quote:Julio Aparicio heeft ondervonden dat stierenvechten een activiteit is die niet helemaal is ontbloot van risico.
Circa 20.000 toeschouwers zagen vrijdag hoe de 'torero' in de Madrileense arena Las Ventas op de horens werd genomen door de 530 kilo zware stier Opíparo.
Een van de horens van het dier doorboorde de kaak en de tong van de 41-jarige Aparicio, waarna het scherpe voorwerp via diens mond naar buiten kwam.
De gruwelijke beelden staan inmiddels op YouTube. De onfortuinlijke stierenvechter heeft onder meer een kaakoperatie ondergaan in een ziekenhuis in Madrid.
De inwoner van Sevilla maakt het naar omstandigheden goed, zo verklaarden de artsen zaterdag.
Het incident gebeurde tijdens la Feria de San Isidro, het belangrijkste evenement op de jaarkalender van het stierenvechten.
Deze activiteit, waar dierenrechtenactivisten zich fel tegen verzetten, wordt beoefend in Spanje, Portugal, delen van Zuid-Frankrijk en sommige Zuid-Amerikaanse landen, zoals Peru en Colombia.
Reken daar maar niet op.quote:Op zaterdag 22 mei 2010 14:53 schreef Pek het volgende:
Strakke actie![]()
Maar de vraag is: hoe is het met de stier? Hij heeft dus gewonnen, loopt hij nu weer door de wei te dartelen?
quote:Op zaterdag 22 mei 2010 14:53 schreef TNA het volgende:
Achterlijke vertoning. Dat er nog maar een stel van die torero's mogen sterven in de arena.
Geeft een heel apart gevoel van binnen zo'n hoorn.quote:
Ik denk dat hij de volgende keer bij een ijssalon om een bekertje vraagt ipv een hoorntje.quote:Op zaterdag 22 mei 2010 15:05 schreef trovey het volgende:
[..]
Geeft een heel apart gevoel van binnen zo'n hoorn.
quote:Op zaterdag 22 mei 2010 15:08 schreef Dichtpiet. het volgende:
[..]
Ik denk dat hij de volgende keer bij een ijssalon om een bekertje vraagt ipv een hoorntje.
Was dat niet 6 mei?quote:Op zaterdag 22 mei 2010 15:11 schreef Topmodelz het volgende:
Klopt, hetzelfde doet links Nederland met mensen die rechtse partijen stemmen. Die worden opgejaagd, vernederd en soms wel eens doodgemaakt (zie 7 mei 2002)....
wat ben jij nou weer voor dwaasquote:Op zaterdag 22 mei 2010 15:11 schreef Topmodelz het volgende:
[..]
Klopt, hetzelfde doet links Nederland met mensen die rechtse partijen stemmen. Die worden opgejaagd, vernederd en soms wel eens doodgemaakt (zie 7 mei 2002)....
Misschien zouden mensen met jouw overtuiging wat serieuzer genomen worden als er niet zoveel verbaal incontinenten tussen zouden zitten. Kun je nou echt niet eerst even een geschikte plek uitzoeken voordat je alles laat lopen? 2 minuten van lichte concentratie, enige focus op het onderwerp, is dat nou echt teveel gevraagd?quote:Op zaterdag 22 mei 2010 15:11 schreef Topmodelz het volgende:
[..]
De uitslag van een stierengevecht staat altijd al vast, vóór aanvang.quote:Op zaterdag 22 mei 2010 14:53 schreef Pek het volgende:
Strakke actie![]()
Maar de vraag is: hoe is het met de stier? Hij heeft dus gewonnen, loopt hij nu weer door de wei te dartelen?
Vanzelfsprekend (wat mij betreft).quote:Op zaterdag 22 mei 2010 22:11 schreef jaronsch het volgende:
Neem aan dat de critici op stierenvechten ook het vlees van de bio-industrie weren.
En wie ben jij om te beslissen dat dieren geen bewustzijn hebben? Ik ga al mijn hele leven intensief met dieren om en weet zeker dat ze meer bewustzijn hebben dan de meeste mensen. Zo weten ze bijvoorbeeld hun soort in evenwicht te houden, waar mensen willens en wetens een uitgeput, armoedig zootje van moeder Aarde maken.quote:Je antropomorfiseert behoorlijk als je denkt dat een stier vernedering kan ervaren. Zo'n beest is nauwelijks bewust van zichzelf.
Ik ben natuurlijk geen vegetariër , maarquote:
Typisch hippie-gewauwel. Een stier kan zichzelf in de spiegel niet herkennen, ze hebben geen geweten en derhalve ook geen besef van goed en kwaad. Ze worden louter door instincten bewogen.quote:En wie ben jij om te beslissen dat dieren geen bewustzijn hebben? Ik ga al mijn hele leven intensief met dieren om en weet zeker dat ze meer bewustzijn hebben dan de meeste mensen. Zo weten ze bijvoorbeeld hun soort in evenwicht te houden, waar mensen willens en wetens een uitgeput, armoedig zootje van moeder Aarde maken.
Dat is pas gewauwel. Ik had laatst een geweldig gesprek met een stier.quote:Op zaterdag 22 mei 2010 22:25 schreef jaronsch het volgende:
Typisch hippie-gewauwel. Een stier kan zichzelf in de spiegel niet herkennen, ze hebben geen geweten en derhalve ook geen besef van goed en kwaad. Ze worden louter door instincten bewogen.
De meeste mensen hebben ook geen enkel besef van goed en kwaad, kijk es rond op Fok, of zelfs buiten, als je durftquote:Op zaterdag 22 mei 2010 22:25 schreef jaronsch het volgende:
[..]
Ik ben natuurlijk geen vegetariër , maarvoor je
[..]
Typisch hippie-gewauwel. Een stier kan zichzelf in de spiegel niet herkennen, ze hebben geen geweten en derhalve ook geen besef van goed en kwaad. Ze worden louter door instincten bewogen.
Ja, vooral fok! al leidraad gebruiken om mensen te beoordelen, kom eens buiten "als je durftquote:Op zaterdag 22 mei 2010 22:36 schreef Evienne het volgende:
[..]
De meeste mensen hebben ook geen enkel besef van goed en kwaad, kijk es rond op Fok, of zelfs buiten, als je durft
Daarbij zijn er vele diersoorten die zichzelf in de spiegel herkennen, echter willen wij mensen ze niet zulke eigenschappen toedichten, want dan wordt het moeilijker ze zonder schuldgevoel in fabrieken tot bizarre proporties op te fokken, ze vervolgens heel Europa door te sleuren en ze daarna in koelen bloede te slachten, of zoals hier, een uitermate verzwakte stier uitdagen tot een oneerlijk spel waarvan al bij aanvang duidelijk is wiens leven het gaat kosten. Maar goed, als jij jezelf zo superieur vind dat dit allemaal in jouw naam plaats mag vinden, soit. Geen smet op mijn blazoen.
Tjau!quote:Op zaterdag 22 mei 2010 22:27 schreef starla het volgende:
[..]
Dat is pas gewauwel. Ik had laatst een geweldig gesprek met een stier.
Maar nu komt de cipier dus ik moet ervandoor. Ciao!
Ik voel me sowieso superieur, kan er ook niks aan doen dat ik zo goed ben.quote:Op zaterdag 22 mei 2010 22:36 schreef Evienne het volgende:
[..]
De meeste mensen hebben ook geen enkel besef van goed en kwaad, kijk es rond op Fok, of zelfs buiten, als je durft
Daarbij zijn er vele diersoorten die zichzelf in de spiegel herkennen, echter willen wij mensen ze niet zulke eigenschappen toedichten, want dan wordt het moeilijker ze zonder schuldgevoel in fabrieken tot bizarre proporties op te fokken, ze vervolgens heel Europa door te sleuren en ze daarna in koelen bloede te slachten, of zoals hier, een uitermate verzwakte stier uitdagen tot een oneerlijk spel waarvan al bij aanvang duidelijk is wiens leven het gaat kosten. Maar goed, als jij jezelf zo superieur vind dat dit allemaal in jouw naam plaats mag vinden, soit. Geen smet op mijn blazoen.
JIJ was degene die het spiegel-gebeuren aanhaalde, derhalve is eenquote:Op zaterdag 22 mei 2010 22:59 schreef bohgek het volgende:
[..]
Ja, vooral fok! al leidraad gebruiken om mensen te beoordelen, kom eens buiten "als je durft".
Dat sommige dieren zich in een spiegel herkennen boeit niet. De mens is de sterkte soort en heeft de intelligentie om een omgeving volledig naar z'n hand te kunnen zetten zoals het bouwen van huizen met behulp van steen, hout en glas.
Dieren worden altijd al ge/misbruikt om dingen te bereiken. Runderen om een ploeg voort te trekken, jachthonden om konijnen te vangen of een kat voor het plezier en het gezelschap.
En die stier is hier ook een voorbeeld van. Het wordt gewoon gebruikt voor vermaak voor de mensen op de tribune.
Hoezo dat dan weer? Omdat ie zijn kudde beschermt? Doet de mens dat niet dan, zelfs nog veel geweldadiger?quote:Op zaterdag 22 mei 2010 23:01 schreef jaronsch het volgende:
Dat dier is wreed en gewetenloos [.....]
Verder alles goed?quote:Op zaterdag 22 mei 2010 23:01 schreef jaronsch het volgende:
[..]
Stierenvechten vind ik best wel vermakelijk. Dat dier is wreed en gewetenloos
Dat was ik. Wel opletten he.quote:Op zaterdag 22 mei 2010 23:11 schreef Evienne het volgende:
[..]
JIJ was degene die het spiegel-gebeuren aanhaalde, derhalve is eenwel op zijn plaats alhier!
Ah een misantroop. Jij hebt vast een knuffel nodig, ist nie? Maar niet van mij, hippies vind ik maar vies.quote:De mens is een waanzinnig zwakke soort, blijkens dat hij een huis of kleding gemaakt van dierenhuiden nodig heeft om te overleven. Dat een mens dieren met geweld voor zijn karretje spant, maakt hem wreed, een verkrachter der natuur, alles, behalve superieur.
Inderdaad. Ik heb daarom ook geen moeite als de mens in zo'n duel zou sterven. Het hoort er gewoon bij.quote:[..]
Hoezo dat dan weer? Omdat ie zijn kudde beschermt? Doet de mens dat niet dan, zelfs nog veel geweldadiger?
Eh, nee.. ik haalde dat spiegel gebeuren niet aan. Dat deed die andere user en jij reageert op hem/haar en ik borduur daar op verder.quote:Op zaterdag 22 mei 2010 23:11 schreef Evienne het volgende:
[..]
JIJ was degene die het spiegel-gebeuren aanhaalde, derhalve is eenwel op zijn plaats alhier!
De mens is een waanzinnig zwakke soort, blijkens dat hij een huis of kleding gemaakt van dierenhuiden nodig heeft om te overleven. Dat een mens dieren met geweld voor zijn karretje spant, maakt hem wreed, een verkrachter der natuur, alles, behalve superieur.
[..]
Hoezo dat dan weer? Omdat ie zijn kudde beschermt? Doet de mens dat niet dan, zelfs nog veel geweldadiger?
Ik ook niet, graag zelfs. Het is alleen jammer dat de stier er zo weinig over te zeggen heeft, die verliest altijd.quote:Op zaterdag 22 mei 2010 23:19 schreef jaronsch het volgende:
Inderdaad. Ik heb daarom ook geen moeite als de mens in zo'n duel zou sterven. Het hoort er gewoon bij.
Ik moet eens ophouden met posten onder invloed.quote:
Nee hoor. Ik heb zoveel liefde in mijn leven dat je er akelig van word. I count on both hands the ones I love.quote:Ah een misantroop. Jij hebt vast een knuffel nodig, ist nie? Maar niet van mij, hippies vind ik maar vies.
Er sterft nooit een mens in zo'n duel, dat is net mijn probleem ermee. De uitkomst staat al vast en zoals altijd, trekt een dier aan het kortste eind. Zoals ik het zie, door middel van valsspelen.quote:Inderdaad. Ik heb daarom ook geen moeite als de mens in zo'n duel zou sterven. Het hoort er gewoon bij.
De intelligentie van een mens is niet te ontkennen. Toch zijn we nog steeds inferieur. In een heel korte tijd hebben we bijna al onze natuurlijke bronnen er al doorheen gejaagd en onze aantallen tot zieke proporties opgeblazen en zodoende duurt het niet lang voordat we weer met onze blote knuisten tegenover dezelfde stieren staan die we in een arena tot het uiterste tergden. Gewoon, omdat we als mensheid onze intelligentie niet gebruikt hebben waartoe deze ons gegeven is. Derhalve zijn we nog steeds minderwaardig en tenzij de mensheid leert in harmonie met de natuur te leven, blijven we dat.... zolang het nog duurtquote:Op zaterdag 22 mei 2010 23:21 schreef bohgek het volgende:
[..]
Eh, nee.. ik haalde dat spiegel gebeuren niet aan. Dat deed die andere user en jij reageert op hem/haar en ik borduur daar op verder.
De mens is inderdaad een zwakke soort. De huid is flinterdun en kan makkelijk doorboord worden en qua spierkracht leggen we het al af tegen onze verre verwanten de aap.
Maar de mens heeft wel de intelligentie om zichzelf te wapenen met speren tegen andere soorten die fysiek sterker zijn zoals de mammoet.
Naast het bewapenen tegen dieren heeft de mens het dankzij de superieure intelligentie het wel voor elkaar gekregen om de dominante soort op deze planeet te worden door bijvoorbeeld bepaalde diersoorten te gebruiken om er zelf beter van te worden.
maar dan ook geen greintje medelijden.quote:Op zaterdag 22 mei 2010 14:55 schreef StateOfMind het volgende:
Ik kan er geen medelijden mee hebben. Integendeel.
Ah, de beschaafde dierenvrienden tonen hun ware gezicht.quote:Op zaterdag 22 mei 2010 23:38 schreef Symphonic het volgende:
[..]
maar dan ook geen greintje medelijden.
0,0 nada noppes echt niet
Zeg nooit nooit:quote:Op zaterdag 22 mei 2010 23:35 schreef Evienne het volgende:
Er sterft nooit een mens in zo'n duel, dat is net mijn probleem ermee.
Omdat ze geen medelijden hebben?quote:Op zaterdag 22 mei 2010 23:45 schreef RQPS het volgende:
[..]
Ah, de beschaafde dierenvrienden tonen hun ware gezicht.
quote:Op zondag 23 mei 2010 10:02 schreef LinkseFrieseVegetarier het volgende:
O, hij is niet dood? Jammer.
Deze is wel dood, dus laat je humeur niet bederven door het nieuws.quote:ENSCHEDE - Bij runderslachterij Weyl Beef in Enschede is maandagochtend een 29-jarige medewerker van de technische dienst om het leven gekomen bij het testen van machines.
Dat hebben het bedrijf en de politie maandag gemeld. De Arbeidsinspectie en de politie zijn een onderzoek gestart naar de oorzaak van het bedrijfsongeval.
De slachterij en de politie kunnen nog niet zeggen wat er precies is gebeurd
Wat heeft de verwonding van iemand die een zwaar sadistisch spelletje speelt te maken met een dode van een bedrijf waar dieren geslacht worden met minimaal lijden?quote:Op zondag 23 mei 2010 12:20 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
[..]
Deze is wel dood, dus laat je humeur niet bederven door het nieuws.
De dood van een technischedienstmedewerker bezorgt me nou niet bepaald een goed humeur. Dat ik vegetariër ben betekent niet dat ik er een sadistische houding op na houd jegens medewerkers van slachterijen.quote:Op zondag 23 mei 2010 12:20 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
[..]
Deze is wel dood, dus laat je humeur niet bederven door het nieuws.
Ik kreeg toch sterk de indruk dat je de ene man die betrokken is bij dierenleed dood wenste, waarom de ander dan niet?quote:Op zondag 23 mei 2010 12:37 schreef LinkseFrieseVegetarier het volgende:
[..]
De dood van een technischedienstmedewerker bezorgt me nou niet bepaald een goed humeur. Dat ik vegetariër ben betekent niet dat ik er een sadistische houding op na houd jegens medewerkers van slachterijen.
Jij ziet geen verschil tussen een langzame pijnlijke dood en een vrijwel pijnloze snelle dood?quote:Op zondag 23 mei 2010 12:50 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Ik kreeg toch sterk de indruk dat je de ene man die betrokken is bij dierenleed dood wenste, waarom de ander dan niet?
Ik zie een nuanceverschil tussen een stier de dood in pesten ter volksvermaak en een rund slachten voor voedsel.quote:Op zondag 23 mei 2010 12:50 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Ik kreeg toch sterk de indruk dat je de ene man die betrokken is bij dierenleed dood wenste, waarom de ander dan niet?
Jawel, maar ik zie ook verschil tussen een pijnloos leven en een leven van lijden in bijvoorbeeld een kist met kunstmatige bloedarmoede.quote:Op zondag 23 mei 2010 12:51 schreef VancouverFan het volgende:
[..]
Jij ziet geen verschil tussen een langzame pijnlijke dood en een vrijwel pijnloze snelle dood?
Nee hoor. Dat moet niet.quote:Op zondag 23 mei 2010 12:55 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Jawel, maar ik zie ook verschil tussen een pijnloos leven en een leven van lijden in bijvoorbeeld een kist met kunstmatige bloedarmoede.
Dus als dierenleed je zo aan het hart gaat dat je er mensen dood voor wenst, moet je toch blij zijn met zo'n ongeval.
quote:Op zaterdag 22 mei 2010 22:27 schreef starla het volgende:
[..]
Dat is pas gewauwel. Ik had laatst een geweldig gesprek met een stier.
Maar nu komt de cipier dus ik moet ervandoor. Ciao!
Maar de mens is ook in staat tot het voelen van empathie, en het besef van de gevolgen van de eigen handelingen. Ook dat zijn uitingen van ons hogere bewustzijn. Ons geweten zou de rem moeten zijn op de exploitatie van onze intelligentie, maar zolang intelligentie wordt gezien als een vrijbrief in plaats van een verantwoordelijkheid is dit beeld nog ver weg.quote:Op zaterdag 22 mei 2010 23:21 schreef bohgek het volgende:
[..]
Eh, nee.. ik haalde dat spiegel gebeuren niet aan. Dat deed die andere user en jij reageert op hem/haar en ik borduur daar op verder.
De mens is inderdaad een zwakke soort. De huid is flinterdun en kan makkelijk doorboord worden en qua spierkracht leggen we het al af tegen onze verre verwanten de aap.
Maar de mens heeft wel de intelligentie om zichzelf te wapenen met speren tegen andere soorten die fysiek sterker zijn zoals de mammoet.
Naast het bewapenen tegen dieren heeft de mens het dankzij de superieure intelligentie het wel voor elkaar gekregen om de dominante soort op deze planeet te worden door bijvoorbeeld bepaalde diersoorten te gebruiken om er zelf beter van te worden.
Dan moet je ook niet hypocriet doen alsof het je om dierenleed gaat. Ik persoonlijk heb grandioos de schurft aan klompendansen, jij misschien aan stierenvechten. Dat mag, iedereen zo zijn volksvermaak wat hij verafschuwt. Maar haal niet dierenleed erbij als je dat niet belangrijk vindt op andere terreinen, dat is hypocriet.quote:
Bij het fokken en slachten wordt het dierenleed zoveel mogelijk beperkt.quote:Op zondag 23 mei 2010 13:01 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Dan moet je ook niet hypocriet doen alsof het je om dierenleed gaat. Ik persoonlijk heb grandioos de schurft aan klompendansen, jij misschien aan stierenvechten. Dat mag, iedereen zo zijn volksvermaak wat hij verafschuwt. Maar haal niet dierenleed erbij als je dat niet belangrijk vindt op andere terreinen, dat is hypocriet.
Wat een zwart-witdenken. Er zijn gradaties in dierenleed. Die bioindustrie is erg, dat weet ik - ik ben niet voor niets vegetariër -, maar het staat voor mij nog niet gelijk aan het ter volksvermaak voeren van een ongelijke strijd met een dier.quote:Op zondag 23 mei 2010 13:01 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Dan moet je ook niet hypocriet doen alsof het je om dierenleed gaat. Ik persoonlijk heb grandioos de schurft aan klompendansen, jij misschien aan stierenvechten. Dat mag, iedereen zo zijn volksvermaak wat hij verafschuwt. Maar haal niet dierenleed erbij als je dat niet belangrijk vindt op andere terreinen, dat is hypocriet.
omgquote:Op zaterdag 22 mei 2010 15:11 schreef Topmodelz het volgende:
[..]
Nee hoor. Als dierenleed geld oplevert dan is het dierenleed wat er zal zijn.quote:Op zondag 23 mei 2010 13:04 schreef VancouverFan het volgende:
[..]
Bij het fokken en slachten wordt het dierenleed zoveel mogelijk beperkt.
Vlees eten is ook ter vermaak, vermaak voor andere zintuigen, maar nog steeds vermaak. Je voeden kan ook wel op een andere, minder vermakelijke manier. Jouw voorkeur in vermaak is geen argument. Ik persoonlijk hou dan weer niet van eetwedstrijden, of het nou hotdogs, frikadellen of hamburgers zijn. Maar dat is ook gewoon dierenleed ter vermaak. Met dank aan de overleden slachterijmedewerker.quote:Bij stierenvechten juist niet. Daar wordt een stier zo lang mogelijk gepijnigd alleen maar ter vermaak.
Als je stieren op gaat jagen weet je gewoon dat er een goede kans is op verwondingen.quote:Op zondag 23 mei 2010 13:53 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Nee hoor. Als dierenleed geld oplevert dan is het dierenleed wat er zal zijn.
[..]
Vlees eten is ook ter vermaak, vermaak voor andere zintuigen, maar nog steeds vermaak. Je voeden kan ook wel op een andere, minder vermakelijke manier. Jouw voorkeur in vermaak is geen argument. Ik persoonlijk hou dan weer niet van eetwedstrijden, of het nou hotdogs, frikadellen of hamburgers zijn. Maar dat is ook gewoon dierenleed ter vermaak. Met dank aan de overleden slachterijmedewerker.
Er worden wel deglijk kosten gemaakt om het dierenleed zoveel mogelijk te beperken bij het slachten. Dus de opmerking dat dergelijk dierenleed geld opleverd slaat nergens op.quote:Op zondag 23 mei 2010 13:53 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Nee hoor. Als dierenleed geld oplevert dan is het dierenleed wat er zal zijn.
[..]
Vlees eten is ook ter vermaak, vermaak voor andere zintuigen, maar nog steeds vermaak. Je voeden kan ook wel op een andere, minder vermakelijke manier. Jouw voorkeur in vermaak is geen argument. Ik persoonlijk hou dan weer niet van eetwedstrijden, of het nou hotdogs, frikadellen of hamburgers zijn. Maar dat is ook gewoon dierenleed ter vermaak. Met dank aan de overleden slachterijmedewerker.
Ik probeer even een norm en een waarde te destilleren uit jouw opmerkingen in relatie tot je pretentie dat het om dierenleed zou gaan.quote:Op zondag 23 mei 2010 14:05 schreef LinkseFrieseVegetarier het volgende:
Weltschmerz, het is vast geen prettig leven in jouw zwart-witte wereld. Leer eens wat middenwegen zien tussen 'goed' en 'slecht'.
Onzin, je vernauwt nu je blik tot het slachten omdat dat je uitkomt, dat slaat nergens op. Ik ga bij stierenvechten ook niet de blik vernauwen tot het vrolijk rondhuppelen in de wie van die vechtstieren.quote:Op zondag 23 mei 2010 14:07 schreef VancouverFan het volgende:
[..]
Er worden wel deglijk kosten gemaakt om het dierenleed zoveel mogelijk te beperken bij het slachten. Dus de opmerking dat dergelijk dierenleed geld opleverd slaat nergens op.
Eten is ook voor de lol, jij accepteert veel meer dierenleed om je smaakpapillen te vermaken. Voldoende voedingsstoffen binnenkrijgen kan ook wel zonder dierenleed.quote:Het normaal vlees eten gelijk stellen aan eetwedstrijden is ook redelijk kortzichtig. Dergelijke zaken komen in Nederland niet zoveel voor. Het grootste deel van de vlees consumptie is toch echt alleen maar om te eten, niet voor de lol.
Prachtig leven? Geef daar maar eens een bron voor. En ja, als iemand voor de lol een stier doodmartelt, dan mag hij van mij zelf ook dood.quote:Op zondag 23 mei 2010 14:10 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Ik probeer even een norm en een waarde te destilleren uit jouw opmerkingen in relatie tot je pretentie dat het om dierenleed zou gaan.
Kennelijk vind jij een halfuurtje pijn na een prachtig leven al een zodanig grote aantasting van de waarde dierengeluk dat je norm is dat iemand daarvoor dood mag.
Iemand van de technische dienst die bij een slagerij bezig is, is ten eerste niet direct bezig een dier te doden, ten tweede is het doden van dieren dat hij met zijn werk indirect faciliteert niet ter vermaak maar ter voeding, en ten derde betwijfel ik of hij lol beleeft aan de gedachte dat er dankzij zijn werk dieren doodgaan. Dit in schril contrast tot de toreador die voor zijn eigen lol en ter andermans vermaak eigenhandig een stier de dood injaagt.quote:Als je die dan niet consequent toepast, op bijvoorbeeld slachterijpersoneel, dan is dierenleed dus kennelijk de norm niet en ook de waarde niet. Blijkbaar gaat het je dan dus om je persoonlijke smaak inzake volksvermaken en folklore.
hij handelt volgens zijn hbo rechten opleidingquote:Op zondag 23 mei 2010 14:05 schreef LinkseFrieseVegetarier het volgende:
Weltschmerz, het is vast geen prettig leven in jouw zwart-witte wereld. Leer eens wat middenwegen zien tussen 'goed' en 'slecht'.
Dat kan. Maar het slachten van dieren in Nederland blijft mijlenver weg van de manier waarop er in Spanje met stieren om wordt gegaan.quote:Op zondag 23 mei 2010 14:13 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Onzin, je vernauwt nu je blik tot het slachten omdat dat je uitkomt, dat slaat nergens op. Ik ga bij stierenvechten ook niet de blik vernauwen tot het vrolijk rondhuppelen in de wie van die vechtstieren.
[..]
Eten is ook voor de lol, jij accepteert veel meer dierenleed om je smaakpapillen te vermaken. Voldoende voedingsstoffen binnenkrijgen kan ook wel zonder dierenleed.
quote:Op zaterdag 22 mei 2010 15:08 schreef Dichtpiet. het volgende:
[..]
Ik denk dat hij de volgende keer bij een ijssalon om een bekertje vraagt ipv een hoorntje.
Neuh, dat is algemeen bekend. Van kistkalveren krijg je geen goede vechtstieren, die moeten lekker een beetje rennen, veel koetjes neuken en goed eten.quote:Op zondag 23 mei 2010 14:18 schreef LinkseFrieseVegetarier het volgende:
[..]
Prachtig leven? Geef daar maar eens een bron voor.
Maar als een dier veel meer dierenleed te verwerken krijgt voor de lol van je smaakpapillen, waarom moet die veroorzaker dan niet dood.quote:En ja, als iemand voor de lol een stier doodmartelt, dan mag hij van mij zelf ook dood.
Met dat argument kun je Hitler en Himmler vrijpleiten van de holocaust.quote:Iemand van de technische dienst die bij een slagerij bezig is, is ten eerste niet direct bezig een dier te doden,
Vlees als voeding is vermaak, ter vermaak van je smaakpapillen. Dat moet jij als vegetariër toch weten.quote:ten tweede is het doden van dieren dat hij met zijn werk indirect faciliteert niet ter vermaak maar ter voeding,
Vast wel, sowieso elke maand als hij zijn salaris krijgt overgemaakt, maar ik heb nou niet de indruk dat iedereen in de intensieve veehouderij en de verwerkende industrie de hele dag een schuldgevoel moet meetorst en het als rechtvaardig ziet wanneer een van hen daaraan komt te overlijden.quote:en ten derde betwijfel ik of hij lol beleeft aan de gedachte dat er dankzij zijn werk dieren doodgaan.
De overeenkomst is vermaak, enig dierenleed en het doden van het dier. Het verschil is dat de toreador minder dierenleed veroorzaakt, en er veel meer mensen mee vermaakt.quote:Dit in schril contrast tot de toreador die voor zijn eigen lol en ter andermans vermaak eigenhandig een stier de dood injaagt.
Het is er niet, jij construeert het verschil omdat je dan wel lekker verontwaardigd kan doen over andermans pleziertjes, en je geen consequenties hoeft te trekken ten koste van jezelf.quote:Op zondag 23 mei 2010 14:20 schreef VancouverFan het volgende:
[..]
Dat kan. Maar het slachten van dieren in Nederland blijft mijlenver weg van de manier waarop er in Spanje met stieren om wordt gegaan.
Jij stelt het op één lijn, ik zie er een ontzettend groot verschil tussen.
Wat bazel jij nou weer?quote:Op zondag 23 mei 2010 14:20 schreef Athlon64x het volgende:
[..]
hij handelt volgens zijn hbo rechten opleiding![]()
hbo rechten
Als dat zo algemeen bekend is, kun je vast gemakkelijk even een bron voor me opzoeken.quote:
Faciliterende functie vs. opdrachtgever... Een heel verschil.quote:Met dat argument kun je Hitler en Himmler vrijpleiten van de holocaust.
Hoewel ik als vegetariër weet dat het zeerwel mogelijk is om zonder vlees door het leven te gaan, zou ik niet zo ongenuanceerd zeggen dat vlees eten slechts 'vermaak' is. Zo kun je stoffen als vitamine B12 weliswaar uit groente halen, maar is vlees eten verreweg de efficiëntste manier om ze tot je te nemen.quote:Vlees als voeding is vermaak, ter vermaak van je smaakpapillen. Dat moet jij als vegetariër toch weten.
Je baseert je hele verhaal op het mijns inziens nogal kromme argument dat als je maar een mooi leven gehad hebt, het niet zo erg is dat je een halfuur gemarteld wordt. Daarmee ben ik het fundamenteel oneens. Hoe mooi mijn leven ook is geweest, ik zou mijn laatste halfuur niet graag doorbrengen in het gezelschap van de bewaarders van Gitmo.quote:De overeenkomst is vermaak, enig dierenleed en het doden van het dier. Het verschil is dat de toreador minder dierenleed veroorzaakt, en er veel meer mensen mee vermaakt.
Of dat verschil er wel of niet is, is een persoonlijke mening.quote:Op zondag 23 mei 2010 14:31 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Het is er niet, jij construeert het verschil omdat je dan wel lekker verontwaardigd kan doen over andermans pleziertjes, en je geen consequenties hoeft te trekken ten koste van jezelf.
Nee, dat betekent dat je het zelf kunt opzoeken, maar in de serie van de jongens van de Keuringsdienst van Waarden over Europa ging het laatst over stierenvechten, met prachtige beelden van vechtstieren in de wei. Vechtstieren zijn daar net zoiets als renpaarden in Engeland.quote:Op zondag 23 mei 2010 15:11 schreef LinkseFrieseVegetarier het volgende:
[..]
Als dat zo algemeen bekend is, kun je vast gemakkelijk even een bron voor me opzoeken.
Het is een kulargument, als je ergens de vruchten van trekt en actief en vrijwillig aan meedoet dan moet je er ook voor staan. Als je lid bent van de partij voor de dieren of de bond van vegetariërs dan ga je daar ook niet werken.quote:Faciliterende functie vs. opdrachtgever... Een heel verschil.
Gemakzucht is niet een wezenlijk hoger doel dan vermaak, en zelfs al zou je het voor je gezondheid en voeding doen, dan nog is 90% van een gemiddelde vleesconsumptie dus wel ter vermaak van je smaakpapillen. Dierenleed ter vermaak dus.quote:Hoewel ik als vegetariër weet dat het zeerwel mogelijk is om zonder vlees door het leven te gaan, zou ik niet zo ongenuanceerd zeggen dat vlees eten slechts 'vermaak' is. Zo kun je stoffen als vitamine B12 weliswaar uit groente halen, maar is vlees eten verreweg de efficiëntste manier om ze tot je te nemen.
Wil je liever je hele leven in een cel van 2 bij 1 meter zitten om dan pijnloos afgemaakt te worden? Of heb je liever een leven in vrijheid om vervolgens een halfuurtje pijn te lijden terwijl je strijdend ten onder gaat? Ik vind het onzin om je eigen emoties op dieren te projecteren, maar als je het doet moet je er niet selectief in zijn.quote:Je baseert je hele verhaal op het mijns inziens nogal kromme argument dat als je maar een mooi leven gehad hebt, het niet zo erg is dat je een halfuur gemarteld wordt. Daarmee ben ik het fundamenteel oneens. Hoe mooi mijn leven ook is geweest, ik zou mijn laatste halfuur niet graag doorbrengen in het gezelschap van de bewaarders van Gitmo.
Jouw mening is niet beargumenteerd en hypocriet en zou dus beter persoonlijk kunnen blijven ipv geuit worden.quote:Op zondag 23 mei 2010 15:23 schreef VancouverFan het volgende:
[..]
Of dat verschil er wel of niet is, is een persoonlijke mening.
Jij denkt daar anders over dan ik. Bummer.
quote:Op zondag 23 mei 2010 15:30 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Jouw mening is niet beargumenteerd en hypocriet en zou dus beter persoonlijk kunnen blijven ipv geuit worden.
Vanzelfsprekend. Maar als de argumentatie van geen kant deugt dan is het inderdaad een persoonlijke mening, en niet een waartoe je anderen kunt overtuigen. Dus dan lijkt me dat uiten ook niet zo nuttig.quote:Op zondag 23 mei 2010 15:41 schreef VancouverFan het volgende:
[..]
Mijn mening heb ik al beargumenteerd.
En ook al zou dat niet het geval zijn, dan mag ik die hier gewoon uiten.
quote:Op zondag 23 mei 2010 16:02 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Vanzelfsprekend. Maar als de argumentatie van geen kant deugt dan is het inderdaad een persoonlijke mening, en niet een waartoe je anderen kunt overtuigen. Dus dan lijkt me dat uiten ook niet zo nuttig.
Degene die beweringen doet, moet die zelf met bronnen staven. Dus bedankt voor het geven van een bron, ik zal de aflevering eens opzoeken.quote:Op zondag 23 mei 2010 15:29 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Nee, dat betekent dat je het zelf kunt opzoeken, maar in de serie van de jongens van de Keuringsdienst van Waarden over Europa ging het laatst over stierenvechten, met prachtige beelden van vechtstieren in de wei. Vechtstieren zijn daar net zoiets als renpaarden in Engeland.
En alweer een zwart-wittegenstelling. Er is een grijs gebied tussen leden van de Vegetariërsbond en mensen die een voorstander zijn van de bioindustrie.quote:Het is een kulargument, als je ergens de vruchten van trekt en actief en vrijwillig aan meedoet dan moet je er ook voor staan. Als je lid bent van de partij voor de dieren of de bond van vegetariërs dan ga je daar ook niet werken.
Efficiëntie is niet per se hetzelfde als gemakzucht.quote:Gemakzucht is niet een wezenlijk hoger doel dan vermaak, en zelfs al zou je het voor je gezondheid en voeding doen, dan nog is 90% van een gemiddelde vleesconsumptie dus wel ter vermaak van je smaakpapillen. Dierenleed ter vermaak dus.
Dat bioindustriedieren het slecht hebben is nog geen reden om het leed van stierenvechten te bagatelliseren.quote:Wil je liever je hele leven in een cel van 2 bij 1 meter zitten om dan pijnloos afgemaakt te worden? Of heb je liever een leven in vrijheid om vervolgens een halfuurtje pijn te lijden terwijl je strijdend ten onder gaat? Ik vind het onzin om je eigen emoties op dieren te projecteren, maar als je het doet moet je er niet selectief in zijn.
Klompendansers kiezen nog altijd zelf voor hun hobby. Vechtstieren daarentegen...quote:Jouw hele verhaal is gebaseerd op een afkeer van dit volksvermaak zoals ik een afkeer heb van klompendansen. Dan moet je er niet heengaan, punt. Als je het over dierenleed wilt hebben moet je bij het grootste en dichtsbijzijnde dierenleed beginnen, en dat is op beide punten niet bij het stierenvechten.
Het is een feit van algemene bekendheid, net als het bestaan van google.quote:Op zondag 23 mei 2010 16:43 schreef LinkseFrieseVegetarier het volgende:
[..]
Degene die beweringen doet, moet die zelf met bronnen staven. Dus bedankt voor het geven van een bron, ik zal de aflevering eens opzoeken.
Er lijden dieren omdat mensen dat zo uitkomt, net als bij stierenvechten.quote:Efficiëntie is niet per se hetzelfde als gemakzucht.
Het is een bagatel, als je vanuit dierenleed redeneert. En dat doe je dus niet.quote:Dat bioindustriedieren het slecht hebben is nog geen reden om het leed van stierenvechten te bagatelliseren.
Als het geen kwestie van dierenleed is, en dat blijkt het dus niet te zijn, dan is het een kwestie van smaak, waar je dan dierenleed aan de haren bijsleept.quote:Klompendansers kiezen nog altijd zelf voor hun hobby. Vechtstieren daarentegen...
Dat ben ik wel met je eens in de categorie 'eigen schuld, dikke bult', maar niet in relatie tot dierenleed.quote:Op zondag 23 mei 2010 17:02 schreef ZoKanIkHetOok het volgende:
Wat een lekkere discussie is dit geworden weer.![]()
Ik blijf het een rare vergelijking vinden. Volgens mij is het volkomen logisch dat iemand meer empathie op kan brengen voor een persoon die in het land van de doorgeslagen veiligheidsregeltjes bij een gecertificeerde fabriek gaat werken en er dan van uit gaat dat hij daar niet de dood vind, dan voor iemand die met een rode lap voor een stier gaat staan en hoopt dat ie het er zonder kleerscheuren vanaf brengt.
quote:Op zondag 23 mei 2010 17:04 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Dat ben ik wel met je eens in de categorie 'eigen schuld, dikke bult', maar niet in relatie tot dierenleed.
Netjes zeg! Leuk dat 'n stier het oneerlijke gevecht een keertje wint. Ik ben niet tegen stierenvechten, maar wel tegen stierenvechten zoals het nu gebeurt. Laten we er gewoon een eerlijk gevecht van maken: een fitte stier tegen een getrainde torero die vecht met zijn vuisten i.p.v. met wapens. Kijken of het dan nog zo'n helden zijn.quote:Op zaterdag 22 mei 2010 14:51 schreef Fredo55 het volgende:
[..]
Stierenvechten is een van de wreedste dingen die onschuldige dieren wordt aangedaan. De stieren worden opgejaagd, vernederd en doodgestoken voor een publiek.
Trouwens, Julio word wel flink op de kaak genomen zeg.
Eens.quote:Op zondag 23 mei 2010 21:53 schreef Halcon het volgende:
[..]
Netjes zeg! Leuk dat 'n stier het oneerlijke gevecht een keertje wint. Ik ben niet tegen stierenvechten, maar wel tegen stierenvechten zoals het nu gebeurt. Laten we er gewoon een eerlijk gevecht van maken: een fitte stier tegen een getrainde torero die vecht met zijn vuisten i.p.v. met wapens. Kijken of het dan nog zo'n helden zijn.
*Zucht* Je maakt de fout dat je antropomorfisch denkt, zoals iemand anders al zei. En "verkrachter der natuur", overdrijf je niet een beetje? Erg 'hip' tegenwoordig dat soort uitspraken. Maar idd, de mens is een zwakke soort, wel stellen in de geschiedenis van de aarde geen reet voor.quote:Op zaterdag 22 mei 2010 23:11 schreef Evienne het volgende:
[..]
De mens is een waanzinnig zwakke soort, blijkens dat hij een huis of kleding gemaakt van dierenhuiden nodig heeft om te overleven. Dat een mens dieren met geweld voor zijn karretje spant, maakt hem wreed, een verkrachter der natuur, alles, behalve superieur.
[..]
Ik vind dit wel geschikte argumenten. Voor de mens is er natuurlijk een wezenlijk verschil tussen machinaal gedode dieren voor voeding en een dier dat een langzame pijnlijke dood sterft door opjaging en voor vermaak. Daar vind ik niets hypocriets aan, volkomen begrijpelijk. Op dezelfde wijze doet een vliegtuigongeluk waar allemaal Nederlanders in zitten mij meer dan een vliegtuigongeluk zonder Nederlanders. Dat komt dichterbij, en vergroot het empathisch vermogen. Evenzo bij die stier.quote:Op zondag 23 mei 2010 14:18 schreef LinkseFrieseVegetarier het volgende:
Iemand van de technische dienst die bij een slagerij bezig is, is ten eerste niet direct bezig een dier te doden, ten tweede is het doden van dieren dat hij met zijn werk indirect faciliteert niet ter vermaak maar ter voeding, en ten derde betwijfel ik of hij lol beleeft aan de gedachte dat er dankzij zijn werk dieren doodgaan. Dit in schril contrast tot de toreador die voor zijn eigen lol en ter andermans vermaak eigenhandig een stier de dood injaagt.
quote:20.25-20.55 uur NETWERK
Aandacht voor het gevecht van de Nederlander Marius Kolff tegen
stierenvechten.Hij is voorzitter van het internationale Comité
Anti-Stierenvechten.
Netwerk trok naar het Sant Isidre-feest in het dorpje Alcanar,bekend van de
'vuurstieren'.Verder een bezoek aan een fokker en aan een traditioneel stieren-
gevecht.Oud-matador Enrique Molina Castro legt uit hoe het voelt om een
stier te doden.
Als je het niet ziet dan is het niet erg, en als mensen het leuk vinden om te zien, dan is het wel erg? Dat lijkt mij nou juist bij uitstek hypocriet.quote:Op maandag 24 mei 2010 11:57 schreef Taurus het volgende:
[..]
Ik vind dit wel geschikte argumenten. Voor de mens is er natuurlijk een wezenlijk verschil tussen machinaal gedode dieren voor voeding en een dier dat een langzame pijnlijke dood sterft door opjaging en voor vermaak. Daar vind ik niets hypocriets aan, volkomen begrijpelijk.
Dan kijk je er toch niet naar?quote:Op dezelfde wijze doet een vliegtuigongeluk waar allemaal Nederlanders in zitten mij meer dan een vliegtuigongeluk zonder Nederlanders. Dat komt dichterbij, en vergroot het empathisch vermogen. Evenzo bij die stier.
Je verdraait wat ze zegt volkomen.quote:Op maandag 24 mei 2010 21:50 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Als je het niet ziet dan is het niet erg, en als mensen het leuk vinden om te zien, dan is het wel erg? Dat lijkt mij nou juist bij uitstek hypocriet.
Dat is de enige discussie"techniek" die hij beheerst.quote:Op maandag 24 mei 2010 23:30 schreef LinkseFrieseVegetarier het volgende:
[..]
Je verdraait wat ze zegt volkomen.
Juist. Tegen een gezonde stier durven die zogenaamde helden niet, die is al ernstig verzwakt voor hij de ring in gaat.quote:Op zaterdag 29 mei 2010 14:44 schreef Fredo55 het volgende:
Een collega van me vroeg of de stier weleens wint, maar volgens mij heeft de stier al verloren voordat de wedstrijd begint?
Liever hij dan ikquote:Op zaterdag 29 mei 2010 11:15 schreef Pek het volgende:
In de categorie: wat heb je liever?
[ afbeelding ]
Bron? En dan niet van de dierenbond aub.quote:Op zaterdag 29 mei 2010 14:47 schreef Nuchterheid het volgende:
[..]
Juist. Tegen een gezonde stier durven die zogenaamde helden niet, die is al ernstig verzwakt voor hij de ring in gaat.
Dit is gekloonde papaquote:Op maandag 31 mei 2010 19:56 schreef Maron het volgende:
Deze arme stier was nog niet agressief genoeg..
Kan me nog vaag herinneren hoe iets geweldigs als klonen de mensheid zou gaan 'verrijken'..![]()
http://www.elsevier.nl/we(...)vechten.htm?rss=true
Dit dus... ik snap niet dat mensen hier een probleem van maken... dit is wat Stierenvechten is... een woest beest met hoorns, als de kans niet zou bestaan dat de Tolero niet wint, dan is het meteen niet leuk meer.quote:
Zie je die spiezen niet uit de stier steken? Die beesten staan opgefokt in de arena, maar ook hebben ze al redelijk wat bloed verloren voordat ze de Torero ontmoeten.quote:
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |