quote:De Eerste Kamer praat vandaag over het kraakverbod. Ondanks kritiek van de Raad van State en de grote steden op de noodzaak van het verbod, lijkt het kraakverbod op een meerderheid te kunnen rekenen. Zeker is dit echter nog niet.
Het CDA en de ChristenUnie zijn in principe voor het verbod, maar stellen nog wel kanttekeningen bij het voorstel. Op 1 juni zal de Eerste Kamer stemmen over de Wet kraken en leegstand. Aanvankelijk zou er vandaag gestemd worden over het voorstel, maar de Voorzitter van de Eerste Kamer besloot na het aanhoren van de discussie de stemming uit te stellen.
Ongelukkig
Het wetsvoorstel om kraken te verbieden, komt van Tweede Kamerleden van CDA, VVD en ChristenUnie. Het CDA in de Senaat was, ondanks het initiatief van de eigen partij in de Tweede Kamer, steeds erg kritisch over het wetsvoorstel en vroeg zich af hoe groot het probleem van het kraken in Nederland nu helemaal is. Ook was de fractie ongelukkig met 'de enorme bureaucratie en hoge kosten' die gemoeid zijn met de handhaving van het voorstel. De gemeenten, die deze taak op zich moeten nemen, zijn er weinig enthousiast over. Maar het CDA lijkt om.
Mensen en middelen
De mede-indiener in de Tweede Kamer, de ChristenUnie, vraagt zich in de Senaat ook af of er wel genoeg maatregelen in het voorstel zitten om leegstand van panden tegen te gaan en wat er gebeurt met schrijnende gevallen. Om het voortsel in de Senaat aan te nemen, is de steun van de ChristenUnie onmisbaar.
Norm
De VVD is vóór het kraakverbod, net als de SGP. De VVD noemt het een 'historisch moment' en vindt dat er een duidelijke norm moet zijn. "Dat je met je handen van andermans eigendom afblijft."
Justitie
De SP en de PvdA in de Eerste Kamer zijn fel tegenstander van de wet. De SP vindt dat Nederland minder last van kraken heeft dan landen waar het verboden is. De PvdA noemde het verbod vandaag 'onnodig, onlogisch en onverstandig'. De partij vraagt zich af of politie en justitie wel genoeg mensen en middelen hebben om tegen krakers op te treden.
Straf
Met de nieuwe wet worden krakers harder aangepakt. Zo wordt de straf voor huisvredebreuk verdubbeld naar een jaar. Ook de straf voor kraken met intimidatie of geweld wordt verdubbeld tot maximaal twee jaar.
Actie
De krakers, die bij de behandeling van het voorstel in de Tweede Kamer in oktober via de publieke tribune van zich lieten horen en demonstreerden op het Plein, voeren vandaag weer actie.
NOVA peilt de gevoelens bij de kraakbeweging nu het einde van de gedoogcultuur in zicht is.
Ja de halve stad staat leegquote:Op dinsdag 18 mei 2010 22:36 schreef betty_sue het volgende:
Oh joepie, nog meer leegstand en spookkantoorsteden...
Daar moet men gewoonweg beter beleid voor gaan maken. Het bezetten van gebouwen levert niet de oplossing van dat probleem.quote:Op dinsdag 18 mei 2010 22:36 schreef betty_sue het volgende:
Oh joepie, nog meer leegstand en spookkantoorsteden...
Het verbieden van kraken levert ook geen oplossing...quote:Op dinsdag 18 mei 2010 22:37 schreef Citizen.Erased het volgende:
[..]
Daar moet men gewoonweg beter beleid voor gaan maken. Het bezetten van gebouwen levert niet de oplossing van dat probleem.
Ik stel toch ook dat beter beleid gemaakt dient te worden.quote:Op dinsdag 18 mei 2010 22:40 schreef Q.E.D. het volgende:
[..]
Het verbieden van kraken levert ook geen oplossing...
Het scheelt wel een hoop aan ME- en advocaatkosten.quote:Op dinsdag 18 mei 2010 22:40 schreef Q.E.D. het volgende:
Het verbieden van kraken levert ook geen oplossing...
Jij bent 12 en wat is dit?quote:
Anti-kraak bijvoorbeeld.quote:Op dinsdag 18 mei 2010 22:43 schreef Citizen.Erased het volgende:
[..]
Ik stel toch ook dat beter beleid gemaakt dient te worden.
quote:
Ik hoor je hersenen kraken nu...quote:
Je moet er toch niet aan denken dat advocaten straks zonder werk zitten.quote:Op dinsdag 18 mei 2010 22:43 schreef spijkerbroek het volgende:
[..]
Het scheelt wel een hoop aan ME- en advocaatkosten.
Onder andere. Het onder voorwaarden laten bewonen van dergelijke gebouwen is een goede (tijdelijke) mogelijkheid.quote:
quote:Op dinsdag 18 mei 2010 22:45 schreef Chadi het volgende:
Zorgt de staat dan dat er druk blijft op de woningcorporaties. Die krakers zijn best nuttig omdat ze leegstand voorkomen.
Woningbouwcorporaties zijn verwerpelijker en lager.quote:Op dinsdag 18 mei 2010 22:45 schreef __Saviour__ het volgende:
Zou een mooie ontwikkeling zijn.
Krakers zijn verwerpelijk laag tuig.
Waarom?quote:Op dinsdag 18 mei 2010 22:45 schreef __Saviour__ het volgende:
Zou een mooie ontwikkeling zijn.
Krakers zijn verwerpelijk laag tuig.
Jep. Die gast met die zwarte oorbellen bij NOVA, die trots staat te vertellen dat hij eerder legaal gehuurd heeft maar dat te duur vond en nu geen huur meer betaald, geen gas/electra, helemaal niets en vervolgens het licht in de slaapkamer aanknipt, moet verboden worden.quote:Op dinsdag 18 mei 2010 22:45 schreef Citizen.Erased het volgende:
[..]
Onder andere. Het onder voorwaarden laten bewonen van dergelijke gebouwen is een goede (tijdelijke) mogelijkheid.
Jij wilt Nederland dus vol bouwen terwijl er zoveel panden leegstaan???quote:Op dinsdag 18 mei 2010 22:48 schreef Strani het volgende:
Groot voorstander van dit verbod. Al wil ik een wolkenkrabber leeg laten staan in het centrum van Amsterdam, dan nog geeft dat niemand het recht in te breken, laat staan er te wonen, gezien het mijn wolkenkrabber is.
Men moet werken aan beter woonvoorzieningen en simpelweg meer gaan bouwen. Die wachtlijsten zijn inderdaad schandalig; ik vraag me af hoeveel andere landen er zijn waar ze op zo'n grote schaal bestaan.
Naar mijn idee:quote:
Zoals al vaker gezegd in eerdere discussies over dit onderwerp:quote:
Lol, totdat je zelf ergens een huisje hebt wat door die lui gekraakt wordt en welke je er op legale manier met geen mogelijkheid uit kan krijgen.quote:Op dinsdag 18 mei 2010 23:09 schreef Soulforce het volgende:
van mij van mij van mij...
De welig tierende graaicultuur en de tuinhekjes mentaliteit is ook niet echt iets om trots op te zijn. te belachelijk voor woorden eigenlijk. pff..
Het is niet mijn cultuur, de kraakscene, maar ik kan er echt wel van genieten! En het lijkt me ergens best lekker om in plaats van keurig in het gareel te lopen als maatschappijslaaf gewoon te doen waar je echt zin in hebt. En dat is lang niet altijd drugs gebruiken. Die vrijheid gun ik mezelf nou ook!
Mensen die dit afkeuren zijn ergens gewoon jaloers.. Zij zouden eigenlijk ook wel gewoon iets willen kunnen pakken wat 'niet van hun is'. Deze mensen willen gewoon dat voor iedereen de zelfde spelregels gelden want zij kunnen niet tegen hun verlies. Jankers zijn het. Zielige, ongenuanceerde ja-knikkers. De zgn. consumenten groep. Het melkvee van de elite...
Zoetgehouden met de zwaarverdiende lauwe woonhokken, tv's en computers, zolang zij consumeren draait de economie wel. hahaha onbewust zijn zij de slaven en de horigen.....
Wacht effe, ben geen expert op het gebied van kraken maar volgens mij worden gewone huizen niet zomaar gekraakt. Ik ben even aan het visualiseren geslagen naar aanleiding van jouw post maar wat ik nu voor mij zie is een groepje krakers die jouw rijtjeswoning kaaptquote:Op dinsdag 18 mei 2010 23:12 schreef Hukkie het volgende:
[..]
Lol, totdat je zelf ergens een huisje hebt wat door die lui gekraakt wordt en welke je er op legale manier met geen mogelijkheid uit kan krijgen.
Duh, pure hebzucht! Ok krakers willen de mooiste panden met de meeste status! Het zijn net VVD-ers...quote:Op dinsdag 18 mei 2010 23:09 schreef Hukkie het volgende:
Mwa, kraken en leegstand zijn niet per definitie met elkaar verbonden. Krakers lijken toch een voorkeur te hebben voor panden in en om centra van steden. Het bedrijfspand langs de A4 waar ik werkte (voordat mijn bedrijf verhuisde) staat nog steeds leeg.
Maakt het wat uit hoe lang iets leegstaat? Misschien is de rechtmatige eigenaar wel geld bijeen aan het sparen om een verbouwing te kunnen bekostigen?quote:Op dinsdag 18 mei 2010 23:16 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Wacht effe, ben geen expert op het gebied van kraken maar volgens mij worden gewone huizen niet zomaar gekraakt. Ik ben even aan het visualiseren geslagen naar aanleiding van jouw post maar wat ik nu voor mij zie is een groepje krakers die jouw rijtjeswoning kaapt![]()
Krakers kunnen (dacht ik) alleen woningen kraken die langer dan ....jaar/maanden leegstaan.
Ben je nou voor of tegen de welig tierende graaicultuur?quote:Op dinsdag 18 mei 2010 23:09 schreef Soulforce het volgende:
Mensen die dit afkeuren zijn ergens gewoon jaloers.. Zij zouden eigenlijk ook wel gewoon iets willen kunnen pakken wat 'niet van hun is'.
Dit dus.quote:Op dinsdag 18 mei 2010 23:19 schreef Salvad0R het volgende:
Alsof mensen niet kraken wanneer er een verbod op staat...
Het enige gevolg is dat krakers en nu direct door ME'ers uitgeflikkerd worden in plaats van eerst door juridische procedures gaan. Dit zal zorgen voor toenemend geweld en is geen oplossing.
Dat kan. Maar waarom verhuurt hij de toko dan niet? Gewoon totdat hij voldoende geld bijeen heeft gesprokkeld?quote:Op dinsdag 18 mei 2010 23:18 schreef teknomist het volgende:
[..]
Maakt het wat uit hoe lang iets leegstaat? Misschien is de rechtmatige eigenaar wel geld bijeen aan het sparen om een verbouwing te kunnen bekostigen?
Zo kan er veel sneller en doelgerichter worden opgetreden.quote:Op dinsdag 18 mei 2010 23:19 schreef Salvad0R het volgende:
Het enige gevolg is dat krakers en nu direct door ME'ers uitgeflikkerd worden in plaats van eerst door juridische procedures gaan. Dit zal zorgen voor toenemend geweld en is geen oplossing.
Niet elke kraker wacht tot de ME ze in elkaar komt timmeren. Die blijven nu weg. Net zoals alle buitenlanders, die bijna de helft van de krakers begonnen te vormen. Lekker naar Nederland om te komen strijden tegen het woningtekortquote:Op dinsdag 18 mei 2010 23:19 schreef Salvad0R het volgende:
Precies, laten we uit angst voor toenemend geweld de wet maar niet meer gaan handhaven en anders eigendommen beschermen! Ik stel voor om uit angst voor geweld en escalatie ook voortaan niet meer te controleren op vervoersbewijzen in het OV of hooligans niet meer aan te pakken.quote:Op dinsdag 18 mei 2010 23:19 schreef Salvad0R het volgende:
Nee, krakers mogen geen panden kraken die korter dan .... leegstaan. Officieel dan. Maar ik kan me nog een verhaal uit Amsterdam herinneren waar bewoners van een bovenwoning hun huis uit geterroriseerd werden doordat de begane grond van het pand gekraakt was.quote:Op dinsdag 18 mei 2010 23:16 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Wacht effe, ben geen expert op het gebied van kraken maar volgens mij worden gewone huizen niet zomaar gekraakt. Ik ben even aan het visualiseren geslagen naar aanleiding van jouw post maar wat ik nu voor mij zie is een groepje krakers die jouw rijtjeswoning kaapt![]()
Krakers kunnen (dacht ik) alleen woningen kraken die langer dan ....jaar/maanden leegstaan.
Ja, verhuren is een optie inderdaad. Maar mag de eigenaar dat zelf bepalen?quote:Op dinsdag 18 mei 2010 23:20 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Dat kan. Maar waarom verhuurt hij de toko dan niet? Gewoon totdat hij voldoende geld bijeen heeft gesprokkeld?
Het komt juist neer op minder regels en wetten. Het eigendomsrecht is een onvervreemdbaar mensenrecht dat in de EVRM staat. Alles omtrent kraken is extra.quote:Op dinsdag 18 mei 2010 23:22 schreef friekin_ het volgende:
Boohoo, wat een gehuil. Dat heeft Nederland echt nodig: Nog meer regeltjes en nog meer wetten.
Daar begint het grijze gebied al.quote:Op dinsdag 18 mei 2010 23:18 schreef teknomist het volgende:
[..]
Maakt het wat uit hoe lang iets leegstaat? Misschien is de rechtmatige eigenaar wel geld bijeen aan het sparen om een verbouwing te kunnen bekostigen?
Of gewoon op z'n Thais.quote:Op dinsdag 18 mei 2010 23:21 schreef __Saviour__ het volgende:
[..]
Zo kan er veel sneller en doelgerichter worden opgetreden.
En er is bijna niks mooiers dan krakers die worden neergeknuppeld door de politie.
Ja! Wetteloosheid, anarchie! Werp het systeem omver! Rebellie!quote:Op dinsdag 18 mei 2010 23:22 schreef friekin_ het volgende:
Boohoo, wat een gehuil. Dat heeft Nederland echt nodig: Nog meer regeltjes en nog meer wetten.
Nee hoor, door het afschaffen van de kraakwet hebben we juist een wet minder.quote:Op dinsdag 18 mei 2010 23:22 schreef friekin_ het volgende:
Het is een COMPLOT!quote:Op dinsdag 18 mei 2010 23:24 schreef VancouverFan het volgende:
[..]
Daar begint het grijze gebied al.
Als panden bewust leeg staan om ergens anders prijzen op te drijven, dan is dat natuurlijk een opvallende zaak.
Nu hebben de krakers uitgebreid de tijd om een huis te barricaderen. Straks kan de ME meteen al ingrijpen als ze problemen vermoeden.quote:Op dinsdag 18 mei 2010 23:19 schreef Salvad0R het volgende:
Meld je aan als vrijwilliger bij de ME, met je stoere praatjesquote:Op dinsdag 18 mei 2010 23:21 schreef __Saviour__ het volgende:
[..]
Zo kan er veel sneller en doelgerichter worden opgetreden.
En er is bijna niks mooiers dan krakers die worden neergeknuppeld door de politie.
quote:Op dinsdag 18 mei 2010 23:24 schreef speknek het volgende:
[..]
Het komt juist neer op minder regels en wetten. Het eigendomsrecht is een onvervreemdbaar mensenrecht dat in de EVRM staat. Alles omtrent kraken is extra.
Hoeveel mensen zouden nu comfortabel kunnen wonen als alle lege panden gebruikt zouden worden? Ik wil daar wel eens statistieken van zien eigenlijk. Ik woon niet in Nederland dus heb weinig oog op dit leegstand-probleem.quote:Op dinsdag 18 mei 2010 22:57 schreef Q.E.D. het volgende:
[..]
Jij wilt Nederland dus vol bouwen terwijl er zoveel panden leegstaan???
Dag park, dag ruimte.
Nja, niet iedereen respecteert onvervreemdbare rechten. We hebben een naam voor dat soort mensen.quote:Op dinsdag 18 mei 2010 23:27 schreef Soulforce het volgende:
[..]
Tja, dus het wetboek is jouw bijbel? grappig en begrijpelijk. Er bestaat niet zoiets als een onvervreemdbaar recht, als dat wel zo was, dan zouden er geen krakers zijn.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.“Everyone wants to live at the expense of the state. They forget that the state lives at the expense of everyone.” ― Frédéric Bastiat
Ik heb werkelijk geen flauw idee hoe de regelgeving rond huurwoningen in elkaar steekt. Er zijn zat particuliere verhuurders, maar dat wordt je natuurlijk ook niet zomaar. Gelukkig post ik deze opmerking op een forum en kan ik dus elk moment verlicht wordenquote:Op dinsdag 18 mei 2010 23:23 schreef teknomist het volgende:
[..]
Ja, verhuren is een optie inderdaad. Maar mag de eigenaar dat zelf bepalen?
http://www.nu.nl/economie(...)gstand-kantoren.htmlquote:Op dinsdag 18 mei 2010 23:27 schreef Strani het volgende:
[..]
Hoeveel mensen zouden nu comfortabel kunnen wonen als alle lege panden gebruikt zouden worden? Ik wil daar wel eens statistieken van zien eigenlijk. Ik woon niet in Nederland dus heb weinig oog op dit leegstand-probleem.
quote:''Het is toch te gek voor woorden dat we onbekommerd blijven bouwen als er nog kantoorruimte met een oppervlakte van 960 voetbalvelden leegstaat'', stelt Huizinga.
n Nederland staat 6,7 miljoen vierkante meter kantoor leeg, wat volgens VROM overeenkomt met de omvang van de binnenstad van Amsterdam. Bij provincies en gemeenten liggen plannen klaar voor nog eens 6 miljoen vierkante meter nieuwe kantoorruimte. ''Dat is onverantwoorde verspilling van de schaarse ruimte in ons land'', aldus Huizinga.
De Universele Verklaring van de Rechten van de Mens is wel redelijk mijn bijbel ja, als het aankomt op wat je wel en niet andere mensen aandoet. Voel jij je lekker vrij met mensenrechtenschendingen, je voegt je in een illuster gezelschap in ieder geval.quote:Op dinsdag 18 mei 2010 23:27 schreef Soulforce het volgende:
[..]
Tja, dus het wetboek is jouw bijbel? grappig en begrijpelijk. Er bestaat niet zoiets als een onvervreemdbaar recht, als dat wel zo was, dan zouden er geen krakers zijn.
quote:Op dinsdag 18 mei 2010 23:29 schreef teknomist het volgende:
[..]
Nja, niet iedereen respecteert onvervreemdbare rechten. We hebben een naam voor dat soort mensen.hahaha, ja weer zon makkelijk hokje, jij bent dit en ik ben dat, hij hoort daarbij en ik hierbij.. Lekker makkelijk. Ik noem het luiheid, als je werkelijk je hersens gebruikt kom je misschien tot genuanceerdere conclussies. De wet is er voor de mensen, niet andersom.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt."A human being is a part of a whole, called by us _universe_, a part limited in time and space. He experiences himself, his thoughts and feelings as something separated from the rest... a kind of optical delusion of his consciousness".
Mooie post hoor, maar dat zijn doorgaans dus niet de panden die door krakers gekraakt worden.quote:Op dinsdag 18 mei 2010 23:31 schreef VancouverFan het volgende:
[..]
http://www.nu.nl/economie(...)gstand-kantoren.html
[..]
Dit dus.quote:Op dinsdag 18 mei 2010 22:54 schreef Hukkie het volgende:
[..]
Jep. Die gast met die zwarte oorbellen bij NOVA, die trots staat te vertellen dat hij eerder legaal gehuurd heeft maar dat te duur vond en nu geen huur meer betaald, geen gas/electra, helemaal niets en vervolgens het licht in de slaapkamer aanknipt, moet verboden worden.
Onder bepaalde voorwaarden ben ik wel voor kraken (anti-kraak), maar verder moet deze wet er komen en ook gehandhaafd worden.
En het heeft ook weinig met de altijd door krakers genoemde 'speculatie' te maken...quote:Op dinsdag 18 mei 2010 23:33 schreef Hukkie het volgende:
[..]
Mooie post hoor, maar dat zijn doorgaans dus niet de panden die door krakers gekraakt worden.
Er is geen woningnood voor kantoren. Het bijbouwen is het probleem, niet de leegstand. En dat komt door belastingvoordeeltjes en handjeklap tussen provincies, gemeentes en projectontwikkelaars. Daar gaan krakers niets aan veranderen.quote:Op dinsdag 18 mei 2010 23:31 schreef VancouverFan het volgende:
[..]
http://www.nu.nl/economie(...)gstand-kantoren.html
[..]
Snel geconcludeerd. wrong.quote:Op dinsdag 18 mei 2010 23:31 schreef speknek het volgende:
[..]
De Universele Verklaring van de Rechten van de Mens is wel redelijk mijn bijbel ja, als het aankomt op wat je wel en niet andere mensen aandoet. Voel jij je lekker vrij met mensenrechtenschendingen, je voegt je in een illuster gezelschap in ieder geval.
Meestal niet, soms wel.quote:Op dinsdag 18 mei 2010 23:33 schreef Hukkie het volgende:
[..]
Mooie post hoor, maar dat zijn doorgaans dus niet de panden die door krakers gekraakt worden.
Sowieso is leegstaan een akelig onduidelijke definitie. Wanneer staat een pand leeg? Als er een jaar lang niemand komt? Als hij inhoudelijk leeg is? En wat als hij te koop staat voor langer dan een jaar? En wat als ik er 1x per jaar kom met een Hema schilderij onder het mom van gallerij? En bovenal, hoe weet de kraker dat het pand niet in gebruik is?quote:Op dinsdag 18 mei 2010 23:23 schreef Hukkie het volgende:
[..]
Nee, krakers mogen geen panden kraken die korter dan .... leegstaan. Officieel dan. Maar ik kan me nog een verhaal uit Amsterdam herinneren waar bewoners van een bovenwoning hun huis uit geterroriseerd werden doordat de begane grond van het pand gekraakt was.
Ik was het met je vorige post eens dat wetten er voor mensen zijn, en niet andersom. Maar mensenrechten zijn rechten, geen plichten, en tevens als je echt goed nadenkt, zul je beseffen waarom het recht op eigendom zo ongeveer het meest fundamentele recht is dat ten grondslag ligt aan onze gehele democratische rechtstaat / westerse beschaving.quote:Op dinsdag 18 mei 2010 23:37 schreef Soulforce het volgende:
[..]
Snel geconcludeerd. wrong.
De wet is tot stand gekomen door mensen die nadenken, invoelen. Het is prachtig als je dit blijft doen. Niets staat vast, ook het wetboek niet. Dat is hetzelfde als men in religies vaak ziet, domweg de bijbel of de koran aanhangen en het als de absolute waarheid boven alles te stellen. Dat is extremisme. Wetsextremisten zijn eigenlijk ook heel erg in hun soort en waarschijnlijk veroorzaken zij onnodig veel lijden in deze wereld. ;-)
Dat lijkt mij de perfecte oplossing. Gewoon de anti-kraak veralgemeniseren, alleen moeten we oppassen dat dat dan vervolgens niet commercieel uitgemolken gaat worden. dus de prijs van de huur dient heel laag te blijven. Verder woon ik ook anti-kraak en bevalt prima!quote:Op dinsdag 18 mei 2010 23:40 schreef McKillem het volgende:
[..]
Sowieso is leegstaan een akelig onduidelijke definitie. Wanneer staat een pand leeg? Als er een jaar lang niemand komt? Als hij inhoudelijk leeg is? En wat als hij te koop staat voor langer dan een jaar? En wat als ik er 1x per jaar kom met een Hema schilderij onder het mom van gallerij? En bovenal, hoe weet de kraker dat het pand niet in gebruik is?
Kraken is in mijn ogen altijd al een grijs gebied geweest en w.m.b. gewoon inbraak.
Kennelijk is het aantrekkelijk om panden ergens langdurig leeg te laten staan. Misschien moet je gewoon dat onaantrekkelijk maken, pandeigenaren drukken naar verhuur of anti-kraak. Niet gaan tarten met de definitie van inbraak.
Dus als jij je eigendom een tijdje niet gebruikt ben jij het ermee eens dat iemand anders het gaat gebruiken ?quote:Op dinsdag 18 mei 2010 23:21 schreef Soulforce het volgende:
Ik geloof gewoon niet in teritoriumdrang, grenzen, nationalisme etc.etc.. Hokjes mentaliteit. Ik geloof wel dat er veel angsten zitten in de mensen, mensen voelen zich snel tekort gedaan, onteigend, buiten spel gezet.
Dus is het in mijn ogen fantastisch dat er mensen zijn die de klaargezette regeltjes en voorgekookte praatjes aan hun laars lappen en rauw laten zien hoe zij zich voelen in deze wereld, en daar creatief mee omgaan.
Dan hoor je weer zo'n saaie huiseigenaar: "van mij dus afblijven". Ja begrijpelijk, maar niets is van jou, wat is die verzameling spullen nou werkelijk waard? pffff.... Wat van binnen zit, in je hart, in je geweten etc.. dat is wat waard. En leef daar maar naar. Als je durft
Ja of je neemt gewoon genoegen met minder om goedkoper te wonen.quote:Op dinsdag 18 mei 2010 23:43 schreef Soulforce het volgende:
[..]
Dat lijkt mij de perfecte oplossing. Gewoon de anti-kraak veralgemeniseren, alleen moeten we oppassen dat dat dan vervolgens niet commercieel uitgemolken gaat worden. dus de prijs van de huur dient heel laag te blijven. Verder woon ik ook anti-kraak en bevalt prima!
Ik denk dat het vooral NIET aan jou/jullie is om te bepalen waar men waarde aan hecht of waarde aan moet hechten. Ik werkt hard voor mijn erg bescheiden flatje, dus je bent bij mij ook aan het verkeerde adres met die niets is van jou bullshit. Waar jij in gelooft hoeft een ander niet in te geloven, en bovenal, hoeft een ander daar niet het slachtoffer van te worden.quote:Op dinsdag 18 mei 2010 23:21 schreef Soulforce het volgende:
haha jaa/... maar dan... If you can't beat them, join them!
Weet je, ergens heb ik veel respect voor mensen die gewoon authentiek zijn zoals ze zich voelen, zich gedragen zoals ze zich willen gedragen! Dat dat problemen geeft is logisch, maar is problemen altijd maar willen vermijden gezond dan? Afhankelijk wordt je daarvan, je stopt met echt leren in mijn ogen.
Nu heb ik het best naar mijn zin op mijn manier. En ik geloof in de samenhang van alles, en dus ook dat wat er gebeurd gewoon de enige juiste samenloop van omstandigheden is van dat moment en ergens dus ok. Het vervolg is dan altijd weer de keus.
Om nou te gaan roepen, die doen het niet goed of zij doen het fout, weet je eigenlijk niet. Geeft alleen maar aan dat je vasthoud aan principes, concepten en je eigen gevangenisbewaarder bent misschien...
Ik geloof gewoon niet in teritoriumdrang, grenzen, nationalisme etc.etc.. Hokjes mentaliteit. Ik geloof wel dat er veel angsten zitten in de mensen, mensen voelen zich snel tekort gedaan, onteigend, buiten spel gezet.
Dus is het in mijn ogen fantastisch dat er mensen zijn die de klaargezette regeltjes en voorgekookte praatjes aan hun laars lappen en rauw laten zien hoe zij zich voelen in deze wereld, en daar creatief mee omgaan.
Dan hoor je weer zo'n saaie huiseigenaar: "van mij dus afblijven". Ja begrijpelijk, maar niets is van jou, wat is die verzameling spullen nou werkelijk waard? pffff.... Wat van binnen zit, in je hart, in je geweten etc.. dat is wat waard. En leef daar maar naar. Als je durft
Het gaat mij niet om schijt hebben aan regels en wetten, maar dat men zijn hart volgt in dit soort zaken.quote:Op dinsdag 18 mei 2010 23:42 schreef Hukkie het volgende:
Beste Soulforce, het lijkt erop dat je van mening bent dat iedereen schijt aan wetten en regels moet kunnen hebben, en vooral moet doen waar hij zin in heeft. VInd je het dan ook prima als een huiseigenaar die lui met honkbalknuppels en boksbeugels zijn eigendom uit slaat?
quote:Geschiedenis van het ORKZ
In 1925 wordt aan de Emmastraat in Groningen het Rooms Katholieke Ziekenhuis officieel geopend. Begonnen met slechts vier afdelingen, wordt het gebouw in de 35 jaar die volgen uitgebreid met nog eens zes afdelingen en een "zusterflat".
Ondanks de uitbreidingen blijft de capaciteit onvoldoende, en in 1968 wordt een plan voor de bouw van een nieuw ziekenhuis aan de van Swietenlaan goedgekeurd. In 1979 is het nieuwe RKZ (het tegenwoordige Martini-ziekenhuis) klaar, en het oude RKZ komt leeg te staan, lijdzaam wachtend op een nieuwe bestemming...
De gemeente Groningen en een aannemer buigen zich inmiddels over de verschillende bestemmingsplannen die op tafel zijn gekomen, en dit leidt uiteindelijk tot een overeenkomst waarin voorzien wordt in sloop van het RKZ, waarna het terrein bebouwd zal worden met luxe koopwoningen. Dit plan wordt echter nooit definitief.
Een prachtig monumentaal pand, Gedoemd om gesloopt te worden en plaats te maken voor dure koopwoningen, in een tijd van grote woningnood... Na enkele maanden leegstand besluiten mensen vanuit onder meer de Kraak Organisatie Groningen (KOG) en de Groninger Studentenbond een daad te stellen. In de nacht van twee op drie september 1979 melden zich twee mensen bij de nachtportier, en weten hem bij de ingang weg te lokken. Vervolgens neemt een groep van zo'n honderd krakers bezit van het Rooms Katholieke Ziekenhuis. Het grootste kraakpand van Nederland is een feit.
Al snel krijgt de tijdelijk bedoelde kraakactie een permanent karakter: het begin van 30 jaar collectief wonen in het ORKZ. In 1981 koopt de gemeente het gebouw op, dat op dat moment nog steeds eigendom is van "Stichting Onze Lieve Vrouwen Behoudenis der Kranken". Maar de plannen voor verbouwing komen moeilijk op gang. De toekomst van het ORKZ is zeer onzeker, tot in 1985 staatssecretaris Brokx het gebouw legaal bewoond verklaart en na overleg met de bewoners toestemming geeft voor een zelfbeheer-experiment voor de duur van vijf jaar. Het ooit gekraakte ziekenhuis is dan uitgegroeid tot een succesvolle en autonoom beheerd woonwerkpand, met onder meer een eigen bestuur, een onderhoudscommissie en een eigen technische dienst.
http://old.orkz.net/tiki-view_articles.php De oude website
http://www.orkz.net/category/nieuws/nieuws De nieuwe website
Tot hoe ver ga je die mentaliteit er in houden? Wanneer het jullie uitkomt of ben je dan ook echt voor Anarchy en dat iedereen maar doet waar hij zelf zin in heeft? Want daar komt het op neer, wat jij hier neerkalkt. Niet iedereen word gelukkig van de bloemetjes en het zonnetje en het socialisme waar jij zo'n hoge pet van ophebt hoor, in case you did not notice.quote:Op dinsdag 18 mei 2010 23:50 schreef Soulforce het volgende:
[..]
Het gaat mij niet om schijt hebben aan regels en wetten, maar dat men zijn hart volgt in dit soort zaken.
Als iemand overgaat tot dit soort zaken, bewijst hij zichzelf dat hij eigendom hoger heeft zitten dan zijn medemens. En dat is nu juist een fundamentele ziekte van deze samenleving in mijn ogen.
We zijn allemaal mensen en dus promoot ik mensen te zien voor wat ze zijn, menselijk! Je te kunnen verplaatsen in hoe zij zich voelen, waarom zij zo doen of niet doen.
Regels en wetten zijn zo ver ondergeschikt aan Jou en het geluk van jouw hart! het geluk van de mensen en de noodzaak, de eerste levensbehoefte van mensen, gaat voor mij boven zoiets irrationeels als 'eigendom'.
Dat is ook niet aan mij. mensen komen en gaan, de waarde der dingen is subjectief, dus zit tussen de oren. Jouw flat is jou veel waard omdat je daar hard voor moet werken. Maar dat moeten is de frustratie. Ik zeg je, dat alles van jou is én niets van jou. Dat we gewoon in een achterlijke staat van zijn zijn met zijn allen, dat we dat nog niet beseffen. Het vermogen om te kunnen delen, te zien dat jouw geluk ook mijn geluk is, te weten dat er genoeg is voor iedereen, heeft niets te maken met afspraken over 'het van mij en het van jou'.quote:Op dinsdag 18 mei 2010 23:50 schreef McKillem het volgende:
[..]
Ik denk dat het vooral NIET aan jou/jullie is om te bepalen waar men waarde aan hecht of waarde aan moet hechten. Ik werkt hard voor mijn erg bescheiden flatje, dus je bent bij mij ook aan het verkeerde adres met die niets is van jou bullshit. Waar jij in gelooft hoeft een ander niet in te geloven, en bovenal, hoeft een ander daar niet het slachtoffer van te worden.
Ja eeuwig denk ik.quote:Op dinsdag 18 mei 2010 23:54 schreef McKillem het volgende:
[..]
Tot hoe ver ga je die mentaliteit er in houden? Wanneer het jullie uitkomt of ben je dan ook echt voor Anarchy en dat iedereen maar doet waar hij zelf zin in heeft? Want daar komt het op neer, wat jij hier neerkalkt. Niet iedereen word gelukkig van de bloemetjes en het zonnetje en het socialisme waar jij zo'n hoge pet van ophebt hoor, in case you did not notice.
Ik weet niet in wat voor wereld je leeft maar mijn buurjongetje zou stikgelukkig zijn met jouw pc/laptop. Wil je die a.u.b. vrijwillig aan hem overdragen? Materialistisch ben je niet toch?quote:Op dinsdag 18 mei 2010 23:54 schreef Soulforce het volgende:
[..]
Dat is ook niet aan mij. mensen komen en gaan, de waarde der dingen is subjectief, dus zit tussen de oren. Jouw flat is jou veel waard omdat je daar hard voor moet werken. Maar dat moeten is de frustratie. Ik zeg je, dat alles van jou is én niets van jou. Dat we gewoon in een achterlijke staat van zijn zijn met zijn allen, dat we dat nog niet beseffen. Het vermogen om te kunnen delen, te zien dat jouw geluk ook mijn geluk is, te weten dat er genoeg is voor iedereen, heeft niets te maken met afspraken over 'het van mij en het van jou'.
dit gaat gewoon dieper. Relax
Ja precies, wat ik al zei dus: 'Volg je hart en doe je ding', ongeacht geldende regels. Bekijk ook op uitzending gemist de uitzending van NOVA, met name die gast met die zwarte oorbellen. Nogmaals, hij woonde eerst legaal maar vond dat te duur. Nu kraakt hij zonder vaste lasten. So much voor je argument van eerste levensbehoeften. En om even met McKillem mee te gaan, wonen kost geld, ben je niet bereid daar voor te betalen dan moet je aangepakt worden. Punt.quote:Op dinsdag 18 mei 2010 23:50 schreef Soulforce het volgende:
[..]
Het gaat mij niet om schijt hebben aan regels en wetten, maar dat men zijn hart volgt in dit soort zaken.
Als iemand overgaat tot dit soort zaken, bewijst hij zichzelf dat hij eigendom hoger heeft zitten dan zijn medemens. En dat is nu juist een fundamentele ziekte van deze samenleving in mijn ogen.
We zijn allemaal mensen en dus promoot ik mensen te zien voor wat ze zijn, menselijk! Je te kunnen verplaatsen in hoe zij zich voelen, waarom zij zo doen of niet doen.
Regels en wetten zijn zo ver ondergeschikt aan Jou en het geluk van jouw hart! het geluk van de mensen en de noodzaak, de eerste levensbehoefte van mensen, gaat voor mij boven zoiets irrationeels als 'eigendom'.
Je moet niet zoveel blowen.quote:Op dinsdag 18 mei 2010 23:50 schreef Soulforce het volgende:
Neehoor, ik voer mijn werk uit met erg veel plezier, ik zou erg alleen worden zonder, maar het is wel om een fatsoenlijk, en vooral, op mezelf staand leven te leiden.quote:Op dinsdag 18 mei 2010 23:54 schreef Soulforce het volgende:
[..]
Dat is ook niet aan mij. mensen komen en gaan, de waarde der dingen is subjectief, dus zit tussen de oren. Jouw flat is jou veel waard omdat je daar hard voor moet werken. Maar dat moeten is de frustratie. Ik zeg je, dat alles van jou is én niets van jou. Dat we gewoon in een achterlijke staat van zijn zijn met zijn allen, dat we dat nog niet beseffen. Het vermogen om te kunnen delen, te zien dat jouw geluk ook mijn geluk is, te weten dat er genoeg is voor iedereen, heeft niets te maken met afspraken over 'het van mij en het van jou'.
dit gaat gewoon dieper. Relax
Ja maar dat is het mooie juist, zoals mijn leven nu is doe ik precies waar ik zin in hebt. Heb jij bovendien mijn fobo wel eens bekeken? Ik ben echt niet bang voor het uiten van mijn individuele karakteristieken hoor. Waar haal je het weg dat dat anders is?quote:Op dinsdag 18 mei 2010 23:58 schreef Soulforce het volgende:
[..]
Ja eeuwig denk ik.
Ben jij dan zo bang te doen waar je zelf zin in hebt? of ben je bang dat anderen dat doen? Dat gaat over angst. Niet over eigendom.
Dat is een argument gebasseerd op een misverstand. Ik nuanceer:quote:Op dinsdag 18 mei 2010 23:58 schreef Loedertje het volgende:
[..]
Ik weet niet in wat voor wereld je leeft maar mijn buurjongetje zou stikgelukkig zijn met jouw pc/laptop. Wil je die a.u.b. vrijwillig aan hem overdragen? Materialistisch ben je niet toch?
Grappige opvatting waarmee je kleur bekent:quote:Op woensdag 19 mei 2010 00:05 schreef teknomist het volgende:
Op zich is het wel schattig dat ze nog bestaan: die naïeve, idealistische hippies. Mensen die geloven in het goede van de mensen en denken dat er geen regels en wetten nodig zijn.
Goh, is een cursus logica niks voor jou?quote:Op woensdag 19 mei 2010 00:10 schreef Soulforce het volgende:
[..]
Grappige opvatting waarmee je kleur bekent:
Je geloofd dus dat je zelf slecht bent?
Jij hebt wetten en regels nodig.
Yep en als je veel hebt dan is 't overzicht weleens kwijt en daar ken je ideaal vette feesten organiseren.quote:
Ter beschikking stellen is een totaal ander verhaal dan wat je in dit topic ophangt. Totaal anders dan je sympathie met krakers die zich woningen eigenhandig toe eigenen.quote:Op woensdag 19 mei 2010 00:08 schreef Soulforce het volgende:
Kraakwoningen staan leeg, deze ter beschikking stellen aan anderen is humaan.
En toch zit je op een forum, zie je, wij delen nu iets. al is het geen mening. Ik gun jou je ruimte. En iedereen op zijn manier. Of ze nou links, rechts, groen, paars, socialistisch, marxistisch of wat dan ook zijn.quote:Op woensdag 19 mei 2010 00:01 schreef McKillem het volgende:
[..]
Neehoor, ik voer mijn werk uit met erg veel plezier, ik zou erg alleen worden zonder, maar het is wel om een fatsoenlijk, en vooral, op mezelf staand leven te leiden.
Afgezien van de eigendom van dit appartement, leeft ik graag op mezelf en heb ik absoluut geen pet op van dat handjeklap socialistische vogels en bijen gedoe zoals jij het illustreert.
Ik ben relax, heb gewoon een uitgesproken mening, daar hoef je je niet druk om te maken.
Ik ben het helemaal met je eens dat het goed/humaan/et cetera is dat je dingen met elkaar deelt, maar een voorwaarde is dat dit wel vrijwillig gebeurt.quote:Op woensdag 19 mei 2010 00:08 schreef Soulforce het volgende:
[..]
Dat is een argument gebasseerd op een misverstand. Ik nuanceer:
Ik ben ook gelukkig met mijn pc. ik gun hem ook een pc. Ik heb geen pc die ik niet gebruik anders had ik die allang aan iemand gegeven.
Kraakwoningen staan leeg, deze ter beschikking stellen aan anderen is humaan.
Verder is er gewoon een diepere visie mogelijk op het hebben van bezit waar je je echt lekkerder bij gaat voelen.
En ja, er zijn randgevallen bij veel krakers, die hebben iets anders te leren. Toch zeg ik dat diegenen Die roepen dat ze dit moeten verbieden en de krakers eruit mogen slaan met alle middelen, iets missen: medemenselijkheid. Een maatschappij ziekte die we maar al te goed kennen: ieder voor zich. ;-)
Vriend, dit is eerste klas psychologie en onoemelijk vaak aangetoond dat het opgaat, je ziet de wereld zoals je jezelf ziet, je projecteerd je eigen angsten op de buitenwereld. Ga er maar aanstaan vriend. Advies is gratis. hahahaquote:Op woensdag 19 mei 2010 00:12 schreef teknomist het volgende:
[..]
Goh, is een cursus logica niks voor jou?
Dit is psychologie ja, psychologie van de koude grond. Kennelijk moet jij leren logisch nadenken, dat ik iemand verwijt naïef uit te gaan van het goede van de mens betekent niet dat ik vind dat iedereen slecht is inclusief mijzelf. En verder moet je jezelf eens de Nederlandse grammatica toe-eigenen. (Dat is wel legaal.)quote:Op woensdag 19 mei 2010 00:20 schreef Soulforce het volgende:
[..]
Vriend, dit is eerste klas psychologie en onoemelijk vaak aangetoond dat het opgaat, je ziet de wereld zoals je jezelf ziet, je projecteerd je eigen angsten op de buitenwereld. Ga er maar aanstaan vriend. Advies is gratis. hahaha
Dat kan. Maar ga het niet legaliseren.quote:Op woensdag 19 mei 2010 00:15 schreef sig000 het volgende:
[..]
Yep en als je veel hebt dan is 't overzicht weleens kwijt en daar ken je ideaal vette feesten organiseren.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |