:
tvp
Ik heb een Azalea uit de winkel gesnoeid en gepot. Het was best een heftige ingreep, dus ik ben benieuwd of hij 't gaat doen. Ik ben niet geheel tevreden over de vorm tot nog toe, maar dit is gewoon een eerste poging om vanaf een struikje te beginnen. Azalea's zijn sowieso niet gemakkelijk (als bonsai).
Ik zal binnenkort misschien eens een foto plaatsen.
Ik geef nooit mest oid en ze doen het prima. Als je je bonsai met regelmaat (1x per 1 a 2 jaar) van nieuwe aarde voorziet is mest helemaal niet nodig. Alle aarde van de kluit spoelen. Ik gebruik dan meestal een emmer met water en blijf dan de kluit daar in rond schudden. (wel met beleid anders ben je in no time zeik nat.quote:Op vrijdag 21 mei 2010 17:52 schreef heaven7 het volgende:
We geven eens per week een spraytje bonsaipokon.. Maar dat is toch juist de bedoeling lijkt me?
Hij doet het prima. Hij heeft een aantal nieuwe uitlopers. Ik denk dat ik 'm nog wel een keer goed moet terugsnoeien.quote:Op vrijdag 11 juni 2010 16:37 schreef Outpost76 het volgende:
[..]
Ik ben benieuwd. Azalea's zijn idd niet de makkelijkste maar imo wel 1 van de mooiste als het gelukt is. Ze geven zo een mooi bloemen zee als het lente is.
Ik denk dat ik die esdoorn ga inkorten als hij weer lekker op sterkte is waardoor hij lager gaat uitlopen. Nu is het meer een acer palm die je wel in tuinen ziet staan. Maar misschien hou ik m wel zo want ook dat vind ik erg mooi. Hij is inm veel meer uitgelopen en de violen er onder zijn wit uitgeslagen en gaan dood.quote:Op vrijdag 11 juni 2010 21:02 schreef SiGNe het volgende:
Mooie boompjes Outpost, wat ga je eigenlijk met die bovenste esdoorn doen?
Die staat vrij hoog op z'n stam, evt. inkorten door te enten? (marcotteren werkt geloof ik niet goed bij esdoorns, da's wel jammer)
Thx Ik heb inm een aardige collectie waar ik er maar 2 van heb gekocht (de 2 kleine acers). Zo zie je maar dat het niet altijd heel veel geld hoeft te kosten. Als er bij mij nu 1 dood gaat is dat erg jammer maar het heeft me geen geld gekost.quote:Rest van de boompjes zijn ook erg mooi trouwens en z'n bonsai stand moet ik ook nog hebben.
Er was laatst weer een pot kapot gegaan (die van Lange Frans), was denk ik een duif op m'n balkon geland waardoor de pot omgevallen was.
Nog mazzel dat ik een vriendin van me precies zo'n bonsai had gegeven en dat die van haar dood was gegaan.
Klopt goed punt. Omdat ik (nog) niets doe met naaldbomen was dat er bij ingeschoten. Als je dat niet doet kan de naaldboom geen voeding meer opnemen en is ie zo dood (die schimmels helpen daar bij.)quote:Overigens, met het verpotten van naaldbomen moet je wat meer uitkijken met de aarde volledig verwijderen.
Naaldbomen (vooral de Larix) heeft bepaalde schimmels in de aarde bij de wortels zitten die ze nodig hebben.
Bij naaldbomen moet je dus +/- 1/3e van de oude aarde mengen met de nieuwe aarde.
Ik zou m als ik jou was eerst weer ff tot rust laten komen en flink laten aansterken voor je er de schaar weer inzet.quote:Op vrijdag 11 juni 2010 21:45 schreef Meursault het volgende:
[..]
Hij doet het prima. Hij heeft een aantal nieuwe uitlopers. Ik denk dat ik 'm nog wel een keer goed moet terugsnoeien.
Ik zal binnenkort eens een foto plaatsen.
Leuk boompjes, maar wat zonde van die entverdikking. Zou je hem niet daar inkorten?quote:Op vrijdag 11 juni 2010 14:25 schreef Outpost76 het volgende:
Mn (bij het zelfde tuincentrum als hier boven genoemd) geredde appelboompje (Malus 'rode boskoop handappel' ). Hij moet nog flink groeien en door een hagelbui van afgelopen zondag heeft ie veel bladeren verloren....(was op sterven na dood en geef ik dus ff de tijd om lekker te groeien en sterker te worden.) :
[ afbeelding ]
Punt 6 was vond ik ook discutabel. Ik heb m toch geplaatst omdat het niet mijn tips zijn maar die van bonsai van het westen.quote:Op maandag 14 juni 2010 13:49 schreef SiGNe het volgende:
Handige tipsen mooie boompjes daar, moet nog een hoop leren zo te zien
Over die tips gesproken, punt 6 vind ik een beetje discutabel.
Misschien dat het anders is als je vloeibare voeding geeft maar als ik bij mijn boompjes een blokje Biogold leg (speciaal voor bonsai) dan "verbranden" de naalden en bladeren vrij snel, lijkt me dat ze dus teveel mest krijgen.
Punt 11 is eigenlijk wel een must, Ik heb inmiddels redelijk wat boeken ingekeken en websites doorgelezen maar het is veel handiger om direct tips van een "pro" te krijgen.
Bij zo'n workshop krijg je ook vaak een starterboom om mee te beginnen dus je houdt er altijd iets aan over
Moet wel nog even doorsparen want het kost meestal zo'n ¤150 (voor 4 zaterdagen ofzo)
Wie weet er trouwens hoe je esdoorns die zo goed als dood zijn weer tot leven kan wekken?
Er zit nog wel een sapstroom in de boom (heb een klein wondje gemaakt en onder de bast was het nog groen) maar er zit geen enkel blad aan en de knoppen willen ook maar niet uitkomen en voelen hard (dood) aan.
Zou verpotten nog kunnen helpen?
Thx. Die verdikking is idd niet mooi maar de tijd zal het leren.quote:Op maandag 14 juni 2010 13:55 schreef error_404 het volgende:
[..]
Leuk boompjes, maar wat zonde van die entverdikking. Zou je hem niet daar inkorten?
En misschien ook de wortels wat snoeien, die boven de aarde uitsteken, of is dat met een reden?
Goffer ik moet daar ook eens gaan kijken. Veel mooie en gave bomen zeg!! Ik denk dat het beter is dat ik geen geld en pinpas mee neem als ik daar ooit kijken ga. Ook kan ik beter een hele dag gaan want ik denk dat ik daar nooit uitgekeken raak.quote:Op dinsdag 15 juni 2010 17:09 schreef SiGNe het volgende:
Moest vandaag weer naar de tandarts in Vleuten en ik had dit keer een auto bij me dus ik MOEST gewoon nog even langs Lodder Bonsai.
Heb er weer prachtige bomen gezien, heb zelf een kleine larix pre-bonsai gekocht en wat mooie potten.
Ook heb ik wat foto's genomen van wat Azalia's en Rodondendrons,de een nog mooier dan de andere (beginprijs overigens ¤650 maar er zaten er ook een paar bij van ¤5400)
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
¤650,-
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Outpost, een openingspost zou wel mooi zijn ja, er komen hier steeds meer mensen kijken
Mooi boompjes heb je gemaakt, al vind ik electriciteitsdraad wel een tikje vaag om te zien bij een boom.
Die ene die je zelf hebt gemaakt heeft volgens mij best potentie om een leuk boompje te worden![]()
Lodder is echt tof, ze hebben er echt duizenden bomen staan, buitenbomen, binnenbomen en tuinbomen, van klein naar groot, van jong tot oud (ze hebben er een van 140 jaar)quote:Op dinsdag 15 juni 2010 19:09 schreef Outpost76 het volgende:
[..]
Goffer ik moet daar ook eens gaan kijken. Veel mooie en gave bomen zeg!! Ik denk dat het beter is dat ik geen geld en pinpas mee neem als ik daar ooit kijken ga. Ook kan ik beter een hele dag gaan want ik denk dat ik daar nooit uitgekeken raak.Ze hadden het zondag trouwens ook over Lodder. Ze tipte hun als een goede om een bonsai te kopen. Helaas is het voor mij niet in de buurt.....
Een azalea = een rodondendronDie trouwens makkelijk te stekken zijn door de groene top in aarde te zetten.
Linkjes naar adviessites inderdaad en wat goede webshops is altijd wel handig en beginnerstips is misschien ook wel handig.quote:Wat moeten we allemaal in de OP kwijt?
De 11 tips die ik hier boven poste?
Linkjes naar hulp \ advies sites?
linkjes naar evt koop sites?
Foto's van bonsai van frequente posters?
Foto's van een paar bijzonder mooie bonsai?
Nog meer?
De mijne ook als ik daar heen ga ben ik bang.quote:Op dinsdag 15 juni 2010 21:05 schreef davo1979 het volgende:
Dat zou voor mij niks wezen om daar te gaan kijken, gaat mijn portomonee heel erg zeer van doen
Hebben ze ook een koffie bar oid? Zo ja is t een leuk dagje uit voor mij en een maatje van me.quote:Op dinsdag 15 juni 2010 21:33 schreef SiGNe het volgende:
[..]
Lodder is echt tof, ze hebben er echt duizenden bomen staan, buitenbomen, binnenbomen en tuinbomen, van klein naar groot, van jong tot oud (ze hebben er een van 140 jaar)
Ze hebben er ook enorm veel schalen die ze ook zelf uit Japan importeren.
Ben er vrij vlot doorheen gelopen en dus ook niet alles gezien (wel alle kassen doorgelopen) maar je kan er zo een hele dag rondlopen en dan nog niet alle bomen gezien hebben.
Natuurlijk hebben ze erg dure bomen maar je hebt er ook boompjes van ¤6,- , heb je al een prachtige liguster voor, gestijld en wel (en enorme ingroei door het bedraden overigens, chinese import)
Dat kleine denneboompje van me, Lange Frans (shohin stijl) kostte maar ¤10,-
Het hoeft dus niet eens zo duur, ok, vanaf een eurootje of 40 krijg je pas de echt mooie bomen, die vijfnaalden-den (Tinus de Pinus) van me was ¤100,-
Ook wel leuk, een bakje ter grootte van een vingerhoedje met een klein vetplantje er in¤4,50
Wat dat betreft zou ik zeker m'n pinpas meenemen, je baalt als je zonder boompje of pot weggaat.
Een paar goede boeken met isbn kunnen er ook wel in. Ik heb een goed boek. Ik kan all1 nu niet de isbn uitzoeken want ik heb m uitgeleend.quote:Linkjes naar adviessites inderdaad en wat goede webshops is altijd wel handig en beginnerstips is misschien ook wel handig.
Ik zou zelf niet teveel plaatjes in de OP zetten, plaatjes van "ons" kan men ook wel in de topics vinden, evt 1 of 2 per bonsaika.
Linkje naar de vorige topics is dan wel handig om erbij te zetten.
Leuk boompje hoor, ik ben benieuwd. Al enig idee hoe je m wil gaan vormen?quote:Overigens, dit is de Larix Kaempferi (3 jaar oud, ¤18) met de nieuwe pot die ik voor Albert (Jeneverbes) heb gekocht:
[ afbeelding ]
Ik kwam ook bij stom toeval dit topic tegen. Met een duidelijk OP trek je mee views denk ik ook.quote:Op dinsdag 15 juni 2010 21:33 schreef SiGNe het volgende:
Linkjes naar adviessites inderdaad en wat goede webshops is altijd wel handig en beginnerstips is misschien ook wel handig.
Ik zou zelf niet teveel plaatjes in de OP zetten, plaatjes van "ons" kan men ook wel in de topics vinden, evt 1 of 2 per bonsaika.
Linkje naar de vorige topics is dan wel handig om erbij te zetten.
Ik geef met dit weer sochtends en savonds (en tussendoor als ik zie dat ze te droog worden) maar ook gewoon als er zon op de boom staat en ze leven nog steeds. Zolang je de bladeren of naalden maar niet nat maakt is er volgens mij niks aan de hand.quote:Op donderdag 8 juli 2010 16:56 schreef SiGNe het volgende:
Elke dag, aarde in elk geval vochtig houden en net zolang water geven tot het aan de onderkant van de pot er weer uitkomt.
Als het echt warm is geweest mag het soms wel 2 keer op een dag.
's middags nooit water geven, sowieso niet als de boom in de zon staat.
Het koude water op de warme wortels kan de wortels flink beschadigen, 's ochtends is het beste.
Het beste om te geven is overigens regenwater maar kraanwater kan natuurlijk ook.
Pas wat aan doen als het schadelijk lijkt te worden voor je boompje. Naaldbomen hebben schimmels nodig in de grond om voedingstoffen ed op te kunnen nemen uit de grond. Zeg maar een soort symbiose.quote:Op maandag 12 juli 2010 09:22 schreef boem-dikkie het volgende:
En hoe zit het met schimmels of zo? Ik zag gister dat er een laagje op de grond zat.. wat zou dit kunnen zijn en wat doe ik eventueel tegen?
Heb je m niet genoeg water gegeven dan? Ik geef de mijne s'ochtends en s'avonds mits de aarde nog nat genoeg is.quote:Op maandag 12 juli 2010 10:53 schreef davo1979 het volgende:
Mijn den heeft de warmte niet goed overleefd. Iemand anders nog problemen met de warmte gehad?
Vreemd. Toevallig zn aarde vervangen en er niets van de oude aarde bij gedaan?quote:Op woensdag 14 juli 2010 14:58 schreef davo1979 het volgende:
Hij heeft al zijn naalden laten vallen. Nee elke dag check ik voor water. Ik denk wel dat hij het overleeft alleen dat hij nu dus zijn naalden kwijt is zal wel weer aangroeien gok ik zo.
Sowieso verliezen naaldbomen na een jaar of 3 hun naalden, als het goed is zijn er dan al vervangende naalden voor teruggekomen (de uitlopers)quote:Op woensdag 14 juli 2010 14:58 schreef davo1979 het volgende:
Hij heeft al zijn naalden laten vallen. Nee elke dag check ik voor water. Ik denk wel dat hij het overleeft alleen dat hij nu dus zijn naalden kwijt is zal wel weer aangroeien gok ik zo.
Dat doen ze toch geleidelijk ipv alles in 1x?quote:Op woensdag 14 juli 2010 17:57 schreef SiGNe het volgende:
[..]
Sowieso verliezen naaldbomen na een jaar of 3 hun naalden, als het goed is zijn er dan al vervangende naalden voor teruggekomen (de uitlopers)
Teveel zon lijkt me idd een meer logische verklaring.quote:Het kan ook zijn dat ze teveel in de zon hebben gestaan 's middags, dan verbranden ze gewoon door de hitte van de zon.
Wat ook nog zou kunnen evt. is dat ie teveel mest heeft gekregen.
En zoals Outpost ook al aangeeft, het kan ook aan de schimmels liggen.
Leuk he zo een meer jaren plan.quote:Mijn bomen doen het gelukkig nog prima, sommigen beginnen zelfs aan de tweede ronde van uitlopers.![]()
De larix die ik al een paar jaar heb (had ik nog niet veel aan gedaan, alleen wortelsnoei) loopt echt prachtig uit, echt mooie laagjes.
Volgend jaar is ie denk ik klaar om voor het eerst geknipt en gebogen te worden.
Ik heb ze niet te hoog op mn stelling staan en met zulke regenbuien geef ik ze natuurlijk minder water. Met veel wind kijk ik wel vaker of ze water nodig hebben want dat droogt de kluit sneller uit.quote:Hoe hebben julie het trouwens afgelopen dagen gedaan met de stortvloed aan regen?
Ik had ze zondag mooi even van m'n balkonrand afgehaald ivm. de harde wind, zal dat vanavond ook doen aangezien ik niet wil dat ze van m'n balkon geblazen worden.
Zag hier in Zeist ook nog een gewone denneboom (2 naalden) die getroffen was door de bliksem.. ziet er prachtig uit maar als de bliksem in een bonsai slaat ontploft ie en heb je niks meer over![]()
Thx.quote:Outpost: Mooi landschap heb je voor je esdoorn gemaakt![]()
quote:Op maandag 24 mei 2010 07:11 schreef SiGNe het volgende:
[..]
Ik kan je een jeneverbes aanraden, erg makkelijke boom, gaat niet snel dood en het ziet er al heel snel uit als een mooie bonsai.
Ik ben zelf met zoeen begonnen: http://www.bonsaishop.nl/(...)akket-1/flypage.html
Voordeel is dat je er meteen genoeg bij krijgt om te beginnen, draad, aarde, pot en zelfs een schaar
Op die site zijn meer starterspakketten te vinden met andere boompjes.
Ik heb er zelf afgelopen donderdag ook weer het een en ander besteld, zal ik ook wel foto's van plaatsen.
Er komt oa. een Larix binnen, aarde en draad.
Spannend! Hou ons maar op de hoogte.quote:Op donderdag 22 juli 2010 13:04 schreef Fipotje het volgende:
Binnenkort eigen huisjeen ben bezig met de inrichting ervan. Ik wil al heel lang ook een Bonsai, dus ga er ook eentje aanschaffen ik zag de post van SiGNe op de 1ste pagina. Ga hier maar mee beginnen! Hopen dat het lukt haha. Heb er wel zin in
[..]
Ehm een ficus oid. Die groeit snel en is niet vorst hard.quote:Op donderdag 22 juli 2010 22:37 schreef Fipotje het volgende:
Ik las net dat http://www.bonsaishop.nl/(...)akket-1/flypage.html geen binnen plant is.
Mijn voorkeur gaat wel uit naar eentje die ik binnen kan houden.
Iemand tips voor een goede starters binnenplant ?
quote:Onder binnen bonsai verstaan we alle bomen die een tropisch of subtropisch klimaat verlangen. De bomen die ik heb gaan naar buiten als de buitentemperatuur ongeveer 15 graden constant bedraagt, voor de nacht temperatuur is dit ongeveer tien graden, dit is meestal in mei en zeker na de bekende ijsheiligen. De bomen gaan dan net als de buiten bonsai in een tijdsbestek van een week van overdag buiten en 's nachts weer binnen naar hun definitieve plaats in de tuin.Voor de binnen bonsai is het zeker niet goed om de nachttemperatuur te ver te laten dalen. De boom zal er niet aan doodgaan maar aangetaste bladeren door een te hoog en te snel temperatuursverschil zal het resultaat zijn. Bij de binnenbonsai heb je in tegenstelling tot de buiten bonsai enkele soorten die zowel binnen als buiten te houden zijn zij het met wat aangepaste regels. Eén van deze soorten is de Ulmus. Als je deze boom jaar in jaar uit binnen houdt krijg je een steeds zwakker wordende boom.Je zal zien als hij een seizoen buiten mag zijn hoe de kracht en de glans weer terugkeert.Als de temperatuur in de herfst 's nachts buiten in de richting van de acht graden, boven nul wel te verstaan, wordt het weer tijd om bij de binnen bonsai de omgekeerde oefening van afharden toe te passen van overdag buiten en 's nachts binnen. Spuit de boom voordat hij definitief naar binnen komt met een middel tegen ongewenste gasten de bij de boom willen overwinteren.
Mwa ik zou sowieso nooit een starters pakket kopen. Ga naar je tuincentrum, koop een bonsai boek, koop een leuke binnenstruik\boom (iig iets wat houten stammetjes\takken heeft) , Lees je even een beetje in in het boek en voilla. Zo een starters pakket is leuk maar geeft imo niet voldoende of de juiste info en een leuk boompje uit het tuincentrum is 9 van de 10 x veul goedkoper waardoor het niet erg is mocht ie dood gaan.quote:Op vrijdag 23 juli 2010 12:51 schreef Fipotje het volgende:
Oke thanks dus dit is dan wel een mooi starters pakketje http://www.bonsaishop.nl/(...)vifolia/flypage.html
Dat snap ik ik vind het all1 verstandiger om te beginnen met een boompje van een tuincentrum waar je maar een paar euro voor betaald dan meteen zo een starters pakket te kopen. Maar goed ieder zn eigen mening.quote:Op vrijdag 23 juli 2010 15:39 schreef SiGNe het volgende:
Voordeel van zo'n starterspakket is wel dat je meteen een goede pot, aarde en draad in huis hebt en je krijgt er ook een paar A4'tjes met instructies bij, qua totaalprijs scheelt het niet eens zo heel veel.
Ik kwam er bij mij overigens al vrij snel achter dat mijn binnenboomjes binnen niet overleefden.
Veel te droge lucht, maar zelfs een kaktus gaat bij mij binnen dood dus het kan ook aan mijzelf liggen.
Toen ik mijn boomjes (oa. Serissa Foutida) buiten zette gingen ze een stuk beter.
Helaas hebben ze afgelopen winter dan weer niet overleefd, -15°C was misschien toch iets te gortig voor loofboompjes, ik ben allang blij dat m'n naaldbomen het overleefd hebben.
Mijn esdoorns kwamen ook pas heel laat tot leven. Ook zitten er dode takjes aan maar goed ze hebben het wel overleeft.quote:Op zaterdag 24 juli 2010 23:55 schreef SiGNe het volgende:
Zou ook kunnen, ik weet alleen dat de knoppen van m'n esdoorns niet uitkwamen en dat m'n serrissa foutida wel blad had maar dat zag er heel dof uit en er kwam ook geen nieuw blad aan.
Inmiddels is ie al z'n blad verloren.
Ik heb nu ook weer een nieuw probleempje, rupsen op m'n larix en ze vinden de naalden heerlijk
Schade valt gelukkig wel mee maar toch..
En ze zijn ook best moeilijk te spotten want zijn net zo lang als een larixnaald en hebben precies dezelfde kleur.
Ze zijn alleen iets dikker dan een naald.
Goed opletten dus, is toch even wennen allemaal sinds m'n verhuizing, omgeving is net even anders.
Misschien dat dat ook nadelig voor die loofbomen is geweest, moeten opeens van een ochtendzon naar een avondzon wennen, maar geen idee of dat ook van invloed kan zijn.
Koop dan niets en wacht op de herfst! Dan zijn er genoeg zaden om een mooie bonsai van te maken!quote:Op zaterdag 31 juli 2010 01:13 schreef Harunobu het volgende:
Ik ben ook van plan om na het kweken van allerlei groenten ook eens wat interessante zaden te bestellen zodat dat over 30 jaar bonsai zijn. Maar het is nog geen herfst dus ik heb nog tijd. Plus ik kan ook nog wel wat uit de natuur halen. Ben alleen bang dat ik straks 100 bakjes ofzo heb.
Klinkt me allemaal erg ingewikkelt. Ik gooi zaden, die ik wil laten ontkiemen, gewoon boven op de aarde en dan ontkiemen ze 9 van de 10x wel. De zaden die het niet doen hebben pech. Het jaar erna probeer ik het gewoon opnieuw. Azalea's kan je trouwens ook makkelijk stekken. Gewoon groene topjes in de aarde steken en dan gaan ze vanzelf worteltjes maken.quote:Op vrijdag 13 augustus 2010 16:38 schreef Harunobu het volgende:
Oke, ik heb rhododendron zaden van de Amerikaanse Rhododendron society. Verder heb ik al 1 in Nederland/Belgie gekweekte azalea. Deze heeft veel kurume voorouders. In semptember komen 2 ofzo bij. Zowiezo en Satsuki en iets met eigenschappen die ik dan nog nodig heb. En dan volgend jaar gaan kruisen en de zaailingen van de ARS zaden uitselecteren. En dan ooit klonen voor bonsai. Nog een lange weg te gaan.
Heb al wel een suikeresdoorn stekje met wortelen en een eikplantje dat in de moestuin stond. Meer zaden komer er aan.
Ik zit er aan te denken om heel wat zaden, en dan de planten, binnen te houden. Zoek alleen nog naar een lamp-opstelling dat zowel te betalen is en niet 200 watt aan energie kost. Heb een mooie LED lamp gevonden, maar die zijn 70 euro. Maar die gaat wel extreem lang mee dus misschien is het dan alsnog goedkoper dan een spaarlamp met een beetje fatsoeklijk spectrum. Alleen dan heb ik er nog meer dan 1 nodig, denk ik. Plus een fan omdat anders de stammetjes heel zwak worden en ze dan uiteindelijk slecht naar buiten kunnen. En dan de temperatuur in de winter nog. De ruimte die ik wil gebruiken is niet verlicht.
Klopt. Ik heb all1 geen rhodo dus probeer ik een paar klonen uit. Of het lukken gaat weet ik niet Ik heb ze net apart in een potje gezet ipv in mn zaad\stek bak. Nou beginnen ze wel te groeien maar wortels ho maar.quote:Op zaterdag 14 augustus 2010 16:51 schreef Harunobu het volgende:
Klopt, maar dan heb je een kloon. Het mooie is dat je met zaden genetische variatie hebt. En bij rhododendrons is dat relatief veel, wat het interessant maakt.
Punt van de lampen is dat ik nu al zaden wil gaan groeien, en niet pas ergens in maart/april. Want verder schijnt het inderdaad redelijk simpel te zijn. Ik weet niet wat voor herfst we krijgen, maar ik weet niet zeker of deze zaden gewoon de hele winter binnen kunnen blijven. Idem voor de Cedrus libani die ik wil zaaien. En als ik daarna nog een batch wil gaan doen dan wordt dat al helemaal moeilijk.
Zo een lamp geeft toch ook extra warmte wat het ontkiemen bevoorderd?quote:Op zaterdag 14 augustus 2010 18:12 schreef SiGNe het volgende:
Een vriend van me kweekt zelfs wietplanten met LED lampen, wel zorgen dat je de juiste kleurtemperaturen hebt (UV,IR, groen)
Gaat perfect en met een lamp kan je ook perfect instellen hoeveel uur licht de plant moet krijgen.
In de groeiperiode 18 uur licht en als ze groot genoeg is 12 uur om 'r in bloei te krijgen.
Maar goed, dat geldt voor wiet, met bonsai zal je waarschijnlijk andere tijden moeten instellen.
Ik denk alleen dat zaden en zaailingen helemaal geen LED lampen nodig hebben, pas als ze wat groter zijn zal dat van invloed zijn.
Gewoon bij daglicht/kamerlicht zou ook moeten kunnen.
Dat is bij mij ook een utopie hoor maar ik probeer het ook op de natuurlijke manier. Al heb ik deze zomer zowaar wel wat boompjes bedraad.quote:Op zondag 22 augustus 2010 22:18 schreef Atreidez het volgende:
Nee, gewoon natuurlijk look.. Dit zal wel een utopie worden, maar gewoon recht ziet ie er ook mooi uit;
[ afbeelding ]
Maar voorlopig dus gewoon laten groeien.. Want dat bladverkleiningsprocess snap ik dus weinig van, maar als dat voorlopig nog niet aan de orde is dan maak ik me geen zorgen.
Dan moet je m eens proberen wat hoger in de pot te zetten. Dan kom je vanzelf de hoofd stam tegen. Als er dan wat wortels zichtbaar worden boeit niet want daardoor gaat ie er juist ouder uit zien.quote:Op zondag 22 augustus 2010 22:24 schreef boem-dikkie het volgende:
Mijn struikje (jeneverbes) is niet echt een boom met één centrale stam. Het is ondertussen al een mooie struik waar op zich wel het één en het ander aan gesnoeid kan worden, maar dan lijkt hij zo kaal, helemaal omdat er niet één centrale stam is die het een boom doet lijken! Dus ik heb hem tot nu toe maar gewoon als struik in mijn kamer.
Graag gedaan.quote:
Ligt per boom ook weer verschillend volgens mij. Ik spoel eens in de ±2 jaar de aarde van mn boompjes er helemaal af. Als er dan wat wortels kapot gaan boeit niet want dat is juist goed. Dan pot ik ze weer in 2\3 gezeefde potgrond met 1\3 zand wat goed nat is. Als je alles er af spoelt zie je de wortels ed zo goed dat je makkelijker kan zien wat je evt boven de grond wil hebben en welke kant je als "voorkant" wil hebben.quote:Op maandag 23 augustus 2010 02:47 schreef Harunobu het volgende:
Ooh en qua wortels. Volgens mij kun je als je de boom over een jaar of 2 jaar verpot kun je alle haarwortels van de penwortel afknippen. Penwortel zelf afknippen moet je niet doen omdat daar reservevoeding in zit. Dan gaan de andere wortels harder groeien. En dan als je de boom 2 jaar later weer verpoot de wortels goed uitsprijden zodat je aan de basis van de stam aan alle kanten mooie wortels krijgt.
Door het inkorten van de penwortel krijg je wel een betere stamvorming, juist omdat de overige wortels meer gaan groeien. zal de stam aan de basis breder worden.quote:Op maandag 23 augustus 2010 02:47 schreef Harunobu het volgende:
Ooh en qua wortels. Volgens mij kun je als je de boom over een jaar of 2 jaar verpot kun je alle haarwortels van de penwortel afknippen. Penwortel zelf afknippen moet je niet doen omdat daar reservevoeding in zit. Dan gaan de andere wortels harder groeien. En dan als je de boom 2 jaar later weer verpoot de wortels goed uitsprijden zodat je aan de basis van de stam aan alle kanten mooie wortels krijgt.
Tsja, ik heb van die bonsaiboompjes gekocht bij intratuin; inderdaad ook om te proberen of het ging. 5 euro de stuk. Dat was een half jaar terug. Eentje heeft al zn blaadjes verloren, maar dat hoeft niet te zeggen dat ie dood is, toch?quote:Op vrijdag 23 juli 2010 12:56 schreef Outpost76 het volgende:
[..]
Mwa ik zou sowieso nooit een starters pakket kopen. Ga naar je tuincentrum, koop een bonsai boek, koop een leuke binnenstruik\boom (iig iets wat houten stammetjes\takken heeft) , Lees je even een beetje in in het boek en voilla. Zo een starters pakket is leuk maar geeft imo niet voldoende of de juiste info en een leuk boompje uit het tuincentrum is 9 van de 10 x veul goedkoper waardoor het niet erg is mocht ie dood gaan.
Het verschilt trouwens per bron hoe er aangeraden wordt om de wortels te snoeien, de een zegt dat je de haarwortels moet snoeien en de penwortel met rust te laten en de ander zegt weer dat de penwortel juist gesnoeid moet worden en de haarwortels zoveel mogelijk met rust te laten.quote:Op maandag 23 augustus 2010 19:32 schreef Harunobu het volgende:
Ja, de haarwortelen die je van de penwortel afknipt kunnen ook weer opnieuw gaan groeien aan de penwortel zelf. Heb geen flauw idee waar ergens er dan een compromie zou liggen. Dus raad ik aan hem zowiezo nog een tijdje te laten zitten. Hij zou toch vanzelf verdwijnen als de andere wortels groter worden?
Heeft meer wind als gevolg meer wortels en een dikkere stam? Kan iemand dat bevestigen?
Ik bedoelde dan ook niet dat je een bonsai van 1 of ander tuincentrum moest kopen maar een boompje wat daar verkocht wordt voor de "normale" tuin verkoop. Daar kan je nl prima (en met weinig moeite) zelf een "bonsai" van maken.quote:Op maandag 23 augustus 2010 20:52 schreef gebrokenglas het volgende:
[..]
Tsja, ik heb van die bonsaiboompjes gekocht bij intratuin; inderdaad ook om te proberen of het ging. 5 euro de stuk. Dat was een half jaar terug. Eentje heeft al zn blaadjes verloren, maar dat hoeft niet te zeggen dat ie dood is, toch?
En de ander doet het nog redelijk, hoewel....![]()
Maar ik zat in het begin goed te klooien met het water geven. Eerst bang teveel te geven, maar dan kom je thuis en hangen alle blaadjes slap naar beneden. Dus uiteindelijk doe ik eens in de 5 dagen de pot een minuut geheel onder water, en dan laten uitlekken. En dat ging op zich wel goed.
Maar 't is niet veel soeps dat van zo'n intratuin a la tuinland.
Ik haal veel boompjes \ struiken uit de tuin van mn pa & ma en verder koop ik wel eens een boom\struik bij het tuincentrum.quote:Op maandag 23 augustus 2010 22:18 schreef gebrokenglas het volgende:
Waar halen jullie je bonsai boompjes vandaan?
Zolang hij geen bladeren verliest is er niets aan de hand.quote:Op woensdag 15 september 2010 00:34 schreef boem-dikkie het volgende:
Mijn boompje voelt droog aan.. Geef wel genoeg water volgens mij. Bijna elke dag.
Ik heb ook geen azaleas. Ik had wel wat topjes geplant maar die zijn niet aangeslagen helaas. Volgend jaar maar eens bekijken of ik er 1 kopen ga.quote:Op woensdag 15 september 2010 01:55 schreef Harunobu het volgende:
Ik heb op dit moment meerdere azaleas van Esveld. Ook enkele met satsuki-'bloed'. Echter, pure satsuki verkoopt men hier niet als tuinplant. Waarschijnlijk gaat iemand me van de zomer wel satsuki stuifmeel opsturen.
Esveld heeft op dit moment een bijna volledig assortiment. Schijnbaar halen ze elke nazomer planten uit de kwekerij om dat jaar te verkopen. Alle planten die ik heb hebben echter geen stam meerdere takken die direct uit de grond komen. Dus voor bonsai moet je een stekje maken van een lange rechte tak.
Bladeren heeft 'ie niet. Wel stekeltjes. Ze vallen in ieder geval niet uit zichzelf uit. Het voelt wat broos, maar ik kan me niet herinneren of dat eerder ook zo was. Ze zijn nog wel gewoon groenig.quote:Op donderdag 16 september 2010 12:54 schreef Outpost76 het volgende:
[..]
Zolang hij geen bladeren verliest is er niets aan de hand.![]()
Ieder boompje heeft bladeren. Al is het bij de ene misschien een naald en bij de andere niet. Het is en blijven bladeren. Tenminste ze hebben het zelfde doel en nut. Any how, you get my point.quote:Op donderdag 16 september 2010 13:33 schreef boem-dikkie het volgende:
[..]
Bladeren heeft 'ie niet. Wel stekeltjes. Ze vallen in ieder geval niet uit zichzelf uit. Het voelt wat broos, maar ik kan me niet herinneren of dat eerder ook zo was. Ze zijn nog wel gewoon groenig.
Ja leuk he!quote:
Tip:quote:Op donderdag 16 september 2010 14:02 schreef fespo het volgende:
nee ben nog een beetje aan het kijken waar ik ze kan kopen.
bij een online winkel ben ik bang dat je een lelijke krijgt.
Ja dat lijkt mij ook all1 denken mensen dat dat heel erg moeilijk is. Terwijl dat heel erg mee valt.quote:Op donderdag 16 september 2010 20:48 schreef Harunobu het volgende:
Snap ook niet wat er leuk is aan een bonsai kopen. Kun je net zo goed een schilderij kopen en in je kamer hangen. Is beter dan een bonsai/schilderij buiten in de regen neerzetten waar je hem toch niet ziet. Maar ja, iedereen z'n ding. Planten groeien is leuker dan een plant die af is, als je het mij vraagt.
Ik zal morgen (als ik er aan denk) wel even een foto maken van mn berk dan kan je zien dat die niet meer te herstellen is.quote:Ik heb een chilipeper plant van dit jaar omgebouwd tot experiment-bonsai. Viel me ook op dat draad al heel snel gaat snijden. Weet niet meer of het 2 of 3 weken was, maar toen was al een litteken te zien, die nu al redelijk weggegroeid is.
Je kunt ingegroeid draad misschien nog wegwerken door er extra littekenweefsel te laten groeien door de barst daar opnieuw te verwonden. Maar vertrouw niet op mijn advies.
Iets later dan beloofd maar hier de foto's van mn verpeste berk.quote:Op donderdag 16 september 2010 22:33 schreef Outpost76 het volgende:
Ik zal morgen (als ik er aan denk) wel even een foto maken van mn berk dan kan je zien dat die niet meer te herstellen is.
Zo erg als dit zie je in de natuur niet hoor.quote:Op donderdag 23 september 2010 15:41 schreef Tulping het volgende:
Ik vind het eigenlijk wel wat hebben, in de natuur zie je soms ook hetzelfde maar dan veroorzaakt door van die klimplanten..
Ik heb geen idee wat voor soort dit is. Kan je wel vertellen dat het herfst is en dus heel normaal dat ze hun bladeren verliezen.quote:Op zondag 17 oktober 2010 15:03 schreef Pien85 het volgende:
Ehm.. hoi, help!
Ik kreeg in September een bonsai boompje van mijn schoonmoeder![]()
Ik weet niks van die dingen, er zat geen kaartje in, maar "de mevrouw van het tuincentrum zei dat deze het overal doet"
Niet dus...
[ afbeelding ]
Hij wordt bruin
Wie kan mij vertellen wat voor boompje dit is (hij lijkt op een liguster, kan dat?) En hoe ik voor 'm moet zorgen? Hij mag niet dood!
Zonder dat ze weet of het een binnen of buiten bonsai is lijkt me niet slim met de winter voor de deur.quote:Op zondag 17 oktober 2010 16:10 schreef SiGNe het volgende:
ík gok een Azalea of Serissa, Liguster kan ook..
En tuincentrum bonsai staan altijd in oude (harde) aarde, inderdaad kan je die het beste vernieuwen
Bij mij gaan zo'n beetje al m'n bonsai binnen dood door de warmere en drogere lucht, misschien helpt buiten zetten bij jouw boompje?
Laat ik het zo zeggen, al mijn binnenbonsai deden het buiten een stuk beter.quote:Op zondag 17 oktober 2010 16:14 schreef Outpost76 het volgende:
[..]
Zonder dat ze weet of het een binnen of buiten bonsai is lijkt me niet slim met de winter voor de deur.
Besproeien met regenwater kan ook helpen. En zet m niet boven de verwarming.
Je moet ze sowieso elke dag water geven. Als een boompje 1 dag geen water krijgt kan hij dood zijn. En daarbij teveel water geven is niet erg want het over vloed aan water loopt er onder weer uit.quote:Op zondag 17 oktober 2010 16:29 schreef Pien85 het volgende:
Hij staat op 't vensterbankje in de keuken, daar is geen verwarming, wel zon 's ochtends. Hij krijgt om de dag water. Boompje dat we gisteren krijgen schijnt water te moeten hebben als de aarde droog wordt, maar deze moet dus elke dag?
Oh en over herfst... zou ie niet wintergroen moeten zijn?Zo'n kaal boompie vind ik ook maar niks eigenlijk :÷
Het buiten zetten van een binnen bonsai kan wel maar in de winter moet je m toch naar binnen halen wil je niet het risico lopen dat ze dood gaan. Het zijn immers geen winterharde boompjes.quote:Op zondag 17 oktober 2010 16:59 schreef SiGNe het volgende:
[..]
Laat ik het zo zeggen, al mijn binnenbonsai deden het buiten een stuk beter.
Afgelopen winter zijn ze weliswaar doodgevroren maar dat was ook een flink koude winter en ik had verder ook niets aan isolatie gedaan.
Mijn serrissa foutdida heeft het buiten 4 jaar perfect gedaan in elk geval.
quote:Door de boom te hoog in de pot te plaatsen en dan de aarde tussen de grote wortels uit te spoelen. En flink pielen met een saté stokje en een plantenspuit.Op zaterdag 23 oktober 2010 18:23 schreef Mandal het volgende:
Hoe hebben sommige bonsai's zulke toffe wortels? Hoe krijg je dat effect? Dat ze echt helemaal boven de grond uit streng vormen e.d.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Zoals dit hierboven
quote:met die steen op de vensterbank lijkt het net alsof er een bol aan de plant hing.Op zaterdag 23 oktober 2010 18:23 schreef Mandal het volgende:
Hoe hebben sommige bonsai's zulke toffe wortels? Hoe krijg je dat effect? Dat ze echt helemaal boven de grond uit streng vormen e.d.
quote:Sorry maar dat zie ik niet....Op dinsdag 26 oktober 2010 13:47 schreef rubje het volgende:
[..]
met die steen op de vensterbank lijkt het net alsof er een bol aan de plant hing.
Ja behoorlijk balen ja. Ik heb m net weer overeind gezet en de schade opgenomen. Van de 3 echte (van redelijk formaat) bonsai potten zijn er 2 kapot. En dan echt aan gruzelementen. Als ik dat zou willen maken moet ik eerst een cursus mozaiken of puzzelen gaan volgen.... Er zijn 4 (toekomstige) bonsai beschadigd op niet herstelbare punten. Bij 1 is bv een in het zicht springende wortel afgebroken, bij een ander een belangrijke tak en van weer een ander ie er all1 nog maar de stam over....quote:Op vrijdag 12 november 2010 14:20 schreef SiGNe het volgende:
Da's wel zwaar balen.
Ik dacht zelf nog "oh, het is allemaal meegevallen met die storm"
Ik had al wel m'n bonsai van m'n balkonrand afgehaald omdat ik het niet helemaal vertrouwde, het zou niet de eerste keer zijn dat ze er vanaf geblazen zouden worden.
Ja leuk was idd anders....quote:Op vrijdag 12 november 2010 17:13 schreef mmascha het volgende:
Oh Outpost wat zwaar klote! Zonde van al die tijd! Wat een chaos.
Ik heb de ballen verstand van ongedierte. Sorry. Wel een schitterende schaal zeg!quote:Op maandag 22 november 2010 17:14 schreef Ooi86 het volgende:
Hallo allemaal!
De bonzai van mijn vriend heeft last van vliegjes. Hele kleine rotvliegjes die uit de aarde lijken te komen. Wat kan ik er tegen doen? De mevrouw van de plantenwinkel zei dat ik hem dan waarschijnlijk te nat maak, maar hij is naar mijn mening eerder te droog... Volgens mij weet ze er niks vanaf.
Dit is onze boom:
[ afbeelding ]
Iets van een diameter van 30 cm. En dank voor het complimentquote:Op maandag 22 november 2010 18:04 schreef Outpost76 het volgende:
[..]
Ik heb de ballen verstand van ongedierte. Sorry. Wel een schitterende schaal zeg!![]()
Hoe groot is ie?
Hmm dat valt nog mee. Hoe hoog zijn de boompjes dan? (tenminste t zijn er toch meer dan 1?)quote:Op maandag 22 november 2010 18:37 schreef Ooi86 het volgende:
[..]
Iets van een diameter van 30 cm. En dank voor het compliment
Het is gewoon 1 boompje met een aantal uitgegroeide wortels. Ik heb speciaal voor jou nog even opgemeten hoe het nou zit met de grootte: de schaal is 40 cm en de hoogte is vanaf de schaal 65 cm.quote:Op dinsdag 23 november 2010 11:46 schreef Outpost76 het volgende:
[..]
Hmm dat valt nog mee. Hoe hoog zijn de boompjes dan? (tenminste t zijn er toch meer dan 1?)
1 boompje met 3 of zie ik er 4 uitgroeiers vanuit de basis dan? Nouja hoe dan ook ik vind m erg mooi! Jammer dat er hier niemand verstand heeft van ongedierte. Tenminste dat denk ik anders had er al wel iemand gereageerd inm. Vraag het anders hier :quote:Op dinsdag 23 november 2010 11:50 schreef Ooi86 het volgende:
[..]
Het is gewoon 1 boompje met een aantal uitgegroeide wortels. Ik heb speciaal voor jou nog even opgemeten hoe het nou zit met de grootte: de schaal is 40 cm en de hoogte is vanaf de schaal 65 cm.
Klopt maar misschien lukt het haar wel.quote:Op dinsdag 23 november 2010 12:23 schreef SiGNe het volgende:
Probeer bij Bonsaiforum maar eens in te loggen, ik heb diverse mailadressen geprobeerd maar m'n account wordt niet geactiveerd.
Diverse anderen die het geprobeerd hadden hadden ook geen succes.
Bij Groeninfo hebben ze er kennelijk ook last van: http://www.groeninfo.com/(...)116-bonsaiforum.html
Haha, Op het Bonsaiforum klinkt het niet alsof het daar al te gezellig is... Maar ik heb eens wat gegoogled en ik denk dat mijn bonsai last heeft van de Varenrouwmug (of zoiets) en daar is een middeltje voor: Admire N van Bayer Garden. Binnenkort ga ik even naar het tuincentrum en neem een flesje mee om die vliegjes eens grondig uit te roeien.quote:Op dinsdag 23 november 2010 15:15 schreef Outpost76 het volgende:
[..]
Klopt maar misschien lukt het haar wel.
Ja en als ik dan de laatste 2 reacties lees hoef ik me niet meer aan te melden op Bonsaiforum.nl
Nee lijkt mij ook niet. Dan maar niet alle wijsheden in pacht maar wel een stuk gezelliger hier op Fok!quote:Op dinsdag 23 november 2010 16:34 schreef Ooi86 het volgende:
[..]
Haha, Op het Bonsaiforum klinkt het niet alsof het daar al te gezellig is... Maar ik heb eens wat gegoogled en ik denk dat mijn bonsai last heeft van de Varenrouwmug (of zoiets) en daar is een middeltje voor: Admire N van Bayer Garden. Binnenkort ga ik even naar het tuincentrum en neem een flesje mee om die vliegjes eens grondig uit te roeien.
Je hebt toch geen (sub)tropische bomen op je balkon?quote:Op dinsdag 30 november 2010 18:58 schreef SiGNe het volgende:
Aargh.. zit ik net even wat brood van m'n balkon te gooien, voel ik even aan de aarde in m'n bonsaipotten, allemaal bevroren!
Ik durf ze ook niet zomaar binnen te zetten aangezien ze anders in een keer een temperatuurverschil van 20+ graden te verduren krijgen.
Wat nu?
Ik weet niet of elke den soort winter hard is maar als er 1 tussen zit die dat niet is ben je nu toch al te laat. Oja dat was wel zonde van je loofbomen ja.quote:Op dinsdag 30 november 2010 19:40 schreef SiGNe het volgende:
Nee, het zijn allemaal dennensoorten, de loofbomen waren vorige winter al doodgevroren.
Vorig jaar was het ook al wat langer koud voordat het echt begon te vriezen, 't gaat dit jaar allemaal wat sneller.
Ik heb nu nog 3 larixen (eentje nog vrij klein) een 5 naalden den, een 2 naalden den, een jeneverbes, een spar en een shohin pinus banksiana (volgens mij)
deze:
[ afbeelding ]
Ik zal morgen wel weer even wat nieuwe foto's maken, de foto's van vorig jaar waren ook leuk geworden:
[ afbeelding ]
Als die kleine larix in de natuur was ontkiemt gaat ie dan ook dood omdat ie klein is? In dat geval zouden we weinig larixen over houden.quote:Op dinsdag 30 november 2010 19:50 schreef SiGNe het volgende:
Die kleine larix is misschien nog niet winterhard omdat ie te klein is en die shohin heeft het vorig jaar wel nog prima gedaan buiten, alleen was de grond toen ook niet bevroren volgens mij,
En ik krijg verder geen middagzon op m'n balkon, rond deze tijd van het jaar heb ik sowieso niet veel zon, pas rond 16:00 als ik mazzel heb en dan wordt het ook weer door de bomen geblokkeerd.
Ik woon nu een jaartje hier en 's zomers heb ik ook minder zon, da's wel jammer.
Dat ziet er imo (op de 2e foto na) prima uit hoor.quote:Op woensdag 1 december 2010 14:45 schreef SiGNe het volgende:
Vorig jaar was het me minder opgevallen denk ik
En ik heb altijd het idee dat bomen die in de volle grond staan toch wat meer bescherming hebben van de sneeuw ook.
En vorig jaar zat er ook een flink pak sneeuw op mijn potten.
Ze staan er nu zo bij:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Goeie dag.quote:Op woensdag 1 december 2010 14:45 schreef SiGNe het volgende:
Vorig jaar was het me minder opgevallen denk ik
En ik heb altijd het idee dat bomen die in de volle grond staan toch wat meer bescherming hebben van de sneeuw ook.
En vorig jaar zat er ook een flink pak sneeuw op mijn potten.
Ze staan er nu zo bij:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ].
[ afbeelding ]
Klinkt alsof je teveel in een keer wil en naaldbomen zijn nou ook niet echt de makkelijkste bomen wat dat betreft.quote:Op woensdag 2 februari 2011 13:56 schreef ter1983 het volgende:
[..]
Goeie dag.
Wat heeft u mooie bomen.
Ik heb gisteren ook een denneboom gekocht.
Alleen de soort weet ik eens niet en zit ook niet tussen jouw soorten.
Hij was 23 cm en heb hem uit de pot gehaald waar ik hem in heb gekocht.
Heb al het modder weg gehaald en schoon gespoeld.
De kleine wortels ook weggeknipt en de dikke wortels ingekort.
De boom zelf heb ik tot 15 cm geknipt.
En de nieuwe groene takken heb ik gelaten,maar de andere zijtakken heb ik weggeknipt.
Heb hem in bonsaipot gedaan wou niet recht was 1 rare wortel die heb ik ook weggehaald.
Zodat ie in de bonaipot past.
En nu laat ik hem groeie en sproei he elke dag een beetje nat.
En wat ik zie groeien wat ik niet wil hebben in mijn boom knip ik het weg.
De vorm word verrasing want het zit in me hoofd hoe ik het wil
Is goed,maar is me eerste boompje he.quote:Op donderdag 3 februari 2011 18:23 schreef SiGNe het volgende:
[..]
Klinkt alsof je teveel in een keer wil en naaldbomen zijn nou ook niet echt de makkelijkste bomen wat dat betreft.
Normaal doe je óf iets aan de takken óf aan de wortels met verpotten, niet beiden tegelijk.
De kans dat je nu teveel schade in een keer bij je boom hebt aangebracht is groot.
Ben wel benieuwd naar een fotootje
Het is me gelukt.quote:Op donderdag 3 februari 2011 22:08 schreef SiGNe het volgende:
OP Fok mag getutoieerd worden dus zeg maar "je"
en een plaatje kan je op het forum zetten door [ [url= voor een link en ]afbeelding[/url] ] na een link te plaatsen
nope, ik zie 'm ook niet, ook niet als ik de naam dsc00109il.jpg verander in dsc00109oz.jpgquote:Op donderdag 3 februari 2011 22:26 schreef ter1983 het volgende:
Waarom gaat het me niet lukken.
Normaal wil het me wel uploaden.
Of zie jij wel die foto.
Ik had hem weer upload.quote:Op donderdag 3 februari 2011 22:34 schreef SiGNe het volgende:
[..]
nope, ik zie 'm ook niet, ook niet als ik de naam dsc00109il.jpg verander in dsc00109oz.jpg
Ik weet het ook nog niet,ik wacht wel af.quote:Op vrijdag 4 februari 2011 14:17 schreef SiGNe het volgende:
Lijkt me iets van een jeneverbes-achtige maar kan he tniet zo duidelijk zien.
Je hebt wel flink wat weggesnoeid dus of ie het gaat redden.. geen idee..
Gewoon http://nl.tinypic.com gebruiken de volgende keer. Daar krijg je een code (de 2e is voor forum's dacht ik) die je all1 ff met copy past hier kan plaatsen en dan werkt t meteen.quote:Op donderdag 3 februari 2011 22:43 schreef ter1983 het volgende:
[ afbeelding ]
hehe gelukt.
Nu kun jij misschien zien of het wel geschikte denneboom is.
Die groene zijn nieuwe takken.
Lijkt me ook niet het goede jaargetijde om iets te doen en dan zoals jij al zegt zeker niet zo rigoreus.quote:Op donderdag 3 februari 2011 18:23 schreef SiGNe het volgende:
[..]
Klinkt alsof je teveel in een keer wil en naaldbomen zijn nou ook niet echt de makkelijkste bomen wat dat betreft.
Normaal doe je óf iets aan de takken óf aan de wortels met verpotten, niet beiden tegelijk.
De kans dat je nu teveel schade in een keer bij je boom hebt aangebracht is groot.
Ben wel benieuwd naar een fotootje
Nee ik weet het.quote:Op vrijdag 4 februari 2011 18:53 schreef Outpost76 het volgende:
[..]
Lijkt me ook niet het goede jaargetijde om iets te doen en dan zoals jij al zegt zeker niet zo rigoreus.
Ik ken het. Zo ben ik ook. All1 zou ik in dit geval wel gewacht hebben tot de lente. Maar daar is t nu al telaat voor.quote:Op vrijdag 4 februari 2011 21:18 schreef ter1983 het volgende:
[..]
Nee ik weet het.
Maar ik ben zo iemand die graag iets wil dat het ook gelijk moet![]()
Ach ik zie wel wat uit deze komt.
Tot nu toe ziet het nog goed gezond en stevig uit.
Ik ben gewoon met deze aan het oevenen.
En oevenen baat kunst![]()
Even een andere vraag.
Ik weet n iet hoe ik me profile moet verranderen.
En volgens mij staat ie als man ingestelmaar ik ben een vrouw
Naar paar pogingen heb ik het geprobeert,om me profile goed te maken.quote:Op vrijdag 4 februari 2011 21:23 schreef Outpost76 het volgende:
[..]
Ik ken het. Zo ben ik ook. All1 zou ik in dit geval wel gewacht hebben tot de lente. Maar daar is t nu al telaat voor.
Geen angst je staat als onzijdig nu.
[ afbeelding ]
Dit zie je rechts bovenaan. Met de linker kan je je profiel aanpassen en met de rechter de overige instellingen.
Ik heb daar ook al geken.quote:Op vrijdag 4 februari 2011 23:24 schreef SiGNe het volgende:
Nee je hoeft geen abonnement te nemen om je profiel te wijzigen.
Wat Bonsai betreft, op http://www.bonsaikunst.nl/ staat een hele hoop info, daar heb ik het ook een beetje geleerd.
OOk handig om af en toe te bekijken als je met je bonsai bezig bent, ik vraag mezelf regelmatig af wat ik meot doen en "hoe moet het ook alweer?"
Blijven proberen het moet kunnen. Iedereen kan dat (idd zonder abo) dus jij ook.quote:Op vrijdag 4 februari 2011 22:51 schreef ter1983 het volgende:
[..]
Naar paar pogingen heb ik het geprobeert,om me profile goed te maken.
Maar hij kan niet wijzigen.
Moet ik een aboment nemen??
oke.quote:Op zaterdag 5 februari 2011 00:16 schreef Outpost76 het volgende:
[..]
Blijven proberen het moet kunnen. Iedereen kan dat (idd zonder abo) dus jij ook.
Dat komt omdat je dat topic 2x had aangemaakt en 1x is genoeg.quote:Op zaterdag 5 februari 2011 00:21 schreef ter1983 het volgende:
[..]
oke.
Wat raar dan weet ik het ook niet meer hoor.
Maar hoe kan mensen mijn topic op slot zetten.
Ik had mijn menig gezet.
Maar maakt niet uit,ik ben niet zo kinder achtig.
Daar heb ik ook een paar pre-bonsai gekocht, goede winkel en leveren snel.quote:Op vrijdag 4 februari 2011 23:33 schreef ter1983 het volgende:
[..]
Ik heb daar ook al geken.
IK ken ook een site daar kan je pre boompjes krijgen en meer dingen wat er voor nodig is.
http://www.bonsaishop.nl/
Dat heeft ze al gedaan.quote:Op zaterdag 5 februari 2011 00:53 schreef SiGNe het volgende:
[..]
Daar heb ik ook een paar pre-bonsai gekocht, goede winkel en leveren snel.
Probeer je in elk geval op internet veel in te lezen over de basics.
Een bonsai is geen makkelijke plant (boom) en je kan een hoop verneuken door dingen te snel te doen.
Een leed dat vaak vergeten wordt, omdat flora en fauna vaak op de 2e plaats komen bij een ramp. In dit geval is het wat erger omdat het toch een stukje cultureel erfgoed verloren gaat.quote:Op zaterdag 12 maart 2011 16:30 schreef SiGNe het volgende:
Moeten jullie ook zo denken aan al die Bonsaikwekerijen in Japan?
Bomen van tientallen jaren oud en duizenden euro's die zijn weggespoeld..
Er is daar natuurlijk erger leed dan die bomen maar toch zit ik voornamelijk met die bonsai in m'n hoofd.
Het is idd triest daar ja.....quote:Op woensdag 16 maart 2011 19:11 schreef SiGNe het volgende:
Hmm binnenkort kennelijk lichtgevende Bonsai uit Japan.. gaat niet echt goed daar.
Volgend jaar laat je ze dus gewoon weer buiten staan? Het ziet er naar uit dat ze het dus allemaal gewoon overleeft hebben.quote:Op woensdag 16 maart 2011 19:53 schreef SiGNe het volgende:
Volgens mij zit het met mijn boompjes wel goed, de larixen beginnen al grotere knoppen te krijgen, maar er is nog geen groen te zien.
Ik gok dat over een weekje of 2 de eerste naalden wel weer komen.
De rest heeft de winter goed doorstaan, zelfs m'n kleine shohin pinus ziet er nog goed uit.
Ze lopen nog niet uit maar dat zal komende maand ook wel gebeuren.
Laatst was wel m'n 2naalden-den naar beneden gewaaid, pot kapot, boompje heeft niks (maar is nog niet echt mooi, gaat dus terug in een grotere pot om weer te groeien)
Ik moet dus wel binnenkort m'n balkonrand op de een of andere manier verbreden.
Ik volg dit topic nu al een tijdje, maar de mond valt me erbij open. Koop je slecht start materiaal, dan staat er over vijf jaar nog steeds een slechte boom en dat zie ik hier maar al te veel. Vergeet de zogenaamde starterskits en de kloon bonsai boeken. Bonsai leer je niet met behulp van boeken of een leuke internetsite. Net zo grappig is dat veel mensen denken dat regenwater beter is voor bomen dan kraanwater. Net als het teveel watergeven en overbemesting plus bladverbranding, behoren al deze puntjes tot de mythen binnen de bonsai wereld.quote:Op zaterdag 5 februari 2011 00:53 schreef SiGNe het volgende:
Daar heb ik ook een paar pre-bonsai gekocht, goede winkel en leveren snel.
Een bonsai is geen makkelijke plant (boom) en je kan een hoop verneuken door dingen te snel te doen.
Foto's zeggen meer dan woorden, laat jouw trots dan maar eens zienquote:Op dinsdag 22 maart 2011 19:30 schreef LordofLeaves het volgende:
[..]
Ik volg dit topic nu al een tijdje, maar de mond valt me erbij open. Koop je slecht start materiaal, dan staat er over vijf jaar nog steeds een slechte boom en dat zie ik hier maar al te veel. Vergeet de zogenaamde starterskits en de kloon bonsai boeken. Bonsai leer je niet met behulp van boeken of een leuke internetsite. Net zo grappig is dat veel mensen denken dat regenwater beter is voor bomen dan kraanwater. Net als het teveel watergeven en overbemesting plus bladverbranding, behoren al deze puntjes tot de mythen binnen de bonsai wereld.
Gebruik a.u.b geen potgrond voor je bonsai en ook geen akadama. Potgrond slaat dicht en akadama valt na een jaar uit elkaar, wat ervoor zorgt dat de wortels geen lucht meer krijgen en verdrinken in het water dat nog in de aarde zitten. Er bestaan geen speciale potgrond soorten voor bonsai en speciale bonsai mest.
Voor iedereen die hier met bonsai bezig is: vergeet je boekenwijsheid en concentreer je op:hoe een boom groeit, hoe een boom leeft en werkt. Daarna komt het vormen van een boom.
Wat veel mensen vergeten ,is dat een bonsai niets meer is dan een BOOM. Een BOOM lijkend op zijn grote broers in het wild.
SIGNe, je bent goed op weg. Nu nog de puntjes op de i zetten en de flauwekul achterwege laten.
Hoe bedoel je mythes? dit zijn gewoon dingen die kunnen gebeuren als je niet goed uitkijkt.quote:Net als het teveel watergeven en overbemesting plus bladverbranding, behoren al deze puntjes tot de mythen binnen de bonsai wereld.
Ik heb zoveel "projectjes" lopen.quote:Op zondag 27 maart 2011 14:19 schreef LordofLeaves het volgende:
@Outpost 76. Jammer te horen dat het bedraden niet zo goed ging door verkeerde info. Beschadigingen door bedrading gaat er heel moeilijk weer uit en soms helemaal niet meer. Maar diktegroei in takken zien toenemen, is altijd wel mooi om te zien natuurlijk.
Dank je voor de link om foto's op te slaan, ik zal er zeker van gebruik gaan maken. Nu nog even dat ene mooie kiekje maken. Met wat voor materiaal ben je momenteel zelf bezig?
Ik laat even snel een "slechte en wazige" foto zien van de iep hoe het er momenteel bij staat. Zoals jullie kunnen zien moet er nog flink aan gespijkerd worden. Zelf ben ik verre van tevreden, maar een goed groeiseizoen moet mijn gezicht weer doen bijtrekken.Hopelijk doet de link het.
[ afbeelding ]
Mooie dikke stam en ook een mooie schaal trouwens.quote:Op zondag 27 maart 2011 14:19 schreef LordofLeaves het volgende:
@Outpost 76. Jammer te horen dat het bedraden niet zo goed ging door verkeerde info. Beschadigingen door bedrading gaat er heel moeilijk weer uit en soms helemaal niet meer. Maar diktegroei in takken zien toenemen, is altijd wel mooi om te zien natuurlijk.
Dank je voor de link om foto's op te slaan, ik zal er zeker van gebruik gaan maken. Nu nog even dat ene mooie kiekje maken. Met wat voor materiaal ben je momenteel zelf bezig?
Ik laat even snel een "slechte en wazige" foto zien van de iep hoe het er momenteel bij staat. Zoals jullie kunnen zien moet er nog flink aan gespijkerd worden. Zelf ben ik verre van tevreden, maar een goed groeiseizoen moet mijn gezicht weer doen bijtrekken.Hopelijk doet de link het.
[ afbeelding ]
Verklaar je aub nader. In kraan water zitten namelijk veel giftige stoffen die voor de mens eigenlijk ook niet goed zijn (zoals chloor) dus waarom is het dan niet erg om dat aan je bonsai te geven? De bodem filtert het water en dus lijkt t mij dat die stoffen dan gaan ophopen in de pot\schaal. Een boom in de natuur krijgt ook geen kraan water dus daarom mijn advies altijd om regenwater te geven of om het te geven water een tijdje te laten staan alvorens t aan de bonsai te geven.quote:Op dinsdag 22 maart 2011 19:30 schreef LordofLeaves het volgende:
[..]
Net zo grappig is dat veel mensen denken dat regenwater beter is voor bomen dan kraanwater.
In veel schalen zit een groot gat in t midden onderin dus hoe kan je dan een boom teveel water geven? Het meeste loopt er vanzelf uit.quote:Net als het teveel watergeven en overbemesting plus bladverbranding, behoren al deze puntjes tot de mythen binnen de bonsai wereld.
Daarom adviseer ik meestal dat ze grond zeven en dan 2 delen grond en 1 deel zand gebruiken als op pot grond.quote:Gebruik a.u.b geen potgrond voor je bonsai en ook geen akadama. Potgrond slaat dicht en akadama valt na een jaar uit elkaar, wat ervoor zorgt dat de wortels geen lucht meer krijgen en verdrinken in het water dat nog in de aarde zitten.
Dat lijkt mij idd ook. Helaas is t een goede commerciële zet en trappen de leken er uiteraard wel in.quote:Er bestaan geen speciale potgrond soorten voor bonsai en speciale bonsai mest.
Uit boeken haal ik juist mn inspiratie en er staan imo wel degelijk goede tips in.quote:Voor iedereen die hier met bonsai bezig is: vergeet je boekenwijsheid en concentreer je op:hoe een boom groeit, hoe een boom leeft en werkt.
Ben ik ook niet met je eens. Wel met t feit dat een bonsai een boom is en niet meer of minder maar ik vind dat iedereen zn "bonsai" (boom in pot) zelf moet vormen hoe ie wil. Het is dan misschien niet een klassieke bonsai maar het is en blijft een boom in pot en dus een bonsai.quote:Daarna komt het vormen van een boom.
Wat veel mensen vergeten ,is dat een bonsai niets meer is dan een BOOM. Een BOOM lijkend op zijn grote broers in het wild.
Zijn er nog projectjes die er uitspringen voor je? Ben wel benieuwd namelijk.quote:Op zondag 27 maart 2011 17:36 schreef LordofLeaves het volgende:
Dank voor de positieve reacties! Soms verwacht je niet dat je redelijk materiaal tegenkomt in een verdoemhoekje bij de locale Intratuin, hehe.
[q] Ik weet niet waar je woont maar als t bij je in de buurt is zou je eens moeten gaan kijken in Delft bij de xotus. Daar hebben ze soms leuke verwaarloosde boompjes staan die je voor korting kan krijgen door dat ze verwaarloost zijn.
[q]@Outpost76. Je projectjes zijn meesterlijk. Ik ben benieuwd hoe de bomen zich ontwikkelen.
Je hebt een punt dat er inderdaad een kleine hoeveelheid aan chloride in kraanwater zit. Maar waar ik op doel ,is dat veel mensen denken dat hard water slecht zou zijn voor planten m.b.t azalea's. Zelfs in het meest harde water zit te weinig kalk dat slecht zou zijn voor zuurminnende planten. Tevens zitten er zeer veel mineralen en ijzers in dat nauwelijks in regenwater voor komt.quote:Op zondag 27 maart 2011 17:43 schreef Outpost76 het volgende:
Verklaar je aub nader. In kraan water zitten namelijk veel giftige stoffen die voor de mens eigenlijk ook niet goed zijn (zoals chloor) dus waarom is het dan niet erg om dat aan je bonsai te geven? De bodem filtert het water en dus lijkt t mij dat die stoffen dan gaan ophopen in de pot\schaal. Een boom in de natuur krijgt ook geen kraan water dus daarom mijn advies altijd om regenwater te geven of om het te geven water een tijdje te laten staan alvorens t aan de bonsai te geven.
In veel schalen zit een groot gat in t midden onderin dus hoe kan je dan een boom teveel water geven? Het meeste loopt er vanzelf uit.
.
Uit boeken haal ik juist mn inspiratie en er staan imo wel degelijk goede tips in.![]()
Ben ik ook niet met je eens. Wel met t feit dat een bonsai een boom is en niet meer of minder maar ik vind dat iedereen zn "bonsai" (boom in pot) zelf moet vormen hoe ie wil. Het is dan misschien niet een klassieke bonsai maar het is en blijft een boom in pot en dus een bonsai.
Daarom mijn advies om je kraan water een tijdje te laten staan. Dan dampen veel giftige stoffen uit het water en is hete minder schadelijk om het te geven aan je bonsai. Zo doet men het ook veel met aquaria.quote:Op maandag 28 maart 2011 11:16 schreef LordofLeaves het volgende:
[..]
Je hebt een punt dat er inderdaad een kleine hoeveelheid aan chloride in kraanwater zit. Maar waar ik op doel ,is dat veel mensen denken dat hard water slecht zou zijn voor planten m.b.t azalea's. Zelfs in het meest harde water zit te weinig kalk dat slecht zou zijn voor zuurminnende planten. Tevens zitten er zeer veel mineralen en ijzers in dat nauwelijks in regenwater voor komt.
Het zal wel zo zijn maar ik heb er geen last van. Ze doen het prima op mijn grond\zand mengsel.quote:Ja, er zitten gaten in bonsaipotten en schalen voor overtollig water. Alleen slaan veel soorten potgrond binnen zeer korte tijd helemaal dicht, waardoor luchttoevoer naar de wortels niet meer mogelijk is en ook word een teveel aan vocht vastgehouden. Hard gebakken akadama, bims en lava kunnen dit probleem voorkomen.
Ik gebruik mn eigen gevoel om ze te verzorgen. Niet tips uit een boekje. Het ging me dan ook puur om de inspiratie.quote:Voor stylingtips zijn de boeken goed, alleen op het gebied van botanie en horticultuur gigantisch gedateerd. Veel Japanse boeken die zijn vertaald naar het Nederlands maken veel tips onmogelijk, aangezien Japan een ander klimaat heeft en seizoenen. Dit geld ook voor veel Amerikaanse boeken. Ik wil wel de boeken van John Naka aanraden! Ze kosten een paar centen, maar dan heb je letterlijk een bijbel van bonsaikunst. Als je inspiratie wilt opdoen, qua vormgeving, dan moet je ze zeker eens lezen.
Ik kan me dat ook niet indenken maar die vorm is voor veel mensen het beeld wat ze hebben als ze denken aan een bonsai. Vandaar dat ze dat ook bijna all1 maar verkopen bij de commerciële bonsai.quote:Zelfontplooiing binnen bonsai is inderdaad heel belangrijk. Het is jammer dat je met de commerciële bonsai alleen maar de "klassieke"vormen ziet. Met name de vreemde, moyogi, octopus bonsai. Laat je boom lijken op een boom en ga niet bonsai kopiëren. Ik kan me niet indenken dat je het leuk lijkt om tig moyogi bomen, die allemaal op elkaar lijken in je collectie te hebben. Tenslotte zijn de "klassieke" vormen alleen maar richtlijnen en geen vuistregels in het ontwikkelen van je bonsai.
Ik heb het hele topic op 1 pagina en Ik heb er 3, dus ik weet niet precies welke Japanse Esdoorn je bedoeld. Kan je de link naar mn post of de foto plaatsen?quote:Op pagina 3 van dit topic, heb je een japanse esdoorn staan. Daar kun je echt iets leuks uithalen. Hoe groot is dit boompje?
Ik dacht dat ik er geen foto van had en op de site staat bijna helemaal niets van de tentoonstelling.... Toch nog een foto gevonden op mn pc all1 is die niet speciaal genomen voor die kastanje. Hij staat rechts voor aan en in een pot ipv in het weiland maar het is wel het idee er achter:quote:Op maandag 28 maart 2011 15:21 schreef LordofLeaves het volgende:
Een Hollands landschap in een schaal lijkt me wel heel erg mooi om te zien. Daar heb je zeker geen foto of link van? Zelf heb ik eens een soort van boom gezien dat was gekweekt en gesnoeid zoals een boom op een Afrikaanse savanne. Vond het de mooiste boom van de tentoonstelling, haha.
Hopelijk gaat het linken weer goed: Over deze esdoorn heb ik het. Het enige wat je zou kunnen doen, is de boom wat voller laten worden.
[ afbeelding ]
Ja gaaf he!quote:Op maandag 28 maart 2011 19:52 schreef LordofLeaves het volgende:
Haha, dat landschap is briljant! Past er helemaal bij. Doet me een beetje denken aan het verschijnsel "funsai" van een paar jaar geleden.
Als er iemand suggesties heeft voor de ontwikkeling van mijn iep, dan roept u maar!
Moet goed komen, hij valt nog steeds lichtjes uit, maar nog niets echt om me zorgen te maken. Ik begreep dat je een ficus moet bijsnoeien in de winter; kun je dat rigoreus doen, of moet je dat heel voorzichtig doen. Is er uberhaupt een goede site of ergens info over snoeien te vinden; ik heb wel een boek over bonsai bomen, maar ik vind dat het snoeien hierin nogal onderbelicht is.quote:Op maandag 28 maart 2011 15:21 schreef LordofLeaves het volgende:
@zatoichi. Ficus hecht veel waarde aan een vaste standplaats. Lekker in het daglicht zetten, niet boven een verwarming en geen direct zonlicht. Als je de boom in een akadama mengsel hebt staan, dan zeker elke dag water geven plus eens per week ff lekker nat sproeien met een gieter en 1 keer per 2 weken vloeibare mest geven. In de zomer kan de boom lekker buitenstaan. Je zult zien dat de boom er erg blij van word.In de wintermaanden zet je de boom iets kouder. Dit kan bijvoorbeeld een slaapkamer of zolder zijn waar de kachel niet aanstaat.
Een knotwilg is juist zo sterk. Dacht dat een boompje houden dus ook wel zou lukken. Maar goed ik heb het nog niet opgegeven. Ja dat kan idd ook. Die zijn zo onwijs mooi langs een sloot. Ik heb nu 3 kronkel wilgen staan van Paas takken van vorig jaar Pasen.quote:Op dinsdag 29 maart 2011 09:00 schreef LordofLeaves het volgende:
@Outpost76. Knotwilgen zijn idd een beetje lastig om te houden. Wat ook leuk is, is om met treurwilgen te werken. Je hebt ook schalen waar een waterbassin inzit. Je gooit er een paar schapen onder, wat aankleden met mos en voila! Funsai schijnt er nog steeds te zijn, dan heb je bonsai die lijken op naakte vrouwen, dieren en soms gebouwen. Heel leuk gedaan met Jin en Shari.
De iep op een rots plaatsen doe ik niet. Het ding heeft een stam omtrek van 15 cm en dan word het wel erg lomp. Ik ga toch voor de ouderwetse woudreus. Die zie je ook veel op heidevelden in mijn eigen streek.
Ik heb helaas geen tuin. Wel een schaal van 1 meter doorsnede maar daar staat al een Kers in die bijna dood was.quote:Op woensdag 30 maart 2011 08:52 schreef LordofLeaves het volgende:
Aaah... berken! Nu kom je wel met een heel mooi boomsoort! Ik weet niet of je over een tuin beschikt,maar zet de berk maar eens een jaar of 2 in de volle grond. Die witte stam heb je dan zo!
Met mijn iep wil ik dus op een woudreus laten lijken. Hieronder even een klein ideetje. Het gaat zeker nog 5 jaar duren, voordat de boom in de buurt komt. En nee, ik ga de boom niet kopiëren, het dient alleen als inspiratie.
[ afbeelding ]
En voor de berk. Zoiets is wel gaaf om te zien en best wel.... Nederlands?
[ afbeelding ]
Die foto stond hier al in t topic hoor.quote:Op woensdag 30 maart 2011 18:34 schreef LordofLeaves het volgende:
Zo... dat is serieuze draadschade. Ben bang dat je het alleen maar kunt verdoezelen met nieuw loof. Ik weet niet of je de takken nog verder wilt laten verdikken, maar misschien kan het dan nog bijtrekken. Ik zou die 1 meter schaal maar vast leegmaken, haha.
Lijkt mij eigenlijk de meest logische keuze voor dit boompje. Ga je dan voor 3 verschillende hoogtes? (Lijkt mij wel maar iedereen kan er anders over denken)quote:Ja, ik heb een idee met de kers, we gaan multi stammen! Best leuk, ik heb die stijl nog niet eerder toegepast op een bonsai. Ook een toekomstige pot heb ik op het oog. Een cremé, rechthoekige schaal moet mooi staan met de bloemetjes van volgend jaar. Alhoewel... een simpele, bruine schaal mag ook. Iemand suggesties?
Je hebt mij ook nergens horen zeggen dat dat niet leuk of minder leuk is.quote:Op woensdag 30 maart 2011 21:33 schreef LordofLeaves het volgende:
Ik ga zeker werken met 3 hoogtes. Ontkomen aan de klassieke stijl zit er dit keer niet in. Dat neemt niet weg dat het geen leuke boom kan worden natuurlijk.
Mja ik heb maar 27 eu per week.quote:Goede bonsaipotten hoeven niet veel te kosten hoor. Ik zie ze vaak genoeg te koop in sets van 3 voor een zeer lage prijs. De duurste schaal die ik ooit heb gekocht, kostte mij maar 14 euro.
Hahahahahaha ehm door een beeldje of een steen! Voor een 3e heb je immers helemaal geen tijd.quote:Het enige waar ik nu van baal, is dat er nog een plekje vrij is op de plank voor een derde boom. Hoe zal ik dat nou moeten oplossen? Hmmmm....
Ik zal wel weer moeten werken op koninginnen dag dus dan kan ik die markten niet aflopen. Afgelopen zaterdag waren er ook 2 in de buurt hier mja ik moest werken....quote:Op donderdag 31 maart 2011 08:48 schreef LordofLeaves het volgende:
Er is ook niets mis met de klassieke stijl. Sterker nog, je hebt helemaal gelijk. Bij deze boom staat het gewoon ook mooi. Zodra de boom is uitgebloeid, gaat de schaar er opnieuw in en snoei ik alles terug op de stam. In de zomer kan de boom weer lekker uitlopen en begint de eerste vormgeving. En met een beetje mazzel, kan ik in maart 2012 weer genieten van die mooie bloemetjes!![]()
Misschien een tip! Op de komende Koninginnedag markt, kom je wellicht een paar goedkope schaaltjes tegen? En ja, op de plank komt voorlopig een steen. Ik zit ook zo krap in mijn tijd ineens.
Ik had het ook nog nooit gezien en stond eigenlijk een beetje verbaast te kijken. Wel lachen want dan weet ik dus dat ie t goed naar zn zin heeft daar waar hij staat. Het is die grote treur esdoorn die ik gered heb bij een tuincentrum. Ze konden m niet meer verkopen omdat ie zo goed als dood was. Nou hij is inm goed gereanimeerd.quote:Op zaterdag 9 april 2011 20:56 schreef SiGNe het volgende:
Als ik richting het cenrum van Zeist loop loop ik ook langs een tuin met een paar esdoorns, die hebben inmiddels ook van die bloempjes, had die nog niet eerder gezien.
Op dezelfde route kom ik ook langs een grote Larix, die heeft ook allemaal roze bloemen, mooi om te zien.
Die Larix is trouwens wel ideaal want die loopt een weekje of 3 voor op mijn boompjes, ikkan dus aan die boom zien wat mijn boompjes zouden moeten doen
Heb ik idd ook aan gedacht ja maar dan had ie dat denk ik al eerder gedaan. Ik heb m al 2 jaar. Hij zit ook vol met knoppen voor blad dus ik denk dat het wel goed zit. En een aalbes maakt geen bessen als ie t niet goed genoeg heeft.quote:Op zaterdag 9 april 2011 21:16 schreef SiGNe het volgende:
Overigens kan het zaad aanmaken ook wel een teken zijn dat de boom het niet naar z'n zin heeft, dat ie nog snel nakomelingen probeert te produceren.
Dat heb je met naaldbomen vaak tenminste.
Heerlijk is dat toch he dat voorjaar. Ik loop met regelmaat naar mn boompjes om te kijken of ik niet iets gemist heb de vorige keer.quote:Op zaterdag 9 april 2011 21:54 schreef SiGNe het volgende:
Hier gaat het ook prima met de bomen, het is een mooi voorjaar.
M'n zwarte den krijgt ook weer nieuwe naalden, alleen die onderste tak moet weer wat meer groen op, zou zonde zijn als die hele tak op een gegeven moment dood is, hij is best belangrijk voor het uiterlijk van de boom.
M'n shohin den krijgt ook nieuwe naalden trouwens en zelfs m'n fijnspar die half dood was begint weer op te komen.
en zo heel veel doe ik er ook niet aan eigenlijk.
Ik zie wel. Ik ben geen naald boom liefhebber dus als ze niet opkomen is t geen drama.quote:Op zondag 10 april 2011 00:48 schreef SiGNe het volgende:
Ik hoop dat die zwarte den een beetje op wil komen, zijn erg lastig wat dat betreft.
Ze worden ook niets voor niets vaak op de stam van een witte den ge-ent.
En het is natuurlijk altijd zonde als een boom niet wil doen wat jij wil, maar ja.. je kan de natuur niet dwingen, het is eerder andersom, dat zie je ook in Japan.
Ik kreeg vandaag nog een mailtje van de bonsaishop met een foto uit Japan:
[ afbeelding ]
http://www.bonsaishop.nl/klantenservice/help-japan.html
Greta Smit zou zeggen: Alles is weg..
Zonde zeg.... Bewaar je zn stam wel? Kan je bv een klimop tegen aan laten groeien en zo misschien een ander soort bonsai krijgen.quote:Op maandag 11 april 2011 14:52 schreef LordofLeaves het volgende:
En zo ging de iep heen... Gestorven aan de verwelkingsziekte.Heel vervelend uiteraard, maar we gaan lekker door! Gelukkig doen de lariks en de Fuji kers het erg goed.
Lange Fransquote:Op zondag 17 april 2011 18:11 schreef SiGNe het volgende:
Ik heb hier een potje wondpasta voor naaldbomen (voor loofbomen is het er ook, maar dat heeft een andere samenstelling) dus ik vroeg me af of het 'tzelfde was.
De tekst op mijn potje is volledig Japans, geen idee wat er in zit.
Ik had overigens al een tijdje foto's beloofd:
Ik heb Lange Frans zojuist verpot, ik had nog een mooie pot staan die niet al te groot was:
[ afbeelding ]
Ik heb nog 2 van die potten, het was een setje van klein, midden, groot.
Voor de aarde heb ik een mix gebruikt van Bims, Kyriu, Akadama en bovenop "bonsai-aarde"
Onderin de pot zitten de grove stenen, daarboven kleinere stenen, etc.
En tijdens het verpotten zat ik een sprietje met een dood stukje eraan, ik haalde het dode stukje weg en toen bleken er naalden onder te zitten, heb het meteen in de oude pot van Lange Frans gedaan, geen idee wat het is, ik neem aan een Pinus Mugo Mops, net als Frans.
[ afbeelding ]
Baas B ofzo
Staat in pure "bonsai-aarde"
M'n larixen doen het allemaal prima en ik blijf deze het mooist vinden tot nu toe:
[ afbeelding ]
De naalden zijn weer prachtig terug aan het komen, ik moet alleen nog een naam verzinnen voor deze vondeling.
Tinus de Pinus staat er ook weer mooi bij, er komen weer nieuwe naalden aan.
Ik heb er al een aantal genijpt zodat de kaarsen niet te lang worden, anders heb je teveel ruimte tussen de oude en de nieuwe naalden.
Prima als je een tak wil, maar dat wil ik niet op die plekken.
[ afbeelding ]
Ik wilde uiteraard inkorten vanaf de boven kant. Zijn huidige takken zijn heel erg beschadigd door bedrading en hij is imo te hoog voor de dikte van zn stam. Daarbij als ik ga marcotteren heeft hij geen mooie wortels meer voor de komende tijd dus dat zie ik niet zitten. Maar bedankt voor je input wat dat betreft.quote:Op zondag 17 april 2011 20:30 schreef SiGNe het volgende:
Marcotteren.. een plastic pot open knippen en om de bast doen, vullen met aarde.
Op de plek waar de pot zit komen dan nieuwe wortels.
Of er verder nog voorbereiding voor nodig is weet ik niet maar dat valt op te zoeken.
Duurt in elk geval minstens 1 jaar.
Edit: vond hier een artikeltje over marcoteren bij een geënte esdoorn: http://www.bonsaikunst.nl(...)iew&id=197&Itemid=38
of wilde je inkorten vanaf de bovenkant? Dat hoeft ook geen probleem te zijn, ik zou alleen wel wondpasta gebruiken om doodbloeden te voorkomen.
Deze post moet ik bewaren.quote:Op zondag 17 april 2011 20:44 schreef SiGNe het volgende:
Overigens, ik weet dat Bonsai -aarde niet bestaat maar dit is grond met een combinatie van zwarte klei en Akadama waardoor het wel weer beter is voor kleine bonsai, zit ook vrij veel van de juiste voeding voor beginnende boompjes in.
Het heeft ook een lage Ph en een hoge zuurgraad.
De soort die ik heb kan je niet bij gewone tuincentra kopen, wel bij Lodder Bonsai, geen gewoon commercieel product dus, wel speciaal voor bonsai.
Akadama is een kleisoort, Bims is puimsteen en Kyriu is een bonsai substraat met lage PH waarde voor extra goede drainage.
Doordat ik dat onderin de pot heb zitten hebben de wortels de ruimte om te groeien, is er goede drainage en het is redelijk voedingsarm.
Bovenin heb ik het met de bonsaiaarde gemengd waardoor je een mooie toplaag krijgt waar ook mooi mos op kan groeien.
Ik heb een keer een verhaal gelezen over iemand die een halve boom uit het buitenland had meegenomen, stam van zo'n 10cm dik, bovenkant was er ook helemaal afgehaald en die heeft het (voor zover ik begreep) ook overleefd.quote:Op zondag 17 april 2011 21:58 schreef Outpost76 het volgende:
[..]
Ik wilde uiteraard inkorten vanaf de boven kant. Zijn huidige takken zijn heel erg beschadigd door bedrading en hij is imo te hoog voor de dikte van zn stam. Daarbij als ik ga marcotteren heeft hij geen mooie wortels meer voor de komende tijd dus dat zie ik niet zitten. Maar bedankt voor je input wat dat betreft.
Ik heb wond pasta. Ik vraag me alleen af of zo drastisch inkorten niet zn dood kan worden. Ik heb het nl over halverwegen inkorten....
Misschien maar gewoon doen dus.... Kan ook het hout laten zitten en all1 een stuk bast verwijderen. Ik kan het boven stuk altijd nog weg halen....quote:Op maandag 18 april 2011 18:00 schreef SiGNe het volgende:
[..]
Ik heb een keer een verhaal gelezen over iemand die een halve boom uit het buitenland had meegenomen, stam van zo'n 10cm dik, bovenkant was er ook helemaal afgehaald en die heeft het (voor zover ik begreep) ook overleefd.
Je zal alleen dus wel wondpasta moeten gebruiken en de boom verder ook goed bemesten.
Ik heb geen vloeibare mest. All1 een zak met compost..... Maar goed hij zit in een een bak die groot genoeg is imo en dus zou ik m met of zonder wondpasta gewoon kunnen afknippen.... Nu nog even denken of ik m afknip of all1 een stuk bast weg haal....quote:Op maandag 18 april 2011 19:21 schreef LordofLeaves het volgende:
Bij uitgegraven loofbomen maakt het niet uit of je de halve boom afzaagt, zolang je de kluit maar zo goed mogelijk intact en vochtig houd. Wondpasta kan bijdragen aan een goed herstel, ik pas het alleen maar toe op huilende bomen en een enkele naaldboom. SIGNe zei het al: bemesten is zeker een must, maar dan wel vloeibare mest.
Voor een literaat is ie veel te recht.quote:@ Outpost76, je zou van je berk een literaat kunnen maken. Dan ben je wel meteen van die takken af waar je die lelijke bedrading littekens in hebt zitten. Een marcot kan ook, maar bedenk wel dat als het mislukt, je er weer een litteken bij hebt.
Lijkt me inderdaad beter, het is een erg zware ingreep tenslotte, alleen als de wortels goed zijn zal de boom redelijk snel herstellen en waarschijnlijk ook nieuwe takken aanmaken.quote:Op maandag 18 april 2011 23:18 schreef Outpost76 het volgende:
[..]
Ik heb geen vloeibare mest. All1 een zak met compost..... Maar goed hij zit in een een bak die groot genoeg is imo en dus zou ik m met of zonder wondpasta gewoon kunnen afknippen.... Nu nog even denken of ik m afknip of all1 een stuk bast weg haal....
Edit : Oh ik bedenk me net... Is het niet verstandiger om m eerst zn kluit te verbeteren en m volgend jaar evt af te knippen?
Dat dacht ik ook ineens. Vandaar mn edit.quote:Op dinsdag 19 april 2011 00:38 schreef SiGNe het volgende:
[..]
Lijkt me inderdaad beter, het is een erg zware ingreep tenslotte, alleen als de wortels goed zijn zal de boom redelijk snel herstellen en waarschijnlijk ook nieuwe takken aanmaken.
Het is de enige tak die die nog heeft en ook die tak heeft draad schade dus zo heel erg is het nou ook weer niet maar toch.quote:Op dinsdag 19 april 2011 08:42 schreef LordofLeaves het volgende:
Oew... een gebroken tak. Draai om de plek waar de tak geknakt is, een stukje schilderstape en stevig dichtknijpen. Loofbomen kennende herstellen zich altijd wel.
Die tags had ik al geprobeerd, zonder succes. Het lijkt erop dat imageshack het probleem is, ik kan wel images van andere hosts embedden. Ik zal kijken of ik ze ergens anders kan uploaden.quote:Op woensdag 20 april 2011 19:38 schreef Outpost76 het volgende:
even [ [url= voor de link en ]afbeelding[/url] ] achter de link plaatsten dan zou het moeten werken.
Ik gebruik tinypic Werkt prima vind ik.quote:Op woensdag 20 april 2011 19:57 schreef psychonecro het volgende:
[..]
Die tags had ik al geprobeerd, zonder succes. Het lijkt erop dat imageshack het probleem is, ik kan wel images van andere hosts embedden. Ik zal kijken of ik ze ergens anders kan uploaden.
Er bestaat geen zwarte zelkova. Misschien kan het een zelkova nire zijn, maar ik acht de kans niet groot. Ben zeer benieuwd naar de foto's van het loof. Je beukenboom is idd een plaatje. Heb je al ideeën wat je met je loofbomen gaat doen qua vormgeving?quote:Op donderdag 21 april 2011 10:04 schreef psychonecro het volgende:
@lordofleaves, de hoge zelkova/iep met de dikke stam heeft totaal ander blad als het kleintje, volgens mijn buurman is dit een zwarte zelkova, en als ik het blad vergelijk met een foto in een boek van noter lijk het er erg veel op. Zijn blad is net uit nu, maar ik kan er over een weekje ofzo wel ff een foto van nemen.
Nire staat toch voor zwart of kom ik nou uit een ei?quote:Op donderdag 21 april 2011 10:22 schreef LordofLeaves het volgende:
[..]
Er bestaat geen zwarte zelkova. Misschien kan het een zelkova nire zijn, maar ik acht de kans niet groot. Ben zeer benieuwd naar de foto's van het loof. Je beukenboom is idd een plaatje. Heb je al ideeën wat je met je loofbomen gaat doen qua vormgeving?
Ah dat wist ik dus niet. Moet duidelijk vaker naar die determinatie site.quote:Op donderdag 21 april 2011 13:48 schreef LordofLeaves het volgende:
@Outpost76. In de botanie word elke "zwarte" boom aangeduid met nigra of thunberghii. Nee, je bent geen ei, hehehe. Ik kan ook niet vinden van nire betekend.![]()
De zelkova is lid van de iepen familie, maar geen volwaardige iep zoals de chinese iep. De chinese iep word maar al te vaak verkocht als zelkova. Het blad van de zelkova is langer en meer gezaagd. Ook heeft de schors een andere kleur.
Ik heb 'm nu 3 jaar en je moet ongeveer elke 3 jaar de aarde verversen volgens de meeste sites.quote:Op vrijdag 22 april 2011 09:26 schreef LordofLeaves het volgende:
Is het wel een goed idee dat je de pinus gaat verpotten? Tenslotte hoeven ze maar zelden nieuwe aarde. Als je de boom een jaar in de pot hebt staan, dan zou ik overwegen om het niet te doen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |