abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_81791885
quote:
Op zondag 23 mei 2010 15:11 schreef LinkseFrieseVegetarier het volgende:

[..]

Als dat zo algemeen bekend is, kun je vast gemakkelijk even een bron voor me opzoeken.
Nee, dat betekent dat je het zelf kunt opzoeken, maar in de serie van de jongens van de Keuringsdienst van Waarden over Europa ging het laatst over stierenvechten, met prachtige beelden van vechtstieren in de wei. Vechtstieren zijn daar net zoiets als renpaarden in Engeland.
quote:
Faciliterende functie vs. opdrachtgever... Een heel verschil.
Het is een kulargument, als je ergens de vruchten van trekt en actief en vrijwillig aan meedoet dan moet je er ook voor staan. Als je lid bent van de partij voor de dieren of de bond van vegetarirs dan ga je daar ook niet werken.
quote:
Hoewel ik als vegetarir weet dat het zeerwel mogelijk is om zonder vlees door het leven te gaan, zou ik niet zo ongenuanceerd zeggen dat vlees eten slechts 'vermaak' is. Zo kun je stoffen als vitamine B12 weliswaar uit groente halen, maar is vlees eten verreweg de efficintste manier om ze tot je te nemen.
Gemakzucht is niet een wezenlijk hoger doel dan vermaak, en zelfs al zou je het voor je gezondheid en voeding doen, dan nog is 90% van een gemiddelde vleesconsumptie dus wel ter vermaak van je smaakpapillen. Dierenleed ter vermaak dus.
quote:
Je baseert je hele verhaal op het mijns inziens nogal kromme argument dat als je maar een mooi leven gehad hebt, het niet zo erg is dat je een halfuur gemarteld wordt. Daarmee ben ik het fundamenteel oneens. Hoe mooi mijn leven ook is geweest, ik zou mijn laatste halfuur niet graag doorbrengen in het gezelschap van de bewaarders van Gitmo.
Wil je liever je hele leven in een cel van 2 bij 1 meter zitten om dan pijnloos afgemaakt te worden? Of heb je liever een leven in vrijheid om vervolgens een halfuurtje pijn te lijden terwijl je strijdend ten onder gaat? Ik vind het onzin om je eigen emoties op dieren te projecteren, maar als je het doet moet je er niet selectief in zijn.

Jouw hele verhaal is gebaseerd op een afkeer van dit volksvermaak zoals ik een afkeer heb van klompendansen. Dan moet je er niet heengaan, punt. Als je het over dierenleed wilt hebben moet je bij het grootste en dichtsbijzijnde dierenleed beginnen, en dat is op beide punten niet bij het stierenvechten.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_81791928
quote:
Op zondag 23 mei 2010 15:23 schreef VancouverFan het volgende:

[..]

Of dat verschil er wel of niet is, is een persoonlijke mening.
Jij denkt daar anders over dan ik. Bummer.
Jouw mening is niet beargumenteerd en hypocriet en zou dus beter persoonlijk kunnen blijven ipv geuit worden.
pi_81792186
quote:
Op zondag 23 mei 2010 15:30 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Jouw mening is niet beargumenteerd en hypocriet en zou dus beter persoonlijk kunnen blijven ipv geuit worden.

Mijn mening heb ik al beargumenteerd.
En ook al zou dat niet het geval zijn, dan mag ik die hier gewoon uiten.
Leaf
pi_81792728
quote:
Op zondag 23 mei 2010 15:41 schreef VancouverFan het volgende:

[..]

Mijn mening heb ik al beargumenteerd.
En ook al zou dat niet het geval zijn, dan mag ik die hier gewoon uiten.
Vanzelfsprekend. Maar als de argumentatie van geen kant deugt dan is het inderdaad een persoonlijke mening, en niet een waartoe je anderen kunt overtuigen. Dus dan lijkt me dat uiten ook niet zo nuttig.
pi_81792845
quote:
Op zondag 23 mei 2010 16:02 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Vanzelfsprekend. Maar als de argumentatie van geen kant deugt dan is het inderdaad een persoonlijke mening, en niet een waartoe je anderen kunt overtuigen. Dus dan lijkt me dat uiten ook niet zo nuttig.
Leaf
pi_81793038
Zo'n domme dooddoener is dat altijd. "Het is een persoonlijke mening". Hou hem dan voor je, dan blijft die persoonlijk. Hier geef je meningen die voor anderen ook interessant zouden moeten zijn, anders slaat het geven nergens op.
pi_81793868
quote:
Op zondag 23 mei 2010 15:29 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Nee, dat betekent dat je het zelf kunt opzoeken, maar in de serie van de jongens van de Keuringsdienst van Waarden over Europa ging het laatst over stierenvechten, met prachtige beelden van vechtstieren in de wei. Vechtstieren zijn daar net zoiets als renpaarden in Engeland.
Degene die beweringen doet, moet die zelf met bronnen staven. Dus bedankt voor het geven van een bron, ik zal de aflevering eens opzoeken.
quote:
Het is een kulargument, als je ergens de vruchten van trekt en actief en vrijwillig aan meedoet dan moet je er ook voor staan. Als je lid bent van de partij voor de dieren of de bond van vegetarirs dan ga je daar ook niet werken.
En alweer een zwart-wittegenstelling. Er is een grijs gebied tussen leden van de Vegetarirsbond en mensen die een voorstander zijn van de bioindustrie.
quote:
Gemakzucht is niet een wezenlijk hoger doel dan vermaak, en zelfs al zou je het voor je gezondheid en voeding doen, dan nog is 90% van een gemiddelde vleesconsumptie dus wel ter vermaak van je smaakpapillen. Dierenleed ter vermaak dus.
Efficintie is niet per se hetzelfde als gemakzucht.
quote:
Wil je liever je hele leven in een cel van 2 bij 1 meter zitten om dan pijnloos afgemaakt te worden? Of heb je liever een leven in vrijheid om vervolgens een halfuurtje pijn te lijden terwijl je strijdend ten onder gaat? Ik vind het onzin om je eigen emoties op dieren te projecteren, maar als je het doet moet je er niet selectief in zijn.
Dat bioindustriedieren het slecht hebben is nog geen reden om het leed van stierenvechten te bagatelliseren.
quote:
Jouw hele verhaal is gebaseerd op een afkeer van dit volksvermaak zoals ik een afkeer heb van klompendansen. Dan moet je er niet heengaan, punt. Als je het over dierenleed wilt hebben moet je bij het grootste en dichtsbijzijnde dierenleed beginnen, en dat is op beide punten niet bij het stierenvechten.
Klompendansers kiezen nog altijd zelf voor hun hobby. Vechtstieren daarentegen...
pi_81794294
quote:
Op zondag 23 mei 2010 16:43 schreef LinkseFrieseVegetarier het volgende:

[..]

Degene die beweringen doet, moet die zelf met bronnen staven. Dus bedankt voor het geven van een bron, ik zal de aflevering eens opzoeken.
Het is een feit van algemene bekendheid, net als het bestaan van google.
quote:
Efficintie is niet per se hetzelfde als gemakzucht.
Er lijden dieren omdat mensen dat zo uitkomt, net als bij stierenvechten.
quote:
Dat bioindustriedieren het slecht hebben is nog geen reden om het leed van stierenvechten te bagatelliseren.
Het is een bagatel, als je vanuit dierenleed redeneert. En dat doe je dus niet.
quote:
Klompendansers kiezen nog altijd zelf voor hun hobby. Vechtstieren daarentegen...
Als het geen kwestie van dierenleed is, en dat blijkt het dus niet te zijn, dan is het een kwestie van smaak, waar je dan dierenleed aan de haren bijsleept.
  zondag 23 mei 2010 @ 17:02:46 #109
256363 ZoKanIkHetOok
Also twitterte Zarathustra.
pi_81794418
Wat een lekkere discussie is dit geworden weer.

Ik blijf het een rare vergelijking vinden. Volgens mij is het volkomen logisch dat iemand meer empathie op kan brengen voor een persoon die in het land van de doorgeslagen veiligheidsregeltjes bij een gecertificeerde fabriek gaat werken en er dan van uit gaat dat hij daar niet de dood vind, dan voor iemand die met een rode lap voor een stier gaat staan en hoopt dat ie het er zonder kleerscheuren vanaf brengt.
pi_81794484
quote:
Op zondag 23 mei 2010 17:02 schreef ZoKanIkHetOok het volgende:
Wat een lekkere discussie is dit geworden weer.

Ik blijf het een rare vergelijking vinden. Volgens mij is het volkomen logisch dat iemand meer empathie op kan brengen voor een persoon die in het land van de doorgeslagen veiligheidsregeltjes bij een gecertificeerde fabriek gaat werken en er dan van uit gaat dat hij daar niet de dood vind, dan voor iemand die met een rode lap voor een stier gaat staan en hoopt dat ie het er zonder kleerscheuren vanaf brengt.
Dat ben ik wel met je eens in de categorie 'eigen schuld, dikke bult', maar niet in relatie tot dierenleed.
  zondag 23 mei 2010 @ 17:33:52 #111
303723 Topmodelz
Cohen slechtste debater 2010
pi_81795351
quote:
Op zondag 23 mei 2010 17:04 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Dat ben ik wel met je eens in de categorie 'eigen schuld, dikke bult', maar niet in relatie tot dierenleed.
"Wat Job Cohen Amsterdam aandeed, wil hij nu heel Nederland aandoen."
pi_81806878
quote:
Op zaterdag 22 mei 2010 14:51 schreef Fredo55 het volgende:

[..]

Stierenvechten is een van de wreedste dingen die onschuldige dieren wordt aangedaan. De stieren worden opgejaagd, vernederd en doodgestoken voor een publiek.
Trouwens, Julio word wel flink op de kaak genomen zeg.
Netjes zeg! Leuk dat 'n stier het oneerlijke gevecht een keertje wint. Ik ben niet tegen stierenvechten, maar wel tegen stierenvechten zoals het nu gebeurt. Laten we er gewoon een eerlijk gevecht van maken: een fitte stier tegen een getrainde torero die vecht met zijn vuisten i.p.v. met wapens. Kijken of het dan nog zo'n helden zijn.
  zondag 23 mei 2010 @ 22:06:58 #113
283230 DeBassist
met een hoofdletter B
pi_81807924
en nu het hoornslikken voor gevorderden ...
TOT: Als moderator kijk je goed naar de users: heb je te maken met een troll, een kutkloon of een racist?
Iemand die zeker NIET in dit rijtje hoort is DeBassist! :D
naatje_1: DeBassist, die ken je wel met een hoofdletter B en een harde L
pi_81808033
Waarschijnlijk had hij die hoorn liever in zijn poeperdje gehad.
  maandag 24 mei 2010 @ 00:58:13 #115
303723 Topmodelz
Cohen slechtste debater 2010
pi_81816341
quote:
Op zondag 23 mei 2010 21:53 schreef Halcon het volgende:

[..]

Netjes zeg! Leuk dat 'n stier het oneerlijke gevecht een keertje wint. Ik ben niet tegen stierenvechten, maar wel tegen stierenvechten zoals het nu gebeurt. Laten we er gewoon een eerlijk gevecht van maken: een fitte stier tegen een getrainde torero die vecht met zijn vuisten i.p.v. met wapens. Kijken of het dan nog zo'n helden zijn.
Eens.

Laten we stierenvechters eens in een arena stoppen met mensen die hen belagen met knuppels en hem helemaal de tering slaan. Net zo oneerlijk gevecht maar wel vermakelijk.
"Wat Job Cohen Amsterdam aandeed, wil hij nu heel Nederland aandoen."
  maandag 24 mei 2010 @ 01:39:27 #116
298713 SemperSenseo
Een geniale ramp
pi_81817662
quote:
Op zaterdag 22 mei 2010 23:11 schreef Evienne het volgende:

[..]

JIJ was degene die het spiegel-gebeuren aanhaalde, derhalve is een wel op zijn plaats alhier!

De mens is een waanzinnig zwakke soort, blijkens dat hij een huis of kleding gemaakt van dierenhuiden nodig heeft om te overleven. Dat een mens dieren met geweld voor zijn karretje spant, maakt hem wreed, een verkrachter der natuur, alles, behalve superieur.
[..]

Hoezo dat dan weer? Omdat ie zijn kudde beschermt? Doet de mens dat niet dan, zelfs nog veel geweldadiger?
*Zucht* Je maakt de fout dat je antropomorfisch denkt, zoals iemand anders al zei. En "verkrachter der natuur", overdrijf je niet een beetje? Erg 'hip' tegenwoordig dat soort uitspraken. Maar idd, de mens is een zwakke soort, wel stellen in de geschiedenis van de aarde geen reet voor.

Wel leuk deze:
"Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein (1879 - 1955)
"A fool thinks himself to be wise, but a wise man knows himself to be a fool." - William Shakespeare (1564 - 1616)
pi_81824247
Twee jaar geleden in ditzelfde stadion geweest om de stierengevechten te bekijken. Walgelijke vertoning waarbij de stieren geen enkele kans hebben. Mooi dus dat het nu een keer omgekeerd is, al denk ik dat de stier het toch niet overleefd heeft.
Heb daar destijds een stier gezien met een zwaard dat van boven door zijn nek in zijn romp gestoken was. Dat beest bleef nog twee minuten doorgaan met rondlopen en bloed kotsen voor hij uiteindelijk dood ging.
^ To je nesmysl ^
pi_81824596
quote:
Op zondag 23 mei 2010 14:18 schreef LinkseFrieseVegetarier het volgende:

Iemand van de technische dienst die bij een slagerij bezig is, is ten eerste niet direct bezig een dier te doden, ten tweede is het doden van dieren dat hij met zijn werk indirect faciliteert niet ter vermaak maar ter voeding, en ten derde betwijfel ik of hij lol beleeft aan de gedachte dat er dankzij zijn werk dieren doodgaan. Dit in schril contrast tot de toreador die voor zijn eigen lol en ter andermans vermaak eigenhandig een stier de dood injaagt.
Ik vind dit wel geschikte argumenten. Voor de mens is er natuurlijk een wezenlijk verschil tussen machinaal gedode dieren voor voeding en een dier dat een langzame pijnlijke dood sterft door opjaging en voor vermaak. Daar vind ik niets hypocriets aan, volkomen begrijpelijk. Op dezelfde wijze doet een vliegtuigongeluk waar allemaal Nederlanders in zitten mij meer dan een vliegtuigongeluk zonder Nederlanders. Dat komt dichterbij, en vergroot het empathisch vermogen. Evenzo bij die stier.
Overigens vind ik het verder geen ophef waard, prima dat die torero wordt afgestraft, daar kan ik niet mee zitten, maar ik zal nooit de barricades op gaan tegen stierenvechten. Ik vind het wel een mooie traditie. Triest voor die beesten, maar wel een stukje ongeschonden cultuur.
  maandag 24 mei 2010 @ 17:16:03 #119
299076 Bruno25
brunoboy
pi_81835764
Hij zal wel slecht praten nu
I don't know if God exists, but it would be better for His reputation if He didn't.
Als de HEER zou mogen stemmen, dan is het zeer onwaarschijnlijk dat hij op het CDA zou stemmen
  FOK!-Schrikkelbaas maandag 24 mei 2010 @ 19:54:44 #120
862 Arcee
Look closer
pi_81841834
Straks in Netwerk op Nederland 2:
quote:
20.25-20.55 uur NETWERK

Aandacht voor het gevecht van de Nederlander Marius Kolff tegen
stierenvechten.Hij is voorzitter van het internationale Comit
Anti-Stierenvechten.

Netwerk trok naar het Sant Isidre-feest in het dorpje Alcanar,bekend van de
'vuurstieren'.Verder een bezoek aan een fokker en aan een traditioneel stieren-
gevecht.Oud-matador Enrique Molina Castro legt uit hoe het voelt om een
stier te doden.
Never in the entire history of calming down did anyone ever calm down after being told to calm down.
pi_81848171
quote:
Op maandag 24 mei 2010 11:57 schreef Taurus het volgende:

[..]

Ik vind dit wel geschikte argumenten. Voor de mens is er natuurlijk een wezenlijk verschil tussen machinaal gedode dieren voor voeding en een dier dat een langzame pijnlijke dood sterft door opjaging en voor vermaak. Daar vind ik niets hypocriets aan, volkomen begrijpelijk.
Als je het niet ziet dan is het niet erg, en als mensen het leuk vinden om te zien, dan is het wel erg? Dat lijkt mij nou juist bij uitstek hypocriet.
quote:
Op dezelfde wijze doet een vliegtuigongeluk waar allemaal Nederlanders in zitten mij meer dan een vliegtuigongeluk zonder Nederlanders. Dat komt dichterbij, en vergroot het empathisch vermogen. Evenzo bij die stier.
Dan kijk je er toch niet naar?
Hier is het juist andersom, je hoeft maar in de auto te stappen en hooguit 50 km te rijden om net zo dichtbij dierenleed te komen, maar dan systematischer, veel grootschaliger en veel langduriger. Nederlandse cultuur, nederlandse democratische regels, voor Nederlandse consumenten. Maar dan gaan mensen zich druk maken over een heel klein beetje dierenleed na een mooi leven in een heel andere cultuur. Zodat je niet hoeft na te denken over wat jezelf aanricht, anderen moeten altijd de opofferingen doen.
pi_81853708
quote:
Op maandag 24 mei 2010 21:50 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Als je het niet ziet dan is het niet erg, en als mensen het leuk vinden om te zien, dan is het wel erg? Dat lijkt mij nou juist bij uitstek hypocriet.
Je verdraait wat ze zegt volkomen.
pi_81980945
quote:
Op maandag 24 mei 2010 23:30 schreef LinkseFrieseVegetarier het volgende:

[..]

Je verdraait wat ze zegt volkomen.
Dat is de enige discussie"techniek" die hij beheerst.
  zaterdag 29 mei 2010 @ 11:15:31 #124
28033 Pek
je moet wat
pi_82055557
In de categorie: wat heb je liever?

Dan toch die eerste, denk ik
The difference between the three Abrahamic religions:
- Christianity mumbling to the ceiling,
- Judaism mumbling to the wall,
- Islam mumbling to the floor.
pi_82055910
quote: