Oh en daar voeg ik nog aan toe dat mijn treinreizen gevuld waren met lezen voor studie en dus schrijven er bij inschootquote:Op dinsdag 18 mei 2010 09:52 schreef Tha_Erik het volgende:
Bij mij staat het heel erg stil. Helaas. Druk met studie en gewoon omdat ik mezelf er niet toe kan zetten. Maaaaaar ik heb binnenkort een eigen kamer (ipv ouderlijk huis) dus misschien dat ik dan wat meer tijd heb om er weer eens goed aan te zitten.
Moet ook nog een kort verhaal schrijven voor een wedstrijd en dat ga ik eerst maar een keer (af)maken en misschien dat ik wat mensen van hier tzt dan vraag of ze willen proeflezen. Maar dat zien we dan nog wel.
Voor mij is het aantal woorden dus enerzijds en handig objectief hulpmiddel om een doel te kunnen stellen om het tempo in het schrijfproces te houden. Waarbij het aantal woorden uiteraard wel ondergeschikt is aan het verhaal, en ik niet het verhaal ga rekken om nog even 500 woorden extra te hebben of zo.quote:Op dinsdag 18 mei 2010 09:46 schreef Biancavia het volgende:
We waren bezig met een discussie over waar het obsessieve 'woorden tellen' vandaan komt bij schrijvers.
Voor mijn gevoel is het een wedstrijd met mezelf, om zo veel mogelijk in uur of op een dag te kunnen schrijven. En dan wel zo dat er ook nog wat kwaliteit in zit natuurlijk.
Ik haat schrappen.
Leuk! Wat voor boek heb je al uitgegeven? En is dat via een reguliere uitgeverij gegaan of in eigen beheer?quote:Op dinsdag 18 mei 2010 09:56 schreef Gwywen het volgende:
Oh, leuk, een boekenschrijftopic. Mag ik er ook in?![]()
1 boek is al uitgegeven, tweede is in een vergevorderd stadium en drie en vier in ontwikkelingsfase.
Concentratie is soms een probleem bij mij, dan laat ik me te makkelijk afleiden. Maar ik merk dat als ik mezelf een doel stel, zoals minimaal x aantal woorden per week, ik wat makkelijker de discipline kan opbrengen om ook echt te gaan schrijven en geen andere dingen te doen.quote:Ik houd me overigens niet zo bezig met het obsessieve woorden tellen.![]()
Ik vind 't belangrijker dat ik m'n schrijftijd zo nuttig mogelijk besteed en niet te veel uren doorbreng op Fok.
Dezequote:Op dinsdag 18 mei 2010 10:06 schreef DaMart het volgende:
[..]
Leuk! Wat voor boek heb je al uitgegeven? En is dat via een reguliere uitgeverij gegaan of in eigen beheer?
[..]
Een tweede? Ehm, wil je het echt weten?quote:Gebruiken meer mensen trouwens een tweede document waarin ze feiten over locaties en personages opschrijven? Ik doe dat nu voor het eerst, maar het werkt wel erg lekker. Heb al een paar keer kunnen voorkomen dat er wat fouten in het verhaal slopen, doordat ik even kon terugkijken in een lijstje dat ik had gemaakt.
quote:Op dinsdag 18 mei 2010 22:10 schreef Symphonic het volgende:
ik plaats hier even een tvp
Ow, je bent toch niet verdrietig dat je geen eigen alinea hebt?quote:Op woensdag 19 mei 2010 22:29 schreef p-etr-a het volgende:
Ik zal me hier ook maar weer even melden, aangezien ik - weliswaar niet met eigen alinea maar toch - in de OP sta.
Nee hoor, zo bedoelde ik het geheel niet. Ik vond het juist leuk dat ik erin stond ook al post ik maar zo zijdelings in dit topic. Maar toch fijn dat mijn voortgang er nu ook in staat!quote:Op donderdag 20 mei 2010 09:30 schreef Biancavia het volgende:
[..]
Ow, je bent toch niet verdrietig dat je geen eigen alinea hebt?
Ik zal je er nu bij zetten, want nu heb je over een ontwikkeling in je schrijfproces geschreven.
Mooi dat je al zover bent met je derde!
Ik heb precies het tegenovergestelde. De plot is geen enkel probleem, maar ik heb moeite mijn karakters diepgang te geven, zodat het meer lijkt alsof je een filmscript zit te schrijven.quote:Op dinsdag 18 mei 2010 23:45 schreef Snowcold het volgende:
Ik wil ook heel graag een boek gaan schrijven, het is eigenlijk wel een droom van me.
Tijdje geleden was ik actief op een Engels forum en heb toen ook veel verhalen (meestal korte) in het Engels geschreven, wat een ontzettend goede en leuke oefening was voor mijn Engelse spelling, grammatica en vooral woordenschat. Door het kijken naar andermans verhalen leerde ik steeds meer nieuwe woorden en vind ik, dat ik een redelijk, vloeiend Engels verhaal kan schrijven. Nog niet op professioneel niveau, maar het is in een rap tempo gegroeid.
Het enige wat me altijd dwars zit, bij het bedenken van een 'groot' verhaal is het plot. Ik loop ALTIJD vast. Ik kan bepaalde gebeurtenissen, karakters etc. niet goed motiveren en dan vind ik het al snel prut. Of ik verlies mijn interesse. Zo heb ik wel 100 ideeën gehad, maar ze kwamen nooit verder dan het idee.
Misschien tips over wat te doen met het plot?
Dat is wel een interessante suggestie. Ik heb zelf zeker één dialoog waarin de hoofdpersoon kennis maakt met een ander personage, en daarin vertelt dat andere personage aardig wat dingen die ik van tevoren nog niet had bedacht.quote:Op vrijdag 21 mei 2010 10:23 schreef Gwywen het volgende:
Zou het helpen om een biografie van je karakters te schrijven? Soms kom je dan achter de geheimen die ze met zich meedragen, dingen waar je tijdens het schrijven van het verhaal zelf totaal niet bij stilgestaan hebt.
Wat ook helpt is een apart documentje maken waarin de je karakters over elkaar laat praten. Niet wat jij als schrijver vindt van karakter X en Y, maar wat X vindt van Y en wat Y vindt van X. Zo kom je soms dingen te weten die je anders nooit had bedacht.
hey, ken ik jou niet van een eerder schrijfverledenquote:Op donderdag 20 mei 2010 21:21 schreef Xessive het volgende:
[..]
Ik heb precies het tegenovergestelde. De plot is geen enkel probleem, maar ik heb moeite mijn karakters diepgang te geven, zodat het meer lijkt alsof je een filmscript zit te schrijven.
Ja. Ik vroeg me al af waar je bleef.quote:Op dinsdag 25 mei 2010 18:08 schreef getikte_rik het volgende:
[..]
hey, ken ik jou niet van een eerder schrijfverleden![]()
ik zou het gewoon in die filmscript-stijl afwerken. De karakters diepgang geven kun je dan doen met fragmenten die je later toevoegt, de dingen die ze doen verklaren middels een soort van voice-over die je bij mijn weten ook bij de film 'Amelie' hebt, en die teksten kun je dan ook gewoon subtiel verwerken in je verhaal.
of sla ik nu wartaal uit?
Ja, maar ik ben er echt niet bijzonder zeker overquote:Op woensdag 26 mei 2010 19:46 schreef wonderer het volgende:
Is dat ie voor "mijn" wedstrijd? Ik ben echt zo benieuwd
Misschien, ooit. Als ik het aandurfquote:
Het is hier volgens mij in het voorgaande topicdeel ook al over gegaan, over woorden tellen. Ik snap dat het tellen van het aantal woorden een goede indicatie is hoe het verhaal ontwikkelt, en of je een beetje op koers ligt in een bepaald schrijftempo. Maar ik kan me voor mijzelf niet voorstellen dat ik denk: "hoera ik heb er weer 1000 woorden bij "quote:Op donderdag 27 mei 2010 16:28 schreef Bensel het volgende:
ik schrijf op het moment af en toe wat in de trein naar werk. blijkt dat ik ongeveer een half uur doe over een bladzijde op die manier. Niet slecht, vind ik zelf
quote:Op donderdag 27 mei 2010 23:16 schreef wonderer het volgende:
Dat lijkt me ook lastig ja, dat je moeite hebt met beknopt blijven. Ik heb eerder last van het tegenovergestelde. Succes ermee!
Het is een goede motivatie om door te blijven gaan. En het werkt best goed voor mij, moet ik zeggen, zeker de laatste week. Ik heb zelden met een discipline als ik nu heb geschreven. Inmiddels zit ik op 72.000 woorden en daarmee is dit in ieder geval al het langste verhaal dat ik tot nu toe geschreven heb. Vooraf had ik dat een mooi aantal woorden gevonden voor het complete verhaal, maar het worden er dus een stuk meer.quote:Op donderdag 27 mei 2010 22:39 schreef getikte_rik het volgende:
[..]
Het is hier volgens mij in het voorgaande topicdeel ook al over gegaan, over woorden tellen. Ik snap dat het tellen van het aantal woorden een goede indicatie is hoe het verhaal ontwikkelt, en of je een beetje op koers ligt in een bepaald schrijftempo. Maar ik kan me voor mijzelf niet voorstellen dat ik denk: "hoera ik heb er weer 1000 woorden bij "eerder andersom.
Zo doe ik het wel. Iedere keer dat iemand anders iets zegt, begin ik op een nieuwe regel, dat houdt het overzichtelijk. Pas wel op dat je niet achter elke regel ook 'zei Piet' of iets dergelijks zegt. Bij een goede dialoog wordt vanzelf wel duidelijk wie aan het woord is. Je kunt bijvoorbeeld bij ene langere dialoog ook een keer iemand de gesprekspartner bij naam laten noemen, om te zorgen dat de lezer niet de draad kwijt raakt van wie er aan het woord is.quote:Op vrijdag 28 mei 2010 08:57 schreef Tha_Erik het volgende:
Ik heb een praktisch probleem als ik schrijf. Ik blijf steken op tekstopmaak. Dat wil zeggen, staar me blind op bijvoorbeeld dialogen. Hoe zeg je ze neer. In de lopende tekst? Elke keer als iemand iets zegt op een nieuwe regel? Ik weet het niet, daar blijf ik dan in hangen.
Dus, heeft iemand een goede "regel" die ik gewoon aan kan houden? Wat gebruikelijk is ofzo (raar, want ik lees veel boeken, maar toch kan ik zo niet voor de geest halen wat vaak gebruikt wordt).
Niks mis mee toch, flashbacks of flashforwards? Juist omdat je ze in vanuit een ander perspectief schrijft wordt mooi duidelijk dat dit niet in de chronologie van het lopende verhaal thuishoort. Ik doe het zelf ook vaak; flash forwards dan weer minder overigens.quote:Op maandag 31 mei 2010 13:57 schreef Tha_Erik het volgende:
Waar ik trouwens zelf onzeker over ben of het voor anderen wel leesbaar is, is dat er een soort tijdsprongen (herinneringen) tussendoor komen en die zijn net in een ander perspectief geschreven. Ikzelf vind het tof, maar ik heb soms ietwat afwijkende smaak en ik kan me zo voorstellen dat niet iedereen het kan waarderen.
Well, yeahquote:
Lijkt me moeilijk, want ik ben bang dat als ik zomaar iets ga schrijven ik dan op een gegeven moment blijf haken. Of dat het verhaal klinkklare onzin wordt... Maar misschien moet ik het wel gewoon proberen.quote:Op woensdag 19 mei 2010 22:29 schreef p-etr-a het volgende:
Ik zal me hier ook maar weer even melden, aangezien ik - weliswaar niet met eigen alinea maar toch - in de OP sta. (Hij is inderdaad mooi, Biancavia!)
Zelf ben ik op dit moment bezig met het script van mijn derde boek en het schiet goed op. Ik ga trouwens zometeen verder met schrijven en ik heb er nu zin in, het document staat al open, dus ik denk niet dat dit een heel lange post wordt. Het script loopt tegen het einde. Maar dat is pas de eerste versie (verwachting: 85 tot 90 duizend woorden). Daarna volgt het echt werk.
Wat betreft plots; die zijn bij mij niet zo sterk aanwezig. De ontwikkeling van een of meerdere personages is de plot. Daarom ben ik ook geen thrillerschrijver. Daarin ligt de focus compleet op de plot en ik ben gewoon niet het type schrijver dat spannende, steekhoudende plots kan bedenken. Dus, Snowcold, misschien geldt hetzelfde wel gewoon voor jou. (En voor de meeste Nederlandse literatuur.)
Zo schrijft Murakami al zijn boeken. En we weten natuurlijk allemaal dat dit een ongekend genie is.quote:Op woensdag 2 juni 2010 19:57 schreef Snowcold het volgende:
[..]
Lijkt me moeilijk, want ik ben bang dat als ik zomaar iets ga schrijven ik dan op een gegeven moment blijf haken. Of dat het verhaal klinkklare onzin wordt... Maar misschien moet ik het wel gewoon proberen.
Nu ja, het is in elk geval het proberen waard aangezien je nu al blijft haken voordat je schrijft - bij het bedenken van een plot. Dus als het al niet goed is voor een afgerond verhaal, dan wel voor oefening in het schrijven op zich.quote:Op woensdag 2 juni 2010 19:57 schreef Snowcold het volgende:
[..]
Lijkt me moeilijk, want ik ben bang dat als ik zomaar iets ga schrijven ik dan op een gegeven moment blijf haken. Of dat het verhaal klinkklare onzin wordt... Maar misschien moet ik het wel gewoon proberen.
Nieuwe update: vanochtend en vanmiddag in de trein en vanavond op balkon de laatste 5.700 woorden geschreven. Versie 1 is dus afquote:Op maandag 31 mei 2010 19:45 schreef DaMart het volgende:
Ook weer even een update van mij.
Vorige week was ene productieve week. Ineens zat ik op ruim 80.000 woorden. Het helpt ook wel dat ik goed in mijn hoofd heb zitten wat er nog gaat gebeuren, al weet je dat ook nooit 100% zeker met een verhaal dat zichzelf schrijft.
Maar het einde komt nu echt in zicht, dus ik hoop binnenkort de laatste punt te kunnen typen. Ik ben van plan om dan wel meteen het geheel na te lezen om nog wat puntjes op de i te kunnen zetten. Kijken of alle verwijzingen in het begin van het verhaal nog kloppen, of ik toch niet te vel weggeef van de clou, en wat schoonheidsfoutjes op tekstueel gebied wegpoetsen. Als ik dat heb gedaan, dan kijk ik er even niet naar, dat mogen proeflezers dan gaan doen.
Dank jequote:Op donderdag 3 juni 2010 23:48 schreef wonderer het volgende:
Hoofdstuk af
DaMart, wat goed! gefeliciteerd man! Heb je al proeflezers? Wie ga je benaderen?
Ligt aan de bladspiegel natuurlijk. Mijn boeken hebben allebei 102k woorden en zijn 312 bladzijden. Maar het kan meer of minder zijn, afhankelijk van hoeveel woorden de uitgever op een pagina propt.quote:Op vrijdag 4 juni 2010 00:08 schreef DO2 het volgende:
Ruim 90000 woorden. Over hoeveel pagina's praat je dan, ongeveer?
En op welk moment schakelde jij proeflezers in? Toen het echt klaar was of meteen nadat je versie 1 af had?quote:Op vrijdag 4 juni 2010 00:07 schreef wonderer het volgende:
Yeah, laten liggen en dan in een ruk uitlezen, dat werkt bij mij het beste. Dat van die consistentie is op zich wel een goed idee, maar dat komt al heel snel terug als je eenmaal weer begint en het zal echt niet de laatste keer zijn dat je het leest. Mijn laatste boek heb ik acht of negen keer gelezen voor het klaar was. Misschien nog wel vaker.
Het is bij mij in ieder geval op 192 bladzijden A4 terecht gekomen (niet allemaal helemaal vol uiteraard, want een nieuw hoofdstuk begint op een nieuwe bladzijde), met lettertype Arial 10 en regelafstand 1,5.En ik weet het niet zeker, maar ik schat zo in dat een gemiddeld boek ongeveer 1,5 keer zoveel pagina's zal hebben. En als ik het aantal pagina's van wonderer lees, komt dat wel aardig in de buurt, geloof ik.quote:Op vrijdag 4 juni 2010 00:08 schreef DO2 het volgende:
Ruim 90000 woorden. Over hoeveel pagina's praat je dan, ongeveer?
Nou, mijn proeflezers krijgen versie 1 echt niet te zien hoor.quote:Op vrijdag 4 juni 2010 07:41 schreef DaMart het volgende:En op welk moment schakelde jij proeflezers in? Toen het echt klaar was of meteen nadat je versie 1 af had?
Dank je. In een keer doorschrijven zonder ieder hoofdstuk tig keer aan te passen werkte goed. Zo ga ik het voortaan altijd maar doen, denk ikquote:Op vrijdag 4 juni 2010 10:50 schreef p-etr-a het volgende:
Gefeliciteerd, DaMart! Wat heb je dat snel en toegewijd gedaan.
Dat bevestigt mijn gevoel al een beetje. Versie 1 is de ruwste versie van het verhaal die er is, dus die zonder bijschaven naar proeflezers sturen leek me niet echt handig. Ik denk dan ook dat versie 2 de eerste is die in daarvoor in aanmerking gaat komenquote:Op vrijdag 4 juni 2010 11:40 schreef Gwywen het volgende:
[..]
Nou, mijn proeflezers krijgen versie 1 echt niet te zien hoor.
Ik denk dat versie 3 of zo pas naar de proeflezers gaat.
Dat zie ik wel met verhalen van vroeger. Als ik nu mijn laatste boekpoging (2003) herlees, begrijp ik wel waarom uitgevers er niets in zagenquote:Het hele verhaal een tijdje laten liggen, wat Wonderer zegt, is overigens wel aan te raden. Op de een of andere manier ben je dan minder 'blind' voor je eigen foutjes en valkuilen.
Versie anderhalf, eigenlijk. Ik ga er na het afronden nog een keer doorheen en verbeter nog stomme foutjes, maar over het algemeen is versie 1 80% van de uiteindelijke versie, dus veel wordt er niet aan veranderd voor het naar de proeflezers gaat. Bij mijn vorige boek las een vriendin real time mee (die las wat ik de dag ervoor geschreven had). Ik ben zeker genoeg van mijn eerste versies om die op te sturenquote:Op vrijdag 4 juni 2010 07:41 schreef DaMart het volgende:
[..]
En op welk moment schakelde jij proeflezers in? Toen het echt klaar was of meteen nadat je versie 1 af had?.
[..]
quote:Op dinsdag 8 juni 2010 18:10 schreef wonderer het volgende:
Nadat ik het eerste hoofdstuk heb afgerond, blijf ik steken. Kut
Nou ja, ik heb hoofdstuk twee af, hoofdstuk een loop ik nog even op vast door research (iemand is iets voor me aan het uitzoeken). Maar ik heb voor elk hoofdstuk een samenvatting gemaakt en bij het derde hoofdstuk begint die samenvatting met "Hoofdstuk waarin duidelijk wordt dat..." en ik heb geen idee hoe het duidelijk moet wordenquote:Op dinsdag 8 juni 2010 19:50 schreef DaMart het volgende:
[..]
Dat kan natuurlijk niet hè, want we zitten hier al in hoofdstuk 2!.
Maar wat is het probleem, waar blijf je op steken?
Ik heb nog nooit iets uitgeprintquote:Op dinsdag 8 juni 2010 19:44 schreef DaMart het volgende:
Ik ben begonnen met de eerste keer nalezen. Opmerkingen digitaal verwerken doe ik pas als ik alle 191 uitgeprinte pagina's heb voorzien van commentaar. Heb ik meteen een tweede leesmoment. Maar ik haal er toch al aardig wat dingen uit, met name taalkundige dingen, zoals zinnen die mooier kunnen.
quote:Op dinsdag 8 juni 2010 20:14 schreef wonderer het volgende:
[..]
Nou ja, ik heb hoofdstuk twee af, hoofdstuk een loop ik nog even op vast door research (iemand is iets voor me aan het uitzoeken). Maar ik heb voor elk hoofdstuk een samenvatting gemaakt en bij het derde hoofdstuk begint die samenvatting met "Hoofdstuk waarin duidelijk wordt dat..." en ik heb geen idee hoe het duidelijk moet worden
Maar ik ben gister gewoon begonnen en ik zie wel waar het schip strandt. De eerste 50k gaan toch altijd moeizaam.
Goeie (geniale zelfs) recensie van mijn tweede boek leggen ook wel druk, trouwens. Ik heb de lat weer hoger gelegd voor mezelf, blijkbaar, daar moet ik nu wel weer aan kunnen voldoen.
Zou blij zijn als ik na dit derde boek even wat totaal anders kan doen.
Ik heb getwijfeld tussen herlezen op laptop of op papier. En op papier leest het toch iets anders, makkelijker ook bij lange teksten.quote:
quote:Wil trouwens voor dit boek wel de tekst in het stramien van een boek hebben. Ik kwam bij de drukproef vorige keer dingen tegen die puur door de compactheid van de tekst kwamen, dezelfde woorden die ineens boven elkaar komen te staan in plaats van links en recht in een zin, dat ziet er echt anders uit. Misschien een tip voor mensen?
Je zou het kunnen uitprinten op A5 formaat, met flink wat wit rondom (grotere marges dan normaliter in Word). Dan ziet het er al behoorlijk professioneel uit.quote:Op dinsdag 8 juni 2010 20:21 schreef DaMart het volgende:
Is er een vast stramien voor een boek dan? Dus vaste regels die je kunt volgen om het op een boek te laten lijken?
Ik heb wat last met spanningsbogen, daarom heb ik voor elk hoofdstuk een samenvatting gemaakt zodat ik in een oogopslag kan zien hoe het verhaal zich ontwikkelt. Ik reken erop dat er tijdens het schrijven nog heel wat bij komtquote:Op dinsdag 8 juni 2010 20:21 schreef DaMart het volgende:
[..]
Is dit ook het laatste deel van een trilogie?
Ik maak zelf geen samenvattingen van de hoofdstukken. Dat werkt voor mij vooral beperkend, en als ik al iets vooruit plande, ging het verhaal ineens een heel andere kant op.
Ik lees altijd alles vanaf het scherm, dus ik ben eraan gewend, denk ik. Kwestie van voorkeur. Ik vind het ook zo vervelend om je aantekeningen tussen de regels te kriebelen en dan straks tijdens het uitwerken nog weten wat je ook alweer bedoelde. Dan liever meteen een nieuwe alinea schrijvenquote:Ik heb getwijfeld tussen herlezen op laptop of op papier. En op papier leest het toch iets anders, makkelijker ook bij lange teksten.
[..]
Nou ja, voor mijn boeken dus wel, dus ik kan straks bij de grafisch vormgever het sjabloon vragen en mijn tekst daarin laten lopen. Maar wat Gwywen ook al zegt, a5 met grote marges werkt ook. En ik geloof dat je bij lulu.com een word-sjabloon kunt downloaden.quote:Is er een vast stramien voor een boek dan? Dus vaste regels die je kunt volgen om het op een boek te laten lijken?
quote:Op woensdag 23 juni 2010 11:10 schreef Biancavia het volgende:
DaMart, want ontzettend goed!![]()
Hoe was het om het voor de eerste keer helemaal door te lezen?
Nog steeds hard mee bezig, wat een saai werk is dit.quote:Op woensdag 23 juni 2010 11:10 schreef Biancavia het volgende:
Gwywen, is het nog gelukt met het verwerken van je aantekeningen?
quote:Op dinsdag 6 juli 2010 10:27 schreef Gwywen het volgende:
Wel juist! Lekker stoer buiten werken onder de parasol!![]()
(Hoewel iemand die ik sprak dacht dat ik de hele dag had staan schoffelen of zo toen ik vertelde dat ik 'in de tuin had gewerkt')
Met 35 graden in de schaduw? Dan raakt mijn laptop (en mijn brein) oververhitquote:Op dinsdag 6 juli 2010 10:27 schreef Gwywen het volgende:
Wel juist! Lekker stoer buiten werken onder de parasol!![]()
(Hoewel iemand die ik sprak dacht dat ik de hele dag had staan schoffelen of zo toen ik vertelde dat ik 'in de tuin had gewerkt')
quote:Op dinsdag 6 juli 2010 21:24 schreef Gwywen het volgende:
Met je laptop in je opblaasbadje gaan zitten is zeker ook geen optie?
Voor de wedstrijd?quote:Op woensdag 7 juli 2010 19:27 schreef Tha_Erik het volgende:
Vanavond komt mijn korte verhaal klaar (whehe). Dat is in ieder geval iets.
Verder heb ik voor de zomervakantie enorm veel zin aan mijn manuscript (dat klinkt zo pretentieus) te gaan werken.
Ja. En het is echt beschamend kort voor de tijd die ik er voor genomen heb om het te schrijvenquote:
Die van dat topic dat ik had geopend op Solquote:
Ja.quote:Op woensdag 7 juli 2010 20:09 schreef wonderer het volgende:
[..]
Die van dat topic dat ik had geopend op Sol
Je hebt nog drie weken... laat het een weekje liggen en kijk er dan nog eens naar.quote:Op woensdag 7 juli 2010 23:16 schreef Tha_Erik het volgende:
Punt.
Even doorlezen op foutjes en dan gaat het naar een paar proeflezers denk ik. Al heb ik zo'n gevoel dat ik er niet veel meer aan wil veranderen.
Ja, maar ik durf het aan jou al helemaal niet zo goed te laten lezenquote:Op woensdag 7 juli 2010 23:20 schreef wonderer het volgende:
[..]
Je hebt nog drie weken... laat het een weekje liggen en kijk er dan nog eens naar.
Ik zou je willen helpen, maar dat is dan weer competitievervalsing
Oh ik heb dat bij mijn korte verhaaltje ook ongeveer, ik schreef eerst in tegenwoordige tijd, maar dat heb ik toen veranderd naar verleden tijd. En dat waren (toen) nog maar 2000 woordenquote:Op woensdag 7 juli 2010 23:22 schreef Biancavia het volgende:
Pfff.
Ik heb een probleem.
Ooit ben ik mijn manuscript begonnen in ik-perspectief. Toen ik besloot het uit te gaan werken heb ik er personaal perspectief van gemaakt en zo heb ik het hele script geschreven.
Nu heb ik de eerste paar pagina's omgezet in 'ik' en het werkt echt veel beter...
Nog maar 97 pagina's te gaan...
Herkenbaar. Erg frustrerend. En nu maar hopen dat het echt beter is, die "ik"quote:Op woensdag 7 juli 2010 23:22 schreef Biancavia het volgende:
Pfff.
Ik heb een probleem.
Ooit ben ik mijn manuscript begonnen in ik-perspectief. Toen ik besloot het uit te gaan werken heb ik er personaal perspectief van gemaakt en zo heb ik het hele script geschreven.
Nu heb ik de eerste paar pagina's omgezet in 'ik' en het werkt echt veel beter...
Ja, want dat is wat ik nu denk. Maar misschien is het ook wel helemaal niet zo.quote:Op woensdag 7 juli 2010 23:27 schreef wonderer het volgende:
[..]
Herkenbaar. Erg frustrerend. En nu maar hopen dat het echt beter is, die "ik"
Nou ja, het voordeel is dus dat ik elke zin opnieuw typ en zo weer hele nieuwe invalshoeken krijg. Opeens kan ik sommige kromme zinnen eruit gooien en vervangen.quote:Op woensdag 7 juli 2010 23:24 schreef Tha_Erik het volgende:
[..]
Oh ik heb dat bij mijn korte verhaaltje ook ongeveer, ik schreef eerst in tegenwoordige tijd, maar dat heb ik toen veranderd naar verleden tijd. En dat waren (toen) nog maar 2000 woorden, rotwerk, want je moet letterlijk alles nalopen en ongeveer elke zin aanpassen.
Hopelijk sla je wel steeds nieuwe versies op zodat je terugkan naar personaal als het niet bevalt...quote:Op woensdag 7 juli 2010 23:29 schreef Biancavia het volgende:
[..]
Ja, want dat is wat ik nu denk. Maar misschien is het ook wel helemaal niet zo.
Whehe.quote:Op woensdag 7 juli 2010 23:32 schreef wonderer het volgende:
[..]
Hopelijk sla je wel steeds nieuwe versies op zodat je terugkan naar personaal als het niet bevalt...
Hemel, ik verzuip in de versies!quote:Op woensdag 7 juli 2010 23:32 schreef wonderer het volgende:
[..]
Hopelijk sla je wel steeds nieuwe versies op zodat je terugkan naar personaal als het niet bevalt...
Ik vind dat soort aanpassingen zelf altijd wel leuk om te doen, omdat je het echt per bladzijde beter ziet worden. Het kost wel veel tijd, dat is waar, maar het is heerlijk om het straks, als het klaar is, helemaal door te lezen.quote:Op woensdag 7 juli 2010 23:22 schreef Biancavia het volgende:
Pfff.
Ik heb een probleem.
Ellende, ik heb het destijds ook omgegooid, maar dan andersom: van een 'ik' naar een derde persoon. Mijn eerste deel is inmiddels goedgekeurd door de uitgever, enthousiast ontvangen zelfs, maar dat omzetten is me achteraf toch heel slecht bevallen. Ik denk nog steeds dat ik de 'omgezette' hoofdstukken nog een keer helemaal opnieuw moet schrijven, om los te komen van - nou ja, van die oorspronkelijke 'ik', dusquote:Op woensdag 7 juli 2010 23:22 schreef Biancavia het volgende:
Pfff.
Ik heb een probleem.
quote:Op dinsdag 13 juli 2010 22:41 schreef DaMart het volgende:
En het corrigeren van de eerste versie vordert nog steeds gestaag. In het Worddocument ongeveer tot halverwege opmerkingen verwerkt, op papier ongeveer op tweederde met nalezen. Maar schrijven is schrappen gaat toch zeker op.
Als ik er zin in zou hebben had ik daar nu een ellenlang epistel over kunnen schrijven, maar ik gebruik mijn tijd nu liever voor iets anders. Het zou geen positief epistel zijn geworden trouwens.quote:Op dinsdag 20 juli 2010 11:24 schreef Tijn het volgende:
Wat vinden jullie van een site als Ten Pages? Zie je daar wat in of schrijf je liever je boek eerst af en probeer je daarna een uitgever te vinden?
quote:What Took You So Long?
The quiet hell of 10 years of novel writing.
By Susanna Daniel
There is surely a word—in German, most likely—that means the state of active non-accomplishment. Not just the failure to reach a specific goal, but ongoing, daily failure with no end in sight. Stunted ambition. Disappointed potential. Frustrated and sad and lonely and hopeless and sick to death of one's self.
Whatever it's called, this is what leads people to abandon their goals—people do it every day. And I understand that decision, because I lived in this state of active non-accomplishment for many years.
I wrote the earliest bit of what would become my first novel, Stiltsville, in January of 2000, when I was in my first year of a graduate writing program. In May of 2009, I sold Stiltsville to HarperCollins—the hardcover is due out next month.
This means that the time from my novel's conception to its appearance on store shelves adds up to a staggering 10 years. An entire decade. Between, I graduated and spent a year on fellowship (during which I wrote a lot but only half of it was any good); then there were the teaching years (during which I wrote very little, hardly any of it good); then there were the Internet company years (during which I barely wrote at all).
Stiltsville is in good company, which is reassuring. There are oodles of novels that took a decade or longer to write—including some famous examples, like Junot Díaz's The Brief Wondrous Life of Oscar Wao. Díaz spoke in interviews about his own decade of active non-accomplishment. He said that five years into the process, he decided to give up on the novel and start a graduate degree (in what, he didn't say). He said his life improved: no more torture, no more fights with his fiance. Oh, Junot, I thought when I read this, I understand! Still, something pulled him back, and another five years passed, and then he was finally done.
Then he won the Pulitzer, which isn't going to happen to me. And I think I can speak for pretty much anyone who publishes a novel after 10 years: Whether you win awards doesn't matter one bit. The hardest—and therefore the most rewarding—part was just finishing.
Writing is hard—writers say this all the time, and I think probably only other writers believe it. But it's not nearly as hard, in my experience, as not writing.
During my should-be-writing years, I thought about my novel all the time. Increasingly, these were not happy or satisfying thoughts. My "novel" (which had started to wear its own air quotes in my head) became something closer to enemy than lover. A person and his creative work exist in a relationship very much like a marriage: When it's good, it's very good, and when it's bad, it's ugly. And when it's been bad for a long, long time, you start to think about divorce.
My friend Bob, a playwright, told me years ago that he finally understood how writers stop writing. "It happens one day at a time," he said to me, clearly in the midst of a revelation. I'd come to the same realization a few years earlier. In the years between conceiving my book and finishing it, there wasn't one month when I didn't have a writing goal—five pages a week, say, or half of a chapter—but most months, I didn't even come close.
The thing is—one-day-at-a-time is the most painful way for active non-accomplishment to happen. It's the psychological equivalent of death by a thousand cuts. A painter I knew told me once that she'd reached a point when she said goodbye to painting, much the same way Junot Díaz considered doing—she said it was the kindest, most generous thing she'd ever done for herself.
I know a lot of writers, both published and not, and so I know that for every book that makes it to stores, several are never published, and several more are never finished. Many of my friends and acquaintances from graduate school published right away, but most still haven't. No doubt some will publish in the coming years. And some have gone into social work or law or medicine and seem to have left fiction writing behind, happily, like an old hairstyle.
And what about the rest of them? These are the people—many of whom write beautifully—I wonder about. And I wonder about strangers in similar situations, artists of all ilks. I wonder if they wake in the night, their hearts racing, unable to feel anything but the fear and frustration and disappointment of the fact that they haven't finished anything in a month. I wonder if they're anything like me. My guess is that many of them are—and naturally I feel tremendous empathy. Having been there, I know there are no magic words of encouragement, no surefire tough-love tactic. I wish there were.
It could have gone either way for Stiltsville, which is a thought that gives me chills. But then a couple of years ago, three things happened that gave me the push I needed.
One, my close friend Jen referred to my work, not unkindly, as "the great American novel." It's not that I hadn't realized there was a certain epic and hopeless quality to the damn thing, but still it stirred something in me to hear it out loud.
Two, a writer friend ran into a former instructor, and he asked about me. He told my friend it was too bad I wasn't writing because I'd been good. It was probably just something he'd said to make conversation, but it buoyed me in the way unexpected compliments—even sad ones like this—can.
Three, I woke one night in the midst of a minor panic attack. It wasn't unusual for me wake in the night, anxious and scared—and I always knew the source of the panic right away. But it was rare for my heavy-sleeping husband to wake at the same time. And instead of reassuring him and letting him get back to sleep, I told him the naked, humbling truth. I told him that if I didn't finish my novel, I thought my future happiness might be at risk. He wiped his eyes and yawned and said, "OK. Let's figure out how to make this happen."
It didn't happen overnight, but the tide of my life shifted. I dropped a few obligations and started getting up early to write for an hour or two before leaving the house. Of course I was sidetracked again—moving, pregnancy—but not for long. After I wrote the last sentence, I printed the whole mess and got out my red pen, and the relief of having a complete draft was overwhelming. I had more writing energy than I'd had in years. At this point, no matter that the sky was falling in publishing-land, I was certain that I would see my book in print.
In the end, I don't really believe it took me 10 years to finish Stiltsville. There's no exact start date (that first bit I wrote didn't make it into the completed novel, after all), so the math is pretty fuzzy. Here's how it works in my head: It took one year to write the first half, another year and a half to finish the rest, a few weeks to sell it, and 18 months for it to lumber through the publishing process.
But between the first half and the last, I cannot deny that there were four or five years when I failed to complete a single new chapter. One day at a time.
Everyone knows that the line between succeeding and failing can be pretty thin. But the fact that it took me so long haunts me less and less these days, and I find myself looking forward instead of back. After all, as every writer is aware, the ending of a story does most of the heavy lifting. It can make or break the whole thing.
Ik vind het jammer dat er mensen zijn die over de rug van aspirerende auteurs willen verdienen en ze gouden bergen voorspiegelen.quote:Op dinsdag 20 juli 2010 11:24 schreef Tijn het volgende:
Wat vinden jullie van een site als Ten Pages? Zie je daar wat in of schrijf je liever je boek eerst af en probeer je daarna een uitgever te vinden?
Wat is volgens jou dan wel een goede 'in eigen beheer' uitgeverij?quote:Op dinsdag 20 juli 2010 17:00 schreef wonderer het volgende:
[..]
Ik vind het jammer dat er mensen zijn die over de rug van aspirerende auteurs willen verdienen en ze gouden bergen voorspiegelen.
Eentje die niet klakkeloos alles uitgeeft dat binnen de wet valt en redactie standaard uitvoert. Maar volgens mij bestaan die niet.quote:Op maandag 26 juli 2010 15:38 schreef wolferl het volgende:
[..]
Wat is volgens jou dan wel een goede 'in eigen beheer' uitgeverij?
Ik heb sinds kort deze ontdekt.
http://pumbo.nl/
Edit: Waar kan je een script laten beoordelen?
Leuk dat je begonnen bent met schrijven. En goed dat je vriend positief is, dat kan ook werken in een gemoedstoestand als je aan het verhaal werkt. Positiviteit van je naasten is altijd lekkerder werken.quote:Op dinsdag 27 juli 2010 16:02 schreef iRain het volgende:
Ik ben sinds een paar weken ook aan het schrijven. Het is nog best lastig. Ik had wel al een verhaal in mijn hoofd, maar om het begin te maken. Wat een hel.
Gelukkig ben ik daar nu doorheen en gaat het wel redelijk nu![]()
Ik vind het alleen lastig om het te laten lezen. Alleen mijn vriend heeft tot nu toe gelezen wat ik geschreven heb en hij vond het goed. Het eerste wat hij zei was: ik wil meer! Hij gaf ook wat handige tips. Ik word er alleen zo zenuwachtig van.
Laten jullie het steeds na een paar hoofdstukken lezen of schrijven jullie gewoon door?
Ik heb dat nu ook, zit in een dubio, doorgaan of opnieuw beginnen. Ik heb al ruim 160 bladzijdes geschreven. Het was af, maar ik ontdekte dat er een hoop reuze sprongen in het verhaal zitten. Ik wil het iets meer detailleren.quote:Op dinsdag 27 juli 2010 23:02 schreef Gwywen het volgende:
Bij mij wisselt het. De ene keer lever ik telkens keurig een hoofdstuk af, de andere keer heb ik liever dat het verhaal eerst in zijn geheel op papier staat.
Ik heb overigens het besluit genomen om opnieuw te beginnen met schrijven; ik kwam gedurende het redigeren steeds meer in de knoop met inmiddels veranderde verhaallijnen, en besloot dat er van het oorspronkelijke eind zo weinig over zal blijven, dat ik beter opnieuw kan beginnen. En dan alle gewijzigde verhaallijnen er vanaf het begin af aan al in verwerken.
Dat betekent wel nog meer vertraging, maar ja, je bent perfectionist of je bent het niet hè.
Als jij er niet tevreden mee bent moet je dat zeker doen! Het moet wel goed lopen. Begin je dan helemaal opnieuw of laat je wel stukken erin zitten?quote:Op dinsdag 27 juli 2010 23:02 schreef Gwywen het volgende:
Bij mij wisselt het. De ene keer lever ik telkens keurig een hoofdstuk af, de andere keer heb ik liever dat het verhaal eerst in zijn geheel op papier staat.
Ik heb overigens het besluit genomen om opnieuw te beginnen met schrijven; ik kwam gedurende het redigeren steeds meer in de knoop met inmiddels veranderde verhaallijnen, en besloot dat er van het oorspronkelijke eind zo weinig over zal blijven, dat ik beter opnieuw kan beginnen. En dan alle gewijzigde verhaallijnen er vanaf het begin af aan al in verwerken.
Dat betekent wel nog meer vertraging, maar ja, je bent perfectionist of je bent het niet hè.
quote:Op woensdag 28 juli 2010 22:22 schreef Tha_Erik het volgende:
Bevestiging gehad dat mijn korte verhaal voor de wedstrijd aangekomen is. Nu wil ik ook winnen ook.
Ja gespecialiseerde fora's, maar de beste, http://www.schrijversplaza.nl/, is er mee gestopt.quote:Op donderdag 29 juli 2010 18:12 schreef Peter het volgende:
Een verhaal proofreaden is toch leuk om te doen?. Een verhaal van max 10 a4-tjes kun je in een paar uur goed doorworstelen met feedback. Zijn er, naast dit topic, geen plaatsen op internet waar men elkaar daarmee helpt?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Even in een spoiler, anders krijgen we van die lappen tekst op het forum, zullen de meeste niet blij mee zijn.
Ik ben nog lang niet klaar met mijn 'verhaal'. Gek toch eigenlijk, ik had het een jaar terug zo laten drukken.![]()
![]()
Voor mij is het werk, dus ik doe het in ieder geval niet "voor noppes"quote:Op zondag 1 augustus 2010 22:21 schreef wolferl het volgende:
Het zou wel leuk zijn om hier een soort van 'proef-lees-topic' te houden.
Aangezien de meeste in dit topic toch soms even zijn of haar boek aan de kant leggen om het hoofd even leeg te maken. Dan kan je best in die tussentijd iemand helpen met een proef lezing van diens boek, misschien kom je dan ook wel op nieuwe ideeën, en je helpt een ander ermee.
Tevens ben ik benieuwd of men hier mijn preview versie goed te lezen vinden.
Er gaat erg veel tijd in proeflezen en commentaar geven zitten. Ik doe het wel, en ik doe het graag, maar alleen voor bepaalde mensen en soms op dat forum wat hierboven staat, als ik er zin in heb.quote:Op zondag 1 augustus 2010 22:21 schreef wolferl het volgende:
Het zou wel leuk zijn om hier een soort van 'proef-lees-topic' te houden.
Aangezien de meeste in dit topic toch soms even zijn of haar boek aan de kant leggen om het hoofd even leeg te maken. Dan kan je best in die tussentijd iemand helpen met een proef lezing van diens boek, misschien kom je dan ook wel op nieuwe ideeën, en je helpt een ander ermee.
Tevens ben ik benieuwd of men hier mijn preview versie goed te lezen vinden.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Laat het een ander lezen, en accepteer diens kritiek.quote:Op dinsdag 3 augustus 2010 17:29 schreef Verbal het volgende:
Ik ken de Stephen King-handleiding On Writing natuurlijk, maar toch lukt het mij niet. Ik leun dan ook wel erg op mijn eigen schrijfstijl, maar ik moet juist oppassen dat het niet style-over-substance wordt...
Maar het is juist tegen beter weten in dat ik dat maar moeilijk los kan laten...
V.
Ga ik zeker doen, maar niet voor het af is. En dat is nog lang niet zoquote:Op dinsdag 3 augustus 2010 17:32 schreef wolferl het volgende:
[..]
Laat het een ander lezen, en accepteer diens kritiek.
Dat ligt helemaal aan jou.quote:Op woensdag 4 augustus 2010 07:14 schreef Verbal het volgende:
[..]
Ga ik zeker doen, maar niet voor het af is. En dat is nog lang niet zo![]()
V.
Het nadeel van die updates vind ik dan weer dat je de opmerkingen meteen wilt en gaat verwerken. En daardoor stokt de voortgang van het verhaal weer. Ik vond het dit keer wel prettig om in één keer door te schrijven.quote:Op woensdag 4 augustus 2010 10:35 schreef wolferl het volgende:
[..]
Dat ligt helemaal aan jou.
Ik vind het prettiger als mensen af en toe een update krijgen en daar hun bevindingen over vertellen tegen mij.
Ik heb het hele verhaal (wat ik nu schrijf) 2 keer uitgeprint en aan 2 mensen meegegeven, we zijn een half jaar verder en ik moet nog wachten op hun commentaar. Terwijl ik zelf het al weer heel anders heb staan.
Die onzekerheid gaat je niet helpen, je moet proberen te beseffen dat juist een mate van eigenheid belangrijk is in een goed verhaal/boek/creatief werk. Het is een kwestie van proberen, op je bek gaan, toch niet opgeven en weer doorgaan, etc. Dat is een proces dat je nog niet kent als je net begint en het kan heel lastig zijn om vol te houden als je daar allemaal doorheen gaat. Je bent natuurlijk erg kwetsbaar als je aan zoiets werkt, je bent bang voor een heel directe beoordeling van je talenten. Maar er zit weinig anders op. Des te langer je bezig bent, des te meer je op je eigen intuitie leert vertrouwen.quote:Op woensdag 4 augustus 2010 11:27 schreef Verbal het volgende:
Nou het liefst zou ik elke scheet willen laten lezen, al is het alleen om de bevestiging te krijgen dat wat ik op het digitale papier kwak ook daadwerkelijk leesbaar is. Als in: niet te vermoeiend, vooral.
V.
Die eigenheid heb ik. Ik ben ervan overtuigd dat ik een nadrukkelijk eigen stijl heb, waar ik zelf bijzonder tevreden mee ben. Maar of anderen die stijl weten te waarderen is iets anders.quote:Op woensdag 4 augustus 2010 12:36 schreef keesjeislief het volgende:
[..]
Die onzekerheid gaat je niet helpen, je moet proberen te beseffen dat juist een mate van eigenheid belangrijk is in een goed verhaal/boek/creatief werk.
Dat is het ook, maar het idee hebben dat je niet een heel boek aan het schrijven bent dat vervolgens als niet prettig leesbaar wordt ervaren, is weer een ander ding. Dus ik ben nog zoekende over wat wijsheid is. Met regelmatige intervals laten lezen, of eerst doorzwoegen (wat Stephen King adviseert, maar die adviseert ook een paar dingen die indruisen tegen mijn schrijfstijlquote:Het is een kwestie van proberen, op je bek gaan, toch niet opgeven en weer doorgaan, etc.
Het is niet het schrijven an sich, voor mijn werk schrijf ik elke dag teksten die in de openbaarheid komen, en ik heb van jongs af aan geschreven, maar een boek scrhijven, dat is een heel vak apart. En concentratie is niet mijn sterkste eigenschap. Maar soms heb je van die innerlijke aandrangen, dat je omwille van je eigen geluk iets móet doen.quote:Dat is een proces dat je nog niet kent als je net begint en het kan heel lastig zijn om vol te houden als je daar allemaal doorheen gaat. Je bent natuurlijk erg kwetsbaar als je aan zoiets werkt, je bent bang voor een heel directe beoordeling van je talenten. Maar er zit weinig anders op. Des te langer je bezig bent, des te meer je op je eigen intuitie leert vertrouwen.
Nerdquote:Op woensdag 4 augustus 2010 13:08 schreef Tijn het volgende:
[..]
Ik wil je niet uitlachen, maar ik vond dit echt heel grappig
Je mag best een stukje naar me mailen, als je daar behoefte aan hebt.quote:Op woensdag 4 augustus 2010 13:06 schreef Verbal het volgende:
[..]
Die eigenheid heb ik. Ik ben ervan overtuigd dat ik een nadrukkelijk eigen stijl heb, waar ik zelf bijzonder tevreden mee ben. Maar of anderen die stijl weten te waarderen is iets anders.
[..]
V.
Stel dat het niet zo is. Dat je lezers het helemaal niks vinden. Wat zou je dan doen? Doorschrijven voor jezelf in je eigen stijl die jij leuk vindt, of je stijl radicaal omgooien tot je er zelf niks meer aan vindt, maar je lezers wel?quote:Op woensdag 4 augustus 2010 13:06 schreef Verbal het volgende:
[..]
Die eigenheid heb ik. Ik ben ervan overtuigd dat ik een nadrukkelijk eigen stijl heb, waar ik zelf bijzonder tevreden mee ben. Maar of anderen die stijl weten te waarderen is iets anders.
[..]
V.
Nee.quote:Op vrijdag 6 augustus 2010 14:34 schreef AmerikaanseTopsport het volgende:
Ik heb echt bij alles wat ik schrijf het idee 'wat een gezwam... waar gaat dit naar toe?'
Het zal er wel aan liggen dat de uitkomst voor mij logisch is, ik weet wat er komt. Maar als je het leest, zonder te weten wat er komt, ik kan niet goed inschatten of het dan nog steeds gezwam is. Heel lastig. Want voor mijn gevoel kan ik honderd pagina's gemakkelijk vullen. Maar is het dan voor anderen net zo achteloos als voor mij?
Hieieieieieier heb ik veel aan... dat geeft de burger moedquote:Op vrijdag 6 augustus 2010 15:06 schreef wolferl het volgende:
[..]
Nee.
Je hebt het zelf waarschijnlijk al zo'n keer of honderd gezien en gelezen. Ik heb hetzelfde met mijn boek. Ik ben nu al ruim een jaar bezig, en qua inhoud heb ik het wel gehad. Ik zal het boek nog eenmaal lezen (slechts voor het overzicht). Maar het verhaal kan ik inmiddels wel dromen. Ik liet een stukje verhaal aan iemand lezen (een behoorlijk saai stuk in mijn optiek), en diegene was er weg van en wilde meer. Ik voel er helemaal niks meer bij. Als het af is zal ik er ook nooit meer naar kijken. Ik begin dan wel weer met een nieuw boek, of een soort van spin-off.
Ik begrijp je daarom uitstekend. En ik vind het helemaal niet vreemd, dat je je gaat 'vervreemden' van je boek.
Maar schrijf door, en wijk niet af van je vaste plan. Dat het verhaal je nier meer boeit wil niet meteen zeggen dat het verhaal slecht is. Anderen gaan het vast en zeker boeiend vinden, daar zul je nog versteld van staan.
Daar zijn we voorquote:Op vrijdag 6 augustus 2010 15:31 schreef Verbal het volgende:
[..]
Hieieieieieier heb ik veel aan... dat geeft de burger moed
V.
Het gaat over een doodnormaal meisje van joodse afkomst dat overlijdt op 26-jarige leeftijd in concentratiekamp Auschwitz. Ik beschrijf niet alleen die gebeurtenis en in het kort de oorlog, maar haar hele levensverhaal waarin echt vanalles gebeurt. Ze was niet echt voor het geluk geboren. Toch probeer ik het niet te dramatisch op te schrijven, eerder met vertedering. En dat je ondanks alle pech toch nog krachtig in het leven kunt staan. Ik heb vier hoofdstukken: de ontgroening, de armoede, de liefde en de ontknoping.quote:Op zaterdag 14 augustus 2010 14:35 schreef wolferl het volgende:
@ hetzwartegat
Historische roman gebaseerd op een waargebeurd verhaal, klinkt veel belovend.
Ik ben verzot op historische boeken. Zou je een tipje van de sluier kunnen geven waarover het boek gaat.
Misschien ben ik wel je eerste 'klant'![]()
Succes met je boek en ambities
Eerst reguliere uitgevers proberen en als het daar uiteindelijk toch helemaal niet lukt...quote:Op zaterdag 14 augustus 2010 11:39 schreef hetzwartegat het volgende:
een uitgeverij benaderen of het toch in eigen beheer uitgeven.
Lijkt me een zeer interessant boek.quote:Op zaterdag 14 augustus 2010 16:47 schreef hetzwartegat het volgende:
[..]
Het gaat over een doodnormaal meisje van joodse afkomst dat overlijdt op 26-jarige leeftijd in concentratiekamp Auschwitz. Ik beschrijf niet alleen die gebeurtenis en in het kort de oorlog, maar haar hele levensverhaal waarin echt vanalles gebeurt. Ze was niet echt voor het geluk geboren. Toch probeer ik het niet te dramatisch op te schrijven, eerder met vertedering. En dat je ondanks alle pech toch nog krachtig in het leven kunt staan. Ik heb vier hoofdstukken: de ontgroening, de armoede, de liefde en de ontknoping.
Verder komen er nog illustraties bij van wat ik in archieven en bij mensen thuis heb gevonden. Een dagboek van een familielid, een fotoalbum en losse foto's. Het bizarre is dat ik foto's heb waarop mensen staan die waarschijnlijk een link met haar hebben, maar er is niemand die die mensen kan identificeren. Er zijn weinig mensen uit haar (schoon)familie die de oorlog overleefd hebben en die mensen zijn nu dood en hebben niet of nauwelijks over het verleden gepraat.
Mensen die de oorlog nog echt bewust hebben meegemaakt, zijn er niet zo heel veel meer. Dit geldt zeker ook voor de Nederlandse joden. Dat was toch al een relatief kleine bevolkingsgroep, die in de oorlog ook nog eens gedecimeerd is.quote:Op zaterdag 14 augustus 2010 17:36 schreef wolferl het volgende:
[..]
Lijkt me een zeer interessant boek.
Mijn opa (nu 88 jaar) heeft jarenlang onder dwang in een Duits wapenfabriek gewerkt.
Hij is door Russische soldaten gered, en dat verhaal had ik ooit willen opschrijven.
Helaas begint hij dement te worden.
Niemand van zijn oude 'kameraden' leeft meer.quote:Op zaterdag 14 augustus 2010 17:58 schreef hetzwartegat het volgende:
[..]
Mensen die de oorlog nog echt bewust hebben meegemaakt, zijn er niet zo heel veel meer. Dit geldt zeker ook voor de Nederlandse joden. Dat was toch al een relatief kleine bevolkingsgroep, die in de oorlog ook nog eens gedecimeerd is.
Het is op zich jammer dat dit soort verhalen verloren gaan.
Zeker bij zo'n verhaal als dat van je opa en ook bij andere (oorlogs)verhalen die over subgroeperingen gaan, waar bijvoorbeeld maar een tiental Nederlanders deel van uitmaakten, is het heel goed mogelijk dat er niemand meer van in leven is of niemand meer is die erover wil of nog kan vertellen.
Misschien kun je in het geval van je opa nog wat achterhalen via familieleden of via mensen die samen met hem in die wapenfabriek hebben gewerkt?
Oke, maar het kan wel een uitgangspunt zijn voor een verhaal.quote:Op zaterdag 14 augustus 2010 19:54 schreef wolferl het volgende:
[..]
Niemand van zijn oude 'kameraden' leeft meer.
Ik zal eens mijn tante vragen, die spreekt dagelijks met hem.
Het enige wat ie mij verteld heeft is neit genoeg voor een boekverhaal, eerder voor een paar anekdotes.
Hij is wel pro-communist sinds die bevrijding door Russische soldaten.
Dan wordt het een fictieve thriller met een toefje historische feiten.quote:Op zaterdag 14 augustus 2010 20:06 schreef hetzwartegat het volgende:
[..]
Oke, maar het kan wel een uitgangspunt zijn voor een verhaal.
Bijvoorbeeld: hij heeft tijdens de bevrijding een Rus leren kennen die hem een paar jaar later inhuurt om te spioneren voor de KGB. Het toeval wil dat hij in die rol een van zijn oude kameraden moet schaduwen.
Ik zou het wel een beetje aandikken, en een beetje humor is ook niet verkeerd.quote:Op maandag 16 augustus 2010 11:27 schreef maffemaniak het volgende:
Als ik zelf nadenk, denk ik dat het belangrijk is dat de:
- Personages goed uitgewerkt zijn
- Het beeldend geschreven is
- Er vaart in zit.
Aan een plot hoef ik niet te denken, dat scheelt. Ik heb al een verhaal, wat allemaal waar gebeurt is.
Nu zit ik te twijfelen aan de opzet. Ik wil dat het een beeld geeft van de reis als backpacker. Dat mensen dit lezen ter inspiratie om te gaan backpacken. Maak ik er een waarheidsgetrouw verhaal van wat feitelijk is, of dik ik het hier en daar aan, om de situaties herkenbaarder te maken of grappiger te maken. Wat zouden jullie doen?
Hou ons op de hoogte, vraag wat je wilt vragen en veel succes. Evenaar het schrijven als het avontuur die je als backpacker hebt beleefd.quote:Op maandag 16 augustus 2010 11:59 schreef maffemaniak het volgende:
Bedankt! Ik ga er weer aan beginnen. Nu het rotwerk. De grote lijjnen staan er al, nu het schrappen en uitbreiden.
Beeldend geschreven, je bedoeld in details zodat de lezer weet in welk huis het hoofdpersoon zich bevindt?quote:Op maandag 16 augustus 2010 11:27 schreef maffemaniak het volgende:
Leuk topic, heb het even vluchtig doorgelezen.
Ik wil ook graag schrijven, maar ben nog redelijk rusteloos en denk dat ik het nog niet kan opbrengen om lang stil te zitten en aan 1 verhaal te werken.
Wel heb ik in dromen meerdere verhalen klaarliggen. In de dromen lopen ze als een trein (beetje onrealistisch hier een daar, een uiteraard ben ik de hoofdpersoon die uiteraard de held is en alle vrouwen krijgt) Dus daar acht ik mij nog niet klaar voor.
Wel heb ik een ruw reisverslag klaarliggen van 37 pagina's. Dit is allemaal in samenvatting geschreven aan het thuisfront. Dit wil ik gaan uitwerken. Echter ben ik een totaal beginnend schrijver, en weet ik totaal niet waar ik op moet letten.
Als ik zelf nadenk, denk ik dat het belangrijk is dat de:
- Personages goed uitgewerkt zijn
- Het beeldend geschreven is
- Er vaart in zit.
Aan een plot hoef ik niet te denken, dat scheelt. Ik heb al een verhaal, wat allemaal waar gebeurt is.
Nu zit ik te twijfelen aan de opzet. Ik wil dat het een beeld geeft van de reis als backpacker. Dat mensen dit lezen ter inspiratie om te gaan backpacken. Maak ik er een waarheidsgetrouw verhaal van wat feitelijk is, of dik ik het hier en daar aan, om de situaties herkenbaarder te maken of grappiger te maken. Wat zouden jullie doen?
Boeiend hoeft niet persé overspoelingen met details te zijn.quote:Op maandag 16 augustus 2010 16:57 schreef FurtiveAffaire het volgende:
[..]
Beeldend geschreven, je bedoeld in details zodat de lezer weet in welk huis het hoofdpersoon zich bevindt?
Hmm daar had ik niet aan gedacht, dank voor de tipquote:Op maandag 16 augustus 2010 17:07 schreef wolferl het volgende:
[..]
Boeiend hoeft niet persé overspoelingen met details te zijn.
Dan zoek je het meer op in de genuanceerde dialogen.
Boeiend is, in mijn optiek, de lezer in spanning houden en ervoor zorgen dat die het boek blijven lezen.
Je moet de lezer prikkelen.
Ja dat bedoelde ik er idd mee. Helaas is dat niet mijn sterkste punt.quote:Op maandag 16 augustus 2010 16:57 schreef FurtiveAffaire het volgende:
[..]
Beeldend geschreven, je bedoeld in details zodat de lezer weet in welk huis het hoofdpersoon zich bevindt?
Dat moet je ook alleen maar doen als het functioneel is voor het verhaal. Vind ik.quote:Op maandag 16 augustus 2010 21:13 schreef maffemaniak het volgende:
[..]
Ja dat bedoelde ik er idd mee. Helaas is dat niet mijn sterkste punt.Ik ben het al snel zat en wil doorgaan naar de 'nuttige' dingen.
Ja het is ook leuk.quote:Op maandag 16 augustus 2010 21:43 schreef Complexiteit het volgende:
Bijna 1500 woorden nuEn het is zo leuk om te schrijven, niet te geloven.
Ik zag het meer als een meetlat voor mezelf, en ook om een doel te stellen hoeveel ik per week van mezelf moest schrijven. En dat heeft prima gewerkt.quote:Op maandag 16 augustus 2010 21:56 schreef Gwywen het volgende:
Ik zie iedereen telkens maar met aantallen woorden schermen, is dat nou echt zo belangrijk? Mij gaat het er veel meer om dat mijn verhaal klopt en de personages geloofwaardig zijn en zo. Ik houd me er echt niet bezig in hoeveel woorden ik dat opschrijf. Als het af is, en ik het hoofdstuk redigeren dient zich aan, ga ik me er pas eens over buigen welke woorden ik kan schrappen zonder dat de betekenis van mijn zinnen verandert. Maar dan nog interesseert het me geen fluit hoeveel woorden mijn verhaal telt.
Hier ben ik het geheel mee eens. Ook ik vind het aantal woorden totaal niet belangrijk.quote:Op maandag 16 augustus 2010 21:56 schreef Gwywen het volgende:
Ik zie iedereen telkens maar met aantallen woorden schermen, is dat nou echt zo belangrijk? Mij gaat het er veel meer om dat mijn verhaal klopt en de personages geloofwaardig zijn en zo. Ik houd me er echt niet bezig in hoeveel woorden ik dat opschrijf. Als het af is, en ik het hoofdstuk redigeren dient zich aan, ga ik me er pas eens over buigen welke woorden ik kan schrappen zonder dat de betekenis van mijn zinnen verandert. Maar dan nog interesseert het me geen fluit hoeveel woorden mijn verhaal telt.
Dat viel me ook op ja. Deed het zelf natuurlijk net ookquote:Op maandag 16 augustus 2010 21:56 schreef Gwywen het volgende:
Dat kan, maar is het niet belangrijker dat je met je gevoel mee lift.quote:Op maandag 16 augustus 2010 22:02 schreef Biancavia het volgende:
[..]
Ik zag het meer als een meetlat voor mezelf, en ook om een doel te stellen hoeveel ik per week van mezelf moest schrijven. En dat heeft prima gewerkt.
Zo deed ik het ook. Uiteindelijk is het verhaal zelf natuurlijk het belangrijkst, en maakt het niet uit of dat in 30.000 of 300.000 woorden wordt verteld, zolang het verhaal maar goed is. Maar het aantal woorden is wel een objectieve maatstaf om de voortgang van het schrijven te meten. En inderdaad, om jezelf doelen te stellen en een planning te maken. Mij hield het in ieder geval gemotiveerd en het was een extra stimulans om door te schrijven.quote:Op maandag 16 augustus 2010 22:02 schreef Biancavia het volgende:
[..]
Ik zag het meer als een meetlat voor mezelf, en ook om een doel te stellen hoeveel ik per week van mezelf moest schrijven. En dat heeft prima gewerkt.
Eerst afmaken, dan hopen dat de uitgever opnieuw het risico wil nemenquote:Op maandag 16 augustus 2010 22:30 schreef Verbal het volgende:
Wat is verder de stand van zaken bij de diverse schrijvers hier, vwb publicatie?
V.
Hmm eerst het boek afmaken en dan zie ik welquote:Op maandag 16 augustus 2010 22:30 schreef Verbal het volgende:
Wat is verder de stand van zaken bij de diverse schrijvers hier, vwb publicatie?
V.
Ik heb het zelf een keer doorgelezen, en veel zinnen gewijzigd, passages geschrapt, wat dingen toegevoegd, etc. Het einde bestond uit 5 hoofdstukken, dat zijn er nog maar 2, omdat ik het te langdradig vond en het een paar keer in herhaling viel.quote:Op maandag 16 augustus 2010 22:30 schreef Verbal het volgende:
V.
Ik kan aan het eind van de dag enorm tevreden zijn als ik een enkel woord heb ingevoegd, of zelfs maar een komma. Het gaat echt niet om de hoeveelheid. Ik kan wel een heel stuk schrijven en het de volgende dag weer deleten. Ik heb ook van te voren geen enkel idee in hoeveel woorden ik mijn verhaal kan vertellen, dus woorden tellen om te bepalen of ik lekker opschiet heeft bij mij geen enkel nut.quote:Op maandag 16 augustus 2010 22:22 schreef wolferl het volgende:
[..]
Hier ben ik het geheel mee eens. Ook ik vind het aantal woorden totaal niet belangrijk.
Het lijkt wel alsof sommige mensen bewust bijhouden hoeveel woorden ze per dag schrijven.
Ik dacht klaar te zijn met dit boek, maar de proeflezers waren kritisch.quote:Op maandag 16 augustus 2010 22:30 schreef Verbal het volgende:
V.
Ik niet.quote:Op maandag 16 augustus 2010 22:42 schreef Gwywen het volgende:
[..]
Ik kan aan het eind van de dag enorm tevreden zijn als ik een enkel woord heb ingevoegd, of zelfs maar een komma.
Ik ook niet.quote:
Hoeveel bladzijdes/woorden had je ongeveer?quote:Op maandag 16 augustus 2010 22:51 schreef wolferl het volgende:
[..]
Ik dacht klaar te zijn met dit boek, maar de proeflezers waren kritisch.
In de tussentijd heb ik veel aangepast, geschrapt en toegepast.
Maar ik merkte ook dat door die kritiek het boek niet tot zijn recht kwam op deze manier.
Ik ben dus nu op een gematigd tempo verder gegaan.
Ik ben alleen bang dat het boek nu ongeveer 8x zo groter gaat worden
Poeh, ik schat ongeveer 1840 bladzijdes, dat zijn dan ongeveer 580000 woorden.quote:Op dinsdag 17 augustus 2010 11:39 schreef hetzwartegat het volgende:
[..]
Hoeveel bladzijdes/woorden had je ongeveer?
En je proeflezers vinden dat het verhaal nog 8x zo uitgebreid moet? Ongelooflijk, zeg!quote:Op woensdag 18 augustus 2010 00:47 schreef wolferl het volgende:
[..]
Poeh, ik schat ongeveer 1840 bladzijdes, dat zijn dan ongeveer 580000 woorden.
Maar ik deel het boek in drie delen. Het eerste deel wordt 'Overture' en 'Akte 1' (400 bladzijdes), tweede deel wordt 'Akte 2' en 'Akte 3' (700 bladzijdes), en laatste deel wordt 'Akte 4' en 'Finale' (740 bladzijdes).
Dit zijn puur cijfers op basis van wat ik in het hoofd heb.
Er zal zeker wel hier en daar wat sneuvelen.
Is het niet dat je te veel wilt vertellen?quote:Op maandag 16 augustus 2010 22:51 schreef wolferl het volgende:
[..]
Ik dacht klaar te zijn met dit boek, maar de proeflezers waren kritisch.
In de tussentijd heb ik veel aangepast, geschrapt en toegepast.
Maar ik merkte ook dat door die kritiek het boek niet tot zijn recht kwam op deze manier.
Ik ben dus nu op een gematigd tempo verder gegaan.
Ik ben alleen bang dat het boek nu ongeveer 8x zo groter gaat worden
quote:Op woensdag 18 augustus 2010 10:25 schreef wolferl het volgende:
Het wordt een dynastische kroniek, over een familie, dat begint in de 15de eeuw tot en met 2009.
Jouw 'thrillertje' kan nog altijd beter worden dan mijn boek.quote:Op woensdag 18 augustus 2010 10:39 schreef Verbal het volgende:
[..]
...kom ik aan met mijn thrillertje
V.
Ik heb een baan van 13:30 tot 21:30. Ik moet alleen in actie komen als er calimiteiten plaatsvinden op de werkvloer.quote:Op woensdag 18 augustus 2010 16:09 schreef Complexiteit het volgende:
Zijn er trouwens mensen hier die full-time schrijver zijn, zegmaar? Hoe delen jullie je tijd in?
Technisch gezien wel, maar dat betekent niet dat ik ook fulltime aan het schrijven ben.quote:Op woensdag 18 augustus 2010 16:09 schreef Complexiteit het volgende:
Zijn er trouwens mensen hier die full-time schrijver zijn, zegmaar? Hoe delen jullie je tijd in?
Dat heb je goed voor elkaarquote:Op woensdag 18 augustus 2010 16:18 schreef wolferl het volgende:
[..]
Ik heb een baan van 13:30 tot 21:30. Ik moet alleen in actie komen als er calimiteiten plaatsvinden op de werkvloer.
Maar ik ben altijd alleen, dus er nooit wat gaande. Mijn chef komt elke vrijdag een bak koffie halen, en kijken of alles goed gaat. En dan zie ik hem een weeklang niet meer.
Waar ik voorheen de 'dode' uurtjes opvulde met films kijken, begon ik in 2008 met een stamboom van mijn familie te maken. Die was in 2009 helemaal af. En sindsdien ben ik maar gaan schrijven. Ik nam dan mijn USB stick mee, en ging soms thuis verder.
Nee, dat begrijp ikquote:Op woensdag 18 augustus 2010 16:31 schreef wonderer het volgende:
[..]
Technisch gezien wel, maar dat betekent niet dat ik ook fulltime aan het schrijven ben.
Ik schrijf als mijn kind naar school is. Soms lukt het me ook om 's avonds en in het weekend te schrijven. Ik kom net niet aan fulltime als je het terugrekent naar het gemiddelde aantal uren.quote:Op woensdag 18 augustus 2010 16:09 schreef Complexiteit het volgende:
Ik zit in de dip, loop achter op schema. NIet zo handig, maar ik kan me met deze temperaturen gewoon niet concentrerenquote:Op woensdag 18 augustus 2010 16:33 schreef Complexiteit het volgende:
[..]
Nee, dat begrijp ik. Maar je bent er wel veel mee bezig, neem ik aan? Heb je een soort van vast schema voor jezelf gemaakt?
En hoe bevalt het, om schrijver te zijn, echt als, baan?
Ik heb gewoon een fulltime baan, en schrijf daarnaast. Ik zit naar mijn werk ook een paar uur per week in de trein, en dan wil ik de laptop er nog wel eens bij pakken om te schrijven.quote:Op woensdag 18 augustus 2010 16:09 schreef Complexiteit het volgende:
En de part-timers,, schrijven jullie naast baan, werk en gezin enzo?
Ik zelf ben bv van plan om naast mijn studie te schrijven wanneer ik tijd heb, en gezien het belang dat ik aan m'n studie hecht zal ik zeker niet al te veel tijd hebben, maar ik hoop in een paar jaar tijd toch wel een mooi verhaal te schrijven.Als ik dan echter lees dat schrijvers 6-8u op een dag moeten kunnen zitten, aan hun verhaal, dan doet me dat afvragen hoe reeël mijn plan is, vandaar dat ik benieuwd ben hoe anderen het doen.
Lijkt me sowieso een leerzaam boek, want ik weet heel weinig van muziek. Verder een zeer ambitieus project. Maar als je verder toch niks te doen hebt op het werk: waarom niet?quote:Op woensdag 18 augustus 2010 10:25 schreef wolferl het volgende:
@ hetzwartegat
Nee het word geen vervolg op Het Bureau VoskuilHet wordt een dynastische kroniek, over een familie, dat begint in de 15de eeuw tot en met 2009. Maar het grote werk is eigenlijk, de details van elke eeuw. Je kan niet in de 16de eeuw praten (vertellen) als men in de 19de eeuw deed. Ook maatschappelijke issues, een muzikant in de 15de eeuw is heel anders dan een muzikant in 18de eeuw. Zijn positie is compleet anders, het werken zelf is totaal anders.
quote:Op donderdag 19 augustus 2010 19:02 schreef Complexiteit het volgende:
Hoofdstuk 1, versie 1 is af
tof, m'n eerste hoofdstuk ooit, dat ging nog best goed (zeg ik nu)
Ik ben naast een parttime-baan begonnen. Daarna heb ik mijn baan opgezegd en drie maanden zonder werk gezeten. Toen heb ik veel research gedaan en geschreven. Nu werk ik min of meer fulltime, studeer ik nog naast mijn werk en heb ik een aantal tijdrovende nevenprojecten. Op dit moment schiet het dus veel minder op.quote:Op woensdag 18 augustus 2010 16:09 schreef Complexiteit het volgende:
En de part-timers,, schrijven jullie naast baan, werk en gezin enzo?
Ik zelf ben bv van plan om naast mijn studie te schrijven wanneer ik tijd heb, en gezien het belang dat ik aan m'n studie hecht zal ik zeker niet al te veel tijd hebben, maar ik hoop in een paar jaar tijd toch wel een mooi verhaal te schrijven.Als ik dan echter lees dat schrijvers 6-8u op een dag moeten kunnen zitten, aan hun verhaal, dan doet me dat afvragen hoe reeël mijn plan is, vandaar dat ik benieuwd ben hoe anderen het doen.
Echt vetquote:
Ah, fuck datquote:Op zaterdag 21 augustus 2010 18:06 schreef Gwywen het volgende:
Foei, Wonderer. Het is DE plot.![]()
Geen wonder dat je er moeite mee hebt
Ja hoor, het is weer voor elkaar, het cirkeltje is rond.quote:Op zaterdag 21 augustus 2010 10:26 schreef Biancavia het volgende:
Hoewel ik er nog niet helemaal over uit ben, maar wie weet gebeurt er tijdens het schrijven wel iets waardoor wat losse eindjes aan elkaar geknoopt gaan worden. We zullen zien.
quote:Op zaterdag 21 augustus 2010 22:21 schreef Biancavia het volgende:
[..]
Ja hoor, het is weer voor elkaar, het cirkeltje is rond.
quote:Op zaterdag 21 augustus 2010 18:33 schreef wonderer het volgende:
[..]
Ah, fuck datDat klinkt voor geen meter, net als het deksel en de matras.
En is het nog steeds leuk bij daglicht?quote:Op zondag 22 augustus 2010 13:58 schreef wolferl het volgende:
Er gebeurde iets heel geks vannacht. Ik werd rond een uur of drie wakker met leuk verhaal voor een kinderboek. Ik ging naar mijn bureau en schreef het verhaaltje op een kladblok. Ging weer slapen en lees nu net wat ik opschreef vannacht.
Laat ik het zo zeggen, ik ben blij dat ik de moeite heb genomen om het vannacht te noteren. Het is zeer bruikbaar materiaal.quote:Op zondag 22 augustus 2010 14:42 schreef Biancavia het volgende:
[..]
En is het nog steeds leuk bij daglicht?
quote:Op zondag 22 augustus 2010 14:52 schreef wolferl het volgende:
[..]
Laat ik het zo zeggen, ik ben blij dat ik de moeite heb genomen om het vannacht te noteren. Het is zeer bruikbaar materiaal.
Ik wilde ooit een boek voor kinderen schrijven, maar heb nooit echt een leuk thema/verhaal kunnen verzinnen. En dan opeens dit. Kortom, het is nog leuker als ik dacht.
Idd. de meest mooie tekst heb ik geschreven terwijl ik niet kon slapenquote:Op zondag 22 augustus 2010 16:48 schreef Gwywen het volgende:
Grappig is dat hè. Ik heb standaard een blocnote op m'n nachtkastje liggen. De mooiste invallen komen inderdaad 's nachts.
De laatste tijd bedenk ik weleens liedjes met muziek erbij en alles maar als ik dan net op wil staan om het op te schrijven ben ik alles kwijtquote:Op zondag 22 augustus 2010 17:47 schreef wonderer het volgende:
De opening van mijn tweede boek heb ik ooit (toen ik nog met het eerste bezig was) 's nachts geschreven, maar verder? Neu.
Nee.quote:Op zondag 22 augustus 2010 17:57 schreef Gwywen het volgende:
Over muziek gesproken, hebben jullie ook zo je vaste muziek bij bepaalde schrijfprojecten?
Ik kan soms urenlang naar dezelfde muziek luisteren om in een bepaalde sfeer te komen (en te blijven).
Er is wel muziek die kan bijdragen om in een schrijfstemming te komen, maar tijdens het schrijven luister ik vaak helemaal geen muziek. En als ik het al luister, dan ga ik zo op in het verhaal, dat ik niet eens merk wanneer de muziek is afgelopen, en ik alsnog in stilte verder schrijfquote:Op zondag 22 augustus 2010 17:57 schreef Gwywen het volgende:
Over muziek gesproken, hebben jullie ook zo je vaste muziek bij bepaalde schrijfprojecten?
Ik kan soms urenlang naar dezelfde muziek luisteren om in een bepaalde sfeer te komen (en te blijven).
Nu niet. Maar bij een eerder boek wel: verzamel-cd van de beatles (met elke 70 minuten als terugkerend hoogtepunt 'paperback writer'). Zou ik eigenlijk weer eens moeten proberen.quote:Op zondag 22 augustus 2010 17:57 schreef Gwywen het volgende:
Goed bezig.quote:Op woensdag 25 augustus 2010 12:52 schreef Verbal het volgende:
Whoa... afgelopen dagen de background story van mijn hoofdpersoon omgegooid... verandert een aantal dingen, maar lost ook een boel op
V.
Probeer wel wat variatie te brengen. Bijna elke zin beginnen met 'zij of hij' leest lastig.quote:Op zondag 29 augustus 2010 13:48 schreef Complexiteit het volgende:
Is het hinderlijk als je een zin vaak begint met "zij..." of "hij..."
merk namelijk dat ik geneigd ben dat zo te doen, met wat meer werk lukt het meestal wel om het anders te formuleren
Oke good to hear, dacht al zoietsquote:Op zondag 29 augustus 2010 13:52 schreef wolferl het volgende:
[..]
Probeer wel wat variatie te brengen. Bijna elke zin beginnen met 'zij of hij' leest lastig.
Nou ja...quote:Op maandag 30 augustus 2010 11:29 schreef Verbal het volgende:
Loop te rommelen met perspectief... eerste of derde persoon. Mijn gevoel zegt eerste persoon, in dit geval, maar heb daar nog weinig ervaring mee. Hoe kiezen jullie dat?
quote:Op woensdag 7 juli 2010 23:22 schreef Biancavia het volgende:
Pfff.
Ik heb een probleem.
Als ik jou was zou ik een hoofdstuk schrijven en datzelfde hoofdstuk ook in het andere perspectief zetten. En dan een keuze maken, afgaand op je gevoel.quote:
Dat heb ik ook gedaan, en halverwege het herschrijven ontdekte ik dat de eerste persoon toch het beste werkte, en stopte ik met omzetten naar de derde persoon.quote:Op maandag 30 augustus 2010 12:04 schreef Biancavia het volgende:
[..]
Nou ja...
[..]
[..]
Als ik jou was zou ik een hoofdstuk schrijven en datzelfde hoofdstuk ook in het andere perspectief zetten. En dan een keuze maken, afgaand op je gevoel.
Ik kies dat niet. Dat gaat vanzelf. Meestal kom ik er pas na een tijdje achter dat ik 1e of 3e persoon heb gebruikt. Ik zou nog wel eens een verhaal in 2e persoon willen schrijven. Gewoon, voor de afwisseling.quote:Op maandag 30 augustus 2010 11:29 schreef Verbal het volgende:
Loop te rommelen met perspectief... eerste of derde persoon. Mijn gevoel zegt eerste persoon, in dit geval, maar heb daar nog weinig ervaring mee. Hoe kiezen jullie dat?
Daar had ik ook vrij veel moeite mee, de rode lijn van mijn verhaal is in de eerste persoon met af en toe een 'uitstapje' naar de derde persoon, maar dat komt puur door het verhaal en doordat het op die manier uiteindelijk toch beter overkomt als lezer.quote:Op maandag 30 augustus 2010 11:29 schreef Verbal het volgende:
Ik hoopte het ook, maar ik heb er echt geen tijd voor.quote:Op dinsdag 31 augustus 2010 01:08 schreef wolferl het volgende:
Ik hoop dat Biancavia nog zo'n mooie OP kan en gaat maken, als dat ze in dit topic deed.
*hint![]()
O trouwens voor de goeie orde, ik ben Burlapeater (lang verhaal).
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |