abonnement Unibet Coolblue
  vrijdag 11 juni 2010 @ 14:25:56 #26
144926 Outpost76
Possie is goed
pi_82665364
Wat van mijn bomen verzameling.

Let wel de meeste zijn een meerjarig project en nog lang geen bonsai te noemen imo.

(Japanse Esdoorn, Acer palm. "Inaba - Shidare) Deze heb ik gered bij een tuincentrum die m wilde weggooien omdat hij geen blad of tak meer had. Normaal 360 eu voor mij gratis. (was op sterven na dood en geef ik dus ff de tijd om lekker te groeien en sterker te worden.) :


(Jasmijn)Gered uit mn ouders hun tuin toen ze een oprit gingen aanleggen :



(Acer) Gekocht als klein boompje bij een tuincentrum en vorig seizoen rigoreus terug gesnoeid. :



3 bomen waaronder een Lambertusnoot met als doel straks een kruin te krijgen met 2 verschillende bladeren. De 3e groeit helaas zo traag dat ie maar zielig all1 achter blijft. De basten beginnen al aardig in elkaar te groeien. :



(Japanse Esdoorn) Vorig seizoen ook rigoreus terug gesnoeid na dat ie hersteld was van een schildluis plaag. De witte stippen van die plaag zijn nog steeds te zien. :



Diverse projectjes (oude foto) waaronder een Aalbes en een berk uit mn ouders hun tuin. De bruine schaal links is de zelfde als 2 foto's hierboven all1 dan vorig jaar. :



Mn (bij het zelfde tuincentrum als hier boven genoemd) geredde appelboompje (Malus 'rode boskoop handappel' ). Hij moet nog flink groeien en door een hagelbui van afgelopen zondag heeft ie veel bladeren verloren.... (was op sterven na dood en geef ik dus ff de tijd om lekker te groeien en sterker te worden.) :



Weer een bij het tuincentrum geredde boom. Dit keer een Zuurbes (Berdberis thunbergii 'Atropurpurea' ). (was op sterven na dood en geef ik dus ff de tijd om lekker te groeien en sterker te worden.) :



Uitgepoepte (door een vogel) boompjes. :
Door mij als zaailing uit de tuin van mn ouders gehaald en in een pot gezet. Als iemand de laatste 2 kan determineren hoor ik t graag. :






Aalbes (ook al uit mn ouders hun tuin) in \ op een lava steen. :



Nog een Aalbes uit mn ouders hun tuin. Heb m net binnen en nog geen geschikte pot. (Ik kom trouwens wel meer mooie bonsai potten tekort. ) :



Lambertusnoot (ook uit mn ouders hun tuin) :



Sering (ook uit mn ouders hun tuin) :



Een bij het tuincentrum geredde "kers" (in het midden tussen het andere groen). In een verwoede poging hem nog te redden heb ik m in een hele grote schaal gezet waar ik eigenlijk andere planten in had staan.Helaas is hij boven zn ent doodgegaan maar daar onder is hij nu vol op aan het uitlopen. Ik weet all1 niet wat het nu is. Enten gebeurt vaak op appels dacht ik maar een andere "snelgroeier" kan ook. Iemand een idee? :





Nog een oude foto maar bij deze gaat t niet om de boompjes maar om mn zelf gemaakte bonsaistelling. :


Het zijn er veel maar ik wil er nog meer!

[ Bericht 1% gewijzigd door Outpost76 op 11-06-2010 16:25:33 ]
zondag 24 juli 2011 18:23 schreef charmed_angel het volgende:
Outpost je bent een held _O_
  vrijdag 11 juni 2010 @ 16:37:14 #27
144926 Outpost76
Possie is goed
pi_82671866
quote:
Op woensdag 5 mei 2010 18:21 schreef Meursault het volgende:
M'n Acer zaadje is vergaan. . Hij heeft niets gedaan.
Misschien ga ik een nieuwe proberen. Of misschien ga ik toch maar met een wat oudere Acer beginnen.

M'n Kastanjes lijken het wel goed te doen. Ze staan nu al een paar weken in een pot. Ik denk dat ik morgen ga kijken hoe de wortels zich ontwikkelt hebben en dan eventueel een passend bonsai potje zoeken. .
Probeer het anders eerst met een Europese acer ofwel een Esdoorn. Die ontkiemen erg makkelijk en ook daar kan je een bonsai van maken. (Van die helicoptertjes.)
quote:
Op zondag 23 mei 2010 23:02 schreef Meursault het volgende:
tvp

Ik heb een Azalea uit de winkel gesnoeid en gepot. Het was best een heftige ingreep, dus ik ben benieuwd of hij 't gaat doen. Ik ben niet geheel tevreden over de vorm tot nog toe, maar dit is gewoon een eerste poging om vanaf een struikje te beginnen. Azalea's zijn sowieso niet gemakkelijk (als bonsai).

Ik zal binnenkort misschien eens een foto plaatsen.
Ik ben benieuwd. Azalea's zijn idd niet de makkelijkste maar imo wel 1 van de mooiste als het gelukt is. Ze geven zo een mooi bloemen zee als het lente is.
quote:
Op vrijdag 21 mei 2010 17:52 schreef heaven7 het volgende:
We geven eens per week een spraytje bonsaipokon.. Maar dat is toch juist de bedoeling lijkt me?
Ik geef nooit mest oid en ze doen het prima. Als je je bonsai met regelmaat (1x per 1 a 2 jaar) van nieuwe aarde voorziet is mest helemaal niet nodig. Alle aarde van de kluit spoelen. Ik gebruik dan meestal een emmer met water en blijf dan de kluit daar in rond schudden. (wel met beleid anders ben je in no time zeik nat. ) Zo nodig wat lostrekken waardoor je wat wortels beschadigd en dus ook meteen doet aan wortelsnoei. Dan in flink natte aarde (1/3 deel zand en 2/3e deel gezeefde aarde (mag gewoon potgrond zijn als je t maar ff zeeft)) potten. Zo heeft je boompje genoeg voeding zodat je geen mest hoeft toe te voegen. Na het verpotten wel tijdelijk veel water geven. (2 a 3x per dag) Verdrinken kan niet want het teveel water loopt er toch uit. Zo kan je ook meteen je boompje wat hoger plaatsen waardoor er wat wortels boven de aarde komen wat ze (vind ik) er sneller wat ouder uit zien. Als de wortels nog te klein zijn voor je gevoel laat ze dan lekker onder de grond want daar worden ze sneller dikker dan in de open lucht.

[ Bericht 20% gewijzigd door Outpost76 op 11-06-2010 18:23:30 ]
zondag 24 juli 2011 18:23 schreef charmed_angel het volgende:
Outpost je bent een held _O_
  vrijdag 11 juni 2010 @ 21:02:53 #28
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_82683947
Mooie boompjes Outpost, wat ga je eigenlijk met die bovenste esdoorn doen?
Die staat vrij hoog op z'n stam, evt. inkorten door te enten? (marcotteren werkt geloof ik niet goed bij esdoorns, da's wel jammer)
Rest van de boompjes zijn ook erg mooi trouwens en z'n bonsai stand moet ik ook nog hebben.
Er was laatst weer een pot kapot gegaan (die van Lange Frans), was denk ik een duif op m'n balkon geland waardoor de pot omgevallen was.
Nog mazzel dat ik een vriendin van me precies zpn bonsai had gegeven en dat die van haar dood was gegaan.

Overigens, met het verpotten van naaldbomen moet je wat meer uitkijken met de aarde volledig verwijderen.
Naaldbomen (vooral de Larix) heeft bepaalde schimmels in de aarde bij de wortels zitten die ze nodig hebben.
Bij naaldbomen moet je dus +/- 1/3e van de oude aarde mengen met de nieuwe aarde.
pi_82686156
quote:
Op vrijdag 11 juni 2010 16:37 schreef Outpost76 het volgende:

[..]

Ik ben benieuwd. Azalea's zijn idd niet de makkelijkste maar imo wel 1 van de mooiste als het gelukt is. Ze geven zo een mooi bloemen zee als het lente is.
Hij doet het prima. Hij heeft een aantal nieuwe uitlopers. Ik denk dat ik 'm nog wel een keer goed moet terugsnoeien.

Ik zal binnenkort eens een foto plaatsen.
"Everything we are, we are when we're alone."
  zaterdag 12 juni 2010 @ 10:51:09 #30
144926 Outpost76
Possie is goed
pi_82699751
quote:
Op vrijdag 11 juni 2010 21:02 schreef SiGNe het volgende:
Mooie boompjes Outpost, wat ga je eigenlijk met die bovenste esdoorn doen?
Die staat vrij hoog op z'n stam, evt. inkorten door te enten? (marcotteren werkt geloof ik niet goed bij esdoorns, da's wel jammer)
Ik denk dat ik die esdoorn ga inkorten als hij weer lekker op sterkte is waardoor hij lager gaat uitlopen. Nu is het meer een acer palm die je wel in tuinen ziet staan. Maar misschien hou ik m wel zo want ook dat vind ik erg mooi. Hij is inm veel meer uitgelopen en de violen er onder zijn wit uitgeslagen en gaan dood.
Foto is wat onscherp en niet echt gelukt maar je ziet iig dat zn kruin veel voller is nu.
quote:
Rest van de boompjes zijn ook erg mooi trouwens en z'n bonsai stand moet ik ook nog hebben.
Er was laatst weer een pot kapot gegaan (die van Lange Frans), was denk ik een duif op m'n balkon geland waardoor de pot omgevallen was.
Nog mazzel dat ik een vriendin van me precies zo'n bonsai had gegeven en dat die van haar dood was gegaan.
Thx Ik heb inm een aardige collectie waar ik er maar 2 van heb gekocht (de 2 kleine acers). Zo zie je maar dat het niet altijd heel veel geld hoeft te kosten. Als er bij mij nu 1 dood gaat is dat erg jammer maar het heeft me geen geld gekost.
Ik moet zeggen dat ik ook erg onder de indruk was van jou boompjes. Ik ben (nog) niet zo een naaldbomen bonsai hobbyist. Maar die van jou zien er erg goed uit!
Een geluk bij een ongeluk dus. Zo een stelling hoeft natuurlijk niet zo groot te zijn als die van mij is. Ik heb een balkon van ±25m2 en dus ruimte zat. Hij is gemaakt van hard houten staanders en geïmpregneerde schutting planken en is dus 2 meter breed.
quote:
Overigens, met het verpotten van naaldbomen moet je wat meer uitkijken met de aarde volledig verwijderen.
Naaldbomen (vooral de Larix) heeft bepaalde schimmels in de aarde bij de wortels zitten die ze nodig hebben.
Bij naaldbomen moet je dus +/- 1/3e van de oude aarde mengen met de nieuwe aarde.
Klopt goed punt. Omdat ik (nog) niets doe met naaldbomen was dat er bij ingeschoten. Als je dat niet doet kan de naaldboom geen voeding meer opnemen en is ie zo dood (die schimmels helpen daar bij.)
quote:
Op vrijdag 11 juni 2010 21:45 schreef Meursault het volgende:

[..]

Hij doet het prima. Hij heeft een aantal nieuwe uitlopers. Ik denk dat ik 'm nog wel een keer goed moet terugsnoeien.

Ik zal binnenkort eens een foto plaatsen.
Ik zou m als ik jou was eerst weer ff tot rust laten komen en flink laten aansterken voor je er de schaar weer inzet.

[ Bericht 0% gewijzigd door Outpost76 op 12-06-2010 12:25:00 ]
zondag 24 juli 2011 18:23 schreef charmed_angel het volgende:
Outpost je bent een held _O_
  zaterdag 12 juni 2010 @ 12:21:08 #31
144926 Outpost76
Possie is goed
pi_82702023
Mijn Europese acer zaailing :



Ik heb een grote pot met aarde op mn balkon staan waar ik zaden in gooi en verder de natuur zn gang laat gaan. In de natuur zijn er maar weinig zaden die begraven worden (op bv de eekhoorn winter voorraad na) Als het erg warm weer is gooi ik ook op die pot met regelmaat een plens water maar verder doe ik er niets aan en 9 van de 10x komen ze gewoon op.

Ik gebruik trouwens ook weinig mos. Ik weet niet hoe het heet wat ik gebruik maar ik weet wel dat het groeit als kool en het ziet er (vind ik) veel leuker uit. Ik heb er een foto van gemaakt maar echt scherp is ie niet.

Ik moet het helaas doen met het "fototoestel" in mn mobieltje. Mn buurman heeft een super foto toestel en hij zou nog wat foto's komen nemen. Als je met die van hem een foto maakt van een meter afstand kan je nog steeds zo ver inzoemen dat je scherp de nerven in het blad kan zien lopen. Uitlenen doet ie dus ook niet. Maar zodra hij tijd heeft zal ik het resultaat showen.

Voor starters kan ik trouwen buiten de wilg ook de liguster en de buxus aan raden. Die zijn kei hard en groeien als kool. Zo heb je snel een leuke bonsai. Ook zijn ze makkelijk te stekken waardoor je er al snel veel meer hebt en makkelijk een fout kan maken. Je hebt er immers nog veel meer.

Als je al een boom hebt maar je weet niet wat het is kan je dat hier trouwens vinden bv aan de hand van de vorm van het blad.

[ Bericht 2% gewijzigd door Outpost76 op 12-06-2010 12:28:33 ]
zondag 24 juli 2011 18:23 schreef charmed_angel het volgende:
Outpost je bent een held _O_
  maandag 14 juni 2010 @ 13:29:24 #32
144926 Outpost76
Possie is goed
pi_82784351
Gisteren heb ik de 4e bonsai tentoonstelling van het westen bezocht en een workshop gevolgd. Daar kreeg ik de volgende tips die ik ook wel handig vond voor bezoekers of mee lezers hier.

Tips voor de verzorging van uw bonsai
  • 01.
    Houd er rekening mee dat een bonsai elke dag aandacht van u nodig heeft, al is het alleen maar de controle of hij nog genoeg water heeft.

  • 02.
    Er zijn tropische, subtropische en winterharde bonsai. De tropische kunnen binnen gehouden worden, de subtropische zowel binnen als buiten, de winterharde uitsluitend buiten.

  • 03.
    Kamerbonsai mogen niet onder de 10 graden celsius komen, net als andere kamerplanten. Boven de cv is geen geschikte plek in verband met uitdroging. Wel hebben ze een lichte standplaats nodig. In de zomer kunnen binnenbonsai beter buiten neergezet worden. Zet ze bij voorkeur op een plek uit de wind i.v.m. versnelde uitdroging.

  • 04.
    Bonsai van Nederlandse bomen en struiken kunnen in principe het hele jaar buiten staan. Bij langdurige kou, regen of vorst onder de -5 graden celsius worden de bomen doorgaans uit de wind gehouden. Bij strenge vorst koel overwinteren in bijvoorbeeld een kas of schuur. Zorg dat de bonsai niet te nat zijn in de winter.

  • 05.
    Alle bonsai moeten in principe elke dag water hebben. Omdat ze in een kleine pot staan, wordt het water snel opgenomen. Zorg dat de grond niet uitdroogt, maar ook niet te nat blijft. De meeste bonsai vinden een dagelijkse sproeibeurt prettig. (Het liefst met regenwater)

  • 06.
    Bemest bonsai elke 14 dagen. Gebruik organische- of kunst mest naar keuze die je oplost in het giet water. Ook is er speciale bonsaimest verkrijgbaar.

  • 07.
    Controleer de bonsai geregeld op ziekten en plagen. Luis en spint komen net als in gewone planten het meest voor. Hier tegen zijn zowel biologische als chemische middelen verkrijgbaar.

  • 08.
    Als een bonsai zijn blad verliest hoeft hij niet dood te zijn maar kan in een rustperiode zijn. Dit kun je controleren door een tak te buigen. Is hij flexibel, dan leeft de boom. Breekt hij onmiddelijk af, dan is hij (of alleen die tak) dood. In de rustperiode kan de verzorging doorgaan met minder water en mest, totdat de hergroei optreed.

  • 09.
    Als een boom uit zijn pot groeit of minder sterk groeit moet de bonsai verpot worden. Bij voorkeur als de boom in rust is. Bij verpotten worden de wortels gesnoeit. Deze wortelsnoei stimmuleert de nieuwe groei en hous de boom vitaal.

  • 10.
    Gebruik bij verpotten goede bonsaigrond. Meestal is dit een mengsel van diverse soorten. Een kenmerk van dit mengsel is dat het snel water opneemt, vasthoud en luchtig is.

  • 11.
    Naast deze simpele tips is er nog veel meer te leren over bonsai en de verzorging. Wil je je bonsai optimaal verzorgen en verbeteren, volg dan een workshop of cursus bonsai bij een bonsai studio of wordt lid van een bonsaivereniging bij u in de buurt.

    [ Bericht 0% gewijzigd door Outpost76 op 14-06-2010 22:11:56 ]
  • zondag 24 juli 2011 18:23 schreef charmed_angel het volgende:
    Outpost je bent een held _O_
      maandag 14 juni 2010 @ 13:49:27 #33
    45 SiGNe
    Uitspraak: Sign
    pi_82785002
    Handige tips en mooie boompjes daar, moet nog een hoop leren zo te zien

    Over die tips gesproken, punt 6 vind ik een beetje discutabel.
    Misschien dat het anders is als je vloeibare voeding geeft maar als ik bij mijn boompjes een blokje Biogold leg (speciaal voor bonsai) dan "verbranden" de naalden en bladeren vrij snel, lijkt me dat ze dus teveel mest krijgen.

    Punt 11 is eigenlijk wel een must, Ik heb inmiddels redelijk wat boeken ingekeken en websites doorgelezen maar het is veel handiger om direct tips van een "pro" te krijgen.
    Bij zo'n workshop krijg je ook vaak een starterboom om mee te beginnen dus je houdt er altijd iets aan over
    Moet wel nog even doorsparen want het kost meestal zo'n ¤150 (voor 4 zaterdagen ofzo)


    Wie weet er trouwens hoe je esdoorns die zo goed als dood zijn weer tot leven kan wekken?
    Er zit nog wel een sapstroom in de boom (heb een klein wondje gemaakt en onder de bast was het nog groen) maar er zit geen enkel blad aan en de knoppen willen ook maar niet uitkomen en voelen hard (dood) aan.
    Zou verpotten nog kunnen helpen?
      maandag 14 juni 2010 @ 13:55:42 #34
    245626 error_404
    nee, toch niet...
    pi_82785212
    quote:
    Op vrijdag 11 juni 2010 14:25 schreef Outpost76 het volgende:

    Mn (bij het zelfde tuincentrum als hier boven genoemd) geredde appelboompje (Malus 'rode boskoop handappel' ). Hij moet nog flink groeien en door een hagelbui van afgelopen zondag heeft ie veel bladeren verloren.... (was op sterven na dood en geef ik dus ff de tijd om lekker te groeien en sterker te worden.) :
    [ afbeelding ]

    Leuk boompjes, maar wat zonde van die entverdikking. Zou je hem niet daar inkorten?
    En misschien ook de wortels wat snoeien, die boven de aarde uitsteken, of is dat met een reden?
    Op vrijdag 4 september 2009 schreef MarkyMarkx het volgende: Held _O_
    hier schreef tong80 het volgende: _O_ :P
    hier schreef stevenmac26 het volgende: :D
      maandag 14 juni 2010 @ 22:01:35 #35
    144926 Outpost76
    Possie is goed
    pi_82809903
    quote:
    Op maandag 14 juni 2010 13:49 schreef SiGNe het volgende:
    Handige tips en mooie boompjes daar, moet nog een hoop leren zo te zien

    Over die tips gesproken, punt 6 vind ik een beetje discutabel.
    Misschien dat het anders is als je vloeibare voeding geeft maar als ik bij mijn boompjes een blokje Biogold leg (speciaal voor bonsai) dan "verbranden" de naalden en bladeren vrij snel, lijkt me dat ze dus teveel mest krijgen.

    Punt 11 is eigenlijk wel een must, Ik heb inmiddels redelijk wat boeken ingekeken en websites doorgelezen maar het is veel handiger om direct tips van een "pro" te krijgen.
    Bij zo'n workshop krijg je ook vaak een starterboom om mee te beginnen dus je houdt er altijd iets aan over
    Moet wel nog even doorsparen want het kost meestal zo'n ¤150 (voor 4 zaterdagen ofzo)


    Wie weet er trouwens hoe je esdoorns die zo goed als dood zijn weer tot leven kan wekken?
    Er zit nog wel een sapstroom in de boom (heb een klein wondje gemaakt en onder de bast was het nog groen) maar er zit geen enkel blad aan en de knoppen willen ook maar niet uitkomen en voelen hard (dood) aan.
    Zou verpotten nog kunnen helpen?
    Punt 6 was vond ik ook discutabel. Ik heb m toch geplaatst omdat het niet mijn tips zijn maar die van bonsai van het westen.

    De workshop die ik gevolgd had was 30 eu incl boom en schaar.


    Ik zou idd kijken of verpotten helpt. Ik zou m dan in een grotere pot zetten zodat hij meer grond heeft om zich aan te sterken. Later kan je m altijd nog in een kleinere pot zetten.
    quote:
    Op maandag 14 juni 2010 13:55 schreef error_404 het volgende:

    [..]

    Leuk boompjes, maar wat zonde van die entverdikking. Zou je hem niet daar inkorten?
    En misschien ook de wortels wat snoeien, die boven de aarde uitsteken, of is dat met een reden?
    Thx. Die verdikking is idd niet mooi maar de tijd zal het leren.

    Ik weet nog niet wat ik ga doen met die appelboom. Hij was op sterven na dood en ik laat hem voorlopig met rust. Afknippen kan altijd nog. evt kan ik dat boven stuk gebruiken om een jin of shari te maken. Tip van mij naar andere is dan ook knip niet zomaar grote takken af, Een jin of shari kan je boom een ouder uiterlijk geven.

    Door dat ik hem wat hoger in de pot heb gezet kwamen die wortels vrij. Die sterven of vanzelf af of niet. Zo niet is het ook niet erg want bloot liggende wortels misstaan (vind ik) vaak niet.

    [ Bericht 0% gewijzigd door Outpost76 op 14-06-2010 22:07:48 ]
    zondag 24 juli 2011 18:23 schreef charmed_angel het volgende:
    Outpost je bent een held _O_
      maandag 14 juni 2010 @ 22:23:02 #36
    144926 Outpost76
    Possie is goed
    pi_82811122
    Ow nog een goede Nederlandse bonsai site. En SiGNe zullen we eens een echte op in elkaar flansen?

    Deze heb ik trouwens "gemaakt" tijdens de workshop. Denk er wel aan dat deze veel voller gaat worden in de komende tijd. Het is een redelijk snelgroeiende iep. :



    En deze (japanse hulst) heb ik met een lootje van een euro gewonnen :



    [ Bericht 35% gewijzigd door Outpost76 op 14-06-2010 22:29:51 ]
    zondag 24 juli 2011 18:23 schreef charmed_angel het volgende:
    Outpost je bent een held _O_
      dinsdag 15 juni 2010 @ 17:09:07 #37
    45 SiGNe
    Uitspraak: Sign
    pi_82841483
    Moest vandaag weer naar de tandarts in Vleuten en ik had dit keer een auto bij me dus ik MOEST gewoon nog even langs Lodder Bonsai.
    Heb er weer prachtige bomen gezien, heb zelf een kleine larix pre-bonsai gekocht en wat mooie potten.

    Ook heb ik wat foto's genomen van wat Azalia's en Rodondendrons,de een nog mooier dan de andere (beginprijs overigens ¤650 maar er zaten er ook een paar bij van ¤5400)










    ¤650,-





    Outpost, een openingspost zou wel mooi zijn ja, er komen hier steeds meer mensen kijken
    Mooi boompjes heb je gemaakt, al vind ik electriciteitsdraad wel een tikje vaag om te zien bij een boom.
    Die ene die je zelf hebt gemaakt heeft volgens mij best potentie om een leuk boompje te worden

    [ Bericht 0% gewijzigd door SiGNe op 15-06-2010 17:25:53 ]
      dinsdag 15 juni 2010 @ 19:09:09 #38
    144926 Outpost76
    Possie is goed
    pi_82846827
    quote:
    Op dinsdag 15 juni 2010 17:09 schreef SiGNe het volgende:
    Moest vandaag weer naar de tandarts in Vleuten en ik had dit keer een auto bij me dus ik MOEST gewoon nog even langs Lodder Bonsai.
    Heb er weer prachtige bomen gezien, heb zelf een kleine larix pre-bonsai gekocht en wat mooie potten.

    Ook heb ik wat foto's genomen van wat Azalia's en Rodondendrons,de een nog mooier dan de andere (beginprijs overigens ¤650 maar er zaten er ook een paar bij van ¤5400)

    [ afbeelding ]

    [ afbeelding ]

    [ afbeelding ]

    [ afbeelding ]

    [ afbeelding ]
    ¤650,-

    [ afbeelding ]

    [ afbeelding ]

    Outpost, een openingspost zou wel mooi zijn ja, er komen hier steeds meer mensen kijken
    Mooi boompjes heb je gemaakt, al vind ik electriciteitsdraad wel een tikje vaag om te zien bij een boom.
    Die ene die je zelf hebt gemaakt heeft volgens mij best potentie om een leuk boompje te worden
    Goffer ik moet daar ook eens gaan kijken. Veel mooie en gave bomen zeg!! Ik denk dat het beter is dat ik geen geld en pinpas mee neem als ik daar ooit kijken ga. Ook kan ik beter een hele dag gaan want ik denk dat ik daar nooit uitgekeken raak. Ze hadden het zondag trouwens ook over Lodder. Ze tipte hun als een goede om een bonsai te kopen. Helaas is het voor mij niet in de buurt.....

    Een azalea = een rodondendron Die trouwens makkelijk te stekken zijn door de groene top in aarde te zetten.

    Dat electriciteitsdraad was het enige wat ik voor handen had om die Japanse hulst te bedraden. Hij zag er namelijk niet uit toen ik m won. Nu moet ie nog even groeien en voller (qua blad) worden. Zo ga ik trouwens nog meer van mn huidige bomen verzameling bedraden om ze meer op een bonsai te laten lijken.

    Die Iep is dan ook gemaakt met de hulp van een ervaren bonsai maker.

    Wat moeten we allemaal in de OP kwijt?

    De 11 tips die ik hier boven poste?
    Linkjes naar hulp \ advies sites?
    linkjes naar evt koop sites?
    Foto's van bonsai van frequente posters?
    Foto's van een paar bijzonder mooie bonsai?

    Nog meer?
    zondag 24 juli 2011 18:23 schreef charmed_angel het volgende:
    Outpost je bent een held _O_
    pi_82848447
    Wat een prachtige rododendrons. .
    "Everything we are, we are when we're alone."
    pi_82852616
    Dat zou voor mij niks wezen om daar te gaan kijken, gaat mijn portomonee heel erg zeer van doen
      dinsdag 15 juni 2010 @ 21:33:20 #41
    45 SiGNe
    Uitspraak: Sign
    pi_82854342
    quote:
    Op dinsdag 15 juni 2010 19:09 schreef Outpost76 het volgende:

    [..]

    Goffer ik moet daar ook eens gaan kijken. Veel mooie en gave bomen zeg!! Ik denk dat het beter is dat ik geen geld en pinpas mee neem als ik daar ooit kijken ga. Ook kan ik beter een hele dag gaan want ik denk dat ik daar nooit uitgekeken raak. Ze hadden het zondag trouwens ook over Lodder. Ze tipte hun als een goede om een bonsai te kopen. Helaas is het voor mij niet in de buurt.....

    Een azalea = een rodondendron Die trouwens makkelijk te stekken zijn door de groene top in aarde te zetten.
    Lodder is echt tof, ze hebben er echt duizenden bomen staan, buitenbomen, binnenbomen en tuinbomen, van klein naar groot, van jong tot oud (ze hebben er een van 140 jaar)
    Ze hebben er ook enorm veel schalen die ze ook zelf uit Japan importeren.
    Ben er vrij vlot doorheen gelopen en dus ook niet alles gezien (wel alle kassen doorgelopen) maar je kan er zo een hele dag rondlopen en dan nog niet alle bomen gezien hebben.

    Natuurlijk hebben ze erg dure bomen maar je hebt er ook boompjes van ¤6,- , heb je al een prachtige liguster voor, gestijld en wel (en enorme ingroei door het bedraden overigens, chinese import)
    Dat kleine denneboompje van me, Lange Frans (shohin stijl) kostte maar ¤10,-
    Het hoeft dus niet eens zo duur, ok, vanaf een eurootje of 40 krijg je pas de echt mooie bomen, die vijfnaalden-den (Tinus de Pinus) van me was ¤100,-
    Ook wel leuk, een bakje ter grootte van een vingerhoedje met een klein vetplantje er in ¤4,50
    Wat dat betreft zou ik zeker m'n pinpas meenemen, je baalt als je zonder boompje of pot weggaat.
    quote:
    Wat moeten we allemaal in de OP kwijt?

    De 11 tips die ik hier boven poste?
    Linkjes naar hulp \ advies sites?
    linkjes naar evt koop sites?
    Foto's van bonsai van frequente posters?
    Foto's van een paar bijzonder mooie bonsai?

    Nog meer?
    Linkjes naar adviessites inderdaad en wat goede webshops is altijd wel handig en beginnerstips is misschien ook wel handig.
    Ik zou zelf niet teveel plaatjes in de OP zetten, plaatjes van "ons" kan men ook wel in de topics vinden, evt 1 of 2 per bonsaika.
    Linkje naar de vorige topics is dan wel handig om erbij te zetten.

    Overigens, dit is de Larix Kaempferi (3 jaar oud, ¤18) met de nieuwe pot die ik voor Albert (Jeneverbes) heb gekocht:



    [ Bericht 2% gewijzigd door SiGNe op 16-06-2010 00:09:09 ]
      woensdag 16 juni 2010 @ 08:16:11 #42
    144926 Outpost76
    Possie is goed
    pi_82868138
    quote:
    Op dinsdag 15 juni 2010 21:05 schreef davo1979 het volgende:
    Dat zou voor mij niks wezen om daar te gaan kijken, gaat mijn portomonee heel erg zeer van doen
    De mijne ook als ik daar heen ga ben ik bang.
    quote:
    Op dinsdag 15 juni 2010 21:33 schreef SiGNe het volgende:

    [..]

    Lodder is echt tof, ze hebben er echt duizenden bomen staan, buitenbomen, binnenbomen en tuinbomen, van klein naar groot, van jong tot oud (ze hebben er een van 140 jaar)
    Ze hebben er ook enorm veel schalen die ze ook zelf uit Japan importeren.
    Ben er vrij vlot doorheen gelopen en dus ook niet alles gezien (wel alle kassen doorgelopen) maar je kan er zo een hele dag rondlopen en dan nog niet alle bomen gezien hebben.

    Natuurlijk hebben ze erg dure bomen maar je hebt er ook boompjes van ¤6,- , heb je al een prachtige liguster voor, gestijld en wel (en enorme ingroei door het bedraden overigens, chinese import)
    Dat kleine denneboompje van me, Lange Frans (shohin stijl) kostte maar ¤10,-
    Het hoeft dus niet eens zo duur, ok, vanaf een eurootje of 40 krijg je pas de echt mooie bomen, die vijfnaalden-den (Tinus de Pinus) van me was ¤100,-
    Ook wel leuk, een bakje ter grootte van een vingerhoedje met een klein vetplantje er in ¤4,50
    Wat dat betreft zou ik zeker m'n pinpas meenemen, je baalt als je zonder boompje of pot weggaat.
    Hebben ze ook een koffie bar oid? Zo ja is t een leuk dagje uit voor mij en een maatje van me.
    quote:
    Linkjes naar adviessites inderdaad en wat goede webshops is altijd wel handig en beginnerstips is misschien ook wel handig.
    Ik zou zelf niet teveel plaatjes in de OP zetten, plaatjes van "ons" kan men ook wel in de topics vinden, evt 1 of 2 per bonsaika.
    Linkje naar de vorige topics is dan wel handig om erbij te zetten.
    Een paar goede boeken met isbn kunnen er ook wel in. Ik heb een goed boek. Ik kan all1 nu niet de isbn uitzoeken want ik heb m uitgeleend.
    Maak jij m of moet\mag ik aan de slag?
    quote:
    Overigens, dit is de Larix Kaempferi (3 jaar oud, ¤18) met de nieuwe pot die ik voor Albert (Jeneverbes) heb gekocht:

    [ afbeelding ]
    Leuk boompje hoor, ik ben benieuwd. Al enig idee hoe je m wil gaan vormen?

    [ Bericht 1% gewijzigd door Outpost76 op 16-06-2010 08:35:01 ]
    zondag 24 juli 2011 18:23 schreef charmed_angel het volgende:
    Outpost je bent een held _O_
      woensdag 16 juni 2010 @ 09:10:44 #43
    245626 error_404
    nee, toch niet...
    pi_82869076
    quote:
    Op dinsdag 15 juni 2010 21:33 schreef SiGNe het volgende:

    Linkjes naar adviessites inderdaad en wat goede webshops is altijd wel handig en beginnerstips is misschien ook wel handig.
    Ik zou zelf niet teveel plaatjes in de OP zetten, plaatjes van "ons" kan men ook wel in de topics vinden, evt 1 of 2 per bonsaika.
    Linkje naar de vorige topics is dan wel handig om erbij te zetten.

    Ik kwam ook bij stom toeval dit topic tegen. Met een duidelijk OP trek je mee views denk ik ook.

    Ik ben na een aantal jaren weer eens begonnen met bonsai en ben her en der aan het rondkijken. Een lijst met winkels (wow, die Lodder!) en how-to sites is denk ik voor veel mensen wel handig.
    Voor de rest: hulde aan dit topic.
    Alhoewel sommige foto's ook best iets kleiner mogen....
    Op vrijdag 4 september 2009 schreef MarkyMarkx het volgende: Held _O_
    hier schreef tong80 het volgende: _O_ :P
    hier schreef stevenmac26 het volgende: :D
      woensdag 16 juni 2010 @ 09:14:03 #44
    144926 Outpost76
    Possie is goed
    pi_82869146
    Ik kwam in een boekje een schema tegen wat misschien handig is voor hier. Ok niet elke boom staat er in maar het is voor de bomen die er wel in staan erg handig en overzichtelijk. :
    De scan in misschien niet helemaal goed gelukt maar het is te lezen. De cijfers in het schema staan voor de maanden van het jaar.


    Ook deze link is wel erg handig.

    [ Bericht 10% gewijzigd door Outpost76 op 16-06-2010 09:25:53 ]
    zondag 24 juli 2011 18:23 schreef charmed_angel het volgende:
    Outpost je bent een held _O_
      donderdag 17 juni 2010 @ 13:21:19 #45
    45 SiGNe
    Uitspraak: Sign
    pi_82927831
    http://www.bonsaikunst.nl is ook handig voor tips en ik ben erg tevreden met http://www.bonsaishop.nl/ als webwinkel.
    En op http://www.kwekerijroos.nl/ zijn ook wat tips te vinden en ze hebben er ook een uitgebreide webshop.
    En natuurlijk http://www.lodderbonsai.nl/ (hebben volgens mij geen koffiebar, je zou evt richting vleuten of harmelen kunnen rijden, liggen allebij vrij dichtbij.)

    schemaatje is wel handig trouwens, altijd handig om een herinnering achter de hand te hebben aangezien de meeste mensen meerdere verschillende bonsai hebben.
    Wat dat betreft mag er ook wel een waarschuwing in de OP: Bonsai zijn verslavend, je begint met een en voor je het weet heb je er minstens 10.

    Ik heb een simpel boekje over bonsai gekocht bij de witteboeken markt (in vrijwel elke grote plaats heb je wel zo'n winkel) het heet reaief in de tuin: Alles over bonsai van Werner M. Busch.
    Kost ¤3,- en het is ook een vrij simpel boekje maar er staan wel wat handige tips is en mooie foto's natuurlijk
    isbn-10 90-438-1417-2
    isbn-13 978-90-438-1417-1
      donderdag 24 juni 2010 @ 20:06:15 #46
    45 SiGNe
    Uitspraak: Sign
    pi_83257866
    Eindelijk heb ik m'n Jeneverbes verpot, heb er ook wat fotootjes van gemaakt van hoe ik te werk ben gegaan:

    Eerst de boom uit z'n oude pot gehaald


    Aarde verwijderd, stukjes houtmolm dat tussen de wortels zit bewaard (zitten belangrijke schimmels in!!)


    Mengsel gemaakt van Akadama, Bims en een klein beetje bonsai aarde (en de molm uit de oude pot!!) (links) en grove Kiryu op de bodem van de nieuwe pot gelegd voor een goede drainage




    Boom in pot gezet en daarna met de achterkant van een priem de aarde dieper in de pot geduwd zodat de boom stevig in de pot komt te staan (eetstokjes werkt ook prima, maar die had ik even niet)


    Boom afgetopt met wat Akadama, Bims en iets meer bonsai-aarde, hierdoor groeit er makkelijker mos e.d. op.


    Resultaat
      woensdag 30 juni 2010 @ 17:29:42 #47
    45 SiGNe
    Uitspraak: Sign
    pi_83497944
    M'n foto's zijn eventjes offline tot (als het goed is) morgen: probleempjes met een harde schijf waar de foto's op staan (converter van 2,5" naar 3,5" Harddisk is kapot, de data is gelukkig veilig )

    Woei het werkt inmiddels weer

    [ Bericht 28% gewijzigd door SiGNe op 01-07-2010 18:30:15 ]
      dinsdag 6 juli 2010 @ 11:11:15 #48
    137776 boem-dikkie
    Jedi Mind Baby!
    pi_83714155
    Woo. Ik heb een jeneverbes gekregen voor mijn verjaardag. Zometeen maar even goed inlezen. Volgens mij moet ik hem eerst verpotten, en dan kan ik later even kijken hoe ik hem ga snoeien. Bij de boom zat wel een uitleg over hoe te beginnen.

    Ik weet niks van Hindoes. Wel van Samoerai en andere dingen.
      dinsdag 6 juli 2010 @ 11:38:37 #49
    137776 boem-dikkie
    Jedi Mind Baby!
    pi_83715086
    Hmm toch even een vraag voor ik dingen gaan doen die niet de bedoeling zijn.

    Ik heb hem nu in een redelijk hoge plastic pot staan. Ik wil hem verpotten naar een wat lagere stenen pot. Nou staat er dat je dit kunt doen door de wortels uit te kammen, en vervolgens af te knippen tot de goede hoogte en vervolgens de pot bijvullen met akadama. Alleen er staat dat het ook makkelijker kan met een broodmes.. Ik denk dat de andere pot wel de helft zo laag is als waar hij nu in staat dus er moet echt een flink stuk af, kan dit zomaar?
    Ik weet niks van Hindoes. Wel van Samoerai en andere dingen.
      dinsdag 6 juli 2010 @ 20:56:37 #50
    45 SiGNe
    Uitspraak: Sign
    pi_83738304
    Zolang je in elk geval 1/3e van de wortels overhoudt moet het kunnen, Jeneverbessen zijn ook erg sterke planten dus daar kan ie als het goed is wel tegen.
    De hoofdwortel (penwortel) mag helemaal weggehaald worden.
    Vergeet alleen niet die schimmels ook te verpotten, lijkt een beetje op houtmolm.

    Ideale boom verder, makkelijk te buigen, moeilijk dood te krijgen en als je 'm geknipt en gebogen hebt ziet het er al heel snel uit als een "echte" bonsaï, aanradertje voor iedereen die met bonsaï wil beginnen.

    Hier staat meer info: http://www.bonsaikunst.nl/index.php?option=com_content&task=blogcategory&id=24&Itemid=38

    [ Bericht 16% gewijzigd door SiGNe op 06-07-2010 21:16:15 ]
    abonnement Unibet Coolblue
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')