abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_95759539
Leuk om te zien dat er meer mensen zijn die bonsai hebben!

Ik ben begonen met een beuk en jeneverbes (die er nu niet zon zin meer in heeft) een aantal jaren geleden, en heb twee jaar terug de collectie van een buurman gekregen. Ik heb nu oa een appelboompje, twee acers, twee zelkova's en een ginko staan. Ik zal vanavond wat foto's plaatsen.
  woensdag 20 april 2011 @ 16:13:46 #277
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_95764698
Cool, nog iemand met een jeneverbes :)
Ze kunnen heel veel hebben dus geef 'm nog niet op zou ik zeggen.
Ben benieuwd naar hoe jij 'm gestijld hebt.

Ginko is ook wel apart, naaldboom die bladeren lijkt te hebben.
Eigenlijk heeft ie 2 naalden per "blad" die zijn alleen breed en aan elkaar gegroeid.

Ik verbaas me trouwens elke keer weer over Larixen, op weg naar het cenrtum kom ik er in de vrije grond een aantal tegen (ideaal vergelijkingsmateriaal voor mijn eigen Larixen) en ik zou vorige maand toch gezworden hebben dat er een hoop dood waren gegaan in de winter.
Kale, breekbare takken waar mos op groeit, uitgedroogde kegels, typisch een dode boom.
Als je de wortels zou bekijken ziet het er ook niet uit, veel schimmels op de wortels, stukken "bast" die van de wortel afkomen.
Maar de Larixen zijn meesters in het schijndood zijn, allemaal zijn ze weer prachtig groen geworden en zitten weer vol naalden en nieuwe (paarse) kegels.

[ Bericht 44% gewijzigd door SiGNe op 20-04-2011 16:19:36 ]
pi_95773382
De jeneverbes ziet er zo uit (schrik niet, het is niet geworden wat ik gehoopt had):

http://img848.imageshack.us/i/bonsai001.jpg/ (copy/paste deze link)

hij heeft behoorlijk wat tlc nodig :(

dit is de rest:

http://img860.imageshack.us/i/bonsai002.jpg/ (copy/paste deze link)

http://img217.imageshack.us/i/bonsai003.jpg/ (copy/paste deze link)

http://img714.imageshack.us/i/bonsai004.jpg/ (copy/paste deze link)

http://img845.imageshack.us/i/bonsai005.jpg/ (copy/paste deze link)

http://img854.imageshack.us/i/bonsai006.jpg/ (copy/paste deze link)

http://img191.imageshack.us/i/bonsai007.jpg/ (copy/paste deze link)

http://img19.imageshack.us/i/bonsai008.jpg/ (copy/paste deze link)

http://img862.imageshack.us/i/bonsai009.jpg/ (copy/paste deze link)

edit: wat doe ik nu fout met die plaatjes? de tags werken normaalgesproken wel..

[ Bericht 3% gewijzigd door psychonecro op 20-04-2011 19:54:35 ]
  woensdag 20 april 2011 @ 19:38:34 #279
144926 Outpost76
Possie is goed
pi_95773633
even [img] voor de link en [/img] achter de link plaatsten dan zou het moeten werken. ;)
zondag 24 juli 2011 18:23 schreef charmed_angel het volgende:
Outpost je bent een held _O_
pi_95774629
quote:
3s.gif Op woensdag 20 april 2011 19:38 schreef Outpost76 het volgende:
even [ [url= voor de link en ]afbeelding[/url] ] achter de link plaatsten dan zou het moeten werken. ;)
Die tags had ik al geprobeerd, zonder succes. Het lijkt erop dat imageshack het probleem is, ik kan wel images van andere hosts embedden. Ik zal kijken of ik ze ergens anders kan uploaden.
  woensdag 20 april 2011 @ 20:02:11 #281
144926 Outpost76
Possie is goed
pi_95774869
quote:
0s.gif Op woensdag 20 april 2011 19:57 schreef psychonecro het volgende:

[..]

Die tags had ik al geprobeerd, zonder succes. Het lijkt erop dat imageshack het probleem is, ik kan wel images van andere hosts embedden. Ik zal kijken of ik ze ergens anders kan uploaden.
Ik gebruik tinypic Werkt prima vind ik.
  woensdag 20 april 2011 @ 20:50:18 #282
45 SiGNe
pi_95777625
Geen verkeerde boompjes in elk geval, esdoorns zijn erg mooi, goed dikke stam ook.
En die jeneverbes moet wat gesnoeid worden zodat er weer zijtakken op de stam komen.
je kan ook denken om 'm nog wat meer te buigen, bovenste tak weghalen, onderste tak meer naar beneden en er dan een (semi-)cascade van maken.
  woensdag 20 april 2011 @ 21:00:47 #283
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_95778221
Je zelkova zijn geen zelkova maar 2 keurige chinese iepen. De echte zelkova heeft ander blad en komt als bonsai niet zo heel vaak voor. Vaak word de naam zelkova voor de iep gebruikt om de prijzen flink op te stuwen.

Tinypic is idd zeer goed, daar upload ik ook mee dankzij Outpost76.

SIGNe heeft gelijk voor wat de jeneverbes betreft, een cascade is zeker een optie. De rest van je bomen hebben zeker een goede basisvorm, nu is het nog een kwestie van uitwerken. :)
“A wizard is never late, nor is he early .He arrives precisely when he means to.”
  woensdag 20 april 2011 @ 21:13:22 #284
45 SiGNe
pi_95778948
De pot heeft trouwens ook een prima vorm voor een cascade, scheelt ook weer.
En als je de gemiddelde cascade jeneverbes ziet, daar zit niet veel loof meer aan :P
  donderdag 21 april 2011 @ 00:16:13 #285
144926 Outpost76
Possie is goed
pi_95789427
Hebben jullie al die linkjes geknipt en geplakt in je brouwser? :')

Ik ben daar echt te lui voor. :@

Heb all1 zn jeneverbes bekeken en das idd een perfecte cascade. Meteen even iets anders in de pot zetten zeg ik dan. :Y
pi_95795966
ik zal ze vanmiddag ff her uploaden als ik de tijd vind.

Die jeneverbes was heel mooi :') denk inderdaad dat de bovenste stam erafgaat en dat ik de onderste opnieuw bedraad. Zoals ik al zei heb ik het grootste deel van de bonsai van een buurman gekregen, die heeft er een jaar of 3 niet meer mee gedaan dan alleen water gegeven, en ik heb afgelopen jaar totaal geen tijd gehad om er de aandacht aan te geven die ze nodig hebben omdat we een kindje gekregen hebben. Er zijn er ook een aantal die te koop staan, zodat ik degenen die ik houd de aandacht kan geven die ze nodig hebben.

Mijn favorietjes zijn de beuk, de appelboom, de groene acer en de (kwam ik dus ook achter) iep.

@lordofleaves, de hoge zelkova/iep met de dikke stam heeft totaal ander blad als het kleintje, volgens mijn buurman is dit een zwarte zelkova, en als ik het blad vergelijk met een foto in een boek van noter lijk het er erg veel op. Zijn blad is net uit nu, maar ik kan er over een weekje ofzo wel ff een foto van nemen.
  donderdag 21 april 2011 @ 10:22:05 #287
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_95796543
quote:
0s.gif Op donderdag 21 april 2011 10:04 schreef psychonecro het volgende:
@lordofleaves, de hoge zelkova/iep met de dikke stam heeft totaal ander blad als het kleintje, volgens mijn buurman is dit een zwarte zelkova, en als ik het blad vergelijk met een foto in een boek van noter lijk het er erg veel op. Zijn blad is net uit nu, maar ik kan er over een weekje ofzo wel ff een foto van nemen.
Er bestaat geen zwarte zelkova. Misschien kan het een zelkova nire zijn, maar ik acht de kans niet groot. Ben zeer benieuwd naar de foto's van het loof. Je beukenboom is idd een plaatje. Heb je al ideeën wat je met je loofbomen gaat doen qua vormgeving?
“A wizard is never late, nor is he early .He arrives precisely when he means to.”
  donderdag 21 april 2011 @ 10:35:29 #288
144926 Outpost76
Possie is goed
pi_95796926
quote:
0s.gif Op donderdag 21 april 2011 10:22 schreef LordofLeaves het volgende:

[..]

Er bestaat geen zwarte zelkova. Misschien kan het een zelkova nire zijn, maar ik acht de kans niet groot. Ben zeer benieuwd naar de foto's van het loof. Je beukenboom is idd een plaatje. Heb je al ideeën wat je met je loofbomen gaat doen qua vormgeving?
Nire staat toch voor zwart of kom ik nou uit een ei? :P

Edit : zelkova nire = iep volgens de volgende website :

[url=http://www.bonsaistudio.nl/bonsaishop/N_frame.html.http://www.bonsaistudio.n(...)aishop/N_art_65.html[/url]
  donderdag 21 april 2011 @ 11:53:49 #289
45 SiGNe
pi_95799634
Ah, ik zie dat www.bonsaistudio.nl ook raffia verkoopt, had het inderdaad nog niet bij andere (web)winkels gezien.

En ze hebben er ook een mooi receptjes staan voor Pinus-aarde.
Tinus moet eigenlijk ook verpot worden, staat nu 3 jaar in dezelfde aarde.
Moet je eigenlijk ook een grotere pot nemen elke keer dat je verpot? Tinus heeft namelijk wel een mooi kleine pot..

[ Bericht 44% gewijzigd door SiGNe op 21-04-2011 12:10:20 ]
  donderdag 21 april 2011 @ 13:48:45 #290
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_95804169
@Outpost76. In de botanie word elke "zwarte" boom aangeduid met nigra of thunberghii. Nee, je bent geen ei, hehehe. Ik kan ook niet vinden van nire betekend. :P
De zelkova is lid van de iepen familie, maar geen volwaardige iep zoals de chinese iep. De chinese iep word maar al te vaak verkocht als zelkova. Het blad van de zelkova is langer en meer gezaagd. Ook heeft de schors een andere kleur.

@SIGNe. Als je tevreden bent over de pot voor je pinus, dan hou je deze aan. Grotere potten gebruik je alleen als je wilt dat de omvang van de kluit toeneemt. Ik weet niet of je het weet, maar de pinus leeft in een symbiose met een schimmel. Als je de boom uit de pot haalt, dan zie je een witte schimmel over de wortelkluit heen groeien. Tinus zal het zeker waarderen als deze schimmel meegaat. :)
  donderdag 21 april 2011 @ 14:00:01 #291
45 SiGNe
pi_95804676
Dat van de schimmels wist ik al, zeer belangrijk inderdaad want zonder kan de boom geen voedingsstoffen opnemen.
Daar let ik bij al m'n naaldbomen op trouwens, ook bij de larixen en de jeneverbes, er gaat altijd een beetje oude aarde mee in de nieuwe pot, hoeft niet veel te zijn, als de schimmels maar mee verhuizen.
Ik ben tot nu toe gewend om elke keer ook een nieuwe pot te nemen, vooral omdat de oude potten minder mooi waren of kapot zijn gevallen.
Bij Tinus de Pinus vind ik dat er al een mooie kleine pot om de voet zit dus vandaar dat ik het me afvroeg.
  vrijdag 22 april 2011 @ 09:26:17 #292
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_95841376
Is het wel een goed idee dat je de pinus gaat verpotten? Tenslotte hoeven ze maar zelden nieuwe aarde. Als je de boom een jaar in de pot hebt staan, dan zou ik overwegen om het niet te doen.
  vrijdag 22 april 2011 @ 11:41:09 #293
144926 Outpost76
Possie is goed
pi_95845398
quote:
0s.gif Op donderdag 21 april 2011 13:48 schreef LordofLeaves het volgende:
@Outpost76. In de botanie word elke "zwarte" boom aangeduid met nigra of thunberghii. Nee, je bent geen ei, hehehe. Ik kan ook niet vinden van nire betekend. :P
De zelkova is lid van de iepen familie, maar geen volwaardige iep zoals de chinese iep. De chinese iep word maar al te vaak verkocht als zelkova. Het blad van de zelkova is langer en meer gezaagd. Ook heeft de schors een andere kleur.

Ah dat wist ik dus niet. Moet duidelijk vaker naar die determinatie site. :P
  vrijdag 22 april 2011 @ 13:56:56 #294
45 SiGNe
pi_95849678
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 april 2011 09:26 schreef LordofLeaves het volgende:
Is het wel een goed idee dat je de pinus gaat verpotten? Tenslotte hoeven ze maar zelden nieuwe aarde. Als je de boom een jaar in de pot hebt staan, dan zou ik overwegen om het niet te doen.
Ik heb 'm nu 3 jaar en je moet ongeveer elke 3 jaar de aarde verversen volgens de meeste sites.
Dus wat dat betreft is het er wel tijd voor.
Opzich heeft ie nog wel ruimte in de pot voor de wortels heb ik het idee, de aarde komt in elk geval niet omhoog.
  vrijdag 22 april 2011 @ 16:38:20 #295
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_95855176
@Outpost76. Je kunt niet alles weten. Ik heb er ook jaren over gedaan om de meeste boom namen uit mijn hoofd te leren. :) Ik ken ook alleen maar de bomen die het vaakst in het bonsai wereldje voorkomen hoor. ;)

@SIGNe. Duidelijk dus. Veel verpot plezier! ^O^
  zaterdag 23 april 2011 @ 16:26:06 #296
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_95889963
Even kort wil ik vermelden dat ik mijn azalea heb gevonden. Een leuk klein boompje dat net is uitgebloeid. Bloemen zijn wit met een roze hartje, niet helemaal 2 kleurig dus. De boom is verpot en staat lekker in de schaduw bij te komen. Zodra de boom opnieuw gaat groeien, zal ik de eerste foto's posten! ^O^
  zondag 24 april 2011 @ 22:53:01 #297
45 SiGNe
pi_95935676
Ik denk dat ik nog tot september/oktober wacht met Tinus te verpotten/nieuwe aarde geven, hij zit vol nieuwe naalden en dat proces wil ik ook niet verstoren, ik had eerder moeten zijn (maart)

LoL, cool dat je een azalea hebt gevonde, die bij lodder waren echt prachtig en ik hoop dat de jouwe minstens net zo moi zal worden (kan je 'r verkopen voor ¤3600)
Ik ben eigenlijk nu al benieuwd naar hoe ze eruit ziet.

Ik ben trouwens nog steeds erg blij met m'n (mooie) Larix, inmiddels zijn de naalden volledig open en staat ie er weer mooi bij, het is wachten tot de nieuwe zijtakken komen, ik moet, denk ik, dit jaar beginnen met nieuwe takken snoeien, anders wordt ie te vol.

[ Bericht 15% gewijzigd door SiGNe op 25-04-2011 00:36:02 ]
pi_95941947
Morgen misschien naar een tuincentrum hier in de buurt.
Eens kijken of ze daar iets leuks hebben, lijkt me toch wel leuk zo'n bonsai boompje.
Wat zou een leuk boompje zijn?
  maandag 25 april 2011 @ 00:51:07 #299
45 SiGNe
pi_95942328
De "bonsai"boompjes die in een tuincentrum staan zijn meestal de moeite niet waard.
Het zijn eerder struikjes in een pot dan boompjes en vaak zijn ze binnen een jaar dood omdat ze op oude ingeklonken aarde staan (daardoor krijgen de wortels geen lucht meer en water neemt het ook amper op)

Als je er iets meeneemt dan zou ik eerder gaan voor een kleine Acer (esdoorn) en dan dan de wortels van snoeien en in kleine pot zetten.
In elk geval, ga op je gevoel af, kies een boom die je er mooi uit vindt zien of een boom waarvan je denkt dat je die aan jouw ideeën aan kan passen.

Zelf hou ik erg van naaldbomen dus ik zou het liefst iets in die richting zoeken, een jeneverbes of een kleine den, maar anden houden weer meer van loofbomen.
pi_95943157
Wat zou een andere manier kunnen zijn dan?
Een boom stekken of zaaien bijvoorbeeld?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')