abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 23 augustus 2010 @ 22:53:27 #101
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_85628520
Ik heb er 3 bij http://www.lodderbonsai.nl/ gekocht
Een paar bij http://www.bonsaishop.nl/
En m'n esdoorns (die dood zijn gegaanin de winter) kwamen bij http://www.kwekerijroos.nl/ vandaan.

Alleen bij Lodder versturen ze ze niet per post.

En ik heb er ook een paar zelf uit het bos gehaald :o

Ik heb ook weleens intratuin bonsai gehad maar die zijn ook allemaal dood gegaan, de een snel, de ander wat later.
In elk geval is het bij die bomen verstandig om ze snel te verpotten, de aarde is oud en helemaal ingedikt en de wortels zijn al in geen tijden gesnoeid.
  maandag 23 augustus 2010 @ 23:07:20 #102
45 SiGNe
pi_85629099
quote:
Op maandag 23 augustus 2010 19:32 schreef Harunobu het volgende:
Ja, de haarwortelen die je van de penwortel afknipt kunnen ook weer opnieuw gaan groeien aan de penwortel zelf. Heb geen flauw idee waar ergens er dan een compromie zou liggen. Dus raad ik aan hem zowiezo nog een tijdje te laten zitten. Hij zou toch vanzelf verdwijnen als de andere wortels groter worden?

Heeft meer wind als gevolg meer wortels en een dikkere stam? Kan iemand dat bevestigen?
Het verschilt trouwens per bron hoe er aangeraden wordt om de wortels te snoeien, de een zegt dat je de haarwortels moet snoeien en de penwortel met rust te laten en de ander zegt weer dat de penwortel juist gesnoeid moet worden en de haarwortels zoveel mogelijk met rust te laten.
En het zal ook wel per boom verschillen (loofbomen/naaldbomen)
Maar de eerste 3 jaar doe je toch meestal nog niets aan de wortels, je wil tenslotte een dikke stam hebben.
Dat kan je trouwens ook makkelijk bereiken door een jong boompje op een steen te laten groeien, de wortels kunnen niet naar beneden en zullen in de breedte groeien.

Wind maakt een boom inderdaad sterker, zie het als een spier die getraind wordt.
En het bepaalt ook hoe nieuwe scheuten groeien en zo kan je op een natuurlijke wijze de vorm van je boom bepalen.
M'n larix heeft daardoor ook een beetje een gebogen stam gekregen terwijl ik die nog helaal niet bedraad heb.
  dinsdag 24 augustus 2010 @ 10:57:13 #103
144926 Outpost76
Possie is goed
pi_85639140
quote:
Op maandag 23 augustus 2010 20:52 schreef gebrokenglas het volgende:

[..]

Tsja, ik heb van die bonsaiboompjes gekocht bij intratuin; inderdaad ook om te proberen of het ging. 5 euro de stuk. Dat was een half jaar terug. Eentje heeft al zn blaadjes verloren, maar dat hoeft niet te zeggen dat ie dood is, toch?
En de ander doet het nog redelijk, hoewel.... :{
Maar ik zat in het begin goed te klooien met het water geven. Eerst bang teveel te geven, maar dan kom je thuis en hangen alle blaadjes slap naar beneden. Dus uiteindelijk doe ik eens in de 5 dagen de pot een minuut geheel onder water, en dan laten uitlekken. En dat ging op zich wel goed.
Maar 't is niet veel soeps dat van zo'n intratuin a la tuinland.
Ik bedoelde dan ook niet dat je een bonsai van 1 of ander tuincentrum moest kopen maar een boompje wat daar verkocht wordt voor de "normale" tuin verkoop. Daar kan je nl prima (en met weinig moeite) zelf een "bonsai" van maken. ;)

quote:
Op maandag 23 augustus 2010 22:18 schreef gebrokenglas het volgende:
Waar halen jullie je bonsai boompjes vandaan?
Ik haal veel boompjes \ struiken uit de tuin van mn pa & ma en verder koop ik wel eens een boom\struik bij het tuincentrum.
zondag 24 juli 2011 18:23 schreef charmed_angel het volgende:
Outpost je bent een held _O_
pi_85819767

Mijn eerste Bonsai boompje O+
Op zaterdag 2 april 2011 21:19 schreef Harajuku. het volgende:
faaluser die leuk denkt te zijn dus negeer dat.
  zondag 29 augustus 2010 @ 03:41:04 #105
45 SiGNe
pi_85824509
Tip: Verpotten..
Hoef je niet eens een nieuwe pot voor te hebben maar zorg ervoor dat de aarde ververst wordt, 't komt je boompje volgend voorjaar alleen maar ten goede.
Veel tuincentrum bonsai staan op oude, slechte, niet luchtige aarde namelijk.

Verder leuk boompje, met een klein beetje snoeien en buigen kan je al een erg leuke bezemstijl maken.

[ Bericht 18% gewijzigd door SiGNe op 29-08-2010 03:58:22 ]
pi_86414666
Is er hier iemand die een echte satsuki azalea heeft, geimporteerd uit Japan of van Lodder? Ik wil gaan kruisen oa met satsuki. Dus stuifmeel of de takjes die je eraf snoeit, daar heb ik interesse in.
  dinsdag 14 september 2010 @ 19:05:54 #107
45 SiGNe
pi_86433017
Helaas heb ik geen Azalea's staan, misschien dat ik er volgend jaar mee ga beginnen.
  woensdag 15 september 2010 @ 00:34:13 #108
137776 boem-dikkie
Jedi Mind Baby!
pi_86448083
Mijn boompje voelt droog aan.. Geef wel genoeg water volgens mij. Bijna elke dag.
Ik weet niks van Hindoes. Wel van Samoerai en andere dingen.
pi_86449204
Ik heb op dit moment meerdere azaleas van Esveld. Ook enkele met satsuki-'bloed'. Echter, pure satsuki verkoopt men hier niet als tuinplant. Waarschijnlijk gaat iemand me van de zomer wel satsuki stuifmeel opsturen.

Esveld heeft op dit moment een bijna volledig assortiment. Schijnbaar halen ze elke nazomer planten uit de kwekerij om dat jaar te verkopen. Alle planten die ik heb hebben echter geen stam meerdere takken die direct uit de grond komen. Dus voor bonsai moet je een stekje maken van een lange rechte tak.
pi_86494720
quote:
Op woensdag 15 september 2010 00:34 schreef boem-dikkie het volgende:
Mijn boompje voelt droog aan.. Geef wel genoeg water volgens mij. Bijna elke dag.
Zolang hij geen bladeren verliest is er niets aan de hand. ;)

quote:
Op woensdag 15 september 2010 01:55 schreef Harunobu het volgende:
Ik heb op dit moment meerdere azaleas van Esveld. Ook enkele met satsuki-'bloed'. Echter, pure satsuki verkoopt men hier niet als tuinplant. Waarschijnlijk gaat iemand me van de zomer wel satsuki stuifmeel opsturen.

Esveld heeft op dit moment een bijna volledig assortiment. Schijnbaar halen ze elke nazomer planten uit de kwekerij om dat jaar te verkopen. Alle planten die ik heb hebben echter geen stam meerdere takken die direct uit de grond komen. Dus voor bonsai moet je een stekje maken van een lange rechte tak.
Ik heb ook geen azaleas. Ik had wel wat topjes geplant maar die zijn niet aangeslagen helaas. Volgend jaar maar eens bekijken of ik er 1 kopen ga.
pi_86494728
Ik voor het eerst in jaren weer eens wat boompjes bedraad.......... Nou dat is ook weer de laatste keer. Ik let ff niet goed op en ik kan het draad er bijna niet meer afhalen omdat het helemaal ingegroeid was...... |:( |:( Op een cursus werd me verteld dat ik het er in de herfst af moest halen omdat bomen dan gaan groeien qua stam (in de breedte dus). Ik dus 2 weken geleden gekeken en toen was ik dus al veul te laat.... :{w

Dom dom dom |:( Helaas te laat om het terug te draaien. Ik was zo blij dat ik een berkje heb. Nu is die dus volledig verpest omdat ie er niet meer uit ziet. -O-
pi_86495903
quote:
Op donderdag 16 september 2010 12:54 schreef Outpost76 het volgende:

[..]

Zolang hij geen bladeren verliest is er niets aan de hand. ;)

Bladeren heeft 'ie niet. Wel stekeltjes. Ze vallen in ieder geval niet uit zichzelf uit. Het voelt wat broos, maar ik kan me niet herinneren of dat eerder ook zo was. Ze zijn nog wel gewoon groenig.
Ik weet niks van Hindoes. Wel van Samoerai en andere dingen.
pi_86496448
wat leuk een bonsai topic.
pi_86496793
quote:
Op donderdag 16 september 2010 13:33 schreef boem-dikkie het volgende:

[..]

Bladeren heeft 'ie niet. Wel stekeltjes. Ze vallen in ieder geval niet uit zichzelf uit. Het voelt wat broos, maar ik kan me niet herinneren of dat eerder ook zo was. Ze zijn nog wel gewoon groenig.
Ieder boompje heeft bladeren. Al is het bij de ene misschien een naald en bij de andere niet. Het is en blijven bladeren. Tenminste ze hebben het zelfde doel en nut. Any how, you get my point. ;)

Misschien toch wat vaker water geven. Niet perse meer maar bv 2x per dag zodat het boompje niet 24u hoeft te wachten voor hij weer water krijgt. :Y

quote:
Op donderdag 16 september 2010 13:47 schreef fespo het volgende:
wat leuk een bonsai topic.
Ja leuk he! :D Heb je er zelf ook?
pi_86496960
nee ben nog een beetje aan het kijken waar ik ze kan kopen.
bij een online winkel ben ik bang dat je een lelijke krijgt.
pi_86497409
quote:
Op donderdag 16 september 2010 14:02 schreef fespo het volgende:
nee ben nog een beetje aan het kijken waar ik ze kan kopen.
bij een online winkel ben ik bang dat je een lelijke krijgt.
Tip:

Koop eerst een boek en ga er dan 1 (of meerdere) zelf maken. Als er daar 1 van dood gaat heeft het je een stuk minder geld gekost. ;)
pi_86511992
Snap ook niet wat er leuk is aan een bonsai kopen. Kun je net zo goed een schilderij kopen en in je kamer hangen. Is beter dan een bonsai/schilderij buiten in de regen neerzetten waar je hem toch niet ziet. Maar ja, iedereen z'n ding. Planten groeien is leuker dan een plant die af is, als je het mij vraagt.

Ik heb een chilipeper plant van dit jaar omgebouwd tot experiment-bonsai. Viel me ook op dat draad al heel snel gaat snijden. Weet niet meer of het 2 of 3 weken was, maar toen was al een litteken te zien, die nu al redelijk weggegroeid is.
Je kunt ingegroeid draad misschien nog wegwerken door er extra littekenweefsel te laten groeien door de barst daar opnieuw te verwonden. Maar vertrouw niet op mijn advies.
pi_86517399
quote:
Op donderdag 16 september 2010 20:48 schreef Harunobu het volgende:
Snap ook niet wat er leuk is aan een bonsai kopen. Kun je net zo goed een schilderij kopen en in je kamer hangen. Is beter dan een bonsai/schilderij buiten in de regen neerzetten waar je hem toch niet ziet. Maar ja, iedereen z'n ding. Planten groeien is leuker dan een plant die af is, als je het mij vraagt.
Ja dat lijkt mij ook all1 denken mensen dat dat heel erg moeilijk is. Terwijl dat heel erg mee valt.

quote:
Ik heb een chilipeper plant van dit jaar omgebouwd tot experiment-bonsai. Viel me ook op dat draad al heel snel gaat snijden. Weet niet meer of het 2 of 3 weken was, maar toen was al een litteken te zien, die nu al redelijk weggegroeid is.
Je kunt ingegroeid draad misschien nog wegwerken door er extra littekenweefsel te laten groeien door de barst daar opnieuw te verwonden. Maar vertrouw niet op mijn advies.
Ik zal morgen (als ik er aan denk) wel even een foto maken van mn berk dan kan je zien dat die niet meer te herstellen is.
pi_86742861
quote:
Op donderdag 16 september 2010 22:33 schreef Outpost76 het volgende:

Ik zal morgen (als ik er aan denk) wel even een foto maken van mn berk dan kan je zien dat die niet meer te herstellen is.
Iets later dan beloofd maar hier de foto's van mn verpeste berk.

Zoals je ziet is dat helaas niet meer te herstellen.... |:( |:(
pi_86751928
Ik vind het eigenlijk wel wat hebben, in de natuur zie je soms ook hetzelfde maar dan veroorzaakt door van die klimplanten..
pi_86756630
quote:
Op donderdag 23 september 2010 15:41 schreef Tulping het volgende:
Ik vind het eigenlijk wel wat hebben, in de natuur zie je soms ook hetzelfde maar dan veroorzaakt door van die klimplanten..
Zo erg als dit zie je in de natuur niet hoor. :P

Zn bast is nu net een spiraal en dat hoort natuurlijk niet. Nu maar hopen dat hij de winter overleeft en dan volgend jaar herfst maar eens kijken wat de boom er zelf van heeft gemaakt.
  zaterdag 25 september 2010 @ 19:44:27 #122
45 SiGNe
pi_86838305
Hopen dat het bet de jaren steeds minder zichtbaar wordt, wel zonde inderdaad.
Ik heb het zelf ook gehad met m'n jeneverbes, gelukkig zag ik het redelijk optijd en viel de schade nog mee maar het is 2 jaar later nog wel een beetje te zien als je er op let.
Ik heb 'm toen vrij losjes bedraad, meer om er wel iets vorm aan te geven maar zonder "dwang".
Met m'n Larix (die vooralsnog alleen rechtop in de pot gehouden hoefde te worden) heb ik kunststof gaas (voor de afwatering) om de stam heen gedaan en daar dan het draad omheen gedaan.
Heeft er een jaar omheen gezeten maar heeft helemaal geen schade achter gelaten.

Outpost, hoe heb jij bedraad? met een enkele draad of een dubbele?
Vaak wordt het dubbel gedaan omdat je dan een breder oppervlakte hebt en dat groeit ook minder snel in.

Zelf ben ik ook een beetje huiverig met bedraden, je hebt snel schade.
Ik had het met m'n esdoorns ook, tak iets te ver buigen en krak..
Met die ben ik toen overgestapt op spannen ipv. bedraden, resultaat heb ik alleen helaas niet kunnen zien ivm. vroegtijdig overlijden.

Overigens beginnen m'n boompjes zich ook al klaar te maken voor de herfst en winter, de oude naalden van m'n zwarte den worden geel en vallen uit, precies op de verkeerde plekken natuurlijk :'(
Vooral op de onderste karakter-tak, zou echt zonde zijn als die tak dood gaat wan die bepaalt zo'n beetje de vorm van de hele boom.
Volgend seizoen dus bovenin veel snoeien, zorgen dat de sapstroom onderin weer in orde komt.
pi_86841453
Ook een paar foto's van mijn planten.
19 augustus

22 september

Behoorlijk stuk gegroeid. Verder kun je op de eerste foto zien dat het plantje al ging vorken. Dat was niet de bedoeling natuurlijk. Ik heb de kleinste de groeiknop eruit gehaald en de tak naar beneden gebogen.

Een spaanse peperplant die ik niet meer nodig had waar ik nu op experimenteer. Ik heb hem redelijk krom gekregen en de top is eraf geknapt tijdens bedrading in de vorm van stormschade. Na die tijd zijn er twee nieuwe takken gekomen uit de oksels. Dus opzich krijg je zo wel een goede vorm, lijkt me.

Ik heb ook nog wel wat halfscherpe foto's van azalea-zaailingen, maar daar heb je niet veel aan. En een esdoorn stekje dat na wortelen z'n eerste nieuwe blaadjes aanmaakt kan ik over een paar dagen ook nog wel posten.
  zondag 17 oktober 2010 @ 15:03:54 #124
155016 Pien85
Manipulatief kutwijf
pi_87633457
Ehm.. hoi, help!

Ik kreeg in September een bonsai boompje van mijn schoonmoeder O+
Ik weet niks van die dingen, er zat geen kaartje in, maar "de mevrouw van het tuincentrum zei dat deze het overal doet"

Niet dus...

Hij wordt bruin :'(

Wie kan mij vertellen wat voor boompje dit is (hij lijkt op een liguster, kan dat?) En hoe ik voor 'm moet zorgen? Hij mag niet dood! :'(
En ze leefde nog lang en... Nou gewoon met ups en downs.
  zondag 17 oktober 2010 @ 16:04:47 #125
144926 Outpost76
Possie is goed
pi_87635547
quote:
Op zondag 17 oktober 2010 15:03 schreef Pien85 het volgende:
Ehm.. hoi, help!

Ik kreeg in September een bonsai boompje van mijn schoonmoeder O+
Ik weet niks van die dingen, er zat geen kaartje in, maar "de mevrouw van het tuincentrum zei dat deze het overal doet"

Niet dus...

[ afbeelding ]
Hij wordt bruin :'(

Wie kan mij vertellen wat voor boompje dit is (hij lijkt op een liguster, kan dat?) En hoe ik voor 'm moet zorgen? Hij mag niet dood! :'(
Ik heb geen idee wat voor soort dit is. Kan je wel vertellen dat het herfst is en dus heel normaal dat ze hun bladeren verliezen. ;)

Als je m minimaal 1x per dag in een laagje water zet (voor pak m beet een uurtje) zodat de kluit goed nat kan worden moet ie het normaal gesproken gewoon kunnen overleven.

Van de lente zou ik wel al zn aarde van zn kluit afspoelen en m in verse bonsai grond zetten. ^O^
  zondag 17 oktober 2010 @ 16:10:18 #126
45 SiGNe
pi_87635725
ík gok een Azalea of Serissa, Liguster kan ook..
En tuincentrum bonsai staan altijd in oude (harde) aarde, inderdaad kan je die het beste vernieuwen
Bij mij gaan zo'n beetje al m'n bonsai binnen dood door de warmere en drogere lucht, misschien helpt buiten zetten bij jouw boompje?
  zondag 17 oktober 2010 @ 16:14:09 #127
144926 Outpost76
Possie is goed
pi_87635871
quote:
Op zondag 17 oktober 2010 16:10 schreef SiGNe het volgende:
ík gok een Azalea of Serissa, Liguster kan ook..
En tuincentrum bonsai staan altijd in oude (harde) aarde, inderdaad kan je die het beste vernieuwen
Bij mij gaan zo'n beetje al m'n bonsai binnen dood door de warmere en drogere lucht, misschien helpt buiten zetten bij jouw boompje?
Zonder dat ze weet of het een binnen of buiten bonsai is lijkt me niet slim met de winter voor de deur. ;)

Besproeien met regenwater kan ook helpen. En zet m niet boven de verwarming.
  zondag 17 oktober 2010 @ 16:29:56 #128
155016 Pien85
Manipulatief kutwijf
pi_87636358
Hij staat op 't vensterbankje in de keuken, daar is geen verwarming, wel zon 's ochtends. Hij krijgt om de dag water. Boompje dat we gisteren krijgen schijnt water te moeten hebben als de aarde droog wordt, maar deze moet dus elke dag? :o
Oh en over herfst... zou ie niet wintergroen moeten zijn? :+ Zo'n kaal boompie vind ik ook maar niks eigenlijk :÷
En ze leefde nog lang en... Nou gewoon met ups en downs.
  zondag 17 oktober 2010 @ 16:59:28 #129
45 SiGNe
pi_87637248
quote:
Op zondag 17 oktober 2010 16:14 schreef Outpost76 het volgende:

[..]

Zonder dat ze weet of het een binnen of buiten bonsai is lijkt me niet slim met de winter voor de deur. ;)

Besproeien met regenwater kan ook helpen. En zet m niet boven de verwarming.
Laat ik het zo zeggen, al mijn binnenbonsai deden het buiten een stuk beter.
Afgelopen winter zijn ze weliswaar doodgevroren maar dat was ook een flink koude winter en ik had verder ook niets aan isolatie gedaan.
Mijn serrissa foutdida heeft het buiten 4 jaar perfect gedaan in elk geval.
  zondag 17 oktober 2010 @ 17:43:04 #130
144926 Outpost76
Possie is goed
pi_87638596
quote:
Op zondag 17 oktober 2010 16:29 schreef Pien85 het volgende:
Hij staat op 't vensterbankje in de keuken, daar is geen verwarming, wel zon 's ochtends. Hij krijgt om de dag water. Boompje dat we gisteren krijgen schijnt water te moeten hebben als de aarde droog wordt, maar deze moet dus elke dag? :o
Oh en over herfst... zou ie niet wintergroen moeten zijn? :+ Zo'n kaal boompie vind ik ook maar niks eigenlijk :÷
Je moet ze sowieso elke dag water geven. Als een boompje 1 dag geen water krijgt kan hij dood zijn. En daarbij teveel water geven is niet erg want het over vloed aan water loopt er onder weer uit. ;)

Klopt zn blaadjes duiden er mij op dat hij water tekort heeft. Dus meer water geven zoals ik hier boven beschreven heb en met regenwater besproeien.
quote:
Op zondag 17 oktober 2010 16:59 schreef SiGNe het volgende:

[..]

Laat ik het zo zeggen, al mijn binnenbonsai deden het buiten een stuk beter.
Afgelopen winter zijn ze weliswaar doodgevroren maar dat was ook een flink koude winter en ik had verder ook niets aan isolatie gedaan.
Mijn serrissa foutdida heeft het buiten 4 jaar perfect gedaan in elk geval.
Het buiten zetten van een binnen bonsai kan wel maar in de winter moet je m toch naar binnen halen wil je niet het risico lopen dat ze dood gaan. Het zijn immers geen winterharde boompjes.
pi_87873001
Hoe hebben sommige bonsai's zulke toffe wortels? Hoe krijg je dat effect? Dat ze echt helemaal boven de grond uit streng vormen e.d.

Zoals dit hierboven :o
  zaterdag 23 oktober 2010 @ 18:29:52 #132
144926 Outpost76
Possie is goed
pi_87873207
quote:
1.gif Op zaterdag 23 oktober 2010 18:23 schreef Mandal het volgende:
Hoe hebben sommige bonsai's zulke toffe wortels? Hoe krijg je dat effect? Dat ze echt helemaal boven de grond uit streng vormen e.d.

[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Zoals dit hierboven :o
Door de boom te hoog in de pot te plaatsen en dan de aarde tussen de grote wortels uit te spoelen. En flink pielen met een saté stokje en een plantenspuit.

Ik zelf verpot boompjes met regelmaat en spoel dan alle oude aarde van de boom. Daarna zet ik m hoger in de pot zodat je de hoge en dikke wortels kan blijven zien. Zo ook gedaan bij die onderste. Al moet je dit niet te vroeg doen want een wortel word sneller dik onder de grond.
  maandag 25 oktober 2010 @ 13:50:45 #133
144926 Outpost76
Possie is goed
pi_87934794
Helaas is het weer herfst en komt de winter er weer aan dus is er niet veel meer te doen met mn bonsai. Toch heeft de herfst ook zn mooie kanten. Deze heeft normaal groene bladeren. :D

pi_87939806
Is er hier ook iemand bezig om te proberen echt hele goede bonsai te maken? Ik zie hier veel foto's van niet zulke hele oude bomen die niet echt veel training gehad hebben en al in een bonsaipot staan.

Ben zelf van plan om 15 tot 20 jaar de tijd te nemen en dus bijvoorbeeld bij een esdoorn deze wel die keer te choppen voordat ik aan wat anders dan de stam zelf ga werken. Een bonsai hoeft van mij niet groot te zijn, maar hij moet er wel uit zien als een typering van een boom van 400 jaar oud. Dus geen rechte stammen.

Ik heb trouwens wat grove dennen uit het bos gehaald. Die mogen nu 2 of 3 jaar in de tuin groeien. Daarna ga ik naar de wortels kijken. Je schijnt ook bij dennen nieuwe wortels te kunnen creeren dmv ground layering. Alleen kan het daar wel 3 jaar duren. Dus dab snoei ik of alle wortels die recht naar beneden gaan, of ik knijp de stam boven de bestaande wortels af, zodat boven dat tourniquet nieuwe wortels gaan komen.

De bomen die ik gezocht heb hebben nu al redelijk veel lage takken. Liever zou ik nog wat meer en nog lagere takken willen. Deze helpen de stam onderaan dikker te maken. Dan na misschien 5 jaar kan ik de top uit de boom snoeien en van een tak de nieuwe stam maken. En dat dan nog 1 of 2 keer zodat je een conische structuur krijgt.

Ik de herst moet ik eigenlijk maar eens op zoek bij tuincentra's voor esdoorn materiaal want voordat zaden grote planten zijn duurt wel een tidje.

[ Bericht 4% gewijzigd door Harunobu op 25-10-2010 16:07:41 ]
  dinsdag 26 oktober 2010 @ 12:44:26 #135
144926 Outpost76
Possie is goed
pi_87973850
Ik voel me niet direct aangevallen door je berichtje maar wel enig sinds aangesproken (door dat de foto's hier boven bijna allemaal boompjes van mij zijn). All1 is het onderstaande geen verdediging maar een uitleg waarom mijn boompjes er zo uit zien.

Ze zijn bij mij een meer jaren project en eigenlijk nog geen volwaardige bonsai te noemen. Het is wel mijn doel dat het ooit volwaardige bonsai worden. Door kleine boompjes bij een tuincentrum te kopen (die eigenlijk zijn bedoeld om in de volle grond te zetten ipv als bonsai gebruikt te worden) en door jonkies uit de grond te halen (bv bij mijn ouders uit de tuin) zijn veel (zeg maar bijna alle) boompjes die ik nu heb niet echt oude boompjes.
Ik wil dat uiteraard wel maar dat vergt veel tijd en geduld. Ik kan ook oudere bomen kopen natuurlijk en die door shari's en jin's meteen ouder te laten lijken. Maar ja als ik zo een boompje kopen wil ben ik erg veel geld kwijt en ik wil er niet veel geld in steken. Met bonsai loop ik altijd een groot risico dat zo een boom dood gaat en dan heb ik een berg geld weg gegooid.
Daarbij ben ik nu lekker aan het experimenteren om zo in jaren te doen wat andere in een paar maanden leren door een cursus oid te volgen. Die 2 redenen zijn voor mij rede genoeg om het voorlopig nog maar bij jonge dunne boompjes te houden.
Verder probeer ik met mijn boompjes diverse technieken uit die niet in boeken staan. Ik dwing een boom nl niet graag met draad in een bepaalde vorm. Afgelopen lente en zomer heb ik dat bedraden wel gedaan en nu zijn er meerdere takken van mijn boompjes onherstelbaar beschadigd. Vandaar dat ik het dus liever anders probeer en daardoor duurt het dus langer. Een boompje die dun is kan je er trouwens ook ouder uit laten zien all1is die techniek daarvoor erg moeilijk en imo een ware kunst. Vooral een goede en mooie shari is erg moeilijk.

Ook hou ik er niet van om uitsluitend de standaard en autentieke vormen toe te passen wat er dus toe leid dat veel van mijn boompjes er niet echt uit zien als een bonsai. Ik heb me toen ik me voorstelde hier het bovenstaande ook (wel eens waar met minder woorden) uitgelegd en toen ook al aangegeven dat de meeste van mijn boompjes er niet uit zien als bonsai maar ze zijn zijn het wel. Bonsai is nou een maal boom in pot. ;)
pi_87976183
quote:
Op zaterdag 23 oktober 2010 18:23 schreef Mandal het volgende:

met die steen op de vensterbank lijkt het net alsof er een bol aan de plant hing. ;)
Yvonne schreef op maandag 31 oktober 2011 @
13:59:43 in DEF SC #282 aan AchJa & Co
Vanaf hier en nu stopt het in DEF én op FOK!
Ik wil hier een normale SC zonder gebitch!
  dinsdag 26 oktober 2010 @ 13:49:31 #137
144926 Outpost76
Possie is goed
pi_87976279
quote:
1.gif Op dinsdag 26 oktober 2010 13:47 schreef rubje het volgende:

[..]

met die steen op de vensterbank lijkt het net alsof er een bol aan de plant hing. ;)
Sorry maar dat zie ik niet.... :@
pi_88275479
Als je een boom nog wil laten groeien dan wil je die natuurlijk nog niet in een bonsaipot zetten, dat weet iedereen? Hoe snel een plant groeit ligt aan hoeveel bladeren de plant heeft en voor elk blad is zoveel wortel nodig. En een dikke stam krijg je als er heel veel bladeren en heel veel wortels zijn. De stam is net zo dik als nodig en niet dikker, natuurlijk. Dus een dikke stam met weinig wortels heeft maar weinig bladeren en wordt nooit meer dikker.

Een bonsai is ideaal 6 keer zo hoog als de diameter van de stam. Ik zie ook wat plaatjes van literati bonsai, en daarvoor ligt het natuurlijk anders. Maar als de diameter van de stam maar 3 cm is mwil je dat de bonsai zelf 18 cm is. En voor een bonsai van 50 cm hoog heb je een stam van iets meer dan 8 cm nodig.

Verder ziet een bonsai die onderin veel dikker is dan bovenin veel mooier. Dus als je een esdoorn hebt met een diameter van 4 cm en je wilt een bonsai van iets van 50 cm hoog dan moet je eerst jaren lang groeien voordat je die 8 cm hebt. En misschien wil je onderin nog wel meer dan die 8 cm. De boom loopt immers onderin toe en bovenin af, als hij af is, en als de stam dan middenin 8 cm is moet hij onderin wel 10 of 20 zijn.

Dit doe je door takken te groeien zo dicht mogelijk bij de wortels. De stam wordt alleen dikker van een tak als de tak boven dat stuk stam zit, natuurlijk. Als je boom dan 10 cm dik is omdat er onderaan al meerdere takken van 4 cm dik en 150 cm lang hebt, dan kun je dat er allemaal af halen. Je krijgt dan een heleboel nieuwe uitlopers en eentje daarvan wordt het verlengde van de stam. Dus al de andere takken die uit dat stopje groeien kun je er op termijn afhalen. Het duurt dan weer een heel tijdje voordat dat stompje en dat takje samen een geheel vormen. Dat nieuwe takje moet wel 6 of 8 cm dik worden. Daarna doe je hetzelfde nog een keer zodat de stam echt een kegelvorm krijgt. Dan groei je past de zijtakken.

Bij dennen kan dat zo niet. Maar maar met esdoorns enzo kan dat wel. Ik heb het zelf nog nooit geprobeert, maar dit is hoe je het zou moeten doen. Geen idee precies hoe lang het duurt. Plus je wilt het waarschijnlijk doen met meerdere bomen. Op dit moment ben ik op zoek naar grove dennen in het bos en van de herfst naar esdoorns bij kwekerijen. En dan 10 of 20 jaar laten groeien in de tuin.

Belangrijkste van een boom is waarschijnlijk wel de wortels/nebari. Een boom heeft van nature wortels die direct naar beneden lopen. Deze zijn zinloos voor het aanbeeld van een bonsai. En als je de wortels opnieuw moet laten groeien dan kost dat ook redelijk wat extra tijd. Nebari is onderdeel van de stam dus voordat je een boom heel dik laat groeien moeten de goede wortels er al zijjn zodat die gelijk ook heel dik kunnen groeien. Als je eerst de stam groeit met 'foute wortels' en daarna opnieuw de wortels moet groeien duurt dat 2x zo lang.

Bijna alle hele mooie bonsai komen uit de natuur. Helaas zijn dat soort bomen in Nederland eigenlijk niet te vinden.

[ Bericht 2% gewijzigd door Harunobu op 03-11-2010 03:30:05 ]
  vrijdag 12 november 2010 @ 10:37:25 #139
144926 Outpost76
Possie is goed
pi_88626883
Goffer een aardig stormpje.... Mijn zware hard houten stelling gewoon omgewaaid met al mn (toekomstige) bonsai er op.... Allemaal potten kapot boompjes gebroken enz enz enz :'(

Ik heb geen eens reserve potten voor de boompjes die nog heel zijn... :X :X
  vrijdag 12 november 2010 @ 14:20:01 #140
45 SiGNe
pi_88634367
Da's wel zwaar balen.
Ik dacht zelf nog "oh, het is allemaal meegevallen met die storm"
Ik had al wel m'n bonsai van m'n balkonrand afgehaald omdat ik het niet helemaal vertrouwde, het zou niet de eerste keer zijn dat ze er vanaf geblazen zouden worden.
  vrijdag 12 november 2010 @ 15:16:12 #141
144926 Outpost76
Possie is goed
pi_88636453
quote:
1s.gif Op vrijdag 12 november 2010 14:20 schreef SiGNe het volgende:
Da's wel zwaar balen.
Ik dacht zelf nog "oh, het is allemaal meegevallen met die storm"
Ik had al wel m'n bonsai van m'n balkonrand afgehaald omdat ik het niet helemaal vertrouwde, het zou niet de eerste keer zijn dat ze er vanaf geblazen zouden worden.
Ja behoorlijk balen ja. Ik heb m net weer overeind gezet en de schade opgenomen. Van de 3 echte (van redelijk formaat) bonsai potten zijn er 2 kapot. En dan echt aan gruzelementen. Als ik dat zou willen maken moet ik eerst een cursus mozaiken of puzzelen gaan volgen.... Er zijn 4 (toekomstige) bonsai beschadigd op niet herstelbare punten. Bij 1 is bv een in het zicht springende wortel afgebroken, bij een ander een belangrijke tak en van weer een ander ie er all1 nog maar de stam over.... :{ :{

Ik had juist dat scherm aan mn stelling gemaakt om te voorkomen dat mn boompjes van de stelling af geblazen worden. Dus dacht de wind vannacht als ik dan de boompjes niet van de stelling mag afblazen dan gooi ik toch heel de stelling om! :6

Ik snap all1 niet hoe het heeft kunnen gebeuren. Ik heb een dicht hekwerk om mn balkon van 1 meter hoog.

Mijn stelling is op het hoogste 90 cm hoog en 1m80cm breed. Hij is onderin 60 cm diep en heeft dus een redelijk laag zwaartepunt. Het scherm komt op zn hoogst ±60 cm boven het hekwerk van mn balkon uit. Dus de wind heeft maar een relatief klein stukje om de hele stelling (inclusief het gewicht van alle potten die er op stonden) om te gooien....... Ik snap er werkelijk niets van. Ik zou bijna denken dat er 1 of ander kleinschalig werveltje hier heeft huis gehouden.

Ik had namelijk ook wat emmers, andere potten, een stapel plastic stoelen en een plastic tafel staan op mn balkon en en alles is gewoon blijven staan op mn stelling na..... 8)7 8)7

Ik heb m inmiddels vast geknoopt met touw en met een ketting. Nu hopen dat het niet nog een keer gebeurt.
  vrijdag 12 november 2010 @ 17:13:32 #142
73348 mmascha
Restaurant Odell
pi_88641083
Oh Outpost wat (vul zelf een naar woord in)! Zonde van al die tijd! Wat een chaos.
Bij Hoevelaken rechtsaf.
  vrijdag 12 november 2010 @ 17:36:19 #143
144926 Outpost76
Possie is goed
pi_88641594
quote:
1s.gif Op vrijdag 12 november 2010 17:13 schreef mmascha het volgende:
Oh Outpost wat zwaar klote! Zonde van al die tijd! Wat een chaos.
Ja leuk was idd anders.... :X :X Ik snap nog steeds niet waarom mn emmer wel blijft staan en mn stelling niet. :?
pi_89018728
Hallo allemaal!

De bonzai van mijn vriend heeft last van vliegjes. Hele kleine rotvliegjes die uit de aarde lijken te komen. Wat kan ik er tegen doen? De mevrouw van de plantenwinkel zei dat ik hem dan waarschijnlijk te nat maak, maar hij is naar mijn mening eerder te droog... Volgens mij weet ze er niks vanaf.

Dit is onze boom:

maandag 22 november 2010 @ 18:04:21 #145
144926 Outpost76
Possie is goed
pi_89020723
quote:
1s.gif Op maandag 22 november 2010 17:14 schreef Ooi86 het volgende:
Hallo allemaal!

De bonzai van mijn vriend heeft last van vliegjes. Hele kleine rotvliegjes die uit de aarde lijken te komen. Wat kan ik er tegen doen? De mevrouw van de plantenwinkel zei dat ik hem dan waarschijnlijk te nat maak, maar hij is naar mijn mening eerder te droog... Volgens mij weet ze er niks vanaf.

Dit is onze boom:

[ afbeelding ]
Ik heb de ballen verstand van ongedierte. Sorry. Wel een schitterende schaal zeg! _O_ _O_ Hoe groot is ie?
pi_89021938
quote:
1s.gif Op maandag 22 november 2010 18:04 schreef Outpost76 het volgende:

[..]

Ik heb de ballen verstand van ongedierte. Sorry. Wel een schitterende schaal zeg! _O_ _O_ Hoe groot is ie?
Iets van een diameter van 30 cm. En dank voor het compliment :)
  dinsdag 23 november 2010 @ 11:46:41 #147
144926 Outpost76
Possie is goed
pi_89046715
quote:
1s.gif Op maandag 22 november 2010 18:37 schreef Ooi86 het volgende:

[..]

Iets van een diameter van 30 cm. En dank voor het compliment :)
Hmm dat valt nog mee. Hoe hoog zijn de boompjes dan? (tenminste t zijn er toch meer dan 1?)
pi_89046838
quote:
1s.gif Op dinsdag 23 november 2010 11:46 schreef Outpost76 het volgende:

[..]

Hmm dat valt nog mee. Hoe hoog zijn de boompjes dan? (tenminste t zijn er toch meer dan 1?)
Het is gewoon 1 boompje met een aantal uitgegroeide wortels. Ik heb speciaal voor jou nog even opgemeten hoe het nou zit met de grootte: de schaal is 40 cm en de hoogte is vanaf de schaal 65 cm.
  dinsdag 23 november 2010 @ 12:02:03 #149
144926 Outpost76
Possie is goed
pi_89047218
quote:
1s.gif Op dinsdag 23 november 2010 11:50 schreef Ooi86 het volgende:

[..]

Het is gewoon 1 boompje met een aantal uitgegroeide wortels. Ik heb speciaal voor jou nog even opgemeten hoe het nou zit met de grootte: de schaal is 40 cm en de hoogte is vanaf de schaal 65 cm.
1 boompje met 3 of zie ik er 4 uitgroeiers vanuit de basis dan? Nouja hoe dan ook ik vind m erg mooi! Jammer dat er hier niemand verstand heeft van ongedierte. Tenminste dat denk ik anders had er al wel iemand gereageerd inm. Vraag het anders hier :

http://www.groeninfo.com/forum/17-bonsai_forum.html
of hier :
http://www.bonsaiforum.nl
  dinsdag 23 november 2010 @ 12:23:56 #150
45 SiGNe
pi_89047801
Probeer bij Bonsaiforum maar eens in te loggen, ik heb diverse mailadressen geprobeerd maar m'n account wordt niet geactiveerd.
Diverse anderen die het geprobeerd hadden hadden ook geen succes.

Bij Groeninfo hebben ze er kennelijk ook last van: http://www.groeninfo.com/(...)116-bonsaiforum.html
  dinsdag 23 november 2010 @ 15:15:44 #151
144926 Outpost76
Possie is goed
pi_89053751
quote:
1s.gif Op dinsdag 23 november 2010 12:23 schreef SiGNe het volgende:
Probeer bij Bonsaiforum maar eens in te loggen, ik heb diverse mailadressen geprobeerd maar m'n account wordt niet geactiveerd.
Diverse anderen die het geprobeerd hadden hadden ook geen succes.

Bij Groeninfo hebben ze er kennelijk ook last van: http://www.groeninfo.com/(...)116-bonsaiforum.html
Klopt maar misschien lukt het haar wel.

Ja en als ik dan de laatste 2 reacties lees hoef ik me niet meer aan te melden op Bonsaiforum.nl
pi_89056697
quote:
1s.gif Op dinsdag 23 november 2010 15:15 schreef Outpost76 het volgende:

[..]

Klopt maar misschien lukt het haar wel.

Ja en als ik dan de laatste 2 reacties lees hoef ik me niet meer aan te melden op Bonsaiforum.nl
Haha, Op het Bonsaiforum klinkt het niet alsof het daar al te gezellig is... Maar ik heb eens wat gegoogled en ik denk dat mijn bonsai last heeft van de Varenrouwmug (of zoiets) en daar is een middeltje voor: Admire N van Bayer Garden. Binnenkort ga ik even naar het tuincentrum en neem een flesje mee om die vliegjes eens grondig uit te roeien.
  dinsdag 23 november 2010 @ 22:28:49 #153
144926 Outpost76
Possie is goed
pi_89073661
quote:
1s.gif Op dinsdag 23 november 2010 16:34 schreef Ooi86 het volgende:

[..]

Haha, Op het Bonsaiforum klinkt het niet alsof het daar al te gezellig is... Maar ik heb eens wat gegoogled en ik denk dat mijn bonsai last heeft van de Varenrouwmug (of zoiets) en daar is een middeltje voor: Admire N van Bayer Garden. Binnenkort ga ik even naar het tuincentrum en neem een flesje mee om die vliegjes eens grondig uit te roeien.
Nee lijkt mij ook niet. Dan maar niet alle wijsheden in pacht maar wel een stuk gezelliger hier op Fok! :Y
Als je maar uitkijkt met Bayer want dat is echt gif.
  dinsdag 30 november 2010 @ 18:58:59 #154
45 SiGNe
pi_89353019
Aargh.. zit ik net even wat brood van m'n balkon te gooien, voel ik even aan de aarde in m'n bonsaipotten, allemaal bevroren!

Ik durf ze ook niet zomaar binnen te zetten aangezien ze anders in een keer een temperatuurverschil van 20+ graden te verduren krijgen.
Wat nu?
  dinsdag 30 november 2010 @ 19:03:42 #155
144926 Outpost76
Possie is goed
pi_89353229
quote:
1s.gif Op dinsdag 30 november 2010 18:58 schreef SiGNe het volgende:
Aargh.. zit ik net even wat brood van m'n balkon te gooien, voel ik even aan de aarde in m'n bonsaipotten, allemaal bevroren!

Ik durf ze ook niet zomaar binnen te zetten aangezien ze anders in een keer een temperatuurverschil van 20+ graden te verduren krijgen.
Wat nu?
Je hebt toch geen (sub)tropische bomen op je balkon?

Edit :

Zo niet kan je ze rustig laten staan. Je moet all1 zorgen dat ze niet in de zon komen. Als dat wel gebeurt ontdooit de stam namelijk heel snel en als de kluit dan nog bevroren is gaat de boom sappen naar boven proberen te transporteren en dat lukt natuurlijk niet. Het gevolg is dat ie dood gaat van de dorst.

[ Bericht 19% gewijzigd door Outpost76 op 30-11-2010 19:10:27 ]
  dinsdag 30 november 2010 @ 19:40:36 #156
45 SiGNe
pi_89354936
Nee, het zijn allemaal dennensoorten, de loofbomen waren vorige winter al doodgevroren. }:|
Vorig jaar was het ook al wat langer koud voordat het echt begon te vriezen, 't gaat dit jaar allemaal wat sneller.
Ik heb nu nog 3 larixen (eentje nog vrij klein) een 5 naalden den, een 2 naalden den, een jeneverbes, een spar en een shohin pinus banksiana (volgens mij)
deze:

Ik zal morgen wel weer even wat nieuwe foto's maken, de foto's van vorig jaar waren ook leuk geworden:
  dinsdag 30 november 2010 @ 19:46:06 #157
144926 Outpost76
Possie is goed
pi_89355191
quote:
1s.gif Op dinsdag 30 november 2010 19:40 schreef SiGNe het volgende:
Nee, het zijn allemaal dennensoorten, de loofbomen waren vorige winter al doodgevroren. }:|
Vorig jaar was het ook al wat langer koud voordat het echt begon te vriezen, 't gaat dit jaar allemaal wat sneller.
Ik heb nu nog 3 larixen (eentje nog vrij klein) een 5 naalden den, een 2 naalden den, een jeneverbes, een spar en een shohin pinus banksiana (volgens mij)
deze:
[ afbeelding ]

Ik zal morgen wel weer even wat nieuwe foto's maken, de foto's van vorig jaar waren ook leuk geworden:
[ afbeelding ]
Ik weet niet of elke den soort winter hard is maar als er 1 tussen zit die dat niet is ben je nu toch al te laat. Oja dat was wel zonde van je loofbomen ja.

Ik denk dat je ze rustig buiten kan laten staan hoor maar zet ze wel in een beschut plekje waar de zon niet bij komt.
  dinsdag 30 november 2010 @ 19:50:36 #158
45 SiGNe
pi_89355410
Die kleine larix is misschien nog niet winterhard omdat ie te klein is en die shohin heeft het vorig jaar wel nog prima gedaan buiten, alleen was de grond toen ook niet bevroren volgens mij,
En ik krijg verder geen middagzon op m'n balkon, rond deze tijd van het jaar heb ik sowieso niet veel zon, pas rond 16:00 als ik mazzel heb en dan wordt het ook weer door de bomen geblokkeerd.
Ik woon nu een jaartje hier en 's zomers heb ik ook minder zon, da's wel jammer.
  dinsdag 30 november 2010 @ 19:59:56 #159
144926 Outpost76
Possie is goed
pi_89355929
quote:
1s.gif Op dinsdag 30 november 2010 19:50 schreef SiGNe het volgende:
Die kleine larix is misschien nog niet winterhard omdat ie te klein is en die shohin heeft het vorig jaar wel nog prima gedaan buiten, alleen was de grond toen ook niet bevroren volgens mij,
En ik krijg verder geen middagzon op m'n balkon, rond deze tijd van het jaar heb ik sowieso niet veel zon, pas rond 16:00 als ik mazzel heb en dan wordt het ook weer door de bomen geblokkeerd.
Ik woon nu een jaartje hier en 's zomers heb ik ook minder zon, da's wel jammer.
Als die kleine larix in de natuur was ontkiemt gaat ie dan ook dood omdat ie klein is? In dat geval zouden we weinig larixen over houden. ;)
Natuurlijk was zn pot toen ook bevroren. Als het buiten zo hard vriest als het afgelopen winter heeft gedaan was zn pot echt ook bevroren. Een Naaldboom groeit vaak in koude gebieden ze gaan in tegenstelling tot loof bomen niet diep met hun wortels maar blijven juist veel aan de oppervlakte. Dus ook in de natuur bevriezen de wortels daar is helemaal niets mis mee. Niet te druk om maken dus.

Ik zeg trouwens niet dat er geen 1 dood zal gaan he want dat kan altijd. Ik zeg all1 dat ze er tegen zouden moeten kunnen. Sterfte in de winter is nou eenmaal een risico wat er bij hoort.

Stel dat je ze binnen gaat halen dan ontdooien de takken het snelst en krijg je het zelfde probleem als ik hier boven beschrijf door de zon. Ik denk dus echt dat je beste keuze is om ze beschut buiten te laten staan.
  woensdag 1 december 2010 @ 14:45:58 #160
45 SiGNe
pi_89385943
Vorig jaar was het me minder opgevallen denk ik
En ik heb altijd het idee dat bomen die in de volle grond staan toch wat meer bescherming hebben van de sneeuw ook.
En vorig jaar zat er ook een flink pak sneeuw op mijn potten.
Ze staan er nu zo bij:

woensdag 1 december 2010 @ 19:02:05 #161
144926 Outpost76
Possie is goed
pi_89396868
quote:
1s.gif Op woensdag 1 december 2010 14:45 schreef SiGNe het volgende:
En ik heb altijd het idee dat bomen die in de volle grond staan toch wat meer bescherming hebben van de sneeuw ook.
Ze staan er nu zo bij:
[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Dat ziet er imo (op de 2e foto na) prima uit hoor. :Y Ik zou wel onkruid weg halen uit je bonsai potten. Dat verbruikt all1 maar voeding wat je bonsai goed kan gebruiken. Die brandnetel bedoel ik dan voornamelijk.

Die 2 dunnetjes op foto 2 horen die geel te worden in de herfst?
  woensdag 1 december 2010 @ 19:10:13 #162
45 SiGNe
pi_89397230
Ja, dat zijn de larixen, die verliezen hun naalden in de winter.
Alleen valt de winter dit jaar dus wat eerder en dus zijn ze nog geel en op foto 1, die linker, nog groen ook.
Vorig jaar kwam de echte vorst pas ergens in januari en toen was die larix in die vierkante pot helemaal kaal, die andere 2 heb ik pas sinds dit jaar en moeten nog gevormd worden en in schaal worden gezet.

Die in de vierkante pot heb ik een paar jaar geleden hier uit een bos gehaald, later was die plek helemaal omgeploegd door de gemeente dus ik heb 'm eigenlijk gered O-)
In het vorig topic op de laatste pagina staan nog wat foto's toen ik 'm nog maar net had, laat goed zien hoe ie er in het voorjaar uitziet met verse naalden.
(Bomen uit de natuur halen is officieel verboden, niet doen dus :{w (en tot zover de disclaimer))

[ Bericht 8% gewijzigd door SiGNe op 01-12-2010 19:16:12 ]
  zaterdag 4 december 2010 @ 16:27:38 #163
45 SiGNe
pi_89520766
M'n boompjes zitten onder de sneeuw, prachtig om te zien :)
Nog even en de kerstverlichting kan er in ;)
Ik heb ook minilampjes :P
  dinsdag 4 januari 2011 @ 12:45:06 #164
45 SiGNe
pi_90832070
Ik heb van m'n zus met de kerst weer eens tuincentrum bonsai gekregen (terwijl ze verdorie vlakbij Lodder woont.. het tuincentrum is verder rijden)
Anyways, het is weer een loofboompje, een Zelkova volgens mij maar sinds ik 'm heb is ie bladeren aan het verliezen.
Iets dat altijd gebeurt als ik planten binnen heb staan.
Dit boompje komt in elk geal uit een warme en vochtige lucht (niet winterhard) en de lucht is bij mij wel warm maar ook erg droog.
Ik probeer de aarde zoveel mogelijk vochtig te houden, heb 'm biogold mest gegeven maar hij blijft blad verliezen.

Moet ik er maar op vertrouwen dat het allemaal weer goed komt als ik 'm van de lente buiten ga zetten?
pi_90836177
Nou dit topic toch even omhooggeschopt wordt: Admire N heeft goed geholpen tegen de vliegjes! Het veroorzaakte een ware Admire N Massacre onder de vliegjes en mijn boompje heeft er verder geen last van gehad. Hij heeft zelfs nieuwe uitlopertjes! *O*
pi_92220415
quote:
1s.gif Op woensdag 1 december 2010 14:45 schreef SiGNe het volgende:
Ze staan er nu zo bij:
[ afbeelding ]

[ afbeelding ].

[ afbeelding ]
Goeie dag.

Wat heeft u mooie bomen.
Ik heb gisteren ook een denneboom gekocht.
Alleen de soort weet ik eens niet en zit ook niet tussen jouw soorten.
Hij was 23 cm en heb hem uit de pot gehaald waar ik hem in heb gekocht.
Heb al het modder weg gehaald en schoon gespoeld.
De kleine wortels ook weggeknipt en de dikke wortels ingekort.
De boom zelf heb ik tot 15 cm geknipt.
En de nieuwe groene takken heb ik gelaten,maar de andere zijtakken heb ik weggeknipt.
Heb hem in bonsaipot gedaan wou niet recht was 1 rare wortel die heb ik ook weggehaald.
Zodat ie in de bonaipot past.
En nu laat ik hem groeie en sproei he elke dag een beetje nat.
En wat ik zie groeien wat ik niet wil hebben in mijn boom knip ik het weg.
De vorm word verrasing want het zit in me hoofd hoe ik het wil
  donderdag 3 februari 2011 @ 18:23:09 #167
45 SiGNe
pi_92285061
quote:
1s.gif Op woensdag 2 februari 2011 13:56 schreef ter1983 het volgende:

[..]

Goeie dag.

Wat heeft u mooie bomen.
Ik heb gisteren ook een denneboom gekocht.
Alleen de soort weet ik eens niet en zit ook niet tussen jouw soorten.
Hij was 23 cm en heb hem uit de pot gehaald waar ik hem in heb gekocht.
Heb al het modder weg gehaald en schoon gespoeld.
De kleine wortels ook weggeknipt en de dikke wortels ingekort.
De boom zelf heb ik tot 15 cm geknipt.
En de nieuwe groene takken heb ik gelaten,maar de andere zijtakken heb ik weggeknipt.
Heb hem in bonsaipot gedaan wou niet recht was 1 rare wortel die heb ik ook weggehaald.
Zodat ie in de bonaipot past.
En nu laat ik hem groeie en sproei he elke dag een beetje nat.
En wat ik zie groeien wat ik niet wil hebben in mijn boom knip ik het weg.
De vorm word verrasing want het zit in me hoofd hoe ik het wil
Klinkt alsof je teveel in een keer wil en naaldbomen zijn nou ook niet echt de makkelijkste bomen wat dat betreft.
Normaal doe je óf iets aan de takken óf aan de wortels met verpotten, niet beiden tegelijk.
De kans dat je nu teveel schade in een keer bij je boom hebt aangebracht is groot.
Ben wel benieuwd naar een fotootje :)
pi_92287737
quote:
1s.gif Op donderdag 3 februari 2011 18:23 schreef SiGNe het volgende:

[..]

Klinkt alsof je teveel in een keer wil en naaldbomen zijn nou ook niet echt de makkelijkste bomen wat dat betreft.
Normaal doe je óf iets aan de takken óf aan de wortels met verpotten, niet beiden tegelijk.
De kans dat je nu teveel schade in een keer bij je boom hebt aangebracht is groot.
Is goed,maar is me eerste boompje he.
En ik heb maar op me gevoel gedaan.
pi_92288995
Sorry dat het lang duurde met het uploaden.
En ik weet niet welke upload code ik moet gebruiken.
Ik heb het via inmageshack upload heb alle code geprobeerd.
Maar heb wel een link voor u.
http://img821.imageshack.us/g/dsc00109il.jpg/
  donderdag 3 februari 2011 @ 22:08:24 #170
45 SiGNe
pi_92297435
OP Fok mag getutoieerd worden dus zeg maar "je" ;)
en een plaatje kan je op het forum zetten door [img] voor een link en [/img] na een link te plaatsen
pi_92298601
quote:
1s.gif Op donderdag 3 februari 2011 22:08 schreef SiGNe het volgende:
OP Fok mag getutoieerd worden dus zeg maar "je" ;)
en een plaatje kan je op het forum zetten door [ [url= voor een link en ]afbeelding[/url] ] na een link te plaatsen
Het is me gelukt.
pi_92298655
Waarom gaat het me niet lukken.
Normaal wil het me wel uploaden.
Of zie jij wel die foto.
  donderdag 3 februari 2011 @ 22:34:06 #173
45 SiGNe
pi_92299210
quote:
1s.gif Op donderdag 3 februari 2011 22:26 schreef ter1983 het volgende:
Waarom gaat het me niet lukken.
Normaal wil het me wel uploaden.
Of zie jij wel die foto.
nope, ik zie 'm ook niet, ook niet als ik de naam dsc00109il.jpg verander in dsc00109oz.jpg
pi_92299549
quote:
1s.gif Op donderdag 3 februari 2011 22:34 schreef SiGNe het volgende:

[..]

nope, ik zie 'm ook niet, ook niet als ik de naam dsc00109il.jpg verander in dsc00109oz.jpg
Ik had hem weer upload.
Misschien ligt het wel aan die site
pi_92299794

hehe gelukt.
Nu kun jij misschien zien of het wel geschikte denneboom is.
Die groene zijn nieuwe takken.
  vrijdag 4 februari 2011 @ 14:17:14 #176
45 SiGNe
pi_92323273
Lijkt me iets van een jeneverbes-achtige maar kan he tniet zo duidelijk zien.
Je hebt wel flink wat weggesnoeid dus of ie het gaat redden.. geen idee..
pi_92326863
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 februari 2011 14:17 schreef SiGNe het volgende:
Lijkt me iets van een jeneverbes-achtige maar kan he tniet zo duidelijk zien.
Je hebt wel flink wat weggesnoeid dus of ie het gaat redden.. geen idee..
Ik weet het ook nog niet,ik wacht wel af.
En ik ga binnekort wel naar tuincentra,kijken voor leuke boompjes.
Ik zat aan een esdoorn te denken,of een buxus die zijn wel makelijk om mee te beginnen.
Als ik meer vragen heb hoor je het wel van mij.
Bedankt voor je hulp tot zo ver je het kon.

Ik wens je nog een vijne dag en avond toe.

groetjes
  vrijdag 4 februari 2011 @ 18:52:26 #178
144926 Outpost76
Possie is goed
pi_92336225
quote:
1s.gif Op donderdag 3 februari 2011 22:43 schreef ter1983 het volgende:
[ afbeelding ]

hehe gelukt.
Nu kun jij misschien zien of het wel geschikte denneboom is.
Die groene zijn nieuwe takken.
Gewoon http://nl.tinypic.com gebruiken de volgende keer. Daar krijg je een code (de 2e is voor forum's dacht ik) die je all1 ff met copy past hier kan plaatsen en dan werkt t meteen. ;)
  vrijdag 4 februari 2011 @ 18:53:17 #179
144926 Outpost76
Possie is goed
pi_92336263
quote:
1s.gif Op donderdag 3 februari 2011 18:23 schreef SiGNe het volgende:

[..]

Lijkt me ook niet het goede jaargetijde om iets te doen en dan zoals jij al zegt zeker niet zo rigoreus. :P
pi_92344199
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 februari 2011 18:53 schreef Outpost76 het volgende:

[..]

Lijkt me ook niet het goede jaargetijde om iets te doen en dan zoals jij al zegt zeker niet zo rigoreus. :P
Nee ik weet het.
Maar ik ben zo iemand die graag iets wil dat het ook gelijk moet :P
Ach ik zie wel wat uit deze komt.
Tot nu toe ziet het nog goed gezond en stevig uit.
Ik ben gewoon met deze aan het oevenen.
En oevenen baat kunst :P

Even een andere vraag.
Ik weet n iet hoe ik me profile moet verranderen.
En volgens mij staat ie als man ingestel :'( maar ik ben een vrouw
  vrijdag 4 februari 2011 @ 21:23:46 #181
144926 Outpost76
Possie is goed
pi_92344573
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 februari 2011 21:18 schreef ter1983 het volgende:

[..]

Nee ik weet het.
Maar ik ben zo iemand die graag iets wil dat het ook gelijk moet :P
Ach ik zie wel wat uit deze komt.
Tot nu toe ziet het nog goed gezond en stevig uit.
Ik ben gewoon met deze aan het oevenen.
En oevenen baat kunst :P

Even een andere vraag.
Ik weet n iet hoe ik me profile moet verranderen.
En volgens mij staat ie als man ingestel :'( maar ik ben een vrouw
Ik ken het. Zo ben ik ook. All1 zou ik in dit geval wel gewacht hebben tot de lente. Maar daar is t nu al telaat voor. ;)

Geen angst je staat als onzijdig nu. :P

Dit zie je rechts bovenaan. Met de linker kan je je profiel aanpassen en met de rechter de overige instellingen. ;)
pi_92350386
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 februari 2011 21:23 schreef Outpost76 het volgende:

[..]

Ik ken het. Zo ben ik ook. All1 zou ik in dit geval wel gewacht hebben tot de lente. Maar daar is t nu al telaat voor. ;)

Geen angst je staat als onzijdig nu. :P
[ afbeelding ]
Dit zie je rechts bovenaan. Met de linker kan je je profiel aanpassen en met de rechter de overige instellingen. ;)
Naar paar pogingen heb ik het geprobeert,om me profile goed te maken.
Maar hij kan niet wijzigen.
Moet ik een aboment nemen??
  vrijdag 4 februari 2011 @ 23:24:00 #183
45 SiGNe
pi_92352214
Nee je hoeft geen abonnement te nemen om je profiel te wijzigen.

Wat Bonsai betreft, op http://www.bonsaikunst.nl/ staat een hele hoop info, daar heb ik het ook een beetje geleerd.
OOk handig om af en toe te bekijken als je met je bonsai bezig bent, ik vraag mezelf regelmatig af wat ik meot doen en "hoe moet het ook alweer?"
pi_92352777
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 februari 2011 23:24 schreef SiGNe het volgende:
Nee je hoeft geen abonnement te nemen om je profiel te wijzigen.

Wat Bonsai betreft, op http://www.bonsaikunst.nl/ staat een hele hoop info, daar heb ik het ook een beetje geleerd.
OOk handig om af en toe te bekijken als je met je bonsai bezig bent, ik vraag mezelf regelmatig af wat ik meot doen en "hoe moet het ook alweer?"
Ik heb daar ook al geken.
IK ken ook een site daar kan je pre boompjes krijgen en meer dingen wat er voor nodig is.
http://www.bonsaishop.nl/
  zaterdag 5 februari 2011 @ 00:16:01 #185
144926 Outpost76
Possie is goed
pi_92355041
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 februari 2011 22:51 schreef ter1983 het volgende:

[..]

Naar paar pogingen heb ik het geprobeert,om me profile goed te maken.
Maar hij kan niet wijzigen.
Moet ik een aboment nemen??
Blijven proberen het moet kunnen. Iedereen kan dat (idd zonder abo) dus jij ook. ;)
pi_92355291
quote:
1s.gif Op zaterdag 5 februari 2011 00:16 schreef Outpost76 het volgende:

[..]

Blijven proberen het moet kunnen. Iedereen kan dat (idd zonder abo) dus jij ook. ;)
oke.
Wat raar dan weet ik het ook niet meer hoor.
Maar hoe kan mensen mijn topic op slot zetten.
Ik had mijn menig gezet.
Maar maakt niet uit,ik ben niet zo kinder achtig.
  zaterdag 5 februari 2011 @ 00:35:49 #187
144926 Outpost76
Possie is goed
pi_92355960
quote:
1s.gif Op zaterdag 5 februari 2011 00:21 schreef ter1983 het volgende:

[..]

oke.
Wat raar dan weet ik het ook niet meer hoor.
Maar hoe kan mensen mijn topic op slot zetten.
Ik had mijn menig gezet.
Maar maakt niet uit,ik ben niet zo kinder achtig.
Dat komt omdat je dat topic 2x had aangemaakt en 1x is genoeg. ;)

De mensen die dat doen zijn de moderators en de uitleg daarover moet je maar even lezen in je eigen topic. Daar heb ik nl net het 1 en ander uitgelegd. ;)
  zaterdag 5 februari 2011 @ 00:53:05 #188
45 SiGNe
pi_92356672
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 februari 2011 23:33 schreef ter1983 het volgende:

[..]

Ik heb daar ook al geken.
IK ken ook een site daar kan je pre boompjes krijgen en meer dingen wat er voor nodig is.
http://www.bonsaishop.nl/
Daar heb ik ook een paar pre-bonsai gekocht, goede winkel en leveren snel.
Probeer je in elk geval op internet veel in te lezen over de basics.
Een bonsai is geen makkelijke plant (boom) en je kan een hoop verneuken door dingen te snel te doen.
  zaterdag 5 februari 2011 @ 00:58:35 #189
144926 Outpost76
Possie is goed
pi_92356885
quote:
1s.gif Op zaterdag 5 februari 2011 00:53 schreef SiGNe het volgende:

[..]

Probeer je in elk geval op internet veel in te lezen over de basics.
Een bonsai is geen makkelijke plant (boom) en je kan een hoop verneuken door dingen te snel te doen.
Dat heeft ze al gedaan. :P

En nu echt naar bed! :W
  zaterdag 12 maart 2011 @ 16:30:01 #190
45 SiGNe
pi_94006422
Moeten jullie ook zo denken aan al die Bonsaikwekerijen in Japan?
Bomen van tientallen jaren oud en duizenden euro's die zijn weggespoeld..
Er is daar natuurlijk erger leed dan die bomen maar toch zit ik voornamelijk met die bonsai in m'n hoofd.
pi_94023354
quote:
1s.gif Op zaterdag 12 maart 2011 16:30 schreef SiGNe het volgende:
Moeten jullie ook zo denken aan al die Bonsaikwekerijen in Japan?
Bomen van tientallen jaren oud en duizenden euro's die zijn weggespoeld..
Er is daar natuurlijk erger leed dan die bomen maar toch zit ik voornamelijk met die bonsai in m'n hoofd.
Een leed dat vaak vergeten wordt, omdat flora en fauna vaak op de 2e plaats komen bij een ramp. In dit geval is het wat erger omdat het toch een stukje cultureel erfgoed verloren gaat.
  woensdag 16 maart 2011 @ 19:11:12 #192
45 SiGNe
pi_94204561
Hmm binnenkort kennelijk lichtgevende Bonsai uit Japan.. gaat niet echt goed daar.
  woensdag 16 maart 2011 @ 19:34:35 #193
144926 Outpost76
Possie is goed
pi_94205859
quote:
1s.gif Op woensdag 16 maart 2011 19:11 schreef SiGNe het volgende:
Hmm binnenkort kennelijk lichtgevende Bonsai uit Japan.. gaat niet echt goed daar.
Het is idd triest daar ja.....

Hoe is het met je bevroren boompjes? Lopen ze al weer lekker uit of zijn ze allemaal dood?
  woensdag 16 maart 2011 @ 19:53:08 #194
45 SiGNe
pi_94207093
Volgens mij zit het met mijn boompjes wel goed, de larixen beginnen al grotere knoppen te krijgen, maar er is nog geen groen te zien.
Ik gok dat over een weekje of 2 de eerste naalden wel weer komen.
De rest heeft de winter goed doorstaan, zelfs m'n kleine shohin pinus ziet er nog goed uit.
Ze lopen nog niet uit maar dat zal komende maand ook wel gebeuren.
Laatst was wel m'n 2naalden-den naar beneden gewaaid, pot kapot, boompje heeft niks (maar is nog niet echt mooi, gaat dus terug in een grotere pot om weer te groeien)
Ik moet dus wel binnenkort m'n balkonrand op de een of andere manier verbreden.
  woensdag 16 maart 2011 @ 20:13:50 #195
144926 Outpost76
Possie is goed
pi_94208527
quote:
1s.gif Op woensdag 16 maart 2011 19:53 schreef SiGNe het volgende:
Volgens mij zit het met mijn boompjes wel goed, de larixen beginnen al grotere knoppen te krijgen, maar er is nog geen groen te zien.
Ik gok dat over een weekje of 2 de eerste naalden wel weer komen.
De rest heeft de winter goed doorstaan, zelfs m'n kleine shohin pinus ziet er nog goed uit.
Ze lopen nog niet uit maar dat zal komende maand ook wel gebeuren.
Laatst was wel m'n 2naalden-den naar beneden gewaaid, pot kapot, boompje heeft niks (maar is nog niet echt mooi, gaat dus terug in een grotere pot om weer te groeien)
Ik moet dus wel binnenkort m'n balkonrand op de een of andere manier verbreden.
Volgend jaar laat je ze dus gewoon weer buiten staan? Het ziet er naar uit dat ze het dus allemaal gewoon overleeft hebben. ^O^
Bij mij lopen ze ook nog niet allemaal uit hoor. Dat verscheeld heel erg per soort en per boom.

Bij mij was heel mn stelling omgewaaid.... :{

Veel potten kapot... Vorige week dus maar even in nieuwe potten gezet.
  woensdag 16 maart 2011 @ 21:00:40 #196
45 SiGNe
pi_94211437
Die dennenbomen, jeneverbes en larix blijven gewoon buiten staan ja, die hebben nu al 2 flink koude winters overleefd dus dat zit denk ik wel goed, het is alleen altijd even die eerste stress bij de -10 temperaturen.
ik heb van m'n zus met kerst ook een loofboom gekregen maar die was niet winterhard dus die staat nog binnen, misschien dat ik die binnenkort ook buiten zet, goed voor de bladgroei.

Dat van je stelling was wel zonde ja, elke keer weer nieuwe potten kopen gaat ook in de kosten lopen.
Zelf vind ik ongeglazuurde potten erg mooi, maar die zijn ook vaak lastig te vinden en vooral online is het lastig om ze te kopen omdat je nooit helemaal weet of de pot wel goed genoeg is (te groot, te klein. te laag/hoog, etc.)
  vrijdag 18 maart 2011 @ 14:13:28 #197
45 SiGNe
pi_94290210

Het eerste groen is weer te zien :)

[edit]Grr.. Windows op m'n server zegt opeens niet genuine te zijn, IIS server werkt dus ook niet en dus werkt m'n homepage niet.

[ Bericht 11% gewijzigd door SiGNe op 18-03-2011 14:46:50 ]
  maandag 21 maart 2011 @ 00:24:52 #198
45 SiGNe
pi_94403905
Zo, server werkt ook weer :)
  dinsdag 22 maart 2011 @ 19:30:33 #199
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_94478666
quote:
1s.gif Op zaterdag 5 februari 2011 00:53 schreef SiGNe het volgende:
Ik volg dit topic nu al een tijdje, maar de mond valt me erbij open. Koop je slecht start materiaal, dan staat er over vijf jaar nog steeds een slechte boom en dat zie ik hier maar al te veel. Vergeet de zogenaamde starterskits en de kloon bonsai boeken. Bonsai leer je niet met behulp van boeken of een leuke internetsite. Net zo grappig is dat veel mensen denken dat regenwater beter is voor bomen dan kraanwater. Net als het teveel watergeven en overbemesting plus bladverbranding, behoren al deze puntjes tot de mythen binnen de bonsai wereld.

Gebruik a.u.b geen potgrond voor je bonsai en ook geen akadama. Potgrond slaat dicht en akadama valt na een jaar uit elkaar, wat ervoor zorgt dat de wortels geen lucht meer krijgen en verdrinken in het water dat nog in de aarde zitten. Er bestaan geen speciale potgrond soorten voor bonsai en speciale bonsai mest.
Voor iedereen die hier met bonsai bezig is: vergeet je boekenwijsheid en concentreer je op:hoe een boom groeit, hoe een boom leeft en werkt. Daarna komt het vormen van een boom.
Wat veel mensen vergeten ,is dat een bonsai niets meer is dan een BOOM. Een BOOM lijkend op zijn grote broers in het wild.

SIGNe, je bent goed op weg. Nu nog de puntjes op de i zetten en de flauwekul achterwege laten.
“A wizard is never late, nor is he early .He arrives precisely when he means to.”
  woensdag 23 maart 2011 @ 07:58:49 #200
144926 Outpost76
Possie is goed
pi_94498753
Goed het topic kan dicht. De meester heeft gesproken.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')